Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos kaikki kytkee pois, niin seuraava porras olisi se että pois kytkentä estetään. nyt on siirtymäaika siihen asti kun valmistajat ovat saaneet systeemit toimivikasi, niin voidaan ottaa nopeusrajoitin käyttöön.

Ylläoleva oli kärjistys, mutta jos kuskit eivät välitä varoituksesta niin pakkohan systeemiä tiukentaa. Suomessa rajoittimet voivat saada hallinnon vastusta, koska nopeusvalvonta rangaistuksineen on suht tehokas tapa rahoittaa liikennevalvontaa. Tosin vastavoimana sitten kustannussäästöt muissa kohdissa.

Elikkäs samanlainen GPS perusteinen max speed rajoitus tarvitaan autoihin, mitä on jo käytössä sähköpotkulaudoilla. Kannatetaan ylitehoisille sähköautoille tätä :geek:
 
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

20240917_084919.jpg
Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.
 
Ei oo. Mulla lyöty kilpiin 18.7.2024 ja rekisteriotteessa häntälupa. Ei ole missään MY24 Gen5W EV6:ssa pimputinta, kun tulee vasta faceliftiin. Tai siis on pimputin mut laittaa pois päältä niin pysyy ikuisesti. Luovutuksessa otin jo pois luonnollisesti...

20240917_084919.jpg
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

 
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Itse päädyin Teslaan, Model Y LR. Jos nyt pitäisi valita uudestaan niin valinta osuisi samaan.
 
Tietoa ei ole, mutta mutulla luulisin että jos se pimputus tulee eri summerista, eikä auton kaiuttimesta, niin äänihän loppuu summerin kaapelin katkaisemalla ainakin.

Tämän lisäksi luultavasti kaikissa tulee villkuva ”juttu” näyttöön ja pahimmassa tapauksessa toi katkaisu aiheuttaa vikakoodin. Samalla lähtee muut tarpeellisetkin äänet (jos sellaisia edes on). Tämä tuskin on ratkaisu.
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
 
Sitten se on laiton peli.
Koska ei olla alialueella en voi laittaa tähän kuvana pepe :anuraa: sekä perään Judas Priestin upotusta kappaleesta Breaking the Law, joten kuvailen asiaan suhtautumiseni näin sanallisessa muodossa.

Nauttikaa autoistanne. :comp:
 
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024.

Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä "Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla." ?
Siis puhe kielessä ymmärrän että jos teen kaupat heinäkuussa, niin pitäisi olla, mutta tarkoittaako se oikeasti sitä loppuasiakas kauppa päivää ?
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat?
Teknisesti sitä voisi lukea niistä tikkareista/muista merkeistä, ja sähköisistä tiedoista, rajapinnoista missä tieto rajoituksista. Sitä en tiedä onko meidän markkinoilla autoja jotka tietoa hakisi pilvestä.
 
Näitä rajatapauksia on myös huollossa päivitetty ”paskaksi” eli kannattaa pyytää etteivät muuta jos mahdollista.
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat? Itselläni siis onneksi 23 malli niin ei ole pimputuksia, mutta nopeusrajoitus on useimmiten väärin auton näytöllä kuitenkin. Tulee karttadatasta vaikka auto merkit osaakin lukea ja näyttää ne, mutta tietoa ei nyt hyödynnetä. Eli aina on jotain 5v vanhoja tietyön 40 alueita siellä täällä karttadata täynnä vaikka oikea rajoitus olisi 100 km/h tms. kun tietyö on valmistunut jos vuosikausia sitten mutta karttadataa ei päivitetä varmaan kun kerran 10 vuoteen tms.

Eli onko ajaminen 24 mallin autolla jatkuvaa pimputusta siis?
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X. Syy on milloin patentit, millon mikäkin. Jonkun patentin kuulemma Tesla on onnistunut kiertämään liittyen nopeusrajoitustenkylttien lukuun, joten taas maissa X Teslatkin osaa lukea nopeusrajoituskyltit ja käyttää sen pohjalta kameradaa niin kuin kuuluukin. Hiljattainhan tuli päivitys Tesloihin missä taas maat X sai ominaisuuden että auto lukee kameralla nopeusrajoityskylttejä ja käyttää sitä dataa. Ikävä kyllä Suomi ei ollut mukana listassa.

Lisäyksenä vielä, että olin lukevinani Saksan teslafoorumilta, jossa myös tuskaillaan kun Tesla ei lue tai näytä oikein nopeusrajoitusdataa, että vuonna 2027 pitäisi kaikkien EU maiden jokaisen tien nopeusrajoitusdata olla rekisterissä ja sitä rekisteriä on päivitettävä, jos nopeusrajoitukset muuuttuu tiellä. Ehkä silloin viimein nopeusrajoitukset on oikein vaikka kyltit olisi lumenpeitossa tai vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Karttadata tai lukee kameralla. Tesloissa on ikävä kun luottavat maissa X vielä karttadataan, eikä auto edes "yritä" lukea moottori ja kehäteiden nopeusrajoituskylttejä syystä X.
Suomessa ymmärtääkseni se merkkidata on hyvin ajantaisaista ja tarkkaa(*, valtion teillä varsinkin. Teslasta jäänyt mielikuva ettei käytä ajantasaista dataa, vaan jotain vanhaa.

(*
Toisessa ketjussa löydetty virhe, mutta sekin kai enemmänkin niin päin että tien reunasta puuttu merkki. (olis se keskustelu rampista mihin oli tikkarien mukaan 50km/h rajoitus, olisi pitänyt olla 80km/h)
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.

Oli kesällä alla upouusi alkaenmallin vuokra audi ja voi helvetti miten syvältä se oli. Pimputukset valikoiden kautta hankalasti pois ja auto oli aivan kykenemätön katselemaan kylttejä, ilmeisesti oli niin huono malli että jostain karttadatasta otti ne. Tämä yhdistettynä itäblokkiin missä näköjään karttadata ja totuus oli jotain aivan muuta niin olihan sen kanssa aivan sietämätöntä ajella kun info joku 50% ajasta aivan päin helvettiä.
Oletettavasti sen siinä audissa olisi saanut vaikka rattiin pikanapiksi mutta en osannut tuntematonta vuokra-autoa käyttää tarpeeksi hyvin.
Osaako myös tulkita taajama alkaa tai taajama päättyy kylttiä? Ilman siis että on 50 tai 80 lätkää.
 
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten se on laiton peli. Siirtymäaikahan alko jo heinäkuussa 2022. Heinäkuussa 2024 kaikissa myydyissä autoissa se pitäisi olla.

Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
 
Sama mullakin -24 mallinen eikä pimputa. Oli positiivinen yllätys.

Muuten en ois ite vaihtanukkaan MY23 Sportagesta tähän. Ceed/Xceed-perhe jo MY23 pilattu moisilla käyttökelvottomiksi. Tuttua vituttaa kun vaihtoi MY21 Xceedin MY23:een missä pimputtelut jo on läsnä ja vaatii joka kerta erikseen poistoa tai nyt uusimman softan myötä ratin "mutea" pohjassa joka kerta... Ei taideta rouvan MY21 Xceedistä luopua.

Sama on sitten Hyundai Kona uus korimallinen, pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla. Kia EV9 vireystilavalvonta samanlainen paska. Nythän sentäs EV9:iinkin tuli tuo mute-nappulahomma heinäkuussa, mutta kaikki ostajat sai siihen mennessä kahlata valikoissa tai laittaa tähti-nappulaan oikopolun ja deaktivoida joka kerta erikseen. Näppärää. Mut uudemman mallista superpaskaa ccNc:n vireystilavalvontaa ei korjaa... Eli ostakaa nyt vaan Gen5W-antiikkimallit jos haluutte Ioniq 5/6 tai EV6.

PS. 7/24 eli uusimmassa infotainment-päivityksessähän uhiteltiin tuosta, muttei oikeasti tullut siinäkään EV6:een ts. ei tule toivottavasti koskaan muutenkaan takautuvasti. Etäperslämppiä odottelin, kun huhuiltu, mut toi päivitys vaan rikkoi Hyundain puolelta ne :D
 
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.

Ärsyttääkö suo ne ratin napit, vai se että videon tekiä ei tiedä miten tuota käyttöliittymää käytetään tuossa tilanteessa?
kuva_2024-09-17_113435031.png
 
MY24 sais vielä ilman nopeuspimputuksia häntäluvalla... Tulee vasta faceliftiin Ioniq5 / Ev6 tuo ccNc ja pakolliset pimputukset. Itte päädyin MY24 EV6 ku MY25 menee ratti ja keula friikiksi + nyt näitä saa oikeesti halvalla maassa jäljellä olevat.
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
 
pimpsuttelua piisaa ja vireystilavalvontakin pimputtaa jo autoon istumisen jälkeen jos aukaisee suuta/haukottaa aamulla.

HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Uudessa Highland Model 3:ssa oli muistaakseni täppä että uneliaisuuden seurannan sai pois päältä. En tosin kokeillut saako pysyvästi disabloitua vai pomppaako takas päälle kuten ISA.
 
Onhan nuo häntäluvalla laillisia. Pitää koittaa itkeä Trafille+EU:lle, että iskevät kaikki MY23-MY24 sekä Kia EV6:t että Hyundai Ioniq 5/6 käyttökieltoon :D Jos sais vaikka rahat takasi korkojen kera "laittomuuksien" johdosta! Ai niin joo mut en haluu MY25 pimputuksia.
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.

edittiä. Ja tässä vielä Harri Salokin mainitsee vuosi sitten tehdyllä koeajovideolla (timestampattu):
 
Viimeksi muokattu:
Jotain facen sähköautoryhmää seuranneena niin ymmärtääkseni Ioniq 6:ssa on aina tuo ISA. Sen verran tuore malli että pakko olla. ISAhan on pakko olla kaikissa heinäkuu 2022 jälkeen tyyppihyväksytyissä autoissa.

Tässä on sinänsä jännä juttu että kaikissa kiinalaisissa ISA on tietääkseni aina sääntöjen mukaan. Eivät varmaan halua antaa mahdollisuutta sanktioille.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
Mistäs tuon 55k€ katsoit? Pikkuakkuinen EV6 takaveto on vajaat 49k€, isoakkuinen pari tonnia kalliimpi ja isoakkuinen neliveto 54k€. Toki moni kaipaa vielä hieman varusteita lisäksi kun esim. sähköinen takaluukku puuttuu.
 
Mistäs tuon 55k€ katsoit? Pikkuakkuinen EV6 takaveto on vajaat 49k€, isoakkuinen pari tonnia kalliimpi ja isoakkuinen neliveto 54k€. Toki moni kaipaa vielä hieman varusteita lisäksi kun esim. sähköinen takaluukku puuttuu.
Joitain kampanja-autoja olevinaan täällä: Valitse auto | Kia

Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.
 
HP-pösössäkin riittää huumoria (autossa on pieni akku) kun heitti kahvikupin kuvan kun rangea oli alle 30 km jäljellä. Noista en ole ihan varma ovatko pakollisia vai saako niistä vain Euro NCAP pisteitä.
Kahvikupin kuva tuli arviolta 2 tunnin ajon jälkeen. En toki tarkasti enää muista kauanko siinä meni.
 
Joitain kampanja-autoja olevinaan täällä: Valitse auto | Kia

Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.
Juu kesällä toki oli hyvä diili. Edullista rahoitusta ei tosin tainnut saada noihin tarjousautoihin eli jos ja kun nykyisiin saa halvan rahoituksen ja ehkä hieman tingittyä hinnasta tai paremman hyvityksen vaihdokista niin saattaa kuitenkin saada nyt oikeasti yhtä hyvän diilin kuin kesälläkin.
 
Timestampattu kohtaan 12:05:



Ihan rehellisesti kävin katsomassa Drivalian yksityisleasingtarjousta, mikä oli mielestäni asiallinen, mutta tämä video ja erityisesti tämä kohta, kyllä poisti aika tehokkaasti ison osan mielenkiinnosta autoa kohtaan.

Vaikuttaa todella hölmöltä ja ajaessa hankalalta käyttää.

Itse kävin koeajamassa kyseistä autoa, enkä kiinnittänyt rattinappeihin mitään huomiota. Minusta ne ovat autossa täysin epäoleellisia, samoin kuin kosketusnäytönkin käyttölogiikka. Ajaessa minun tarvitsee ainoastaan vaihtaa radiokanavia ja säätää äänenvoimakkuutta, uskon pystyväni oppimaan nuo toiminnot autosta riippumatta. Polestarissa oli jopa pyöreä säädin äänenvoimakkuudelle, loistavaa käytettävyyttä nykyautojen saralla. Muut mahdollisesti tarvittavat viihdetoiminnot hoituvat Apple CarPlayn kautta ja siten toimivat joka autossa samoin.

Epäolennaisuuksien sijaan kiinnitin autossa huomiota tiloihin, kuskin penkkiiin, ohjaustuntumaan, suorituskykyyn, jarrutuntumaan, alustan toimintaan ja säätöihin, äänentoistoon, rengasmeluun sekä yhden polkimen ajon säätöihin.
 
Oma bemari ei ainakaan omaan muistiin ole kertaakaan erehtynyt oikeasta nopeusrajoituksesta. Ainoat kerrat missä menee "pieleen" on kun alkaa tietyörajoitus mutta se ei koskaan lopu niin silloin kuvittelee että jatkuu matalana kunnes bongaa uuden kyltin. Jollain alueella siinä voi mennä pitkäänkin ennen seuraavaa kylttiä.
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:

Ihmeen hyvin muuten toimii vuoristoteilläkin tuo Driving Assistant Pro (aka autopilot). Edellä saa mennä auto rajoitusta hitaammin ja vaikka tulee niin jyrkkä mutka, että edellä menevä jää vuoren rinteen taa katveeseen, ei auto lähde kiihdyttämään, vaan "älyää", että siellä se auto edelleen menee, vaikkei juuri nyt näykään. Jos sen sijaan edellä menevä vaihtaa kaistaa, kiihdyttää auto heti eli mikään ohjelmoitu viive tuossa ei ole kyseessä. Lisäksi auto kiihdyttää hyvinkin ripeästi tavoitenopeuteen, eikä kuten moni muu ajamani adaptiivisella vakkarilla oleva auto, jota saa avittaa kaasulla, kun muuten kiihdyttää kuin mopoauto. Tämmöiset asiat ei välttämättä selviä lyhyellä koeajolla, eikä edes YouTubesta, niin ei ole helppoa uuden auton osto. Ja toki omaankin on tullut päivityksiä, jotka on parantaneet toimintaa eli sikälikin on hankala katsoa yhtään vanhempaa arvostelua, kun se ei välttämättä pidä enää paikkaansa.
 
Tosin Suomessa on Bemarikin rampautettu. Suomessa ei ennakoida nopeusrajoituksen vaihtumista, vaan se vaihtuu kerrasta kyltin kohdalla. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ennakointi tulee käyttöön, mistä on se etu, että auto alkaa kiihdyttää jo ennen kylttiä uuteen rajoitukseen. Hidastaessa toki sama. Eli ajaa "ihmismäisemmin" ja nuo siirtymät menee pehmeämmin kuin Suomessa. Syytä voi arvailla, mutta maahantuojan laiskuus on minun veikkaus. Lisäksi täällä auto ei näytä kolmioita, stop-merkkejä eikä sen puoleen liikkennevalojakaan, eikä näin ollen myöskään noudata niitä.

Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Sinulla taitaa olla MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
 
Nyt tuli keskustelua siitä, mikä itseänikin on mietityttänyt; joka paikassa ei voi vaan ajaa NiiloTyynenä Autopilotti päällä, on sellaisia ansoja, että nopeus laskee 80>60 ja heti perään kamera. Ei ehtisi nopeus laskea riittävästi etteikö sakkoa tulisi.
 
Kysyin maahantuojalta kun olin tuon suomirampautuksen huomannut käytyäni autolla ruotsissa. Vastaus oli että eri maissa myydyissä autoissa saattaa olla erilaiset anturit jne. Siis kyseessä se täysin sama auto. Ilmeisesti kun tulee rajan yli takaisin suomeen niin siihen itsestään menomatkalla liimautuneet anturit tipahtavat maahan.

Erittäin ärsyttävää kun autossa tiedetysti ominaisuudet on ja ne toimii mutta niitä ei syystä x anneta käyttöön. Virallista reittiä mennessä ei edes rahalla.
Ihan kalavale tuo maahantuojan selitys, koska koodaamalla ne tosiaan toimii Suomessakin ihan täysin. He eivät vaan jostain syystä ole jaksaneet aktivoida niitä tänne. Liekö siksi, kun BMW Nordicin päämaja on Ruotsissa? Sitäpaitsi uudemissa SP21 autoissa nuo toimii täälläkin, mutta niissä siis toki on oikeastikin eri anturit. Tuskinpa kumminkaan oikeasti on mistään kameran versiosta kiinni.
 
Harmillisesti omassa autossa on MGU5, jota ei voi koodata, niin ei saa em. rajoituksia pois. Jos olisi vanhempi MGU4 (iDrive 8.0), niin nuokin avustimet saa käyttöön koodaamalla :cool:

Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
 
Itselläni MGU4. Voiko koodata itse helposti vai kannattaako käyttää jossain koodattavana? Ja pysyykö se vai päivityksen jälkeen aina pitää päivittää tämä?
Itse voi koodata, mutta onko se helppoa vai vaikeaa taitaa riippua ihan tekijästä. Vaatii joka tapauksessa joko E-Sysin tai Bimmer Utilityn eli Bimmer Code ei näe tarvittavia moduuleita edes expert modessa. Itse jos tuon opettelee, niin pääsee jatkossa helpommalla, koska ei tosiaan pysy päivitysten yli, kuten ei muutkaan FDL koodaukset. Ja itse en ole siis kyseistä koodausta tehnyt, koska omaan autoon se ei onnistu. Siksipä en voi antaa tarkempia ohjeitakaan ja muutenkin menee offtopikin puolelle täällä.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...
Ehkä viittaa kohtuullisiin tarjouksiin joita on kysymällä on saanut. Itse tein kaupat jossa sain suurinpiirtein perus AWD mallin hinnalla GT-line comfortin. Kollega sanoi että hän sai noin 15k€ alle listahinnan omansa. Lopulta näissä on aika paljon muuttujia joten hankala verrata mutta antaa vähän suuntaa.
 
Mutta tuohon 49ke sai kesällä isoakkuisen AWD:n, niin ei oikein vakuuta.


Saihan sen, tuo EV6 edition isolla akulla, nelivedolla ja suurimmalla osalla varusteita oli 49 990€. Itsekin sitä harkitsin, mutta siihen ei saanut rahoitustarjousta niin skippasin.
 
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.
 
Mikähän on syynä sille, että Kia EV6:n akkutakuu on ainoastaan 7 vuotta ja 150 000 km? Ioniq 5:n kohdalla se on 160 000 km ja ajallisesti vuotta pidempi. Sama tilanne myös useampien kilpailijoiden osalta eli yleisimmin 160 tkm/8 vuotta. Tesla Model Y LR:llä 192 tkm/8 vuotta.
Varmaan joku pavunlaskija arvioinut että auton pitempi takuu pitää jollain kompensoida.
 
Varmaan joku pavunlaskija arvioinut että auton pitempi takuu pitää jollain kompensoida.
Tämä olisi toki ymmärrettävä selitys, mutta miksi kannattaa erottua kilpailijoista tällä tavalla. Toisaalta onkohan asialla paljoakaan merkitystä, kun akkujen hinnat ovat laskusuunnassa, ja vuosikymmenen loppupuolella tilalle voi kenties asennuttaa uuden akun hyvinkin halvalla.
 
Mitä tarkoittaa "oikeasti halvalla"? Kesällä AWD:ta sai alle 50ke, ei ainakaan enää löytynyt tuota tarjousta ja halvin takaveto 55ke kian sivuilla...

Gt-line awd premium pack 18.7.2024 ensirekattuna ja 29.6. tilattuna 0,99 % korolla ja 14 k€ alea=ylihyvitystä mistä 10 k€ maahantuojan spessuosuus nopsan toimituksen varastoautoille. Myyjällä oli lupa myydä vaan 3 kpl varastossa olevaa GT:tä noilla ehdoin mut ruinasin GT-Linen Prem. packilla, mustilla parhailla nahoilla, kattoluukulla +irroitettavalla vetokoukulla, roiskeläpät, mattosarjoja, maalikynää ym. pikkusälää halvalla yhteensä 300 € joka tuli lonkalta liikkeen kiinni ollessa joten ei tainnu edes olla tiukassa (maahantuojalla varmaan kova käsky myydä varastot). Köyhällä maahantuojalla ei ollu talvivanteitakaan Suomessa niin sai valita ihan mitkä vanteet ja renkaat halus niin otin superhianot graffitin väriset talvivanteet Gudikan nastoilla. Järjesty Ruottin varastolta ne orggikset vanteet.

Sain siis uuden pari kilsaa mittarissa olevan käytännössä käytetyn Awd gt-line premium packilaisen hinnalla. Ja väliraha oli pienempi ku kaikkine hiluinee 20 k€ halvempaan Ford Explorer ev:hen, mistä sai ihan susipaskoja tarjouksia ja talvirengassettikin ois ollu liikkeestä riippuen 3-4,5 k€.

Tää oli parempi diili ku Ev6 Summer edition (koska kallis rahoituskorko + kulut ja listahintaset lisävarusteet nosti sen kokonaiskulun suuremmaksi ainaki 5 v. maksuajalla). Ei niissä montaa ropoa ollu eroa mut Premium pack se olla pitää ts. Gt-line, mustat vegenahat, 360 kamerat, v2l-adapteri mukana ja jotain muuta pientä.

Käytettyjä ku pitkään kattelin, niin meni heti hylkyyn ilman Ppackia niin jospa joskus joku ajattelis samoin.

Jos noita vielä on maassa jotain jäljellä, niin uskon lähtevän facelift-paineen alla halvalla. Sama Ioniq5/6 kun korko 0 kulut 0 niin eiköhän ne ylihyvitäkin roimasti vaihtareista ettei tarvi liikevaihtoa alentaa alentamalla ns. kohdeauton hintaa.

Niijoo ja Niro EV:stähän pyöri jo niitä ylihyvitystarjouksia kesällä kans. Varmaan lähtee halvalla EV3 alta pois neki...
 
Viimeksi muokattu:
Itse en löytänyt EV6 MY25:n eli nykyistä isompiakkuisen faceliftin hinnastoa mistään. Aiemmissa viesteissä on kuitenkin mainittu, että laivat tuovat niitä paraikaa kohti Suomea, ja siksi edellisiä malleja tarjotaan nyt suurilla alennuksilla asiakkaille.
 
Sähköautoissa on moottoreita 1-3 kpl. Tehot ynnätään aina yhteen. Mutta miten on vääntöjen? Voiko ne ynnätä surutta yhteen ?
Maalaisjärjellä kun ajattelle niin ei.......
Ja maalaisjärkihän on järjistä tyhmin.....aika monessa asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos käteen tipahtaisi 50-80k€, jolla olisi pakko ostaa sähköauto, niin mikä löytyisi pihasta? Tuntuu, että aina kun laittaa budjettiin 5k€ lisää niin tulee julmetusti lisää vaihtoehtoja. Tullut katsottua niin käytettyjä kuin uusiakin. Pitäisi varmaan vaan alkaa reilusti ottaa paljon eri malleja koeajoon kun ei muuten saa päätettyä.
Kia EV9
 
Mistä autot sitten tuon nopeusrajoituksen katstovat?

Meillä se ainakin yhdistää kamera- ja karttadataa. Parhaiten sen huomaa siitä että nopeusrajoitus vaihtuu vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole. Talvella jos liikennemerkit ovat lumessa niin auto näyttää kesärajoitusta. Ilmeisesti karttadatasta puuttuu talvirajoitukset kokonaan.

Selvästi näkee että lukee kuitenkin myös liikennemerkkejä jos sellaisia on.
 
Itse en löytänyt EV6 MY25:n eli nykyistä isompiakkuisen faceliftin hinnastoa mistään. Aiemmissa viesteissä on kuitenkin mainittu, että laivat tuovat niitä paraikaa kohti Suomea, ja siksi edellisiä malleja tarjotaan nyt suurilla alennuksilla asiakkaille.

Ne saapuu vasta ens vuonna tjsp.. Vasta esitelty Koreassa ja saapuu viiveellä täällä / varmaan Slovakian tehtaalla fiksataan tuotantolinjoja / hinnastot tulee joskus ja nyt hinnastot vaan MY24 *) ei uusia tehdastilauksia tjsp... Sama se on Hynyssä.
 
Meillä se ainakin yhdistää kamera- ja karttadataa. Parhaiten sen huomaa siitä että nopeusrajoitus vaihtuu vaikka mitään liikennemerkkiä ei ole. Talvella jos liikennemerkit ovat lumessa niin auto näyttää kesärajoitusta. Ilmeisesti karttadatasta puuttuu talvirajoitukset kokonaan.

Selvästi näkee että lukee kuitenkin myös liikennemerkkejä jos sellaisia on.
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?
 
Gt-line awd premium pack 18.7.2024 ensirekattuna ja 29.6. tilattuna 0,99 % korolla ja 14 k€ alea=ylihyvitystä mistä 10 k€ maahantuojan spessuosuus nopsan toimituksen varastoautoille. Myyjällä oli lupa myydä vaan 3 kpl varastossa olevaa GT:tä noilla ehdoin mut ruinasin GT-Linen Prem. packilla, mustilla parhailla nahoilla, kattoluukulla +irroitettavalla vetokoukulla, roiskeläpät, mattosarjoja, maalikynää ym. pikkusälää halvalla yhteensä 300 € joka tuli lonkalta liikkeen kiinni ollessa joten ei tainnu edes olla tiukassa (maahantuojalla varmaan kova käsky myydä varastot). Köyhällä maahantuojalla ei ollu talvivanteitakaan Suomessa niin sai valita ihan mitkä vanteet ja renkaat halus niin otin superhianot graffitin väriset talvivanteet Gudikan nastoilla. Järjesty Ruottin varastolta ne orggikset vanteet.

Sain siis uuden pari kilsaa mittarissa olevan käytännössä käytetyn Awd gt-line premium packilaisen hinnalla. Ja väliraha oli pienempi ku kaikkine hiluinee 20 k€ halvempaan Ford Explorer ev:hen, mistä sai ihan susipaskoja tarjouksia ja talvirengassettikin ois ollu liikkeestä riippuen 3-4,5 k€.

Tää oli parempi diili ku Ev6 Summer edition (koska kallis rahoituskorko + kulut ja listahintaset lisävarusteet nosti sen kokonaiskulun suuremmaksi ainaki 5 v. maksuajalla). Ei niissä montaa ropoa ollu eroa mut Premium pack se olla pitää ts. Gt-line, mustat vegenahat, 360 kamerat, v2l-adapteri mukana ja jotain muuta pientä.

Käytettyjä ku pitkään kattelin, niin meni heti hylkyyn ilman Ppackia niin jospa joskus joku ajattelis samoin.

Jos noita vielä on maassa jotain jäljellä, niin uskon lähtevän facelift-paineen alla halvalla. Sama Ioniq5/6 kun korko 0 kulut 0 niin eiköhän ne ylihyvitäkin roimasti vaihtareista ettei tarvi liikevaihtoa alentaa alentamalla ns. kohdeauton hintaa.

Niijoo ja Niro EV:stähän pyöri jo niitä ylihyvitystarjouksia kesällä kans. Varmaan lähtee halvalla EV3 alta pois neki...
Oliko värejä vielä valittavana?
 
Jotenkin tuntuu hieman typerältä lailta, että on pakko varoittaa ylinopeudesta, mutta sitten toisaalta ei ole mitään säännöstä siihen että nopeusrajoituksen pitäisi olla edes sinnepäin oikein mitä auto näyttää. Eli auton valmistaja voisi kiertää tuon vaikka sillä että auton mielestä kaikilla teillä on aina 500km/h rajoitus niin eipähän piippaa koskaan. Mitään sanktioita ei luulisi olevan, koska vääriä rajoituksia on kuitenkin todella paljon nytkin, eikä niistäkään varmaan auton valmistaja mitään sakkoja saa?

Joskus tuolta luin että 90% ajasta pitäisi näyttää oikein nopeusrajoitus että olisi direktiivin mukanen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 856
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom