Yleistä keskustelua sähköautoista

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ei pidä paikkansa. Painopiste on viime keskusteluissa ollut 50-60 tonnin sähköautoissa, jopa kalliimmissa.

Tokihan täällä useimmilla on palkat yli 5 tonnia kuussa mutta aika ison määrän rahaa laittavat autoihin. Varmaan autojen muuttuminen enemmän tietokoneeksi kiinnostaa.

Kannattaisi maahantuojien mainostaa täällä enemmän, varmaan jotain hiljaisia bulvaaneja onkin.
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.
 
Autonvalmistus pisnestä, ei trendien mukana menemistä etunenässä. Pisnesmielessä tojolla menee hyvin, trendimielessä ei niin hyvin. Tuo voi hyvin olla kuitenkin se kultainen tie pitkässä juoksussa. Voi hyvin olla, että 10 vuoden kuluttua Tesla on kaput ja tojo on taas corollakukkulan kuningas.
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.

Asiasta aiheeseen, kävin koeajamassa BMW i4 M50 kulkineen. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Odotin jotain kireää sporttivehjettä, mutta sehän oli suorastaan mukava ajeltava. Tuntui heti että tällä ajelisi kyllä pitempääkin siirtymää. Hinnatkin laskeneet mukavasti. Ja helposti lähestyttävä jos ei ole sähköautoja ajelut, ei korosta sähköautouttaan juurikaan. Voisi olla hyvä välivaihde ennen kuin tottuu noihin iso ipad keskellä tyylisiin ratkaisuihin. Toki ikä alkaa jo näkyä verrattuna uusiin julkaisuihin, mutta onpahan ainakin hyvin koeponnistettua tekniikkaa. Kontti riittävän iso ja helppo lastata, etupenkillä hyvät oltavat, takapenkki vähän pienehkö. Ei huono hintaisekseen.
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.
Pienituloinenkin on käsityksenä suhteellinen. Toki jos perheen toisen osapuolen ajot on vaikka muutama kilometri suuntaansa lapset tarhaan ja itse töihin, halpa ykköskoppainen Leaf kakkosautona riittää hyvin ja olisi myös omasta mielestäni fiksumpi ostos kuin muutaman tonnin bensavehje. Halvin 24 kWh malli näkyy olevan nettiautossa 4 000 EUR. Range 80 km, ei tosin tietoa, missä lämpötilassa.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
Kuulostaa akkuahditukselta. Teet aivan oikein latauksien kanssa, mutta AC latausnopeutta ei tarvitse rajoittaa akun kestoa ajatellen. Se on täydelläkin teholla todella hidasta latausta kun lataus kuitenkin kestää tuntikausia tyhjästä täyteen. Kovaa ajoa vaan, turha numerotieto jostain akun kunnosta lisää vaan ahdistusta riippumatta siitä mikä se numero on, koska et voi tehdä sille mitään. Ennen kauppaa sen voi mitata koska se voi vaikuttaa hintaan, mutta kun osto on tehty niin mitäpä sillä enää väliä on. Se näkyy kyllä kilometrien pienenemisenä kun se alkaa vanhentumaan kunnolla, sitä ennen sillä ei ole merkitystä (kuin ehkä ennen ostoa) eikä sille mitään ole muutenkaan tehtävissä tuon enempää mitä nyt teet.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
Todennäköisesti ainoa muutettava asia olisi ladata AC latauksella täysiä, häviöt voi olla suhteellisesti pienempiä niin. Muuten tuolla lataustavalla muuten ehjän akun tulisi kyllä kestää kilometrejä, vaikka aina voi tulla yllätyksiä mihin et olisi edes voinut vaikuttaa.
 
Jep, kuten jo muut totesikin niin AC latauksessa tehoa ei tarvitse auton takia rajoittaa.

Varaustasoa kannattaa sitten taas rajoittaa. Akku ottaa hieman itseensä jos sen lataa 100% varaukseen ja jättää pidemmäksi ajaksi seisomaan.

Eli jos on tiedossa pidempi reissu mihin haluaa lähteä täydellä akulla niin lataa täyteen vasta edellisen yönä tms.
 
Kohta tulee varmasti parempia kulutusmittauksia. En itsekään ymmärrä mihin se range merkittävästi kuluu id.7 GTX vs Pro S, missä olisi sama kori ja sama akkukoko vertailtu keskenään. GTX taitaa painaa n. 100 kiloa enemmän vastaavaan non-GTX:ään verrattuna, mutta en usko sen olevan niin merkittävä tekijä. Onko etuakselilla sitten merkittävästi suurempi vastus moottorin kanssa? Outoa sekin. Vai onko kyse jostain muusta, esim. GTX käynnistyy Sport-modessa, mikä jarruttaa etuakselilla kun nostat jalan kaasulta myös D-moodissa (jotta paino siirtyisi hieman eteen ja auto kääntyisi rivakammin). Ehkä labra-testissä tuommoisella on yllättävä vaikutus WLTP-rangeen.

Itse oletan että reaalimaailmassa range-ero ei ole niin suuri kuin WLTP antaa ymmärtää. Ehkä Pro S on ylioptimistinen ja GTX realistisempi.

Ai että on mukavaa kun aiemmat oletukset näyttävät osuvan oikeaan! Tosin tässä pystyi ihan järjellä tekemään valistuneen arvauksen.

Norjalaiset kävivät koeajamassa eri ID.7 versioiden kulutuksia maantiellä identtisissä olosuhteissa ja yllättäen GTX versio oli vain n. 5% isommalla kulutuksella sisarmalleihinsa nähden. Mallien virallinen WLTP ero on kuitenkin luokkaa 20% (Pro S ~20% pidempi range 686 vs GTX 574 km).

Norjalaisten koeajon foorumipostaus, mikä sisältää kattavasti myös muuta autoista tehtyjä havaintoja:
GRUNDIG SAMMENLIGNING VW ID. 7 GTX stasjonsvogn (86kWh)vs ID. 7 PRO stv. (77kWh)
 
Hieno video, jossa näytetään yksityiskohtaisesti, kuinka vaihdetaan ehjä kenno akkupakettiin kuoleentuneen kennon tilalle Nissan Leafissa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tästä samasta Leafista on jo tehty yksi video, kolmas video on tulossa. Linkki spoilerissa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.

Jos lähtökohta on se että akkutakuun aikana valmistaja ei oikeastaan voi olla varma mitä sillä tehdään, joten olettaisin akun kestävän vähintään akkutakuun ajan hyvässä kunnossa
Ai että on mukavaa kun aiemmat oletukset näyttävät osuvan oikeaan! Tosin tässä pystyi ihan järjellä tekemään valistuneen arvauksen.

Norjalaiset kävivät koeajamassa eri ID.7 versioiden kulutuksia maantiellä identtisissä olosuhteissa ja yllättäen GTX versio oli vain n. 5% isommalla kulutuksella sisarmalleihinsa nähden. Mallien virallinen WLTP ero on kuitenkin luokkaa 20% (Pro S ~20% pidempi range 686 vs GTX 574 km).

Norjalaisten koeajon foorumipostaus, mikä sisältää kattavasti myös muuta autoista tehtyjä havaintoja:
GRUNDIG SAMMENLIGNING VW ID. 7 GTX stasjonsvogn (86kWh)vs ID. 7 PRO stv. (77kWh)

Olisi mielenkiintoista tietää onko WLTP sekä tuo testi tehty samoilla renkailla
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.

MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:

-koeajoon hakiessa koeajoyksilö jäi pihalle jumiin/tilttiin kirskumaan pakittaessa ulos hallista, myyjä hyppäs ulos ja haki parkista oman samanlaisen työsuhdeautonsa meille toiseksi koeajoautoksi kun eka jumi
-tärskäyttää töyssyissä pirun kovaa, ihan ku jouset pohjais joka kuopassa/töyssyssä, alusta suunniteltu varmaan vaan pienemmälle akulle?
-helvetin hidas lataamaan (1-vaihe tai chademo), ei voi lähteä mihinkään kauemmas
-penkin säädöt ja ajoasento surkee
-vaimo sano et penkkien verhoilu näyttää sen pappavainaan pitkiltä kalsareilta
-lapset huusi kyydissä koeajolla takapenkiltä että "ihan paska ja kuuma auto, tänne paistuu tai vaihtoehtoisesti jäätyy" kun 16 asteella puhalsi palveltavan kylmää ja 16,5 asteella autoon läkähtyi elokuisena pilvisenä päivänä -> perus Nissan-"automaatti"-ilmastointi
-radio ihan paska, oli muka rikki ja oltais korjattu mut koeajoin myöhemmin toisenkin missä oli ihan yhtä paska
-infotainment huono vitsi
-ajeltiin siis toistekin (talvella), ei siedä etutörmäysvaroitin yhtään huurua/pakkasta/vesipisaraa tai muuten vaan vilkkuu se keltainen törmäysvarottimen kuva kaiket matkat
-ulospäin diggasin ulkonäöstä tosi paljon...

En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
 
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.
Nokia-vertauksen voi nähdä myös niin, että markkina on aina avoin uusille tulokkaille, jos pystyy tekemään hyvän tuotteen ja markkinoimaan sitä onnistuneesti. Eli sähköautoilun nykyiset edelläkävijät voivat olla huomisen häviäjiä myös siinä sähköautomarkkinassa. Nokian valta-asema matkapuhelimissa kesti n. 10 vuotta. Eli ei se ollut mikään pitkä aika sekään. Tesla on tainnut olla jo pitempään sähköautoilun kärjessä, eli onko se jo se Nokia eikä niinkään Apple...?
 
Viimeksi muokattu:
MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:
...
En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
Leafin edullisuus ja erinomaisuus kumpuaa siitä kun tarve ei ole pitkille matkoille ja lähtökohtana tonni(e)n pommi. Tällöin saattaa tulla myös ominaisuuksissa aikamatkaa eteenpäin kaiken muun sähköautoiluun liittyvän upeuden lisäksi.
 
MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:

-koeajoon hakiessa koeajoyksilö jäi pihalle jumiin/tilttiin kirskumaan pakittaessa ulos hallista, myyjä hyppäs ulos ja haki parkista oman samanlaisen työsuhdeautonsa meille toiseksi koeajoautoksi kun eka jumi
-tärskäyttää töyssyissä pirun kovaa, ihan ku jouset pohjais joka kuopassa/töyssyssä, alusta suunniteltu varmaan vaan pienemmälle akulle?
-helvetin hidas lataamaan (1-vaihe tai chademo), ei voi lähteä mihinkään kauemmas
-penkin säädöt ja ajoasento surkee
-vaimo sano et penkkien verhoilu näyttää sen pappavainaan pitkiltä kalsareilta
-lapset huusi kyydissä koeajolla takapenkiltä että "ihan paska ja kuuma auto, tänne paistuu tai vaihtoehtoisesti jäätyy" kun 16 asteella puhalsi palveltavan kylmää ja 16,5 asteella autoon läkähtyi elokuisena pilvisenä päivänä -> perus Nissan-"automaatti"-ilmastointi
-radio ihan paska, oli muka rikki ja oltais korjattu mut koeajoin myöhemmin toisenkin missä oli ihan yhtä paska
-infotainment huono vitsi
-ajeltiin siis toistekin (talvella), ei siedä etutörmäysvaroitin yhtään huurua/pakkasta/vesipisaraa tai muuten vaan vilkkuu se keltainen törmäysvarottimen kuva kaiket matkat
-ulospäin diggasin ulkonäöstä tosi paljon...

En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
Varmasti näin, mutta tommosen Leafin ostamisen pointti ei ehkä ole ajonautinto vaan se että sen saa muutamalla tonnilla ja ajaminen on halpaa. Verrokkina lähinnä siis joku halpa polttomoottoriauto.

Jos tarvittaisi toinen auto satunnaiseen kaupassakäyntiin tms niin leaf olisi omalla listalla aika korkealla, juurikin siis tuollainen muutaman tonnin peli. En ole koskaan koittanutkaan kyllä, mutta lyhyet matkat menee varmasti huonoilla penkeillä ja ilman radiotakin jne.
 
Olisi mielenkiintoista tietää onko WLTP sekä tuo testi tehty samoilla renkailla

Se noissa saattaa kyllä olla suurin selittävä tekijä. Ainakin kun konfiguraattoria pelaa, niin Pro S mallit on 19 tuumaisilla ja GTX:ään valittavissa vaan 20/21 tuumaiset. Jos Pro S:ään valitsee samat 20 tuumaiset, niin sen WLTP tippuu 644 kilometriin, millä ero on vielä iso ~ 10%, mutta jo jonkin verran lähempänä.
 
Varmasti näin, mutta tommosen Leafin ostamisen pointti ei ehkä ole ajonautinto vaan se että sen saa muutamalla tonnilla ja ajaminen on halpaa. Verrokkina lähinnä siis joku halpa polttomoottoriauto.

Jos tarvittaisi toinen auto satunnaiseen kaupassakäyntiin tms niin leaf olisi omalla listalla aika korkealla, juurikin siis tuollainen muutaman tonnin peli. En ole koskaan koittanutkaan kyllä, mutta lyhyet matkat menee varmasti huonoilla penkeillä ja ilman radiotakin jne.

Joo kyllähän se jos on madaltuneet odotukset jne. ja millään ei mitään väliä. Ois tosiaan MY21 Xceed vaihtunu parin tonnin välirahalla MY23 isoakkuseen Lefaan 0,49 % korko jne. mut ei pystyny. Olin innoissani et nyt tuloo varmasti Lefa taloon ku se on niin kehuttu ettei voi olla niin huono... Annettiin vielä toinenkin mahis mut talvella se oli vielä ärsyttävämpi.

Pihassa ku EV6 AWD Gt-line Premium pack bla bla, niin täytyy katella sen kumppaniksi varmaan korealaista jollain aikajänteellä, kun vallan hyviä huollon sijareita ovat aikoinaan olleet 2 kpl E-Niro ja uudempi Niro EV (melkoinen taskuraketti mut kympin liian kallis). Ehkäpä sit kun EV3-vimma laskee ja niitä saa 10 k€ alella 0-korolla tai jos vaikka MY25 Micra EV olis uudemman tuntuinen ja halpa. Tyhmäähän se on toki 36 tkm ajetusta Xceedistä vaihtaa mihinkään (takuutakin 4 vuotta jäljellä) kun 37 k€ maksoi uutena Business Premium Yellow pack fully loaded ja nyt siitä sais 18-24 k€ riippuen mihin vaihtais (paras tarjous Lefan jälkeen oli Corolla TS GR eli hyrpidi mut siinä oliki infotainmentin näyttö väärään suuntaan ja farmariksi pirun pieni kontti ja muutenkin ahdas, alkoi Xceed tuntua tila-crossoverilta).

E-Niroja MY22/23 ei vaan oo käytettynä Business Luxury -> liian hyvä auto? Siinähän on rangekin parempi ku Niro EV. Diggasin sen nahkasohvista tosi paljo (peräkontin nappulan sijainnista en niinkään eli kurakolossa niin siksi pitäs olla B.Luxury sähkökontilla).
 
Aika pitkälle makuasioita nykymalleissa, kuten keski- ja ylemmän luokan polttiksissa aikanaan. Joku tekee yhden asian paremmin, toinen sitten jonkun toisen.
 
Joo kyllähän se jos on madaltuneet odotukset jne. ja millään ei mitään väliä. Ois tosiaan MY21 Xceed vaihtunu parin tonnin välirahalla MY23 isoakkuseen Lefaan 0,49 % korko jne. mut ei pystyny. Olin innoissani et nyt tuloo varmasti Lefa taloon ku se on niin kehuttu ettei voi olla niin huono... Annettiin vielä toinenkin mahis mut talvella se oli vielä ärsyttävämpi.

Kakkosautoa katselin kans ja Lefa oli listalla, vaan pikatyyppien jälkeen se tippui listalta pois, ei vaan pysty ajamaan tuollasella ja chademon ongelmat päälle. Listalle jäi samasta hintaluokasta Mini Cooper SE ja BMW i3/i3S. Minin minimaalinen koko ja takaovien puute tiputti sen pois. i3S 120Ah tuli hankittua eikä kaduta ollenkaan, aivan mahtava kauppakassi (ja satunnaisesti tullut ajettua pitempiäkin matkoja, kyllä sekin onnistuu).
 
Kakkosautoa katselin kans ja Lefa oli listalla, vaan pikatyyppien jälkeen se tippui listalta pois, ei vaan pysty ajamaan tuollasella ja chademon ongelmat päälle. Listalle jäi samasta hintaluokasta Mini Cooper SE ja BMW i3/i3S. Minin minimaalinen koko ja takaovien puute tiputti sen pois. i3S 120Ah tuli hankittua eikä kaduta ollenkaan, aivan mahtava kauppakassi (ja satunnaisesti tullut ajettua pitempiäkin matkoja, kyllä sekin onnistuu).
Bemarinkin ongelma on kaappariovet, jotka eivät toimi perhekäytössä kovin kätevästi. Meillä Leaf oli järkivalinta heikkouksistaan huolimatta. Paljon tilaa, selkeät käyttöpainikkeet, pomminvarma tekniikka / luotettavuus ja pieneen rahaan sai melkein uuden auton (17k€, puolitoista vuotta vanha auto ja 20tkm).
 
En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.
Nää on näitä. Itse en edes aseella uhaten ottaisi jotain Xceediä pihaan Lefan tilalle tai oikeastaan mitään muutakaan polttista. Ne vasta kauheita pelejä ovatkin. Ei Leafista mitään ajoelämystä ollakaan hakemassa vaan käyttövarmaa ja edullista kakkosautoa lähipyöritykseen. Siinä saa kuitenkin pikkurahalla sähkisten parhaat puolet ja varusteetkin ovat hyvällä tasolla jopa niissä perusmalleissa. Ilmastointia tuossa joutuu tosiaan käyttämään manuaalisti, koska automaatin toimintalogiikka on todella outo.
 
Bemarinkin ongelma on kaappariovet, jotka eivät toimi perhekäytössä kovin kätevästi. Meillä Leaf oli järkivalinta heikkouksistaan huolimatta. Paljon tilaa, selkeät käyttöpainikkeet, pomminvarma tekniikka / luotettavuus ja pieneen rahaan sai melkein uuden auton (17k€, puolitoista vuotta vanha auto ja 20tkm).

Pystyisinpä ostamaan järjellä autoja pelkästään, mutta ei oo vielä onnistunut. Toki jos sais kans jonkunlaisen sopparin, että vaan vaimo ajaa sillä järkiautolla ja ite vois ajaa toisella.. mutta kun joudun itekin sillä ajamaan niin paras olla sellainen, että ei harmita. Kyllähän Lefa ois järkevä rahansäästömielessä ja kätevyydeltään, mutta kun mä vaan en halua ajaa semmosella.

Kaappariovet toki pikkumiinus bemarissa, mutta kuskaan omia ja naapureidenkin lapsia usein i3:lla eikä ole toistaiseksi haitannut niin paljoa, että tekis mieli luopua ja vaihtaa järkevämpään.
 
Paripoimintaa linkistäsi, eli koeajossa Moottori lehdellä oli MG 4 Trophy Extended Range

Oleellisinta mallissa on tietysti isompi akku. Muissa MG 4:n mallivariaatioissa akun nettokapasiteetti on 51 tai 64 kilowattituntia, kun Trophy Extended Rangessa se on 77 kWh. Tämä auttaa nostamaan WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan 435 kilometristä 520 kilometriin.


Luxury ... sen lähtöhinta on 39 371 euroa. Trophy Extended Range lähtee puolestaan 44 937 eurosta.

VW hinnastohinnat lähtee samoilta nurkilta. Pro S 77kWh 43 000€, Basic 38 000€ . en ota kantaa katuhintaan ja onko MG niin hyvä.
 
Volkswagen halts ID. 4 production and sales due to bad door handles

VW keskeyttää ID.4:n valmistuksen ja myynnin, koska ovenkahvoista vuotaa vettä oven sisään, joka hajoittaa oven elektroniikan. USA:ssa ollut ainakin 12 tapausta, joissa ovi auennut kesken ajon.
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?
 
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?
Tarkoitat " possibly allowing the door to open while the EV is in motion." että tuo käytännössä tarkoittaa sitä että ovi aukeaa itsekkseen seleälleen ? esim hiljaisemmassa kaareajossa ovi aukeaa selkosen seälleen, osuus pyräiliään ja irtotavara lentää perässä ?
Onko se todella tuollainen vika ? jos noita euroopassa niin uskoisin että tietyt media huutaisi, katsoa karmea video.

Puhettakaan siitä perheestä jonka taapero irtonaisessa turvaistuimessa lentää pihalle, täälläkin olisi tyhmät ihmiset ketjussa juttua.

SIlloin luulis olevan hätäistä kutsua, jos kyse riskistä pitkässä juoksussa, niin riittääkö silloin rauhallisempia korjausohjelma, ja lopussa tarvittaessa huudellaan tarkistamattomat.

Jos vika ei aiheuta ovet tuollaista itsekseen selelleen avautumista, niin VW jälkimarkkinointi voi vähän hyvää hyvyyttään osallistua kustannuksiin.
 
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?

Liekö sitten kirjavampi kansallinen lainsäädäntö vai mikä takana, mutta ylipäätään tuntuu, että Euroopassa tehdään paljon vähemmän takaisinkutsuja autojen tai oikeastaan minkään muunkaan tuotteiden kanssa kuin Jenkeissä. Mahtaakohan Amerikan litigaatioherkempi yhteiskunta massiivisine joukkokanteineen pitää yritykset siellä hieman enemmän varpaillaan, siinä missä Euroopassa saa härvätä aika rauhassa kun seuraamukset on korkeintaan joku pieni "soosoo" joltain perähikiän kansalliselta markkinaoikeudelta tms?
 
Tarkoitat " possibly allowing the door to open while the EV is in motion." että tuo käytännössä tarkoittaa sitä että ovi aukeaa itsekkseen seleälleen ? esim hiljaisemmassa kaareajossa ovi aukeaa selkosen seälleen, osuus pyräiliään ja irtotavara lentää perässä ?
Onko se todella tuollainen vika ? jos noita euroopassa niin uskoisin että tietyt media huutaisi, katsoa karmea video.

Puhettakaan siitä perheestä jonka taapero irtonaisessa turvaistuimessa lentää pihalle, täälläkin olisi tyhmät ihmiset ketjussa juttua.

SIlloin luulis olevan hätäistä kutsua, jos kyse riskistä pitkässä juoksussa, niin riittääkö silloin rauhallisempia korjausohjelma, ja lopussa tarvittaessa huudellaan tarkistamattomat.

Jos vika ei aiheuta ovet tuollaista itsekseen selelleen avautumista, niin VW jälkimarkkinointi voi vähän hyvää hyvyyttään osallistua kustannuksiin.
"may lead to the doors opening unexpectedly."

Myös tuotanto keskeytetään vian korjaamiseksi. Minusta tuo ei ole good-williä vaan selvä vika. Toki matkustajat pitäisi olla turvavöissä.
 
Viimeksi muokattu:
"may lead to the doors opening unexpectedly."

Myös tuotanto keskeytetään vian korjaamiseksi. Minusta tuo ei ole good-williä vaan selvä vika. Toki matkustajat pitäisi olla turvavöissä.
Good-will oli sarkasmia :-)
PDFssä "A vehicle door that opens unexpectedly while driving increases the risk of injury"
Jos euroopanversiossa myös sama riski, niin eiköhän ole odotettavissa korjaus, kutsuakin , pienemmistäkin tehty kutsuja.
Jos siis euroopan versioissa on riskiolemassa.

Siis tässä nyt kuvittelen että ovi aukee jossain liikkeessä, osuu sivulliseen. Ja sen toinen missä ovi avautuu auki ja esineitä, ihmisiä tippuu. tai vaikka ihan itsekseen ei avautuisi mutta jos sisällä siihen nojataan, tavaraa siirtyy niin avautuu.
 
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.

Asiasta aiheeseen, kävin koeajamassa BMW i4 M50 kulkineen. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Odotin jotain kireää sporttivehjettä, mutta sehän oli suorastaan mukava ajeltava. Tuntui heti että tällä ajelisi kyllä pitempääkin siirtymää. Hinnatkin laskeneet mukavasti. Ja helposti lähestyttävä jos ei ole sähköautoja ajelut, ei korosta sähköautouttaan juurikaan. Voisi olla hyvä välivaihde ennen kuin tottuu noihin iso ipad keskellä tyylisiin ratkaisuihin. Toki ikä alkaa jo näkyä verrattuna uusiin julkaisuihin, mutta onpahan ainakin hyvin koeponnistettua tekniikkaa. Kontti riittävän iso ja helppo lastata, etupenkillä hyvät oltavat, takapenkki vähän pienehkö. Ei huono hintaisekseen.
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
 
Volkswagen halts ID. 4 production and sales due to bad door handles

VW keskeyttää ID.4:n valmistuksen ja myynnin, koska ovenkahvoista vuotaa vettä oven sisään, joka hajoittaa oven elektroniikan. USA:ssa ollut ainakin 12 tapausta, joissa ovi auennut kesken ajon.
Nuo ID.4 ovenkahvat on muutenkin ongelmalliset. Malliesimerkki siitä että on muutettu täysin toimiva mekaaninen systeemi sähköhimmeliksi joka vikaantuu 100 kertaa herkemmin kuin vanha. Nuistahan on suomessakin valiteltu että jäätyy ja hajoaa pakkasessa. Oli muuten yksi syy miksi päädyin Enyaqiin enkä ID.4:ään. Yhden kerran olen ID.4 ovenkahvaa kokeillut ja heti tuli tuntuma että tämä ei tule kestämään.
 
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
Joo tuo i4 M50 hiljaisuus kyllä yllätti. Yleensä kun valitsee sen sporttisemman trimmin, niin melua tulee lisää, leveämmät sporttirenkaat joissa matalampi profiili jne. Ja karmittomia oviakin olen karsastanut siitä syystä. Toki jos nykyisen Mersun GLC oviin vertaa, niin GLC ovet on paksut ja painavat ja sulkeutumisääni on kovin bassopainotteinen. Bemarissa ovi on pieni ja kevyt ja sulkeutumisääni vähemmän jämäkkä ymmärrettävästi. Mutta ajomelu pysyy silti hyvin poissaolevana. Vähintäänkin yhtä hiljainen kuin tämä GLC uimarenkaan profiilisilla renkailla. Ainoa mitä jäisi kaipaamaan on alustan korkeuden säätö, kun bemarissa ilmajouset on vaan takana, mutta aika harvoinpa tuota on käyttänyt. Comfortilla 99% ajasta. Täyssähköautoon kun ei ole tottunut, niin ei niin haittaa vaikka lokerotilat sisällä ovat pienemmät kuin varsinaiselle sähköplatformille tehdyissä autoissa, ne on kuitenkin samaa luokkaa kuin nykyisessäkin ja se on riittänyt hyvin. Kardaanitunnelikaan ei haittaa kun takapenkille kolmea ihmistä kuitenkaan tule ahdettua.
 
Mä en tajua miksi kahvat pitää koittaa piillottaa?! Ei koske pelkästään sähkiksiä vissiin mutta niillä yleistynyt..
Ja piilottaa ei liene oikea sana koska ne näkyy silti, mutta viekö muka perinteiset pienet kahvan ulokkeet liikaa ilmanvastusta tms et saadaan lapralukemat hyviks? Sama si mitä niitä on käyttää..
Vai haetaanko jotain älyvapaata hitec tyyliä sillä? Ko teslakin teki näin ni me kans?
 
- Upotetut oven kahvat
- Ilmanohjainpölykapselit 20 tuuman 255 renkaiden vanteissa
- Taustapeilien tilalla kamerat jotka ovat yhtä isot kuin peilit olisivat
- Ja muita aerodynamiikan parantamisesksi tehtyjä keksintöjä joista ei muuta kuin haittaa
 
Viimeksi muokattu:
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
Noin puolitoista vuotta ollut i4M50 alla ja isoin ja oikeastaan ainut ärsytyksen aihe (jos ei lasketa maahantuonnin pelleilyä avustimien toiminnan suhteen suomen rajojen sisäpuolella) on todella naurettavan vaatimattomat lokerotilat sisällä. Ovikotelot on joku vitsi ja ei ole mitään syytä miksi niistä on tehty niin pienet. Hanskalokerokin todella pieni. Lisäksi valtavan mittainen keula mihin ei ole saatu frunkkia, ei sillä että sitä juurikaan kaipaisin mutta olisihan siellä näppärä säilyttää vaikka schukolaturia mitä harvemmin tarvitsee. Onneksi kontti on iso ja hatchbäkkinä tosi hyvä lastata.
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.

Muuten siitä vehkeestä ei ole oikeastaan muuta ku erittäin positiivista sanottavaa. Autona aivan todella erinomainen ja mielestäni myös erittäin hyvän näköinen eikä joo tosiaan huuda olevansa sähköauto, mikä itselleni erittäin positiivinen juttu.
5v jatkotakuu myös suorastaan edullinen bmw korjaushinnoittelun tietäen.
 
Jotenkin sähkiksiin on päätetty, että pitää olla erilaisia osia. Mutta ei tämä toki mikään on/off keksintö ole eli eiköhän tuohon suuntaan ole suunnattu vähitellen jo aiemmin (johtuen erilaisista sähköoptioista varustuksessa).

Esimerkkinä vaikka oma plugari Kia vm21. Kahvat ovat manuaaliset, eli perinteiset eli eivät vaadi sähköä saavaa nappia tms. Eli jos 12v järjestelmän akku on loppu niin ovista voi kulkea ihan normaalisti. Lukkoon niitä ei toki saa ( no ehkä kuskin oven saisi). Mutta sitten jostain syystä takakontti on varustettu sähkönappulalla avaukseen (varmaankin sähköisesti avautuvan takakontti -option takia). Tästä tekee hauskan se, että 12v akku on takakontissa sivulla muovikannen alla. Joten jos 12v akusta loppuu virta niin kaikki muut luukut saa kyllä auki,mutta takakonttia (jossa se 12v akku on) ei. Sinänsä takapenkit toki kaatuvat ja akkukin on sivupaneelin alla joten ihan hirveä ko. viritys ei onneksi ole. Tokihan virran ottaminen toisesta autosta vaatii todella pitkät kaapelit kun pitää sivuovesta operoida (varavirtalähde on toki nykyaikana erittäin näppärä ja loogisempi).

Sähkisten sisäänpainuvissa kahvoissakin on vähän erilaisia toteutuksia. Itse inhoan noita pelkkiä liuskoja. Osassa on tartuntapinnassa ulokkeita jotka tekevät niistä jo ihan siedettäviä vaikka toki tuollakin on sekä ok että hyvää toteutusta. Sinänsä jos ne vaativat sähköä avautumiseen, niin sitten kyse on aika paljon siitä kuinka herkästi jäätyvät huonoissa keli olosuhteissa ja kestävätkö ne jäätyneinäkin käyttöä (ja toimivatko ne kuten sulanakin).
 
Jotenkin sähkiksiin on päätetty, että pitää olla erilaisia osia. Mutta ei tämä toki mikään on/off keksintö ole eli eiköhän tuohon suuntaan ole suunnattu vähitellen jo aiemmin (johtuen erilaisista sähköoptioista varustuksessa).

Esimerkkinä vaikka oma plugari Kia vm21. Kahvat ovat manuaaliset, eli perinteiset eli eivät vaadi sähköä saavaa nappia tms. Eli jos 12v järjestelmän akku on loppu niin ovista voi kulkea ihan normaalisti. Lukkoon niitä ei toki saa ( no ehkä kuskin oven saisi). Mutta sitten jostain syystä takakontti on varustettu sähkönappulalla avaukseen (varmaankin sähköisesti avautuvan takakontti -option takia). Tästä tekee hauskan se, että 12v akku on takakontissa sivulla muovikannen alla. Joten jos 12v akusta loppuu virta niin kaikki muut luukut saa kyllä auki,mutta takakonttia (jossa se 12v akku on) ei. Sinänsä takapenkit toki kaatuvat ja akkukin on sivupaneelin alla joten ihan hirveä ko. viritys ei onneksi ole. Tokihan virran ottaminen toisesta autosta vaatii todella pitkät kaapelit kun pitää sivuovesta operoida (varavirtalähde on toki nykyaikana erittäin näppärä ja loogisempi).

Sähkisten sisäänpainuvissa kahvoissakin on vähän erilaisia toteutuksia. Itse inhoan noita pelkkiä liuskoja. Osassa on tartuntapinnassa ulokkeita jotka tekevät niistä jo ihan siedettäviä vaikka toki tuollakin on sekä ok että hyvää toteutusta. Sinänsä jos ne vaativat sähköä avautumiseen, niin sitten kyse on aika paljon siitä kuinka herkästi jäätyvät huonoissa keli olosuhteissa ja kestävätkö ne jäätyneinäkin käyttöä (ja toimivatko ne kuten sulanakin).
Siinä kiassa on apuvirtapiste konepellin alla kuten about 99% muistakin autoista käyttövoimasta riippumatta.
 
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.

Ainahan se oma on paras, yllätys yllätys. Ei ole i4 M50 kokemusta, mutta MB E-sarjasta ja sen jälkeen BMW-polulta on siirrytty Kiaan ja en kyllä allekirjoita EV6:sta yhtäänkään noista pointeista. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin eka Sportage plugariin ja sen jälkeen just nyt kesällä EV6:een AWD Gt-line PP yms...
 
todella naurettavan vaatimattomat lokerotilat sisällä. Ovikotelot on joku vitsi ja ei ole mitään syytä miksi niistä on tehty niin pienet. Hanskalokerokin todella pieni. Lisäksi valtavan mittainen keula mihin ei ole saatu frunkkia, ei sillä että sitä juurikaan kaipaisin mutta olisihan siellä näppärä säilyttää vaikka schukolaturia mitä harvemmin tarvitsee. Onneksi kontti on iso ja hatchbäkkinä tosi hyvä lastata.
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.
Tämä ei pitäisi tulla yllätyksenä kun muistaa, että kyseessä on käytännössä 3/4 sarjan Bemari johon on ängetty sähkötekniikka polttomoottoritekniikan tilalle. Polttispuolellahan noita pidetään pikkuautoina verrattuna vaikka 5-sarjaan josta alkaa jo oikeasti löytää sisä- ja säilytystiloja.
 
Tämä ei pitäisi tulla yllätyksenä kun muistaa, että kyseessä on käytännössä 3/4 sarjan Bemari johon on ängetty sähkötekniikka polttomoottoritekniikan tilalle. Polttispuolellahan noita pidetään pikkuautoina verrattuna vaikka 5-sarjaan josta alkaa jo oikeasti löytää sisä- ja säilytystiloja.
Kyllä se tuli yllätyksenä kun edellinen auto oli 3-sarjalailen missä esim juuri nuo mainitut ovitaskut oli ainakin tuplakokoiset.
 
Ainahan se oma on paras, yllätys yllätys. Ei ole i4 M50 kokemusta, mutta MB E-sarjasta ja sen jälkeen BMW-polulta on siirrytty Kiaan ja en kyllä allekirjoita EV6:sta yhtäänkään noista pointeista. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin eka Sportage plugariin ja sen jälkeen just nyt kesällä EV6:een AWD Gt-line PP yms...
Ei i4 missään tapauksessa ole paras mutta minulle riittävä. Halusin vaan tuoda omat samansuuntaiset kokemukseni i4:stä ilmi alkuperäisen kirjoittajan kanssa ja kun ei sähköautoista ole pidempää kokemusta muusta kuin EV6:sta niin siihen vertasin. Toki olen koeajamassa käynyt kymmeniä mutta ei siinä max tunnin pyörittelyssä saa kunnon kokemusta.
Oma EV6 oli vuosimallia 2022 (samaa vuosimallia myös i4) ja osui varmaankin kohdille maanantaikappale tuotannon alkupäästä, kun siinä ei tuntunut toimivan mikään. Ja onhan näiden hinnassakin iso ero, että selittänee laatueroa.

Muutama EV6:n ominaisuus mainitakseni, jotka minulla lopulta nousivat liian isoiksi pitääkseni yksilöä kauemmin:
Parkkitutkat menivät itsekseen päälle liikennevaloissa useita kertoja viikossa, riippumatta oliko edessä tai takana toista autoa / estettä (ja tutkat olivat kyllä puhtaat).
Takapenkin turvavyövaroittimet alkoivat piippaamaan vaikka penkeillä ei ollut matkustajia saati kuormaa, tämäkin toistui viikottain.
A, B ja C pilarit natisivat, natina yltyi kun kelit viilenivät (natina sen verran äänekästä että edes rengasmelu ja radio ei niitä peittänyt).
"Leijuva" keskikonsoli natisi ympäri vuoden tasaisesti.
Automaatti-ilmastointia ei uskaltanut pitää talvella päällä, kun se yhtäkkiä nappasi sisäilmakierron päälle ja ikkunat jäätyivät hetkessä umpeen (tämä oli oikeasti vaarallinen).
Pyyhkijöiden nopeinkaan pyyhintäasetus ei riittänyt kovalla sateella pitämään näkyvyyttä edes siedettävänä.
Takakontin "spoileri" natisi, natina kuului sitten koko autoon (tämä oli kaikissa EV6:ssa kun kävin muistakin autoissa tätä testaamassa).
Adaptiivinen vakkari nypytti, kun nopeuden oli asettanut ja edessä ei ollut liikennettä. Tunsi aina selkeästi kun moottori lisäsi vauhtia.
Tuulilasin alareunan tiivesti pullahteli satunaisesti kabiinin puolelle.
Navigaattorin aivan älytön logiikka, varsinkin jos halusi akun esilämmityksen (jota ei saanut manuaalisesti). EV9:n sai akun manuaalisen lämmityksen mutta jostain kumman syystä sitä ei EV6:n tuotu jälkipäivityksenä.

Ym. ominaisuuksia löytyi muiltakin EV6 käyttäjiltä, kun esim FB:n ryhmiä lueskeli. Noita kaikkia natinoita ja tuulilasin tiivisteen käyttäytymistä kävin merkkihuollossa näyttämässä mutta ne kuulemma olivat ominaisuuksia (huollon toiminnasta voisi kirjoittaa oman viestinsä mutta tämä on varmasti toimipaikkakohtaista). Omasta mielestäni kuitenkin tämän hintaluokan kapistuksella ym. ominaisuudet eivät olleet hyväksyttäviä.

Toivottavasti Kia on nämä saanut karsittua uusista autoista ja saat runsaasti huolettomia kilometrejä omalla pelilläsi!
 
Kyllä se tuli yllätyksenä kun edellinen auto oli 3-sarjalailen missä esim juuri nuo mainitut ovitaskut oli ainakin tuplakokoiset.

Muutama F3x on aikanaan ollut ajossa ja muutama kuukausi tuli hiljattain ajettua G21:sta. Vanhojen muistikuvien pohjalta fiilis, että myös tuo uudempi 3-sarjalainen oli sisätiloiltaan ehkä ihan vähän tiukempi mitä edellinen koppa.

Itsellä ei i4 sisätilat isommin ottanut silmään kun verrokkina G21. Ovissa tulee kyllä se ero, että kun penkkien alta on elementit akun tarvitseman tilan vuoksi viety oviin niin oviin jää vähemmän tilaa muuhun. Mutta BMW:ssa on vähintään E9x -erasta ovien säilytyslokerikot yms olleet todella nafteja ja esim nykyisessä F11-kakkosbiilissä noihin oviin ei mahdu oikeastaan mitään. Jos kaipaa kaikenlaisia säilytysratkaisuja ja sisätiloja niin ei oikein nykyiset keskiluokan bemarit ole mikään se optimi. Siihen ehkä joku ranskalainen tila-auto sähköisenä on se oikea.

Outo, että BMW ei vieläkään ole tuonut i4:sta farkkumallia. Kuitenkin käytetään jo valmista pohjalevyä niin farkkumallin tuominen ei olisi ollut iso puristus kun tuollainen löytyy jo polttiksien puolelta.
 
Outo, että BMW ei vieläkään ole tuonut i4:sta farkkumallia. Kuitenkin käytetään jo valmista pohjalevyä niin farkkumallin tuominen ei olisi ollut iso puristus kun tuollainen löytyy jo polttiksien puolelta.
Olisi kyllä 3-sarjalainen sähköfarkkuna aika kova ja tosiaan outoa miksi sellaista ei saa.
Tuo i4 coupena hieman haasteellinen esim perheautoksi.
 
Olisi kyllä 3-sarjalainen sähköfarkkuna aika kova ja tosiaan outoa miksi sellaista ei saa.
Tuo i4 coupena hieman haasteellinen esim perheautoksi.
Tulossa parin vuoden päästä uudella alustalla. Tuskin enää tuovat tätä vanhaa sähköfarkkuna, vaikka kolmossedaniakin saa kiinassa täyssähkönä.
 
Takapenkin turvavyövaroittimet alkoivat piippaamaan vaikka penkeillä ei ollut matkustajia saati kuormaa, tämäkin toistui viikottain.
Rouvan MY21 Xceedissä oli muuten exact sama homma, syynä oli mittaristossa tehtaalla vinoon/huonosti asennettu pinni. Loppui oikaisemalla liitin suoraan. Mut olipa vittumainen vika :D Näköjään EV6:eenkin asennelleet yhtä hyvin alkupään autoihin. Olihan tossa EV6:ssa aika paljon softamurheita, esim. ajastushommatkin korjautui lopullisesti vasta nyt 7/24 päivityksessä vaikka diagnosoitiin maailmalla vikoja jo MY21:ssä. Pitkä aika odottaa 3 vuotta korjausta :D Onhan nää vähän tämmösiä, mutta nyt ainaskin toimii ja omassa MY24 ei ole kyllä mitään moitittavaa ja halvalla sai faceliftin alta pois.

Lisäksi kaverihan muuten purkasi MY22 Sportage plugarista (mulla oli MY23) kaupan reilun 1 vuoden iässä, kun ei saaneet noita parkkitutkia kuntoon ei sitten millään vaikka vaihtelivat antureita ja yksiköitä moneen kertaan, toimi silti ihan sattumanvaraisesti ja ei näyttänyt edes yhtään samalla tavalla esim. auton edestä kävellessä kuin mun MY23.

EV6 automaatti-ilmastoinnissa on vielä softabugia, se eco-täppä pitää ottaa pois + automaattinen tunneli- ja lasinpesutunnistus. Esim. Turunväylällä jos ajelee jatkuvasti tunneliin ja pois, niin ei lähde se sisäkierto lopulta ollenkaan pois päältä. Lisäksi muuten MY23 Sportagessa oli bugi, että jos pesi tuulilasin ennen kuin pysähtyi pihaan ja sammutti auton, niin jäi keulilla fläkti huutamaan muutamaksi kymmeneksi minuutiksi niin ei herätä tuo sisäkierto tuulilasinpesun yhteydessä -toiminto luottamusta myöskään siltä osin.

Mutta *kop kop* hyvin on toiminut EV6 ja ei pienintäkään nitinää tai natinaa tms. häröjä. Faceliftiin varmaan tulee ccNc:hen uus softa puhtaalta pöydältä niin eiköhän siinä taas 3 vuotta mene saada kuntoon puutteet. Hitaita ja tyhmiähän noi on kehityshommissa. Mutta en nyt millään keksinyt parempaa diiliä / enempää vastinetta rahalle kuin EV6 kesätarjouksesta facelift-paniikin alla varastotyhjennyksestä. Yllättänyt käytössä erittäin positiivisesti ja ylittänyt odotukset.
 
Rouvan MY21 Xceedissä oli muuten exact sama homma, syynä oli mittaristossa tehtaalla vinoon/huonosti asennettu pinni. Loppui oikaisemalla liitin suoraan. Mut olipa vittumainen vika :D Näköjään EV6:eenkin asennelleet yhtä hyvin alkupään autoihin. Olihan tossa EV6:ssa aika paljon softamurheita, esim. ajastushommatkin korjautui lopullisesti vasta nyt 7/24 päivityksessä vaikka diagnosoitiin maailmalla vikoja jo MY21:ssä. Pitkä aika odottaa 3 vuotta korjausta :D Onhan nää vähän tämmösiä, mutta nyt ainaskin toimii ja omassa MY24 ei ole kyllä mitään moitittavaa ja halvalla sai faceliftin alta pois.

Lisäksi kaverihan muuten purkasi MY22 Sportage plugarista (mulla oli MY23) kaupan reilun 1 vuoden iässä, kun ei saaneet noita parkkitutkia kuntoon ei sitten millään vaikka vaihtelivat antureita ja yksiköitä moneen kertaan, toimi silti ihan sattumanvaraisesti ja ei näyttänyt edes yhtään samalla tavalla esim. auton edestä kävellessä kuin mun MY23.

EV6 automaatti-ilmastoinnissa on vielä softabugia, se eco-täppä pitää ottaa pois + automaattinen tunneli- ja lasinpesutunnistus. Esim. Turunväylällä jos ajelee jatkuvasti tunneliin ja pois, niin ei lähde se sisäkierto lopulta ollenkaan pois päältä. Lisäksi muuten MY23 Sportagessa oli bugi, että jos pesi tuulilasin ennen kuin pysähtyi pihaan ja sammutti auton, niin jäi keulilla fläkti huutamaan muutamaksi kymmeneksi minuutiksi niin ei herätä tuo sisäkierto tuulilasinpesun yhteydessä -toiminto luottamusta myöskään siltä osin.

Mutta *kop kop* hyvin on toiminut EV6 ja ei pienintäkään nitinää tai natinaa tms. häröjä. Faceliftiin varmaan tulee ccNc:hen uus softa puhtaalta pöydältä niin eiköhän siinä taas 3 vuotta mene saada kuntoon puutteet. Hitaita ja tyhmiähän noi on kehityshommissa. Mutta en nyt millään keksinyt parempaa diiliä / enempää vastinetta rahalle kuin EV6 kesätarjouksesta facelift-paniikin alla varastotyhjennyksestä. Yllättänyt käytössä erittäin positiivisesti ja ylittänyt odotukset.
Hienoa kuulla, että ovat saaneet laatua parannettua uusiin autoihin. Sikäli itseä harmitti tuo yksilö, kun oli tekniikaltaan ja voimalinjaltaan hyvä ja itse ainakin tykkäsin sen ulkonäöstä (tämä jos mikä jakaa mielipiteitä). Talvella oli kiva, kun pystyi itse säätämään pakotetun nelivedon päälle, -30 pakkasilla jopa motarinopeuksilla sisällä oli tarpeeksi lämmin jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 058
Viestejä
4 879 826
Jäsenet
78 748
Uusin jäsen
Maage82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom