( oho tulipas vähä kirjotettua )
En tiiä miten ees kuvailla tätä asiaa, tai laittaa sanoiksi. mun elämä on ollu pelkkää tietokoneiden asentamista sekä biossia jo yli kaksviikkoa. En pysty tekee muuta, enkä aattelee muuta. Vaikka tahtosin ees.
Et jooh. Siis, oikeesti. Ei helvetti hei. MÄ tiedän nyt tän takia ihan liikaa asioita, sellasia, jota ei tarttis ees tietää. Tiedän kans tästä johtuen nyt mun ramien mm. moduulivalmistajia. Koska tää on mennyt ihan sairaaksi.
On ollut ongelma nyt saada tätä kokoonpanoa tälläsenään, olemaan normaalisti 4 ramin kanssa tuolla kattokaas. Ja Mullahan oli siis 2 Kingston Fury BEAST paria kii edellises emossa. Käsitykseni mukaan kyllä ne sain pyörii siellä 6000Mhz, ilman sen kummempaa kärsimystä.
Tai sitten muistan väärin ja olin hidastanut niitä, hyvin mahollista. Sekä todennäkösesti olikin näin. Oon vaa jo unohtanut. Koska ramitkin veti paremmat scoret tässä emos kevyt säädöllä vasta viel ko siel oli kaikki neljä ja siin järjestykses mis olivat.
Mut jooh, kyllä vaan, tiiän nyt että näiden FURY Beastien jotka mul on, ni se mustan värinen fury beast pari, omaa sellasta vitun silikoonia : D ko SK Hynix,A-Die. Eli se mun original ja eka DDR5 rami parivaljakko, single rank.
Kun oon tän sairauden vuoksi joutunut tutkii nettiä ympäri ämpäri, ni tiedän aivan liikaa nyt kaikesta ja tiiän senkin nyt, että toi rami silikooni on ilmeisesti todella arvostettu silikooni kummiskin. Ihmiset arvostaa HYNIXIÄ! koska se kestää tosi hyvin ilmeisesti kaikenlaiset kullitukset ja kellotukset ja on arvostettua.
Mutta se miks puhun tästä silikoonista siinä Fury BEAST DDR5 rami parissani, joka oli mun eka, ni johtuu siitä että kun mulla kävi tuuri ja voitin täällä TechBBS lisää RAMIA ko sain valita et mitä tahtosin, ni valittin et lisää ramia kiitos.
Sit tuli se valkosen värinen Fury BEAST DDR5 pari, sama kapasiteetti, sama 6000Mhz takaus, Single Rank, mutta.... kyl mä koitin keskittyä siis valintaani ja mielestäni keskityinkin. Mut en oo varma onko näissä nyt ihan samat ne tehdas OC ajotuslupaukset.
Nää valkoset parit sitä Furya valitettavasti taitaa olla hiukan kehnommat ajotuksineen OC mielessä ( tehtaassa ja EXPO profiilissa ) Ja se kaikkein huonoin homma nyt tässä on kans se, että kyllä vaan, tiedän liikaa, aivan liikaa nyt sellasta jota ei tarttis kenenkään normaalin ihmisen tietää. Näissä valkosissa Furyissä nimittäin.... se silikooni on valitettavasti aika yleisesti kehno....
Sen silikooni, toisinkun tossa mustan värisessä Fury BEast parissani, joka omaa SK Hynix A:t ko vissiin kävi mulla tuuri tietämättäni niitten suhteen, ihan manuaalista OC:takin aatellen, jos sellasta tahtoo tehä tän taudin myötä vielä. Ni näissä voittamissa valkosissani on valitettavasti Micron silikoonit ( D ) Kaiken sen perusteella mitä oon joutunut tutkii ja mitä selvinnyt.
Tää silikooni Rameissa on aika kehnoa ja sietää kaikkea paljon huonommin ko se Hynix.
No miks ees nyt puhun tästä? No siks ko kertakaikkiaan. Noi kaikki neljä pötköä nyt tässä emossa ja seteillä ei pelatessa esim, ko koitin muutaman kerran, ni ainakaan kummallakaan EXPO OC profiililla pyöri, kaatuu ja sit on taas ihminen BIOSSISSA. Oon hyvinkin varma et kyse on tästä RAMI hommasta. Kuten mullekkin tääl on sanottu. Ja niin sanotaan netissäkin ko oon tutkinut.
Että kyllä vaan DDR5 ei oo edelleenkään hyvä asia pyöritettävänä 4 puikon kera kii emossa. Liian nuorta ja kurittaa prossun muistikanavia liikaa ja kuormittaa niitä ja lisäksi tietenkin emoakin se kurittaa. ( Tosin tää emo nyt on eriasia, tää on tehty kuritettavaks kellotusmielessä ihan muutenkin, et ei siinä, tää jaksaa ja emoon oonkin tyytyväinen, ei siinä )
Lisäksi Joo varsinkaan Ryzenit eivät kauheen innostuneita kyllä oo asiasta jos niihin heittää 4 puikkoa RAMIA naaman eteen. Jännä juttu AMD:ltä se kyl, vaikka Ryzenit on upeita prossuja silti ja kaikki tietää sen ja mä kans tietenkin. Mut jännä ko eivät oikeen diggaa ko niille heittää 4 pötköä naamaan DDR5 AM5 varsinkin.
Mut mun Ryzen 9 7950x3D vaikuttaa kokemani, säätämäni ja käyttämäni perusteella valio yksilöltä ja muutenkin asiantuntijat ja tekniikka psykoosi ukkelit sanoo toki, että tällä ryzenillä on semi robusti muistikontrolleri kummiskin, vaikka AM5 ryzeni onkin ja muutenkin todella hyvä professori tää prossu.
Mä nyt oon just ihmetellyt etä mitä hemmettiä? miksei mulla ollut tämmönen RAMi ongelma edellisessä asus ROG strix emossa? kyllä ne neljä keppiä siinä pelas muistaakseni kyllä ihan jollain automaattikello profiililla. Mut homma oli nyt ainakin se, että mulla oli se järjestys siinä emossa eri, ko mitä tässä uudessa Premium x870e emossa.
ne fury BEAST parit oli eri päin eri sloteissa. Tässä meinasin pitää valkosta paria ekaks primaari rami sloteissa ja musta pari sit ( parempi silikooni ja tehdas ajotukset ) oli nyt secondaarisissa muistimoduuli sloteissa emossa kii. En miettinyt asiaa sen enempää, ko en vielä tiennyt mikä vitun kaninkolo tää rami asiakin tulis olee, en tiennyt mitä nyt tiedän sillo.
Meinasin vaa et, miksei se homma toimis tällee, ko viimekskin toimi? ( voin kuinka olis pitänyt tietää mitä nyt tiedän... ) Nyt oon tehny sillee et otin sen valkosen voitto parini sieltä toistaseks irti ja tähän konepöydälle. Ja sitten sen mun voitto tier silikoni mustan fury beast parin laitoin samalla tavalla ko edellisessä emossa oli kans tonne, primaari muistislotteihin. ( A2, B2 )
Ja valkoset on nyt irti. Sit niillä kahella furyllä on tuolla nyt päällä se tehdas EXPO. Katon nyt näin tätä asiaa tässä.
Oon kurittanut prossua erinäisillä stressiautismi testeillä täällä ja sen lisäks näyttistäni. Ei niissä oo yhtään mitään vikaa, ei tietenkään oo. Miks olis? kumpikin on priimaa R9 7950x3D mulla, sekä RX 7900 XTX hellhoundi. Kumpikin pelaa kuten pitäskin pelata käyrineni ja säätöineni. RAMI sen sijaan.... noh.
Ei gigabyte tällä aorus emollaan joka mul nyt on Gigabyte X870E AORUS PRO X3D ICE, ni oo btw ees listannut tähän emoon sivuilleen, että se tukis ( OCella ) 4 x 16Gb ramia tällätavoin, eli mitä mä ootan : D ? En voi heitäkään syyttää siis tästä, siellä on aivan massiivinen listaus atm eri rameja eri prossuilla jne. ja jotka on varmistettu et toimii.
Hyvin vähän on 4 ramin kokoonpanoa varmistettu OC toimivan heidänkin toimesta ja se on sillonki vaan 4 x 8gb.
Mun tarttis päästä manuaalisesti suunnitteleen alitusvoltitus curve tälle prossullekkin ja sitäkin testailla ja pyörittää, ko tahon, varsinkin nyt tässä huippu emossa tahon kunnolla tehä manuaalisen alivoltitus curven tälle prossulleni. Itseasiassa tuun varmaa tykkää siitä. Tutustun entistäkin paremmin siihen sen myötä.
Hyviä ohjeistuksia on paljon, miten edetä. Mut tahon oikeestaa tehä sitä. Mut se mitä en taho, on tää rami kärsimys homma. Mut nyt on pari siellä sillee ko oli edellises emos jossa winukka ei delannut, ko se rami oli siellä juuri noin, miten nytkin vaihoin sen sinne. Tosin otin valkoset furyt toistaseks pois, ko mietin miten etenen tän homman suhteen.
Nyt pidän kahta pötköö siellä ja sitä parempaa pariani. Tehdas EXPOLLA ja selviää sit kans se, että tuleeko kaatuminen nyt sit näin. Ni kaikki varmistuu. Luonnollisesti ei oo mitään syytä kaatua enää.
Joo, tiiän että on vitun tyhmää yrittää mennä neljällä puikolla DDR5 & Ryzen jne. Tiiän ja niihä se onkin. Mut toimi viimekskin siis mulla jotenkin ihmeellä, joten miks ei nytkään? mut tiiän nyt aivan vittuna lisää rameista ja oon aika varma et panostautuneena, sitkun jaksan manuaalisesti voin säätää niitä siellä BIOSSISSA pyöriin.
Se on tarkkaa puuhaa ja pitää keskittyä. Tiedän aivan liikaa nyt rameistakin. VOi hemmetti mikä tietokone kuukausi. Lisäksi siis neljä puikkoa RAMIA on tosi seksikäs.... et... siin on sekin. Sit se isoin syy, 32Gigaa ramia on ihan perseestä, tahon 64Gigaa ramia. Katoin kans et noh, vittu jos tää menee siihe et tarttee hommata uudet DDR5 ramit.
Ni evvk. Ei kiinnosta täs vaihees ja iha sama. Menin kattoo potentiaalisia uusia DDR5 rameja 64Gb pari ja hyvää ajotusta tehtaasta ni. Noh, voin kuulkaas sanoo, et me eletään vissiin maailmassa. Ne RAMIT on nyt niin kalliita siellä, et meinasin nousta tuolilta ja lähtee pihalle tanssimaan. Eli se voidaan unohtaa. Uusia RAMEJA tuskin hetkeen oon ostaas.
Edes mä en oo nii hullu et tohon hintaan missä ne nyt on DDR5, ni en oo valmis maksaa sitä hintaa enää missä ne nyt on, ellei se oo mun viiminen vaihtoehtoni saada ees 64Gigaa ramia, pyöriin riittävän vauhdikkaasti, riittävän hyvillä ajotuksilla. Et se voidaan unohtaa kyl nyt ja toivosin ettei se tartte olla se asia mitä tehä.
Ei oo kovin tervettä maksaa 600€~ kahesta vitun rami pötköstä. Tää maailma on sekasin.
Kiteytän töätä hommaa siihen, et oon silti erittäin tyytyväinen tähän buildiin nyt ja mimmonen se on ja mitä oon sille tehnyt, koska ollut pakko. Kaikki käy siellä aivan käsittämättömän viileenä. Kaikki on niin viileetä. Uskomatonta. Lämmöt on paljon paremmat ton emon kaa kaikin mahollisin tavoin ja kaikissa komponenteissa.
Mun suunnitelma ton ilmankierron kaa ja prossu AIO vaihdossa ja kaikessa ja ton emon jäähdytys kyvyssä ja designissä ja ominaisuuksissa, on onnistunut ja on kannattanut tehä. En oo muutakun tyytyväinen tohon emoon ja tää 4Dimm rami psykoosini on mun oma hommani ja mun vastuulla. ongelmia ne OC:lla en syytä emosta.
Se on yleisesti tiedettyä et 4 kpl DDR5 ei oo hyvä idea ja vaatii asioita jos meinaat vetää sitä OC:lla. Ja se on juuri näin. Ja voitto rameista edelleen siis ilonen, vaikka selvinnyt, että se silikoni noissa on valitettavasti kehnohko verrattuna mun toisiin Furyihin. Et jooh. AIniin ja muutkin komponentit tietenkin pyörii tossa emossa kii paremmin.
Jokainen massamuistikin toimii siinä paremmin. Näyttis myös saa enemmän irti tosta emosta. Mun ainoo ongelma nyt on tää RAM kaninkolo, oon täysin varma että se neljä puikkoa OC profiililla vakiona ja silleepäin miten ne tuolla ensiks oli, ni ei tuu toimiin. Ja jos tahon saada toimii, ni joudun tekee manuaalista säätämistä ihan ite, turha varmaa mennä tehdas expoilla.
Et näin.
Tältä näyttää se, ko mies on yli 2vk tehnyt, aatellut, kasannut, säätänyt, miettinyt ja kaikkia mahollisia termejä ni koneita putkeen, yötä päivää & biossin.
Ei ollu mun valinta mut tähän on nyt päädytty.
hmm... sain ideoita. Kunhan toteen et toimii kahella puikolla OC vakio profiilissaan ( kuten pitäskin toimia ja varmasti toimiikin )
Ni sit teen sillee et varmaaki koitan laittaa mukaan noi valkoset pötkötkin sin aikanaan. Sit koska niitten ajotus ja silikooni vissii kehnompi noissa.
Ni sen perusteella sit teen sen OC profiilin itse sinne niille RAMEILLE ja laitan valkosten ramien ajotusasetukset. En nää syytä miksei noi mustat paremmat fury parit pyöris vähän kehnommilla ajotuksillakin.
Mut sit teoriassa 6000Mhz kenties olis maholline kuha tuo noi molemmat rinnakkain omin kätösineen manuaalisesti säätelemässä ja kehnomman parin tasolle lasken noi paremmat parit.
Teoriassa tää tekis vaa järkeä ja ellei, ni sit hidastan hertziä vaan ja näin. Tää on mun suunnitelma nyt, kunhan toteen et joo, toimii tällä yhellä parilla expo päällä, kuten pitäskin. Joten eiköhän.