- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 170
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
BYD tienaa sähköautostaan 10-kertaisen määrän Euroopassa kuin kotimarkkinoillaan Kiinassa
TEKSTI TONI JALOVAARA
EU päätti viime viikolla rangaistustullien asettamisesta kiinalaisille sähköautoille. Väliaikaiset tullit tulevat voimaan heinäkuussa, ja unionin jäsenmaat äänestävät pysyvistä tulleista viimeistään marraskuussa. Rangaistustullien määrä vaihtelee valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin haarukassa.
EU:n laskelmien mukaan kiinalaisvalmistajiin kohdistetut tariffit ovat tarpeen, sillä sen laskelmien mukaan Kiinan valtio tukee omia merkkejään ja tekee kilpailutilanteesta epäreilun eurooppalaisille merkeille. Puuttumatta syvällisemmin mahdollisen kauppasodan syihin ja Euroopassa myönnettäviin tukiin autovalmistajille, voimme todeta tilanteen olevan mielenkiintoinen. Etenkin kun Rhodium Groupin tekemän selvityksen mukaan kiinalaiset eivät suinkaan myy autojaan Eurooppaan alihinnalla.
Rhodium Groupin laskelmien mukaan BYD tienaa Euroopassa myytävästä Seal U -katumaasturista 15 400 dollaria, kun samaan aikaan Kiinassa kate on ainoastaan 1 400 dollaria. Toisin sanoen Euroopassa myytävästä autosta valmistaja saa kymmenkertaisen eli 14 000 dollarin voiton kotimaassa kaupattuun verrattuna. Ei siis ihme, että Eurooppa nähdään kiinnostavana markkinana.
LASKELMIEN mukaan BYD:n uusi 17,4 prosentin rangaistustulli yhdistettynä jo aiemmin voimassa olleeseen 10 prosentin tulliin jättää edelleen valmistajalle yli 5 000 dollaria enemmän voittoa verrattuna kotimarkkinoilla myytyyn autoon. Raportti toteaakin, että ainakin BYD:n kohdalla vasta 45–55 prosentin rangaistustulli olisi hidastanut yhtiön kiinnostusta Euroopan markkinoihin. BYD:llä on rakenteilla tehdas Unkariin. Siellä valmistetuista autoista tullia ei pidä maksaa.
Tilanne on paljon hälyttävämpi monen kiinalaisittain ulkomaalaisen merkin kohdalla, jotka tuovat autojaan Kiinasta Eurooppaan. Volvo on kiristänyt tahtia EX30- ja EX90-mallien tuotannon siirtämiseksi Eurooppaan. Mutta moni on helisemässä, kuten BMW-konserni iX3:n ja vastikään esitellyn Mini Acemanin kanssa. Myös Tesla on vaikeuksissa Model 3:n kanssa, jotka laivataan Eurooppaan yhtiön Shanghain tehtaalta. Tesla onkin ilmoittanut, että Model 3:n hinnat nousevat heinäkuun alussa.
Eli meiltä nyljetään, koska voidaan.