Yleistä keskustelua sähköautoista

BYD tienaa sähköautostaan 10-kertaisen määrän Euroopassa kuin kotimarkkinoillaan Kiinassa

TEKSTI TONI JALOVAARA

EU päätti viime viikolla rangaistustullien asettamisesta kiinalaisille sähköautoille. Väliaikaiset tullit tulevat voimaan heinäkuussa, ja unionin jäsenmaat äänestävät pysyvistä tulleista viimeistään marraskuussa. Rangaistustullien määrä vaihtelee valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin haarukassa.

EU:n laskelmien mukaan kiinalaisvalmistajiin kohdistetut tariffit ovat tarpeen, sillä sen laskelmien mukaan Kiinan valtio tukee omia merkkejään ja tekee kilpailutilanteesta epäreilun eurooppalaisille merkeille. Puuttumatta syvällisemmin mahdollisen kauppasodan syihin ja Euroopassa myönnettäviin tukiin autovalmistajille, voimme todeta tilanteen olevan mielenkiintoinen. Etenkin kun Rhodium Groupin tekemän selvityksen mukaan kiinalaiset eivät suinkaan myy autojaan Eurooppaan alihinnalla.

Rhodium Groupin laskelmien mukaan BYD tienaa Euroopassa myytävästä Seal U -katumaasturista 15 400 dollaria, kun samaan aikaan Kiinassa kate on ainoastaan 1 400 dollaria. Toisin sanoen Euroopassa myytävästä autosta valmistaja saa kymmenkertaisen eli 14 000 dollarin voiton kotimaassa kaupattuun verrattuna. Ei siis ihme, että Eurooppa nähdään kiinnostavana markkinana.

LASKELMIEN mukaan BYD:n uusi 17,4 prosentin rangaistustulli yhdistettynä jo aiemmin voimassa olleeseen 10 prosentin tulliin jättää edelleen valmistajalle yli 5 000 dollaria enemmän voittoa verrattuna kotimarkkinoilla myytyyn autoon. Raportti toteaakin, että ainakin BYD:n kohdalla vasta 45–55 prosentin rangaistustulli olisi hidastanut yhtiön kiinnostusta Euroopan markkinoihin. BYD:llä on rakenteilla tehdas Unkariin. Siellä valmistetuista autoista tullia ei pidä maksaa.

Tilanne on paljon hälyttävämpi monen kiinalaisittain ulkomaalaisen merkin kohdalla, jotka tuovat autojaan Kiinasta Eurooppaan. Volvo on kiristänyt tahtia EX30- ja EX90-mallien tuotannon siirtämiseksi Eurooppaan. Mutta moni on helisemässä, kuten BMW-konserni iX3:n ja vastikään esitellyn Mini Acemanin kanssa. Myös Tesla on vaikeuksissa Model 3:n kanssa, jotka laivataan Eurooppaan yhtiön Shanghain tehtaalta. Tesla onkin ilmoittanut, että Model 3:n hinnat nousevat heinäkuun alussa.

Eli meiltä nyljetään, koska voidaan.
 
Tuo on myös vähän sitä vastaan että Kiina tukee valtiollisesti niin paljon tuotantoa, jotta ajettaisiin eurooppalaiset valmistajat nurin...
Kiinassa on vain kova kilpailu ja hintaa pitää painaa alas.

EUssa muutenkin myydään kalliilla vaikka voisi ilmeisesti olla halvempaa. Nyt tulee tullit jotka vaan mahdollistavat hintojen nousun eivätkä paranna kilpailua.
 
Mun järkeni mukaan ihan päinvastoin. :zoom:

Heillä tuotteet on "oikean" hintaisia (tuet?) ja meiltä kupataan ulkomaanvaluuttaa kiinalle mitä irti lähtee. Tuolla kotimarkkinan hinnalla ei siis voisi todellisessa kilpailutilanteessa valmistaa&myydä kannattavasti ellei "joku" taho mahdollistaisi sitä ja valuuttavirtaa emämaahan.
 
Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
 
Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Varmasti tukee mutta niin moni EU maa tuki myös vihreää siirtymistä mikä oli tavallaan kuluttajan etu mutta myös valmistajat kääri siitä oman siivun kun saivat tukia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Totta, Ei ne ihan tyhjästä niitä keksinyt, taustalla on Kiinan massiivinen tuki , toki ei eurooppalaisetkaan ihan syyttömiä tilanteen syntyy ole, teollisuus ei lähtenyt ajoissa, EU ei tukenut.
Ei mutta kuluttajan etuhan nuo ei ole. No maailma on nyt tämmöinen.
Siis kilpailua vääristävät tuet ei ole kuluttajan etu, toki ne lyhytaikaisesti varsinkin saalistuhinnoittelun aikaan tuntuvat edulta, mutta kuluttajan tappio , eli pidemmän tähtäimen etu on terveen kilpailun säilymisen puolustaminen.

Jos tulleihin viittaat, niin yleistäen tullit on haitaksi, mutta jossain tapauksissa ne voi joutua kaivaan sieltä työkalupakista, ne pitää osata laittaa sinne myös takaisin. Meillä (EU) on pitkään olleita tuontitulleja, joiden tarkistus lähinnä tukea EU teollisuutta, niitä perustellaan työpaikoilla (joita myös Suomessa), mutta noin yleisesti pitäisi miettiä että miksi sisämarkkina tuotanto ei pysty kilpaileen ilman tulleja (Tämä kiina sähkis juttu erikseen). Muistettava toki että osa tulleista on ns vastavuoroisia.

Jotkin tullit lähinnä veroja.
 
Tokihan Euroopassakin on tukia annettu, mutta kyllähän näissä on pitkälle kyse monesti tavoitetasolla jostain muusta kuin muiden valmistajien kampittamisesta (yleensä ollaan pitämässä omaa valmistajaa hengissä). Onhan lentokoneteollisuuskin varmasti saanut tukia kohtuu paljon, mutta toisaalta Airbus on myöskin pysynyt täten kilpailussa mukana.

Niin ja nykyistä sähköauto siirtymää voidaan pitää myös aika poikkeuksellisena kun yhden komponentin merkitys on valmistuksessa niin dominoiva (ja varsinkin sen kustannus).
 
Mun järkeni mukaan ihan päinvastoin. :zoom:

Heillä tuotteet on "oikean" hintaisia (tuet?) ja meiltä kupataan ulkomaanvaluuttaa kiinalle mitä irti lähtee. Tuolla kotimarkkinan hinnalla ei siis voisi todellisessa kilpailutilanteessa valmistaa&myydä kannattavasti ellei "joku" taho mahdollistaisi sitä ja valuuttavirtaa emämaahan.
Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?
 
Jos tuo seal u tai atto3 olisi ollut taka tai nelivetona saatavilla niin melko varmaan olisi sellainen jäänyt käteen korealaisen sijaan.
 
Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?
Suurin osa määrästä on halpoja hybridi"mopoja" jolla tuolla Tesla keskustelussa on koitettu paskatunkiota hämmentää *möö* Maailman suurin sähköautovalmistaja *öö* No ei edelleenkään ole kun sinne sekaan vedetään ne kaikki ei täyssähköt ja alemman pään kipot, joita ei kehitysmaiden ulkopuolella edes myydä.

Siitä kokonaistuotantomäärästä tuo paisutetun katteen tuleva ulkomaanmyynti (eurooppa, Australia, jenkit) on paljon tärkeämpi kuin sadattuhannet myydyt koppimopot kotimaan markkinoilla, kommunistipuolue kaipaa ulkomaanvaluuttaa > yritykset hankkivat sitä. Tuossa maassa ei ole vapaata markkinaa, siellä sanelee puolue mitä ja millai.
Ja nämä uutiset huolestuttaa Taiwanin osalta kysymään itseäni, kannattaako niitä rahoja sinne niin kaataa taloutta pyörittämään.

Ettei toistettaisi taas Nordstream 2:en pölhöilyjä.
 
Jos tuo seal u tai atto3 olisi ollut taka tai nelivetona saatavilla niin melko varmaan olisi sellainen jäänyt käteen korealaisen sijaan.

Ok.

Näemme Sealista saa sedan mallin nelivetona muttei tuota katumaasturi U:ta. Tai saa mutta se on lataushybridi. Erikoista.
 
Siinähän on nimikikka, niillä kahdella ei ole tekoa keskenään, vaan U:ta koitetaan vauhdittaa ratsastamalla myyvän mallin nimellä.
 
Kyllähän näitä tukiaisia Euroopassakin on nähty, ihan viime vuosinakin:


Kaikki valtiot tukevat monin eri tavoin paikallista yritystoimintaa, tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Henkilökohtaisesti näen kuitenkin aika pirun ison eron siinä onko se tukeva valtio moderni länsimainen demokratia vai autoritäärinen paskamaa, jolla on kirjaimellisesti keskitysleirejä.
 
Ja nämä uutiset huolestuttaa Taiwanin osalta kysymään itseäni, kannattaako niitä rahoja sinne niin kaataa taloutta pyörittämään.

Eikö ne rahat jotka menee Muskin tilin kautta sinne samaan paikkaan yhtään huolestuta?

Nopeasti googletettuna pyöristäen. 50% tuotannosta Kiinassa. Yli 90% auton osista kiinalaisia. Valmistuskustannus 30000$. V2023 valmistusmäärä 750000. Tekee about 20 miljardia samaisen diktaattorin kahvi/ydinase-kassaan.
 
Eli jos on vaihtoehtona pakko antaa rahoistaan vain ~25% kiinaan niin miksei sitten vaan anna suoraan 100% ja jatka iloisena kirjoitteluaan IO-teekkiin?

Luvut revitty perseestä.
 
Kiinan sivilisaatio on pelannut kyllä hyvin viimeiset 200 vuotta. Enää ei ole muuta tehtävissä länkkäri-sioilla kuin kehitellä en-osta mentaliteettiä yksittäisille tuotteille ja irvistellä kotimaisia kalliita hintoja.
 
Eli jos on vaihtoehtona pakko antaa rahoistaan vain ~25% kiinaan niin miksei sitten vaan anna suoraan 100% ja jatka iloisena kirjoitteluaan IO-teekkiin?

Luvut revitty perseestä.

Vanhakansa osasi kertoa, että elämässä on pakko vain kuolla ja maksaa verot, kaikki muu on vapaaehtoista.

Kuten arvasitkin, lukusi on perseestä. Jos ostat ”Designed in California, made in China”-Y:n niin ollaan lähempänä 75%. Ja kun kahvia/ydinpommeja ei osteta prosenteilla, niin tod näk enemmän em Y:n ostajalta kiinaan rahaa menee kuin halvan Kiina auton ostajalta.
 
Näin on. Ja nyt hinnatkin julkaistu niin takatuupparin hinta alkaa karvan alta 50ke Suomessa sillä 77kWh akulla. Olisi ihan kiva laite, mutta en osta kiinalaista periaatteesta. Olisivat vaan tehneet ne Euroopassa.
Asiallisen oloinen kärry. Harmi, kun nuo ratin napit edelleen mallia haptinen eli ei jatkoon.
 
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.
 
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.

Lähietäisyydeltä paria yksilöä seurannut. Sisätiloiltaan kompakti, joku voi kokea ahtaaksikin. Muuten ilmeisen toimiva vehje, talvella ollut useammassa lukituksen kanssa ongelmia (ei saa ovia auki).

Edit: huikeasti keskustelua aiheesta ainakin täällä: Polestar 2
 
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.

Takuuasioiden ja varaosien kanssa voi tulla ongelmia, jos Polestarin annetaan mennä konkurssiin.

Polestarin vaikeudet pahenevat – Tarvitsee jättitappion jälkeen miljardilainaa

Polestar on tiellä, joka ei johda mihinkään” – Sähköautovalmistajan pörssitaival yhtä alamäkeä, irtisanomiset alkavat
 
Jälkimmäinen linkki käsitteli enemmänkin osakkeenomistajien kannalta ja siinä viestiä että emo konserni (Geely) rahoittaa jatkossa Suoraan.

En nyt noista nähnyt viestiä että yhtiötä olitaisiin alasajamassa + jälkimarkkina tukilopettamassa.

Sähkismarkkinoilla on toimjoita joissa se riskin on kongreettinen, enkä tällä väitä että Polester olisi riskitön, en ehkä kiinalaiseen omistajaan luota ihan niin paljon kuin vanhoihin autokonserneihin, jotka hoitaneen kuopattavat tyttäret asiallsiesti hautaan.

Edit:
Polesterilla kuitenkin sitä brändia syntynyt, joten ehkä sitä ei kannata kovin heppoisesti kuopata. Jos ei jotain isoa vastuupommi ilmeisty, niin vaikea nähdä syytä kaataa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.
Itse ajanut 2,5 v & ~42tkm 2021:llä. Mukava peli ajella, toki hieman "janoinen", ei ole itseä häirinnyt pätkäajossa ollenkaan.

Takuuseen vaihdettu :
  • yksi oven kahva (valo pimeänä)
  • ulkoinen äänilähde eli kaiutin, joka piippailee ajettaessa hitaasti
  • ovien lukot, ongelmia satunnaisesti takaovissa kovilla pakkasilla yli 25C
  • takavetoakselit, tyyppivika

Ei sinänsä ajoon vaikuttavia ongelmia olleet eli ei ole jääty tien päälle jne
 
Q6 Audi näyttää kyllä aikalailla kaikki tickboxit täyttävältä. Jos kulutus onkin motarilla vähän isompi kuin virtaviivaisemmalla id7:lla, niin toisaalta latausnopeudet ja akun koko kompensoivat helposti.

Ja kotipyörityksessä ja se sama jos muutama kWh enemmän tuleekin, siinä tulee itselläni niin vähän kilsoja, että ihan se ja sama.

Toisaalta ID7 GTX (farkkuna tai liftbackina, ihan sama) on aika paljon halvempi, joten kyllähän siinä pääsee Audista maksamaan extraa.
 
Q6 Audi näyttää kyllä aikalailla kaikki tickboxit täyttävältä.
Kyllä tämä on ainakin omalla listalla saanut monta rastia ruutuihin., joten hyvin vahva kandidatti tässä vaihessa. Alun perin olin ajatellut hybridiä seuraavaksi, mutta nekin ovat kyllä aika arvokkaita ja kuitenkin tuollainen puolivälin ratkaisu, jolla tosin on hyvät puolensa. Nyt kun on tosissaan pyöritellyt vaihtoehtoaja , niin kyllä se taitaa nyt niin käydä, että sähkikseen siirryn minäkin ja jätän hybriditouhun väliin.

Sähkiksellä range ja ABC ahdistuksen kanssa joutuu silloin tällöin pärjäämään, mutta aika harvoin.
Mikä on tuollainen relistinen range talvella jos virallinen wltp on 614 km ?
 
Viimeksi muokattu:
Nelisensataa. Aina saa ottaa kolmasosan pois kesäarviosta. (jos talvi -15 ja kylmempää)
 
Aivan karmeimmassa kelissä suksiboksi katolla ollaan varmaan alle 350km:ssä, mutta sekin on silti karmean kelin rangeksi aika hyvä lukema. Harva ajaa ikinä noilla ihan huonoimmilla keleillä tuhansia kilsoja ja kun lataus on nopeaa, niin matka etenee silti.
 
Rangemietinnöissä toki kannattaa huomioida sekin, että onko aina mahdollisuus lähteä sille pitkälle etapille 100% täydellä akulla.

Eli kannattaa kysyä itseltään mikä on se pisin mahdollinen etappi joka pitää kelissä kuin kelissä päästä ilman latausta, vaikka olisi ehtinyt päivän aikana kauppareissut ja harrastukset hoitaa ja akku on "vain" 80% täysi.

Ja autokohtaistahan tuo myös on vahvasti sen mukaan minkälainen se pitkä etappi on. Isot katumaasturit kärsii suhteessa enemmän jos sillä etapilla on vaikka 100km motaria, kun se saippuapala-model3 ei siitä hirveästi nokkiinsa ota.
 
Itsellä on se pisin työetappi noin 350 km suuntaansa , joka pitää vetää sitten kelissä kuin kelissä. (onnekisi harvoin ) Eli tuollaisella wltp 614 autolla voisi sen onnistuvan ilman kylmää rinkiä perseen alla tai ilman että ABCn lehtipihvi maistuu suussa.

Pidemmät taipaleet sitten ovat vapaa-aikaan liittyviä, joten silloin voikin kaikessa rauhassa hieman latailla miestä ja autoa ja katsella kun polttikset pörhältävät ohi.
 
Q6 Audi näyttää kyllä aikalailla kaikki tickboxit täyttävältä. Jos kulutus onkin motarilla vähän isompi kuin virtaviivaisemmalla id7:lla, niin toisaalta latausnopeudet ja akun koko kompensoivat helposti.

Ja kotipyörityksessä ja se sama jos muutama kWh enemmän tuleekin, siinä tulee itselläni niin vähän kilsoja, että ihan se ja sama.

Toisaalta ID7 GTX (farkkuna tai liftbackina, ihan sama) on aika paljon halvempi, joten kyllähän siinä pääsee Audista maksamaan extraa.
Miten mahtaa olla Audin ja volkkarin äänieristyksen yms. erot? ID7 ei nyt herättänyt ihmeellistä ihastusta melutasoltaan. Harmittaa kun kaikki autot ovat tältä osin aikamoista ripulia. Audiin sai rahalla myös 5 v takuun, volkkarille ei taida löytyä. Porschessa tietysti olisi vielä parempi takuu.
 
Miten mahtaa olla Audin ja volkkarin äänieristyksen yms. erot? ID7 ei nyt herättänyt ihmeellistä ihastusta melutasoltaan. Harmittaa kun kaikki autot ovat tältä osin aikamoista ripulia. Audiin sai rahalla myös 5 v takuun, volkkarille ei taida löytyä. Porschessa tietysti olisi vielä parempi takuu.
Volkkariin saa 4v takuun, mutta 20k hintaerolla myös korjaa autoa aika paljon sen yhden vuoden aikana.

Ja 20k hintaerolla myös hyväksyy pientä laatueroa äänenvaimennuksen jne. osalta.

Hintaeron määrittely on tietty vähän hankalaa kun varusteita ei oikein saa vertailukelpoiseksi, mutta ainakin 20k eroa lienee - helposti enemmänkin jos ruksii ilma-alustaa audiin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Volkkariin saa 4v takuun, mutta 20k hintaerolla myös korjaa autoa aika paljon sen yhden vuoden aikana.

Ja 20k hintaerolla myös hyväksyy pientä laatueroa äänenvaimennuksen jne. osalta.

Hintaeron määrittely on tietty vähän hankalaa kun varusteita ei oikein saa vertailukelpoiseksi, mutta ainakin 20k eroa lienee - helposti enemmänkin jos ruksii ilma-alustaa audiin jne.
Ilmajousien takia lähdin audia ylipäätään katsomaankin. Ja extratakuun takia Porschea. Omassa käytössä äänenvaimennus korostuu, kun kesät talvet vähintään satanen mittarissa >95% ajasta nelikaistaisella.
 
Kun ei ole ilmajousista kokemusta, niin vaikuttaako tämä äänitasoihin ?
Tämän sitä itsekin haluaisi tietää. Kaiken järjen mukaan joku vaikutus on, mutta "tarpeeksi"? Jaa-a. Remppa-autona toimivan sitikan taikamatto-jousituksen perusteella arvioiden vaikutus voisi olla omaan makuun sopiva. Koeajamalla se tietysti vasta selviää. Q6 taisi olla vielä 1-2 kk päässä koeajoista liikkeestä riippuen.

e: Siis ei pelkästään äänimaailman osalta, mutta värinät sun muut myös.
 
Kannattaa muistaa että se ilmapussi yleensä ajaa samaa virkaa kuin se metallivieterikin eli pyrkii pitämään ajokorkeuden ja vastustamaan muutoksia siihen. Suurin etu siitä ilmapussista on se korkeuden säätö tai korkeuden pito kormasta riippumatta.

Esimerkkinä vaikka vanha S Tesla ilmapusseilla aika järkyttävä kyyti verrattuna vaikka Enyaqiin rautajousilla tai sitten EQE ilmapusseilla todella pehmeää menoa kunhan tarvittavat joustot tolkullisia.
 
Q6:sen teknologiapaketti prota olin kanssa suunnitellut, koska olisihan se hyvä että saisi motarille auton matalaksi ja metsätielle mennessä korkeaksi, ja talvella myös. Muut mukavuustekijät tähän päälle plussaa. Ja onhan tuo myös rangen kannalta taloudellisempaa jos auto on matala motarilla.

Googlailulla löytyi ilmajousituksen haitat ja hyödyt
 
Ilmajousien takia lähdin audia ylipäätään katsomaankin. Ja extratakuun takia Porschea. Omassa käytössä äänenvaimennus korostuu, kun kesät talvet vähintään satanen mittarissa >95% ajasta nelikaistaisella.
Joo, itsellänikin tulee valtaosa kilsoista motarilla, mutta kun en ole rahasta tehty, niin kyllä nuo useamman kymppitonnin hintaerot vaikuttavat valintaan...
 
Kannattaa muistaa että se ilmapussi yleensä ajaa samaa virkaa kuin se metallivieterikin eli pyrkii pitämään ajokorkeuden ja vastustamaan muutoksia siihen. Suurin etu siitä ilmapussista on se korkeuden säätö tai korkeuden pito kormasta riippumatta.

Esimerkkinä vaikka vanha S Tesla ilmapusseilla aika järkyttävä kyyti verrattuna vaikka Enyaqiin rautajousilla tai sitten EQE ilmapusseilla todella pehmeää menoa kunhan tarvittavat joustot tolkullisia.
Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
 
Itsellä on se pisin työetappi noin 350 km suuntaansa , joka pitää vetää sitten kelissä kuin kelissä. (onnekisi harvoin ) Eli tuollaisella wltp 614 autolla voisi sen onnistuvan ilman kylmää rinkiä perseen alla tai ilman että ABCn lehtipihvi maistuu suussa.

Pidemmät taipaleet sitten ovat vapaa-aikaan liittyviä, joten silloin voikin kaikessa rauhassa hieman latailla miestä ja autoa ja katsella kun polttikset pörhältävät ohi.

Tuollaiseen etappiin aivan joka ikisessä tilanteessa, kelissä ja kuun asennossa pystyviä autoja on ensinnäkin niin vähän, että melkein hyväksyisin sen, että ääritapauksissa otetaan sitten se pieni latausbreikki ja 99% kerroista ei ole ongelmaa.

Ehkä tuota voi huonolla aasinsillalla verrata talon kokoon. Ostaako joku 250m2 omakotitalon, että kerran kymmenessä vuodessa pitäisi saada majoitettua x ihmistä, kun muuten riittäisi 100m2?
 
Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
Ilmajousituksessa on se hyvä puoli että sitä voi nykyisin yleensä säätää. Sen saa joko löysäksi jolla voi vetää korotetut suojatiet yli hidastamatta, tai sitten sporttisen kovaksi. Tuossa Q6 audissakin taitaa olla 5cm säätövaraa korkeudessa, joten eiköhän sieltä sopiva asetus löydy itse kullekin.
 
Ilmajousituksessa on se hyvä puoli että sitä voi nykyisin yleensä säätää. Sen saa joko löysäksi jolla voi vetää korotetut suojatiet yli hidastamatta, tai sitten sporttisen kovaksi. Tuossa Q6 audissakin taitaa olla 5cm säätövaraa korkeudessa, joten eiköhän sieltä sopiva asetus löydy itse kullekin.
Tehdäänkö tuo ”kovuuden” säätö Audissa jotenkin ilmajousta säätämällä? Mersussa ainakin ilmalla säädetään vain korkeus, iskareissa sitten kivireki ja comfort säädöt.
 
Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
 
Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
E tron GT ei ainakaan osannut, vaikka Taycanista ominaisuus löytyykin. Ei mitään muistikuvaa miten e tronin kanssa oli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 229
Viestejä
4 501 368
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom