- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 9 153
Tuo on myös vähän sitä vastaan että Kiina tukee valtiollisesti niin paljon tuotantoa, jotta ajettaisiin eurooppalaiset valmistajat nurin...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo on myös vähän sitä vastaan että Kiina tukee valtiollisesti niin paljon tuotantoa, jotta ajettaisiin eurooppalaiset valmistajat nurin...
Kiinassa on vain kova kilpailu ja hintaa pitää painaa alas.Tuo on myös vähän sitä vastaan että Kiina tukee valtiollisesti niin paljon tuotantoa, jotta ajettaisiin eurooppalaiset valmistajat nurin...
Varmasti tukee mutta niin moni EU maa tuki myös vihreää siirtymistä mikä oli tavallaan kuluttajan etu mutta myös valmistajat kääri siitä oman siivun kun saivat tukia.Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Ei mutta kuluttajan etuhan nuo ei ole. No maailma on nyt tämmöinen.
Totta, Ei ne ihan tyhjästä niitä keksinyt, taustalla on Kiinan massiivinen tuki , toki ei eurooppalaisetkaan ihan syyttömiä tilanteen syntyy ole, teollisuus ei lähtenyt ajoissa, EU ei tukenut.Ei tuo EU miusta ihan suotta noita tulleja laita. Kiina ilmeisesti tunkee valtion rahaa ihan huolella noille valmistajille.
Siis kilpailua vääristävät tuet ei ole kuluttajan etu, toki ne lyhytaikaisesti varsinkin saalistuhinnoittelun aikaan tuntuvat edulta, mutta kuluttajan tappio , eli pidemmän tähtäimen etu on terveen kilpailun säilymisen puolustaminen.Ei mutta kuluttajan etuhan nuo ei ole. No maailma on nyt tämmöinen.
Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?Mun järkeni mukaan ihan päinvastoin.
Heillä tuotteet on "oikean" hintaisia (tuet?) ja meiltä kupataan ulkomaanvaluuttaa kiinalle mitä irti lähtee. Tuolla kotimarkkinan hinnalla ei siis voisi todellisessa kilpailutilanteessa valmistaa&myydä kannattavasti ellei "joku" taho mahdollistaisi sitä ja valuuttavirtaa emämaahan.
Suurin osa määrästä on halpoja hybridi"mopoja" jolla tuolla Tesla keskustelussa on koitettu paskatunkiota hämmentää *möö* Maailman suurin sähköautovalmistaja *öö* No ei edelleenkään ole kun sinne sekaan vedetään ne kaikki ei täyssähköt ja alemman pään kipot, joita ei kehitysmaiden ulkopuolella edes myydä.Esim BYD vei ulkomaille 240 000 vuonna 2023. Vastaavasti BYD myi 3 024 000 autoa samaan aikaan. Tuosta voi varmaan itselleen sopivalla matikalla laskea minkälainen valuuttavirta on kyseessä, kun ottaa huomioon Eurooppaan myytyjen kovakatteisten määrän, onko se 15 000?
Jos tuo seal u tai atto3 olisi ollut taka tai nelivetona saatavilla niin melko varmaan olisi sellainen jäänyt käteen korealaisen sijaan.
Tietysti tuossa on riskinä että hinta sitten nousee jo länsi/korea autojen tasolle jos neliveto joskus tulee.Ok.
Näemme Sealista saa sedan mallin nelivetona muttei tuota katumaasturi U:ta. Tai saa mutta se on lataushybridi. Erikoista.
Kyllähän näitä tukiaisia Euroopassakin on nähty, ihan viime vuosinakin:
![]()
France deploys $8.8 billion to rescue ailing car industry
French President Emmanuel Macron has announced a plan to save the country's car industry from huge losses wrought by virus lockdowns, including a big boost for electric vehicles.www.pbs.org
Ja nämä uutiset huolestuttaa Taiwanin osalta kysymään itseäni, kannattaako niitä rahoja sinne niin kaataa taloutta pyörittämään.
Eli jos on vaihtoehtona pakko antaa rahoistaan vain ~25% kiinaan niin miksei sitten vaan anna suoraan 100% ja jatka iloisena kirjoitteluaan IO-teekkiin?
Luvut revitty perseestä.
Näin on. Ja nyt hinnatkin julkaistu niin takatuupparin hinta alkaa karvan alta 50ke Suomessa sillä 77kWh akulla. Olisi ihan kiva laite, mutta en osta kiinalaista periaatteesta. Olisivat vaan tehneet ne Euroopassa.Eikös vag ole siirtänyt Cupra Tavascaninkin valmistuksen kiinaan.
Asiallisen oloinen kärry. Harmi, kun nuo ratin napit edelleen mallia haptinen eli ei jatkoon.Näin on. Ja nyt hinnatkin julkaistu niin takatuupparin hinta alkaa karvan alta 50ke Suomessa sillä 77kWh akulla. Olisi ihan kiva laite, mutta en osta kiinalaista periaatteesta. Olisivat vaan tehneet ne Euroopassa.
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.
Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.
Jälkimmäinen linkki käsitteli enemmänkin osakkeenomistajien kannalta ja siinä viestiä että emo konserni (Geely) rahoittaa jatkossa Suoraan.Takuuasioiden ja varaosien kanssa voi tulla ongelmia, jos Polestarin annetaan mennä konkurssiin.
Polestarin vaikeudet pahenevat – Tarvitsee jättitappion jälkeen miljardilainaa
Polestar on tiellä, joka ei johda mihinkään” – Sähköautovalmistajan pörssitaival yhtä alamäkeä, irtisanomiset alkavat
Itse ajanut 2,5 v & ~42tkm 2021:llä. Mukava peli ajella, toki hieman "janoinen", ei ole itseä häirinnyt pätkäajossa ollenkaan.Onkos porukalla mitään negatiivista polestar 2 mallista, käytetty 60-90tkm ajetuna kiikarissa. totesin että melko turha ostaa ladattavaa hybridiä kun maksavat lähes saman.
Kyllä tämä on ainakin omalla listalla saanut monta rastia ruutuihin., joten hyvin vahva kandidatti tässä vaihessa. Alun perin olin ajatellut hybridiä seuraavaksi, mutta nekin ovat kyllä aika arvokkaita ja kuitenkin tuollainen puolivälin ratkaisu, jolla tosin on hyvät puolensa. Nyt kun on tosissaan pyöritellyt vaihtoehtoaja , niin kyllä se taitaa nyt niin käydä, että sähkikseen siirryn minäkin ja jätän hybriditouhun väliin.Q6 Audi näyttää kyllä aikalailla kaikki tickboxit täyttävältä.
Miten mahtaa olla Audin ja volkkarin äänieristyksen yms. erot? ID7 ei nyt herättänyt ihmeellistä ihastusta melutasoltaan. Harmittaa kun kaikki autot ovat tältä osin aikamoista ripulia. Audiin sai rahalla myös 5 v takuun, volkkarille ei taida löytyä. Porschessa tietysti olisi vielä parempi takuu.Q6 Audi näyttää kyllä aikalailla kaikki tickboxit täyttävältä. Jos kulutus onkin motarilla vähän isompi kuin virtaviivaisemmalla id7:lla, niin toisaalta latausnopeudet ja akun koko kompensoivat helposti.
Ja kotipyörityksessä ja se sama jos muutama kWh enemmän tuleekin, siinä tulee itselläni niin vähän kilsoja, että ihan se ja sama.
Toisaalta ID7 GTX (farkkuna tai liftbackina, ihan sama) on aika paljon halvempi, joten kyllähän siinä pääsee Audista maksamaan extraa.
Volkkariin saa 4v takuun, mutta 20k hintaerolla myös korjaa autoa aika paljon sen yhden vuoden aikana.Miten mahtaa olla Audin ja volkkarin äänieristyksen yms. erot? ID7 ei nyt herättänyt ihmeellistä ihastusta melutasoltaan. Harmittaa kun kaikki autot ovat tältä osin aikamoista ripulia. Audiin sai rahalla myös 5 v takuun, volkkarille ei taida löytyä. Porschessa tietysti olisi vielä parempi takuu.
Ilmajousien takia lähdin audia ylipäätään katsomaankin. Ja extratakuun takia Porschea. Omassa käytössä äänenvaimennus korostuu, kun kesät talvet vähintään satanen mittarissa >95% ajasta nelikaistaisella.Volkkariin saa 4v takuun, mutta 20k hintaerolla myös korjaa autoa aika paljon sen yhden vuoden aikana.
Ja 20k hintaerolla myös hyväksyy pientä laatueroa äänenvaimennuksen jne. osalta.
Hintaeron määrittely on tietty vähän hankalaa kun varusteita ei oikein saa vertailukelpoiseksi, mutta ainakin 20k eroa lienee - helposti enemmänkin jos ruksii ilma-alustaa audiin jne.
Kun ei ole ilmajousista kokemusta, niin vaikuttaako tämä äänitasoihin ?Ilmajousien takia lähdin audia ylipäätään katsomaankin.
Tämän sitä itsekin haluaisi tietää. Kaiken järjen mukaan joku vaikutus on, mutta "tarpeeksi"? Jaa-a. Remppa-autona toimivan sitikan taikamatto-jousituksen perusteella arvioiden vaikutus voisi olla omaan makuun sopiva. Koeajamalla se tietysti vasta selviää. Q6 taisi olla vielä 1-2 kk päässä koeajoista liikkeestä riippuen.Kun ei ole ilmajousista kokemusta, niin vaikuttaako tämä äänitasoihin ?
Joo, itsellänikin tulee valtaosa kilsoista motarilla, mutta kun en ole rahasta tehty, niin kyllä nuo useamman kymppitonnin hintaerot vaikuttavat valintaan...Ilmajousien takia lähdin audia ylipäätään katsomaankin. Ja extratakuun takia Porschea. Omassa käytössä äänenvaimennus korostuu, kun kesät talvet vähintään satanen mittarissa >95% ajasta nelikaistaisella.
Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.Kannattaa muistaa että se ilmapussi yleensä ajaa samaa virkaa kuin se metallivieterikin eli pyrkii pitämään ajokorkeuden ja vastustamaan muutoksia siihen. Suurin etu siitä ilmapussista on se korkeuden säätö tai korkeuden pito kormasta riippumatta.
Esimerkkinä vaikka vanha S Tesla ilmapusseilla aika järkyttävä kyyti verrattuna vaikka Enyaqiin rautajousilla tai sitten EQE ilmapusseilla todella pehmeää menoa kunhan tarvittavat joustot tolkullisia.
Itsellä on se pisin työetappi noin 350 km suuntaansa , joka pitää vetää sitten kelissä kuin kelissä. (onnekisi harvoin ) Eli tuollaisella wltp 614 autolla voisi sen onnistuvan ilman kylmää rinkiä perseen alla tai ilman että ABCn lehtipihvi maistuu suussa.
Pidemmät taipaleet sitten ovat vapaa-aikaan liittyviä, joten silloin voikin kaikessa rauhassa hieman latailla miestä ja autoa ja katsella kun polttikset pörhältävät ohi.
Ilmajousituksessa on se hyvä puoli että sitä voi nykyisin yleensä säätää. Sen saa joko löysäksi jolla voi vetää korotetut suojatiet yli hidastamatta, tai sitten sporttisen kovaksi. Tuossa Q6 audissakin taitaa olla 5cm säätövaraa korkeudessa, joten eiköhän sieltä sopiva asetus löydy itse kullekin.Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
Tehdäänkö tuo ”kovuuden” säätö Audissa jotenkin ilmajousta säätämällä? Mersussa ainakin ilmalla säädetään vain korkeus, iskareissa sitten kivireki ja comfort säädöt.Ilmajousituksessa on se hyvä puoli että sitä voi nykyisin yleensä säätää. Sen saa joko löysäksi jolla voi vetää korotetut suojatiet yli hidastamatta, tai sitten sporttisen kovaksi. Tuossa Q6 audissakin taitaa olla 5cm säätövaraa korkeudessa, joten eiköhän sieltä sopiva asetus löydy itse kullekin.
E tron GT ei ainakaan osannut, vaikka Taycanista ominaisuus löytyykin. Ei mitään muistikuvaa miten e tronin kanssa oli.Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
Tuolla lailla sanotaan hinnastossa, Joku automatiikka siinä on.Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
Mukautuva ilmajousitus
· Jatkuvasti mukautuva vaimennusjärjestelmä etu- ja taka-akseleilla.
· Perustasossa 28 mm vakioalustaa matalampi ajokorkeus.
· Automaattinen ajokorkeuden säätö ja vaimennus takaavat erinomaisen ajomukavuuden ja paremman ajodynamiikan.
· Alustan korkeudet Audi drive selectin avulla auton ollessa paikallaan (alustan korkeus mukautuu automaattisesti ajossa):
"korotus": +45 mm, "offroad": +28 mm, "Tasapainoinen/comfort": +/- 0mm, dynamic/efficiency": -20 mm.