Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Skodasta on huhuja/suunnitelmia: All-electric Skoda estate car to arrive in 2026 | Auto ExpressEikö Skoda/Audi ole tulossa ID.7 verrokkia?
Yllätys myös tuo EV9. Ehkä nyt Euroopassa kiritään kun on tullitkin…Aika vakuuttavat tulokset BYD saanut tuoreessa rangetestissä, 1km heitto ilmoitetusta WLTP:stä.
![]()
Sähköautojen tappotesti – vain yksi malli ylsi viralliseen toimintamatkaansa
Norjan autoliiton vuotuiseen testiin osallistui kaikkiaan 26 täyssähköautoa.www.talouselama.fi
Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..
Ne tarvii rakentaa vain kerran. Polttoainetta joudutaan kuskailemaan säiliöautolla tankkausasemille viikoittain? Ja iso homma on rakentaa bensa-asemakin. Eli ongelmat ratkeaa kun tahtoa onVastapuolella kolikkoa on vaan, että mistä laturit moiseen? Ja niille se sähkönsyöttö kentälle. Ehkä jännite +900V että virtamäärä ei nousisi rajusti.
Kyllä jo ihan pelkästä sähköliittymästä tulee tuntuvat juoksevat kulut kun ollaan megawattiluokassa.Ne tarvii rakentaa vain kerran. Polttoainetta joudutaan kuskailemaan säiliöautolla tankkausasemille viikoittain? Ja iso homma on rakentaa bensa-asemakin. Eli ongelmat ratkeaa kun tahtoa on
Aletaan olla latausnopeuksissa jo sillä tasolla että vannoutuneet bensa- ja disukkakuskitkin voivat kohta siirtyä sähköön, 0 - 100% lataus 10 minuutissa kuulostaa mainiolta.
Tietäjistä en tiedä mutta ainakin täällä tuota on kovasti odoteltu. Myöhästynyt jo moneen kertaan, että se vähän aina huolestuttaa kuinka valmiina se siten tulee tuotantoon. Paperilla on paljon hyvää, nopea lataus, latausportit molemmilla puolilla autoa ja avautuu sähköllä eikä mitään jumittavaa painallusmekanismia, iso vetokyky 2400kg (esim. Q8 on vaan 1800kg), kartturille oma näyttö josta voi vaikka katsella sarjoja tai hoitaa navigointia kuskia häiritsemättä jos sellaista arvostaa, energiatehokkaat moottorit ja muu niin että kulutus on kohtalaisen pieni tuollaiselle ei-niin-virtaviivaiselle autolle (varsinkin jos vertaa Q8 jossa iso akku mutta pieni range koska kulutus). Ja onhan tuo iso AR HUD myös kivan kuuloinen kun piirtää ohjeet yms. lasissa näkyvän maiseman päälle, esim. kaistaopastus piirtyy näkyvän kaistan päälle eikä mikään pikkukuvake. Jos siihen ruksii varusteita kuten vaikka ilmajouset, niin hinta alkaa olla jo sama kuin Q8 entrymallit, joissa on ilmajouset vakiona. Yläosasta litistetty ratti on vähän hassun näköinen, Q8 tyylisiä kamerasivupeilejä ei ole saatavilla. Uusittu käyttöjärjestelmä lienee myös iso harppaus edelliseen, vaikkakin upotettu mittaristo sopisi omaan silmään paremmin kuin tällainen pintaan pultattu. Vakkarille on edelleen oma viiksi, siitä plussaa ettei tarvitse kosketusnappien kanssa tuskailla sitä käytettäessä.Mitäs sähköautotietäjät tuumaa tuosta uudesta Q6:sta ? Tämähän on rakennettu kokonaan uudelle platformille (PPE) ja jakaa sen Macanin kanssa. Audimainen luomus, mutta speksit näyttävät varsin hyvältä ja ulkonäkö tutun Audimainen. Pääseekö tuosta nopeasta latauksesta nauttiman suomessa vai onko vain speksihelinää.
Audi Q6 e-tron | Täyssähköinen SUV | Audi
Uusi täyssähköinen Audi Q6 e-tron - Premium-tason SUV. Huikeaa sähköistä suorituskykyä ja edistyksellistä muotoilua. saatavilla quattro-nelivetona.www.audi.fi
Aika vakuuttavat tulokset BYD saanut tuoreessa rangetestissä, 1km heitto ilmoitetusta WLTP:stä.
![]()
Sähköautojen tappotesti – vain yksi malli ylsi viralliseen toimintamatkaansa
Norjan autoliiton vuotuiseen testiin osallistui kaikkiaan 26 täyssähköautoa.www.talouselama.fi
Laitetaan muistiin.Liian hankalaa kuitenkaan ilmoittaa kulutusta?
Maantieajossa vaatii kuljettajalta ja softalta yhteenpelaamista, jos taitava kuski niin energiantalteenotosta ei juuri hyötyä, jos hyvä poikkeuksellisen älykäs niin ei ehkä haittaakaan.Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.
Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.
Onko niistä jotain hyvää sanottavaa ?Onhan BYDin akut ihan omiaan. Ei kai niistä ole pahaa sanottavaa?
Ainakin Tesla Model Y RWD karvalakkimallissa joissa on BYD Blade LFP akku kehuttu latauskäyrä vrt. CATL LFP akku. BYD akku lataa 0-50% välin 170kWlla ja taitaa latautua vikkelästi vaikka olisikin 10-20C lämpönen.Onko niistä jotain hyvää sanottavaa ?
Siis vähän usvasta, mielikuva että haasteita ollut, mutta ei ole oikein missään noussut esille että tuolla ne akut olisi hyviä.
Muutamavuoden vuorasopparri, joss ei jäännösarvo riskiä, niin ei kai akuista tarvi murehtia keskimääräisessä siviili käytössä.
Parempi näin kun olisi tuotu aikaisemmin raakileena.Myöhästynyt jo moneen kertaan, että se vähän aina huolestuttaa kuinka valmiina se siten tulee tuotantoon.
ID.7 range alkaa olla jo sitä luokkaa, WLTP yli 700km, että menee jo kohtalainen mökkimatka lataamatta (ainakin yli 500km pitäisi mennä helposti) jos molemmissa päissä on latausmahdollisuus. Tämä toisaalta pienentää suurteholatureiden merkitystä, niitä tarvitaan vasta jos ollaan menossa todella pitkälle. On ihan mahdollista ettei tuollaisella tarvitse koskaan vierailla julkisessa laturissa, tai ainakin niin että ne on ihan yksittäisiä poikkeustapahtumia vuodessa, lähinnä talvella.
Olisko pienempi versio, linkissä 583km WLTP versio joka testissä meni 450km, onko 700km versio julkaistu (myynnissä)?Ainakin tuossa testissä ID.7 selvisi suhteellisen heikosti. Sähköautojen tappotesti – vain yksi malli ylsi viralliseen toimintamatkaansa
Jos tauot latausmahdollisuudella ja jos vielä lähtö täydellä ja perillä lataus, niin ei nuo tosiaan ole kipukohtia.ID.7 range alkaa olla jo sitä luokkaa, WLTP yli 700km, että menee jo kohtalainen mökkimatka lataamatta (ainakin yli 500km pitäisi mennä helposti) jos molemmissa päissä on latausmahdollisuus. Tämä toisaalta pienentää suurteholatureiden merkitystä, niitä tarvitaan vasta jos ollaan menossa todella pitkälle. On ihan mahdollista ettei tuollaisella tarvitse koskaan vierailla julkisessa laturissa, tai ainakin niin että ne on ihan yksittäisiä poikkeustapahtumia vuodessa, lähinnä talvella.
Isompiakkuiset ID.7 Pro S (takaveto, yli 700km) ja GTX mallit (neliveto, vajaa 600km) ei ole vielä Suomen hinnastossa. GTX tulossa pian lukee Suomen nettisivuilla. Saksassa noita Pro S malleja on voinut jo reilun viikon ennakkotilata, mutta ei niitä vielä kai ajossa ole saati missään akkutesteissäkään.Olisko pienempi versio, linkissä 583km WLTP versio joka testissä meni 450km, onko 700km versio julkaistu (myynnissä)?
Jos tauot latausmahdollisuudella ja jos vielä lähtö täydellä ja perillä lataus, niin ei nuo tosiaan ole kipukohtia.
Mutta sitten on heitä joilla pitkässä päivässä tulee se lähemmäksi tonni, ja taukopaikoilla ei ole latausmahdollisuutta, ja tai kahdella kuskilla. Tai viimeistään se että vedetään sitä moottorikelkkaa perässä suht säännöllisesti.
Jos sähköauto kiinnostus edennyt siihen vaiheeseen että sen välttelyyn pitää keksiä syitä, omaa moottorikelkkaa on tehnyt mieli ja sen sitten voisi viedä etelästä lappiin, joskus. Niin sitten polttelee jo kovasti.
Ensinnäkään siinä ei ollut @CaseAce mainitsema tulevan suuriakkuisen yli 700 km WLTP, vaan vain 582 km, eli vielä 35 km vähemmän kuin Suomen pieniakkuisissa koeajoautoissa.Ainakin tuossa testissä ID.7 selvisi suhteellisen heikosti. Sähköautojen tappotesti – vain yksi malli ylsi viralliseen toimintamatkaansa
Tarkoitatko i5 M60 Touring mallia "perusnelivetona"? Se on vaan Bemarin omaa brändäystä jos oikeasta perusmallista on sähköllä vaan takaveto farkkua tarjolla. Sedanina on halvempikin neliveto hinnastossa.Kurkkasin perus neliveto vitos sarjan sähköpemarin hinnastoa. Alkoi huimaamaan. On nää sähköpelit arvokkaita.
Kumpa oma palkkakin siirtyisi sähköaikaan.
En , sedanina saatavilla BMW i5 xDrive40.Tarkoitatko i5 M60 mallia "perusnelivetona"? Se on vaan Bemarin omaa brändäystä jos oikeasta perusmallista on sähköllä vaan takaveto tarjolla.
Roger. En ole tuota sedanin hinnastoa niin seurannut.En , sedanina saatavilla BMW i5 xDrive40.
En minäkään ennen tätä , mutta kurkistin kun touringia ei ollet nelivetona tarjolla alle 100 KEUR. Pisti ihmetyttämään. Reilut 100 KEUR farkkuneliveto vitosbemarista on ihan raikas hinta. Ja siihen sitten päälle hieman edullista lisävarustettaRoger. En ole tuota sedanin hinnastoa niin seurannut.
Näinhän se aina mennytkin että aika railakasta hintalappua on tiedossa kun menee kattelemaan M bemareita, oli se sitten kevyt M saati sitten oikea M3/4/5 jne.En minäkään ennen tätä , mutta kurkistin kun touringia ei ollet nelivetona tarjolla alle 100 KEUR. Pisti ihmetyttämään. Reilut 100 KEUR farkkuneliveto vitosbemarista on ihan raikas hinta. Ja siihen sitten päälle hieman edullista lisävarustetta
Eiköhän meidän bensalenkkareiden pidä tehdä kansalaisaloite eduskuntaan , että palkat pitää sitoa sähköautoindeksiin jatkossa.
Ämmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensa-aikaan näin.Näinhän se aina mennytkin että aika railakasta hintalappua on tiedossa kun menee kattelemaan M bemareita, oli se sitten kevyt M saati sitten oikea M3/4/5 jne.
Maksaahan 300 sarjan farkkubensakin kutoskoneella alkaen yli satatonnia ja ei ole vielä edes M3.
ite kohta vuoden ajanu sähköautolla, ja en voi ku suositella, varsinkin jos ok talossa asut ja kennoja katolla ja automatiikkaa.. mutta muutenkin.. mun tonin pommit sitä ennen ei auttanut tajuu kuinka mukavaa nyt on, oli kuuma taikka kylmä auton saa hetkes mieluisaks... eikä tarttee tankailla niissä tuulituneleissa mittarila ymsÄmmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensaikaan näin.
Perhana kun on iskenyt hitonmoinen autokuume.....jarrutellut jo vuoden itseäni, mutta nyt taitaa ratketa johonkin suuntaan.
Nelivetoinen viitosbemu ei ole koskaan ollut halvimmasta päästä. Lisäksi autojen hinnat ovat muutenkin nousseet. Esim. Astraa sai joskus noin 20 k€:lla ja Golf hieman kalliimpi. Nyt halvin uusin viisiovinen manuaalivaihteinen Astra ja Golf maksavat molemmat yli 30 k€.Kurkkasin perus neliveto vitos sarjan sähköpemarin hinnastoa. Alkoi huimaamaan. On nää sähköpelit arvokkaita.
Kumpa oma palkkakin siirtyisi sähköaikaan.
Yritin tavata linkkaamasi sivua, siellä oli linkki missä vähän selitetty reittivalinnan syntyä, yksi se että pirtää misspäin norjaa tahansa harpilla 400km säteisen ympyrän, niin korkeuseroja on, ja toinen selitys että halusivat yhdenvakioreitin. Tosin kun suomalaiset mediat noista tekee juttua niin laatumedian odottaisi vähän avaavan testin luonnetta ja sen mitä ansiokkaasta jutuista, korkeuskäyristä kaivoita.Toiseksi norjalaisten reitin korkeuserot eivät vastaa suomalaisten tyypillistä ajoa. Volkkari on yli 300 kg raskaampi kuin voittaja Renault Scenic, joten jatkuvasta ja rankasta ylös alas -jumpasta tulee suuremmat regen-häviöt ID.7:lle.
Hyvä huomio, ja varsin kirjavaa, eri autojen kohdalla, vielä kirjavampaa se että WLTP kulutus malli tiedoissa saatto olla paljon isompi kuin testi tulos, vaikka testin "kantama" oli pienempi kuin WLTP. Sitä ei osunut silmään miten nuo kulutukset on laskettu testissä (*, jotain mainittu että kun autoilmoittaa akun tyhjäksi niin jatkeen sen jälkeen niin pitkälle kun pääsee, Renun kohdalla ei selitä sekään että vedettäisiin puskurit tyhjiksi, tai sitten on sattunnut onnenkakantamoinen jossa joku pitkänmatkan akku joka softattu näyttämään vakiolta...Kolmanneksi voisin kyseenalaistaa voittajan tulosten oikeellisuuden.
Mitatut arvot:
ID.7:
450 km
16,8 kWh/100 km
=75,6 kWh, mikä on aika lähellä ilmoitettua 77 kWh-nettokapasiteettia
Renault Scenic:
562,7 km
21,3 kWh/100 km
=119,9 kWh, mikä on reippaasti suurempi kuin ilmoitettu 87 kWh-netto.
Jos range on oikein, niin kulutuslukema ei voi pitää paikkaansa.
Liitteestä näkee Scenicin tulosten lisäksi korkeusprofiilin.
Samaa katselin ja leikin konfiguraattorilla. Ehkä sitä on tullut vanhaksi kun mielellään ottaa uimarenkaat jossa on enemmän kumia. Koska mukavuus ja melu. Ja tuo 285 on jo kyllä melkoisen leveä, ja jo bensa-aikana tuli todettua että leveät renkaat lisää kulutusta. Että ehkä sähkiksessä menee mieluummin kapeammalla. Niin ja tuo iso leveysero etu- ja takarenkaiden välillä ei välttämättä paranna ajettavuutta huonolla tai uraisella tiellä, toki riippuu autosta mutta omat kokemukset on aika negatiivisia ollut. Siinä pro teknopaketissa tulee ilma-alusta muiden teknohilppeiden mukana, se laskee normikorkeutta melkein 3cm ja lisää kaikkea kivaa, tuo tulisi kyllä ruksattua.Kahtelin myös Q6:sen renkaita, jos perus donitsit upgreidaisi pykälää isommiksi, eli 20 tuumaisiin, niin on kokoa on jo 255/50 | 285/45 R20. Aika läskit mielestäni. Kai näissä sähkiksissä on pakko tottua muhkeampiin nakkiloihin.
Sitä lenkkiä voisi hinkata useamman kierroksen pienemmällä alueella, jolloin voisi välttää ns. ylipitkät nousut/laskut, jotka jakavat autoja massan ja sattuman mukaan mihin kasaan sattuu. Nousumetrejä yhteensä saa Norja-testissä olla ihan sama määrä, mutta useampi lyhyempi nousu tuottaisi järkevämpiä tuloksia.Yritin tavata linkkaamasi sivua, siellä oli linkki missä vähän selitetty reittivalinnan syntyä, yksi se että pirtää misspäin norjaa tahansa harpilla 400km säteisen ympyrän, niin korkeuseroja on, ja toinen selitys että halusivat yhdenvakioreitin. Tosin kun suomalaiset mediat noista tekee juttua niin laatumedian odottaisi vähän avaavan testin luonnetta ja sen mitä ansiokkaasta jutuista, korkeuskäyristä kaivoita.
Hyvä huomio, ja varsin kirjavaa, eri autojen kohdalla, vielä kirjavampaa se että WLTP kulutus malli tiedoissa saatto olla paljon isompi kuin testi tulos, vaikka testin "kantama" oli pienempi kuin WLTP. Sitä ei osunut silmään miten nuo kulutukset on laskettu testissä (*, jotain mainittu että kun autoilmoittaa akun tyhjäksi niin jatkeen sen jälkeen niin pitkälle kun pääsee, Renun kohdalla ei selitä sekään että vedettäisiin puskurit tyhjiksi, tai sitten on sattunnut onnenkakantamoinen jossa joku pitkänmatkan akku joka softattu näyttämään vakiolta...
Renukin hyyty ylämäkeen, ettei kyse rullailusta mäkeä alas.
(*
Ensin tuli mieleen että energiantalteenottoa ei ole laskettu mukaan, ja katsottu vain ne metrit missä akustaimetty virtaa.
Viimeisen mäen kiivenneet oli kuluttaneet paljon, jyrkän mäen alas tulleet taasen pienikulutuksisia vs WLTP, vaikka siihen kantamaan ei päässeet.
Samaa kanssa haaveilin. Ikuinen ongelma vaan madallusten kanssa, koska ne huutaa sitten isompaa vannetta. Toki ilmaalustalla ei ole pakko ajella ala-asennossa. En tiedä onko tuo uusi systeemi että niputtavat varusteita isoikisi paketeiksi hyvä vai huono juttu. Kenties noin hiemen halvempia kuin erikseen ruksittuna, mutta aina niissä tulee jotain mitä ei kaipaa. AR HUD olisi kanssa kiva. Nuo uudet valosystemit edessä ja takana mene kyllä lariin turhaa kikkailua, mutta kenties jännän näköiset.Siinä pro teknopaketissa tulee ilma-alusta muiden teknohilppeiden mukana, se laskee normikorkeutta melkein 3cm ja lisää kaikkea kivaa, tuo tulisi kyllä ruksattua.
Mukavuus edellä itsekin haluaisin mennä, mutta perussetti on kuitenkin 60 ja 55 profiilista rengasta. Olis kiva päästä kokeilen miltä tuo tuntuisi tuolla 20" vanteella ( 50 - 45 profiili ) . Kenties vielä ihan ok, koska onhan siellä sitten vielä ne 21" tarjolla. Mutta turhan leveät ovat joo.Ehkä sitä on tullut vanhaksi kun mielellään ottaa uimarenkaat jossa on enemmän kumia. Koska mukavuus ja melu. Ja tuo 285 on jo kyllä melkoisen leveä, ja jo bensa-aikana tuli todettua että leveät renkaat lisää kulutusta.
Jos haluavat simuloida sitä pääseekö mökille, niin kaksi testi kierrosta, jotka nouseijen osalta menisi eri tahtiin, toki tuollainenkin testi on iso panostus, sen kasvattaminen vielä isompi. Joten tuo sinun ehdotus, parempi reitti, mikä ei kasaisi hiipumisia kasaan. Ymmärrän heitäkin että on jonkinmoinen kynnys lähteä muuttamaan testireittiä.Sitä lenkkiä voisi hinkata useamman kierroksen pienemmällä alueella, jolloin voisi välttää ns. ylipitkät nousut/laskut, jotka jakavat autoja massan ja sattuman mukaan mihin kasaan sattuu. Nousumetrejä yhteensä saa Norja-testissä olla ihan sama määrä, mutta useampi lyhyempi nousu tuottaisi järkevämpiä tuloksia.
Kiitos.Virallisissa kulutuksissa (WLTP) on lataushäviöt mukana, joten siksi se lukema voi olla mitattua kulutusta suurempi, vaikka kilometrejä päästiin vähemmän. Esim. ID.7 virallinen 15,0 kWh/100 km * 582 km = 87,3 kWh, kun neton pitäisi olla 77. Noiden erotus on lataushäviö.
Ämmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensa-aikaan näin.
Perhana kun on iskenyt hitonmoinen autokuume.....jarrutellut jo vuoden itseäni, mutta nyt taitaa ratketa johonkin suuntaan.
Kahtelin myös Q6:sen renkaita, jos perus donitsit upgreidaisi pykälää isommiksi, eli 20 tuumaisiin, niin on kokoa on jo 255/50 | 285/45 R20. Aika läskit mielestäni. Kai näissä sähkiksissä on pakko tottua muhkeampiin nakkiloihin.
Joo kyllähän 285/45 kumissa on kuitenkin ihan reilusti ilmaa vielä, että tuskin se siinä mielessä epämukavaksi tule. Mukavuuteen voisi negatiivisesti vaikuttaa jos se lisää jyrinää karkealla suomalaisella asfaltilla, sitä ei voi kuin arvailla ennen kuin pääsee kokeilemaan. Ja toisekseen bensalla se ei niin haitannut jos menee muutama desi enemmän menovettä leveillä renkailla, mutta jos tuo 285 leveys leikkaa rangesta vaikkapa 10% pois niin se alkaa jo tuntua. Sitäkään ei toki tässä vaiheessa voi kuin vain spekuloida. Muuten, en tiedä onko konfiguraattorissa kuinka tarkat kuvat, mutta kun siinä eturenkaaseen zoomatussa kuvassa vaihtaa 19" ja 20" renkaita, niin näyttää että rengaskotelo samalla levenee aavistuksen, ja jos se niin on että 19" on vähemän levikettä, niin sekin voi rangeen vaikuttaa.Mukavuus edellä itsekin haluaisin mennä, mutta perussetti on kuitenkin 60 ja 55 profiilista rengasta. Olis kiva päästä kokeilen miltä tuo tuntuisi tuolla 20" vanteella ( 50 - 45 profiili ) . Kenties vielä ihan ok, koska onhan siellä sitten vielä ne 21" tarjolla. Mutta turhan leveät ovat joo.
Joo, ei 45 profiili mikään matala ole, leveys varmaan syö rangea. Hieman osviittaa saa varamana SQ6:sen rangesta, koska siinä on vakiona noi 255/50 | 285/45 R20 , tosin siinä on moottoritkin eri.Joo kyllähän 285/45 kumissa on kuitenkin ihan reilusti ilmaa vielä, että tuskin se siinä mielessä epämukavaksi tule. Mukavuuteen voisi negatiivisesti vaikuttaa jos se lisää jyrinää karkealla suomalaisella asfaltilla, sitä ei voi kuin arvailla ennen kuin pääsee kokeilemaan. Ja
No en nyt tiedä. Mutta nää on näitä makuasioista.Viitonen on jotenkin helvetin halvan oloinen kun vertaa edeltäneeseen G-sarjaan, sekä ulkoa, mutta varsinkin sisältä.
On se. Vanhaan karvalakkimalliin verrattuna ero tosin ei ole niin paha, uusi kun ei onneksi lähde yhtä nollatasolta.No en nyt tiedä. Mutta nää on näitä makuasioista.
Koko mallisto taitaa olla Kiina-tuotantoa ainakin seuraavilta merkeiltä: Mini, Smart, Volvo, Polestar, Lotus ja Dacia
Euvostoliiton rangaistustullit osuvat myös Eurovalmistajiin, erityisesti BMW:n valmistama Mini saa lähes 50 prosentin tullimaksun jatkossa, nykyisen 10 prosentin sijasta.
Baijerilaisen BMW:n omistama Mini-brändi näyttää jäävän komission raskaimman tullijyrän alle
Herää kysymys, mitä kaikkia Euro-malleja lopulta valmistetaan Kiinassa, ja näkyykö tämä lopputuotteen hinnassa mitenkään?
Onhan bmw väsännyt kiinalaisille markkinoille autoja paikanpäällä jo reilu parikymmentä vuotta.Tämäpä olikin mielenkiintoinen uutinen kaltaiselleni uuvatille, että vanha kunnon länsimerkki BMW on myös vaivihkaa kiinalaistunut, ainakin joidenkin mallien (iX3 ja BMW i3-sedan) kohdalta.
BYD tienaa sähköautostaan 10-kertaisen määrän Euroopassa kuin kotimarkkinoillaan Kiinassa
TEKSTI TONI JALOVAARA
EU päätti viime viikolla rangaistustullien asettamisesta kiinalaisille sähköautoille. Väliaikaiset tullit tulevat voimaan heinäkuussa, ja unionin jäsenmaat äänestävät pysyvistä tulleista viimeistään marraskuussa. Rangaistustullien määrä vaihtelee valmistajasta riippuen noin 17–38 prosentin haarukassa.
EU:n laskelmien mukaan kiinalaisvalmistajiin kohdistetut tariffit ovat tarpeen, sillä sen laskelmien mukaan Kiinan valtio tukee omia merkkejään ja tekee kilpailutilanteesta epäreilun eurooppalaisille merkeille. Puuttumatta syvällisemmin mahdollisen kauppasodan syihin ja Euroopassa myönnettäviin tukiin autovalmistajille, voimme todeta tilanteen olevan mielenkiintoinen. Etenkin kun Rhodium Groupin tekemän selvityksen mukaan kiinalaiset eivät suinkaan myy autojaan Eurooppaan alihinnalla.
Rhodium Groupin laskelmien mukaan BYD tienaa Euroopassa myytävästä Seal U -katumaasturista 15 400 dollaria, kun samaan aikaan Kiinassa kate on ainoastaan 1 400 dollaria. Toisin sanoen Euroopassa myytävästä autosta valmistaja saa kymmenkertaisen eli 14 000 dollarin voiton kotimaassa kaupattuun verrattuna. Ei siis ihme, että Eurooppa nähdään kiinnostavana markkinana.
LASKELMIEN mukaan BYD:n uusi 17,4 prosentin rangaistustulli yhdistettynä jo aiemmin voimassa olleeseen 10 prosentin tulliin jättää edelleen valmistajalle yli 5 000 dollaria enemmän voittoa verrattuna kotimarkkinoilla myytyyn autoon. Raportti toteaakin, että ainakin BYD:n kohdalla vasta 45–55 prosentin rangaistustulli olisi hidastanut yhtiön kiinnostusta Euroopan markkinoihin. BYD:llä on rakenteilla tehdas Unkariin. Siellä valmistetuista autoista tullia ei pidä maksaa.
Tilanne on paljon hälyttävämpi monen kiinalaisittain ulkomaalaisen merkin kohdalla, jotka tuovat autojaan Kiinasta Eurooppaan. Volvo on kiristänyt tahtia EX30- ja EX90-mallien tuotannon siirtämiseksi Eurooppaan. Mutta moni on helisemässä, kuten BMW-konserni iX3:n ja vastikään esitellyn Mini Acemanin kanssa. Myös Tesla on vaikeuksissa Model 3:n kanssa, jotka laivataan Eurooppaan yhtiön Shanghain tehtaalta. Tesla onkin ilmoittanut, että Model 3:n hinnat nousevat heinäkuun alussa.