Ensinnäkään siinä ei ollut
@CaseAce mainitsema tulevan suuriakkuisen yli 700 km WLTP, vaan vain 582 km, eli vielä 35 km vähemmän kuin Suomen pieniakkuisissa koeajoautoissa.
Toiseksi norjalaisten reitin korkeuserot eivät vastaa suomalaisten tyypillistä ajoa. Volkkari on yli 300 kg raskaampi kuin voittaja Renault Scenic, joten jatkuvasta ja rankasta ylös alas -jumpasta tulee suuremmat regen-häviöt ID.7:lle.
Kolmanneksi voisin kyseenalaistaa voittajan tulosten oikeellisuuden.
Mitatut arvot:
ID.7:
450 km
16,8 kWh/100 km
=75,6 kWh, mikä on aika lähellä ilmoitettua 77 kWh-nettokapasiteettia
Renault Scenic:
562,7 km
21,3 kWh/100 km
=119,9 kWh, mikä on reippaasti suurempi kuin ilmoitettu 87 kWh-netto.
Jos range on oikein, niin kulutuslukema ei voi pitää paikkaansa.
Liitteestä näkee Scenicin tulosten lisäksi korkeusprofiilin.
El Prix er verdens største elbiltest! To ganger i året tester NAF og Motor den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet.
www.naf.no
Edit. Neljänneksi katsokaapas tarkemmin reitin profiilia. Suunnilleen 300-450 km välissä on aivan tolkuton nousuosuus. Raskas ID.7 hyytyi juuri ennenkuin laskupätkä olisi alkanut 450-46x km kohdalla (lasketellaan yli 850 korkeusmetriä). Tuon yli kun olisi päässyt, niin alamäen talteenotto olisi avittanut raskaan Volkkarin vähintään jonnekin 495-505 km kohdalle.
Ranget järjestyksessä:
(En listaa viittä pienintä)
384 km
392 km
425 km
428 km
447 km (lakikohta lähestyy)
448 km
450 km (ID.7)
454 km
461 km
462 km
463 km
492 km
499 km
504 km
528 km
529 km
530 km
531 km
540 km
563 km (Scenic)
Huomioita:
-384-447 km, viisi autoa hyytyi 63 km sisällä, eli keskimäärin 15,8 km välein
-447-463 km, peräti seitsemän autoa hyytyi 16 km sisällä, eli 2,7 km välein (ID.7 oli tässä klimpissä)
-463:sta hypätään suoraan 492:een, koska regen keräilee alamäestä talteen osan siitä mitä nousussa kulutettiin
-492-504 km taas klimppi, koska pitkän alamäen jälkeen alkoi nousu
-jos alamäestä kerätyllä selvisi tuosta noususta, niin tulos hyppää saman tien 528:aan, jonka jälkeen taas neljän auton kasa
-Todellisuudessa 447-463:n autojen range ei ole juuri yhtään heikompi kuin 492-504:n autojen. Ne eivät vain aivan jaksaneet regen-alamäen alkuun.
-Testi jakaa autot klimppeihin. Auton massasta ja reitin loppupään profiilista riippuen auto joutuu joko edelliseen tai seuraavaan kasaan. Todella epäreilu ja sattumanvarainen tapa mitata akun riittävyyttä.