Yleistä keskustelua sähköautoista

Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..

No toisaalta samassa konsernissa myydään autosta riippuen samaa tekniikkapakettia 75kg-1000kg vetomassalla, eli pelkästään laskennallinen liikkellelähtökyky ei merkkaa kaikkea. Luultatavasti myös markkinasegmentointi.
 
BYD ja CATL tähtäävät tulevien akkujensa kohdalla 6C latausnopeuteen.


Aletaan olla latausnopeuksissa jo sillä tasolla että vannoutuneet bensa- ja disukkakuskitkin voivat kohta siirtyä sähköön, 0 - 100% lataus 10 minuutissa kuulostaa mainiolta.
 
Vastapuolella kolikkoa on vaan, että mistä laturit moiseen? Ja niille se sähkönsyöttö kentälle. Ehkä jännite +900V että virtamäärä ei nousisi rajusti.
 
Vastapuolella kolikkoa on vaan, että mistä laturit moiseen? Ja niille se sähkönsyöttö kentälle. Ehkä jännite +900V että virtamäärä ei nousisi rajusti.
Ne tarvii rakentaa vain kerran. Polttoainetta joudutaan kuskailemaan säiliöautolla tankkausasemille viikoittain? Ja iso homma on rakentaa bensa-asemakin. Eli ongelmat ratkeaa kun tahtoa on
 
Ne tarvii rakentaa vain kerran. Polttoainetta joudutaan kuskailemaan säiliöautolla tankkausasemille viikoittain? Ja iso homma on rakentaa bensa-asemakin. Eli ongelmat ratkeaa kun tahtoa on
Kyllä jo ihan pelkästä sähköliittymästä tulee tuntuvat juoksevat kulut kun ollaan megawattiluokassa.

Aletaan olla latausnopeuksissa jo sillä tasolla että vannoutuneet bensa- ja disukkakuskitkin voivat kohta siirtyä sähköön, 0 - 100% lataus 10 minuutissa kuulostaa mainiolta.

Ei tee vielä vaikutusta kovimpiin dieselmiehiin. Latausajan lisäksi valittavat vielä latausvälistä niin kauan kun puhutaan sadoista kilometreistä.
 
Ei niille hiljaisilla latausasemille silta tarvitse tehdä megawatti liittymää. Riittaa kun on megawattitunnin edestä akkua niin se akku tasoittaa latauspiikit.
 
ID.7 range alkaa olla jo sitä luokkaa, WLTP yli 700km, että menee jo kohtalainen mökkimatka lataamatta (ainakin yli 500km pitäisi mennä helposti) jos molemmissa päissä on latausmahdollisuus. Tämä toisaalta pienentää suurteholatureiden merkitystä, niitä tarvitaan vasta jos ollaan menossa todella pitkälle. On ihan mahdollista ettei tuollaisella tarvitse koskaan vierailla julkisessa laturissa, tai ainakin niin että ne on ihan yksittäisiä poikkeustapahtumia vuodessa, lähinnä talvella.
 
Mitäs sähköautotietäjät tuumaa tuosta uudesta Q6:sta ? Tämähän on rakennettu kokonaan uudelle platformille (PPE) ja jakaa sen Macanin kanssa. Audimainen luomus, mutta speksit näyttävät varsin hyvältä ja ulkonäkö tutun Audimainen. Pääseekö tuosta nopeasta latauksesta nauttiman suomessa vai onko vain speksihelinää.

Tietäjistä en tiedä mutta ainakin täällä tuota on kovasti odoteltu. Myöhästynyt jo moneen kertaan, että se vähän aina huolestuttaa kuinka valmiina se siten tulee tuotantoon. Paperilla on paljon hyvää, nopea lataus, latausportit molemmilla puolilla autoa ja avautuu sähköllä eikä mitään jumittavaa painallusmekanismia, iso vetokyky 2400kg (esim. Q8 on vaan 1800kg), kartturille oma näyttö josta voi vaikka katsella sarjoja tai hoitaa navigointia kuskia häiritsemättä jos sellaista arvostaa, energiatehokkaat moottorit ja muu niin että kulutus on kohtalaisen pieni tuollaiselle ei-niin-virtaviivaiselle autolle (varsinkin jos vertaa Q8 jossa iso akku mutta pieni range koska kulutus). Ja onhan tuo iso AR HUD myös kivan kuuloinen kun piirtää ohjeet yms. lasissa näkyvän maiseman päälle, esim. kaistaopastus piirtyy näkyvän kaistan päälle eikä mikään pikkukuvake. Jos siihen ruksii varusteita kuten vaikka ilmajouset, niin hinta alkaa olla jo sama kuin Q8 entrymallit, joissa on ilmajouset vakiona. Yläosasta litistetty ratti on vähän hassun näköinen, Q8 tyylisiä kamerasivupeilejä ei ole saatavilla. Uusittu käyttöjärjestelmä lienee myös iso harppaus edelliseen, vaikkakin upotettu mittaristo sopisi omaan silmään paremmin kuin tällainen pintaan pultattu. Vakkarille on edelleen oma viiksi, siitä plussaa ettei tarvitse kosketusnappien kanssa tuskailla sitä käytettäessä.
 
Liian hankalaa kuitenkaan ilmoittaa kulutusta?
Laitetaan muistiin.

BYD Seal U, testissä 499km, ei tietenkään kerro mitään akkusysteemin laadusta.
Renault Scenic E-Tech testissä 563km, kakkonen Kiinalainen Hongqi EH7 sedan, 540km, XPeng G6 531 kilometriäa tuossa testissä.
 
Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.

Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.
Maantieajossa vaatii kuljettajalta ja softalta yhteenpelaamista, jos taitava kuski niin energiantalteenotosta ei juuri hyötyä, jos hyvä poikkeuksellisen älykäs niin ei ehkä haittaakaan.
Taitamattomalla kuskille voi olla maantieajossakin hyötyä, mutta meikäläisissä oloissa viestii lähinnä siitä että energiaa tuhlattu.
Hyvä kuljettaja ja softa sitten toimii hyvin niissäkin oloissa missä oikeasti siitä energiantalteenotosta hyötyä.
(Softalla tässä viittaan myös siihen käytettävyyteen).
Onhan BYDin akut ihan omiaan. Ei kai niistä ole pahaa sanottavaa?
Onko niistä jotain hyvää sanottavaa ?
Siis vähän usvasta, mielikuva että haasteita ollut, mutta ei ole oikein missään noussut esille että tuolla ne akut olisi hyviä.

Muutamavuoden vuorasopparri, joss ei jäännösarvo riskiä, niin ei kai akuista tarvi murehtia keskimääräisessä siviili käytössä.
 
Onko niistä jotain hyvää sanottavaa ?
Siis vähän usvasta, mielikuva että haasteita ollut, mutta ei ole oikein missään noussut esille että tuolla ne akut olisi hyviä.

Muutamavuoden vuorasopparri, joss ei jäännösarvo riskiä, niin ei kai akuista tarvi murehtia keskimääräisessä siviili käytössä.
Ainakin Tesla Model Y RWD karvalakkimallissa joissa on BYD Blade LFP akku kehuttu latauskäyrä vrt. CATL LFP akku. BYD akku lataa 0-50% välin 170kWlla ja taitaa latautua vikkelästi vaikka olisikin 10-20C lämpönen.
 
Myöhästynyt jo moneen kertaan, että se vähän aina huolestuttaa kuinka valmiina se siten tulee tuotantoon.
Parempi näin kun olisi tuotu aikaisemmin raakileena.

Onhan tuossa paljon hienoa ja hyvää, mutta on sillä hintalappu kanssa. Ikävää että näissä on edelleen se 10 KEUR sähköautolisää. Eilen katson tuon videon ja kyllähän tämä kiinnostaisi ja alkoi hieman polttelemaan.

Videossa pisti silmään että onko ne helvetti kopioineet tuonne volkkarin hipaisunäppäimiä. Videolla tosin sanotaan että niissä olisi haptinen ja äänellinen palaute.

Alussa tuo kaareva näytti omituiselta, mutta tässä kun on nyt jonkin aikaa totutellut siihen, niin se on aika hieno systeemi. (Mersussahan vastaava näyttö on selainen suora lankku ) Joku taisikin kirjoitella että paluu Q6:sen puikoista Q8:n puikkoihin tuntuu askeleelta menneisyyteen.

 
ID.7 range alkaa olla jo sitä luokkaa, WLTP yli 700km, että menee jo kohtalainen mökkimatka lataamatta (ainakin yli 500km pitäisi mennä helposti) jos molemmissa päissä on latausmahdollisuus. Tämä toisaalta pienentää suurteholatureiden merkitystä, niitä tarvitaan vasta jos ollaan menossa todella pitkälle. On ihan mahdollista ettei tuollaisella tarvitse koskaan vierailla julkisessa laturissa, tai ainakin niin että ne on ihan yksittäisiä poikkeustapahtumia vuodessa, lähinnä talvella.

Ainakin tuossa testissä ID.7 selvisi suhteellisen heikosti. Sähköautojen tappotesti – vain yksi malli ylsi viralliseen toimintamatkaansa
 
Olisko pienempi versio, linkissä 583km WLTP versio joka testissä meni 450km, onko 700km versio julkaistu (myynnissä)?

ID.7 range alkaa olla jo sitä luokkaa, WLTP yli 700km, että menee jo kohtalainen mökkimatka lataamatta (ainakin yli 500km pitäisi mennä helposti) jos molemmissa päissä on latausmahdollisuus. Tämä toisaalta pienentää suurteholatureiden merkitystä, niitä tarvitaan vasta jos ollaan menossa todella pitkälle. On ihan mahdollista ettei tuollaisella tarvitse koskaan vierailla julkisessa laturissa, tai ainakin niin että ne on ihan yksittäisiä poikkeustapahtumia vuodessa, lähinnä talvella.
Jos tauot latausmahdollisuudella ja jos vielä lähtö täydellä ja perillä lataus, niin ei nuo tosiaan ole kipukohtia.
Mutta sitten on heitä joilla pitkässä päivässä tulee se lähemmäksi tonni, ja taukopaikoilla ei ole latausmahdollisuutta, ja tai kahdella kuskilla. Tai viimeistään se että vedetään sitä moottorikelkkaa perässä suht säännöllisesti.

Jos sähköauto kiinnostus edennyt siihen vaiheeseen että sen välttelyyn pitää keksiä syitä, omaa moottorikelkkaa on tehnyt mieli ja sen sitten voisi viedä etelästä lappiin, joskus. Niin sitten polttelee jo kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ei seiskaa ole vielä valmistuksessa sillä isolla akulla edes? :hmm:
 
Olisko pienempi versio, linkissä 583km WLTP versio joka testissä meni 450km, onko 700km versio julkaistu (myynnissä)?


Jos tauot latausmahdollisuudella ja jos vielä lähtö täydellä ja perillä lataus, niin ei nuo tosiaan ole kipukohtia.
Mutta sitten on heitä joilla pitkässä päivässä tulee se lähemmäksi tonni, ja taukopaikoilla ei ole latausmahdollisuutta, ja tai kahdella kuskilla. Tai viimeistään se että vedetään sitä moottorikelkkaa perässä suht säännöllisesti.

Jos sähköauto kiinnostus edennyt siihen vaiheeseen että sen välttelyyn pitää keksiä syitä, omaa moottorikelkkaa on tehnyt mieli ja sen sitten voisi viedä etelästä lappiin, joskus. Niin sitten polttelee jo kovasti.
Isompiakkuiset ID.7 Pro S (takaveto, yli 700km) ja GTX mallit (neliveto, vajaa 600km) ei ole vielä Suomen hinnastossa. GTX tulossa pian lukee Suomen nettisivuilla. Saksassa noita Pro S malleja on voinut jo reilun viikon ennakkotilata, mutta ei niitä vielä kai ajossa ole saati missään akkutesteissäkään.
 
Kurkkasin perus neliveto vitos sarjan sähköpemarin hinnastoa. Alkoi huimaamaan. On nää sähköpelit arvokkaita.
Kumpa oma palkkakin siirtyisi sähköaikaan.
 
Ensinnäkään siinä ei ollut @CaseAce mainitsema tulevan suuriakkuisen yli 700 km WLTP, vaan vain 582 km, eli vielä 35 km vähemmän kuin Suomen pieniakkuisissa koeajoautoissa.

Toiseksi norjalaisten reitin korkeuserot eivät vastaa suomalaisten tyypillistä ajoa. Volkkari on yli 300 kg raskaampi kuin voittaja Renault Scenic, joten jatkuvasta ja rankasta ylös alas -jumpasta tulee suuremmat regen-häviöt ID.7:lle.

Kolmanneksi voisin kyseenalaistaa voittajan tulosten oikeellisuuden.

Mitatut arvot:

ID.7:
450 km
16,8 kWh/100 km
=75,6 kWh, mikä on aika lähellä ilmoitettua 77 kWh-nettokapasiteettia

Renault Scenic:
562,7 km
21,3 kWh/100 km
=119,9 kWh, mikä on reippaasti suurempi kuin ilmoitettu 87 kWh-netto.

Jos range on oikein, niin kulutuslukema ei voi pitää paikkaansa.

Liitteestä näkee Scenicin tulosten lisäksi korkeusprofiilin.




Edit. Neljänneksi katsokaapas tarkemmin reitin profiilia. Suunnilleen 300-450 km välissä on aivan tolkuton nousuosuus. Raskas ID.7 hyytyi juuri ennenkuin laskupätkä olisi alkanut 450-46x km kohdalla (lasketellaan yli 850 korkeusmetriä). Tuon yli kun olisi päässyt, niin alamäen talteenotto olisi avittanut raskaan Volkkarin vähintään jonnekin 495-505 km kohdalle.

Ranget järjestyksessä:
(En listaa viittä pienintä)
384 km
392 km
425 km
428 km
447 km (lakikohta lähestyy)
448 km
450 km (ID.7)
454 km
461 km
462 km
463 km
492 km
499 km
504 km
528 km
529 km
530 km
531 km
540 km
563 km (Scenic)

Huomioita:
-384-447 km, viisi autoa hyytyi 63 km sisällä, eli keskimäärin 15,8 km välein

-447-463 km, peräti seitsemän autoa hyytyi 16 km sisällä, eli 2,7 km välein (ID.7 oli tässä klimpissä)

-463:sta hypätään suoraan 492:een, koska regen keräilee alamäestä talteen osan siitä mitä nousussa kulutettiin

-492-504 km taas klimppi, koska pitkän alamäen jälkeen alkoi nousu

-jos alamäestä kerätyllä selvisi tuosta noususta, niin tulos hyppää saman tien 528:aan, jonka jälkeen taas neljän auton kasa

-Todellisuudessa 447-463:n autojen range ei ole juuri yhtään heikompi kuin 492-504:n autojen. Ne eivät vain aivan jaksaneet regen-alamäen alkuun.

-Testi jakaa autot klimppeihin. Auton massasta ja reitin loppupään profiilista riippuen auto joutuu joko edelliseen tai seuraavaan kasaan. Todella epäreilu ja sattumanvarainen tapa mitata akun riittävyyttä.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-17-19-26-23-07_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-06-17-19-26-23-07_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    106,7 KB · Luettu: 29
Viimeksi muokattu:
Kurkkasin perus neliveto vitos sarjan sähköpemarin hinnastoa. Alkoi huimaamaan. On nää sähköpelit arvokkaita.
Kumpa oma palkkakin siirtyisi sähköaikaan.
Tarkoitatko i5 M60 Touring mallia "perusnelivetona"? Se on vaan Bemarin omaa brändäystä jos oikeasta perusmallista on sähköllä vaan takaveto farkkua tarjolla. Sedanina on halvempikin neliveto hinnastossa.
 
Viimeksi muokattu:
Roger. En ole tuota sedanin hinnastoa niin seurannut.
En minäkään ennen tätä , mutta kurkistin kun touringia ei ollet nelivetona tarjolla alle 100 KEUR. Pisti ihmetyttämään. Reilut 100 KEUR farkkuneliveto vitosbemarista on ihan raikas hinta. Ja siihen sitten päälle hieman edullista lisävarustetta :)

Eiköhän meidän bensalenkkareiden pidä tehdä kansalaisaloite eduskuntaan , että palkat pitää sitoa sähköautoindeksiin jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään ennen tätä , mutta kurkistin kun touringia ei ollet nelivetona tarjolla alle 100 KEUR. Pisti ihmetyttämään. Reilut 100 KEUR farkkuneliveto vitosbemarista on ihan raikas hinta. Ja siihen sitten päälle hieman edullista lisävarustetta :)

Eiköhän meidän bensalenkkareiden pidä tehdä kansalaisaloite eduskuntaan , että palkat pitää sitoa sähköautoindeksiin jatkossa.
Näinhän se aina mennytkin että aika railakasta hintalappua on tiedossa kun menee kattelemaan M bemareita, oli se sitten kevyt M saati sitten oikea M3/4/5 jne.
Maksaahan 300 sarjan farkkubensakin kutoskoneella alkaen yli satatonnia ja ei ole vielä edes M3.
 
Näinhän se aina mennytkin että aika railakasta hintalappua on tiedossa kun menee kattelemaan M bemareita, oli se sitten kevyt M saati sitten oikea M3/4/5 jne.
Maksaahan 300 sarjan farkkubensakin kutoskoneella alkaen yli satatonnia ja ei ole vielä edes M3.
Ämmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensa-aikaan näin.

Perhana kun on iskenyt hitonmoinen autokuume.....jarrutellut jo vuoden itseäni, mutta nyt taitaa ratketa johonkin suuntaan.

Kahtelin myös Q6:sen renkaita, jos perus donitsit upgreidaisi pykälää isommiksi, eli 20 tuumaisiin, niin on kokoa on jo 255/50 | 285/45 R20. Aika läskit mielestäni. Kai näissä sähkiksissä on pakko tottua muhkeampiin nakkiloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ämmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensaikaan näin.

Perhana kun on iskenyt hitonmoinen autokuume.....jarrutellut jo vuoden itseäni, mutta nyt taitaa ratketa johonkin suuntaan.
ite kohta vuoden ajanu sähköautolla, ja en voi ku suositella, varsinkin jos ok talossa asut ja kennoja katolla ja automatiikkaa.. mutta muutenkin.. mun tonin pommit sitä ennen ei auttanut tajuu kuinka mukavaa nyt on, oli kuuma taikka kylmä auton saa hetkes mieluisaks... eikä tarttee tankailla niissä tuulituneleissa mittarila yms
 
Kurkkasin perus neliveto vitos sarjan sähköpemarin hinnastoa. Alkoi huimaamaan. On nää sähköpelit arvokkaita.
Kumpa oma palkkakin siirtyisi sähköaikaan.
Nelivetoinen viitosbemu ei ole koskaan ollut halvimmasta päästä. Lisäksi autojen hinnat ovat muutenkin nousseet. Esim. Astraa sai joskus noin 20 k€:lla ja Golf hieman kalliimpi. Nyt halvin uusin viisiovinen manuaalivaihteinen Astra ja Golf maksavat molemmat yli 30 k€.

Kurkkasin BMW:n hinnastoa, 5-sarja, M-Sport, neliveto:

300 hv -> 71 k€ (parilitrainen bensa + sähkö)
400 hv -> 84 k€ (sähkis)
500 hv -> 92 k€ (kolmelitrainen bensa+ sähkö)
600 hv -> 105 k€ (sähkis)

Aika saumattomasti täyssähköt minusta istuvat hinnastoon. Aina napsahtaa käyttövoimasta riippumatta noin kymppitonni lisää hintaan, kun haluaa 100 heppaa lisää. Sekin pitää muistaa, että käyttökuluissa sähkiksellä voi säästää kymppitonnin tai jopa enemmänkin auton elinkaaren aikana, joten sähköautosta voi useamman tonnin enemmän maksaakin. Vitosbemun tapauksessa lisähintaa ei edes juuri ole, kun huomioi tehon.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-06-17-21-09-17-50_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-06-17-21-09-17-50_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    145,2 KB · Luettu: 19
Toiseksi norjalaisten reitin korkeuserot eivät vastaa suomalaisten tyypillistä ajoa. Volkkari on yli 300 kg raskaampi kuin voittaja Renault Scenic, joten jatkuvasta ja rankasta ylös alas -jumpasta tulee suuremmat regen-häviöt ID.7:lle.
Yritin tavata linkkaamasi sivua, siellä oli linkki missä vähän selitetty reittivalinnan syntyä, yksi se että pirtää misspäin norjaa tahansa harpilla 400km säteisen ympyrän, niin korkeuseroja on, ja toinen selitys että halusivat yhdenvakioreitin. Tosin kun suomalaiset mediat noista tekee juttua niin laatumedian odottaisi vähän avaavan testin luonnetta ja sen mitä ansiokkaasta jutuista, korkeuskäyristä kaivoita.

Kolmanneksi voisin kyseenalaistaa voittajan tulosten oikeellisuuden.

Mitatut arvot:

ID.7:
450 km
16,8 kWh/100 km
=75,6 kWh, mikä on aika lähellä ilmoitettua 77 kWh-nettokapasiteettia

Renault Scenic:
562,7 km
21,3 kWh/100 km
=119,9 kWh, mikä on reippaasti suurempi kuin ilmoitettu 87 kWh-netto.

Jos range on oikein, niin kulutuslukema ei voi pitää paikkaansa.

Liitteestä näkee Scenicin tulosten lisäksi korkeusprofiilin.
Hyvä huomio, ja varsin kirjavaa, eri autojen kohdalla, vielä kirjavampaa se että WLTP kulutus malli tiedoissa saatto olla paljon isompi kuin testi tulos, vaikka testin "kantama" oli pienempi kuin WLTP. Sitä ei osunut silmään miten nuo kulutukset on laskettu testissä (*, jotain mainittu että kun autoilmoittaa akun tyhjäksi niin jatkeen sen jälkeen niin pitkälle kun pääsee, Renun kohdalla ei selitä sekään että vedettäisiin puskurit tyhjiksi, tai sitten on sattunnut onnenkakantamoinen jossa joku pitkänmatkan akku joka softattu näyttämään vakiolta...

Renukin hyyty ylämäkeen, ettei kyse rullailusta mäkeä alas.


(*
Ensin tuli mieleen että energiantalteenottoa ei ole laskettu mukaan, ja katsottu vain ne metrit missä akustaimetty virtaa.
Viimeisen mäen kiivenneet oli kuluttaneet paljon, jyrkän mäen alas tulleet taasen pienikulutuksisia vs WLTP, vaikka siihen kantamaan ei päässeet.
 
Kahtelin myös Q6:sen renkaita, jos perus donitsit upgreidaisi pykälää isommiksi, eli 20 tuumaisiin, niin on kokoa on jo 255/50 | 285/45 R20. Aika läskit mielestäni. Kai näissä sähkiksissä on pakko tottua muhkeampiin nakkiloihin.
Samaa katselin ja leikin konfiguraattorilla. Ehkä sitä on tullut vanhaksi kun mielellään ottaa uimarenkaat jossa on enemmän kumia. Koska mukavuus ja melu. Ja tuo 285 on jo kyllä melkoisen leveä, ja jo bensa-aikana tuli todettua että leveät renkaat lisää kulutusta. Että ehkä sähkiksessä menee mieluummin kapeammalla. Niin ja tuo iso leveysero etu- ja takarenkaiden välillä ei välttämättä paranna ajettavuutta huonolla tai uraisella tiellä, toki riippuu autosta mutta omat kokemukset on aika negatiivisia ollut. Siinä pro teknopaketissa tulee ilma-alusta muiden teknohilppeiden mukana, se laskee normikorkeutta melkein 3cm ja lisää kaikkea kivaa, tuo tulisi kyllä ruksattua.
 
Yritin tavata linkkaamasi sivua, siellä oli linkki missä vähän selitetty reittivalinnan syntyä, yksi se että pirtää misspäin norjaa tahansa harpilla 400km säteisen ympyrän, niin korkeuseroja on, ja toinen selitys että halusivat yhdenvakioreitin. Tosin kun suomalaiset mediat noista tekee juttua niin laatumedian odottaisi vähän avaavan testin luonnetta ja sen mitä ansiokkaasta jutuista, korkeuskäyristä kaivoita.


Hyvä huomio, ja varsin kirjavaa, eri autojen kohdalla, vielä kirjavampaa se että WLTP kulutus malli tiedoissa saatto olla paljon isompi kuin testi tulos, vaikka testin "kantama" oli pienempi kuin WLTP. Sitä ei osunut silmään miten nuo kulutukset on laskettu testissä (*, jotain mainittu että kun autoilmoittaa akun tyhjäksi niin jatkeen sen jälkeen niin pitkälle kun pääsee, Renun kohdalla ei selitä sekään että vedettäisiin puskurit tyhjiksi, tai sitten on sattunnut onnenkakantamoinen jossa joku pitkänmatkan akku joka softattu näyttämään vakiolta...

Renukin hyyty ylämäkeen, ettei kyse rullailusta mäkeä alas.


(*
Ensin tuli mieleen että energiantalteenottoa ei ole laskettu mukaan, ja katsottu vain ne metrit missä akustaimetty virtaa.
Viimeisen mäen kiivenneet oli kuluttaneet paljon, jyrkän mäen alas tulleet taasen pienikulutuksisia vs WLTP, vaikka siihen kantamaan ei päässeet.
Sitä lenkkiä voisi hinkata useamman kierroksen pienemmällä alueella, jolloin voisi välttää ns. ylipitkät nousut/laskut, jotka jakavat autoja massan ja sattuman mukaan mihin kasaan sattuu. Nousumetrejä yhteensä saa Norja-testissä olla ihan sama määrä, mutta useampi lyhyempi nousu tuottaisi järkevämpiä tuloksia.

Virallisissa kulutuksissa (WLTP) on lataushäviöt mukana, joten siksi se lukema voi olla mitattua kulutusta suurempi, vaikka kilometrejä päästiin vähemmän. Esim. ID.7 virallinen 15,0 kWh/100 km * 582 km = 87,3 kWh, kun neton pitäisi olla 77. Noiden erotus on lataushäviö.

Renu ilman muuta parempi kuin ID.7. Ylipitkien mäkien tuottama karkeus ja massasta/reitin kohdasta riippuva epäoikeudenmukaisuus vain närästää. Renussa on 10 kWh enemmän nettokapaa, se on 320 kg kevyempi ja testattiin suurilla korkeuseroilla + hitaahkoilla nopeuksilla, joten pieniakkuinen ID.7 on altavastaaja. Tilanne tasoittuisi huomattavasti, jos ajettaisiin Helsinki-Tampere-Helsinki motarilla 125 km/h lasissa. Silloin massasta ei niin ole haittaa ja Volkkarin virtaviivaisuus jeesaa kovassa nopeudessa.
 
Siinä pro teknopaketissa tulee ilma-alusta muiden teknohilppeiden mukana, se laskee normikorkeutta melkein 3cm ja lisää kaikkea kivaa, tuo tulisi kyllä ruksattua.
Samaa kanssa haaveilin. Ikuinen ongelma vaan madallusten kanssa, koska ne huutaa sitten isompaa vannetta. Toki ilmaalustalla ei ole pakko ajella ala-asennossa. En tiedä onko tuo uusi systeemi että niputtavat varusteita isoikisi paketeiksi hyvä vai huono juttu. Kenties noin hiemen halvempia kuin erikseen ruksittuna, mutta aina niissä tulee jotain mitä ei kaipaa. AR HUD olisi kanssa kiva. Nuo uudet valosystemit edessä ja takana mene kyllä lariin turhaa kikkailua, mutta kenties jännän näköiset.

Ehkä sitä on tullut vanhaksi kun mielellään ottaa uimarenkaat jossa on enemmän kumia. Koska mukavuus ja melu. Ja tuo 285 on jo kyllä melkoisen leveä, ja jo bensa-aikana tuli todettua että leveät renkaat lisää kulutusta.
Mukavuus edellä itsekin haluaisin mennä, mutta perussetti on kuitenkin 60 ja 55 profiilista rengasta. Olis kiva päästä kokeilen miltä tuo tuntuisi tuolla 20" vanteella ( 50 - 45 profiili ) . Kenties vielä ihan ok, koska onhan siellä sitten vielä ne 21" tarjolla. Mutta turhan leveät ovat joo.
 
Sitä lenkkiä voisi hinkata useamman kierroksen pienemmällä alueella, jolloin voisi välttää ns. ylipitkät nousut/laskut, jotka jakavat autoja massan ja sattuman mukaan mihin kasaan sattuu. Nousumetrejä yhteensä saa Norja-testissä olla ihan sama määrä, mutta useampi lyhyempi nousu tuottaisi järkevämpiä tuloksia.
Jos haluavat simuloida sitä pääseekö mökille, niin kaksi testi kierrosta, jotka nouseijen osalta menisi eri tahtiin, toki tuollainenkin testi on iso panostus, sen kasvattaminen vielä isompi. Joten tuo sinun ehdotus, parempi reitti, mikä ei kasaisi hiipumisia kasaan. Ymmärrän heitäkin että on jonkinmoinen kynnys lähteä muuttamaan testireittiä.

Virallisissa kulutuksissa (WLTP) on lataushäviöt mukana, joten siksi se lukema voi olla mitattua kulutusta suurempi, vaikka kilometrejä päästiin vähemmän. Esim. ID.7 virallinen 15,0 kWh/100 km * 582 km = 87,3 kWh, kun neton pitäisi olla 77. Noiden erotus on lataushäviö.
Kiitos.
Se meni vähän ohi mitä Norjalaiset mittaa, tulee mieleen että useampaa, mutta kuvittelisin että myös lataushäviöt, siis paljonko saavat laturilla mitattua kun lataavat sen hiipuneen. Silti renuun kai meni kilowattitunteja aika reilusti. oletus että sitä energiantalteenottoakin oli reilusti.
 
Ämmän ymmärtää, mutta perus neliveto reilut 80 KEUR. Tuskin oli pensa-aikaan näin.

Perhana kun on iskenyt hitonmoinen autokuume.....jarrutellut jo vuoden itseäni, mutta nyt taitaa ratketa johonkin suuntaan.

Kahtelin myös Q6:sen renkaita, jos perus donitsit upgreidaisi pykälää isommiksi, eli 20 tuumaisiin, niin on kokoa on jo 255/50 | 285/45 R20. Aika läskit mielestäni. Kai näissä sähkiksissä on pakko tottua muhkeampiin nakkiloihin.

Kyllä se oli 530xD M-sport helposti uutena Suomesta yli 100k. On täysin eri auto ajoltaakin kun varustelutaso vaihtuu paremmaksi. Ainakin nuo vähän vanhemmat ja mihin tuo siitä olisi muuttunut.
 
Vielä hieman Q6:sta. Esittelykiertue starttaa ensi viikolla. Tässä Pk seudun aikataulu. Pitänee käydä ihmettelemässä.
26.-27.6 Airport 28.6-1.7 Helsinki 2.7-4.7 Espoo 5.7-9.7 Airport. Toivottavasti on perusmalli esillä ettei pelkkä SQ6.
 
Tuo Q6 ja tuleva A6 on ihan kiinnostavia, kuten oikeastaan monet muutkin VAGin tulevat täyssähkömallit. Bemarilla tuntuu menevän paukut ensi vuonna tuleviin neue klasseihin, tuo uusi 5-sarja tuntuu joltain pirkkabemarilta käyttövoimasta riippumatta (hinnassa se tosin ei näy). Mikä on vähän kummallista, kun i4 on ihan ok sähköautona ja bemarina.
 
Viitonen on jotenkin helvetin halvan oloinen kun vertaa edeltäneeseen G-sarjaan, sekä ulkoa, mutta varsinkin sisältä.
 
Mukavuus edellä itsekin haluaisin mennä, mutta perussetti on kuitenkin 60 ja 55 profiilista rengasta. Olis kiva päästä kokeilen miltä tuo tuntuisi tuolla 20" vanteella ( 50 - 45 profiili ) . Kenties vielä ihan ok, koska onhan siellä sitten vielä ne 21" tarjolla. Mutta turhan leveät ovat joo.
Joo kyllähän 285/45 kumissa on kuitenkin ihan reilusti ilmaa vielä, että tuskin se siinä mielessä epämukavaksi tule. Mukavuuteen voisi negatiivisesti vaikuttaa jos se lisää jyrinää karkealla suomalaisella asfaltilla, sitä ei voi kuin arvailla ennen kuin pääsee kokeilemaan. Ja toisekseen bensalla se ei niin haitannut jos menee muutama desi enemmän menovettä leveillä renkailla, mutta jos tuo 285 leveys leikkaa rangesta vaikkapa 10% pois niin se alkaa jo tuntua. Sitäkään ei toki tässä vaiheessa voi kuin vain spekuloida. Muuten, en tiedä onko konfiguraattorissa kuinka tarkat kuvat, mutta kun siinä eturenkaaseen zoomatussa kuvassa vaihtaa 19" ja 20" renkaita, niin näyttää että rengaskotelo samalla levenee aavistuksen, ja jos se niin on että 19" on vähemän levikettä, niin sekin voi rangeen vaikuttaa.
 
Joo kyllähän 285/45 kumissa on kuitenkin ihan reilusti ilmaa vielä, että tuskin se siinä mielessä epämukavaksi tule. Mukavuuteen voisi negatiivisesti vaikuttaa jos se lisää jyrinää karkealla suomalaisella asfaltilla, sitä ei voi kuin arvailla ennen kuin pääsee kokeilemaan. Ja
Joo, ei 45 profiili mikään matala ole, leveys varmaan syö rangea. Hieman osviittaa saa varamana SQ6:sen rangesta, koska siinä on vakiona noi 255/50 | 285/45 R20 , tosin siinä on moottoritkin eri.

Konfiguraattoria kanssa pyöritellyt, Olis se makee peli Daytona gray + black optics

A241312_web_640.jpg

A241311_web_640.jpg

A241317_web_640.jpg

A241315_web_640.jpg
 
Euvostoliiton rangaistustullit osuvat myös Eurovalmistajiin, erityisesti BMW:n valmistama Mini saa lähes 50 prosentin tullimaksun jatkossa, nykyisen 10 prosentin sijasta.
Baijerilaisen BMW:n omistama Mini-brändi näyttää jäävän komission raskaimman tullijyrän alle

Herää kysymys, mitä kaikkia Euro-malleja lopulta valmistetaan Kiinassa, ja näkyykö tämä lopputuotteen hinnassa mitenkään?

Tämäpä olikin mielenkiintoinen uutinen kaltaiselleni uuvatille, että vanha kunnon länsimerkki BMW on myös vaivihkaa kiinalaistunut, ainakin joidenkin mallien (iX3 ja BMW i3-sedan) kohdalta.
 
Tämäpä olikin mielenkiintoinen uutinen kaltaiselleni uuvatille, että vanha kunnon länsimerkki BMW on myös vaivihkaa kiinalaistunut, ainakin joidenkin mallien (iX3 ja BMW i3-sedan) kohdalta.
Onhan bmw väsännyt kiinalaisille markkinoille autoja paikanpäällä jo reilu parikymmentä vuotta.
i3 sedan myös vaan ja ainoastaan kiinan markkinoilla oleva malli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 501 903
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom