Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuollainen suht kirkas punainen. Ei ole onneksi Tesla tyyliin 3000€ väri, vaan taisi olla jotain 150€ ja mustasta paketista taisi olla 400€ lisää. Noin 60k€.ID7 Farmariin tullut uusia värejä ja Black Style paketti. Nyt näyttää omaan silmään todella hyvältä King Red metallivärillä ja siihen musta katto/Black style paketti. Taitaa olla seuraava työsuhdeauto.
Näkisin että enemmän miinus kuin bonus. Paitsi jos auton DC-DC konvertteri on niin tehokas että 400V laturistakin saa laturin maksimit, mutta veikkaan että saa 100kW tai vähemmän. En nyt pikaisella googlauksella löytänyt Macanin/Q6:n konvertterin tehoa.
Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..
Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?
Momentinmuuntimen sijaan jokin planeettavaihteisto toimisi ehkä helpommin. Samaan tapaan kuin valmistajat 70-luvulla lisäsivät ylivaihteen vaan lisäämällä vaihdelaatikon perään kytkettävän planeettavaihteen.
Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?
Teknisesti miten ? Lainataan moottorin ohjauselektroniikkaa lataamiseen matalammalla jännitteellä ?Hyny/KIA se 400V->800V muunnos tehdään auton sähkömoottorilla. Toteuksia varmaan monenlaisia.
Todennäköisesti käyttävät moottorin keloja hyödyksi, kuten renault ac laturissaan. Tosin kai se on mahdollista myös ajoinvertteriäkin tuossa hyödyntää.Teknisesti miten ? Lainataan moottorin ohjauselektroniikkaa lataamiseen matalammalla jännitteellä ?
Kertovat itse käyttävänsä moottoria ja invertteriä: Electric Car Battery Technology | Kia UKTodennäköisesti käyttävät moottorin keloja hyödyksi, kuten renault ac laturissaan. Tosin kai se on mahdollista myös ajoinvertteriäkin tuossa hyödyntää.
Köyhä ja kitsas kun olen, niin odottelen esittelyautoja tai jotain yritysliisareita joita alkaa saada perusvarusteltuna vähän reilun vuoden päästä.Oli tullut Q6:sen suomikonfiguraattorikin vihdoin audin sivuille.
Eurot vilisi kun konfiguroin.=>
![]()
Tila- ja perheautoista tulossa tälle vuotta ilmeisesti myös Peogeot e-5008 (kaatukohan etupenkki kuten vanhoissa malleissa), Ford Tourneo Connect electrick ja Citroen E-Berlingo. Kialla tietysti tuo EV-9 jne. ja Volvon EX90
Kiva ois noita muitakin katsella, mutta kyllä harvaan autoon nykyiset turvaistuimet mahtuu selkä menosuuntaan ainakaan. Kolmet siis.
Tuo on kyllä hyvä toi V2L liisäntyminen; toivottavasti Teslakin tohon sortuu ja laittaa halpismalleihinkin.
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin.
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin.
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin.
siirtomaksuissa on hurjia eroja alueellisesti, kalliin siirron alueella on "ilmaisen" sähkön aikaan eroa jopa 2-3x halvimpiinKuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?
Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Sinnehän tommonen +2t kg sähkösuvi on tehtykin.Siit sitten vaan Ouninpohjaan testaamaan. Saa ainakin alustan testattua hyppyreissä.
Kiinteellä hinnalla täällä 5c kwh tammikuun loppuun, mutta näin kesäisin lataan vaan ku paneeleista tulee et nettovartti pysyy just miinuksella, ja juuh asun stanan kalliilla carunan siirrolla, lähes tuplat menis siirtoon jos lataisin tolla kiinteellä hinnallaKuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?
Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Itsellä oli talvella toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Nyt sitten pörssi. Saattaa olla että taas talveksi toistaiseksi voimassaoleva.Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?
Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Eikai siirtomaksu liity tähän sinänsä mitenkään? Se riippuu asuinpaikasta eikä sille sinänsä voi mitään eikä sen suuruus riipu mitenkään siitä minkälainen sähkösopimus on. (Toki voi olla että siirron hinta voi olla eri jos on jonkinlaisia yö/päivä tms soppareita?)Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?
Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Toki se riippuu asuinpaikasta jne. mutta se on yksi arvo mikä lasketaan siihen ns. hintaan mukaan, kun kysellään mikä on c/kwh.Eikai siirtomaksu liity tähän sinänsä mitenkään? Se riippuu asuinpaikasta eikä sille sinänsä voi mitään eikä sen suuruus riipu mitenkään siitä minkälainen sähkösopimus on. (Toki voi olla että siirron hinta voi olla eri jos on jonkinlaisia yö/päivä tms soppareita?)
Yöllä kun lataa sähköä ja hybridiä, niin pääsee tuossa sähkön (keski) hinnassa vielä alaspäin. Joskus menee 0 hinnalla.Paukutellan henkseleitä että pörssi on lähes ilmaista. Sähkö on mutta siirto ei.
Kas. Kohtalaisen iso säätövara. Tuostahan tulee 65mm.
Onhan niillä Hyundai Motorsportilla Neuville ja Lappi ajamaan vaikka nuottiautoa.Sinnehän tommonen +2t kg sähkösuvi on tehtykin.
On tietenkin. Mut SUV ei kuulu pätkille, vaikka sporttinen onkin. Tai voihan sillä vaikka ek käydä vetää mut tuskin se sinne kauhean hyvin kotiutuu.Onhan niillä Hyundai Motorsportilla Neuville ja Lappi ajamaan vaikka nuottiautoa.
Eikös sen sähkön pitäisi olla sportin puolellakin tulevaisuutta?
Sinänsä liittyy, kun täällä puhutaan että esim määrä-aikainen on 8 senttiä ja pörsillä lataus 3 senttiä., niin silti siellä on se siirtomaksu taustalla, joka tasoittaa pörssin ja kiinteän hinta-eroa. Olkoot se siirto vaikka 4 senttiä molemmissa tapauksissa. Keskusteluissa siirto unohtuu monesti. Paukutellan henkseleitä että pörssi on lähes ilmaista. Sähkö on mutta siirto ei.
No eihän se sitä faktista hintaeroa tasoita, vaan se on edelleen tuossa esimerkissäsi 5c. Se mikä osuus se on kokonaishinnasta on sitten toinen juttu. Helenillä yösiirto reilu sentin ja päivällä vajaa kolme.Sinänsä liittyy, kun täällä puhutaan että esim määrä-aikainen on 8 senttiä ja pörsillä lataus 3 senttiä., niin silti siellä on se siirtomaksu taustalla, joka tasoittaa pörssin ja kiinteän hinta-eroa. Olkoot se siirto vaikka 4 senttiä molemmissa tapauksissa.
Niin mutta Rovakairalla yleissiirto on jotain 2c ja elenialla 4 kertaa enemmän niin 0c tunnit maksaa hivenen eri verran käyttäjien välilläNo eihän se sitä faktista hintaeroa tasoita, vaan se on edelleen tuossa esimerkissäsi 5c. Se mikä osuus se on kokonaishinnasta on sitten toinen juttu. Helenillä yösiirto reilu sentin ja päivällä vajaa kolme.
Jopa foorumilla kirjoituksia joissa arvostetaan polttiksen äänimailmaa, voimalinjaa, manuaalia jne. Niin sen perusteella pitäisi olla kysyntää. Ja heille joille ne on vain tekosyy, niin nuo ovat hyvä pakotie tekosyistä.
Mielestäni aika mautonta, mutta kai jonkun mielestä tuollaiset tehosteet on jees.
Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk. Nyt kun ensimmäistä sähköpirssiä odottelemassa niin tuo tuntuu sinänsä paremmalta sähkön suurkuluttajalle, kun yhtiö vetää kulunsa tasaisesti kaikilta alueen köyhiltä ja sitten suurkuluttajat pääsevät kuluttamaan suhteellisesti ok-hintaista sähköä.Joo, ei ole ilmaista ei. Elenian riistoalueella maksaa 8c/kWh vaikka pörssi olisi nollilla.
Mun vuoden latauskulut näyttää tältä vaikka lataus suoritetaan pääasiassa "ilmaisilla tunneilla":
![]()
DC Avg Cost on noin alhainen johtuen ilmaisista supercharger kilsoista.
2,80e/100km joka taipuu mulla "kolme euroa per satakilsaa" jos (tai kun) joku kysyy.
Noh, keskimääräinen sähkölämmitteinen omakotitalo eikä mikään suurkuluttaja, riippuen mahdollisista erilaisista lämpöpumpuista, vie jotain 15k-30k kWh vuodessa. Elenian päivä/yö 4,33/2,64 siirtohinnat eivät tunnu mitenkään suhteellisen edullisilta. Nallikoosta riippuen (3*25/3*35) kk-maksu 36,90/61,61 euroa. Jos lataisin öisin sähköautoa pitäisi olla tuo 3*35.Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk. Nyt kun ensimmäistä sähköpirssiä odottelemassa niin tuo tuntuu sinänsä paremmalta sähkön suurkuluttajalle, kun yhtiö vetää kulunsa tasaisesti kaikilta alueen köyhiltä ja sitten suurkuluttajat pääsevät kuluttamaan suhteellisesti ok-hintaista sähköä.
Tuo taitaa silti vastata sitä todellisempaa kustannusta siirtoyhtiölle. Se oma tonttinsa on kalliimpi siirtofirmalle kuin siirrettävät kwh. Mökkiläiset ylipäätään ovat kalliita asiakkaita siirtofirmoille.Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk.
Käytetty Macan ja rahalla takuu siihen. Taycania sais tuolla reseptillä jo ihan siedettävään hintaan, mutta turhan matala auto makuuni.
Dynaamisella kuormanhallinnalla olen selvinnyt 3x25A nalleilla sähkölämmitteisessä okt:ssa hyvinkin, kovimmilla pakkasilla lataus toki hidastu, tai kun uunit ja levyt päällä jne. Elenian hinnat täälläkin niin tuommoinen laturi maksaa itsensä takaisin nopeasti. 135 asuinneliötä + autotalli ja 3xILP.Noh, keskimääräinen sähkölämmitteinen omakotitalo eikä mikään suurkuluttaja, riippuen mahdollisista erilaisista lämpöpumpuista, vie jotain 15k-30k kWh vuodessa. Elenian päivä/yö 4,33/2,64 siirtohinnat eivät tunnu mitenkään suhteellisen edullisilta. Nallikoosta riippuen (3*25/3*35) kk-maksu 36,90/61,61 euroa. Jos lataisin öisin sähköautoa pitäisi olla tuo 3*35.
Ilmeisesti kiinan valtion omistama konserni, onni sitten sen varassa miten valmistaja ottaa koppia maahantuojan roolista.Kinuskien ostajille yksi varoittava esimerkki, Xbilin kanssa meni samalla ympäri Voyahin maahantuoja. Onnea vaan niille, jotka 80t+ tuohon meni laittamaan.
Perusmallissa (EV6 AWD LR) on 235/55R19 Nexen/Kumho ja 506 km.Miksi käytetyille Kia EV6 awd 77kWh autoille jotkut ilmoittaa WLTP matkaksi 480 km ja jotkut 506 km?
En millään löydä eroa joka tuon aiheuttaisi, esim. vannekoosta.
Voisiko kyse olla vaan siitä, että myyjä ei ole varma mikä wltp on kyseiselle autolle, niin toiset laittaa maksimin, mutta toiset pienemmän ettei asiakkaat valita?Perusmallissa (EV6 AWD LR) on 235/55R19 Nexen/Kumho ja 506 km.
GT-Line on saatavilla kahdella eri rengaskoolla.
1. 235/55R19 Nexen/Kumho (506 km?)
2. 255/45R20 Continental
Viimeinen voisi olla se 480 km.
Edit. Ei näyttänyt täsmäävän. Nettiautosta löytyi 20", jossa 506 km. Nettiautosta löytyi 8 kpl alle 500 km, ja 30 kpl yli 500 km. Suurin osa siis on 506 km, joten kannattaa valita sellainen, jos toimintamatka on tärkeää. Ja tietysti 235 mm 19", koska kyllähän 20 mm leveämmät renkaat (kertaa neljä ja kehno Cd) ja avonaisemmat vanteet lisäävät kulutusta. Pyörivää massaakin on todennäköisesti enemmän 20-tuumaisissa.
Miksi käytetyille Kia EV6 awd 77kWh autoille jotkut ilmoittaa WLTP matkaksi 480 km ja jotkut 506 km?
En millään löydä eroa joka tuon aiheuttaisi, esim. vannekoosta.