Yleistä keskustelua sähköautoista

Osaako VAGit ilmajousituksen automaattisen säädön sijainnin mukaan kuten Teslat? Eli saat korotuksen valmiiksi, kun auto tietää tulevansa tiettyyn paikkaan.
Tuolla lailla sanotaan hinnastossa, Joku automatiikka siinä on.

Mukautuva ilmajousitus
· Jatkuvasti mukautuva vaimennusjärjestelmä etu- ja taka-akseleilla.
· Perustasossa 28 mm vakioalustaa matalampi ajokorkeus.
· Automaattinen ajokorkeuden säätö ja vaimennus takaavat erinomaisen ajomukavuuden ja paremman ajodynamiikan.
· Alustan korkeudet Audi drive selectin avulla auton ollessa paikallaan (alustan korkeus mukautuu automaattisesti ajossa):
"korotus": +45 mm, "offroad": +28 mm, "Tasapainoinen/comfort": +/- 0mm, dynamic/efficiency": -20 mm.
 
Tehdäänkö tuo ”kovuuden” säätö Audissa jotenkin ilmajousta säätämällä? Mersussa ainakin ilmalla säädetään vain korkeus, iskareissa sitten kivireki ja comfort säädöt.
Paha mennä sanomaan kun ei ole autoakaan vielä nähtävissä, mutta olettaisin että perinteisellä kaavalla mennään, ja korkeus+comfort taso on bundlattu comfort, sport, sport+ yms. asetusten taakse. Olisin aika yllättynyt jos saa säädettyä korkeimman maavaran ja kovimman kivireen yhtäaikaa, tai vastaavasti matala alusta ja löysä.
 
Tuolla lailla sanotaan hinnastossa, Joku automatiikka siinä on.
Automatiikka varmaan pelaa useimmissa tilanteissa kameroiden avulla tai jousituksen toimintaa seuraamalla, mutta lähinnä meinasin voiko kuljettaja itse painaa näytöltä nappia, joka kertoo autolle että nostapa aina tässä kohdassa jousitusta.
 
Automatiikka varmaan pelaa useimmissa tilanteissa kameroiden avulla tai jousituksen toimintaa seuraamalla, mutta lähinnä meinasin voiko kuljettaja itse painaa näytöltä nappia, joka kertoo autolle että nostapa aina tässä kohdassa jousitusta.
Onko mielessä joku talliinajo, pitkän tietyämaan jotain kaapeli/putki ylityksi, jyrkempiä hidaste töyssyjä. pihapolun kivin jne. Kuullostaa ihan hyödylliseltä, no ehkä siihen sitten alkaa luottaan hitusen liikaa. Vähän riippuu myös siitä käsikäytön näppäryydestä.
 
Sitikassa vastaavan järjestelmän suurin heikkous oli tilatiedon viive. Painat nappia ja hetken jälkeen vasta päivittyi. Nykyajan näytöillä tietysti paljon helpompi esittää mikä asetus on käytössä. Nimim. jouset yläasennossa melkein motarille.
 
Sitikassa vastaavan järjestelmän suurin heikkous oli tilatiedon viive. Painat nappia ja hetken jälkeen vasta päivittyi. Nykyajan näytöillä tietysti paljon helpompi esittää mikä asetus on käytössä. Nimim. jouset yläasennossa melkein motarille.
Missä näin? C5 mallisethan nyt laskeutuu automaattisesti ajokorkeuteen muistaakseni n. yli 30km/h nopeudessa vaikka olisit pistänyt itse ylimpään ajoasentoon ja vanhemmissa sitikoissa korkeudensäätö on toteutettu täysin mekaanisesti. Mekaanisissa voi unohtaa korkeuden mihin haluaa eikä auto lähde sitä säätämään, mutta kyllä sen ihan parin metrin ajamisen jälkeen persauksessa tuntee ettei nyt olla ajokorkeudessa.
 
Onko mielessä joku talliinajo, pitkän tietyämaan jotain kaapeli/putki ylityksi, jyrkempiä hidaste töyssyjä. pihapolun kivin jne. Kuullostaa ihan hyödylliseltä, no ehkä siihen sitten alkaa luottaan hitusen liikaa. Vähän riippuu myös siitä käsikäytön näppäryydestä.

Model S toiminut tämä todella hyvin. Ei ole kertaakaan unohtanut paikkaa jossa olen kertaalleen korottanut autoa itse napista. Yleensä just tietyt hidastetöyssyt, pihat joissa korkea reuna tai tosi jyrkkä "liuska" tms. Talvella tuo oli myös hyvässä käytössä.
 
Onko näissä automaatioissa joku listaus mistä näkee mikä korkeus on eri paikoissa?
 
ID7 Farmariin tullut uusia värejä ja Black Style paketti. Nyt näyttää omaan silmään todella hyvältä King Red metallivärillä ja siihen musta katto/Black style paketti. Taitaa olla seuraava työsuhdeauto.
 
ID7 Farmariin tullut uusia värejä ja Black Style paketti. Nyt näyttää omaan silmään todella hyvältä King Red metallivärillä ja siihen musta katto/Black style paketti. Taitaa olla seuraava työsuhdeauto.
Tuollainen suht kirkas punainen. Ei ole onneksi Tesla tyyliin 3000€ väri, vaan taisi olla jotain 150€ ja mustasta paketista taisi olla 400€ lisää. Noin 60k€.

Screenshot_20240621_134707_Opera.jpg


Ihan pirteä 286hv, jonka itsekin koeajoin, paitsi että ei ollut farmari. Neliveto tulee hieman myöhemmin.

Koeajoin myös Peugeot e-3008, joka myös olo kiva auto. Peugeot vaan huomattavasti pienempi?
 
Näkisin että enemmän miinus kuin bonus. Paitsi jos auton DC-DC konvertteri on niin tehokas että 400V laturistakin saa laturin maksimit, mutta veikkaan että saa 100kW tai vähemmän. En nyt pikaisella googlauksella löytänyt Macanin/Q6:n konvertterin tehoa.

Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?

Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..

Momentinmuuntimen sijaan jokin planeettavaihteisto toimisi ehkä helpommin. Samaan tapaan kuin valmistajat 70-luvulla lisäsivät ylivaihteen vaan lisäämällä vaihdelaatikon perään kytkettävän planeettavaihteen.

Olettaisin, että ilmapusseilla saa sentään sitikan hydrauliseen huojuvaan torniin nähden paremman tuntuman. Sinällään ei siinäkään mitään ongelmaa leppoisassa ajossa ole, mutta en välttämättä haluaisi kokeilla sähköauton tehoilla vastaavaa tuntumaa.
Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.
 
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?



Momentinmuuntimen sijaan jokin planeettavaihteisto toimisi ehkä helpommin. Samaan tapaan kuin valmistajat 70-luvulla lisäsivät ylivaihteen vaan lisäämällä vaihdelaatikon perään kytkettävän planeettavaihteen.


Ilmalla (tai oikeastaan kaasulla) se sitikkakin laitetaan huojumaan. Jos se kaasupallo pääsee sieltä tyhjäksi jousitus on aivan rautakanki. Se leijuminen on ihan tietoinen päästös sitikalta.

Hyny/KIA se 400V->800V muunnos tehdään auton sähkömoottorilla. Toteuksia varmaan monenlaisia.
 
Onko noissa 800v systeemeissä tosiaan jokin dcdc muunnin siellä? Mä olen aina kuvitellut että siellä on vaan kontaktorit jolla akku jaetaan latauksen ajaksi 2x400V akuksi?

Taycanissa kai on 50kW:n muunnin ja lisävarusteena taisi saada 100kW. Korealaisissa sitten tuo muunnos sähkömoottorilla, jolla saadaan 400V laturista n. 100kW ja VAG:n uusissa malleissa (Q6, Macan) sitten tuo jako, jolla saadaan max. 135kW ja luulen että SoC:n kasvaessa tehot tippuvat siten että aina saadaan puolet 800V latauskäyrän tehosta.

Jos pitäisi valita noista niin ottaisin korealaisen ratkaisun, mutta jos Q6:n latauskäyrän loppupää olisi parempi niin sitten tuo jako kahteen 400V:n pakettiin olisi parempi ja onhan se hyvä että välissä ei ole mitään laitetta, jonka hyötyshde on kuitenkin alle 100%.
 
Teknisesti miten ? Lainataan moottorin ohjauselektroniikkaa lataamiseen matalammalla jännitteellä ?
Todennäköisesti käyttävät moottorin keloja hyödyksi, kuten renault ac laturissaan. Tosin kai se on mahdollista myös ajoinvertteriäkin tuossa hyödyntää.
 
Oli tullut Q6:sen suomikonfiguraattorikin vihdoin audin sivuille.
Eurot vilisi kun konfiguroin.:itku: => :thumbsup:
Köyhä ja kitsas kun olen, niin odottelen esittelyautoja tai jotain yritysliisareita joita alkaa saada perusvarusteltuna vähän reilun vuoden päästä.
 
Ihan mielenkiinnosta kurkistin Macanin hinnastoa kun tuo Q6 helposti nousee Macanin hintoihin.
Joo, samanhintaiseksi Q6:sen saa helposti, mutta kun kurkkaa Macanin lisävarustehinnastoa , niin silloin vasta alkaakin Eurot vilisemään x 5. Macinin hinnasto on 10 siivua ja on jo sellaisenaan jo mielenkiintoista luettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetty Macan ja rahalla takuu siihen. Taycania sais tuolla reseptillä jo ihan siedettävään hintaan, mutta turhan matala auto makuuni.
 
Tila- ja perheautoista tulossa tälle vuotta ilmeisesti myös Peogeot e-5008 (kaatukohan etupenkki kuten vanhoissa malleissa), Ford Tourneo Connect electrick ja Citroen E-Berlingo. Kialla tietysti tuo EV-9 jne. ja Volvon EX90

Kiva ois noita muitakin katsella, mutta kyllä harvaan autoon nykyiset turvaistuimet mahtuu selkä menosuuntaan ainakaan. Kolmet siis.
Tuo on kyllä hyvä toi V2L liisäntyminen; toivottavasti Teslakin tohon sortuu ja laittaa halpismalleihinkin.
 
Tila- ja perheautoista tulossa tälle vuotta ilmeisesti myös Peogeot e-5008 (kaatukohan etupenkki kuten vanhoissa malleissa), Ford Tourneo Connect electrick ja Citroen E-Berlingo. Kialla tietysti tuo EV-9 jne. ja Volvon EX90

Kiva ois noita muitakin katsella, mutta kyllä harvaan autoon nykyiset turvaistuimet mahtuu selkä menosuuntaan ainakaan. Kolmet siis.
Tuo on kyllä hyvä toi V2L liisäntyminen; toivottavasti Teslakin tohon sortuu ja laittaa halpismalleihinkin.

Mahtaakohan noista jotakin saada nelivetoisena? Muuten olisi oivia pelejä omiinkin tarpeisiin mutta tarvitsisi järkevän etenemiskyvyn.

EV9 ja EX90 kyllä joo toki mutta tavallisena kansalaisena ei ole varaa omakotitalon hintaiseen autoon.
 
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin :geek:.

 
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
 
En tiedä onko tämmösiä ollu ennen sähkövatkaimissa mutta Hyundain N-osasto ainakin yrittää pitää motorsporttia hengissä mm. feikki -vaihteistolla joka sisältää rajoittimenkin :geek:.


Siit sitten vaan Ouninpohjaan testaamaan. Saa ainakin alustan testattua hyppyreissä.
 
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
siirtomaksuissa on hurjia eroja alueellisesti, kalliin siirron alueella on "ilmaisen" sähkön aikaan eroa jopa 2-3x halvimpiin
 
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Kiinteellä hinnalla täällä 5c kwh tammikuun loppuun, mutta näin kesäisin lataan vaan ku paneeleista tulee et nettovartti pysyy just miinuksella, ja juuh asun stanan kalliilla carunan siirrolla, lähes tuplat menis siirtoon jos lataisin tolla kiinteellä hinnalla
 
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Itsellä oli talvella toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Nyt sitten pörssi. Saattaa olla että taas talveksi toistaiseksi voimassaoleva.

7 vrk keskihinta 1.09 snt/kWh
28 vrk keskihinta 4.87 snt/kWh
Plus se pieni lisämaksu.

Jos katsoin oikein, niin:
Siirtomaksu 3,21 snt/kWh
 
Kuinkas paljon sähköautoilijoista on pörssisähkön kanssa tekemisissä, vain onko joukossa myös määräaikaisen sopparin omistajia ?

Monesti keskusteluissa ei mainota että se siirtomaksu kuitenkin on olemassa sähkösopparista riippumatta, joten ero ei nyt ihan valtava loppupelissä ole ?
Eikai siirtomaksu liity tähän sinänsä mitenkään? Se riippuu asuinpaikasta eikä sille sinänsä voi mitään eikä sen suuruus riipu mitenkään siitä minkälainen sähkösopimus on. (Toki voi olla että siirron hinta voi olla eri jos on jonkinlaisia yö/päivä tms soppareita?)
 
Eikai siirtomaksu liity tähän sinänsä mitenkään? Se riippuu asuinpaikasta eikä sille sinänsä voi mitään eikä sen suuruus riipu mitenkään siitä minkälainen sähkösopimus on. (Toki voi olla että siirron hinta voi olla eri jos on jonkinlaisia yö/päivä tms soppareita?)
Toki se riippuu asuinpaikasta jne. mutta se on yksi arvo mikä lasketaan siihen ns. hintaan mukaan, kun kysellään mikä on c/kwh.
 
Niin kyllä se siirto vaikuttaa väkisin kuinka halvalla sen auton lataa. Se on si vaan sitä paskaa lottoa jos osuu kuten mulla et lataus maksaa siirron takia simona enempi ku muilla jos suoraa sähkö käyttäisin.. kumpa oiskin helpoa valita mihkä siirto alueelle talon ja tontin siirtäis...
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä liittyy, kun täällä puhutaan että esim määrä-aikainen on 8 senttiä ja pörsillä lataus 3 senttiä., niin silti siellä on se siirtomaksu taustalla, joka tasoittaa pörssin ja kiinteän hinta-eroa. Olkoot se siirto vaikka 4 senttiä molemmissa tapauksissa. Keskusteluissa siirto unohtuu monesti. Paukutellan henkseleitä että pörssi on lähes ilmaista. Sähkö on mutta siirto ei.
 
Päk tuu tö topik.
Huomenna potkimaan Q6:sen renkaita. Saa nähdä mitä siitä seuraa. Kiva nähdä auto livenä ja myös sisätlat kiinnostaa...
 
Paukutellan henkseleitä että pörssi on lähes ilmaista. Sähkö on mutta siirto ei.
Yöllä kun lataa sähköä ja hybridiä, niin pääsee tuossa sähkön (keski) hinnassa vielä alaspäin. Joskus menee 0 hinnalla.

Toki siirto tulee ja siirtomaksu onkin kalliimpi. Siirron kk maksu tulee joka tapauksessa halvimman 3x25A mukaan, eli sitä ei toki tarvitse laskea.
 
Onhan niillä Hyundai Motorsportilla Neuville ja Lappi ajamaan vaikka nuottiautoa.
Eikös sen sähkön pitäisi olla sportin puolellakin tulevaisuutta?
On tietenkin. Mut SUV ei kuulu pätkille, vaikka sporttinen onkin. Tai voihan sillä vaikka ek käydä vetää mut tuskin se sinne kauhean hyvin kotiutuu.
 
Sinänsä liittyy, kun täällä puhutaan että esim määrä-aikainen on 8 senttiä ja pörsillä lataus 3 senttiä., niin silti siellä on se siirtomaksu taustalla, joka tasoittaa pörssin ja kiinteän hinta-eroa. Olkoot se siirto vaikka 4 senttiä molemmissa tapauksissa. Keskusteluissa siirto unohtuu monesti. Paukutellan henkseleitä että pörssi on lähes ilmaista. Sähkö on mutta siirto ei.

Joo, ei ole ilmaista ei. Elenian riistoalueella maksaa 8c/kWh vaikka pörssi olisi nollilla.

Mun vuoden latauskulut näyttää tältä vaikka lataus suoritetaan pääasiassa "ilmaisilla tunneilla":
1719343085583.png


DC Avg Cost on noin alhainen johtuen ilmaisista supercharger kilsoista.

2,80e/100km joka taipuu mulla "kolme euroa per satakilsaa" jos (tai kun) joku kysyy.
 
Sinänsä liittyy, kun täällä puhutaan että esim määrä-aikainen on 8 senttiä ja pörsillä lataus 3 senttiä., niin silti siellä on se siirtomaksu taustalla, joka tasoittaa pörssin ja kiinteän hinta-eroa. Olkoot se siirto vaikka 4 senttiä molemmissa tapauksissa.
No eihän se sitä faktista hintaeroa tasoita, vaan se on edelleen tuossa esimerkissäsi 5c. Se mikä osuus se on kokonaishinnasta on sitten toinen juttu. Helenillä yösiirto reilu sentin ja päivällä vajaa kolme.
 
No eihän se sitä faktista hintaeroa tasoita, vaan se on edelleen tuossa esimerkissäsi 5c. Se mikä osuus se on kokonaishinnasta on sitten toinen juttu. Helenillä yösiirto reilu sentin ja päivällä vajaa kolme.
Niin mutta Rovakairalla yleissiirto on jotain 2c ja elenialla 4 kertaa enemmän niin 0c tunnit maksaa hivenen eri verran käyttäjien välillä
 
:dead:

Mielestäni aika mautonta, mutta kai jonkun mielestä tuollaiset tehosteet on jees.
Jopa foorumilla kirjoituksia joissa arvostetaan polttiksen äänimailmaa, voimalinjaa, manuaalia jne. Niin sen perusteella pitäisi olla kysyntää. Ja heille joille ne on vain tekosyy, niin nuo ovat hyvä pakotie tekosyistä.
 
Joo, ei ole ilmaista ei. Elenian riistoalueella maksaa 8c/kWh vaikka pörssi olisi nollilla.

Mun vuoden latauskulut näyttää tältä vaikka lataus suoritetaan pääasiassa "ilmaisilla tunneilla":
1719343085583.png


DC Avg Cost on noin alhainen johtuen ilmaisista supercharger kilsoista.

2,80e/100km joka taipuu mulla "kolme euroa per satakilsaa" jos (tai kun) joku kysyy.
Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk. Nyt kun ensimmäistä sähköpirssiä odottelemassa niin tuo tuntuu sinänsä paremmalta sähkön suurkuluttajalle, kun yhtiö vetää kulunsa tasaisesti kaikilta alueen köyhiltä ja sitten suurkuluttajat pääsevät kuluttamaan suhteellisesti ok-hintaista sähköä.
 
Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk. Nyt kun ensimmäistä sähköpirssiä odottelemassa niin tuo tuntuu sinänsä paremmalta sähkön suurkuluttajalle, kun yhtiö vetää kulunsa tasaisesti kaikilta alueen köyhiltä ja sitten suurkuluttajat pääsevät kuluttamaan suhteellisesti ok-hintaista sähköä.
Noh, keskimääräinen sähkölämmitteinen omakotitalo eikä mikään suurkuluttaja, riippuen mahdollisista erilaisista lämpöpumpuista, vie jotain 15k-30k kWh vuodessa. Elenian päivä/yö 4,33/2,64 siirtohinnat eivät tunnu mitenkään suhteellisen edullisilta. Nallikoosta riippuen (3*25/3*35) kk-maksu 36,90/61,61 euroa. Jos lataisin öisin sähköautoa pitäisi olla tuo 3*35.
 
Pitkään olen vihannnut oman siirtoyhtiöni tapaa hinnoitella siirtohinta alas ja kuukausimaksu taivaisiin, kun siirto on 3snt/kwh ja kk-maksu 90€/kk.
Tuo taitaa silti vastata sitä todellisempaa kustannusta siirtoyhtiölle. Se oma tonttinsa on kalliimpi siirtofirmalle kuin siirrettävät kwh. Mökkiläiset ylipäätään ovat kalliita asiakkaita siirtofirmoille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 229
Viestejä
4 501 368
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom