mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.
Uutisoinnin mukaan uudet tullit riippuu valmistajasta, lainaus HS uutisesta
Kiinalaisjätti Byd pääsee vähimmällä ja saa 17,4 prosentin tullin. Geelyä odottaa 20 prosentin tasatulli, ja SAIC:a rangaistaan kovimmasta päästä 38,1 prosentilla.
IL.fi mukaan
Ne sähköautonvalmistajat, jotka tekivät yhteistyötä EU-tutkinnan kanssa, mutta joita ei erikseen ole tarkastettu, saavat osakseen ”painotetun keskiarvon” mukaisen 21 prosentin tullin. The Guardianin tietojen mukaan tähän joukkoon kuuluu amerikkalainen Tesla, jonka Eurooppaan tuotavat Model 3 -mallit valmistetaan Kiinassa.
Kaikki muut saavat ylimmän eli 38,1 prosentin tariffin.
Il.fi jutun lopussa maininta että jenkeissä 100%, Turkissa 40%
Nykyinen EU tulli ilmeisesti 10% (katso viestin loppu, ilmeisesti nämä ovat lisäprosentit ja laskelmani ihan huuhaahta)
Mutta mikä on vaikutus, jos autorahteineen
20 000€, nyky tulilla siis 10% 22 000€ + alv24% 27280€
20 000€, uusi tulli siis 21% 24 200 + alv24% 30 008€
No, marmorihintaa nostaa sellaisiakin kuluja joita tulli ei nosta, eli suoraan jäisi esimerkissä alle 10% jos tulli tuodaan täysimääräisesti.
Soppaa toki sotkee kilapailutilenne, mitkä valmistajat tuo sellaisenaan hintaan, mitkä ei, mitkä muuttuu toimitusketjua, idea kuitenkin se että polkuhinnoittelua suitsitaan ja tuoda mahdollisuus muille tuoda kustannuksia hintoihin.
Eli lyhyellä ajalla odotus että yleinen hintataso nousee verrattuna siihen ettei olisi korotettuja tulleja. onko se sitten eruomääräistä nousua, samassa, vai hitaampi hintojen lasku.
Pidemmällä tähtäimellä tavoite se että alalla säilyy terve kilpailu, tai ainakin eurooppalaiset kilpailijat pysyy hengissä.
mutta monille voi tulla yllätyksenä että tämän tullin myötä varmistuu että aiemmin spekuloitu asia mm. Volvon kiinassa valmistetut sähköautot joutuvat tuon tullin piiriin.
Meneeko Geelyyn tyttärien tuotemerkit (Volvo, Polester) sen tullin mukaan, eli 10prosentti yksikön korotus tulliin, tuskin kuitenkaan sen korkeimman mukaan. väliin jäisi se 21% (11 lisää).
SAIC (MG , Maxus) sitten vetää tuolla rajuimmalla (38,1%), BYD tinki parhaiten, 17,4% mutta ei se tarkoita että SAIC ja BYD toisi tullin samanlailla hintoihin.
Olikos BYD se jolla soppareita paikallisten merkkien kanssa ja on tuomassa tuotantoa eurooppaan (EU).
***************
Seuraavan postauksen perusteella uutisoidut tullit ovat olemassaolevien päälle, eli 10%+ valmistajakohtaiset prosentit, eli haarukka 27,4%-48.1% jos prosentit vain summataan, jos menee peräkkäin, niin vähän enemmän.
Tulli perinteisesti lasketaan rahteineen maahantuodessa, sen jälkeen sitten tulleet kulut on tulittomia ja ALV lasketaan alvitittomasta myyntihinnasta.
Uutisoinnin perusteella se 21% (Teslan kohdalla) tulee vanhan tullin päälle eli 20k auton hintaan tulee reilu 4k korotus.