Yleistä keskustelua sähköautoista

Suosittelisin kompensaatioksi sähköautoille hankintatukea ja ilmaista (tai edullista) pysäköintiä kaupungeissa.

Ei missään nimessä yhtään uutta tukea sähköautoille, se on helvetin epätehokas tuki ja näistä valtion/julkisen sektorin tuista pitäisi ylipäätänsä päästä eroon mahdollisimman pitkälti ja nopeasti.

Pysäköintiedut yms. ovat ihan fiksuja jos kaupungit haluavat edistää sähköautojen tuloa.
 
Jos tässä olisi kyse epäreilusta kilpailusta, samat tullit tai vastaavat rangaistukset tulisi kaikkiin maihin ja merkkeihin.
Jos kommentoit tulleja jotka kohdistettu polkumyyntiin yms, niin ne nimenomaan pitää kohdistaa sitä harjoittaviin, ei muihin.
Valmisteverotus on sitten keino jos haluaa koko tuoteryhmälle lisäkustannuksia.
Ei missään nimessä yhtään uutta tukea sähköautoille, se on helvetin epätehokas tuki ja näistä valtion/julkisen sektorin tuista pitäisi ylipäätänsä päästä eroon mahdollisimman pitkälti ja nopeasti.

Pysäköintiedut yms. ovat ihan fiksuja jos kaupungit haluavat edistää sähköautojen tuloa.
En olisi noin ehdoton, en tarkoita että ehdotetut olisi optimi, mutta voi olla hyvin järkevää että sähköautoja tuetaan, vs fosiilipolttikset, se myös fosiilipolttiskäyttäjien etu.

Optimointi , mikä tehokkain, suorat hankintatuet vähän arveluttaa, mutta keinovalikoimassa voi käyttää, yllättävinä määräaikaisina voivat olla tehokas piristys. Tärkeitä myös toimet millä luodaan sähköautoitumisen edelltyksiä, esim nämä suorat latausinfran tuet.
 
Eikös Teslalla ole Saksassa tehdas mistä tulee Model Y:t euroopan markkinoille? Teslahan voisi Model 3:stakin alkaa valmistamaan Saksassa.

Model 3:t voidaan tuoda myös Jenkeistä. Mutta en tiedä kumpi on Teslalle edullisempaa. Kiinassa valmistettu voi silti olla rangaistustullinkin kanssa halvempi…
 
Jos kommentoit tulleja jotka kohdistettu polkumyyntiin yms, niin ne nimenomaan pitää kohdistaa sitä harjoittaviin, ei muihin.
Valmisteverotus on sitten keino jos haluaa koko tuoteryhmälle lisäkustannuksia.

En olisi noin ehdoton, en tarkoita että ehdotetut olisi optimi, mutta voi olla hyvin järkevää että sähköautoja tuetaan, vs fosiilipolttikset, se myös fosiilipolttiskäyttäjien etu.

Optimointi , mikä tehokkain, suorat hankintatuet vähän arveluttaa, mutta keinovalikoimassa voi käyttää, yllättävinä määräaikaisina voivat olla tehokas piristys. Tärkeitä myös toimet millä luodaan sähköautoitumisen edelltyksiä, esim nämä suorat latausinfran tuet.
Eikö aika kova tuki ole jo tuo verohelpotus? Mielestäni mitään muuta markkinahäiriköintiä ei valtion pitäisi tehdä.

Jos jotain valtion tuella niin ehkä latausinfran kehittämiseen jotain verohelpotusta kiinteistöjen omistajille.
 
Eikö aika kova tuki ole jo tuo verohelpotus? Mielestäni mitään muuta markkinahäiriköintiä ei valtion pitäisi tehdä.

Riittävyydet kannattaa arvioiden niiden tehokkuuden mukaan.

Suoratuki voi olla välillä tehokas väline vauhdittaa sähköistymistä. ja olla siis ihan polttiskäyttäjien etu. En tarkoita että se olisi joku pakko käyttää juttu, ja se voi olla yhdistelmä romutuspalkkiota.

Jos jotain valtion tuella niin ehkä latausinfran kehittämiseen jotain verohelpotusta kiinteistöjen omistajille.
Siinä samaa mieltä että sähköistymiseltä kannattaa raivata esteet pois, mm turvata se että latausinfraa puutteisiin ei hankinta kaadu.
 
Ei missään nimessä yhtään uutta tukea sähköautoille, se on helvetin epätehokas tuki ja näistä valtion/julkisen sektorin tuista pitäisi ylipäätänsä päästä eroon mahdollisimman pitkälti ja nopeasti.

Kysymys. Jos uudesta sähköautosta maksettaisiin veroa yhtä paljon kuin bensiini/dieselautosta niin miten luulisit niiden menevän kaupaksi?
 
Kysymys. Jos uudesta sähköautosta maksettaisiin veroa yhtä paljon kuin bensiini/dieselautosta niin miten luulisit niiden menevän kaupaksi?

En tiedä miten tämä liittyy kommenttiini mutta myynti tippuisi varmasti. Tosin kysymys on vähän hassu koska verotus perustuu CO2 päästöihin eikä siihen millä energiamuodolla auto liikkuu, se että sähköautojen CO2 päästöt lasketaan nollaksi on eri keskustelun paikka.

Ja pitkällä aikavälillä autoilun verotus tulee aivan varmasti menemään vuosittaisen veron suuntaan pois hankintaveroista.

Jos viittaat kommenttiini siihen että tuista pitäisi ylipäätänsä päästä pois niin se ei tarkoita automaattisesti sähkisten verojen nostamista.
 
En tiedä miten tämä liittyy kommenttiini mutta myynti tippuisi varmasti. Tosin kysymys on vähän hassu koska verotus perustuu CO2 päästöihin eikä siihen millä energiamuodolla auto liikkuu, se että sähköautojen CO2 päästöt lasketaan nollaksi on eri keskustelun paikka.
Se miksi sähköautoilua tuetaan vs fosiilit liittyy juurikin CO2 päästöihin, ja yhtenäkeinona ihan käyttökelpoinen mekanismi verotukea autoverolla. (täys sähkikset taitaa nyt olla verovapaita)

Polttisvalmistajat tekee kaikensa että verotettavat päästöt olisi pieniä, joten ei poistatarvetta muille konsteille. Poliitikoille, virkamiehille optimin hakeminen on säätämistä.

Keinovalikoimassa toki on fosiilipolttoaineiden päästoverotus, mutta polttiskäyttäjät varmaan mielummin osittain suoraan tukevat sähkiksiin siirtyviä. Fosiilipolttoaineiden verotustasoa voi automatisoida alakohtaisilla kiintiö, päästökauppa tyyppisillä komponenteilla, ja mekanismeja miten siitä valuu sähkisten (* hankintatukeen.


(*
Teknologianeutraalisuutta, mutta ei sellaista että valuu fosiilipolttikseen missä laturituki. mutta onko jokin polttiskantaman pidennin miten kohdeltava.
 
Se miksi sähköautoilua tuetaan vs fosiilit liittyy juurikin CO2 päästöihin, ja yhtenäkeinona ihan käyttökelpoinen mekanismi verotukea autoverolla. (täys sähkikset taitaa nyt olla verovapaita)

Niin tämän voi nähdä monella tavalla, lähtökohtaisesti verotuksessa suositaan vähäpäästöisiä autoja, eihän PHEVejäkään suoraan tueta vaan niillä on alemmat (laskennalliset) päästöt ja sitä kautta alempi autovero. Jos meille tulisi kilometripohjainen vuosivero niin tuetaanko silloin verotuksellisesti niitä jotka ajavat vähemmän kuin enemmän ajavat? Tuetaanko vähemmän tienaavia progressiivisen verotuksen kautta? Jos meille tulisi tasavero Viron tyyliin niin tuetaanko sillä hyvätuloisia?

Poistuuko sähköautojen verotuki jos auton hankintavero poistetaan kokonaan?

Tästä voi väitellä loputtomasti, mitä ikinä muutoksia verotuksessa tehdään niin jotain tuetaan enemmän kuin aikaisemmin ja sitten joku laskee sen verotueksi.

Sähköauton hankintatuki on taas ihan ilmiselvä tuki josta ei tarvitse väitellä, sille ei ole mitään tarvetta. Jos sähköautoilua halutaan edistää niin kansantaloudellisesti on paljon tehokkaampaa tarjota vaikka investointitukia latausinfran rakentamiselle.
 
Poistuuko sähköautojen verotuki jos auton hankintavero poistetaan kokonaan?
Verotuki loppuu vs fosiiliset. Siis jos autovero poistuu, se päästöistä riippuva että se jäljelle jäävä minimi.

Sähköauton hankintatuki on taas ihan ilmiselvä tuki josta ei tarvitse väitellä, sille ei ole mitään tarvetta. Jos sähköautoilua halutaan edistää niin kansantaloudellisesti on paljon tehokkaampaa tarjota vaikka investointitukia latausinfran rakentamiselle.
Suora hankintatuki voi olla järkevää vauhdittaan, mutta ei mikään itsetarkoitus.

Fosiilipolttistenkin käyttäjille eduksi että sähköautokantalisääntyy ja tehokkainta jos se lisääntyy nimenomaan paljon ajavilla.

Kun sähköautoketjussa ollaan niin puhutaan sähköautoista, sinänsä itse tarkoitus ei ole että nimenomaan akkusähköautojan lisääntymistä vauhditetaan, jos markkinoille tulee muita päästöttömiä, samantasoisia tai parempia, niin tegnologia neutraalisti.

Jos sähköautoilua halutaan edistää niin kansantaloudellisesti on paljon tehokkaampaa tarjota vaikka investointitukia latausinfran rakentamiselle.
Se mitkä keinot ovat tehokkaimpia elää, jos sähköautojen hankintaa rajoittaa latausinfranpuuttuminen, niin sitä pitää vauhdittaan, kuten on tehty ja tehdään.
Jos sähköautojen hankintaan rajoittaa fosiilipolttisten vahva hintakilpailukyky, niin silloin kannattaa pohtia keinoja muuttaa sitä suhdetta. Fossiilipolttoaineiden verotus on yksikonsti sekin vauhdittaa sähköautojen hankintaa, mutta en kannata sitä että suorilta jätetään käyttökelpoisia keinoja käyttämättä.

Keinoina on sitten ne lisenssit, luvat, mitä myös on käytössä, esim autovalmistajien "päästörajat", jolloin markkina sitten hakee sitä tehokkainta tapaa "tukea", polttoaineen jakelussa sekoitusvelvoitteita, jos niihen ympää sähkönjakelua(latausta), niin silläkin voisi tukea sähköautoilua.

Edit:
Sähköautojen tukemisen osalta tärkeää se että markkinoilla on tarjontaa, kilpailua, jos tuetaan tilanteessa missä tarjonnasta tilapäistä puutetta, joka ei ilman tukeakaan täytä kysyntää, niin tuki valuu herkästi myyjien taskuun
 
Sehän alkaa i5 hinnatkin menemään oikeaan suuntaan ->

https://www.nettiauto.com/bmw/i5-m60/14276022

10tkm ja 25k€ hinnasta pois. Ei paha. Takaveto malliahan ei voi edes harkita.
Otetaan talteen, tai ei tarvi kaikkien klikkailla
BMW i5 M60
G60 xDrive **Korko 3,99%! TÄYTEEN VARUSTELTU - ALENNUS UUTEEN JOPA 25000€!** **** Tähän autoon saatavilla LänsiAuto Safe
99 680 €
sis. ALV
Käyttöönottopvm: 04.10.2023
Neliveto
ALVillin auto. missä käytössä lieneen
 

Liitteet

  • kuva_2024-06-14_095850181.png
    kuva_2024-06-14_095850181.png
    490,1 KB · Luettu: 19
Onko bemari-appi tietäjiä. Jostain syystä oli autosta gps-paikannus pois päältä ja sinä aikana tehdyt lataukset ei tule mihinkään tilastoihin . Ei mua oikein muuten kauheasti kiinnosta, paitsi kuukausitasolla mitä autoon on mennyt kWh.

Latauahistoriasta näkyy lataustapahtumat, mutta jotenkin tyhmästi on paikkaan sidottu nua tilastot, että käppyrä vetää viivaa vaan. Ei ainakaan apista saanut sijaintia laitettua noihin lataushistorian tietoihin.

i3 kyseessä jos merkitystä
 
Tai yksinkertaisesti lähti kilpailijan leipiin ja palautti avaimet firmalle? Kahdeksan kuukautta tuo on kuitenkin ollut jo rekisteröitynä, että tuskin lähtenyt kortti ekaa kertaa tehoja testatessa.
Luulin eka että joku ihan julkinen kortti hyllylle juttu. Kysymysmerkki juu perässä.

10 000 km, reilu puolivuotta, niin kai perheellisen korttimankin autoon voi kiertyä ja toisinpäin, kortillisekkaan välttämättä isosti aja. Sopivalla jakkaralla omalla autolla voi tulla aika vähän kilometrejä.

Mutta jos nämä työsuhde liisarit on vain arvailuja, niin historia toistaiseksi avoin.
 
Vähän offtopikkia:
Lyhyellä tähtäimellä ehkä joo, mutta jos ajattelee asiaa yhtään pidemmälle niin kiinalle on pakko laittaa vastaan nyt.

Valtio subventoi teollisuutta isolla kädellä ja tavoitteenahan on tietysti monipolin kaltainen tila.

En epäile hetkeäkään etteikö olisi suunnitelma siitä miten euroopan teollisuus köyhdytetään polkemalla hintoja valtion piikkiin ja haetaan sitä kautta myöhemmin valtaa/rahaa.
Kiinan halpojen materiaali- ja työhintojen käyttäminen ja sikäläinen luonnon tuhoaminen on ollut länsimaalaisille ihan ok, kunnes alkoivat jalostaa tuotettaan pidemmälle.
Kiinan teollisuus ja energiantuontanto ovat tähän asti toimineet päästöjen ulkoistamiskeinona. Luonnon kannalta olisi järkevintä jatkaa tilaamista Kiinasta, mutta vaatia ostajana (toki jotenkin valvotusti) päästöjä ja oloja paremmiksi. Se toki pienentäisi katteita ostajiltakin, joten eipä taida onnistua.
 
mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.
 
mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.
Oletko nimenomaan kiinalaista merkkiä harkinnut? Niihinhän ne tullit pääasiassa osuu. Teslan ”tilaa nyt ennenkuin hinnat tullien myötä nousevat” pelotteluun en uskoisi hetkeäkään.
 
mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.

Noin 20%.

Suomessahan ns. kiinanmerkkien myynnit ovat olleet vähäisiä, mutta monille voi tulla yllätyksenä että tämän tullin myötä varmistuu että aiemmin spekuloitu asia mm. Volvon kiinassa valmistetut sähköautot joutuvat tuon tullin piiriin.
 
Oletko nimenomaan kiinalaista merkkiä harkinnut? Niihinhän ne tullit pääasiassa osuu. Teslan ”tilaa nyt ennenkuin hinnat tullien myötä nousevat” pelotteluun en uskoisi hetkeäkään.
jos kiinalaiset ei pysty kilpailemaan hinnalla samalla tavalla, niin tottakai se heijastuu kaikkiin valmistajiin?
 
Noin 20%.

Suomessahan ns. kiinanmerkkien myynnit ovat olleet vähäisiä, mutta monille voi tulla yllätyksenä että tämän tullin myötä varmistuu että aiemmin spekuloitu asia mm. Volvon kiinassa valmistetut sähköautot joutuvat tuon tullin piiriin.
Se korotushan ei tule suoraan loppukäyttäjähintoihin vaan ennen nykyisiä tulleja ja veroja hintaan
 
mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.
Jos haluat M3 Teslan niin kannattanee harkita tilausta nyt.
 
mikähän vaikutus tulevilla kiinan tulleilla on hintoihin, onko kenties nyt oston paikka jos sähköautoa mielii? Kiinalaiset siirtää tuotantoa eurooppaan, mutta tuskin täällä yhtä halvalla saa kiinalainenkaan tehtyä sitä autoa.
Uutisoinnin mukaan uudet tullit riippuu valmistajasta, lainaus HS uutisesta
Kiinalaisjätti Byd pääsee vähimmällä ja saa 17,4 prosentin tullin. Geelyä odottaa 20 prosentin tasatulli, ja SAIC:a rangaistaan kovimmasta päästä 38,1 prosentilla.
IL.fi mukaan
Ne sähköautonvalmistajat, jotka tekivät yhteistyötä EU-tutkinnan kanssa, mutta joita ei erikseen ole tarkastettu, saavat osakseen ”painotetun keskiarvon” mukaisen 21 prosentin tullin. The Guardianin tietojen mukaan tähän joukkoon kuuluu amerikkalainen Tesla, jonka Eurooppaan tuotavat Model 3 -mallit valmistetaan Kiinassa.

Kaikki muut saavat ylimmän eli 38,1 prosentin tariffin.
Il.fi jutun lopussa maininta että jenkeissä 100%, Turkissa 40%

Nykyinen EU tulli ilmeisesti 10% (katso viestin loppu, ilmeisesti nämä ovat lisäprosentit ja laskelmani ihan huuhaahta)

Mutta mikä on vaikutus, jos autorahteineen
20 000€, nyky tulilla siis 10% 22 000€ + alv24% 27280€
20 000€, uusi tulli siis 21% 24 200 + alv24% 30 008€

No, marmorihintaa nostaa sellaisiakin kuluja joita tulli ei nosta, eli suoraan jäisi esimerkissä alle 10% jos tulli tuodaan täysimääräisesti.

Soppaa toki sotkee kilapailutilenne, mitkä valmistajat tuo sellaisenaan hintaan, mitkä ei, mitkä muuttuu toimitusketjua, idea kuitenkin se että polkuhinnoittelua suitsitaan ja tuoda mahdollisuus muille tuoda kustannuksia hintoihin.

Eli lyhyellä ajalla odotus että yleinen hintataso nousee verrattuna siihen ettei olisi korotettuja tulleja. onko se sitten eruomääräistä nousua, samassa, vai hitaampi hintojen lasku.

Pidemmällä tähtäimellä tavoite se että alalla säilyy terve kilpailu, tai ainakin eurooppalaiset kilpailijat pysyy hengissä.


mutta monille voi tulla yllätyksenä että tämän tullin myötä varmistuu että aiemmin spekuloitu asia mm. Volvon kiinassa valmistetut sähköautot joutuvat tuon tullin piiriin.
Meneeko Geelyyn tyttärien tuotemerkit (Volvo, Polester) sen tullin mukaan, eli 10prosentti yksikön korotus tulliin, tuskin kuitenkaan sen korkeimman mukaan. väliin jäisi se 21% (11 lisää).

SAIC (MG , Maxus) sitten vetää tuolla rajuimmalla (38,1%), BYD tinki parhaiten, 17,4% mutta ei se tarkoita että SAIC ja BYD toisi tullin samanlailla hintoihin.

Olikos BYD se jolla soppareita paikallisten merkkien kanssa ja on tuomassa tuotantoa eurooppaan (EU).

***************
Seuraavan postauksen perusteella uutisoidut tullit ovat olemassaolevien päälle, eli 10%+ valmistajakohtaiset prosentit, eli haarukka 27,4%-48.1% jos prosentit vain summataan, jos menee peräkkäin, niin vähän enemmän.

Tulli perinteisesti lasketaan rahteineen maahantuodessa, sen jälkeen sitten tulleet kulut on tulittomia ja ALV lasketaan alvitittomasta myyntihinnasta.

Uutisoinnin perusteella se 21% (Teslan kohdalla) tulee vanhan tullin päälle eli 20k auton hintaan tulee reilu 4k korotus.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen EU tulli ilmeisesti 10%

Mutta mikä on vaikutus, jos autorahteineen
20 000€, nyky tulilla siis 10% 22 000€ + alv24% 27280€
20 000€, uusi tulli siis 21% 24 200 + alv24% 30 008€

No, marmorihintaa nostaa sellaisiakin kuluja joita tulli ei nosta, eli suoraan jäisi esimerkissä alle 10% jos tulli tuodaan täysimääräisesti.

Uutisoinnin perusteella se 21% (Teslan kohdalla) tulee vanhan tullin päälle eli 20k auton hintaan tulee reilu 4k korotus.
 
1718440091742.png


Toukokuun suosituimmat sähköautot Suomessa (TOP10 kuvaaja).

Toki tilanne ei kokonaisuutena ole noin ylivoimainen Volvon osalta, koska EX30 toimitukset vasta alkaneet kunnolla tässä kvartaalissa ja siksi se dominoi tilastoja.
 
1718440091742.png


Toukokuun suosituimmat sähköautot Suomessa (TOP10 kuvaaja).

Toki tilanne ei kokonaisuutena ole noin ylivoimainen Volvon osalta, koska EX30 toimitukset vasta alkaneet kunnolla tässä kvartaalissa ja siksi se dominoi tilastoja.
jännä juttu, ettei tuossa ole halpoja merkkejä ollenkaan kuten mg ja byd, mutta kun katsoo nettiautoa niin näyttää olevan varsinkin mg:tä hedinillä isot määrät varastossa, jääneet vissiin käsiin mutta silti ei mitään erikoistarjouksia niistä ole, mahtaako vaihtohyvitykset olla kuitenkin hyviä?
 
jännä juttu, ettei tuossa ole halpoja merkkejä ollenkaan kuten mg ja byd, mutta kun katsoo nettiautoa niin näyttää olevan varsinkin mg:tä hedinillä isot määrät varastossa, jääneet vissiin käsiin mutta silti ei mitään erikoistarjouksia niistä ole, mahtaako vaihtohyvitykset olla kuitenkin hyviä?
Ainakin vielä suht hiljattain kaikki uudet MG:t tuotiin Suomeen "käytettyinä", eli ensirekisteröinti tapahtui Ruotsissa ennen kuin autot tuotiin Suomeen. Tästä syystä eivät näy Suomen ensirekisteröintitilastossa, vaan menevät kategoriaan "yksittäin maahantuodut" tjsp.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
jännä juttu, ettei tuossa ole halpoja merkkejä ollenkaan kuten mg ja byd, mutta kun katsoo nettiautoa niin näyttää olevan varsinkin mg:tä hedinillä isot määrät varastossa, jääneet vissiin käsiin mutta silti ei mitään erikoistarjouksia niistä ole, mahtaako vaihtohyvitykset olla kuitenkin hyviä?
Vaihtoa kysyin kun ensimmäisiä MG:tä maahan Ruotsista tuli, 2019 corolla ja hyvitystarjous huonoin mitä saanut mistään.
 
Mitäs sähköautotietäjät tuumaa tuosta uudesta Q6:sta ? Tämähän on rakennettu kokonaan uudelle platformille (PPE) ja jakaa sen Macanin kanssa. Audimainen luomus, mutta speksit näyttävät varsin hyvältä ja ulkonäkö tutun Audimainen. Pääseekö tuosta nopeasta latauksesta nauttiman suomessa vai onko vain speksihelinää.

 
Viimeksi muokattu:
Onhan tänne 800V kenttiä päivittymässä hiljaksiin, että kyllä, mutta en tiedä onko se mikään must have juttu.
 
Mitäs sähköautotietäjät tuumaa tuosta uudesta Q6:sta ? Tämähän on rakennettu kokonaan uudelle platformille (PPE) ja jakaa sen Macanin kanssa. Audimainen luomus, mutta speksit näyttävät varsin hyvältä ja ulkonäkö tutun Audimainen. Pääseekö tuosta nopeasta latauksesta nauttiman suomessa vai onko vain speksihelinää.

Kyllä niistä nopeista latauksista pääsee suomessa nauttimaan. Esim Ionity, Neste, st1 lataus, recharge latureita käyttämällä. Joutuu tosin maksamaan vähän enemmän kuin ämpäri-abc-latauksesta. Mikä ei varmaan ole ongelma 80k€+ audin ostajalle..
 
Onhan tänne 800V kenttiä päivittymässä hiljaksiin, että kyllä, mutta en tiedä onko se mikään must have juttu.
Näkisin että enemmän miinus kuin bonus. Paitsi jos auton DC-DC konvertteri on niin tehokas että 400V laturistakin saa laturin maksimit, mutta veikkaan että saa 100kW tai vähemmän. En nyt pikaisella googlauksella löytänyt Macanin/Q6:n konvertterin tehoa.
 
Olen ihmetellyt miten regenerointi toimii käytännössä, lataako jokainen moottorilla tehty jarrutus generaattoria, vai edellyttääkö tietynlaista nitkutusta kaasupolkimella? Monitorissa näkyy erikseen kaasun ja jarrun käyttö, joista olettaisin jarrunäkymän lataavan aina generaattoria, lukuun ottamatta äkkinäisiä jarrutuksia, joissa käytetään varsinaisia jarrupaloja. Voiko ylipäätään maantieajossa hyötyä regeneroinnista, vai saavutetaanko hyöty pelkästään vaihtelevassa kaupunkiajossa, johon sisältyy nopeuden vaihtelua ja pysähtymistä valoihin?
 
Olen ihmetellyt miten regenerointi toimii käytännössä, lataako jokainen moottorilla tehty jarrutus generaattoria, vai edellyttääkö tietynlaista nitkutusta kaasupolkimella? Monitorissa näkyy erikseen kaasun ja jarrun käyttö, joista olettaisin jarrunäkymän lataavan aina generaattoria, lukuun ottamatta äkkinäisiä jarrutuksia, joissa käytetään varsinaisia jarrupaloja. Voiko ylipäätään maantieajossa hyötyä regeneroinnista, vai saavutetaanko hyöty pelkästään vaihtelevassa kaupunkiajossa, johon sisältyy nopeuden vaihtelua ja pysähtymistä valoihin?

Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.

Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.
 
Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.

Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.

ID.3 ja saman kokoisilla autoilla on kuitenkin saavutettu jopa 10 kW / 100km kulutus kaupunkiajossa, joka on saavutettu suurimmaksi osaksi regeneroinnin avulla. Kesäisessä maantieajossa 80 - 100 km/h rajoituksilla kulutus nousee 16 - 17 kW / 100km välille.
 
Olen ihmetellyt miten regenerointi toimii käytännössä, lataako jokainen moottorilla tehty jarrutus generaattoria, vai edellyttääkö tietynlaista nitkutusta kaasupolkimella? Monitorissa näkyy erikseen kaasun ja jarrun käyttö, joista olettaisin jarrunäkymän lataavan aina generaattoria, lukuun ottamatta äkkinäisiä jarrutuksia, joissa käytetään varsinaisia jarrupaloja. Voiko ylipäätään maantieajossa hyötyä regeneroinnista, vai saavutetaanko hyöty pelkästään vaihtelevassa kaupunkiajossa, johon sisältyy nopeuden vaihtelua ja pysähtymistä valoihin?
Volvo V60 D6 ladattava latailee alamäessä akkua hiukan. Eli kyllä se toimii. Sillä ladatulla sähköllä pääse sitten lyhyen matkaa kaupunkiajoa pienellä ajonopeudella.

ID.3 ja saman kokoisilla autoilla on kuitenkin saavutettu jopa 10 kW / 100km kulutus kaupunkiajossa, joka on saavutettu suurimmaksi osaksi regeneroinnin avulla. Kesäisessä maantieajossa 80 - 100 km/h rajoituksilla kulutus nousee 16 - 17 kW / 100km välille.
Kaupunkiajossa kun ilmanvastus on pieni, niin kulutuskin on pieni. 100km/h sitten toki syö enemmän akkua juuri tuon ilmanvastuksen takia. Kaupungissahan voisi myös rullailla hitaasti valoihin, mutta yleensä täytyy käyttää vähän regeniä.
 
Eikö nämä EU tullut vähennä sitä aitoa kilpailua? Nythän täällä olevat autovalmistajat vaan hieroo käsiää kun ei tartte enää kilpailla ja pelätä, että halpa kiinalainen paremmalla tekniikalla tulee myyntiin.
Ymmärrän sen, että halutaan eroon Kiinasta mutta nythän tällä kustaan vain omiin muroihin ja kehitys hidastuu kun kilpailijat "tapetaan".
 
Eikö nämä EU tullut vähennä sitä aitoa kilpailua? Nythän täällä olevat autovalmistajat vaan hieroo käsiää kun ei tartte enää kilpailla ja pelätä, että halpa kiinalainen paremmalla tekniikalla tulee myyntiin.
Ymmärrän sen, että halutaan eroon Kiinasta mutta nythän tällä kustaan vain omiin muroihin ja kehitys hidastuu kun kilpailijat "tapetaan".
Aidosta kilpailusta ei ole tietoakaan, kun kiinan valtion massiivisesti rahoittamat autofirmat polkumyy tuotteitaan eurooppaan.
Lisäksi ainakaan toistaiseksi halvassa, eikä kalliissakaan kiinalaisessa ole parempaa tekniikkaa.
 
Näkisin että enemmän miinus kuin bonus. Paitsi jos auton DC-DC konvertteri on niin tehokas että 400V laturistakin saa laturin maksimit, mutta veikkaan että saa 100kW tai vähemmän. En nyt pikaisella googlauksella löytänyt Macanin/Q6:n konvertterin tehoa.
Tälläisen jutun bongasin, onko tuo akun jakaminen kahteen osaan joku uusi juttu vai vanha ? Tuo jakaminenhan kuullostaa fiksulta ratkaisulta.

Koska PPE-perusrakenteessa on 800 voltin järjestelmä, Audia voi ladata 270 kilowatin teholla. Silloin ajoakun energiatason saa 80 prosenttiin 21 minuutissa. Tavallisessa 400 voltin latauspisteessä akusto jaetaan kahteen osaan, joita kumpaakin ladataan erikseen 135 kilowatin teholla.
 
Aidosta kilpailusta ei ole tietoakaan, kun kiinan valtion massiivisesti rahoittamat autofirmat polkumyy tuotteitaan eurooppaan.
Lisäksi ainakaan toistaiseksi halvassa, eikä kalliissakaan kiinalaisessa ole parempaa tekniikkaa.
Onhan BYDin akut ihan omiaan. Ei kai niistä ole pahaa sanottavaa?

Eikö tuota rahoitusta voi myös verrata eri maiden sähköautotukiin mitä oli vuosia EUssa?
 
Tälläisen jutun bongasin, onko tuo akun jakaminen kahteen osaan joku uusi juttu vai vanha ? Tuo jakaminenhan kuullostaa fiksulta ratkaisulta.
Väittäisin että on uusi juttu. 135kW on sen verran hyvä teho, että tuon myötä ehkä muutan mieleni ja sanoisin että tuo 800V on ehkä ihan hyvä juttu tässä tapauksessa.

Meinaakohan tuo sitä että jos haluaa ladata 400V DC:llä täyteen niin loppupäässäkin latausteho on optimilatauskäyrä/2 eli konvertteri olisi silloin parempi ratkaisu?
 
Eikö tuota rahoitusta voi myös verrata eri maiden sähköautotukiin mitä oli vuosia EUssa?
No ei mielestäni voi verrata, kun sitä ei ollut käsittääkseni mitenkään rajattu saako tuen eurooppalaiseen, amerikkalaiseen, aasialaiseen autoon jne.
Jos tuen olisi saanut tyyliin vaan ja ainoastaan eurooppalaiseen, euroopassa tehtyyn autoon niin sitten meininki olisi joo sama.
 
No ei mielestäni voi verrata, kun sitä ei ollut käsittääkseni mitenkään rajattu saako tuen eurooppalaiseen, amerikkalaiseen, aasialaiseen autoon jne.
Jos tuen olisi saanut tyyliin vaan ja ainoastaan eurooppalaiseen, euroopassa tehtyyn autoon niin sitten meininki olisi joo sama.
Mutta tuokin sekoitti markkinoita kun oli avustusta saatavilla. Onhan se nähty että autoja tuotiin maista toisiin joka taas vaikutti tämän maan autokantaan ja hintoihin.
 
Mistä tuo sähkisten vetomassojen isot erot johtuvat ? Mikä siihen on perusteena ?
Tuo Q6:sen vetomassa 2400 kg on aikasen hyvä ja auto toimisi tarvittaessa hyvänä juhtana. Autohan ei kuitenkaan mitenkää iso ole.
 
Voiko ylipäätään maantieajossa hyötyä regeneroinnista, vai saavutetaanko hyöty pelkästään vaihtelevassa kaupunkiajossa, johon sisältyy nopeuden vaihtelua ja pysähtymistä valoihin?
Epäilen että se koko "regenointi" on vain auton mittaristoon tuotettu virtuaalinen show, joilla kuljettajaa kusetetaan luulemaan saavuttavanssa jotakin, mitä ei koskaan saavuteta.

Tätä ajatusta tukee myös omat testaukseni. Kun maantieajossa on ottaa regenoinnin kokonaan pois päältä, tippuu kulutus 1 kWh/100 km.
Regeneroinnista on todellista hyötyä. Hyötysuhde on noin 60-70 prosenttia, eli sen verran jarrutukseen käytetystä energiasta auto onnistuu ottamaan talteen.

Koska täysin hukkaan kuitenkin menee se noin 30-40 prosenttia hidastamiseen käytetystä energiasta, on maantieajossa luonnollisesti fiksumpaa antaa auton rullata vapaasti, koska useimmiten pelkkä ilmanvastus/kitka riittää hidastamaan autoa tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tuo sähkisten vetomassojen isot erot johtuvat ? Mikä siihen on perusteena ?
Tuo Q6:sen vetomassa 2400 kg on aikasen hyvä ja auto toimisi tarvittaessa hyvänä juhtana. Autohan ei kuitenkaan mitenkää iso ole.
Audi on vaan mitoittanut moottori(t) niin että se pääsee liikkeelle mäkilähdössä 2400kg massan kanssa. Muita valmistajia ei ole kiinnostanut optimoida vetomassoja kun tää peräkärryhomma on pohjoismaiden ulkopuolella aika marginaalista. Ehkä vastaisuudessa joku valmistaja iskee momentinmuuntimen toisen sähkömoottorin eteen ja sitten ei ainakaan liikkellelähtömomentti enää rajoita vetomassaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 252
Viestejä
4 501 806
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom