Kuten joulusauna ei ole samaan aikaan, taloja ei lämmitetä samaan aikaan, ihmiset eivät tule töistä samaan aikaan ja ruuhkia ei sen takia ole. Onhan meillä tieverkostokin, jonka kapasiteetti pitäisi Kehä III:lla riittää mainiosti, mutta silti ihmiset tarvitsevat autoansa aina samoihin aikoihin ja se aiheuttaa ruuhkia. Nyt, jos he aina käyttävät samaan aikaan autoa, niin kyllä he sinne lataukseenkin päätyvät silloin - samaan aikaan.
Lämmitys on hyvin tasainen kulutus lopulta, se ei ole piikikästä (kuten sähköauton lataus tuo piikin sille ajanjaksollle kun sitä ladataan).
Ei minulla ole mikään pahoittanut mieltäni sähköautojen osalta, vaan väitökset että verkko kestää, koska jokainen kyttää hintamittaria ja ei uskalla ladata - ja pitää sitä stressittömänä unelmana. Se on aivan uskomatonta soopailua. Sen sijaan sanon kyllä, että hidaslataus ja sen mukana tulevat ongelmat poistaisivat itseni sähköautoilusta, kuten myös kotilatauksen puute ylipäätänsä.
Autoilun kuuluu olla helppoa ja sitä sähköautoilu on oikein tehtynä, sitä ei tarvitse ajatella. Mutta kun aletaan tekemään vaikeista asioista positiivisia oman narratiivin takia, niin jossain haisee ja pahasti. Yhtälailla tämä verkko, joka ei kestä edes talojen lämmitystä, voi yhtäkkiä kaivata sisäänsä tuplasti lisää kuormitusta. Se vaan ei ole yhtälö joka pätisi. Joko sitä tuotantoa pitäisi lisätä tai sitten olemme pulassa. Sähkökatkotkin on toki kivoja, saa nauttia kynttilöistä ja vakuutusyhtiöt kiittelevät.
Eivät kaikki lataa samoina tunteina. Osa lataa työpäivän aikana, osa heti töistä tullessaan, osa illalla ja oletettavasti suurin osa yöllä. Ja niin, eiväthän kaikki ihmiset edes lataa samoina päivinä. Monelle riittää 1-3 latauskertaa viikossa. Lisäksi lohko- ja sisälämppärikuormaa poistuu sitä mukaa kuin ladattavat yleistyvät.
Ladattavia alkaa olla jo sen verran liikenteessä, että voisi tarkastella näkyykö se talven kulutushuipussa.
Viisi vuotta sitten 31.12.2018 liikennekäytössä oli 15 499 ladattavaa henkilöautoa. Nyt 31.12.2023 vastaava luku oli 218 868 ladattavaa henkilöautoa. Määrä on viidessä vuodessa kasvanut reilu viidennesmiljoonalla ladattavalla, mikä on noin 8 % koko liikennekäytössä olevasta henkilöautokannasta. Mahtaako kuitenkaan näkyä kasvaneena kulutuksena?
Otetaan tämän talven huipuksi 3.1.2024 klo 18-19. Tampereen Härmälässä oli samaan aikaan pakkasta 23-24 astetta (edellisen 12 h aikana pakkasta 21-27 C). Sähköä meni kyseisen huipputunnin 14 993 MW teholla tuolla pakkaslukemalla ja 219k ladattavalla.
Viisi vuotta sitten 28.1.2019 klo 8-9 Tampereen Härmälässä oli pakkasta 16-19 astetta (edelliset 12 h pakkasta 21-24 C). Sähköä meni kyseisen huipputunnin 14 542 MW teholla 15 k ladattavalla.
Viisi vuotta sitten meni tosiaan 3 % vähemmän sähköä pahimman tunnin aikana, mutta toisaalta pakkastakin oli parisen astetta vähemmän, mikä selittää nopealla arviolla 1,5-2 %-yksikköä tuosta erosta. Tällöin säävakioitu kulutus olisi noin 1-1,5 % suurempi, kun ladattaviin on viidessä vuodessa vaihtunut 8 % henkilöautoista. Jos 100 % olisi ladattavia, niin tuolla kaavalla talven huippukulutus kasvaisi noin 13-20 % viiden vuoden takaisesta lukemasta. Se olisi noin kaksinkertainen verrattuna usein esillä olleeseen 10 % lisäkoulutuksen, jos kaikki sähköisiä. Ei mitenkään yllättävää tuo 1,3-2x, sillä talvella kuluu enemmän sähköä vs. ympärivuotinen.
Onhan Suomen sähkönkulutuksessa muitakin muuttujia kuin ulkolämpötila. Lisäksi olisi hyvä verrata useamman vuoden kolmea pahinta kulutushuippua. Joka tapauksessa vaikea viiden vuoden kasvun perusteella nähdä mitään joidenkin povaamia 22 000-40 000 MW lukemia, vaikka kaikki autot olisivat ladattavia. Ei sellaista yhdenaikaisuutta vain tapahdu 2,8 miljoonalla autolla, koska niitä ladataan eri vuorokaudenaikoina, eikä edes joka päivä. Jos nuo 2,8 milj. ajavat keskimäärin 15 tkm/a ja latausten välissä ajetaan 200 km, niin silloin latauskertoja tulisi 75 kpl/a, eli karkeasti joka viides päivä. Vaikka latausväli olisi vain 120 km, tulisi latauksia vain joka kolmas päivä.
Talven huippupakkasilla 120 km voi viedä vaikkapa 40 kWh. Jos tuon lataa 11 kW:lla, siihe menee 4 h. Hitaammalla 3,6 kW:lla 12 h. Koko 2,8M autokannan latausväli oli 72 h tuolla 120 km laskien, jos säilyy suunnilleen 15 tkm/a -tahti, eikä innostuta halvoista muuttuvista kustannuksista. Noita 11 kW:n 4 h pätkiä mahtuu 18 kpl 72 tuntiin. Heikomman 3,6 kW:n 12 h pätkiä mahtuu 6 kpl 72 tuntiin.
Latausteho tasaisella jakautumisella talvella 2,8 M autolle, joiden latausväli ja -kulutus on 40 kWh/120 km:
11 kW / 18 * 2,756 * 10^6 = 1 684 MW
tai
3,6 kW/ 6 * 2,756 * 10^6 = 1 684 MW
Vaikka autoja ladataankin öisin, työpäivisin, töiden jälkeen ja illalla harrastusten/menojen jälkeen, niin jakautuminen ei voi olla täydellisen tasaista.
Pahin mahdollinen olisi, että nuo 4 h tai 12 h pätkät olisivat kaikilla aina samaan kellonaikaan vuorokaudesta. Tällöinkin jäisi jäljelle vain latauspäivävaihtelu, eli joka kolmas, jos latausväli 120 km, tai joka viides, jos latausväli 200 km.
Latausteho, jos latausväli 120 km ja kaikki lataavat samaan kellonaikaan vuorokaudesta:
11 kW / 3 * 2,756 * 10^6 = 10 105 MW
3,6 kW / 3 * 2,756 * 10^6 = 3 307 MW
Latausteho, jos latausväli 200 km ja kaikki lataavat samaan kellonaikaan vuorokaudesta:
11 kW / 5 * 2,756 * 10^6 = 6 063 MW
3,6 kW / 5 * 2,756 * 10^6 = 1 984 MW
Neljä viimeistä lukemaa ovat epärealistisia, sillä tämänkin keskustelun perusteella yksi lataa töissä, toinen töiden jälkeen kotona, kolmas klo 19-20 alkaen ja neljäs yöllä. Lisäksi suurin osa ei lataa joka päivä - varsinkaan siinä vaiheessa jos kaikki 2,8 miljoonaa liikkuisivat sähköllä. Suurella massalla on ihan eri meininkiä, kuin 40-70 tkm/a ajavalla, joka lataa joka päivä, eikä edes jaksa ajoittaa latausta yölle.
Itse arvioisin talven huippukulutuksen olevan noin 2-3 GW korkeampi, jos 100 % olisi ladattavia. Ei sovi unohtaa, että lohkoja ja sisälämppäreitä lähtee aika monta pois, jos autokanta vaihtuisi. Esim. 2,756 miljoonaa Auriksen lohkoa ja 1400 W sisätilaa veisi yhtaikaa 4 961 MW. Oho, sähköautot vie vähemmän! Lohkoissa on vielä se, että niitä on oikeasti aika monta päällä samaan aikaan ennen työpäivän alkamista. Onneksi kaikilla ei ole sisätilaa tai edes lohkoa.
Autokannan vaihtumiseen kuitenkin mennee vähintään 20 v, joten onhan siinä aikaa lisätä tuotantoa, vahvistaa paikallisverkkoja ja lisätä älyä/helpotusta ajastukseen.