Yleistä keskustelua sähköautoista

Loppuis eurooppalaisten myynti siellä vastaavasti, ei oo helppoja asioita ratkaistavaksi.
 
Pohdi vielä hetki uudelleen, ottaen huomioon; isoin markkina-alue ja Unionin talous sekä autoteollisuuden työpaikat Euroopassa. :kahvi:
 
Loppuis eurooppalaisten myynti siellä vastaavasti, ei oo helppoja asioita ratkaistavaksi.

Jos nyt oikein ymmärsin niin kiinalla on tällä hetkellä korkeammat tuontitullit autoille kuin euroopalla, joten henkilökohtaisesti koen että tilanne on vähän erikoinen jos Kiina kokee voivansa loukkaantua nousevista tulleista; varsinkin jos niitä ei nosteta Kiinan tullin yli. USAhan lätkäisi jo tullit ja Kiinan vastaus oli pitkälti pelkkää puhetta.
 
Ei haittais yhtään mitään.
Taitaa eurooppalaisten autofirmojen suurin markkina alue olla kiina. Luulen, että kiinalaisia haittaisi paljon vähemmän se, että kiinalaisia autoja ei myytäisi euroopassa kuin eurooppalaisia se että eurooppalaisia autoja ei myytäisi kiinassa.
 
Taitaa eurooppalaisten autofirmojen suurin markkina alue olla kiina. Luulen, että kiinalaisia haittaisi paljon vähemmän se, että kiinalaisia autoja ei myytäisi euroopassa kuin eurooppalaisia se että eurooppalaisia autoja ei myytäisi kiinassa.

Tää on aika mielenkiintoinen pointti; monelle se on iso markkina, mutta koska siellä kaikki eurooppalaiset toimii yhteisyrityksien kautta niin vaikka se on esimerkiksi myyntimäärällisesti VW:lle iso, niin vain 15% voitoista tuli sieltä. Väitän ettei siinä Kiinallakaan mikään voittava käsi ole jos ne yhteisyritykset yht'äkkiä poistuisi.
 
Mitä Kiina hyötyy viemällä maasta ulos autoja, joiden valmistusta on tuettu? Sehän on täysin rahaa pois Kiinasta ja sitä pyrkivät estämään muuten.

Myös Euroopassa osataan tukea ja pelata tuki oman maan tuotannolle.

Jenkeissä saa max. 7500$ verovähennyksen kun ostaa Jenkeissä kasatun sähkö- tai hybridiauton.

Kiinassa taas länsimaiset autovalmistajat eivät saa toimia yksin, vaan vaatimuksena on kiinalainen partneri.

Protektionismia ja tukea osoittaa kovin moni ja jokainen pelaa samaa peliä eri pelisäännöillä.
 
Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti
Latureiden lukumäärä toteutuu helposti jo tänään, mutta muut vaatimukset ainakaan samassa autossa ovat utopiaa, käyttövoimasta riippumatta. Edellinen bensa-autoni ei ainakaan täyttänyt noista vaatimuksista ainoatakaan vaikka tankkaamisessa pääsisi aika lähelle, eikä keleistä tarvinut murehtia sen enempää kuin sähköautolla.
 
No jos sulla on tosiaan 12kw varaaja koko yön hehkuttamassa, niin jää sinne vielä 5kw reserviä sen sähköauton lataamiseen.. 12h ailana tekisi 60kwh.

Tosin noin vähäisillä ajoilla sähköautossa ei ole oikein mieltä, kun käyttökulut ovat jokatapauksessa merkityksettömät.
Kyllä se varaaja tosiaan kovemmilla pakkasilla sen 80-110 kWh hörppää. Eli käytännössä klo. 22.00-06.00.
Tosin nyt pörssisähkö-aikakaudella ei hörppää kuin silloin kun yösähkö on alle 4 senttiä, muuten palaa puu.
Rouva kyllä käy töissä ja ajaa about 5 päivää viikossa mutta se ja sähköauto on kyllä aika mahdoton ajatus.
(paitsi jos olis sellainen mikä ei pimputtele tai ilmoittele mitään ylimääristä tai muuten häiritse. Ilmastointi automaattinen ja tarvittavat asiat nappuloilla. (Älypuhelimen käyttö saa jo sen verenpaineen nousemaan. Kiinnostus/opettelu nappaa sillä noin 0,0%).
Minä voisin kyllä ajellakin perseenliikuttimena, maavaraa saisi olla kyllä lähempänä 20 senttiä kuin viittätoista, neliveto plussaa. Dusterin tapainen edullisena sähkiksenä.
Harrastekulkuneuvot on jo erikseen.
 
Aika harva kuitenkin haluaa ostaa autoa, jolla pärjää vain osassa ajoista, missä autoaan haluaa käyttää.

En ole tainnut ikinä omistaa autoa, joka olisi kaikissa asioissa pärjännyt. Jos en ostanut pakettiautoa, niin silloin tällöin tarvitsin pakettiauton kuljetuskapasiteetin. Jos ostin pakettiauton, niin halusin henkilöauton ajettavuuden muulloin. Jos ostin vain henkilöauton, tahdoin maasturin ominaisuudet lumisella mökkitiellä, mutta jos ostin maasturin, niin tahdoin taas coupen ajo-ominaisuudet mutkatiellä. Kaverin mökille mennessä olisin monesti tarvinnut myös bussin, jotta kaikki mahtuisi ja kamat myös. Mutta kotipihaan en jaksa bussia pysäköidä, joten sekin meni pieleen.

Varmaan olisi aina pitänyt olla ilman autoa, kun jokaisessa on joutunut tekemään kompromissin. Lopulta olen aina ostanut auton, joka on paras vaihtoehto >50% ajoista.
 
Vihdoinkin löydettiin käyttäjä, joka rakastaa kaikenlaisia piipityksiä jottei nopeus ylitä edes yhtä kilometriä rajoituksesta.
Eiköhän kuitenkin suurinosa ole mielummin sotkematta ympäristöä kuin sotkee sitä. En mäkään käytä autoa tyhjäkäynnillä ilman jotain todellista syytä, pelkkä sisätilan esilämmitys ei ole syy.

Sen sijaan äänimerkkiä en autoltani halua kuin korkeintaan samassa yhteydessä kun sinne syttyy punainen varoitusvalo.. Tai no peruutustutka äänellä on ihan hyvä.
 
Jos kiinalaiset tukevat sähköautoja epäreilusti niin ehkä sen takana on ison voluumin havittelu. Pienikin voitto per auto kertautuu volyymin kautta. Toinen vaihtoehto voi olla yritys saada markkina haltuun, perinteisiä autovalmistajia ahtaalle/konkurssiin. Lyhytaikaisesti otetaan turpaan samalla kun havitellaan pidemmällä aikavälillä dominoivaa markkina-asemaa ja sen jälkeen voitonkuorintaa. Ei ole mitenkään sanottua että perinteiset autovalmistajat pysyvät kelkassa mukana tai edes pystyssä.
 
Toisaalta teslan kolarikorjauksen hintaahan on moitittu kokoajan, joka ei sinänsä liity auton voimalinjaan.
Sähköauton kolarikorjaus on karkeasti 2x kalliimpaa kuin polttomoottoriauton. Purkaminen vaatii erikoiskoulutuksia ja esim maalaus on hidasta, koska sähkistä ei saa yleensä uunittaa ym ym. Onhan näistä artikkeleita ollut.

Joku juttu oli Teslasta, kun oli ajettu rotvallin reunaan ja alatukivarsi poikki. Tukivarsi maksoi normaalit 400€, kuten moneen muuhunkin, mutta Teslan politiikan mukaan keulaan kolaroituun autoon vaihdettava kaikki keulan ohjauksen ja jousituksen osat 15000€. Liekö jo politiikkaa päivitetty?
 
Mitä Kiina hyötyy viemällä maasta ulos autoja, joiden valmistusta on tuettu? Sehän on täysin rahaa pois Kiinasta ja sitä pyrkivät estämään muuten.
Saadaan markkinaosuutta ja puskettua muut kilpailijat pois markkinoilta.

Kiinalaisella on lompakko kunnossa pelata tätä peliä semmosella 10+ vuoden aikatähtäimellä eikä vuosineljänneksestä toiseen.

Joku juttu oli Teslasta, kun oli ajettu rotvallin reunaan ja alatukivarsi poikki. Tukivarsi maksoi normaalit 400€, kuten moneen muuhunkin, mutta Teslan politiikan mukaan keulaan kolaroituun autoon vaihdettava kaikki keulan ohjauksen ja jousituksen osat 15000€. Liekö jo politiikkaa päivitetty?

Odotahan kun alumiini painevalut yleistyy teslojen korirakenteissa :D
 
CES messuilla ollut taas kaikennäköistä esittelyssä ja näin kohtuullisen huonolle taskuparkkeeraajalle tuo Huyndain esittelemä rapuparkkeeraus kelpaisi kyllä. Eli siinä siis renkaat kääntyvät poikittain (molempiin suuntiin eli voi olla 90 astetta vinossa vs. normaali asento). Paikan viereen vaan ajaen ja liukuen sivuttain paikkaan. Tietty helpottaa paikasta myös poistumista samalla tyylillä.

Tosin ilmeisesti Kiassa tuo tulee ensimmäisenä tuotantoautoon (toki sekin oli sellainen pikku kaupunkikinniäinen) ja hetki voi mennä että se tuollaiseen normikokoiseen kärryyn tulee (jollaisessa se siis oli esittelyssä).

Olihan siellä toki Mersulla gwagenissa tankkikäännös esittelyä myös, mutta vaikuttaa vielä enemmän kikkailulta. Mutta kait tuolla jossain maastossa ahtaassa tilassa voisi olla käyttöä.
 
Onko minulla vain huono tuuri vai onko Lidlin laturit kokoajan levällään? 3/3 ollut tässä parin viikon aikana eri laturit epäkunnossa.
 
Monta kertaa on kokemusta sähköautolla ajamisesta matkassa? Vaikka Oulu-Helsinki tai joku muu pätkä näin alkuun? Oma kokemus, että kusitauot riittää kuten ennenkin ja jos syöt auto on ennen syöjää valmis. Jostain syystä en lähde ajamaan pitkää matkaa tuolla tonnin kakkosautolla vaikka "se on ylivoimainen matka auto". Matka töihin ja takaisin on sillä n. 30x kustannus..
Pitkät on kuset joillain. En itse kykene kyllä millään minuuttia pidempään puskemaan.

Sähköauto on monessa hyvä, mutta nää auto ennen kuskia valmis -jutut alkaa kuulostamaan aika väsyneiltä. On se ennen kuskia valmis jos käyt siellä syömässä tai vaikka katsomassa leffan siinä laturille jonotellessa ja ladatessa, mutta kaikkia ei kiinnosta mahduttaa matkaansa kumpaakaan noista.
 
Pitkät on kuset joillain. En itse kykene kyllä millään minuuttia pidempään puskemaan.

Sähköauto on monessa hyvä, mutta nää auto ennen kuskia valmis -jutut alkaa kuulostamaan aika väsyneiltä. On se ennen kuskia valmis jos käyt siellä syömässä tai vaikka katsomassa leffan siinä laturille jonotellessa ja ladatessa, mutta kaikkia ei kiinnosta mahduttaa matkaansa kumpaakaan noista.
WC reissu ja sen jälkeen vetäsee kahvin&pullan. Menee se 15-20min.
 
WC reissu ja sen jälkeen vetäsee kahvin&pullan. Menee se 15-20min.
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
 

Mukana vertailussa tänä vuonna ovat:

BMW i5 eDrive 40 M Sport
BYD Dolphin Comfort
Honda CR-V P:HEV Advance Tech 2WD
Honda e:Ny1 Advance
Hyundai Kona Electric 65 kWh Premium
Jeep Avenger 54 kWh Summit
Kia EV9 1st Edition GT-Line AWD 6P Relax
Mercedes-Benz E 300 e T A
MG 4 Luxury
Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4control
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Toyota Prius 2,0 Plug-in Hybrid Premium
Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh
Volvo EX30 Twin Ultra

Mielestäni todella mielenkiintoinen lista.

Edit: Joskin volvosta olisi saanut olla mukana joku muu kuin tuo kallein nelivetoversio, niin olisi saanut tuonne n. 40k€ luokkaan haastajan täyskiinalaisille.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
Sit se on lähettävä vielä polttiskaupoille.
 
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
Puhuin syömisestä, kusirakko rajoitti jo polttisaikoina. Tosi puheissa odotin paljon enempää odottelua latureilla. Sama suurin sallittu taulussa (sakkoraja) kuin polttisaikoina. Ilman kotilatausta on reissussa ei ole vielä rajoittanut. Arki helppoa kotilatauksen kanssa. Kannattaa opetella oman auton latauskäyrät ja lopettaa se odottelu siellä laturilla jos noin jyrppii t. Ei kiinnosta ajan vietto taukokeitalla eikä missään muuallakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.

Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.
 
Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.

Talvella se kantama ei ole niin pitkä. Lisäksi latureita ei ole niin tiheästi, että voisi ajella koko rangen verran ja katsella sitten latauspaikkaa kun sähköä jäljellä alle 5 %. Eli käytännössä lataustauko täytyy pitää jo hyvissä ajoin ennen sähkön loppumista siellä missä laturi on.

Omat kokemukset on sellaisia, että joka ikinen kerta lataustauolla itse olen ollut valmis nopeammin kuin auto, eli aina olen joutunut odottelemaan latauksen valmistumista.
 

Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi. Tämä selvisi, kun Ville Tikka tutki väitöskirjassaan, miten sähköverkkoa pitää kehittää sähköautojen yleistyessä.

...

Sen sijaan ongelmia voi tulla paikallisesti taloyhtiö- ja naapurustotasolla, mikäli moni alkaisi ladata autojaan samanaikaisesti.
 
Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.
Niin kai tässä on vähän eri asia, että ajaako kerran vuodessa Helsingistä - Leville ja muuten pääsääntöisesti sen rangen sisällä kotinurkilla vai ajeleeko sillä autolla henkensä pitimiksi muuallakin, kuin E75 pitkin.

Jos nyt julkaistaisiin auto bensa tai diesel koneella, jolla pääsee tankillisella parhaimmillaan 300km ja huonolla kelillä tai isommalla kuormalla 200km. 80% tankkaus kestäisi aina sen 20-30 minuuttia, koska polttoaineen tankkausta on hidastettu ajan hengen vuoksi. En usko, että näitä myytäisiin yhtään kappaletta tai että täällä olisi satoja ihmisiä puolustamassa henkeen ja vereen sitä, että tämähän on helvetin hieno juttu kokonaisuudessaan, tähän pitää vain tottua, reissut pitää vaan osata suunnitella tämän mukaan, näinhän autot ja kuskit ovat aina toimineet jne.

Jos haluat nähdä asian pointin niin ajattele se näin. Jos eläisimme maailmassa missä sähköauton akulla ajaisi yhdellä latauksella 2500km, niin lataisitko sitä mielellään 30 minuuttia 300-400km välein, jos kävisit kusella ja nappaisit kahvin mukaan? Tai lataisitko sitä naama hiessä joka yö kotipihassa, jos olisit ajanut päivän aikana 45 km töihin ja takaisin? En millään jaksa uskoa, että kukaan tekisi niin, vaan sitä ladattaisiin vasta 2300-2400km ajon jälkeen ja silloinkin vain varmuuden vuoksi, että akku ei mene tyhjäksi. Ja täällä keskusteltaisiin, että kuka nyt polttomoottorilla ajaisi, kun sillä ei pääse, kun tonnin yhdellä tankkauksella!

Vielä toisenlainen matikka, ei oteta huomioon pullakahveja tai kusitaukoja, jos ajat vaikka 70000km vuodessa ja tämä pätkitään optimaalisiin 300km pätkiin ja joka välissä ladataan 20-30min, niin se tekee vuodessa 3,5 - 5 vuorokautta laturissa. Tohon ei tietenkään ole laskettu mukaan sitä, että jos jossain on jonoa tai et voikaan ajaa sitä akkua joka kerta täydestä tyhjäksi. Muuten näistä olisi voinut selvitä koko vuoden ajalta esimerkiksi reilun 2h tankkauksilla.

Uskon myös, että sähköautoteollisuus tulee saavuttamaan tämän eron joidenkin vuosien päästä. Akuilla pääsee sen tonnin ja lataus onnistuu muutamassa minuutissa. Ja 20-30 vuoden päästä kukaan ei edes muista miksi kukaan koskaan ajoi muulla kuin sähköautolla.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauto on monessa hyvä, mutta nää auto ennen kuskia valmis -jutut alkaa kuulostamaan aika väsyneiltä. On se ennen kuskia valmis jos käyt siellä syömässä tai vaikka katsomassa leffan siinä laturille jonotellessa ja ladatessa, mutta kaikkia ei kiinnosta mahduttaa matkaansa kumpaakaan noista.
Tämä on itseasiassa ollut omalla kohdalla ehkä se suurin ongelma matkalatauksessa, eli että auto on valmis liian nopeasti syömistä ajatellen. Ei oikein kesken ruuan voi lähteä siirtämäänkään. Toki voi vaan antaa olla, mutta sitten on sellainen olo että blokkaa turhaan muilta latauspaikan.

Toki parasta olisi että lataus kestäisi minuutin tyhjästä täyteen, mutta tämä nyt ei ainakaan vielä ole fyysisesti mahdollista. Itselleni nuo odottelut ovat kuitenkin sen verran pieni vaiva, että valitsen mieluummin sen noin 6000€/vuosi säästön ajamisessa polttoaineeseen nähden. Voisi vaikka palkata siivoajan kotiin tuolla rahalla niin säästäisi paljon enemmän vapaa aikaa jos näin haluaa.
 
Mitä on noita ulkomaisia autoilukanavia tullut seurattua, niin kyllä sillä sähkiksellä pääsee ihan yhtä nopeasti kuin polttiksella jos infra on ok ja tarkoitus on lähinnä käydä kusella.

Ongelmat ovat lähinnä a) lataus ei toimikaan suunnitellusti (täyttä, laiteongelmaa, talvella kylmä ja akusto ei ota virtaa vastaan kunnolla) b) valikoimaa jossa pysähdytään rajataan voimakkaasti latureilla.

Tällä hetkellä eka on ongelma lähinnä tietyillä automalleilla kylmässä ja yleisemmin ruuhka-aikoina eli lomakausilla yms. Toka taas sitten on hyvin subjektiivinen. Monet tykkäävät pysähtyä halutulla paikalla mutta osa sitten syö lähinnä itse tehtyä välipalaa tauolla (jälkimmäinen onnistuu sähkiksellä paremmin kun voi vaikka lämmittää mukana olevassa mikrossa oman ruokansa).

Työmatkakäytössä ongelmat tulevat ennemmin tiukasta aikataulusta, jolla pyritään pihistämään kaikki extraminuutit työmatkasta (jos työtä voi tehdä vain kohteessa). Jos työtä taas voi tehdä myös matkan aikana läppärillä latauspisteissä niin aikatauluakaan ei tarvitse niin minuutilleen ruuvata jolloin homma onnistuu paremmin.

Sinänsä kun nykyisiä sähkiksiä katsoo niin ollaan jo tosi lähellä kaikkien tarpeita. Ihan kaikkeen tuo ei vielä veny rangen osalta kun ihan kaikkea ei latausnopeudella saa helposti kompensoitua. Varsinkin talvikelissä jossa kulutus isompaa. Suurimmalla osalla ei näissäkään ongelmaa, mutta aina joitakin löytyy jotka hyötyisivät merkittävästi pidemmästä kantamasta.
 
"Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."

Onneksi en ole tiennyt tuota sillä 1,5 vuotta jo ladattu kahta teslaa ongelmitta 3x25A ok-talossa. :D
Toinen lataa yöllä 3x7A ja toinen 3x10A ja voisi kai noita latausnopeuksia vielä laskeakin
 
Jos nyt julkaistaisiin auto bensa tai diesel koneella, jolla pääsee tankillisella parhaimmillaan 300km ja huonolla kelillä tai isommalla kuormalla 200km. 80% tankkaus kestäisi aina sen 20-30 minuuttia, koska polttoaineen tankkausta on hidastettu ajan hengen vuoksi. En usko, että näitä myytäisiin yhtään kappaletta...
Tähän toki pitäisi lisätä se, että parhaimmillaan tuo matalan toimintamatkan polttis liikkuu litralla per 100 km ja keskimäärin 2-3 litralla per satku. Voisi muutama mennä kaupaksi ajoprofiilista riippuen.

Sinänsä samaa mieltä ajatuksistasi.

Tuumin, että koko ajan polttomoottorien markkinarako heikkenee. Latureita tulee sinne ja tänne, käytettyjä sähköautoja saa edullisemmin kuin ennen ja sähköautot kehittyvät paremmiksi Suomen olosuhteissa. Uusista henkilöautoista näen polttomoottorien markkinaraoksi 1) tavaran liikuttamisen joko kyydissä (pakettiautot) tai koukussa (asuntovaunut, hevoset, trailerit), 2) ilman kotilatausmahdollisuutta ja lähellä olevia julkisia latausasemia olevat sekä 3) säännöllisesti pitkää matkaa ajavat maaseudulla (mm. taksit) ja/tai aikapaineessa (työt).
 
"Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."

Onneksi en ole tiennyt tuota sillä 1,5 vuotta jo ladattu kahta teslaa ongelmitta 3x25A ok-talossa. :D
Toinen lataa yöllä 3x7A ja toinen 3x10A ja voisi kai noita latausnopeuksia vielä laskeakin
Siinä on toimittaja onnistuneesti irroittanut kaksi todennäköisesti peräkkäistä Tikan lausetta. Heti alla hän jutustelee älykkäästä latauksesta.
 
"Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."

Onneksi en ole tiennyt tuota sillä 1,5 vuotta jo ladattu kahta teslaa ongelmitta 3x25A ok-talossa. :D
Toinen lataa yöllä 3x7A ja toinen 3x10A ja voisi kai noita latausnopeuksia vielä laskeakin

No palaahan ne jos molemmat lataaa 3x16A mutta olet tietysti fiksuna osannut huomioida tuon riskin ja laskenut lataustehoja.

Ja eikös Teslan omissa latureissa ollut keskinäinen kuormantasaus, jos niitä on useampi ja ne on yhdistetty samaan verkkoon. Eli voi ohjelmallisesti määrittää maksimutehon latureille yhteisesti.
 
Jospa täällä siirryttäisiin jo sähköautoihin, eikä yksittäisten pikapissaajien jankkaukseen. Oman kokemuksen mukaan (Tesla Model Y LR -23) 300-400km reissut on menny pääosin ilman lataamista tai semmoisella latausajalla että ollaan vaihdettu vaippa vauvalta ja ostettu kokikset. Viimeksi reissussakaan ei ladattu ollenkaan, 300km -18 asteessa, jäi 14% akkua kun lähdettiin 100%. Ja pidemmillä syödään välillä joka tapauksessa. Ei ole pidentänyt meidän matkoja ollenkaan kun täysin samalla tavalla ollaan pysähdelty.

Itse asiassa, matkat on menneet polttisautoa nopeammin, kun ei ole tarvinnut seisoa bensiksellä, vaan on voinut vaan laittaa piuhan autoon (Superchargereita käytetään aina) ja mennä sisälle.

LFP-akuilla, pienillä akuilla, autoilla missä ei ole akun esilämmitystä, autoilla joissa on Teslaa isompi kulutus ja isoilla pissaputkilla varustetuilla henkilöillä asia ei ehkä mene näin helposti.
 
Viimeksi muokattu:
"Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi. Tämä selvisi, kun Ville Tikka tutki väitöskirjassaan, miten sähköverkkoa pitää kehittää sähköautojen yleistyessä."

Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.

Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".
 
Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.

Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".

Miksi sähköautoa kannattaisi ladata pääsääntöisesti päivällä eikä öisin jolloin se seisoo yleensä?
 
Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.

Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".
Kuinkahan monta miljoonaa 3x16A sähkökiuasta meillä huutaa päivittäin tunti-pari-kolme eikä kukaan puhu siitä? Joku pattereiden lataus tuskin näkyy sekään yhtään missään kuten väitös näin kertoo että 10% nousisi tarve.

Vai pitääkö tässä ymmärtää että jokainen talous suomessa muuttaisi pääsulakkeen 3x35A ja alkaisi huudattaan pattereihin virtaa 24/7 ja talon lämmitykset sammutettaisiin kokonaan?
 
Verkosta poistuu osittain se öljynjalostuksen käyttämä virta, eivätkä suurin osa lataa pikana tien päällä samaan aikaan, yöllä ladataan suurin osa sähköautoista.

Itsellä ei noissa reilun parinkympin pakkasissa ollut mikään ongelma ~300km vetoon lataamatta Teslalla, Turusta lähtiessä takaisin näytti välilatausta Huittisiin 3% jäljellä olevalla akulla ja näin myös oli, kokemuksesta uskaltaa luottaa vähäisiinkin prosentteihin.
 
Kuinkahan monta miljoonaa 3x16A sähkökiuasta meillä huutaa päivittäin tunti-pari-kolme eikä kukaan puhu siitä? Joku pattereiden lataus tuskin näkyy sekään yhtään missään kuten väitös näin kertoo että 10% nousisi tarve.

Mun sauna ei kyllä vie lähellekään sähköauton latauksen verran tehoa. En edes sauno joka päivä, mutta jos pari kertaa viikossa mennään se ~7-8kW, niin se häviää reippaasti sille 30-40kWh/päivä minkä tuo auto vie ja se täytetään 11kWh teholla.

yöllä ladataan suurin osa sähköautoista.

Miksi? Ei meillä ainakaan ikinä, vaan kun tullaan kotiin.
 
Niin kai tässä on vähän eri asia, että ajaako kerran vuodessa Helsingistä - Leville ja muuten pääsääntöisesti sen rangen sisällä kotinurkilla vai ajeleeko sillä autolla henkensä pitimiksi muuallakin, kuin E75 pitkin.

Minkälainen ajoprofiili sulla on mielessä tossa "henkensä pitämiksi muuallakin, kuin E75 pitkin"? Jotain konkreettista siis.

Ja joku normitapaus siis, ei mitään corner casea, ainahan löytyy poikkeuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 844
Viestejä
4 485 496
Jäsenet
74 006
Uusin jäsen
Venotide

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom