Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Loppuis eurooppalaisten myynti siellä vastaavasti, ei oo helppoja asioita ratkaistavaksi.
Loppuis eurooppalaisten myynti siellä vastaavasti, ei oo helppoja asioita ratkaistavaksi.
Taitaa eurooppalaisten autofirmojen suurin markkina alue olla kiina. Luulen, että kiinalaisia haittaisi paljon vähemmän se, että kiinalaisia autoja ei myytäisi euroopassa kuin eurooppalaisia se että eurooppalaisia autoja ei myytäisi kiinassa.Ei haittais yhtään mitään.
Taitaa eurooppalaisten autofirmojen suurin markkina alue olla kiina. Luulen, että kiinalaisia haittaisi paljon vähemmän se, että kiinalaisia autoja ei myytäisi euroopassa kuin eurooppalaisia se että eurooppalaisia autoja ei myytäisi kiinassa.
i4Mikä Bemari kyseessä?
Latureiden lukumäärä toteutuu helposti jo tänään, mutta muut vaatimukset ainakaan samassa autossa ovat utopiaa, käyttövoimasta riippumatta. Edellinen bensa-autoni ei ainakaan täyttänyt noista vaatimuksista ainoatakaan vaikka tankkaamisessa pääsisi aika lähelle, eikä keleistä tarvinut murehtia sen enempää kuin sähköautolla.Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti
Kyllä se varaaja tosiaan kovemmilla pakkasilla sen 80-110 kWh hörppää. Eli käytännössä klo. 22.00-06.00.No jos sulla on tosiaan 12kw varaaja koko yön hehkuttamassa, niin jää sinne vielä 5kw reserviä sen sähköauton lataamiseen.. 12h ailana tekisi 60kwh.
Tosin noin vähäisillä ajoilla sähköautossa ei ole oikein mieltä, kun käyttökulut ovat jokatapauksessa merkityksettömät.
Sähkärillä ei tartte rikkoa lakia eikä paskoa ilmaa.
Aika harva kuitenkin haluaa ostaa autoa, jolla pärjää vain osassa ajoista, missä autoaan haluaa käyttää.
Eiköhän kuitenkin suurinosa ole mielummin sotkematta ympäristöä kuin sotkee sitä. En mäkään käytä autoa tyhjäkäynnillä ilman jotain todellista syytä, pelkkä sisätilan esilämmitys ei ole syy.Vihdoinkin löydettiin käyttäjä, joka rakastaa kaikenlaisia piipityksiä jottei nopeus ylitä edes yhtä kilometriä rajoituksesta.
Sähköauton kolarikorjaus on karkeasti 2x kalliimpaa kuin polttomoottoriauton. Purkaminen vaatii erikoiskoulutuksia ja esim maalaus on hidasta, koska sähkistä ei saa yleensä uunittaa ym ym. Onhan näistä artikkeleita ollut.Toisaalta teslan kolarikorjauksen hintaahan on moitittu kokoajan, joka ei sinänsä liity auton voimalinjaan.
Saadaan markkinaosuutta ja puskettua muut kilpailijat pois markkinoilta.Mitä Kiina hyötyy viemällä maasta ulos autoja, joiden valmistusta on tuettu? Sehän on täysin rahaa pois Kiinasta ja sitä pyrkivät estämään muuten.
Joku juttu oli Teslasta, kun oli ajettu rotvallin reunaan ja alatukivarsi poikki. Tukivarsi maksoi normaalit 400€, kuten moneen muuhunkin, mutta Teslan politiikan mukaan keulaan kolaroituun autoon vaihdettava kaikki keulan ohjauksen ja jousituksen osat 15000€. Liekö jo politiikkaa päivitetty?
2018 Nissan Leafin käyttäminen esimerkkinä ei kerro nykyisistä sähköautoista mitään.En ostanut ajatusta tälläkertaa. Harrasteautoja nämä taitaa olla eikä ole itselle sellaiselle tarvetta.
Pitkät on kuset joillain. En itse kykene kyllä millään minuuttia pidempään puskemaan.Monta kertaa on kokemusta sähköautolla ajamisesta matkassa? Vaikka Oulu-Helsinki tai joku muu pätkä näin alkuun? Oma kokemus, että kusitauot riittää kuten ennenkin ja jos syöt auto on ennen syöjää valmis. Jostain syystä en lähde ajamaan pitkää matkaa tuolla tonnin kakkosautolla vaikka "se on ylivoimainen matka auto". Matka töihin ja takaisin on sillä n. 30x kustannus..
WC reissu ja sen jälkeen vetäsee kahvin&pullan. Menee se 15-20min.Pitkät on kuset joillain. En itse kykene kyllä millään minuuttia pidempään puskemaan.
Sähköauto on monessa hyvä, mutta nää auto ennen kuskia valmis -jutut alkaa kuulostamaan aika väsyneiltä. On se ennen kuskia valmis jos käyt siellä syömässä tai vaikka katsomassa leffan siinä laturille jonotellessa ja ladatessa, mutta kaikkia ei kiinnosta mahduttaa matkaansa kumpaakaan noista.
Juuri näin, eli kehitellään tekemistä siksi aikaa kun on pakko pitää se lataustaukoWC reissu ja sen jälkeen vetäsee kahvin&pullan. Menee se 15-20min.
Saman pullan ja kahvin vedin jo polttisaikoina. Vessaaki tuli silloin jo käytettyä.Juuri näin, eli kehitellään tekemistä siksi aikaa kun on pakko pitää se lataustauko
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.WC reissu ja sen jälkeen vetäsee kahvin&pullan. Menee se 15-20min.
Mukana vertailussa tänä vuonna ovat:
BMW i5 eDrive 40 M Sport
BYD Dolphin Comfort
Honda CR-V P:HEV Advance Tech 2WD
Honda e:Ny1 Advance
Hyundai Kona Electric 65 kWh Premium
Jeep Avenger 54 kWh Summit
Kia EV9 1st Edition GT-Line AWD 6P Relax
Mercedes-Benz E 300 e T A
MG 4 Luxury
Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200 Techno Esprit Alpine 4control
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Toyota Prius 2,0 Plug-in Hybrid Premium
Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh
Volvo EX30 Twin Ultra
Sit se on lähettävä vielä polttiskaupoille.Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
Saman pullan ja kahvin vedin jo polttisaikoina. Vessaaki tuli silloin jo käytettyä.
Puhuin syömisestä, kusirakko rajoitti jo polttisaikoina. Tosi puheissa odotin paljon enempää odottelua latureilla. Sama suurin sallittu taulussa (sakkoraja) kuin polttisaikoina. Ilman kotilatausta on reissussa ei ole vielä rajoittanut. Arki helppoa kotilatauksen kanssa. Kannattaa opetella oman auton latauskäyrät ja lopettaa se odottelu siellä laturilla jos noin jyrppii t. Ei kiinnosta ajan vietto taukokeitalla eikä missään muuallakaan.Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
Joo. Tai se leffa 2h niin jonottaminenkin on ok. Entäs jos ei kiinnosta ne pullat ja kahvit. Ei tää nyt voi olla niin vaikeaa myöntää, että se lataaminen on monelle ihan aidosti riesa ja varsinkin nyt talvella. Pullapojat ja tytöt ehkä nauttivat, mutta suurin osa haluaisi käyttää max. 2 min elämästään siinä helvetin taukokeitaan pihassa.
Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.
Saako etänä lämpiämään vai pitääkö nauttia auton starttaamisesta livenä?
Retorinen kysymys.
Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi. Tämä selvisi, kun Ville Tikka tutki väitöskirjassaan, miten sähköverkkoa pitää kehittää sähköautojen yleistyessä.
...
Sen sijaan ongelmia voi tulla paikallisesti taloyhtiö- ja naapurustotasolla, mikäli moni alkaisi ladata autojaan samanaikaisesti.
Niin kai tässä on vähän eri asia, että ajaako kerran vuodessa Helsingistä - Leville ja muuten pääsääntöisesti sen rangen sisällä kotinurkilla vai ajeleeko sillä autolla henkensä pitimiksi muuallakin, kuin E75 pitkin.Kyllä se varmasti joillekin on riesa mutta onko se nyt oikeasti noin isokaan kuin mitä annetaan ymmärtää? Jos kantamaa on vaikka 300-400km niin eikös tuossa tauon kohdalla ole ajeltu jo sellainen 3-4 tuntia? Ihan tervettä muutenkin pitää tuossa kohtaa suunnilleen se vartin ajotauko, kiinnosti pulla ja taukokeitaan piha tai ei.
Tämä on itseasiassa ollut omalla kohdalla ehkä se suurin ongelma matkalatauksessa, eli että auto on valmis liian nopeasti syömistä ajatellen. Ei oikein kesken ruuan voi lähteä siirtämäänkään. Toki voi vaan antaa olla, mutta sitten on sellainen olo että blokkaa turhaan muilta latauspaikan.Sähköauto on monessa hyvä, mutta nää auto ennen kuskia valmis -jutut alkaa kuulostamaan aika väsyneiltä. On se ennen kuskia valmis jos käyt siellä syömässä tai vaikka katsomassa leffan siinä laturille jonotellessa ja ladatessa, mutta kaikkia ei kiinnosta mahduttaa matkaansa kumpaakaan noista.
"Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."Mitä tapahtuisi, jos koko Suomen autot muuttuisivat sähköautoiksi? Väitöstutkimus päätyi yllättävään lopputulokseen
Tuore väitöstutkimus antaa uutta tietoa sähköautojen latauksesta ja sen vaikutuksesta sähköverkkoon.yle.fi
Tähän toki pitäisi lisätä se, että parhaimmillaan tuo matalan toimintamatkan polttis liikkuu litralla per 100 km ja keskimäärin 2-3 litralla per satku. Voisi muutama mennä kaupaksi ajoprofiilista riippuen.Jos nyt julkaistaisiin auto bensa tai diesel koneella, jolla pääsee tankillisella parhaimmillaan 300km ja huonolla kelillä tai isommalla kuormalla 200km. 80% tankkaus kestäisi aina sen 20-30 minuuttia, koska polttoaineen tankkausta on hidastettu ajan hengen vuoksi. En usko, että näitä myytäisiin yhtään kappaletta...
Siinä on toimittaja onnistuneesti irroittanut kaksi todennäköisesti peräkkäistä Tikan lausetta. Heti alla hän jutustelee älykkäästä latauksesta."Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."
Onneksi en ole tiennyt tuota sillä 1,5 vuotta jo ladattu kahta teslaa ongelmitta 3x25A ok-talossa.
Toinen lataa yöllä 3x7A ja toinen 3x10A ja voisi kai noita latausnopeuksia vielä laskeakin
"Esimerkiksi hyvin todennäköisesti omakotitalossa palaa pääsulake, jos siellä on kaksi sähköautoa latauksessa samaan aikaan, Tikka sanoo."
Onneksi en ole tiennyt tuota sillä 1,5 vuotta jo ladattu kahta teslaa ongelmitta 3x25A ok-talossa.
Toinen lataa yöllä 3x7A ja toinen 3x10A ja voisi kai noita latausnopeuksia vielä laskeakin
"Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi. Tämä selvisi, kun Ville Tikka tutki väitöskirjassaan, miten sähköverkkoa pitää kehittää sähköautojen yleistyessä."
Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.
Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".
Kuinkahan monta miljoonaa 3x16A sähkökiuasta meillä huutaa päivittäin tunti-pari-kolme eikä kukaan puhu siitä? Joku pattereiden lataus tuskin näkyy sekään yhtään missään kuten väitös näin kertoo että 10% nousisi tarve.Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.
Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".
Kuinkahan monta miljoonaa 3x16A sähkökiuasta meillä huutaa päivittäin tunti-pari-kolme eikä kukaan puhu siitä? Joku pattereiden lataus tuskin näkyy sekään yhtään missään kuten väitös näin kertoo että 10% nousisi tarve.
yöllä ladataan suurin osa sähköautoista.
Miksi? Ei meillä ainakaan ikinä, vaan kun tullaan kotiin.
Niin kai tässä on vähän eri asia, että ajaako kerran vuodessa Helsingistä - Leville ja muuten pääsääntöisesti sen rangen sisällä kotinurkilla vai ajeleeko sillä autolla henkensä pitimiksi muuallakin, kuin E75 pitkin.
Kuinkahan monta miljoonaa 3x16A sähkökiuasta meillä huutaa päivittäin tunti-pari-kolme eikä kukaan puhu siitä?