Jotenkin tulee uskottua asiassa enemmän väitöskirjatutkijaa, kuin anonyymia foorumihuutelijaa.Nämä turinat on edelleen sinäänsä huvittavia. Ensin kylmällä varoitetaan, ettei saa käyttää sähköä, jotta se ei lopu ja seuraavaksi joku lupailee, ettei verkossa mitään käy vaikka sähkön kuormaa lisätään nelinkertaiseksi. Siinä on taas jonkun älämölö väitös, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Sähköverkko voi varmasti kestää vaikka mitä, jos unohdetaan että sinne pitää tuotantoakin saada.
Tai sitten se perinteinen "mutta kaikkihan lataa älykkäästi sitten kun ei ole pakkasta eikä muuta kuormaa verkossa". Varmasti lämmittävää, "kyllä me kulta autolla päästään kauppaan heti, kun pakkaset loppuvat, ei tää meidän älykäs automme nyt tahdo ladata".
Tämän vuosituhannen kylmimmällä kelillä kahtena päivänä (4.-5.1.) huudeltiin, että sähkö ei välttämättä riitä. Tämä siksi, että vajaa 2000 MW lauhde- ja vastapainevoimaa oli pois pelistä ja yli puolet siitä yllättäen (4.1. aamuyöllä).
Sähkön kuormaa ei lisätä nelinkertaiseksi, mistä tuollainen ajatus?
Nimenomaan paikallinen sähköverkko (kiinteistö, pienjänniteverkko, jakelumuuntaja) voi ahdistaa, mutta tuotanto ei tällä hetkellä pl. yksittäiset kovat pakkaspäivät.
Mun sauna vie 11 kW.Mun sauna ei kyllä vie lähellekään sähköauton latauksen verran tehoa. En edes sauno joka päivä, mutta jos pari kertaa viikossa mennään se ~7-8kW, niin se häviää reippaasti sille 30-40kWh/päivä minkä tuo auto vie ja se täytetään 11kWh teholla.
Miksi? Ei meillä ainakaan ikinä, vaan kun tullaan kotiin.
Kannusteita ladata sähköauto yöllä on useita: 1) jakeluyhtiön yötariffi, 2) pörssisähkön hinta yleensä edullisinta yöllä, 3) omien pääsulakkeiden kapasiteetti, varsinkin saunomisen väistäminen ja 4) latauksen pitkä kesto 11 kW pienemmällä teholla ladatessa. Aika moni sähköautoilija lataa sukosta 2 kW eli reilun moccamasterin teholla.