Älä sotke toisten asioita. Tässä puhuttiin nimenomaan siirtohinnoista.
Tässä referenssiksi viesti, josta tämä keskustelu lähti:
Katso aina mihin toisen kirjoittajan kommentti liittyy, ennenkuin vastaat siihen, niin tiedät mistä siinä on kysymys.
Ja mitä tulee siihen, että väität että kaikki sähköautoilijat vaihtaisivat pörssisähköön jotta voisivat säästää euroja, niin otapa huomioon se, että kaikki eivät ole niin köyhiä, että olisivat valmiita heikentämään elämänlaatuaan sen vuoksi, että säästäisivät. Pörssisähköön siirtyminen aiheuttaa AINA jonkin verran suunnittelua ja säätämistä sähkönkäytön ajoitusten osalta, joten se heikentää elämänlaatua. Se pelkästään heikentää elämänlaatua, että joudut tarkistelemaan vähän väliä sähkön hintoja. Mielenrauha on yksi iso asia, mistä kannattaa maksaa silkkaa rahaa.
Tartuit tuohon Zighin yösiirtoon, mikä johti vähän sivuraiteelle vs. sitä edeltävä keskustelu.
Mariinin pointti oli ensin, että suurin osa ladataan öisin.
Burmanm siihen, että miksi, hän ainakin lataa heti töistä tultuaan.
Aatte tuohon, että fiksut lataavat pörssisähköllä halvimpaan aikaan.
En siis jumittuisi siihen, saavuttavatko lataajat halvemman hinnan yöllä pörssisähkön vai yösiirron avulla, vaan onko suurimmalla osalla lataajista jompikumpi/molemmat ja he siitä tai muusta syystä lataavat enemmän öisin?
Minun läheisemmillä lataajilla on 9 ladattavaa autoa (5 täyssähköä, 4 plugaria). Noista 6/9 latautuu pörssisähköllä (3 rivarissa, 2 omakotitalossa, 1 paritalossa). Lopuissa 3/9:ssä on taloyhtiön ei-pörssisopimus. Siirtotyypistä ei ole ollut puhetta ihan kaikkien kanssa, mutta 6/9:llä on varmuudella yleissiirto. Yösiirto on tuon perusteella vain 0-3:lla.
Otoksessa täyssähköjen osuus suhteessa plugareihin on 2x vs. koko Suomen vastaava kanta (2,5 BEV + 4 PHEV tai 5 BEV + 8 PHEV). Lisäksi PKS-painotteinen, 7/9, ja loput 2/9 Pirkanmaalla.
Tässä otoksessa suurin osa (6/9) hyötyy yölatauksesta hinnan kautta. He myös käytännössä lataavat suurimman osan öisin. En tosin ole ihan varma, onko siihen kaikkien kohdalla syynä edullisempi hinta, vai joku muu syy. Yksi isoakkuisen omistaja lataa yön lisäksi jonkin verran muulloinkin, sillä taloyhtiön pörssisopparinen 8 A ei hänellä aina riitä lataamaan tarpeeksi klo 23-07 aikana. Ei-pörssisopparisista 1/3 lataa yöpainotteisesti, ja 2/3 iltapainotteisesti. Koko porukkaa katsoen 2/9 lataa iltapainotteisesti ja 7/9 yöpainotteisesti.
Kaikki kuusi eivät vaihtaneet pörssisähköön heti sähköauton tullessa talouteen, vaan moni vaihtoi vasta 1-1,5 vuotta sitten, kun määräaikaisten hinnat alkoivat olla tolkuttomia vs. pörssisähkö öisen latauksen kera. Se pitää sanoa, että jo ennen pörssisoppareitakin porukka latasi yöpainotteisesti, pl. kaksi iltapainotteista plugaria.
TLDR otoksesta 7/9 lataa kotilatauksen enimmäkseen öisin, oli soppari pörssi tai ei.