Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nooo makuja on monia...Toivottavasti monipuolisempia vaihtoehtoja korimalleihin kun akut ja tekniikka kehittyy; Subi Outback, Audi Allroad & V90CC tyylinen korkean maavaran farkku olis jees.
Tää oli siis takaveto. Uskon että nelivedolla olisi ainakin höttölumessa saanut aurattua itselleen reitin eteenpäin ajaessa, jos ei suurempia aurausvalleja olisi tielle tullut.
Pakittessa vähän se ongelma että pohja on tasainen ja takapuskurin takareuna on sen verran ylhäällä että kiilaa lumen sinne alle.
Usein tätä "akku nostaa auton korkeutta" kuulee, mutta paljonko se sitten nostaa? Jos verrataan vaikka Audi A4:ää Tesla Model 3:een, niin erot on aika mitättömiä:Auton korkeutta tietty nostaa se että akku on auton pohjassa. Tulee mieleen että eikö akkua voisi tehdä kuten esim oli suomalaisessa Toroidion startup yritelmässä, eli akku oli pötkylä kardaanitunnelin tilalla, vai muistako oikein? Silloin periaatteessa kuskinpenkki voisi olla ns normaalikorkeudella. Luulisi että tuo tekisi hyvää auton ilmanvastuksellekin? Vai onkohan tuossa jotain rakenteellisia huonouksia verrattuna nykyiseen vallitsevaan tyyliin että patteri on litteä?
Ihan uteliaisuudesta tässä pohdin, että mitä sä meinasit tehdä, jos kokeilu olisi päättynyt toisinKävin nyt tänään lisää ajelemassa kun lunta on, kurvasin Turussa Martinsillan Grillin parkkikselle, jossa oli reippaasti enempi lunta kuin Teslassa maavaraa. Pakussa raksamiehet naureskeli makkaraperunoita syödessä, että kohta on jumissa tuo kaveri.. Vaan kuinka ollakkaan, pikku hiljaa se vaan puski reittiä eteenpäin. Jos kokeili pakkia, niin ei edes omia jälkiä päässyt takaisin, mikä tuntuu oudolta. En käyttänyt slip modea, ja luulen että sen kanssa olisi ollut huonompi lopputulos.
Ei tuollainen 30km ajo kyllä lämmitä mitään akkua millään tasolla tarpeeksi, etenkään jos akkua ei ole ennen lähtöä esilämmitetty reilusti.Moi
Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.
Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Hyvä kikka kakkonen näissä jossa ei esilämmitystä on vetää muutama jarrutus/kiihdytys-kombo hetki ennen laturille saapumista. Itse menetellyt näin, ja tuplannut aloitusnopeusen kovemmillakin, -15 pakkasilla.Moi
Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.
Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Aika ylimaikainen kysymys kun edes automallia ei ole mainittu, saati millä varaustasolla lataus on aloitettu. Ymmärrettävää kyllä, että tämä voi aiheuttaa hämmennystä jos kukaan ei ole tästä sähköautojen ominaisuudesta maininnut.Moi
Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.
Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Tuota tuota, tästä on jotkut muutkin maininneet mutta...Hyvä kikka kakkonen näissä jossa ei esilämmitystä on vetää muutama jarrutus/kiihdytys-kombo hetki ennen laturille saapumista. Itse menetellyt näin, ja tuplannut aloitusnopeusen kovemmillakin, -15 pakkasilla.
Ai piru, tuollainen voisi olla aika näppärä perheen kakkosautoksi. Kyllähän noista kahdesta mallista ehdottomasti MAX versio tulee myymään, jos jokin. Tuossahan on ne mainitsemasi puuttuvat varusteet.Citroenin uusi e-C3 on tullut myyntiin:
![]()
Sähköautot | Halpaa sähköautoa on odotettu, ja torstaina myyntiin tuli yllätys
Usea automerkki on puhissut tuovansa markkinoille noin 25 000 euron hintaisen sähköauton, ja ranskalaiset nyt ehättävät ensimmäisenä.www.hs.fi
Citroenin sivut:
![]()
Uusi Citroën ë-C3
Uusi Citroën ë-C3, ensimmäinen edullinen eurooppalainen sähköauto Tutustu lisää!www.citroen.fi
Perusmalli on kyllä aika hitsin karsittu, ei lämmitettäviä penkkejä tai edes kosketusnäyttöä (älypuhelin laitetaan telineeseen). Max malli on jo ihan perushyvin varusteltu kaupunkiautoksi:
![]()
Ei sovellu mitenkään itselle käyttöön, mutta jos joku ostaa uuden auton kaupunkiajoon kauppakassiksi tai kakkosautoksi työmatkoille, aika hyvä valinta varmaan.
Ihan uteliaisuudesta tässä pohdin, että mitä sä meinasit tehdä, jos kokeilu olisi päättynyt toisinKuulosti vähän siltä, että et itsekään ollut ihan vakuuttunut lopputuloksesta.
Lumessa ajaminen on aina oma lajinsa, hyvä ettet jäänyt jumiin.Kävin nyt tänään lisää ajelemassa kun lunta on, kurvasin Turussa Martinsillan Grillin parkkikselle, jossa oli reippaasti enempi lunta kuin Teslassa maavaraa. Pakussa raksamiehet naureskeli makkaraperunoita syödessä, että kohta on jumissa tuo kaveri.. Vaan kuinka ollakkaan, pikku hiljaa se vaan puski reittiä eteenpäin. Jos kokeili pakkia, niin ei edes omia jälkiä päässyt takaisin, mikä tuntuu oudolta. En käyttänyt slip modea, ja luulen että sen kanssa olisi ollut huonompi lopputulos.
Tottakai ne nauroi, oli kateellisia ja varmaan lihaviakin, koska alla oli polttomoottoriauto. Ei tässä mitään ihmeellistä, normaalia teslajormailua lähinnä et yllätytään kun menee höttölumessa eteenpäin.Lumessa ajaminen on aina oma lajinsa, hyvä ettet jäänyt jumiin.
Jäin vaan miettimään, että mistä tiesit "raksamiesten" nauravan sinulle? Jokainen raksamies tietää, että kevyessä pakkaslumessa voi ajaa vaikka konepeltiä myöten hankeen ja ei sinne jumiin jää, edes Teslalla...
Eipä se mitenkään kovasti tietysti lämpeä, mutta muutamalla asteella on jo merkitystä ainakin omassa kipossa. Tosin mulla ei mitään lämpöseurantaa ole, eli en tiedä tarkasti mistä mihin tuo käytännössä lämpeää esimerkinomaisessa -15 lämpötilassa ja kombolla motarilta jarruttelu regenillä, sitten kaarto laturille ja ennen laturia pari-kolme jarrutusta ~40 vauhdista. Käytännössä tuo siis normaalisti lataisi sillä ~20kwhlla ekat 15 min, josta nousisi 40, mutta nyt tuolla kikalla saan sen alkamaan about tuosta 40.Tuota tuota, tästä on jotkut muutkin maininneet mutta...
Mutta esim omassa MYLR Teslassa tuolla ei ole mitään vaikutusta. Siis ainankaan muutamalla. Neliveto sinkoaa sen verran kovaa että siinäkin on omat riskinsä.
Mutta varsinainen asia, eikö tuo ole hiton hälyttävää jos akku lämpiää muutamassa kiihdytyksessä noin kovasti? Mitä se tekee kesällä sitten? Varmaankin nestejäähdytys on mutta jos lämmöt nousee kunnolla niin eikö ole suuri vaara että jotain vakavaa voi käydä akulle?
edit: eikö vasta jossain ollut testi, oliko se MG5 vai mikä? Missä kiihdytystesti onnistui noin 2 kertaa ja sitten ei enää oikein kiihtynyt? Vai muistanko väärin?
Ranskalaisista tulikin mieleen, mites tuo renault megane E-tech, onko io techissä sen omistajia? Satuin näkemään ensimmäisen ikinä liikenteessä viime viikolla, mutta enpä tajunnut mennä utelemaan käyttökokemuksia. Katselin huvikseni hintoja nettiautosta ja aika rajusti hinnat tulleet alas. Lamamallia saisi yllättävänkin houkuttelevaan hintaan.
Vähemmän yllättäen latauskäppyräthän noissa on aika surkeat. Onko tuo sellainen osa-alue, mitä ei kyetä parantamaan etäpäivityksillä, vai onko se kiinni ihan fyysisistä komponenteista?
Moi
Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.
Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Niin, itse jätän tuollaiset asemat suoraan välistä koska se viimeinen paikka todennäköisesti menee milloin tahansa. Meidän e-2008 on pidemmässä ajossa ladannut varsin hyvin, myös hiukan kireämmillä pakkasilla. Eipä ole alle 50kW nopeuksia juuri näkynyt. Olen katsonut aina sellaisen latausaseman jossa on vähintään 2 paikkaa vapaana ja ajoittanut lataukset niin, että akussa on vielä virtaa siirtyä toiselle laturille ja ennen latausta on vähintään tunnin siirtymä takana akun lämpötilan nostamiseksi. Tiedostan kuitenkin sen, että jos ei suunnittele ajojaan ja reittejä etukäteen törmää todennäköisesti ongelmiin.
Monella ABC:llä, jossa on kaikki stallit varattuna ei akun esilämmityksetkään auta sillä aseman teho ei riitä ja tuollainen 20kW on varsin tavanomainen lukema siinä tilanteessa.
Varsinkin sellaisilla abc:llä joita todennäköisesti tietää käyttävänsä kannattaisi vilkaista etukäteen appista sen latauskentän kokonaistehot.
Esim:
![]()
![]()
Abc Teivo 150kW/4kpl =37,5kW
vs
Abc Pirkkala 800kW/10kpl = 80kW
Kyllä on parikin kertaa osunut juurikin tuo 20kW teho omalle kohdalle. Kyseessä aina juurikin ABC:n 4:n auton 150kW kenttä. Jatkossa kierrän nämä mahdollisimman kaukaa.No on toi 37,5kW:kin käytännössä 100% enemmän kuin 20kwh. Sillä vaihdilla jos saa niin tunnissa aika monen sähköauton akku on 20->80%. 20kwh on niin naurettava nopeus pikalataukseen etten kyllä usko ellei joku ratakiskosta väännä todisteita tänne eteen![]()
Toyota on nyt julkisesti ilmoittanut ettei se tällä hetkellä kykene vastaamaan sähköautoilun kilpailuun ja kehittää edelleen polttomoottoritekniikkaa. Kun otetaan huomioon paljonko yhtiöllä on kirittävää minä määräisin jokaisen polttomoottoreiden parissa työskentelevän perehtymään tulevaisuuden voimanlähteisiin. Toyotan aika alkaa olla ohi ja kiinalaiset tulevat kaappaamaan markkinat muutamassa vuodessa.
![]()
Akio Toyoda, 67, on määrännyt Toyotan kehittämään hiilineutraaleja polttomoottoreita – ”Aloitetaan tällainen projekti!”
Toyotan linja poikkeaa monesta muusta autoalan suuryrityksestä.www.is.fi
Toyotan valmistama hybriditekniikkakin on monelta osin pelkkää viherpesua varsinkin niiden isompien moottoreiden osalta. Itsekin omistin Lexus 3.3L V6 VVT-i hybridin ja luulin maailman pelastuvan, mutta tankilla totuus oli vähän toinen.
Eniten kyllä naurattaa kun täällä monet sanovat polttomoottorilla varustettua autoa dinoksi..... Sähköautoja oli jo 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Esimerkiksi Studebaker Electric ja moni muu. Olivat tietyillä tapaa osittain parempia kuin sen ikäiset polttikset, että eivät ne sen tuoreempi asia kuluttajille ole kuin muutkaan autot.
Eiköhän se tuu enemmän tosta dinomehun käytöstä polttonesteenä kuin tekniikan iästä![]()
Toyota on nyt julkisesti ilmoittanut ettei se tällä hetkellä kykene vastaamaan sähköautoilun kilpailuun ja kehittää edelleen polttomoottoritekniikkaa. Kun otetaan huomioon paljonko yhtiöllä on kirittävää minä määräisin jokaisen polttomoottoreiden parissa työskentelevän perehtymään tulevaisuuden voimanlähteisiin. Toyotan aika alkaa olla ohi ja kiinalaiset tulevat kaappaamaan markkinat muutamassa vuodessa.
![]()
Akio Toyoda, 67, on määrännyt Toyotan kehittämään hiilineutraaleja polttomoottoreita – ”Aloitetaan tällainen projekti!”
Toyotan linja poikkeaa monesta muusta autoalan suuryrityksestä.www.is.fi
Is this solid state battery with us in the room right now?
Mut ehkä se solid state battery putkahtaa sieltä nyt hetkenä minä hyvänsä!
Varsinkin sellaisilla abc:llä joita todennäköisesti tietää käyttävänsä kannattaisi vilkaista etukäteen appista sen latauskentän kokonaistehot.
Esim:
![]()
![]()
Abc Teivo 150kW/4kpl =37,5kW
vs
Abc Pirkkala 800kW/10kpl = 80kW
Mielenkiintoista kuulla. Sähkikseksi tuo on kyllä ehdottomasti tyylikkäämmästä päästä, eikä teknisesti vaikuta olevan nyt ihan niin raakile kuin käytännössä joka ainoalla muulla eurooppalaisella valmistajalla.Olen ajellut e-techillä vuodenvaihteesta alkaen. 60 kWh akku / 220 hp, Techno-varusteluilla. Olen ollut kovasti tyytyväinen, tosin vertailukohtia minulla ei muista sähköautoista kauheasti ole. Latauskäppyröistä olin kyllä ostaessani tietoinen, mutta kun 99% latailuista tapahtuu kotona, ja yli 200 km päiväajoja tulee tyyliin pari kertaa vuodessa, niin ei sillä ole kauheasti väliä.
Lähinnä tuo etäohjaus-appi vähän ärsyttää; esilämmitys ei ihan aina mene päälle, vaikka appi niin väittää.
Auto pärjäsi muuten -34C pakkasessa vielä ihan hyvin, vaikka selvästi huomasi, että kabiinin lämmitysteho ei ollut enää ihan huipputasoa. Rangea auto tarjosi 100% latauksella tuossa vaiheessa n. 230 km (lähtö kylmästä tallista), mikä vaikutti ihan uskottavalta.
Toihan on perus 22kw ac asema. Sehän sanotaanki tuossa äpissä… ei anna yli. Ei tää niin vaikeeta oo. 22kw type2. Mä käytän näitä asemia, ei ole pikalatausta.
Tämä on ihan höpönlöpöä. Mikään käyttöjärjestelmä ei pakota sovellusta lähettämään jatkuvia kyselyitä autolle. Mikäli tällaista ilmiötä esiintyisi, vika olisi sovelluksessa. Se olisi itsessään tietysti ihan mahdollista, koska korealaiset ovat täysin surkeita softassa. Hyundaille ei toimi vuosienkaan jälkeen esimerkiksi ajastettu lataus luotettavasti.Tästä Kia/Hyundai ongelman juurisyystä ei tietääkseni ole ihan 100% varmaa tietoa. Olen itse tästä jonkin verran lukenut ja vaikuttaisi myös olevan täysin mahdollinen skenaario se, että osalla porukasta on sellainen puhelin mikä ei laske Kia Connect/Hyundai Bluelinkkiä lepotilaan ja kyseinen äppi kyselee toistuvasti tietoja auton tilasta. Tämä taas johtaa siihen, että auton 12v järjestelmä ei pääse ikinä lepoon ja akku tyhjenee.
Muistan jostain foorumeilta lukeneeni, että jollakin oli puhelinäppi kysellyt auton tilaa 5000 kertaa päivän aikana. En jaksa lähdettä etsiä, mutta autovalmistajan kannalta tämmöinen ongelma on vähän inhottava ratkottava. Joko joutuu muuttamaan äppiä siten, että se ei päivitä auton tilaa käynnistyessään tai yrittää opastaa asiakkaita konfiguroimaan tuotetta, joka ei ole edes oma tuote (virranhallinta-asetukset puhelimessa), tai tehdä kehitysyhteistyötä puhelinvalmistajien kanssa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi helppo, mutta käyttäjän kannalta ärsyttävä kun joutuu aina manuaalisesti virkistämään auton tilan.
Tervetullutta informaatiota, josta toivottavasti muut valmistajat ottavat oppia:![]()
Perusteellisen perheauton laihdutuskuurin käynyt Renault Scenic nähtiin Suomessa
Renault Scenic on mukautunut aina siihen muottiin, mitä on tarvittu. Niin tälläkin kertaa uusimman viidennen sukupolven kohdallamoottori.fi
25kW blokeissa muistaakseni.En tunne logiikkaa miten Kempower tehoa jakaa
Eiköhän se ennen FSD:tä kuitenkin tule, eikä Toyota ole sentään luvannut solid state akkuja samalle vuodelle joka vuosi.
Mulle kävi tää kerran Enyaqilla. Aika hämmentävä kokemus.Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti Däälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis?![]()
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti Däälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis?![]()
Mulle kävi tää kerran Enyaqilla. Aika hämmentävä kokemus.
Niin siis ei loppunut.Voisin veikata, että kun nostaa perseen penkistä niin meno loppuu?
Eli ei niin dramaattista mitä ensin voisi luulla.
Tämä on ihan höpönlöpöä. Mikään käyttöjärjestelmä ei pakota sovellusta lähettämään jatkuvia kyselyitä autolle. Mikäli tällaista ilmiötä esiintyisi, vika olisi sovelluksessa. Se olisi itsessään tietysti ihan mahdollista, koska korealaiset ovat täysin surkeita softassa. Hyundaille ei toimi vuosienkaan jälkeen esimerkiksi ajastettu lataus luotettavasti.
Mutta mitä tulee akun tyhjenemiseen, virallinen ohjeistus merkkihuollosta on ollut ottaa esimerkiksi HI5:ssa latauskaapelin lukitus pois käytöstä latauksen jälkeen. Auto siis selviää pakkasista suht hyvin itsekseen, mutta jos kytket auton lataukseen ja jätät siihen, auto voi olla vuorokaudessa kahdessa hengetön.
Vaikuttavia tekijöitä on oletettavast ainakin kolme. 1) Hyundai ja Kia laittavat autoihinsa heikkolaatuisia 12 voltin akkuja. 2) Valmistajien kyky tuottaa autoon ja älypuhelimeen toimivaa koodia on hyvin heikko ja 3) laadunvalvonta ja reklamaatioprosessit eivät toimi tai tuloksista ei välitetä.
Jos on takuuta jäljellä ja vain mitenkään kykenee nin kannataa videoita. Muuten jos menee huollossa valittamaan niin ei ole vikaa kun juuri nyt toimi OK.Niin siis ei loppunut.