Yleistä keskustelua sähköautoista

En ole ollenkaan vakuuttunut, että nämä sähöt olis oikein pahassa lumessa hyviä etenemään; tasainen pohja > kantaa nätisti ja mahasta kiinni.

Toki henkilöautojahan nämä vaan ovat ja niillä rajoituksilla mennään.
Kun kerran ovat henkilöautoja, niin lähestymis- ja jättökulman ei tarvitsisi olla ihan maksimaalinen, joten puskurin alla voisi olla nykyistä hieman suurempi "lumenaurauslippa", jolloin ei jäisi pohjasta kiinni.

Toisaalta tämä olisi pyllistys rangelle heikomman CdA:n muodossa, joten tuskinpa moisia pienen Suomen talven huomioivia ratkaisuja juuri nähdään. Motonetistä jälkiasennettava auralippa talveksi? :D
 
Toivottavasti monipuolisempia vaihtoehtoja korimalleihin kun akut ja tekniikka kehittyy; Subi Outback, Audi Allroad & V90CC tyylinen korkean maavaran farkku olis jees.
Nooo makuja on monia...
Minä taas ottaisin mielummin matalan ns normaalin farkun. Tyyliin audi a4, a6 tai pienempikin esim octavia kokoinen. En ole koskaan ymmärtänyt näitä citymaastureita tai millä nimellä pikkasen korkeampia mummoankan autoja nyt kutsutaankaan. Oma perse sanoo aina että kun istutaan tarpeettoman korkealla niin ajotuntuma on vähän niinkuin pupulla ratsastaisi. TOki silti ajan tällähetkellä MYLR mikä vielä näyttääkin mummoankan autolta... :lol: Mutta esim model 3 ei ole niin kätevä työssäni ja vapaalla lastenrattaiden kuljetuksessa.

Auton korkeutta tietty nostaa se että akku on auton pohjassa. Tulee mieleen että eikö akkua voisi tehdä kuten esim oli suomalaisessa Toroidion startup yritelmässä, eli akku oli pötkylä kardaanitunnelin tilalla, vai muistako oikein? Silloin periaatteessa kuskinpenkki voisi olla ns normaalikorkeudella. Luulisi että tuo tekisi hyvää auton ilmanvastuksellekin? Vai onkohan tuossa jotain rakenteellisia huonouksia verrattuna nykyiseen vallitsevaan tyyliin että patteri on litteä?
 
Onhan ranskalaisvehkeissä (myös ehkä Stellantis) ollut noita "useammasta palasta" rakennettuja eli osa akuista on tasaista ja takapäässä on ihan selvä möhkylä/paksumpi osa. Näin saadaan takaistuimen korkeus ylemmäksi luonnostaan kun hyödynnetään akustolle istuimen alla oleva tila ja samalla saadaan takaistuvien jalat alemmas kun akusto ei estä.

En näkisi etteikö akustoa siis voi rakentaa muullakin tavalla kuin tällä "skateboard" meiningillä kun niin on jo tehtykin.
 
Tää oli siis takaveto. Uskon että nelivedolla olisi ainakin höttölumessa saanut aurattua itselleen reitin eteenpäin ajaessa, jos ei suurempia aurausvalleja olisi tielle tullut.

Pakittessa vähän se ongelma että pohja on tasainen ja takapuskurin takareuna on sen verran ylhäällä että kiilaa lumen sinne alle.

Kävin nyt tänään lisää ajelemassa kun lunta on, kurvasin Turussa Martinsillan Grillin parkkikselle, jossa oli reippaasti enempi lunta kuin Teslassa maavaraa. Pakussa raksamiehet naureskeli makkaraperunoita syödessä, että kohta on jumissa tuo kaveri.. Vaan kuinka ollakkaan, pikku hiljaa se vaan puski reittiä eteenpäin. Jos kokeili pakkia, niin ei edes omia jälkiä päässyt takaisin, mikä tuntuu oudolta. En käyttänyt slip modea, ja luulen että sen kanssa olisi ollut huonompi lopputulos.
 
Auton korkeutta tietty nostaa se että akku on auton pohjassa. Tulee mieleen että eikö akkua voisi tehdä kuten esim oli suomalaisessa Toroidion startup yritelmässä, eli akku oli pötkylä kardaanitunnelin tilalla, vai muistako oikein? Silloin periaatteessa kuskinpenkki voisi olla ns normaalikorkeudella. Luulisi että tuo tekisi hyvää auton ilmanvastuksellekin? Vai onkohan tuossa jotain rakenteellisia huonouksia verrattuna nykyiseen vallitsevaan tyyliin että patteri on litteä?
Usein tätä "akku nostaa auton korkeutta" kuulee, mutta paljonko se sitten nostaa? Jos verrataan vaikka Audi A4:ää Tesla Model 3:een, niin erot on aika mitättömiä:
 
Kävin nyt tänään lisää ajelemassa kun lunta on, kurvasin Turussa Martinsillan Grillin parkkikselle, jossa oli reippaasti enempi lunta kuin Teslassa maavaraa. Pakussa raksamiehet naureskeli makkaraperunoita syödessä, että kohta on jumissa tuo kaveri.. Vaan kuinka ollakkaan, pikku hiljaa se vaan puski reittiä eteenpäin. Jos kokeili pakkia, niin ei edes omia jälkiä päässyt takaisin, mikä tuntuu oudolta. En käyttänyt slip modea, ja luulen että sen kanssa olisi ollut huonompi lopputulos.
Ihan uteliaisuudesta tässä pohdin, että mitä sä meinasit tehdä, jos kokeilu olisi päättynyt toisin :D Kuulosti vähän siltä, että et itsekään ollut ihan vakuuttunut lopputuloksesta.
 
Moi

Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.

Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
 
Moi

Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.

Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Ei tuollainen 30km ajo kyllä lämmitä mitään akkua millään tasolla tarpeeksi, etenkään jos akkua ei ole ennen lähtöä esilämmitetty reilusti.
 
Moi

Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.

Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Hyvä kikka kakkonen näissä jossa ei esilämmitystä on vetää muutama jarrutus/kiihdytys-kombo hetki ennen laturille saapumista. Itse menetellyt näin, ja tuplannut aloitusnopeusen kovemmillakin, -15 pakkasilla.
 
Moi

Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.

Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.
Aika ylimaikainen kysymys kun edes automallia ei ole mainittu, saati millä varaustasolla lataus on aloitettu. Ymmärrettävää kyllä, että tämä voi aiheuttaa hämmennystä jos kukaan ei ole tästä sähköautojen ominaisuudesta maininnut.

Lataustehoon vaikuttaa akun varaustaso ja akun lämpötila. Parhaat tehot saadaan optimaalisella lämpötilalla (mikä vaihtelee automalleittain) yhdistettynä matalaan varaustasoon (alle 20%). Jos jompikumpi ei täyty, niin jäädään huipputehojen alapuolelle. Latauskäyrä on yleensä laskeva, eli mitä täydempänä akku on, sitä hitaammin se latautuu. Tuo mainostettu 100kW toteutunee vain hyvin alhaisilla akun varaustasoilla ja laskee siitä akun täyttyessä.
 
Hyvä kikka kakkonen näissä jossa ei esilämmitystä on vetää muutama jarrutus/kiihdytys-kombo hetki ennen laturille saapumista. Itse menetellyt näin, ja tuplannut aloitusnopeusen kovemmillakin, -15 pakkasilla.
Tuota tuota, tästä on jotkut muutkin maininneet mutta...
Mutta esim omassa MYLR Teslassa tuolla ei ole mitään vaikutusta. Siis ainankaan muutamalla. Neliveto sinkoaa sen verran kovaa että siinäkin on omat riskinsä.
Mutta varsinainen asia, eikö tuo ole hiton hälyttävää jos akku lämpiää muutamassa kiihdytyksessä noin kovasti? Mitä se tekee kesällä sitten? Varmaankin nestejäähdytys on mutta jos lämmöt nousee kunnolla niin eikö ole suuri vaara että jotain vakavaa voi käydä akulle?
edit: eikö vasta jossain ollut testi, oliko se MG5 vai mikä? Missä kiihdytystesti onnistui noin 2 kertaa ja sitten ei enää oikein kiihtynyt? Vai muistanko väärin?
 
Viimeksi muokattu:
Reilu 1200km nyt sähköautoilua takana ja toistaiseksi on saanut hymyssä suin ajella, vaikka pakkanen huidellu yötä päivää -15 ja -30 asteen välillä. Käytetty Nissan Ariya 4force valikoitui itselle parhaiten sopivaksi malliksi ja kyllä on helppoa ja vaivatonta ajoa, ettei ainakaan vielä polttomoottoriautoa ole ikävä. Plussaa ajettavuudesta, maavarasta, ajovaloista, sisätiloista ja 22kw ac-latauksesta. Ainoa miinus polttomoottoriin verrattuna on toimintasäde. -30 asteen pakkasessa 80km/h keskinopeudella toimintasäde 250km.
Paria sähköautoa tullut ajettua mm. Mersun EQE niin kyllä tämä vie voiton. Makuasioita toki nämä.
Teslan ja kiinalaisten laatuun/luotettavuuteen ei riittänyt itsellä luotto. Toivottavasti Nissan kestää.
 
Citroenin uusi e-C3 on tullut myyntiin:

Citroenin sivut:

Perusmalli on kyllä aika hitsin karsittu, ei lämmitettäviä penkkejä tai edes kosketusnäyttöä (älypuhelin laitetaan telineeseen). Max malli on jo ihan perushyvin varusteltu kaupunkiautoksi:

Ei sovellu mitenkään itselle käyttöön, mutta jos joku ostaa uuden auton kaupunkiajoon kauppakassiksi tai kakkosautoksi työmatkoille, aika hyvä valinta varmaan.
Ai piru, tuollainen voisi olla aika näppärä perheen kakkosautoksi. Kyllähän noista kahdesta mallista ehdottomasti MAX versio tulee myymään, jos jokin. Tuossahan on ne mainitsemasi puuttuvat varusteet.

Ranskalaisista tulikin mieleen, mites tuo renault megane E-tech, onko io techissä sen omistajia? Satuin näkemään ensimmäisen ikinä liikenteessä viime viikolla, mutta enpä tajunnut mennä utelemaan käyttökokemuksia. Katselin huvikseni hintoja nettiautosta ja aika rajusti hinnat tulleet alas. Lamamallia saisi yllättävänkin houkuttelevaan hintaan.
Vähemmän yllättäen latauskäppyräthän noissa on aika surkeat. Onko tuo sellainen osa-alue, mitä ei kyetä parantamaan etäpäivityksillä, vai onko se kiinni ihan fyysisistä komponenteista?
 
Ihan uteliaisuudesta tässä pohdin, että mitä sä meinasit tehdä, jos kokeilu olisi päättynyt toisin :D Kuulosti vähän siltä, että et itsekään ollut ihan vakuuttunut lopputuloksesta.

En olis ajanut, jos oisin nähnyt. Sen verran oli auravalleja joka puolella, että vasta kun kääntynyt pihalle näki vallitsevan lumimäärän. Ja kenttälapio löytyy trunkista :-)
 
Täällä turusta hiukan pohjosempaan piti aamulla ajoissa löhtee enkä kerenny ees omaa pihaa kolaan, ja ajelin aika pieniä teitä joissa aura kävi vasta iltapäivällä, mutta ei ollu ongelmia, meni ko zetori ja omalle pihalle si ko saavuin reissulta niin ison vallin yli(ko tie oli jo si aurattu) tuli nätisti.
 
Kävin nyt tänään lisää ajelemassa kun lunta on, kurvasin Turussa Martinsillan Grillin parkkikselle, jossa oli reippaasti enempi lunta kuin Teslassa maavaraa. Pakussa raksamiehet naureskeli makkaraperunoita syödessä, että kohta on jumissa tuo kaveri.. Vaan kuinka ollakkaan, pikku hiljaa se vaan puski reittiä eteenpäin. Jos kokeili pakkia, niin ei edes omia jälkiä päässyt takaisin, mikä tuntuu oudolta. En käyttänyt slip modea, ja luulen että sen kanssa olisi ollut huonompi lopputulos.
Lumessa ajaminen on aina oma lajinsa, hyvä ettet jäänyt jumiin.
Jäin vaan miettimään, että mistä tiesit "raksamiesten" nauravan sinulle he jos istuivat pakussa ja sinä Teslassa? Jokainen raksamies tietää, että kevyessä pakkaslumessa voi ajaa vaikka konepeltiä myöten hankeen ja ei sinne jumiin jää, edes Teslalla...
 
Lumessa ajaminen on aina oma lajinsa, hyvä ettet jäänyt jumiin.
Jäin vaan miettimään, että mistä tiesit "raksamiesten" nauravan sinulle? Jokainen raksamies tietää, että kevyessä pakkaslumessa voi ajaa vaikka konepeltiä myöten hankeen ja ei sinne jumiin jää, edes Teslalla...
Tottakai ne nauroi, oli kateellisia ja varmaan lihaviakin, koska alla oli polttomoottoriauto. Ei tässä mitään ihmeellistä, normaalia teslajormailua lähinnä et yllätytään kun menee höttölumessa eteenpäin.
 
Tuota tuota, tästä on jotkut muutkin maininneet mutta...
Mutta esim omassa MYLR Teslassa tuolla ei ole mitään vaikutusta. Siis ainankaan muutamalla. Neliveto sinkoaa sen verran kovaa että siinäkin on omat riskinsä.
Mutta varsinainen asia, eikö tuo ole hiton hälyttävää jos akku lämpiää muutamassa kiihdytyksessä noin kovasti? Mitä se tekee kesällä sitten? Varmaankin nestejäähdytys on mutta jos lämmöt nousee kunnolla niin eikö ole suuri vaara että jotain vakavaa voi käydä akulle?
edit: eikö vasta jossain ollut testi, oliko se MG5 vai mikä? Missä kiihdytystesti onnistui noin 2 kertaa ja sitten ei enää oikein kiihtynyt? Vai muistanko väärin?
Eipä se mitenkään kovasti tietysti lämpeä, mutta muutamalla asteella on jo merkitystä ainakin omassa kipossa. Tosin mulla ei mitään lämpöseurantaa ole, eli en tiedä tarkasti mistä mihin tuo käytännössä lämpeää esimerkinomaisessa -15 lämpötilassa ja kombolla motarilta jarruttelu regenillä, sitten kaarto laturille ja ennen laturia pari-kolme jarrutusta ~40 vauhdista. Käytännössä tuo siis normaalisti lataisi sillä ~20kwhlla ekat 15 min, josta nousisi 40, mutta nyt tuolla kikalla saan sen alkamaan about tuosta 40.
 
Ranskalaisista tulikin mieleen, mites tuo renault megane E-tech, onko io techissä sen omistajia? Satuin näkemään ensimmäisen ikinä liikenteessä viime viikolla, mutta enpä tajunnut mennä utelemaan käyttökokemuksia. Katselin huvikseni hintoja nettiautosta ja aika rajusti hinnat tulleet alas. Lamamallia saisi yllättävänkin houkuttelevaan hintaan.
Vähemmän yllättäen latauskäppyräthän noissa on aika surkeat. Onko tuo sellainen osa-alue, mitä ei kyetä parantamaan etäpäivityksillä, vai onko se kiinni ihan fyysisistä komponenteista?

Olen ajellut e-techillä vuodenvaihteesta alkaen. 60 kWh akku / 220 hp, Techno-varusteluilla. Olen ollut kovasti tyytyväinen, tosin vertailukohtia minulla ei muista sähköautoista kauheasti ole. Latauskäppyröistä olin kyllä ostaessani tietoinen, mutta kun 99% latailuista tapahtuu kotona, ja yli 200 km päiväajoja tulee tyyliin pari kertaa vuodessa, niin ei sillä ole kauheasti väliä.

Lähinnä tuo etäohjaus-appi vähän ärsyttää; esilämmitys ei ihan aina mene päälle, vaikka appi niin väittää.

Auto pärjäsi muuten -34C pakkasessa vielä ihan hyvin, vaikka selvästi huomasi, että kabiinin lämmitysteho ei ollut enää ihan huipputasoa. Rangea auto tarjosi 100% latauksella tuossa vaiheessa n. 230 km (lähtö kylmästä tallista), mikä vaikutti ihan uskottavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Moi

Onko ihan normaalia, että CSS pikalautaus lataa vain 19-20kw, muita lataajia ei ole. Autolla on ajettu juuri 30km, eikö akku lämpene ajossa? Ulkona on -4 astetta.
Kyseessä on uusi Stellantis konsernin sähköauto, jossa ei ole akun esilämmistystä, mutta luvattu 100kw pika lataus.

Kokeillut ladata nyt parilla eir pikalautaus asemalla. Sama juttu.

On se ihan normaalia. Aivan perseestä ladata julkisilla enkä hommaisi sähköautoa ilman akun esilämmitystä jos omat lataukset olisi vain julkisilla tai arkiajo vaatisi sitä usein. HP e2008 oma pirssi.

Viikko pari takaperin olin ajamassa sellasta 180-190km matkaa minkä voi justiinsa päästä eco asetuksella värjöttelemällä ja ei yli 90 ajellen. No oliko sitä joku 50km jäljellä ja abc laturi tulossa. Arvelin, että höyryillä selviän juuri kotio, mutta kai sitä voisi ladata kun muksuillakin nälkä. Näytti, että yksi tyhjä paikka. No kabiini lämpöseksi ja vauhdin nosto 90 - >110. Saavut paikalle niin huomaat kun siihen vapaaseen paikkaan on juuri tullut auto ja toinen tesla siinä vielä pörrää ympärillä. Heität ilmoille vittu saatana perkeleet kun range ei riitä enää kotiin asti kun tuhlasit akkua liikaa.

No sapuskalle ja päivystämään appia koska vapautuu paikka. Onneksi meni vaan 15min. Tietenkin akku jäähtynyt täysin ja kinuttaa sitä 20kw sisään. Onneksi ei ollut kuin 40km jäljellä niin 30min ruokailun aikana sain tarpeeksi, mutta jos olisi pitänyt ladata 10% -> 80% niin olisi mennyt aivan törkeästi aikaa ja rahaa.

Kun lähdettiin niin paikalle tuli heti joku. Siinä oli pari sähköautoa vieressä parkissa missä varmaan oli joku sisällä päivystämässä apista kuten meikäläinen, mutta ne ei kyllä ehtineet paikalle.

6000km ajellut tolla autolla ja 3 kertaa tarvinnut julkisia onneksi vain. Talvella tuo tulee olemaan ihan jäätävää paskaa tulevaisuudessa jos niitä ei saada huomattavasti lisää. Paikkojen vähyys yhdistettynä hitaaseen latausnopeuteen niin siinä menee kyllä hermot aivan riekaleiksi jos jotain matkaa on tekemässä ja olisi joku aikataulu...
 
Niin, itse jätän tuollaiset asemat suoraan välistä koska se viimeinen paikka todennäköisesti menee milloin tahansa. Meidän e-2008 on pidemmässä ajossa ladannut varsin hyvin, myös hiukan kireämmillä pakkasilla. Eipä ole alle 50kW nopeuksia juuri näkynyt. Olen katsonut aina sellaisen latausaseman jossa on vähintään 2 paikkaa vapaana ja ajoittanut lataukset niin, että akussa on vielä virtaa siirtyä toiselle laturille ja ennen latausta on vähintään tunnin siirtymä takana akun lämpötilan nostamiseksi. Tiedostan kuitenkin sen, että jos ei suunnittele ajojaan ja reittejä etukäteen törmää todennäköisesti ongelmiin.



Monella ABC:llä, jossa on kaikki stallit varattuna ei akun esilämmityksetkään auta sillä aseman teho ei riitä ja tuollainen 20kW on varsin tavanomainen lukema siinä tilanteessa.

Siinä saa sitten varautua pysähtymään about joka mahdollisella latauspisteellä varmuuden vuoksi. Toki riippuen reitistä montako niitä tulee vastaan, mutta ei toi talvi range niin ihmeellinen ole varsinkin jos on lämmitys päällä.

Onko oikeasti noin, että abc 100-150kw pikalaturi voi muka olla 20kw ja ihan normaalia (sanoisin, että uskopuhetta enkä pasko)? Ajatellut, että ne on about puoliteholla jos paikat täynnä. Tuohan on jo sen tason kusetus, että siitä pitäisi ilmoittaa, koska 1h jälkeen lähtee minuuttitaksa pyörimään eikä ole ehtinyt kuin ladata sen 20kwh :D

e: Vuosi takaperin ajelin farkku plugarilla saariselälle. Nyt moinen matka naurattaisi (itkettäisi) jos pitäisi tehdä. Onneksi ei tartte ja tälläsiin poikkeustapauksiin voi sitten valita vaikka lentokoneen tilalle tjsp. Ei sillä autolla imho ole pakko kusematta lappiin päästä. Pää-asia, että arjessa pärjää ilman ongelmia, mutta loma reissut sun muut niin niissä voi vähän joustaa. Turha maksaa peltilehmästä 10-20k€ extraa, että ne erikoistapaukset hoituu...
 
Varsinkin sellaisilla abc:llä joita todennäköisesti tietää käyttävänsä kannattaisi vilkaista etukäteen appista sen latauskentän kokonaistehot.

Esim:

Screenshot_2024-01-19-10-48-07-32_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg
Screenshot_2024-01-19-10-47-47-03_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg


Abc Teivo 150kW/4kpl =37,5kW
vs
Abc Pirkkala 800kW/10kpl = 80kW
 
Varsinkin sellaisilla abc:llä joita todennäköisesti tietää käyttävänsä kannattaisi vilkaista etukäteen appista sen latauskentän kokonaistehot.

Esim:

Screenshot_2024-01-19-10-48-07-32_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg
Screenshot_2024-01-19-10-47-47-03_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg


Abc Teivo 150kW/4kpl =37,5kW
vs
Abc Pirkkala 800kW/10kpl = 80kW

No on toi 37,5kW:kin käytännössä 100% enemmän kuin 20kwh. Sillä vaihdilla jos saa niin tunnissa aika monen sähköauton akku on 20->80%. 20kwh on niin naurettava nopeus pikalataukseen etten kyllä usko ellei joku ratakiskosta väännä todisteita tänne eteen :)
 
No on toi 37,5kW:kin käytännössä 100% enemmän kuin 20kwh. Sillä vaihdilla jos saa niin tunnissa aika monen sähköauton akku on 20->80%. 20kwh on niin naurettava nopeus pikalataukseen etten kyllä usko ellei joku ratakiskosta väännä todisteita tänne eteen :)
Kyllä on parikin kertaa osunut juurikin tuo 20kW teho omalle kohdalle. Kyseessä aina juurikin ABC:n 4:n auton 150kW kenttä. Jatkossa kierrän nämä mahdollisimman kaukaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota on nyt julkisesti ilmoittanut ettei se tällä hetkellä kykene vastaamaan sähköautoilun kilpailuun ja kehittää edelleen polttomoottoritekniikkaa. Kun otetaan huomioon paljonko yhtiöllä on kirittävää minä määräisin jokaisen polttomoottoreiden parissa työskentelevän perehtymään tulevaisuuden voimanlähteisiin. Toyotan aika alkaa olla ohi ja kiinalaiset tulevat kaappaamaan markkinat muutamassa vuodessa.


Ei kannata vääristellä asioita. Toyota on ollut skeptinen puhtaita sähköautoja kohtaan pidempään ja valinnut tuon strategian jo vuosia sitten. Onhan monen muunkin merkin johdosta tullut kommenttia, että nämä ovat vain väliaikaisesti toimiva ratkaisu.

Sähkömoottori itsessään on voimanlähteenä ylivertainen polttomoottoriin verrattuna, mutta se on vain osa kokonaisuutta jossa on vielä paljon kysymyksiä avoinna jos oikeasti ympäristön asialla ollaan.
 
Toyotan valmistama hybriditekniikkakin on monelta osin pelkkää viherpesua varsinkin niiden isompien moottoreiden osalta. Itsekin omistin Lexus 3.3L V6 VVT-i hybridin ja luulin maailman pelastuvan, mutta tankilla totuus oli vähän toinen.

Kuulostaa hieman räikeältä mielipiteeltä, verrattuna mitä valtavirralta on tässä vuosien aikana kuullut.
Toki esimerkkikin on ilmeisesti hieman ääripäätä, eli joku parin tonnin painoinen SUV, omakotitalon ilmanvastuksella?

Itselläkin täysin päinvastainen kokemus siitä vanhasta perus 1.8 hybriditekniikasta. Sanoisin jopa että nyt kun on ns. tämän hetken sähköautoilua koittanut, niin ei välttämättä haittaisi palata taloudeliseen hybridiin/bensa-autoon ja katsoa sitten muutaman vuoden päästä uudestaan.
Toyota myös myy autoja jokaisessa maailman kolkassa, eli myös niissä jossa sähköautoilu ei tule vielä lähivuosina yleistymään.
 
Onneksi Neste ja ST1 ovat kasvattamassa omaa latausverkostoaan ja molemmilla samat edut; Kempowerin laitteet kortinlukijoilla ja todellakin riittävästi tehoja kentällä.

Samaten, vaikka ABC etenee pykälin niin olemassaolevia, alimittaisiksi jääviä kenttiä hiljalleen vankistetaan tehoilta ja letkujen määrältä.
 
Ei siinä ole mitään käsittämätöntä. Ei tarvitse kuin katsoa, että mikä on maailman todellisuus pikkuisen Suomen ulkopuolella. Aika iso osa väestöstä taitaa olla vielä kehittyvien maiden kansalaisia ja sähköautot eivät tule tuolla kyseeseen vielä pitkään aikaan.
 
Eniten kyllä naurattaa kun täällä monet sanovat polttomoottorilla varustettua autoa dinoksi..... Sähköautoja oli jo 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Esimerkiksi Studebaker Electric ja moni muu. Olivat tietyillä tapaa osittain parempia kuin sen ikäiset polttikset, että eivät ne sen tuoreempi asia kuluttajille ole kuin muutkaan autot.
 
Eniten kyllä naurattaa kun täällä monet sanovat polttomoottorilla varustettua autoa dinoksi..... Sähköautoja oli jo 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Esimerkiksi Studebaker Electric ja moni muu. Olivat tietyillä tapaa osittain parempia kuin sen ikäiset polttikset, että eivät ne sen tuoreempi asia kuluttajille ole kuin muutkaan autot.

Eiköhän se tuu enemmän tosta dinomehun käytöstä polttonesteenä kuin tekniikan iästä :)
 
Eiköhän se tuu enemmän tosta dinomehun käytöstä polttonesteenä kuin tekniikan iästä :)

Vai enemmänkin jalostuksen jätteiden käyttöä? Mutta rupeaa menemmän aiheen ulkopuolelle. Sähköautojen kehitys jäi monen asian takia pois hyvin pitkäksi aikaa. Nyt se on vain uudestaan noussut pinnalle.
 
Toyota on nyt julkisesti ilmoittanut ettei se tällä hetkellä kykene vastaamaan sähköautoilun kilpailuun ja kehittää edelleen polttomoottoritekniikkaa. Kun otetaan huomioon paljonko yhtiöllä on kirittävää minä määräisin jokaisen polttomoottoreiden parissa työskentelevän perehtymään tulevaisuuden voimanlähteisiin. Toyotan aika alkaa olla ohi ja kiinalaiset tulevat kaappaamaan markkinat muutamassa vuodessa.


Toyota ja niiden joka viikkoiset höpöhöpö puheet alkaa olemaan jo aika legendaarista, vai pitäisikö sanoa väsynyttä. Välillä ollaan läpimurtoa lähellä solid state patterissa, välillä lässytetään miten sähköautoilu ei ole tulevaisuus ja sitten seuraavaksi ollaan julkaisemassa manuaalivaihteistolla olevaa sähköautoa. Lopulta saadaan ulos vuoden paskin sähköauto. Sitten taas mietitään vetyautoja ja nyt näköjään polttomoottoreita.

Eipä kiinnosta tuolta puljulta ostaa muutenkaan enää mitään kun koko toiminta on niin perseestä. Näinhän se menee isoilla firmoilla, että kun tiputaan kilpailusta niin yritetään kampittaa muita.

Toyota is quietly pushing Congress to slow the shift to electric cars




Mut ehkä se solid state battery putkahtaa sieltä nyt hetkenä minä hyvänsä! Redditissä oli osuva kommentti:

Is this solid state battery with us in the room right now?
 
Varsinkin sellaisilla abc:llä joita todennäköisesti tietää käyttävänsä kannattaisi vilkaista etukäteen appista sen latauskentän kokonaistehot.

Esim:

Screenshot_2024-01-19-10-48-07-32_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg
Screenshot_2024-01-19-10-47-47-03_a697e38f522af950aab94938137e5646.jpg


Abc Teivo 150kW/4kpl =37,5kW
vs
Abc Pirkkala 800kW/10kpl = 80kW

Toihan on perus 22kw ac asema. Sehän sanotaanki tuossa äpissä… ei anna yli. Ei tää niin vaikeeta oo. 22kw type2. Mä käytän näitä asemia, ei ole pikalatausta.
 
Olen ajellut e-techillä vuodenvaihteesta alkaen. 60 kWh akku / 220 hp, Techno-varusteluilla. Olen ollut kovasti tyytyväinen, tosin vertailukohtia minulla ei muista sähköautoista kauheasti ole. Latauskäppyröistä olin kyllä ostaessani tietoinen, mutta kun 99% latailuista tapahtuu kotona, ja yli 200 km päiväajoja tulee tyyliin pari kertaa vuodessa, niin ei sillä ole kauheasti väliä.

Lähinnä tuo etäohjaus-appi vähän ärsyttää; esilämmitys ei ihan aina mene päälle, vaikka appi niin väittää.

Auto pärjäsi muuten -34C pakkasessa vielä ihan hyvin, vaikka selvästi huomasi, että kabiinin lämmitysteho ei ollut enää ihan huipputasoa. Rangea auto tarjosi 100% latauksella tuossa vaiheessa n. 230 km (lähtö kylmästä tallista), mikä vaikutti ihan uskottavalta.
Mielenkiintoista kuulla. Sähkikseksi tuo on kyllä ehdottomasti tyylikkäämmästä päästä, eikä teknisesti vaikuta olevan nyt ihan niin raakile kuin käytännössä joka ainoalla muulla eurooppalaisella valmistajalla.
Mites tuo latailu matkaa tehdessä, onko ne latauskäppyrät oikeasti niin surkeat kuin mitä björnin videoista saa kuvan ja miten pitkälle tuolla pääsee todellisuudessa kesäkeleillä?
 
Toihan on perus 22kw ac asema. Sehän sanotaanki tuossa äpissä… ei anna yli. Ei tää niin vaikeeta oo. 22kw type2. Mä käytän näitä asemia, ei ole pikalatausta.

Näköjään olisi pitänyt valita joku toinen latauskenttä esimerkiksi eikä tuo Pirkkalan ABC jossa on samassa kentässä sekä CCS pikalatausta ja Type2 22kW AC-latausta.

Tuolla samalla kentällä on periaatteessa kaksi erillistä kenttää kuitenkin, joissa toisissa on uusia 800V/400V latureita.

Latauskartta.fi:
1705680395468.png
 
Tästä Kia/Hyundai ongelman juurisyystä ei tietääkseni ole ihan 100% varmaa tietoa. Olen itse tästä jonkin verran lukenut ja vaikuttaisi myös olevan täysin mahdollinen skenaario se, että osalla porukasta on sellainen puhelin mikä ei laske Kia Connect/Hyundai Bluelinkkiä lepotilaan ja kyseinen äppi kyselee toistuvasti tietoja auton tilasta. Tämä taas johtaa siihen, että auton 12v järjestelmä ei pääse ikinä lepoon ja akku tyhjenee.

Muistan jostain foorumeilta lukeneeni, että jollakin oli puhelinäppi kysellyt auton tilaa 5000 kertaa päivän aikana. En jaksa lähdettä etsiä, mutta autovalmistajan kannalta tämmöinen ongelma on vähän inhottava ratkottava. Joko joutuu muuttamaan äppiä siten, että se ei päivitä auton tilaa käynnistyessään tai yrittää opastaa asiakkaita konfiguroimaan tuotetta, joka ei ole edes oma tuote (virranhallinta-asetukset puhelimessa), tai tehdä kehitysyhteistyötä puhelinvalmistajien kanssa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi helppo, mutta käyttäjän kannalta ärsyttävä kun joutuu aina manuaalisesti virkistämään auton tilan.
Tämä on ihan höpönlöpöä. Mikään käyttöjärjestelmä ei pakota sovellusta lähettämään jatkuvia kyselyitä autolle. Mikäli tällaista ilmiötä esiintyisi, vika olisi sovelluksessa. Se olisi itsessään tietysti ihan mahdollista, koska korealaiset ovat täysin surkeita softassa. Hyundaille ei toimi vuosienkaan jälkeen esimerkiksi ajastettu lataus luotettavasti.

Mutta mitä tulee akun tyhjenemiseen, virallinen ohjeistus merkkihuollosta on ollut ottaa esimerkiksi HI5:ssa latauskaapelin lukitus pois käytöstä latauksen jälkeen. Auto siis selviää pakkasista suht hyvin itsekseen, mutta jos kytket auton lataukseen ja jätät siihen, auto voi olla vuorokaudessa kahdessa hengetön.

Vaikuttavia tekijöitä on oletettavast ainakin kolme. 1) Hyundai ja Kia laittavat autoihinsa heikkolaatuisia 12 voltin akkuja. 2) Valmistajien kyky tuottaa autoon ja älypuhelimeen toimivaa koodia on hyvin heikko ja 3) laadunvalvonta ja reklamaatioprosessit eivät toimi tai tuloksista ei välitetä.
 
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti D:päälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis? :D
 
Tervetullutta informaatiota, josta toivottavasti muut valmistajat ottavat oppia:
"Renault myös kertoo, että Scenicin akkupaketti on tarvittaessa korjattavissa sekä kierrätettävissä. Akussa on 12 erikseen vaihdettavaa moduulia"
 
Aina jostain pitää valittaa niin sähköinen Grand Scenic kokoluokan vehje kyllä kiinnostaisi enemmän kuin jälleen yksi pikku crossoveri.
 
Eiköhän se ennen FSD:tä kuitenkin tule, eikä Toyota ole sentään luvannut solid state akkuja samalle vuodelle joka vuosi.

Juu Teslan FSD lupailut ja Toyotan Solid State Battery ovat samaa legendaarista sarjaa, tosin noista ensimmäisestä on edes jotain näyttöä vaikka kaukana onkin puheista.
 
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti D:päälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis? :D
Mulle kävi tää kerran Enyaqilla. Aika hämmentävä kokemus.
 
Tuli kiva bugi vastaan id kolosessa, ainakin ite sanoisin bugiksi.. käänsin äkäseen autoa et saan laturiin kii lumisateen jälkeen, avasin oven koska tutkat täynnä mosoa ja peilit kans kun en lämmitellyt eka, piti vaan nopsaan kääntää ympäri et piuha yltää.. no ovi auki autohold ei aktivoidu lainkaan.. pakitin pikkasen ovi auki ko katsoin siitä penkkaa, painoin jarrua ja totesin tässä hyvä.. meinasin nousta pois ja avot auto lähti taaksepäin.. paniikissa eka jarru pohjaan tietty heti, si vaan väänsin automaattisesti D:päälle ja taas meinasi nousta.. ja auto eikun eteenpäin..
No si taas pakki ja samaan paikkaan jossa hyvä.. ja sit tajusin jo painaa P:n päälle, mitä ikinä muuten tarttee painaa.
Melkeen tekis mieli kokeilla jos kerkeis kokonaan autosta ulos ja oven kii ni ajaiskos se akkunsa loppuun 5kmh jollei mihkään törmäis? :D

Mulle kävi tää kerran Enyaqilla. Aika hämmentävä kokemus.

Voisin veikata, että kun nostaa perseen penkistä niin meno loppuu?

Eli ei niin dramaattista mitä ensin voisi luulla.
 
Tämä on ihan höpönlöpöä. Mikään käyttöjärjestelmä ei pakota sovellusta lähettämään jatkuvia kyselyitä autolle. Mikäli tällaista ilmiötä esiintyisi, vika olisi sovelluksessa. Se olisi itsessään tietysti ihan mahdollista, koska korealaiset ovat täysin surkeita softassa. Hyundaille ei toimi vuosienkaan jälkeen esimerkiksi ajastettu lataus luotettavasti.

Mutta mitä tulee akun tyhjenemiseen, virallinen ohjeistus merkkihuollosta on ollut ottaa esimerkiksi HI5:ssa latauskaapelin lukitus pois käytöstä latauksen jälkeen. Auto siis selviää pakkasista suht hyvin itsekseen, mutta jos kytket auton lataukseen ja jätät siihen, auto voi olla vuorokaudessa kahdessa hengetön.

Vaikuttavia tekijöitä on oletettavast ainakin kolme. 1) Hyundai ja Kia laittavat autoihinsa heikkolaatuisia 12 voltin akkuja. 2) Valmistajien kyky tuottaa autoon ja älypuhelimeen toimivaa koodia on hyvin heikko ja 3) laadunvalvonta ja reklamaatioprosessit eivät toimi tai tuloksista ei välitetä.

Niin, en väittänytkään etteikö se juurisyy olisi korealaisissa itsessään lopulta huonon koodin vuoksi. Yleisesti ottaen tuo 12v akkujen tyhjenemisongelma on niin satunnainen, mutta verrattain samalla "yleinen", että siinä on varmasti inhottava matriisi ratkottavaksi. Minulla on vähän sellainen mutu, että se ei edes kaikilla käyttäjillä johdu samasta asiasta. Yhdellä tyhjentyminen voi johtua sovelluksen kämäisyydestä, toisella koodaajille odottamattomasta latauskäyttäytymisestä, kolmannella itse akun valmistusvirhe, neljännellä joku helvetin autistisen sähköautokäyttäjän jatkuvasti portissa oleva OBD-lukija jne.

Tää juttu on nimittäin vaivannut e-gmp autoja niin pitkään, että en usko korealaisilla itselläkään olevan 100% varmuutta kaikista juurisyistä. Toisilla taas niin kuin itsellä ei ole ollut ongelmaa, mutta ehkä joku päivä.

Kuten aiemmin postailin, kaikki autovalmistajat on vissiin korkeintaan keskinkertaisia koodissa paitsi ehkä(!) Tesla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom