Yleistä keskustelua sähköautoista

Molemmat on kulkuneuvoja. Montako 1000 hevosvoimaista perheautoa löytyy sähköisten lisäksi?

Omat miinuksensa on, muttei ne useimmille merkitse mitään. Toimintamatka nyt se bensalenkkarien vakioaihe sähköautojen palamisen lisäksi (joita palaa polttiksia vähemmän).

Kuinka moni tarvitsee 1000 hv perheauton? Ei kukaan. Kuinka moni haluaisi maksaa isot rahat siitä, että saa 1000 hv auton? Hyvin marginaalinen porukka. On täysin turha keulia jollain sellaisella suorituskyvyllä, jolla ei tee yhtään mitään eikä sitä tarvitse yhtään mihinkään. Ei ole millään tavalla mielekästä yrittää perustella jotain tuotetta paremmaksi sillä, että siinä on jokin ominaisuus, mitä toisessa ei ole, jos se ominaisuus on täysin turha.

Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
 
Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
On niillä ehdottomasti merkitystä, se onnnistuuko markkinointi niiden esille tuomisesta on markkinoinnin haaste.

Jos kaivetaan niitä plussia (eikä sekoiteta sitä että jossain mallissa ne sössitty, tai että joku polttis malli pystyy samaan)

- Käyttökustannukset, nyky hetkestä voi kiistellä, mutta mietitään sitten lähi tulevaisuutta
- Voimalinja, se kai lyhyesti sanoen on sähkiksen vahvuus, oli sitten 50hv, 200hv, tai jotain muuta
- Talvellä lämminkoppi, kesällä viileä (jos ei takerruta siihen että polttoaine lämmitin ja kesällä muutaman minuutin tehokas ilmastointi)
- Virtaulostulot (toki polttikseenkin voi rakennella vaikka mitä)



Loppu meni kovasti käyttövoima keskusteluun, niin jatkoin sinne.


Sähkisketjusta
Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Listasit tekijät joissa polttis on vahva, eli lista kuvaa ehkä niitä tekijöitä jotka askarruttavat polttisautoilijaa tässä murroksessa, aiemmin autonvalinnassa ei ole asiasta juurikaan joutunut pohtimaan.

Kun sisäistänyt sen että valikoimasta löytyy malli jolla toimintamatka ylittää reilusti sen arkiajot, niin seuraava pohdinta on sitten se levinreissu joka tehtiin omalla autolla vuonna 19, eihän se akku siihen riittä, mitäs jos haluaisikin tehdä vuonna 25 saman reissun, no ikääkin tullut, ja matka täynnä latureita, samoin kohteessa. Entäs se vuokra kärry juttu, kun haettiin ikeästä kuorma, entäs jos haluan vetää kärriä, enkä vuokratapakettiautoa...



Ei ole millään tavalla mielekästä yrittää perustella jotain tuotetta paremmaksi sillä, että siinä on jokin ominaisuus, mitä toisessa ei ole, jos se ominaisuus on täysin turha.
Toimintamatka ei muutu turhaksi, se on tärkeä, mutta jos valinnan tehnyt riittäväksi, niin pidempi muuttuu turhaksi, mistä ei halua maksaa, ehkä ei niin turhaksi kuin 1000hp.


- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Kun sen toimintamatkan on pureskellut, niin tämä seuraava mikä mietittytää kovasti sähkistä harkitsevia. Nähty siellä autossa aikaa kuluttavia lataajia, ettei tuo ainakaan itse kiinnosta. Tämä monella ratkennut vasta ostopäätöksen jälkeen, jonkajälkeen usein kuvaava kommentti, auto liikkeelle lähtiessä tankkitäynnä, jos nyt joutusin miettiin polttista niin arveluttaisi nimenomaan tuo pumpulla tankkaamisen tarve.

Jos ainoa lähin latauspaikka on siellä kaukana ABClle , minne erikseen mentävä, mikä myös lähin polttoaine asema, niin tuosta kokemuksesta ei pääse nauttiin, ja iso juttu ajella 700km, vs 400km kertakäynnin jälkeen, toki on sitten heitä jokta sitä polttoaineitta hakevat tuntien reissuilla hinnan takia, vaikka itse reissuun kuluisi vielä enemmän siitä kantamasta ja ajasta.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Ei, nyt olivat vain asioita mitkä arveluttaa, jos ne käsitelty, niin niiden jälkeen päästää valintaperusteisiin. jossa sähköauto voi pestä mennen tullen polttisvaihtoehtoa. tai sitten sähkistarjonnasta puuttuu vielä se sopiva vaihtoehto. Pidemmässä juoksussa, vaikka latausnoepus ja kantama pysyisi samana, niin sähkistarjonta monipuolistuu, eli sieltä löytyy se sopivavaihtoehto, jos pöydällä jää polttis ja sähkis, niin sitten on ne kustannukset, kokoajan menty sitä kohti että miksimaksaa polttiksen käytöstä, jos samalla tai pienemmin kustannuksin saa sähkiksen.
 
Viimeksi muokattu:
Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.

Lasketaanko työsuhdeautoilijat suureksi massaksi? Ainakin sitä kautta tulee Suomessa eniten uudehkoja autoja vaihtoautomarkkinoille.

Isoissa firmoissa alkaa nyt tulemaan pakotuksia että työsuhdeautoksi hankittavien autojen pitää on nollapäästöisiä eli täyssähköautoja.
 
Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.
Suurin osa matkoista (lähes 100%) on <200km. Työmatka-ajoa ja lähiseudulla asiointia. Tuolloin noilla asioilla ei ole mitään väliä.

Sähköauton plussat normaalikäytössä:
-aina akku täysi kotoa lähtiessä
-ei tarvi tankkailla.
-edullista ajoa
-ei haise
-aina lämmin ja miellyttävä
-luotettava
-kovalla pakkasella aivan huippu

Polttiksen plussat arkiajoissa:
-
-
Ja vielä
-

Polttis sitten jos pitää ottaa vene/kelkka mukaan Lappiin. Sähkiksellä vaatisi urheiluhenkeä
 
Lasketaanko työsuhdeautoilijat suureksi massaksi? Ainakin sitä kautta tulee Suomessa eniten uudehkoja autoja vaihtoautomarkkinoille.

Isoissa firmoissa alkaa nyt tulemaan pakotuksia että työsuhdeautoksi hankittavien autojen pitää on nollapäästöisiä eli täyssähköautoja.
Työsuhdeautoissa tilanne vääristyy, koska valintoja ohjataan verotuksella ja yritysten autopolitiikalla sähköautojen suuntaan. Samanhintaisen sähköauton saa siis työsuhdeautoksi huomattavasti edullisemmin kuin vastaavanhintaisen polttiksen.

Saa nähdä onko vaikutusta sillä, että 2 vuoden päästä verotusarvon alennus sähköautoille poistuu.
 
Suurin osa matkoista (lähes 100%) on <200km. Työmatka-ajoa ja lähiseudulla asiointia. Tuolloin noilla asioilla ei ole mitään väliä.

Sähköauton plussat normaalikäytössä:
-aina akku täysi kotoa lähtiessä
-ei tarvi tankkailla.
-edullista ajoa
-ei haise
-aina lämmin ja miellyttävä
-luotettava
-kovalla pakkasella aivan huippu

Polttiksen plussat arkiajoissa:
-
-
Ja vielä
-

Polttis sitten jos pitää ottaa vene/kelkka mukaan Lappiin. Sähkiksellä vaatisi urheiluhenkeä
Älä nyt sotke. Nimenomaan jos ajamiset ovat lyhyitä rangen sisällä ja on vielä kotona latausmahdollisuus, niin sähköauto on ehdottomasti parempi valinta. Ei sitä ole kukaan kiistänyt.
 
Suurin osa matkoista (lähes 100%) on <200km. Työmatka-ajoa ja lähiseudulla asiointia. Tuolloin noilla asioilla ei ole mitään väliä.

Sähköauton plussat normaalikäytössä:
-aina akku täysi kotoa lähtiessä
-ei tarvi tankkailla.
-edullista ajoa
-ei haise
-aina lämmin ja miellyttävä
-luotettava
-kovalla pakkasella aivan huippu

Polttiksen plussat arkiajoissa:
-
-
Ja vielä
-

Polttis sitten jos pitää ottaa vene/kelkka mukaan Lappiin. Sähkiksellä vaatisi urheiluhenkeä

Mutta kyllä niillä asioilla on silti väliä.

Ainakin itselleni auton tehtävänä on mahdollistaa asioita, eikä aiheuttaa ketutusta, ja ajan autolla joka on ominaisuuksiltaan tarpeettoman hyvä 99% ajoihin, koska tarvitsen tilavaa ja vetokykyistä autoa prosenttiin ajoista.

Ajan pääasiassa yksin tai kaksin, mutta autoon pitää silti mahtua 5 ihmistä niitä 30% ajoja varten. 10% ajoista autoon pitää mahtua 5hlö, koira ja mökkitavarat. Ne eivät mahdu vw golfiin, vaikka sillä hoitaisi 90% ajoista erinomaisesti.

Sama juttu sähköautojen rangen kanssa. Voi sopia monelle täydellisesti (golf), mutta joitain mietityttää vajaavainen toimintamatka, vaikka se haittaisi vain kerran pari vuodessa.
 
On täysin turha keulia jollain sellaisella suorituskyvyllä, jolla ei tee yhtään mitään eikä sitä tarvitse yhtään mihinkään. Ei ole millään tavalla mielekästä yrittää perustella jotain tuotetta paremmaksi sillä, että siinä on jokin ominaisuus, mitä toisessa ei ole, jos se ominaisuus on täysin turha.
Juurihan itse keulit kalliilla autolla:
Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Itse ajan tälläkin hetkellä yli 100 k€ sähköautolla ja voin ihan rehellisesti sanoa, että tällä ajaminen ei ole mukavuudeltaan lainkaan sen kummempaa kuin laadukkaalla bensa-autolla ajaminen. Ainoa ero jonka huomaa on se, että kaasupolkimen painamiseen sähköauto reagoi rivakammin, mutta silläkään ei ole käytännön ajossa mitään merkitystä.
Keskivertokansalaisella ei ole mahdollisuutta ostaa sadantonnin autoa tai saada sellaista työsuhde-etuna. Jälkimmäisen maksamiseen pääsevät kyllä osallistumaan.
Sähköautot ovat tällä hetkellä vielä kalliimpia kuin vastaavan luokan polttomoottoriautot, mutta hinnat tulevat laskemaan ja ominaisuudet paranemaan. Ehkä jo lähitulevaisuudessa autot ovat hintansa puolesta samalla viivalla, jolloin valinnan näiden välillä hankinnan välillä määrittää se, onko autoa mahdollista ladata helposti. Muun käyttömukavuuden perusteella valinta vaaka kallistuu sähköautoon. Mukavuus korostuu nimenomaan näissä keskiluokan autoissa, joissa moottorin äänet ovat kuultavissa, eikä tehoreserviä ole ylettömästi.
Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.

Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Tällä hetkellä siirtymä sähköautoihin on hankalinta sellaisilla alueilla, joissa ei ole mahdollisuutta omaan parkkipaikkaan lataustolppineen, eli käytännössä suurten kaupunkien keskustoissa.
Pitkä toimintamatka on oleellinen asia pienelle ryhmälle, eikä suurelle massalle, ainakin jos asiaa katsoo päivittäisten ajojen kannalta.
Lataaminen on omalla paikalla on huomattavasti vaivattomampi toimenpide kuin bensa-asemalla vierailu ja seuraavan kerran liikkeelle lähtiessä akussa on taas riittävästi virtaa.
Fakta on se, että suuret massat eivät tiedä sähköautojen eduista tai heillä ei ole sellaista mahdollisuutta hankkia. Kaikille sähköauto ei toistaiseksi sovellu, eikä heidän myöskään ole järkevää sellaista hankkia.
 
Screenshot 2021-01-04 at 11.27.51 copy.jpeg
Screenshot 2022-01-14 at 12.12.47.png

Latauskartta, tammikuu 2021 ja 2022. Mukavasti näyttää tilanne kehittyvän.

E: lisätään tähänkin, että kartalla siis +100kwh laturit

Ja taas on vuosi vierähtänyt. Nyt kartalla 150kW-laturit ja "autoni on Tesla", eli myös superit mukana.

Screenshot 2023-01-05 at 16.49.14.png



Mukavasti näyttää tilanne kehittyvän.

Laitetaas vielä perinteinen postaus joka jäänee mahdollisesti viimeiseksi. Ensi vuonna tuolta tuskin näkyy enää hirveästi maata alta. Samalla hyvä muistutus kuinka nopeasti tilanne on muuttunut latureiden suhteen.

Latauskartan asetukset muuttuneet viime vuodesta, niin nyt kuvassa on taas +100 KW laturit. Valittu 400 & 800 V ja myös vain Tesloille tarkoitetut superit.

Näyttökuva 2024-1-7 kello 12.00.36.png
 
Mielestäni vertailet omenia ja jakkaroita.
Autoissahan on standardoituneet "USB-liittimet", eli täällä Euroopassa type2 ja CCS2. Tämä on eittämättä hyvä asia, Amerikoissa pikalatausstandardiksi on nyt sitten muodostumassa tai jo muodostunut Teslan alunperin kehittämä liitin, joka kai sitten sopii paremmin sikäläisiin oloihin kun siellä ei tarvitse AC-latauksessa miettiä kolmivaihelatausta tms.

Akut eivät ole autoissa keskenään sen enempää vaihdettavissa kuin puhelimissa, läppäreissä tai muissakaan sähköisissä härpättämissä. Pitäisikö olla, myös eri tuotekategorioissa, eli läppärisi akku pitäisi sopia myös akulliseen pöllynimuriisi, ja päinvastoin?

Ääriesimerkkeinä autopuolelta että Tesla on pyrkinyt integroimaan akut yhä lähemmäksi auton rakennetta jolla saadaan ainakin kustannussäästöjä, kun taas Nio on sitä mieltä että akun on oltava tien päällä vaihdettavissa. Kumpi noista ääripäistä on oikea ratkaisu joka tulisi pakottaa kaikille standardiksi, ja millä perustein? Teslahan pilotoi omaa vaihdettavaa akkumalliaan jo kauan ennen Nioa, mutta totesi idean elinkelvottomaksi; en tiedä onko Nion idea vielä lähtenyt erikoisesti lentämään, ovatko eurooppalaiset innoissaan ostamassa Nion sähköautoja?

Nion akku on ilmeisesti niin helppo vaihtaa että on jo nähty Youtube-videoita missä Nion akku on pudonnut pohjasta tielle kesken ajon. Sellaista sattuu kun ei käytä hattuu.

Eri sähköautoille toki itse akut tulevat varsin usein samoilta valmistajilta, mutta monesti kai pakattu eri tavalla. On kuitenkin oletettavaa että monien valmistajien akkupaketit alkavat yhä enemmän muistuttaa toisiaan, kun ei kaikilla ole halua ja voimavaroja toimia akkuteknologian kehittäjinä tai edes soveltajina.
Aikoinaan oli suurinpiirtein vain akulla toimivia porakoneita. Nyt valikoima on laajentunut ja monella merkillä on muutama yleisakku, jotka käyvät sitten erittäin suureen joukkoon laitteita (Moottorisaha, lumilinko, ruohonleikkuri, pensasleikkuri, trimmeri..) Sitten on taas pienempiä laitteita (porakone, kulmahiomakone, sirkkeli, höylä, hiomakone, naulain, työvalo, työmaaradio, juotosasema jne jne jne.)

Aivan mainiosti voisi olla standardiakkuja autoissa..(Standardi ulkomuoto, kiinitykset, ulostulojännite, kommunikointi auton tietokoneen ja laturin kanssa..) Sisukset tietysti voisi vaihtua, jos esim akkukemia kehittyy..
 
Juurihan itse keulit kalliilla autolla:

Tarkoitin tässä keulimisella sitä, että nostetaan esiin jokin ominaisuus jolla perustellaan sitä, miksi kyseinen tuote olisi oikea valinta.

Minä taas en keulinut kalliilla autolla vaan päinvastoin toin esiin sen, että edes kallis sähköauto ei ole ajomukavuudeltaan yhtään sen parempi kuin hyvä polttisautokaan.


Fakta on se, että suuret massat eivät tiedä sähköautojen eduista

Höpsistä. Kyse on siitä, että ne edut eivät ole niin merkityksellisiä, että ne riittäisivät perusteluksi vaihtaa sähköautoon. Jos sähköauton ainoa etu on se, että ajaminen on halvempaa ja auton voi ladata kotipihalla, niin ei se kaikille ole vielä peruste vaihtaa.

Ja voimalnjalla keuliminen on myös ihan turhaa. Suurimmalle osalle autoilijoista ei ole minkään valtakunnan merkitystä sillä, että kiihtyykö auto haluttuun nopeuteen kolmessa vai kuudessa sekunnissa. Oma autokin kiihtyy sataseen neljässä sekunnissa, mutta enpä koskaan tuolla vauhdilla kiihdyttele.
 
Käyttövoimaväittelylle on oma ketjunsa.

 
Paljos teijän paremmat sähköautot menettää varausta pakkasella ulkona yön yli? Latasin akun täyteen 4pv sitten ja ilmoitti rangeksi 180km. Sillä tuli ajettua noin 10km ja nyt oli rangea 130km jäljellä. Jätin pakkaseen auton istumaan kahdeksi yöksi ja nyt rangea on 80km... Auto siis istuu 20-23 asteen pakkasessa ilman mitään katosta yms ulkona. Alkaa tuntumaan siltä että saan ajettua joku 30km per lataus tätä menoa kun ei tarvitse kokoajan ajella.

Auto: Peugeot e-2008.
 
Paljos teijän paremmat sähköautot menettää varausta pakkasella ulkona yön yli? Latasin akun täyteen 4pv sitten ja ilmoitti rangeksi 180km. Sillä tuli ajettua noin 10km ja nyt oli rangea 130km jäljellä. Jätin pakkaseen auton istumaan kahdeksi yöksi ja nyt rangea on 80km... Auto siis istuu 20-23 asteen pakkasessa ilman mitään katosta yms ulkona. Alkaa tuntumaan siltä että saan ajettua joku 30km per lataus tätä menoa kun ei tarvitse kokoajan ajella.

Auto: Peugeot e-2008.

Millä moodilla ajoit tuon 10km ja kauanko auto oli ns. päällä? Hirveä ero jos vedit normal modessa vs eco mode, sähköä menee kabiinin lämmitykseen rajusti joka näkyy juuri näissä pikkuakkuisissa nyt kun sellaset pakkaset että lämpöpumpusta ei ole käytännön apua.
 
Millä moodilla ajoit tuon 10km ja kauanko auto oli ns. päällä? Hirveä ero jos vedit normal modessa vs eco mode, sähköä menee kabiinin lämmitykseen rajusti joka näkyy juuri näissä pikkuakkuisissa nyt kun sellaset pakkaset että lämpöpumpusta ei ole käytännön apua.

Lämmitin 10min autoa samalla kun skrabasin jäätä. Normaalilla moodilla 5km citymarketin pihalle ja 5km takas. Noin 50-60km/h
 
Voisi kysyä, että jos katsastuksessa huomataan näitä jälkiä, niin eikö maahantuoja tee viime kädessä vielä tarkistuksen, että onko se ok vai ei?
 
Voisi kysyä, että jos katsastuksessa huomataan näitä jälkiä, niin eikö maahantuoja tee viime kädessä vielä tarkistuksen, että onko se ok vai ei?
Katsastajilla on yleiset traficomilta tulleet ohjeet, minkä kokoinen raappu saa senttimetreiseä olla, että auto hylätään katsastuksessa. Katsastusfirma ei itse keksi niitä. Auton valmistaja sitten ottaa kantaa pystyyko korjaamaan vai meneekö paaliin. Tuossa Hyundain Canadan keississä merkkikorjaamon mieskin sanoo videolla että eihän tämä pahalle näytä. Pikkukolhuja vain. Autotehdas sanoi, että akku vaihtoon ja hinta 60000cad. Vakuutusyhtiö lunasti auton.

kasko varmaankin korvaa, mutta alkaa näkyä kaskon hinnassa esim hyundai/kia 45000€ akut, joita ei voi korjata.


Tämähän ei perustu mihinkään lakiin ja joku voisi vähän valittaa asiasta.

Se on trafin ohje katsastajille, kuten tuulilasin tiukentuneet vaatimukset kiveniskujen ym suhteen. Turhapa siinä pullikoida. Traficom on valtion liikennevirasto ja sama kuin laki liikenneasioissa. Autovalmistajan taaksekaan huono mennä, sillä he haluavat pääasiassa liikevaihtoa varaosien ja uusien autojen muodossa. Maksaja useimmiten vakuutusyhtiö uusissa autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän ei perustu mihinkään lakiin ja joku voisi vähän valittaa asiasta.
Miten muuten noin yleisesti ottaen, onko se akkukennu heti siinä uloimman ja näkyvän pelikerroksen takana, vai onko siinä välissä jotain eristettä?
Näin lonkalta keksittynä, mikä estäisi vaikkapa muovisen ns pohjapanssarin virittelyä jonka pistäisi akkupaketin vähintäänkin visuaaliseksi "suojaksi". Suojamuovin voisi sitten pudotella pois mulkvistin katsurin pelossa ennen leimalle menemistä.
 
Lämmitin 10min autoa samalla kun skrabasin jäätä. Normaalilla moodilla 5km citymarketin pihalle ja 5km takas. Noin 50-60km/h

Näetkö jostain auton akun varauksen prosentteina? Tuolla voisi tehdä jotain seurantaa. Nuo range-lukemat on aina vähän ajotietokoneen arpomia, niin niistä ei oikein saa hyvää vertailua.

Yritänpä muista tänään illalla kun jätän auton pihalle, niin ottaa prosentit ylös ja tarkistan sitten paljonko aamulla näyttää.
 
Mistä tämä hinta-arvio? Kuulostaa erikoiselta jos 50-60 k€ autossa akut maksaa 45 k€.
Mv lehti, mutta sama juttu ollut oikeissakin lehdissä. Youtubessa löytyy hyundain akuista paljon juttuja.

 
No tuo muistui ekana mieleen. Sähköauto on ihan hyvä asia, mutta tämmöisiä järjettömiä lieveilmiöitä se tällä hetkellä tuo tullessaan. Suomessa joku oli saanut tarjouksen 43000€ Kian akun vaihdosta, niin linjassa on. Kaveri on katsastusmies ja heillä oli vuosi sitten kurssi sähköautoista ja niiden katsastamisesta. Sanoi että ei ikinä osta. Juuri tuo naarmut akkukotelossa ja auto hylkyyn.



Taas samat nikit suoltaa samaa essonbaaria tämmöset nollapostaukset voi lopettaa jos ei ole faktaa. Ei ollut kauan kun kumottiin tämä akkukotelo naarmu case tai akkujen uusimisen hinta. Akut on moduularisia ja ranen pajoja nousee koko ajan liikeenteen sähköistyessä. Yhtään autoa ei ole hylätty eikä hylätä kotelon naarmun takia. Mv-lehti lähteenä joko on kaikki nähty.
 
Katsastajilla on yleiset traficomilta tulleet ohjeet, minkä kokoinen raappu saa senttimetreiseä olla, että auto hylätään katsastuksessa. Katsastusfirma ei itse keksi niitä. Auton valmistaja sitten ottaa kantaa pystyyko korjaamaan vai meneekö paaliin. Tuossa Hyundain Canadan keississä merkkikorjaamon mieskin sanoo videolla että eihän tämä pahalle näytä. Pikkukolhuja vain. Autotehdas sanoi, että akku vaihtoon ja hinta 60000cad. Vakuutusyhtiö lunasti auton.
Niin, se auton valmistaja sitten kertoo että voiko akulla edelleen ajaa, jonka jälkeen se katsastus hyväksytään.

Eli lopullinen sana on valmistajalla, koska ei katsastajat tuollaista voi lopullisesti päättää. Enkä kyll nyt suoraan muista meneekö se oikeasti suoraan katsastuksen osalta hylkyyn vai tuleeko siitä tarkastusvaatimus jonka jälkeen sitten hyväksyntä kun tarkastettu/hoidettu kuntoon
 
Niin, se auton valmistaja sitten kertoo että voiko akulla edelleen ajaa, jonka jälkeen se katsastus hyväksytään.

Eli lopullinen sana on valmistajalla, koska ei katsastajat tuollaista voi lopullisesti päättää. Enkä kyll nyt suoraan muista meneekö se oikeasti suoraan katsastuksen osalta hylkyyn vai tuleeko siitä tarkastusvaatimus jonka jälkeen sitten hyväksyntä kun tarkastettu/hoidettu kuntoon
Kyllä kyllä. Katsastajilla on siis traficomin ohjeet ja kriteerit, minkä kokoisen lommon (miten pitkä ja miten syvä) jälkeen auto hylätään katsastuksessa, eli toimitetaan pajalle. Autotehtaan edustaja vaikka merkkikorjaamo tutkii vaurion ja antaa lausunnon. Jos lausunto on, että ei haittaa menoa, niin lausunnon kanssa konttorille ja matka voi jatkua. Katsastajille ei ole mallikohtaisia ohjeita, vaan ainoastaan yleiset kriteerit, minkä perusteella liputetaan varkolle ja auto on tarkastettava asiantuntijan toimesta. Asiantuntija on auton valmistaja.
 
Taas samat nikit suoltaa samaa essonbaaria tämmöset nollapostaukset voi lopettaa jos ei ole faktaa. Ei ollut kauan kun kumottiin tämä akkukotelo naarmu case tai akkujen uusimisen hinta. Akut on moduularisia ja ranen pajoja nousee koko ajan liikeenteen sähköistyessä. Yhtään autoa ei ole hylätty eikä hylätä kotelon naarmun takia. Mv-lehti lähteenä joko on kaikki nähty.
Sovitaan että väärennetty tuo delta-auton sähköposti ja hyvä että pohjan kolhujen takia ei tarvitse koskaan vaihtaa akkua. Kaveri ollut A-katsastuksella kohta 30v, ei tajua mitään katsastamisesta ja puhuu täyttä paskaa.

Miksi pitäisi viedä takuun ja kaskon alainen auto ranen pajalle ranetettavaksi? Ranen paja oikoo lommon akun pohjasta? Sitten konttorille sanomaan että kunnossa on kun Rane antoi kuumia ja liukuvasaralla mukutteli lommon suoraksi ja sipaisi massaa päälle. Rane sanoi, että akku on ihan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten noin yleisesti ottaen, onko se akkukennu heti siinä uloimman ja näkyvän pelikerroksen takana, vai onko siinä välissä jotain eristettä?
Näin lonkalta keksittynä, mikä estäisi vaikkapa muovisen ns pohjapanssarin virittelyä jonka pistäisi akkupaketin vähintäänkin visuaaliseksi "suojaksi". Suojamuovin voisi sitten pudotella pois mulkvistin katsurin pelossa ennen leimalle menemistä.
Ei ole mitään ”yleisesti ottaen” juttua. Eri autoissa on erilaiset rakenteet.

Nämä katsastushylkäämiset ovat ihan mielivaltaista kuritusta. Olet syyllinen ellet todista toisin…

Ongelma tietty on se, ettei ulkopuolelta voi oikein tietää, että onko sisällä kaikki hyvin.
 
Näinhän se on. Vaikka kuinka jotkut tykkäävät sähköautoista, niin totuus on kuitenkin se, että jos haluaa varman, huolettoman ja stressittömän auton, niin valinta on polttomoottori. Moni haluaa että autoilu ei tuo elämään ylimääräisiä miettimisiä tai suunnitteluja. Monille jo se, että sähköautoja joutuu reissun päälle latailemaan pidempään kuin mitä polttoaineen tankkaustauko olisi, riittää hylkäämään sähköauton. Saati sitten riski siitä että joutuisi jonottamaan laturille. Ja kaikille se sähköauton tuoma rahallinen säästö ei ole sen arvoista, että haluaisi heikentää matkanteon sujuvuutta.
En mä kyllä miellä polttomoottoriautoa yhtään sen vähemmän "huolettomaksi ja stressittönäksi". Pitkällä lomamatkalla tms, se on kyllä helpompi, mutta vastaavasti sitten arkikäytössä vaatii enemmän huolenpitoa.

Tietysti tuohon vaikuttaa myös se oma asuminen, en mäkään harkitsisi sähköautoa jos asuisin jossain sähköttömässä neukkukuutiossa ja olisin julkisen latauksen varassa.

OKT asujalle se polttisvehje vaatii sen sijaan ylimääräistä huolehtimista ja joskus suunnittelua. Kyllä mä joudun melko useinkin miettimään viikon ohjelmaa että joudunko ajamaan erikseen tankkaamaan, vai sattuuko muuten reitille jäljellä olevan rangen sisällä.

Nyt tällä viikolla on joutunut miettimään että miten akussa riittää virta webaston käyttämiseen, ja pitääkö alkaa virittelemään akkulaturia konepellin alle, kun en ole asentanut tuohon enää kiinteää laturia, kun ajot ovat pääsääntöisesti nykyään riittävän pitkiä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Sovitaan että väärennetty tuo delta-auton sähköposti ja hyvä että pohjan kolhujen takia ei tarvitse koskaan vaihtaa akkua. Kaveri ollut A-katsastuksella kohta 30v, ei tajua mitään katsastamisesta ja puhuu täyttä paskaa.

Miksi pitäisi viedä takuun ja kaskon alainen auto ranen pajalle ranetettavaksi?

Takuunalainen auto menee takuuseen mitä väliä on vaihtohinnalla? Ei kukaan vie loppuunpolettuja autoja marmorille nytkään. Puhuit naarmusta akkukotelosta joka on Meb esimerkkinä 7mm paksupeltilaatikko, jonka alapuolella on helmat ottamassa iskua. Lommo ja naarmu on eri asia ja lommo vaatii kunnon kolauksen saada lommo pohjaan joka on täysin eri asia kuin naarmu. Lisäksi marmorin hinnoissa on aina ilmaa ja todellisuudessa kukaan ei maksa noita hintoja edes koska goodwill.
 
Ei ole mitään ”yleisesti ottaen” juttua. Eri autoissa on erilaiset rakenteet.

Nämä katsastushylkäämiset ovat ihan mielivaltaista kuritusta. Olet syyllinen ellet todista toisin…

Ongelma tietty on se, ettei ulkopuolelta voi oikein tietää, että onko sisällä kaikki hyvin.
Ei ne mielivaltaa ole. Akussa on ihan mielettömästi energiaa sisällä. Oikosulkuun mennyt akku on melkoinen pommi. Jos akku saanut ulkopuolelta iskua, ei tosiaankaan voi tietää päällepäin onko jotakin särkynyt sisältä. Katsastusmies ei ole jokaisen akun asiantuntija, mutta kun näkee vaurion, auto määrätään asiantuntijalle tarkastettavaksi.

akun alla on yleensä paksu alumiininen suoja. Se on jonkin verran irti akun pohjasta. Jos suojassa on vaikka 10mm syvä lommo, se on kolauksessa taipunut paljon enemmän kuin 10mm ja todennäköisesti runtannut akkua vasten ja palautunut sitten. Siksi ne kriteerit katsastukseen. 5mm syvän lommon tekemiseen suoja on painunut paljon yli 5mm ja osunut akkuun tai sitten ei. Asiantuntija ottaa sitten kantaa.
 
Yllättävän hyvin käyvät siihen nähden suurille massoille kaupaksi:

Yllättävän huonosti nyt luet noita viestejäni. Jos sanon, että ne sähköauton edut ovat suurelle massalle merkityksettömiä asioita, niin ei se tarkoita sitä etteikö niitä ostettaisi. Minäkin siirryin sähköautoon ilman, että yhdelläkään sähköauton ominaisuudella oli tähän siirtymiseen minkään valtakunnan merkitystä. Tunnen monia muitakin, jotka ovat hankkineet sähköauton ilman että vaihdon syynä oli varsinaisesti mikään tietty sähköauton ominaisuus.

Ja mitä tulee tuohon linkkaamaasi uutiseen, niin ei yksittäinen automalli kerro mitään. Silti edelleen viime vuonnakin enemmän myytiin polttomoottoriautoja kuin sähköautoja.
 
Eipä noita lommoja akkuun taida hirveen helposti tulla, riippuu toki autosta. Onko esim. yhtäkään klassikko Model S:sää jossa akku porsinut mutta Tesla onkin sanonut että eipä menekkään takuuseen koska akussa on lommo? Noita klassikko ässien akkuja kuitenkin Teslan piikkiin taidettu jokunen vaihtaa.
 
Se suoja on paksu ja ei siihen mistään jääkimpaleesta tai rusakosta lommoa tule. Pitää olla kivi tms tiellä tai ajaa kivelle.
 
Se suoja on paksu ja ei siihen mistään jääkimpaleesta tai rusakosta lommoa tule. Pitää olla kivi tms tiellä tai ajaa kivelle tms.

Niin eli mikä ongelma menee törmäyskaskoon jolloin maksaja on vakuutusyhtiö? Vanhaan pommiin ranelta uusi akku.
 
Niin eli mikä ongelma menee törmäyskaskoon jolloin maksaja on vakuutusyhtiö? Vanhaan pommiin ranelta uusi akku.
Suurin riskihän tuossa on se että niillä lommoutuneilla akuilla aletaan rahastamaan vakuutusyhtiöitä, josta seuraa kohtuuttomaksi nousevat kaskovakuutukset.

E: tai kyllähän tuota tehdään jonkinverran jo nyt.
 
Niin eli mikä ongelma menee törmäyskaskoon jolloin maksaja on vakuutusyhtiö? Vanhaan pommiin ranelta uusi akku.
Ei mikään. Onko se sitten ollut jollekin ongelma? Puhe olis siitä paljonko akut maksavat ja lommo akussa voi viedä auton lunastukseen. Sinä sitten änkesit, että näin ei ole.
 
Paljos teijän paremmat sähköautot menettää varausta pakkasella ulkona yön yli? Latasin akun täyteen 4pv sitten ja ilmoitti rangeksi 180km. Sillä tuli ajettua noin 10km ja nyt oli rangea 130km jäljellä. Jätin pakkaseen auton istumaan kahdeksi yöksi ja nyt rangea on 80km... Auto siis istuu 20-23 asteen pakkasessa ilman mitään katosta yms ulkona. Alkaa tuntumaan siltä että saan ajettua joku 30km per lataus tätä menoa kun ei tarvitse kokoajan ajella.

Auto: Peugeot e-2008.
Pösö lämmittää akkua sen verran, että lämpö ei laske alle -10. Omassa taitaa mennä siihen näillä -20...-25 pakkasilla joku 10-20%/vrk jos seisoo pihassa
 
Minä taas en keulinut kalliilla autolla vaan päinvastoin toin esiin sen, että edes kallis sähköauto ei ole ajomukavuudeltaan yhtään sen parempi kuin hyvä polttisautokaan.
Jos vertailukohtana on sadantonnin polttis, niin tuo on keulimista.
Höpsistä. Kyse on siitä, että ne edut eivät ole niin merkityksellisiä, että ne riittäisivät perusteluksi vaihtaa sähköautoon. Jos sähköauton ainoa etu on se, että ajaminen on halvempaa ja auton voi ladata kotipihalla, niin ei se kaikille ole vielä peruste vaihtaa.
Ymmärsit väärin jos luulit tarkoittavani, että autot pitäisi vaihtaa sähköautoon vain sähköauton vuoksi. Ja kerropa nyt ne polttomoottoriauton edut jos verrataan vastaanluokan sähköautoon?
Vaihtotilanteen tullessa eteen asiaa kannattaa miettiä, mutta ei sähköauto silti ole kaikille paras vaihtoehto.
Ja voimalnjalla keuliminen on myös ihan turhaa. Suurimmalle osalle autoilijoista ei ole minkään valtakunnan merkitystä sillä, että kiihtyykö auto haluttuun nopeuteen kolmessa vai kuudessa sekunnissa. Oma autokin kiihtyy sataseen neljässä sekunnissa, mutta enpä koskaan tuolla vauhdilla kiihdyttele.
Kuka tässä kiihtyvyydestä on puhunut? Sähköauton voimalinja soveltuu toki tähänkin, mutta mielestäni se on juuri normaalissa ajossa ylivertainen, ainakin jos pysytään ns. perusautoissa. Ei tule eteen tilanteita joissa tiellä olevan mäen takia ohjaamoon tulee ääniä kierroksia keräävästä moottorista tai pelkoa, että vauhti putoaa samasta syystä. Liikkeellelähdöt liukkaalla ovat myös helppoja tasaisen voiman vuoksi. Yhdellä lauseella: Ajaminen on helppoa ja vaivatonta.
 
Maalitolpat siirtyy sen mukaan miten keskustelu etenee. Tottahan Suomen myydyin automalli edustaa juuri sitä mitä keskimäärin kansa eniten ostaa. Ennen se oli Toyota Corolla ja nyt se on Tesla Model Y. Jos väität, että ihmiset sijoittavat autoon yli 50 tonnia välittämättä tai tutkimatta sen ominaisuuksia olet kyllä aika pihalla keskituloisten ihmisen asioista.

Vastattu oikeaan ketjuun
 
Viimeksi muokattu:
Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta. Mitä tässä reilun kuukauden päivät seurannut ja kuullostellut kokemuksia, niin monella hieman pettymystä katkeruutta. Vaikka, etenkin foorumeilla löytyy pelkästään positiivista hypeä. Varmasti niitäkin on ja moni arvostaa eri asioita kuin toinen. Ei toinna niistä kiistellä.
 
Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta. Mitä tässä reilun kuukauden päivät seurannut ja kuullostellut kokemuksia, niin monella hieman pettymystä katkeruutta. Vaikka, etenkin foorumeilla löytyy pelkästään positiivista hypeä. Varmasti niitäkin on ja moni arvostaa eri asioita kuin toinen. Ei toinna niistä kiistellä.
Voitko edes hieman antaa tiivistelmää mitä niissä pettyneissä ja katkerissa viesteissä on sanottu sähköautoista?
 
Pösö lämmittää akkua sen verran, että lämpö ei laske alle -10. Omassa taitaa mennä siihen näillä -20...-25 pakkasilla joku 10-20%/vrk jos seisoo pihassa

Jees hyvä tietää että muillakin akku häipyy autosta :D Tänään illalla laitan lataukseen täyteen kun nyt on luvassa 0 kelejä kohta ja katsoo sitten miten lämpötilan lasku vaikuttaa auton akkuun. Auto tulee seisomaan noin viikon pihassa
 
Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta. Mitä tässä reilun kuukauden päivät seurannut ja kuullostellut kokemuksia, niin monella hieman pettymystä katkeruutta. Vaikka, etenkin foorumeilla löytyy pelkästään positiivista hypeä. Varmasti niitäkin on ja moni arvostaa eri asioita kuin toinen. Ei toinna niistä kiistellä.

Mitä nyt olen itse kiinnittänyt huomiota, niin ajoprofiilista ja budjetista ne pettymykset yleensä kumpuavat.

Yleensä pettyneitä ovat ne, jotka eivät ole laskeneet arjen toimintamatkaa tarpeeksi pessimistisesti ja joutuvat lataamaan turhan usein muualla kuin kotona/töissä.

Sähköautot ovat yleensä myös hintavia, ja moni on ostanut kalliimman sähköauton kuin olisivat polttiksesta maksaneet. Ostokrapulat purkautuvat, kun 60k€ Enyaq ei ehkä ollutkaan 30k€ Octaviaa kummempi laite.
 
Löytyykö muuten jostain ladattavia sisätilanlämmittimiä?

Ajattelin että kylmillä ilmoilla voisi olla ihan näppärää ottaa parin kWh akulla oleva lämpöpuhallin auton kyytiin. Ei menisi ajoakkua niin paljoa lämmitykseen.
 
Löytyykö muuten jostain ladattavia sisätilanlämmittimiä?

Ajattelin että kylmillä ilmoilla voisi olla ihan näppärää ottaa parin kWh akulla oleva lämpöpuhallin auton kyytiin. Ei menisi ajoakkua niin paljoa lämmitykseen.

Paljonkos tuo "näppärä akku" sitten painaa? 60kg? Litiumina 20?
 
Paljonkos tuo "näppärä akku" sitten painaa? 60kg? Litiumina 20?
Joku 8kg reppu voisi olla vielä ihan kevyesti liikuteltava. Paljonkohan sellaiseen sitten saisikaan tehoa pakattua?

muoks: motonetistä 45Ah 12V akku = 0,54kWh, 64,90€. 11,6kg.

Turhan raskaaksi tulisi tuollaisia kantaa autoon riittävää määrää että kabiinin saisi lämpimäksi. Polttoaineella toimivaa lämmitintä taas ei viitsisi sisätiloihin laittaa ;)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 485 391
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom