Sähkisketjusta
Jos aletaan oikeasti niitä sähköautojen ja polttisautojen miinuksia ja plussia listaamaan ihan yleisesti sen mukaan, kuinka merkityksellisiä ne ovat ihmisille, niin kyllä siellä on ihan kärkipaikoilla:
- toimintamatka
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Ja molemmissa noissa polttis pesee sähköauton mennen tullen.
Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Listasit tekijät joissa polttis on vahva, eli lista kuvaa ehkä niitä tekijöitä jotka askarruttavat polttisautoilijaa tässä murroksessa, aiemmin autonvalinnassa ei ole asiasta juurikaan joutunut pohtimaan.
Kun sisäistänyt sen että valikoimasta löytyy malli jolla toimintamatka ylittää reilusti sen arkiajot, niin seuraava pohdinta on sitten se levinreissu joka tehtiin omalla autolla vuonna 19, eihän se akku siihen riittä, mitäs jos haluaisikin tehdä vuonna 25 saman reissun, no ikääkin tullut, ja matka täynnä latureita, samoin kohteessa. Entäs se vuokra kärry juttu, kun haettiin ikeästä kuorma, entäs jos haluan vetää kärriä, enkä vuokratapakettiautoa...
Ei ole millään tavalla mielekästä yrittää perustella jotain tuotetta paremmaksi sillä, että siinä on jokin ominaisuus, mitä toisessa ei ole, jos se ominaisuus on täysin turha.
Toimintamatka ei muutu turhaksi, se on tärkeä, mutta jos valinnan tehnyt riittäväksi, niin pidempi muuttuu turhaksi, mistä ei halua maksaa, ehkä ei niin turhaksi kuin 1000hp.
- lataamisen/tankkaamisen nopeus
Kun sen toimintamatkan on pureskellut, niin tämä seuraava mikä mietittytää kovasti sähkistä harkitsevia. Nähty siellä autossa aikaa kuluttavia lataajia, ettei tuo ainakaan itse kiinnosta. Tämä monella ratkennut vasta ostopäätöksen jälkeen, jonkajälkeen usein kuvaava kommentti, auto liikkeelle lähtiessä tankkitäynnä, jos nyt joutusin miettiin polttista niin arveluttaisi nimenomaan tuo pumpulla tankkaamisen tarve.
Jos ainoa lähin latauspaikka on siellä kaukana ABClle , minne erikseen mentävä, mikä myös lähin polttoaine asema, niin tuosta kokemuksesta ei pääse nauttiin, ja iso juttu ajella 700km, vs 400km kertakäynnin jälkeen, toki on sitten heitä jokta sitä polttoaineitta hakevat tuntien reissuilla hinnan takia, vaikka itse reissuun kuluisi vielä enemmän siitä kantamasta ja ajasta.
Fakta on se, että suurille massoille ne sähköautojen plussat ovat täysin merkityksettömiä asioita.
Ei, nyt olivat vain asioita mitkä arveluttaa, jos ne käsitelty, niin niiden jälkeen päästää valintaperusteisiin. jossa sähköauto voi pestä mennen tullen polttisvaihtoehtoa. tai sitten sähkistarjonnasta puuttuu vielä se sopiva vaihtoehto. Pidemmässä juoksussa, vaikka latausnoepus ja kantama pysyisi samana, niin sähkistarjonta monipuolistuu, eli sieltä löytyy se sopivavaihtoehto, jos pöydällä jää polttis ja sähkis, niin sitten on ne kustannukset, kokoajan menty sitä kohti että miksimaksaa polttiksen käytöstä, jos samalla tai pienemmin kustannuksin saa sähkiksen.