Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin no minä puhuin vain siitä loppuuko Teslan virhevastuu (alkuperäiselle myyjälle) siitä kun auto myydään eteenpäin. Esimerkissäni ei ollut autoliikettä. Eli jos auton teslalta ollut kuluttaja A myy auton kuluttajalle B, niin en näe millä perusteella Teslan virhevastuu siinä kohtaa päättyisi. Kenties kuluttaja B ei voi suoraan valittaa Teslalle, mutta jos hän valittaa tavaran virheestä kuluttajalle A, niin tämä kaiken järjen mukaan voi edelleen vedota Teslaan virhevastuusta.

Toki A voi olla kusipää ja todeta että "hajoo Teslaas"...
Tässä asiayhteydessä oleellista on se että virhevastuu ei paljoa auto kuluttajien välissä kaupassa, tai kuluttaja yritysvälisessä kaupassa, eli siihen käytetyn arvoon hinnoittellaan se riski.

Kamux tekee vaihtotarjouksen sen mukaan mikä riski siinä pommissa on. Kuluttajakaupassa kuluttaja ostaja tekee ostotarjouksen sen mukaan mikä siinä pommissa on se riski. Kamux, tai vento vieras ostaja ei laske sen varaan että kuluttaja myyjä kaupan jälkeen olisi pätkääkään kiinnostunut kohteen vioista ja niiden selvittelystä. Kamux voi toki soppareihin kirjoitella myyjän vastuita, mutta ei se voi täysimääräisesti niiden varaa laskea.

Ja vaikka se myyjä olisi tuttu luottokaveri, niin menee hyvin raskaaksi vääntämiseksi alkaa vetoamaan edellisen portaan virhevastuuseen, ja kun vuosia kuluu, niin valehdellaan jo itselle jos siitä kuvittelee olevan niin paljon hyötyä ettei riskiä tarvi huomioida.


Nykyautoissa elinkaari on 5 vuotta tai 150000, kumpi sitten tuleekaan ensin.. Senjälkeen on jokatapauksessa senverran pahoja vikapesiä, jotta jos ei itse pysty korjaamaan, niin ei kannata puuttua..
No nyt ei puhuta jostain Fordin ecoboostista, vai mikä se oli joka ilmoitti jotain tuon suuntaista. En varmaksi muista mitä Japanilaiset aikoinaan laskivat, neljä vai kuusivuotta. Mutta tuossa yhteydessä elinkaaritermillä tarkoitin vähän toista, eli sitä että kyseinen komponentti kestää ajoneuvon (yksilön) osalta siihen saakka kun se muuten laitetaan paaliin. Jos sille arvioitiin 10v joku 10 000€ arvo, niin se viittaa että sillä vielä tuolloin voi ajella useita vuosia. Toki jos automalli on paalikunnossa 5v päästä, niin jäljellä se romutusarvo.

Senjälkeen on jokatapauksessa senverran pahoja vikapesiä, jotta jos ei itse pysty korjaamaan, niin ei kannata puuttua..
Noin yleistäen, autoja huoltaa ja korjaa siihen erikoistuneet ammattitaitoiset yritykset. Toki jos on 5vuotta vetänyt ilman huoltoja, niin voisen sellaisen yksilön markkina-arvo pahimillaan olla SER jätettettä.
Jos huoltokäynnit ei nappaa ja taidot rajoittuu lasinpesunesteiden ja pyyhkimien huoltoon, + OTA softapäivityksen. niin ehkä uusi Tesla, ja vaihtoon kun huutelee huollosta. Vaihtoarvo pysyy tukevana.
 
Mikä ärsyttää kuskeista ketjussa hyviä kokemuksia sähkölläajosta.

Aijaa? Kerro toki lisää :D

Kolmas vuosi menossa patteriautolla, >50tkm vuoteen. Tänäkin vkl. taas kepeät 1200-1400km erittäin mukavasti. Aivan loistava talviauto.
Ei enää ikinä polttista mulle, ku harrasteautoksi korkeintaan.
Jatkoin oikeaan ketjuun.
 
Onko ihan normaalia, että myös AC lataus hidastuu älyttömästi näillä pakkasilla? Eilen latailin ID.4:sta plugitin 11kW laturilla. Alussa tuli 8kW, parin tunnin päästä enää 3kW? 4,5h latauksella auto otti energiaa vastaan 26kWh plugitin sovelluksen mukaan, ja ainakin vikat pari tuntia volkkarin sovellus näytti lataustehoksi 3kW.

Olen ymmärtänyt, että osa tehosta menee akun lämmitykseen, mutta ihmetyttää, ettei tolpasta edes tullut kuin parhaimmillaan 8kW. Voiko näillä hidaslatureillakin useampi lataaja vaikuttaa laturin tehoon?
 
En tiedä, mutta itse kun kauppakeskuksessa latasin tuossa kuukausi-pari sitten plugitilla niin paikat olivat ihan täynnä ja tehoa tuli plugarilla joku naurettava 1-2kW. En sitten tiedä oliko 8A vai peräti 6A. Samassa paikassa myöhemmin eri yksilöllä ja naapuri paikat aika lailla tyhjinä sai sen normi 16A eli 3,5kW paikkeilla. Eihän se tietty nopeaa ole, mutta about 2,5h täyteen kuitenkin (ja sitä mitä vakiona muutenkin tulee). Tuota alemmilla nopeuksilla alkaa mennä asiointilatauksessakin naurettavuuksiin. Mutta ehkä siellä on noissakin jotain tehon jakamista että tiputtaa vaiheittain tehoja alaspäin (jolloin tietty kolmivaiheella saa tietty silloinkin enemmän kuin oma yksivaiheinen).

Periaatteessa noissa voisi olla myös joku ajastin että tiputtaa tehoja pari tunnin päästä, mutta vähän vaikea uskoa että tuohon sentään lähdettäisiin.
 
Omat havainnot kanssa viime viikoilta on se, että harvinaisen täynnä on latauspaikat ollet kauppojen parkkihalleissa. Jonoksi asti. Ja kovaa sananvaihtoakin olen huomannut ==> niitä on edelleen liian vähän.
 
Onko ihan normaalia, että myös AC lataus hidastuu älyttömästi näillä pakkasilla? Eilen latailin ID.4:sta plugitin 11kW laturilla. Alussa tuli 8kW, parin tunnin päästä enää 3kW?
No syitä toki voi olla monia...

Joku oli testaillut täysin jäisellä akulla varustettua teslaa ladata pikalaturissa, niin reippaat puoli tuntia oli lämmitellyt akkua 5kW teholla ennen kuin alkoi ladata ollenkaan. Eli tästä voisi päätellä että on täysin mahdollista että auto itse päättää ladata akkua vain hyvin pienellä teholla jos se on kylmä ja jos se ei AC-latauksessa akkua samalla lämmitä vastuksilla, niin pelkkä hidaslataus ei riitä pitämään akun lämpöjä yllä, vaan se alkaa jäähtyä -> latausnopeus hidastuu.
 
Omat havainnot kanssa viime viikoilta on se, että harvinaisen täynnä on latauspaikat ollet kauppojen parkkihalleissa. Jonoksi asti. Ja kovaa sananvaihtoakin olen huomannut ==> niitä on edelleen liian vähän.
Takseilla uudenvuodenaattona ihan täysi huutorähinä päällä Itiksen Prismassa (klo 21 jälkeen kun lataaminen on heille sallittua). Nopealla tulkinnalla siellä oli tapeltu sellaisesta, että Firma X:n auto luovutti paikkansa aina toiselle Firma X:n autolle eikä Firma Y:n autolle, joka olisi kaiketi ollut jonossa hänen edellään. Tätähän taitaa tapahtua tuolla Rautatientorin tolpallakin, joten sama meininki nyt vain siirtynyt näille uusille tolpille, joita myös latausasemiksi kutsutaan. Aika täyttä on tosiaan ollut hitaillakin viime päivinä. Nämä lienee normaalisti pääasiassa normaalisti kotona lataavia, jotka säikähtäneet pörssisähkön hintaa tms., koska ruuhkia ei juuri aiemmin ole etanoille olllut.
 
Osaako ID lämmittää akkua latauksessa? Jos ei niin sitten hidastuminen on kylmä alku.
 
Mutta ehkä siellä on noissakin jotain tehon jakamista että tiputtaa vaiheittain tehoja alaspäin (jolloin tietty kolmivaiheella saa tietty silloinkin enemmän kuin oma yksivaiheinen).
Kyllä noilla 11/22kW pöntöilläkin harrastetaan kuormanjakoa, töissä on 20 kappaletta 22kW latauspistettä mutta jos kaikissa on samaan aikaan auto kiinni niin asemat rajaa lataustehon muistaakseni johonkin 5-6kW tietämille per auto.
AC-latausapisteillähän tehonrajoitus tapahtuu auton puolella, eli latauspömpeli vain komentaa autoa että tän verran saat imeä virtaa, ja auto sitten tottelee. Vaiheiden määrällä tässä ei ole väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko ihan normaalia, että myös AC lataus hidastuu älyttömästi näillä pakkasilla? Eilen latailin ID.4:sta plugitin 11kW laturilla. Alussa tuli 8kW, parin tunnin päästä enää 3kW? 4,5h latauksella auto otti energiaa vastaan 26kWh plugitin sovelluksen mukaan, ja ainakin vikat pari tuntia volkkarin sovellus näytti lataustehoksi 3kW.

Olen ymmärtänyt, että osa tehosta menee akun lämmitykseen, mutta ihmetyttää, ettei tolpasta edes tullut kuin parhaimmillaan 8kW. Voiko näillä hidaslatureillakin useampi lataaja vaikuttaa laturin tehoon?

Ei ole normaalia. Ihan normaalisti lataa 11 kW teholla pakkasista huolimatta. Jossain on vikaa, jos noin alkaa hidastella. Laturin päästä kun katson, niin näyttää lataustehoksi 10,7 kW. Auton päästä näyttää 10,0 kW, eli pieniä lataushäviöitä on, mutta tuota samaa se näyttää kesälläkin, eli ei liity pakkasiin.
 
Ei ole normaalia. Ihan normaalisti lataa 11 kW teholla pakkasista huolimatta. Jossain on vikaa, jos noin alkaa hidastella.
Kyllä ID4 ja myös Ioniq 5 ainakin näillä kovilla pakkasilla satunnaisesti lataa hitaammin AC:lla kuin mitä pönttö voisi maksimissaan antaa eli sen ~11kW. En tiedä mikä tuota tarkalleen säätelee, mutta satunnaisesti ID4 ottaa itsellä vain noin 7-8kW akkuun sisään ja loput menee johonkin muuhun, varmaankin akun lämmitykseen. Ioniq 5 selvästi antaa ladata kylmempänä maksimin akkuun, mutta on siinäkin käynyt niin, että latauksen aloituksessa ei akkuun mene maksimit.
 
Kyllä ID4 ja myös Ioniq 5 ainakin näillä kovilla pakkasilla satunnaisesti lataa hitaammin AC:lla kuin mitä pönttö voisi maksimissaan antaa eli sen ~11kW. En tiedä mikä tuota tarkalleen säätelee, mutta satunnaisesti ID4 ottaa itsellä vain noin 7-8kW akkuun sisään ja loput menee johonkin muuhun, varmaankin akun lämmitykseen. Ioniq 5 selvästi antaa ladata kylmempänä maksimin akkuun, mutta on siinäkin käynyt niin, että latauksen aloituksessa ei akkuun mene maksimit.

Kyllä minä epäilisin vikaa, jos hitastuisi alle 8 kW:n latausteho. Ainakaan tuossa Audissa ei ole hitastunut yhtään. Parhaillaan on juuri auto latauksessa ja näyttää auton päästä katsottuna että ottaa 9,9 kW tällä hetkellä.

Mutta minäpä mielenkiinnosta testaan huomenna ja laitan auton kylmänä lataukseen ja katson heti latauksen alusta, että näkyykö mitään hidastumisia.
 
Ei ole normaalia. Ihan normaalisti lataa 11 kW teholla pakkasista huolimatta. Jossain on vikaa, jos noin alkaa hidastella. Laturin päästä kun katson, niin näyttää lataustehoksi 10,7 kW. Auton päästä näyttää 10,0 kW, eli pieniä lataushäviöitä on, mutta tuota samaa se näyttää kesälläkin, eli ei liity pakkasiin.

Kyseessä oli asiointilataus niin kun ei tiedä kuormanhallinnan tilannetta niin varmaan se siihen normaaliin kallistuu.
 
Kyseessä oli asiointilataus niin kun ei tiedä kuormanhallinnan tilannetta niin varmaan se siihen normaaliin kallistuu.

Ok, väärinymmärrys. Sekoitin että puhuttiin kotilatauksesta. Nyt kun tarkemmin luin, niin siellähän mainittiinkin että oli Plugitin laturi.
 
Ok, väärinymmärrys. Sekoitin että puhuttiin kotilatauksesta. Nyt kun tarkemmin luin, niin siellähän mainittiinkin että oli Plugitin laturi.
No vähän hämärän peittoon jäi kohde.
Mutta voi toki kuvitella maalämpö kiinteistöä, jossa kovilla pakkasilla tiputellaan ylimääräiset kuormat pois, oli sitten kyse asuintaloyhtiöstä, tai jostain muusta.
 
No vähän hämärän peittoon jäi kohde.
Mutta voi toki kuvitella maalämpö kiinteistöä, jossa kovilla pakkasilla tiputellaan ylimääräiset kuormat pois, oli sitten kyse asuintaloyhtiöstä, tai jostain muusta.

Joo, mutta tuo on sitten jo ihan eri skenaario. Jos joku kotilatauksessa ihmettelisi, että onko autossa tai laturissa vikaa kun latausteho on liian pieni, niin kyllähän silloin jo lähtökohtaisesti olisi ensin pitänyt varmistaa, että onko kuormanhallinta pienentänyt syöttöä. Muutenhan kysymys olisi täysin absurdi.
 
Itsellä kun on sähkölämmitys, dynaaminen kuormanhallinta ja Ioniq 5 niin ota siinä selvää näillä pakkasilla mikä hidastaa latausta. Vaikutelma kuitenkin on syntynyt mm. kulutusta seuraillen että nimenomaan kuormanhallinta tässä lähinnä hidastaa.
 
Ei ole normaalia. Ihan normaalisti lataa 11 kW teholla pakkasista huolimatta. Jossain on vikaa, jos noin alkaa hidastella. Laturin päästä kun katson, niin näyttää lataustehoksi 10,7 kW. Auton päästä näyttää 10,0 kW, eli pieniä lataushäviöitä on, mutta tuota samaa se näyttää kesälläkin, eli ei liity pakkasiin.

Noissa seinälatureissa ja niiden softissa on eroja. Minulla on kotona ja työpaikalla samanlaiset 11 kW laturit. Kotona lataa sitä 10,5 kW:tä heti laturiin kytkemisen jälkeen ja jatkaa sillä jonnekkin 90% varaukseen asti.

Työpaikalla samanlainen laturi jollakin v1.0 softalla aloittaa tuon hidastelun heti kun on pakkasta ja vaikka olisi lämmintäkin niin se liruttelu alkaa jossakin 80% varaustasossa.

Kuorman hallinta ei ole kummassakaan laturissa käytössä, eikä työpaikalla ole yleensä kuin yksi auto latauksessa.
 
Sama täällä, mitään pumppailuja ja kikkoja ei kylmällä isoakkuinen MEB tarvitse. Ainoastaan se ongelma tulisi silloin, jos semitäydellä akulla jääkylmänä menee DC-laturille.

Tiistaina Pudasjärvellä lataili vajaa 90%iin noin 65-70kW keskivauhdilla ja pakkasta -34’C. Tuossakaan aivan varma rajoittiko laturi-infra jossain vaiheessa kun paikat täynnä.

Pienemmällä pakkasella tyhjästä akusta (alle 10% SOC) puolen tunnin stopilla saa 100kW keskiarvolla.

Lievästi fiilis, että tuosta esilämmityksen puuttumisesta tulee kohkausta sellaisilta kenellä harmainta aavistustakaan miten noilla MEBeillä pitkä matka taittuu oikeasti talvikeleissä.

Siinä voi käydä jännästi jos akkua yrittää ajaa pienille prossille (tai no voi käydä hassusti vaikka ei edes yrittäisi :)): Sähköautolla Lappiin 33 asteen pakkasessa? Sometähti jakoi videon siitä, mikä kaikki meni pieleen
Yllä on tarvittu jo hotellihuonettakin klo 0300 ja "heti" seuraavana päivänä on päästy jyväskylästä espooseen 16:00 :)... Tarinasta uupuu vain lähtöaika pyhätunturilta, mutta kokemuksesta sanon että se on polttisvehkeellä 12h ko. väli.
Siinä voi käydä jännästi jos akkua yrittää ajaa pienille prossille (tai no voi käydä hassusti vaikka ei edes yrittäisi :)): Sähköautolla Lappiin 33 asteen pakkasessa? Sometähti jakoi videon siitä, mikä kaikki meni pieleen
Yllä on tarvittu jo hotellihuonettakin klo 0300 ja "heti" seuraavana päivänä on päästy jyväskylästä espooseen 16:00 :)... Tarinasta uupuu vain lähtöaika pyhätunturilta, mutta kokemuksesta sanon että se on polttisvehkeellä 12h ko. väli.

Kannattaahan se lähteä kokeilemaan äärikelissä vajaalla akulla pääseekö perille, vastaavan matkan ajoin ite vastaavassa kelissä täydellä akulla. Noh otsikoita saa tehtyä millasia haluaa..
 
Koitin tänään jäisellä Teslalla miten vaikuttaa AC-lataukseen. -17 asteessa lämmittämättä n. 300m ajo 11kW laturiin. Ensimmäiseen 10 minuuttiin ei tapahtunut mitään ja lämmitetään akkua näkyi apissa. Sen jälkeen pari minuuttia otti kolmasosaa tehoista, jonka jälkeen normaalisti kaikki akulle ja lämmitysilmoitus poistui apista.

Eli empiirisen tutkimukseni mukaan Tesla lataa näillä keleillä etanoilla vartin hitaammin kun normaalisti
 
Lievästi fiilis, että tuosta esilämmityksen puuttumisesta tulee kohkausta sellaisilta kenellä harmainta aavistustakaan miten noilla MEBeillä pitkä matka taittuu oikeasti talvikeleissä.
Tai sitten ihmisillä on erilaisia odotuksia ja tarpeita autoilleen.
 
Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös toi ole aika paljon kiinni akun koostakin. Eli 35kWh akullisella sähköauto "voittaa" polttomoottoriauton kaiken järjen mukaan huomattavasti pienemmillä kilsoilla kuin 100kWh akullinen.
 
Eikös toi ole aika paljon kiinni akun koostakin. Eli 35kWh akullisella sähköauto "voittaa" polttomoottoriauton kaiken järjen mukaan huomattavasti pienemmillä kilsoilla kuin 100kWh akullinen.
Tuossa oli laskettu vielä sähköllekin päästöjä jonkun Saksan kivihiilenmustan tuotannon mukaankin.
 
Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.
jatkot tuohon ketjuun:
 
Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.

ei ole vaan p2x, onneks se on tulossa ja tämä idioottikausi voidaan haudata kaikessa hiljaisuudessaan.
 
Tuskin se nyt maailmaa pelastaa jos kaikki autot muuttuis sähköautoiksi, mut ilmansaasteet ja lähipäästöt vähenee jos vihreää energiaa on tuottamassa sen tarpeen millä nämä liikkuu.

Länsimainen elintaso + 7Mrd ihmistä on se paha yhtälö toteuttaa kestävästi.
 
Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/03efa246-bd90-45c6-90a2-69bf6ba4c564
https://yle.fi/a/3-9885450
Ylen juttu oli vuodelta 2017, en ihan varma mitä siellä viestit.
Iltalehden juttu oli viimejoululta, eikä siinä oikein avattu komenttisia.
Mutta puretaan kysymystäsi.

Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Hiilipäästöjen osalta se osoittautuu tällehetkellä tehokkaimmaksi konstiksi, jos sähkö on tuotettu puhtaasti, niin sähköauto tehokas maantieliikenteen päästöjen vähentäjä. jos tuotanto ei olisi pullonkaula niin uusian sähköautojen osuus kannattaisi maksimoida

Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Saatavuus ja tarjonta levenee, niin sähköauto HA auto mahdollisuus meillä liki kaikille, ne käyttökohteet/ympäristöt missä ei ole käyttökelpoinen voidaan sitten hoitaa polttiksilla, tarvittaessa synteettisillä polttoaineilla jos ihan nollaan halutaan mennä.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.
Tuota, totta että se on osalle valmistajia tappiollistoa, mutta lähinnä sen takia etteivät ole kilpailuykyisiä ja sen takia että painavat polttista menemään. Osalla taasen kyse markkinaosuuksien hakemisesta. Mutta jos polttivalmistaja joka ei lähde sähkismarkkinoille joutuu kisaa sitten polttismarkkinoilla, polttiksilla se ei pärjää sähköautoja vastaan. Seka valmistajat ovat arvioineet että ehkä jo vuoden parin päästä polttiksen valmistaminen maksaa enemmän kuin sähkiksen. joten polttiksilla pärjää sähkismarkkinoilla(*

Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Niin, ja osa sähköautovalmistajista minimoi itse valmistamisen hiilijalanjälkeä, osalla kunnianhimoisia tavoitteita, mutta tänäpäivänä realisoitunut niin että pienilläkin ajoilla meillä puhtaampi vaihtoehto, mutta toki tässä vaiheessa paras teho saadaan kuun enemmän ajavat vaihtaa ensin, mutta kun sitä tavaraa on suoraan hyllystä, niin turha vähän ajavan vältellä. vanha polttis paaliin ja sähkis tilalle.


(*
Sähkismarkkinoilla tarkoitain niitä markkinoita joissa on toimiva sähkismarkkina. Eli polttiauton valmistaminen maksaa enemmän, mutta asiakkaat ovat valmiita maksamaan sähkiksestä enemmän kuin polttiksesta, lisäksi monilla markkinoilla verotuetaan sähkiksiä, joten ero kasvaa entisestään sähkisten eduksi, joka tai hankinta hinnassa, tai omistamisen kustannuksissa.
 
ei ole vaan p2x, onneks se on tulossa ja tämä idioottikausi voidaan haudata kaikessa hiljaisuudessaan.
Jes. Ihan on nurkan takana varmasti jo.

Mä ennustan, että polttomoottoriautoja/niiden valmistamista ei tulla kieltämään lähivuosina vaan maalitolppia siirretään. Eli siinä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että en jotenkin jaksa uskoa tähän sähköistymiseenkään. Tulee varmasti kasvamaan nykyisestä reilusti, mutta uskon että 2030 osuus kaikista autoista on edelleen alle puolet.
 
Tuo 90 000 km tulee itselläni n 2 vuodessa. Sitten ajan vielä 8 vuotta. Joten onhan ero varsin merkittävä sähköauton hyväksi.

Ja muutenkin tuo on täysin hölmö argumentti. Eiköhän jokaikisellä sähköautolla ajeta yli 90 000 km ennenkuin ne paaliin menevät.
 
Jes. Ihan on nurkan takana varmasti jo.

En mielestäni sanonut että ihan nurkan takana, mutta katsotaan vaikka 2030 jälkeen. Kehitys on nopeaa kun siihen satsataan. EU:n kumoaminen polttomoottorien täyskiellolle 2035 vaan edistää tätä kehitystä. Tähän ois pitänyt panostaa heti alusta, koska tuo on nerokas keksintö ja palvelee kaikkia. Tämmöisiä juttuja tarvitaan jos halutaan viedä siviilisaatioita eteenpäin.
 
Paljonkos noita akkuja sitten särkyy uudehkoista autoista? Veikkaan että todella vähän.
Jos jotain osuu pohjaan, niin kyllähän se melko helposti menee vaihtokuntoon.

Ongelma on se, että ei ole mitään tarvetta ja syytä tehdä noista korjauskelvottomia. Jos ne olisi tehty s.e. olisi mietitty "kun tämä menee rikki, niin":
Akku voitaisiin korjata todennäköisesti 95% tapauksissa jolloin sillä olisi vielä vuosia käyttöaikaa.
Jos akku olisi liian kehno, niin ehjät kennot voitaisiin kierrättää muuhun, esim varavoimakäyttöön vielä vuosikausiksi.

Nyt kun ne on tehty päin helvettiä, niin syntyy valtava määrä jätettä ja sen jätteen määrä kasvaa, kun autojen määrä kasvaa..

JA jos akku tehtäisiin useammasta osasta, niin voitaisiin vaihtaa esim kolmasosa akusta, kun tulee ongelma.

Jos akku (akut) olisi standardios(i)a, eikä erilainen/laisia joka autossa, niin kilpailu tiputtaisi akkujen hintaa ja saatavuus paranisi. Lisäksi kannattaisi pistää pystyyn firmoja, jotka huoltaisivat noita standardipaketteja. Noissa materiaalien hinta on senverran raju, että huoltaminen olisi ehdottomasti kannattavaa..

Ehkä EU:n kannattaisi pakottaa valmistajat korjaamaan asia.
 
ei ole vaan p2x, onneks se on tulossa ja tämä idioottikausi voidaan haudata kaikessa hiljaisuudessaan.
p2x.fi/ ? Jos ei tarkoitus pitkittää keskustelua, niin tiivis selostus miten niin. Jos tuosta kyse, niin siivujen mukaan vihreävetytuotantoa, elektrolyysi, nyky käsitykseni mukaan ei mikään sateentekiä HA polttiksille, vai onko heillä joku mullistava keksintö taustalla ?
 
Jos jotain osuu pohjaan, niin kyllähän se melko helposti menee vaihtokuntoon.

Ongelma on se, että ei ole mitään tarvetta ja syytä tehdä noista korjauskelvottomia. Jos ne olisi tehty s.e. olisi mietitty "kun tämä menee rikki, niin":
Akku voitaisiin korjata todennäköisesti 95% tapauksissa jolloin sillä olisi vielä vuosia käyttöaikaa.
Jos akku olisi liian kehno, niin ehjät kennot voitaisiin kierrättää muuhun, esim varavoimakäyttöön vielä vuosikausiksi.

Nyt kun ne on tehty päin helvettiä, niin syntyy valtava määrä jätettä ja sen jätteen määrä kasvaa, kun autojen määrä kasvaa..

JA jos akku tehtäisiin useammasta osasta, niin voitaisiin vaihtaa esim kolmasosa akusta, kun tulee ongelma.

Jos akku (akut) olisi standardios(i)a, eikä erilainen/laisia joka autossa, niin kilpailu tiputtaisi akkujen hintaa ja saatavuus paranisi. Lisäksi kannattaisi pistää pystyyn firmoja, jotka huoltaisivat noita standardipaketteja. Noissa materiaalien hinta on senverran raju, että huoltaminen olisi ehdottomasti kannattavaa..

Ehkä EU:n kannattaisi pakottaa valmistajat korjaamaan asia.

Käsittääkseni sähköautojen akut on yleensä modulaarisia. Ainakin MEB autoihin (ID ja Skodat ainakin) vaihtelevat akustoon moduuleja jos joku vikaantuu, eli koko akkupakettia ei laiteta uusiksi jos se on osittain rikki.
Rapakon takana ainakin jo nyrkkipajat korjailee akkupaketteja moduuleittain, joten eiköhän tuo ala yleistymään täälläkin hiljalleen kun autokanta ja tietämys/osaaminen/uskallus kasvaa.

Tosin Tesla ainakin taitaa olla värkkäämässä niitä omia auton korirakenteen osana toimivia akkuja, joita ei sitten korjatakkaan niin helposti kun ovat "yhtä jöötiä".

Toivottavasti mennään tulevaisuudessa enemmän modulaarisuuden suuntaan, mutta aika näyttää. Tai sitten saadaan tehostettua materiaalien kierrätystä.

EU standardointi taas tappaisi kehityksen tyystin, kun kaikki pakotettaisi käyttämään jotain vanhaa tekniikkaa. Jos EU sanoo että akut pitää olla vaikka 800v jännitteellä ja tietyillä liittimillä, niin eipä paljoa kannata kehitellä enää uutta tekniikkaa jos vaikka 1000v jännite olisikin vielä parempi.
Sama kuin nyt on pakotettu USB-C jokapaikkaan, onhan se nyt vielä kätevää, mutta kun USB-C:stä alkaa tulevaisuudessa hönkä loppumaan kesken niin mitäs sitten, muuta et saa käyttää kun EU kieltää, vaikka tietäisit paremman tekniikan.
 
Jos jotain osuu pohjaan, niin kyllähän se melko helposti menee vaihtokuntoon.

Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.
 
Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.

Tarkastin youtube -tarjonankin ja ei tuommoista kyllä ole missään merkittävässä mittakaavassa tapahtunut.
 
Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.
Tuosta oli juttua, olikohan viimekesänä. Katsastuksissa muuttui kriteerit akun kolhuille selkeästi tiukemmiksi. Eli ei kannata ryttyyttää sillä missäsattuu. Ne ovat pirun painavia ja akku on tosiaankin siellä pohjassa, joten jos maassa on jotain, joka yltää akkuun niin törmäys on aina voimakas, painon takia, eikä se kuori ole kovinkaan vahva...

Yleisesti noista vikaantumisista google löytää.. Varmaankin edelleen esim videon, jossa noita akkuja ilman teslan lupaa ja varaosia korjaava firman edustaja kertoo noista vioista. Monasti syynä on ilmeisesti akkuun päässyt kosteus, joka hapettaa ja tuhoaa jotain..
 
Porukka on saanu kesätehoja laturilla parin kilsan regen pumppailulla. Toki riippunee liikenteestä voiko moista harrastaa. Samallaillahan se akun lämmitys saattaa kuluttaa ja ladata akkua niin saa sen lämpimäksi.

Ihan höpö höpö hommaa.. kaiken lisäksi helkutin typerää. Hommaa auton missä on esilämmitys, EV6:llakin tulee yli 200 kW tehoja vaikka pakkasta -22.
 
Ihan höpö höpö hommaa.. kaiken lisäksi helkutin typerää. Hommaa auton missä on esilämmitys, EV6:llakin tulee yli 200 kW tehoja vaikka pakkasta -22.
Liikenteen kannalta typerää, mutta jos liikennetilanne sen suo, niin kyllä siitä selvän hyödyn saa. Miillä kun Shell Halikon ylämäkeen kiihdyttää ja seuraavaan alamäkeen jarruttaa + suoralla ennen tunnelia pari pienempää rykäisyä, niin Mii antaa 7 km päässä ABC Piihovissa 30-35 kW pakkasellakin (maksimit mitä autosta irtoaa). Ilman tuota aloitus on siinä 18-20 kW välissä. Kyllä tämä kikka on hyvä tietää vaikka autossa olisi esilämmitys, ei senkään käyttö aina onnistu suunnitelmallisesti.
 
Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.
katsastuskriteereihin riittää lommo ulkokuoressa, akku itsessään voi siis toimia ok, mutta hylkyyn menee. Ja koska non-modulaarisuus niin eipä taida edes ulkokuorta voida kaikkiin vaihtaa eli uusi akku vaikka vanhakin toimisi.
 
Noin 200km tuntuis pääsevän 77kwh akkuisella Enyaqilla perus maantieajelua täällä pohjois-savon perukoilla näillä 33-37 asteen pakkasilla.
Nyt taas maaseudulla käymässä ja auto kylmässä tallissa ladattuna 80% niin auto/appsi arvioi 200km pääsevän, missä on kyllä vähän optimismia.
Noin 32-35kwh/100km tienoilla pyörii kulutus noilla about 50-60km siirtymillä.

Eilen oli alussa -34 astetta ja lopussa -37 astetta ulkona, mutta lähtö oli kaupungissa lämpimästä tallista, niin ei tullut herjaa 12v akusta koko ajomatkalla.
Viimeksi oli lähtö -37 asteessa kylmästä tallista niin oli heti varoitus 12v akusta mittaristossa. Lienee vaan kylmissään tuo 12v akku. Jotkut asennelleet näihin jotain Arctic Battery Heatereita ja sillä hävinnyt herjat 12v akusta pakkasilla.

Julkisia/suurteholatureita ei ole tullut nyt pakkasilla kokeiltua että miten lataa. Kun ei ole ollut tarvetta kun suhannut vaan kahden paikan väliä ja molemmissa päissä voi latailla omalla laturilla, tai pörrännyt näiden paikkojen lähellä.

Latausluukun tai jarrujen kanssa ei ole ollut ongelmia. Kaupungissa saa sulaa ja kuivua rauhassa lämpimässä tallissa, ja muutoin välttelen käymästä missään parkkihalleissa hakemassa kosteutta rakenteisiin. Kuiva pölylumihan ei jäädytä mitään, vaan jos pääsee muuttumaan vedeksi ja sitten kuivumisen sijaan jäätymään uudelleen. Esim kauppareissun aikana parkkihalissa sulaa muttei kuivu, ja ulos ajon jälkeen jäätyy.
 
Noissa seinälatureissa ja niiden softissa on eroja. Minulla on kotona ja työpaikalla samanlaiset 11 kW laturit. Kotona lataa sitä 10,5 kW:tä heti laturiin kytkemisen jälkeen ja jatkaa sillä jonnekkin 90% varaukseen asti.

Työpaikalla samanlainen laturi jollakin v1.0 softalla aloittaa tuon hidastelun heti kun on pakkasta ja vaikka olisi lämmintäkin niin se liruttelu alkaa jossakin 80% varaustasossa.

Kuorman hallinta ei ole kummassakaan laturissa käytössä, eikä työpaikalla ole yleensä kuin yksi auto latauksessa.

Ac latauslaite ei käytännössä pysty mitenkään ohjaamaan auton latausnopeutta akun varaustason perusteella.

Jos verkkojännite on matala se auto voi siitä vetää jotain johtopäätöksiä ja rajoittaa latausnopeutta, mutta tuohonkaan se latauslaite ei voi vaikuttaa.

Onko sähköauto oikeasti mikään maailman pelastus.
Ainakaan sähköautot tällä metodilla tule olemaan mahdollisia kaikille ostajille, ei tänään eikä tulevaisuudessa.
Vielä kun valmistajien mielestä sähköautojen kauppa on tappiollista.

Jos sähköautoa moititaan sillä perusteella että sillä on pienemmät co2 päästöt, niin vähän heikolla pohjalla ollaan.

Tuollaisia perusteita tulee säännöllisesti esiin kun ihmiset jotka ovat siinämäärin sisällä omassa yläluokkaisessa kuplassaan että eivät tajua sitä että käytännössä kaikkien autojen elinkaari on pidempi kuin tuo 90tkm. Tietysti jos autollaan ajaa vain max 60tkm/3v, niin käsitys elinkaaresta voi olla vääristynyt.

Mitä tulee biopolttoaineisiin, niin kyllähän se voisi suomelle olla ratkaisu, tosin edellyttäisi sitä että se biomateriaali ostetaan ulkomailta. Ei suomessa riitä kapasiteetti tuottamaan riittävää määrää biopolttoaineita suomen tarpeisiin, kuten ei koko maailmassakaan riitä koko maailman tarpeisiin, ruokaakin pitää saada kasvatettua.

Vetykiimaan mä en näe oikein muuta syytä kuin ihmisen ajatusmallin urautuminen, jossa pohditaan vaan tapoja saada auto "tankattua". Käytännössä vetyautot pystytään kyllä tuomaan 10v periodilla markkinoille, mutta jos akkutekniikan kehitys jatkaa samaa lineariista linjaa kuin tähänkin asti, niin se vedyn ainoa etu, eli nopea tankkaus on syöty, jäljelle jaa vain hemmetin pitkä lista huonoja puolia, joista ei-vähäisimpänä surkea hyötysuhde, ja ne parhaatkin puolet ovat ihan yhtä huonoja kuin BEV:nkin.
 
katsastuskriteereihin riittää lommo ulkokuoressa, akku itsessään voi siis toimia ok, mutta hylkyyn menee. Ja koska non-modulaarisuus niin eipä taida edes ulkokuorta voida kaikkiin vaihtaa eli uusi akku vaikka vanhakin toimisi.

Olihan tuossa se mahdollisuus että edustaja antaa lausunnon että lommo ei haittaa. Tosin käytännössä, antaako ne tuollaista lausuntoa jos vaihtoehtona on että saavat kirjoittaa ison laskun akun vaihdosta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom