- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 528
Tässä asiayhteydessä oleellista on se että virhevastuu ei paljoa auto kuluttajien välissä kaupassa, tai kuluttaja yritysvälisessä kaupassa, eli siihen käytetyn arvoon hinnoittellaan se riski.Niin no minä puhuin vain siitä loppuuko Teslan virhevastuu (alkuperäiselle myyjälle) siitä kun auto myydään eteenpäin. Esimerkissäni ei ollut autoliikettä. Eli jos auton teslalta ollut kuluttaja A myy auton kuluttajalle B, niin en näe millä perusteella Teslan virhevastuu siinä kohtaa päättyisi. Kenties kuluttaja B ei voi suoraan valittaa Teslalle, mutta jos hän valittaa tavaran virheestä kuluttajalle A, niin tämä kaiken järjen mukaan voi edelleen vedota Teslaan virhevastuusta.
Toki A voi olla kusipää ja todeta että "hajoo Teslaas"...
Kamux tekee vaihtotarjouksen sen mukaan mikä riski siinä pommissa on. Kuluttajakaupassa kuluttaja ostaja tekee ostotarjouksen sen mukaan mikä siinä pommissa on se riski. Kamux, tai vento vieras ostaja ei laske sen varaan että kuluttaja myyjä kaupan jälkeen olisi pätkääkään kiinnostunut kohteen vioista ja niiden selvittelystä. Kamux voi toki soppareihin kirjoitella myyjän vastuita, mutta ei se voi täysimääräisesti niiden varaa laskea.
Ja vaikka se myyjä olisi tuttu luottokaveri, niin menee hyvin raskaaksi vääntämiseksi alkaa vetoamaan edellisen portaan virhevastuuseen, ja kun vuosia kuluu, niin valehdellaan jo itselle jos siitä kuvittelee olevan niin paljon hyötyä ettei riskiä tarvi huomioida.
No nyt ei puhuta jostain Fordin ecoboostista, vai mikä se oli joka ilmoitti jotain tuon suuntaista. En varmaksi muista mitä Japanilaiset aikoinaan laskivat, neljä vai kuusivuotta. Mutta tuossa yhteydessä elinkaaritermillä tarkoitin vähän toista, eli sitä että kyseinen komponentti kestää ajoneuvon (yksilön) osalta siihen saakka kun se muuten laitetaan paaliin. Jos sille arvioitiin 10v joku 10 000€ arvo, niin se viittaa että sillä vielä tuolloin voi ajella useita vuosia. Toki jos automalli on paalikunnossa 5v päästä, niin jäljellä se romutusarvo.Nykyautoissa elinkaari on 5 vuotta tai 150000, kumpi sitten tuleekaan ensin.. Senjälkeen on jokatapauksessa senverran pahoja vikapesiä, jotta jos ei itse pysty korjaamaan, niin ei kannata puuttua..
Noin yleistäen, autoja huoltaa ja korjaa siihen erikoistuneet ammattitaitoiset yritykset. Toki jos on 5vuotta vetänyt ilman huoltoja, niin voisen sellaisen yksilön markkina-arvo pahimillaan olla SER jätettettä.Senjälkeen on jokatapauksessa senverran pahoja vikapesiä, jotta jos ei itse pysty korjaamaan, niin ei kannata puuttua..
Jos huoltokäynnit ei nappaa ja taidot rajoittuu lasinpesunesteiden ja pyyhkimien huoltoon, + OTA softapäivityksen. niin ehkä uusi Tesla, ja vaihtoon kun huutelee huollosta. Vaihtoarvo pysyy tukevana.