Mielestäni vertailet omenia ja jakkaroita.
Autoissahan on standardoituneet "USB-liittimet", eli täällä Euroopassa type2 ja CCS2. Tämä on eittämättä hyvä asia, Amerikoissa pikalatausstandardiksi on nyt sitten muodostumassa tai jo muodostunut Teslan alunperin kehittämä liitin, joka kai sitten sopii paremmin sikäläisiin oloihin kun siellä ei tarvitse AC-latauksessa miettiä kolmivaihelatausta tms.
Akut eivät ole autoissa keskenään sen enempää vaihdettavissa kuin puhelimissa, läppäreissä tai muissakaan sähköisissä härpättämissä. Pitäisikö olla, myös eri tuotekategorioissa, eli läppärisi akku pitäisi sopia myös akulliseen pöllynimuriisi, ja päinvastoin?
Ääriesimerkkeinä autopuolelta että Tesla on pyrkinyt integroimaan akut yhä lähemmäksi auton rakennetta jolla saadaan ainakin kustannussäästöjä, kun taas Nio on sitä mieltä että akun on oltava tien päällä vaihdettavissa. Kumpi noista ääripäistä on oikea ratkaisu joka tulisi pakottaa kaikille standardiksi, ja millä perustein? Teslahan pilotoi omaa vaihdettavaa akkumalliaan jo kauan ennen Nioa, mutta totesi idean elinkelvottomaksi; en tiedä onko Nion idea vielä lähtenyt erikoisesti lentämään, ovatko eurooppalaiset innoissaan ostamassa Nion sähköautoja?
Nion akku on ilmeisesti niin helppo vaihtaa että on jo nähty Youtube-videoita missä Nion akku on pudonnut pohjasta tielle kesken ajon. Sellaista sattuu kun ei käytä hattuu.
Eri sähköautoille toki itse akut tulevat varsin usein samoilta valmistajilta, mutta monesti kai pakattu eri tavalla. On kuitenkin oletettavaa että monien valmistajien akkupaketit alkavat yhä enemmän muistuttaa toisiaan, kun ei kaikilla ole halua ja voimavaroja toimia akkuteknologian kehittäjinä tai edes soveltajina.