Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei muuta kuin 20-30 litran vesipurnukka lähes kiehuvana kyytiin. Jollain nettilaskurilla tuollaisen lämmittämiseen kuluu muutama kWh. Joku taisi askarrella sprii tms. lämmittimen autoonsa, palamiseen perustuva toimisi oikein hyvin. Sääli, että tuollaista ei saa kaupallisesti toteutettua. Sähköauto polttonestelämmittimellä olisi näppärä näissä ilmastoissa.
 
Joku 8kg reppu voisi olla vielä ihan kevyesti liikuteltava. Paljonkohan sellaiseen sitten saisikaan tehoa pakattua?

Tuollaisen värkkäsin itse. NMC-kemialla joku vähän vajaa ~2kWh menee 8kg:seen vähän riippuen koteloinnin jämäkyydestä.

Minulla kennot siis ~3.8kg/kWh, kunnon paketointi ja BMS jne. sitten nostaa painon 5kg:seen/kWh. Tuosta ottaa tehoa ulos joku 2kW ”jatkuvana” ja piikkitehoa 3kW.
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuta kuin 20-30 litran vesipurnukka lähes kiehuvana kyytiin. Jollain nettilaskurilla tuollaisen lämmittämiseen kuluu muutama kWh. Joku taisi askarrella sprii tms. lämmittimen autoonsa, palamiseen perustuva toimisi oikein hyvin. Sääli, että tuollaista ei saa kaupallisesti toteutettua. Sähköauto polttonestelämmittimellä olisi näppärä näissä ilmastoissa.
Ilma-eberi erillisellä diesel-tankilla, jos kiinalaisst kelpaa niin valmiinpaketin suomestakin saa parillasadalla.
 
Ilma-eberi erillisellä diesel-tankilla, jos kiinalaisst kelpaa niin valmiinpaketin suomestakin saa parillasadalla.
Lähinnä hain autonvalmistajan (tehdasvaruste) toteutusta, jossa ei tarvitse keskustella vakuutusyhtiön kanssa kuka maksaa kun auto polttaa itsensä.
 
Lähinnä hain autonvalmistajan (tehdasvaruste) toteutusta, jossa ei tarvitse keskustella vakuutusyhtiön kanssa kuka maksaa kun auto polttaa itsensä.

Psa (spacetourer/e zafira) löytyy ilmeisesti läpivienti pakoputkelle pa-lämmittimiä varten. Pari tuttua värkännyt tuommoiset ja ilmeisesti hyvä rangen säästäjä talvisin.
 
Mitä nyt olen itse kiinnittänyt huomiota, niin ajoprofiilista ja budjetista ne pettymykset yleensä kumpuavat.

Yleensä pettyneitä ovat ne, jotka eivät ole laskeneet arjen toimintamatkaa tarpeeksi pessimistisesti ja joutuvat lataamaan turhan usein muualla kuin kotona/töissä.

Sähköautot ovat yleensä myös hintavia, ja moni on ostanut kalliimman sähköauton kuin olisivat polttiksesta maksaneet. Ostokrapulat purkautuvat, kun 60k€ Enyaq ei ehkä ollutkaan 30k€ Octaviaa kummempi laite.
Aika samoilla linjoilla ja monesta tapauksesta rivien välistä tämmöinen kuva välittynyt. Sekä selviä vikoja ollut joillakin. On toki polttomoottoreissakin.


Osaksi noista syistä itselläkin jää täyssähkö hankkimatta. Eli siis rahalle en saa sitä vastinetta mitä haluaisi. Sitten toimintamatkat, yms latausharrastamiset vs siihen, että tankkaa sen 5minuuttia, ilman jonotuksia, appeja tai muita säätöjä kerran viikossa tai harvemmin. Tai reissussa ollessa pysähtyy silloin kun sille tuntuu, eikä katsele rangea tai auton ehdotuksia latauksesta. Eikä joka pysähdys reissussa ole aina se huoltoasema tai muu paikka jossa pitäisi laturi ettiä. Normi bensaperheautolla ajaa matkaa 600-700 kelissä kuin kelissä, niin tankkaus ei määritä reittisuunnitelmaa. Ostaa bensaa jostain miten sattuu osumaan mukavasti kohdalle. Näin ainakin meillä ollut aina. Aika hyvin keskisessä osassa itäsuomea kun asuu, niin monet lomareissut, yms pääsee täydellä tankilla edes takasin. Esim. Helsinki on vuosien aikana ollut monesti se missä tulee käytyä (satamat, lentokenttä ja muut). Yleensä täydellä tankilla lähteny ja kotona laittanut taas täyteen. Jos paljon tulee muuta ajoa reissun aikana, niin sitten joutuu tankkaa matkalla. Joskus oli kärry jolla ajoin E85 aineella, niin sillä ei päässy edes takasi (600km), kun oli viritetty ja muutenkin kuluttaa enemmän e85:sta.
Isommilla dieseleillä ajaa vielä enemmän täydellä tankilla.



Voitko edes hieman antaa tiivistelmää mitä niissä pettyneissä ja katkerissa viesteissä on sanottu sähköautoista?
Luen useampaa foorumia, sekä foorumilla tarkoitin myös somea ja ryhmiä joita seuraan. Tällä palstalla enemmän positiivista, ei suotta ketään alkaa nostamaan esille. On niitä negatiivisimpiakin kokemuksia joitain ollut erinäisissä keskusteluissa.
 
Viimeksi muokattu:
Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta. Mitä tässä reilun kuukauden päivät seurannut ja kuullostellut kokemuksia, niin monella hieman pettymystä katkeruutta. Vaikka, etenkin foorumeilla löytyy pelkästään positiivista hypeä. Varmasti niitäkin on ja moni arvostaa eri asioita kuin toinen. Ei toinna niistä kiistellä.
Monella tutulla on Tesla 3 performance versio ja kaikki kehuneet eikä moitteen sanaa kenelläkään. Muita täyssähköjä kuin tesloja ei taida olla kenelläkään tutulla. Kaikki taitavat olla niitä kiinassa tehtyjä ja käytettynä uitettuja.
 
Monella tutulla on Tesla 3 performance versio ja kaikki kehuneet eikä moitteen sanaa kenelläkään. Muita täyssähköjä kuin tesloja ei taida olla kenelläkään tutulla. Kaikki taitavat olla niitä kiinassa tehtyjä ja käytettynä uitettuja.
Juuri tuo 3 ja Y on itelle se no no.

Voimalinja, kulutus/akku ois hyvä. Muuten ei mikään natsaa. Sekä koko ajan lisivä halpuuttaminen ja pumppu, yms ongelmat. Pitäis olla se ja se malli, siltä tehtaalta. Sekä mallit muutenkin ei nappaa.

S ois ihan hyvä. Ei viiti kovin vanhaa laittaa ja uusi hintava, sekä edelleen näyttää "samalle" kuin se eka malli.

BMW ix3 ois ihan jees, uudemmat. Mutta takaveto vähän arveluttaa ja ei tuo range taida olla ihan teslojen tasolla. I4 liian pieni, farkkuna vastaava menisi hyvin. Eli ei oikein mikään aiheuta kuumetta ja aikaisemmin listaamat, omat "haitat" sähköautoiluun, niin mennään vielä bensalla js osan matkaa ehkä sähköllä myöhemmin.
 
Hetken harkitsin myös sähköauton hankintaa, kun plugareita katsellut. Taitaa jäädä täyssähkö toistaiseksi hankkimatta.
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.

Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.

Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.
 
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.

Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.

Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.

Tässä tosin on vähän se, että parilla kympillä saa käytettynä ihan järkevän kokoisia perheautoja plugarina, mutta ainakin vielä toistaiseksi sähkärien osalta tuo segmentti on 404.

Kaikilla ei edelleenkään ole varaa tai edes halua laittaa viittäkymppiä sähköautoon, mutta noin muuten olen kyllä samaa mieltä, että varsinkin uutta autoa ostaessa kannattaa suosiolla skipata dinomehulla kulkevat kompromissit.
 
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.

Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.

Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.
Itse hyppäsin hybridien yli juuri tästä syystä. Olisi mennyt ihan pelleilyksi tuon moottorin käynnistymisen välttely minulla ja ajan kuitenkin usein 500+km/päivä niin olisi ollut aika turhaa tuo hybridi. Toki siis jos etsii jotain edullista käytettyä niin sitten kun mitään kovin järkeviä sähköautoja ei oikein saa 20k€ hintaluokassa.
 
Yli kymmenen bensan ja dieselin, muutaman lataushybridin ja parin sähköauton perusteella suosittelen, että älä harkitse välimallia. Joko puhdas polttis tai sähköauto.

Hybridillä ajellessa lähinnä ottaa päähän, kun sähkölinja vaihtaa polttomoottoriin. Akkujen koko on yleensä vaatimaton ja tarkoittaa jatkuvaa lataamista. Huoltoja on vähintään yhtä tiuhasti kuin polttomoottoreissa ja monimutkaisempi konstruktio voi tarkoittaa kalliimpia vikoja. Päälle toki hinta, joka polttista kalliimpi.

Eli suoraan sähköautoon polttomoottorista, kun sen aika koittaa.

Vetokykyisiä ja järkevän kokoisia sähköautoja ei oikein ole vielä niissä hintaluokissa missä plugareita puolestaan jo saa laajasti, niin jos haluaa mukavasti ns. yhden auton taktiikalla ajella eli saada sen kärryn perään pari kertaa vuodessa ilman vuokraustarpeita, ja että autossa on riittävästi tilaa kaikille perheenjäsenille, niin valitettavasti sellaiset sähköautot ovat useimpien ihmisten ulottumattomissa.

Tällaiseen tarpeeseen ajatellen on toki mahdollisuus siirtyä kahden auton taktiikkaan, eli arkipyörityksiin joku Leaf + kärryn kanssa ajeluihin toinen auto, mutta sitten pitää jo keskustellakin autopaikoista ja kahden auton pitämisen tuomista ylimääräisistä kustannuksista sekä hankaluuksista.

Lisäksi, suurinta osaa ihmisistä ei voisi vähempää kiinnostaa milloin auto ajelee polttomoottorilla ja milloin sähköllä. Ensin mainittua saa lisää pumpulta, jälkimmäisenä mainittua joka kerta kotiin palatessa.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Itseä juurikin kiinnostaisi milloin mennään sähköllä ja millon bensalla. Jotenkin se lyhytaikainen moottorin käynnistys häiritsisi. Ajot lyhyitä pääosin, niin ei tarviis käynnistyä ollenkaan. Menee of topikkiin Hybridijutut..
Mutta just noita Kugia katselinkin melko vakavasti, joita oli ylivuotiseksi jäävänä 2023 mallina välipäivinä tarjolla useassa paikkaa. Jäi sitten vaan katselun asteelle, kun tutustui enemmän Kugan toimintaan, yms.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi, suurinta osaa ihmisistä ei voisi vähempää kiinnostaa milloin auto ajelee polttomoottorilla ja milloin sähköllä. Ensin mainittua saa lisää pumpulta, jälkimmäisenä mainittua joka kerta kotiin palatessa.
Noin karkeasti 2/3 tuntemistani hybridin omistajista asia on ärsyttänyt. Useimmissa hybrideissä kun ei tahdo akun toimintamatka riittää 30-50 km päivittäiseen pyörittelyyn kuin kauniina kesäpäivänä.
 
Hybridin ostamalla saat huonot puolet kummastakin voimalinjasta: Jatkuvati alilämpöisenä käyvän polttomoottorin jossa on sitten tuon tuosta ongelmia suomen talvessa ja pieniakkuisen sähkön.
 
Hyppäsin suoraan sisäänajetusta dieselistä (11v 400ke ajettu) parivuotiaaseen sähköön eikä ole kaduttanut maksaa about saman per kk (kallista aina ajelu täällä suomaliassa) eikä ole kaduttanut. Työmatka suuntaansa 117km ei mitään järkeä siis hybrideissä paremmin jopa diesel olisi sopinut, toimii ilman latausmahkuja töissä ainostaan -35C piti latailuja rueta miettiin. Onhan tuo hyppy iso nykyaikaiseen, mukavampaan ja tehokkaampaan kulkupeliin. Ostohintaa monet arpoo, mutta sähkärin ylläpitokulut on niin halvat, että käytännössä valinta maksatko polttoainetta vai lyhennystä 30-35tkm ajavalle aika helppo valinta. 5kk takana ja sähkökulut seinästä 170e sis. Siirto kilsoja joku 16tkm. Pari pikalatausta kymppejä päälle pitää laskea joskus yhteen nekin.
 
Hyppäsin suoraan sisäänajetusta dieselistä (11v 400ke ajettu) parivuotiaaseen sähköön eikä ole kaduttanut maksaa about saman per kk (kallista aina ajelu täällä suomaliassa) eikä ole kaduttanut. Työmatka suuntaansa 117km ei mitään järkeä siis hybrideissä paremmin jopa diesel olisi sopinut, toimii ilman latausmahkuja töissä ainostaan -35C piti latailuja rueta miettiin. Onhan tuo hyppy iso nykyaikaiseen, mukavampaan ja tehokkaampaan kulkupeliin. Ostohintaa monet arpoo, mutta sähkärin ylläpitokulut on niin halvat, että käytännössä valinta maksatko polttoainetta vai lyhennystä 30-35tkm ajavalle aika helppo valinta. 5kk takana ja sähkökulut seinästä 170e sis. Siirto kilsoja joku 16tkm. Pari pikalatausta kymppejä päälle pitää laskea joskus yhteen nekin.
Minulle ainakin ikivanhoilla dieseleillä (voi ajatella että autossa ei ole kiinni pääomaa) ajavana juuri auton hankintakulut on suurin este sähköön hyppäämisessä.
 
Kyllä näihin ehtii, kukin kohdallaan. Samalla kehitys menee eteenpäin niin ei tule niin enää pettymyksiä kun tuotteet hioutuu.
 
Kyllä näihin ehtii, kukin kohdallaan. Samalla kehitys menee eteenpäin niin ei tule niin enää pettymyksiä kun tuotteet hioutuu.
Joo ehdottomasti, jos oma talous kestää 50 tonnin käyttöauton hankinnan niin polttomoottorin puolella on kyllä aika vähän perusteita.
 
MG4 on parin vuoden sisällä samanlainen kansanauto käytetyn ostossa kuin Octavia. (mutu) Ja samassa hintaluokassa.
 
Joo ehdottomasti, jos oma talous kestää 50 tonnin käyttöauton hankinnan niin polttomoottorin puolella on kyllä aika vähän perusteita.
No siis jos talous kestää uuden käyttöauton hankinnan, niin kyllähän se silloin tuon kestää.
 
Kaksivuotiaassa kalleimmat kilsat olikin ajettu jo ;)
Joo, tosin minun käyttötapauksessa ongelma on myös että kilsat tulee kaukana kotoa joten kotilatauksen varaan ei voi paljoa laskea. Diisselillä paahdan helposti 40 tonnia vuodessa kyllä.

Jonkun 30 tonnin patteriauton voisi vielä hyväksyä kuluna mutta siinä saa olla todella hyvä pikalataus ja ei kalliita remontteja laittamalla siihen se 40 tonnia vuodessa. Julkisilla latureilla tuo energiakustannus tuntuu olevan jotain 4-7€/100km riippuen palveluntarjoajasta kun diesel vie perille n. 9-10€/100km
 
Jees hyvä tietää että muillakin akku häipyy autosta :D Tänään illalla laitan lataukseen täyteen kun nyt on luvassa 0 kelejä kohta ja katsoo sitten miten lämpötilan lasku vaikuttaa auton akkuun. Auto tulee seisomaan noin viikon pihassa
Meillä Corsa-e ja hullupösö, enkä ole huomannut mitään akun häipymistä. Esim. Eilen ladattu corsa näyttää edelleen 100% akkua. Viime yönä oli -25 ja koko päivän liki -20.
 
Joo, tosin minun käyttötapauksessa ongelma on myös että kilsat tulee kaukana kotoa joten kotilatauksen varaan ei voi paljoa laskea. Diisselillä paahdan helposti 40 tonnia vuodessa kyllä.

Jonkun 30 tonnin patteriauton voisi vielä hyväksyä kuluna mutta siinä saa olla todella hyvä pikalataus ja ei kalliita remontteja laittamalla siihen se 40 tonnia vuodessa. Julkisilla latureilla tuo energiakustannus tuntuu olevan jotain 4-7€/100km riippuen palveluntarjoajasta kun diesel vie perille n. 9-10€/100km

Tuo on totta ja ei varmasti käy kaikkien ajoprofiiliin, itsellä 95% kotilatausta niin ei ole väliä maksaako pikalataus saman mitä diesel. Suurimmalla osalla ihmisistä tuntuu olevan silti mystisiä sähkön todelliset käyttökulut. Itse olen kokenut eduksi sen, että kulut ovat olleet etukäteen ennustettavammat eikä lisäkilometrit tunnu niin paljon lompakossa. Mebit tuntuu lataavan "ihan ok" (175kw max nykyään jota ei abc:n tolpista edes irtoa) eikä ole omassa käytössä juuri haitannut dieseliin verrattuna en muista montaa pysähdystä pelkän latauksen vuoksi. Alkaa saamaan kohta jo tuohon 30ke luokkaan.
 
Hybridin ostamalla saat huonot puolet kummastakin voimalinjasta: Jatkuvati alilämpöisenä käyvän polttomoottorin jossa on sitten tuon tuosta ongelmia suomen talvessa ja pieniakkuisen sähkön.
Tämä. Suunnittelin Passatia kun viimeksi vaihdoin kunnes totesin sen pikkuturboritsan kaikessa paskemmaksi kun vajaa 10v vanhempi MB Diesel enkä oikein keksinyt mitä lisäarvoa se 30km:n akkurangekaan siihen olisi tuonut, muuta kun huoltokustannuksia siis.
 
Sinänsä hyvä että sähköautot yleistyvät, mutta tietyllä tavalla sellaiseksi peruskulkineeksi sillä on vielä matkaa. Osittain johtuu tietty ihan käyttäjästä jonka pitää opetella uusi tapa käyttää sitä autoa. 90% ajoista menee äärimmäisen helposti, mutta kun se kerran kuussa reissu sukulaisen/tuttavan luo tulee niin pitääkin opetella ja selvitellä lataamista. Suurin osa autoilijoista on kuitenkin iäkkäitä niin siinä on oma opettelunsa. Osasyyn tietty tekee niiden käytettyjen hinta edelleen jonkin aikaa.

Plugarilla kun itse menee niin 2,5v sitten joo olisi saanut sen uuden sähkiksen 10k kalliimmalla (vastaavalla vetokyvyllä ja suht samoilla tiloilla), mutta toisaalta tässä välissä sähkisten hinta on tippunut samalla uudella autollakin suht paljon (enemmän kun ko. plugarilla). Kuluja muuten kun arvottaa, niin tuon 2,7l/100km kustannus ei ole kuitenkaan 52k kilsalla kuin sen alle 3k (about 2800e 2e litrahinnalla). Plus tietty sähkö jota kotona on ladattu (ja marginaalinen jota reissussa asiointilatauksilla) ja vajaa 600e mitä takuuhuoltoihin on mennyt.

Tällä hetkellä tilanne on uutta ostaessa selkeästi parempi, mutta puhutaan edelleen aika kalliista autoista. Joku käytetty perus pieni toimintavarma polttis on suht pienillä ajomäärillä edelleen ihan varteenotettava monelle. Sähköisten puolelta löytyy tuohon lähinnä leaf ja siinä sitten aika isossa osassa maata menee talvella hankalaksi ne parit pidemmät reissut.

Mutta uutta mallia alkaa pienemmässä segmentissä olla jo melkein se kymmenen joten, parin-kolmen vuoden päästä tilanne on noilta osin paljon parempi.
 
Viimeksi muokattu:
-aina lämmin ja miellyttävä
-kovalla pakkasella aivan huippu

Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.

Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.

Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
 
Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.

Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.

Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?
 
Lasketaanko työsuhdeautoilijat suureksi massaksi? Ainakin sitä kautta tulee Suomessa eniten uudehkoja autoja vaihtoautomarkkinoille.

Isoissa firmoissa alkaa nyt tulemaan pakotuksia että työsuhdeautoksi hankittavien autojen pitää on nollapäästöisiä eli täyssähköautoja.
Työsuhdeautoja on uusista autoista jo noin 25%. Täyssähköisiä työsuhdeautoista on noin 40%. Viime vuoden kaikista henkilöautorekisteröinneistä noin 34% oli täyssähköjä.

Lähteet: Moottori / Autoalan keskusliitto
ja
 
Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?
Veikkaisin että vaihto ei kannata koska korot, Elon tappoi auton jälleenmyynnin jne. Auton vaihto ei ole se helpoin asia tällä hetkellä.
 
Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.

Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.

Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Täällä oli 30-38 pakkasta reilu viikon. No problem tesloilla eikä tarvittu mitään kikkailuita vrt polttiksen 12v akun lataukset, starttibuusteri, webastot, lohkolämmittimet, apuvirta, taksin tilaaminen
 
Jees hyvä tietää että muillakin akku häipyy autosta :D Tänään illalla laitan lataukseen täyteen kun nyt on luvassa 0 kelejä kohta ja katsoo sitten miten lämpötilan lasku vaikuttaa auton akkuun. Auto tulee seisomaan noin viikon pihassa

Kokeilin tuota nyt itsekin Audilla. Illalla klo 20.00 varaus 83 % ja range näytti 264 km. Aamulla klo 8.00 varaus edelleen 83 %, mutta range näytti 262 km. Eli oisko ihan pieni desimaalinen pudotus tullut, mutta koska auto näyttää vain kokonaislukuja, niin siksi näyttää tuota samaa 83 %.
 
Jos vertaan edellisiin autoihini, niin nykyinen Teslani on kaikkea muuta kuin hyvä talviauto, ei pahalla. Ensinnäkin, se ei ole lämmin ja miellyttävä, koska automaattista ilmastointia ei voi käyttää ja manuaalilla sen miellyttävyys ei ole lähellekään sitä, mitä kaikissa autoissani viimeisen kahden kymmenen vuoden aikana on ollut. Kovalla pakkasilla, kuten nyt, minulla on ovet ja lukot jäässä, koska joku keksi että on hyvä idea esitellä auto jossa on karmittomat ikkunat (eikä se edes ole tyylikysymys, koska kyseinen auto nyt ei ole mikään erityinen design-keksintö) ja ovenkahvat, jotka jostain syystä pitää piilottaa oven sisään.

Tämähän on vain toki se "kaikista paras ja upein ja mahtavia sähköautokokemus", mutta kyllä se omassa listassani alkaa lähestymään jo luokkaa "surkein talviauto jonka olen ikinä omistanut". Ei paljon lämmitä, jos auton saa lämpiämään etukäteen, kun se ei pysy kivasti lämpimänä. Eikä asiaa tietysti helpota, että vaimokin valittaa, miksi pitää olla näin surkea talviauto. Hän, joka ei autoista muuten välitä, mutta kun perustoiminnot ei toimi.

Se siitä sähköauton ihanuudesta, helposti se saadaan pilattua.
Olisiko jotain vikaa? Itselläni automaatti ilmastointi ja lämpötila asetettuna 19 astetta, en nyt ole erikseen mitannut mikä on lämpötila autossa sisällä oikeasti, mutta ilman takkia ajelen ja on oikein mukavan lämmin vaikka ulkona onkin 20 astetta pakkasta. Ei mitään ongelmaa automaattiasennon kanssa nyt eikä ollut kesähelteilläkään.
 
Osa tuntuu olevan tosi herkkiä autojen talviajolle. Mielestäni on ihan ok että jos ulkona on kylmä niin autossakin on kylmä. Lämpeää sitten ajaessa. Riippumatta käyttövoimasta. Kunhan auto lähtee käyntiin niin eipä siinä kauaa mene että alkaa puhkumaan lämmintä. Arvelisin että nykyisessä polttiksessa on jokin sähkölämmitin lisänä koska lämpeää niin nopeasti. Todettakoon ettei vielä ikinä 22v autoilun aikana ole auto jättänyt talvella käynnistymättä. Ehkä olen ollut onnekas enkä toisaalta ole webastolla varustettua autoa omistanut.

---------

Itse odotelen että sähköfarkkuja tulisi lisää markkinoille. Joku Taycan ei ole ihan keskituloisen ostettavissa. Ainakin Bemarilta tulee i5 ja Audilta A6 farkut. Molemmat tietysti jollain käsittämättömällä 80k€ alkaen hinnalla, mutta lähteväthän ne siitä halpenemaan. Jotain muitakin oli mielestäni tulossa lähivuosina ja toivottavasti jotain myös sellaiseen 40-60k€ hintaluokkaan järkevällä rangella ilman mitään typeryyksiä. Typeryyksiksi lasken esimerkiksi karmittomat ikkunat ja ulos työntyvät ovenkahvat. Klassisia (parhaita) ovenkahvoja ei varmaan enää seuraavaan autoon saa mutta en kaipaa autoon mitään potentiaalisesti hajoavaa osaa paikkaan johon sitä ei tarvita. Kiikarissa lähinnä vähän käytetty jota pkdetään pitkälti yli takuuajan. Sisustaan toivoisin jotain nappeja kun jo uuden Octavian volumen toimimaton liukusäädin aihetti harmaita hiuksia. Käytännössä haussa siis sähköinen käyttöauto järkevällä rangella ilman ärsyttäviä heikkouksia.
 
Olisiko jotain vikaa? Itselläni automaatti ilmastointi ja lämpötila asetettuna 19 astetta, en nyt ole erikseen mitannut mikä on lämpötila autossa sisällä oikeasti, mutta ilman takkia ajelen ja on oikein mukavan lämmin vaikka ulkona onkin 20 astetta pakkasta. Ei mitään ongelmaa automaattiasennon kanssa nyt eikä ollut kesähelteilläkään.
Tuos ei kai yksilöity sitä Tesla mallia, veikkaan että kyse ihan eri malleista. toki senkin voisi tsekat missä oloissa pyöritään/säilötään
 
En tiedä onko tullut vahingossa näytettyä väärää tagia vai onko tagit olleet liian lähellä toisiaan, mutta piru kun kirpasee toi roaming-lataus. K-Latauksen laturilla lataus rekisteröitynyt Virran/Helenin tagilla, 30kWh hinnaksi 46e. Mikä hitto tän roamingin idea edes on?

"Arjessa voi tulla vastaan tilanteita, joissa Virran laturia ei kuitenkaan ole lähettyvillä." No mitäs sitten, on niillä muillakin palveluntarjoajilla sovellukset ja tagit? Mikä ajaisi ketään lataamaan tarkoituksellisesti Virran kautt, kun viidessä minuutissa saat luotua vaikka uuden tilin ja lataan 1/10 hintaan?

Jokseenkin aivan perseestä, että on edes mahdollista epähuomiossa ladata roamingina, vaatisi edes jonkun vahvistuksen.
 
Osa tuntuu olevan tosi herkkiä autojen talviajolle. Mielestäni on ihan ok että jos ulkona on kylmä niin autossakin on kylmä. Lämpeää sitten ajaessa. Riippumatta käyttövoimasta. Kunhan auto lähtee käyntiin niin eipä siinä kauaa mene että alkaa puhkumaan lämmintä. Arvelisin että nykyisessä polttiksessa on jokin sähkölämmitin lisänä koska lämpeää niin nopeasti. Todettakoon ettei vielä ikinä 22v autoilun aikana ole auto jättänyt talvella käynnistymättä. Ehkä olen ollut onnekas enkä toisaalta ole webastolla varustettua autoa omistanut.

---------

Itse odotelen että sähköfarkkuja tulisi lisää markkinoille. Joku Taycan ei ole ihan keskituloisen ostettavissa. Ainakin Bemarilta tulee i5 ja Audilta A6 farkut. Molemmat tietysti jollain käsittämättömällä 80k€ alkaen hinnalla, mutta lähteväthän ne siitä halpenemaan. Jotain muitakin oli mielestäni tulossa lähivuosina ja toivottavasti jotain myös sellaiseen 40-60k€ hintaluokkaan järkevällä rangella ilman mitään typeryyksiä. Typeryyksiksi lasken esimerkiksi karmittomat ikkunat ja ulos työntyvät ovenkahvat. Klassisia (parhaita) ovenkahvoja ei varmaan enää seuraavaan autoon saa mutta en kaipaa autoon mitään potentiaalisesti hajoavaa osaa paikkaan johon sitä ei tarvita. Kiikarissa lähinnä vähän käytetty jota pkdetään pitkälti yli takuuajan. Sisustaan toivoisin jotain nappeja kun jo uuden Octavian volumen toimimaton liukusäädin aihetti harmaita hiuksia. Käytännössä haussa siis sähköinen käyttöauto järkevällä rangella ilman ärsyttäviä heikkouksia.
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?

Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.
 
En tiedä onko tullut vahingossa näytettyä väärää tagia vai onko tagit olleet liian lähellä toisiaan, mutta piru kun kirpasee toi roaming-lataus. K-Latauksen laturilla lataus rekisteröitynyt Virran/Helenin tagilla, 30kWh hinnaksi 46e. Mikä hitto tän roamingin idea edes on?

"Arjessa voi tulla vastaan tilanteita, joissa Virran laturia ei kuitenkaan ole lähettyvillä." No mitäs sitten, on niillä muillakin palveluntarjoajilla sovellukset ja tagit? Mikä ajaisi ketään lataamaan tarkoituksellisesti Virran kautt, kun viidessä minuutissa saat luotua vaikka uuden tilin ja lataan 1/10 hintaan?

Jokseenkin aivan perseestä, että on edes mahdollista epähuomiossa ladata roamingina, vaatisi edes jonkun vahvistuksen.
Luulisin, että roaming-rahastus siirtyy osin historiaan, kun korttimaksumahdollisuus tulee hiljalleen pakolliseksi. Asetuksessa määrätään, että hinnoittelun pitää olla ”kohtuullista, läpinäkyvää ja syrjimätöntä”.

Itse en ole sähköautoilija, mutta onhan tuo tagikikkailu ihan uskomattoman heikko maksutapa asiakkaan kannalta.

 
Oisko nuo roamingit sellaisia varten, jotka ajelevat firman piikkiin, jolloin ei tartte välittää siitä paljonko lataus maksaa? Muuten en kyllä keksi, miksi kukaan, joka maksaa lataamisen itse, käyttäisi roamingia.

Mutta joka tapauksessa hyvä muistutus siitä, ettei niitä tägejä kannata pitää samassa nipussa :) Itse laitalen julkisilla niin harvoin, että varmistan joka tapauksessa sovelluksesta latauksen hinnan ennen kun alan lataamaan, jolloin sama napata se lataus käyntiin sovelluksesta, vaikka tägit löytyykin.
 
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?

Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.

Olisiko se, että sekin on vain Skoda, hinta on vaan noilla Bmw, Merc, Etron niin posketon, että köyhät voi haaveilla. Itsekin kannatin farkkuja, mutta Suv ollutkin jopa kätevämpi kontti korkea, isot ovet ei tarvi kyykistellä turvaistuimiin muksuja nakellessa, parempi näkyvyys liikenteessä korkeammalla istuessa hiukan paremmin maavaraa huonolla tiellä, alusta toimii eikä huoju. Lisäksi sähkössä kulutuksen kasvu ei tunnu samalla tavalla. ID7 taitaa olla ainoa lähiaikoina tuleva farkku ja Stellantiksen 308/Astra jossa jo lähtiissä hintaa liikaa ominaisuuksiin nähden.
 
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?

No onhan se vähän hölmöä rakentaa tuollaisia korkeita tuulipusseja autoista, joille mahdollisimman pieni ilmanvastus on tärkeää. Muutenkin nuo "katumaasturit" on mun mielestä aika rumia ja tiloiltaan surkeita. Aika monet noista "crossovereista" varsinkin on lähinnä korotettuja hatchbackeja. Toki akkujen mahduttaminen on ongelma, mutta alkaa noita onneksi vihdoin tulemaan kunnon sähköfarkkujakin.

Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.

Itsellä ollut pari kappaletta noita "ranskalaisia pakastearkkuja" diesel-koneilla, mutta koneet 2.0 ja 2.3 litraaa. Ei kyllä mitään valittamista vaan molemmat olivat erittäin toimivia ja luotettavia talviautoja ja varsinkin jälkimmäinen Citroen C5 oli webastolla varustettuna erittäin mukava talviauto. Haikailen vieläkin sen Webaston luotettavuuden ja helppouden perään. Nykyisen plugarin Eberi on ihan järkyttävän huono tuohon edelliseen verrattuna. Toimii miten sattuu, vaatii ihan helvetisti kaikkea turhaa nypräämistä, eikä edes lämmitä kovin hääppöisästi.
 
Itsekkin olin ehdoton farmarin kannattaja mutta ei näistä sähkövehkeistä taida ihan lähiaikoina tulla vastaavia kuin vanhoista polttiksista. Lähinnä tuo pohjaan sijoitettu 10-15cm paksu akku tekee sen että mitään merkittävää hyötyä vrt. crossoverit (Y/ID4/Enyaq/Bz…) ei saavuteta farmarilla. Onko niissä sitten jotain miksei mikään käy?

Tähän talviautokeskusteluun vielä että riippuu paljon millaisista autoista on siirtynyt millaiseen suristimeen. Itsekin olen omistanut pienellä dieselillä olevia autoja ja niihin verrattuna tämä Enyaq ihan eri luokan talviauto. Etenkin johonkin ranskalaisiin pakastearkkuihin verrattuna. Toisessa päässä isot saksalaiset isommilla koneilla, Niihin verrattuna kaikessa muussa tämä Enyaq melkein huonompi paitsi pätkäajossa.
Minäkin odotin ennen sähkö farmaria, kun edellinenkin auto oli farmari, mutta kävin kokeilemassa Tesla Model Y:tä ja kyllä tämä omassa käytössä voittaa farmarin mennen tullen. Ennen siis volvo, mutta tässä Teslassa kun nousee koko tuo takaosa ylös niin lastausaukko on paljon suurempi kuin farmareissa. Ja kun pitää lastata usein kyytiin isot lastenvaunut niin siinä ihan ylivoimainen tällainen isosti aukeava kontti. Korkeutta ei toki ole peräosassa niin paljoa kun katto laskee nopeasti, mutta omalla kohdallani tämä ei ole mikään ongelma kun en kuskaa isoja kuution muotoisia tavaroita. Ja toisaalta nyt kun ajattelen niin en edes tiedä miksi sitten piti olla juuri farkku muutenkaan, kyllä tähän Y:hyn on paljon helpompi mennä kyytiin ja tulla pois kun penkki on korkeammalla, Volvossa piti enemmänkin laskeutua alas ja sitten kammeta itsensä sieltä pohjalta ulos. Varmaan ideana oli se, että kun ennenkin menty farmarilla niin ei voi vaihtaa tms.
 
Olisiko se, että sekin on vain Skoda, hinta on vaan noilla Bmw, Merc, Etron niin posketon, että köyhät voi haaveilla. Itsekin kannatin farkkuja, mutta Suv ollutkin jopa kätevämpi kontti korkea, isot ovet ei tarvi kyykistellä turvaistuimiin muksuja nakellessa, parempi näkyvyys liikenteessä korkeammalla istuessa hiukan paremmin maavaraa huonolla tiellä, alusta toimii eikä huoju. Lisäksi sähkössä kulutuksen kasvu ei tunnu samalla tavalla. ID7 taitaa olla ainoa lähiaikoina tuleva farkku ja Stellantiksen 308/Astra jossa jo lähtiissä hintaa liikaa ominaisuuksiin nähden.

Minäkin odotin ennen sähkö farmaria, kun edellinenkin auto oli farmari, mutta kävin kokeilemassa Tesla Model Y:tä ja kyllä tämä omassa käytössä voittaa farmarin mennen tullen. Ennen siis volvo, mutta tässä Teslassa kun nousee koko tuo takaosa ylös niin lastausaukko on paljon suurempi kuin farmareissa. Ja kun pitää lastata usein kyytiin isot lastenvaunut niin siinä ihan ylivoimainen tällainen isosti aukeava kontti. Korkeutta ei toki ole peräosassa niin paljoa kun katto laskee nopeasti, mutta omalla kohdallani tämä ei ole mikään ongelma kun en kuskaa isoja kuution muotoisia tavaroita. Ja toisaalta nyt kun ajattelen niin en edes tiedä miksi sitten piti olla juuri farkku muutenkaan, kyllä tähän Y:hyn on paljon helpompi mennä kyytiin ja tulla pois kun penkki on korkeammalla, Volvossa piti enemmänkin laskeutua alas ja sitten kammeta itsensä sieltä pohjalta ulos. Varmaan ideana oli se, että kun ennenkin menty farmarilla niin ei voi vaihtaa tms.


Farmareissa on aika isot kulutuserot polttiksissa jos katumaasturiin vertaa, mutta sähköautossa se ei ole niin olennainen asia kustannusten osalta, range toki kärsii yhtä lailla. Myöskin rengaskoot ja sitä kautta ne rengaskulut jotka tavallisille tallaajille tulee kun autoa pitää pidemmän aikaa, on olennaisesti pienemmät kuin näissä 19" tai 20" renkailla varustetuissa autoissa. Työsuhdeautoissa tai myös uutena ostetuissa ei ole tuota ongelmaa kun rengashankinta saattaa jäädä seuraavan omistajan huoleksi joka tapauksessa.

Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
 
Farmareissa on aika isot kulutuserot polttiksissa jos katumaasturiin vertaa, mutta sähköautossa se ei ole niin olennainen asia kustannusten osalta, range toki kärsii yhtä lailla. Myöskin rengaskoot ja sitä kautta ne rengaskulut jotka tavallisille tallaajille tulee kun autoa pitää pidemmän aikaa, on olennaisesti pienemmät kuin näissä 19" tai 20" renkailla varustetuissa autoissa. Työsuhdeautoissa tai myös uutena ostetuissa ei ole tuota ongelmaa kun rengashankinta saattaa jäädä seuraavan omistajan huoleksi joka tapauksessa.

Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
No tämä on kyllä totta, joku farmari voisi olla vaikka 16" tai 17" vanteilla niin renkaat olisivat toki paljon halvempia kuin 19". Ja kulutuskin toki mahdollisesti pienempi, tosin sähköfarmareita kun ei juuri ole niin vaikea sanoa kulutuseroista SUV malleihin. No se jää nähtäväksi kun farmari tarjonta lisääntyy. Tosin veikkaan, ettei kauheasti lisäänny kovin nopeasti ainakaan kun ongelmana voi olla saada kovin matalaan tilaan sovitettua akkua niin että jää järkevä tavaratilakin.
 
Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
Ei kai nyt oiken misään enään tuotakaan. Kaiken maailman shooting braket ja Avantit on menny designin ehdoilla jo pitkään....
 
Noi tagit tosiaan jakavat mielipiteitä. Itsellä ne ovat mukavammat kuin siivutettu leipä. Auton kuskilla on aina tarvittavat tagit mukana eikä yhtään sovellusta tarvitse avata koskaan. Motonetin ajokortti kirjautuminen olisi muuten melkein yhtä optimaalinen, mutta ei toimi monikäyttäjäkäytössä kuten tagit tekevät ja toki ne ovat muutenkin toiminnaltaan aika hitaita (ei Lidl hitaita, mutta kuitenkin suht hitaita).

Jos tykkää leikkiä sovellusten kanssa, niin ei siinä mitään mutta itse koen ne lähinnä hankalina (joskus enemmän jos vaikka joku parkkiluola, joskus vähemmän jos taivasalla hyvän verkon alueella). Toisekseen auton käyttäjän (ja lataajan) ei tarvitse asentaa ja ihmetellä niitä sovelluksia.

Toki noissa saisi olla vaikka joku, että jos meinaa mennä roamingille niin sitä tägiä pyydettäisiin lisävahvistukseksi toisen kerran.

Roamingin voisin kuvitella olevan hyödyllinen jossain ulkomailla jos/kun ei ole ko. maan lataustägiä ja pitäisi ladata.

Korttimaksaminen tekisi toki sinänsä tagit hyödyttömiksi, mutta vain jos ei tarvitse kikkailla lisävarmistusten kanssa. Sen kanssa se olisi ihan ok toki, mutta ei tägille pärjää sekään. Tokihan tuota tagiä parempi on vielä suoraan kiinni tökkääminen ja homma lähtisi rullaamaan, mutta ei enää kovin merkittävästi (mutta toimisi autokohtaisesti kaikilla kuskeilla joka olisi hyvä juttu). Toki jos tarvitsee jakaa latausta eri tilien taakse esim. kirjanpidon takia niin tagit taas pärjäävät aika hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 352
Viestejä
4 505 257
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom