Yleistä keskustelua sähköautoista

Vety tulee varmasti paikkaansa puolustamaan nykyisillä sähkön tuotantotavoilla tilanteessa jossa ylijäämäsähköä ei pystytä muulla tavalla merkittävästi varastoimaan. Suomessa kun tuulisähköä tuotetaan jo nyt ennätyksellisen paljon suotuisana hetkenä (suhteessa kulutukseen sillä hetkellä) niin vety on ihan ok tapa säilöä energiaa ennemmin kuin puskea se sähkö ilmaisena markkinoille. Mitään tavallisen kansan kulkinetta siitä tuskin tulee koskaan, mutta teollisuuden prosesseihin (polttamiseen kaasun sijaan ja/tai varalle isoihin sähköintensiivisiin laitoksiin kalliin sähkön varalle) ja logistiikan pidemmille reiteille voisi olla ihan toimiva.

Sähköauton korvaavaa tuotetta siitä ei tule, mutta jos saisivat kehitettyä sen sopimaan raskaampaan kalustoon (työkoneisiin tms.) niin erilaisille työmaille se voisi sopia tai sitten toisin päin että paikalle roudataan vetykontti tuottamaan sähköä, josta työkoneet voivat ladata itseään (ja kontti vaihdetaan tasaisin väliajoin).
 
Vetykiimaan mä en näe oikein muuta syytä kuin ihmisen ajatusmallin urautuminen, jossa pohditaan vaan tapoja saada auto "tankattua". Käytännössä vetyautot pystytään kyllä tuomaan 10v periodilla markkinoille, mutta jos akkutekniikan kehitys jatkaa samaa lineariista linjaa kuin tähänkin asti, niin se vedyn ainoa etu, eli nopea tankkaus on syöty, jäljelle jaa vain hemmetin pitkä lista huonoja puolia, joista ei-vähäisimpänä surkea hyötysuhde, ja ne parhaatkin puolet ovat ihan yhtä huonoja kuin BEV:nkin.

En usko polttokennoautoihin, mutta vetyteollisuus menee vauhdilla eteenpäin. Jos vetyä saadaan tuotettua riittävän halvalla, on triviaalia lisätä siihen co2:sta jolloin syntyy ympäristöystävällistä synteettistä metaania eli maakaasua. Tulevaisuus voikin siis olla polttisten eikä sähköjen tai polttokennojen.
 
En usko polttokennoautoihin, mutta vetyteollisuus menee vauhdilla eteenpäin. Jos vetyä saadaan tuotettua riittävän halvalla, on triviaalia lisätä siihen co2:sta jolloin syntyy ympäristöystävällistä synteettistä metaania eli maakaasua. Tulevaisuus voikin siis olla polttisten eikä sähköjen tai polttokennojen.
Se perusongelma tuossa kuitenkin pysyy, eli huono hyötysuhde, en sitten tiedä olisiko tuo esim lento- tai laivaliikenteeseen soveltuva ratkaisu.

Useinhan vetyteollisuuden tähtäimessä on energian varastointi, joka on sinänsä hyvä ajatus, mutta eikö esim veden potentiaalienergia olisi kuitenkin kustannustehokkaampi tapa?
 
Useinhan vetyteollisuuden tähtäimessä on energian varastointi, joka on sinänsä hyvä ajatus, mutta eikö esim veden potentiaalienergia olisi kuitenkin kustannustehokkaampi tapa?

Merituulipuistoihin tuota on suunniteltu ainakin Suomessa ja siellä veden pumppaaminen ei välttämättä ole kovin realistista.
 
Merituulipuistoihin tuota on suunniteltu ainakin Suomessa ja siellä veden pumppaaminen ei välttämättä ole kovin realistista.
Kyllähän meressä vettä riittää.

E: siis ennen kuin aletaan viisastelemaan, niin tarvitaan sinne merelle tietysti myös patoallas, josta sitä vettä pumpata.
 
Viimeksi muokattu:
Sama juttu minulla. Suoraan "yön yli" laturilta lähdin ajamaan, ajoakussa 100% varaus niin parikkymmenen kilometrin jälkeen tuo akkuvaroitus tuli näytölle.

Onhan tuo hieman huolestuttavaa jos auton oma laturi/12 akku-kombinaatio on noin tiukalle mitoitettu että -25c pakkasessa ei auto saa varaustilaa pysymään kunnossa.

- Talvitestaus ulkoistettu käyttäjille
- Mitä se varovasti ajaminen auttaa jos akku tyhjenee normaalissa ajossa?

20240101_152517.jpg


1704117161087.png

Korjaamokeikaksi tämä minun Enyaqin 12V akkuongelma nyt muuttuu. Ilmoitus koelaudassakin pyyttää nyt varaamaan ajan korjaamolle.

Ei huvita enempää nyt urheilla tai hakea lisäjännitystä tuolla -30 c päivittäisessä kelissä.

1704550392193.png
 
Korjaamokeikaksi tämä minun Enyaqin 12V akkuongelma nyt muuttuu. Ilmoitus koelaudassakin pyyttää nyt varaamaan ajan korjaamolle.

Ei huvita enempää nyt urheilla tai hakea lisäjännitystä tuolla -30 c päivittäisessä kelissä.

1704550392193.png
Mun id3 toi herja o nyt jääny pois, en oo jaksanu käydä mittaas mitä ny akun jännite sanoo, mutta ilmeisesti alkanu saamaan sitä latautumaan paremmin, sillä sillon ko sitä herjaa heitteli ni ilman kuormaa jänö oli sen 12.15vdc
Sinuna kyllä vaikka lataisin ulkosesti itse hetkon akkua, jos laturi löytyy/saatavilla lainaan. Tosiaan ko noiden konehuoneet nykyään kylmiä.
 
Mun id3 toi herja o nyt jääny pois, en oo jaksanu käydä mittaas mitä ny akun jännite sanoo, mutta ilmeisesti alkanu saamaan sitä latautumaan paremmin, sillä sillon ko sitä herjaa heitteli ni ilman kuormaa jänö oli sen 12.15vdc
Sinuna kyllä vaikka lataisin ulkosesti itse hetkon akkua, jos laturi löytyy/saatavilla lainaan. Tosiaan ko noiden konehuoneet nykyään kylmiä.

5A älylaturi on nyt kiinni tuossa pikkuakussa ja kohta käyn laittamassa myös ajoakun latautumaan yöksi. Katostaan huomenna että mitä sanoo.
 
Korjaamokeikaksi tämä minun Enyaqin 12V akkuongelma nyt muuttuu. Ilmoitus koelaudassakin pyyttää nyt varaamaan ajan korjaamolle.

Ei huvita enempää nyt urheilla tai hakea lisäjännitystä tuolla -30 c päivittäisessä kelissä.

1704550392193.png
Hyvä että nämä tietyn konsernin vehkeet edes varoittavat 12v akun alhaisesta varauksesta, auto ilmeisesti silti toimii?
Monissa tuo akku hyytyy varoitamatta ja meno loppuu siihen ennen kuin ehti edes alkaa.
Laturi kiinni yön ajaksi ja seuraa mitä huomenna tapahtuu...
 
Hyvä että nämä tietyn konsernin vehkeet edes varoittavat 12v akun alhaisesta varauksesta, auto ilmeisesti silti toimii?
Monissa tuo akku hyytyy varoitamatta ja meno loppuu siihen ennen kuin ehti edes alkaa.
Laturi kiinni yön ajaksi ja seuraa mitä huomenna tapahtuu...

Auto kyllä toimii, mutta koko viikon on nyt näillä kovilla pakkasilla ollut varoitus päällä. Ensin oli useamman päivän 12V akun varautaso/kyky alentunut ja nyt tänään tuli tuo korjaamokehoitus.

Juurisyyhän tuossa näyttää olevan, että tuota 12V akkua ladataan auton puolelta väärin tai ei ollenkaan, riippuen tilanteesta. Lisäksi akku on aivan onnettoman kokoinen ja autossa oletuksena kaiken maailman saattovaloja ja dingelidangeli kuluttajaa päällä vaikka auto ei ole käyntitilassa.
 
Hyvä että nämä tietyn konsernin vehkeet edes varoittavat 12v akun alhaisesta varauksesta, auto ilmeisesti silti toimii?
Monissa tuo akku hyytyy varoitamatta ja meno loppuu siihen ennen kuin ehti edes alkaa.
Laturi kiinni yön ajaksi ja seuraa mitä huomenna tapahtuu...
Eilen just kävin nopsaan vilasees yhtä hypridiä.. 12v akku oli takapaksissa. Auto jäi siihen ko se akku kuoli, ei ollu oma, vaan ventovieraan ja ei ollu mahista siihen laitttaa laturia kii.. jos ois ollu oma oisin ottanu kaapeleilla virtaa
 
Käynnistyykö noi 12v akut jollain "portable apuvirta-virtapankki" sähkiksissä ihan normaalisti? Että saisko sellaisilla ihan vaan helposti ohitettua moisen 12v akkuvian?
--
Näköjään vie tollasessa pätkäajossa 35-40kw/per100km akkua, jos ei oo mitään tallia tms.
Eli käytännössä jos laskee, niin 200km range? Kyllä vaikuttaa sähköautoilu omakotitalomiehen ja tallimiehen/autokatosihmisen ratkaisulta, ja muille vähä rajoittuneita ominaisuuksia jaossa.
 
Viimeksi muokattu:
Käynnistyykö noi 12v akut jollain "portable apuvirta-virtapankki" sähkiksissä ihan normaalisti? Että saisko sellaisilla ihan vaan helposti ohitettua moisen 12v akkuvian?

Kyllä ne siinä käynnistysmielessä ovat helpompia tapauksia kuin perinteiset autot. Ei tarvitse muuta kuin saada sen verran jännitettä ylös että auton äly herää ja ajoakuston releistys/kontaktorit sulketuvat. Mitään suurta starttivirtaa ei vaadita.

Eli pienelläkin 12V virtapankilla tuommoinen tilanne voi olla ohitettavissa. Suurempi ongelma on tuo, mitä aiemmin kuvasin, että osa autoista ei osaa noiden 12V akkujen power managementtiä toteuttaa oikein kylmissä olosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Käynnistyykö noi 12v akut jollain "portable apuvirta-virtapankki" sähkiksissä ihan normaalisti? Että saisko sellaisilla ihan vaan helposti ohitettua moisen 12v akkuvian?
Ainakin korealaiset saa herätettyä apuvirtaboostereilla. Lähtis varmaan vaikka 10-12kpl sarjaankytketyllä D koon ”taskulampunparistolla”
 
Auto kyllä toimii, mutta koko viikon on nyt näillä kovilla pakkasilla ollut varoitus päällä. Ensin oli useamman päivän 12V akun varautaso/kyky alentunut ja nyt tänään tuli tuo korjaamokehoitus.

Juurisyyhän tuossa näyttää olevan, että tuota 12V akkua ladataan auton puolelta väärin tai ei ollenkaan, riippuen tilanteesta. Lisäksi akku on aivan onnettoman kokoinen ja autossa oletuksena kaiken maailman saattovaloja ja dingelidangeli kuluttajaa päällä vaikka auto ei ole käyntitilassa.
Oletko mitannut 12v akun jännitettä?
Polttis Golf valittaa akun varausta vaikka auto on ollut laturissa ja käynnistyykin hyvin, liittynee näihin todella kylmiin keleihin?
-35 asteisessa akussa jännite tippuu melko rajusti startissa, sähkössä ei kyllä pitäisi niin paljoa vaikuttaa :hmm:
Muoks. Jännite siis tuossa oman auton agm akussa pysyy 12.2 V - 12.4V haarukassa vaikka olisi vuorokauden ajamatta ja pakkasta -35. Silti herjaa alhaista jännitettä...
 
Käynnistyykö noi 12v akut jollain "portable apuvirta-virtapankki" sähkiksissä ihan normaalisti? Että saisko sellaisilla ihan vaan helposti ohitettua moisen 12v akkuvian?
--
Näköjään vie tollasessa pätkäajossa 35-40kw/per100km akkua, jos ei oo mitään tallia tms.
Eli käytännössä jos laskee, niin 200km range? Kyllä vaikuttaa sähköautoilu omakotitalomiehen ja tallimiehen/autokatosihmisen ratkaisulta, ja muille vähä rajoittuneita ominaisuuksia jaossa.

Ei kokemusta apuvirran antamisesta sähköautoon, mutta Corolla hybridin 12v akun onnistuin kerran tyhjentämään kesällä kun olin huomaamatta sohlannut parkit päälle yöksi. Aamulla auto ei inahtanutkaan. Sen muistin että hybridiakku oli ainakin yli puolillaan kun olin sammuttanut auton, mutta kun 12v akku oli sippi niin ei startannut.
Lisävirran kun kytkin kiinni niin auto heräsi erittäin vaivattomasti, eikä apuvirrassa juuri viisari värähtänyt kun siinä oli jonkunlainen viisarimittari.
Corolla käynnistyi suoraan ev/hybriditilaan eikä käynnistänyt polttomoottoria ennenkuin jonkun minuutin päästä käynnissä oltuaan.
Luulisin että sähköautot on yhtä vaivattomia lisävirralla käynnistettäviä jos vaan 12v akku on päässyt tyhjenemään.

Varmaan lähtis vaikka sormipatterilla jos siinä vaan olis 12v jännitettä tarjolla.
 
Oletko mitannut 12v akun jännitettä?
Polttis Golf valittaa akun varausta vaikka auto on ollut laturissa ja käynnistyykin hyvin, liittynee näihin todella kylmiin keleihin?
-35 asteisessa akussa jännite tippuu melko rajusti startissa, sähkössä ei kyllä pitäisi niin paljoa vaikuttaa :hmm:

Mittailen ehkä tuossa kun ilman lämpenevät. Toinen henkilö on tuolla muutama sivu sitten mittaillut samanlaisen enyaqin 12V latausta.

Tämmöinen kuva siitä piirtyy nyt, mutta tarkennan mittauksen jälkeen.
1. Auto ajossa: 12V lataus toimiin "normaalisti". Epäilys on että dc/dc-muuntajan tuotantoo ei riitä kaikissa tilanteissa kylmissä olosuhteissa. Perinteissä autoissa pyörivien laturien tuotto on 60-150 Ampeeria
2. Auto latauksesssa: Enyaq ei lataa 12V akkua pääakun latauksen aikana
3. Auto pysäyksissä, eikä latauksessa: 12V akkua ladataan matalalla ylläpitojännitteellä. Se ei riitä kylmettyneen akun uudelleen lataukseen
 
Korjaamokeikaksi tämä minun Enyaqin 12V akkuongelma nyt muuttuu. Ilmoitus koelaudassakin pyyttää nyt varaamaan ajan korjaamolle.

Ei huvita enempää nyt urheilla tai hakea lisäjännitystä tuolla -30 c päivittäisessä kelissä.

1704550392193.png
Minulla on id3:ssa ollut tuo sama ilmoitus jo noin viikon verran. Oli jo aiemminkin ja häipyi kun kelit lämpeni, en ajatellut korjaamolle mennä vaan odotella lämpimämpiä säitä niin kuin viimeksikin.
 
Volvo C40 on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa näillä pakkasilla. -22 - -30 nyt viikon ajan. Ollut kyllä kaiken vapaa-aikansa piuhassa paitsi yhden oman työkeikan. 10h -28 C kyllä jäädytti akun nätisti. Lähti hyvin käyntiin ja liikkeelle pääsi mutta tehoista oli käytettävissä ehkä 20%. Aloitti vissiin samalla akun lämmityksen kun 30km jälkeen kulutus oli 38kW. Akku alkoi jo siinä vaiheessa olemaan lähes normaalissa kunnossa.
 
Näköjään vie tollasessa pätkäajossa 35-40kw/per100km akkua, jos ei oo mitään tallia tms.
Eli käytännössä jos laskee, niin 200km range? Kyllä vaikuttaa sähköautoilu omakotitalomiehen ja tallimiehen/autokatosihmisen ratkaisulta, ja muille vähä rajoittuneita ominaisuuksia jaossa.
No kuinka monta viikkoa vuodessa on tällaisia pakkasia? Lapissa ehkä vähän enemmän, mutta muualla suomessa ehkä kuukausi vuodesta on oikeasti kovia pakkasia.
 
EU standardointi taas tappaisi kehityksen tyystin, kun kaikki pakotettaisi käyttämään jotain vanhaa tekniikkaa. Jos EU sanoo että akut pitää olla vaikka 800v jännitteellä ja tietyillä liittimillä, niin eipä paljoa kannata kehitellä enää uutta tekniikkaa jos vaikka 1000v jännite olisikin vielä parempi.
Sama kuin nyt on pakotettu USB-C jokapaikkaan, onhan se nyt vielä kätevää, mutta kun USB-C:stä alkaa tulevaisuudessa hönkä loppumaan kesken niin mitäs sitten, muuta et saa käyttää kun EU kieltää, vaikka tietäisit paremman tekniikan.
Standartointi on pienempi paha, kuin systeemi, jossa on valmistajalla joka mallissa erilainen akku ja kaikilla valmistajilla erilaiset.
Kun malli vaihtuu, niin akkujen valmistus loppuu ja kun sitä on vain pienessä valmistuserässä ja kyseinen kulkuväline on tuomittu romuttamoon, kun akkuun tulee vika.
Sillisalaatti kaikki erilaisia tekniikalla saadaan aikaan aivan massiivinen määrä jätettä ja kierrätettävyyskin / korjattavuus kusee, kun rakenteita on paljon erilaisia.
Standardeja voidaan kehittää pikkuhiljaa ei se ole ongelma.

Vaikka esim USB on standardi, niin sen ominaisuudet ovat kehittyneet paljonkin ja yhteensopivuus on hyvä..
Ei ole Microsoft USB, DellUSB, HP USB jne jne, jotka tekisivät saman asian, mutta kaikilla olisi esim yhteensopimaton liitin tai vaikka kävisi paikoilleen, niin ei toimisi, koska kommunikointi olisi eri tavalla tai jännitetasot eivät täsmäisi jne jne.

Tai jos meillä ei olis standardi AAA, AA, C, D jne paristoja vaan joka valmistajalla olisi vähän erikokoinen pökkelö, niin jopa vituttaisi 100-0 kun joka laitteeseen joutuisi metsästämään valmistajan pariston, jossa saman energiamäärän saisi paljon korkeampaan hintaan ja laite menisi sitten vaihtoon, kun valmistaja lopettaisi paristojen valmistamisen..
-------------
JA onhan meilla open sitä ja open tätä, avoimia, standartoituja systeemiä.. Ehkä voisi olla open car battery, joka hallinnoisi noita ja niitä voisi käyttää kuka hyvänsä, ilman, että tarvitsisi uhrata suunnitteluun resursseja.

No kuinka monta viikkoa vuodessa on tällaisia pakkasia? Lapissa ehkä vähän enemmän, mutta muualla suomessa ehkä kuukausi vuodesta on oikeasti kovia pakkasia.
Hyvin monella se auto ei voi seistä viikkoakaan, vaan sitä tarvitsee esim joka työpäivä. Eli täytyy toimia myös pakkasella.
 
No kuinka monta viikkoa vuodessa on tällaisia pakkasia? Lapissa ehkä vähän enemmän, mutta muualla suomessa ehkä kuukausi vuodesta on oikeasti kovia pakkasia.
Totta, siksi monilla on iso kynnys hommata sähköauto.
Jos päivittäinen ajosuorite ilman välilatausta täytyy olla +200km kelissä kuin kelissä, niin moni valitsee sen polttomoottori vehkeen jos taloudessa on vain yksi auto.
Kahden auton taktiikalla sähköauto sopii lähes jokaiseen talouteen, ei silti pidä suuttua jos sähköauto ei sovi kaikille...
 
Hyvin monella se auto ei voi seistä viikkoakaan, vaan sitä tarvitsee esim joka työpäivä. Eli täytyy toimia myös pakkasella.
Ajan keskimäärin 1000km/viikko. Hienosti menee sähköautolla. Eihän pakkanen meinaa että autoa ei voi käyttää vaan että pitää ladata vähän useammin.

Jokainen tietysti tyylillään, mutta omilla ajomäärillä polttomoottoriauto olisi niin paljon kalliimpi, että helposti menisi halvemmalla taksilla vaikka pari pakkasviikkoa jos tarvitsisi(mutta kun ei tarvitse, kun riittää pari ylimääräistä latauskertaa).

Ymmärrän kyllä jos asuu lapissa tai jossain Kainuussa missä ei ole paljoa latureita, mutta kovin pieni osuus Suomalaisista asuu Lapissa ja Kainuussa.
 
Totta, siksi monilla on iso kynnys hommata sähköauto.

Näinhän se on. Vaikka kuinka jotkut tykkäävät sähköautoista, niin totuus on kuitenkin se, että jos haluaa varman, huolettoman ja stressittömän auton, niin valinta on polttomoottori. Moni haluaa että autoilu ei tuo elämään ylimääräisiä miettimisiä tai suunnitteluja. Monille jo se, että sähköautoja joutuu reissun päälle latailemaan pidempään kuin mitä polttoaineen tankkaustauko olisi, riittää hylkäämään sähköauton. Saati sitten riski siitä että joutuisi jonottamaan laturille. Ja kaikille se sähköauton tuoma rahallinen säästö ei ole sen arvoista, että haluaisi heikentää matkanteon sujuvuutta.
 
Käynnistyykö noi 12v akut jollain "portable apuvirta-virtapankki" sähkiksissä ihan normaalisti? Että saisko sellaisilla ihan vaan helposti ohitettua moisen 12v akkuvian?
--
Näköjään vie tollasessa pätkäajossa 35-40kw/per100km akkua, jos ei oo mitään tallia tms.
Eli käytännössä jos laskee, niin 200km range? Kyllä vaikuttaa sähköautoilu omakotitalomiehen ja tallimiehen/autokatosihmisen ratkaisulta, ja muille vähä rajoittuneita ominaisuuksia jaossa.
Kyllä sinä olet tässä täysin oikeassa. Näillä pakkasilla ja ladatulla akulla menee sen 200km, jos piuhasta lähtee. Jos lähtee ihan raakana niin alle 200km on saldo. Tuo oma Volvo C40 on imenyt juuri tuota 35kW näillä pakkasilla. Pihalla se kaikki yöt seisoo. Piuhan päästä jos lähtee niin menee lähemmäs 30kW kulutus.
 
Näinhän se on. Vaikka kuinka jotkut tykkäävät sähköautoista, niin totuus on kuitenkin se, että jos haluaa varman, huolettoman ja stressittömän auton, niin valinta on polttomoottori. Moni haluaa että autoilu ei tuo elämään ylimääräisiä miettimisiä tai suunnitteluja. Monille jo se, että sähköautoja joutuu reissun päälle latailemaan pidempään kuin mitä polttoaineen tankkaustauko olisi, riittää hylkäämään sähköauton. Saati sitten riski siitä että joutuisi jonottamaan laturille. Ja kaikille se sähköauton tuoma rahallinen säästö ei ole sen arvoista, että haluaisi heikentää matkanteon sujuvuutta.
Se riippuu ihan siun ajoprofiilista. Talviajossa ja mahdollisuus kotilataukseen sähkäri on aivan ylivoimainen.
Jos pidempää reissua usein niin miettisin itsekkin kyllä tarkemmin. Ei ois välttämättä sähkäri silloin, tai sitten ois. Joutuis vähän pohdiskelee.

edit. Polttomoottorilla ei siis ole mitään jakoja näissä pakkasissa mukavuuden suhteen. Ei edes lähelle.
 
Asia kunnossa, jatka elämistä omassa kuplassasi.
Ps. Lapissa ja "jossain Kainuussa" on myös sähköt. Välillä toivon että etelässä ei olisi niin oppisitte olemaan...
Lapissa ja Kainuussa asuu yhteensä alle 5% suomen väestöstä. Suurimmassa osassa muuta maata latureita on varsin hyvin tarjolla.(Lapissa näin ei valitettavasti vielä ainakaan ole, toki sielläkin paljon alueita missä on) Mutta jatkan toki elämääni omassa kuplassani missä on yli 95% suomalaisista.

Enkä edelleenkään sano, että sähköauto sopii kaikille, mutta lähes kaikille kyllä(tekniikan puolesta, ei tietenkään hinnan koska isolla osalla ei ole varaa) ja suurin este suurimmalla osalla on ihan vaan korvien välissä, jossa on väärää ja virheellistä tietoa asiasta.
 
Hyvihän nuita latureita on pohjosessa. Eikös pohjosessa suurinosa asu omakotitaloissa, niin kotilataus on helppo järjestää.

IMG_5041.png
 
Lapissa ja Kainuussa asuu yhteensä alle 5% suomen väestöstä. Suurimmassa osassa muuta maata latureita on varsin hyvin tarjolla.(Lapissa näin ei valitettavasti vielä ainakaan ole, toki sielläkin paljon alueita missä on) Mutta jatkan toki elämääni omassa kuplassani missä on yli 95% suomalaisista.

Enkä edelleenkään sano, että sähköauto sopii kaikille, mutta lähes kaikille kyllä(tekniikan puolesta, ei tietenkään hinnan koska isolla osalla ei ole varaa) ja suurin este suurimmalla osalla on ihan vaan korvien välissä, jossa on väärää ja virheellistä tietoa asiasta.
Lapissa ja Kainuussa asuu alle 5% Suomen väestöstä? Jää sinun vastuulle etsiä tukea tuolle väitteellesi.
En jaksa vaivautua millään Wikipedia linkillä, koska jopa lapsi ymmärtää että tuo ei pidä paikkaansa...
Ps. Myös sinne pohjoiseen tulee ne sähköt, hitaasti lataamalla hyvä tulee.
Latausasemien sijainnin voisi rajata Oulun eteläpuolelle niin ei tarvitse sinun kalstaisia "tietäjiä" katsella kairassa...
 
katsastuskriteereihin riittää lommo ulkokuoressa, akku itsessään voi siis toimia ok, mutta hylkyyn menee.
Perustu mihin/ tai mikä lähde?

Jos siis et kikkaile sillä että joo lommoksi voi kutsua isoakin lommoa. Olen kyllä nähnyt lööppejä että lommosta voi tulla hylky, mutta ymmärtääkseni kyse on siitä että hylkyyn menee jos vaurio on riski, ja silloin syytäkin.
 
Näinhän se on. Vaikka kuinka jotkut tykkäävät sähköautoista, niin totuus on kuitenkin se, että jos haluaa varman, huolettoman ja stressittömän auton, niin valinta on polttomoottori. Moni haluaa että autoilu ei tuo elämään ylimääräisiä miettimisiä tai suunnitteluja. Monille jo se, että sähköautoja joutuu reissun päälle latailemaan pidempään kuin mitä polttoaineen tankkaustauko olisi, riittää hylkäämään sähköauton. Saati sitten riski siitä että joutuisi jonottamaan laturille. Ja kaikille se sähköauton tuoma rahallinen säästö ei ole sen arvoista, että haluaisi heikentää matkanteon sujuvuutta.
Noh kyllähän nuo sähköautot on tälläkin viikolla näyttäneet toimivansa huomattavasti varmennin kuin poottomoottoriautot ja juurikin siellä kovissa pakkasissa. Siihen päälle sitten nuo 12V ongelmat.
 
Noita 12V akkujuttuja luettuani innostuin omastakin mittailemaan. i4 näyttäisi pitävän parkissa ollessaankin, siis ovet lukossa ja kaikki virrat pois niin akun jännitteen reilussa 14.5V.
Ollut kyllä hämmentävän hyvä talviauto. Lämpeää hetkessä, ei nitise eikä natise edes -30 ja karmittomat ikkunatkin mitä hieman epäilin toimivat erinomaisesti. Latautuukin vauhdilla vaikka pakkasta olisi kuinka. Taitaa olla ensimmäinen auto itsellä mikä ei ole herjannut yhtään mistään kovillakaan pakkasilla. Kylmiltään kun lähtee auto useamman päivän kovassa pakkasessa olleena tosin ei heti anna ku joku 75% tehoista.
Onneksi on myös jätetty bemarimaisuuksia elikä luistonestot ja vakautukset saa helposti omasta napista kokonaan pois niin voi mennä kylki edellä jos siltä tuntuu. Vakautukset päällä taas ehkä hieman tylsänkin hyvin toimiva systeemi.
 
Lapissa ja Kainuussa asuu yhteensä alle 5% suomen väestöstä. Suurimmassa osassa muuta maata latureita on varsin hyvin tarjolla.(Lapissa näin ei valitettavasti vielä ainakaan ole, toki sielläkin paljon alueita missä on) Mutta jatkan toki elämääni omassa kuplassani missä on yli 95% suomalaisista.

Enkä edelleenkään sano, että sähköauto sopii kaikille, mutta lähes kaikille kyllä(tekniikan puolesta, ei tietenkään hinnan koska isolla osalla ei ole varaa) ja suurin este suurimmalla osalla on ihan vaan korvien välissä, jossa on väärää ja virheellistä tietoa asiasta.
Samoilla linjoilla, polttiksia on maa täynnä, nyt tänään ei ole tärkeää sähköistää niitä autoja joihin se sähkö käyttö sopii huonoimmin, osalle lataushybridit ovat hyvä siirtymä vaiheen valinta. ja jos pitkässä juoksussa jää käyttökohteita joissa polttiylivoimainen, niin sitten ne puhtaapolttoaineet.

Mutta tuo Kainuu, Lappi, niin jos nyt ns normaali elämää, asuu omakotitalossa, tai rivari parikerroksinen kerrostalo, niin alkaa se sähkin monelle olla aika oivallinen valinta, jos ei vetele niitä 1000km päivittäisi piirimyyjä keikkoja, niin mikäs sen parempi "tankki" täynnä liikkeelle lähtiessä. ei niitä fosiiliasemiakkaan ole kaikkien ajoreiteilla, vaan niille pitää erikseen ajaa.
 
Noita 12V akkujuttuja luettuani innostuin omastakin mittailemaan. i4 näyttäisi pitävän parkissa ollessaankin, siis ovet lukossa ja kaikki virrat pois niin akun jännitteen reilussa 14.5V.
Ollut kyllä hämmentävän hyvä talviauto. Lämpeää hetkessä, ei nitise eikä natise edes -30 ja karmittomat ikkunatkin mitä hieman epäilin toimivat erinomaisesti. Latautuukin vauhdilla vaikka pakkasta olisi kuinka. Taitaa olla ensimmäinen auto itsellä mikä ei ole herjannut yhtään mistään kovillakaan pakkasilla. Kylmiltään kun lähtee auto useamman päivän kovassa pakkasessa olleena tosin ei heti anna ku joku 75% tehoista.
Onneksi on myös jätetty bemarimaisuuksia elikä luistonestot ja vakautukset saa helposti omasta napista kokonaan pois niin voi mennä kylki edellä jos siltä tuntuu. Vakautukset päällä taas ehkä hieman tylsänkin hyvin toimiva systeemi.
Jos et ole vielä tarkistanut, niin katso varmuuden vuoksi ettei vuoda jäähdytinnesteitä pihalle. Vaikka lämpeää hyvin / ei ongelmia olekaan.

Tällä hetkellä aikamoinen epidemia meneillään niiden halkeilemisen / vuotojen kanssa ja huonolla tuurilla vielä rikkonut lämmittimiä.

Oireina ei lämpiä hytti ja pidemmän päälle tulee drivetrain error. Ilmeisesti se 3-tieventtiilin laatu on heikkoa ja jollain aikavälillä tulossa paranneltu osa.

Muuta korjausta tällä hetkellä ei ole kuin puskea samaa osaa tilalle joka joillakin on mennyt muutaman km jälkeen taas rikki.

Hauskinta on, että ihmisille ei tunnu riittävän enää oikein korvaavaa autoa tilalle kun autoja hyytyy kovempaa tahtia / myös muiden merkkien muista syistä.

Omassa ei vielä oireita / vuotoja. Ilmeisesti pakkanen vielä nopeuttanut osan rikkoutumista
 
Lapissa ja Kainuussa asuu alle 5% Suomen väestöstä? Jää sinun vastuulle etsiä tukea tuolle väitteellesi.
En jaksa vaivautua millään Wikipedia linkillä, koska jopa lapsi ymmärtää että tuo ei pidä paikkaansa...
Ps. Myös sinne pohjoiseen tulee ne sähköt, hitaasti lataamalla hyvä tulee.
Latausasemien sijainnin voisi rajata Oulun eteläpuolelle niin ei tarvitse sinun kalstaisia "tietäjiä" katsella kairassa...
En nyt oikein ymmärrä? Lapissa ja Kainuussa on yhteensä noin 246 000 asukasta, joka on siis alle 5% koko maan väestöstä. Tämä vaikka lapset miuta väittääkin. Pistetään nyt vaikka tilastokeskus lähteeksi.


Mutta tämähän ei taas liity sähköautoihin oikein ollenkaan.
 
Enkä edelleenkään sano, että sähköauto sopii kaikille, mutta lähes kaikille kyllä(tekniikan puolesta, ei tietenkään hinnan koska isolla osalla ei ole varaa) ja suurin este suurimmalla osalla on ihan vaan korvien välissä, jossa on väärää ja virheellistä tietoa asiasta.

Tässä paistaa nyt taustalla se virheellinen kuvitelma, että sähköauto olisi se oikea valinta, joka pitäisi valita, jos ei mitään esteitä löydy. Se on yksinkertaisesti virheellinen olettama. Vaikka henkilöllä ei olisi sinänsä mitään esteitä ajella sähköautolla, niin hän voi silti valita mieluummin polttomoottoriauton. Ihan samalla tavalla kun jotkut valitsevat PC:n ja jotkut Mac:in, eikä kumpikaan valinta ole oikein tai väärin.

On siis täysin väärä oletus pitää sähköautoa jotenkin oletusarvoisesti oikeana valintana, josta voi poiketa vain jos on jokin hyvä syy.

edit. Polttomoottorilla ei siis ole mitään jakoja näissä pakkasissa mukavuuden suhteen. Ei edes lähelle.

Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Itse ajan tälläkin hetkellä yli 100 k€ sähköautolla ja voin ihan rehellisesti sanoa, että tällä ajaminen ei ole mukavuudeltaan lainkaan sen kummempaa kuin laadukkaalla bensa-autolla ajaminen. Ainoa ero jonka huomaa on se, että kaasupolkimen painamiseen sähköauto reagoi rivakammin, mutta silläkään ei ole käytännön ajossa mitään merkitystä.

Sitten taas vastapuolena, jos nyt lähtee tästä vaikka 600 km siivua ajamaan, niin sähköautolla joutuu arpomaan että missä ja montakohan kertaa joutuu pysähtymään laturille, onkohan siellä tilaa ja millähän nopeudella se akku mahtaa tällä kertaa latautua, eli kuinkakohan pitkiä pysähdyksiä joutuu tekemään. Vastaavasti bensa-autolla ei tartte murehtia mistään noista. Eli tuosta vinkkelistä polttisauto pesee matkustusmukavuudessa sähkiksen ihan 100-0.
 
Tässä paistaa nyt taustalla se virheellinen kuvitelma, että sähköauto olisi se oikea valinta, joka pitäisi valita, jos ei mitään esteitä löydy. Se on yksinkertaisesti virheellinen olettama. Vaikka henkilöllä ei olisi sinänsä mitään esteitä ajella sähköautolla, niin hän voi silti valita mieluummin polttomoottoriauton. Ihan samalla tavalla kun jotkut valitsevat PC:n ja jotkut Mac:in, eikä kumpikaan valinta ole oikein tai väärin.

On siis täysin väärä oletus pitää sähköautoa jotenkin oletusarvoisesti oikeana valintana, josta voi poiketa vain jos on jokin hyvä syy.



Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Itse ajan tälläkin hetkellä yli 100 k€ sähköautol
la ja voin ihan rehellisesti sanoa, että tällä ajaminen ei ole mukavuudeltaan lainkaan sen kummempaa kuin laadukkaalla bensa-autolla ajaminen. Ainoa ero jonka huomaa on se, että kaasupolkimen painamiseen sähköauto reagoi rivakammin, mutta silläkään ei ole käytännön ajossa mitään merkitystä.

Sitten taas vastapuolena, jos nyt lähtee tästä vaikka 600 km siivua ajamaan, niin sähköautolla joutuu arpomaan että missä ja montakohan kertaa joutuu pysähtymään laturille, onkohan siellä tilaa ja millähän nopeudella se akku mahtaa tällä kertaa latautua, eli kuinkakohan pitkiä pysähdyksiä joutuu tekemään. Vastaavasti bensa-autolla ei tartte murehtia mistään noista. Eli tuosta vinkkelistä polttisauto pesee matkustusmukavuudessa sähkiksen ihan 100-0.
Näillä pakkasilla hetki kestää noilla dinoilla että moottori lämpeää.
Minun pisin matka ikinä on ollut 350km. Ja sekin oli hybridillä. Sähköllä pisin ollut 70km.
Tykkään käyttää junaa tai lentsikkaa. Tuo polttiksen matkakin johtui koronasta. Ei päässyt etelään ni käytiin ajelee Turun saaristossa.
 
Noin ne varmaan ajattelivat hevosmiehet vankkureissaan. Automobiili kyllä syrjäytti jääräpäisimmätkin ajan myötä. Eipä sillä, itse en aio moottoripyörääni vaihtaa koskaan sähköiseen. Sitten loppuu koko harrastus.

Itse taas en ottaisi mistään hinnasta enää polttomoottorilla toimivaa moottoripyörää. Jo pelkästään se melu vituttaa muidenkin ajamana :) Enkä kyllä ostaisi polttomoottoriautoakaan. Mutta toin kuitenkin esille sen tosiasian, että monille se polttomoottori on mieluisampi vaihtoehto, eikä kukaan ole mikään sanomaan, että se olisi väärä vaihtoehto.

En muutenkaan koskaan ole ymmärtänyt niitä sähköautoilijoita, joilla on jokin pakkomielteinen kiima saada kaikki muutkin sähköautoilijoiksi.
 
En tiedä oletko tutkinut markkinoilla olevia vaihtoehtoja, mutta 2-4 tunnin lataus tunnin ajon jälkeen ei oikein innosta matkantekoon. Varmaan ne paranee ja rahalla saa jo nyt, mutta itse en nykytilanteessa edes harkitsisi sähköllä toimivaa moottoripyörää keskeneräisen tekniikan takia.
En tiedä saatavuudesta, mutta kovia speksejä lupaillaan:

Lataus 30 min (80 %) ja sekalaista 495 km, kaupunkia 660 km. Hinta 24 995 USD. Pikalataus 90 kW DC, akku 29,8 kWh, eli hidastuu nopean alun jälkeen.
 
En tiedä oletko tutkinut markkinoilla olevia vaihtoehtoja, mutta 2-4 tunnin lataus tunnin ajon jälkeen ei oikein innosta matkantekoon. Varmaan ne paranee ja rahalla saa jo nyt, mutta itse en nykytilanteessa edes harkitsisi sähköllä toimivaa moottoripyörää keskeneräisen tekniikan takia.

Ei moottoripyörä ole minulle matkantekoväline. En kuuna päivänä lähtisi reissuun moottoripyörällä, vaan sillä ajellaan vain hupiajoa. Reissut sitten sähköautolla.
 
Noin ne varmaan ajattelivat hevosmiehet vankkureissaan. Automobiili kyllä syrjäytti jääräpäisimmätkin ajan myötä.

Kai sä tajuat että hevonen on eläin ja auto on kone. Ei oo autojen saralla mitään mullistavaa tapahtunut. Muutakun että pitää kyylätä patch noteja ja istua laturilla ja vakuutella ittelleen, että eihän mulla mikään kiire mihkään oo, kivaahan tää venailu on. Jos näin siis haluaa, onneks ei mikään pakko :)
 
Kyllä sitä tarjontaa on tuloillaan. Kotimainen toimijakin löytyy, mutta pyöriä ei taida saada oikein keneltäkään (oikeasti) ja nekin mitä on vähän keskentekoisia.


Nyt löytyi hurja vehje kovaan hintaan. Latautuu kuin salama.

-Huippunopeus mallinimen mukaiset 218 mph, eli 351 km/h
-0-60 mph 2 sekuntia
-180 kW moottori
-paras akku 28 kWh (tosin tilauslomakkeella 24 kWh)
-pikalataus parhaaseen akkuun 12 min 80 %
-range 539 km (highway 302 km)


Parhaan akun kun valitsi, niin kyllähän hintaa tuli jo 50k.
 
Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.
Tarkastin youtube -tarjonankin ja ei tuommoista kyllä ole missään merkittävässä mittakaavassa tapahtunut.
No tuo muistui ekana mieleen. Sähköauto on ihan hyvä asia, mutta tämmöisiä järjettömiä lieveilmiöitä se tällä hetkellä tuo tullessaan. Suomessa joku oli saanut tarjouksen 43000€ Kian akun vaihdosta, niin linjassa on. Kaveri on katsastusmies ja heillä oli vuosi sitten kurssi sähköautoista ja niiden katsastamisesta. Sanoi että ei ikinä osta. Juuri tuo naarmut akkukotelossa ja auto hylkyyn.

 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun viimein saanut molempiin "kotipaikkoihin" laitettua latausmahdollisuuden, niin onhan tämä sähköautoilu aika rentoa. Ei pahemmin ole tarvinnut yleisillä latausasemilla käydä "tankkaamassa"
Taitaa olla joskus syyskuussa kun edellisen kerran tarvitsi käyttää julkista latausasemaa, ei siis pahemmin ole tarvinnut bensiksillä notkua.
Noin 100-150km säteellä kummastakin kotipaikasta on aina lähtiessä auto valmiiksi tankattu ja pääsee käymään reissun ilman pysähdyksiä bensiksille.
Ja voi ainakin kuvitelmissaan ajatella ajelevansa päästöttömästi.
Myös pidempiä reissuja pääsee hyvin ihan Kuusamon kautta Nuorgamiin ja Kilpisjärven kautta takaisin, mutta vaatii toki enemmän suunnittelua kuin bensa/diesel kalustolla.
Joillekin tämä suunnittelu voi olla iso kynnys, toisille kuten itselle lähinnä mielenkiintoinen uusi asia.

Mutta 500+km päivittäin ajavalle kerrostalossa tms. ilman kotilatausmahdollisuutta olevalle en vielä sähköautoa suosittelisi, ainakaan ilman tarkkaa pohdintaa.

Ja kyllä tämä sähköautoilu vaatii aikalailla uusien asioiden opettelua perinteiselle polttisautoilijalle, jo ennen hankintaa ja lisää hankinnan jälkeen. Jotkut on käyneet ostamassa isolla rahalla sähköauton dollarinkuvat silmissä ajatellen "nyt tulee säästöö kun pääsee melkein ilmaisella sähköllä ajamaan" ja sitten pettynyt rangeen, latauksen opetteluun ja sähköauton muihin erikoisuuksiin verrattuna polttomoottoriautoihin.
 
Meneekö todellakin?

Onko siis kellään ihan oikeaa tietoa, edes anekdoottista sellaista, jossa uudehkoon sähkikseen on tullut vika jossa korkeajänniteakku on mennyt vaihtoon? Itse en ole sellaisista kuullut kuin noiden ekan polven sähksiten yhteydessä, vuosia sitten. Silloinhan noita jonkun verran meni, ja LG:n akut nyt paloivat muutenkin itsestään.

Ei nyt kolhiintimiseen liity, mutta facen Enyaq ryhmässä on yksi lapissa taksina oleva Skoda Enyaq jossa akunvaihtodepattia.
Auto on muistaakseni reilu 2v vanha ja noin reilut 167tkm ajettu. Eli niin perustakuu kuin akkutakuu on ohi. (Takuu 2v ja akkutakuu 8v/160tkm)
Autossa on ilmennyt ongelmaa rangen kanssa jo takuuaikana. Vaihdettu akkumoduulia yms. mutta range tuntuu vaan kutistuvan silti.
Nyt viimeisin kuva jonka käyttäjä jakoi jonkun aikaa sitten näytti 100% latauksella 174km rangea. Alkaa taksireissut olemaan tuskallisia tuollaisella.
Nyt sitten ilmeisesti pitkän kädenväännön jälkeen olisi saamassa uutta akkua, mutta ainakin työt kai joutuisi maksamaan itse.
Asia ei ilmeisesti ole vielä päätöksessään joten saa nähdä mikä on lopputulos, kuka maksaa ja mitä.

En muista oliko kyseessä Enyaq 80x neliveto vai ihan 80 iv takaveto.
Näissä ilmeisesti eri valmistajan akku vetotavasta riippuen. 80x nelikon akku on ollut heikommin suurteholatausta ottava kuin takavedon akku. Olikohan nelikossa LG ja takavedossa CATL
 
Standartointi on pienempi paha, kuin systeemi, jossa on valmistajalla joka mallissa erilainen akku ja kaikilla valmistajilla erilaiset.
Kun malli vaihtuu, niin akkujen valmistus loppuu ja kun sitä on vain pienessä valmistuserässä ja kyseinen kulkuväline on tuomittu romuttamoon, kun akkuun tulee vika.
Sillisalaatti kaikki erilaisia tekniikalla saadaan aikaan aivan massiivinen määrä jätettä ja kierrätettävyyskin / korjattavuus kusee, kun rakenteita on paljon erilaisia.
Standardeja voidaan kehittää pikkuhiljaa ei se ole ongelma.
Vaikka esim USB on standardi, niin sen ominaisuudet ovat kehittyneet paljonkin ja yhteensopivuus on hyvä..
Mielestäni vertailet omenia ja jakkaroita.
Autoissahan on standardoituneet "USB-liittimet", eli täällä Euroopassa type2 ja CCS2. Tämä on eittämättä hyvä asia, Amerikoissa pikalatausstandardiksi on nyt sitten muodostumassa tai jo muodostunut Teslan alunperin kehittämä liitin, joka kai sitten sopii paremmin sikäläisiin oloihin kun siellä ei tarvitse AC-latauksessa miettiä kolmivaihelatausta tms.

Akut eivät ole autoissa keskenään sen enempää vaihdettavissa kuin puhelimissa, läppäreissä tai muissakaan sähköisissä härpättämissä. Pitäisikö olla, myös eri tuotekategorioissa, eli läppärisi akku pitäisi sopia myös akulliseen pöllynimuriisi, ja päinvastoin?

Ääriesimerkkeinä autopuolelta että Tesla on pyrkinyt integroimaan akut yhä lähemmäksi auton rakennetta jolla saadaan ainakin kustannussäästöjä, kun taas Nio on sitä mieltä että akun on oltava tien päällä vaihdettavissa. Kumpi noista ääripäistä on oikea ratkaisu joka tulisi pakottaa kaikille standardiksi, ja millä perustein? Teslahan pilotoi omaa vaihdettavaa akkumalliaan jo kauan ennen Nioa, mutta totesi idean elinkelvottomaksi; en tiedä onko Nion idea vielä lähtenyt erikoisesti lentämään, ovatko eurooppalaiset innoissaan ostamassa Nion sähköautoja?

Nion akku on ilmeisesti niin helppo vaihtaa että on jo nähty Youtube-videoita missä Nion akku on pudonnut pohjasta tielle kesken ajon. Sellaista sattuu kun ei käytä hattuu.

Eri sähköautoille toki itse akut tulevat varsin usein samoilta valmistajilta, mutta monesti kai pakattu eri tavalla. On kuitenkin oletettavaa että monien valmistajien akkupaketit alkavat yhä enemmän muistuttaa toisiaan, kun ei kaikilla ole halua ja voimavaroja toimia akkuteknologian kehittäjinä tai edes soveltajina.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvihän nuita latureita on pohjosessa. Eikös pohjosessa suurinosa asu omakotitaloissa, niin kotilataus on helppo järjestää.

IMG_5041.png
Onhan tuolla, mutta lähinnä kommentoin sitä kun joku kirjoitti että autolla on pakko päästä kelissä kuin kelissä +200km ja se on syy jättää sähköauto ostamatta. Tuo nyt voi toteutua vain lapissa joissain paikoissa jos tuota karttaa katsoo. Kaikkialla muualla on varmasti latureita tuohon riittävästi.

Toki jos sitten on päästävä 200km lataamatta vaikka ajaisi 50 laturin ohi tuon 200km matkalla niin sitten tilanne lienee vähän sama kuin että ajaisi vielä hevosvankureilla kun kulkuneuvon ehdoton vaatimus on että se paskoo ja syö heinää. Tai että olisi vain lankapuhelin koska ehdoton vaatimus on että puhelin on johdon päässä tai akku kestää kuukauden.

Itse kuitenkin toivoisin että polttomoottoreista päästäisiin eroon, varsinkin näin pakkasella tuo polttomoottoreista tuleva pakokaasu haisee aivan karmealta ja todella kauas. Jo yksi auto parkkipaikalla pilaa ilman todella suurelta alueelta. Vaikkei sähköauto olisi kokonaisuutena parempi ympäristölle niin on se ainakin miljoona kertaa parempi lähiympäristölle.
 
Jos et ole vielä tarkistanut, niin katso varmuuden vuoksi ettei vuoda jäähdytinnesteitä pihalle. Vaikka lämpeää hyvin / ei ongelmia olekaan.

Tällä hetkellä aikamoinen epidemia meneillään niiden halkeilemisen / vuotojen kanssa ja huonolla tuurilla vielä rikkonut lämmittimiä.

Oireina ei lämpiä hytti ja pidemmän päälle tulee drivetrain error. Ilmeisesti se 3-tieventtiilin laatu on heikkoa ja jollain aikavälillä tulossa paranneltu osa.

Muuta korjausta tällä hetkellä ei ole kuin puskea samaa osaa tilalle joka joillakin on mennyt muutaman km jälkeen taas rikki.

Hauskinta on, että ihmisille ei tunnu riittävän enää oikein korvaavaa autoa tilalle kun autoja hyytyy kovempaa tahtia / myös muiden merkkien muista syistä.

Omassa ei vielä oireita / vuotoja. Ilmeisesti pakkanen vielä nopeuttanut osan rikkoutumista
Kiitos vinkistä. Näyttäisi vuotavan mutta toistaiseksi toimii ihan normaalisti. Täytynee varailla aikaa pajalle. :(
 
Molemmat on kulkuneuvoja. Montako 1000 hevosvoimaista perheautoa löytyy sähköisten lisäksi?

Kuinka paljon nopeammin 1000 hp perheauto liikkuu 50km/h tiellä kuin 100hp bensa-auto? Tai edes 100hp sähköauto.

Kyllä tässä vertaillaan junatermein höyryveturia sähköveturiin, varsinkin jos suorituskyvystä ja voimalinjan toiminnasta puhutaan. Myös paikallispäästöt kun on nolla sillä on iso merkkitys ilmanlaatuun kaupungeissa.

Ei verrata, ensinnäkin junat menevät kiskoilla ja junat ovat sähköistyneet ajat sitten. Silti edelleen ajetaan myös diesel-vetureilla. Montakos kymmentä vuotta junat on olleet sähköisiä? Voin kertoa. Vuodesta 1969, välillä Kirkkonummi<->Helsinki. Milloin VR otti viimeksi käyttöön uuden dieselveturin? 3.5.2023 (5 kpl).

Eli jos junat eivät täysin sähköistyneet 55 vuodessa, eivätkä hevosetkaan palanneet raiteille, niin voit jatkaa sen höyryautosi käyttöä edelleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom