Yleistä keskustelua sähköautoista

Ntosin sähköfarmareita kun ei juuri ole niin vaikea sanoa kulutuseroista SUV malleihin. No se jää nähtäväksi kun farmari tarjonta lisääntyy. Tosin veikkaan, ettei kauheasti lisäänny kovin nopeasti ainakaan kun ongelmana voi olla saada kovin matalaan tilaan sovitettua akkua niin että jää järkevä tavaratilakin.

Onhan se otsapinta-ala korkella suvilla ihan eri luokkaa kuin matalalla farkulla. Ja eikös se ilmanvastus ole myrkkyä sähkikselle? Miksei se matala sähköfarkkukin olsi mahdollista. ID7 on jo ihan tavallisen auton näköinen ja farkkukin siitä tulossa. Onko muuten ID7 korkeampi kuin Passat ?
 
Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa
Liitteenä ilmeisesti ID.7 farmari, ja vähän naamiointia mikä ehkä lisää kulmikuutta, mutta sen takia että nuo ns Volvo v740 , V70 tyyliset 90 asteen farmari perät on lähes kadonneet. Ilmeisesti niitä on jossain kokoluokissa. Farmari on suomalaisille ollut tärkeä, mutta isommalla markkinalla vähemmän kysyttyä.

Tässä olisi linkki vuodelta 2022, joka yhdessä kokoluokassa sitä mitä kuvailet (Opel Astra). Mikäs sen aikataulu hinnoittelu.
Jos hinta kohdillaan niin iskisi polttiksissa suostuun kohtaan.

Tuo ID.7 enemmän sitä viistoperäfarmaria mitä jo jonkin aikaa korvannut ne pystyperät. ja ei ihme että SUV on vienyt niiden markkinaosuutta.
 

Liitteet

  • kuva_2024-01-08_115710665.png
    kuva_2024-01-08_115710665.png
    85,1 KB · Luettu: 85
  • kuva_2024-01-08_120327134.png
    kuva_2024-01-08_120327134.png
    1,1 MB · Luettu: 86
Noi tagit tosiaan jakavat mielipiteitä. Itsellä ne ovat mukavammat kuin siivutettu leipä. Auton kuskilla on aina tarvittavat tagit mukana eikä yhtään sovellusta tarvitse avata koskaan. Motonetin ajokortti kirjautuminen olisi muuten melkein yhtä optimaalinen, mutta ei toimi monikäyttäjäkäytössä kuten tagit tekevät ja toki ne ovat muutenkin toiminnaltaan aika hitaita (ei Lidl hitaita, mutta kuitenkin suht hitaita).

Jos tykkää leikkiä sovellusten kanssa, niin ei siinä mitään mutta itse koen ne lähinnä hankalina (joskus enemmän jos vaikka joku parkkiluola, joskus vähemmän jos taivasalla hyvän verkon alueella). Toisekseen auton käyttäjän (ja lataajan) ei tarvitse asentaa ja ihmetellä niitä sovelluksia.

Toki noissa saisi olla vaikka joku, että jos meinaa mennä roamingille niin sitä tägiä pyydettäisiin lisävahvistukseksi toisen kerran.

Roamingin voisin kuvitella olevan hyödyllinen jossain ulkomailla jos/kun ei ole ko. maan lataustägiä ja pitäisi ladata.

Korttimaksaminen tekisi toki sinänsä tagit hyödyttömiksi, mutta vain jos ei tarvitse kikkailla lisävarmistusten kanssa. Sen kanssa se olisi ihan ok toki, mutta ei tägille pärjää sekään. Tokihan tuota tagiä parempi on vielä suoraan kiinni tökkääminen ja homma lähtisi rullaamaan, mutta ei enää kovin merkittävästi (mutta toimisi autokohtaisesti kaikilla kuskeilla joka olisi hyvä juttu). Toki jos tarvitsee jakaa latausta eri tilien taakse esim. kirjanpidon takia niin tagit taas pärjäävät aika hyvin.
Onko noissa tageissa muuten minkälainen operaatio kuolettaa ne? Jos vaikka tiputtaa laturin viereen tuollaisen vahingossa ja sitten joku sen ottaa ja latailee sillä? Melkoinen riski tuo hukkaaminen kun sitä voi kuka vaan käyttää lataamiseen ilman mitään vahvistuksia? Summatkin kasvavat äkkiä isoiksi jos jotain roaming lataamista tekee.
 
Onko noissa tageissa muuten minkälainen operaatio kuolettaa ne? Jos vaikka tiputtaa laturin viereen tuollaisen vahingossa ja sitten joku sen ottaa ja latailee sillä? Melkoinen riski tuo hukkaaminen kun sitä voi kuka vaan käyttää lataamiseen ilman mitään vahvistuksia? Summatkin kasvavat äkkiä isoiksi jos jotain roaming lataamista tekee.
Kyllähän ne disabloitua saa joko sillä kännykkäsovelluksella tai viimeistään kyseisen operaattorin aspaan soittamalla.
 
Eiköhän nuo kuoletu kun vedät porakoneella läpi ja ser-jätteeseen mihin kuuluvatkin. Kuolleena syntynyt systeemi.
 
Oli työkaverin pari kk vanhasta Kiasta porsinut ilmeisesti akku kun lämpötila nousi nopeasti. Johdon päässä oli ollut ja akku täynnä, aamulla rikki. Mitähän akkutekniikaa noissa on? Liittyköhän siihen suositukseen että akkua ei pitäisi ladata normaalisti ihan täyteen. Toki ei kai sen rikki pitäisi siitä mennä.

Sama maanantaiyksilö kävi kolmesti huollossa ekan kahden viikon aikana. No onneksi on pitkät takuut.
 
Onko noissa tageissa muuten minkälainen operaatio kuolettaa ne?

Recharge ja plugit onnistuu tägin disablointi sovelluksesta. Virralla ja k-latauksella tägin poisto onnistuu sovelluksesta (eli tekevät vähän eri asian, mutta lopputulos on molemmissa sama esim. katoamisen kanssa).
 
Olisiko jotain vikaa? Itselläni automaatti ilmastointi ja lämpötila asetettuna 19 astetta, en nyt ole erikseen mitannut mikä on lämpötila autossa sisällä oikeasti, mutta ilman takkia ajelen ja on oikein mukavan lämmin vaikka ulkona onkin 20 astetta pakkasta. Ei mitään ongelmaa automaattiasennon kanssa nyt eikä ollut kesähelteilläkään.
Onko tuo joku Teslan ominaisuus ettei automaattista ilmastointia voi käyttää? Minä ainakin käytän sitä Zoella.

Vain Teslan ominaisuus, kyseessähän on siis tämä kuuluisa "auto defogging", joka aiheuttaa sen ettei jaloille puhalleta ollenkaan lämmintä ilmaa, vaan ainoastaan tuulilasille. Se tekee koko automaatti-ilmastoinnista täysin turhan, koska en minä sitä etulasia jaksaisi turhaan lämmitellä - syö sekä sähköä että pitää jalat varmasti jäässä. Sen takia se on laitettava manuaaliselle puhallukselle aina.

Teslan mukaanhan asia on kunnossa, "se on vaan softavika, ei me voida sille täällä tehdä mitään". Eikä Kaliforniassa tietysti ymmärretä mitään asian suhteen, kuka idiootti tuon nyt sitten on alunperinkään koodannut.
 
Farmareissa on aika isot kulutuserot polttiksissa jos katumaasturiin vertaa, mutta sähköautossa se ei ole niin olennainen asia kustannusten osalta, range toki kärsii yhtä lailla. Myöskin rengaskoot ja sitä kautta ne rengaskulut jotka tavallisille tallaajille tulee kun autoa pitää pidemmän aikaa, on olennaisesti pienemmät kuin näissä 19" tai 20" renkailla varustetuissa autoissa. Työsuhdeautoissa tai myös uutena ostetuissa ei ole tuota ongelmaa kun rengashankinta saattaa jäädä seuraavan omistajan huoleksi joka tapauksessa.

Lisäksi farmarimalleissa on edelleen saatavilla sellaista 90 asteen kulman tuovaa muotoilua joka maksimoi tavaratilan, katumaastureissa ja crossovereissa se kori on aika reilulla kädellä viistetty ilmanvastuksen vähentämiseksi jotta rangea piisaisi.
En nyt tiedä tuosta kulutuksestakaan. Ajoin ennen diesel A3:lla ja tällä hetkellä muutaman vuoden tuoreemmalla diesel Kodiaqilla. Lähes sama kulutus maantieajossa. Molemmat 2.0 koneella. Olin yllättynyt kuinka vähän noinkin iso auto kuluttaa.
 
Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, miksi ajat vielä Teslalla, kun tuntuu olevan yhtä kurjuutta elämä sen kanssa?

Jeps. Ei kertaakaan ongelmia ilmastoinnin tai karmittomuuden kanssa. En toki sano etteikö karmittomat ovet voisi jäätyä. Ihan varmasti voivat. Mulla on kaikissa autoissa ollut jossain vaiheessa niiden elinkaarta ovet ja/tai luukut jäässä. Samoin kun lukitus (ei saa auki tai ei saa kiinni). Eikä ole ne karmitkaan asiaa pelastaneet.

Siitä toki samaa Burmannin kanssa, että sähköauto on paska talviauto kokonaisuutena jos ajaa pidempiä siivuja. Syyt liittyvät kyllä 100% onnettomaan rangeen ja riittämättömään laturi-infraan.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma toimimattomuuden kohdalla tulee karmittomien ikkunoiden kohdalla todennäköisesti ihan siitä että riski kasvaa että jotain menee rikki jos ne eivät toimi.
Onhan noita ikkunoita mennyt rikki ihan softavikojenkin vuoksi kun auto luulee että ovi on kiinni ja nostaa ikkunan ihan yläasentoon. Sinänsä jäisten ikkunoiden nostelu ja laskeminen aina ovea avatessa kuulostaa vuosien aikana lähinnä väistämättömän odottamiselta. Sinänsä ikkunoiden en usko olevan sen herkempiä jäätymään kuin karmillistenkaan.

En itsekään voi ymmärtää noiden ideaa, mutta aika monet noista seikoista ovat sellaisia asioita joita en ymmärrä muutenkaan niin auto ei ole ehkä suunnattukaan meikäläiselle (ja osa selkeästi niitä pitää arvossaan, joten mikäpä siinä).

Kahvojen käyttö nyt on enemmänkin kömpelöä kuin niiden jäätymisen pelkäämiseen liittyvää itsellä. Joissakin sähkiksissä siellä kahvan päässä on sentään jonkinlainen uloke helpottamaan avausta ja avautuvat jo valmiiksi vetoasentoon mutta en noista kyllä siltikään välitä.
 
Viimeksi muokattu:
Vain Teslan ominaisuus, kyseessähän on siis tämä kuuluisa "auto defogging", joka aiheuttaa sen ettei jaloille puhalleta ollenkaan lämmintä ilmaa, vaan ainoastaan tuulilasille. Se tekee koko automaatti-ilmastoinnista täysin turhan, koska en minä sitä etulasia jaksaisi turhaan lämmitellä - syö sekä sähköä että pitää jalat varmasti jäässä. Sen takia se on laitettava manuaaliselle puhallukselle aina.

Teslan mukaanhan asia on kunnossa, "se on vaan softavika, ei me voida sille täällä tehdä mitään". Eikä Kaliforniassa tietysti ymmärretä mitään asian suhteen, kuka idiootti tuon nyt sitten on alunperinkään koodannut.
Minulla on siis MYLR23 eikä mitään tällaista ongelmaa. Ehkä sitten jonkun muun mallin ongelma? Tuo tuulilasin lämmitys on päällä minuutin pari kun lähtee ajamaan ja menee sitten pois päältä ihan kuten pitääkin.
 
Toki noin että karmittomuudella painoa tiputetaan, mutta kyllähän tuon voin toteuttaa lähes karmittomanakin paljon kevyemmällä ratkaisulla ilman ikkunoiden nostelua. Omassa entisessä Renault Laguna 2:ssa oli ikkuna tuettu sieltä edestä n. 10-15cm alueelta ja muuten toteutus oli karmiton. Autolla rullailtiin se 330k kilometriä eikä ikkunoiden "karmittomuuden" kanssa ollut koskaan mitään ongelmia. Toki kuskin oven ikkunanostin kerran uusittiin ko. auton käyttöajan aikana mutta eipä tuo karmittomuudesta johtunut.
 
Oli työkaverin pari kk vanhasta Kiasta porsinut ilmeisesti akku kun lämpötila nousi nopeasti. Johdon päässä oli ollut ja akku täynnä, aamulla rikki. Mitähän akkutekniikaa noissa on? Liittyköhän siihen suositukseen että akkua ei pitäisi ladata normaalisti ihan täyteen. Toki ei kai sen rikki pitäisi siitä mennä.

Sama maanantaiyksilö kävi kolmesti huollossa ekan kahden viikon aikana. No onneksi on pitkät takuut.
Ei varmasti liity mihinkään muuhun, kuin siihen että kyseessä on valmistusviallinen akku. Voihan näitä sattua.
 
No ei ole minullakaan ollut kahdessa omistamassani karmittomassa autossa ongelmia BMW & Tesla. Teen kyllä ennakoivia toimenpiteitä, mm. voitelen tiivisteet säännöllisesti ja sulatan auton välillä tallissa. Epäilen, että huoleton auton omistaja törmää näiden kanssa ongelmiin ennemmin tai myöhemmin, sikäli niiden toiminta vaatii hiukan viitseliäisyyttä.

Itsellä ollut myös karmittomia ikkunoita vuosikaudet, eikä ainuttakaan ongelmaa ole ollut. Itse en edes viitsi mitään ennakoivia toimenpiteitä tehdä ja autokin on aina ulkona, kun ei tallia ole. Silti nolla ongelmaa. Jos joskus ongelmia tulee, niin ehkä sitten saatan alkaa jotain ehkäiseviä toimenpiteitä pitämään, mutta niin kauan kun homma pelaa ilmankin, niin en viitsi vaivautua :)
 
Itsellä ollut myös karmittomia ikkunoita vuosikaudet, eikä ainuttakaan ongelmaa ole ollut. Itse en edes viitsi mitään ennakoivia toimenpiteitä tehdä ja autokin on aina ulkona, kun ei tallia ole.
Tämä liittyen noihin ennakointeihin. Lukkosulat, öljyt yms leikit. Kuka jaksaa. Luulen, että näitä toimenpiteitä harrastavat aiheuttavat noilla keitoksillaan itse niitä ongelmia. Ikkunat jäätyy kun tiivisteen väliin pääsee vettä. Lämmitä auto ja ongelma poistuu. Ei se niin vaikeaa oo.
 
Korttimaksaminen tekisi toki sinänsä tagit hyödyttömiksi, mutta vain jos ei tarvitse kikkailla lisävarmistusten kanssa. Sen kanssa se olisi ihan ok toki, mutta ei tägille pärjää sekään. Tokihan tuota tagiä parempi on vielä suoraan kiinni tökkääminen ja homma lähtisi rullaamaan, mutta ei enää kovin merkittävästi (mutta toimisi autokohtaisesti kaikilla kuskeilla joka olisi hyvä juttu). Toki jos tarvitsee jakaa latausta eri tilien taakse esim. kirjanpidon takia niin tagit taas pärjäävät aika hyvin.
Eikös lähimaksu tai vaikka applepay tai vastaava ole ihan kätevä? En minä ainakaan ole ikinä kaupan kassalla ajatellut, että onpa hankalaa.

Jotenkin outo ajatus nuo tagit ja roamingin hinta. Vähän kuin bensapumpulla olisi moninkertainen hinta jos ei ole sen aseman ketjun tagia, mutta sähköllä se on ihan ok? Sähköä se vain on, mikä tulee samaa kaapelia pitkin kaikille.
 
Eikös lähimaksu tai vaikka applepay tai vastaava ole ihan kätevä? En minä ainakaan ole ikinä kaupan kassalla ajatellut, että onpa hankalaa.

Toki, jos kerran lähimaksulla toimii nijn ihan jees. Mutta tuossakin tägi voittaa monessa tilanteessa (ainakin asiointilatauksessa) jos esim. perhe menee edellä autolle ja piuha pitäisi irrottaa (nykyään moni pömpeleistä vaatii saman kortin /tägin tms. näyttämistä että piuhan saa irti). Toki osa ei vaadi, jolloin maksutavalla ei sinänsä väliä jolloin lähimaksu on yhtä kätevä.
 
Jotenkin outo ajatus nuo tagit ja roamingin hinta. Vähän kuin bensapumpulla olisi moninkertainen hinta jos ei ole sen aseman ketjun tagia, mutta sähköllä se on ihan ok? Sähköä se vain on, mikä tulee samaa kaapelia pitkin kaikille.
Huoltoasemien omat kortit(* yleensä toimii vain ko ketjun asemilla, tosin hinta voi heitellä, niin aseman kuin sen kortin mukaan. toki ei mitään 10x juttuja. Polttoaineiden hinta muutenkin pienemmällä vaihteluvälillä.


(*
No tainnut joillain olla brändättyjä yleisiä maksukortteja, mutta toki ne toimisi latauksessakin, jos latausasema tukee yleisiä maksukortteja. Tämä toki se mitä tässä odetellaan, eli se että yleisillä latausasemilla voisi maksaa yleisillä maksukorteilla, asema/ketjukohtaisten sopparien lisäksi. En silti odottaisi mitään bensahinnan tyylista tasaisuutta, missä halvimman ja korkeimman eron 50% sisään.
 
En tiedä onko tullut vahingossa näytettyä väärää tagia vai onko tagit olleet liian lähellä toisiaan, mutta piru kun kirpasee toi roaming-lataus. K-Latauksen laturilla lataus rekisteröitynyt Virran/Helenin tagilla, 30kWh hinnaksi 46e. Mikä hitto tän roamingin idea edes on?

"Arjessa voi tulla vastaan tilanteita, joissa Virran laturia ei kuitenkaan ole lähettyvillä." No mitäs sitten, on niillä muillakin palveluntarjoajilla sovellukset ja tagit? Mikä ajaisi ketään lataamaan tarkoituksellisesti Virran kautt, kun viidessä minuutissa saat luotua vaikka uuden tilin ja lataan 1/10 hintaan?

Jokseenkin aivan perseestä, että on edes mahdollista epähuomiossa ladata roamingina, vaatisi edes jonkun vahvistuksen.
Itsellä kävi sama, käytin ajatuksissani K-Lataus asemalla Plugit tagia. 1€/kwh oli sitten latauksen hinta. Sen verran harmitti, että laitoin Plugitille palautetta että laittaisivat ohjelmaan mahdollisuuden estää roaming lataukset.
 
jos esim. perhe menee edellä autolle ja piuha pitäisi irrottaa (nykyään moni pömpeleistä vaatii saman kortin /tägin tms. näyttämistä että piuhan saa irti).

Erikoista. Minun käsityksen mukaan lataustapahtuman voi aina lopettaa auton päästä, jolloin myös kaapelin lukitus irtoaa.
 
Huoltoasemien omat kortit(* yleensä toimii vain ko ketjun asemilla, tosin hinta voi heitellä, niin aseman kuin sen kortin mukaan. toki ei mitään 10x juttuja. Polttoaineiden hinta muutenkin pienemmällä vaihteluvälillä.


(*
No tainnut joillain olla brändättyjä yleisiä maksukortteja, mutta toki ne toimisi latauksessakin, jos latausasema tukee yleisiä maksukortteja. Tämä toki se mitä tässä odetellaan, eli se että yleisillä latausasemilla voisi maksaa yleisillä maksukorteilla, asema/ketjukohtaisten sopparien lisäksi. En silti odottaisi mitään bensahinnan tyylista tasaisuutta, missä halvimman ja korkeimman eron 50% sisään.
Joo, noilla huoltoasemien alennuskorteilla saa yleensä 1-2% alennuksen polttoaineesta, kun taas sähkön roaming-hinnoittelussa puhutaan jopa satojen prossien hintaerosta. Käytännössä siis pakotetaan käyttämään tiettyä maksutapaa, mikä varmasti muuttuu tuon EU:n korttimaksuasetuksen myötä. Joillain Nesteen latausasemilla on ilmeisesti jo korttimaksumahis ja niissä ainakin hinta on kortilla sama kuin Nesteen applikaatiolla maksettaessa (HS:n jutun perusteella).
 
Itse en käytä koskaan tageja, tosin lataan yleensä Superilla niin riittää muutenkin vaan tökätä piuha kiinni. Jos ei ole superia sopivasti niin sitten ABC tai K-lataus ja tykkään käynnistää apilla niin näkee ihan varmasti mitä homma maksaa ja voi myös apista seurata miten lataus etenee/kauanko se on kestänyt ja mikä on sen hetkinen hinta.

Suurimman osan lataan kuitenkin töissä joten noita julkisia latauksia nyt ei niin kauhean montaa edes tule ja aika helppoa noilla apeilla on minusta lataus aloittaa.

Aina jotenkin pelottaisi että käy joku moka siinä tägi hommassa ja tulee näitä päälle euron kwh hintoja vahingossa. Superit muutenkin ihan ylivoimaisia helppoudessa Teslan kanssa kun akku lämpiää oikein ja ei tarvitse kikkailla apilla/tägillä/kortilla tms. Onneksi supereita pitäisi tulle paljon lisää.
 
Yksi tagi löytyy mutta sekään ei ole jostain syystä toiminut koskaan eikä näy enää aplikaatiossa. Pari olisi kuitenkin hyvä olla mukana jos puhelin ei toimi. Pitääkin tilata.

Niin harvoin tulee ladattua tien päällä että silloin vaan tarve päästä äkkiä liikkeelle ja euron kWh on itselle ihan ok.
 

Volkswagen alentaa hintoja. Ehkä hinta kohtaa nyt vähän paremmin tuotteen tarjoamat ominaisuudet...

Onko tämä nyt joku uusi hinnanpudotus vai se, josta uutisoitiin suomessa jo joulukuussa?


Ja noissakin oli jotain omituista perseilyä varustetasojen osalta, kun perusversiosta taisi puuttua jopa penkinlämmittimet ja jotain muita älyttömyyksiä ja sitten tonnin lisää laittamalla sai jos jonkinlaista hilavitkutinta.
 
Erikoista. Minun käsityksen mukaan lataustapahtuman voi aina lopettaa auton päästä, jolloin myös kaapelin lukitus irtoaa.

No ainakaan edes piuhan irrottaminen auton päästä ei muutaman Prisman pihassa olevassa Virran valkoisesta pömpelistä vapauta latauskaapelia vaan vaatii tägin näyttämisen. Luulisi sen tosin sovelluksella aukeavan myös jos sitä kautta lopettaa latauksen (mutta tosiaan vaatii homman tekemisen sitten etänä pyynnöstä). Tämä siis asiointilatauksessa omalla type2 piuhalla.

Näillä ei sinänsä ole mitään väliä jos kaikki perheessä säätävät sovelluksilla, mutta itse on todettu tagit vaan paljon yksinkertaisemmaksi (on kyse sitten tuosta lukitsemisesta taikka latauspömpelin valinnasta jossain helsinki-vantaalla jossa niitä pömpeleitä on satoja). Ei se sovelluksella mikään hirveä homma ole jos netti toimii hyvin kun pömpelin koodilla hakemalla sen yleensä löytää. Toki sitten joissakin vanhemmissa pömpeleissä joissa huolto vähän kevyempää niin välttämättä koodia ei edes näy missään (muutaman virran tällaisen vanhemman asiointipömpelin löytänyt yleensä uudemmat on paremmin merkitty eikä mennä millään tarralla kyljessä).
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos takaisin itse autoihin niin mielenkiinnolla odotan mitä versioita noi Ford Explorerit käyttävät näistä Volkkarin MEB pohjaratkaisuista. Eli ollaanko siellä ottamassa uusinta käyttöön vai mennäänkö edellisen version moottoreilla yms. versioilla.

Aika kauan kestää vaan tuollakin tulla markkinoille vaikka esittelyautoja jo jokin aika sitten olikin. Sinänsä Ford joka valmistetaan Euroopassa Euroopan markkinoille on tapaus sinänsä
 
Onko tämä nyt joku uusi hinnanpudotus vai se, josta uutisoitiin suomessa jo joulukuussa?
Sama pudotus kuin Suomessa. Jostain syystä tehtiin Suomessa ensin ja silloin jo sanottiin, että tulee muualle myöhemmin.

Muissa uutisissa ID.7 4.0 softa ei näköjään vieläkään osaa OTA päivityksiä vaan minor pätsikin pitää käydä huollossa asentamassa. Tiedä sitten toimiiko joskus tulevaisuudessa.
 
Muissa uutisissa ID.7 4.0 softa ei näköjään vieläkään osaa OTA päivityksiä vaan minor pätsikin pitää käydä huollossa asentamassa. Tiedä sitten toimiiko joskus tulevaisuudessa.

Osaavatko aikaisemmat versiot jo päivittää? Ei?
 
Tämmöinen kuva siitä piirtyy nyt, mutta tarkennan mittauksen jälkeen.
1. Auto ajossa: 12V lataus toimiin "normaalisti". Epäilys on että dc/dc-muuntajan tuotantoo ei riitä kaikissa tilanteissa kylmissä olosuhteissa. Perinteissä autoissa pyörivien laturien tuotto on 60-150 Ampeeria
Enyaqin (ja muiden merkkisten sisarmallien) DC-DC konvertterin teho on valmistajan speksien mukaan 3 kW. Mitä tuo nyt tekee, 200 ampeeria noin 15 voltin jännitteellä? Tehon puutteen voi aika varmuudella sulkea pois laskuista.

Omien havaintojeni mukaan nuo autot viskovat noita akkuherjoja aivan turhaan. Koodarit ovat laittaneet sinne joitakin raja-arvoja akun lämpötilalle, varaustilalle ja niiden perusteella lasketulle kapasiteetille mutta ne ovat lipsahtaneet niin tiukoiksi, että pakkasen kiristyessä alkaa tulla vikailmoituksia vaikka oikeasti missään ei ole yhtään mitään vikaa. 12 V akun käytettävissä oleva kapasiteetti laskee pakkasessa, ihan joka autossa, mutta se ei aiheuta tässä tapauksessa yleensä mitään muita ongelmia kuin turhia varoitusvaloja kuljettajalle.
 
Sinänsä OTA päivitykset taisivat Kian autoihin aktivoitua my22 versioista eteenpäin (itsellä siis plugari 21 vuosimallia johon usbitikulla päivitetään softaa). Parissa uusimmassa loka- marraskuussa olleessa päivityksessä 22 vuosimallien autot saivat OTA tuet päivityksissä.

Sinänsä usbitikun avulla netistä lataaminen on ihan toimivaa, mutta.onham OTA päivitykset tietty yksinkertaisempi auton omistajan kannalta. Toki pääsääntöisesti molemmat hyviä vain silloin kun ne toimivat. Eikä kuten Teslalla nyt joulukuussa taisi olla ekan kerran isommin kun päivitykset rikkoivat autoja ja valmistajan vastuu valuu kuin vesi sormien välistä.
 

Volkswagen alentaa hintoja. Ehkä hinta kohtaa nyt vähän paremmin tuotteen tarjoamat ominaisuudet...

Teslahan myy Model Y:tä Ranskassa tällä hetkellä varastosta alle 40k€, joten alennukset on siellä jopa hieman vaisun kuuloiset. Aika samantyyppiset kuin Suomessakin tuossa pari viikkoa sitten.
 

ID2 myöhästyy. :whistling:
Tulee varmaan myyntiin 2030 hintaan 35 000 €. Saa nähdä miten tässä käy, jotenkin tuntuu että aika moni valmistaja tippuu kelkasta kokonaan.

Vähän sama homma kun filmikamerat ja digikamerat, crt näytöt ja lcd näytöt, näppäinpuhelimet ja kosketusnäyttöpuhelimet tai videovuokraamot ja suoratoistopalvelut.

Muutos on jälkikäteen katsottuna aina ollut todella nopea ja vanha tekniikka jää unholaan hyvin nopeasti ja vanhat suuret firmat menettävät arvonsa kokonaan.

Toki autoissa elinkaari pidempi kuin kameroissa tai puhelimissa, puhumattakaan videovuokraamisesta, mutta noin muuten tilanne on täysin sama.
 
Ja noissakin oli jotain omituista perseilyä varustetasojen osalta, kun perusversiosta taisi puuttua jopa penkinlämmittimet ja jotain muita älyttömyyksiä ja sitten tonnin lisää laittamalla sai jos jonkinlaista hilavitkutinta.

Isäukko otti työsuhdeautoksi id4 GTX:n, jossa ei ole edes sähköpenkkejä ja penkit oli muutenkin kuin jostain ysäri-Opelista. Ei toki olisi tuota erikoismallia muuten edes ottanut, mutta se oli ainoa tyrkyllä ollut varastoauto ja tehdasautoa olisi pitänyt odottaa lähemmäs puoli vuotta.
 
Tulee varmaan myyntiin 2030 hintaan 35 000 €. Saa nähdä miten tässä käy, jotenkin tuntuu että aika moni valmistaja tippuu kelkasta kokonaan.

Vähän sama homma kun filmikamerat ja digikamerat, crt näytöt ja lcd näytöt, näppäinpuhelimet ja kosketusnäyttöpuhelimet tai videovuokraamot ja suoratoistopalvelut.

Muutos on jälkikäteen katsottuna aina ollut todella nopea ja vanha tekniikka jää unholaan hyvin nopeasti ja vanhat suuret firmat menettävät arvonsa kokonaan.

Toki autoissa elinkaari pidempi kuin kameroissa tai puhelimissa, puhumattakaan videovuokraamisesta, mutta noin muuten tilanne on täysin sama.

Sillä erotuksella, että autot maksavat kymmeniä tuhansia ja nuo muut mainitsemasi vanhan teknologian tuotokset satasia tai muutaman tuhannen. Eli auton yhden kuukauden lyhennyserän. Tässä Suomessa varsinkin kun ollaan, niin valtaosa väestöstä kun tienaa ihan naurettavan vähän, niin ei siellä ostella edes näitä 40ke hinnat alkaen sähkäreitä.
 
Vaikuttaa tuo mahdollinen id2 lykkäys ihan markkinavetoiselta eli kun viranomainen ei vaadi niin kannattavampaa lykätä seuraavan vuoden puolelle.

C3 sieltä taitaa tulla suht pian ja toivotaan että tuotantoa saadaan ylösskaalattua riittävästi. Se alle 20k auto on niin karvalakki että sopii kauppa-autoksi lähikauppaan (eikä edes tule heti) mutta se alle 24k auto on varmasti ihan käyttökelpoinen peli vaikka mikään pitkän matkan kulkine ei vakiona olekaan.

Muutamia tonneja polttiksen hinnan päälle on ihan ok diili (vaikka toki voidaan keskustella paljonko polttisversioon verrattuna on samaa).
 
Sillä erotuksella, että autot maksavat kymmeniä tuhansia ja nuo muut mainitsemasi vanhan teknologian tuotokset satasia tai muutaman tuhannen. Eli auton yhden kuukauden lyhennyserän. Tässä Suomessa varsinkin kun ollaan, niin valtaosa väestöstä kun tienaa ihan naurettavan vähän, niin ei siellä ostella edes näitä 40ke hinnat alkaen sähkäreitä.
Ei auto sinänsä sen kummoisempi tuote ole kuin nuo digigatgetitkaan, vaikka onkin huomattavasti kalliimpi.

Sitä mä en tiedä miksi suomalaista autonostajaa pidät jotenkin heikossa asemassa, valtaosa väestöstä on nimenomaan erinomaisessa asemassa hankkia sähköauto, eikä maailmassa ole kuin sormin laskettava määränmaita jossa tilanne olisi jotenkin parempi.
 
Ei sinänsä mitään uutta, mutta silti ihan mielenkiintoinen huomio Björniltä:



Eli kun Teslassa ja kiinalaisessa sähköautossa asetettiin automaattilämmitys +21 asteeseen, todellinen lämpötila Teslassa oli n. 19 astetta ja kiinalaisessa 14 astetta. Tämän takia Björn tykkää asettaa kiinalaisessa autossa lämmityksen kovemmalle, +25 asteeseen, jolloin aletaan päästä lähemmäs samaa mihin Tesla pääsee +21 asetuksella.

Varmasti noissa on yleisesti eroja, käyttövoimasta riippumatta... Björn vain oli saanut negatiivista palautetta, miksi vertailee testeissään eri sähköautoja joissa lämmitysasetus ei ole sama. No, tuon takia.
 
^Niinpä. Jengi huutaa somessa naama punaisena miten Teslan laatu ei kohtaa mielikuvaa. Ja samaa laulua vag konsernin vatkaimista kanssa. Mitenköhän tulee käymään noitten kiinankikkareiden kanssa? Veikkaan että viimeistään silloin kun niitä pitäisi tarjota vaihdossa seuraavaan, seuraa melkoista valitusta...
 
^Niinpä. Jengi huutaa somessa naama punaisena miten Teslan laatu ei kohtaa mielikuvaa. Ja samaa laulua vag konsernin vatkaimista kanssa. Mitenköhän tulee käymään noitten kiinankikkareiden kanssa? Veikkaan että viimeistään silloin kun niitä pitäisi tarjota vaihdossa seuraavaan, seuraa melkoista valitusta...

Eikös tämä MG4 ollut jo aika rehellisesti hinnoiteltu? Teslassa edelleen ongelmana se kupla hinnassa, joka puhkeaa ostamalla ja jälleenmyyntäessä kiristellään hampaita.
 
Eikös tämä MG4 ollut jo aika rehellisesti hinnoiteltu? Teslassa edelleen ongelmana se kupla hinnassa, joka puhkeaa ostamalla ja jälleenmyyntäessä kiristellään hampaita.
Teslat (3 & Y) kelpaavat hyvin vaihdossa eivätkä homehdu vaihtoautorivissä kuukausikaupalla toisin kuin useiden kilpailijoiden mallit, joiden kohdalla kuplalla on edelleen kokoa, koska hintoja ei ole onnistuttu laskemaan.
 
Eikös tämä MG4 ollut jo aika rehellisesti hinnoiteltu? Teslassa edelleen ongelmana se kupla hinnassa, joka puhkeaa ostamalla ja jälleenmyyntäessä kiristellään hampaita.

Eiköhän toi jälleenmyynnin ”ongelma” ole kaikissa sähköautoissa kun muutenkin pieni range tippuu 10-20% seuraavalle omistajalla jne. Fossiilisen range on (suunnilleen) sama vaikka auto olisi 30 vuotta vanha.

Lisäksi takuun loppumisen jälkeen kuka haluaa ottaa riskin 43 tonnin akkurempasta. Tämän vuoksi sähköautojen arvot tulevat nopeammin alas. IMHO.

Suomessa lisäksi bensan hinta tullut alas ja median talvihorrorit (jotka ei mielestäni liity pelkästään sähköautoihin).
 
Eikös tämä MG4 ollut jo aika rehellisesti hinnoiteltu? Teslassa edelleen ongelmana se kupla hinnassa, joka puhkeaa ostamalla ja jälleenmyyntäessä kiristellään hampaita.
Lähinnä tarkoitin tuota laatua. Sieltä täältä on ollut juttua laadusta, esim ruostesuojauksesta yms. Aika näyttää miten alusta kestää muuten. Tai päivitystuki jne. Toki nämä on mielipideasioita, mutta mun synonyymisanastossa kiina ja laatu ei kohtaa. Toki voin olla väärässä mutta itse en uskaltaisi sijoittaa noihin laitteisiin.
 
Aika hyvä esimerkki näiden kiinan brändien osalta tuli Harri Salolta... Vähän käytetystä sähkäristä ei tahtonut tulla mitään tarjouksia, ja meni liikkeeseen "pilkkahinnalla". 36k hyvitys, eli käteisalennukset huomioonottaen turpaan taisi tulla 15-20k reilussa vuodessa. Toki sähköautobuumin huipulla ostettu, mutta ei noiden polestarien hinnat ole uutena juurikaan tippunut.

Henk koht menee vielä monta vuotta ennen kuin uskaltaisin kiinalaisen sähkiksen ostaa ja väitän edustavani enemmistöä.
 
Henk koht menee vielä monta vuotta ennen kuin uskaltaisin kiinalaisen sähkiksen ostaa ja väitän edustavani enemmistöä.

Itselläni ei moraali antaisi koskaan periksi ostaa mitään kiinalaista. En ymmärrä miten länsimaiset ihmiset eivät sitä ymmärrä, että siitä ei seuraa meille mitään hyvää, jos me vain kiimassa tuemme Kiinan taloutta vai siksi, että saisimme halpaa roskaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 356
Viestejä
4 505 381
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom