Yleistä keskustelua sähköautoista

Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Jotkut käyttävät sanaa voimapoljin, mutta esim. Tesla käyttää omassa suomenkielisessä käyttöohjeessaan termiä kaasupoljin ja englanninkielisessä accelerator pedal.
 
Diesel autoissa sitä kutsutaan Voimasavupolkimeksi
Diiseleillä on kyllä se hieno ominaisuus että näyttävät savumerkilllä kun kiihdytys tapahtuu. Paljon helpompi muun liikenteen reagoida kohteen kiihtyvyyden muutokseen. Jotain samantyylistä signaalia voisi olla kaikiilla muillakin.
 
Mistä sä nyt tuon ympäristöasian pelkästään tähän reveit? On sähkäreissä nyt muitakin hyviä puolia kuten
- Talvella nopeampi lämmitys
- Erilainen voimalinja
- Halvemmat kilometrit
- Naapureiden huomion saaminen
- verot
- Uuden laisten asioiden kokeminen
Kunnes noihin kahteen kohtaan valtio puuttuu niin sitten se on yhtä kallista tai kalliimpaa.
 
Oikeastikko mietitte kollektiivistä hyvää ja ympäristöasioita ?
Tärkeä asia, mutta silti. Mutta jos näin, niin hatunnosto.

Ja mitä ympäristöasioihin tulee, niin onko näiden kiinan merkkien ympäristö ja työolosuhde asiat kunnossa ? Onko niistä jotain faktaa. Vastuullisuusraporttia ? Kuinka kestävällä pohjalla ne ovat esim verrattuna eurooppalaisiin ?

Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Ei pidä tehdä johtopäätöksiä etukäteen. Kyllä, ympäristöpuoli lienee hyvä juttu kuten myös riippumattomuus diktatuurien öljystä.

Kuitenkin, itse näen isona asiana muutoksen itsessään, koska se muuttaa autoilua, aiheuttaa tarpeita latausratkaisuille, luo joustoa sähköjärjestelmään ja muuttaa niin sähköautojen kuin polttomoottorivehkeiden arvoja.

Vauhtipoljin.
 
Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Eiköhän kaasupoljin jää sanana jää elämään, muistuttaen meitä historiasta. Samoin kuten puhutaan vaikka musiikin tai puhelun nauhoittamisesta. Vaikkei kukaan fyysisiä nauhoja enää käytä...
 
ID autoissa se taitaa olla "Play" nappulan ikonilla varustettu. Mutta kyllä itse ainakin olen sähkiksistä kiinnostunut ihan päästöjen leikkaus mielessä yhdessä kustannusten kanssa. Joo, sähkölinja on ehdoton mutta siihen pääsee käsiksi jo nykyisellä plugarilla. Kustannusten kohdalla polttoainekulujen pienentyminen on toki ok, mutta jos vertaa vaikka Corollaa ja Teslaa niin kustannusten kuolettamiseen 18k vuosiajomäärillä menee se 5-6 vuotta. Tämän siis kun verrataan sähkäriä siihen about 4 kuluttavaan hybridiin.

"Säästö" on siis vähän kyseenalaisempi pienemmillä ajomäärillä ja kannattaa keskittyä niihin muihin hyötyihin.

Tuota Sitran elämäntapatestiä kun mielenkiinnosta kokeilee (näkeepähän mistä päästöjä tulee itselle vaikka hyvin suuntaa antava tietty onkin), niin käytännössä autoilun päästöjen leikkaus nollaan niin olen jo lähellä tuota eun tavoitetta päästöistä henkilökohtaisella tasolla. Ei se toki tarvitse mikään tavoite olla, mutta näkeepähän että sopivia valintoja tekemällä esim. lämmityksessä, mitä sähköä käyttää ja muussa vastaavassa noiden tavoitteiden saavuttaminen henkilökohtaisesti on ihan realistista (vaikkakaan ei triviaalia).
 
Viimeksi muokattu:
Diiseleillä on kyllä se hieno ominaisuus että näyttävät savumerkilllä kun kiihdytys tapahtuu. Paljon helpompi muun liikenteen reagoida kohteen kiihtyvyyden muutokseen. Jotain samantyylistä signaalia voisi olla kaikiilla muillakin.

Onneksi on muitakin tapoja havaita toisen kiihdytys kuin savumerkit.
Ja miksi siihen toisen kiihdytykseen pitäisi lähteä reagoimaan? ”Minusta et ohi mene”?
Vitsihän tuo kai oli?
 
Mistä sä nyt tuon ympäristöasian pelkästään tähän reveit? On sähkäreissä nyt muitakin hyviä puolia kuten
- Talvella nopeampi lämmitys
- Erilainen voimalinja
- Halvemmat kilometrit
- Naapureiden huomion saaminen
- verot
- Uuden laisten asioiden kokeminen
Tämä on niin totta, oma lista olisi työsuhdeautoilijan kantilta seuraava.
-Talvella nopeampi lämmitys
-Kesällä viilennys parkissa ollessa, ja lisätään tähän Teslan ylikuumenemissuoja. Ei laske auton sisätilaa esim yli 30 asteiseksi.
-Ei arpovaa automaattia tai turboa, aina välitön vaste kaasuun.
-Suorituskyky
-Hinta=verotusarvo, nykyisten veroalennuksia aikaan verotusarvo sama kuin 10-20k€ halvemmassa polttiksessa.
-Halu kokeilla uusia asioita.
-Vaikka auto kalliinpi, työnantaja tyytyväinen koska polttoainekulut laskivat huomattavasti. 35tkm vuoteen, josta noin puolet työajoa.

Ja loppukaneettina, ympäristöasiat eivät vaikuttaneet valintaan minkään vertaa.
 
Vitsihän tuo kai oli?
Oikein ymmärsit. Ei kai tuosta savumerkistä nyt oikeaa hyötyä taida kenellekkään olla. Lähinna vain sille diesel autoilijalle, kun perässä olevat joutuvat pitämään ison hajuroan ( = turvaetäisyyden ) näkyvyyden ja hajuttomuuden turvaamiseksi.
 
Ja loppukaneettina, ympäristöasiat eivät vaikuttaneet valintaan minkään vertaa.
Eikös juuri firmojen liisareilla ole yhtenä merkittävänä porkkanana/ohajaustekijänä CO2 päästöt. Yrityksillä kun on tiukat tavoitteet tässäkin. Toki riipuu suuresti työnantajasta , että miten nämä asiat ovat tapetilla.
Kunnon tupruttajaa kun ei liisariksi saa vaikka kuinka itse haluaisi.
 
Eikös juuri firmojen liisareilla ole yhtenä merkittävänä porkkanana/ohajaustekijänä CO2 päästöt. Yrityksillä kun on tiukat tavoitteet tässäkin. Toki riipuu suuresti työnantajasta , että miten nämä asiat ovat tapetilla.
Kunnon tupruttajaa kun ei liisariksi saa vaikka kuinka itse haluaisi.
Varmasti joillain monikansallisilla firmoilla onkin, onneksi en sellaisessa ole... enää.
 
No tuo ei ole kummoinen saamutus edes Suomessa (5 viron kilpistä sähkäriä), vaikka täällä enemmän rampaakkin noita raksaheppuja vanhoilla saksalaisilla polttiksilla.
Onhan se mielestäni aikamoinen saavutus, kun pelkästään tällä kadulla jossa elän (okt alue) on 6 Teslaa, 1 Hyundai, 2 Kiaa ja 1 Mustang Mach-E. Työpaikalla löytyy Santanderin valkoista Teslaa sitten jonoksi asti.
 
Meillä itse asiassa aika rauhallista sähkisten suhteen. Vain yhdellä naapurilla sähkikset ( M3 ja S Plaid ) muut vetävät hybridillä tai puhtaasti fossiilisilla :thumbsup:
 
Oikeastikko mietitte kollektiivistä hyvää ja ympäristöasioita ?
Tärkeä asia, mutta silti. Mutta jos näin, niin hatunnosto.
Mistä keksit jonkun ympäristöasian tähän sekoittaa? Ympäristöasiat eivät itselläni päässyt edes listoille kun sähköautoa ostin. Ei itseäni haittaisi, vaikka saastuttaisi tuplat verrattuna turbodieseliin.

Siltikin on hieno asia, että liikenne sähköistyy ja osataan pikkuhiljaa jo päästä vanhoista huonommista vaihtoehdoista eroon. Onhan se nyt aika hassua, että nykyaikana vielä ajellaan autoilla, missä on moottori minkä sisällä tehdään pieniä hallittuja tulipaloja, että saadaan edes vähän voimaa renkaille siirrettyä.
 
Onhan se nyt aika hassua, että nykyaikana vielä ajellaan autoilla, missä on moottori minkä sisällä tehdään pieniä hallittuja tulipaloja, että saadaan edes vähän voimaa renkaille siirrettyä.
Se on kunnon insinööripornoa. Hämmästyttävän monimutkaisia mekaanisia laitoksia, joiden toiminta ei voi muuta kuin ihmetellä. Liki 140 vuoden tuotekehityksen tulos.

Mistä keksit jonkun ympäristöasian tähän sekoittaa? Ympäristöasiat eivät itselläni päässyt edes listoille kun sähköautoa ostin.
Halusit tai et, niin ostopäätökseesi vaikutti ympäristöasiat puuttuvan autoveron muodossa. Jos ympäristöasiat olisivat samalla tolalla kuin polttiksissa, niin ostaisitko nykyisen kulkineesi 10 KEUR kalliimmalla ( oletettu autovero ) vain sen takia että siinä olisi sähkömoottori ?
 
Halusit tai et, niin ostopäätökseesi vaikutti ympäristöasiat puuttuvan autoveron muodossa.
Päätöstäni ohjasi suurimpana ominaisuudet ja hinta. Seuraavaksi sitten yleinen kiinnostus uudempaa tekniikkaa kohtaan. Sitten tuli pelko siitä, että tipun kelkasta jos en heti osta sähköautoa.

Ympäristöasiat eivät vaikuttaneet yhtään ja jos autoveron puute (halvempi hinta) johtuu ympäristöasioista, niin se on sitten niin, mutta edelleen kiinnostaa nämä muut mainitsemani asiat.

Ja vaikka itse pidänkin polttomoottoriautoja nykyään ongelmajätteenä, niin olisi silti hyvä, että niitä edelleen myytäisiin mahdollisimman paljon. Koska näen sen uhkana tämän hetkiselle halvalle sähköautoilulle jos kaikki siirtyvät tähän hienoon harrastukseen.
 
^Meillä on se "hyvä" puoli täällä Suomessa, että autokanta on tooooooodella vanhaa. Jos sähkisten hinta nousee yhdessä yössä vaikka 15k€ autoveron takia, niin tuskin tarvii paljoa miettiä mitä käy myynnille. Ja se autokannan sähköistyminen ja muut ilmasto-diipadaapat oli sitten siinä vähäksi aikaa. Sen jälkeen oltaisiin sitten euroopan sähköautokaatopaikka korkeintaan, jos autokanta sähköistyisi vain käytettyjen tuonnilla.
Tähän perustuen oma veikkaus on että nämä sähköautoveroalet tulevat jatkumaan.
 
Jos olisi ilo ja onni asua OKT:ssä niin itselläkin olisi varmaan jo käyttiksenä jokin kulimallin sähkis arjen pakollisiin ajoihin. Mutta AsOy -tyyppinen köyhälistön sosiaalinen asumismuoto ja AsOy hallituksen jäärät, eläkeläiset ja vastaavat torppaavat varmasti hyvin tehokkaasti sähköautoilua. Aivan sama mitä bensa maksaa niin todella moni ei varmasti lähde siihen rumbaan, että latailee sähkistä jossain ulkoisilla latausasemilla hoitaakseen kodin ja työpaikan väliset matkat. Ja jos tulee yllättävää menoa niin aloittaa sen latausaseman 20-40min mittaisen lataussession kautta.

Kotilatausmahdollisuuden puute lienee yksi suurimpia sähköautoilun yleistymistä hidastavia tekijöitä, ei suinkaan sähköautojen absoluuttinen hinta (käytetyt / uudet).

Hommasin asunnon uudiskohteesta jonka autohalliin tulisi esitteen mukaan latausasemia 10 AP:lle. No ne tuli, mutta autohallissa olevaan omaan autotalliini sitä ei saa. Ei vaikka järjestelmänä on käytetty tämmöistä melko fiksunoloista, Parking Energyn modulaarista systeemiä:


Eli todellista 5/5 touhua. AsOy hallituksen junttien mukaan minun pitäisi vaihtaa autotallipaikkani autohallin puolelle (latausparkkipaikkoja vapaina), tai lunastaa latauspaikka autotallini lisäksi.
 
^Meillä on se "hyvä" puoli täällä Suomessa, että autokanta on tooooooodella vanhaa. Jos sähkisten hinta nousee yhdessä yössä vaikka 15k€ autoveron takia, niin tuskin tarvii paljoa miettiä mitä käy myynnille. Ja se autokannan sähköistyminen ja muut ilmasto-diipadaapat oli sitten siinä vähäksi aikaa. Sen jälkeen oltaisiin sitten euroopan sähköautokaatopaikka korkeintaan, jos autokanta sähköistyisi vain käytettyjen tuonnilla.
Tähän perustuen oma veikkaus on että nämä sähköautoveroalet tulevat jatkumaan.
Jos tulisi päästöistä riippumaton autovero, niin sähköautojen verottomat hinnat kehittyneet ja ennustetaan kehittyvän niin että se ei tappaisi sähköautojen myyntiä, lataushybrideihin se voi iskeä enemmän, puhtaiden polttisten kilpailukyky paranisi.

No valtiolla ei ole mitään järkeä tehdä tuollaista päätöstä, joten sen ja polttisautoilijoiden kannattaa pitää huoli että päästävien hankinnan kilpailukyky pysyy keskimääräin huonompana.

Jos autoveroa haluttaisiin nostaa, niin kiinteä euromäärä olisi myös huono ratkaisu, ja iskisi nimenomaan halpoihin sähkiksiin, vanhat kuutiotilavuudetkaan ei toimi, vaikka jotain kertoimia keksittäisiin, prosentti pohjainen, jos prosentti pohjaan tulisi progressita niin se tulevaisuudessa suosisi sähkiksiä. jos uskotaan siihen että sähkisten verottomat hinnat halvempia kuin polttisten.

Mutta auton hankinnan verotusta isompi juttu on käytön veroitus, jos siinäkin mentäisiin tasapuoliseen kohteluun voimallinjasta ja päästöistä riippumatta, niin jäljelle jää energianverotus jos sekin olisi päästlistä riippumatonta , niin ei sekään tapa sähkisten kysyntää, jos liikenteen polttoaineetkin otettaisiin myös päästökaupanpiiriin.
 
Mitä tulee EV-marssiin, niin Saksassa syyskuussa tippui niiden myynti -39% ja esim. Teslan -69%. Kyseessä on luonnollisesti pieni kupru kun tuet lopullisesti muuttuivat, mutta siitä huolimatta - kysyntä on ollut hieman keinotekoista jos ilman tukia niiden myynti noin pahasti alkaa sakkaamaan.
Minä kuvittelin syynä olevan lainarahan kalleus, ja ehkä muuten yleinen talouden alakulo? Ainakin minut se on saanut miettimään uudelleen auton vaihtoa.
 
Oikeastikko mietitte kollektiivistä hyvää ja ympäristöasioita ?
Tärkein syy minulle ajaa sähköautolla ovat halvemmat ajokilometrit.

Hiukkaspäästöt ja hiljaisuus ovat "ympäristöasioita" jotka minua sähköautoissa kiinnostavat. Eli asiat jotka vaikuttavat auton läheisyydessä, esim. jos pysähdyn ja vaimo käy ottamassa jotain takaluukusta, ei minun tarvitse miettiä puskenko nokipölyä hänen päälleen kun en sammuta autoa. Tai kun odotin samaista vaimoa Tallinnan-laivalta -20 asteen pakkasessa, ei minua harmittanut pitää autoa lämpimänä siinä parkkipaikalla odotellessani, "tyhjäkäynnillä".

Hiilidioksipäästöt minua kiinnostavat vähemmän, ehkä enemmän se että tankkaan autoa (osittain) kotimaisella tuulisähköllä enkä ulkomaisella öljyllä, jonkinlainen geopoliittinen näkökulma enemmän kuin huoli ilmastonmuutoksesta. Päinvastoin, minä kannatan ilmastonmuutosta, haluan Suomeen entistä lämpimämpiä kelejä.

Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Nopeudenvalitsin.
 
Ei tuossa tilastossa ole kuvattavissa mitään kasvukäyrää. Myynti on ollut kohtuu tasaista helmikuusta lähtien, eli mitään kasvua ei ole ollut näkyvissä tänä vuonna.
tammi-syyskuu täyssähkö osuus on kasvua edellisestä vuodesta, ilmeisesti myös määrällisesti.

EU tasolla syyskuukin on ollut kasvua, markkina kasvua nopeampaa, vaikka Saksa onkin isomarkkina missä syyskuun luvut pieniä, mainitusta tukirajasta johtuen.

En tiedä onko siellä autonhakintaverotuksessa nyt mitään verokohtelu eroja riippuen päästöistä.
Saksa saattaa vielä vähän kipuille energiapolitiikkansa ja putinin touhujen seurauksista. ja maan isoin autotuottaja kipuilee oman sähkis tuotannon kanssa, vaikka se huutelee tukiaisia, niin hallitus voi pelätä että ne valuu tehokkaammille ulkolaisille valmistajille.
 
Kunnes noihin kahteen kohtaan valtio puuttuu niin sitten se on yhtä kallista tai kalliimpaa.
Tuskin on yhtä kallista tai varsinkaan kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu. Jos tulee jotain kilometrimaksua tms. (jota en tietenkään toivo), eiköhän se lätkäistä ihan samalla tavoin polttomoottoriautoilijoille, mahdollisesti jopa nykyisen korkean polttoaineverotuksen päälle koska miksipäs ei.
 
Jos olisi ilo ja onni asua OKT:ssä niin itselläkin olisi varmaan jo käyttiksenä jokin kulimallin sähkis arjen pakollisiin ajoihin. Mutta AsOy -tyyppinen köyhälistön sosiaalinen asumismuoto ja AsOy hallituksen jäärät, eläkeläiset ja vastaavat torppaavat varmasti hyvin tehokkaasti sähköautoilua.
Kumma juttu ettei meidän taloyhtiössä kukaan vastustanut suunnitelmaa antaa pysäköintipaikkoja vuokraavien omakustanteisesti vaihdattaa tilalle hidaslatauspaikka. Paria taisi vain kiinnostaa aiheuttaako se muille osakkaille mitään lisäkuluja, ja kun vastaus oli ei, ei tullut mitään vastarintaa.

Alkuaikoina pari ohikulkevaa kysyi minulta että taloyhtiökö se lataussähköni maksaa. Kun sanoin että ei vaan minä maksan taloyhtiölle käyttämäni lataussähkön, jatkoivat hekin tyytyväisinä matkaa.

Vastarintaa saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa se jos lataajia tulee niin paljon että jotain sähköpääkeskusta tai sähkölinjoja joudutaan uusimaan, mutta toistaiseksi on ollut hiljaista kun ei ole tullut niin monia halukkaita latailijoita.

Sinun kannattaa ehkä myydä ideaa yhtiökokouksessa sillä että monelle asuntoa etsivälle mahdollisuus sähköauton lataukseen taloyhtiössä alkaa olla yhä tärkeämpi kriteeri, eli teoriassa ja miksei käytännössäkin voi nostaa asuntojen arvoa tai ainakin haluttavuutta.
 
- Talvella nopeampi lämmitys
- Erilainen voimalinja
- Halvemmat kilometrit
- Naapureiden huomion saaminen
- verot
- Uuden laisten asioiden kokeminen
Kunnes noihin kahteen kohtaan valtio puuttuu niin sitten se on yhtä kallista tai kalliimpaa.
Tuskin on yhtä kallista tai varsinkaan kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilu. Jos tulee jotain kilometrimaksua tms. (jota en tietenkään toivo), eiköhän se lätkäistä ihan samalla tavoin polttomoottoriautoilijoille, mahdollisesti jopa nykyisen korkean polttoaineverotuksen päälle koska miksipäs ei.
Polttomoottoriautoilin polttoaineiden hintojen oletetaan nousevan, jos huidellaan nykyrahassa vitosen litra, niin sähkis autoajoa pystyisi verottaan aika isolla kädellä ja silti se ero polttisautolla ajamiseen suurempi kuin nyt (edullisempaa sähkis).

Polttikselle kevyenpi verokohtelu voi tulla siinä vaiheessa kun niitä käytetään vain museoajossa tai sellaisissa yhteiskunnalle tärkeissä tehtävissä joissa ei tukeudut sähkiksiin tai vastaaviin.
 
Tarkoitus olisi ainakin itse käydä heti kun mahdollista, mutta sen sijaan tänään tuli (täällä Kaliforniassa) käytyä kurkkaa Vinfast ja Fiskar Ocean. Yllätyin itseasiassa miten "pieni" toi Ocean on, mutta näytti ainakin itselleni sellaiselta kapistukselta jonka voisin hyväksyä, jos se tulisi Suomessakin myyntiin.
Tuo Fiskeri on hienon näköinen auto, ja muutenkin vaikuttava. Epäilyttää vaan, miten kalifornian palmujen alle suunniteltu auto mahtaa toimia täällä sohjolassa..onko ovien kahvat jäässä, pelikaani turbiinissa ja penkit syväjäässä.
 
Kumma juttu ettei meidän taloyhtiössä kukaan vastustanut suunnitelmaa antaa pysäköintipaikkoja vuokraavien omakustanteisesti vaihdattaa tilalle hidaslatauspaikka. Paria taisi vain kiinnostaa aiheuttaako se muille osakkaille mitään lisäkuluja, ja kun vastaus oli ei, ei tullut mitään vastarintaa.

Alkuaikoina pari ohikulkevaa kysyi minulta että taloyhtiökö se lataussähköni maksaa. Kun sanoin että ei vaan minä maksan taloyhtiölle käyttämäni lataussähkön, jatkoivat hekin tyytyväisinä matkaa.

Vastarintaa saattaa aiheuttaa tulevaisuudessa se jos lataajia tulee niin paljon että jotain sähköpääkeskusta tai sähkölinjoja joudutaan uusimaan, mutta toistaiseksi on ollut hiljaista kun ei ole tullut niin monia halukkaita latailijoita.

Sinun kannattaa ehkä myydä ideaa yhtiökokouksessa sillä että monelle asuntoa etsivälle mahdollisuus sähköauton lataukseen taloyhtiössä alkaa olla yhä tärkeämpi kriteeri, eli teoriassa ja miksei käytännössäkin voi nostaa asuntojen arvoa tai ainakin haluttavuutta.

Haluttavuus on on tolla argumentoinnilla jo kunnossa, siellä on jo olemassaolevia latauspaikkoja tyhjillään useita ja hallitusukkeleiden asenne on se, että ne käyttöön ennen kuin aletaan asentelemaan lisää.

Tämmöistä tää vain on. Lähinnä tarinaa siitä, että vaikka kuinka sähköautoilu voisi jollekuille sopia niin asumismuodon vuoksi se on käytännössä liki mahdotonta toteuttaa.
 
Ok.

20222023
Q183629115198
Q283575125489
Q3105190167013
Siivoat sen tuen päättymisen takia tulleen piikin normaalikuukauden tasolle, niin 2023 kasvu +-0. Jos syytät toista yhteen lukuun tuijottamisesta, niin ei tämä sinunkaan esitys sen parempi ollut. Missä on muuten Q4/2022?
 
Haluttavuus on on tolla argumentoinnilla jo kunnossa, siellä on jo olemassaolevia latauspaikkoja tyhjillään useita ja hallitusukkeleiden asenne on se, että ne käyttöön ennen kuin aletaan asentelemaan lisää.
Jaa? Tuosta minulle herää kysymys, miksi et käytä niitä olemassaolevia tyhjillään olevia latauspaikkoja? Miksi tarvitsee asentaa uusi? Kuka maksaa uuden asennuksen, sinä vai taloyhtiö?
 
Eikös juuri firmojen liisareilla ole yhtenä merkittävänä porkkanana/ohajaustekijänä CO2 päästöt. Yrityksillä kun on tiukat tavoitteet tässäkin. Toki riipuu suuresti työnantajasta , että miten nämä asiat ovat tapetilla.
Kunnon tupruttajaa kun ei liisariksi saa vaikka kuinka itse haluaisi.
Mulla on nimenomaan töiden kautta käyttöedulla sähköauto, työnantajana iso pörssiyhtiö. Omilla ajoilla (15tkm/v) nimenomaan sähköautolla vuosittaiset kustannukset asettuivat noin 1000€/v korkeammalle kun aiemmalla 7v ikäisellä bensa-Leonilla kaikkine kuluineen (arvonalenema, huollot, verot, bensat, vakuutukset, renkaat ja renkaanvaihdot) joka ainakin itselleni on ihan OK diili kun saa ajaa ihan uudella autolla.

Joku sopiva PHEV olisi varmaan päässyt vähän alempiin kuluihin kun hinnat on alempia, mutta uutuudenviehätys veti täyden sähkärin suuntaan. Bensa tai diesel sitten olisi ollut täysin ulkona laskuista polttoainekustannusten ja kalliimman liisarin takia.

Sai samalla dumpattua pörssiin sen reilun 13 kiloa jota vanhasta autosta jäi käteen, jonka kai senkin voisi laskea tuohon mukaan kaventamaan erotusta jollain tuotto-odotuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo firmojen CO2 päästörajat ovat aika yleisiä, ei tarvii olla mikään kansainvälinen pörssiyhtiö. Hyvä näin.
Valunut aika hyvin keskisuuriin yrityksiin myös , jolla on jonkinnäköinen kestävän kehityksen ohjelma olemassa.
 
Siivoat sen tuen päättymisen takia tulleen piikin normaalikuukauden tasolle, niin 2023 kasvu +-0. Jos syytät toista yhteen lukuun tuijottamisesta, niin ei tämä sinunkaan esitys sen parempi ollut. Missä on muuten Q4/2022?
Yritin pikalöytää miten Saksan sähköautojen tuki menee. Nopeasti en löytänyt hyvää artikkelia, mutta jostain mtvuutisesta kerrottiin kaavailuista että tänävuonna laskisi kuudesta tonnista neljään. Ladattavien hybridien tukemisen sanottiin loppuvan tänävuonna.

Jossain vanhemmassa artikkelissa mainittiin että jossain vaiheessa tukea on voinut saada joka 9000€, koska autokauppias on kekseliäs niin siellä on markkinoitu ilmaisia sähköautoja. Homma perustunut tuohon tukeen, eli autokauppa myynyt auton takaisinosto sopimuksella, jos pysytty km rajoissa niin kauppa sitoutuu ostamaan auton parhaimillaan takaisin myyntihintaan vähennettynä hankintatuki. Näille käytetyille on sitten ollut markkina mm Suomessa.

Nuo autot näkyy rekisteritilastoissa, ja ovat toki käytössä, mutta katoavat autokannasta määräajan jälkeen. niiden käyttäjät hankkivat uuden(?) auton tilalle, onko se sitten sähkis, hybridi vai puhdas polttis.

En löytänyt Saksan ajantasaisi suunnitelmia, mutta suomalaisittain voisivat kokeilla autoveroa päästöjen mukaan, niin heiltä ei valuisi tukirahat muihin maihin. Toki se olisi verotukea valmistajilla jotka ovat tehokkaampi sähköautoissa ja verorasite niille valmistajille jotka tehokkaampia polttiksissa.

Suomalaiselle ostajalle Saksalaisten tuki olisi jatkossakin tervetullut.
 
Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe, lisäksi kun vielä paljon puhutaan myös pelkästään Teslan myyntimääristä. Miksi se kiinnostaa niin paljon tai on niin tärkeätä, että siitä pitää puhua vähän väliä. Tämä on mielestäni täysin uusi piirre näissä autokeskusteluissa, ei polttisaikaan juurikaan ketään kiinnostanut myyntimäärät tällä intensiteetillä. Saati sitten vängätty trendeistä.

Lisäksi välillä tuntuu siltä, että omistajille on hieno tai hyvä asia, että vaikka Y malli on listan ykkösenä ? Miksi ihmeessä, mitä hyvää/hienoa siinä on ?

Olenko jotenkin poikkeava , mutta minulle myyntimäärät ovat vähän niinkuin punainen vaate. Ei sellaista joka on liki jokaisella. Vähän samaa omituisuutta on se, että halua hommata samanlaista autoa kuin naapurilla. Jotenkin ajattelen sen matkimiseksi. Pätee myös toisinpäin.

Omituinen olen. Myönnettäköön se,
Sähköauto keskusteluun liittyy vahvasti sähköistymisen eteneminen, myynnin kehitys on ihan ydinasiaa aiheessa.
Polttisaikaan puhuttiin lähinnä kokonais myyntimääristä, ja diesel kiiman aikaan niiden osuuksista.

Jälleenmyyntiarvot on myös vahvasti keskustelussa ja sähkikset monella valmistajalla olleet enemmän tai vähemmän ensimmäisiä hätäisi ulostuksia, toisilla jo homma pidemmällä. Niin määristä haetaan myös mallikohtaista vetovoimaa.

Ja sähkismarkkinoilla on kokonaan uusia toimijoita, valmistajia, jos menekkiä niin jälkimarkkinointikin jatkaa, jos ei lähde lentoon, niin voi kadota kokonaan markkinoilta.

Sähkiksissä on mielestäni polttiksia enemmän mallikohtaista riskiä, muodostuuko niistä käytettynä haluttuja, vai hylkiöitä. Isot myyntimäärät ei ole tae laadusta, mutta sähkiksissä ne voi tuoda pientä lisäturvaa, esim varaosa/korjaus palveluihin voi tulla ulkopuolista osaamista ja tarjontaa, ja tietenkin B osia.

Nuo firmojen CO2 päästörajat ovat aika yleisiä, ei tarvii olla mikään kansainvälinen pörssiyhtiö. Hyvä näin.
Valunut aika hyvin keskisuuriin yrityksiin myös , jolla on jonkinnäköinen kestävän kehityksen ohjelma olemassa.
Se ehdottomasti tärkeä niiden päästöjen vähentämiseksi, ja siinä samalla osa sai ujutettua kustannusleikkuria. Sähkisten tulo saatto ehkä jotain firmaa yllättää, mutta uskon että nopeasti sekin käänty eduksi. Jos ei ihan perusasenne maisemissa pyöritä niin on firmalle ihan positiivistä että henkilökunta liikkuu sähkiksellä.
 
Eiköhän siellä hintaluokan alapäässäkin ole mahdollisuutta varioida tuotteita. Ei tässä nyt varmaan ulkopuolelle jäädä kuitenkaan kun sinne niitä malleja kyllä mahtuu. Electrifying kanavalla olivat istuskelleet ja kieltämättä AMI -konseptiautosta muutamia palikoita on tullut mukaan.

Ihan kohtuulliset takapenkkitilat 182cm säädetyn etuistuimen kohdalla ja jalat sai penkin alle. Reisituki näytti myös olevan ok, mutta tiedä sitten mitä se realistisesti takapenkillä pidemmällä henkilöllä on.

Varustelistaus oli sen verran ylimalkainen että siitä ei oikein vielä ottanut selvää mitä sieltä tulee. Lämpöpumpusta todennäköisesti on ainakin säästetty, joka kylmällä verottaa kuljettavaa matkaa. Toisaalta ei tästä mitään päivittäin pitkän matkan kulkinetta ole varmaan suunniteltukaan. Ja toisaalta isompiakkuisia versioitakin on todennäköisesti tulossa jos kantamaa haluaa välttämättä lisää.

Onnistuin löytämään tuosta keväällä tulossa olevasta Sitikan e-C3 uutuudesta arenaev:n sivuilta lyhyen esittelyn


jonka mukaan pitäisi olla lämpöpumppukin ehkä mukana.
 
Skoda Connection on ollut minulla toimimaton tämän päivän. Jotakin virhettä herjasi ja kun kirjauduin ulos, niin ei päästä sisään enää, eikä myöskään web-sivujen kautta pääse. On tuo takunnut kyllä aiemminkin.

Toimiiko muilla?

Onhan tuo vähän huono, kun lämmityksen ajastus on tuon apin kautta pelkästään (ja koetaulun näytön kautta). Ihan perinteinen avaimella käynnistettävä lämmitys toimisi ainakin minun tarpeeseen noin 95% käyttökohteissa.
 
Skoda Connection on ollut minulla toimimaton tämän päivän. Jotakin virhettä herjasi ja kun kirjauduin ulos, niin ei päästä sisään enää, eikä myöskään web-sivujen kautta pääse. On tuo takunnut kyllä aiemminkin.

Toimiiko muilla?

Onhan tuo vähän huono, kun lämmityksen ajastus on tuon apin kautta pelkästään (ja koetaulun näytön kautta). Ihan perinteinen avaimella käynnistettävä lämmitys toimisi ainakin minun tarpeeseen noin 95% käyttökohteissa.

Liekkö VAG:lla joku huoltokatko tai palvelinongelma päällä, oli nimittäin aamulla oma volkkari ilmoittanut vielä täydestä akusta mutta ei ole sen jälkeen päivittynyt akun tila appiin.
 
Eiköhän kaasupoljin jää sanana jää elämään, muistuttaen meitä historiasta. Samoin kuten puhutaan vaikka musiikin tai puhelun nauhoittamisesta. Vaikkei kukaan fyysisiä nauhoja enää käytä...
No eipä se suorasuihkutteisessa polttomoottorissakaan mitään kaasua annostele, varsinkaan dieselissä, vaan suuttimet tuottavat polttoainesumua ts. aerosolia nesteestä jota kaasupoljin annostelee.
Eli kaasupoljin on ihan hyvä sana oli käyttövoima sitten mikä tahansa. Muissakin kuin kaasukäyttöisissä autoissa.
 
Skoda Connection on ollut minulla toimimaton tämän päivän. Jotakin virhettä herjasi ja kun kirjauduin ulos, niin ei päästä sisään enää, eikä myöskään web-sivujen kautta pääse. On tuo takunnut kyllä aiemminkin.

Toimiiko muilla?

Onhan tuo vähän huono, kun lämmityksen ajastus on tuon apin kautta pelkästään (ja koetaulun näytön kautta). Ihan perinteinen avaimella käynnistettävä lämmitys toimisi ainakin minun tarpeeseen noin 95% käyttökohteissa.
Jos oikeasti haluaa ajastaa ilman etäyhteyttä niin tallennettujen latauspaikkojen kautta saa laitettua lähtöajan. Sitten siitä sammumisvalikosta saa laitettu ilmastointi+lataus ennen lähtöä.
 
Jos oikeasti haluaa ajastaa ilman etäyhteyttä niin tallennettujen latauspaikkojen kautta saa laitettua lähtöajan. Sitten siitä sammumisvalikosta saa laitettu ilmastointi+lataus ennen lähtöä.

Juu, halua ei oikein ole, mutta tuon aplikaaton takkuiluista johtuen on nyt kuukauden sisällä ollut kaksi päivää, jolloin apin kautta yhteyttä ei ole saanut. Muutama lyhyempi katkos lisäksi.

Itse epäilen jotakin palveluestohyökkäyksiä serverille, koska kuluttajille suunnattujen palvelujen huoltokatkoksista kyllä yleensä tiedotetaan ennakkoon.

Kolaudasta/dashboardilta kyllä saa tehtyä samat asiat ja niinhän se silloin pitää tehdä kun appi on rikki. Se avaimen kaukosäätimessä oleva lämmityksen käynnistys paikkaisi tosiaan 95% virhetilanteista.
 
Juu, halua ei oikein ole, mutta tuon aplikaaton takkuiluista johtuen on nyt kuukauden sisällä ollut kaksi päivää, jolloin apin kautta yhteyttä ei ole saanut. Muutama lyhyempi katkos lisäksi.

Itse epäilen jotakin palveluestohyökkäyksiä serverille, koska kuluttajille suunnattujen palvelujen huoltokatkoksista kyllä yleensä tiedotetaan ennakkoon.

Kolaudasta/dashboardilta kyllä saa tehtyä samat asiat ja niinhän se silloin pitää tehdä kun appi on rikki. Se avaimen kaukosäätimessä oleva lämmityksen käynnistys paikkaisi tosiaan 95% virhetilanteista.
Se on kyllä totta että perinteinen suora yhteys autoon olisi kova juttu. Monessa paikassa kun kovaa pilkataan sitä vanhaa webastoa ja ylistetään sähköautojen ylivoimaa niin omalla kohdalla ainakin webaston kanssa oli aina ihan oma syy jos auto ei ollut lämmin. Nyt useimmin joku bitti jossain poikittain, pahimmillaan jättänyt myös lataamatta yöllä.
 
Skoda Connection on ollut minulla toimimaton tämän päivän. Jotakin virhettä herjasi ja kun kirjauduin ulos, niin ei päästä sisään enää, eikä myöskään web-sivujen kautta pääse. On tuo takunnut kyllä aiemminkin.

Toimiiko muilla?

Onhan tuo vähän huono, kun lämmityksen ajastus on tuon apin kautta pelkästään (ja koetaulun näytön kautta). Ihan perinteinen avaimella käynnistettävä lämmitys toimisi ainakin minun tarpeeseen noin 95% käyttökohteissa.

Jep, suurin osa päivästä oli sovellus nurin ja ei päässyt ollenkaan kirjautumaan siihen.
Pahempi juttu eilen oli että autossa ei myöskään saanut koko päivän aikana valittua profiilia mikä taas johti siihen että koko infotainmentti jumitti ”ladataan profiilia” näkymään. Ei siis päässyt mihinkään muualle kuin clima-näkymään, ei radioon, ei asetuksiin, ei car playhen, jne. Torstaina oli sama ongelma muutaman tunnin, ja keskiviikkona pimeni kaikki näytöt ajon aikana.
Eli joo, jos taustapalvet ovat nurin niin enyaqista näyttää tulevan aika pitkälti SERiä
 
Kian plugarissa yhteyden puuttuminen lähinnä hukkaa kait esim. radiokanavat (paitsi sen mikä on ollut viimeksi kuuntelussa) tietyissä tapauksissa. Toki varmaan etäsäädötkin on mahdottomia, mutta ajastukset latauksella yms. muistaa kyllä. Käyttäjänkin pystyy valitsemaan. Tai tuo radiokanavien unohtaminen on kaksi kertaa tullut vastaan, eli joko yhteydessä on ollut jotain häikkää tai sitten joku muu yhteysbugi. Ajastuksia mobiilisovelluksen kautta en siksi käytä koskaan vaan se on säädetty auton infotainmentistä (ja säädetään aina sieltä on/off). Latauksen voi toki sovelluksesta kytkeä päälle ja pois manuaalisesti sillä hetkellä ja tuo toimii kyllä. Voi olla myös että noissa auto ei tiedä onko sovelluksen vai auton valinta validi tuon ajastuksen osalta niin siksi homma kusee.

Esim. omalla kesäpaikalla yhteydet ovat ihan hirveää kuraa ja siellä mikään etäyhteys ei autoon toimi (ei toimi mobiiliverkko puhelimessakaan), mutta auto on ihan käytettävä siitä huolimatta ja esim. latauksen ajastukset toimivat.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Connection on ollut minulla toimimaton tämän päivän. Jotakin virhettä herjasi ja kun kirjauduin ulos, niin ei päästä sisään enää, eikä myöskään web-sivujen kautta pääse. On tuo takunnut kyllä aiemminkin.

Toimiiko muilla?

Onhan tuo vähän huono, kun lämmityksen ajastus on tuon apin kautta pelkästään (ja koetaulun näytön kautta). Ihan perinteinen avaimella käynnistettävä lämmitys toimisi ainakin minun tarpeeseen noin 95% käyttökohteissa.
Itse oletin tämän liittyvän johonkin uudistukseen kun ainakin volkkaripuolella tuo We Connect on häipymässä ja pitäisi kaikki mennä uuden Volkswagen -appin alle. Kaiketi tuohon siirtyy sitten kaikki automallit kun nyt oli erikseen id ja uppiapit. Ei sekään kyllä ole uutta että palvelut vain on nurin ja tosiaan täälläkin oli auto aivan offlinessä lauantaina.
Se volkswagen appi on aika keskeneräinen ainakin upilla ja olen tuosta supportiin jo valitellut. Sanoivat mm. että muilla kuin ID autoilla puuttuu vielä featurea ja että tuo We Connect palvelee viimeistä viikkoa viikolla 44. Se onkin jo huomautellut että pitäisi siirtyä tuohon volkswagen appiin. Viimeisimpään valitukseen lupailivat että volkswagen app v. 2.20.0 korjaa kaiken ja tulee tällä viikolla.
 
Oon tässä miettinyt Volvo XC40 Recharge ja Tesla Model Y välillä, onko porukalla minkälaista kokemusta? Olisi etsinnässä uusi auto vanhan tilalle ja oli tarkoituksena tilata uutena jompikumpi.

Volvon kannalla olin vielä viime viikolla enemmän, mutta vklp tajusin, että Teslan Y tulisi halvemmaksi.

Kommentteja?
 
Oon tässä miettinyt Volvo XC40 Recharge ja Tesla Model Y välillä, onko porukalla minkälaista kokemusta? Olisi etsinnässä uusi auto vanhan tilalle ja oli tarkoituksena tilata uutena jompikumpi.

Volvon kannalla olin vielä viime viikolla enemmän, mutta vklp tajusin, että Teslan Y tulisi halvemmaksi.

Kommentteja?
Omaksi vai leasing? Tesloissa hinnat heitelleet todella rajusti ja varoittamatta, omaksi ostaessa pitäisin riskinä että saattaa sulaa tuhansia arvosta pois. Leasing autona tuo ei niin paljoa haittaa, mikäli vaan huokean sopimuksen jostain löytää.
 
Oon tässä miettinyt Volvo XC40 Recharge ja Tesla Model Y välillä, onko porukalla minkälaista kokemusta? Olisi etsinnässä uusi auto vanhan tilalle ja oli tarkoituksena tilata uutena jompikumpi.

Volvon kannalla olin vielä viime viikolla enemmän, mutta vklp tajusin, että Teslan Y tulisi halvemmaksi.

Kommentteja?
Molemmilla olen ajanut ja toisen omistan. Tässä on nyt olennaista myös auton tilat. Volvo on tiloiltaan tosi pieni ja ihan ilman lapsiakin tuo olisi jäänyt kyllä pieneksi omaan käyttöön.

Volvo on kyllä hyvä auto ajaa, mutta vaikea se oli silti saada perusteltua, varsinkin kun siihen sai huonon rahoituksen ja tosiaan tiloiltaan on aika nafti.
 
Tesla model Y:stä tykkäsin, kun oli sijaisautona hetken aikaa lainassa. Korkea auto ja hiljainen mielestäni. Tosin tiloiltansa tuo model y on mielestäni täysin samaa luokkaa, kuin model 3. Oikeastaan mitään eroa en huomannut sisämitoilta, kun taakse heitti kahdet lasten turvaistuimet paikoille. Saman verran oli tilaa, kuin kolmosessa. Ainoa ero tyyliin vain, että auto ulkonäöllisesti isompi ja korkeampi ja takakontti aukesi kokonaisena. Miinuksena myös se, että ns. kiinteä hattuhylly puuttuu y:stä. Mielestäni tuollainen pitäisi olla ehdottomasti jos sattuu kolaritilanne. Ei pääsisi tavarat lentelee niskaan.

E: Ja vaikka model:ystä ilmoitetaan että takakontin tilavuus olisi hillittömät 854 litraa, niin tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, ellet sitten oikeasti lappaa tavaroita kattoon asti, jolloin ensimmäisessä kovassa jarrutuksessa tavarat lentävät niskaan. Mikäli tavaroita ei kasata takana istuvien niskojen tasoja korkeammelle, niin tavaraa mahtuu saman verran kuin model 3:een tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla model Y:stä tykkäsin, kun oli sijaisautona hetken aikaa lainassa. Korkea auto ja hiljainen mielestäni. Tosin tiloiltansa tuo model y on mielestäni täysin samaa luokkaa, kuin model 3. Oikeastaan mitään eroa en huomannut sisämitoilta, kun taakse heitti kahdet lasten turvaistuimet paikoille. Saman verran oli tilaa, kuin kolmosessa. Ainoa ero tyyliin vain, että auto ulkonäöllisesti isompi ja korkeampi ja takakontti aukesi kokonaisena. Miinuksena myös se, että ns. kiinteä hattuhylly puuttuu y:stä. Mielestäni tuollainen pitäisi olla ehdottomasti jos sattuu kolaritilanne. Ei pääsisi tavarat lentelee niskaan.

E: Ja vaikka model:ystä ilmoitetaan että takakontin tilavuus olisi hillittömät 854 litraa, niin tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, ellet sitten oikeasti lappaa tavaroita kattoon asti, jolloin ensimmäisessä kovassa jarrutuksessa tavarat lentävät niskaan. Mikäli tavaroita ei kasata takana istuvien niskojen tasoja korkeammelle, niin tavaraa mahtuu saman verran kuin model 3:een tyyliin.

Model Y:ssä on hattuhylly.
 
Ja vaikka model:ystä ilmoitetaan että takakontin tilavuus olisi hillittömät 854 litraa, niin tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, ellet sitten oikeasti lappaa tavaroita kattoon asti, jolloin ensimmäisessä kovassa jarrutuksessa tavarat lentävät niskaan.
Muista, että siellä on takaluukussa reunoillakin lokerot mihin saa tavaraa ja takaluukun pohjalevyn alla on oikeasti aika isokin lisätila tavaroille.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 427
Viestejä
4 424 311
Jäsenet
73 356
Uusin jäsen
ousmo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom