- Liittynyt
- 09.11.2016
- Viestejä
- 1 255
On myös turvallisuustekijä että joka näytölle, valolle ja pikkulaitteelle ei viedä korkeajännitejohtoa kaikkine vaatimuksineen.
Eikö 12V akun sijaan voisi käyttää muuntajaa 400V -> 12V?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On myös turvallisuustekijä että joka näytölle, valolle ja pikkulaitteelle ei viedä korkeajännitejohtoa kaikkine vaatimuksineen.
Niinhän käytetäänkin. Akku on silti hyödyllinen komponentti sillä muuntajan käynnissä pitäminen 24/7/365 hukkaa virtaa ja kuluttaa tehoelektroniikkaa.Eikö 12V akun sijaan voisi käyttää muuntajaa 400V -> 12V?
Sähköautoissa luistonesto/sutimisenesto on todennäköisesti paljon helpompaa toteuttaa ihan vaan tehoa rajoittamalla kuin jarruilla. Polttiksissa tehorajoitus hankalampaa joten käytetään jarruja myös.
Myös jarrutusmatkat pitenee merkittävästi ihan vaan massan vuoksi väkisinkin.
Miksi polttomoottoriautoissa tehonrajoitus olisi hankalampaa? Polttoaineensyöttöä ja ilman määrää hallitaan jatkuvasti, puhutaan kymmenistä millisekunneista. Luistonesto / ESP toimivat niin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa aivan samalla tavalla, koska aina se luistonesto ei suinkaan tarkoita tehon vähentämistä, vaan sutivan pyörän jarruttamisesta sen takia että saadaan sille paremmin pitävälle renkaalle voimaa.
Ei autojen avoimet lukot ja niiden fysiikka muutu mitenkään, onko siellä pyörittämässä millainen vekotin edessä. Jos toisella renkaalla ei ole pitoa, niin sitä on jarrutettava jos tahdotaan että se toinee vetää yhtään minnekään.
Jarrutusmatka ei ole riippuvainen massasta.
Missä autossa takajarrupalat kuluvat luistoneston vuoksi?
Vaikka massa ei vaikutakaan pysähtymiseen, niin pyörivä massa kyllä vaikuttaa. Esim kuorma-auton rengas kun lukittuu, ja abs reagoi siihen poistamalla jarrupaineen ko. jarrulta, sen näkee ihan silmällä kuinka hitaasti se rengas lähtee uudelleen pyörimään.Oma mutu on että sähköautossa tehorajoitus on helpompi toteuttaa. Voihan se olla ihan yhtä helppoa molemmissa. Pitäis kysyä Karpolta, se tietäis.
Mitä jarrutusmatkaan tulee, niin eihän se massa sitten vaikutakkaan vissiin.
Kai tuossa lienee muitakin muuttujia, kuten esim. tässä testissä kun täydessä lastissa oleva rekka vaatii pysähtyäkseen paljon pidemmän matkan kuin tyhjä rekka.
![]()
Iso yhdistelmä pysähtyy hitaasti - Maatilan Pellervo
Uusimman tekniikan jarrutkaan eivät kumoa fysiikan lakeja. Raskas liikennetraktori-perävaunuyhdistelmä vaatii viidenkympin nopeudesta kymmeniä metrejä pysähtyäkseen, 60-tonninen sorakasettiyhdistelmä maantienopeudesta lähes 90 metriä.maatilanpellervo.fi
On vaan tuo omakin Enyaq hitaampi pysähtymään talviliukkailla kuin edellinen kevyempi Corolla, joka taas oli hitaampi pysähtymään kuin edellinen kevyempi Clio.
Oma mutu on että sähköautossa tehorajoitus on helpompi toteuttaa. Voihan se olla ihan yhtä helppoa molemmissa. Pitäis kysyä Karpolta, se tietäis.
Kai tuossa lienee muitakin muuttujia, kuten esim. tässä testissä kun täydessä lastissa oleva rekka vaatii pysähtyäkseen paljon pidemmän matkan kuin tyhjä rekka.
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.
..![]()
Autojätti Toyota hidastelee siirtymässä sähköautoihin – Silti myynti vetää ja tuotanto kasvaa
Toyotan hyöty- ja henkilöautot kelpaavat kuluttajille, varsinkin kotimaassa.www.tekniikkatalous.fi
Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
Millain mä olen antanut itselleni uutisoida että kolmasosa uusista autoista Suomessa on täyssähköisiä. En sanoisi nyt kuitenkaan aika pieneksi. Tais sitten se että Tesla MY on -23 myydyin henkilöautomalli.Johan siitä puhuu ne myyntitilastot
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.
..![]()
Autojätti Toyota hidastelee siirtymässä sähköautoihin – Silti myynti vetää ja tuotanto kasvaa
Toyotan hyöty- ja henkilöautot kelpaavat kuluttajille, varsinkin kotimaassa.www.tekniikkatalous.fi
Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä.
Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.
Se juttu on vaan niin, että pohjoismaissa "sähköautokiima" on huomattavasti kovempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa, briteissä tai jenkeissä. Ja erityisesti jenkit ratkaisevat siirtymän nopeuden. Kiina on kai jossain välimaastossa.
Olen samaa mieltä, että Tesla MY vaikuttaa tilastoihin rutkasti. Ehkä siitä kannattaa valmistajien vetää johtopäätös, että tilavia sähkäreitä halutaan 50k hintaluokkaan.Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne. Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
Ja kyllähän noita sähköautojakin Toyotalla menee: "Sähköautoja se myi 1,83 miljoonaa kappaletta viimeisen puolen vuoden aikana."Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.
..![]()
Autojätti Toyota hidastelee siirtymässä sähköautoihin – Silti myynti vetää ja tuotanto kasvaa
Toyotan hyöty- ja henkilöautot kelpaavat kuluttajille, varsinkin kotimaassa.www.tekniikkatalous.fi
Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
Tuossa on varmaan plugarit mukana?Ja kyllähän noita sähköautojakin Toyotalla menee: "Sähköautoja se myi 1,83 miljoonaa kappaletta viimeisen puolen vuoden aikana."
Eikös tuo myynti ole enemmän kuin vaikka Teslan myyntimäärät?
Tuossa luvussa on hybridit mukana, ei ole ensimmäinen kerta kun uutisissa tuo moka tehdään.Ja kyllähän noita sähköautojakin Toyotalla menee: "Sähköautoja se myi 1,83 miljoonaa kappaletta viimeisen puolen vuoden aikana."
Eikös tuo myynti ole enemmän kuin vaikka Teslan myyntimäärät?
Joo, taitaa pakosti olla, sen verran iso luku.Tuossa on varmaan plugarit mukana?
Kyllä talvella tuo etuveto / takeveto sähkärissä tuo melkoisen eron ihan jo turvallisuuteen. Etuvetoista Miitä pystyi ajamaan lämä lattiassa ihan turvallisesti kun ajokäytös oli todella hyvin hallinnassa ja ennakoivaa, vaikka tie oli kuinka liukas. Takavetoinen ID4 on taas todella arveluttava miten se käyttäytyy, vaikka luistonesto on todella holhoava ja voimaa annostelee erittäin varoen. Oli monta kertaa kun perä otti reilusti sivuluisua, vaikka kiihdytys oli todella maltillinen. Volkkarilla jos olisi kaasua vahingossakaan antanut reilummin niin auto olisi samantien pyörähtänyt ympäri kunnon liukkailla.
Kyllä talvella tuo etuveto / takeveto sähkärissä tuo melkoisen eron ihan jo turvallisuuteen. Etuvetoista Miitä pystyi ajamaan lämä lattiassa ihan turvallisesti kun ajokäytös oli todella hyvin hallinnassa ja ennakoivaa, vaikka tie oli kuinka liukas. Takavetoinen ID4 on taas todella arveluttava miten se käyttäytyy, vaikka luistonesto on todella holhoava ja voimaa annostelee erittäin varoen. Oli monta kertaa kun perä otti reilusti sivuluisua, vaikka kiihdytys oli todella maltillinen. Volkkarilla jos olisi kaasua vahingossakaan antanut reilummin niin auto olisi samantien pyörähtänyt ympäri kunnon liukkailla.
Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.
Henkilöauton jarrujen mitoitushaaste on pitkä vuorenrinnettäalas-jarrutus, ei absoluuttinen jarruvoima. Valmistaja lähtee siitä oletuksesta että käyttäjä on sen verran urpo ettei ymmärrä käyttää moottoria jarrutukseen.Sähköautoissa järjestään tuntuu olevan (liiankin) isoja vannekokoja käytössä ja isohkoja jarruja normaaleihin henkilöautoihin. Olettaisin että kyseessä on ainakin osittain juuri suurempi autojen massa. Plugareissa erikoisemmin näkynyt sitä että polttis ja hybridi voi olla samoilla jarruilla vaikka painossa on eroa satoja kiloja. Riittääkö ne plugarin jarrut sitten maksimikuormalla täyteen jarrutukseen on toinen juttu. Vai onko kyseessä jokatapauksessa niin ylimitoitetut jarrut ettei ole mitään väliä...
Näin ID3-kuskina en jaksa uskoa kolmosen ja nelosen eroavan näin paljon toisistaan. ESP ja luistonesto ovat volkkarissa niin holhoavia, että tässä "lumikaaoksessakin" autolla voi vetää kaikki risteykset lämä tiskissä ja "nollat taulussa" ilman mitään ongelmia.
Mutkissa poljinta reilummin painaessa auto aluksi tarjoaa vähän perää sivulle, mutta sähköaivo nappaa käytännössä heti kiinni. Tällöin luistonesto rajoittaa momentin ja ajonvakautus kulkukulman siten, että auto menee hyvin eleettömästi pienessä luistossa koko mutkan juuri siihen suuntaan, mihin ratti osoittaa. Sama liikkeellelähdöissä, polkaistessa perä aluksi "muljahtaa" sivusuunnassa hieman ja tämän jälkeen luistonesto + ajonvakautus hoitelevat homman hyvin mitäänsanomattomasti eteenpäin.
Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.
ESP off on oikeasti ihan validi ominaisuus, koska se mahdollistaa paremman etenemiskyvyn esim. "umpihangessa". Voisi olla sitten vaikka niin, että off-ominaisuus toimisi esimerkiksi vain alle 30 km/h.Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.
Jenkit ei taida enää määrittää siirtymän nopeutta, ainakaan täällä euroopassa. Keski-eurooppa enemmän, mutta kovasti sielläkin seurataan sähköautokiimakäyrässä pohjoiseurooppaa - parin vuoden viivellä. Kiinalaiset sanelee missä mennään, ja siellä plugarien osuus on ~40% tällä hetkellä. Suurempi kuin kaikkialla muualla paitsi pohjoismaissa. Kiinassa "markkina" on melkoisen keinotekoinen, ja jatko riippuu puhtaasti siitä miten diktatuuri asiat päättää. Mutta tällä hetkellä kiinan hallinto pakottaa vahvasti sähköautoihin, ja tuloksena näkyy, että amerikan/euroopan ulkopuolella kiinalaiset merkit dominoi sähköautomarkkinoita (Teslan lisäksi, joka sekin on muissa maissa made in China).Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.
Se juttu on vaan niin, että pohjoismaissa "sähköautokiima" on huomattavasti kovempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa, briteissä tai jenkeissä. Ja erityisesti jenkit ratkaisevat siirtymän nopeuden. Kiina on kai jossain välimaastossa.
Edit: en oikein usko Toyotan touhuihin. Aiempi pääjohtaja jätti sähkärit ö-mappiin ja nyt sitten heräämisen myötä lupaillaan kovasti kaikkea hienoa muutaman vuoden päähän (ja sillä välin kannattaa vielä ostaa heidän polttis).
Eikös se jossain lumisella tyhjällä parkkipaikalla onnistu kun nyppää etupellin alta sulakkeen pois?
Erään sulakkeen kun nappaa pois niin onnistuu.
ESP off on oikeasti ihan validi ominaisuus, koska se mahdollistaa paremman etenemiskyvyn esim. "umpihangessa". Voisi olla sitten vaikka niin, että off-ominaisuus toimisi esimerkiksi vain alle 30 km/h.
Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne. Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
Model Y hinnaltaa toki kilpailuykyinen, sähköautjoen hintojen odotetaan laskevan(*, eli jäätävät alet jatkuu.Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne.
No tuo ei ole kummoinen saamutus edes Suomessa (5 viron kilpistä sähkäriä), vaikka täällä enemmän rampaakkin noita raksaheppuja vanhoilla saksalaisilla polttiksilla.Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
Skodillacin kanssa myös ihan hyvät fiilikset liukkaista muuten mutta:Paljon arveluttavampi oli 124 hv Tojota Avensis testivoittaja nastoilla liukkaalla mitä ID4 kitkoilla. Etuveto vetelee koko ajan jos yrität liukkaalla kiihdytellä en haluaisi millainen kokemus olisi 200 pollea etuvetoon. ID4 kitkoilla et saa edes perää irti vaikka kuinka yrität, moderni takaveto huomattavasti mukavampi liukkallailla, kun auto oikoo pienet peräluistot suoraan. Kakkosautona tonnin pommi nastoilla luistelee esp huolimatta paljon enemmän ja tuo puskeminen hyvin rasittavaa vs. pieni huomaamaton perän luistatus. Toki auto kuin auto liukkaalla jos luistoneston rajan annat ylittyä metsässä olet.
Onko joku muuten käynyt jo ihmettelemässä BYD Sealia? Vaikuttaa aika kiinnostavalta kulkineelta.
Tässä taas malliesimerkki, että keskitytään yhteen lukuun eikä nähdä kokonaisuutta. Alla on saksan sähköautomyynnit tältä vuodelta kuukausittain.Mitä tulee EV-marssiin, niin Saksassa syyskuussa tippui niiden myynti -39% ja esim. Teslan -69%. Kyseessä on luonnollisesti pieni kupru kun tuet lopullisesti muuttuivat, mutta siitä huolimatta - kysyntä on ollut hieman keinotekoista jos ilman tukia niiden myynti noin pahasti alkaa sakkaamaan.
Tammi | 18114 |
Helmi | 52976 |
Maalis | 44108 |
Huhti | 29731 |
Touko | 42782 |
Kesä | 52976 |
Heinä | 48674 |
Elo | 86638 |
Syys | 31701 |
Tämä on ihan normaalia osto- ja myyntikäyttäytymistä ja tasaantuu kun katsotaan pidempää aikaväliä. Saattaa olla, että lokakuun luvutkin ovat vielä hieman totuttua pienemmät, mutta sitten palataan taas normaalille kasvun käyrälle.
Ok.Ei tuossa tilastossa ole kuvattavissa mitään kasvukäyrää. Myynti on ollut kohtuu tasaista helmikuusta lähtien, eli mitään kasvua ei ole ollut näkyvissä tänä vuonna.
2022 | 2023 | |
Q1 | 83629 | 115198 |
Q2 | 83575 | 125489 |
Q3 | 105190 | 167013 |
Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe, lisäksi kun vielä paljon puhutaan myös pelkästään Teslan myyntimääristä. Miksi se kiinnostaa niin paljon tai on niin tärkeätä, että siitä pitää puhua vähän väliä. Tämä on mielestäni täysin uusi piirre näissä autokeskusteluissa, ei polttisaikaan juurikaan ketään kiinnostanut myyntimäärät tällä intensiteetillä. Saati sitten vängätty trendeistä.
Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
Tulevat käytetyt.Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe
Törmäsin tuohon videoon pari päivää sitten. Kanava keskittynyt haukkumaan Kiinaa milloin mistäkin, mutta yleensä ovat totuuteen pohjautuvia epäkohtia. Kiina puskee sähköautomerkkejä ja -malleja markkinoille niin paljon kuin pystyy tyydyttämään kysyntää ja se sitten aiheuttaa erilaisia ilmiöitä.Onko joku muuten käynyt jo ihmettelemässä BYD Sealia? Vaikuttaa aika kiinnostavalta kulkineelta.
Mitä enemmän sähkäreitä eikä polttiksia, sitä enemmän tulevista käytettyjen autojen riveistä on sähkäreitä. Sitä kautta autokanta muuttuu ja se on iso juttu.
Top fuel dragsterissa se on "loud pedal".Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Diesel autoissa sitä kutsutaan VoimasavupolkimeksiBonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
Mistä sä nyt tuon ympäristöasian pelkästään tähän reveit?
Jotkut käyttävät sanaa voimapoljin, mutta esim. Tesla käyttää omassa suomenkielisessä käyttöohjeessaan termiä kaasupoljin ja englanninkielisessä accelerator pedal.Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?