Yleistä keskustelua sähköautoista

Yllätti, että sähkäreissä on 12V käynnistysakku. Miksi? Kuulostaa todella typerältä.



12V järjestelmälle sisältäen kaikki autosähkölaitteet on jo olemassaoleva tekniikka ja markkinat, joten turha keksiä pyörää uudelleen. Kyllä se olisi jäänyt jo 2000-luvun alkupuolen hybridiautoista lähtien pois, jos olisi mitenkään poistuakseen olevaa tekniikkaa, poislukien ehkä tosiaan Tesla.
On myös turvallisuustekijä että joka näytölle, valolle ja pikkulaitteelle ei viedä korkeajännitejohtoa kaikkine vaatimuksineen.
 
Sähköautoissa luistonesto/sutimisenesto on todennäköisesti paljon helpompaa toteuttaa ihan vaan tehoa rajoittamalla kuin jarruilla. Polttiksissa tehorajoitus hankalampaa joten käytetään jarruja myös.

Se mikä herkästi kokemattomilla sähköautoilijoilla unohtuu on auton massa. Sähköauto kun tuppaa painamaan usein sen 400-600kg, tai jopa ylikin, enemmän kuin polttisauto. Tällöin luisut ei enää katkeakkaan yhtä helpolla kuin kevyemmillä rasseilla. Myös jarrutusmatkat pitenee merkittävästi ihan vaan massan vuoksi väkisinkin.
Tämä tullut itse huomattua, ei tee autoilusta yhtään vaarallisempaa mutta tulee pitää mielessä.
 
Sähköautoissa luistonesto/sutimisenesto on todennäköisesti paljon helpompaa toteuttaa ihan vaan tehoa rajoittamalla kuin jarruilla. Polttiksissa tehorajoitus hankalampaa joten käytetään jarruja myös.

Miksi polttomoottoriautoissa tehonrajoitus olisi hankalampaa? Polttoaineensyöttöä ja ilman määrää hallitaan jatkuvasti, puhutaan kymmenistä millisekunneista. Luistonesto / ESP toimivat niin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa aivan samalla tavalla, koska aina se luistonesto ei suinkaan tarkoita tehon vähentämistä, vaan sutivan pyörän jarruttamisesta sen takia että saadaan sille paremmin pitävälle renkaalle voimaa.

Ei autojen avoimet lukot ja niiden fysiikka muutu mitenkään, onko siellä pyörittämässä millainen vekotin edessä. Jos toisella renkaalla ei ole pitoa, niin sitä on jarrutettava jos tahdotaan että se toinee vetää yhtään minnekään.

Myös jarrutusmatkat pitenee merkittävästi ihan vaan massan vuoksi väkisinkin.

Jarrutusmatka ei ole riippuvainen massasta.
 
Miksi polttomoottoriautoissa tehonrajoitus olisi hankalampaa? Polttoaineensyöttöä ja ilman määrää hallitaan jatkuvasti, puhutaan kymmenistä millisekunneista. Luistonesto / ESP toimivat niin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa aivan samalla tavalla, koska aina se luistonesto ei suinkaan tarkoita tehon vähentämistä, vaan sutivan pyörän jarruttamisesta sen takia että saadaan sille paremmin pitävälle renkaalle voimaa.

Ei autojen avoimet lukot ja niiden fysiikka muutu mitenkään, onko siellä pyörittämässä millainen vekotin edessä. Jos toisella renkaalla ei ole pitoa, niin sitä on jarrutettava jos tahdotaan että se toinee vetää yhtään minnekään.



Jarrutusmatka ei ole riippuvainen massasta.

Oma mutu on että sähköautossa tehorajoitus on helpompi toteuttaa. Voihan se olla ihan yhtä helppoa molemmissa. Pitäis kysyä Karpolta, se tietäis.

Mitä jarrutusmatkaan tulee, niin eihän se massa sitten vaikutakkaan vissiin.
Kai tuossa lienee muitakin muuttujia, kuten esim. tässä testissä kun täydessä lastissa oleva rekka vaatii pysähtyäkseen paljon pidemmän matkan kuin tyhjä rekka.


On vaan tuo omakin Enyaq hitaampi pysähtymään talviliukkailla kuin edellinen kevyempi Corolla, joka taas oli hitaampi pysähtymään kuin edellinen kevyempi Clio.
 
Oma mutu on että sähköautossa tehorajoitus on helpompi toteuttaa. Voihan se olla ihan yhtä helppoa molemmissa. Pitäis kysyä Karpolta, se tietäis.

Mitä jarrutusmatkaan tulee, niin eihän se massa sitten vaikutakkaan vissiin.
Kai tuossa lienee muitakin muuttujia, kuten esim. tässä testissä kun täydessä lastissa oleva rekka vaatii pysähtyäkseen paljon pidemmän matkan kuin tyhjä rekka.


On vaan tuo omakin Enyaq hitaampi pysähtymään talviliukkailla kuin edellinen kevyempi Corolla, joka taas oli hitaampi pysähtymään kuin edellinen kevyempi Clio.
Vaikka massa ei vaikutakaan pysähtymiseen, niin pyörivä massa kyllä vaikuttaa. Esim kuorma-auton rengas kun lukittuu, ja abs reagoi siihen poistamalla jarrupaineen ko. jarrulta, sen näkee ihan silmällä kuinka hitaasti se rengas lähtee uudelleen pyörimään.

Polttiksessahan hätäjarrutuksessa moottori yleensä irroitetaan voimalinjasta, sähkömoottorilla lienee hieman suurempi massa kuin pelkällä polttiksen vaihteistolla.

Kuorma-autoissatäydellä kuormalla voi kyllä tulla vastaan jo yksinkertaisesti jarruvoiman loppuminen. Tyhjällä kuorma-autolla hidastuvuutta haittaa myös se että jarruvoimaa rajoitetaan tarkoituksellisesti yhdistelmän vakauttamiseksi, myös silloin kun kyse ei ole yhdistelmäajoneuvosta.
 
Oma mutu on että sähköautossa tehorajoitus on helpompi toteuttaa. Voihan se olla ihan yhtä helppoa molemmissa. Pitäis kysyä Karpolta, se tietäis.

Kaikki polttomoottoriautot osaavat rajoittaa tehoa jo nyt, koska sinne ei ole mennyt vuosikymmeniin mitään muuta kuin sähköinen viesti kaasupolkimelta joka tapauksessa. Tehoa pätkitään ja muutetaan jatkuvasti ja parhaiten huomaat sen perusajossa kun nostat kaasun ylös - moottori rullaa ilman polttoaineenkulutusta.

Kai tuossa lienee muitakin muuttujia, kuten esim. tässä testissä kun täydessä lastissa oleva rekka vaatii pysähtyäkseen paljon pidemmän matkan kuin tyhjä rekka.

Rekka on kuitenkin erilainen järjestelmä kuin henkilöauto / urheiluauto. Melkein kaikki henkilöautot pääsevät maksimaaliseen hidastuvuuteen, niin isot kuin pienet, nykyisin. Sen lisäksi urheiluautoissa voi sitten olla ilmajarruja ja muita, joilla päästään vielä hieman parempaan. Rekkojen jarrujärjestelmä poikkeaa henkilöautosta käytettävästä, mutta esim. verrattuna moottoripyörään niin urheiluautot pysähtyvät samassa / lyhyemmässä matkassa, vaikka niissä on kummassakin tarpeeksi jarrutustehoa. Sitä vaan ei saa moottoripyörässä todellisuudessa tarpeeksi hyvin maahan, koska takarengas nousee niin helposti ylös. Pyöristysvirheeseen toki noidenkin vertailu menee, vaikka moottoripyörä painaa kymmenesosan sähköautosta.
 
Sähköautoissa järjestään tuntuu olevan (liiankin) isoja vannekokoja käytössä ja isohkoja jarruja normaaleihin henkilöautoihin. Olettaisin että kyseessä on ainakin osittain juuri suurempi autojen massa. Plugareissa erikoisemmin näkynyt sitä että polttis ja hybridi voi olla samoilla jarruilla vaikka painossa on eroa satoja kiloja. Riittääkö ne plugarin jarrut sitten maksimikuormalla täyteen jarrutukseen on toinen juttu. Vai onko kyseessä jokatapauksessa niin ylimitoitetut jarrut ettei ole mitään väliä...
 
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.

..

Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
 
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.

..

Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.

Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
 
Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.

En jaksa lukea tuota mutta, Japanin jeni on romahtanut dollaria/euroa vastaan, alkuvuonna 2021 yhdellä dollarilla sai 102 jeniä, tänään yhdellä dollarilla saa 150 jeniä.

Eli Japanin ulkopuolella myydyistä autoista saadaan enemmän jenejä kuin ennen, vaikka voitto dollareissa ei olisikaan kasvanut. Tämä taitaa myös avittaa japanilaisten autojen kauppaa ylipäätään.
 
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.

..

Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.

Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.

Voi olla vaikea pala nieltäväksi sähköautofanaatikkojen ympyröissä esim. Teslan ja Sähköautot Nyt! Face-ryhmässä :D Noista ryhmistä riittäisi loputtomasti huumoria kun nostaisi aivotuksia johonkin Feissarimokiin tms.

Eihän tämä polttomoottoreiden ja varsinkaan plugareiden saaga vielä ollut tässä, voi hyvin olla että koko homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa kun valtiot pikkuhiljaa tajuaa etteivät halua köyhdyttää kansaansa kiristämällä kapeita osa-alueita kuten autoilua huippuunsa samalla kun kulutusjuhla voi jatkua vapaasti muilla talouden osa-alueilla ilman mitään ilmastokiimaa.
 
Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä.
Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.

Se juttu on vaan niin, että pohjoismaissa "sähköautokiima" on huomattavasti kovempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa, briteissä tai jenkeissä. Ja erityisesti jenkit ratkaisevat siirtymän nopeuden. Kiina on kai jossain välimaastossa.

Edit: en oikein usko Toyotan touhuihin. Aiempi pääjohtaja jätti sähkärit ö-mappiin ja nyt sitten heräämisen myötä lupaillaan kovasti kaikkea hienoa muutaman vuoden päähän (ja sillä välin kannattaa vielä ostaa heidän polttis).
 
Toyotan bZ4X:ään ilmeisesti tulossa jotain akun kylmien olosuhteiden kestoa ja käytettävyyttä parantavia päivityksiä ensi vuonna: Toyotan tiedote japaniaksi
Mm. "Improved battery warm-up performance during cold times reduces charging time at low outside temperatures." ja "Extending actual cruising distance by reducing power consumption and optimizing air conditioning control"

Tietäisipä miten tuo päivitys tosioloissa toimii. Mietityttää oman tilauksen peruminen ja päivityksen odottelu, mutta ei taida maksaa vaivaa tai sopimussakkoa... Maahantuojan chatissa tuosta ei vielä tiedetty tai haluttu sanoa mitään. (Tosin sylettää muutenkin, että elokuun tilaussopimuksessa on 5,9 % rahoituskorko ja nyt tarjotaan uusiin 2,9 %, odottelen myyjältä vastausta tulevatko yhtään vastaan.)
 
Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.

Se juttu on vaan niin, että pohjoismaissa "sähköautokiima" on huomattavasti kovempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa, briteissä tai jenkeissä. Ja erityisesti jenkit ratkaisevat siirtymän nopeuden. Kiina on kai jossain välimaastossa.

Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne. Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
 
Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne. Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
Olen samaa mieltä, että Tesla MY vaikuttaa tilastoihin rutkasti. Ehkä siitä kannattaa valmistajien vetää johtopäätös, että tilavia sähkäreitä halutaan 50k hintaluokkaan.
 
Plugaria nyt ei sinänsä kovin usein juurikaan tunnista normimallista. Tietty jos pääsee molemmat kyljet näkemään niin sitten ehkä,mutta noin muuten omassakin lukee perässä pienellä eco joka nyt taitaa lukea vähän valmistajasta riippuen normi hybrideistäkin.

Mitä sähköautoihin tulee, niin edelleen wagon tyyliset autot ovat todella vähissä ja siihen tuon Yn takakontti tuo jonkin verran tavarankuljetusmahdollisuutta.

Toyotan hybridejä on paljon pienemmissä kokoluokissa ja kustannusrakenne on noissa akuissa sen verran haastava, että kustannuksiltaan kannattavaa tuotetta on haastavaa tehdä. Ja siis eihän nykyisen ajamani korealaisen farmariplugarin nykyinen lähtöhinta 35k mikään halpa ole sekään, mutta toisaalta onhan siinä 50k hintaan vielä aika paljon matkaa. Saksalaisissa autoissa sitten hinta on sen verran korkeampi, että vaatii tietyille ominaisuuksille isompaa arvostusta.

Keskieuroopassa sähkö on sen verran kalliimpaa, että siellä voi olla järkevää käyttää kotilatauksen sijaan paljon useammin myös julkisia latureita. Ainakin ionityllä noilla saksamerkeillä kun on usein alhaisempi hinnoittelu ja lataus tapahtuu minuuttivelotteisesti niin saattaa olla halvempaa ladata reissussa kuin kotona.
 
Viimeksi muokattu:
Täällähän on parjattu Tojotan stategiaa sähköautojen suhteen ja jopa jotkut ovat ennustaneet koko firman olemassaolon mahdollisuukisa tulevaisuudessa, kun ovat ollet sähköautokehityksessä jäljessä niin pahasti.
Isossa kuvassa tilanne onkin sitten ihan eri, kyseisellä puulaakilla pyyhkii varsin hyvin, joten voi valittu stategtia näyttäsi toimivan varsin hyvin.

..

Eli heillä ei näyttäsi olevan kovaa hätää sähköautojen kanssa. Pisness sujuu ilmankin. Ja eiköhän se 1000km sähkis sieltä sitten tule parin kolmen vuoden kuluttua ulos, jolla sitten kilpaillaan tosissaan sähkismarkkinoilla.
Ja kyllähän noita sähköautojakin Toyotalla menee: "Sähköautoja se myi 1,83 miljoonaa kappaletta viimeisen puolen vuoden aikana."

Eikös tuo myynti ole enemmän kuin vaikka Teslan myyntimäärät?
 
Ja kyllähän noita sähköautojakin Toyotalla menee: "Sähköautoja se myi 1,83 miljoonaa kappaletta viimeisen puolen vuoden aikana."

Eikös tuo myynti ole enemmän kuin vaikka Teslan myyntimäärät?
Tuossa luvussa on hybridit mukana, ei ole ensimmäinen kerta kun uutisissa tuo moka tehdään. :whistling:
 
Kyllä talvella tuo etuveto / takeveto sähkärissä tuo melkoisen eron ihan jo turvallisuuteen. Etuvetoista Miitä pystyi ajamaan lämä lattiassa ihan turvallisesti kun ajokäytös oli todella hyvin hallinnassa ja ennakoivaa, vaikka tie oli kuinka liukas. Takavetoinen ID4 on taas todella arveluttava miten se käyttäytyy, vaikka luistonesto on todella holhoava ja voimaa annostelee erittäin varoen. Oli monta kertaa kun perä otti reilusti sivuluisua, vaikka kiihdytys oli todella maltillinen. Volkkarilla jos olisi kaasua vahingossakaan antanut reilummin niin auto olisi samantien pyörähtänyt ympäri kunnon liukkailla.


Paljon arveluttavampi oli 124 hv Tojota Avensis testivoittaja nastoilla liukkaalla mitä ID4 kitkoilla. Etuveto vetelee koko ajan jos yrität liukkaalla kiihdytellä en haluaisi millainen kokemus olisi 200 pollea etuvetoon. ID4 kitkoilla et saa edes perää irti vaikka kuinka yrität, moderni takaveto huomattavasti mukavampi liukkallailla, kun auto oikoo pienet peräluistot suoraan. Kakkosautona tonnin pommi nastoilla luistelee esp huolimatta paljon enemmän ja tuo puskeminen hyvin rasittavaa vs. pieni huomaamaton perän luistatus. Toki auto kuin auto liukkaalla jos luistoneston rajan annat ylittyä metsässä olet.
 
Kyllä talvella tuo etuveto / takeveto sähkärissä tuo melkoisen eron ihan jo turvallisuuteen. Etuvetoista Miitä pystyi ajamaan lämä lattiassa ihan turvallisesti kun ajokäytös oli todella hyvin hallinnassa ja ennakoivaa, vaikka tie oli kuinka liukas. Takavetoinen ID4 on taas todella arveluttava miten se käyttäytyy, vaikka luistonesto on todella holhoava ja voimaa annostelee erittäin varoen. Oli monta kertaa kun perä otti reilusti sivuluisua, vaikka kiihdytys oli todella maltillinen. Volkkarilla jos olisi kaasua vahingossakaan antanut reilummin niin auto olisi samantien pyörähtänyt ympäri kunnon liukkailla.

Näin ID3-kuskina en jaksa uskoa kolmosen ja nelosen eroavan näin paljon toisistaan. ESP ja luistonesto ovat volkkarissa niin holhoavia, että tässä "lumikaaoksessakin" autolla voi vetää kaikki risteykset lämä tiskissä ja "nollat taulussa" ilman mitään ongelmia. :zoom:

Mutkissa poljinta reilummin painaessa auto aluksi tarjoaa vähän perää sivulle, mutta sähköaivo nappaa käytännössä heti kiinni. Tällöin luistonesto rajoittaa momentin ja ajonvakautus kulkukulman siten, että auto menee hyvin eleettömästi pienessä luistossa koko mutkan juuri siihen suuntaan, mihin ratti osoittaa. Sama liikkeellelähdöissä, polkaistessa perä aluksi "muljahtaa" sivusuunnassa hieman ja tämän jälkeen luistonesto + ajonvakautus hoitelevat homman hyvin mitäänsanomattomasti eteenpäin.

Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.
 
Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.

Eikös se jossain lumisella tyhjällä parkkipaikalla onnistu kun nyppää etupellin alta sulakkeen pois?
 
Sähköautoissa järjestään tuntuu olevan (liiankin) isoja vannekokoja käytössä ja isohkoja jarruja normaaleihin henkilöautoihin. Olettaisin että kyseessä on ainakin osittain juuri suurempi autojen massa. Plugareissa erikoisemmin näkynyt sitä että polttis ja hybridi voi olla samoilla jarruilla vaikka painossa on eroa satoja kiloja. Riittääkö ne plugarin jarrut sitten maksimikuormalla täyteen jarrutukseen on toinen juttu. Vai onko kyseessä jokatapauksessa niin ylimitoitetut jarrut ettei ole mitään väliä...
Henkilöauton jarrujen mitoitushaaste on pitkä vuorenrinnettäalas-jarrutus, ei absoluuttinen jarruvoima. Valmistaja lähtee siitä oletuksesta että käyttäjä on sen verran urpo ettei ymmärrä käyttää moottoria jarrutukseen.

Plugari pystyy keventämään jarrujen rasitusta merkittävästi, ellei sitten ole juuri siellä vuoren huipulla ladannut akkua täyteen. Teknisesti on tietysti mahdollista myös käyttää sähköä nopeuden rajoittamiseen, en tiedä onko niihin ohjelmoitu tuollaista ominaisuutta että akun täytyttyä alettaisiin jarruttamaan sähköllä. Tuohon ei liene tarvetta, myötämäki loppuu ennen kuin akku täyttyy.
 
Näin ID3-kuskina en jaksa uskoa kolmosen ja nelosen eroavan näin paljon toisistaan. ESP ja luistonesto ovat volkkarissa niin holhoavia, että tässä "lumikaaoksessakin" autolla voi vetää kaikki risteykset lämä tiskissä ja "nollat taulussa" ilman mitään ongelmia. :zoom:

Mutkissa poljinta reilummin painaessa auto aluksi tarjoaa vähän perää sivulle, mutta sähköaivo nappaa käytännössä heti kiinni. Tällöin luistonesto rajoittaa momentin ja ajonvakautus kulkukulman siten, että auto menee hyvin eleettömästi pienessä luistossa koko mutkan juuri siihen suuntaan, mihin ratti osoittaa. Sama liikkeellelähdöissä, polkaistessa perä aluksi "muljahtaa" sivusuunnassa hieman ja tämän jälkeen luistonesto + ajonvakautus hoitelevat homman hyvin mitäänsanomattomasti eteenpäin.

Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.

Erään sulakkeen kun nappaa pois niin onnistuu.
 
Jos jotain tuo kaipaisi, niin ESP off -ominaisuutta. Olisi mielenkiintoista kokeilla, onko noin nopeasti reagoiva voimalinja täysin pitelemätön vai todella helppo hallittava ilman avustimia.
ESP off on oikeasti ihan validi ominaisuus, koska se mahdollistaa paremman etenemiskyvyn esim. "umpihangessa". Voisi olla sitten vaikka niin, että off-ominaisuus toimisi esimerkiksi vain alle 30 km/h.
 
Ei täyssähköautojen myynti ihan vähäpätöistä ole, kun on kuitenkin voimanlähteenä syyskuun myydyin uusien autojen osalta Suomessa.

Se juttu on vaan niin, että pohjoismaissa "sähköautokiima" on huomattavasti kovempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa, briteissä tai jenkeissä. Ja erityisesti jenkit ratkaisevat siirtymän nopeuden. Kiina on kai jossain välimaastossa.

Edit: en oikein usko Toyotan touhuihin. Aiempi pääjohtaja jätti sähkärit ö-mappiin ja nyt sitten heräämisen myötä lupaillaan kovasti kaikkea hienoa muutaman vuoden päähän (ja sillä välin kannattaa vielä ostaa heidän polttis).
Jenkit ei taida enää määrittää siirtymän nopeutta, ainakaan täällä euroopassa. Keski-eurooppa enemmän, mutta kovasti sielläkin seurataan sähköautokiimakäyrässä pohjoiseurooppaa - parin vuoden viivellä. Kiinalaiset sanelee missä mennään, ja siellä plugarien osuus on ~40% tällä hetkellä. Suurempi kuin kaikkialla muualla paitsi pohjoismaissa. Kiinassa "markkina" on melkoisen keinotekoinen, ja jatko riippuu puhtaasti siitä miten diktatuuri asiat päättää. Mutta tällä hetkellä kiinan hallinto pakottaa vahvasti sähköautoihin, ja tuloksena näkyy, että amerikan/euroopan ulkopuolella kiinalaiset merkit dominoi sähköautomarkkinoita (Teslan lisäksi, joka sekin on muissa maissa made in China).
 
Eikös se jossain lumisella tyhjällä parkkipaikalla onnistu kun nyppää etupellin alta sulakkeen pois?
Erään sulakkeen kun nappaa pois niin onnistuu.

Kokeilin napata jonkun netistä löytyneen ohjeen mukaan konetilasta sulakkeen 13 (25A, ABS control unit) pois ja auto halvaantui täysin, ts. sitä ei saanut enää liikkeelle laisinkaan. Käsijarru jumittui päälle, nopeusnäyttö lakkasi toimimasta ja virheilmoituksia tuli melko liuta (mikä oli toki oletettua).

Lisäksi auto ei suostunut liikkumaan vaikka laittoi sulakkeen paikoilleen, sammutti auton ja lukitsi & avasi ovet, vaan auton piti antaa olla lukossa ja sammua kunnolla (luokkaa 10 min), ennen kuin tokeni toimivaksi. :btooth:

ESP off on oikeasti ihan validi ominaisuus, koska se mahdollistaa paremman etenemiskyvyn esim. "umpihangessa". Voisi olla sitten vaikka niin, että off-ominaisuus toimisi esimerkiksi vain alle 30 km/h.

Jep, on hieman hämmentävää että edes sutimisenestoa ei saa sallivampaan tilaan (saatika pois päältä) juuri noiden tapausten vuoksi. Ajonvakautuksesta puhumattakaan.

Muistaakseni lift-off oversteeriin taipuvaisessa 607-pösössä ESP oli toteutettu juuri noin, eli pysyi poiskytkettynä kunnes ylitit 50 vai 60 km/h rajan.
 
Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne. Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.

Nyt en ihan varma missä sitä kuplaantumista on.

Sähköautojen markkinaosuus harpponut todella rajusti.
Tesla hätyyttelee myyntilastojen kärkeä, oliko kesällä se Model Y jossain listalla mailman myydyin automalli.
Markkinat kärsii enemminkin toimitusvaikeuksista, komentti, rakaa-aina saatavuudesta.

Monet isot polttismaerkit vasta alkaa sitä omaa osuuttaan ottamaan, ja osa polttisvalmistajista on ilmoittanut että polttikset jää taka-alalle.

Ei vähäpätöistä ole, mutta siellä on mukana paljon sellaisia asioita jotka hieman vääristää näitä. Kuten esim. Model Y:n jäätävät alet jotta saadaan volyymia liikkeelle, vuosia odottaneita ihmisiä jne.
Model Y hinnaltaa toki kilpailuykyinen, sähköautjoen hintojen odotetaan laskevan(*, eli jäätävät alet jatkuu.


Virossa kun kävi, niin näin jopa viisi Teslaa ja yhden Hyundain. Se oli se saldo siellä viiden päivän aikana ja plugareita ei sitäkään vähää.
No tuo ei ole kummoinen saamutus edes Suomessa (5 viron kilpistä sähkäriä), vaikka täällä enemmän rampaakkin noita raksaheppuja vanhoilla saksalaisilla polttiksilla.



(*
Tähän liittyy epävarmuuksia, mutta osa valmistajista on edelleen aikataulussa että 25 mennessä näin käy. Sen jälkeen polttikset kiinnostaa lähinnä heitä jotka ovat poltiksella ajosta valmiitama maksamaan enemmän. Maimalla on toki maita joissa sähkönjakeluverkko on heikko, sähkö on kallista, ja bensan kanssa helpompi puljata. Esim Afrikassa on monenlaista maata ja alueta, joissa osassa se sähkö voi olla haaste, tosin osassa on sitä säännöllistä auringonpaistetta

Sähkisten kanssa kipuilee ne konsernit jotka ovat jälkijunassa tai kehitys/lokistiikka haasteita. Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin sillä hetkellä kun saavat itsensä kilpailuykyiseksi, niin ääni voi muuttua yhdessä yössä.


Muistettava että tässä muutaman vuoden ollut epävakaita aikoja, ja mikään ei ole varmaa ennenkuin toteutuu.
 
Paljon arveluttavampi oli 124 hv Tojota Avensis testivoittaja nastoilla liukkaalla mitä ID4 kitkoilla. Etuveto vetelee koko ajan jos yrität liukkaalla kiihdytellä en haluaisi millainen kokemus olisi 200 pollea etuvetoon. ID4 kitkoilla et saa edes perää irti vaikka kuinka yrität, moderni takaveto huomattavasti mukavampi liukkallailla, kun auto oikoo pienet peräluistot suoraan. Kakkosautona tonnin pommi nastoilla luistelee esp huolimatta paljon enemmän ja tuo puskeminen hyvin rasittavaa vs. pieni huomaamaton perän luistatus. Toki auto kuin auto liukkaalla jos luistoneston rajan annat ylittyä metsässä olet.
Skodillacin kanssa myös ihan hyvät fiilikset liukkaista muuten mutta:
-B moodissa moottorijarrulla luikertelu saattaa jännittää välillä. Tarvitsee kyllä olla esim. ihan peilijää ramppi että tätä tapahtuu.
-Kun meinaa jäädä jumiin tai jää jumiin niin tuntuu että luistonesto luovuttaa. Silloin auto vaan jauhaa sillä takapyörällä mikä helpointen pyörii. Sähkövoimalinjassa vielä se huono että mistään ei oikein tiedä mitkä kierrokset siellä on renkaalla. Rengas on vielä senverran iso että epähuomiossa kun sen on lingonnut hirveisiin nopeuksiin niin sehän pyörii siellä vaikka jalan nostaa kaasulta. Pitää itse painaa jarrua että pysähtyy.
 
Onko joku muuten käynyt jo ihmettelemässä BYD Sealia? Vaikuttaa aika kiinnostavalta kulkineelta.
 
Mitä tulee EV-marssiin, niin Saksassa syyskuussa tippui niiden myynti -39% ja esim. Teslan -69%. Kyseessä on luonnollisesti pieni kupru kun tuet lopullisesti muuttuivat, mutta siitä huolimatta - kysyntä on ollut hieman keinotekoista jos ilman tukia niiden myynti noin pahasti alkaa sakkaamaan.

Noh, se siitä.

Onko joku muuten käynyt jo ihmettelemässä BYD Sealia? Vaikuttaa aika kiinnostavalta kulkineelta.

Tarkoitus olisi ainakin itse käydä heti kun mahdollista, mutta sen sijaan tänään tuli (täällä Kaliforniassa) käytyä kurkkaa Vinfast ja Fiskar Ocean. Yllätyin itseasiassa miten "pieni" toi Ocean on, mutta näytti ainakin itselleni sellaiselta kapistukselta jonka voisin hyväksyä, jos se tulisi Suomessakin myyntiin.

Vinfastit ei silmää miellyttänyt ulkoa, mutta sisätilat ja penkit olivat kyllä parempia kuin minkä kuvitelman kuvista sai. En hirveästi jaksanut niiden tutkimiseen panostaa tosin, kun eivät varmaan Suomeen pitkään aikaan ole tulossa.

Toisaalta jotenkin kaikkia noita uusiakin merkkejä vaivaa jotenkin liika .. "varovaisuus", niiltä puuttuu se omalaatuisuutensa muotoilusta.
 
Mitä tulee EV-marssiin, niin Saksassa syyskuussa tippui niiden myynti -39% ja esim. Teslan -69%. Kyseessä on luonnollisesti pieni kupru kun tuet lopullisesti muuttuivat, mutta siitä huolimatta - kysyntä on ollut hieman keinotekoista jos ilman tukia niiden myynti noin pahasti alkaa sakkaamaan.
Tässä taas malliesimerkki, että keskitytään yhteen lukuun eikä nähdä kokonaisuutta. Alla on saksan sähköautomyynnit tältä vuodelta kuukausittain.

Siitä on hyvin nähtävillä, että kun tuet päättyvät niin ostoaikeissa olevat ostajat aikaistavat ostojaan sen verran, että tukien loppumista edestävälle kuukaudelle tulee valtavat myynnit ja sen jälkeiselle pienemmät myynnit. Myös autovalmistajat tyypillisesti pyrkivät toimittamaan maksimimäärät autoja tällaisena kuukautena kun tukien poisto on tiedossa.

Tämä on ihan normaalia osto- ja myyntikäyttäytymistä ja tasaantuu kun katsotaan pidempää aikaväliä. Saattaa olla, että lokakuun luvutkin ovat vielä hieman totuttua pienemmät, mutta sitten palataan taas normaalille kasvun käyrälle.

Tammi18114
Helmi52976
Maalis44108
Huhti29731
Touko42782
Kesä52976
Heinä48674
Elo86638
Syys31701
 
Tämä on ihan normaalia osto- ja myyntikäyttäytymistä ja tasaantuu kun katsotaan pidempää aikaväliä. Saattaa olla, että lokakuun luvutkin ovat vielä hieman totuttua pienemmät, mutta sitten palataan taas normaalille kasvun käyrälle.

Ei tuossa tilastossa ole kuvattavissa mitään kasvukäyrää. Myynti on ollut kohtuu tasaista helmikuusta lähtien, eli mitään kasvua ei ole ollut näkyvissä tänä vuonna.
 
Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe, lisäksi kun vielä paljon puhutaan myös pelkästään Teslan myyntimääristä. Miksi se kiinnostaa niin paljon tai on niin tärkeätä, että siitä pitää puhua vähän väliä. Tämä on mielestäni täysin uusi piirre näissä autokeskusteluissa, ei polttisaikaan juurikaan ketään kiinnostanut myyntimäärät tällä intensiteetillä. Saati sitten vängätty trendeistä.

Lisäksi välillä tuntuu siltä, että omistajille on hieno tai hyvä asia, että vaikka Y malli on listan ykkösenä ? Miksi ihmeessä, mitä hyvää/hienoa siinä on ?

Olenko jotenkin poikkeava , mutta minulle myyntimäärät ovat vähän niinkuin punainen vaate. Ei sellaista joka on liki jokaisella. Vähän samaa omituisuutta on se, että halua hommata samanlaista autoa kuin naapurilla. Jotenkin ajattelen sen matkimiseksi. Pätee myös toisinpäin.

Omituinen olen. Myönnettäköön se,
 
Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe, lisäksi kun vielä paljon puhutaan myös pelkästään Teslan myyntimääristä. Miksi se kiinnostaa niin paljon tai on niin tärkeätä, että siitä pitää puhua vähän väliä. Tämä on mielestäni täysin uusi piirre näissä autokeskusteluissa, ei polttisaikaan juurikaan ketään kiinnostanut myyntimäärät tällä intensiteetillä. Saati sitten vängätty trendeistä.

Tästähän se lähti? Ilmoitettiin ettei sähköautoja edes oikeasti myydä vaan kaikki on vaan oikeasti nettifoorumien kiimaa. Ohan se ihan selvää että sen jälkeen tullaan käymään keskustelua myyntimääristä.

Kannattaa muistaa aina se, että tämä sähköautokiima on Facen ryhmien ja tämän foorumin ulkopuolella kuitenkin aika pientä. Johan siitä puhuu ne myyntitilastot ja se, kuinka paljon (tai vähän) noita näkyy liikenteessä. Oikeasti ihmisiä tuskin kiinnostaa maksaa ekstraa vain, koska se on sähkö + sen latausoperaatiot ja muut siihen päälle. Kaikki kun eivät asu omakotitaloissa tai edes kerrostaloissa jossa saisi edes sitä 1.8kWh lataustakaan. Se riittää jo kun ajaa vaikka Tampere-Turku-Helsinki alueen ulkopuolelle, niin niiden vähäistenkin sähkisten määrä tipahtaa aika rajusti.
 
Miksi tämä sähköautojen myyntimäärät on niin tärkeä puheenaihe
Tulevat käytetyt.

Mitä enemmän sähkäreitä eikä polttiksia, sitä enemmän tulevista käytettyjen autojen riveistä on sähkäreitä. Sitä kautta autokanta muuttuu ja se on iso juttu.
 
Se on nykyään laadun tae. Ikää kun pelaajille tulee niin tuo on laajennus Playstation vs Xbox väännöstä. Eli se mikä myy enemmän on se parempi. Lisäksi osasyynä voi olla tämä perinteinen oman ostoksen perustelu.

Sinänsä myyntimäärät tuntuvat myös kiinnostavan toiseen suuntaan, eli esim. VW Id tuotteiden myynti kiinnostaa ja samalla muistetaan kysellä että menevätkö konkkaan (esim. Toyota). Sinänsä Teslan kohdalla oli pitkään ihan sama huoli, joten siinä mielessä tätä piirileikkiä leikitään ko. piireissä muutenkin.

Tokihan sähkisten myyntimäärät vaikuttavat niiden saatavuuteen käytettyjen markkinoilla, mutta eipä noita polttiksia uutena kovin pitkään kaikilla markkinoilla saa edes ostettua.

Mitä mielenkiintoisen näköisiin autoihin tulee, niin tuo MG roadster Cyberster on ihan mielenkiintoisen näköinen laite. Caterhamilta näköjään myös Project V, mutta saa nähdä näistä että koska tulevat myyntiin (ja mihin hintaan).
 
Onko joku muuten käynyt jo ihmettelemässä BYD Sealia? Vaikuttaa aika kiinnostavalta kulkineelta.
Törmäsin tuohon videoon pari päivää sitten. Kanava keskittynyt haukkumaan Kiinaa milloin mistäkin, mutta yleensä ovat totuuteen pohjautuvia epäkohtia. Kiina puskee sähköautomerkkejä ja -malleja markkinoille niin paljon kuin pystyy tyydyttämään kysyntää ja se sitten aiheuttaa erilaisia ilmiöitä.

 
Mitä enemmän sähkäreitä eikä polttiksia, sitä enemmän tulevista käytettyjen autojen riveistä on sähkäreitä. Sitä kautta autokanta muuttuu ja se on iso juttu.

Oikeastikko mietitte kollektiivistä hyvää ja ympäristöasioita ?
Tärkeä asia, mutta silti. Mutta jos näin, niin hatunnosto.

Ja mitä ympäristöasioihin tulee, niin onko näiden kiinan merkkien ympäristö ja työolosuhde asiat kunnossa ? Onko niistä jotain faktaa. Vastuullisuusraporttia ? Kuinka kestävällä pohjalla ne ovat esim verrattuna eurooppalaisiin ?

Bonuskysmys: Miksi "kaasupoljonta" kutsutaan sähköautossa ? Mikä sen virallinen nimi on ?
 
Mistä sä nyt tuon ympäristöasian pelkästään tähän reveit? On sähkäreissä nyt muitakin hyviä puolia kuten
- Talvella nopeampi lämmitys
- Erilainen voimalinja
- Halvemmat kilometrit
- Naapureiden huomion saaminen
- verot
- Uuden laisten asioiden kokeminen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 510
Viestejä
4 507 191
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Domppeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom