Yleistä keskustelua sähköautoista

En ole ihan varma mutta ei tuo 3 km/h myöskään riitä edes mittarivirheen korjaamiseen.

En ole uusissa autoissa enää juurikaan törmännyt mittarivirheisiin, ollut ihan 1-2 km/h tunnissa sisällä. Or is it just me?

Piipitys on mielestäni vaarallista kun se vie huomion liikenteeltä ja pitää katsoa näytöltä että mitä hittoa siellä nyt taas on.
 
Eiköhän niitä mittarivirheitä jonkin verran ole uusissakin edelleen. Omassa pari vuotta vanhassa autossa on se 3km/h eroa. En nyt näe kuitenkaan vaarallisena tai ongelmallisena ajaa satasen tiellä oikeaa nopeutta 97.

Mitä piipityksiin tulee niin kyllähän kaistavahtikin varoittelee jos viivan päälle/yli menee ilman vilkkua, ja ko. huomauttelu on ihan jees. Saahan senkin tosin pois päältä nappulasta jos vahti toimii väärin.

En tiedä miksi noita pitäisi näytöltä katsella. Kyllä oman perseilyn nopeasti äänimerkistä tunnistaa. Muut varoitukset toki voi nopeusmittarilta lukea, mutta niissä äänimerkki on vähän toisenlainen (automaattinen jarrutusjärjestelmä pois käytöstä esim. lumen takia tai nosta poljin opastus navigoinnin yhteydessä jos posottaa risteykseen).
 
Viimeksi muokattu:
Ei minua varmaan muuten haittaisi, mutta onko nuo nopeudet tuossa järjestelmässä oikeita? Ainakin Teslassa tuntuu olevan ihan hatusta heitettyjä rajoituksia jotka tulevat varmaankin jostain vanhasta karttadatasta, vaikka auto merkitkin lukee.

Eli kiva sitten jossain 80 alueella kuunnella jatkuvaa pimputusta kun siinä on 10v sitten ollut tietyö ja silloin 30km/h rajoitus jota ei ole sitten koskaan päivitetty oikeaan.
 
On niissä se pois kytkemismahdollisuus juuri tuollaisia tilanteita varten jos auto näyttää mitä sattuu. Sinänsä toki autonvalmistajat ehkä paremmin pysyisivät ajan tasalla jos asiakkaat hermostuisivat nopeammin väärin näyttävään järjestelmään. Jos auto saa näyttää mitä sattuu ja se ohitetaan olan kohautuksella niin eiköhän ne näytä mitä sattuu sitten jatkossakin.
 
Ei minua varmaan muuten haittaisi, mutta onko nuo nopeudet tuossa järjestelmässä oikeita? Ainakin Teslassa tuntuu olevan ihan hatusta heitettyjä rajoituksia jotka tulevat varmaankin jostain vanhasta karttadatasta, vaikka auto merkitkin lukee.

Ne karttadatat eivät varmaan ymmärrä Suomen nopeusrajoituksia järkevästi kun vaihdellaan talveksi.
 
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
Uusia autoja aika vähän mutta käytettyjen juttuja kyllä. 2 polttomoottoriautoa olen sähköauton hankinnan jälkeen myös ostanut. On niissä vielä monta etua suristimiin verrattuna.
 
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
Mä en laske edes sähköautoja enää autoiksi, ne on kulkuvälineitä. Ne menee mun laskuissa tietotekniikka-kategoriaan ja oikeet autot on sitten sillä polttomoottorilla ;)
Jotenkin turruin noihin vehkeisiin, kun tuli myytyä niitä.
Älkää ottako ihan liian tosissaan :D
 
Ne karttadatat eivät varmaan ymmärrä Suomen nopeusrajoituksia järkevästi kun vaihdellaan talveksi.

Kyllä ainakin Waze osaa Suomen nopeusrajoitukset ilman ongelmia kesä/talvi ajoissa. Luulisi, että muutkin tämäkin osaisi kun ei ihan mikään Ameriikan temppu ole. Google Mapsikin nämä taisi muistaakseni handlata aika hyvin.
 
Kyllä ainakin Waze osaa Suomen nopeusrajoitukset ilman ongelmia kesä/talvi ajoissa. Luulisi, että muutkin tämäkin osaisi kun ei ihan mikään Ameriikan temppu ole. Google Mapsikin nämä taisi muistaakseni handlata aika hyvin.
Skodan systeemistä en oikein päässyt kärryille miten se fuusioi lopputuloksen. Tämä on hidastanut moottoritiellä koska aikaisemmin siinä oli useamman vuoden tietyö, mutta tämä on myös poiminut vaalimainoksesta 90 rajoituksen. Nuo muuttuvien nopeuksien kyltit pääsääntöisesti lukee oikein eli talvirajoitukset ei myöskään ole ollut ongelmana.
 
Kyllä ainakin Waze osaa Suomen nopeusrajoitukset ilman ongelmia kesä/talvi ajoissa. Luulisi, että muutkin tämäkin osaisi kun ei ihan mikään Ameriikan temppu ole. Google Mapsikin nämä taisi muistaakseni handlata aika hyvin.
Osaakohan Wazessa nopeusrajoitukset ym. liikenteen poikkeavuudet ajan tasalla kun käyttäjät kontribuoivat asiaan jatkuvasti? Tiellä jos on väärä lätkä, tietyötä, kolari, poliisi niin käyttäjähän asiasta välittömästi raportoi ja näin kun tekee tarpeeksi moni niin data muuttuu…
 
Osaakohan Wazessa nopeusrajoitukset ym. liikenteen poikkeavuudet ajan tasalla kun käyttäjät kontribuoivat asiaan jatkuvasti? Tiellä jos on väärä lätkä, tietyötä, kolari, poliisi niin käyttäjähän asiasta välittömästi raportoi ja näin kun tekee tarpeeksi moni niin data muuttuu…
Hyvä kysymys, koska en ole ihan varma et miten tuo käyttäjädatan modifiointi tuossa tulee. Siihen tulee toki nopeasti "auto pientareella" jne. ilmoitukset ja poliisien ratsiat yms. Mutta esim. tuo tunnistaa aika nopeasti (esimerkki ei ehkä paras, mutta on viimeisin) jos joku tienpätkä on pois käytöstä. Eli tulee se punainen katkoviiva siihen. Tiellä 40 Turusta Helsinkiin kun tehdään jotain kaivauksua siinä pätkällä, jossa ohitustie liittyy ykköstielle, päivittyi se Wazeen tosi nopsaan. Ja tämäkin toki vain yhteen suuntaan. Itse lähinnä Wazessa heittelen näitä ruuhkia, autoja, kuolleita isompia elukoita jne.
 
Ilmeisesti Teslassa tuon saa aika helposti pois päältä painamalla nopeusrajoitusmerkkiä näytöllä. Mutta onhan tuo todella ärsyttävä ominaisuus kun alkaa piipittää jos mittarinopeus ylittää rajoituksen kilometrilläkin. Eli käytännössä et voi ajaa edes nopeusrajoituksen mukaan ilman pimputusta.
Meneekö se pois päältä koko loppuajamisen ajaksi, vaiko vain tietyksi ajaksi? Sen ymmärrän jos se on päällä kun auto käynnistetään uudestaan.

Ottaako EU:n direktiivi kantaa siihen miten helppoa (tai vaikeaa) nopeushäirinnän poiskytkemisen tulee olla, ja rajoituksia tuolle miten kauan se saa olla pois päältä? Saako esim. ratissa olla erillinen nappi jolla pimputuksen saa heti pois päältä ajon alussa (ei vasta kun ylittää sallitun nopeuden) koko loppumatkan ajaksi? Meinaan vaan ettei siinä viitsi alkaa pimputteluja ja ratin täristämisiä poistamaan just silloin kun on ohittamassa traktoria maantiellä.

Mietin kun siinä EU-säännöksessä mainittiin myös että auto voi pimputtelun lisäksi tosiaan alkaa täristää rattia tai antamaan lisävastusta kaasupolkimelle (ikänkuin työntää vastaan), aikooko joku autonvalmistaja tosiaan lisätä tuollaisiakin häirintäkeinoja? Toyotasta ehkä uskoisin... Jäisi sellainen auto kyllä kauppaan minulta, kuten myös jos poiskytkeminen on tehty hankalaksi.

Yksi asia mikä tuossa säännössä myös kismittää on se että se tekee kaikissa autoissa liikennemerkkien tunnistukset yms. pakollisiksi. En tiedä kuinka paljon tuollainen lisää auton hintaa, mutta lähinnä kannan huolta halvemman luokan autoista, nouseeko niiden valmistuskustannukset merkittävästi tuollaisten automaatio- ja tekoälyvaatimusten takia. Sama kuin jos EU päättäisi että kaikissa autoissa pitää tästä lähtien olla lämmitettävä tuulilasi ja HUD-näyttö.
 
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
Luen otsikot ja ihmettelen, miten he jaksavat edelleen julkaista ainakaan Euroopassa uusia polttismalleja.

No, kai niille sitten löytyy ostajansa, siis niille uusillekin polttis- (tai hybrid-)autoille. Mainoksissakin luvataan 4000€ arvoisia lisävarustepaketteja kun ostaa dinosaurusauton, sori en edelleenkään osta.
 
Meneekö se pois päältä koko loppuajamisen ajaksi, vaiko vain tietyksi ajaksi? Sen ymmärrän jos se on päällä kun auto käynnistetään uudestaan.

Ottaako EU:n direktiivi kantaa siihen miten helppoa (tai vaikeaa) nopeushäirinnän poiskytkemisen tulee olla, ja rajoituksia tuolle miten kauan se saa olla pois päältä? Saako esim. ratissa olla erillinen nappi jolla pimputuksen saa heti pois päältä ajon alussa (ei vasta kun ylittää sallitun nopeuden) koko loppumatkan ajaksi? Meinaan vaan ettei siinä viitsi alkaa pimputteluja ja ratin täristämisiä poistamaan just silloin kun on ohittamassa traktoria maantiellä.

Mietin kun siinä EU-säännöksessä mainittiin myös että auto voi pimputtelun lisäksi tosiaan alkaa täristää rattia tai antamaan lisävastusta kaasupolkimelle (ikänkuin työntää vastaan), aikooko joku autonvalmistaja tosiaan lisätä tuollaisiakin häirintäkeinoja? Toyotasta ehkä uskoisin... Jäisi sellainen auto kyllä kauppaan minulta, kuten myös jos poiskytkeminen on tehty hankalaksi.

Yksi asia mikä tuossa säännössä myös kismittää on se että se tekee kaikissa autoissa liikennemerkkien tunnistukset yms. pakollisiksi. En tiedä kuinka paljon tuollainen lisää auton hintaa, mutta lähinnä kannan huolta halvemman luokan autoista, nouseeko niiden valmistuskustannukset merkittävästi tuollaisten automaatio- ja tekoälyvaatimusten takia. Sama kuin jos EU päättäisi että kaikissa autoissa pitää tästä lähtien olla lämmitettävä tuulilasi ja HUD-näyttö.
Miten nykyiset uudet autot ja/tai direktiivin mukaiset tulkitsevat tämän tilanteen? Vai katsooko ne navista? Paikka on vilkkaan hiihtokeskuksen välittömässä läheisyydessä. Tiellä kulkee paljon paikallista läpiajoliikennettä myös. Tuntuu etteivät ihmisetkään tunne enää liikennemerkkejä kun parhaimmallakin säällä jatketaan sitä kuudenkympin jurnuttamista. Ei nyt liity varsinaisesti pelkästään sähköautoihin mutta niihinkin yhä enemmän. Sellainen meilläkin tulee todennäköisesti olemaan jossain vaiheessa.
 

Liitteet

  • taajama päättyy.jpg
    taajama päättyy.jpg
    265,5 KB · Luettu: 182
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.

Joo, eipä ole tullut enää dinonpieruautojuttuja seurattua enää toviin. Jokaisella on toki omat tarpeensa jne. mutta silti tuntuu ihan pähkähullulta, että joku ostaisi enää uuden polttiksen tai edes lataushybridin, varsinkin koska jälkimmäisten hinnat kilpailee ja paikoin jopa ylittää täyssähköjen hinnan.

Disclaimer: itsellä tällä hetkellä plugari alla, mutta ainoastaan koska vaimo koki täyssähköauton vielä liian kalliiksi
 
Joo, eipä ole tullut enää dinonpieruautojuttuja seurattua enää toviin. Jokaisella on toki omat tarpeensa jne. mutta silti tuntuu ihan pähkähullulta, että joku ostaisi enää uuden polttiksen tai edes lataushybridin, varsinkin koska jälkimmäisten hinnat kilpailee ja paikoin jopa ylittää täyssähköjen hinnan.

Disclaimer: itsellä tällä hetkellä plugari alla, mutta ainoastaan koska vaimo koki täyssähköauton vielä liian kalliiksi
Lataushybridi on tosi jees, jos matkailee jossain kasvukolmion ulkopuolella tai ulkomailla. Varsinkin Baltia ja Saksa on Suomeen verratessa ihan silkkaa paskaa, suoraan sanottuna, mitä latausinfraan tulee ja varsinkin niiden hintoihin. Meidän perhehän kävi jopa Mazda MX-30:llä Norjassa kesällä, sen 30kWh nettoakun kanssa. Norjassa varsinkin ei ollut mitään ongelmaa.
 
Lataushybridi on tosi jees, jos matkailee jossain kasvukolmion ulkopuolella tai ulkomailla. Varsinkin Baltia ja Saksa on Suomeen verratessa ihan silkkaa paskaa, suoraan sanottuna, mitä latausinfraan tulee ja varsinkin niiden hintoihin. Meidän perhehän kävi jopa Mazda MX-30:llä Norjassa kesällä, sen 30kWh nettoakun kanssa. Norjassa varsinkin ei ollut mitään ongelmaa.
Baltia ja Puola ehkä vielä aika periferiaa sähköautolle, mutta ainakin Saksassa jo pelkästään Superit + Ionity verkosto alkaa olla kattavaa että voi aika huoletta ajella.
 
Kannattaa nyt sitten verrata, että pitkän matkan teossa tuolla polttoaineen hinnalla on aika pieni ero. Ja tämä suomessa jossa sähkö on edullista. Sitten kun mennään keskieurooppaan niin tilanne voi olla ihan eri. Etanoli esim. Ranskassa oli se 80c/l vs 1,6e/l bensalla. Sähköauton pitää tarjota enemmän ja parempaa jota se usein tekeekin mutta ei välttämättä halvemmalla ostohinnalla.

Esim. pihillä dieselautolla tuossa neljän päälle kulutuksella Hangosta Nuorgamin menee sellainen about 140e matkantekoon. Sähköautolla samaan matkaan menee about 95e pikalatauksilla.

Lähiajoissa ja ns. normi arjessa sähköauto on erinomainen ja siksi lataushybridi on tiettyihin profiileihin hyvä kun siinä saa tuollaisen välimallin. Niin kauan kun voidaan mennä kotisähköllä ja osittain myös asiointilatauksilla niin sähköllä ajaminen tulee selvästi halvemmaksi. Pikalatauksilla ero kaventuu merkittävästi.
 
Kannattaa nyt sitten verrata, että pitkän matkan teossa tuolla polttoaineen hinnalla on aika pieni ero. Ja tämä suomessa jossa sähkö on edullista. Sitten kun mennään keskieurooppaan niin tilanne voi olla ihan eri. Etanoli esim. Ranskassa oli se 80c/l vs 1,6e/l bensalla. Sähköauton pitää tarjota enemmän ja parempaa jota se usein tekeekin mutta ei välttämättä halvemmalla ostohinnalla.

Esim. pihillä dieselautolla tuossa neljän päälle kulutuksella Hangosta Nuorgamin menee sellainen about 140e matkantekoon. Sähköautolla samaan matkaan menee about 95e pikalatauksilla.

Lähiajoissa ja ns. normi arjessa sähköauto on erinomainen ja siksi lataushybridi on tiettyihin profiileihin hyvä kun siinä saa tuollaisen välimallin. Niin kauan kun voidaan mennä kotisähköllä ja osittain myös asiointilatauksilla niin sähköllä ajaminen tulee selvästi halvemmaksi. Pikalatauksilla ero kaventuu merkittävästi.
Kyllähän se sähkönhinta vaikuttaa, ja kun moni laturioperaattori ”unohti” laskea hintoja sähkökriisin jälkeen niin ei tuo pikalatureiden sähköllä ajaminen tule kuin noin puolet halvemmaks vrt diesel.

2€/dieseliä ja kulutus 5l/100km, maksaa 100km/10€. Teslan superit pyörii 30-34c/kWh ja 18kWh/100km kulutuksella 100km maksaa noin 6€.
 
Tuskin sitä varsinaisesti unohdettiin. Pikalatauksen hinta on se mitä se on, koska se on palvelu josta.ollaan valmiita maksamaan. Jos kulkine ottaa sähköä hyvin vastaan niin ionity ja vastaavat ovat hyviä kun saat oikeasti sitä tehoa mitä tarvitset. Jos et niin menet abclle odottelemaan.
 
Jos yrittaa laskea mitaan jarkevia kuolletuksia pikalatausasemille niin kylla siihen sahko kwh paalle taytyy saada se 10 senttia joten ne 20 - 25 sentin kwh hinnat ovat ihan nahka hintoja.
 
Meneekö se pois päältä koko loppuajamisen ajaksi, vaiko vain tietyksi ajaksi? Sen ymmärrän jos se on päällä kun auto käynnistetään uudestaan.

Ottaako EU:n direktiivi kantaa siihen miten helppoa (tai vaikeaa) nopeushäirinnän poiskytkemisen tulee olla, ja rajoituksia tuolle miten kauan se saa olla pois päältä? Saako esim. ratissa olla erillinen nappi jolla pimputuksen saa heti pois päältä ajon alussa (ei vasta kun ylittää sallitun nopeuden) koko loppumatkan ajaksi? Meinaan vaan ettei siinä viitsi alkaa pimputteluja ja ratin täristämisiä poistamaan just silloin kun on ohittamassa traktoria maantiellä.
Menee pois päältä siihen asti että auto laitetaan parkille ja kuljettaja poistuu autosta. Tämä luki siis manuaalissa, ei omaa kokemusta.
Oli tuossa direktiivissä jotain mainittu että to ei saa olla liian helposti poistettavissa. Ja jos muistan (ja ymmärsin) oikein niin valmistajien pitäisi toimittaa jotain dataa miten usein käyttäjät laittavat tuon pois päältä.
 
2€/dieseliä ja kulutus 5l/100km, maksaa 100km/10€. Teslan superit pyörii 30-34c/kWh ja 18kWh/100km kulutuksella 100km maksaa noin 6€.

Kotilatailevalle ei mitään merkitystä jos muutamalla matkalla vuodessa joutuu pikalatailemaan. Isossa kuvassa ei vaikuta vuosikustannuksiin juuri millään lailla.
 
Tuskin sitä varsinaisesti unohdettiin. Pikalatauksen hinta on se mitä se on, koska se on palvelu josta.ollaan valmiita maksamaan.
Ja monesti noissa latauskentissä/-asemissa on paljon muitakin kuluja kuin pelkkä energia ja infra. Siellä tulee käytönjohtajuuksia, määräaikaistarkastuksia, kojeisto/muu laitteisto(katkaisijat/erottimet/muuntajat). Jonkun täytyy terveessä liiketaloudessa kaikki noi pakolliset piilokulutkin maksaa.
 
Kotilatailevalle ei mitään merkitystä jos muutamalla matkalla vuodessa joutuu pikalatailemaan. Isossa kuvassa ei vaikuta vuosikustannuksiin juuri millään lailla.
Riippuu aika paljon ajoprofiilista. Esim. Meillä valtaosa vuoden kilsoista koostuu noista pikaladattavista pitkistä matkoista. Kotona ollessa ei autolla ajella, mutta lomilla sitäkin enemmän.
 
Oli tuossa direktiivissä jotain mainittu että to ei saa olla liian helposti poistettavissa. Ja jos muistan (ja ymmärsin) oikein niin valmistajien pitäisi toimittaa jotain dataa miten usein käyttäjät laittavat tuon pois päältä.
Voi paska. Lisäkiristystä siis luvassa.

Muistuuko mieleen miten siinä oli määritelty "liian helposti poistettavissa"?
 
Jos yrittaa laskea mitaan jarkevia kuolletuksia pikalatausasemille niin kylla siihen sahko kwh paalle taytyy saada se 10 senttia joten ne 20 - 25 sentin kwh hinnat ovat ihan nahka hintoja.
Miten tähän laskutoimitukseen on päädytty? Nythän näille latauskentille on saanut tukiaisiakin pystytykseen. Eikait se sähkön myynti kauheasti eroa bensan tai diiselin myynnistäkään? Sähkönmyyntihän on (vielä) ollut vähemmän vaivalloisempaakin kun ei ole tarvinnut kenenkään olla vaihtamassa uutta rullaa kuittikoneeseenkaan.
 
Voi paska. Lisäkiristystä siis luvassa.

Muistuuko mieleen miten siinä oli määritelty "liian helposti poistettavissa"?
Ei tuossa speksissä näyttänyt olevan mitään tuohon liittyvää, taisin lukea sen joltain toiselta tuon direktiivin valmisteluihin liittyvältä sivulta.
Huomasin muuten äsken kun luin tuota, että ilmeisesti joku 3% toleranssi on sallittu tuossa varoituksen antamisessa.
 
Itsellä on aika hyvin onnistunut työmatkojen teko kotilatauksen voimin. Tuli kuitenkin mieleen että onkohan jo jossain (esim. julkisella sektorilla) määrätty sähköauton lataaminen ei työajaksi? Jollain vanhalla pieniakkuisella laitteella kun lähtee käymään edes hieman kauempana niin saahan siinä varata aikaa hieman normaalia enemmän.
 
Ei tuossa speksissä näyttänyt olevan mitään tuohon liittyvää, taisin lukea sen joltain toiselta tuon direktiivin valmisteluihin liittyvältä sivulta.
Huomasin muuten äsken kun luin tuota, että ilmeisesti joku 3% toleranssi on sallittu tuossa varoituksen antamisessa.
Voin ainakin uuden Model 3 koeajon perusteella vahvistaa että pimputus ei ala välittömästi kun esim. 50alueella ajat 51 tai kovempaa. Myös se pimputus kuuluu muutaman kerran ja lakkaa. Ei siis jatka sitä pimputusta niin kauan että lasket nopeuden sinne 50. Toisaalta sen pimputuksen saa mutelle erittäin helposti model 3:ssa.
 
Voin ainakin uuden Model 3 koeajon perusteella vahvistaa että pimputus ei ala välittömästi kun esim. 50alueella ajat 51 tai kovempaa. Myös se pimputus kuuluu muutaman kerran ja lakkaa. Ei siis jatka sitä pimputusta niin kauan että lasket nopeuden sinne 50. Toisaalta sen pimputuksen saa mutelle erittäin helposti model 3:ssa.
Joo tuo taisi olla määritetty että pimputtaa vain jotain 10s. Ja sitä ylinopeutta pitää ajaa tietty sekuntimäärä riippuen ylityksestä ennen kuin se alkaa.
 
Miten tähän laskutoimitukseen on päädytty? Nythän näille latauskentille on saanut tukiaisiakin pystytykseen. Eikait se sähkön myynti kauheasti eroa bensan tai diiselin myynnistäkään? Sähkönmyyntihän on (vielä) ollut vähemmän vaivalloisempaakin kun ei ole tarvinnut kenenkään olla vaihtamassa uutta rullaa kuittikoneeseenkaan.
Vaikein osuus on arvioida latasuaseman käyttöastetta.

Semmoinen munaskuissa oleva tunne että asema on 50 senmttiä per w rakentaa eli 250 kw asema on 125 t€. Sähkö liittymän osuus tästä on ~40te.

250kw liitymän kuukausi maksu on luokkaa 1500€ kuussa.

ALv 0%

Kun laskee 125t€ kuellutuksen annueteetti laskimella 10 vuoteen 5% korolla saadaan 1300€ kulu kuukaudessa. 10 vuotta voidaan pitää jonkinlaisena vaihtovälinä latausvehkeille mutta ei sähköliittymälle.

Yhteensä nyt syys 1500 + 1300 =2800€ kuukaudessa. Tuohon päälle 300€ hultoa kuukausittain niin 3100€.

Päästään siihen että päivässä täytyisi saada 100€ voittoa. + alvi niin 125€.

125€ täytyy myydä 10 sentin katteella myydä 1250kwh sähkö mikä on 25 auton lataaminen. Jos pystyy latamaan täydellä teholla niin se on aikana 5 tuntia.

Nämä laskelmat ovat kovastikkin lonkka-arvioita mutta perustelevat minulle miksi 10 sentin kate ei ole mikään erityisen kova jos asemalla poikkeaa päivässä 20 - 30 autoa lataamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton hankinta tullut ajankohtaiseksi, mutta tiedot ja kokemukset niistä hyvinkin nollassa. Kysyisinkin vertailua ja tutkimusta helpottamaan muutaman vinkin.
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa? Tämä helpottaisi esim. Nettiauton selailua. Erilaisia varustepaketteja ja tasoja kun tuntuu olevan aika monta. Omat ajot jo vuosia olleet perus bensa-autolla ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten jo ehkä muille itsestään selvät asiat voi mainita!
Ajatuksena vähän käytetty, n 40-55 tuhannen euron auto (Volvot, Polestar 2, Skoda, VW, yms., ei Tesla). Kiitos!

EDIT: Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä reissuja Suomessa, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus-ajoja.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauton hankinta tullut ajankohtaiseksi, mutta tiedot ja kokemukset niistä hyvinkin nollassa. Kysyisinkin vertailua ja tutkimusta helpottamaan muutaman vinkin.
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa? Tämä helpottaisi esim. Nettiauton selailua. Erilaisia varustepaketteja ja tasoja kun tuntuu olevan aika monta. Omat ajot jo vuosia olleet perus bensa-autolla ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten jo ehkä muille itsestään selvät asiat voi mainita!
Ajatuksena vähän käytetty, n 40-55 tuhannen euron auto (Volvot, Polestar 2, Skoda, VW, yms., ei Tesla). Kiitos!

Päivittäinen tyypillinen ajosuorite? Tuleeko usein pidempiä reissuja ja jos tulee, kuinka pitkiä?

Monien ominaisuuksien puutetta voi sietää jos tarve niille olisi vain pari kertaa vuodessa.
 
Tuo akun lämmitys on yksi, mutta jos ajaminen on normaalia ajosuoritetta lähialueilla niin eipä silläkään niin väliä kun kyllä se reissussakin ajossa ihan ok latautuu vaikka nopeus olisikin aluksi verkkaisempaa.

Muut ominaisuudet ovat sitten näitä perus autojen ominaisuuksia aika pitkälle. Lisäksi tarvitseeko peräkoukkua tai kattotelinettä ja onko vetomassaa tai kattomassaa (esim. käsittääkseni id5:ssa ei ole kattomassaa).

Sähköauton yksi tärkeä ominaisuus kotikäytössä on millä puolella se latausportti on, eli kytkeminen ja varsinkin kiinni oleminen häiritsisi mahdollisimman vähän arkea. Toki jos latauslaitetta ei kotona ole niin tuossa kohtaa voi sen sijoittamisella yleensä ratkaista tuonkin ja toki joissakin autoissa voi olla useampi latausportti.

Jos reissussa lataa usein niin latauskäyrää voi olla tarpeen tarkastella (ei voi ko. kriteerillä hakea) eli tarvitseeko omilla ajoillaan hyvää latauskykyä todella korkealle akun täyttöprosenteille. Jos tulee latailtua paljon asiointilatauksilla arkiajossa (tai latauskyky kotona rajoitettu) niin 22kW latauskyky voi olla hyödyllinen.
 
Parhaat käyttämäni ominaisuudet, jotka ei ole välttämättä sähköauton pelkästään, mutta en haluaisi luopua näistä:
Etälämmitys applikaatiolla.
11kw sisäinen laturi (22kw vielä parempi). Edullisinta latausta ja hotellelilla tai parkkihallissa saat yössä akun täyteen tai työpaikalla/parkkihallissa/tms 4h lataus on 40kw lisää akkuun.
Android auto. (langaton kivempi) Jos tämä on, niin auton oma softa voi olla melkeen millasta roskaa vaan, koska tämä on näytöllä aina.
Adaptiivinen vakkari.
CCS lataus (no chademoja ei ole kuin Nissanin vanhat)

Mitä kannattaa katsoa että on, jos tarvii
Akun esilämmitys laturille navigoitaessa tai napista. Olisi kiva, mutta itse en ole vielä kaivannut. Sen verran harvoin tarvii pikaladata, että silloin joutaa odotellakkin.
Latauskäyrä yleensäkkin: Omassa ID.5 on kiva tasainen. Vaikka 40% akulla menee kaffepaussille, niin lataus rallattaa hyvällä teholla ja hetkessä on täynnä. Eli ei tartte "tähdätä" alle 10% aloitukseen.
Koukku ja vetokyky. Kattokuorma (ID.5 tämä 0 kg).
Huoltoväliäkin voi miettiä. Omassa 2v ilman kilometrejä, vuosittainen tuntuu turhalta sähkäreissä.
Preferoisin takavetoa tai nelikkoa. Etuvedot sutii talvella ja pito on vähän huono. Mä pärjään takavetosella ja kitkoilla. Olen kerran jäänyt jumiin, kun lunta oli niin paljon, että jäi auto pohjasta kiinni. Lumitöitä ja työntämällä lähti. Muoks: Pääkaupunkiseudulla ajelen pääasiassa.
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan varma mutta ei tuo 3 km/h myöskään riitä edes mittarivirheen korjaamiseen.

Edit. Kyllä tuo vaikuttaisi että varoitus tulee kilometrinkin ylityksestä.
...
Teslaa kommentoidessa kannattaa muistaa että tunnettu siitä että se nopeusnäyttö/mittari näyttää varsin tarkasti.
Eli sen takia ei pitäisi pimputella, ja kuten mainitsit niin pienistä lipsahduksista ei heti ala valittaan.

Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
Mieleen painu uutinen Volvon auton Diesel mallien valmistuksen loppumisesta, ja siitä että mm suomesta poistunut hinnastosta jo aiemmin.


Miten nykyiset uudet autot ja/tai direktiivin mukaiset tulkitsevat tämän tilanteen? Vai katsooko ne navista? Paikka on vilkkaan hiihtokeskuksen välittömässä läheisyydessä. Tiellä kulkee paljon paikallista läpiajoliikennettä myös. Tuntuu etteivät ihmisetkään tunne enää liikennemerkkejä kun parhaimmallakin säällä jatketaan sitä kuudenkympin jurnuttamista. Ei nyt liity varsinaisesti pelkästään sähköautoihin mutta niihinkin yhä enemmän. Sellainen meilläkin tulee todennäköisesti olemaan jossain vaiheessa.
Huonosti löytynyt artikkeleja missä olisi kerrottu miten meillä (Suomessa) eri automallit arpoo noita rajoituksia.
Jos autossa on nettiyhteys, niin maalikkona ensimmäinen ajatus että seuraa ajantasaista virallista dataa rajoituksista. Sekin jäänyt hämäränpeittoon että mitä määräykset sanoo jos merkkitunnistus vahvasti sitä mieltä että rajoitus on pienempi, niin kumpi painaa ohi. Oma mielipide että luotettavin voittaa ja sitten loppu vastuu kuskin. Kun ei tässä nyt mistään autonomisesta ole kyse.

Kuvan kohdassa, suoraan taajaman ulkopuolinen yleisrajoitus, eli aika perus juttu, mutta oikealla taajaman rajoituksen mukaan, ja kuvan perusteella oikealla tilannenopeus enemmänkin rajoittava tekiä.

Sen ymmärrän että tuossa turistilla voi taajaman loppuminen jäädä huomaamatta tai jäädä epävarma olo.

Nämä laskelmat ovat kovastikkin lonkka-arvioita mutta perustelevat minulle miksi 10 sentin kate ei ole mikään erityisen kova jos asemalla poikkeaa päivässä 20 - 30 autoa lataamassa.
Hienoa että joku jaksaa miettiä noinkin päin.

Ja laskelmasi tosiaan tuo mieleen että ostetaanko tässä edelleen markkinaosuutta pitkässä juoksussa. ja kuva usko käyttöasteen nousuun.

Jos tuosta kaavastasi laskee vielä version missä mennään ajatuksella viisivuotta ja rahalla toivotaan vähän isompaa tuottoa, kun ei kuitenkaan kyse mistään luonollisesta monopolista. Tietenkin jos joku >50v vuokrasopimus/optio/oma tontti hyvällä paikalla mihin ei muita mahdu , eli nyt ja varsinkin tulevaisuudessa etulyönti. Mutta nekin yleensä vain nostaa pääomantarvetta.

Riski sekin että millaista laatua sattuu aseman tekniikaksi valikoituun.
 
Viimeksi muokattu:
Teslaa kommentoidessa kannattaa muistaa että tunnettu siitä että se nopeusnäyttö/mittari näyttää varsin tarkasti.
Eli sen takia ei pitäisi pimputella, ja kuten mainitsit niin pienistä lipsahduksista ei heti ala valittaan.
Mittarivirhe 4% on omassa Model 3:ssa vakiorenkailla, eli menee jo yli tuon max 3% toleranssin. Ja Teslassa tuo mittarin tosiaan aika tarkka.
 
Noi pikalatausten operaattorit myös preferoivat eri asioita. K-lataus ja ABC haluavat paljon latauspisteitä, mutta ei niistä välttämättä saa hyvää tehoa ulos. Ionity ja recharge taas ovat suhteellisesti usein vähän kalliimpia mutta sitten toisaalta niistä saa täydellä teholla. Näistähän ei kahden pistoolin laitteista saa täyttä 500A ulos vaan tuliko sieltä joku 375A/pistooli tms maksimissaan, joten tuo vähän rajoittaa. Siksi ionity ja recharge menevät usein sillä yhdellä/pömpeli jolloin tehoja saa. Jos ovat minuuttihinnoiteltuja niin usein hyvin lataava auto ihan säästääkin suhteessa hitaammin lataajaan. Toisekseen tulee tietty myös, että noista saa alennuksia jos on oikea automerkki käytössä. Esim. Mersulla ja Bemarilla taitaa ionity asiakkuus (12e/kk tms. ja uuteen autoon osalla ilman kk maksua ainakin ekan vuoden) pitää minuuttihinnan jossain hivenen 30c päällä, joten tuo on sitten jo todella halpaa. 180kW latausteholla minuutti vastaisi sitä 60c minuuttitaksaa jos sähkön hinta olisi toisessa latauspaikassa 20c/kWh. Huyndain ja Kian autot taitavat olla joku -25c alennusta minuuttihinnasta kategoriassa jolloin ollaan jossain 54c/minuutti hinnoittelussa tms. En nykytilannetta ihan tarkasti tiedä (jotain tuollaista se ionityllä ainakin oli, aiemmat sopparit korealaisilla paljon parempia kuin nykyinen mutta toisaalta lataavat todella kovaa tahtia sopivalla olosuhteella).
 
Viimeksi muokattu:
Mittarivirhe 4% on omassa Model 3:ssa vakiorenkailla, eli menee jo yli tuon max 3% toleranssin. Ja Teslassa tuo mittarin tosiaan aika tarkka.
Ok, tyypillisesti Teslaa kehuttu vähän kärjistäen 0km/h viiva 1km/h virheestä.
No tavallisella kuskilla vaikea tuota noin tarkkaan tarkistaa, mutta myös jossain artikkeleissä kehuttu.
.
 
Päivittäinen tyypillinen ajosuorite? Tuleeko usein pidempiä reissuja ja jos tulee, kuinka pitkiä?

Monien ominaisuuksien puutetta voi sietää jos tarve niille olisi vain pari kertaa vuodessa.
Hyvä kysymys! Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä pidempiä reissuja, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus ajoja.
 
Sähköauton hankinta tullut ajankohtaiseksi, mutta tiedot ja kokemukset niistä hyvinkin nollassa. Kysyisinkin vertailua ja tutkimusta helpottamaan muutaman vinkin.
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa? Tämä helpottaisi esim. Nettiauton selailua. Erilaisia varustepaketteja ja tasoja kun tuntuu olevan aika monta. Omat ajot jo vuosia olleet perus bensa-autolla ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten jo ehkä muille itsestään selvät asiat voi mainita!
Ajatuksena vähän käytetty, n 40-55 tuhannen euron auto (Volvot, Polestar 2, Skoda, VW, yms., ei Tesla). Kiitos!

EDIT: Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä reissuja Suomessa, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus-ajoja.
Jos unohdetaan omat vaatimukset autolle yleisesti kuten auton koko, tyyppiluokka (sedan, suv, hb), ulkonäkö, varusteet jne. ja keskitytään vain pelkkiin sähköautolle spesifisiin vaatimuksiin niin omasta mielestä nämä ovat aika tärkeitä asioita mietittäväksi omiin ajoihin suhteutettuna:

-Range täydellä akulla (akun koko ja kulutus)
-Pikalatausnopeus (myös talvella) ja AC-latauksen vaihemäärä
-Mobiiliäpin olemassaolo, toimivuus ja maksullisuus sekä sillä saatavan toiminnallisuudet
-Yleistakuun ja akkutakuun pituus (välttäisin 2 vuoden yleistakuullista autoa käytettyä ostaessa)
-Muut sähköautosta saatavat hyödyt kuten virran ulosotto (V2L) tai autossa yöpyminen

Asioita joita välttäisin sähköautossa (mutta nämäkin saattaa olla ihan ok omassa käytössä, korkeintaan jälleenmyynti voi olla hankalampaa):
-1-vaihe AC-lataus
-Chademo pikalataus
-Ei akun esilämmitystä ennen pikalatausta
-Ei minkäänlaista ajastusmahdollisuutta lataukselle autossa (mahdollisen pörssisähkön hyötykäyttö halvoille tunneille)
 
Hyvä kysymys! Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä pidempiä reissuja, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus ajoja.
Sanoisin että valitse auto samoilla perusteilla kuin valitsit polttisautojakin. Käy koeajamassa, tiiraile tiloja jne... mikä miellyttää eniten.

Jos sulla on kotilatausmahdollisuus, 3x16A eli 11kW, niin sanoisin että noilla ajoilla ja profiililla, pikalatausnopeudet ja akunlämmitykset on ehkä vähän turhia juttuja. Tai niiden perusteella ei kannata sun kyllä autoa valita. Etkä tarvitse mallisarjan isointa akkua. Iso akku antaa tietty ekan sähkiksen kanssa mielenrauhaa.

Ei ole sen kummempi juttu kuin siirtyä bensasta dieseliin loppupeleissä. Tottuu nopeasti. <- Oma mielipide.

Noi 1-vaihe AC-lataukset ja Chademot on tietysti huonoja, mutta eipä noissa mainitsemissasi autoissa taida niitä olla.
 
Mitkä ovat mielestäsi Top5 must have -ominaisuudet/varusteet sähköautossa, ja vastapainoksi asiat mitä karttaa?
....
EDIT: Ajoprofiilista: 15-20 tkm/a, kesällä reissuja Suomessa, arkina työajoja 20-30 km/päivä, lyhyitä parin km pyrähdyksiä ympäri kaupunkia. Muuten perus-ajoja.
Onneksi laitoit ajoprofiilisi koska sehän sen paljolti määrää mikä on tärkeää sähköautossa.

Varmista ainakin että siinä on CCS pikalataus, noita kesäisiä pidempiä reissuja varten.

Itselleni tärkeää myös olisi varmistaa että AC-lataus on kolmivaihe, kun välillä olen yllättynyt miten monessa suht uudessakin sähköautossa on tuntunut olevan yksivaihelataus.

Arkiajoihisi riittäisi kovinkin pieniakkuinen auto, mutta niillä kesäisillä reissuilla voisi alkaa ottaa päähän pysähtyä 150km välein latailemaan. Minulle tärkeimmät sähköauton ominaisuudet ovat toimintamatka/akun koko, ja auton hinta.
 
Mitä se nyt sitten tarkoittaa, että ”tärkeintä on toimintamatka”?

Jos vaihtoehtona on auto jonka range on kesällä maantiellä 440km ja toinen jonka 460km, niin otetaan jälkimmäinen riippumatta mistään muusta, koska range on tärkeintä?
 
Tuota yksilataus ACta löytyy esim. Ariyan noista ihan ekoista malleista (uutena sellaista et pysty ostamaan enää yksivaihelatauksella).

Vaikka tuo onkin mielestäni merkittävä huononnus niin jos hinta on kohdallaan niin mikä ettei. Yhdestä vaiheestakin pystyy sähköistä lataamaan ihan ok ja mielestäni se on pienempi ongelma kuin plugarin kohdalla. Tuota kun voi pikalatauksella ladata oikeasti kohtuullisen nopeasti jos haluaa toisin kuin plugari jossa saisi olla mahdollisimman iso AC lataus. Varsinkin jos päivittäiset ajot ovat sähkiksellä 100km tai alle niin eipä sillä sitten ole juurikaan väliä vaikka AC lataa hitaammin.
 
Arkiajoihisi riittäisi kovinkin pieniakkuinen auto, mutta niillä kesäisillä reissuilla voisi alkaa ottaa päähän pysähtyä 150km välein latailemaan.
Auton akun koolla ja kantamalla ei ole suurta väliä, jos pikalatausnopeus on kunnossa. Ts. tuohon profiiliin sopii hyvin suht pieniakkuinen vehje (~50 kWh), jossa on aidosti nopea pikalataus tarjolla. Tällöin kesällä joutuu vähän latailemaan, mutta yksittäisinä reissuina tuskin on dealbreaker. Toki jos rahaa on ja auton koko ei kasva isomman akun takia, niin mikä ettei. Monesti vaan se 70-80 kWh akku on isommassa autossa tai pienentää tavaratiloja tms. Ison auton kulutus on kuitenkin isompaa, joka on tietysti tuhlaamista, jos auton koolle ei ole tarjolle. Toinen juttu on se, että ostaako mieluummin pienempiakkuisen "paremman" vehkeen kuin isompiakkuisen hinnat alkaen.

e: Kesälomareissu meni ihan ok 32 kWh (netto) miilläkin, kun ei ollut kiire mihinkään. Päivän siirtymällä joutui kerran matkalla lataamaan (ruoan yhteydessä). Latausteho 25-35 kW välillä hyvässäkin tapauksessa eli noin tunnin joutui ihmettelemään paikallaan. Joku 50 kWh ja noin 60-100 kW teholla lataava olisi ollut jo ihan eri planeetalta käytettävyydessä.
 
Yhdestä vaiheestakin pystyy sähköistä lataamaan ihan ok ja mielestäni se on pienempi ongelma kuin plugarin kohdalla. Tuota kun voi pikalatauksella ladata oikeasti kohtuullisen nopeasti jos haluaa toisin kuin plugari jossa saisi olla mahdollisimman iso AC lataus. Varsinkin jos päivittäiset ajot ovat sähkiksellä 100km tai alle niin eipä sillä sitten ole juurikaan väliä vaikka AC lataa hitaammin.
Mielenkiintoinen näkemys. Sen plugarin kun lataa kuitenkin täyteen 1x16A laturilla siinä 3-4 tunnissa. Ja vaikka ei ihan täyteen ehtisi, niin aina voi käyttää polttomoottoria. Ja eikai kukaan vartavasten pysähdy lataamaan plugaria, vaan sitä ladataan kotona/työpaikalla. En oikein keksi skenaariota, jossa nopeammasta latausnopeudesta hyötyisi konkreettisesti plugarin tapauksessa.

Sähköautoa taas jos joutuu lataamaan 1x16A laturilla, menee sillä 10 tuntia ladata edes ~50% akusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom