Öh.. miten tuo nyt liittyy vetotapaan. Meinaatko ettei regen etuvetoisessa aiheuta työtä ajonvakautukselle? Etuvetoinen taipuu aliohjaamaan eli menemään suoraan ohjauspyörän asennosta riippumatta jos ajonvakautus ei puuttuisi tilanteeseen, ollaan kaarteessa ja regen alkaa toimimaan.
Kirjoitin suuritehoinen ja vääntävä sähköauto. Voisi yhtä hyvin kysyä miksi arkiajoon tarvittaisiin suuritehoista sähköautoa, joten vastauksesi oli joutavaa olkiukkoilua. Etuveto toimii varmaan ihan hyvin Seat Miin kaltaisissa kopperoissa ja esim. hullaripösössä.
Etuvedossa regenin painonsiirto tuo lisää painoa hidastaville eturenkaille, kun taas takavedon regenissä painonsiirto vähentää painoa hidastavilta takarenkailta.
Painonsiirron kitkavoimaa lisäävä/vähentävä vaikutus on sitä suurempi, mitä korkeammalla ajoneuvon painopiste sijaitsee maanpinnasta, ja mitä suurempi on hidastuvuus. Pitkä akseliväli pienentää painonsiirron vaikutusta. Momenteilla noita on kätevin laskea, mutta pitää tietää/mitata/laskea painonjakauma kuormattuna ja käytännössä silmämääräisesti arvioida pp. korkeus maasta.
Etuvetoinen sähköauto voidaan vääntökäyrän alkupäätä leikkaamalla saada vetelemään pikkunopeuksissa yhtä vähän kuin hyvä 200 hv etuvetopolttis, mutta siinä voi samaan aikaan olla maantieohitusnopeuksissa vetelemättömät 400 hv.
Esim. Etuvetoauton massa 2000 kg, eli paino 20 kN, painonjakauma 55 % edessä, mutta painonsiirron jälkeen enää 45 % = 9 kN edessä. Kitkakerroin kuivalla asfaltilla on noin 1,3, joten kiihdytysvoima on enintään 1,3 * 9 kN = 11,7 kN. Rekan ohitukseen lähdettäessä@90 km/h auto liikkuu 25 m/s.
P = 11700 N * 25 m/s / 1000 = 292,5 kW, eli ~400 hv
Tuosta jos olisi tehokkaampi/märkä asfaltti, niin sitten vasta kyseinen etuvetoauto vilkuttelisi luistonestoa@90 km/h. Kurvit, hiekat ja manuaalin kytkinpommit erikseen.
Edit. Lasketaan nyt samaan pakettiin tehoraja vastaavalle takavetoiselle (molemmissa levossa 55 % vetävillä), missä painonsiirron vaikutus on sama 2 kN, mutta eri etumerkillä. Etuvedossa oli levossa painoa vetävillä 11 kN ja painonsiirron jälkeen 9 kN. Takavedolla levossa samat 11 kN, mutta painonsiirron jälkeen 13 kN.
P = 1,3 * 13000 N * 25 m/s / 1000 = 422,5 kW (~575 hv)
Takavedolla tehoraja on liki 1,5-kertainen@90 km/h. Ero olisi vielä suurempi pienissä nopeuksissa, koska silloin kiihtyvyys ja sitä kautta painonsiirto on vielä rajumpi. Hyvä takavetoinen voi kiihtyä 3 s sataan, mutta vakioilla etuvedoilla harva pääsee alle 6 s. Tuota 3 s vs. 6 s -eroa et varmasti hämmästele, että miten muka liittyy vetotapaan?
Ihan sama painonsiirto tapahtuu regenissä kuin kiihdytyksessäkin, mutta toisinpäin ja miedommin