Yleistä keskustelua sähköautoista

^Tosin hattuhylly tuli mukaan muistaakseni vasta joskus 2022 vuoden keskivaiheen jälkeen. Tietysti riippuu mikä lasketaan "kiinteäksi" kun sehän on lähinnä jollain magneeteilla toimiva rimpula.
 
On siellä kaasuläppäkotelo, joka ihan kirjaimellisesti annostelee moottoriin virtaavan kaasun (hapen) määrää. Läpän asento ei ole suoraan yhteydessä kaasupolkimen asentoon, vaan ecu-päättelee optimaalisen asennon antureilta saamiensa arvojen perusteella.
No, totta, ilmaa on vain totuttu autotekniikassa sanomaan yksinkertaisesti ilmaksi vaikka happi kemialliseen reaktioon potettavan yhdisteen kanssa osallistuu. Ilokaasu on sitten ilokaasua ja ja puukaasuttimissa oli häkä. Osallistuu se happi myös silloin palotapahtumaan kun skruudaat jotain ja keho hyödyntää energiaa. Harva tässäkään yhteydessä sitä mainitsee.
 
Noita pohjalevyn alla olevia tiloja en itse pidä hirveän isossa arvossa. Osittain sen takia, että itsellä on kumikaukalo takakontissa aina pohjana joten sen pohjan alla oleva säilytystila on hyödyllinen vain rajallisesti.

Reunimmaiset about 15senttiä on hyödyllistä kun siihen pääsee reunasta vielä käsiksi, mutta loput tilat eivät. Tokihan sinne saa tungettua tavaraa jota käytetään vain poikkeustilanteissa mutta aika rajallista käyttöä tuollaiselle tavaralle itselläni. Jonkin verran menee itselläkin plugarilla hukkaan tilaa, mutta aika rajallisesti kuitenkin kun tuolla pääosa akustoista.

Etutavaratila olisi hyödyllinen, mutta senkin hyödyllisyys on niissä latauspiuhoissa ja tuon jälkeen siellä pitäisi olla tilaa tyyliin jollekin moottorisahalla joten käytännössä hyöty sitten meneekin aika nihkeäksi.

Kiinteä hattuhylly pienentäisi ääniä jonkin verran enemmän kun noiden verhojen hyöty on vähän niin ja näin vaikka toki ne saa sitten pois tieltä tarvittaessa.
 
On siellä kaasuläppäkotelo, joka ihan kirjaimellisesti annostelee moottoriin virtaavan kaasun (hapen) määrää. Läpän asento ei ole suoraan yhteydessä kaasupolkimen asentoon, vaan ecu-päättelee optimaalisen asennon antureilta saamiensa arvojen perusteella.
Uskon että nimitys kaasupoljin säilyy, kuten kommenteissa käynyt ilmi että harva sitä polttiksissa ajatellut jonain kaasumäärän ohjaamiseen, ja jo automaattien myötä se jo ollut aiempaa enemmän nopeuden säätämistä varten. Siis ohjainpurkki säätää moottoria, voimansiirtoa niin että asennolla enemmän tai vähemmän tietty nopeus. (mallikohtaisia eroja).


Sitten softalla tuotu vähän vanhaa käyttökokemusta, mm kiihtyvyyteen voi vaikuttaa polkasemalla poljin pohjaa, jolloin softa sitten lisää nopeutta nopeammin vs se että muuttaa asentoa vain tavoitteeseen.

Eli sähkiksiin siirtyminen on polttiskäyttäjälle helppoa, mitä ehkä tuo ärhäkämpi "Moottorijarrutus" voi yllättää, mutta onhan sitä isoja eroa eri polttistenkin välillä.

Vakkari sun muiden avustimien aikaan osa vetelee pitkät pätkä jalkoja lepuutelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Muista, että siellä on takaluukussa reunoillakin lokerot mihin saa tavaraa ja takaluukun pohjalevyn alla on oikeasti aika isokin lisätila tavaroille.

Model 3:ssa on myös takakontin pohjalla lisätilaa ja kuin myös sivuilla.

Model Y:ssä on hattuhylly.

Ei aivan ensimmäisissä malleissa ainakaan mukana tullut. Ja eikös tuo nykyinennkin hattuhylly ole tyyliin magneeteilla tms. paikoillaan? Tosielämän kolaritilanteessa lentäisi paikoilttaan(?)
 
Model 3:ssa on myös takakontin pohjalla lisätilaa ja kuin myös sivuilla.



Ei aivan ensimmäisissä malleissa ainakaan mukana tullut. Ja eikös tuo nykyinennkin hattuhylly ole tyyliin magneeteilla tms. paikoillaan? Tosielämän kolaritilanteessa lentäisi paikoilttaan(?)
Mutta eikös nuo hattuhyllyt ole vain näkösuojia muissakin ? Erikseen sitten tavaratilan suoja, jolilla estetään tavaroiden lentely matkustamon puolelle. Näin ainakin nykyisessä kulkuneuvossani.. Eli sähköinen näkösuoja on aina toiminnassa, ja varsinainen suoja on rullalla joka vedetään tarvittaessa matkustamon ja tavaratilan eteen ( ei siis hattuhylly vaan "väliseinä". ). Ei tuo hattuhylly/näkösuoja kyllä paikaltaan lahde ilman väkivaltaa, mutta silti siellä on myös tuollainen väliseinä.

Ilmeisesti tuossa ei kuitenkaan ole sitä varsinaista suojaa ollenkaan?
 
MG4 huoltokokemuksia:




Vielä on vähän parannettavaa ja jos ei muuta niin tästä lisää löylyä kriitikoille! Hyvä ettei ole mitään isompaa ollut.
 
MG4 huoltokokemuksia:




Vielä on vähän parannettavaa ja jos ei muuta niin tästä lisää löylyä kriitikoille! Hyvä ettei ole mitään isompaa ollut.

En katsonut kokonaan, mutta alussa kertoi, kolme jotain vikaa, joita ei korjattu. (Suomi video siis, eli kertoo tästä käytettyjen tuojan huollosta)
 
En katsonut kokonaan, mutta alussa kertoi, kolme jotain vikaa, joita ei korjattu. (Suomi video siis, eli kertoo tästä käytettyjen tuojan huollosta)
3 vikaa: Softapäivitys, viheltävä ääni ajossa oikealta takaa ja pohjalevy repsotti.
1 huolto: Softapävitys, ei onnistunut. Viheltävä ääni, korjasivat oven tiivisteitä, ei auttanut, pohjalevy tilattiin.
2 huolto: Softa ei kokonaan, mutta yksi osa onnistui, lisää tiiveisteiden korjausta, ei auttanut, pohjalevyä ei vielä laitettu. Uusi vika, ratinlämmitin ei toiminut, korjattiin. (liitin oli irti)
3 huolto: Pohjalevy vaihdettu <- oli vain tämä huollon aiheena.

Kokemukset: Tyytyväinen silti, koska mikään ei ole katastrofi, ymmärsi että uusi auto ja uudet viat, huoltokin opettelee ja varaosat tulee ruotsista tai ruotsi tilaa keskusvarastolta = voi kestää. Kehui myös laajaa huoltoverkostoa.
 
Kokemukset: Tyytyväinen silti, koska mikään ei ole katastrofi, ymmärsi että uusi auto ja uudet viat, huoltokin opettelee ja varaosat tulee ruotsista tai ruotsi tilaa keskusvarastolta = voi kestää. Kehui myös laajaa huoltoverkostoa.

Kokemuksia Mazdasta:

1. rämisee tiivisteet ovessa (kaappariovet)
2. toisinaan ei kaikki pikalaturit toimineet, kun antoivat kättelyvirheen
3. softapäivitystä haluaa

1. huolto: kaikki korjattiin ja sen jälkeen toiminut ongelmitta. Tiivisteet vaihdettiin uusiin (oli rekkula Mazdalla), laturiyksikön päivitys, softaversio päivitettiin. Kesto, 2h30min. Auto tuli pestynä huollosta. Hinta 124,53€.

Et saa olla ton kiinapaskeen kanssa kyllä aikamoinen shamaani jos luulee, että nuo softat korjaantuisivat koskaan (koska miksi korjata, ei kiinalaiset mitään tykkää päivitellä ekan vuoden jälkeen). Se että "huolto opettelee" on kyllä niin kusinen tekosyy, et hävettää. Huolto joko osaa tai ei osaa.
 
EX30 koeajoarvosteluita saanut alkaa näköjään tänään julkaista.

Olen tässä katsellut useampia koeajovideoita Youtubesta ja lukenut artikkeleita ja näyttäisi että vastaanotto on todella positiivinen. Hyvä ajettava, hiljainen, ei mitään huomattavia omituisuuksia ja vaikka käyttis näyttäisi Google mapsin osalta hieman nykivän ruudunpäivityksen suhteen, käytettävyys ja sulavuus näyttäisi olevan hyvällä tolalla.

Vaikuttaa erittäin hyvältä. Jotenkin alkanut tykkäämään tuosta muotoilustakin enemmän mitä enemmän autoa nähnyt liikkeessä.

Sen kyllä sanon että toi vaalea sistusus rappukäytävätekstuurilla on kyllä niin hirveän näköinen että en ihan ymmärrä mikä siinä on ollut ideana. Itelle tulee onneks indigo.

Tässä Moottorin artikkeli Koeajo: Volvo EX30 – missä kohti Volvon edullista sähköautoa on oikein säästelty?
 
Maahantuoja on luvannut, että autoja saadaan Suomeen riittävästi. Aluksi ne tulevat Kiinasta, mutta innostus EX30:a kohtaan on ollut Euroopassa niin suuri, että sen valmistus alkaa vuonna 2025 Volvon tehtaalla Belgiassa.

Tämä oli hyvä uutinen :thumbsup:
 
Et saa olla ton kiinapaskeen kanssa kyllä aikamoinen shamaani jos luulee, että nuo softat korjaantuisivat koskaan (koska miksi korjata, ei kiinalaiset mitään tykkää päivitellä ekan vuoden jälkeen). Se että "huolto opettelee" on kyllä niin kusinen tekosyy, et hävettää. Huolto joko osaa tai ei osaa.
Näinhän se on, kaikkien muunmaalaisten autojen huollot menee aina ykkösellä maaliin asti.

Ja itsekin ajelen tuollaisella europaskeella, josta en kuvittele, että softaviat koskaan korjaantuisivat. Aika shamaani saa olla, jos kuvittelee, että tsekkiläinen/saksalainen/espanjalainen kippo kannattaa missään tilanteseessa enää koskaan ostaa.

Onneksi sentään tuo Kiinassa valmistettava amerikkalainen auto hoitaa softansa kunnolla, ei ole vikoja eikä ominaisuudet muutu yllättäen.
 
Näinhän se on, kaikkien muunmaalaisten autojen huollot menee aina ykkösellä maaliin asti.

Ja itsekin ajelen tuollaisella europaskeella, josta en kuvittele, että softaviat koskaan korjaantuisivat. Aika shamaani saa olla, jos kuvittelee, että tsekkiläinen/saksalainen/espanjalainen kippo kannattaa missään tilanteseessa enää koskaan ostaa.

Ehdottomasti menee. Mutta noin jos oikeasti mietitään, niin onhan sentään nuo mainitsemat tsekkiläiset ja muut VAG-luomukset saaneet päivityksiä. Onko ominaisuuksia niistä pudonnut irti? Ei, se on Teslan juttuja. Mutta en oikein jaksa uskoa, että takaporttia pisin tuodut halppiskiinalaissähkikset olisivat mitenkään prio 1 täällä Suomessa kenellekään. Onhan MG toki merkkinä tunnettu ja kaikkea, mutta edelleen ei tiedetä mitään softatuesta, materiaalien kestävyydestä jne. Oma VAG on mm. käynyt valovaihdossa ja ties missä, mutta korjattu on joka kerta. Ei olla sanottu "ei osata".
 
Onnistuin löytämään tuosta keväällä tulossa olevasta Sitikan e-C3 uutuudesta arenaev:n sivuilta lyhyen esittelyn


jonka mukaan pitäisi olla lämpöpumppukin ehkä mukana.
Ei ilmeisesti ole kuitenkaan ILPpiä ensi vaiheessa autossa mukana, kuten äskettäisestä Autoliiton brittivastineen RAC:n esittelystä ilmenee:
Mutta tulihan se Pösöönkin (e-2008) vasta hieman jälkijunassa ensimmäisessä pikku päivityksessä.
 
Ei ilmeisesti ole kuitenkaan ILPpiä ensi vaiheessa autossa mukana, kuten äskettäisestä Autoliiton brittivastineen RAC:n esittelystä ilmenee:

Jos se ILPin puute tekee tuosta sen tonnin-pari edullisemman niin mielestäni täysin hyväksyttävää tuon tyyppisessä autossa.

Tietysti nice to have varuste ja pidentää toimintamatkaa tietyissä olosuhteissa, mutta tuskin tuota moni ostaa maantie/motarietappeja varten.
 
BMW:tä uutta akkuteknologiaa...jo reilun vuoden kuluttua. Tonnin rajaa tämäkin kolkuttelee siis.

BMW-pomo mainitseekin nimeltä Teslan, ja sanoo sen akkuteknisen etumatkan päivien olevan nyt luettu.

.


ja aika taas näyttä onko puheissa katetta.....

Jos ei kukaan koskaan usko tojon puheisiin, niin uskotaanko tätä sitten ?
 
Jos ei kukaan koskaan usko tojon puheisiin, niin uskotaanko tätä sitten ?
No siis. Eihän tuossakaan jutussa nyt mitään ihmeellistä kerrottu. Vastataan siis vaikka, että haluan uskoa, mutta aika näyttää.

Mutta ei kai sitä niin vaan keksitä akkuihin mitään uutta ja mullistavaa bmw:n toimesta, jos ei nämä isot akkufirmatkaan sitä keksi? Tätä siis pohdiskelen lähinnä.
 
Halpoja mainosmillimetrejä autofirmoille tehdä tiedoksiantoja uudesta ja mullistavasta akkuteknologiasta. Enemmän tykkään lukea akkufirmojen pressejä ja kun haluan haaveilla niin yliopistojen rahan kerjuu pressejä,
 
BMW:tä uutta akkuteknologiaa...jo reilun vuoden kuluttua. Tonnin rajaa tämäkin kolkuttelee siis.



.


ja aika taas näyttä onko puheissa katetta.....

Jos ei kukaan koskaan usko tojon puheisiin, niin uskotaanko tätä sitten ?
Teslalta ei ole sitten 2170 jälkeen tullut mitään uutta. 4680 oli täysi floppi.
 
Eipä sinänsä mikään uutinen ole, että Teslan akkuteknologia etumatka on kiritty (lisänä voi tietty olla paketointia, latausta, käyttötapaa yms. mistä voidaan keskustella). VW id7 osoittaa myös, että moottorien kohdalla ollaan kiritty myös aika samoihin.
 
No siis. Eihän tuossakaan jutussa nyt mitään ihmeellistä kerrottu. Vastataan siis vaikka, että haluan uskoa, mutta aika näyttää.

Mutta ei kai sitä niin vaan keksitä akkuihin mitään uutta ja mullistavaa bmw:n toimesta, jos ei nämä isot akkufirmatkaan sitä keksi? Tätä siis pohdiskelen lähinnä.
Lainas artikkelista (näköjään ampparin linkki oli, siivottu)

energiatiheydeltään ainakin 20 prosenttia aiempia tehokkaampia.

Baijerissa tehtyjen laskelmien mukaan niiden tarjoama toimintamatka ja latautumisnopeus ovat 30 prosenttia nykytekniikkaa suurempia. Asiasta kertoo muun muassa GreenCarReports.
Ja sitten lopussa se mainittu Teslan etumatka kurottu.

Kyllä tuon voi uskoa että energiatiheys pyöristettynä 20% aiempaa tehokkaampi, kyllä nämä li-ion sukuiset akut on historian aikana harpponut paljon.

Tuo ei tosiaan kerro mihin aimepaan verrattuna, saati sitä mikä ero Teslan akkuihin, sekin vähän hämärää energiatiheys tilavuuteen vai painoon ja lopputoteutuksen vain kennojen osalta.

Tuo loppu, toimintamatka 30 prosentti suurempi, siinä varmaan hypätty johonkin automalliin ja verrattuna edelliseen.
Latausnoepuskin antaa tarinankerronnassa vapauksia, puhutaanko ko automallin osalta tyhjästä täyteen, vain mistä.

Asiakasta toki kiinostaa uuden haluamansa kokoluokan automallin kantama, kulutus, luotettavuus ja ennenkaikkea hinta. (siis akkuominaisuuksiin liittyne), ja toki se latausnopeus, varsinkin jos ei kotilatausta ja tai jos kantama ei riitä lähtö- laturilta - seuraavalle kohteen laturille
 
Mersun CLA (2024 lopulla) mallihan on tosiaan tulossa uudella platformilla. WLTP kulutus olisi 12kW/h/100km, 800V järjestelmä, 700km range, latausnopeus 15minuuttia 400km. Kokoluokka polestar2 tai pienempi. Hinnasta ei vielä tietoa mutta pienenä mersuna jos haluaa jotain veikata, ehkä lähtöhinta jonkin matkaa 50t päälle ja lisävarusteita varmaan saa toisen moiset lätkittyä jos viimeisen päälle varustelee.
 
Bemarin tulevat (Samsungin valmistamat?) akkukennot ovat siis samanlaisia kuin Teslan 4680, mutta korkeampia. Eli 95mm ja 120mm korkeita (4695, 46120). BMW siis tässä selvästi on ottanut mallia Teslasta, ja hyvä niin. Formaattihan on sellainen joka on suunniteltu tuotantokustannusten pienentämiseen vs. muun tyyppiset kennot.

Formaatti on yksi asia, akkukemia toinen. Eikä liity toisiinsa.
 
Bemarin tulevat (Samsungin valmistamat?) akkukennot ovat siis samanlaisia kuin Teslan 4680, mutta korkeampia. Eli 95mm ja 120mm korkeita (4695, 46120). BMW siis tässä selvästi on ottanut mallia Teslasta, ja hyvä niin. Formaattihan on sellainen joka on suunniteltu tuotantokustannusten pienentämiseen vs. muun tyyppiset kennot.

Formaatti on yksi asia, akkukemia toinen. Eikä liity toisiinsa.
Miksi se Bemari olisi ottanut "mallia"? Ei kai tuo nyt mikään mullistava Tesla-spesifinen mullistava idea ollut tuotantokustannusten tiputtamiseksi :confused:
 
Bemarin tulevat (Samsungin valmistamat?) akkukennot ovat siis samanlaisia kuin Teslan 4680, mutta korkeampia. Eli 95mm ja 120mm korkeita (4695, 46120). BMW siis tässä selvästi on ottanut mallia Teslasta, ja hyvä niin. Formaattihan on sellainen joka on suunniteltu tuotantokustannusten pienentämiseen vs. muun tyyppiset kennot.

Eikös noissa kennoissa ole ihan oma geometriansa. Miten ottanut mallia Teslasta ? Ja valmistuskumppani kiinalainen.

Sen syvemmälle monimutkaiseen akkutekniikkaan kaivautumatta esimerkiksi BMW käyttää nykyään yleisesti tiiviimpään pakettiin mahtuvia suorakaiteen muotoisia akkukennoja. Hyppy uuteen akkuteknologiaan tehdään sylinterin muotoisiin kennoihin nojautuen.

Saksalaismerkki on kehittänyt akkutekniikkaansa itse. Massatuotettuna akut on määrä valmistaa kiinalaisten Catlin ja Eve Energyn kuudessa tehtaassa. Näistä kustakin kaksi sijaitsee Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
 
Nyt on itsellä mennyt uutiset ohi ja tämä rupesi kiinnostamaan. Miksi 4680 oli floppi? Jossain joku testi tai artikkeli aiheesta?
Verrattuna siihen battery day hypeen ei mitään luvattuja parannuksia rangeen yms ole tullut. Tämä on toki ihan normaalia eikä kovin moni enää taida Muskin lupauksia kuunnella.
 
Eikös Teslan kehittämässä 4680:ssa ollut jippo + ja - napojen sisäiseen kytkentään, jonka piti parantaa mm. sen virran anto- ja ottokykyä?
Tuo akun fyysinen koko on nyt niin triviaali asia, ihmettelen miksi joku sillä haluaa edes paukutella henkseleitään.
 
Eikös Teslan kehittämässä 4680:ssa ollut jippo + ja - napojen sisäiseen kytkentään, jonka piti parantaa mm. sen virran anto- ja ottokykyä?
Tuo akun fyysinen koko on nyt niin triviaali asia, ihmettelen miksi joku sillä haluaa edes paukutella henkseleitään.

" They claimed to be “unlocking” up to a 54 percent increase in the range for Tesla vehicles and energy density for its energy products like the Powerwall. "

" Baglino and Musk also claimed a 56 percent reduction in the dollars per kilowatt hour compared with Tesla’s existing cells but did not name a dollar figure. "
 
Teslalla on 4680 gen 2 tuotannossa, ja kolmannen sukupolven testituotantolinja pystytyksessä.

Kaiken kaikkiaan Giga Teksasissa on ollut yksi tuotantolinja tähän asti, mutta Q3 callin aikana mainittiin että toinen on jo tuotannossa ja kaksi lisää käynnistyy tämän vuoden aikana. Ja että samalle tehtaalle tulee neljä linjaa lisää vuoden 2024 aikana. Eli akkukennojen tuotantoa skaalataan voimakkaasti ylöspäin.
 
Onko noita Teslan 4680 kennoja edes missään autossa vielä? Cybertruckkiin tulee juu, mutta onko ollu vielä missään muussa?

Pääosin Teslahan käyttää Panasonicin, LG:n, Bydin ja CATL:n akkuja, riippuen automallista ja tehtaasta.
 
Onko noita Teslan 4680 kennoja edes missään autossa vielä? Cybertruckkiin tulee juu, mutta onko ollu vielä missään muussa?

Pääosin Teslahan käyttää Panasonicin, LG:n, Bydin ja CATL:n akkuja, riippuen automallista ja tehtaasta.
Eikö osassa Model Y malleja ole, mutta vain usan markkinoilla.
 
Onko noita Teslan 4680 kennoja edes missään autossa vielä? Cybertruckkiin tulee juu, mutta onko ollu vielä missään muussa?

Pääosin Teslahan käyttää Panasonicin, LG:n, Bydin ja CATL:n akkuja, riippuen automallista ja tehtaasta.

Ekan sukupolven kennoja on ollut joissain Teksasissa valmistetuissa Y:ssä. Cybertruckissa on toisen sukupolven kennot.

Käytännössähän käynnissä on ollut jonkinlainen esituotanto/protoilu sekä Kato Roadilla Kaliforniassa ja yhdellä tuotantolinjalla Teksasissa. Eli enemmänkin on ollut kyse valmistusprosessin kehittämisestä ja valmistuslinjan kehittämisesta toistaiseksi.
 
Jännä miten facessa moni ihmettelee tuota ISA:aa tuossa uudessa kolmosessa ja kiroaa kun on tällänenkin pitänyt EU:n keksiä. Tällä palstalla taas moni tuntu olevan ihan sinut semmoisen pimputuksen kanssa, ”ei haittaa, menkää ylinopeutta ajavat vaan ohi” :)
 
Jännä miten facessa moni ihmettelee tuota ISA:aa tuossa uudessa kolmosessa ja kiroaa kun on tällänenkin pitänyt EU:n keksiä. Tällä palstalla taas moni tuntu olevan ihan sinut semmoisen pimputuksen kanssa, ”ei haittaa, menkää ylinopeutta ajavat vaan ohi” :)
Ilmeisesti Teslassa tuon saa aika helposti pois päältä painamalla nopeusrajoitusmerkkiä näytöllä. Mutta onhan tuo todella ärsyttävä ominaisuus kun alkaa piipittää jos mittarinopeus ylittää rajoituksen kilometrilläkin. Eli käytännössä et voi ajaa edes nopeusrajoituksen mukaan ilman pimputusta.
 
Ilmeisesti Teslassa tuon saa aika helposti pois päältä painamalla nopeusrajoitusmerkkiä näytöllä. Mutta onhan tuo todella ärsyttävä ominaisuus kun alkaa piipittää jos mittarinopeus ylittää rajoituksen kilometrilläkin. Eli käytännössä et voi ajaa edes nopeusrajoituksen mukaan ilman pimputusta.
Eikö se raja ollut about 3km/h.
 
Eikö se raja ollut about 3km/h.
En ole ihan varma mutta ei tuo 3 km/h myöskään riitä edes mittarivirheen korjaamiseen.

Edit. Kyllä tuo vaikuttaisi että varoitus tulee kilometrinkin ylityksestä.

The cascaded acoustic warning and cascaded haptic warning shall be provided, when any of the following conditions are met, for constant vehicle speeds:

(a) Speedometer speed ≥ 130% perceived speed limit, for 3.0 seconds and longer;

(b) Speedometer speed ≥ 120% perceived speed limit, for 4.0 seconds and longer;

(c) Speedometer speed ≥ 110% perceived speed limit, for 5.0 seconds and longer;

(d) Speedometer speed > 100% perceived speed limit, for 6.0 seconds and longer.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä miten facessa moni ihmettelee tuota ISA:aa tuossa uudessa kolmosessa ja kiroaa kun on tällänenkin pitänyt EU:n keksiä. Tällä palstalla taas moni tuntu olevan ihan sinut semmoisen pimputuksen kanssa, ”ei haittaa, menkää ylinopeutta ajavat vaan ohi” :)

Taitaa vielä tällä palstalla keskustelevilla olla sen verran vanhaa mallia autot ettei niissä ole vielä niin agressiivista ylinopeushälyä kuin uusimmissa automalleissa on.
Esim. 2022vm Skoda Enyaq 80:ssä ei vielä ole pimputukset päällä ellei tahdo, vain pieni huutomerkin ikoni ilmestyy mittaristoon kun ylittää (auton arvaaman) rajoituksen yli 10km/h. Uudessa Enyaq 85:ssä asia voi olla jo toisin ja pimputukset päällä aina jokaisessa startissa ja joutuu aina hiljentämään ne, tosin tämä vain arvaus ei tieto, joku joka koeajanut ko. mallin niin voinee vahvistaa/kumota.

Tosin tämähän ei rajoitu mitenkään sähköautoihin, vaan samat pimputtelut EU määräsi myös muillakin energiamuodoilla kulkeviin uusiin autoihin.
Onneksi jokainen autotestejä julkaiseva taho näyttää muistavan mainita aina testien yhteydessä saako kysesestä mallista pimputukset pois päältä helposti, vaikeasti vai ei ollenkaan.
Onhan noi hermoja raastavia ominaisuuksia, aivan kuten start-stop automaattisammutus. Onneksi tästä ei sähköautossa ole riesaa.
 
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
 
Kyllä minä luen sekä polttis ja säkis uutisia ihan yhtä suurella mielenkiinnolla. Ja tod näk polttomootori tulee olemaan seuraavassakin. Sähkistarjonta kun vielä sen verran rajoittunutta/kallista/eksoottista. uusista autoista siis puhun.

Auto kun on paljon muutakin kuin pelkkä voimalinja.
 
Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
En ole lukenut aikoihin. Oma fiilis on vähän sama kun vaikka silloin kun tuli litteät telkkarit ja näytöt.

Eli vähän kun olisi ostanut CRT telkkarin vaikka sai jo LCD telkkarin. Tai jos olisi ostanut nokian näppäinpuhelimen kun oli jo iphonet ja muut.

Tai ehkä ostaa on väärä sana, mutta että olisi lukenut arvosteluita crt telkkareista ja innostuisi niistä, toki itsekkin ostin käytettynä laajakuva crt telkkarin parilla kympillä käytettynä vaikka olisi saanut LCD telkkareitakin, mutta ei toki opiskelijana ollut varaa.

Minkäänlainen polttomoottori auto ei kyllä herätä mitään omistamisen halua. En haluaisi edes mitään ferraria tai lamborghinia jos niissä on polttomoottori. Ennen sentään jotenkin pidin noita miljoonia maksavia superautoja hienona, mutta nyt tuntuvat lähinnä typeriltä.
 
Itse katsoin jutun jopa ramcharcherista, vaikka niitä jenkkilotjia ei ole mitään mielenkiintoa käyttää ja/tai hankkia. Ihan mielenkiintoinen range extender versio pickupista,jossa polttikseen vaihtaa niin tulee about 500mailia lisää toimintamatkaa. Akkuhan tuossa on 92kWh joten jokapäiväinen paikallispyörittely + pitkän matkan vetokyky on tuollaisessa ainakin paperilla ylivoimainen yhdistelmä.

Polttistestejä tulee jonkin verran katsottua vaikka puhdasta polttomoottoria ei olekaan kiinnostusta ostaa. Aika usein noista on plugariversio olemassa jotka sitten kiinnostavat kyllä.

Mitä miljoonia maksaviin superautoihin tulee, niin onhan se aika hieno että joku Ferrari on ajajalle mielenkiintoinen ja intoa aiheuttava ajettava ja sitten toisaalta sillä voi rullailla pelkällä sähköllä hiiren hiljaa.
 
Täytyy myöntää, että ei ole polttomoottorit kiinnostanut yhtään. Jäänyt kaikki uutuuksien esittelyt katsomatta polttis- ja plugin-hybrid puolella. Ennen niitä tuli kuitenkin katsottua aktiivisesti.
 
Onhan noi hermoja raastavia ominaisuuksia, aivan kuten start-stop automaattisammutus. Onneksi tästä ei sähköautossa ole riesaa.
Muinoin kun oli diesel bmw missä oli tämä start&stop, sen sentään sai koodattua ihan bmw testerillä pysymään disabloituna joka startin jälkeen. BMW oli siis jättänyt auton ohjelmistoon tälläisen mahdollisuuden. Voipi olla että tätä ISA:aa ei saa mistään autosta samalla tavalla pysymään disabloituna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom