Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No, totta, ilmaa on vain totuttu autotekniikassa sanomaan yksinkertaisesti ilmaksi vaikka happi kemialliseen reaktioon potettavan yhdisteen kanssa osallistuu. Ilokaasu on sitten ilokaasua ja ja puukaasuttimissa oli häkä. Osallistuu se happi myös silloin palotapahtumaan kun skruudaat jotain ja keho hyödyntää energiaa. Harva tässäkään yhteydessä sitä mainitsee.On siellä kaasuläppäkotelo, joka ihan kirjaimellisesti annostelee moottoriin virtaavan kaasun (hapen) määrää. Läpän asento ei ole suoraan yhteydessä kaasupolkimen asentoon, vaan ecu-päättelee optimaalisen asennon antureilta saamiensa arvojen perusteella.
Uskon että nimitys kaasupoljin säilyy, kuten kommenteissa käynyt ilmi että harva sitä polttiksissa ajatellut jonain kaasumäärän ohjaamiseen, ja jo automaattien myötä se jo ollut aiempaa enemmän nopeuden säätämistä varten. Siis ohjainpurkki säätää moottoria, voimansiirtoa niin että asennolla enemmän tai vähemmän tietty nopeus. (mallikohtaisia eroja).On siellä kaasuläppäkotelo, joka ihan kirjaimellisesti annostelee moottoriin virtaavan kaasun (hapen) määrää. Läpän asento ei ole suoraan yhteydessä kaasupolkimen asentoon, vaan ecu-päättelee optimaalisen asennon antureilta saamiensa arvojen perusteella.
Ajattelitelitteko kauanki jatkaa offtopikkia polttomoottereita?No, totta, ilmaa on vain totuttu autotekniikassa sanomaan yksinkertaisesti ilmaksi vaikka happi kemialliseen reaktioon potettavan yhdisteen kanssa osallistuu. Ilokaasu on sitten ilokaasua ja ja puukaasuttimissa oli häkä.
Mun puolesta voidaan lopettaa vaikka heti keskustelu joka lähti liikkeelle sähköauton elektronipolkimesta.Ajattelitelitteko kauanki jatkaa offtopikkia polttomoottereita?
Muista, että siellä on takaluukussa reunoillakin lokerot mihin saa tavaraa ja takaluukun pohjalevyn alla on oikeasti aika isokin lisätila tavaroille.
Model Y:ssä on hattuhylly.
Mutta eikös nuo hattuhyllyt ole vain näkösuojia muissakin ? Erikseen sitten tavaratilan suoja, jolilla estetään tavaroiden lentely matkustamon puolelle. Näin ainakin nykyisessä kulkuneuvossani.. Eli sähköinen näkösuoja on aina toiminnassa, ja varsinainen suoja on rullalla joka vedetään tarvittaessa matkustamon ja tavaratilan eteen ( ei siis hattuhylly vaan "väliseinä". ). Ei tuo hattuhylly/näkösuoja kyllä paikaltaan lahde ilman väkivaltaa, mutta silti siellä on myös tuollainen väliseinä.Model 3:ssa on myös takakontin pohjalla lisätilaa ja kuin myös sivuilla.
Ei aivan ensimmäisissä malleissa ainakaan mukana tullut. Ja eikös tuo nykyinennkin hattuhylly ole tyyliin magneeteilla tms. paikoillaan? Tosielämän kolaritilanteessa lentäisi paikoilttaan(?)
MG4 huoltokokemuksia:
Vielä on vähän parannettavaa ja jos ei muuta niin tästä lisää löylyä kriitikoille! Hyvä ettei ole mitään isompaa ollut.
3 vikaa: Softapäivitys, viheltävä ääni ajossa oikealta takaa ja pohjalevy repsotti.En katsonut kokonaan, mutta alussa kertoi, kolme jotain vikaa, joita ei korjattu. (Suomi video siis, eli kertoo tästä käytettyjen tuojan huollosta)
Kokemukset: Tyytyväinen silti, koska mikään ei ole katastrofi, ymmärsi että uusi auto ja uudet viat, huoltokin opettelee ja varaosat tulee ruotsista tai ruotsi tilaa keskusvarastolta = voi kestää. Kehui myös laajaa huoltoverkostoa.
Näinhän se on, kaikkien muunmaalaisten autojen huollot menee aina ykkösellä maaliin asti.Et saa olla ton kiinapaskeen kanssa kyllä aikamoinen shamaani jos luulee, että nuo softat korjaantuisivat koskaan (koska miksi korjata, ei kiinalaiset mitään tykkää päivitellä ekan vuoden jälkeen). Se että "huolto opettelee" on kyllä niin kusinen tekosyy, et hävettää. Huolto joko osaa tai ei osaa.
Näinhän se on, kaikkien muunmaalaisten autojen huollot menee aina ykkösellä maaliin asti.
Ja itsekin ajelen tuollaisella europaskeella, josta en kuvittele, että softaviat koskaan korjaantuisivat. Aika shamaani saa olla, jos kuvittelee, että tsekkiläinen/saksalainen/espanjalainen kippo kannattaa missään tilanteseessa enää koskaan ostaa.
Ei ilmeisesti ole kuitenkaan ILPpiä ensi vaiheessa autossa mukana, kuten äskettäisestä Autoliiton brittivastineen RAC:n esittelystä ilmenee:Onnistuin löytämään tuosta keväällä tulossa olevasta Sitikan e-C3 uutuudesta arenaev:n sivuilta lyhyen esittelyn
Citroen e-C3 44kWh - Full specifications
www.arenaev.com
jonka mukaan pitäisi olla lämpöpumppukin ehkä mukana.
Ei ilmeisesti ole kuitenkaan ILPpiä ensi vaiheessa autossa mukana, kuten äskettäisestä Autoliiton brittivastineen RAC:n esittelystä ilmenee:
BMW-pomo mainitseekin nimeltä Teslan, ja sanoo sen akkuteknisen etumatkan päivien olevan nyt luettu.
No siis. Eihän tuossakaan jutussa nyt mitään ihmeellistä kerrottu. Vastataan siis vaikka, että haluan uskoa, mutta aika näyttää.Jos ei kukaan koskaan usko tojon puheisiin, niin uskotaanko tätä sitten ?
Teslalta ei ole sitten 2170 jälkeen tullut mitään uutta. 4680 oli täysi floppi.BMW:tä uutta akkuteknologiaa...jo reilun vuoden kuluttua. Tonnin rajaa tämäkin kolkuttelee siis.
.”Tesla jää” – BMW siirtyy käänteentekeviin akkuihin, toimintamatka ja latautumisnopeus kasvavat 30 prosenttia
Akkuteknologian muutos pienentää valmistuksen päästöjä 60 prosenttia.www.kauppalehti.fi
ja aika taas näyttä onko puheissa katetta.....
Jos ei kukaan koskaan usko tojon puheisiin, niin uskotaanko tätä sitten ?
Lainas artikkelista (näköjään ampparin linkki oli, siivottu)No siis. Eihän tuossakaan jutussa nyt mitään ihmeellistä kerrottu. Vastataan siis vaikka, että haluan uskoa, mutta aika näyttää.
Mutta ei kai sitä niin vaan keksitä akkuihin mitään uutta ja mullistavaa bmw:n toimesta, jos ei nämä isot akkufirmatkaan sitä keksi? Tätä siis pohdiskelen lähinnä.
Ja sitten lopussa se mainittu Teslan etumatka kurottu.energiatiheydeltään ainakin 20 prosenttia aiempia tehokkaampia.
Baijerissa tehtyjen laskelmien mukaan niiden tarjoama toimintamatka ja latautumisnopeus ovat 30 prosenttia nykytekniikkaa suurempia. Asiasta kertoo muun muassa GreenCarReports.
Miksi se Bemari olisi ottanut "mallia"? Ei kai tuo nyt mikään mullistava Tesla-spesifinen mullistava idea ollut tuotantokustannusten tiputtamiseksiBemarin tulevat (Samsungin valmistamat?) akkukennot ovat siis samanlaisia kuin Teslan 4680, mutta korkeampia. Eli 95mm ja 120mm korkeita (4695, 46120). BMW siis tässä selvästi on ottanut mallia Teslasta, ja hyvä niin. Formaattihan on sellainen joka on suunniteltu tuotantokustannusten pienentämiseen vs. muun tyyppiset kennot.
Formaatti on yksi asia, akkukemia toinen. Eikä liity toisiinsa.
Bemarin tulevat (Samsungin valmistamat?) akkukennot ovat siis samanlaisia kuin Teslan 4680, mutta korkeampia. Eli 95mm ja 120mm korkeita (4695, 46120). BMW siis tässä selvästi on ottanut mallia Teslasta, ja hyvä niin. Formaattihan on sellainen joka on suunniteltu tuotantokustannusten pienentämiseen vs. muun tyyppiset kennot.
Sen syvemmälle monimutkaiseen akkutekniikkaan kaivautumatta esimerkiksi BMW käyttää nykyään yleisesti tiiviimpään pakettiin mahtuvia suorakaiteen muotoisia akkukennoja. Hyppy uuteen akkuteknologiaan tehdään sylinterin muotoisiin kennoihin nojautuen.
Saksalaismerkki on kehittänyt akkutekniikkaansa itse. Massatuotettuna akut on määrä valmistaa kiinalaisten Catlin ja Eve Energyn kuudessa tehtaassa. Näistä kustakin kaksi sijaitsee Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
Teslalta ei ole sitten 2170 jälkeen tullut mitään uutta. 4680 oli täysi floppi.
Verrattuna siihen battery day hypeen ei mitään luvattuja parannuksia rangeen yms ole tullut. Tämä on toki ihan normaalia eikä kovin moni enää taida Muskin lupauksia kuunnella.Nyt on itsellä mennyt uutiset ohi ja tämä rupesi kiinnostamaan. Miksi 4680 oli floppi? Jossain joku testi tai artikkeli aiheesta?
Eikös Teslan kehittämässä 4680:ssa ollut jippo + ja - napojen sisäiseen kytkentään, jonka piti parantaa mm. sen virran anto- ja ottokykyä?
Tuo akun fyysinen koko on nyt niin triviaali asia, ihmettelen miksi joku sillä haluaa edes paukutella henkseleitään.
Miksi Tesla taas kopioi ideansa Volkkarilta? He esittelivät ensin 4680 formaatin.
Eikö osassa Model Y malleja ole, mutta vain usan markkinoilla.Onko noita Teslan 4680 kennoja edes missään autossa vielä? Cybertruckkiin tulee juu, mutta onko ollu vielä missään muussa?
Pääosin Teslahan käyttää Panasonicin, LG:n, Bydin ja CATL:n akkuja, riippuen automallista ja tehtaasta.
Onko noita Teslan 4680 kennoja edes missään autossa vielä? Cybertruckkiin tulee juu, mutta onko ollu vielä missään muussa?
Pääosin Teslahan käyttää Panasonicin, LG:n, Bydin ja CATL:n akkuja, riippuen automallista ja tehtaasta.
Luin väärin näköjään.Tarkoitatko tätä:
JAC (And Volkswagen) Will Develop a 46800 Cell With CBAK Energy
JAC, a Chinese carmaker controlled by Volkswagen, signed a strategic agreement with CBAK for joint product development, including 46800 cells.insideevs.com
Tsekkaappa timeline.
Ilmeisesti Teslassa tuon saa aika helposti pois päältä painamalla nopeusrajoitusmerkkiä näytöllä. Mutta onhan tuo todella ärsyttävä ominaisuus kun alkaa piipittää jos mittarinopeus ylittää rajoituksen kilometrilläkin. Eli käytännössä et voi ajaa edes nopeusrajoituksen mukaan ilman pimputusta.Jännä miten facessa moni ihmettelee tuota ISA:aa tuossa uudessa kolmosessa ja kiroaa kun on tällänenkin pitänyt EU:n keksiä. Tällä palstalla taas moni tuntu olevan ihan sinut semmoisen pimputuksen kanssa, ”ei haittaa, menkää ylinopeutta ajavat vaan ohi”
Eikö se raja ollut about 3km/h.Ilmeisesti Teslassa tuon saa aika helposti pois päältä painamalla nopeusrajoitusmerkkiä näytöllä. Mutta onhan tuo todella ärsyttävä ominaisuus kun alkaa piipittää jos mittarinopeus ylittää rajoituksen kilometrilläkin. Eli käytännössä et voi ajaa edes nopeusrajoituksen mukaan ilman pimputusta.
En ole ihan varma mutta ei tuo 3 km/h myöskään riitä edes mittarivirheen korjaamiseen.Eikö se raja ollut about 3km/h.
Jännä miten facessa moni ihmettelee tuota ISA:aa tuossa uudessa kolmosessa ja kiroaa kun on tällänenkin pitänyt EU:n keksiä. Tällä palstalla taas moni tuntu olevan ihan sinut semmoisen pimputuksen kanssa, ”ei haittaa, menkää ylinopeutta ajavat vaan ohi”
En ole lukenut aikoihin. Oma fiilis on vähän sama kun vaikka silloin kun tuli litteät telkkarit ja näytöt.Tälläisenä pikku galluppina että onko muita täällä jotka eivät enää lue ensimmäistäkään auto uutista tai arvostelua jos se on tehty polttiksesta? Itsellä ei ainakaan millään riitä mielenkiinto lukea uudesta polttismallista ja ne tulee vaan jätettyä väliin. Ei sillä että olisin ehkä ikinä ostamassa uutta autoa koska kilometrejä tulee alta 3 tkm vuodessa mutta aihetta on mielenkiintoinen seurata.
Muinoin kun oli diesel bmw missä oli tämä start&stop, sen sentään sai koodattua ihan bmw testerillä pysymään disabloituna joka startin jälkeen. BMW oli siis jättänyt auton ohjelmistoon tälläisen mahdollisuuden. Voipi olla että tätä ISA:aa ei saa mistään autosta samalla tavalla pysymään disabloituna.Onhan noi hermoja raastavia ominaisuuksia, aivan kuten start-stop automaattisammutus. Onneksi tästä ei sähköautossa ole riesaa.