Yleistä keskustelua sähköautoista

Minä ainakin tykkään tuosta Tesla Model Y yhden polkimen ajosta. Todella harvoin tarvitsee käyttää jarrua ollenkaan. Tiedä sitten olisiko joku rullaus energiatehokkaampaa, mutta vaikea uskoa että ero olisi mitenkään merkittävä. Isompia säästöjä energiassa saavuttaa varmasti ihan muilla keinoin, kuten ennakoivalla ajolla ja välttämällä kovia kiihdytyksiä jne. Ja tuo yhden polkimen ajo on niin mukava, että mielelläni "maksan" siitä hieman pienemmällä rangella kun alkaisin pelaamaan rullaamisen ja jarrupolkimen kanssa.
 
Käsitin tosiaan niin etteivät ota ollenkaan vastaan. Liian pitkät myyntiajat nykyisissä.
Sattumalta pyysin pari viikkoa sitten muutamasta Megane E-Techistä tarjousta. Yksi liike tarjosi nykyisestä autosta (ID.3 2022) vaihtohyvitystä noin 5 000 euroa enemmän kuin vaihdossa mihinkään muuhun malliin olin saanut.

Nettiautossa on muuten yhä kaupan useita lehdistön käytössä olleita testiautoja. Tunnistaa ymmärtääkseni suurimman osan tuosta XRJ-rekkarista.

 
Minun ymmärtääkseni Q4:ssa ei edes ole yhden polkimen ajoa?

Jep, ei tuo Q:n B -moodissa ajo ihan ihan niin sähäkkä yhden polkimen ajona ole mitä muita ajellut, mutta yhtä vastenmielisenä sitä pidän vs rullaus/regen -ohjaus läpyillä :cool:

Tiedä sitten, jos ajelisi putkeen monta viikkoa jollain toisella.
 
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet. :hmm:
 
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet. :hmm:

Yleensä sähköautoilijoille vaan kehittyy Tukholman-syndrooma lataamisen suhteen. Ei se siitä hauskempaa tai nopeampaa silti tee. Ja jos ei esimerkiksi voi ladata autoa töissä tai kotona niin onhan se nyt ongelma jos ei ihan massiiviset sähköautoilulasit ole päässä.
 
Kaikissa se sama tilanne on; ei voi olla regeniä jos akku on täysi, ei oo tilaa minne puskee sitä regeneraation tuomaa virtaa. Ei täysinäiseen litran pulloon saa puoltatoista mahtumaan.

Mistä se ylimääräinen sähkö on tullut? Onko tämä taas näitä "alpeilta lähdin alaspäin" tapauksia, joka sattuu jostain syystä aina kotipihassa? Muussa tapauksessa sen auton saaminen liikkeelle vie aina enemmän kuin regen voi takaisin tuottaa, joten sen pitäisi sinne mahtua.
 
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet. :hmm:
Kyllä se bensa/dieselautoon verrattuna sitä onkin.
Toimii joo jos tosiaan on kotona tai töissä lataus niin ihan hyvin, muuten olisi tosi perseestä.
pitkille matkoille kaikinpuolin huonompi ku polttis.

hankaluutta kuvastaisi ehkä parhaiten että auton tankkaus käsitellään autokoulussa ehkä minuutissa.
Latausta on käsitelty täällä varmaan 100 sivua.
 
Olen nyt ajellut sähkiksellä n. 35 000 km, ja en ole kokenut lataamista koskaan hankalaksi. Kotona riittää se, että laittaa latausjohdon kiinni autoon aina silloin tällöin, ja siinä ei mene kymmentä sekuntia enempää. Pidemmille matkoille annan auton latautua aina 90-100 prosenttiin. Tien päällä on tullut latailtua ehkä parikymmentä kertaa, ja 500 kilsan etapeilla, joita tulee aina silloin tällöin tehtya latauksia on tarvinnut tehdä ainoastaan yhden kerran per matka, ja siihen on kulunut kelistä ja muun taukoilun tarpeesta riippuen 8-40 minuuttia. Kertaakaan ei ole ollut latauspaikalla niin pahaa ruuhkaa, että olisin joutunut odottamaan vuoroa, mutta joskus autoja on ollut latauksessa useampi, mikä on merkinnyt hitaampaa latausta, mutta tällaiset tilanteet eivät ole koskaan kestäneet pitkään. Mitä tulee latauksiin, niin ajallisesti en oikein osaa sanoa, olenko voittanut tai hävinnyt polttikseen verrattuna, mutta lataaminen tuntuu kyllä aina mukavammalta hommalta kuin bensaletkun kahvasta kiinni pitäminen.
 
Enpä nyt tiedä, enemmän olen kuullut sähköautojen latureista ja niiden rikki menemisestä kuin (ladattavien) hybridien ongelmista.
Minä en.

Käytän asiassa maalaisjärkeä, eli ladattavissa hybrideissä on paljon enemmän tekniikkaa joka voi vikaantua (kaksi moottoria, automaattivaihteistot jne.) kuin sähköautossa, tai puhtaassa polttomoottoriautossa. Siten myös keskimääräisesti todennäköisyys jonkun asian tai osan vikaantumiseen on hybrideissä suurempi. Ainoa poikkeus on sähköautojen keskimäärin korkeampi paino joka aiheuttaa lisähaasteita joillekin osin autoa, ml. renkaat.

Kai sekin jotain kertoo että sähköautoissa huoltotarpeet ovat vähäisemmät ja huoltokulut pienemmät.
 
Mistä se ylimääräinen sähkö on tullut? Onko tämä taas näitä "alpeilta lähdin alaspäin" tapauksia, joka sattuu jostain syystä aina kotipihassa? Muussa tapauksessa sen auton saaminen liikkeelle vie aina enemmän kuin regen voi takaisin tuottaa, joten sen pitäisi sinne mahtua.
Tässähän ei olekaan kyse siitä etteikö sähkö mahtuisi akkuun vaan siitä, kuinka nopeasti sitä akkua voi ladata. Eli jos autolla latauskäyrä olisi vaikka sen 50kW vielä 99%:sta 100%:iin, niin silloin myös regen voisi toimia täydellä teholla vaikka akku on yli 99%
 
Typistetty pösö:


Ulkonäkö kyllä hieno. Tuleva nelivetomalli voi olla kova jos ei hinta pomppaa älyttömästi.
Aika pieni tavaratila? (355 L) Esim. ID.3:ssa on selkeästi suurempi (385 L), ja ei ole kovin paljoa isompi kuin Renault Zoe:ssa jota pikkuautoksi haukutaan (338 L).

Minua ainakin näissä yli 40000€ sähköautoissa ihmetyttää pieni tavaratila, ellei mikään Sportster-urheiluauto ole. Kuvittelisi että isomman tavaratilan suunnitteleminen ehkä muuten aika pieneen autoon ei olisi kovinkaan kallis tai kummoinen asia, silti tulee noita Volvon sähkiksiä joissa takapaksiin mahtuu yksi ostoskassi jne. Joo joo kyllä mulle Zoenkin 338L tavaratila arkikäyttöön riittää varsinkin kun se on onneksi aika korkea, mutta olisi se kuitenkin kiva että vaikka isohko sähköpotkulauta mahtuisi takapaksiin paremmin, tai jos olisi taaperoita, isommanpuoleinen lastenvaunu.

Toinen asia mikä kiinnitti huomioni:

Hyvä esimerkki on, ettei latauksen maksimirajaa voi muuttaa eli auto lataa aina sataan prosenttiin, jos latausta ei itse keskeytä. Ominaisuuden puuttuminen on sikäli erikoista, että yleensä tiettyä akkukemiaa käyttäviä litiumioniakkuja ei suositella ladattavaksi päivittäin täyteen.
Renauilt Zoe:ssa on sama mutta kuvittelin että uudemmissa olisi ihan peruskauraa lataustasojen rajoitukset yms., ei pitäisi olla vaikeaa toteuttaa teknisesti, yksi if-then-else-haistavittu lause koodiin kun autot kuitenkin tietävät selvästi lataustason.

Sama ilmeisesti on Open Mokka:ssa, ainakaan työkaveri ei sen äpistä löytänyt mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa, 100% menee jos antaa ladata.

Tuo on sikälikin outoa että kyllä esim. vanhan Zoen softasta löytyy esim. latauksen ajastustoimintoa ja mitä vielä, luulisi että niiden ohjelmointi on ollut paljon haastavampaa kuin latauksen maksimitason määritteleminen. Ellei sitten ole koettu että tavallisen käyttäjän ei pidä miettiä lataustasoja, menee raukan pää sekaisin liiasta ajattelemisesta voi voi.

Renaultin maahantuojalta kysyttäessä heidän näkökantansa on että kyllä Zoen voi ladata aina täyteen 100%, ei se kuulemma vaikuta juurikaan akun elinikään. Sori, en usko. Olen akunlatauskriittinen.
 
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet. :hmm:

Onhan tuo suorastaan typerää puuhaa jos joutuu latailemaan vaikka muutoin kuin kotona nukkuessa/töissä ollessa/tms. Ja en kyl tunne ketään joka tuosta toisin ajattelisi. Toki tällä palstalla tuokin homma osattu romantisoida suorastaan nautinnolliseksi tapahtumaksi kusisilla huoltoasemilla.
 
Onhan tuo suorastaan typerää puuhaa jos joutuu latailemaan vaikka muutoin kuin kotona nukkuessa/töissä ollessa/tms. Ja en kyl tunne ketään joka tuosta toisin ajattelisi. Toki tällä palstalla tuokin homma osattu romantisoida suorastaan nautinnolliseksi tapahtumaksi kusisilla huoltoasemilla.
Harrastin aikoinaan pari kuukautta tuota latailua kaupan käynnin aikana, tai kun kävin jossain. Kauhea työ kyllä ja ihan perseestä. Piti venyttää esim. kaupassa käyntiä että sai tarpeeksi juissia. Sitten kun ei ollut mitään asiaa minnekään mutta pakko ladata niin illalla istumaan autoon tai potkimaan ulos renkaita. Joskus aika kului vain Netflixin kanssa. Tunsi itsensä hölmöksi.
 
Renaultin maahantuojalta kysyttäessä heidän näkökantansa on että kyllä Zoen voi ladata aina täyteen 100%, ei se kuulemma vaikuta juurikaan akun elinikään. Sori, en usko. Olen akunlatauskriittinen.
Puhdasta spekulointia toim huom. Se on kai siitäkin kiinni kuinka valmistaja laittaa puskuria latauksen yläpäähän. Jos Teslalla on yläpäässä 1% ja Rellulla 10% niin on erilainen tarve pitää autoa yleensä vajaassa latauksessa.
 
Ilmeisesti Teslassa on taas tuo säätö. Ja vaikka kaikki eivät yhden polkimen ajoa kaipaakaan niin onhan se monille selvä puute / ainakin omasta mielestä yksi sähköauton eduista ettei tarvitse vähän väliä vaihtaa jalkaa polkimelta toiselle. Toki voisin minäkin elää ilmankin sitä, voisin elää ilman sähköautoakin tai jopa ilman autoa kokonaan.
Zoe:ssa on D ja B valinta, missä B jarruttaa ja regeneroi huomattavasti voimakkaammin siinä missä D muistuttaa enemmän automaattivaihteista polttisautoa. D kyllä (ilmeisesti) regeneroi sähköä kaasua höllätessä ja varsinkin jarrua painaessa, mutta ei niin voimakkaasti kuin B.

Kohta kaksi vuotta auto ollut, ja ajan edelleen D-tilassa. Silloin tällöin kun laitan B:n päälle ihan mielenkiinnosta, tuskastun nopeasti siihen kuinka tarkkana kaasupolkimen kanssa pitää olla ettei vauhti hidastu liian nopeasti. D-tilassa kaasupolkimen käyttö on paljon suurpiirteisempää ja "no vähän sinne päin", aiheuttaa vähemmän stressiä.

Lisäksi tarvetta B-regen-tilalle vähentää se että ajan varsin paljon vakkari päällä. En edes ole varma onko D ja B-tilalla merkitystä silloin kun käyttää vakkaria, yhtä tarkastihan se silloin yrittää pitää nykyistä nopeutta, tarvittaessa jarruttamalla alamäissä, ja silloin mittarin mukaan regeniä tapahtuu, myös D-tilassa.

Kolmas ja vähäisin syy D-tilan käyttöön on että pysyy sentään mielessä missä se jarrupoljin on, kun sitä silloin tällöin joutuu käyttämään. Niitä tilanteita varten kun tulee hätäjarrutus, ettei vahingossa paina kaasupoljinta pohjaan tai jotain.

B-tila voisi saada minulla enemmän kannatusta jos ajelisin jotain taksia Helsingin keskustassa missä pitää jatkuvasti pysähdellä valoissa ja vauhti vaihtelee koko ajan voimakkaasti. Ajeluni on kuitenkin pääasiassa kehäteillä ja moottoriteillä 60-120km/h; tosin jos olen eksynyt Helsingin keskustaan autollani, en tunne sielläkään pakottavaa tarvetta laittaa B:tä silmään. Saattaisin näin tehdä, jos siellä ajelu olisi päivittäistä.
 
Puhdasta spekulointia toim huom. Se on kai siitäkin kiinni kuinka valmistaja laittaa puskuria latauksen yläpäähän. Jos Teslalla on yläpäässä 1% ja Rellulla 10% niin on erilainen tarve pitää autoa yleensä vajaassa latauksessa.
55kWh brutto ja 52kWh netto, siitä voi yrittää päätellä miten iso puskuri ylös jää (1,5 kWh, jos puskuri jakaantuu tasan alas ja ylös?)

Olkoot puskuri vaikka 20% ylhäällä, litiumioniakuilla tehdyt testit kertovat että jo esim. 80% (todellisessa) lataustasossa pitäminen kuluttaa akkua paljon nopeammin kuin vaikkapa 60% lataustasossa pitäminen. Toki, ei se sähköautoissakaan aina tuo 80% kunhan sillä ajetaan säännöllisesti, mutta siis jos sähköautonsa laittaa parkkiin vaikka kuukaudeksi tai pariksi, 60% on akulle parempi säilytysvaraus kuin 80%.
 
Silloin tällöin kun laitan B:n päälle ihan mielenkiinnosta, tuskastun nopeasti siihen kuinka tarkkana kaasupolkimen kanssa pitää olla ettei vauhti hidastu liian nopeasti. D-tilassa kaasupolkimen käyttö on paljon suurpiirteisempää ja "no vähän sinne päin", aiheuttaa vähemmän stressiä.
Tämä varmaan riippuu sitten ihmisestä, en usko että Zoen kaasupoljin olisi niin paljon paskemmin toteutettu kuin omassa. Itsellä en siis ole kokenut minkäänlaista vaivaa tai että pitäisi olla tarkkana. Lähinnä on sellainen fiilis kuin auton vauhti säätyisi ajatuksen voimalla.

Ja jos se osalle ihmisistä toimii ja osalle ei, niin silloinhan tuo, että sen voi valita tuntuu äärimmäisen järkevältä. Vaimokin ajaa D:llä vastaavista syistä kuin itse kuvailit.

Käytän tosin vakkaria hyvin paljon, mutta tämä on lähinnä sen takia ettei vahingossa tulisi ajettua ylinopeutta. Joskus tuli otettua täysin turha sakko kun satuin turhaan kiihdyttämään juuri ennen poliisin nopeusvalvontaa. Ja eihän tuo D mitenkään vakkaria korvaisikaan kun silti pitäisi kuitenkin painaa kaasupoljinta että vauhti pysyisi vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä tiivistelmä erilaisten akkujen kierrätyksestä, sisältäen myös sähköautojen akut -->




Enpä tiennyt, että näiden kierrätys voi olla näin tehokasta ja itse asiasssa melko yksinkertaistakin. Tuossa on kyse yhdestä amerikkalaisesta yrityksestä (Li-Cycle), mutta olettaisin prosessin olevan melko samanlaista kaikkialla.
 
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.

Tykkäsin myös bemarin vapaasta rullauksesta, joka kuitenkin alkoi regeneroida kun edessä oli hitaampi auto tai punaiset valot ja jatkoi vapaalla rullauksella heti kun valot vaihtui. Tuo voisi olla kolmantena optiona. Vielä jos auto saisi tiedon valorytmistä ja päättäisi sen mukaan regenin asteen niin turhat vauhdinmuutokset jäisi vähemmälle...
 
Tämä varmaan riippuu sitten ihmisestä, en usko että Zoen kaasupoljin olisi niin paljon paskemmin toteutettu kuin omassa.
En tiedä miten monella tavalla "kaasu"poljin voidaan (sähkö)autossa toteuttaa, kokemusta on vain Zoe:sta sähköautoilla.

Joku toinen kommentoija kuvaili hyvin että B-tilassa nilkkaa pitää "jännittää", se ehkä kuvaa asiaa hyvin. Pitää olla paljon tarkempi kuinka paljon höllää kaasua kuin D-tilassa, eli nilkan ja jalan liikkeiden pitää olla pienempiä, tarkempia ja hallitumpia B-tilassa.

Varsinkaan maantieajossa en koe B:stä juuri mitään hyötyä, lähinnä vain haittaa. Tosin kuten sanottu, siellä on yleensä vakkari päällä jolloin sillä ei kai ole merkitystä onko mikä tila päällä koska et itse kaasupoljinta sen enempää kuin jarrupoljintakaan juurikaan painele. Jos ajaa taksia kaupungissa 30-40km/h vauhdeissa jatkuvin pysähdyksin, B-tilasta voi alkaa olla jotain hyötyäkin. Luulen että osaltaan kyse on juuri tästä ajoprofiilista kuin miten kaasupoljin on suunniteltu tai omat mieltymykset.
 
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.

Megane E-Tech on ratin takana valitsimet joiden mukaan säädät kuinka voimakas tuo regen on.

Koitin 80km/h vauhdissa voimakkaalla ja miedolla asetuksella.

Regen -40kW vs -4kW

Huomaa hyvin eron noiden välillä :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa?
Olisin kuvitellut että pikemmin pitää kysyä missä sähköautoissa tuollaista valintaa ei ole, koska olin naiivisti kuvitellut että tuon valinnan voi tehdä suunnilleen kaikissa sähköautoissa, tai ainakin itse määritellä regenin tason.

En tiedä onko esim. Zoe:ssa "vapaata rullausta" mutta D-tila siinä on valintana, joka minusta tuntuu aika samanlaiselta moottorijarrutuksineen yms. kuin automaattivaihteisen bensa-auton ajo Thaimaassa kuukausi sitten. D-tilassakin mielestäni on jonkinasteinen regen (mittari väittää että joskus menee energiaa akkuun, vaikkapa alamäissä jos höllentää kaasua). B-tilassa tuo vaikutus on vain suurempi.
 
Megane E-Tech on ratin takana valitsimet joiden mukaan säädät kuinka voimakas tuo regen on.

Koitin 80km/h vauhdissa voimakkaalla ja miedolla asetuksella.

Regen -40kwh vs -4kwh.

Huomaa hyvin eron noiden välillä :geek:
Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon. On noita säädettäviä regeneitä tullut testailtua ja lähinnä ärsyttävät.
 
Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon. On noita säädettäviä regeneitä tullut testailtua ja lähinnä ärsyttävät.
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
 
Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon.
Megane e-techissä on (käyttöohjeen mukaan) seuraavat regeneroivan jarrutuksen tasot:

Merkkivalo 3 ilmaisee regeneroivan jarrutuksen tason:
– A: ”Vapaakytkintaso” kevyelle ja taloudelliselle ajamiselle. Vaatii ennakoivaa ajoa,
– B: kevyesti regeneroivan jarrutuksen taso,
– C: keskimääräisesti regeneroivan jarrutuksen taso,
– D: voimakkaasti regeneroivan jarrutuksen taso.
 
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.

Tykkäsin myös bemarin vapaasta rullauksesta, joka kuitenkin alkoi regeneroida kun edessä oli hitaampi auto tai punaiset valot ja jatkoi vapaalla rullauksella heti kun valot vaihtui. Tuo voisi olla kolmantena optiona. Vielä jos auto saisi tiedon valorytmistä ja päättäisi sen mukaan regenin asteen niin turhat vauhdinmuutokset jäisi vähemmälle...

Korealaisten E-GMP autoissa on kaikki kolme alla olevaa regeneroinnin moodia kätevästi saatavilla ratin läpysköistä eikä tarvi käydä valikoissa säätämässä.

Älykäs, eli regenerointi on adaptiivinen ja huomioi edessä olevan auton. Ei reagoi kuitenkaan liikennevaloihin, mutta regeneroinnin taso on samoista läpysköistä säädettävissä niihin tilanteisiin kun edessä ei ole autoa. Regeneroinnin taso muuttuu siis aina adaptiiviseksi automaattisesti kun auto havaitsee edessään ajoneuvon.

Yhden polkimen ajo, aika yksiselitteinen.

Manuaalinen, saat itse säätää kiinteän tason läpysköistä tai ottaa kokonaan pois regeneroinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Kyllä löytyy, vai mitä tarkoitat?
 
Kaikissa se sama tilanne on; ei voi olla regeniä jos akku on täysi, ei oo tilaa minne puskee sitä regeneraation tuomaa virtaa. Ei täysinäiseen litran pulloon saa puoltatoista mahtumaan.

Outlanderissa aloitti vasta kun akusta oli lähtenyt jotain 10%. Pihi kuski ei sitten lataa akkua koskaan täyteen jotta regeneroi lyhyelläkin reissulla. Tai opettelee rullaamaan.
 
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Korealaisissa saa täysin vapaan rullauksenkin ratin läpsyköistä. Eipä tuota koskaan tule käytettyä.
 
Melko nippelisäästöksi menee jos puututaan akun ensimmäisen 10% aikana tapahtuvaan pienehköön lataamiseen. Voisiko asiaa ajatella niin, että ne autot jotka ei lataa akkua sen ollessa lähes täynnä säästävät akkua hieman energiaa kuluttamalla? Aika harvahan suosittelee akun jatkuvaa täyteen lataamista, vaan sitä että se mieluummin ladattaisiin sinne 90% tienoille.

Se säästetty wattitunti ensimmäisissä jarrutuksissa ei kovin paljoa säästöä tuo sähkölaskuun. Talvella sähkön ollessa kallista ne ensimmäiset prosentit menevät pääosin auton lämmitykseen.

Tottakai täällä tekniikkahifistelyssä puututaan mitättömyyksiin, mutta enpä itse olisi tuosta puutteesta niin huolissaan.
 
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Kyllähän tälläisiä on ollut jo kauan. Tai tai olla coasting oikea termi. Eli auto heittää oikeasti vapaalle automaattisesti ja pykälän silmään takaisin kun tarve tulee. Vapaata rullausta voi myös muistakseni kontrolloida jarrulla, kaasulla ja rattiläpysköillä jos automaatio ärsyttää. Navi syteemeissä rullausta ohjataan myös maaston korkeuserojen mukaan automaattisesti ( näin muistelen ).
 
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet. :hmm:
Melko itsestäänselvää. Henkilöt, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona ja töissä, tuskin ovat etupellossa hankkimassa sähköautoa. Heille se on hankalaa (tai polttikseen verrattuna hankalempaa).
 
Kai sitä kotilataamista voi jossain määrin verrata vaikka lohkolämppäriin. Johtoja molemmissa tapauksissa kiinnitellään autoon. Eihän se nyt mikään iso vaiva ole ja kaikkeen totuu, mutta lohkolämppäriajoilta on jäänyt sellainen etäinen muisto, että kun olit laittanut piuhan autoon kiinni, ja sitten pitikin lähteä viellä jonnekin, ärsytti se piuhojen kanssa uudelleen askartelu. Verrokina tietysti se, että ei ole johtoja, voi mennä ja tulla ilman mitään johtojen kanssa pelailua. Mitätön asia, mutta ärsytti ja tuntui hankalalta.
 
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.

Minusta ID3:ssa jossain määrin toteutuu tämä kun ei tuo D-tila tunnu jarruttelevan ollenkaan moottorilla. B-tilassa sitten jarruttelee enemmänkin ja pystyy kaupunkiajossa ihan kohtuullisesti ajamaan yhdellä polkimella, muttei pysähdyksiin asti kuitenkaan jarruta (n. 4km/h loppuu).

Pitääkin tässä ensi kerralla katsoa regenaako tuo D lainkaan, oma fiilis on että ei.

Edit: ei regenaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Tämä on kyllä väärä väite ainakin saksalaisten polttomoottoreiden osalta, ja lisäksi varmasti ainakin osin myös saksalaisten sähkisten osalta. Jossain 2017 - 2018 alkoi tulemaan aina vain kehittyneempiä coasting ratkaisuja.

Oma 2021 normaali automaattibensaVAGgine toimii seuraavasti:
- Jos on tiellä vapaata ja tasaista tai alamäki, päästät kaasun / ajat tasaisesti auto sammuttaa moottorin ja liukuu hämmentävän kevyesti.
- Jos tiellä on ylämäki ja edessä tyhjää, moottori pysyy päällä mutta pudottaa vapaalle, jos päästät kaasun osin.
- Jos edessä autoja esim. 100m päässä tjsp, kuitenkin yllättävän kaukanakin ja päästät kaasun moottori pysyy päällä mutta pudottaa vapaalle.
- Jos autot lähestyvät tai ovat kohtuullisen lähellä, auto aloittaa moottorijarrutuksen kun itsestäkin sopivasti jo tuntuu että vois moottorijarrutella.
- Jos edessä oleva auto on täysin seisoksissa, esim. liikennevalot, moottorijarrutus plus kevyt ?automaattijarrutus?. Auto pysähtyy tietenkin adaptiivisella vakkarilla itsestään, jos se ei ole päällä tulee töksähtävä pysähdys, kannattaa jarruttaa itse sen mukaan miten arvioi valojen toimivan. Reagoi siis kuitenkin todella selvästi oli vakkari päällä eli ei.
- Jos edessä auto on ensin pysähdyksissä ja sitten lähtee liikkeelle, auto reagoi myös tähän. Siis ensin voi olla rajumpi moottorijarrutus ja sitten höllää.

Tldr. saksalaiset bensakoneet liukuvat ja vaihtelevat vaihteita sen mukaan mitä edessä on ja todennäköisesti mikä on nousukulma. Ei tarvi miettiä moottorijarrutuksia tai muita, ne hoituu todella smoothisti. Varusteita tarvitaan VAGilla ilmeisesti vain adaptiivinen vakkari. Lisäksi nuo uudet starttimoottorit toimii todella huomaamaattomasti ajossa, pl. jos tinttaat kaasun pohjaan kesken liu'uttelun. Toiminnan saa pois päältä ajomoodeja vaihtamalla, kone käy halutessa koko ajan pl. vaikka liikennevalot.
 
Melko nippelisäästöksi menee jos puututaan akun ensimmäisen 10% aikana tapahtuvaan pienehköön lataamiseen. Voisiko asiaa ajatella niin, että ne autot jotka ei lataa akkua sen ollessa lähes täynnä säästävät akkua hieman energiaa kuluttamalla? Aika harvahan suosittelee akun jatkuvaa täyteen lataamista, vaan sitä että se mieluummin ladattaisiin sinne 90% tienoille.

Se säästetty wattitunti ensimmäisissä jarrutuksissa ei kovin paljoa säästöä tuo sähkölaskuun. Talvella sähkön ollessa kallista ne ensimmäiset prosentit menevät pääosin auton lämmitykseen.

Tottakai täällä tekniikkahifistelyssä puututaan mitättömyyksiin, mutta enpä itse olisi tuosta puutteesta niin huolissaan.

Energian kuluttamisella on mielestäni tuossa aika pieni rooli yleisesti. Tokihan jos ajatellaan jotain 70kW/h akustoa, niin toki 10% on 7kW/h, johon mahtuu jo regenerointi jos toinenkin. Mutta noin yleisemmin ongelmat ovat enemmänkin siinä jos hidastuminen kaasua nostamalla ja/tai jarrua painamalla on hyvin erilainen kuin "normaalisti". Tämä voi olla korostetun yllätyksellinen varsinkin jos lataa yleensä akustoa maltillisesti ja sitten pidemmälle talvireissulle lataakin täyteen ja alkupätkä ajosta onkin yllätyksellinen kun hidastuminen onkin ihan muuta kuin yleensä. Ei mikään massiivinen ongelma, mutta ei nyt hyväkään ominaisuus. Sitten jos ollaan jossain vuoristoisemmalla/mäkisemmällä seudulla, tuolla voi olla jo isompaakin merkitystä varsinkin alamäkeen edetessä jos "moottorijarruttaminen" ei kotoa lähtiessä onnistukaan normaalisti vaan joudutaan seisomaan jarrulla (siksikin vähän hämmentävä, että joku Rivian Kalifornian vuoristosta lähtien on aika nihkeä ajoneuvo tuon takia ja auton käyttörooli/kohderyhmä on korostetusti vieläpä seikkailuhenkinen).
 
Viimeksi muokattu:
Kun noissa autoissa on joka tapauksessa hätäjarrutustoimintoja, eli autot pystyvät omatoimisestikin jarruttamaan, niin luulisi että autovalmistajan olisi triviaalia toteuttaa "one pedal drive" tai "B-vaihde" niin, että silloin kun akkua ei voi ladata normaaliteholla niin käytettäisiin jarruja antamaan samanlainen vaste.
 
Ajelin aikanaan miillä paljon b-moodissa, mutta maantie-ajossa tuo on epätaloudellisempaa, joten siirryin d-ajoon. Nyt ei enää osaa ja halua ajaa b:llä kaupungissakaan. Käytännössä ihan turhaa säätöä muutenkin, kun auto jarrua painaessa toimii kuin b eli kerää extraenergiat talteen. D:llä ajaessa välttää myös sen hupsista ongelman, joka b:llä tulee täyden akun kanssa. Hidastuvuus on paljon heikompi kuin normaalisti. Yhden polkimen ajoa en ole jäänyt kaipaamaan (varsinkaan nilkka), manuaali remppa-auton ajamisen jäljeen joskus tulee etsittyä kytkintä :D
 
IMO tuo OPD ei ole hyväksi, koska se itsensä ehdollistaminen siihen jarrun ja hidastuvuuden yhteyteen jää heikoksi.

Älyllisellä tasolla kaikki osaavat kyllä tiedostaa että jarrua pitää painaa hätätilanteessa, mutta kun itseään ei ole siihen ehdollistanut refleksi ei enää toimi.


Korealaisissa saa täysin vapaan rullauksenkin ratin läpsyköistä. Eipä tuota koskaan tule käytettyä.
Käytännössähän tuo täysin vapaa rullaus kuluttaa jonkinverran sähköä ainakin jos on kestomagneettimoottori.
 
Kyllä se bensa/dieselautoon verrattuna sitä onkin.
Toimii joo jos tosiaan on kotona tai töissä lataus niin ihan hyvin, muuten olisi tosi perseestä.
pitkille matkoille kaikinpuolin huonompi ku polttis.

hankaluutta kuvastaisi ehkä parhaiten että auton tankkaus käsitellään autokoulussa ehkä minuutissa.
Latausta on käsitelty täällä varmaan 100 sivua.
Onhan tuo suorastaan typerää puuhaa jos joutuu latailemaan vaikka muutoin kuin kotona nukkuessa/töissä ollessa/tms. Ja en kyl tunne ketään joka tuosta toisin ajattelisi. Toki tällä palstalla tuokin homma osattu romantisoida suorastaan nautinnolliseksi tapahtumaksi kusisilla huoltoasemilla.

Mielenkiintoista. Ajatteko itse BEV autolla?
 
Mielenkiintoista. Ajatteko itse BEV autolla?

Tosiaanko pidät mielipiteitä siitä että työ/kotilatauksen puuttumisen kokeminen ongelmaksi on ikäänkuin "väärä" mielipide jonka BEV omistaminen välittömästi korjaa? Pystytkö itse lataamaan autoasi kotona tai töissä? Jos pystyt niin lopeta se vaikka kuukaudeksi ja tule sitten raportoimaan. Voihan se tietysti olla että asut toisella puolella tietä superchargeria mutta silloin yksinkertaisemmankin luulisi ymmärtävän ettei kaikilla tilanne ole sama.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo vakituisen latauspaikan puuttuminen sähköautolla olisi hankalaa. Toki ilman on mahdollista sähköautollakin ajella ja jotkut näin tekeekin, mutta kyllä koti- tai työlataus helpottaa asiaa merkittävästi.

Toisaalta sitten kun se kotilataus on, niin itse koen arkiajossa sähköauton lataamisen selvästi mukavammaksi kuin tankilla käymisen.
 
Toisaalta sitten kun se kotilataus on, niin itse koen arkiajossa sähköauton lataamisen selvästi mukavammaksi kuin tankilla käymisen.
Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,
 
Jos tosiaan töissä tai kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin tapahtuma vertautuu suunnilleen siihen että tankatessa joutuisit aina 15 minuuttia jonottamaan. Ei nyt mikään ylivoimainen tehtävä ja jos pikalataus on paikassa jossa asioinnin suorittaa muutenkin niin sitten homma on vielä helpompaa. Varsinkin näillä korelaisilla lataa jo niin nopeasti, että väittäisin kokemuksen olevan aika lähellä tankkaamista pidemmällä aikavälillä.
Asiointilataus toki muutenkin menee aika samoihin jos semmoinen riittää, varsinkin jos/kun autoa ei tarvitse kesken asioinnin siirtää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 047
Viestejä
4 564 694
Jäsenet
75 080
Uusin jäsen
kermala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom