Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sattumalta pyysin pari viikkoa sitten muutamasta Megane E-Techistä tarjousta. Yksi liike tarjosi nykyisestä autosta (ID.3 2022) vaihtohyvitystä noin 5 000 euroa enemmän kuin vaihdossa mihinkään muuhun malliin olin saanut.Käsitin tosiaan niin etteivät ota ollenkaan vastaan. Liian pitkät myyntiajat nykyisissä.
Minun ymmärtääkseni Q4:ssa ei edes ole yhden polkimen ajoa?
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet.![]()
Kaikissa se sama tilanne on; ei voi olla regeniä jos akku on täysi, ei oo tilaa minne puskee sitä regeneraation tuomaa virtaa. Ei täysinäiseen litran pulloon saa puoltatoista mahtumaan.
Kyllä se bensa/dieselautoon verrattuna sitä onkin.Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet.![]()
Minä en.Enpä nyt tiedä, enemmän olen kuullut sähköautojen latureista ja niiden rikki menemisestä kuin (ladattavien) hybridien ongelmista.
Tässähän ei olekaan kyse siitä etteikö sähkö mahtuisi akkuun vaan siitä, kuinka nopeasti sitä akkua voi ladata. Eli jos autolla latauskäyrä olisi vaikka sen 50kW vielä 99%:sta 100%:iin, niin silloin myös regen voisi toimia täydellä teholla vaikka akku on yli 99%Mistä se ylimääräinen sähkö on tullut? Onko tämä taas näitä "alpeilta lähdin alaspäin" tapauksia, joka sattuu jostain syystä aina kotipihassa? Muussa tapauksessa sen auton saaminen liikkeelle vie aina enemmän kuin regen voi takaisin tuottaa, joten sen pitäisi sinne mahtua.
Aika pieni tavaratila? (355 L) Esim. ID.3:ssa on selkeästi suurempi (385 L), ja ei ole kovin paljoa isompi kuin Renault Zoe:ssa jota pikkuautoksi haukutaan (338 L).Typistetty pösö:
![]()
Vuoden paras auto vihdoin Suomessa – Jeep Avenger IL:n koeajossa
Tätäkin kostajaa on arvostetun palkinnon voittamisen jälkeen odotettu. Avenger lunastaa lupaukset.www.iltalehti.fi
Ulkonäkö kyllä hieno. Tuleva nelivetomalli voi olla kova jos ei hinta pomppaa älyttömästi.
Renauilt Zoe:ssa on sama mutta kuvittelin että uudemmissa olisi ihan peruskauraa lataustasojen rajoitukset yms., ei pitäisi olla vaikeaa toteuttaa teknisesti, yksi if-then-else-haistavittu lause koodiin kun autot kuitenkin tietävät selvästi lataustason.Hyvä esimerkki on, ettei latauksen maksimirajaa voi muuttaa eli auto lataa aina sataan prosenttiin, jos latausta ei itse keskeytä. Ominaisuuden puuttuminen on sikäli erikoista, että yleensä tiettyä akkukemiaa käyttäviä litiumioniakkuja ei suositella ladattavaksi päivittäin täyteen.
Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet.![]()
Harrastin aikoinaan pari kuukautta tuota latailua kaupan käynnin aikana, tai kun kävin jossain. Kauhea työ kyllä ja ihan perseestä. Piti venyttää esim. kaupassa käyntiä että sai tarpeeksi juissia. Sitten kun ei ollut mitään asiaa minnekään mutta pakko ladata niin illalla istumaan autoon tai potkimaan ulos renkaita. Joskus aika kului vain Netflixin kanssa. Tunsi itsensä hölmöksi.Onhan tuo suorastaan typerää puuhaa jos joutuu latailemaan vaikka muutoin kuin kotona nukkuessa/töissä ollessa/tms. Ja en kyl tunne ketään joka tuosta toisin ajattelisi. Toki tällä palstalla tuokin homma osattu romantisoida suorastaan nautinnolliseksi tapahtumaksi kusisilla huoltoasemilla.
Puhdasta spekulointia toim huom. Se on kai siitäkin kiinni kuinka valmistaja laittaa puskuria latauksen yläpäähän. Jos Teslalla on yläpäässä 1% ja Rellulla 10% niin on erilainen tarve pitää autoa yleensä vajaassa latauksessa.Renaultin maahantuojalta kysyttäessä heidän näkökantansa on että kyllä Zoen voi ladata aina täyteen 100%, ei se kuulemma vaikuta juurikaan akun elinikään. Sori, en usko. Olen akunlatauskriittinen.
Zoe:ssa on D ja B valinta, missä B jarruttaa ja regeneroi huomattavasti voimakkaammin siinä missä D muistuttaa enemmän automaattivaihteista polttisautoa. D kyllä (ilmeisesti) regeneroi sähköä kaasua höllätessä ja varsinkin jarrua painaessa, mutta ei niin voimakkaasti kuin B.Ilmeisesti Teslassa on taas tuo säätö. Ja vaikka kaikki eivät yhden polkimen ajoa kaipaakaan niin onhan se monille selvä puute / ainakin omasta mielestä yksi sähköauton eduista ettei tarvitse vähän väliä vaihtaa jalkaa polkimelta toiselle. Toki voisin minäkin elää ilmankin sitä, voisin elää ilman sähköautoakin tai jopa ilman autoa kokonaan.
55kWh brutto ja 52kWh netto, siitä voi yrittää päätellä miten iso puskuri ylös jää (1,5 kWh, jos puskuri jakaantuu tasan alas ja ylös?)Puhdasta spekulointia toim huom. Se on kai siitäkin kiinni kuinka valmistaja laittaa puskuria latauksen yläpäähän. Jos Teslalla on yläpäässä 1% ja Rellulla 10% niin on erilainen tarve pitää autoa yleensä vajaassa latauksessa.
Tämä varmaan riippuu sitten ihmisestä, en usko että Zoen kaasupoljin olisi niin paljon paskemmin toteutettu kuin omassa. Itsellä en siis ole kokenut minkäänlaista vaivaa tai että pitäisi olla tarkkana. Lähinnä on sellainen fiilis kuin auton vauhti säätyisi ajatuksen voimalla.Silloin tällöin kun laitan B:n päälle ihan mielenkiinnosta, tuskastun nopeasti siihen kuinka tarkkana kaasupolkimen kanssa pitää olla ettei vauhti hidastu liian nopeasti. D-tilassa kaasupolkimen käyttö on paljon suurpiirteisempää ja "no vähän sinne päin", aiheuttaa vähemmän stressiä.
En tiedä miten monella tavalla "kaasu"poljin voidaan (sähkö)autossa toteuttaa, kokemusta on vain Zoe:sta sähköautoilla.Tämä varmaan riippuu sitten ihmisestä, en usko että Zoen kaasupoljin olisi niin paljon paskemmin toteutettu kuin omassa.
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.
Olisin kuvitellut että pikemmin pitää kysyä missä sähköautoissa tuollaista valintaa ei ole, koska olin naiivisti kuvitellut että tuon valinnan voi tehdä suunnilleen kaikissa sähköautoissa, tai ainakin itse määritellä regenin tason.Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa?
Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon. On noita säädettäviä regeneitä tullut testailtua ja lähinnä ärsyttävät.Megane E-Tech on ratin takana valitsimet joiden mukaan säädät kuinka voimakas tuo regen on.
Koitin 80km/h vauhdissa voimakkaalla ja miedolla asetuksella.
Regen -40kwh vs -4kwh.
Huomaa hyvin eron noiden välillä![]()
Varmaankin tarkoitat -40kW vs -4kW. (tai -40kWh / 100km vs -4kWh / 100km)Regen -40kwh vs -4kwh.
Huomaa hyvin eron noiden välillä![]()
Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon. On noita säädettäviä regeneitä tullut testailtua ja lähinnä ärsyttävät.
Megane e-techissä on (käyttöohjeen mukaan) seuraavat regeneroivan jarrutuksen tasot:Eli ei vapaata rullausta, ei jatkoon.
Merkkivalo 3 ilmaisee regeneroivan jarrutuksen tason:
– A: ”Vapaakytkintaso” kevyelle ja taloudelliselle ajamiselle. Vaatii ennakoivaa ajoa,
– B: kevyesti regeneroivan jarrutuksen taso,
– C: keskimääräisesti regeneroivan jarrutuksen taso,
– D: voimakkaasti regeneroivan jarrutuksen taso.
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.
Tykkäsin myös bemarin vapaasta rullauksesta, joka kuitenkin alkoi regeneroida kun edessä oli hitaampi auto tai punaiset valot ja jatkoi vapaalla rullauksella heti kun valot vaihtui. Tuo voisi olla kolmantena optiona. Vielä jos auto saisi tiedon valorytmistä ja päättäisi sen mukaan regenin asteen niin turhat vauhdinmuutokset jäisi vähemmälle...
Kyllä löytyy, vai mitä tarkoitat?Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Ymmärsin että tarkoitti täysin vapaata rullausta ilman että laittaa N silmään tai painaa kytkimen pohjaan.Kyllä löytyy, vai mitä tarkoitat?
Kaikissa se sama tilanne on; ei voi olla regeniä jos akku on täysi, ei oo tilaa minne puskee sitä regeneraation tuomaa virtaa. Ei täysinäiseen litran pulloon saa puoltatoista mahtumaan.
Korealaisissa saa täysin vapaan rullauksenkin ratin läpsyköistä. Eipä tuota koskaan tule käytettyä.Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Juuri sitä. Tuo sopii parhaiten yhteen ennakoivan ajotyyliin kanssa.Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa?
Kyllähän tälläisiä on ollut jo kauan. Tai tai olla coasting oikea termi. Eli auto heittää oikeasti vapaalle automaattisesti ja pykälän silmään takaisin kun tarve tulee. Vapaata rullausta voi myös muistakseni kontrolloida jarrulla, kaasulla ja rattiläpysköillä jos automaatio ärsyttää. Navi syteemeissä rullausta ohjataan myös maaston korkeuserojen mukaan automaattisesti ( näin muistelen ).Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Melko itsestäänselvää. Henkilöt, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona ja töissä, tuskin ovat etupellossa hankkimassa sähköautoa. Heille se on hankalaa (tai polttikseen verrattuna hankalempaa).Oletteko huomanneet että sähköauton lataamisen kokevat hankalaksi lähinnä he ketkä eivät ikinä ole autoa ladanneet.![]()
Missä kaikissa sähköautoissa löytyy sekä yhden polkimen ajo että vapaa rullaus halutessa? Olisi paras yhdistelmä jos tuon vaan saisi valita.
Tämä on kyllä väärä väite ainakin saksalaisten polttomoottoreiden osalta, ja lisäksi varmasti ainakin osin myös saksalaisten sähkisten osalta. Jossain 2017 - 2018 alkoi tulemaan aina vain kehittyneempiä coasting ratkaisuja.Mitä tarkoittaa "vapaa rullaus"? Samaa kuin jos manuaalivaihteisella olisi vaihde vapaalla ja/tai kytkin pohjassa? No ihan sellaista ei varmaan sitten löydy, ellei laita N silmään? Kuten ei löydy mistään automaattivaihteisista polttisautoistakaan sitten.
Melko nippelisäästöksi menee jos puututaan akun ensimmäisen 10% aikana tapahtuvaan pienehköön lataamiseen. Voisiko asiaa ajatella niin, että ne autot jotka ei lataa akkua sen ollessa lähes täynnä säästävät akkua hieman energiaa kuluttamalla? Aika harvahan suosittelee akun jatkuvaa täyteen lataamista, vaan sitä että se mieluummin ladattaisiin sinne 90% tienoille.
Se säästetty wattitunti ensimmäisissä jarrutuksissa ei kovin paljoa säästöä tuo sähkölaskuun. Talvella sähkön ollessa kallista ne ensimmäiset prosentit menevät pääosin auton lämmitykseen.
Tottakai täällä tekniikkahifistelyssä puututaan mitättömyyksiin, mutta enpä itse olisi tuosta puutteesta niin huolissaan.
Käytännössähän tuo täysin vapaa rullaus kuluttaa jonkinverran sähköä ainakin jos on kestomagneettimoottori.Korealaisissa saa täysin vapaan rullauksenkin ratin läpsyköistä. Eipä tuota koskaan tule käytettyä.
Kyllä se bensa/dieselautoon verrattuna sitä onkin.
Toimii joo jos tosiaan on kotona tai töissä lataus niin ihan hyvin, muuten olisi tosi perseestä.
pitkille matkoille kaikinpuolin huonompi ku polttis.
hankaluutta kuvastaisi ehkä parhaiten että auton tankkaus käsitellään autokoulussa ehkä minuutissa.
Latausta on käsitelty täällä varmaan 100 sivua.
Onhan tuo suorastaan typerää puuhaa jos joutuu latailemaan vaikka muutoin kuin kotona nukkuessa/töissä ollessa/tms. Ja en kyl tunne ketään joka tuosta toisin ajattelisi. Toki tällä palstalla tuokin homma osattu romantisoida suorastaan nautinnolliseksi tapahtumaksi kusisilla huoltoasemilla.
KylläMielenkiintoista. Ajatteko itse BEV autolla?
Mielenkiintoista. Ajatteko itse BEV autolla?
Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,Toisaalta sitten kun se kotilataus on, niin itse koen arkiajossa sähköauton lataamisen selvästi mukavammaksi kuin tankilla käymisen.
Se on paljon mukavampaa ja nopeampaa laittaa latauspiuha autokatoksessa autoon kuin hoitaa maksutapahtuma ja seistä auton vieressä tankkaamisen ajan, talvella kylmässä ja mahdollisesti tuiskussa. Erityisen helppoa ja nopeaa tuon piuhaan laittaminen on ainakin Teslalla, jossa laturin kahvassa on latausluukun avausnappi ja mitään luukkuja ei käsin tarvi avata.Miksi ?