Yleistä keskustelua sähköautoista

Mitä Vietnamissa on aikaa viettänyt, niin vaikka elämä ja muu on hyvin markkinahenkistä (ja asioiden arvoa mitataan vähän häiritsevästikin vain rahallisen arvon mukaan) niin kyllähän tuo hallinto on suht voimakkaasti kommunistinen. Sinänsä akustojen osalta on siis varmaan Kiinasta vetoapua saatu ihan riittävästi.

Ihan mielenkiintoista noita olisi kuitenkin nähdä livenä millaisia autoina ovat
 
Alkakaahan haukkua autojanne oiken kunnolla. Saatte pitää huvinne pienessä piirissä ja polttiskuskit on tyytyväisiä. Win-win tilanne.

Ei mitään pelkoa. Suurella osalla ei ole heittää +30 k€ sähköautoon ja asian voi todeta katsomalla vaikka suurempien työpaikkojen autoparkeista. Työpaikan ilmaisia latauspisteitäkään ei löydy kuin ani harvalta ja nekin varattu johtohenkilöille.

Mutta ihan reilua verottaa enemmän myös sähköautoja, kyllä nekin tieinfraa käyttävät. Toivottavasti kilometriperustainen vero saataisiin aikaan, se olisi tasapuolinen kaikille ja ehkä laittaa miettimään, onko jokainen ajo pakollinen.

Ai niin kuin polttoaineen ja sähkön verotus?
Kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Polttiksien verotus perustuu päästöihin joten on loogista että myös sähköautojen verotus perustuisi päästöihin.
 
Ja myös tien käyttöön, korjaamiseen ja rakentamiseen. Jos sähköautojen suosio oikein räjähtää, niin miten siirtää sähköverotusta liikenteeseen. Esim. pörssisähkön ajoittaminen voi tuoda hyvin edullisia kilometrejä, tai jos jostain saa jopa ilmaisen latauksen.
Jos pääväyliltä poikkeaa, niin tiet ovat aika karussa kunnossa. Joo, liikenteestä kerätyistä veroista ehkä 1/10 käytetään tiestöön, että siinäkin voi parantaa.
 
Rimac Nevera pisteli tuotantosähköautojen uudeksi ennätykseksi 7:05.29 Nürburgringillä (20,832 km).

Tesla S Plaid -23 (track pack.) 7:25.23
Taycan Turbo S -22 7:33.35
Tesla S Plaid -21 7:35.57


Neveraa nopeampia katulaillisia ovat enää:

Mersulta AMG ONE -hybridi (6:35.18) ja AMG GT black series

Lambolta Aventador LP 770-4 SVJ ja Huracan LP 640-4 Performante 2017 sekä Aventador LP 750-4 Superveloce 2015

Porschen ratapelit GT2 RS, GT3, GT3 RS ja Cayman GT4 RS

Ferrarin 296 GTB ja 488 Pista

Radical SR8 ja SR8 LM (600-735 kg avopyöräiset)


Ei hassummin yli paritonniselta sähköautolta.

Moottorista ja akusta pystyi ottamaan säästelemättä tehoa ulos koko 21 km ajan. Ainoa rajoitus oli, että huippunopeus oli rajoitettu 353 km/h:iin, mitä sitten "köröteltiin" pitkä pätkä pääsuoralla. Kiihtyvyys mutkista ulos oli sitä luokkaa, että polttislistan autoista ainoastaan AMG ONE pystyy jotenkin vastaamaan.

Suuren suoranopeuden ja hurjan kiihtyvyyden takia Neveran "hitaus" parhaisiin polttiksiin verrattuna on siten pakko liittyä vain massaan ja/tai alustan toimintaan radalla sekä downforcen pienuuteen suhteessa massaan. Misukan Pilot Sport Cup 2 R -renkaiden kumi luultavasti lämpenee noin raskaalla ja tehokkaalla autolla liian pehmeäksi, jolloin kitkakerroin menee jo alle optimin.

Kovempaa Neveralle tehtyä kumiseosta alle, alustan hieromista Nürrella ja lisää spoileria ja diffuusoria ylle ja alle, niin johan tulisi kova kierrosaika "Rimac Nevera Track Editionilla". Voimalinjasta ei meinaan ole kiinni.




Päivittyvä katulaillisten ennätyslista:


Kiinnostavat kuvakaappaukset:

1. Radan alkupuolella (ajettu 1 min) tuottaa terveelliset 1,31 MW@309 km/h

2. Radan lopussa pääsuoralla (ajettu 6,5 min) tuottaa edelleen 1,33 MW@301 km/h

3. Vähän ennen rajoitinta (350 km/h rengassääntöjen takia) hörppää 1,23 MW@342 km/h...

4. ...Ja alle 3 s myöhemmin teho on tipahtanut rajoittimen takia 0,73 MW:iin nopeuden vakiintuessa 351 km/h:iin


Nevera ajoi pääsuoralla nopeutta >=350 km/h noin kahdeksan sekuntia putkeen, eli ~0,8 km rajoitinta vastaan. Siinä ehtii jo katsella maisemia ja miettiä kauppalistaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230819-121306.png
    Screenshot_20230819-121306.png
    1 MB · Luettu: 16
  • Screenshot_20230819-122918.png
    Screenshot_20230819-122918.png
    1 MB · Luettu: 17
  • Screenshot_20230819-122321.png
    Screenshot_20230819-122321.png
    1,1 MB · Luettu: 17
  • Screenshot_20230819-122532.png
    Screenshot_20230819-122532.png
    1,1 MB · Luettu: 16
Polttiksien verotus perustuu päästöihin joten on loogista että myös sähköautojen verotus perustuisi päästöihin.

Niinhän se käytännön tasolla meneekin. Fossiilista polttonesteistä tulee aivan vitusti hiilidioksidipäästöjä, siinä missä Suomessa sähköntuotanto ei juuri niitä tuota. Sähköä voi myös käyttää energianlähteenä ihan valtavan paljon monipuolisemmin.

Mitä taas teiden kulumiseen tulee, niin sekin huomioidaan ajoneuvoverossa, joka perustuu osittain auton massaan.
 
Polttisten ja polttoaineiden raskas verotus Suomessa perustuu valtaosaltaan siihen, että valtio tarvitsee paljon rahaa. Kyllä sähköautoillekin vero keksitään, kun päästöverotulot alkavat niiden takia laskea.

Työpaikkalatailustakin on tulossa verollinen luontaisetu.
 
Viimeksi muokattu:
Rimac Nevera pisteli tuotantosähköautojen uudeksi ennätykseksi 7:05.29 Nürburgringillä (20,832 km).

Tesla S Plaid -23 (track pack.) 7:25.23
Taycan Turbo S -22 7:33.35
Tesla S Plaid -21 7:35.57


Neveraa nopeampia katulaillisia ovat enää:

Mersulta AMG ONE -hybridi (6:35.18) ja AMG GT black series

Lambolta Aventador LP 770-4 SVJ ja Huracan LP 640-4 Performante 2017 sekä Aventador LP 750-4 Superveloce 2015

Porschen ratapelit GT2 RS, GT3, GT3 RS ja Cayman GT4 RS

Ferrarin 296 GTB ja 488 Pista

Radical SR8 ja SR8 LM (600-735 kg avopyöräiset)


Ei hassummin yli paritonniselta sähköautolta.

Moottorista ja akusta pystyi ottamaan säästelemättä tehoa ulos koko 21 km ajan. Ainoa rajoitus oli, että huippunopeus oli rajoitettu 353 km/h:iin, mitä sitten "köröteltiin" pitkä pätkä pääsuoralla. Kiihtyvyys mutkista ulos oli sitä luokkaa, että polttislistan autoista ainoastaan AMG ONE pystyy jotenkin vastaamaan.

Suuren suoranopeuden ja hurjan kiihtyvyyden takia Neveran "hitaus" parhaisiin polttiksiin verrattuna on siten pakko liittyä vain massaan ja/tai alustan toimintaan radalla sekä downforcen pienuuteen suhteessa massaan. Misukan Pilot Sport Cup 2 R -renkaiden kumi luultavasti lämpenee noin raskaalla ja tehokkaalla autolla liian pehmeäksi, jolloin kitkakerroin menee jo alle optimin.

Kovempaa Neveralle tehtyä kumiseosta alle, alustan hieromista Nürrella ja lisää spoileria ja diffuusoria ylle ja alle, niin johan tulisi kova kierrosaika "Rimac Nevera Track Editionilla". Voimalinjasta ei meinaan ole kiinni.




Päivittyvä katulaillisten ennätyslista:


Kiinnostavat kuvakaappaukset:

1. Radan alkupuolella (ajettu 1 min) tuottaa terveelliset 1,31 MW@309 km/h

2. Radan lopussa pääsuoralla (ajettu 6,5 min) tuottaa edelleen 1,33 MW@301 km/h

3. Vähän ennen rajoitinta (350 km/h rengassääntöjen takia) hörppää 1,23 MW@342 km/h...

4. ...Ja alle 3 s myöhemmin teho on tipahtanut rajoittimen takia 0,73 MW:iin nopeuden vakiintuessa 351 km/h:iin


Nevera ajoi pääsuoralla nopeutta >=350 km/h noin kahdeksan sekuntia putkeen, eli ~0,8 km rajoitinta vastaan. Siinä ehtii jo katsella maisemia ja miettiä kauppalistaa.


akut painaa liikaa, ei oo mitään saumaa polttomoottoreita vastaan vaikka mikä träkpäkki tulis.
 
akut painaa liikaa, ei oo mitään saumaa polttomoottoreita vastaan vaikka mikä träkpäkki tulis.
Kunhan saadaan 4C keskimääräiseen purkuun/lautaukseen kykenevää LFP akkua alle, niin alkaa saumaa ehkä tulla.

 
Rimac Nevera pisteli tuotantosähköautojen uudeksi ennätykseksi 7:05.29 Nürburgringillä (20,832 km).

Tesla S Plaid -23 (track pack.) 7:25.23
Taycan Turbo S -22 7:33.35
Tesla S Plaid -21 7:35.57


Neveraa nopeampia katulaillisia ovat enää:

Mersulta AMG ONE -hybridi (6:35.18) ja AMG GT black series

Lambolta Aventador LP 770-4 SVJ ja Huracan LP 640-4 Performante 2017 sekä Aventador LP 750-4 Superveloce 2015

Porschen ratapelit GT2 RS, GT3, GT3 RS ja Cayman GT4 RS

Ferrarin 296 GTB ja 488 Pista

Radical SR8 ja SR8 LM (600-735 kg avopyöräiset)


Ei hassummin yli paritonniselta sähköautolta.

Moottorista ja akusta pystyi ottamaan säästelemättä tehoa ulos koko 21 km ajan. Ainoa rajoitus oli, että huippunopeus oli rajoitettu 353 km/h:iin, mitä sitten "köröteltiin" pitkä pätkä pääsuoralla. Kiihtyvyys mutkista ulos oli sitä luokkaa, että polttislistan autoista ainoastaan AMG ONE pystyy jotenkin vastaamaan.

Suuren suoranopeuden ja hurjan kiihtyvyyden takia Neveran "hitaus" parhaisiin polttiksiin verrattuna on siten pakko liittyä vain massaan ja/tai alustan toimintaan radalla sekä downforcen pienuuteen suhteessa massaan. Misukan Pilot Sport Cup 2 R -renkaiden kumi luultavasti lämpenee noin raskaalla ja tehokkaalla autolla liian pehmeäksi, jolloin kitkakerroin menee jo alle optimin.

Kovempaa Neveralle tehtyä kumiseosta alle, alustan hieromista Nürrella ja lisää spoileria ja diffuusoria ylle ja alle, niin johan tulisi kova kierrosaika "Rimac Nevera Track Editionilla". Voimalinjasta ei meinaan ole kiinni.




Päivittyvä katulaillisten ennätyslista:


Kiinnostavat kuvakaappaukset:

1. Radan alkupuolella (ajettu 1 min) tuottaa terveelliset 1,31 MW@309 km/h

2. Radan lopussa pääsuoralla (ajettu 6,5 min) tuottaa edelleen 1,33 MW@301 km/h

3. Vähän ennen rajoitinta (350 km/h rengassääntöjen takia) hörppää 1,23 MW@342 km/h...

4. ...Ja alle 3 s myöhemmin teho on tipahtanut rajoittimen takia 0,73 MW:iin nopeuden vakiintuessa 351 km/h:iin


Nevera ajoi pääsuoralla nopeutta >=350 km/h noin kahdeksan sekuntia putkeen, eli ~0,8 km rajoitinta vastaan. Siinä ehtii jo katsella maisemia ja miettiä kauppalistaa.

Tuo nyrre on vähän perseestä. Hirmuisia suoria.
Juu myönnän että vituttaa kun Tesla vei Possua :(
 
Rimac Nevera pisteli tuotantosähköautojen uudeksi ennätykseksi 7:05.29 Nürburgringillä (20,832 km).

Tesla S Plaid -23 (track pack.) 7:25.23
Taycan Turbo S -22 7:33.35
Tesla S Plaid -21 7:35.57


Neveraa nopeampia katulaillisia ovat enää:

Mersulta AMG ONE -hybridi (6:35.18) ja AMG GT black series

Lambolta Aventador LP 770-4 SVJ ja Huracan LP 640-4 Performante 2017 sekä Aventador LP 750-4 Superveloce 2015

Porschen ratapelit GT2 RS, GT3, GT3 RS ja Cayman GT4 RS

Ferrarin 296 GTB ja 488 Pista

Radical SR8 ja SR8 LM (600-735 kg avopyöräiset)


Ei hassummin yli paritonniselta sähköautolta.

Moottorista ja akusta pystyi ottamaan säästelemättä tehoa ulos koko 21 km ajan. Ainoa rajoitus oli, että huippunopeus oli rajoitettu 353 km/h:iin, mitä sitten "köröteltiin" pitkä pätkä pääsuoralla. Kiihtyvyys mutkista ulos oli sitä luokkaa, että polttislistan autoista ainoastaan AMG ONE pystyy jotenkin vastaamaan.

Suuren suoranopeuden ja hurjan kiihtyvyyden takia Neveran "hitaus" parhaisiin polttiksiin verrattuna on siten pakko liittyä vain massaan ja/tai alustan toimintaan radalla sekä downforcen pienuuteen suhteessa massaan. Misukan Pilot Sport Cup 2 R -renkaiden kumi luultavasti lämpenee noin raskaalla ja tehokkaalla autolla liian pehmeäksi, jolloin kitkakerroin menee jo alle optimin.

Kovempaa Neveralle tehtyä kumiseosta alle, alustan hieromista Nürrella ja lisää spoileria ja diffuusoria ylle ja alle, niin johan tulisi kova kierrosaika "Rimac Nevera Track Editionilla". Voimalinjasta ei meinaan ole kiinni.




Päivittyvä katulaillisten ennätyslista:


Kiinnostavat kuvakaappaukset:

1. Radan alkupuolella (ajettu 1 min) tuottaa terveelliset 1,31 MW@309 km/h

2. Radan lopussa pääsuoralla (ajettu 6,5 min) tuottaa edelleen 1,33 MW@301 km/h

3. Vähän ennen rajoitinta (350 km/h rengassääntöjen takia) hörppää 1,23 MW@342 km/h...

4. ...Ja alle 3 s myöhemmin teho on tipahtanut rajoittimen takia 0,73 MW:iin nopeuden vakiintuessa 351 km/h:iin


Nevera ajoi pääsuoralla nopeutta >=350 km/h noin kahdeksan sekuntia putkeen, eli ~0,8 km rajoitinta vastaan. Siinä ehtii jo katsella maisemia ja miettiä kauppalistaa.


Kohtuullisen väsyneen kuuloista katsoa rata-ajoa missä ainoat äänet olivat tuulen suhina ja auton räminä.
Noista listasta kun katsoi vaikka Huracanin vastaavan videon niin on hieman erilailla menoa ja meininkiä.
 
akut painaa liikaa, ei oo mitään saumaa polttomoottoreita vastaan vaikka mikä träkpäkki tulis.
Missä menee liian massan raja?

Miksi 1695 kg / 1049 hv = 1,62 kg/hv AMG ONE on yli 13 sekuntia nopeampi kuin 735 kg / 450 hv = 1,63 kg/hv Radical SR8 LM? Sama tehopainosuhde, mutta ensimmäinen painaa yli tuplasti. Radicalin keveys sinänsä olisi etu, mutta ilman- ja vierinvastustehon@200 km/h vähentämisen jälkeinen kiihdytykseen liikenevä nettotehopainosuhde on huomattavasti heikompi vs. ONE, joten miinuksen puolelle jää. Mitä ilmeisimmin AMG ONEn 1,7 tn ei siis ole liikaa.

Toinen esimerkki on takavetoiset 1615 kg / 730 hv = 2,21 kg/hv AMG GT Black Series ja 1280 kg / 720 hv = 1,78 kg/hv Ferrari 488 Pista. Ensimmäisen luulisi olevan hitaampi, koska siinä tehopaino on merkittävästi heikompi. Molemmissa oli Pilot Sport Cup 2:t renkaina. Yllätys yllätys, yli kolmasosatonnin raskaampi Black Series olikin 16,4 s nopeampi! Selitys luultavasti on nopeammasta löytyvä suurehko spoileri ja/tai paremmat alustan säädöt/geometria.

Entäpä Rimac Nevera vs. AMG ONE? Ensimmäisen tehopaino on reilusti parempi, eikä moottori/akku kyykkää ainakaan kyseisellä 20,8 km matkalla. Miksi Nevera hävisi 30 s? Onko nyt ylitetty joku maaginen raja, jonka jälkeen massaa on liikaa Nürrelle? Tuskinpa. Massasta on toki haittaa, muttei niin paljon kuin huomattavasti paremmasta tehopainosta Neveran saama etu. Rimacin häviö liittynee renkaisiin (pitäisi saada leveämmät kuin ONEssa ja kovempaa kumia suuren massan ja tehon takia), heikompaan downforceen per kilo (pitäisi saada absoluuttisesti kolmasosan suurempi kuin ONEssa) ja vähemmän hierottuun alustaan.

Eiköhän lähivuosina nähdä joltain isompien resurssien (rataosaaminen) puljulta sähköinen megawattiluokan superauto, johon saadaan suurelle omamassalle sopivat rengastehtaan kanssa yhteistyössä kehitetyt renkaat. Silloin 6:30 alitus ei ole mahdoton, vaikka massaa olisi pelätyt pari tonnia.



Kunhan saadaan 4C keskimääräiseen purkuun/lautaukseen kykenevää LFP akkua alle, niin alkaa saumaa ehkä tulla.
Videon perusteella akku/moottori ei rajoittanut missään vaiheessa, vaan radan lopun raskaassa pääsuoravedossakin (150 -> 350 km/h) jaksoi yli 1,3 MW@300 km/h. Se tarkoittaa 11C-purkutehoa.

Sauma katulaillisia polttiksia vastaan riippuu enää renkaista, alustasta ja siivistä.
 
Missä menee liian massan raja?
Onko nyt ylitetty joku maaginen raja, jonka jälkeen massaa on liikaa Nürrelle? Tuskinpa.

No ei nyt tarvii olla mikään insinööri siihen, että jos auto painaa 2300kg (videolla varmaan vielä melkein 100kg lisää kun turvakaaret) ja siinä on 2000hp niin renkaat sulaa alle tolla vedolla, ihan sama mitkä kiekot on alla. Rata-autoilussa ei oo mitään niin myrkyllistä kun paino ja sen takia ainakaan lähitulevaisuudessa ykskään kadulle tehty sähköauto ei tuu radalla pärjäämään polttomoottorivehkeille. Tuo painaa kuiteskin yli puol tonnia enemmän kun vaikka amg one, se on aika helvetisti radalla.
 
BYDillä komiat takuut:


Ei taida olla vastaavaa kuin jollain Kialla? Tuostahan riittää hyvin toiselle tai jopa kolmannelle omistajalle.
En voi ymmärtää saksalaisten meininkiä. Autolla takuu 2v mutta reilulla tonnilla tai uuteen tingattuna ilmaiseksi siinä onkin 5v/200tkm. +tietty 8v akkutakuu. Luulisi että laittamalla tuon suoraan kaikkiin niin olisi hyvä mainostella, kun se selkeästi on haluttu juttu.
 
En voi ymmärtää saksalaisten meininkiä. Autolla takuu 2v mutta reilulla tonnilla tai uuteen tingattuna ilmaiseksi siinä onkin 5v/200tkm. +tietty 8v akkutakuu. Luulisi että laittamalla tuon suoraan kaikkiin niin olisi hyvä mainostella, kun se selkeästi on haluttu juttu.

En tiedä saksalaisista mutta monesti maksulliset jatkotakuut toimii niin että palvelun tarjoaa ulkopuolinen vakuutusyhtiö (ja myyjäliike saa provisiot) ja takuu ei ole sama kuin tehdastakuu. Ainakin Peugeotilla siinä oli aika ikäviä rajoituksia esim. sähkömoottorin suhteen. Toki jos on ilmainen ei kannata valittaa!
 
En tiedä saksalaisista mutta monesti maksulliset jatkotakuut toimii niin että palvelun tarjoaa ulkopuolinen vakuutusyhtiö (ja myyjäliike saa provisiot) ja takuu ei ole sama kuin tehdastakuu. Ainakin Peugeotilla siinä oli aika ikäviä rajoituksia esim. sähkömoottorin suhteen. Toki jos on ilmainen ei kannata valittaa!
Bemarilla, se ainoa mistä itellä kokemuksia se on ihan oikea auton tehdastakuun jatko. Ihan hyvä olla, kun tietää millaisia bemarit ovat kun saavat vähän ikää/kilsoja alle ;)
 
BYDillä komiat takuut:


Ei taida olla vastaavaa kuin jollain Kialla? Tuostahan riittää hyvin toiselle tai jopa kolmannelle omistajalle.
KIA:lla 7 vuotta, mutta km raja 150tkm. Akkutakuu sama. Hyundailla parempi, jos ajaa yhtään enemmän, eli 5 vuotta ilman kilometrirajaa. Akkutakuu sitten 8 vuotta/160tkm. Omilla ajoilla akkutakuu päättyy auton ollessa 4 vuoden ikäinen, joten tod.näk. laitan kipon vaihtoon noin 3 vuoden ikäisenä.
 
Ei mitään pelkoa. Suurella osalla ei ole heittää +30 k€ sähköautoon ja asian voi todeta katsomalla vaikka suurempien työpaikkojen autoparkeista. Työpaikan ilmaisia latauspisteitäkään ei löydy kuin ani harvalta ja nekin varattu johtohenkilöille.

Mutta ihan reilua verottaa enemmän myös sähköautoja, kyllä nekin tieinfraa käyttävät. Toivottavasti kilometriperustainen vero saataisiin aikaan, se olisi tasapuolinen kaikille ja ehkä laittaa miettimään, onko jokainen ajo pakollinen.

No tämä duunin parkkihallista, jossa paikkoja noin 200+ pk-seudulla pari viikkoa sitten.
IMG-2094 hosted at ImgBB

Yleensä joka kerta joku sähkis on vieressä ja tuossa sattui osumaan neljä rinnakkain. Ei mitään ihmeellistä tai harvinaista.

Mutta joo se on vain ajan kysymys, koska sähköistä voimalinjaa aletaan verottamaan kun polttiksien verokertymä tippuu. Varmaan ensin lähtee liisariedut/vähennykset, sitten tulee käyttömaksua yms. Mutta juuri noiden juttujen takia juuri nyt on aika perfetto ajella sähköllä. Veikkaan kuitenkin, että tuohon menee muutama vuosi vähintään.
 
No tämä duunin parkkihallista, jossa paikkoja noin 200+ pk-seudulla pari viikkoa sitten.
IMG-2094 hosted at ImgBB

Riippuu varmaan työpaikasta. Vähän eri Supercell tjms kuin joku kotihoitajien tukikohta jossa ei kuulemma saa enää vuoroja jos tulee pihaan uudehkolla Mersulla..

Suomessa autojen keski-ikä yli 12 vuotta (ilman museoautoja) joten siitä voi päätellä mahdollisuutta kalliiseen sähköautoon. Tosin edullisilla kampanjoilla voi päästä ”liisaamaan” sähkärin. Ja nyt alkaa olla hyvin käytettyjäkin.
 
Vaikeeta on sähköauton verottaminen. Kiinteä ajoneuvo/käyttövoimavero ei kannusta koskaan ottamaan bussia/junaa/metroa/sähköpotkulautaa alle kun vero juoksee vaikka auto ei liikkuisikaan. Kotisähkönsiirrossa oleva kiinteä 2,79c/kwh veron korottaminen iskisi kaikkeen sähkönkäyttöön ei vaan sähköautoiluun. Aurinkopaneeleilla lataajat välttäisi tämänkin. GPS seuranalla toteutettu kilometrivero kuullostaa naurettavalta.
 
Vaikeeta on sähköauton verottaminen. Kiinteä ajoneuvo/käyttövoimavero ei kannusta koskaan ottamaan bussia/junaa/metroa/sähköpotkulautaa alle kun vero juoksee vaikka auto ei liikkuisikaan. Kotisähkönsiirrossa oleva kiinteä 2,79c/kwh veron korottaminen iskisi kaikkeen sähkönkäyttöön ei vaan sähköautoiluun. Aurinkopaneeleilla lataajat välttäisi tämänkin. GPS seuranalla toteutettu kilometrivero kuullostaa naurettavalta.
Eihän mikään estäisi verottamasta liikennesähköä eri veroasteella kuin muuta sähköä, ihan kuten liikennepolttoaineita verotetaan eri tavalla kuin muita polttoaineita. Ainoa mitä vaatii on mittauksen autoon ja softan joka sen raportoi.

Kyllä, tätä voisi joku yrittää kiertää, mutta ei se ainakaan helpompaa olisi kuin löpön tankkaaminen, jota juuri kukaan ei tee, koska kiinni jäädessä tulee sen verran muhkeat sanktiot.

Siitä voi tapella käyttövoiman verotus sitten hyvä vai huono tapa, mutta vaikeaa se ei olisi. Paljon helpompaa kuin se GPS-kilometri-alue pohjainen himmeli mitä tilalle on ehdotettu.

Nythän sitä verotusta rajaa se, että sähköautojen myynti loppuisi kuin seinään jos sähköautoilua verotettaisiin yhtä paljon kuin polttiksia.
 
Renkaista kai se vero olisi helpoin sitten joskus ottaa. Repivä ajotyyli kuluttaisi niitä enemmän ja samoin ylipainoiset autot. Kilometrit tietenkin myös.

Kannustaisi ostamaan kevyitä ajoneuvoja(ei liioiteltuja akkukokoja) ja ajamaan niillä nätisti vältellen turhaa ajoa, kun renkaat maksaisi 5 kertaa enemmän. Eikä tarvitsisi GPS seurantaa.

Samassa suhteessa vähenisi tiestön kuluminen.

muoks: ja rengasvarkaudet sekä sakkorenkailla ajaminen lisääntyisi pirusti. :D
 
Renkaista kai se vero olisi helpoin sitten joskus ottaa. Repivä ajotyyli kuluttaisi niitä enemmän ja samoin ylipainoiset autot. Kilometrit tietenkin myös.

Kannustaisi ostamaan kevyitä ajoneuvoja(ei liioiteltuja akkukokoja) ja ajamaan niillä nätisti vältellen turhaa ajoa, kun renkaat maksaisi 5 kertaa enemmän. Eikä tarvitsisi GPS seurantaa.

Samassa suhteessa vähenisi tiestön kuluminen.
Jep ja sitten porukka ajaisi kesälomareissullansa aina road tripille maahan missä autoilija ei ole vihollinen ja ostaisi sieltä loman kunniaksi uudet renkaat.
 
Seuraavaan kulkupeliin olisi kiva saada oikea "lemmikkitila", jotta luottavaisin mielin voisi jättää lemmikin autoon esim 15-60min ajaksi. Lapsen vienti/nouto, maitotölkin haku kaupasta, postissa asiointi... Ehkä en osaa etsiä, mutta en meinaa löytää mitään järkeviä vaihtoehtoja (tuon osalta) Teslojen lisäksi. Joissakin mainostetaan "remote climate control" mutta kaipaisin jotain varmistusta noiden toimivuudelle, ja eipä siitä sisäkamerasta haittaa olisi.

Onko Tesla ainoa vaihtoehto, siinä kun olisi vielä sisäkamerakin? En välttämättä Teslaa haluaisi, camping ja dog mode sellaisia jotka puoltaisi Teslan hankintaa. Ainakin koiramoodi, en nyt tuosta leiriytymisestä vielä osaa sanoa.
 
ID3 ja oletettavasti muutkin ID:t tulevat kyllä ilmastoinnin päälle jättämistä tai aktivointia pysäköidyille autolle sekä etänä applikaation kautta että sen valikon kautta joka pomppaa näytölle kun auto laitetaan parkkitilaan. Monesti tullut itse esikäynnistettyä ilmastointia kuumana päivänä ennen autolle saapumista.
 
Seuraavaan kulkupeliin olisi kiva saada oikea "lemmikkitila", jotta luottavaisin mielin voisi jättää lemmikin autoon esim 15-60min ajaksi. Lapsen vienti/nouto, maitotölkin haku kaupasta, postissa asiointi... Ehkä en osaa etsiä, mutta en meinaa löytää mitään järkeviä vaihtoehtoja (tuon osalta) Teslojen lisäksi. Joissakin mainostetaan "remote climate control" mutta kaipaisin jotain varmistusta noiden toimivuudelle, ja eipä siitä sisäkamerasta haittaa olisi.

Onko Tesla ainoa vaihtoehto, siinä kun olisi vielä sisäkamerakin? En välttämättä Teslaa haluaisi, camping ja dog mode sellaisia jotka puoltaisi Teslan hankintaa. Ainakin koiramoodi, en nyt tuosta leiriytymisestä vielä osaa sanoa.

Korealaisissa E-GMP autoissa (ja muissakin vanhemmissa?) on utility mode, jonka avulla voi jättää auton pidemmäksi aikaa parkkiin niin, että ilmastointi on päällä ja auton pistokkeet edelleen antaa virtaa ulos.

On kyllä jonkin verran ns. janky systeemi kun autosta poistuminen sitten pitää tehdä oikein, jos haluaa lukita ovet elleivät ole päivittäneet auton softaa:



Ei korealainen insinööri ole varmaankaan alunperin ajatellut tuota moodia käytettävän eläimen tai lasten säilyttämiseen autossa :D

TLDW; Laita utility mode päälle, rullaa kuskin puolen ikkuna auki, poistu autosta ja lukitse ovet avoimen ikkunan kautta kuskin oven napista, jonka jälkeen kiskase sähköikkunan nappia ylös, jotta ikkuna sulkeutuu ja vedä samalla käsi välistä pois.

Voi olla, että nykyisin on helpompi. Ei ole itselläni ollut tarvetta hirveästi ko. modelle omassa autossa, joten ei ole tullut testattua.
 
Seuraavaan kulkupeliin olisi kiva saada oikea "lemmikkitila", jotta luottavaisin mielin voisi jättää lemmikin autoon esim 15-60min ajaksi. Lapsen vienti/nouto, maitotölkin haku kaupasta, postissa asiointi... Ehkä en osaa etsiä, mutta en meinaa löytää mitään järkeviä vaihtoehtoja (tuon osalta) Teslojen lisäksi. Joissakin mainostetaan "remote climate control" mutta kaipaisin jotain varmistusta noiden toimivuudelle, ja eipä siitä sisäkamerasta haittaa olisi.

Onko Tesla ainoa vaihtoehto, siinä kun olisi vielä sisäkamerakin? En välttämättä Teslaa haluaisi, camping ja dog mode sellaisia jotka puoltaisi Teslan hankintaa. Ainakin koiramoodi, en nyt tuosta leiriytymisestä vielä osaa sanoa.
Taitaa käytännössä kaikista sähkiksistä löytyä tuo ominaisuus. Toimivuuksissa ja käytettävyydessä sitten eroja, Teslassa taitanee olla paras käytön kannalta.
 
Aina kun liikenteessä näkee Porsche Taycanin, niin tulee ihan uskomaton omistamisen halu sitä autoa kohtaan. Ei ole ikinä varmaan mikään auto miellyttänyt silmää kuten tuo. Koskahan sellaisen voisi saada järkihintaan (tyyliin 50-60k€), vai saako koskaan?
 
Aina kun liikenteessä näkee Porsche Taycanin, niin tulee ihan uskomaton omistamisen halu sitä autoa kohtaan. Ei ole ikinä varmaan mikään auto miellyttänyt silmää kuten tuo. Koskahan sellaisen voisi saada järkihintaan (tyyliin 50-60k€), vai saako koskaan?
Jos jaksat odottaa 3-4 vuotta niin varmasti saat tuohon hintaan vanhimpia ennemmän ajettuja.
 
Jotain 70ke näyttää saksassa maksavan 30-40tkm ajetut. Eiköhän noita parin-kolmen vuoden päästä saa alle 60k:lla. Miten lie luotettavia.
 
Jotain 70ke näyttää saksassa maksavan 30-40tkm ajetut. Eiköhän noita parin-kolmen vuoden päästä saa alle 60k:lla. Miten lie luotettavia.
Tämä luotettavuus tosiaan kysymysmerkki sitten muutaman vuoden päästä. Varsinkin siis, kun auto maksaa edelleen uuden tavis sähköauton verran. Taitaa siis Taycanit jäädä vain haaveen tasolle itselläni. Tai ehkä sitten joskus 15 vuoden päästä ostaa harrasteautoksi joku pari akkuvaihtoa kohdannut yksilö.
 
Tämä luotettavuus tosiaan kysymysmerkki sitten muutaman vuoden päästä. Varsinkin siis, kun auto maksaa edelleen uuden tavis sähköauton verran. Taitaa siis Taycanit jäädä vain haaveen tasolle itselläni. Tai ehkä sitten joskus 15 vuoden päästä ostaa harrasteautoksi joku pari akkuvaihtoa kohdannut yksilö.
En tiedä juuri tästä mallista, mutta noin yleisesti taitaa Porchen korjaaminen/huoltaminen olla melko arvokasta touhua? Eli vaikka tommosen Taycanin saisi 30k€ niin tulee silti pitentiaalisesti todella kalliiksi. Tuosta kun akku hajoaakin takuun jälkeen niin jäänee yseimmilta korjaanatta kun ei rahat riitä.
 
Aina kun liikenteessä näkee Porsche Taycanin, niin tulee ihan uskomaton omistamisen halu sitä autoa kohtaan. Ei ole ikinä varmaan mikään auto miellyttänyt silmää kuten tuo. Koskahan sellaisen voisi saada järkihintaan (tyyliin 50-60k€), vai saako koskaan?
Mobile.de:ssä halvimmat ~70k.
 
Tämä luotettavuus tosiaan kysymysmerkki sitten muutaman vuoden päästä. Varsinkin siis, kun auto maksaa edelleen uuden tavis sähköauton verran. Taitaa siis Taycanit jäädä vain haaveen tasolle itselläni. Tai ehkä sitten joskus 15 vuoden päästä ostaa harrasteautoksi joku pari akkuvaihtoa kohdannut yksilö.
Porscheen saa viralliselta diileriltä takuuta up-to 15v ikään ja 200tkm kilsaan asti.


Tuota harkitsisin kyllä itse. Itsekin olen miettinyt taycan/e-tron gt:tä kun käytettynä hinnat asettuvat vähitellen ja auto on tosiaan melkoinen unelma monella tavalla. Oma valinta kohdistuisi kyllä tuohon isoakkuiseen taycaniin joka nostaa hintaluokkaa.

Edit: verokeskustelun voisi heivata helvettiin kiitos ja keskittyä sähköautoihin eikä johonkin työn verotuksen haitallisuuteen.
 
Porscheen saa viralliselta diileriltä takuuta up-to 15v ikään ja 200tkm kilsaan asti.


Tuota harkitsisin kyllä itse. Itsekin olen miettinyt taycan/e-tron gt:tä kun käytettynä hinnat asettuvat vähitellen ja auto on tosiaan melkoinen unelma monella tavalla. Oma valinta kohdistuisi kyllä tuohon isoakkuiseen taycaniin joka nostaa hintaluokkaa.

Edit: verokeskustelun voisi heivata helvettiin kiitos ja keskittyä sähköautoihin eikä johonkin työn verotuksen haitallisuuteen.
Äkkiseltään katsottuna tuosta jatkotakuusta on jätetty ulkopuolelle akut ja akustot. Ainakin tällä hetkellä taitaa taycanin akkuvaihdot maksaa aika hunajaa.
 
Taycan on varmasti hieno ajaa maantiellä. Kaupungissa 2x5 metrin koko yhdistettynä matalaan istuma-asentoon voi tuoda omat haasteensa varsinkin vanhoissa parkkihalleissa tai ahtailla parkkipaikoilla. Autossa on muuten erikoisesti kaksi vaihdetta eteenpäin. Range ei mielestäni ole hintaluokkaan nähden kummoinen, onneksi lataus on nopeaa.

Joskus luin jonkun suomalaisen pitämää blogia autosta ja harmittavan paljon siinäkin oli (pikku)vikoja jotka toki meni takuuseen. Valitteli myös että vaimo ei tykkää ajaa kun ei hahmota auton mittoja.
 
Taycanin kohdalla ilmoitettuun range -lukemaan saa ainakin jenkkien kohdalla lisätä jonkin verran lisää. On sikäläisillä ilmoitetuilla lukemilla aika konservatiivinen, mutta voi olla tietty ihan mittaustekninenkin seikka vs. mitä niiden on ilmoitettu Euroopassa menevän. Latausnopeudessa on sitten erinomainen.
 
Range ei mielestäni ole hintaluokkaan nähden kummoinen, onneksi lataus on nopeaa.
Koska porschea on ostettu hinta-määrä suhteen takia?

Porschen rangeen vaikuttaa radikaalisti rengaistus - usein sitä myydään ranget ”paskovalla” rengaistuksella, koska porukka ei ymmärrettävistä syistä osta sitä lappiin purjeveneen vetämiseen, vaan aivan toisenlaiseen käyttöön.
Latausnopeudessa on sitten erinomainen.
Mutta vain 800V latureilla. 400V latureilla latausnopeus on joko keskinkertainen tai surkea.
 
Taycanin kohdalla ilmoitettuun range -lukemaan saa ainakin jenkkien kohdalla lisätä jonkin verran lisää.

En ymmärrä jenkki viittausta mutta 296 km meni Suomessa -12 C lämpötilassa (83.7 kWh akku) kun TM testasi. Akun kokoon nähden ei kummoinen lukema kun Model Y meni jotain 50 km enemmän. Luulisi että Taycanissa on pienempi ilmanvastus. En tiedä millä renkailla testasivat, voihan olla vaikka nastat.
 
En ymmärrä jenkki viittausta mutta 296 km meni Suomessa -12 C lämpötilassa (83.7 kWh akku) kun TM testasi.

No kun noita Out of Spec kanavan videoita on seurannut, niin ei juuri ole Taycan videota jossa ei kertoisi kuinka paljon pidemmälle auto menee kuin ilmoitetuissa spekseissä lukee. Lataa Teslaa nopeammin, joka auttaa myös aika paljon pidemmällä matkalla.
 
Äkkiseltään katsottuna tuosta jatkotakuusta on jätetty ulkopuolelle akut ja akustot. Ainakin tällä hetkellä taitaa taycanin akkuvaihdot maksaa aika hunajaa.
Totta, akun puuttuminen takuusta on iso miinus. Taycanin akku on sentään modulaarinen, joten sitä voi korjata.

Marmorilla vaihtohinnan lisäksi pitäisi tietää vikaantumistodennäköisyys. Kaverilleni annettiin Toyota-Leksukselta tyyliin 12k hinnaksi ”priuksen” moottorin vaihdolle lexukseen. Meni sitten johonkin nyrkkipajalle kannen oikaisuun ja tiivisteen vaihtoon -> nyt on kulkenut jo 5v sillä 2000€ rempalla.

Ketä kiinnostaa Toyotan moottorinvaihdon hinta marmorilla? Ei ketään, koska todennäköisyydet tarpeelle ovat hyvin pienet ja usein 3rd party rasvanäppi voi korjata halvemmalla tai romikselta saa osat.

Mikä on Taycanin akkujen vaihdon todennäköisyys, varsinkin autoille jotka ovat jo 3v kulkeneet ongelmitta? Ja osaisiko 3rd party korjaajakin kohta jo vaihtaa moduulin?
 
Model Y meni jotain 50 km enemmän.
Model Y:kään ei mene mihinkään jos sinne laittaa alle 305/30R21:set joilla Porscheakin myydään.

Porschen tulokset vaihtelevat aivan massiivisesti sen mukaan, että mitkä renkaat laittaa alle.

225/55R19 on aika eri juttu sohjossa verrattuna noihin 305 leveisiin nakkeihin.
 
Kunhan saadaan 4C keskimääräiseen purkuun/lautaukseen kykenevää LFP akkua alle, niin alkaa saumaa ehkä tulla.

Miten raskaampi akku ratkaisisi tuon paino-ongelman? Johan nytkin litium titanaattiakun purkuvirrat on 10C tasolla, muttei niitä silti juurikaan käytetä koska ovat painavia.
 
Keskittykääs sitten siihen ketjun aiheessa pysymiseen, älkääkä nyt ainakaan hyvät ihmiset tarkoituksella jatkako offtopicia. Viikonlopun aikana käydystä keskustelusta yleisen tason ajoneuvoverokeskustelulle tämä ketju on väärä paikka ja valtion verotuspolitiikkaan liittyvälle keskustelulle oikea paikka on Politiikka- ja yhteiskunta -alue.

Edit: pahimpia offtopiceja siivoiltu noin 40 viestin verran
 
Viimeksi muokattu:
Kohtuullisen väsyneen kuuloista katsoa rata-ajoa missä ainoat äänet olivat tuulen suhina ja auton räminä.
Noista listasta kun katsoi vaikka Huracanin vastaavan videon niin on hieman erilailla menoa ja meininkiä.
Tämä. Mietin juuri Suomen MM-rallia katsellessa, että jos ne vehkeet pakotetaan joskus sähköisiksi, niin on aika lailla samantekevää, vaikka koko laji lopetettaisiin samalla kertaa. Kyllähän se fiilis äänineen on vain jotakin aivan muuta kuin sähkövatkainten kanssa.
 
Tämä. Mietin juuri Suomen MM-rallia katsellessa, että jos ne vehkeet pakotetaan joskus sähköisiksi, niin on aika lailla samantekevää, vaikka koko laji lopetettaisiin samalla kertaa. Kyllähän se fiilis äänineen on vain jotakin aivan muuta kuin sähkövatkainten kanssa.
Viimeksi kun kävin katsomassa Formula-E kisaa, niin paikalla oli n. 150 000 katsojaa ja meininkiä ei puuttunut yhtään. En kaivannut lainkaan V6 / V8 / V10:ien ääntä, vaan olisin jättänyt menemättä jos polttomoottorit olisivat huutaneet 130dB voimalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom