Typistetty pösö:
Tätäkin kostajaa on arvostetun palkinnon voittamisen jälkeen odotettu. Avenger lunastaa lupaukset.
www.iltalehti.fi
Ulkonäkö kyllä hieno. Tuleva nelivetomalli voi olla kova jos ei hinta pomppaa älyttömästi.
Aika pieni tavaratila? (355 L) Esim. ID.3:ssa on selkeästi suurempi (385 L), ja ei ole kovin paljoa isompi kuin Renault Zoe:ssa jota pikkuautoksi haukutaan (338 L).
Minua ainakin näissä yli 40000€ sähköautoissa ihmetyttää pieni tavaratila, ellei mikään Sportster-urheiluauto ole. Kuvittelisi että isomman tavaratilan suunnitteleminen ehkä muuten aika pieneen autoon ei olisi kovinkaan kallis tai kummoinen asia, silti tulee noita Volvon sähkiksiä joissa takapaksiin mahtuu yksi ostoskassi jne. Joo joo kyllä mulle Zoenkin 338L tavaratila arkikäyttöön riittää varsinkin kun se on onneksi aika korkea, mutta olisi se kuitenkin kiva että vaikka isohko sähköpotkulauta mahtuisi takapaksiin paremmin, tai jos olisi taaperoita, isommanpuoleinen lastenvaunu.
Toinen asia mikä kiinnitti huomioni:
Hyvä esimerkki on, ettei latauksen maksimirajaa voi muuttaa eli auto lataa aina sataan prosenttiin, jos latausta ei itse keskeytä. Ominaisuuden puuttuminen on sikäli erikoista, että yleensä tiettyä akkukemiaa käyttäviä litiumioniakkuja ei suositella ladattavaksi päivittäin täyteen.
Renauilt Zoe:ssa on sama mutta kuvittelin että uudemmissa olisi ihan peruskauraa lataustasojen rajoitukset yms., ei pitäisi olla vaikeaa toteuttaa teknisesti, yksi if-then-else-haistavittu lause koodiin kun autot kuitenkin tietävät selvästi lataustason.
Sama ilmeisesti on Open Mokka:ssa, ainakaan työkaveri ei sen äpistä löytänyt mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa, 100% menee jos antaa ladata.
Tuo on sikälikin outoa että kyllä esim. vanhan Zoen softasta löytyy esim. latauksen ajastustoimintoa ja mitä vielä, luulisi että niiden ohjelmointi on ollut paljon haastavampaa kuin latauksen maksimitason määritteleminen. Ellei sitten ole koettu että tavallisen käyttäjän ei pidä miettiä lataustasoja, menee raukan pää sekaisin liiasta ajattelemisesta voi voi.
Renaultin maahantuojalta kysyttäessä heidän näkökantansa on että kyllä Zoen voi ladata aina täyteen 100%, ei se kuulemma vaikuta juurikaan akun elinikään. Sori, en usko. Olen akunlatauskriittinen.