Yleistä keskustelua sähköautoista

Se on paljon mukavampaa ja nopeampaa laittaa latauspiuha autokatoksessa autoon kuin hoitaa maksutapahtuma ja seistä auton vieressä tankkaamisen ajan, talvella kylmässä ja mahdollisesti tuiskussa. Erityisen helppoa ja nopeaa tuon piuhaan laittaminen on ainakin Teslalla, jossa laturin kahvassa on latausluukun avausnappi ja mitään luukkuja ei käsin tarvi avata.

Kyllä tuon kotilatauksen helppouden huomasi heti kun sähköautoon vaihtoi ja tankkaaminen jäi pois. Kakkosauto edelleen kulkee bensalla ja muistuttelee kuinka tympeää tankkaamassa käyminen on kotilataukseen verrattuna.
 
Se on paljon mukavampaa ja nopeampaa laittaa latauspiuha autokatoksessa autoon kuin hoitaa maksutapahtuma ja seistä auton vieressä tankkaamisen ajan, talvella kylmässä ja mahdollisesti tuiskussa. Erityisen helppoa ja nopeaa tuon piuhaan laittaminen on ainakin Teslalla, jossa laturin kahvassa on latausluukun avausnappi ja mitään luukkuja ei käsin tarvi avata.
Tämä katoksessa lataaminen selittää paljon mukavuutta.
 
Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,
Jos esim. on tarkan markan mies tietäen että bensakuluissa voi säästää huomattavasti valikoimalla missä ja MILLOIN tankkaa, ei se välttämättä sitten olekaan se vakiokaupan piha missä tankkaa. Ainakin itselläni on hyvät muistikuvat kun kovasti yritin vilkuilla reitin varrella ja joskus kaukanakin siellä olevien asemien hintoja "huh huh no tuolla en ainakaan tankkaa" ja "hitto tuolla on halpaa! Käsijarrukäännös ja takaisin vaikka tankki onkin jo melkein täynnä!", ja opetellen minä viikonpäivinä bruukaa olemaan halvempaa bensaa, ja sinnitellä sinne asti tyhjällä tankilla.

Tietty jos ei välitä mitä polttoaine maksaa, sitten se kai on se ja sama, mutta kyllä merkittävää hintaeroa oli sekä päivien välillä että lähellä sijaitsevien asemien välillä.

Sähkössä toki on sama mutta yleisesti ottaen suoraviivaisempaa:

1. Kotilatauksessa luonnollisesti suosii yölatausta, jolloin on keskimäärin halvempaa (ja tälläkin on merkitystä vain jos on pörssisähkö- tai yösähkösopimus).

2. Kun oppii mistä saa halpaa lataussähköä julkisilla asemilla, niillä sama hinta yleensä pysyy kuukausikaupalla ellei kauemmin. Esim. minulla on pääkaupunkiseudulla tiedossa useampia 22kW AC-latauspaikkoja mistä saan lataussähköä n. 7c/kWh hintaan, eikä se tieto juurikaan muutu.
 
Jos esim. on tarkan markan mies tietäen että bensakuluissa voi säästää huomattavasti valikoimalla missä ja MILLOIN tankkaa, ei se välttämättä sitten olekaan se vakiokaupan piha missä tankkaa.
Täytyy kyllä tunnustaa että en ole koskaan juossut bensan hinnan perässä tankkaamaan. Nytkin vieressä on aina halvempi asema, mutta kun se ei ole kaupan pihassa, niin en jaksa nähdä vaivaa että ajaisin erikseen sinne.
Varmaan samasta syystä en hirveästi lämpene pörssisähkölle. En jaksaisi katsella milloin kannattaa latailla.

Mukavuus edellä tässä mennään, vaikka epämukavasti seistäänkin hölmönä letkun jatkona pipo vinossa, kädet jäässä, ja kengissä lunta talvipakkasilla. Saapahan edes raitista ilmaa sen pari minuuttia, joka jää kotilataajilta nauttimatta :) Always look on the bright side of life
 
Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,
Ilman koti tai työpaikkalatausta tietysti olisi hankalampaa. Mutta kyllä ilmainen työpaikkalataus on ihan ylivoimainen asia. Ajan töihin ja tökkään piuhan kiinni ja lähden kotiin aina täydellä akulla ja koko homma ei maksa mitään. Lisäksi työmatka on lyhyt niin menee vain joku 2% akkua matkalla. On sitten kaikki vkl ajotkin ilmaisia.

Ennen ajelin huoltoasemille ja etsin halvinta dieseliä ja tankillinen maksoi silti sen 150€ aina kerran viikossa.
 
Minusta ID3:ssa jossain määrin toteutuu tämä kun ei tuo D-tila tunnu jarruttelevan ollenkaan moottorilla. B-tilassa sitten jarruttelee enemmänkin ja pystyy kaupunkiajossa ihan kohtuullisesti ajamaan yhdellä polkimella, muttei pysähdyksiin asti kuitenkaan jarruta (n. 4km/h loppuu).
No jossain määrin, mutta ei volkkareissa ole yhden polkimen ajoa. Yhden polkimen ajo tarkoittaa ominaisuutta, että sitä toista poljinta ei tarvita ollenkaan. Tesla ja Polestar esimerkkinä.
 
Joo niissä on lähes yhden polkimen ajo. Eli tavallisessa päivittäisessä ajossa sitä toista poljinta tarvitsee vain yhen kerran per reissu (pysäyttämiseen perille tullessa), joskus huonolla tuurilla pari kertaa (jos täytyy punaisissa pysähtyä kokonaan). Itse tosiaan useimmiten en joudu pysähtymään punaisissa kokonaan.
 
Renauilt Zoe:ssa on sama mutta kuvittelin että uudemmissa olisi ihan peruskauraa lataustasojen rajoitukset yms., ei pitäisi olla vaikeaa toteuttaa teknisesti, yksi if-then-else-haistavittu lause koodiin kun autot kuitenkin tietävät selvästi lataustason.

Sama ilmeisesti on Open Mokka:ssa, ainakaan työkaveri ei sen äpistä löytänyt mahdollisuutta rajoittaa lataustasoa, 100% menee jos antaa ladata.

Tuo on sikälikin outoa että kyllä esim. vanhan Zoen softasta löytyy esim. latauksen ajastustoimintoa ja mitä vielä, luulisi että niiden ohjelmointi on ollut paljon haastavampaa kuin latauksen maksimitason määritteleminen. Ellei sitten ole koettu että tavallisen käyttäjän ei pidä miettiä lataustasoja, menee raukan pää sekaisin liiasta ajattelemisesta voi voi.

Renaultin maahantuojalta kysyttäessä heidän näkökantansa on että kyllä Zoen voi ladata aina täyteen 100%, ei se kuulemma vaikuta juurikaan akun elinikään. Sori, en usko. Olen akunlatauskriittinen.
Käsittääkseni ainakin e-Mokassa ja e-Corsassa akun nettokapasiteetti on 45kWh ja brutto 50kWh. Tuossa on siis sisäänrakennettu suojaus että käyttäjä ei "oikeasti" lataa akkua 100% asti. Näin on luultavasti kaikissa Stellantiksen autoissa, myös tuossa uudessa Jeep Avengerissa jonka nettokapasiteetti on ilmoitettu 51kWh ja brutto 54kWh. Pisti silmään toimittajan outo kommentti lataamisen rajoittamisesta ja ihmettelin eikö ole asiasta tietoinen.
 
Ilman koti tai työpaikkalatausta tietysti olisi hankalampaa. Mutta kyllä ilmainen työpaikkalataus on ihan ylivoimainen asia. Ajan töihin ja tökkään piuhan kiinni ja lähden kotiin aina täydellä akulla ja koko homma ei maksa mitään. Lisäksi työmatka on lyhyt niin menee vain joku 2% akkua matkalla. On sitten kaikki vkl ajotkin ilmaisia.
Tässä nyt sekoituu kaksi eri asiaa, ilmaiset lataukset ja lataamisen hankaluus. Jos unohdetaan että saat ilmaista sähköä töistä, niin pelailet johtojen kanssa päivittäin. Töihin tullessa ja sieltä lähtiessä. "Hankalaa" sanoisin.
Kyllä minäkin voisin lähteä tankille vaikka 10 km päähän jos sieltä ilmaista bensaa saisi, ja sanoisin jopa että ompa näppärää ja hienoa. Unohtuisi helposti se lisävaiva joka näen ilmaisen bensan suhteen.

Mutta joo, jos kotona ja töissä on mahdollisuus laittaa auto piuhan päähän tämä on helppoa , oli sitten sähkö ilmaista tai kallista.
 
Jos unohdetaan että saat ilmaista sähköä töistä, niin pelailet johtojen kanssa päivittäin. Töihin tullessa ja sieltä lähtiessä. "Hankalaa" sanoisin.
Aika paljon saa kruisailla, että tätä tarvitsisi sähköautolla päivittäin tehdä. Useilla riittänee kerran viikkoon tai harvemmin, ellei lataus ole hidas. Vaatii tosin enemmän etukäteissuunnittelua, kuin jos se laturi onkin kotona.
 
Asiasta kuudenteen. Tämä voisi olla asiallien peli, mutta hinta tässäkin varmaan karkaa korkeaksi ja Audin tuntien hieman (pakollista) lisävarustetta, niin hinta on hyvin korkea. Uusi Audi Q6 ( PPE platformilla) siis kyseessä.

 
Aika paljon saa kruisailla, että tätä tarvitsisi sähköautolla päivittäin tehdä. Useilla riittänee kerran viikkoon tai harvemmin, ellei lataus ole hidas. Vaatii tosin enemmän etukäteissuunnittelua, kuin jos se laturi onkin kotona.

Kyllä talvella sitä kaapelia saa näyttää autolle joka ikinen päivä. Ja tämäkin, vaikka piuhan varressa kotona esilämmityksen tekee, muutenhan sekin energia vedettäisiin akun varauksesta. Kyllähän talvella helposti viikossa se 200-300kWh menee.
 
Käsittääkseni ainakin e-Mokassa ja e-Corsassa akun nettokapasiteetti on 45kWh ja brutto 50kWh. Tuossa on siis sisäänrakennettu suojaus että käyttäjä ei "oikeasti" lataa akkua 100% asti. Näin on luultavasti kaikissa Stellantiksen autoissa, myös tuossa uudessa Jeep Avengerissa jonka nettokapasiteetti on ilmoitettu 51kWh ja brutto 54kWh. Pisti silmään toimittajan outo kommentti lataamisen rajoittamisesta ja ihmettelin eikö ole asiasta tietoinen.
Suositus Stellantiksellakin on ladata päivittäin vain 80%, tuo Jeepin puskuri on vain n. 5% ja sekin jakautuu jollain suhteella vielä kapasiteetin ala- ja yläosaan, jolloin puhutaan 2-3% puskurista eli käytännössä täysi akku on akun kulumisen kannalta ihan sama kuin 100% lataus. Ihan looginen kommentti tuo on.
 
Aika paljon saa kruisailla, että tätä tarvitsisi sähköautolla päivittäin tehdä. Useilla riittänee kerran viikkoon tai harvemmin, ellei lataus ole hidas. Vaatii tosin enemmän etukäteissuunnittelua, kuin jos se laturi onkin kotona.
Näin itsekin ajattelin etukäteen, mutta todellisuus on aivan muuta varsinkin talvisin. Tuo pätkittäinen ajo ja jatkuva ovien availu tuo todellisen rangen pahimmillaan 430km -> 200km.
 
Kyllä talvella sitä kaapelia saa näyttää autolle joka ikinen päivä. Ja tämäkin, vaikka piuhan varressa kotona esilämmityksen tekee, muutenhan sekin energia vedettäisiin akun varauksesta. Kyllähän talvella helposti viikossa se 200-300kWh menee.

Riippuu tietysti kuinka paljon meinaa päivässä ajella. Kyllä mä oon selvinnyt ihan hyvin talvella parila latauksella viikko mutta matkaakin tulee yleensä ~10km per päivä. Jos olisi kaksi latausasemaa niin silloin varmaan tulisi pidettyä kumpikin auto jatkuvasti kiinni.

Yksi asia tohon latauskeskusteluun liittyen on vielä lohkolämmittimen kanssa sähläämisen puuttuminen sähköautoissa. Latausaseman kiinteä kaapeli kun on paljon mukavampi ja nopeampi kytkeä kiinni kun lohkolämmitin. Liitäntä on mukavammassa paikkaa ja menee aina oikein päin kiinni, eikä tarvitse kytkeä toisesta päästä pistorasiaan. Siitä puhumattakaan että pitäisi sähkötolpan kanssa säätää.

Asiointilatauksessa oman kaapelin käyttö on kyllä käynyt raskaaksi aikojen saatossa mutta kyllä se vielä ilmaisilla latauksilla tulee kaivettua esille.
 
Aika paljon saa kruisailla, että tätä tarvitsisi sähköautolla päivittäin tehdä. Useilla riittänee kerran viikkoon tai harvemmin, ellei lataus ole hidas. Vaatii tosin enemmän etukäteissuunnittelua, kuin jos se laturi onkin kotona.
Näin itsekin ajattelin etukäteen, mutta todellisuus on aivan muuta varsinkin talvisin. Tuo pätkittäinen ajo ja jatkuva ovien availu tuo todellisen rangen pahimmillaan 430km -> 200km.
+1 Smugun kommentille. Yleensä on kiva latailla arkiajossa kun akusta on kulunut 50% (esim. 80->30%). Tällä pääsee kesäkelissä vaikkapa Model 3LR:lla noin 160-180 km ja talvella 100-120 kilometriä, jos esilämmityksiä tehdään akkusähkön varassa ja ajo on muutenkin pätkäajoa. Omilla arkiajoillani tämä tarkoittaa latausta 2-3 päivän välein kesällä ja 1-2 päivän välein talvella.
 
Käsittääkseni ainakin e-Mokassa ja e-Corsassa akun nettokapasiteetti on 45kWh ja brutto 50kWh. Tuossa on siis sisäänrakennettu suojaus että käyttäjä ei "oikeasti" lataa akkua 100% asti. Näin on luultavasti kaikissa Stellantiksen autoissa, myös tuossa uudessa Jeep Avengerissa jonka nettokapasiteetti on ilmoitettu 51kWh ja brutto 54kWh. Pisti silmään toimittajan outo kommentti lataamisen rajoittamisesta ja ihmettelin eikö ole asiasta tietoinen.
Siis kyllä, kaikissa sähköautoissa kaiketi on jonkinkokoinen bufferi, ei mikään auto (tai muukaan akun omaava härpätin, puhelin tai tabletti tai sähköhammasharja) oikeasti sitä akku 100% täyteen lataa, tai päästä oikeasti 0% tyhjäksi.

Esim. Zoessani brutto on 55kWh ja netto 52kWh, eli bufferi olisi tuon mukaan kokonaisuudessaan 3kWh kokoinen. Jos bufferista puolet (1,5 kWh) on varattu yläpäähän, tarkoittaisi se käsittääkseni että kun olet ladannut akun 100% täyteen, on lataustaso bufferi huomioiden oikeasti (53,5/55)*100%=97,27%. Eli ei ihan täynnä, mutta kuitenkin varsin täynnä, kaukana esim. hyväksi ohjenuoraksi mainitusta 80%:sta.

Tuohon vielä lisäksi se että käsittääkseni jopa 80% on epäoptimaalinen eli "liian täynnä" esim. pitkäaikaista säilyttämistä ajatellen, jos esim. parkkeeraat autosi kuukauden ulkomaanmatkasi ajaksi. Joku 60% on joistakin artikkeleista saamani käsityksen mukaan optimaalisin litiumioniakun tila, jos ajatellaan akun ikääntymistä.

Tämän vuoksi kun itse lähdin kesällä ulkomaille neljäksi viikoksi, en laittanut autoa ollenkaan latauspiuhaan kiinni lomani ajaksi pitääkseni sen jossain tietyssä lataustasossa, vaan irti ja auto jäi n. 75% varaustasolla odottamaan kotiinpaluutani. Jätin sen noin korkeaksi koska minulla ei ollut mitään hajua kuinka nopeasti akku purkautuu itsekseen lomani aikana, mutta lopulta se ei ollut purkautunut neljän viikon aikana kuin 1-2% koska auto meni itsekseen jonkinlaiseen syväunitilaan käyttämättömyyttään, eli ihan hyvin olisin voinut jättää auton vaikka vähän päälle 60% lataustasolle lähtiessäni.

Jarmon EV youtube-videoista muistelen kuinka hän lomamatkalle lähtiessään laittoi auton (Tesla Y) lentoaseman latausparkkiin lomansa ajaksi ja asetti lataustason 70%:iin. Kun kotiinlähdön aika tuli, vaihtoi hän juuri ennen paluulennon alkua äpistään latauksen tavoitetason 90%:iin jotta se on siinä kun he palaavat autolleen lentoasemalla. Tuo vaikutti ihan kätevältä ja kelpaisi minullekin... mutta nyt en sitä niin enää stressaa kun tiedän ettei autoni akku purkaudu juuri paskaakaan edes kuukauden poissaolon aikana, joten ei sitä ole niin tarve piuhaan kiinni jättääkään.

Sitä en tiedä kannattaisiko auto kuitenkin jättää piuhan päähän sydäntalvella kovien pakkasten aikana, käyttääkö auto energiaa akun lämmittämiseen ettei se ihan pakastu tms. Nyt oli kesä joten mitään tuollaista ei tarvinnut miettiä, ja talvisin minulla ei ole neljän viikon mittaisia lomia jolloin en käytä autoani ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joku 60% on joistakin artikkeleista saamani käsityksen mukaan optimaalisin litiumioniakun tila, jos ajatellaan akun ikääntymistä.
Käytännössä omien selailujen perusteella oikea vastaus on "mitä alempi, sitä parempi", kunhan jännite ei pääse akkua vaurioittavan matalaksi. Käytännössä kuitenkaan ei ole kovin isoa merkitystä säilytetäänkö akkua 20% vai 50% varaustasolla, mutta jo 50% jälkeen alkaa negatiiviset vaikutukset kiihtyä varsinkin kovemmissa lämpötiloissa.

Täällä sivun alussa pari käppyrää - lähdetietoja ei ole, mutta ei nyt paljoa poikkea muista lähteistä löytyneisiin tuloksiin:
 
Oma kokemus tuosta ”johdon kanssa pelaamisesta” sähköautolla on, että vanhan auton esilämmityksiin verratessa johdon kanssa pelaaminen on vähentynyt.
Polttiksen kanssa se johto piti ottaa aamulla pois, laittaa töissä kiinni, ottaa töissä pois ja laittaa taas kotona kiinni. Joka ikinen päivä talvella, kun en todellakaan tykkää lähteä klo 5.20 kylmällä ja ikkunat jäässä olevalla autolla.
Nyt sähköautolla otan johdon irti töihin lähtiessä ja laitan sen takaisin, kun tulen töistä. Eikä sitä tarvitse tehdä joka päivä, silti auto on aina esilämmitetty ja ikkunat auki lähtiessä. Ei parempaa talviautoilua voisi olla. Ja se defan pieni pistoke on aamuhämärässä aivan onneton laittaa kiinni autoon.
Ja välillä on töistä lähtiessä ollut polttis kylmänä pakkaspäivänä, kun autoja paljon lämmityksessä ja jollain liian iso sisätilan lämmitin tai viallinen johto niin vikavirta tai varoke lauennut ja osa autoista kylmiä. Kun on sähköauto niin oma lämmitys on riippumaton muista.
Se dieselin tai bensan isompi range ei lämmitä pakkasaamuna.
 
Käytännössä omien selailujen perusteella oikea vastaus on "mitä alempi, sitä parempi", kunhan jännite ei pääse akkua vaurioittavan matalaksi.
Ok... mutta mikä on tuo "vaurioittavan matala", kun Elon Muskikin on tuntunut välillä varoittelevan ettei välttis kannattaisi päästää akkua 20% alle?

Hyvä pointti tuo lämpötila, muistan itsekin lukeneeni jostain artikkelista että jopa jo pelkkä +30 asteen lämpötila voi selkeästi lyhentää varastoidun akun elinikää, verrattuna siihen että sitä säilytettäisiin vaikka jossain +15 tai +20 asteessa. Se oli vähän ylläri. Etelä-Suomi on tuolta osin ihan kiva paikka sähköautoilulle, varsinkin jos talvet tuppaavat olemaan lauhoja. Nytkin on ulkona kovin optimaalinen keli sähköautoilulle, ei tarvitse pelätä Arizonan +50 helteiden vaikutusta autonsa akkuun.

Juu juu nykysähköautoissa on nestejäähdytykset, mutta kai niilläkin jotkut rajat tulevat vastaan kun on tarpeeksi lämmintä, eivätkä ne välttämättä kai jäähdytä akkua esim. parkkeeratessa kovassa helteessä? Ainoastaan ajossa ja/tai pikalatauksen aikana? Kuumassa maassa ehkä valitsisin LFP-akullisen auton kun käsittääkseni se kestää kuumaa vähän paremmin, ja kylmässä Suomessa NCA tai NMC voi puolestaan tuoda etuja kylmemmässä säässä, varsinkin kovalla pakkasella.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä talvella sitä kaapelia saa näyttää autolle joka ikinen päivä. Ja tämäkin, vaikka piuhan varressa kotona esilämmityksen tekee, muutenhan sekin energia vedettäisiin akun varauksesta. Kyllähän talvella helposti viikossa se 200-300kWh menee.
Riippuu ajomäärästä. Ei ainakaan vielä normaaleilla haja-alueelta kaupunkiin töihin ajoilla tarvii joka päivä ladata talvellakaan vaikka ns pikkuakkuinen auto. Ajoa viikossa tulee vähintään se 160km työmatkoista.

E: Tammikuu 2023 ladattu 227kWh.
Helmikuu 2023 192kWh
Maaliskuu 267kWh
 
Viimeksi muokattu:
Ok... mutta mikä on tuo "vaurioittavan matala", kun Elon Muskikin on tuntunut välillä varoittelevan ettei välttis kannattaisi päästää akkua 20% alle?

Hyvä pointti tuo lämpötila, muistan itsekin lukeneeni jostain artikkelista että jopa jo pelkkä +30 asteen lämpötila voi selkeästi lyhentää varastoidun akun elinikää, verrattuna siihen että sitä säilytettäisiin vaikka jossain +15 tai +20 asteessa. Se oli vähän ylläri. Etelä-Suomi on tuolta osin ihan kiva paikka sähköautoilulle, varsinkin jos talvet tuppaavat olemaan lauhoja. Nytkin on ulkona kovin optimaalinen keli sähköautoilulle, ei tarvitse pelätä Arizonan +50 helteiden vaikutusta autonsa akkuun.

Juu juu nykysähköautoissa on nestejäähdytykset, mutta kai niilläkin jotkut rajat tulevat vastaan kun on tarpeeksi lämmintä, eivätkä ne välttämättä kai jäähdytä akkua esim. parkkeeratessa kovassa helteessä? Ainoastaan ajossa ja/tai pikalatauksen aikana? Kuumassa maassa ehkä valitsisin LFP-akullisen auton kun käsittääkseni se kestää kuumaa vähän paremmin, ja kylmässä Suomessa NCA tai NMC voi puolestaan tuoda etuja kylmemmässä säässä, varsinkin kovalla pakkasella.
Kai sähköautoissa on akulla oma ilmastointi? Ainakin Outlander PHEVissä on, joka toimii itsenäisesti. Ei kai tuommosen ohjelmointi toimimaan myös parkissa ole mikään ongelma. Mutta harvemmin se akun lämpötila nousee kovin korkeaksi, jos sitä ei ladata tai tyhjennetä. Massaa on paljon ja yleensä auton alla suojassa.
 
Ok... mutta mikä on tuo "vaurioittavan matala", kun Elon Muskikin on tuntunut välillä varoittelevan ettei välttis kannattaisi päästää akkua 20% alle?
Turvallinen alaraja tais olla vajaa 3V/akkukenno, mutta ei tietoa missä vaikka Teslan varaustaso menee kun kennojännite on tuota luokkaa.
Tuo varoitus johtunee taas siitä, että matalilla varaustasoilla akun voimakas purkaminen on myös yksi tapa vaurioittaa akkua. Osin tästä syystä autojen akunhallinnat eivät salli purkaa lähes tyhjää akkua kovinkaan suurilla tehoilla. Ja jos auton unohtaa ilman laturia noille tasoille, niin äkkiä on riski että lähestytään vaurioittavan alhaisia varaustasoja. Siksi "for dummies" ohjeena 20-80% on ihan hyvä.

Hyvä pointti tuo lämpötila, muistan itsekin lukeneeni jostain artikkelista että jopa jo pelkkä +30 asteen lämpötila voi selkeästi lyhentää varastoidun akun elinikää, verrattuna siihen että sitä säilytettäisiin vaikka jossain +15 tai +20 asteessa. Se oli vähän ylläri. Etelä-Suomi on tuolta osin ihan kiva paikka sähköautoilulle, varsinkin jos talvet tuppaavat olemaan lauhoja. Nytkin on ulkona kovin optimaalinen keli sähköautoilulle, ei tarvitse pelätä Arizonan +50 helteiden vaikutusta autonsa akkuun.

Juu juu nykysähköautoissa on nestejäähdytykset, mutta kai niilläkin jotkut rajat tulevat vastaan kun on tarpeeksi lämmintä, eivätkä ne välttämättä kai jäähdytä akkua esim. parkkeeratessa kovassa helteessä? Ainoastaan ajossa ja/tai pikalatauksen aikana? Kuumassa maassa ehkä valitsisin LFP-akullisen auton kun käsittääkseni se kestää kuumaa vähän paremmin, ja kylmässä Suomessa NCA tai NMC voi puolestaan tuoda etuja kylmemmässä säässä, varsinkin kovalla pakkasella.
Jep, Suomi on kelien osalta aika hyvä maa sähköautoille. Ja softa kyllä hoitaa akun jäähdytyksen/lämmityksen niin, että vaaralliset lämpötilat estetään. En tiedä sitten, että missä lämpötilassa vaikka Tesla alkaa akkua jäähdyttelemään kun autolla vaan normaalisti ajellaan.
 
Onko kukaan katsonut vaikka OBD:n kautta akun lämpöä, jos auto seissyt päivän auringossa? Akkuhan on yleensä ”varjossa” siellä auton alla.
 
50% on pitkäaikaissäilytyksen suositeltu arvo lataukselle tietääkseni kaikilla valmistajilla kun on pitkiä aikoja seisonnassa. Mistään helteestä ei tarvi murehtia, eikä arktisista pakkasestakaan jos roikka on kiinni.

Teslalla Sentryn takia se jätä lentoasemalle kolmeksi viikoksi parkkiin ilman latauspistoketta ei ole viisasta, mutta Teslailija sen toki tietääkin ja kytkee järjestelmän tauolle loman ajaksi. Mutta ylipäätään sähköauto saa olla viikkoja paikoillaan "noin vaan" ilman latausjohtoa ellei sähköä käyttäviä järjestelmiä ole päällä, tehdas- tai aftermarket. Sentryn tapaista valvontaa ei taida edelleen muilla merkeillä olla, joten nou wöries.
 
Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,
Jos ajaa vaikka 15000km vuodessa, niin 20kWh/100km kulutuksella pitää ladata 300h 10kW teholla, jotta akkuun saa riittävästi energiaa niihin vuoden ajoihin.

Pitäisi viettää melkeimpä 6x viikossa tunti prismassa, että auto pysyisi latingissa. Kuulostaa aika kaukaiselta verrattuna tavallisen ihmisen kaupassakäyntitapoihin.
 
Pitäisi viettää melkeimpä 6x viikossa tunti prismassa, että auto pysyisi latingissa. Kuulostaa aika kaukaiselta verrattuna tavallisen ihmisen kaupassakäyntitapoihin.

Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin.
Siis puhuin tankkaamisesta, en lataamisesta.
 
Ei meidän lähikaupan jossa käydään ole bensaa saatavilla :(

Paska kauppa :) Kehityksen kelkasta tippunut.....

Vakavasti puhuen, kun näitä mielipiteitä täällä vertaillaan ja vaihdetaan , monesti korostuu se, että asiaa ajatellaan vain omasta näkövinkkelistä ( myös minä teen tätä ) , sillloin joudutaan helposti tilanteeseen, jossa ei ymmärretä toista ollenkaan, ja pidetään toista "tyhmänä". Monestihan täällä kuule sen, että on idioottimaista ostaa uusi auto polttomoootorilla. Varmasti hiton tyhmää jos työpaikalta saa ilmasta sähköä autoonsa ja ajelee käytännössä ilmaiseksi. Mutta entäpä ne, joilla näin ei ole ja kotonakaan ei voi ladata. Silloin taas sähköauton ostaminen voi olla hiton tyhmää.

Näitä käyttöskenaarioita on niin paljon erinlaisia, että oikean vastuksen löytäminen voi olla mahdotonta, tai oikeita vastauksia on useita erinlaisia. Sitten vielä päälle eri ihmistyypit, ja heidän preferenssinsä.

Miksi sitten notkun täällä polttisautoilijana ? No olen hakeutunut teidän "käännytyshoitoon" ja oppiin jotta joku päivä on kanttia vaitaa sähköön. Kaikkea tuubaa vaan en pureksimatta niele, ja sen takia joissain asioissa pitää hieman haastaa sähkömiehiä. Samalla itse oppii paljon sähköilyn autuudesta ja asioista joita ei edes ole tullut ajatelleeksi.
 
Suositus Stellantiksellakin on ladata päivittäin vain 80%, tuo Jeepin puskuri on vain n. 5% ja sekin jakautuu jollain suhteella vielä kapasiteetin ala- ja yläosaan, jolloin puhutaan 2-3% puskurista eli käytännössä täysi akku on akun kulumisen kannalta ihan sama kuin 100% lataus. Ihan looginen kommentti tuo on.
Autotalo Ampeerin termistöstä: "Akun käytettävissä oleva kapasiteetti: Ajoakusta rajataan ohjelmiston avulla osa käytön ulkopuolelle. Ajoakkua ei päästetä koskaan aivan tyhjäksi eikä ladata aivan täyteen. Kapasiteetin rajaus pidentää akun käyttöikää."
En ole autojen akkuteknologiasta sen kummemmin perillä mutta kuvittelisin tämän pienen bufferin olevan vielä tärkeämpi kuin se, että rajaa lataukset 80%:iin. Löytyykö jostain käytännön esimerkkejä autoista jotka on aina ladattu täyteen (tai käytettävissä olevan kapasiteetin rajaamaan täyteen) vs. aina tai lähes aina 80%:iin?
 
Riippuu käytetyistä akkukemioista, uusissa Tesloissa (osa) on akulla jonka suositus on lataaminen täyteen.
 
Kai sitä kotilataamista voi jossain määrin verrata vaikka lohkolämppäriin. Johtoja molemmissa tapauksissa kiinnitellään autoon. Eihän se nyt mikään iso vaiva ole ja kaikkeen totuu, mutta lohkolämppäriajoilta on jäänyt sellainen etäinen muisto, että kun olit laittanut piuhan autoon kiinni, ja sitten pitikin lähteä viellä jonnekin, ärsytti se piuhojen kanssa uudelleen askartelu. Verrokina tietysti se, että ei ole johtoja, voi mennä ja tulla ilman mitään johtojen kanssa pelailua. Mitätön asia, mutta ärsytti ja tuntui hankalalta.
Itseasiassa tuo latausjohdon kytkeminen on huomattavasti vähemmän ärsyttävää kuin lohkolämppärin johdon kytkeminen. Varmaan osasyynä on se että latauskaapelin paikka on huomattavasti paremmassa kohdassa kuin lohkolämppärin ja lisäksi se latauskaapeli menee paljon helpommin paikoilleen. Lämppärin johdon kanssa joutui lisäksi kikkailemaan ajastimen kanssa, joten käytäntö on omalla kohdalla osoittanut noiden olevan toimenpiteinä yllättävän erilaisia.

Miksi ? Esim verrattuna siihen, että tankkaat sen vakiokaupan pihassa jossa käyt joka päivä muutenkin ruokaostoksilla. Silloin toki näen kyllä selvän edun, jos tankkaamista pitää tehdä jossain jonne ei ole muuten asiaa tai sinne on "pitkä" matka. Silloin kotilataus on kyllä yliveto,
Ei Sellossa ole tankkausmahdollisuutta. Vaikka lähin huoltoasema olikin sadan metrin päässä normaaleilta reiteiltä, siellä erikseen käyminen oli aina ärsyttävää enkä todellakaan kaipaa sitä.
 
Riippuu käytetyistä akkukemioista, uusissa Tesloissa (osa) on akulla jonka suositus on lataaminen täyteen.
LFP-akuissa suositus täyteen lataamisesta esim. kerran viikossa liittyy käsittääkseni kalibrointiin että auto osaa paremmin arvailla kuinka täynnä akku oikeasti on, koska LFP-akussa jännitetaso on ilmeisen tasainen paitsi jos akku on melkein tyhjä tai melkein täysi. Eli täyteen lataaminen auttaa autoa käsittämään että ahaa nyt akku on oikeasti täynnä, ja siitä sitten arvioi milloin on saavutettu vaikka 50% tai mitä lie. Ettei tapahdu ikävästi että auto väitti akkua olevan vielä 20-30% mutta yhtäkkiä se romahtaakin 5%:iin kun jännitetaso laskee; auto oli vain arvioinut väärin paljonko akkua oli jäljellä ennen sitä, koska jännitetaso pysyi suht samana koko ajan.

Sinänsä LFP-akutkin kai kuitenkin tykkäävät kyttyrää täyteen lataamisesta... mutta eivät yhtä paljon kuin NCA tai NMC akut, sitten kai.

Tosin muistan nähneeni yhden youtube-videon missä heitettiin että ensimmäiset statistiikat Tesloista näyttäisivät että LFP-akkujen kapasiteetti on laskenut jyrkemmin ekan vuoden aikana kuin NCA-akuilla, siitä huolimatta että LFP-akkujen pitäisi olla kestävämpiä. Tälle syyksi arveltiin juuri tuota että LFP akkuja ladataan paljon useammin täyteen (Teslan suosituksesta), kuin NCA-akkuja. Eli LFP-akkujen täyteenlatailu jatkuvasti on syönyt niiden kestävyysetua verrattuna NCA-akkuihin, keskimääräisesti.
 
Itseasiassa tuo latausjohdon kytkeminen on huomattavasti vähemmän ärsyttävää kuin lohkolämppärin johdon kytkeminen. Varmaan osasyynä on se että latauskaapelin paikka on huomattavasti paremmassa kohdassa kuin lohkolämppärin ja lisäksi se latauskaapeli menee paljon helpommin paikoilleen. Lämppärin johdon kanssa joutui lisäksi kikkailemaan ajastimen kanssa, joten käytäntö on omalla kohdalla osoittanut noiden olevan toimenpiteinä yllättävän erilaisia.
Eniten lohkolämppärissä on ärsyttänyt että monesti rimpula liitin on talvisin jäätynyt auton porttiin kiinni, ja sitä saa riuhtoa irti voiman kanssa että lähtisi irti. Pari kertaa en meinannut saada irti ollenkaan.

Latauskaapelin type2-liitin ja portti on niin paljon isompi ja jykevämpi ettei koskaan ole ollut mitään vaikeuksia saada sitä irti autosta kovimmillakaan pakkasilla, tai vaikka olisi mitä loskaa ja räntää satanut ja karhukin käynyt pissimässä porttiin.
 
Tässä nyt sekoituu kaksi eri asiaa, ilmaiset lataukset ja lataamisen hankaluus. Jos unohdetaan että saat ilmaista sähköä töistä, niin pelailet johtojen kanssa päivittäin. Töihin tullessa ja sieltä lähtiessä. "Hankalaa" sanoisin.
Kyllä minäkin voisin lähteä tankille vaikka 10 km päähän jos sieltä ilmaista bensaa saisi, ja sanoisin jopa että ompa näppärää ja hienoa. Unohtuisi helposti se lisävaiva joka näen ilmaisen bensan suhteen.

Mutta joo, jos kotona ja töissä on mahdollisuus laittaa auto piuhan päähän tämä on helppoa , oli sitten sähkö ilmaista tai kallista.
Niin no mikä vaan on hankalampaa kun ei tehdä mitään, mutta ei tuo piuhan kiinnittäminen/irroittaminen nyt kovin hankalaa ole. Jos nyt päivittäin tuohon käyttää vaikka 30 sekuntia niin aika sama. Eipähän tarvitse käydä tankkaamassakaan, oli siinäkin oma vaivansa. Monesti vielä oli kahva dieselissä tai tippui dieseliä kengälle/vaatteille tippa niin haisi kilometrin päähän vaatteet tai kädet.
 
Tässä nyt sekoituu kaksi eri asiaa, ilmaiset lataukset ja lataamisen hankaluus. Jos unohdetaan että saat ilmaista sähköä töistä, niin pelailet johtojen kanssa päivittäin. Töihin tullessa ja sieltä lähtiessä. "Hankalaa" sanoisin.
Kyllä minäkin voisin lähteä tankille vaikka 10 km päähän jos sieltä ilmaista bensaa saisi, ja sanoisin jopa että ompa näppärää ja hienoa. Unohtuisi helposti se lisävaiva joka näen ilmaisen bensan suhteen.

Mutta joo, jos kotona ja töissä on mahdollisuus laittaa auto piuhan päähän tämä on helppoa , oli sitten sähkö ilmaista tai kallista.
Kuvitteellinen polttoainevertaus voisi olla että sekä kotona öisin ja töissä voisit asettaa autosi tankkiin mehupillin joka liruttaa hitaasti polttoainetta autosi tankkiin, jolloin sinun ei tarvitsisi välttämättä käydä erikseen kylmäasemilla tankkaamassa ollenkaan.

Kyllä nähdäkseni sen voisi kokea helpommaksi vaikka sitten joutuisi sen mehupillin asettamaan aina paikalleen kotona illalla ja töissä.
 
Eipähän tarvitse käydä tankkaamassakaan, oli siinäkin oma vaivansa. Monesti vielä oli kahva dieselissä tai tippui dieseliä kengälle/vaatteille tippa niin haisi kilometrin päähän vaatteet tai kädet.
Ja monesti noilla tankkauskentillä on älyttömän kylmä tuuli, kun ovat aukeilla paikoilla. Ei siinä tietysti kauaa tarvii seistä, mutta joskus tuntuu, että jäätyy siihen paikkaan. Toki sitä joutuu perheen toisen auton kanssa vielä tekemään välillä, mutta useimmiten vaimo sen hoitaa;)
 
Niin no mikä vaan on hankalampaa kun ei tehdä mitään, mutta ei tuo piuhan kiinnittäminen/irroittaminen nyt kovin hankalaa ole. Jos nyt päivittäin tuohon käyttää vaikka 30 sekuntia niin aika sama.
Aikoinaan, kun siirryttiin hevosesta polttomoottori autoihin niin keskusteluissa varmaan pohdittiin vähän samanlaista ajoneuvon ”kiinnitystä”.
Hevosmiehet pitivät suitsien sitomista tolppaan pikkuhommana ja automiesten mielestä turhaa nahkaremmien kanssa puljaamista.:)
 
Mitä luulet, että polttiksen kannattavuudelle käy kun nykyhallitus ei kykene irtautumaan Kepun jakeluvelvoitteista eikä Suomen tieliikenteen päästöt laske riittävän nopeasti kun yleisen köyhyyden takia ei sähköautot myy riittävän nopeasti?

Litrahinta kohti kolmea ja sekin parhaassa skenaariossa, ettei entinen hallituspohja palaisi. :smoke:

Ja kun polttis ajajien selkänahkaa on tarpeeksi raastettu niin aletaan päästä tavoitteeseen ja havahdutaan että polttoainevero tulot ovat jäämässä liian pieniksi, niinpä sähköautoille keksitään väliaikainen kokonaispainoperusteinen "maanteiden kulutus vero". Mitä painavampi sähköauto niin sitä suurempi vero.
Yli 2 tonnia painaville sähköautoille lisätään varmuuden vuoksi verokerrointa jyrkemmin niin että varakkaampi väki saa maksaa isommista autoista hieman enemmän.
Ja jotta koko kansa ei jäisi "rankaisematta" tasapuolisesti verokerroin lähtee lineaariseen nousuun jo 1000 kiloa painavista autoista.
On hyvä että siirrytään puhtaampiin autoihin mutta aivan varmaa on myös se että verotulot pidetään vakiona mitä mielikuvituksellisimmilla ratkaisuilla. :cool:
 
Uusi käyttövoimavero 2.0 tulee sähkiksille, kun diiseleitä ei riitä enään verotettavaksi .
 
Oma kokemus tuosta ”johdon kanssa pelaamisesta” sähköautolla on, että vanhan auton esilämmityksiin verratessa johdon kanssa pelaaminen on vähentynyt.
Polttiksen kanssa se johto piti ottaa aamulla pois, laittaa töissä kiinni, ottaa töissä pois ja laittaa taas kotona kiinni. Joka ikinen päivä talvella, kun en todellakaan tykkää lähteä klo 5.20 kylmällä ja ikkunat jäässä olevalla autolla.
Nyt sähköautolla otan johdon irti töihin lähtiessä ja laitan sen takaisin, kun tulen töistä. Eikä sitä tarvitse tehdä joka päivä, silti auto on aina esilämmitetty ja ikkunat auki lähtiessä. Ei parempaa talviautoilua voisi olla. Ja se defan pieni pistoke on aamuhämärässä aivan onneton laittaa kiinni autoon.
Ja välillä on töistä lähtiessä ollut polttis kylmänä pakkaspäivänä, kun autoja paljon lämmityksessä ja jollain liian iso sisätilan lämmitin tai viallinen johto niin vikavirta tai varoke lauennut ja osa autoista kylmiä. Kun on sähköauto niin oma lämmitys on riippumaton muista.
Se dieselin tai bensan isompi range ei lämmitä pakkasaamuna.

Sen takia polttisautoihin saa webaston, ei tarvitse piuhojen kanssa säätää aamulla ja aina on auto haluttaessa lämmin, ei se siitä oikein helpommaksi voi muuttua.
 
Ja kun polttis ajajien selkänahkaa on tarpeeksi raastettu niin aletaan päästä tavoitteeseen ja havahdutaan että polttoainevero tulot ovat jäämässä liian pieniksi, niinpä sähköautoille keksitään väliaikainen kokonaispainoperusteinen "maanteiden kulutus vero". Mitä painavampi sähköauto niin sitä suurempi vero.
Yli 2 tonnia painaville sähköautoille lisätään varmuuden vuoksi verokerrointa jyrkemmin niin että varakkaampi väki saa maksaa isommista autoista hieman enemmän.
Ja jotta koko kansa ei jäisi "rankaisematta" tasapuolisesti verokerroin lähtee lineaariseen nousuun jo 1000 kiloa painavista autoista.
On hyvä että siirrytään puhtaampiin autoihin mutta aivan varmaa on myös se että verotulot pidetään vakiona mitä mielikuvituksellisimmilla ratkaisuilla. :cool:

Varsinkin vasemmalla tykätään vähätellä asiaa, mutta faktaa on se, että autoilusta kerätään erittäin merkittävä osa Suomen koko vuotuisesta veropotista, joten pidän itsekin ihan itsestään selvänä, että menetettyjä verotuloja lähdetään paikkaamaan heti kun se alkaa oikeasti tuntumaan budjetissa.
 
Sen takia polttisautoihin saa webaston, ei tarvitse piuhojen kanssa säätää aamulla ja aina on auto haluttaessa lämmin, ei se siitä oikein helpommaksi voi muuttua.

Tämäkin lähinnä mennyt siihen, että uusiin autoihin et kaikkiin saa kun sytyttää vikavalon.
Osassa on pelkästään sisäkierto mahdollinen.

Mutta tämä nyt menee OT:ksi.
 
Huomautus - väärä alue politiikkakeskustelulle
Varsinkin vasemmalla tykätään vähätellä asiaa, mutta faktaa on se, että autoilusta kerätään erittäin merkittävä osa Suomen koko vuotuisesta veropotista, joten pidän itsekin ihan itsestään selvänä, että menetettyjä verotuloja lähdetään paikkaamaan heti kun se alkaa oikeasti tuntumaan budjetissa.

Selväähän tämä, varsinkin kun Suomi on sosialismia täynnä ja valtio hukkuu velkoihinsa tällä vuosikymmenellä. Mutta kalliimpaa kuin polttiksella, saati edes yhtä kallista ajaminen tulevaisuudessa... En usko. Mutta verotetaan, se on selvä.
 
Varsinkin vasemmalla tykätään vähätellä asiaa, mutta faktaa on se, että autoilusta kerätään erittäin merkittävä osa Suomen koko vuotuisesta veropotista, joten pidän itsekin ihan itsestään selvänä, että menetettyjä verotuloja lähdetään paikkaamaan heti kun se alkaa oikeasti tuntumaan budjetissa.
Tästä syystä pitäisi itsekin lopettaa sähköautoilun jatkuva kehuminen julkisesti. Mitä kauemmin tämä on tätä pienen porukan puuhastelua, niin sitä kauemmin tässä pysyy kulutkin kohtuullisena. Sähköautoilun ilosanoman levittäminen on siis vähän omaan pakkiin kusemista.
 
Sähköautoilun ilosanoman levittäminen on siis vähän omaan pakkiin kusemista. Mitä kauemmin tämä on tätä pienen porukan puuhastelua, niin sitä kauemmin tässä pysyy kulutkin kohtuullisena. Sähköautoilun ilosanoman levittäminen on siis vähän omaan pakkiin kusemista.
Alkakaahan haukkua autojanne oiken kunnolla. Saatte pitää huvinne pienessä piirissä ja polttiskuskit on tyytyväisiä. Win-win tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Vinfastin markkina-arvo suurempi kuin Volkswagenin, Fordin ja GM:n.

Vietnamilaiset sähköautot tulee!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom