Käsittääkseni ainakin e-Mokassa ja e-Corsassa akun nettokapasiteetti on 45kWh ja brutto 50kWh. Tuossa on siis sisäänrakennettu suojaus että käyttäjä ei "oikeasti" lataa akkua 100% asti. Näin on luultavasti kaikissa Stellantiksen autoissa, myös tuossa uudessa Jeep Avengerissa jonka nettokapasiteetti on ilmoitettu 51kWh ja brutto 54kWh. Pisti silmään toimittajan outo kommentti lataamisen rajoittamisesta ja ihmettelin eikö ole asiasta tietoinen.
Siis kyllä, kaikissa sähköautoissa kaiketi on jonkinkokoinen bufferi, ei mikään auto (tai muukaan akun omaava härpätin, puhelin tai tabletti tai sähköhammasharja) oikeasti sitä akku 100% täyteen lataa, tai päästä oikeasti 0% tyhjäksi.
Esim. Zoessani brutto on 55kWh ja netto 52kWh, eli bufferi olisi tuon mukaan kokonaisuudessaan 3kWh kokoinen. Jos bufferista puolet (1,5 kWh) on varattu yläpäähän, tarkoittaisi se käsittääkseni että kun olet ladannut akun 100% täyteen, on lataustaso bufferi huomioiden oikeasti (53,5/55)*100%=97,27%. Eli ei ihan täynnä, mutta kuitenkin varsin täynnä, kaukana esim. hyväksi ohjenuoraksi mainitusta 80%:sta.
Tuohon vielä lisäksi se että käsittääkseni jopa 80% on epäoptimaalinen eli "liian täynnä" esim. pitkäaikaista säilyttämistä ajatellen, jos esim. parkkeeraat autosi kuukauden ulkomaanmatkasi ajaksi. Joku 60% on joistakin artikkeleista saamani käsityksen mukaan optimaalisin litiumioniakun tila, jos ajatellaan akun ikääntymistä.
Tämän vuoksi kun itse lähdin kesällä ulkomaille neljäksi viikoksi, en laittanut autoa ollenkaan latauspiuhaan kiinni lomani ajaksi pitääkseni sen jossain tietyssä lataustasossa, vaan irti ja auto jäi n. 75% varaustasolla odottamaan kotiinpaluutani. Jätin sen noin korkeaksi koska minulla ei ollut mitään hajua kuinka nopeasti akku purkautuu itsekseen lomani aikana, mutta lopulta se ei ollut purkautunut neljän viikon aikana kuin 1-2% koska auto meni itsekseen jonkinlaiseen syväunitilaan käyttämättömyyttään, eli ihan hyvin olisin voinut jättää auton vaikka vähän päälle 60% lataustasolle lähtiessäni.
Jarmon EV youtube-videoista muistelen kuinka hän lomamatkalle lähtiessään laittoi auton (Tesla Y) lentoaseman latausparkkiin lomansa ajaksi ja asetti lataustason 70%:iin. Kun kotiinlähdön aika tuli, vaihtoi hän juuri ennen paluulennon alkua äpistään latauksen tavoitetason 90%:iin jotta se on siinä kun he palaavat autolleen lentoasemalla. Tuo vaikutti ihan kätevältä ja kelpaisi minullekin... mutta nyt en sitä niin enää stressaa kun tiedän ettei autoni akku purkaudu juuri paskaakaan edes kuukauden poissaolon aikana, joten ei sitä ole niin tarve piuhaan kiinni jättääkään.
Sitä en tiedä kannattaisiko auto kuitenkin jättää piuhan päähän sydäntalvella kovien pakkasten aikana, käyttääkö auto energiaa akun lämmittämiseen ettei se ihan pakastu tms. Nyt oli kesä joten mitään tuollaista ei tarvinnut miettiä, ja talvisin minulla ei ole neljän viikon mittaisia lomia jolloin en käytä autoani ollenkaan.