Uusi pohdinta:
Tesla Y: Rahoitus 563e/kk:ssa, 72kk, luottokustannukset 7204e, vika erä 16677e. Käsiraha 5560e.
Polttis: 375e/kk, 72kk, luottokustanukkset 7880e, vika erä 7200e. Ei kuitenkaan käsirahaa, mutta vertailun helpottamiseksi tässä se maksetaaan.
Käsiraha vähentää luottokustannuksia 2320e ja vika eräksi muodostuu 2320e.
Polttis kustannukset 375e/kk*72kk + 2320e = 29 320e. Tästä lainan ts. "korottoman lyhennyksen osuus on" 29 320e- (7880+2320 )= 23 760e, tämä siis 72kk kuluttua.
Teslassa vastaava: 563*72+16677e = 57 213e, josta "korottoman lyhennyksen osuus" on 57 213e-7204e = 50 009e
72kk kuluttua minulla on siis ---
Polttomoottiauto käsissäni, jonka velka on maksettu ja Tesla jonka velka on maksettu. Ainut miinus on merkittävä viimeinen erä Teslassa, joka käytännössä pakottaa uudelleen rahoitukseen, mutta tehdään verrannollisesti sama molemmille 5% korolla.
Ts. 16677e*0,05*5v=4169e korkokuluja, ts. 16677+4169e ---> 20845e:60kk= 345e/kk:ssa jatkossa 5v ajan.
Polttomoottoriautossa 2320e*,05*5v ---> 2900e:60kk =49e/kk 5v ajan.
Ja sitten on lainat kuitattu "inhimillisesti".
Ajot 35 tuhatta vuoteen; en ota huomioon ajoneuvoveroja tms., koska vakuutukset (kalliimmat) tasaa tilanntta..
Teslan vuotuiset kustannukset 35 000:100 ---> 350*25wh/100km * 0,15snt/kwh --> 1312,5e (25kwh hukkaenergioineen kulutus + vähän extraa alimitoitetusta sähkön hinnasta).
Polttiksen vuotuiset kulut 6,1l * 1,85e*350 = 3950e.
Kuukausittain polttomoottiauto 330e/kk.
Kuukausittain sähköauto 110e/kk
Ts. sähköautolla 220e vähemmän "juokseviin kuluihin" kuukaudessa.
Kuukausierä näin ollen on käytännössä 563e-220e = 343e/kk:ssa, siis teoriassa....
6v jälkeen tilanne on
72kk*330e = 23 760e dieseliin ja 7920e sähköön. Ts. sähköllä ollut 15 840e halvempaa 72kk ajamien polttoaineen osalta.
Näin ollen esimerkin vuoksi tässä annetaan ymmärtää, että sähköautoilijalla on 15 840e enemmän käteistä 72kk kuluttua, kun viimeinen erä menee maksuun.
Koska minulla on 15 840e rahaa enemmän, niin kuittaan viimeiestä erästä ison osuuden sillä --> 16677e-15840e= 837e jää jäljelle viimeistä erää..
**
Lopputuloksena on, että en tarvitse käytännössä kummankaan auton viimeisen erän rahoitukseen muuta rahaa, sillä se on polttomoottiautossa 5v ajalle jaoteltuna noin 49e, ja sähköautossa noin 25e.
Jatkan pohdintaa myöhemmin..
Eli myyntitilanteessa 6v jälkeen minulla on Tesla Y, josta olen lyhentänyt lainaa 50 009e ja Polttomoorriauto, josta olen lyhentänyt lainaa 23760e. Kuukausikustannus on käytännössä ollut 375e vs 563e, eli omistusajalta (72kk) 13 563e enemmän jää käteen polttomoottoriautossa. Mutta lopputuloksena olen lyhentänyt enemmän lainaa Teslasta.. Nyt kun autot myydään, niin polttomoottiauto maksaa vaikka lonkalta 15 000e. Ja Teslasta saa vaikkapa 30 000e.
**
Sekoan laskuissani..
Joka tapauksessa, kuukausierästä saa näköjään kohtuu lähelle samaa Tesla Y:stä ja ainut negatiivinen asia on sitten tuo viimeinen suuri erä 72kk kuluttua Teslassa.. Johon pitää sitten hommat jatkorahoitus hypoteettisesti, mutta siinäki ero on sitten aika mitätön 345e-49e= 296e tulee Tesla jatkossa kalliimmaksi 72kk jälkeen rahoituksen osalta, jota sitten sosiaan ne 220e/kk pienemmän polttoainekulut kompensoi ts. erotus on 76e/kk:ssa on Tesla kalliimpi kuukaudessa 72kk jälkeen.. Mutta taas sen jälkeen Tesla on sitten jossain vaiheessa 220e/kk halvempikin...
En tiedä, ei tuo sähkis loppujen lopuksi niin kallis edes vissiin ole paljon ajavalle. Harmi, että joutuu vielä käsirahan laittamaan, niin ei suoraan pysty kuukausierää vertaamaan.
Menee jokseenkin vihkoon nämä, mutta jos ajatellaan että ajoilla pääsee kuukausierässä "noin samaan", niin sitten ainut muuttuja on iso viimeinen erä joka on Teslassa merkittävän suuri (16800e vs polttiksen 2320e).