Ei ihmekään koska joudut tekemään rankkoja oletuksia mikä esim. polttoaineiden hinta tulee Suomessa olemaan tulevaisuudessa (jos niiden veroruuvi jatkaa kiristymistään tai raaka-aineen hinta nousee syystä X), miksei tietty sähkönkin hinnasta vaikka tällä hetkellä ei näytä todennäköiseltä viime vuoden hintapiikityksen toistuminen sähkön hinnassa (ja jos tapahtuu, on itse kullakin paljon suurempiakin ongelmia kuin että tuli ostettua sähköauto), kuten myös arvonalenemasta eli tulevasta jälleenmyyntihinnasta 6 v kuluttua.
Tietty myös se että pysyvätkö ajotarpeesi myös samoina. Jos lisääntyy, sähköauton kannattavuus paranee. Jos vähenee tai poistuu kokonaan... ehkä vaihtoehtona on koko auton myynti pois? Tai vähäisilla ajoilla polttisauto voisi olla taloudellisesti kannattavampi, jos auto on kuitenkin pakko edelleen olla.
6 vuotta sitten, jos olisin uudempaan ollut vaihtamassa, todennäköisesti olisin ostanut jonkun isomman diesel-auton, ja kaasuautoista haaveilin. Nyt 6 vuotta myöhemmin olisi katunut päätöstäni, varsinkin jos olisin ostanut kaasuauton. Olisin katunut jo ainakin 2 v sitten jolloin päädyin hankkimaan sähköauton.
Minä olin omissa laskuissani 2 v sitten paljon suoraviivaisempi: katsoin paljonko säästäisin bensakuluissa sähköautolla, ja vertasin sitä lisähintaan mitä maksaisin velanlyhennyksissä. Pikalaskulla ja yksinkertaistuksilla päädyin että paljon kannattavampaa minun on ostaa halvahko uusi sähköauto, kuin uusi tai vähänkäytetty saman kokoluokan polttisauto. Päätökseni oikeallisuutta alleviivasi polttoaineiden hinnan pomppaus vielä myöhemmin (ostaessani sähköauton 95E maksoi jotain 1,7€/litra; ei mennyt montaa kuukautta kun oltiin jo reippaasti päälle 2€, taidettiin mennä 2,5€ asti...)
Hybridiautot, varsinkin ladattavat, jätin laskuista pois koska ne tuntuivat hinnaltaan olevan sähköautojen hinnoissa. Ei niitä tunnu 20k€ saavan, ellei sitten ole vanha ja kovin kulutettu. Ja edelleen kaksi moottoria yms. monimutkaisuus ei vaan napannut, sähköautoissa pidän nimenomaan voimalinjan, moottorin yms. yksinkertaisuudesta, jopa verrattuna polttomoottoriautoihin.