Yleistä keskustelua sähköautoista

Uusi pohdinta:

Tesla Y: Rahoitus 563e/kk:ssa, 72kk, luottokustannukset 7204e, vika erä 16677e. Käsiraha 5560e.

Polttis: 375e/kk, 72kk, luottokustanukkset 7880e, vika erä 7200e. Ei kuitenkaan käsirahaa, mutta vertailun helpottamiseksi tässä se maksetaaan.
Käsiraha vähentää luottokustannuksia 2320e ja vika eräksi muodostuu 2320e.


Polttis kustannukset 375e/kk*72kk + 2320e = 29 320e. Tästä lainan ts. "korottoman lyhennyksen osuus on" 29 320e- (7880+2320 )= 23 760e, tämä siis 72kk kuluttua.

Teslassa vastaava: 563*72+16677e = 57 213e, josta "korottoman lyhennyksen osuus" on 57 213e-7204e = 50 009e

72kk kuluttua minulla on siis ---

Polttomoottiauto käsissäni, jonka velka on maksettu ja Tesla jonka velka on maksettu. Ainut miinus on merkittävä viimeinen erä Teslassa, joka käytännössä pakottaa uudelleen rahoitukseen, mutta tehdään verrannollisesti sama molemmille 5% korolla.

Ts. 16677e*0,05*5v=4169e korkokuluja, ts. 16677+4169e ---> 20845e:60kk= 345e/kk:ssa jatkossa 5v ajan.

Polttomoottoriautossa 2320e*,05*5v ---> 2900e:60kk =49e/kk 5v ajan.

Ja sitten on lainat kuitattu "inhimillisesti".


Ajot 35 tuhatta vuoteen; en ota huomioon ajoneuvoveroja tms., koska vakuutukset (kalliimmat) tasaa tilanntta..

Teslan vuotuiset kustannukset 35 000:100 ---> 350*25wh/100km * 0,15snt/kwh --> 1312,5e (25kwh hukkaenergioineen kulutus + vähän extraa alimitoitetusta sähkön hinnasta).
Polttiksen vuotuiset kulut 6,1l * 1,85e*350 = 3950e.

Kuukausittain polttomoottiauto 330e/kk.
Kuukausittain sähköauto 110e/kk

Ts. sähköautolla 220e vähemmän "juokseviin kuluihin" kuukaudessa.

Kuukausierä näin ollen on käytännössä 563e-220e = 343e/kk:ssa, siis teoriassa....

6v jälkeen tilanne on

72kk*330e = 23 760e dieseliin ja 7920e sähköön. Ts. sähköllä ollut 15 840e halvempaa 72kk ajamien polttoaineen osalta.

Näin ollen esimerkin vuoksi tässä annetaan ymmärtää, että sähköautoilijalla on 15 840e enemmän käteistä 72kk kuluttua, kun viimeinen erä menee maksuun.

Koska minulla on 15 840e rahaa enemmän, niin kuittaan viimeiestä erästä ison osuuden sillä --> 16677e-15840e= 837e jää jäljelle viimeistä erää..
**
Lopputuloksena on, että en tarvitse käytännössä kummankaan auton viimeisen erän rahoitukseen muuta rahaa, sillä se on polttomoottiautossa 5v ajalle jaoteltuna noin 49e, ja sähköautossa noin 25e.

Jatkan pohdintaa myöhemmin..

Eli myyntitilanteessa 6v jälkeen minulla on Tesla Y, josta olen lyhentänyt lainaa 50 009e ja Polttomoorriauto, josta olen lyhentänyt lainaa 23760e. Kuukausikustannus on käytännössä ollut 375e vs 563e, eli omistusajalta (72kk) 13 563e enemmän jää käteen polttomoottoriautossa. Mutta lopputuloksena olen lyhentänyt enemmän lainaa Teslasta.. Nyt kun autot myydään, niin polttomoottiauto maksaa vaikka lonkalta 15 000e. Ja Teslasta saa vaikkapa 30 000e.

**
Sekoan laskuissani..

Joka tapauksessa, kuukausierästä saa näköjään kohtuu lähelle samaa Tesla Y:stä ja ainut negatiivinen asia on sitten tuo viimeinen suuri erä 72kk kuluttua Teslassa.. Johon pitää sitten hommat jatkorahoitus hypoteettisesti, mutta siinäki ero on sitten aika mitätön 345e-49e= 296e tulee Tesla jatkossa kalliimmaksi 72kk jälkeen rahoituksen osalta, jota sitten sosiaan ne 220e/kk pienemmän polttoainekulut kompensoi ts. erotus on 76e/kk:ssa on Tesla kalliimpi kuukaudessa 72kk jälkeen.. Mutta taas sen jälkeen Tesla on sitten jossain vaiheessa 220e/kk halvempikin...

En tiedä, ei tuo sähkis loppujen lopuksi niin kallis edes vissiin ole paljon ajavalle. Harmi, että joutuu vielä käsirahan laittamaan, niin ei suoraan pysty kuukausierää vertaamaan.

Menee jokseenkin vihkoon nämä, mutta jos ajatellaan että ajoilla pääsee kuukausierässä "noin samaan", niin sitten ainut muuttuja on iso viimeinen erä joka on Teslassa merkittävän suuri (16800e vs polttiksen 2320e).
Mites ne huollot?
 
Polttis: 375e/kk, 72kk, luottokustanukkset 7880e, vika erä 7200e. Ei kuitenkaan käsirahaa,

Mikä (tai edes minkä hintainen) polttis tuossa siis oli vertailukappaleena? Laskelmassa ei ollut huoltokustannuksia, mutta ovat varmaan ensimmäiselle 6 vuodelle melko pienet. Taitaa olla dieselverokin enemmän.

Tai no tuostahan tietty nopeasti laskeekin, että polttiksen hinta 26 320e. Eli jos dieselautoista puhuit niin Dacia Duster.
 
Viimeksi muokattu:
EV9

Alkaen 82t€. :comp:
 
Itsellä kanssa autonhankinta edessä ( sillä tätä ketjua seuraan ), mutta omilla ajoilla 17tkm/vuosi en saa sähköautoilua mitenkään kannattavaksi ( 3-4 vuoden pitoajalla ). Oletuksena on hihavakio jossa sähkiksen lisähinta on se 10 KEUR. Ja valittevasti en oikein osaa (ainakaan vielä) arvostaa sähköistä voimalinjaa niin paljoa, että siitä olisi hirveästi valmis maksamaan. Harmi, että ovat niin kalliita (vielä ) ja valikoima suppeahko.
 
Huomautus - väärä alue politiikkakeskustelulle
Mitä luulet, että polttiksen kannattavuudelle käy kun nykyhallitus ei kykene irtautumaan Kepun jakeluvelvoitteista eikä Suomen tieliikenteen päästöt laske riittävän nopeasti kun yleisen köyhyyden takia ei sähköautot myy riittävän nopeasti?

Litrahinta kohti kolmea ja sekin parhaassa skenaariossa, ettei entinen hallituspohja palaisi. :smoke:
 
Mitä luulet, että polttiksen kannattavuudelle käy kun nykyhallitus ei kykene irtautumaan Kepun jakeluvelvoitteista eikä Suomen tieliikenteen päästöt laske riittävän nopeasti kun yleisen köyhyyden takia ei sähköautot myy riittävän nopeasti?
Autokannasta kun 95% on vielä polttiksia, niin kyllä niille vielä löytyy käyttäjiä (kysyntää) kolmen neljän vuoden kuluttua. Toki ymmärrän että haluttavuus laskee, mutta ei nyt mitään romahdusta tapahdu. Käyttökulut eivät kuitenkaan kohtuuttomat ole. ( niihin on tottunut )
 
Pelkäävät varmaan sitä kun käytetun rellun hinnalla saa uuden (laadukkaamman?) kiinalaisen pitkällä takuulla.
Tähän uskoisin itsekin. Kolmella kympilla saa uuden c-segmentin sähkiksen, niin käytetyn hinta pitää suhteuttaa siihen. Uudehkon, mutta käytetyn Meganen, Model 3, ID.3 jne vaihtohinta lienee kohta kahdenkympin suunnilla. Mikäli aletaan olemaan takuun loppupuolella tai kilsoja on yli 100 tkm, niin sitten ykkösellä alkava hinta. Varmasti kirpaisee kovasti niitä, jotka ovat laittaneet sen 50 ke peltilehmään hetki sitten. Tod. näk. autokauppias ei jaksanut alkamaan vääntämään hinnasta asiakkaan kanssa, niin helpommalla pääsi tilanteesta vaan kokonaan kieltäytymällä.
 
iD.7 on uusi Passat. Näin mutuillen Passatin myydyin malli lienee Style Business, joka siis maksaa bensana 42k€ ja dieselillä 43k€. Tuossa on avaimetonta kulkua, sähköistä takaluukkua, Webastoa yms. Hintapohdinnoissa kannattanee muistaa, että VAG väitti vielä iD-julkaisujen aikaan, että sähkiksistä tulee _halvempia_ kuin polttiksista.

Nuo huomioon ottaen iD.7 tullee maksamaan vähintään 15k€ enemmän kuin Passat:
- Ilman pohjamaalia tai renkaita 55k€.
- Kohtuullisilla varusteilla ja akulla varmaan 69k€,
- nelivetoinen "huippumalli" 80k€.
 
Tähän uskoisin itsekin. Kolmella kympilla saa uuden c-segmentin sähkiksen, niin käytetyn hinta pitää suhteuttaa siihen. Uudehkon, mutta käytetyn Meganen, Model 3, ID.3 jne vaihtohinta lienee kohta kahdenkympin suunnilla. Mikäli aletaan olemaan takuun loppupuolella tai kilsoja on yli 100 tkm, niin sitten ykkösellä alkava hinta. Varmasti kirpaisee kovasti niitä, jotka ovat laittaneet sen 50 ke peltilehmään hetki sitten. Tod. näk. autokauppias ei jaksanut alkamaan vääntämään hinnasta asiakkaan kanssa, niin helpommalla pääsi tilanteesta vaan kokonaan kieltäytymällä.

Käykää testaamassa tuota Megane E-Tech. Mulla ja vaimolla tuli ainakin laadukkaampi fiilis siitä mitä ID4:sta, jos miettii että käytettynä oli molemmissa sama hintalappu.

Mutta se tila, jos se olis ID4 kokoinen voisin väittää että myisi yhtä paljon mitä ID4 myisi.

Megane E-Techejä saisi Ruotsista vuoden vanhoja 36ke joten se huokuttelisi, koska olisi vielä 3vuotta takuuta jäljellä.

Tesla Highlandin hintaa varmaa tulee näkyville ensi kuussa? Jos sen hintalappu on 38-40ke ja 4vuoden, tulee se myymään todennäköisesti paljon?
" The gigacasting method and removing of redundant parts may have tamed its production costs by as much as 14% which could translate to a lower Model 3 Highland price when it is released to market in October. "
 
Tuossa vajaa 3v sitten sai noin 1v vanhan ja 12tkm ajetun corolla touring sports hybridin 28k€ hinnalla. Söi sen 5,2L/100km ja polttoainekulu oli noin 10,50€/100km

Sitten tuli talvella vaihdettua tuohon sähkö Enyaqiin joka oli sekin noin 1v vanha ja 15tkm ajettu kun kaupat tehtiin. Laskin että takkiin tulee omilla vähäisillä ajoilla, kun sähkärissä kovempi arvonalenema (oletettavasti), kalliimmat vakuutukset ja vielä käyttövoimaverokin. Mutta mielenkiinto vei ja auto vaihtui.
Nyt sit ajelaan noin 3,70€/100km "polttoainekuluilla" sähköautolla.

Polttoainekuluissa tulee arviolta 1000€/vuosi säästöä sähköautolla. Tuolla ei varmaan kuittaa isompaa arvonalenemaa edes. Pitäisi ajaa joku 30-40tkm vuodessa niin pääsis tasoihin corollan kanssa.
Että kyllä joku perus hybridi corollakin on ihan järkivalinta, mutta kukin tyylillään ja jokaisella on omat vaatimuksensa.
Minullakin oli samanlainen Corolla ja ajoa max. 15 tkm/v. Myin sen ja tilasin sähköauton, jonka sain viime kesänä. Eipä arvonalenema ole haitannut, tosin minulla on aika paljon halvempi ja pienempi auto (e-208). En ole katunut vaihtoa lainkaan :)
 
EV9

Alkaen 82t€. :comp:
90keur Kia eikä edes lisävarusteissa ole ilmajousitusta :( Kiinnostaa kyllä kovasti toi malli, mutta ilmajousituksen puute ja vähän meh suorituskyky niin vähän lopahti kiinnostus e-tron->EV9 vaihdosta.
 
Käykää testaamassa tuota Megane E-Tech. Mulla ja vaimolla tuli ainakin laadukkaampi fiilis siitä mitä ID4:sta, jos miettii että käytettynä oli molemmissa sama hintalappu.

Mutta se tila, jos se olis ID4 kokoinen voisin väittää että myisi yhtä paljon mitä ID4 myisi.

Uskon, että niin Megane kuin muutkin ranskalaiset sähkikset jatkavat samaa ko. maan perinnettä kuinka hyvin säilyttävät arvoaan käytettyinä. Eli jos ID4 ja E-Tech on nyt samassa tasossa niin kolmen vuoden päästä E-Tech on 30% vähintään halvempi kuin vastaava ID4. Noilla liisaridiileillä yms voi olla oikein toimiva, mutta omaksi en kyllä helpolla hankkisi.
 
Mikä (tai edes minkä hintainen) polttis tuossa siis oli vertailukappaleena? Laskelmassa ei ollut huoltokustannuksia, mutta ovat varmaan ensimmäiselle 6 vuodelle melko pienet. Taitaa olla dieselverokin enemmän.

Tai no tuostahan tietty nopeasti laskeekin, että polttiksen hinta 26 320e. Eli jos dieselautoista puhuit niin Dacia Duster.

Suunnilleen jotain tuollaista. Lasken hankintaa omalle kohdalleni vaatimuksena "kaistavahti/adaptiivinen vakkari, automaattiset ajovalot, avaimeton kulku, sähköiset luukut, hyvät penkit ja tilat, riittävä takakontti, suksiluukku tai kaatuva keskipenkki", auton ei tarvitse olla uusi; mutta sähköautoja ei saa vielä käytettynä noilla kriteereillä.
Ihan nk. premium-autosta puhut toki onko reilua verrata käytettyä uuteen; teoriassa ei mutta käytönnön elämässä kyllä.

Huollot on mitä on, siitäpä ei kukaan tiedä!

Vaikka kuukausierässä päästään ns. "samoihin" minun ajoillani, niin 72kk kuluttua on aika iso ero viimeisessä eräsä. Teslaan pitäisi löytyä (rahoittaa) 16800e ja polttikseen 2320e. 14 500e eroa.

Myydessä polttiksesta saa mutulonkalta vaikka 14 000e,ja sähkiksestä vaikka 28 500e. Kyllähän siinä teoriassa tuo 14 500e ero täyttyy korkeammassa myyntihinnassa.
Eli sähköauto voisi "kannattaa".

Pitikö se laittaa sitten tilaukseen?

Jotenkin toki tahtoisin sen virran ulossyötön näihin Tesloihinkin. Ois näppärä sähköpyöräillessä ja muussa arkipuuhassa.

Koeajolle olen menossa syyskuun puolen välin tienoilla, jolloin saan tietooni riittääkö tilat.
 
Sekoan laskuissani..
Ei ihmekään koska joudut tekemään rankkoja oletuksia mikä esim. polttoaineiden hinta tulee Suomessa olemaan tulevaisuudessa (jos niiden veroruuvi jatkaa kiristymistään tai raaka-aineen hinta nousee syystä X), miksei tietty sähkönkin hinnasta vaikka tällä hetkellä ei näytä todennäköiseltä viime vuoden hintapiikityksen toistuminen sähkön hinnassa (ja jos tapahtuu, on itse kullakin paljon suurempiakin ongelmia kuin että tuli ostettua sähköauto), kuten myös arvonalenemasta eli tulevasta jälleenmyyntihinnasta 6 v kuluttua.

Tietty myös se että pysyvätkö ajotarpeesi myös samoina. Jos lisääntyy, sähköauton kannattavuus paranee. Jos vähenee tai poistuu kokonaan... ehkä vaihtoehtona on koko auton myynti pois? Tai vähäisilla ajoilla polttisauto voisi olla taloudellisesti kannattavampi, jos auto on kuitenkin pakko edelleen olla.

6 vuotta sitten, jos olisin uudempaan ollut vaihtamassa, todennäköisesti olisin ostanut jonkun isomman diesel-auton, ja kaasuautoista haaveilin. Nyt 6 vuotta myöhemmin olisi katunut päätöstäni, varsinkin jos olisin ostanut kaasuauton. Olisin katunut jo ainakin 2 v sitten jolloin päädyin hankkimaan sähköauton.

Minä olin omissa laskuissani 2 v sitten paljon suoraviivaisempi: katsoin paljonko säästäisin bensakuluissa sähköautolla, ja vertasin sitä lisähintaan mitä maksaisin velanlyhennyksissä. Pikalaskulla ja yksinkertaistuksilla päädyin että paljon kannattavampaa minun on ostaa halvahko uusi sähköauto, kuin uusi tai vähänkäytetty saman kokoluokan polttisauto. Päätökseni oikeallisuutta alleviivasi polttoaineiden hinnan pomppaus vielä myöhemmin (ostaessani sähköauton 95E maksoi jotain 1,7€/litra; ei mennyt montaa kuukautta kun oltiin jo reippaasti päälle 2€, taidettiin mennä 2,5€ asti...)

Hybridiautot, varsinkin ladattavat, jätin laskuista pois koska ne tuntuivat hinnaltaan olevan sähköautojen hinnoissa. Ei niitä tunnu 20k€ saavan, ellei sitten ole vanha ja kovin kulutettu. Ja edelleen kaksi moottoria yms. monimutkaisuus ei vaan napannut, sähköautoissa pidän nimenomaan voimalinjan, moottorin yms. yksinkertaisuudesta, jopa verrattuna polttomoottoriautoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä kanssa autonhankinta edessä ( sillä tätä ketjua seuraan ), mutta omilla ajoilla 17tkm/vuosi en saa sähköautoilua mitenkään kannattavaksi ( 3-4 vuoden pitoajalla ). Oletuksena on hihavakio jossa sähkiksen lisähinta on se 10 KEUR. Ja valittevasti en oikein osaa (ainakaan vielä) arvostaa sähköistä voimalinjaa niin paljoa, että siitä olisi hirveästi valmis maksamaan. Harmi, että ovat niin kalliita (vielä ) ja valikoima suppeahko.
Mikäs siinä sitten, osta joku bensa-auto, tietty mahdollisimman halpa sellainen. Ei mitään hybridirällätyksiä, ne tuppaavat olemaan enemmän sähköautojen hinnoissa, varsinkin ladattavat. Ja menevätkin herkästi rikki pirkuleet.
 
Enpä nyt tiedä, enemmän olen kuullut sähköautojen latureista ja niiden rikki menemisestä kuin (ladattavien) hybridien ongelmista. Osalla valmistajista taas on selvästi ollut ongelmia enemmän kuin toisilla. Jotain Outlandereita on varmaan 80% myynnissä olevista ladattavista hybrideistä, enkä sieltä ole kuullut mitään ongelmista. Rav4:sta on mennyt jotain korkeajännitekaapeleita kun ovat syöpyneet (tästä on ollut jotain isompaa oikeusjuttuakin). BMW:n moottoreilla on tuntunut olevan noita moottoriongelmia. Opelilla taas tuntuvat hajoavan erityisesi sähköautoissa olevat laturit, kun tiedän usemammankin jolle on vaihdettu parikin kertaan autossa oleva AC laturi. Eiköhän kullakin valmistajalla ole omat kipupisteensä kestävyyden osalta varsinkin ensimmäisen ja toisen sukupolven tuotteissa. Toyotalla on ollut hybrideitä todella pitkään, eikä niissä ole mitään sen kummempaa kestävyysongelmaa ollut.

Ladattavissa varsinkin noissa alkupään tuotteissa on varmasti ollut voitelunkin kanssa haasteita, kun ei ole ollut kokemusta millaiset öljyt siellä parhaiten kestävät ja tietty sähkörangekin on ollut aika heikko.
 
Viimeksi muokattu:
Koeajoauton hinta 47 390, kyllä minusta tuohon hintaan pitäisi saada jo jotain muuta kuin mitä tuo Jeep tarjoaa. Vaikkapa se Volvon saman kokoinen EX30, samalla hinnalla saa jo hyvin varustellun nelivedon ja 40% isomman akun tai vaikka Model Y:n, kyllä siinä saa Jeep myyjä pistää parastaan, jos noita meinaa kaupaksi saada.

Eikä Stellantis ole saanut tuohon faceliftiin edes päivitettyä mitään noista nykyisen softan puutteista, autosta puuttuvat oikeastaan kaikki sähköisen autoilun ihan perustoiminnot (latauksen ohjaus tarkemmin, akun esilämmitys, navigointi laturien kautta, yhden polkimen ajo / regeneroinnin säätö, jne.).
 
Autokannasta kun 95% on vielä polttiksia, niin kyllä niille vielä löytyy käyttäjiä (kysyntää) kolmen neljän vuoden kuluttua. Toki ymmärrän että haluttavuus laskee, mutta ei nyt mitään romahdusta tapahdu. Käyttökulut eivät kuitenkaan kohtuuttomat ole. ( niihin on tottunut )
Tällä hetkellä on vielä todella paljon ihmisiä, jotka eivät vielä edes harkitse sähköautoa saatikka sellaiseen olisi edes varaa. 40k€ on ihan hinnat alkaen kiinalainen tai pikkukippo ja aika harvalla on tällä hetkelläkään niin kallis auto. Tekniikkafoorumeilla tulee ehkä väärä kuva, kun puhutaan innoissaan sähköautoista. Totuus valkenee, kun katselee vähän ympärilleen liikenteessä.
 
90keur Kia eikä edes lisävarusteissa ole ilmajousitusta :( Kiinnostaa kyllä kovasti toi malli, mutta ilmajousituksen puute ja vähän meh suorituskyky niin vähän lopahti kiinnostus e-tron->EV9 vaihdosta.
Ilmajousituksesta osa tykkää. Kestää sen aikaa kuin kestää ja kallis korjata. Moni karttaa käytettyä jossa ilma-alusta. Uusi ja takuu niin mikäpä siinä.
 
Eikä Stellantis ole saanut tuohon faceliftiin edes päivitettyä mitään noista nykyisen softan puutteista, autosta puuttuvat oikeastaan kaikki sähköisen autoilun ihan perustoiminnot (latauksen ohjaus tarkemmin, akun esilämmitys, navigointi laturien kautta, yhden polkimen ajo / regeneroinnin säätö, jne.).

Noh, ei Teslallakaan ole regeneroinnin säätöä, onhan tuossa Jeepissä sentään B/D valinta ilmeisesti joilla voi säätää sitä voimakkuutta. Eli siinähän löytyy sitten paremmin perustoimintoja? Ei kyllä Teslalla ole laturienkaan kautta navigointia, ainoastaan Teslan laturien kanssa, muiden kanssa jättää tielle.

Yhden polkimen ajo puuttuu monesta autosta, eivät kaikki siitä tykkää. Eikä se ole mielestäni myöskään mikään perustoiminto joka pitää löytyä vaikka itse sitä käytänkin (voisin hyvin elää ilmankin).
 
Noh, ei Teslallakaan ole regeneroinnin säätöä, onhan tuossa Jeepissä sentään B/D valinta ilmeisesti joilla voi säätää sitä voimakkuutta.
Ilmeisesti Teslassa on taas tuo säätö. Ja vaikka kaikki eivät yhden polkimen ajoa kaipaakaan niin onhan se monille selvä puute / ainakin omasta mielestä yksi sähköauton eduista ettei tarvitse vähän väliä vaihtaa jalkaa polkimelta toiselle. Toki voisin minäkin elää ilmankin sitä, voisin elää ilman sähköautoakin tai jopa ilman autoa kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Noh, ei Teslallakaan ole regeneroinnin säätöä, onhan tuossa Jeepissä sentään B/D valinta ilmeisesti joilla voi säätää sitä voimakkuutta. Eli siinähän löytyy sitten paremmin perustoimintoja? Ei kyllä Teslalla ole laturienkaan kautta navigointia, ainoastaan Teslan laturien kanssa, muiden kanssa jättää tielle.

Eikös Teslassa ole nykyään pari porrasta porrasta jolle tuon voin säätää Tesla brings back regenerative braking options on its electric cars
 
Se on junalauta portaaton säätö kun yhdellä polkimella ajaa, jos haluaa vähemmän moottorijarrua niin keventää voimapoljinta hidastuksessa, jos enemmän tai maksimit niin nostaa jalan kokonaan ylös.
 
Ilmajousituksesta osa tykkää. Kestää sen aikaa kuin kestää ja kallis korjata. Moni karttaa käytettyä jossa ilma-alusta. Uusi ja takuu niin mikäpä siinä.

Nämä legendat oletettavasti kantautuu MBn perän ilmoista tai Baijerin F11 vastaavista, jossa palikat kulutuskamaa ja vielä alusta puolittain ilmalla. Ainakin Aadin C7-korista lähtien ilmat ovat olleet viattomia ja kun isolla tronilla tai kutosella on ilma-alustalla ajanut pidempään, ymmärrän täysin että tuota kaipaa myös myöhemmin. Varsinkin autoissa missä reilummin massaa. Omalla fiiliksellä parhaita varusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Se on junalauta portaaton säätö kun yhdellä polkimella ajaa, jos haluaa vähemmän moottorijarrua niin keventää voimapoljinta hidastuksessa, jos enemmän tai maksimit niin nostaa jalan kokonaan ylös.

Näinhän se on, käytännössä pystyy ilman jarrupoljinta ajamaan. Mistä seuraakin se, että jos käyttää ajo-opetusautona Teslaa, niin pelkään että ettei opetettavalta tule niin refleksinomaisesti jarrupolkimen painamista, jos verrataan vaikka perinteiseen automaattiin tais manuaaliin.
 
Eikä niissäkään (ilmajousissa) mitään kummempaa ole; ilmapussit vaan on paskoja olosuhteille. Omasta Bemarista meni reilu kaksvuotiaana jouset, alkoi istumaan yön yli. Arnott merkkiset tilalle ja mentiin lähes seitsemän vuotta. Alkuvuodesta alkoi taas istumaan, tuli isompi reikä; vaihdettiin uudet ja taas toimii.

Alkuperäinen kompressori edelleen. Älkää odotelko niiden pussien vaihdossa ja rikkoko sitä viivyttelyllä.
 
Ilmeisesti Teslassa on taas tuo säätö. Ja vaikka kaikki eivät yhden polkimen ajoa kaipaakaan niin onhan se monille selvä puute / ainakin omasta mielestä yksi sähköauton eduista ettei tarvitse vähän väliä vaihtaa jalkaa polkimelta toiselle. Toki voisin minäkin elää ilmankin sitä, voisin elää ilman sähköautoakin tai jopa ilman autoa kokonaan.
Eikös Teslassa ole nykyään pari porrasta porrasta jolle tuon voin säätää Tesla brings back regenerative braking options on its electric cars
Eipä oo 3/Y sarjassa ainakaan täällä. Tuo mainittu päivitys ilmeisesti jaettiin vain kiinaan kun siellä oli joku viranomainen siitä älähtänyt.
 
Kritisoin aiemmin yhden polkimen ajoa, kun ensimmäisiä kilsoja sellaisella ajoin. Ainakin olisin halunnut regeneroinnin määrää säätää.

Nyt en todellakaan sitä säätöä kaipaa, kun olen OPD-ajamiseen ja sen vasteeseen tottunut. Välillä kun ajaa Stellanniksen vehkeellä, jossa on D/B - valinta, niin se on huono, vaikka valinta löytyy. Tuntuu muutenkin typerältä käytellä jarrupoljinta. Katsotaan, muuttuuko mieli talven pääkallokeleillä.
 
Eikös Teslassa ole nykyään pari porrasta porrasta jolle tuon voin säätää Tesla brings back regenerative braking options on its electric cars

Ei koskea Suomea (tm).

Se on junalauta portaaton säätö kun yhdellä polkimella ajaa, jos haluaa vähemmän moottorijarrua niin keventää voimapoljinta hidastuksessa, jos enemmän tai maksimit niin nostaa jalan kokonaan ylös.

Juu, niin on myös käden ulkona heiluttaminen portaaton jarru, mutta ei se vastaa samaa toiminnallisuutta. Varsinkin lumella jarruttaisi mielummin oikeilla jarruilla (tai antaisi vapaata) kuin että jarruttaisi regenillä ainoastaan. Se ei onnistu kaasupolkimen säädöllä, koska se ohjaa ensisijaisesti (tai ainoastaan) takarenkaita regenin osalta.
 
Jättäen tästä vielä siis pois sen kaiken, että regenin teho riippuu akun latauksesta ja akun lämmöstäkin, jolloin sitä jarrupoljinta joutuu joka tapauksessa käyttämään tietyissä lähtötilanteissa.

VW:llähän taitaa olla tuo regen älykäs siinä mielessä että osaa käyttää enemmän regeniä risteyksiin / liikenneympyröihin etc ja muuten rullaa enemmän? Tuo on myös taloudellisempaa tietysti, mutta miksei myös mukavampi ajaa. Ei tähän ole yhtä oikeaa tapaa, mutta kyllä valinnan mahdollisuudet olisivat kivat. Tietysti yhtenä rajoitteena Teslassa on, ettei jarrupoljin osaa säätää regeniä, joten samanlaista B/D ei siinä voisi tehdä.
 
Vapaa rullaus pitäisi olla optiona jokaisessa sähkärissä, osaavalle kuskille kuitenkin ylivoimaisesti paras tapa säästää sähköä. Kun näen että risteys 100m päässä on menossa punaiselle niin kaasu pois ja rullaus päälle kunnes sitten loput vauhdit kevyellä jarrupolkimen regenillä.
 
Vapaa rullaus pitäisi olla optiona jokaisessa sähkärissä, osaavalle kuskille kuitenkin ylivoimaisesti paras tapa säästää sähköä. Kun näen että risteys 100m päässä on menossa punaiselle niin kaasu pois ja rullaus päälle kunnes sitten loput vauhdit kevyellä jarrupolkimen regenillä.
Omankin järkeilyn perusteella näin olisi, mutta olen muistaakseni lukenut jostain (ja tältäkin foorumilta), että ero on marginaalinen tai olematon. Oliko peräti tutkimus taustalla?
 
En oo niitä valikkoja kokeillu, enkä mene kyllä talliin kuvaamaan, onko joku @Tege testannu mitä ne kolme eri moodia autossa tekee, joista yks on se "pito" eli OPD? Kun muistelisin, että siinä oli rullauskin valittavissa.
 
Vapaa rullaus pitäisi olla optiona jokaisessa sähkärissä, osaavalle kuskille kuitenkin ylivoimaisesti paras tapa säästää sähköä. Kun näen että risteys 100m päässä on menossa punaiselle niin kaasu pois ja rullaus päälle kunnes sitten loput vauhdit kevyellä jarrupolkimen regenillä.
Ei ole tullut kokeiltua, mutta saisiko esim Peugeot e-2008 autossa heitettyä N "vaihteen" päälle? Täytyy kai huomenna testata se. Eli samoin kuin automaatti polttiksessa. Mutta eipä se D asennollakaan kovin paljoa hidasta ja B valintaa en ole tainnut vielä kokeillakaan.


e-2008 tosiaan ryömii, mutta jos laittaa käsijarrun päälle, niin pysähtyy. Liikkeelle lähtee kaasulla.
 
Omankin järkeilyn perusteella näin olisi, mutta olen muistaakseni lukenut jostain (ja tältäkin foorumilta), että ero on marginaalinen tai olematon. Oliko peräti tutkimus taustalla?

regenin hyötysuhde ei kuitenkaan ole 100% joten fysiikan lakien mukaan ei mitenkään mahdollista päästä samaan regenillä vs. osaava rullaaja. Ja onhan tuo myös mukavuuskysymys, paljon leppoisampaa nostaa jalat pois pedaaleilta kun säädellä jatkuvasti nopeutta jarrua pumppaamalla.
 
En oo niitä valikkoja kokeillu, enkä mene kyllä talliin kuvaamaan, onko joku @Tege testannu mitä ne kolme eri moodia autossa tekee, joista yks on se "pito" eli OPD? Kun muistelisin, että siinä oli rullauskin valittavissa.
Ryömintä-rullaus-pito.
Ryömintä on kuin polttisauto automaatilla, rullaus lähellä manuaalia ja pito on yhden polkimen ajo.
 
Omankin järkeilyn perusteella näin olisi, mutta olen muistaakseni lukenut jostain (ja tältäkin foorumilta), että ero on marginaalinen tai olematon. Oliko peräti tutkimus taustalla?

2 x energian konversio häviöineen ja jos laskee massan uudelleen liikkelle lähdön yhtälö ei voi pitää paikkansa. Kaiken maalais- ja muun järjen mukaan vapaa rullaus on energiatehokkain.
 
Bemarissa on ihan näppärä adaptiivinen regen, että jos yksikseen ajelee niin rullaa vapaasti mutta jos edessä joku hidastelee tai pysähtyy vaikka valoihin niin regenillä jarruttelee siinä perässä. Tämä kun alkuhämmennyksen jälkeen että mitäs tää nyt itestään jarruttelee tottui niin varsin hyvä ominaisuus. Saa myös pois päältä tai valittua eri tehoisia kiinteitä regen modeja.
Myös B mode löytyy, minkä käyttöä pidän vastenmielisenä ja parin kokeilun jälkeen se on jäänyt. En keksi oikeastaan mitään hyvää siitä että autoa pitäisi ajaa kuin sähkötrukkia.
 
regenin hyötysuhde ei kuitenkaan ole 100% joten fysiikan lakien mukaan ei mitenkään mahdollista päästä samaan regenillä vs. osaava rullaaja. Ja onhan tuo myös mukavuuskysymys, paljon leppoisampaa nostaa jalat pois pedaaleilta kun säädellä jatkuvasti nopeutta jarrua pumppaamalla.
Uskon kovasti fysikaan lakeihin :) Muistelen vain lukeneeni, että ero todella vähäinen. Tulee myös huomioida, että osaavakaan rullaaja ei pysty kaikkia tilanteita hyödyntämään.

Sen jalkojen nostelun hinta on muuten sitten jalkojen nostelu, kun tarvitsee jarrutella.

2 x energian konversio häviöineen ja jos laskee massan uudelleen liikkelle lähdön yhtälö ei voi pitää paikkansa. Kaiken maalais- ja muun järjen mukaan vapaa rullaus on energiatehokkain.
Uskon kyllä. Ero vain muistaakseni lukemani perusteella on todella pieni.
 
Niin kaikkein optimaalisinta olisi toki heti kun valot vaihtuu hidastaa vauhtia suurella regenillä niin paljon, että voi suunnilleen sillä jäljelle jäävällä nopeudella ajaa valoista ilman että täytyy enää jarruttaa. Eli toisin sanoen maksimoida nopeuden siinä kohti kun ajaa valoista ilman, että enää käyttää energiaa kiihdytykseen. Tällöin olisi minimaalinen määrä energiaa joka kulkisi edestakaisin ja lisäksi minimaalinen määrä energiaa menisi hukkaan ilmanvastukseen.

Itse usein mieluummin hukkaan hieman energiaa siihen että annan takana oleville enemmän reaktioaikaa enkä nosta heti jalkaa täysin ylös "kaasulta".

Jos taas vaan valojen vaihduttua punaisiksi "rullailisi" ja vasta juuri ennen valoja jarruttelisi enemmän, niin sittenhän todennäköisesti joutuisi pysähtymään kokonaan, jolloin nimenomaan suurempi määrä energiaa konvertoitaisiin kertaa kaksi.

Toki jos ei osaa arvioida kauanko valot on punaisena, niin sitten on vaikea tietää mikä olisi optimaalinen tapa.
 
Viimeksi muokattu:
Sen jalkojen nostelun hinta on muuten sitten jalkojen nostelu, kun tarvitsee jarrutella.

Tämähän riippuu täysin toteutuksesta onko sillekään tarvetta. Aika moni saksalainen säätää tuota dynaamisesti ruuhkan mukaan ja ainakin korealaisissa voi säätää ratin takaa läpysköistä regeniä lennossa.

Valinta on aina eduksi enkä koe Teslan toteutusta kuin keskinkertaisena. Tuossa on myös osassa autoista se ongelma, että jos akku on täysi niin regen saattaa olla mitä sattuu ja tuntuma normaalista poikkeava.
 
Kaikissa se sama tilanne on; ei voi olla regeniä jos akku on täysi, ei oo tilaa minne puskee sitä regeneraation tuomaa virtaa. Ei täysinäiseen litran pulloon saa puoltatoista mahtumaan.
 
Tämähän riippuu täysin toteutuksesta onko sillekään tarvetta. Aika moni saksalainen säätää tuota dynaamisesti ruuhkan mukaan ja ainakin korealaisissa voi säätää ratin takaa läpysköistä regeniä lennossa.

Valinta on aina eduksi enkä koe Teslan toteutusta kuin keskinkertaisena. Tuossa on myös osassa autoista se ongelma, että jos akku on täysi niin regen saattaa olla mitä sattuu ja tuntuma normaalista poikkeava.

Makuasioita juu. Itse en oikein ole päässyt sisälle 1-polkimen ajoon kohta 19kk aikana, mutta pidän isosti noista rattiläpysköistä joilla säätää regeniä / rullausta. Joskus kakkosautossa hapuilee niitä turhaan.

//edit: mitään eroa en regenin voimakkuudessa ole huomannut on akussa kapaa kuinka paljon tahansa (Q4 50).
 
Viimeksi muokattu:
Juu toki regeniä ei voi määräänsä enempää saada, mutta eroja hidastumisen/jarruttamisen tuntumassa kuskille noissa on aika paljon. Saksalaisissa on yleensä niin paljon bufferia myös täytenä että regen tuntuu täysin samalta on akkua sitten 20 tai 100%. Varmasti toki näissäkin keskenään eroja niin merkeillä kuin malleilllakin. Rivianissa on esim. aika rajoitettu regen jonnekin 80% asti ja vasta tämän jälkeen/alapuolella ko. auto/pickuppi käyttäytyy "normaalisti".
 
Tämähän riippuu täysin toteutuksesta onko sillekään tarvetta. Aika moni saksalainen säätää tuota dynaamisesti ruuhkan mukaan ja ainakin korealaisissa voi säätää ratin takaa läpysköistä regeniä lennossa.

Valinta on aina eduksi enkä koe Teslan toteutusta kuin keskinkertaisena. Tuossa on myös osassa autoista se ongelma, että jos akku on täysi niin regen saattaa olla mitä sattuu ja tuntuma normaalista poikkeava.
Tesla on mennyt siitä mikä on heille helpoin mutta samalla menettävät etuja. Rullaushan olisi paras tapa mennä mäkeä alas jos mahdollista vs regen sähkön osalta.
 
Makuasioita juu. Itse en oikein ole päässyt sisälle 1-polkimen ajoon kohta 19kk aikana, mutta pidän isosti noista rattiläpysköistä joilla säätää regeniä / rullausta. Joskus kakkosautossa hapuilee niitä turhaan.

//edit: mitään eroa en regenin voimakkuudessa ole huomannut on akussa kapaa kuinka paljon tahansa (Q4 50).
Minun ymmärtääkseni Q4:ssa ei edes ole yhden polkimen ajoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 051
Viestejä
4 564 797
Jäsenet
75 081
Uusin jäsen
Jusa0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom