Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyselläämpä ihan mielenkiinnosta.
Nyt onkin sitten pattitilanne kannattaako joskus vuoden vaihteessa tuleva ioniq 5 perua vai ottaa itselle alle :hmm: Perumisella menee 2000€ tuki ja 1% korkotarjous ilman kuluja hukkaan.
Mulla vuosi sitten tilattu Ioniq 5 olisi nyt haettavissa ja varmaan pitää liikkeen kanssa alkaa sopimaan hakuaikaa. Eipä tuolla vuoden takaisella kauppahinnalla (hankintatuen kanssa) ja korkotarjouksella nyt löydy mitään yhtä hyvää vaihtoehtoa markkinoilta.
 
MG:n myynti on lähtenyt hyvin käyntiin, eli 200 myytyä autoa juhannuksesta lähtien. Eivät näy uusien autojen myyntitilastoissa, koska kaikki myydyt ovat virallisesti käytettyjä Ruotsin tuonteja johtuen maahantuojan puutteesta.

Puolet myynnistä on MG4, puolet muita malleja. MG4-malleista myydään enemmän Luxury-mallia kuin karvalakkia.

Kaikkiaan Hedin on tilannut n. 1 000 autoa Ruotsista, joista siis n. 200 jo myyty.

 
MG:n myynti on lähtenyt hyvin käyntiin, eli 200 myytyä autoa juhannuksesta lähtien. Eivät näy uusien autojen myyntitilastoissa, koska kaikki myydyt ovat virallisesti käytettyjä Ruotsin tuonteja johtuen maahantuojan puutteesta.

Puolet myynnistä on MG4, puolet muita malleja. MG4-malleista myydään enemmän Luxury-mallia kuin karvalakkia.

Kaikkiaan Hedin on tilannut n. 1 000 autoa Ruotsista, joista siis n. 200 jo myyty.



Pääsin itekki istumaan ja positiivinen yllätys kauttaaltaan. Oudosti oli jätetty tyhjää tilaa takakontin alle (siis korin ulkopuolelle) sellanen varmaan 100-200l kolo "ilmaa".
Varmasti osuva auto monelle. En näkisi mitään syytä jättää kauppaan, perushommat pelaa.
TOKI kontti olisi liian pieni sitten kuitenkin vaikka sekin oli ihan kelpo. Liian lyhyt ja kapea, vaikka syvyyttä/korkeutta oli ok.

Muuten ok auto.

Ilmeisesti 37k hintaan sai tossa MG4 farkussa aikalailla kaikki "tarpeelliset varusteetkin".

Ehkä omaan makuun liian lähellä Teslan hintojasit kuitekin, jos "vaan 5k laittamalla lisää" sais jo Tesla 3:n.
 
Olettaisin, että rellullekin kysyntää löytyisi, jos hinta olisi edullisempi. Vai onko niillä joku "herrasmiessopimus", että liian halvalla ei myydä?

2022 vuoden 7 Mm ajettu Rellu vs 2014 vuoden 94 Mm ajettu eUp!?

Pointti olikin, että aika turha verrata omenoita ja päärynöitä. Reilun 10k kauppakassi vs. 40k€ auto.

Joku id 3, Tesla 3 jne. Niin voisi saada jotain mielikuvaa miten saman koko ja hintatason liikkuvuudesta.

Lisäksi toi tripletti vaati googlaamista että mistä hitosta kyse. Googlekin tarjosi jäätelöä ensimmäisenä.
 
Kuulostaa kyllä vähän oudolta jos ei suostu ollenkaan ottamaan vaihdossa. Toki jos asia on esitetty että pitäisi saada vaihdossa joku lähelle uuden ostohintaa oleva hinta, niin sitten ei mikään ihme.

Jos kuitenkin ei mitään tarjousta ole saanut vaihdossa ja pitäis päästä eroon, niin voin ostaa kymppitonnilla pois. :lol:
10 000€ on hyvä tarjous. Uskaltaisin tarjota jopa 20 000€ :D Ehkä ei sitten vaan kauppa kiinnosta ja täytyy saada kallista varastoa tai uusia autoja myytyä pelkästään.

Jos halvin Rellu kerran on 38 000€, niin luulisi tosiaan, että joku (naurettava) tarjous jostain tulisi. Ei kyllä lupaa oikein hyvää uusien Rellujen myynnille.

Halvin Seat Mii oli silloin 15 000€, eli auto on pitänyt arvonsa super hyvin vieläkin.
 
Pointti olikin, että aika turha verrata omenoita ja päärynöitä. Reilun 10k kauppakassi vs. 40k€ auto.
Itse ajattelisin pikemminkin että ehkä toi 40 k€ on vaan epärealistinen pyynti, josta syystä kauppa ei käy. Mitenkään päin en oikeasti pysty uskomaan ettei mikään myyjä ottaisi sitä vaihdossa jos vaan hinta saadaan kohdilleen.

Samalla iällä ja kilsoilla tuo kauppakassikin näkyy olevan 19k€ luokkaa.

En usko että hedelmätkään jää kaupan hyllyyn siksi että ne on omenoita tai päärynöitä, mutta jos hinta on ihan posketon niin voi jäädäkin.
 
1692097255563.png


Tarkoitiko, että Corollan saa alle kolmella kympillä, eikä hintaeroa saa kiinni sähkisten käyttökuluilla?

No hehtaarilleen tarkoitin, että juuri sellainen kymppi menee enemmän sähkikseen eikä tosiaan ihan tosta noin saa kiinni kuluja. Ja mitä tuossa ehdittiinkin kommentoimaan niin noista monen vuoden ikäisistä Corolloista pyydetään vielä aika reippaasti suhteessa mitä ko. auton hintalappu on uutena ollut. Tuollainen hybitoyota menee yllättävän pienellä kululla eikä vastaavasti keskimääräistä sähkistä kannata laskea nollaylläpidolla ja haamu-ka-kulutuksella lähes ilmaisella pörssisähköllä. Juu - toki voi mennä samoihin tai jopa alle, mutta mitään dramaattista eroa en usko että tuossa on. Enemmän kyse on siitä minkälaista kyytiä tuollainen Corolla antaa vs. joku toinen :D

Itsellä mennyt 63tkm matkalla sähköenergiaan noin 3700e (josta kotilataukset 0,15c/kWh -kululla on noin 25-30% kokonaisuudesta). Tuo tekee sellainen 5,8e/100km, joten ei se sähköllä ajo aivan ilmaista ole. Toki oma ajoprofiili on kohtalaisen paljon pitkää vetoa varsinkin talvella julkislatureiden varassa ja tilanne olisi aika nopeasti toinen, jos suhailisi vain kodin lähettyvillä 90% ajoista.
 
10 000€ on hyvä tarjous. Uskaltaisin tarjota jopa 20 000€ :D Ehkä ei sitten vaan kauppa kiinnosta ja täytyy saada kallista varastoa tai uusia autoja myytyä pelkästään.

Jos halvin Rellu kerran on 38 000€, niin luulisi tosiaan, että joku (naurettava) tarjous jostain tulisi. Ei kyllä lupaa oikein hyvää uusien Rellujen myynnille.

Halvin Seat Mii oli silloin 15 000€, eli auto on pitänyt arvonsa super hyvin vieläkin.

Olen itsekin törmännyt tuohon ilmiöön, että vaihdossa ei kelpaa mut kyl ne sen tarvittaessa ostaa. Tarjous varmaankin vain sitä tasoa et parempi vain kohteliaasti yrittää jättää välistä et ei ala asiakas kirjoittelemaan someen törkyä tms :).
 
Tuossa vajaa 3v sitten sai noin 1v vanhan ja 12tkm ajetun corolla touring sports hybridin 28k€ hinnalla. Söi sen 5,2L/100km ja polttoainekulu oli noin 10,50€/100km

Sitten tuli talvella vaihdettua tuohon sähkö Enyaqiin joka oli sekin noin 1v vanha ja 15tkm ajettu kun kaupat tehtiin. Laskin että takkiin tulee omilla vähäisillä ajoilla, kun sähkärissä kovempi arvonalenema (oletettavasti), kalliimmat vakuutukset ja vielä käyttövoimaverokin. Mutta mielenkiinto vei ja auto vaihtui.
Nyt sit ajelaan noin 3,70€/100km "polttoainekuluilla" sähköautolla.

Polttoainekuluissa tulee arviolta 1000€/vuosi säästöä sähköautolla. Tuolla ei varmaan kuittaa isompaa arvonalenemaa edes. Pitäisi ajaa joku 30-40tkm vuodessa niin pääsis tasoihin corollan kanssa.
Että kyllä joku perus hybridi corollakin on ihan järkivalinta, mutta kukin tyylillään ja jokaisella on omat vaatimuksensa.
 
Itse ajattelisin pikemminkin että ehkä toi 40 k€ on vaan epärealistinen pyynti, josta syystä kauppa ei käy. Mitenkään päin en oikeasti pysty uskomaan ettei mikään myyjä ottaisi sitä vaihdossa jos vaan hinta saadaan kohdilleen.

Samalla iällä ja kilsoilla tuo kauppakassikin näkyy olevan 19k€ luokkaa.

En usko että hedelmätkään jää kaupan hyllyyn siksi että ne on omenoita tai päärynöitä, mutta jos hinta on ihan posketon niin voi jäädäkin.

Joo mielenkiintoinen jos ei oo mitään hintaa sanottu. Just että kai nyt joku kauppias jonkun low ball tarjouksen heittää. Hinnastahan se on aina kiinni. Joskus on pakko myydä ja tällöin se ketä sen low ballinkin tarjoaa voi olla myyjän kannalta parempi kuin tyhjä arpa.
 
Yksittäisella autokaupallahan voi olla hallissa jo useampi täsmälleen samanlainen auto, jolloin niitä ei haluta sinne lisää, eikä myöskään haluta laittaa mitään ihan mielettömän alhaista hyvitystä, koska asiakas kokee sen loukkaavana.

Tosin tää sähköautojen hintojen aleneminen on saanut aikaan omanlaisensa suppeasektorisen deflaation ja porukka jää odottelemaan sitä seuraavaa hinnanalennusta.

Liikkuhan se vaunu vaikka häkäpöntöllä mutta yleensä kai vaunun vetäjät arvostavat hyvää vääntöä alhaalta lähtien joka bensapuolella tarkoittaa isoa pataa ja isoa kulutusta noin yleisesti.
Turbollahan se dieselinkin vääntö tehdään, ja ei kai enää mitään autoa saa ilman turboa jolla laillisesti asuntovaunua saa vetää?

Tosin, nyt kun ajattelen millaisia reissuja me tehtiin asuntovaunun kanssa kun olin siinä reilu 10 ikäinen, niin sähköautokin olisi toiminut ihan mainiosti jos sen pystyisi vaan leirintäalueella lataamaan. Yleensä se siirtymä oli jotain 100km luokkaa kerralla.
 
Joo mielenkiintoinen jos ei oo mitään hintaa sanottu. Just että kai nyt joku kauppias jonkun low ball tarjouksen heittää. Hinnastahan se on aina kiinni. Joskus on pakko myydä ja tällöin se ketä sen low ballinkin tarjoaa voi olla myyjän kannalta parempi kuin tyhjä arpa.
Onhan tuollaisen Meganen hinnoittelu tällä hetkellä aika haastavaa, koska hinta uutena on luokkaa älytön. Alle 30k saa jo vaikka jo uutta MG4 tai hyvin vähän käytettyä ID3sta, yli 40k niin sitten saa jo Model3 uutena. Megane isommalla akulla ja tehokkaammalla koneella maksaa edes säällisillä varusteilla talvirenkaiden kanssa jonkun 55k ja käytettynä hinta pitäisi olla varmaan lähemmäs 30k, että tuon joskus saisi sieltä myymiöstä myös pois.

Hyvityshinta voisi olla luokkaa 27k ja jos itsellä on noita nykyisiä 40k Meganeja jo valmiiksi myynnissä, ei hintoja taas voi alkaa itse polkemaan oman varaston takia, vaikka tämän kappaleen saisi ostettua järkevään hintaan sisään. Itse autokauppiaana sanoisin kanssa tässä tapauksessa, että kiitos ei.
 
Itse veikkaan, että tämä hinnoitellaan yli ja hinnaksi tulee joku minimissään 65k€, jopa 70k€.
Vielä uskon, että alkuperäinen huhuhinta 55k tienoilla pitää paikkansa. Jos lähestyy 60k, niin palataan Model Y:tä kyttäämään tai ehkä MG4.
 
Vielä uskon, että alkuperäinen huhuhinta 55k tienoilla pitää paikkansa. Jos lähestyy 60k, niin palataan Model Y:tä kyttäämään tai ehkä MG4.
Eiköhän ID7 täytä ihan oman lokeronsa. ID7 on ihan normallin näköinen auto ja uskon että koppakuoriainen (Y) ei kelpaa monellekkaan ID7 haaveilijalle. Kiina-allergia on vielä myös monella, joten myöskään MG ei kelpaa.

Audi hankkii MG:n emoyhtiöltä sähköautoalustan.
Kiina-allergistet saavat siedätyshoitoa näköjään halusivat tai ei. Koskahan ensimmäiset kiinanaudit sitten tulevat ?

Kohta alkaa siis marina kun aitoa SAICcia saa 30 tontulla ja samaa autoa Audin kuorilla 60 tontulla. Eli siis ei mitään järkeä maksaa Audi lisää.....heh.
 
Käsitin tosiaan niin etteivät ota ollenkaan vastaan. Liian pitkät myyntiajat nykyisissä.
Kuullostaa siltä että tarinasta on unohtunut kertoa jotain hyvin oleellista.

Täyssähköauto jossa vielä valmistajan/maahantuoja takuutakin jäljellä, kyllä kelpaa. Joten menee arvailuksi.

Jos vaihdossa tarjotaan, niin omaa, vai rahoitusyhtiön, jos jälkimmäinen ja uutta vaihdokkiakin oltaisiin ottamassa rahoituksella, jos vanhassa velkaa enemmän kuin vaihto-arvo, niin vaatisi sitä että uudessa olisi ns rahaa katolla reilusti ja positiivinen luottopäätös odotettavissa. että voisi tehdä tarjouksen jossa vaihdokin jättämisestä ei joudu maksamaan

Ketjussa keksitty monia syitä, mutta tuolla kertomuksella menee herkästi arvaa miksi leikiksi.
 
Eipä nuo huollot mitä tuolla Teslan sivuilla lukee aiheuta kummempia riskejä. Käytännössä ainoat huollot on raitisilmasuodattimet 2v välein ja jarrunesteet 2-4v välein. Jarrujakaan ei tarvitsisi erikseen herkistellä niitä muistettaisiin joskus vähän napakammin käyttää.

Eiköhän Tesla ole jo tiputtanut Model 3:sen hintoja sen verran jo että ei mihinkään kymppitonnin tiputuksiin ole enää varaa. Kyllä tuollainen hinnat alkaen model 3 laittaa corollalle aika hyvin kampoihin kokonaiskuluissa. Täyssähköön päin maailma on kovasti menossa ja bensa corolla on siinä häviäjä.
Hinnat alkaen, 43 000€, en sano että mahdollista, mutta en sanoisi että mahdotonta, Model 3 LR 51 000€.
Tesla viestinyt että vielä halvempi malli tulee erikseen, sinne 20-30000€ harukaan, joten jäätuolla kolmosella hinnoittelu tilaa silloinkin.

Henkilöille jotka eivät lataa öisin kotonaan (esim. kaupungissa asuja joka parkkeeraa öisin kadulle, tai omalla parkkipaikalla ei vain ole latausmahdollisuutta) isolla rangella voi olla suuresti mukavuutta lisäävä vaikutus että tarvitseeko lähteä julkisille latailemaan esim. joka toinen päivä vai kerran viikossa, ihan arkiajossa.

Yleisesti isompi kapasiteetti lisää suuresti sähköauton ajon mukautumista, myös pienemmissä ajoissa. Paljon helpompaa silloin ajoittaa lataukset just niihin hetkiin kun se itselleen paremmin sopii, ja ottaa vähän enemmän latausta puskuriin.

Toki koska isommat akut nykyisin myös maksavat isosti enemmän, nykytilanteessa asiaan vaikuttaa se kuinka paljon on valmis maksamaan tuosta lisämukavuudesta. Mutta tilanteessa missä halvat kiinteäioniset akut tai suola-akut tai mitkä lie ovat vallanneet markkinat, totta munassa ottaisin mieluummin 1000km akun kuin 500km akun, jos hintaero on mitenkään järjellinen. Vaikka sitten päiväajot jäisivät aina alle 200km.
Vähän riippuu puhutaanko tästä päivästä, vai huomisesta ja mihin käyttöön auto.
Työssä käynti ja asiointi ajoon riittää aika pieni aukku, jos tarve on sellainen ja töissä voi ladata, 1000km akkusta ei välttämättä haluta hirveästi maksaa, Joo, ostaa ihmiset isoja uusia autoja, vain sitä varten että jos joskus tarvii, muttta ne nyt oma juttunsa, sähkikset jos korvaa polttiksia, niitä muutaman tonni vehkeitä, jolla tunataa siinä kylillä, niin silloin osalla on se budjetti rajallinen ja sillä haetaan sopivaa kompromissiä

Jos se 1000km akku ei nyt siihen 100 litran 100 kilon raamiin mahdu, niin sitä joutuu jostain tinkimään, kulutus, tilat, kulutusta voi kompensoida se että isolla akulla voi sitten kyttäillä niitä sähkötarjouksia.

1000km kantamalla on ilman muuta kysyntänsä, mutta se mitä ihmiset tänäpäivänä anateneet palautetta, niin ei se olekkaan niin arvokas asia.
 
Tuli kokeiltua MG4. Sisusta aika mitäänsanomaton laadultaan, joten hintaluokka huomioiden menee. Vähän on halpaa muovia joka välissä. Penkit ihan ok pieniin siirtymiin, en usko että tällä kukaan itseään arvostava pidempää matkaa tekee kuitenkaan. Melutaso sisällä on Miin luokkaa, mikä on aika ylläri kun Mii on sellainen pieni metallikuutio ja tuossa nyt sentään on autoa enemmän. Mutta. Infotainment systeemi on jotain niin surkeaa räpellystä, että VAG-konsernin setti on kuin käyttäisi uusinta Applea 6 vuotta vanhan Androidin jälkeen. Se on hidas. Se tökkii. Responsiivisuus on uskomattoman hidasta. Ihan normaali, että esim. välilehteä vaihtaen menee 1-2 sekuntia painalluksesta ennen kuin mitään tapahtuu. Ja sitten tämän line keeping assistant on ihan uskomatonta kuraa. Muissakaan autoissa se ei täydellinen ole, mutta tässä se rykii sitä rattia oikein kunnolla ilman mitään syytä suoralla tiellä ajaessa. Sen saa kyllä pois, mutta joutuu tekemään joka ainut kerta hitaassa valikkohelvetissä.

Ajoltaan "ihan ok", melua on, sisätilat menettelee jotenkin. Varmaan jos on ~170 senttinen, niin saa hyvän asennon, mutta näin reippaasti päälle 180 senttisenä se tuottaa hieman hankaluuksia. Takapenkille mahtuu kuten kaikissa muissakin vastaavan kokoluokan autoissa. Peräkontti on mielestäni hyvä, kuten hatchbackeissa nyt yleisestikin. Jos ollaan ihan realistisia, niin kyllähän tuossa jää aika halpa vaikutelma joka hinnassa kyllä sitten näkyy. Äänentoisto on uskomatonta diskanttivoittoista paskaa. Kuuntelee puhetta, muttei musiikkia. Hyvää tosin se, että se on perusauto sähköisenä ja ehkä olisin toivonut, että ID.3 olisi ollut enemmän tätä. Jos nyt pitäisi miettiä että 28k MG4 vai ~40k ID.3, niin kaikkien heikkouksien kanssa on MG4 ihan selkeä valinta. Ja onhan se auto nätti. Varmasti osa ongelmista on softalla korjattavista ellei siellä ole ole joku 15 vuotta vanha Intel Atom pyörittämässä koko roskaa.
 
Vielä uskon, että alkuperäinen huhuhinta 55k tienoilla pitää paikkansa. Jos lähestyy 60k, niin palataan Model Y:tä kyttäämään tai ehkä MG4.

ID7:n kilpailija lienee kuitenkin Model S ja Model 3 välimaastossa (jollaista suoraa vastinetta Teslalla ei siis ole), ei Model Y tai MG4. ID4 on se Model Y:n vastine.
 
ID7:n kilpailija lienee kuitenkin Model S ja Model 3 välimaastossa (jollaista suoraa vastinetta Teslalla ei siis ole), ei Model Y tai MG4. ID4 on se Model Y:n vastine.

Jos hinta asettuu kolmosen ja ässän väliin, niin tämä olisi kieltämättä aika looginen vastaliike:


Koska Volkkarin tietäen siinä perusmallissa tulee ehkä tuurilla ratti ja ovet, paremmilla varusteilla hinta sitten nousee varmaan lähemmäs perus -ässää.
 
ID7:n kilpailija lienee kuitenkin Model S ja Model 3 välimaastossa (jollaista suoraa vastinetta Teslalla ei siis ole), ei Model Y tai MG4. ID4 on se Model Y:n vastine.

Osittain näin, mutta erityisesti sisätilojen ja yleisen tilankäytön puolesta mY on kyllä selvästi pykälää isompi kuin ID4. Onhan se ~20cm pidempikin

Mutta varsinaiseen aiheeseen niin itse uskon, että neliveto ID7 on ainakin 10k kalliimpi kuin mY LR. Ja tähän jotain varustetta päälle. Se on kyllä harmi, että ID7 tulee sillä volkkarin omalla infortainment kötöstyksellä eikä mene AA-junaan kuten Audi ja Porsche
 
Viimeksi muokattu:
Vielä uskon, että alkuperäinen huhuhinta 55k tienoilla pitää paikkansa. Jos lähestyy 60k, niin palataan Model Y:tä kyttäämään tai ehkä MG4.
Eikös id7 tule olemaan vähän ”isoveli” näille aiemmille id sarjalaisille. Olisi outoa, jos hinta olisi halvempi tai samassa kuin vaikkapa id4.
 
Eikös id7 tule olemaan vähän ”isoveli” näille aiemmille id sarjalaisille. Olisi outoa, jos hinta olisi halvempi tai samassa kuin vaikkapa id4.
Saksassa Id7.Pro arvioidaan maksavan 55k€ (alkuperäinen huhuhinta) eli 9k€ enemmän kuin vaikka Id4.Pro (46k€)

Suomessa toki Id4.Pro hinnastohinta 48k€ koska isompi ALV. (24% vs saksan 19%)
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa Id7.Pro arvioidaan maksavan 55k€ (alkuperäinen huhuhinta) eli 9k€ enemmän kuin vaikka Id4.Pro (46k€)

Suomessa toki Id4.Pro hinnastohinta 48k€ koska isompi ALV. (24% vs saksan 19%)
No jos tuo tulee maksamaan Suomessa 55-60k€, niin tuotahan saattaa joku jopa ostaa. Sittenhän varmaan ainut isompi ongelma on se hirveä softa, mutta muuten paketti voisi olla ihmisten mieleen.
 
Eikös id7 tule olemaan vähän ”isoveli” näille aiemmille id sarjalaisille. Olisi outoa, jos hinta olisi halvempi tai samassa kuin vaikkapa id4.
EI kai väitetty /verrattu ID4 hintaan, vaan muihuin merkkeihin.

No jos hinnat kerrotaan 24.8 niin ehkä olisi enemmän yllätys jos olisi agressiiviset hinnasto hinnat , kuin se että yllätyksettömät, tai jopa korkeahkot.

Konsernille kyllä haastavaa, jos haluaa mielikuvaa vakaista hinnoista, niin ei voi lähteä korkealta, jos taasen lähetee korkealta, niin joutuu sitten pudotteleen, väliin mahtuu se että jälleenmyyjät saavat pelivaraa tehdä hyviä vaihtotarjouksia., mutta näissä vähän näitä verotusjuttuja esim työsuhdeautomarkkinoila.
 
Nythän on yleistynyt autoliikkeiden tapa mitata akun kuntoa. Esim Rinta Joupilla kaikki myynnissä olevissa sähkäreissä akun kuntoraportti mukana.
Mikä tuo kuntoraportti käytännössä on, mitä kaikkea on tehty ja mitä se sisältää?

Itsekin kyllä saan sähköautostani parin kympin ODB2-lukijalla SoH-lukeman ulos ("State of Health"), en tiedä riittäisikö se kuntoraportiksi mutta on se sentään jotain (=auton oma näkemys missä kunnossa akku on).
 
No jos hinnat kerrotaan 24.8 niin ehkä olisi enemmän yllätys jos olisi agressiiviset hinnasto hinnat , kuin se että yllätyksettömät, tai jopa korkeahkot.
Eiköhän ne ole valitettavasti korkeahkot. Eihän konserni ole halunnut koskaan lähtea kovaan hintakisaan. 59 KEUR lähtohinta suomessa.
 
No jos tuo tulee maksamaan Suomessa 55-60k€, niin tuotahan saattaa joku jopa ostaa. Sittenhän varmaan ainut isompi ongelma on se hirveä softa, mutta muuten paketti voisi olla ihmisten mieleen.

Pelkäsin alkujaan lähes 70k hintalappua, mutta jos alkaa 5:lla niin voi olla jopa kysyntää ja myös tällöin tulevalle A6:lle jaa kympin preemiolle tilaa ok. Ehkä nyt VW:lla parempi mahdollisuus hakea sopivaa tasoa huomioiden jo muiden alet.

Ja niin sitä vaihteeksi spekutetaan, että Tesla tulee vielä tiputtelemaan hintoja: Tesla lyö lisää löylyä hintakisaan – Kiinassa myytävä Model Y maksaa nyt 17 000 euroa vähemmän kuin Suomessa

Kiinassa edellisen vuoden puolella Y LR maksoi vajaa 54k ja nyt viimeisimmän alen jälkeen (-4,5%) uusi hintalappu 38k. Ja meillä tällä hetkellä 55k.
 
Tää oli kyllä vähän shokki nähdä, kun aina olen mieltänyt Corollan uutenakin 20-25k€ autoksi. Siitähän saa näköjään maksaa saman verran kuin tesla m3.
Minulle on muodostunut mielikuva että polttisautoissa noin voi ollakin, mutta hybridit, ainakaan ladattavat sellaiset, tuppaavat olemaan samassa hintaluokassa kuin täyssähköautot. Tämä on yksi syy miksi aikoinaan päätin mieluummin ottaa täyssähköauton kuin ladattavan hybridin.
 
Renault Megane E-Techistä lueskelin Facebookista, etteivät ota vuoden vanhaa E-Tech autoliikkeet vaihdossa?

Sähköautot kauppa niin jäässä etteivät halua ottaa vastaan edes autoa?
Kertoiko raportoija koko totuutta? Veikkaisin että autokaupat ottavat niitä hyvin mielellään vastaan... heille sopivaan hintaan. Varsinkin jos kyse on toisen auton ostosta, kummallista olisi jos kauppa kariutuisi siihen ettei liike suostu ottamaan melko uutta täyssähköautoa vaihdossa vastaan.

Luulen todellisen syyn olevan se ettei autokauppa ollut valmis hyvittämään ko. vaihtoautosta tarpeeksi, raportoijan mielestä. Syy voi tosiaan olla se että Megane E oli ja on kovin kallis kilpailijoihinsa nähden, varsinkin Teslan hinnanalennusten ja kiinalaisten tulon jälkeen. En minäkään ostaisi, listahinnalla.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Renault Megane E-Techistä lueskelin Facebookista, etteivät ota vuoden vanhaa E-Tech autoliikkeet vaihdossa?

Sähköautot kauppa niin jäässä etteivät halua ottaa vastaan edes autoa?

Pelkäävät varmaan sitä kun käytetun rellun hinnalla saa uuden (laadukkaamman?) kiinalaisen pitkällä takuulla.

Pelkästään käytettyjä sähköautoja myyvät liikkeet varmaan ottavat sen rellunkin.
 
Pelkäsin alkujaan lähes 70k hintalappua, mutta jos alkaa 5:lla niin voi olla jopa kysyntää ja myös tällöin tulevalle A6:lle jaa kympin preemiolle tilaa ok. Ehkä nyt VW:lla parempi mahdollisuus hakea sopivaa tasoa huomioiden jo muiden alet.

Ja niin sitä vaihteeksi spekutetaan, että Tesla tulee vielä tiputtelemaan hintoja: Tesla lyö lisää löylyä hintakisaan – Kiinassa myytävä Model Y maksaa nyt 17 000 euroa vähemmän kuin Suomessa

Kiinassa edellisen vuoden puolella Y LR maksoi vajaa 54k ja nyt viimeisimmän alen jälkeen (-4,5%) uusi hintalappu 38k. Ja meillä tällä hetkellä 55k.
Tuosta uutisesta ei ihan saa selkea mitä hintoja verrataan, Suomen hinnat verollisia. Mutta mikä ero verottomissa hinnoissa.

Hiljan ketjussa oli postauksia "hintasodasta" kiinassa ja "kartellista" missä Tesla ja muutama kiinalainen toimija.

Mutta isoakkuiseten hintojen odotan eniten heiluvan sen mukaan miten akkupuolen tilanteet elää.
 
K-autosta tuli viestiä, että ID.7 myynti alkaa torstaina 24.8 ja hinnasto julkaistaan silloin.
No kylläpäs uutta ID:tä pukkaa ilmoille! Pomo sai oman uuden ID.4:nsa "jokin aika sitten" (jota tosin odotti autokaupasta tosi kauan, mutta tulihan se lopulta).

Tätä kirjoittaessani VW luultavasti jo julkaisi ID.11...
 
Minulle on muodostunut mielikuva että polttisautoissa noin voi ollakin, mutta hybridit, ainakaan ladattavat sellaiset, tuppaavat olemaan samassa hintaluokassa kuin täyssähköautot. Tämä on yksi syy miksi aikoinaan päätin mieluummin ottaa täyssähköauton kuin ladattavan hybridin.
Jos nyt unohdetaan Tojotat, niin Model Y on tänäpäivänä monelle vaihtoehto, maksaa sen verran mitä jotkin Volvo XC60 luokan (myös BMW, Audi jne) , ja moni mieltää Teslan ne mielikuvan kannalta vaihtoehdoksi, ei ne yksiin mene, joten päätöksen tarinassa voi sitten tarinoida oman valintansa onnistuneeksi. Tuon kokoluokan polttikset, niin ehdottomasti lataushybridi, ei hankintahinta juttu, vaan pienentää sitä arvoa muutamanvuoden päästä.

Joku nuuka hinnat alkaen hybridi Toytota, jos väitteet että menee alle 3l, niin 6€ litrahinnallakkin ihan ajettavissa. (6€ vedetty hatusta oletuksella että nykyrahassa puhdasta polttoainetta saisi siihen rahaa)
 
Mikä tuo kuntoraportti käytännössä on, mitä kaikkea on tehty ja mitä se sisältää?

Itsekin kyllä saan sähköautostani parin kympin ODB2-lukijalla SoH-lukeman ulos ("State of Health"), en tiedä riittäisikö se kuntoraportiksi mutta on se sentään jotain (=auton oma näkemys missä kunnossa akku on).

n 6.20 kohdalla alkaa...

 
Eli tekevät siis myös sisääntuleville autoille. Tuskin ottavat riskiä että ostavat sian säkissä. Paskalla säkällä joku voi saada huonot pisteet jos omaansa sinne tyrkyttää. Voi tulla ikävä yllätys hyvityshinnassa jos luulee että auto on priimakunnossa.
 
K-autosta tuli viestiä, että ID.7 myynti alkaa torstaina 24.8 ja hinnasto julkaistaan silloin.
Vielä uskon, että alkuperäinen huhuhinta 55k tienoilla pitää paikkansa. Jos lähestyy 60k, niin palataan Model Y:tä kyttäämään tai ehkä MG4.
Saksassa Id7.Pro arvioidaan maksavan 55k€ (alkuperäinen huhuhinta) eli 9k€ enemmän kuin vaikka Id4.Pro (46k€)
Suomessa toki Id4.Pro hinnastohinta 48k€ koska isompi ALV. (24% vs saksan 19%)
Jos ID7 nelikkona pärjää hinnaltaan vastaavasti varustellulle Enyaqille, niin kyllä luulisi myyntiä löytyvän ja myös haastaa MY:tä. ID7:n sisätilat vaikuttavat kuvien ja videoiden perusteella hyvältä ja varusteitakin piisaa (toivottavasti varustepaketit ovat järkevän hintaisia). Valitettavasti ID4 ja ID5 hinnastoa katsellessa taitaa ID7 nelikon hinta lähteä jostain 63-65 k€ paikkeilta. Varusteltuna sitten 70k€.

Mut hei, eihän tuo ole mitään! Onhan tässä automaailma jo muuttunut, kun nykyään jonotetaan 60 tonnin korealaisia pari vuotta, myydyimmästä sähkiksestä ei tahdo löytyä yhtään mekaanista kytkintä ja luukki on saippuapalan ja sammakon välistä, ihmiset juoksee innoissaan kauppaan tilaamaan 50k€ kauppakassikiinavolovoa, corollakin maksaa nelkyttonnia, kiinalaiset jyrää kaikki ja nelivetovitosbemarin lähtöhinta on satkun o_O:wtf:
 
Nythän on yleistynyt autoliikkeiden tapa mitata akun kuntoa. Esim Rinta Joupilla kaikki myynnissä olevissa sähkäreissä akun kuntoraportti mukana.

Näköjään kaikissa J.Rinta-Joupin netissä olevissa Tesloissa ei tuota raporttia ainakaan netissä ole, mutta tässä ilmoituksessa näytti olevan viimeisenä kuvana

Tuossakin ovat laittaneet vain kakkossivun, mutta QR-koodista aukeaa koko raportti.
rapsa.png
 
Viimeksi muokattu:
Mut hei, eihän tuo ole mitään! Onhan tässä automaailma jo muuttunut, kun nykyään jonotetaan 60 tonnin korealaisia pari vuotta, myydyimmästä sähkiksestä ei tahdo löytyä yhtään mekaanista kytkintä ja luukki on saippuapalan ja sammakon välistä, ihmiset juoksee innoissaan kauppaan tilaamaan 50k€ kauppakassikiinavolovoa, corollakin maksaa nelkyttonnia, kiinalaiset jyrää kaikki ja nelivetovitosbemarin lähtöhinta on satkun o_O:wtf:
Joo, hullut on ajat ! Vaikeahan tätä on ymmärätää, tuntuu että koko ihmiskunta on syönnyt jotain sieniä. Ehkäpä fossiiloidun polttisten mukana, antaa maailman mennä eteenpäin.
 
Eli tekevät siis myös sisääntuleville autoille. Tuskin ottavat riskiä että ostavat sian säkissä. Paskalla säkällä joku voi saada huonot pisteet jos omaansa sinne tyrkyttää. Voi tulla ikävä yllätys hyvityshinnassa jos luulee että auto on priimakunnossa.
Tuttua myös polttisautoista, kun minun ihan käyttökelpoisesta ja täysin toimivasta 12 v vanhasta bensa-Toyotasta oltiin valmiita hyvittämään vain 1000€, kuntotarkastuksen jälkeen, siitäkin huolimatta että siinä oli esim. upouusi laturi ja akku. Itse myymällä sain heittämällä 2300€ alle vuorokaudessa myytyä. varmaan olisin saanut parempiakin tarjouksia jos olisin malttanut odottaa.

Jos haluaa jonkinlaisen tiedon sähköautonsa akun kunnosta, SoH-lukeman saanee yleensä ulos parikymppiä maksavalla OBD2-lukijalla, mikä minullakin on. Ettei sitten tule hirmuisena yllätyksenä itselleen että akku onkin jo ihan kulunut, jos ei sitä muka ajossa itse koskaan huomannut. Oletettavasti tuota OBD2-lukijaa voi käyttää myös käytettyä sähköautoa itselleen ostaessaan, saadakseen edes jonkinlaisen näkemyksen akun kunnosta.
 
Viimeksi muokattu:
No kylläpäs uutta ID:tä pukkaa ilmoille! Pomo sai oman uuden ID.4:nsa "jokin aika sitten" (jota tosin odotti autokaupasta tosi kauan, mutta tulihan se lopulta).

Tätä kirjoittaessani VW luultavasti jo julkaisi ID.11...
Ihan siltä varalta, ettet vitsillä heittänyt, niin Volkkarilla numero ei meinaa uutuutta. Se ei siis kasva vuosimallin mukaan, kuten vaikkapa iPhonen mallinumero.

ID-mallien numero kasvaa korin pituuden mukaan (tai perusmallin hinnan, jos pituus on sama, eli jokin perästä litistetty tyylikkäämpi versio).

Audilla on suunnilleen vastaava tapa:
ID.1/ID.2 ~ A1/A2 (Up/Polo)
ID.3 ~ A3 (Golf)
ID.4 ~ A4 (>Golf, <Passat)
ID.5 ~ A5 (tyylikkäämpi A4)
ID.6 ~ A6 (Passat)
ID.7 ~ A7 (tyylikkäämpi A6/VW Arteon)
ID.8 ~ A8 (Phaeton)

Audilla on numeron edessä A:n sijaan Q, jos kori on SUV/muuten vaan muhkumpi.

Audi on käyttänyt kyseistä merkintätapaa jo 29 vuotta, eikä siltikään ole olemassa Audi A11/Q11. Suurimmat ovat edustusluokan A8 ja Q8.

ID-mallistosta Suomesta voi tämän vuoden aikana ostaa ID.3, ID.4, ID.5 ja ID.7 (sekä toki Buzz). Pienempi ID.2 tulee myöhemmin (ja sen jälkeen mahdollisesti ID.1). Suurta ID.6 SUV:a myydään tällä hetkellä Kiinassa. Sitten puuttuu vielä ID.8, joka sekin kaiken järjen mukaan tulee olemaan muhkumpi malli, sillä ID.7 on jo litistetty/tyylikäs malli, enkä näe järkeä myydä Volkkarin nimellä sitä pidempää mallia. Phaeton tuskin oli valmistajalle menestys.
 
Audilla on numeron edessä A:n sijaan Q, jos kori on SUV/muuten vaan muhkumpi.

Audi on käyttänyt kyseistä merkintätapaa jo 29 vuotta, eikä siltikään ole olemassa Audi A11/Q11. Suurimmat ovat edustusluokan A8 ja Q8
Tosin Audi on kyllä laittamassa mallinumerot solmuun kun uusi A4 (tuleva polttis &hybrid ) ei olekaan A4 vaan A5. Eli saadaan farkku A5 :). A4 on sitten varattu täyssähkö A4:lle ( kun se joskus sitten näkee päivänvalon ) Saksalaisen loogista, eikö ?
 
Uusi pohdinta:

Tesla Y: Rahoitus 563e/kk:ssa, 72kk, luottokustannukset 7204e, vika erä 16677e. Käsiraha 5560e.

Polttis: 375e/kk, 72kk, luottokustanukkset 7880e, vika erä 7200e. Ei kuitenkaan käsirahaa, mutta vertailun helpottamiseksi tässä se maksetaaan.
Käsiraha vähentää luottokustannuksia 2320e ja vika eräksi muodostuu 2320e.


Polttis kustannukset 375e/kk*72kk + 2320e = 29 320e. Tästä lainan ts. "korottoman lyhennyksen osuus on" 29 320e- (7880+2320 )= 23 760e, tämä siis 72kk kuluttua.

Teslassa vastaava: 563*72+16677e = 57 213e, josta "korottoman lyhennyksen osuus" on 57 213e-7204e = 50 009e

72kk kuluttua minulla on siis ---

Polttomoottiauto käsissäni, jonka velka on maksettu ja Tesla jonka velka on maksettu. Ainut miinus on merkittävä viimeinen erä Teslassa, joka käytännössä pakottaa uudelleen rahoitukseen, mutta tehdään verrannollisesti sama molemmille 5% korolla.

Ts. 16677e*0,05*5v=4169e korkokuluja, ts. 16677+4169e ---> 20845e:60kk= 345e/kk:ssa jatkossa 5v ajan.

Polttomoottoriautossa 2320e*,05*5v ---> 2900e:60kk =49e/kk 5v ajan.

Ja sitten on lainat kuitattu "inhimillisesti".


Ajot 35 tuhatta vuoteen; en ota huomioon ajoneuvoveroja tms., koska vakuutukset (kalliimmat) tasaa tilanntta..

Teslan vuotuiset kustannukset 35 000:100 ---> 350*25wh/100km * 0,15snt/kwh --> 1312,5e (25kwh hukkaenergioineen kulutus + vähän extraa alimitoitetusta sähkön hinnasta).
Polttiksen vuotuiset kulut 6,1l * 1,85e*350 = 3950e.

Kuukausittain polttomoottiauto 330e/kk.
Kuukausittain sähköauto 110e/kk

Ts. sähköautolla 220e vähemmän "juokseviin kuluihin" kuukaudessa.

Kuukausierä näin ollen on käytännössä 563e-220e = 343e/kk:ssa, siis teoriassa....

6v jälkeen tilanne on

72kk*330e = 23 760e dieseliin ja 7920e sähköön. Ts. sähköllä ollut 15 840e halvempaa 72kk ajamien polttoaineen osalta.

Näin ollen esimerkin vuoksi tässä annetaan ymmärtää, että sähköautoilijalla on 15 840e enemmän käteistä 72kk kuluttua, kun viimeinen erä menee maksuun.

Koska minulla on 15 840e rahaa enemmän, niin kuittaan viimeiestä erästä ison osuuden sillä --> 16677e-15840e= 837e jää jäljelle viimeistä erää..
**
Lopputuloksena on, että en tarvitse käytännössä kummankaan auton viimeisen erän rahoitukseen muuta rahaa, sillä se on polttomoottiautossa 5v ajalle jaoteltuna noin 49e, ja sähköautossa noin 25e.

Jatkan pohdintaa myöhemmin..

Eli myyntitilanteessa 6v jälkeen minulla on Tesla Y, josta olen lyhentänyt lainaa 50 009e ja Polttomoorriauto, josta olen lyhentänyt lainaa 23760e. Kuukausikustannus on käytännössä ollut 375e vs 563e, eli omistusajalta (72kk) 13 563e enemmän jää käteen polttomoottoriautossa. Mutta lopputuloksena olen lyhentänyt enemmän lainaa Teslasta.. Nyt kun autot myydään, niin polttomoottiauto maksaa vaikka lonkalta 15 000e. Ja Teslasta saa vaikkapa 30 000e.

**
Sekoan laskuissani..

Joka tapauksessa, kuukausierästä saa näköjään kohtuu lähelle samaa Tesla Y:stä ja ainut negatiivinen asia on sitten tuo viimeinen suuri erä 72kk kuluttua Teslassa.. Johon pitää sitten hommat jatkorahoitus hypoteettisesti, mutta siinäki ero on sitten aika mitätön 345e-49e= 296e tulee Tesla jatkossa kalliimmaksi 72kk jälkeen rahoituksen osalta, jota sitten sosiaan ne 220e/kk pienemmän polttoainekulut kompensoi ts. erotus on 76e/kk:ssa on Tesla kalliimpi kuukaudessa 72kk jälkeen.. Mutta taas sen jälkeen Tesla on sitten jossain vaiheessa 220e/kk halvempikin...

En tiedä, ei tuo sähkis loppujen lopuksi niin kallis edes vissiin ole paljon ajavalle. Harmi, että joutuu vielä käsirahan laittamaan, niin ei suoraan pysty kuukausierää vertaamaan.

Menee jokseenkin vihkoon nämä, mutta jos ajatellaan että ajoilla pääsee kuukausierässä "noin samaan", niin sitten ainut muuttuja on iso viimeinen erä joka on Teslassa merkittävän suuri (16800e vs polttiksen 2320e).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 035
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom