Yleistä keskustelua sähköautoista

Mielestäni vielä isompi haaste näissä softapäivityksissä on ollut se, että nyt on ollut syy laittaa tuotantoon autoja, joiden softa ja ominaisuudet ovat vielä siellä jossain beta-tasolla ja korjataan sitten joskus. Jos korjataan. Näin ollen asiakas ei saa valmista tuotetta, vaan jonkinlaisen välimallin, jonka kaikki toiminnallisuudet tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.

Toinen ongelma ovat ns. kuukausimaksulliset rahastusominaisuudet, joissa osa valmistajista on alkanut veloittamaan kuukausimaksullisena palveluna, esim. penkinlämmittimistä. En tiedä sitten miten on tulevaisuudessa, että kun tuki päättyy, niin avataanko kaikki ominaisuudet, vai jääkö omistaja vaille kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka autossa rautatasolla kuitenkin ovat?

Kolmas todella perseestä oleva seikka ovat kaikenlaiset kapasitiiviset ja kosketusnäytölliset käyttöliittymät. Ok, toimivat jossain yhteyksissä, mutta olen istunut useammassakin autossa, jossa esim. ilmastoinnin säädöt ovat niin hankalasti käytettävissä, että sitä ihan liikennettä vaarantaa, jos yrittää ajossa jotain säätää. Ja mikäänhän ei onnistu katsomatta ja näppituntumalta. Tietyissä kriittisissä kohdissa olisi ihan hyvä olla fyysinen nappi kunnon palautteella.

Mutta eipä siinä mitään uutta ole, että tämän päivän uusi tekniikka autossa on auttamattoman vanhaa ja päivitysten ulkopuolella jo varsin pian. Esim. monen saksalaisen auton integroidut navigaattorit, joihin ei vielä saanut etäpäivityksiä, ovat varmaan kaikki jo päivitystuen ulkopuolella ja jos jotain päivitystä saa, hinta voi olla satoja euroja. Halvempaa ja monesti simppelimpää on käyttää omaa puhelinta. Tykkään toki itsekin varustelluista autoista, mutta tietyistä ominaisuuksista aika ajaa varsin nopeasti ohi ja vaikuttaa hieman, että uusissa autoissa alkaa olla alati enemmän ominaisuuksia, joiden toimivuus on täysin valmistajan tuen varassa.
 
Mielestäni vielä isompi haaste näissä softapäivityksissä on ollut se, että nyt on ollut syy laittaa tuotantoon autoja, joiden softa ja ominaisuudet ovat vielä siellä jossain beta-tasolla ja korjataan sitten joskus. Jos korjataan. Näin ollen asiakas ei saa valmista tuotetta, vaan jonkinlaisen välimallin, jonka kaikki toiminnallisuudet tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.
...
Tätä minäkin pidän turhauttavana. Pelimaailmasta tuttu asia valuu niinkin kalliisiin tuotteisiin kuin autot.

...
Toinen ongelma ovat ns. kuukausimaksulliset rahastusominaisuudet, joissa osa valmistajista on alkanut veloittamaan kuukausimaksullisena palveluna, esim. penkinlämmittimistä. En tiedä sitten miten on tulevaisuudessa, että kun tuki päättyy, niin avataanko kaikki ominaisuudet, vai jääkö omistaja vaille kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka autossa rautatasolla kuitenkin ovat?
...
Kaksiteräinen miekka. jos ominaisuutta ei tarvitse, ei siitä myöskään tarvitse maksaa. Silti aika hölmöä hommaa, kun siitä raudasta on kuitenkin maksettu. Sanoisin niin, että puhtaat sofatalla tehtävät ominaisuudet voisivat olla kuukausimaksullisia, mutta spesiaalia rautaa tarvitsevat (kuten hanurilämmittimet) olisivat osa auton varusteita ilman lisämaksuja. Esimerkiksi Teslan osalta pelit voisivat minusta olla erikseen maksettavia pieruominaisuuksista puhumattakaan.

...
Kolmas todella perseestä oleva seikka ovat kaikenlaiset kapasitiiviset ja kosketusnäytölliset käyttöliittymät. Ok, toimivat jossain yhteyksissä, mutta olen istunut useammassakin autossa, jossa esim. ilmastoinnin säädöt ovat niin hankalasti käytettävissä, että sitä ihan liikennettä vaarantaa, jos yrittää ajossa jotain säätää. Ja mikäänhän ei onnistu katsomatta ja näppituntumalta. Tietyissä kriittisissä kohdissa olisi ihan hyvä olla fyysinen nappi kunnon palautteella.
...
Nyt Teslan käyttöliittymää jonkin verran käyttäneenä pidän sitä erinomaisena suuntauksena. Harvoin ajaessa tarvitsee valikkoja kahlata ja esimerkiksi keskeisin ilmastoinnin säätö eli lämpötila on jatkuvasti käytettävissä. Käyttöliittymä on tosi responsiivinen ja ei lagaa, joten peukkua sille. Kehityksenä näkisin, että ajaessa käyttöliittymä olisi kuitenkin yksinkertaisempi ja ne mahdollisesti tarvittavat ominaisuudet olisivat isoilla symboleilla saatavilla (ilmastointi, äänentoisto, navi).

Minulla on ollut aika monta autoa ja ilmastointia säätäessä olen joka kerta joutunut vilkaisemaan, mitä nappia painan. Ei sitä sokkona pysty tekemään. Hanurilämmitys on tähän poikkeus.
 
Tätä minäkin pidän turhauttavana. Pelimaailmasta tuttu asia valuu niinkin kalliisiin tuotteisiin kuin autot.


Kaksiteräinen miekka. jos ominaisuutta ei tarvitse, ei siitä myöskään tarvitse maksaa. Silti aika hölmöä hommaa, kun siitä raudasta on kuitenkin maksettu. Sanoisin niin, että puhtaat sofatalla tehtävät ominaisuudet voisivat olla kuukausimaksullisia, mutta spesiaalia rautaa tarvitsevat (kuten hanurilämmittimet) olisivat osa auton varusteita ilman lisämaksuja. Esimerkiksi Teslan osalta pelit voisivat minusta olla erikseen maksettavia pieruominaisuuksista puhumattakaan.


Nyt Teslan käyttöliittymää jonkin verran käyttäneenä pidän sitä erinomaisena suuntauksena. Harvoin ajaessa tarvitsee valikkoja kahlata ja esimerkiksi keskeisin ilmastoinnin säätö eli lämpötila on jatkuvasti käytettävissä. Käyttöliittymä on tosi responsiivinen ja ei lagaa, joten peukkua sille. Kehityksenä näkisin, että ajaessa käyttöliittymä olisi kuitenkin yksinkertaisempi ja ne mahdollisesti tarvittavat ominaisuudet olisivat isoilla symboleilla saatavilla (ilmastointi, äänentoisto, navi).

Minulla on ollut aika monta autoa ja ilmastointia säätäessä olen joka kerta joutunut vilkaisemaan, mitä nappia painan. Ei sitä sokkona pysty tekemään. Hanurilämmitys on tähän poikkeus.
Polttisajoista lähtien autoissa on ollut "rautatukea" ominaisuuksille, vaikka sitä ei välttämättä ole aktivoitu kaikkiin varustepaketteihin/valintoihin.

Jos asiakas tilaa auton, jonka jälkeen se valmistetaan, ja jos kokoonpano on siihen kykenevä, niin komponentteja voidaan sen mukaan koota mitä valittu varustelu tarvitsee.

Siitä huolimatta ihan joka asiaa valikoida sen mukaan, ehkä kannattaa käyttää yhtäkomponenttia jossa tuki eri varustetasoille, verrattuna siihen että lisätään komponentti variaatioita joka ikisille vaihtoehtoehdolle.

Autonvalmistaja toki maksimoi tulosta, mutta ei valittu tie aina tarkoita että asiakas maksaa enemmän, jos valmistaja on kilpailuykyisempi, niin se pystyy paremmin hintakilpaileen, eli halvempia autoja asiakkaille.
 
Tottakai sitä autoa voi käyttää senkin jälkeen vielä liikkumiseen, mutta teknologiasta puhumiseen käytetään nykyisin tavattomasti energiaa joten jos ne älyominaisuudet poistuu niin onhan se melko lamaa...
Tässä foorumissa on aikamoinen kupla siitä, että miten paljon joku älyominaisuus tai pieruappi merkkaa autossa. Veikkaisin, että suurin päänsärky 10 vuoden päästä näissä autoissa on se, että USB Ö liitäntää kännykälle ei saa kunnolla käyttöön (latausta varten), kun mikään auton töpseli ei anna tarpeeksi virtaa. Uudessa autossa nyt voi kotkottaa kaiken maailman appien toimimattomuuden perään, mutta 10+ v 150-200 tkm piereskellyssä on ihan hyvin, kunhan liikkuu ja radio soi. Hintakin tietysti sen mukaan.
 
Tässä foorumissa on aikamoinen kupla siitä, että miten paljon joku älyominaisuus tai pieruappi merkkaa autossa. Veikkaisin, että suurin päänsärky 10 vuoden päästä näissä autoissa on se, että USB Ö liitäntää kännykälle ei saa kunnolla käyttöön (latausta varten), kun mikään auton töpseli ei anna tarpeeksi virtaa. Uudessa autossa nyt voi kotkottaa kaiken maailman appien toimimattomuuden perään, mutta 10+ v 150-200 tkm piereskellyssä on ihan hyvin, kunhan liikkuu ja radio soi. Hintakin tietysti sen mukaan.
Voisiko johtua siitä että tämä on tietotekniikka foorumi????
Väitän tai ainankin veikkaan, että täällä on heppuja keitä auto ei ole aiemmin varsinaisesti kiinnostanut, mutta ovatkin nyt ostaneen uuden sähköauton, esim Teslan.
 
Väitän tai ainankin veikkaan, että täällä on heppuja keitä auto ei ole aiemmin varsinaisesti kiinnostanut, mutta ovatkin nyt ostaneen uuden sähköauton, esim Teslan.

Väittäisin että tämä pitää 100% paikkaansa varsinkin Tesla-ketjun perusteella.

Mutta se että paljonko painoarvoa antaa asialle on eri asia. Eiköhän ne ID3:n toiminnot ole 10v päästä vähintään yhtä hyvällä (huonolla?) tasolla kuin nyt mutta todennäköisesti parempia. Jos ostaa yli 10v vanhan sähköauton niin isommat ongelmat on muualla.
 
Voisiko johtua siitä että tämä on tietotekniikka foorumi????
Väitän tai ainankin veikkaan, että täällä on heppuja keitä auto ei ole aiemmin varsinaisesti kiinnostanut, mutta ovatkin nyt ostaneen uuden sähköauton, esim Teslan.
Ei se silti tee kokonaiskuvassa infotainmentista yhtään sen tärkeämpää ominaisuutta. Teslallakin vaikka miten olisi päivittyvää softaa tulee jossain kohtaa tilanne, että alustan teho ei enää riitä asiaan x.
 
Varsinkin kun hankittavasta autosta saatetaan softalla poistaa ominaisuuksia myöhemmin, niin en itse laita infotainmentillä juurikaan arvoa. Tärkeintä että usein käytettävät toiminnot ovat helposti saatavilla (yleensä napeilla) ja että ajonaikana ei tarvitse räplätä valikoita. Muuten autossa on, että tukee mahdollisimman laajasti standardeja ja mielellään takuun aikana saisi softa toimia kuten sen pitää ja mielellään uudet ominaisuudet saisi myös päivitettyä (tavalla ei niin väliä, jaksan kyllä usbitikulla siirtää päivitykset autoon ja tuolla tavalla saan varmemmin ne uusimmat/haluamani päivitykset).

Sinänsä hyvä että voidaan osittain malleja parantaa pelkkää softaa päivittämälläkin koska ei siitä yleisesti haittaa ole (vaikka joissakin tapauksissa onkin). Jotkut näistä ovat jopa aika loistavia uudistuksia (kuten tuo V2G/L tai millä nimellä se sitten meneekään kun otetaan latauspistokkeesta virtaa toiseen suuntaan).
 
Ihan näin normaalia käyttöä haittaavia lapsuksia on VAGilla vaikka kuinka paljon. Ulkomuistista jos listaa niin:

1. Käynnistäessä pitää aina kuitata tulleesi autoon, miksi tämä ei tunnista esim eri avaimista? Ketä varten tämä klikkaus pitää tehdä? Itseään varten että tajuaa tulleensa autoon?

2. Penkin säätö vaeltaa ja ei toimi eri muistipaikoilla.

3. Akun esivalmistelu suurteholataukseen puuttuu vaikka tämän voi tehdä manuaalisesti OBD-palikalla.

4. Vakkaria ei voi säätää niin että ottaa nopeusrajoitus +xx km/h.

5. Manuaalinen käyttäjävalinta ei vaikuta suurimpaan osaan auton asetuksista.

6. Vakkarin kaikki säädöt nollautuu joka kerta.

7. Etäkäyttöäppi on jopa huonompi kuin Yle Areena.
8. Ajotilan (Eco/Normal/Sport/traction) nollaantuu joka kerta.

9. Liikkuminen valikkojen välillä on tahmeaa, 0,1 - 5fps animaatiot jatkuvasti.

10. Navigaattori on käyttökelvoton. Ohjaa aivan epäloogisia kiertoteitä. Onneksi on CarPlay/AndroidAuto

11. Asetuksien muuttaminen ajossa estetty osittain

Mutta muuten ihan kiva auto. Ovet ja luukut toimii, Matrix-valot on huippuhyvät ja alusta ihan ok.
 
1. Käynnistäessä pitää aina kuitata tulleesi autoon, miksi tämä ei tunnista esim eri avaimista? Ketä varten tämä klikkaus pitää tehdä? Itseään varten että tajuaa tulleensa autoon?

Varmaan sen takia että tietää kuka on kuskina. Tokihan noita voisi tunnistaa (oliko mersuissa joissakin sormenjäljestä) muullakin tavalla ja joissakin tapauksissa voisi arvata painonkin perusteella.

Meillä ainakin molemmilla on oma avain aina mukana ja aika usein mennään samalla autolla (ja oven avaa avaimettomana se joka sattuu ekana auton luokse), joten eipä auto sitä tiedä kuka siellä kuskina on. Sen voisi ehkä tehdä että valitsisi vakiona sen henkilön jonka avaimella ovet avattiin. Nykyisellään vakiona on se ketä viimeksi on autolla ajanut ja tuo on ihan toimiva (meidän käytössä varmasti parempikin kuin automaattivalinta). Lisäksi valinta aktivoituu itsekseen jonkin ajan kuluessa jos siihen ei koske. Seatissa on ainakin (Leonissa ainakin), että parin-kolmen kerran jälkeen jos et paina ok nappulaa, niin kirjaa pihalle systeemistä ja pitää kirjautua uudestaan tms. Tuo on kyllä syvältä.
 
Jokos se on laitettu vireille yrityskauppa jolla maahantuoja pesee kätevästi kätensä tästä hullujen päivien pösösotkusta?


Jälleenmyyjiähän tuo ei auta vaan he vastaavat edelleen kuluttajalle tekemästään sopimuksesta, mahdollisesti ilman optiota saada puolestaan korvauksia maahantuojalta? Vai mitenkä tuo nyt juridisesti sitten menee?
 
Jokos se on laitettu vireille yrityskauppa jolla maahantuoja pesee kätevästi kätensä tästä hullujen päivien pösösotkusta?


Jälleenmyyjiähän tuo ei auta vaan he vastaavat edelleen kuluttajalle tekemästään sopimuksesta, mahdollisesti ilman optiota saada puolestaan korvauksia maahantuojalta? Vai mitenkä tuo nyt juridisesti sitten menee?

Tästähän taisi jossain olla jo juttua joskus eli ostanut Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin. Ei sen kummempaa?
 
Ihan näin normaalia käyttöä haittaavia lapsuksia on VAGilla vaikka kuinka paljon. Ulkomuistista jos listaa niin:

1. Käynnistäessä pitää aina kuitata tulleesi autoon, miksi tämä ei tunnista esim eri avaimista? Ketä varten tämä klikkaus pitää tehdä? Itseään varten että tajuaa tulleensa autoon?

2. Penkin säätö vaeltaa ja ei toimi eri muistipaikoilla.

3. Akun esivalmistelu suurteholataukseen puuttuu vaikka tämän voi tehdä manuaalisesti OBD-palikalla.

4. Vakkaria ei voi säätää niin että ottaa nopeusrajoitus +xx km/h.

5. Manuaalinen käyttäjävalinta ei vaikuta suurimpaan osaan auton asetuksista.

6. Vakkarin kaikki säädöt nollautuu joka kerta.

7. Etäkäyttöäppi on jopa huonompi kuin Yle Areena.
8. Ajotilan (Eco/Normal/Sport/traction) nollaantuu joka kerta.

9. Liikkuminen valikkojen välillä on tahmeaa, 0,1 - 5fps animaatiot jatkuvasti.

10. Navigaattori on käyttökelvoton. Ohjaa aivan epäloogisia kiertoteitä. Onneksi on CarPlay/AndroidAuto

11. Asetuksien muuttaminen ajossa estetty osittain

Mutta muuten ihan kiva auto. Ovet ja luukut toimii, Matrix-valot on huippuhyvät ja alusta ihan ok.

Nyt kun sanot VAG on pakko huomauttaa ettei noi kaikki päde MEB alustaiseen Audiin.
 
Ihan näin normaalia käyttöä haittaavia lapsuksia on VAGilla vaikka kuinka paljon. Ulkomuistista jos listaa niin:

1. Käynnistäessä pitää aina kuitata tulleesi autoon, miksi tämä ei tunnista esim eri avaimista? Ketä varten tämä klikkaus pitää tehdä? Itseään varten että tajuaa tulleensa autoon?

2. Penkin säätö vaeltaa ja ei toimi eri muistipaikoilla.

3. Akun esivalmistelu suurteholataukseen puuttuu vaikka tämän voi tehdä manuaalisesti OBD-palikalla.

4. Vakkaria ei voi säätää niin että ottaa nopeusrajoitus +xx km/h.

5. Manuaalinen käyttäjävalinta ei vaikuta suurimpaan osaan auton asetuksista.

6. Vakkarin kaikki säädöt nollautuu joka kerta.

7. Etäkäyttöäppi on jopa huonompi kuin Yle Areena.
8. Ajotilan (Eco/Normal/Sport/traction) nollaantuu joka kerta.

9. Liikkuminen valikkojen välillä on tahmeaa, 0,1 - 5fps animaatiot jatkuvasti.

10. Navigaattori on käyttökelvoton. Ohjaa aivan epäloogisia kiertoteitä. Onneksi on CarPlay/AndroidAuto

11. Asetuksien muuttaminen ajossa estetty osittain

Mutta muuten ihan kiva auto. Ovet ja luukut toimii, Matrix-valot on huippuhyvät ja alusta ihan ok.

Omia kokemuksia 2kk ajalta.

1. Useammalla kuskilla tuossa lienee joku järki, jos ajaa vaan yksin niin saisi tuo kysymys kyllä puuttua. Toki muutama uudempi Toyota / Bmw kyselee&varottelee seuraamaan liikennettä myös käynnistäessä. Sen paremmin muistamatta saiko niitä pois.

2. Itse en ole penkin säätöjen vaeltelua huomannut.

3. Tämä on kyllä erikoinen homma, itse hyvin harvoin suurteholatureissa käyn mutta pitäishän tuo toimia kun lämmitys vastuksetkin löytyy.'

4. Ei ole tullut tuollaiseen törmättyä muissakaan autoissa, mutta ihan hyvä idea kyllä toiminnallisuutena.

5. Yksi käyttäjä vaan, ei tästä siis kokemuksia.

6. Res -asetus ei taida tosiaan muistaa startin jälkeen edellistä nopeutta, mutta en sellaista kyllä ole kaivannut edellisissäkään autoissa. Myönnän kyllä että käytän Res -nappia muutenkin hyvin vähän.

7. Etäkäyttö -apista ei ihmeellistä valitettavaa. Jokainen esilämmitys, lämmitys rutiini aikataulujen muutto ja maksimi lataus prosentti on mennyt autoon perille. Pieni viive on toki käskyissä, mutta tuntuisi olevan samaa tasoa kun esim bmw:llä. Itse appi ei toki mikään kauhean kattava ole, mutta ei ole tullut kaivattua kun esilämmitystä, lämmitys aikojen muuttoa ja maksimi lataus prosenttia. Ovien lukitseminen/latauksen historia puuttuu appistä.

8. Ajotila taitaa tosiaan aina nollaantua. Tulee ajettua defaultilla melkeimpä aina, mutta saisihan tuo muistaa edellisen.

9. Valikoissa on kyllä välillä tahmaisuutta, android auto pyörii aina niin ei noissa valikoissa tule aikaa vietettyä. Saisihan ne toki responsiivisemmat olla jos sieltä jotain kaivelee, mut ei nuo niin pahat ole lähelläkkään kun silloin kun ne julkaistiin.'

10. Pari kertaa pitkällä reissulla käytetty navia ohjas samaa reittiä, kun google maps. Lienee sitten paikka kohtaista, oma navi ehdottelee reitille latauspaikat akun tilan mukaisesti, se plussaa verrattuna google mapsiin.

11. Aika useassa autossa estetään/rajoitetaan tiettyjen valikkojen käyttöä ajossa.
 
Viimeksi muokattu:
Hullut Päivät Peugeot e-2008 jäi saamatta. Nyt asiaa hoitaa pätevä juristi ja vahingonkorvausvaateeksi on alustavasti arvioitu n. 10 000 euroa. Kilpailu ja kuluttajavirastoa on informoitu. Tämä viedään päätyyn asti.

Tässä tilanteessa auttaisi ratkaisevasti, kun saataisiin selville Peugeotin e-2008 -mallin kuukausittaiset valmistusmäärät, ja tuonhan ei pitäisi olla mahdotonta!

Olen aivan varma, että se ainut espanjalainen tehdas Vigossa joka noita tekee, suoltaa sähköpösöjä vakio-vauhdilla (ehkä noin 1.000 kpl kuukaudessa) ainakin elokuun kesälomiin asti. Vaihto facelift-malliin voisi loogisesti olla sen jälkeen syyskuussa tai sitten lähempänä vuoden loppua.

Eivät ne varmaan aio temppuilla valmistuksessa pienen suomalaisen maahantuojan toiveiden mukaan ("ei tulis meille enää tappioita kun tuo tehdashinta on niin pahasti nousut"), vaan mylly pyörii vauhdilla koska autoa menee mukavasti kaupaksi Euroopassa.

Tuo maahantuoja Auto-Bonin 20.4. ilmoittama ainut argumenttihan toimittamatta jättämiselle oli

"Juuri saamamme tiedon mukaan valmistaja on päättänyt lopettaa tilaamanne Peugeot e-2008 -mallin tuotannon"

Jos mallia tehdään edelleen huhtikuun jälkeen suurin piirtein vakiovauhdilla ainakin kesälomiin asti, niin maahantuoja on hävinnyt jutun!
 
Tässä tilanteessa auttaisi ratkaisevasti, kun saataisiin selville Peugeotin e-2008 -mallin kuukausittaiset valmistusmäärät, ja tuonhan ei pitäisi olla mahdotonta!

Olen aivan varma, että se ainut espanjalainen tehdas Vigossa joka noita tekee, suoltaa sähköpösöjä vakio-vauhdilla (ehkä noin 1.000 kpl kuukaudessa) ainakin elokuun kesälomiin asti. Vaihto facelift-malliin voisi loogisesti olla sen jälkeen syyskuussa tai sitten lähempänä vuoden loppua.

Eivät ne varmaan aio temppuilla valmistuksessa pienen suomalaisen maahantuojan toiveiden mukaan ("ei tulis meille enää tappioita kun tuo tehdashinta on niin pahasti nousut"), vaan mylly pyörii vauhdilla koska autoa menee mukavasti kaupaksi Euroopassa.

Tuo maahantuoja Auto-Bonin 20.4. ilmoittama ainut argumenttihan toimittamatta jättämiselle oli

"Juuri saamamme tiedon mukaan valmistaja on päättänyt lopettaa tilaamanne Peugeot e-2008 -mallin tuotannon"

Jos mallia tehdään edelleen huhtikuun jälkeen suurin piirtein vakiovauhdilla ainakin kesälomiin asti, niin maahantuoja on hävinnyt jutun!
Maahantuojalla on ollut vuosi aikaa hankkia autot pihaan kaikille tilanneille. Pelasivat vain aikaa että saavat keksittyä tuollaisen nönnönnöö selityksen, mitä eivät itsekään usko.
 
Maahantuoja myös ilmoittaa tehtaalle paljonko meinaa tilata ja saa sen mukaan allokaation tuotantoon. Todennäköisesti ovat priorisoineet korkeamman katteen myyntejä noiden yli kun allokaatiota ei ole saanut kysynnän mukaan nostettua. Siinä tapauksessa kyseessä ei olisi ollut tehtaan kykenemättömyys toimittaa, vaan maahantuojan valinta minkä tilauksen haluaa toimittaa.
 
Kuinkakohan paljon pään taputuksia on annettu sille jantterille joka keksi 7000€ alen 1% koron. Saati sille kenen vastuulla oli määritellä tilaus määrät. Meinaan jos tossa olisi heti alussa maahantuojalta annettu jotkut realistiset 200-400 autoa ripoteltuna liikeiden koon mukaan niin ongelmaa ei olisi. Nyt siellä on myyty reilusti yli 1000 autoa ja jos tähän mennessä toimitettu vuosittain luokkaa 200 autoa niin pitäisi vähän häly kellojen soida, että mahdetaanko pystyä tollaseen. Jos tuotteesta antaa 7000€ alennuksen ja halvan rahoituksen vielä 1v takaisinosto takuulla eli käytännössä 0 riskillä niin ei voi olla niin uuno, että ei usko menekkiin tai sitten ei arvosta omia tuotteitaan lainkaan.
 
Tässä kommentoin ajatuksella että keskustellaan 2022 hullujen päivien pösö kamppiksesta.

Kuinkakohan paljon pään taputuksia on annettu sille jantterille joka keksi 7000€ alen 1% koron. Saati sille kenen vastuulla oli määritellä tilaus määrät. Meinaan jos tossa olisi heti alussa maahantuojalta annettu jotkut realistiset 200-400 autoa ripoteltuna liikeiden koon mukaan niin ongelmaa ei olisi. Nyt siellä on myyty reilusti yli 1000 autoa ja jos tähän mennessä toimitettu vuosittain luokkaa 200 autoa niin pitäisi vähän häly kellojen soida, että mahdetaanko pystyä tollaseen. Jos tuotteesta antaa 7000€ alennuksen ja halvan rahoituksen vielä 1v takaisinosto takuulla eli käytännössä 0 riskillä niin ei voi olla niin uuno, että ei usko menekkiin tai sitten ei arvosta omia tuotteitaan lainkaan.
Uutisointien perusteella tarjous on tehty maahantuojan ja valmistajan kanssa yhteistyössä. Ja kai nyt autokauppias ja valmistaja osaa laskea. sehän on heidän ydinosaamista. Uutisjuttujen perusteella hyvän "ennakkomyynti" oli maahantuojan tiedossa, eli seuranta oli.

Tämä haisee pahasti sille että noiden toimittamisen sijaan ahneuksissa myyty sinne mistä saatu parempi hinta, se missä portaassa, valmistaja vai maahantuoja(konserni), vai yhteistuumin.

Raha oli halpaa kun tarjous tehty, ja pitihän ne toimittaakin, jos ei heti, niin pian.

Jos olisivat toimittaneet ripeästi, niin kohta alkaisi ne vuoden sopparit oleen katkolla, jäänösarvo riski ei olisi toteutunut, tosin nyt niin hyvä että voisi kuvitella asiakkaiden ennemmin lunastavan kuin luopuvan autosta.


Kuinkakohan paljon pään taputuksia on annettu sille jantterille joka keksi 7000€ alen 1% koron.
Tuota miettiessä muistettava että Eu valmistajilla oli päästö tavoitteet joiden jäädessä vajaaksi oli ne paikattava ostamalla, tai sakoilla. Ja suomessa oli hankintatuki, joka oli merkittävässä roolissa tarjousta. Ja autoja markkinointiin nimenomaan vuodeksi vuokralle.
 
Itsekin mietin noiden päästötavoitteiden roolia, mutta niissä se realisoituu rekisteröitäessä. Pelkkä myyminen siis ei auta, vaan niitä autoja olisi pitänyt myös toimittaa.
 
Tuota miettiessä muistettava että Eu valmistajilla oli päästö tavoitteet joiden jäädessä vajaaksi oli ne paikattava ostamalla, tai sakoilla. Ja suomessa oli hankintatuki, joka oli merkittävässä roolissa tarjousta. Ja autoja markkinointiin nimenomaan vuodeksi vuokralle.
Itsekin mietin noiden päästötavoitteiden roolia, mutta niissä se realisoituu rekisteröitäessä. Pelkkä myyminen siis ei auta, vaan niitä autoja olisi pitänyt myös toimittaa.
Ymmärtääkseni kauppa on käynyt, nythän vedotaan siihen ettei ole toimittaa.
Ne on vain ahneuksissa toimitettu enemmän maksaville.
 
Tässä kommentoin ajatuksella että keskustellaan 2022 hullujen päivien pösö kamppiksesta.

Uutisointien perusteella tarjous on tehty maahantuojan ja valmistajan kanssa yhteistyössä. Ja kai nyt autokauppias ja valmistaja osaa laskea. sehän on heidän ydinosaamista. Uutisjuttujen perusteella hyvän "ennakkomyynti" oli maahantuojan tiedossa, eli seuranta oli.

Markkinakuvion piti olla turvallinen ja tuottava paketti, mutta sitten maailmalla tapahtui enemmän muutoksia mihin oli varauduttu:

- epävakaan tilanteen jatkuminen pandemian loppuvaiheessa ja Ukrainan sota synnyttivät uusia ja eksoottisia haasteita mm. logistiikalle: jossain vaiheessa mm. kymmenet tuhannet Ranskassa valmistetut uudet Pösöt (ei 2008-mallia) seisoivat viikkokaupalla kentillä tehtaan lähellä: syynä pula kuljetusautoista ja etenkin niiden (ukrainalaisista) kuljettajista! Eli hullareita ei pystyttykään valmistamaan ja toimittamaan aivan niin seesteisessä ja vakiohintaisessa tilanteessa kuin ennakoitu. Kustannustaso noussut ennakoimattomasti kuukausi kuukaudelta ja ilmeisesti Valmistaja/Maahantuoja -sopimus on antaa Peugeotille mahdollisuuden vyöryttää osa noususta Auto-Bonin piikkiin.

- rahan hinta keväästä -22 tähän kevääseen on noussut 3-4 prosenttia, ei varmaan ollut maahantuojan tuottolaskelmissa moista. Tämä puree tuottoihin myös autoon luvatun edullisen osamaksulainoituksen kautta: DNB Finance tuskin yksin joutuisi nykytilanteessa kantamaan korkotason nousun, vaan osa laskusta menisi maahantuojalle.

Eli tuskainen toimari Klinkkerinkaaren toimistossaan keksii mielestään hyvän ulospääsytien tulosbonustensa sulamisen estämiseksi: seisautetaan maahantuonti kokonaan ja kerrotaan autoaan tuskaisesti odottaville, että tehdas lopettaa automallin valmistuksen! Siinä se ratkaisu on! Minnekäs minä laitoinkaan sen uuden purjeveneen esitteen...
 
Markkinakuvion piti olla turvallinen ja tuottava paketti, mutta sitten maailmalla tapahtui enemmän muutoksia mihin oli varauduttu:

- epävakaan tilanteen jatkuminen pandemian loppuvaiheessa ja Ukrainan sota synnyttivät uusia ja eksoottisia haasteita mm. logistiikalle: jossain vaiheessa mm. kymmenet tuhannet Ranskassa valmistetut uudet Pösöt (ei 2008-mallia) seisoivat viikkokaupalla kentillä tehtaan lähellä: syynä pula kuljetusautoista ja etenkin niiden (ukrainalaisista) kuljettajista! Eli hullareita ei pystyttykään valmistamaan ja toimittamaan aivan niin seesteisessä ja vakiohintaisessa tilanteessa kuin ennakoitu. Kustannustaso noussut ennakoimattomasti kuukausi kuukaudelta ja ilmeisesti Valmistaja/Maahantuoja -sopimus on antaa Peugeotille mahdollisuuden vyöryttää osa noususta Auto-Bonin piikkiin.

- rahan hinta keväästä -22 tähän kevääseen on noussut 3-4 prosenttia, ei varmaan ollut maahantuojan tuottolaskelmissa moista. Tämä puree tuottoihin myös autoon luvatun edullisen osamaksulainoituksen kautta: DNB Finance tuskin yksin joutuisi nykytilanteessa kantamaan korkotason nousun, vaan osa laskusta menisi maahantuojalle.

Eli tuskainen toimari Klinkkerinkaaren toimistossaan keksii mielestään hyvän ulospääsytien tulosbonustensa sulamisen estämiseksi: seisautetaan maahantuonti kokonaan ja kerrotaan autoaan tuskaisesti odottaville, että tehdas lopettaa automallin valmistuksen! Siinä se ratkaisu on! Minnekäs minä laitoinkaan sen uuden purjeveneen esitteen...

Hyvää spekulaatiota. Eiköhän tämän mittalaajuuden omaava asia ole kiertänyt koko pujun pää jehun George Bassadonen kautta ja häneltä tullut päätökset asiaan. Tässä kuitenkin puhutaan useista ellei jopa kymmenistä miljoonista euroista.

Tai no en tiedä kiinnostaako itse Herra Bassadonea mitä Bassadone Nordic touhuaa. Eiköhän kuitenkin emo konsernille jotain ole inffottu aiheesta:

Vuodelta 2017 (en tiedä onko tj vaihtunut).
"Nyt teemme positiivista tulosta ja seisomme omilla jaloillamme.”

Antti Ruhanen

toimitusjohtaja, Bassadone Automotive Nordic

 
Viimeksi muokattu:
Voi olla kova paukku joillekin autokauppiaille kun on lyöty kainalot märkänä tilauksia sisään ja ei ole saatu kun joitain autoja toimitettua. Se on tilikaus punaisella jos se tuolla tavalla jalkautuu ja useampi kymmen vaatii korvauksia.
 
Voi olla kova paukku joillekin autokauppiaille kun on lyöty kainalot märkänä tilauksia sisään ja ei ole saatu kun joitain autoja toimitettua. Se on tilikaus punaisella jos se tuolla tavalla jalkautuu ja useampi kymmen vaatii korvauksia.
Eiköhän siellä pohjalla ole erinäköisiä sopimuksia maahantuojankin kanssa, joilla tuskaa pääsee lievittämään. Yhteinen hankehan se oli maahantuojien ja piirimyyjien kesken.
 
Markkinakuvion piti olla turvallinen ja tuottava paketti, mutta sitten maailmalla tapahtui enemmän muutoksia mihin oli varauduttu:

- epävakaan tilanteen jatkuminen pandemian loppuvaiheessa ja Ukrainan sota synnyttivät uusia ja eksoottisia haasteita mm. logistiikalle: ...
Toki totta, mutta pandemia kokemukset alla ja putinin hyökkäyssota oli jo ylittänyt moninkertaisesti sen kriittisen 3 päivää. ennen vuoden 2022 hullujapäiviä.

Tiettävästi autoja on linjoilta tullut, ne on vain ahneesti myyty enemmän maksaville.

Eiköhän siellä pohjalla ole erinäköisiä sopimuksia maahantuojankin kanssa, joilla tuskaa pääsee lievittämään. Yhteinen hankehan se oli maahantuojien ja piirimyyjien kesken.
Aikanaan uutisoinnin perusteella tarjouksen on räätälöineet hulluillepäiville maahantuoja yhdessä valmistan kanssa. Ketjussa kyllä sanottu että sopimusolisi tehty jälleenmyyjän kanssa, ja mutta on ainakin saaneiden täytynyt tehdä sopimus myös rahoitusyhtiön kanssa. Teknisesti järjestely oli paljon mutkikkaampi kuin mainostettua, mm sen tukirahantakai.
 
Aikanaan uutisoinnin perusteella tarjouksen on räätälöineet hulluillepäiville maahantuoja yhdessä valmistan kanssa. Ketjussa kyllä sanottu että sopimusolisi tehty jälleenmyyjän kanssa, ja mutta on ainakin saaneiden täytynyt tehdä sopimus myös rahoitusyhtiön kanssa. Teknisesti järjestely oli paljon mutkikkaampi kuin mainostettua, mm sen tukirahantakai.

Sopimus paperi on jämyn kanssa. Ei tartte olla kiinnostunut mikä kuvio taustalla stockman-jämy-rahoitusyhtiö-maahantuoja-valmistaja akselilla. Toki olisi kiva tietää, mutta ei tarpeelista.

Tukirahatkin valtuutettiin jämyn hakemaan asiakkaan puolesta. Hyvin simppeliä asiakkaan kannalta kun ei tartte pohtia sen suurempia syntyjä millainen himmeli tuo on olltu ja miten sen sisällä rahat ja korvaukset liikkuu sen jälkeen kun paskaa alkaa roiskua tuulettimesta.

e: Imho maahantuoja on todennut, että ottavat enempi takkiin toimittamalla autot kuin venkoilemalla irti tilauksista. Takkiin tosiaan tulee myyntihinnan erotus ja rahoitus kulut. Se on sitten eri asia mitä ne oikeasti on. Ei varmaankaan niin isoja mitä kuluttajalle tällä hetkellä olisi jos ostaisi 6v pätkällä ja listahinnalla e2008 auton, mutta ilmeisesti sen verran paljon kuitenkin, että näin on kannattanut toimia miten nyt on toimittu.
 
Sieltä on maahantuojalta tulossa tällä viikolla vielä jotain päivitettyä vastinetta. Veikkaan että tarjoavat 4000 euron alennuslippua toiseen malliin, vaatimaton korvaus tämäkin ja tuskin tyydyttää moniakaan. Ehkäpä ovat räätälöineet jonkun toisen mallin tilalle jolloin kuviolla, saa nähdä? Päivitetty vastine tarkoittaa sitä että siellä valahti ns. paskat housuun kun totuus valkeni.

Eipä tuo tuplaus paljon 'hyvityksen' naurettavuutta paranna.

Jos nyt ajatellaan, että tuon ostaisi ja tilaisi e208:n active packin. Hintaa 39100€ eli jäisi 35100€ maksettavaa ja rahoituksella missä korko 5% niin todella huono diili vs. 27 390€ ja 1% rahoitus.

Vaikka saisi samaan hintaan eli tyyliin sen 10k€ kupongin, mutta kalliimmalla rahoituksella niin silti tuli useita tonneja takkiin.

Omalla kohdalla vaadin ks. autoa faceliftinä tai ilman tai vastaavaa (pitää vähän miettiä kelpaako matalampi) mallia. Jos ei pysty niin sitten mennään sillä vahingonkorvauksella mikä on sitten euroja eikä mitään autobonin ale kuponkeja. Ennemmin ostan 40k€ teslan kuin 40k€ pököttimen.

Jos/kun menee sovitteluun ennen oikeutta niin kaipa joku 8k€ riittää mistä lakimies vie 99% jos oma vakuutus ei korvaa. Mutta oppiihan saatana olemaan :cigarbeye:
 
e: Imho maahantuoja on todennut, että ottavat enempi takkiin toimittamalla autot kuin venkoilemalla irti tilauksista. Takkiin tosiaan tulee myyntihinnan erotus ja rahoitus kulut. Se on sitten eri asia mitä ne oikeasti on. Ei varmaankaan niin isoja mitä kuluttajalle tällä hetkellä olisi jos ostaisi 6v pätkällä ja listahinnalla e2008 auton, mutta ilmeisesti sen verran paljon kuitenkin, että näin on kannattanut toimia miten nyt on toimittu.
Eli jos kuvitellaan että maahantuoja/konserni/päämies on myynyt ne autot ahneuksissaan isolla rahalla muille, ja nyt sitten ottavat "takkiin" toimittamalla vuoden myöhässä, heillä jotka vaativat, ehkä ovat jollekkin saaneet myyty kalliimman, ehkä joku perunut.

Sitten vielä joku nyyhky haastattelua, jossa kerrotaan kuin otettiin "takkiin" kymppittonni, mutta nyt kun meille asiakas kuningas, tärkeä, jne jne.
Nauravat pankkiin mennessä.

Tietenkin jotain voi harmittaa kun se iso ylimääräinen tili jäi saamatta, niin siellä "vuokrasopparin" päättyessä voikin olla tarkempi syyni.


Sieltä on maahantuojalta tulossa tällä viikolla vielä jotain päivitettyä vastinetta. Veikkaan että tarjoavat 4000 euron alennuslippua toiseen malliin, vaatimaton korvaus tämäkin ja tuskin tyydyttää moniakaan. Ehkäpä ovat räätälöineet jonkun toisen mallin tilalle jolloin kuviolla, saa nähdä? Päivitetty vastine tarkoittaa sitä että siellä valahti ns. paskat housuun kun totuus valkeni.
Nyt puhe kymppitonnista puhdastarahaa, tai 20 sentti km erotus päiväin hintaan. (249€/kk)

Vähän ittuilu jos myyjä ilmoittaa, myin sulle auton 249€/kk , mutta sori sain paremman hinnan muualta, perun kaupat, mutta hyvän tahdon eleenä voin myydä sinulle vastaan auton kahdeksan tonnia kalliimalla (velaton hinta), juu, ei vuokrasopparia.

Viikon päästä, eikö tarjoukseni lämittänyt, nyt olen oikein hyvällä mielellä, maksa vain kuustonnia lisää, niin saat vastaavan auton käteisellä, jaa vuokra, no lasketaan, olisko kk 600€ ja ilman jäänösarvo takuuta. Ainini kuudentonnin käsiraha olisi kiva, joo koita ymmärtää vaikeita aikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nuo nelitonniset paljoa lohduta kun koko malliston hintaa nostettu viime vuonna aikalailla eikä Peugeot tässä ilmiössä yksin ole. Rahoituksen muutokset tuohon päälle niin aika paljon saa latoa bonusseteliä tiskiin.
 
Tässä huvikseni vähän katselin eri autovalmistajien suomalaisia nettisivuja ja pisti silmään tuo miten käytännössä kaikkien farkku/crossover/SUV lataushybridien suhteellisen karvalakkimallitkin maksaa luokkaa 50-70 kiloeuroa ihan noissa "perusmerkeissäkin"(Perusjapsit, PSA jne.). Kuinkahan noiden kauppa on nyt käynyt ja kukahan noita ostaa, nyt kun koko ajan tulee markkinoille saman hintaisia tai jopa halvempia täyssähköjä about samoilla ominaisuuksilla? Aiemmin tilanne oli toki toinen, kun ominaisuuksiltaan vastaavia sähköautomalleja ei vaan ollut tarjolla juurikaan, mutta jännä kyllä nähdä miten kauan noita ylipäätään enää myydään kun hintapreemio on kuitenkin kohtuullisen kova.

Periaatteessa voisin itse harkita juuri nyt jotain käytettyä lataushybridiä välivaiheen ratkaisuksi, mutta aika vaikea nähdä noiden logiikkaa uutena.

(en osannut päättää sopiiko tämä paremmin tähän vai hybridiketjuun)
 
Eli jos kuvitellaan että maahantuoja/konserni/päämies on myynyt ne autot ahneuksissaan isolla rahalla muille, ja nyt sitten ottavat "takkiin" toimittamalla vuoden myöhässä, heillä jotka vaativat, ehkä ovat jollekkin saaneet myyty kalliimman, ehkä joku perunut.

Sitten vielä joku nyyhky haastattelua, jossa kerrotaan kuin otettiin "takkiin" kymppittonni, mutta nyt kun meille asiakas kuningas, tärkeä, jne jne.
Nauravat pankkiin mennessä.

Tietenkin jotain voi harmittaa kun se iso ylimääräinen tili jäi saamatta, niin siellä "vuokrasopparin" päättyessä voikin olla tarkempi syyni.

En usko, että on mitään myyneet muualle tai voihan ne olla. Loppupeleissä toi Bassadone Automotive Group mikä omistaa Bassadone Automotive Nordicin on todella iso ja maahantuo pököttimiä todella moneen maahan. Ehkä ennemmin uskon, että tässä on tullut autolle ja rahoitukselle isompi hinta mitä ajateltu. Ei välttämättä ole tehtaan kanssa ollut sopparia tollasesta määrästä autoja ja kun toimitukset venyy niin rahoituksetkin venyy. Ei niidenkään hinta ole varmaan naulattuja.
Mitä nyt esim näykesteri ajalla B2B kaupoista oppi niin eipä ne maahantuojat mitään varauksia voineet tehdä alkuperäisellä hinnalla vaan tehdas toimittaa kun tehdas toimittaa ja hinta on sitten se mitä se silloin on ei se mitä se oli tilatessa.
 
Hullupösö autoja myydessä jälleenmyyjillä ei ole ollut mitään ylärajaa määrien suhteen, toisin kuin tämän vuoden hulluilla päivillä joissa on ollut selkeät rajat ja ohjeet. Käräjille varmaan pitää lähteä jos saadaan porukka autottomia maksamaan mahdollista käräjöintilaskua. Ei tuo Pösö kohta edes ole niin houkutteleva jos markkinoille alkaa tulla parin vuoden sisään ~30k hintaisia pikkuautoja paremmilla ominaisuuksilla.
 
En usko, että on mitään myyneet muualle tai voihan ne olla. Loppupeleissä toi Bassadone Automotive Group mikä omistaa Bassadone Automotive Nordicin on todella iso ja maahantuo pököttimiä todella moneen maahan. Ehkä ennemmin uskon, että tässä on tullut autolle ja rahoitukselle isompi hinta mitä ajateltu. Ei välttämättä ole tehtaan kanssa ollut sopparia tollasesta määrästä autoja ja kun toimitukset venyy niin rahoituksetkin venyy. Ei niidenkään hinta ole varmaan naulattuja.
Mitä nyt esim näykesteri ajalla B2B kaupoista oppi niin eipä ne maahantuojat mitään varauksia voineet tehdä alkuperäisellä hinnalla vaan tehdas toimittaa kun tehdas toimittaa ja hinta on sitten se mitä se silloin on ei se mitä se oli tilatessa.
En ko firman soppareista mitään tiedä. Mutta ainakin mainostivat räätälöineet tarjouksen valmistajan kanssa, ja oliko tähänkin ketjuun postailtu että saman konserni muissa maissa autoa ollut jopa hyllyssä.
Eihän sille mitään voi jos tehdas ei toimita, mutta ymmärtääkseni ainakin joillain toimijoilla on korvamerkattua tuotantoa. Ja ihan kansallisesti on täytynyt alan ammattilaisilal olla ymmärrys ja tieto että jos ei ole lupauksia toimistuksista, niin ollaan hyvin pehmeällä pohjalla ja ottamassa ihan tietoista riskiä, ja se hinta on laskettu. Jos sopparissa ei ollut jotain vapauta kortti myyjällä, niin kyllä silloin on joku luvannut ja tukevasti.
 
En ko firman soppareista mitään tiedä. Mutta ainakin mainostivat räätälöineet tarjouksen valmistajan kanssa, ja oliko tähänkin ketjuun postailtu että saman konserni muissa maissa autoa ollut jopa hyllyssä.
Eihän sille mitään voi jos tehdas ei toimita, mutta ymmärtääkseni ainakin joillain toimijoilla on korvamerkattua tuotantoa. Ja ihan kansallisesti on täytynyt alan ammattilaisilal olla ymmärrys ja tieto että jos ei ole lupauksia toimistuksista, niin ollaan hyvin pehmeällä pohjalla ja ottamassa ihan tietoista riskiä, ja se hinta on laskettu. Jos sopparissa ei ollut jotain vapauta kortti myyjällä, niin kyllä silloin on joku luvannut ja tukevasti.

Kyllä varmaan tehdas toimittaa jos latoo euroja tiskiin. Toi kamppis auto oli sen verran karvalkki, että siinä ollut mitään hifiosia mistä puute. Tilaus halut varmaan vaan loppuneet kun käynyt ilmi, että ei saada siihen hintaan mitä meinattu.

Perimmäinen syy varmaan sopalle on se, mitä @Iså sanoi. Unohdettiin, että 7000€ ale + 2000€ hankintatuki ja 1% korko 1v takaisinostotakuulla myy vaikka olisi pösöstä kyse. Ei tullut annettua mitään kattoa myyjille ja jos sellasta ei ole niin myyjäthän myy. Ihan sama vaikka myytiin ennen kamppiksen alkua niin samalla tavalla niitä olisi myyty kamppiksen aikana.

Maahantuojan kämmi mitä nyt yrittää maksatuttaa kuluttajilla. Ilmeisesti näillä ei ole edes mitään keskitettyä järjestelmää tai ainakaan ollut mihin myyjät laittaa tilauksia eli maahantuojalla ei ole realiaikaista tietoa mitä myyty. Ei varmaan ole tarvetta kun normisti auto silloin toinen tällöin. Kerran viikossa päivitetty jotkut listat ja se on ollut ok. Nyt on varmaan kirjaimellisesti luettu iltalehdestä, että ei saatana porukka ostaa kuin pipoa tätä autoa. Sitten soittokierros jämyille ja siellä kehutaan, että menee kaupaksi. Sitten paniikki nappia, että homma seis ja alettu sherlokoida miten edetään. Pikkuhiljaa selvinnyt, että tehtaalta ei saada enää niin halvalla ja kun määrät satoja autoja niin tappiot paisuu, jotta jos jätetäänkin toimittamatta...

Tuolla pökötin foorumillahan oli spekulaatiota myös siitä, että jos maahantuoja normisti tilaa vuodessa 250kpl e2008, 300kpl 3008, 500kpl normi 2008 jne. niin ei ne voi sanoa tehtaalle, että me otetaankin 1000kpl lisää e2008, mutta muut määrät samoja. Pösö kuitenkin tuottaa eniten vielä polttisvehkeitä ja näistä varmaan tehdään läjä diilejä, että jos ottaa sähköjä niin mukana tulee bensaa myös. Sitten niistäkin pitäisi päästä eroon niin, että jäisi voitolle.

Tuolla B2B kaupassa on paljon sellasta mitä ei kuluttajille kerrota ja ne kaikki vaikuttaa kaikkeen. Fakta imho kuitenkin on se, että autoa saa, mutta sen kustannukset syystä tai toisesta on ihan jotain muuta maahantuojalle mitä alunperin ajattelivat. Tämä ei ole force majure ja sen takia kauppalain perusteella vahingonkorvaus hakemus on aika no brainer. Asiassa niin monta vastaajaa, että helpoimmalla selviää kun pistää lakimiehelle kulujenkin pitäisi toivottavasti pienentyä jos saman jämyn asiakkaita riittää.
 
Perimmäinen syy varmaan sopalle on se, mitä @Iså sanoi. Unohdettiin, että 7000€ ale + 2000€ hankintatuki ja 1% korko 1v takaisinostotakuulla myy vaikka olisi pösöstä kyse

Ei nyt kuitenkaan unohdeta että kyseessä on ihan hyvä auto, ylivoimaisesti luokkansa hiljaisin (hiljaisempi kuin yksikään Tesla esimerkiksi), melkein premium-tasoa (eTronin luokassa) tässä suhteessa. Se on toimiva auto ns. normikäyttäjille jotka eivät jaksa venyttää pippeliä joillain 0-100 luvuilla joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä käytännön elämässä, suht hyvät tilat ja sillä saa sen reilut 300km maantieajoa kesäisin, ehkä jopa 350km sopivissa olosuhteissa. Ja ohjaamo on ns. normaali eikä siellä vilku avaruusaluksen valot ja kaikki toimii jonkun surkean kosketusnäytön kautta.

5v takuu ei sekään haittaa yhtään.
 
Ketäs tämä nyt koskee, jotain alppirinteillä asuvaa kotilatailijaa joka jarruttelee aamulla laaksoon töihin (täyssähköautoista jos puhe, hybrideissä palautetta enemmän)
No itsekin katselin noita prosentteja että jos pitäisi 50-80% olla että regeniä riittää niin varmaan tosiaan alppiteillä ollaan. Mutta itsellä kylä huomaa kun lähtee latausasemalta 100% akulla, että joutuu painelemaan jarrua valoihin ennen kuin akun kapasiteetista on joku 1-2% mennyt. Muuten ei tarvitse jarrua juuri käyttää.
 
Ei nyt kuitenkaan unohdeta että kyseessä on ihan hyvä auto, ylivoimaisesti luokkansa hiljaisin (hiljaisempi kuin yksikään Tesla esimerkiksi), melkein premium-tasoa (eTronin luokassa) tässä suhteessa. Se on toimiva auto ns. normikäyttäjille jotka eivät jaksa venyttää pippeliä joillain 0-100 luvuilla joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä käytännön elämässä, suht hyvät tilat ja sillä saa sen reilut 300km maantieajoa kesäisin, ehkä jopa 350km sopivissa olosuhteissa. Ja ohjaamo on ns. normaali eikä siellä vilku avaruusaluksen valot ja kaikki toimii jonkun surkean kosketusnäytön kautta.

5v takuu ei sekään haittaa yhtään.

Toi nyt oli tollasta kuittailua kun selkeästi vaikuttaa, että maahantuoja ei ollut valmistautunut näin suureen suosioon. Eli toisinsanoen eivät usko omiin tuotteisiin, eivät osaa laskea ja mitä muuta Aku Ankan parhaita tosta nyt voi keksiä syyksi. "Kukaan näitä pösöjä osta niin pistetään tollanen 7k€ ale hankintatuen lisäksi" "joo ja laitetaan, että voi palauttaa vuoden jälkeen niin jos sitten joku uskaltaisi ostaa" sitten vielä kolmas neropatti kamppis palaverista ja "Laitetaan 6v 1% rahoitus niin ehkä saadaan tämän vuoden kiintiö myytyä."

Kyllä se mulle kelpaisi oikein hyvin niillä ehdoilla millä kaupat tein eikä tule Teslaa ikävä. Nykyisillä hinnoilla homma sitten ei olekkaan niin selvä.
 
Oliko tuosta muuten tietoa, montako noita pösöjä siellä hulluilla päivillä meni kaupaksi (ja on vielä toimittamatta, ellei kaikki)?
 
Oliko tuosta muuten tietoa, montako noita pösöjä siellä hulluilla päivillä meni kaupaksi (ja on vielä toimittamatta, ellei kaikki)?

Ei mitään virallista. Huhuja yksittäisiltä myyjiltä paljonko he tai heidän liike myyneet.

Facessa oli kysely 5 päivää sitten mihin 550 äänesti 94% ei ollut saanut autoa. Siitä voi jotain suuruusluokkaa päätellä, kaikki kuitenkaan ei ole facessa tai tossa ryhmässä.
 
Kyllä se mulle kelpaisi oikein hyvin niillä ehdoilla millä kaupat tein eikä tule Teslaa ikävä. Nykyisillä hinnoilla homma sitten ei olekkaan niin selvä.

Kyllä, 6v rahoitus 1% korolla tolla hinnalla on no-brainer eikä tarvitse miettiä yhtään mitään muuta autoa näillä koroilla. Käytetty Tesla ei houkuttele jos takuu loppumassa joko vuosien tai kilometrien takia 1-2v sisään, eikä oikein muutenkaan.

Seuraava steppi e2008:sta voisi olla joku Android Automotivella varustettu askelta isompi auto, sitten joskus.
 
Tässä tilanteessa auttaisi ratkaisevasti, kun saataisiin selville Peugeotin e-2008 -mallin kuukausittaiset valmistusmäärät, ja tuonhan ei pitäisi olla mahdotonta!

Olen aivan varma, että se ainut espanjalainen tehdas Vigossa joka noita tekee, suoltaa sähköpösöjä vakio-vauhdilla (ehkä noin 1.000 kpl kuukaudessa) ainakin elokuun kesälomiin asti. Vaihto facelift-malliin voisi loogisesti olla sen jälkeen syyskuussa tai sitten lähempänä vuoden loppua.

Eivät ne varmaan aio temppuilla valmistuksessa pienen suomalaisen maahantuojan toiveiden mukaan ("ei tulis meille enää tappioita kun tuo tehdashinta on niin pahasti nousut"), vaan mylly pyörii vauhdilla koska autoa menee mukavasti kaupaksi Euroopassa.

Tuo maahantuoja Auto-Bonin 20.4. ilmoittama ainut argumenttihan toimittamatta jättämiselle oli

"Juuri saamamme tiedon mukaan valmistaja on päättänyt lopettaa tilaamanne Peugeot e-2008 -mallin tuotannon"

Jos mallia tehdään edelleen huhtikuun jälkeen suurin piirtein vakiovauhdilla ainakin kesälomiin asti, niin maahantuoja on hävinnyt jutun!

Täällä päässä seniorilla näppäimistön takana on numeronmurskaamistaidot vähän hakusessa kun Otaniemessä 70-luvun alussa käytettiin laskennassa vielä isoja mekaanissähköisiä ronksuttimia, mutta teillä nuorilla leijonilla on varmaan jo ihan erilaiset taidot!

Jostain netin syövereistä onnistuin poimimaan juuri uusiutuneen Peugeot 2008:n tuotantomääräksi vuodelta 2020 Espanjan Vigon tehtaalla 20.000 autoa, mutta siitä luvut ovat varmaan kasvaneet tuntuvasti.

Löytäisikö joku Vigon tuotannosta uudempaa tilastoa, ehkä vielä e-2008 -mallista?
 
Maahantuoja ei sitä ole koskaan kertonut. Hankintatuen varausten määrästä kampanjan aikana saattoi arvailla että lukumäärä voi olla jopa 1500-2000.

Toimitettu on reilu parisataa tässä vuoden aikana ja touko-kesäkuun tuotannoissa jokunen vielä Suomeen jyvitetty.

Voi hyvinkin olla näin korkea. Jos en ihan väärin muista niin autoverkkokauppa.fi myyjä kertoi, että heidän liikkeestä meni about 100 autoa. Itse ks. myyjä myi 30 autoa ja alkuvuodesta kun soitteli niin hänen myymistä autoista oli toimitettu 0kpl. Pelkästään autoverkkokauppa.fi:llä monta myymälää joten heidän saldokin yksistään on satoja autoja.

Maahantuoja onneksi omistaa tuon puulaakin niin menee omaan pussiin :D. Muilla liikkeillä onkin sitten vähän enempi varmaan hampaankolossa jos joutuvat korvailemaan asiakkaile.
 
Alkaa näyttää siltä, että ID-autojen 2.4 -> 3.0/3.2 päivitys tehdään pajalla. Asiasta on tullut jo tietoa brittien sivustolle:


After analysing the technical circumstances and the general feedback from our customers a decision has been made to carry out the update to ID. software 3.0 in the workshop. At the same time, your car will be updated to ID. software 3.2 to ensure you have the latest software available.

Suomen sivustolla puhutaan yhä pelkästään OTA-päivityksestä, mutta luulisi että tuo tulee koskemaan myös meitä.
 
Alkaa näyttää siltä, että ID-autojen 2.4 -> 3.0/3.2 päivitys tehdään pajalla. Asiasta on tullut jo tietoa brittien sivustolle:




Suomen sivustolla puhutaan yhä pelkästään OTA-päivityksestä, mutta luulisi että tuo tulee koskemaan myös meitä.
Skodalla 3.0 päivitys piti tehdä myös pajalla mutta nyt ilmeisesti parin viikon päästä tuleva 3.1 tulee OTA
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 563 002
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom