Mielestäni vielä isompi haaste näissä softapäivityksissä on ollut se, että nyt on ollut syy laittaa tuotantoon autoja, joiden softa ja ominaisuudet ovat vielä siellä jossain beta-tasolla ja korjataan sitten joskus. Jos korjataan. Näin ollen asiakas ei saa valmista tuotetta, vaan jonkinlaisen välimallin, jonka kaikki toiminnallisuudet tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.
Toinen ongelma ovat ns. kuukausimaksulliset rahastusominaisuudet, joissa osa valmistajista on alkanut veloittamaan kuukausimaksullisena palveluna, esim. penkinlämmittimistä. En tiedä sitten miten on tulevaisuudessa, että kun tuki päättyy, niin avataanko kaikki ominaisuudet, vai jääkö omistaja vaille kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka autossa rautatasolla kuitenkin ovat?
Kolmas todella perseestä oleva seikka ovat kaikenlaiset kapasitiiviset ja kosketusnäytölliset käyttöliittymät. Ok, toimivat jossain yhteyksissä, mutta olen istunut useammassakin autossa, jossa esim. ilmastoinnin säädöt ovat niin hankalasti käytettävissä, että sitä ihan liikennettä vaarantaa, jos yrittää ajossa jotain säätää. Ja mikäänhän ei onnistu katsomatta ja näppituntumalta. Tietyissä kriittisissä kohdissa olisi ihan hyvä olla fyysinen nappi kunnon palautteella.
Mutta eipä siinä mitään uutta ole, että tämän päivän uusi tekniikka autossa on auttamattoman vanhaa ja päivitysten ulkopuolella jo varsin pian. Esim. monen saksalaisen auton integroidut navigaattorit, joihin ei vielä saanut etäpäivityksiä, ovat varmaan kaikki jo päivitystuen ulkopuolella ja jos jotain päivitystä saa, hinta voi olla satoja euroja. Halvempaa ja monesti simppelimpää on käyttää omaa puhelinta. Tykkään toki itsekin varustelluista autoista, mutta tietyistä ominaisuuksista aika ajaa varsin nopeasti ohi ja vaikuttaa hieman, että uusissa autoissa alkaa olla alati enemmän ominaisuuksia, joiden toimivuus on täysin valmistajan tuen varassa.
Toinen ongelma ovat ns. kuukausimaksulliset rahastusominaisuudet, joissa osa valmistajista on alkanut veloittamaan kuukausimaksullisena palveluna, esim. penkinlämmittimistä. En tiedä sitten miten on tulevaisuudessa, että kun tuki päättyy, niin avataanko kaikki ominaisuudet, vai jääkö omistaja vaille kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka autossa rautatasolla kuitenkin ovat?
Kolmas todella perseestä oleva seikka ovat kaikenlaiset kapasitiiviset ja kosketusnäytölliset käyttöliittymät. Ok, toimivat jossain yhteyksissä, mutta olen istunut useammassakin autossa, jossa esim. ilmastoinnin säädöt ovat niin hankalasti käytettävissä, että sitä ihan liikennettä vaarantaa, jos yrittää ajossa jotain säätää. Ja mikäänhän ei onnistu katsomatta ja näppituntumalta. Tietyissä kriittisissä kohdissa olisi ihan hyvä olla fyysinen nappi kunnon palautteella.
Mutta eipä siinä mitään uutta ole, että tämän päivän uusi tekniikka autossa on auttamattoman vanhaa ja päivitysten ulkopuolella jo varsin pian. Esim. monen saksalaisen auton integroidut navigaattorit, joihin ei vielä saanut etäpäivityksiä, ovat varmaan kaikki jo päivitystuen ulkopuolella ja jos jotain päivitystä saa, hinta voi olla satoja euroja. Halvempaa ja monesti simppelimpää on käyttää omaa puhelinta. Tykkään toki itsekin varustelluista autoista, mutta tietyistä ominaisuuksista aika ajaa varsin nopeasti ohi ja vaikuttaa hieman, että uusissa autoissa alkaa olla alati enemmän ominaisuuksia, joiden toimivuus on täysin valmistajan tuen varassa.