Yleistä keskustelua sähköautoista



Vai muka vuoden auto. Saako sellaisen palkinnon vain jos auto kuluttaa pari kwh vähemmän kuin muut? Helvetin ruma tuo ainakin minusta on ja kahvoista kun jossain ketjussa oli puhetta niin aika vaikean näköiset sekä tavaratila on aika onneton. Hinta liki 63tonnia hyundaista, ei kiitos ainakaan minulle kun esimerkiksi volvoa saa/sai melkein 10t€ halvemmalla.

Noh meni vähän hyndain haukkumiseksi.
 
Kyllä on maailma edistynyt kun Nissan Leaf mitoitetaan kopperoksi. :smoke:
On nuo muut toki pieniä, mutta ihan päteviä kaupunkiautoja silti, tuskin kukaan ostaa Citigoa 100Kkm vuosi työmatka-ajoon Rovaniemi-Oulu välille.

Jos kopperon määritelmää haluatte niin Daihatsu Charade kasarilta. Siinä tuntee jumalansa kun talvikelissä puskee rekan edessä yhdeksääkymppiä alta pois silmäillen missä olis bussipysäkki, jotta vois väistää alta pois.
Ensimmäisen sukupolven Suzuki Alto on ollut ainoa auto jonka kyydissä olen oikeasti pelännyt. (ralliautoja lukuunottamatta).
Kuskina on vielä tuoreella kortilla ajeleva nuori nainen.
 
Cupra Tavascan on kyllä hieno, jos se tulee tuotantoon tämmöisenä.




Kojelaudan näytöt vois olla vähän nätimmät ja hipaisunäppäimiä ei tarvisi olla, mutta muuten näyttää hyvältä.
 
Joko tämä oli täällä, nyt pääsis kusematta lappiin viimeistään:smoke:
 
Joko tämä oli täällä, nyt pääsis kusematta lappiin viimeistään:smoke:
Rengas per moottori ja tankkikäännös. Taidan alkaa saabistiksi.
 
Niinno, viittasin tuohon otsikkoon nimenomaan. Siinä, että tehdään 25 kiloeuron sähköauto ei ole mitään kiinnostavaa, koska noita tuon koko/hintaluokan sähkökopperoita on jo nähty jo vaikka kuinka monta. Samaa voi sanoa noista kaikista muistakin konsepteista, jotka näyttäisivät olevan vain muutama variaatio lisää same oldia tuonne 45-70 kiloeuron hintaluokkaan. Herättäkää sitten kun joku julistaa tekevänsä 25 kileuron sähköauton, joka *ei* ole kauppakassi.
Herätyys! :)

Skodan tuleva "small" on ehkä kaukaa katsoen ja työnimen perusteella kauppakassi. Tarkemmin katsoen se todellakin on tuomassa jotain uutta jo lopetettujen triplettien ja kalliiden väliin.

Koko ja tilat ovat aivan eri luokkaa perhekäytön näkökulmasta kuin tyylipuhtaassa kauppakassissa kuten Seat Miissä. Auto on Skodan vastine ID.2all:lle. Triplettejä korvaava ID.1 tulee ehkä jossain vaiheessa.

Mii/ID.2all:
Pituus 356 cm/405 cm ("small" 410 cm)
Akseliväli 242 cm/260 cm
Leveys 165 cm/181 cm
Korkeus 148 cm/153 cm
Tavaratila 251 l/(440 l + 50 l = 490 l)
Penkit kaadettuna 923 l/1330 l

Tuossa "small":ssa on ison auton leveys, mikä tekee etupenkkiläisten olosta väljää ja mukavaa. Peräti 18 cm pidempi akseliväli tuonee tarvittavan lisätilan takapenkin teinien polvitilaan. Tavaratilaa on lähes tuplasti, joten normiperheellä ei jää litroista kiinni, mutta korkean ja lyhyehkön tavaratilan takia lastenvaunujen mallin valintaan pitänee kiinnittää huomiota. Skodan versio ID.2:sta tuskin on pienempi kuin ID.2all. Pituutta on 5 cm enemmän ja "SUV style".

Renault Zoe on pituudeltaan, akseliväliltään ja leveydeltään vain pari senttiä "small":ia pienempi, mutta uskoisin jälkimmäisen tilankäytön olevan selvästi tehokkaampaa. Zoen tavaratila on vain 338 l/1225 l. Hintakin näytti olevan alkaen 38 k€.

Tuon "small":n tilat tullevat olemaan kaikin puolin paremmat kuin parin tuttavaperheen Auris hatchbackeissä (2013 ja 2017). Toisessa on teinejä ja toisella kuskataan vielä ns. hyökkäysvaunua kontissa. Eivät ole aikeissa vaihtaa isompaan autoon. VW Golf:kaan ei ole puhdas kauppakassi, vaan toimii monen perheen ykkösautona. Skodan uutukaisessa on enemmän tavaratilaa (pl. farkku-Golf).

Tuleva "small" on paljonkin enemmän kuin pelkkä kauppakassi. Ehkä vaan itse olisit halunnut ID.3-kokoluokkaa 25 k€:lla. Mutta hetkinen, ID2.all:han voittaa jopa ID.3:n tavaratiloissa, (440 l + 50 l)/1330 l vs. 385 l/1267 l.

Sähköautojen myötä perhekäyttöön sopivien autojen pituusraja hivuttautuu totuttua alemmas.
-moottori vie vähemmän tilaa -> keulaa voi lyhentää ja/tai etutavaratila
-keulan lyhennys mahdollistaa ulkomittoihin nähden pidemmän matkustaja-/tavaratilan
-polttoainetankkia ei ole -> takapenkin ja tavaratilan alle lisää tavaratilaa
-pakoputkea äänenvaimentimineen ei ole -> tavaratilasta voi tehdä korkean kaksikerroksisen

Aerodynamiikan nimissä itse liputtaisin puoli metriä pidemmän "small":n puolesta, jossa olisi pienempi maantiekulutus ja pidempi tavaratila. Siinä on vain se huono puoli, että moisesta pelistä valmistaja kehtaisi pyytää aika paljon enemmän kuin 25 k€.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230429-125802.png
    Screenshot_20230429-125802.png
    708,9 KB · Luettu: 86
Joko tämä oli täällä, nyt pääsis kusematta lappiin viimeistään:smoke:
Kaikki mahdolliset herkut 150kWh akusta langattomaan lataukseen, niin hintakin varmaan olis 6-numeroinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki mahdolliset herkut 150kWh akusta langattomaan lataukseen, niin hintakin varmaan olis 6-numeroinen.
Vaihdoit koko viestin sisällän langattoman latauksen hyötysuhteista saabismiin. Melkoinen ninja edit!

Langattoman latauksen hyötysuhde voi olla 90% kieppeillä jos se on toteutettu oikein (helpompaa autossa kuin kännykässä, kun tilaa on sekä laturissa, että autossa enemmän) eikä se välttämättä jää juuri jälkeen normaalista AC-latauksesta joka ei myöskään taida päästä juuri yli 90% hyötysuhteeseen.
 
Joo, no tosiaan googlettelin ja väitteet oli että hyötysuhde 92% langattomana ja 96% langallisena. Langaton latausosio söisi hyötysuhdetta lisää siis vain 4% tuollaista tekniikkaa kehittävien väittämänä.

Eli siis havaitsin että huonoa höytysuhdetta saa parannettua rahalla, josta sitten seuraava johtopäätös että varmaan melko kallis lelu. Ja korjasin alkuperäisen viestini vastaamaan päivittynyttä ymmärrystäni.

Kyllä tuollaisella vajaalla puolella kilowatillakin hukkatehoa aika hyvin lämmittää lumet ja jäät pois jos systeemi on kuitenkin pienikokoinen :D
 
Viimeksi muokattu:
Aerodynamiikan nimissä itse liputtaisin puoli metriä pidemmän "small":n puolesta, jossa olisi pienempi maantiekulutus ja pidempi tavaratila. Siinä on vain se huono puoli, että moisesta pelistä valmistaja kehtaisi pyytää aika paljon enemmän kuin 25 k€.
Tuli mieleen viimevuosisadan pikkuatojen lukuiset versiot. (no ehkä enemmän sotienjälkeiset)

Mutta silmissäni nyt näen tästä alustasta 20-30 senttiä pidennetytn version, ei ehkä karu sahaa poikki ja jatka, vaan joku missä vähän enemmän muotoakin, kutistettu ID butzz, mutta tuon pohjan akku sijoittelun ansiosta se todella matala nostokorkeus. no seuraavaksi pieni inva taksi.
 
Kaikki mahdolliset herkut 150kWh akusta langattomaan lataukseen, niin hintakin varmaan olis 6-numeroinen.

Ei tarvi murehtia kun ei välttämättä edes mene ikinä tuotantoon asti. Toki on jo päässyt pidemmälle kuin surullisen kuuluisa Toroidon, resurssit tietenkin vähän eri luokkaa.

Mitähän Fiskerille kuuluu, bongasin Karman joskus tien sivusta Ukin lähellä…
 
Joko tämä oli täällä, nyt pääsis kusematta lappiin viimeistään:smoke:
https://carup.se/saab-engineers-dev...64jYCOfsvY4SCqMwGChcX5NfhvpdTL5_GfezIEx0zrULE
Luulin että linkki johonkin juttuun Saabin (se Henkilöauto autovalmista) vanhasta kehitelmästä, tai sen emo saabin jutuista.

Mutta juttu olikin tuosta Saab Auto raunioilla touhuavan sähköauto firman jutusta. Luullut että se on suurinpiirtein kuollut, jotain kiinaassa myydyistä vanhan saabi pohjaan tehdystä joskus ollut juttua.

NEWS nimillä tai no millä nimellä on myynyt.

Nopeasti ei nyt avautunut mikä on juttu, 120 hp moottoreistaa (4kpl) puhetta ja tuosta tuhannen km ajomatkasta.

Mutta Kiinasta tuli käsky kymmennessä kuukaudessa tyhjästä.

se 1000km taitaa tulla siitä että suunnitelmissa mahtuu 175kWh akku (eli menisi alle 20kWh/100km), nyt akku on Saab 9-3sta 54kWh

Kriisit vaikuttaneet, ja jos joku päättää aloittaa tuotannon niin tuosta vois jatkaa, jotenkin jäi olo etei kannatta jäädä odotteleen. (en tarkoita että hanke olisi turha, moottoreita kai sillä markkinoidaan)



1682766982897.png




1682767061350.png
 

Liitteet

  • kuva_2023-04-29_141644449.png
    kuva_2023-04-29_141644449.png
    397,5 KB · Luettu: 88
  • kuva_2023-04-29_141658728.png
    kuva_2023-04-29_141658728.png
    379,5 KB · Luettu: 89
Ihmettelen että noita pyörän sisään laitettavia moottoreita vielä jaksetaan kehittää. Niissä tulee yksinkertaisesti fysiikan lait vastaan.
Moottori pyörän sisällä -> suoraveto ilman alennusvaihdetta -> matala pyörimisnopeus -> tarvitaan suuri vääntö -> moottorista tulee iso ja painava -> jousittamaton massa kasvaa -> mukavuus ja ajo-ominaisuudet kärsii.
 
hmettelen että noita pyörän sisään laitettavia moottoreita vielä jaksetaan kehittää. Niissä tulee yksinkertaisesti fysiikan lait vastaan.
Moottori pyörän sisällä -> suoraveto ilman alennusvaihdetta -> matala pyörimisnopeus -> tarvitaan suuri vääntö -> moottorista tulee iso ja painava -> jousittamaton massa kasvaa -> mukavuus ja ajo-ominaisuudet kärsii.
Onhna polkupyorienkien napamoottoreisa alennusvaihde sisalla? Ei pitaisi olla mitaan pakottavaa syyta tehda suoravetoa. Itse nae suurimmaki ongelmaksi jousittamattoman massan kasvun.
 
Ihmettelen että noita pyörän sisään laitettavia moottoreita vielä jaksetaan kehittää. Niissä tulee yksinkertaisesti fysiikan lait vastaan.
Moottori pyörän sisällä -> suoraveto ilman alennusvaihdetta -> matala pyörimisnopeus -> tarvitaan suuri vääntö -> moottorista tulee iso ja painava -> jousittamaton massa kasvaa -> mukavuus ja ajo-ominaisuudet kärsii.

Mielestäni tuo olisi kyllä kaikkein järkevin ratkaisu, painoa vaan tulee helposti aivan liikaa. Vanteistakin voisi jättää keskiön kokonaan pois, samaten vetoakselit. Alennusvaihteen saa tehtyä kätevästi planeettapyörästöllä ja korkealla kierrosluvulla / alennussuhteella voisi saada suht sirorakenteisen ja kevyehkön tuotteen.
 

Jutun mukaan suomalaiset peruivat Polestar tilauksia tammi-helmikuussa 2023.

"– Tammi-helmikuussa tilausten peruutuksia tuli noin 50 kappaletta per kuukausi, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo. Polestar-sähköauton voi ostaa vain verkkokaupassa, joten sitä koskevat verkkokaupan eli etämyynnin kaupanehdot. Tällöin kuluttaja voi peruuttaa tilauksen helposti ilman minkäänlaisia sanktioita.
– Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi.
Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus. Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät."
 
Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus.
Myi 50 autoa, mutta kaikki peruttiin, no tuossa kai kyse siitä että peruttiin enimmäkseen aiemmin tilattuja..

Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät."
Mitä esim tällä kommenoitu, niin ei vanhat tilaukset pärjännyt hintakilapailussa.
 

Jutun mukaan suomalaiset peruivat Polestar tilauksia tammi-helmikuussa 2023.

"– Tammi-helmikuussa tilausten peruutuksia tuli noin 50 kappaletta per kuukausi, Polestar Automotive Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Luopajärvi sanoo. Polestar-sähköauton voi ostaa vain verkkokaupassa, joten sitä koskevat verkkokaupan eli etämyynnin kaupanehdot. Tällöin kuluttaja voi peruuttaa tilauksen helposti ilman minkäänlaisia sanktioita.
– Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi.
Tammi-helmikuun tilausten peruutukset Luopajärven mukaan tarkoittivat käytännössä sitä, että autojen myynti suhteessa peruutuksiin oli noiden kuukausien aikana nollasummapeliä – yhtä myytyä autoa kohden tuli vastaavasti yksi peruutus. Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät."

Liekköhän jokainen peruuttanut vaihtanut vain Teslaan?
 
Liekköhän jokainen peruuttanut vaihtanut vain Teslaan?
Ainakin tuossa Moottorin jutussa mainitaan, että "Kun Polestarin asiakaspalvelutiimi tiedusteli peruutuksien syytä asiakkailta, poikkeuksetta lähes jokainen asiakas sanoi syyn olevan talouden epävakaat näkymät. "
 
Ei varmasti Polestar kertoisi asiakkaiden siirtyneen Teslalle, vaikka se olisikin totuus. Helppo sanoa näin, kun ei kukaan voi vahvistaa tarinaa. Onhan niitä siirtymisiä ollut, Facessakin näin tehneitä näkyi. Toki peruutuksilla myös muitakin syitä ollut, myös tuota taloudellista epävarmuutta.
 
Ei varmasti Polestar kertoisi asiakkaiden siirtyneen Teslalle, vaikka se olisikin totuus. Helppo sanoa näin, kun ei kukaan voi vahvistaa tarinaa. Onhan niitä siirtymisiä ollut, Facessakin näin tehneitä näkyi. Toki peruutuksilla myös muitakin syitä ollut, myös tuota taloudellista epävarmuutta.
Ei kai tuo mikään suuri yllätys ole, vielä viime kesäna Polestarilla oli selvästi parempi hinta/laatusuhde kun Teslalla. Nyt ovat hinnat nousseet Polestarilla kun taas Tesla on reilusti laskenut omia hintojaan.
 
Ei kai tuo mikään suuri yllätys ole, vielä viime kesäna Polestarilla oli selvästi parempi hinta/laatusuhde kun Teslalla. Nyt ovat hinnat nousseet Polestarilla kun taas Tesla on reilusti laskenut omia hintojaan.

On ne myös erilaisia autoja, joten tuskinpa hirveän moni on vaihtamisen takia perunut. Osa on jättänyt ostamatta kokonaan ja Polestarhan taisi myydä osalle niitä vanhoja malleja samalla hinnalla kuin olisi voinut tilata uudemman mallin, niin ihan varmasti tuli peruutuksia.
 
Mielestäni verkkokaupan ehdot pitäisi olla hieman erilaiset, kun jos ostat viiden euron sukat, tai sitten tällaisen kalliin tuotteen, kymmeniätuhansia euroja maksavan sähköauton, Luopajärvi kritisoi.
Ihme kitinää Luopajärvellä. Tai no toki jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta en kyllä näe mitään syytä miksi sen pitäisi olla hinnasta kiinni. Jos haluavat tehdä sitovia myyntisopimuksia niin ei muuta kuin myymälä pystyyn johon asiakkaat voi tulla, tutustua tuotteeseen ja pistää nimen pahviin. Nyt tuntuu siltä että haluttaisiin ottaa rusinat pullasta.
 
Kuluttajan kannaltahan toi Teslan aloittama verkkomyynti peruutusoikeuksineen on ihan loistava juttu. Toki toivottavaa on, että sitä ei tahallaan väärinkäytetä ja siten aiheuteta harmia myyjille.
 
Kuluttajan kannaltahan toi Teslan aloittama verkkomyynti peruutusoikeuksineen on ihan loistava juttu. Toki toivottavaa on, että sitä ei tahallaan väärinkäytetä ja siten aiheuteta harmia myyjille.
On hyvä tuo mahdollisuus auton tilauksen perumiseen kuluitta, jos esim. toimitus viivästyy eikä halua odotella autoa tai omassa tilanteessa tapahtuu jokin äkillinen muutos.
 
Kuluttajan kannaltahan toi Teslan aloittama verkkomyynti peruutusoikeuksineen on ihan loistava juttu. Toki toivottavaa on, että sitä ei tahallaan väärinkäytetä ja siten aiheuteta harmia myyjille.
Me olemme EUssa jossa on peruuttamisoikeus. USAssa menetät aina sen pienen summan ja et voi tilaa uutta vasta kuin vuoden päästä.

Tesla ei todellakaan sallisi peruuttamista.
 
Kuluttajan kannaltahan toi Teslan aloittama verkkomyynti peruutusoikeuksineen on ihan loistava juttu. Toki toivottavaa on, että sitä ei tahallaan väärinkäytetä ja siten aiheuteta harmia myyjille.
Kyllähän tuo peruutusoikeus on ostopäätöstä vahvasti helpottava asia eli Luopajärvi sai ihan sitä mitä itse tilasi. Heillä on toki oikeus jättää sarjaperujan tilaus ottamatta vastaan, jos tulee ongelmia.
 
Näitä kun katsoo niin saa vielä hetken kiinalaiset opetella tekemään autoja ja niiden softaa :facepalm:

Ihme holhoamista ja jatkuvaa piippailua ja auto ohjaa minne sattuu



Ja edelleen, auto missä 99% hallitaam toiminnot näytön kautta on paskaa!
 
Ihme kitinää Luopajärvellä. Tai no toki jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta en kyllä näe mitään syytä miksi sen pitäisi olla hinnasta kiinni. Jos haluavat tehdä sitovia myyntisopimuksia niin ei muuta kuin myymälä pystyyn johon asiakkaat voi tulla, tutustua tuotteeseen ja pistää nimen pahviin. Nyt tuntuu siltä että haluttaisiin ottaa rusinat pullasta.
Juurikin tämä. Täytyy siirtyä fansusta nettimyynnistä perinteiseen myymiöön jos perinteiset kauppaehdot kiinnostaa.
 
On hyvä tuo mahdollisuus auton tilauksen perumiseen kuluitta, jos esim. toimitus viivästyy eikä halua odotella autoa tai omassa tilanteessa tapahtuu jokin äkillinen muutos.
Kuluittahan se peruminen menee muutenkin, jos auto myöhästyy rajusti luvatusta.
 
Näitä kun katsoo niin saa vielä hetken kiinalaiset opetella tekemään autoja ja niiden softaa :facepalm:

Ihme holhoamista ja jatkuvaa piippailua ja auto ohjaa minne sattuu



Ja edelleen, auto missä 99% hallitaam toiminnot näytön kautta on paskaa!


On kyllä malliesimerkki autosta jonka muotoilu on täysin kopioitu muilta valmistajilta.

Hahmotan heti tästä Fiat 500, Opel Adamin, Porschen ja Honda E:n muotoja. On niin geneerisen näköinen laite kun vaan mahdollista.
 
Kyllähän tuo peruutusoikeus on ostopäätöstä vahvasti helpottava asia eli Luopajärvi sai ihan sitä mitä itse tilasi. Heillä on toki oikeus jättää sarjaperujan tilaus ottamatta vastaan, jos tulee ongelmia.
Itsekkin tilasin Teslan vaikka en ollut ihan varma otanko sitä kun oli aika epäselvää koska se edes tulee jne. En tiedä olisinko tilannut jos tilaus olisi ollut sitova. Nyt oli helppo tilata ja sitten vaan katsella rauhassa koska se tulee ja haluaako sitä sitten jne. Auto tuli parissa kuukaudessa ja otin sen enkä voisi olla tyytyväisempi. Täysin sitova tilaus olisi ehkä jäänyt tekemättä. Ja jossain lasipalatsissa myyjän kanssa vääntäminen olisi jäänyt tekemättä aika varmasti. Eli vaikka perumisia tulee niin moni voi myös tuon takia tilata.

Eli todella hyvä mielestäni tämä netistä tilaaminen helpolla mahdollisuudella perua koska vaan.
 
Itsekkin tilasin Teslan vaikka en ollut ihan varma otanko sitä kun oli aika epäselvää koska se edes tulee jne. En tiedä olisinko tilannut jos tilaus olisi ollut sitova. Nyt oli helppo tilata ja sitten vaan katsella rauhassa koska se tulee ja haluaako sitä sitten jne. Auto tuli parissa kuukaudessa ja otin sen enkä voisi olla tyytyväisempi. Täysin sitova tilaus olisi ehkä jäänyt tekemättä. Ja jossain lasipalatsissa myyjän kanssa vääntäminen olisi jäänyt tekemättä aika varmasti. Eli vaikka perumisia tulee niin moni voi myös tuon takia tilata.

Eli todella hyvä mielestäni tämä netistä tilaaminen helpolla mahdollisuudella perua koska vaan.
Ihan kohtuuton mielestäni muiden merkkien sopimussakko tilauksissa kun toimitusajat on ihan mitä sattuu.
Jos tesla olisi täyttänyt muuten vaatimukset auton suhteen niin olisin ihan ehdottomasti tilannut mieluummin netistä ku marmorilta koska huoleton ja ottaa vastaan jos ottaa.
 
Jos VAG toimittaa mitä lupaa (ID.2 All), eli kohtuullisen tilavan auton kohtuullisella kantamalla/latausnopeudella kohtuulliseen hintaan, niin miltäköhän siinä vaiheessa näyttää toimitusajat? Pamahtaako tilauskirjat heti Vatikaanin arkistojen kokoluokkaan, kun puoli Eurooppaa jonottaa uutta autoa?

Meinaan, jos vanhahtavan, pienehkön polttomoottoriauton polttoneste maksaisi 12 snt/km (6l/100km ja 2€/l) ja huollot/renkaat/arvonalenema 10 snt/km, niin kokonaiskustannus noiden osalta olisi 22 snt/km. Uudelle sähköautolle vastaavat luvut 3 snt/km sähköstä (15 kWh/100 km, 20 snt/kWh) ja huollot/renkaat 3 snt/km (sähköauton vähäinen huoltotarve, takuu ja ylipäätään uusi auto), jolloin päädytään lukuun 6 snt/km (+ arvonalenema). (Katsastus, vakuutukset ja verot jää nyt pois laskuista... mutta jääköön.)

22 snt/km - 6 snt/km, eli sähköautoilijalle jää 16 snt/km auton arvonalenemaan. 15 tkm vuosiajoilla 2 400€ (200€/kk) tai 20 tkm vuosiajoilla 3 200€ (267€/kk) tai 25 tkm vuosiajoilla 4 000€ (333€/kk).

Kokeilin pyöritellä Nordean rahoituslaskuria. 25 000€ lainaa, maksuaika 72 kk, rahoituksen avausmaksu 290€ ja käsittelymaksu 12€/kk, muuttuvina tekijöinä viimeinen erä ja korko.

Viimeinen eräKorkoprosenttiKuukausierä
0€1374€
5000€1311€
10000€1242€
0€3396€
5000€3337€
10000€3273€
0€5419€
5000€5367€
10000€5303€

Voisi kuvitella, että kysyntää tulee riittämään, jos korkotaso ei nouse aivan tolkuttomaksi. Vähänkin enemmän ajavalle jopa tonnin pommi on kohta taloudellisesti kannattamaton vaihtoehto uuteen sähköautoon verrattuna eikä autoakaan (toivottavasti) voi enää hyljeksiä sillä perusteella, että se on ahdas ja ruma koirankoppi ilman ajo-ominaisuuksia (vrt. E-Up ym.).
 
Kysyntä olis heti maksimit, mutta en usko VW:n pystyvän tuottamaan niitä kuten Poloja.

T sensijaan Model 2:n kanssa...
Mielenkiintoista seurata laitetaanko Meksiko, Shanghai vai Berliini siihen, Meksiko olis kaikkein halvin työvoimakustannuksiltaan. :hmm:
 
Kysyntä olis heti maksimit, mutta en usko VW:n pystyvän tuottamaan niitä kuten Poloja.

T sensijaan Model 2:n kanssa...
Mielenkiintoista seurata laitetaanko Meksiko, Shanghai vai Berliini siihen, Meksiko olis kaikkein halvin työvoimakustannuksiltaan. :hmm:
Meksikohan siihen ainakin esityksissä on merkattu.
 
Eli käykö tässä niin, että 2025 VW:llä on auto ulkona luvatusti, mutta toimitukset sitten joskus. Ja Tesla potkii "ihan just" tölkkiä eteenpäin cybertruckin lailla.
 
Volkkarin "onnistumisiin" voi laittaa ne OTA päivitykset, nyt ovat priorisoineet huolloissa 2.3 & 2.4 versioiden autot, että ne saadaan päivitettyä 3.0 (vai oliko 3.2) versioon, josta ne pärjäävät omillaan.

Kestää vaan 9h se päivitys marmorilla per auto. :rofl2:
 
Vähintään 600+ autoa on toimittamatta.

Myyjän/maahantuojan vaihtoehdot:

1. Toimittaa vastaava auto (tai facelift)
2. Vahingonkorvaus, lasketaan tarjoushinnan ja nykyisen listahinnan erotus
3. Kateosto (asiakas hankkii itse vastaava auton ja korvaus maksetaan hinnanerosta)

Ensimmäiseksi kohteeksi oikeuksien peräämisessä kannattaisi ottaa Autoverkkokauppa (os. Automyymälä Helsinki Oy):

- neljännes kaupoista tehty siellä eli noin 250 kpl kun kokonaismäärä ehkä hieman yli tuhat
- toiminut taatusti maahantuojan ohjeiden mukaan kun ovat naapuritaloissa Vantaan Petikossa
- kunnon hartiat kantaa kustannukset eli ei voivoteltaisi pienen autokaupan kaatamisella kuten maaseudulla
ehkä
- omistuspohja maahantuojalla Auto-Bonilla samaa yhteisöä eli mahdollisuus päästä kiinni maahantuojan
virhelaskelmiin/töpeksimisiin ja saada oikeus ymmärtämään mitä sylttytehtaalla ja jämyllä oikein on
tapahtunut
 
Jos VAG toimittaa mitä lupaa (ID.2 All), eli kohtuullisen tilavan auton kohtuullisella kantamalla/latausnopeudella kohtuulliseen hintaan, niin miltäköhän siinä vaiheessa näyttää toimitusajat? Pamahtaako tilauskirjat heti Vatikaanin arkistojen kokoluokkaan, kun puoli Eurooppaa jonottaa uutta autoa?

Meinaan, jos vanhahtavan, pienehkön polttomoottoriauton polttoneste maksaisi 12 snt/km (6l/100km ja 2€/l) ja huollot/renkaat/arvonalenema 10 snt/km, niin kokonaiskustannus noiden osalta olisi 22 snt/km. Uudelle sähköautolle vastaavat luvut 3 snt/km sähköstä (15 kWh/100 km, 20 snt/kWh) ja huollot/renkaat 3 snt/km (sähköauton vähäinen huoltotarve, takuu ja ylipäätään uusi auto), jolloin päädytään lukuun 6 snt/km (+ arvonalenema). (Katsastus, vakuutukset ja verot jää nyt pois laskuista... mutta jääköön.)

22 snt/km - 6 snt/km, eli sähköautoilijalle jää 16 snt/km auton arvonalenemaan. 15 tkm vuosiajoilla 2 400€ (200€/kk) tai 20 tkm vuosiajoilla 3 200€ (267€/kk) tai 25 tkm vuosiajoilla 4 000€ (333€/kk).

Kokeilin pyöritellä Nordean rahoituslaskuria. 25 000€ lainaa, maksuaika 72 kk, rahoituksen avausmaksu 290€ ja käsittelymaksu 12€/kk, muuttuvina tekijöinä viimeinen erä ja korko.

Viimeinen eräKorkoprosenttiKuukausierä
0€1374€
5000€1311€
10000€1242€
0€3396€
5000€3337€
10000€3273€
0€5419€
5000€5367€
10000€5303€

Voisi kuvitella, että kysyntää tulee riittämään, jos korkotaso ei nouse aivan tolkuttomaksi. Vähänkin enemmän ajavalle jopa tonnin pommi on kohta taloudellisesti kannattamaton vaihtoehto uuteen sähköautoon verrattuna eikä autoakaan (toivottavasti) voi enää hyljeksiä sillä perusteella, että se on ahdas ja ruma koirankoppi ilman ajo-ominaisuuksia (vrt. E-Up ym.).
ID2 hinta tuskin on 25ke jos sille kysyntää riittää enemmän kuin tehdas kykenee puskemaan. Ei vaan taida olla järkevää myydä autoa 25k:lla ja laittaa toimitusaika +2v. Mielummin vitonen-kymppi lisää hintaa ja toimitusaika 6kk-12kk. Sitten siitä laskee hintaa pikkuhiljaa kun kysyntä hupenee.
 
ID2 hinta tuskin on 25ke jos sille kysyntää riittää enemmän kuin tehdas kykenee puskemaan. Ei vaan taida olla järkevää myydä autoa 25k:lla ja laittaa toimitusaika +2v. Mielummin vitonen-kymppi lisää hintaa ja toimitusaika 6kk-12kk. Sitten siitä laskee hintaa pikkuhiljaa kun kysyntä hupenee.

Onhan nuo toimitusajat venyneet normaalia pidemmiksi muissakin autoissa, esim. VW ja ID4 sekä Ford ja Lightning. Eikä ratkaisu ole ollut hinnankorotus (ainakaan ainoana toimenpiteenä), vaan uusien tilausten vastaanotto on keskeytetty (jos ei kokonaan, niin jonkin malliversion osalta).

On tietysti mahdollista, etteivät kuluttajat toimi näkymättömän käden ohjaamina, kuten aiemmin oletin. Kyllähän nykyäänkin monen olisi kannattavaa vaihtaa täyssähköautoon, mutta melko harva niin tekee. Ennemmin odotetaan jotakin parempaa (nykyisessä markkinatilanteessa ja ID2:n kaltaisia uutuuksia odoteltaessa ymmärrettävää) tai pelätään latausongelmia hiihtolomareissulla / sähkön hintakehitystä / uuden automallin mahdollisia ongelmia. Tähän viittaa ensirekisteröinnitkin - itsehän olen kirjaimellisesti bensalenkkari, en ole edes ottanut tyyppejä mistään sähköautosta, mutta en siltikään ymmärrä uuden ei-täyssähköauton ostajia (tai ainakaan 80 prosenttia heistä). Niiden arvo vain laskee, ne ovat vikapesiä nykytekniikalla (hiukkassuodattimet, kaksoiskytkimet, turbot jne.) eikä missään Ceedissä/Corollassa/Octaviassa ole edes persoonaa.
 
Onhan nuo toimitusajat venyneet normaalia pidemmiksi muissakin autoissa, esim. VW ja ID4 sekä Ford ja Lightning. Eikä ratkaisu ole ollut hinnankorotus (ainakaan ainoana toimenpiteenä), vaan uusien tilausten vastaanotto on keskeytetty (jos ei kokonaan, niin jonkin malliversion osalta).

On tietysti mahdollista, etteivät kuluttajat toimi näkymättömän käden ohjaamina, kuten aiemmin oletin. Kyllähän nykyäänkin monen olisi kannattavaa vaihtaa täyssähköautoon, mutta melko harva niin tekee. Ennemmin odotetaan jotakin parempaa (nykyisessä markkinatilanteessa ja ID2:n kaltaisia uutuuksia odoteltaessa ymmärrettävää) tai pelätään latausongelmia hiihtolomareissulla / sähkön hintakehitystä / uuden automallin mahdollisia ongelmia. Tähän viittaa ensirekisteröinnitkin - itsehän olen kirjaimellisesti bensalenkkari, en ole edes ottanut tyyppejä mistään sähköautosta, mutta en siltikään ymmärrä uuden ei-täyssähköauton ostajia (tai ainakaan 80 prosenttia heistä). Niiden arvo vain laskee, ne ovat vikapesiä nykytekniikalla (hiukkassuodattimet, kaksoiskytkimet, turbot jne.) eikä missään Ceedissä/Corollassa/Octaviassa ole edes persoonaa.
Muistaakseni ID3:sta sai jotain aivan hinnat alkaen mallina noin 30-35ke, nyt taidettu kaikki karvalakki mallit lopettaa kun uusi ID3 alkaen ~44ke? Tämäkin yksi tyyli korottaa hintoja.
 
Minulla, ja varmaan muillakin yksi iso este on pienimmissä sähköautoissa, että niissä ei ole laitettu vetokoukkua koska halutaan myydä isompia malleja joissa isompi kate. Itselle riittäisi helposti Polon kokoluokkaa oleva sähköauto, eli tuo tuleva ID2, mutta siihenkään tuskin tulee vetokoukkua, koska ID3:aan ei voi vetää. Pienin sähköauto, jolla voi vetää taitaa olla Renault Megane, mutta siinä on vieläkin ylihinnoitus päällä.

Sitten taas tullaan tähän itselle epämiellyttävään trendiin, että kaikki kosketusnäyttöön. Kosketusnäytössä saa olla mankka ja navi, muut tulee olla: nappeina, kytkiminä ja viikseinä.

Itselle mieleisin olisi se että nykyisen auton (MB s212 4matic) saisi sähköversiona, jossa olisi jotain 450km+ WLTP range. Mutta täysin tämmöistä tuskin tulee koskaan mutta joku BMW i5 farkku saattaisi päästä lähelle, jos eivät kuse sisustaa. VW ID7 farkku voisi myös olla, mutta siinä on kustu sisusta vaikka on jotain korjattu ID3 ja ID4 sisustoista. Peugeotin e-308 farkku voisi olla, mutta epäilyttää se akun pienuus ja kulutuslukema että voiko olla niin pieni ja lisäksi hullu-Pösö skenaariossa ei kyllä kovin hyvä kuva tullut maahantuojasta.
 
Noissa arvonalenemislaskelmissa on lähinnä se, että kuolettamisaika helposti kaksinkertaistuu kun vertaa ladattavaan plugariin. Mahdollisesti myös kolminkertaistuu, mutta vähintään tuplataan.

Sähköistyminen on kyllä siinä mielessä edennyt, että uusien autojen kohdalla sähkö on jossain roolissa lähes kaikissa uusissa autoissa. Ongelma on lähinnä, että hinnat ovat nousseet paljon melkein mallissa kuin mallissa. Teslassa ne ovat pysyneet leikkausten takia parin vuoden takaisella tasolla, mutta rahoitus on kallistunut reilusti.
 
ID2 hinta tuskin on 25ke jos sille kysyntää riittää enemmän kuin tehdas kykenee puskemaan

VW:n toimari on jo julkisesti luvannut 25ke auton verojen kanssa eli voi olla vähän nihkeätä lähteä sitä enään nostamaan. Sinne on tulossa aika iso tehdas noita autoja puskemaan ja kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta niin käytettyjenkin hinta pysyy hyvänä joka auttaa uusien myyntiä.
 
VW:n toimari on jo julkisesti luvannut 25ke auton verojen kanssa eli voi olla vähän nihkeätä lähteä sitä enään nostamaan. Sinne on tulossa aika iso tehdas noita autoja puskemaan ja kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta niin käytettyjenkin hinta pysyy hyvänä joka auttaa uusien myyntiä.
Toisaalta riittäähän se, että halvin malli on tuon ja sen saatavuus 404. "Aloitetaan ensin näillä paremmin varustelluilla". Toisaalta ei nämä vaikeudet ikuisuuksiin voi tehtailla jatkua eli hyvinkin voi löytyä kapasiteettia.
 
No ei varmasti mene ainakaan jenkkeihin mutta EU:ssa pitäisi tulla kaikkialle, Espaniassahan nuo valmistetaan uudella tehtaalla jossa on akkuvalmistus samassa yhteydessä.
Juu mutta onhan noita nähty että esim Enyaq:n halvinta mallia (jonka hintakin vielä just tippui) ei tuoda suomeen.

Tässä tietysti jo sen verran eri hintaluokan auto että tuollainen rajoittaminen nyt ei olisi järkevää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 816
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom