Jos VAG toimittaa mitä lupaa (ID.2 All), eli kohtuullisen tilavan auton kohtuullisella kantamalla/latausnopeudella kohtuulliseen hintaan, niin miltäköhän siinä vaiheessa näyttää toimitusajat? Pamahtaako tilauskirjat heti Vatikaanin arkistojen kokoluokkaan, kun puoli Eurooppaa jonottaa uutta autoa?
Meinaan, jos vanhahtavan, pienehkön polttomoottoriauton polttoneste maksaisi 12 snt/km (6l/100km ja 2€/l) ja huollot/renkaat/arvonalenema 10 snt/km, niin kokonaiskustannus noiden osalta olisi 22 snt/km. Uudelle sähköautolle vastaavat luvut 3 snt/km sähköstä (15 kWh/100 km, 20 snt/kWh) ja huollot/renkaat 3 snt/km (sähköauton vähäinen huoltotarve, takuu ja ylipäätään uusi auto), jolloin päädytään lukuun 6 snt/km (+ arvonalenema). (Katsastus, vakuutukset ja verot jää nyt pois laskuista... mutta jääköön.)
22 snt/km - 6 snt/km, eli sähköautoilijalle jää 16 snt/km auton arvonalenemaan. 15 tkm vuosiajoilla 2 400€ (200€/kk) tai 20 tkm vuosiajoilla 3 200€ (267€/kk) tai 25 tkm vuosiajoilla 4 000€ (333€/kk).
Kokeilin pyöritellä Nordean
rahoituslaskuria. 25 000€ lainaa, maksuaika 72 kk, rahoituksen avausmaksu 290€ ja käsittelymaksu 12€/kk, muuttuvina tekijöinä viimeinen erä ja korko.
Viimeinen erä | Korkoprosentti | Kuukausierä |
0€ | 1 | 374€ |
5000€ | 1 | 311€ |
10000€ | 1 | 242€ |
0€ | 3 | 396€ |
5000€ | 3 | 337€ |
10000€ | 3 | 273€ |
0€ | 5 | 419€ |
5000€ | 5 | 367€ |
10000€ | 5 | 303€ |
Voisi kuvitella, että kysyntää tulee riittämään, jos korkotaso ei nouse aivan tolkuttomaksi. Vähänkin enemmän ajavalle jopa tonnin pommi on kohta taloudellisesti kannattamaton vaihtoehto uuteen sähköautoon verrattuna eikä autoakaan (toivottavasti) voi enää hyljeksiä sillä perusteella, että se on ahdas ja ruma koirankoppi ilman ajo-ominaisuuksia (vrt. E-Up ym.).