Mutta ei tämä liity juuri sähköautoihin, tai ainakaan pelkästään sähköautoihin. Autoilun hinta/km vaihtelee ihan valtavasti oli sitten käyttövoima mikä tahansa. Ja koska jokaisella autolla on ihan oma oikea kustannus/km riippuen jo ihan henkilön asuinpaikasta(vaikuttaa valtavasti vakuutukseen esim ) on päädytty ratkaisuun jossa kaikille maksetaan sama summa/km. Toiset sitten varmaan tuolla tienaa ajamalla mahdollisimman halvalla autolla ja toisilla tuo ei kata kaikkia kustannuksia kun ajavat kalliilla autoilla, mutta keskimäärin menee reilusti ja asian toteuttamiseen ei tarvita massiivisia valvontakoneistoja kuten siinä tapauksessa että alettaisiin kyttäämään jokaista ajettua kilometriä vaikkapa rekisterinumeroperusteisesti ja valvottaisiin että ajot on tosiaan ajettu kyseisellä autolla jne.
Mutta ei tämäkään asia kuulu tähän ketjuun mitenkään.
Tämä kilometrikorvausjuttu ei tosiaan oli mikään yksinkertainen juttu. Siitä olen samaa mieltä että se on korvaus oman auton käytöstä, ei palkanlisä tai tapa tienata.
Mutta, jos eritellään korvaus käytetyn käyttövoiman mukaan? Jos sähköllä tiputetaan korvausta, väitän että vatkainten myynti laskee ja se siitä ympöristöohjauksesta sitten.
Tulisiko sitten auton hinta ottaa huomioon korvauksen suuruutta määritellessä? Jos näin tehdään, joku sanoo että tulonsiirto köyhiltä rikkaille, ja pahoittaa mielensä...
Yleensä laissa korvaukset lasketaan halvimman tavan mukaan. Kuten esimerkiksi miten lasketaan matkakustannukset työpaikan ja kodin välillä. Ja jos haluat ja sulla on varaa ajella ajot viissatasella bemulla niin sitten maksat vähän enemmin. Tässä maassa on näin toimittu aina, muuten kateus nostaa päätänsä.
Mitäs tästä sitten seuraisi? Kilometrikorvaukset maksetaan sähkön mukaan ja jos sulla on varaa ajaa bensalla, niin porvari on hyvä ja ajaa, ja kustantaa omasta pussista erotuksen???
Ja toinen näkökanta. On työpaikkoja joissa voit ajaa työajoja halutessasi omalla autolla. Määrät voi olla pieniä, vaikka kerran vuodessa, ja jollain joka päivä.
Mutta sitten on myös työpaikkoja joissa edellytetään omaa autoa. Jos auton arvoa tai arvonalenemaa ei huomioida yhtään korvauksessa, asettaako tämä autollisen ja autottoman työnhakijan eriarvoiseen asemaan? Etenkin näinä "tasa-arvon" aikoina? Milloin joku haastaa työnantajan oikeuteen kun ei saanut pätevämpänä duunia, kun ei ollut ajokorttia tai autoa?
Oma veikkaus on että mitään radikaalia tuohon ei voida tehdä.