Tätä minäkin pidän turhauttavana. Pelimaailmasta tuttu asia valuu niinkin kalliisiin tuotteisiin kuin autot.Mielestäni vielä isompi haaste näissä softapäivityksissä on ollut se, että nyt on ollut syy laittaa tuotantoon autoja, joiden softa ja ominaisuudet ovat vielä siellä jossain beta-tasolla ja korjataan sitten joskus. Jos korjataan. Näin ollen asiakas ei saa valmista tuotetta, vaan jonkinlaisen välimallin, jonka kaikki toiminnallisuudet tulevat sitten joskus tulevaisuudessa.
...
Kaksiteräinen miekka. jos ominaisuutta ei tarvitse, ei siitä myöskään tarvitse maksaa. Silti aika hölmöä hommaa, kun siitä raudasta on kuitenkin maksettu. Sanoisin niin, että puhtaat sofatalla tehtävät ominaisuudet voisivat olla kuukausimaksullisia, mutta spesiaalia rautaa tarvitsevat (kuten hanurilämmittimet) olisivat osa auton varusteita ilman lisämaksuja. Esimerkiksi Teslan osalta pelit voisivat minusta olla erikseen maksettavia pieruominaisuuksista puhumattakaan....
Toinen ongelma ovat ns. kuukausimaksulliset rahastusominaisuudet, joissa osa valmistajista on alkanut veloittamaan kuukausimaksullisena palveluna, esim. penkinlämmittimistä. En tiedä sitten miten on tulevaisuudessa, että kun tuki päättyy, niin avataanko kaikki ominaisuudet, vai jääkö omistaja vaille kaikkia niitä ominaisuuksia, jotka autossa rautatasolla kuitenkin ovat?
...
Nyt Teslan käyttöliittymää jonkin verran käyttäneenä pidän sitä erinomaisena suuntauksena. Harvoin ajaessa tarvitsee valikkoja kahlata ja esimerkiksi keskeisin ilmastoinnin säätö eli lämpötila on jatkuvasti käytettävissä. Käyttöliittymä on tosi responsiivinen ja ei lagaa, joten peukkua sille. Kehityksenä näkisin, että ajaessa käyttöliittymä olisi kuitenkin yksinkertaisempi ja ne mahdollisesti tarvittavat ominaisuudet olisivat isoilla symboleilla saatavilla (ilmastointi, äänentoisto, navi)....
Kolmas todella perseestä oleva seikka ovat kaikenlaiset kapasitiiviset ja kosketusnäytölliset käyttöliittymät. Ok, toimivat jossain yhteyksissä, mutta olen istunut useammassakin autossa, jossa esim. ilmastoinnin säädöt ovat niin hankalasti käytettävissä, että sitä ihan liikennettä vaarantaa, jos yrittää ajossa jotain säätää. Ja mikäänhän ei onnistu katsomatta ja näppituntumalta. Tietyissä kriittisissä kohdissa olisi ihan hyvä olla fyysinen nappi kunnon palautteella.
...
Minulla on ollut aika monta autoa ja ilmastointia säätäessä olen joka kerta joutunut vilkaisemaan, mitä nappia painan. Ei sitä sokkona pysty tekemään. Hanurilämmitys on tähän poikkeus.