Yleistä keskustelua sähköautoista

Eiköhän se näillä vuosilla nähdä se taitos kun sähkö syrjäyttää, kuten iPhonen kosketusnäyttö Nokiat & co.

Ainakaan Toyotan tilannetta ei paranna uuden Land Cruiserin moottoriongelmat, samalla kun sähköautot vyöryvät lähes ilman huoltokustannuksia kentille vasemmalta ja oikealta, kiinalaiset laittavat kaikki ahtaalle.
 
Alkaa näyttää siltä, että ID-autojen 2.4 -> 3.0/3.2 päivitys tehdään pajalla. Asiasta on tullut jo tietoa brittien sivustolle:




Suomen sivustolla puhutaan yhä pelkästään OTA-päivityksestä, mutta luulisi että tuo tulee koskemaan myös meitä.
Näin saman jutun ja soitin äsken asiasta Hyvinkäälle huoltoon. Ei koske minun autoani vielä tämä päivitys, ID3 2020 1st Pro mikälie. Auto menee pajalle muutenkin ensi viikolla, sen takia soitin että olisi saatu samalla käynnillä hoidettua.
 
Periaatteessa näin mutta nykyisessä 2011 Skoda Superbissa ainoa tekniikka on CD-soitin+radio, joita operoidaan fyysisillä napeilla. Näissä autoissa on kaiken maailman appejä, jotka ovat varmasti hyödyllisiä ja täysin varmasti lopettavat toiminnan vuosien varrella, kun esimerkiksi Google havaitsee, että käytössä on liian vanha versio.
Kyseiset autot toimivat myös ilman äppejä, jos se äppi joskus lakkaa toimimasta. Samat asiat saa määriteltyä auton sisältä näytöltä.

Olen jo Renault Zoen kohdalla alistunut siihen että tuskin tämän ohjelmistoon ainakaan uusia ominaisuuksia enää tulee kun Renault on uudemmissa autoissaan siirtynyt Androidin automotive tai mikä lie systeemiin... mutta väliäkös sillä.

Tosin, jos autossa on sisäinen navigaattori, toki kiinnostaisi tuleeko siihen enää karttapäivityksiä. Osaltaan tuon takia en olekaan kiinnostunut enkä halunnut autooni navigaattoria, käytän mieluummin puhelimeni autonavigaattoria koska se kulkee aina mukanani (myös ulkomailla vuokra-autot jne.) eikä ole riippuvainen autoni softatuesta.
 
Kyseiset autot toimivat myös ilman äppejä, jos se äppi joskus lakkaa toimimasta. Samat asiat saa määriteltyä auton sisältä näytöltä.
No ainakin omasta autosta lähtee mahdollisuus kytkeä lämmitys päälle etänä siinä vaiheessa, kun autonvalmistaja päättää lopettaa sen tukemisen palvelimillaan.

Ellei sitten joku hakkeroi siihen uutta softaa joka käyttää jotain muita palvelimia. Saattaa olla että simmikortinkin joutuu vaihtamaan, koska luultavasti toi autonvalmistajan sisällyttämä simmi kuolee siinä vaiheessa jos ajavat systeemit alas.
 
Niin tai sitten se ei toimi. Bemareissa ainakin esimerkiksi Spotify lakkasi toimimasta ja ratkaisu on käyttää Spotifyä ihan bluetooth audion kautta. Voin vain kuvitella kuinka moni näistä esilämmitys yms. ominaisuuksista lakkaa toimimasta monessa tapauksessa viimeistään kun autoilla on > 10v ikää. Yhteys autoon ei kuitenkaan muodostu suoraan kännykän ja auton välillä vaan valmistajan serverit on siinä välissä. Samaan aikaan pusketaan pää märkänä uusia versioita aina parin vuoden välein. Jossain kohtaa valmistaja toteaa että generaatiota X.X ei tarvitse enää tukea. Näin ei käy jokaisen valmistajan kohdalla, mutta osalle ihan varmasti.

Tottakai sitä autoa voi käyttää senkin jälkeen vielä liikkumiseen, mutta teknologiasta puhumiseen käytetään nykyisin tavattomasti energiaa joten jos ne älyominaisuudet poistuu niin onhan se melko lamaa...
No just tuon takia mieluummin pidän tuollaiset Spotify-musiikinkuuntelut ja jopa navigoinnit puhelimessani kuin autossani, koska silloin ne eivät ole riippuvaisia autostani (esim. jos vaihdan autoni Teslasta ID.7:aan, saanko siirrettyä kaikki Teslan naviin vuosien saatossa lisäämäni POI:t uuden auton erimalliseen navigaattoriin?). Musiikinkuunteluun autossa riittää se että saat bluetooth-yhteyden toimimaan puhelimesi ja autosi välillä, sitten vaan puhelin soittamaan lempparimusiikkiasi auton kajareista. Näin minä teen jo nykyisinkin.

Navigaattoriin perustuva akun esilämmitys on yksi erikoistapaus mikä ei tähän taivu, mutta ehkä siksi mieluummin käyttäisinkin manuaalista akun esilämmitystä, eli auto ei päätä milloin esilämmitys aloitetaan, vaan minä. Laitan itse esilämmityksen päälle vaikka puoli tuntia ennenkuin ajattelin kurvata pikalatausasemalle, se riittäisi minulle.
 
No ainakin omasta autosta lähtee mahdollisuus kytkeä lämmitys päälle etänä siinä vaiheessa, kun autonvalmistaja päättää lopettaa sen tukemisen palvelimillaan.

Ellei sitten joku hakkeroi siihen uutta softaa joka käyttää jotain muita palvelimia. Saattaa olla että simmikortinkin joutuu vaihtamaan, koska luultavasti toi autonvalmistajan sisällyttämä simmi kuolee siinä vaiheessa jos ajavat systeemit alas.
Niin, tietysti auton etähallinta loppuu siinä vaiheessa kun puhelimen äppi lakkaa toimimasta. Tuossa nimenomaisessa tapauksessa ehkä sitten siirtyisin ajastamaan esilämmityksen alkamaan aamuisin jonain tiettynä ajanhetkenä, sen voi sentään tehdä autostakin käsin.
 
Tuossa nimenomaisessa tapauksessa ehkä sitten siirtyisin ajastamaan esilämmityksen alkamaan aamuisin jonain tiettynä ajanhetkenä, sen voi sentään tehdä autostakin käsin.
Ei uskoakseni ainakaan VW eUpissa. Siinähän ei olekaan mitään navigaattoria tai perinteistä autoradioa kummempaa infotainmenttia, joka noin muuten vanhenisi käsiin.
 
Ei uskoakseni ainakaan VW eUpissa. Siinähän ei olekaan mitään navigaattoria tai perinteistä autoradioa kummempaa infotainmenttia, joka noin muuten vanhenisi käsiin.
Jaa no se on sitten huonompi juttu. Vaikka mun karvalakki-Zoessa ei navigaattoria tai kaistavahteja tms. olekaan, kyllä sen pieneltä näytöltä pystyy kuitenkin kaikki lämmitys- ja latausajastukset tekemään, mitä voi tehdä äpilläkin.
 
Käytännön tasolla aika merkityksetön juttu, kun tuo pikkukoppero jäähtyy- ja lämpeää niin nopeasti. Jos siis kävisi niin, että 10+ vanhassa autossa etäyhteys katoaisi täysin käytöstä. Alussa tuota jaksoi pistää päälle, mutta vähiin on sittemmin jäänyt käyttökerrat. Toki nämäkin ovat sellaisia asioita, jotka selkiytyvät vasta vuosien kuluessa miten pitkään valmistajat jaksavat palveluita ylläpitää.
 
Ei uskoakseni ainakaan VW eUpissa. Siinähän ei olekaan mitään navigaattoria tai perinteistä autoradioa kummempaa infotainmenttia, joka noin muuten vanhenisi käsiin.

Etälämmityksen / latauksen / jne säädöt vaadi etäyhteyttä, mutta bluetooth yhteyden puhelimen ja auton välillä, ja Maps+More softan.
 
Yle tarttui toistamiseen hp pösö keissiin nyt peruutus kirjeen jälkeen:


Tällä kertaa haastateltu asianajajaa jolta jäi auto saamatta ja lähtee viemään asiaa eteenpäin.

Aika suoraan vedottu, että maahantuoja tietoisesti harhauttaa kuluttajaa:

"Gummeruksen mukaan maahantuoja johti kuluttajia tiedotteessan harhaan. Vaikka e-2008-autoja on toimitettu hyvin niukasti Suomeen, Gummerus sanoo, että niitä on tilastojen mukaan jatkuvasti toimitettu muihin eurooppalaisiin maihin.

– Asiassa on vahvat perusteet epäillä, että kuluttajille on tarkoituksellisesti annettu totuudenvastaista ja harhaanjohtavaa tietoa.

Asianajaja epäilee, että maahantuoja haluaa toimitusvelvoitteistaan eroon ”huonon diilin” vuoksi. Autoa tarjottiin roimalla tarjouksella ja edullisella rahoitussopimuksella. Hintojen ja korkojen nousu on tehnyt sopimuksesta myyjän kannalta kalliin."

Harvinasita, että lakimiespuhuu noin suoraan kun yleensä toimittajatkin varoo syyttämästä. Tai sitten puhunut jotain muuta ja toimittaja kirjoittaa jotai muuta :D
 
Ei näistä keskusteluista kuitenkaan löydä mitään. Samaa paskanjauhantaa se on joka paikassa
Eikä siinäkään oo järkeä, et joka merkille ja mallille aletaan topikkeja tekemään.
 
Ei näistä keskusteluista kuitenkaan löydä mitään. Samaa paskanjauhantaa se on joka paikassa
Eikä siinäkään oo järkeä, et joka merkille ja mallille aletaan topikkeja tekemään.
No tuo e-2008 sekoilu kyllä ansaitsisi oman topikin. Tuskin loppuu ihan heti tuon sopan hämmennys ja varmasti nähdään jos minkälaisia käänteitä.

Ulkomaisesta Pösöryhmästä luin, että Ranskassa olisi maahantuoja myös joutunut perumaan tilauksia faceliftin tulon johdosta, tosin sillä erotuksella että ovat tarjonneet 500e alennusta jos ottaa vanhan mallin.
 
Vähintään 600+ autoa on toimittamatta.

Myyjän/maahantuojan vaihtoehdot:

1. Toimittaa vastaava auto (tai facelift)
2. Vahingonkorvaus, lasketaan tarjoushinnan ja nykyisen listahinnan erotus
3. Kateosto (asiakas hankkii itse vastaava auton ja korvaus maksetaan hinnanerosta)

Mites jos tuo Auto-Bonin lausuma voitaisiin osoittaa valheeksi (eli jos tilanne oikeasti on se, että tehdas ei ole tehnyt mitään päätöstä lopettaa e-2008 mallin tuotanto, vaan jatkaa sitä normaalisti täydellä höyryllä syksyyn asti) ja sen toiminta täyttäisi näinollen petoksen tunnusmerkistön, niin kysymyksessä saattaisi olla petos Auto-Bonin johdon taholta? Petos on taas rikosoikeuden alaista tavaraa, eli tutkittaisiin poliisin toimesta...
 
Mites jos tuo Auto-Bonin lausuma voitaisiin osoittaa valheeksi (eli jos tilanne oikeasti on se, että tehdas ei ole tehnyt mitään päätöstä lopettaa e-2008 mallin tuotanto, vaan jatkaa sitä normaalisti täydellä höyryllä syksyyn asti) ja sen toiminta täyttäisi näinollen petoksen tunnusmerkistön, niin kysymyksessä saattaisi olla petos Auto-Bonin johdon taholta? Petos on taas rikosoikeuden alaista tavaraa, eli tutkittaisiin poliisin toimesta...
Kyllähän se on selvää, että mallin tuotanto ei ole mihinkään päättymässä. Facelift esitellään 4.5.
 
No tuo e-2008 sekoilu kyllä ansaitsisi oman topikin. Tuskin loppuu ihan heti tuon sopan hämmennys ja varmasti nähdään jos minkälaisia käänteitä.
...
No tämä. Koko pösö-case on niin erikoinen ja laaja juttu eikä suoraan sanoen ole mitään tekemistä itse sähköautoilun kanssa, niin oma topic pystyyn. Facebookin puolella tehty sama keskustelun eriyttäminen omaan lankaansa.
 
No tämä. Koko pösö-case on niin erikoinen ja laaja juttu eikä suoraan sanoen ole mitään tekemistä itse sähköautoilun kanssa, niin oma topic pystyyn. Facebookin puolella tehty sama keskustelun eriyttäminen omaan lankaansa.

Autostadiumilla on oma ketju tälle ja se on näköjään varsin aktiivinen.
 
Konsultoin semi-tuttua lakimiestä pösö-jutussa ja keskustelun lopputulos on se että tyydyn maahantuojan parin tonnin vastaantuloon (tosin yritän vielä neuvotella kolmeen). Uusi auto olisi tarpeen kun vanhaan pitäisi alkaa ostaa uusia rengassarjoja ja takuukin loppusuoralla. En silti sano ettei kannattaisi kokeilla nopanheittoa, siinä voi toki mennä vuosia eikä lopputulos ole varma. Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa yhtä tyhjän kanssa.

308 SW PHEV kiinnostaa, täytyy vielä käydä se koeajamassa, testeissä on kehuttu eli tuskin siinä mitään yllätyksiä tulee. Eikä tarvi sitten talvella jännittää rangea pidemmällä kisareissulla.

En tiedä olisiko tämä viesti kuulunut enemmän lataushybridi-ketjuun mutta tässä on pösö-asiaa käsitelty niin olkoon tässä. Omalta osaltani case on closed enkä enää palaa tähän ainakaan tässä ketjussa. Kiitos ja anteeksi.
 
Seuraa nyt KKV reaktioita ja ilmoittaudu mukaan jos se joukkokannetta lähtee ajamaan.
 
Kyllä varmaan tehdas toimittaa jos latoo euroja tiskiin. Toi kamppis auto oli sen verran karvalkki, että siinä ollut mitään hifiosia mistä puute. Tilaus halut varmaan vaan loppuneet kun käynyt ilmi, että ei saada siihen hintaan mitä meinattu.
Ei kai ne nyt niin puupäitä ole että kokeneet autokauppiaat tekee ( tai pitää) putinin rynnistyksen jälkeen tarjouksen, jossa myyvät tavaraa jonka osalta ei ole varmistettu hintaa ja saatavuutta. Pahinkin tokitok autokauppias viimeisen kolmenvuoden aikana havainnut että pientä hinnat ei pelkästään laske.

Perimmäinen syy varmaan sopalle on se, mitä @Iså sanoi. Unohdettiin, että 7000€ ale + 2000€ hankintatuki ja 1% korko 1v takaisinostotakuulla myy vaikka olisi pösöstä kyse. Ei tullut annettua mitään kattoa myyjille ja jos sellasta ei ole niin myyjäthän myy. Ihan sama vaikka myytiin ennen kamppiksen alkua niin samalla tavalla niitä olisi myyty kamppiksen aikana.

Tuokin, mutta, ihan kotimarkkinoiltakin esimerkkejä että jos kamppis hyvä, niin kauppa voi käydä, ja hei me tehdään nyt hulluillepäivillä tiukkaa tarjousta.... markkinoidaan, ja sitten seurataan myyntiä ja lausutaan julkisuuteen että harkitaan että pitäiskö rajoittaa , eli mainostavat pidä kiirettä, älä aikaile.

Ilmeisti jopa sama konserni on toimittanut / myynyt autoa muilla markkinoilla, moninkertainsen määrä vs Suomi, haisee kyllä siltä että paremmin maksavat etusijalla.

Tuolla pökötin foorumillahan oli spekulaatiota myös siitä, että jos maahantuoja normisti tilaa vuodessa 250kpl e2008, 300kpl 3008, 500kpl normi 2008 jne. niin ei ne voi sanoa tehtaalle, että me otetaankin 1000kpl lisää e2008, mutta muut määrät samoja. Pösö kuitenkin tuottaa eniten vielä polttisvehkeitä ja näistä varmaan tehdään läjä diilejä, että jos ottaa sähköjä niin mukana tulee bensaa myös. Sitten niistäkin pitäisi päästä eroon niin, että jäisi voitolle.
Miksi sitten tiedottivat tehneessä tarjouksen yhdessä tehtaan kanssa, ja jos maahantuoja kauppiaiden kanssa mainostaa isosti, 249€/kk, osaa se kokemattominkin myyjä laskea että tuo kannttaa ottaa, jos 15000km/a ajaa louskulla polttiksella. Ainao mikä olisi hillinnyt myynti olisi ollut negatiivinen provikka.



Konsultoin semi-tuttua lakimiestä pösö-jutussa ja keskustelun lopputulos on se että tyydyn maahantuojan parin tonnin vastaantuloon (tosin yritän vielä neuvotella kolmeen). Uusi auto olisi tarpeen kun vanhaan pitäisi alkaa ostaa uusia rengassarjoja ja takuukin loppusuoralla. En silti sano ettei kannattaisi kokeilla nopanheittoa, siinä voi toki mennä vuosia eikä lopputulos ole varma. Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa yhtä tyhjän kanssa....
"lakimies", noin yleistäen semi laikimiehetkin, saati asianajajat ovat yli innokkaita nysvään "pinestäkin". Ensimmäinen joka tyytyisi maksamaan kahdensantonnia enemmän, käteisellä 249€/kk sijaan, mutta yritätisi tinkiä että riittäiskö seitsemäntonnia.

Jos ovat niin pikkurahoja, niin pistävät jonkun orjan kinaan, ihan periaatteessa.

Tietenkin jos asiakkaana on eräs maahantuoja, niin, tästä tulee sellainen keissi että saa laskutella niin paljon, ettei sitä kannata riskeerata muutaman tonnin takia.
 
Viimeksi muokattu:
Konsultoin semi-tuttua lakimiestä pösö-jutussa ja keskustelun lopputulos on se että tyydyn maahantuojan parin tonnin vastaantuloon (tosin yritän vielä neuvotella kolmeen). Uusi auto olisi tarpeen kun vanhaan pitäisi alkaa ostaa uusia rengassarjoja ja takuukin loppusuoralla. En silti sano ettei kannattaisi kokeilla nopanheittoa, siinä voi toki mennä vuosia eikä lopputulos ole varma. Kuluttajariitalautakunta on tässä tapauksessa yhtä tyhjän kanssa.

Ei kannata tyytyä tähän, todennäköisyys on saada selvästi parempi diili koska nyt maahantuoja on jo "myöntänyt syyllisyytensä" tarjoamalla hyvityksiä (joka on oikeasti aika surkea, 2ke saa neuvoteltua mistä tahansa autosta pl. Tesla). Nyt hylkäämällä maahantuojan tarjouksen varaat itsellesi oikeuden liittyä johonkin vireillä olevaan caseen tai mahdolliseen ryhmäkanteeseen.

Lopputulema on 99% varmuudella jossain tämän "kymppitonnin" ja maahantuojan 2k tarjouksen välissä.
 
Ei kannata tyytyä tähän, todennäköisyys on saada selvästi parempi diili koska nyt maahantuoja on jo "myöntänyt syyllisyytensä" tarjoamalla hyvityksiä (joka on oikeasti aika surkea, 2ke saa neuvoteltua mistä tahansa autosta pl. Tesla). Nyt hylkäämällä maahantuojan tarjouksen varaat itsellesi oikeuden liittyä johonkin vireillä olevaan caseen tai mahdolliseen ryhmäkanteeseen.

Lopputulema on 99% varmuudella jossain tämän "kymppitonnin" ja maahantuojan 2k tarjouksen välissä.

Luotan ennemmin näihin lakimiehiin jotka asiaan oikeasti perehtyneet sekä valmiita toimeksiantoon niin etteivät saa mitään jos asia kaatuu kuluttajan tappioksi.
 
Luotan ennemmin näihin lakimiehiin jotka asiaan oikeasti perehtyneet sekä valmiita toimeksiantoon niin etteivät saa mitään jos asia kaatuu kuluttajan tappioksi.

Joo kyllähän tässä selvät merkit nyt on että aika vahva case on kuluttajilla, jos myyjä pääsisi näin helposti vastuustaan niin sopimuksilla voi pyyhkiä jatkossa persettään.

Kuluttaja on aika hyvin suojattu lainsäädännöllä ja ennakkotapauksia löytyy esim. viihde-elektroniikan puolelta runsaasti.

Kahden tonnin etuseteli on jo lähes vittuilua maahantuojan puolelta mutta tämä on ilmiselvä taktiikka jolla pyritään ensiksi karistamaan ns. paskat rattailta ja katsotaan sitten kuinka moni on oikeasti peräämässä oikeuksiaan jopa oikeudessa.

En usko että tätä tullaan ikinä oikeudessa mittaamaan koska sieltä paukkuu isot lakikustannukset muiden kustannusten päälle eli sovitteluratkaisu jossa tarjotaan joko fl-malli hyvään hintaan tai kylmää käteistä x euroa, oma arvaus 5k joka riittää todennäköisesti suurimmalle osalle.
 
308 SW PHEV kiinnostaa, täytyy vielä käydä se koeajamassa, testeissä on kehuttu eli tuskin siinä mitään yllätyksiä tulee. Eikä tarvi sitten talvella jännittää rangea pidemmällä kisareissulla.

Noissakin kannattaa sitten varautua toimitusvaikeuksiin. Nimim. kohta 1,5 v. odoteltu esittelytarjouksesta tilattua tuollaista.
 
Skoda suunnitelmia sähkömalliston lisäämiseksi. Valitettavasti ei tässä vaiheessa edes konsepti tason renderöintejä näytillä. Octavia farkku 2026 voisi kyllä olla todella kova juttu:


Lisää kauppakasseja jee.
 
Lisää kauppakasseja jee.
Jos lukee hieman otsikkoa pidemmälle niin huomannee, että vain 2/5 konsepteista on "kauppakasseja". Tai no, riippuu tietenkin ihan omista preferensseistä, mutta IMO, tämä ei ole enää pelkkkä grocery-getter:
1682671124039.png
 
En tiedä mitä kauppakassilla tässä yhteydessä haetaan, mutta eiköhän suurinosa kuluttajista nimenomaan hae käytännöllistä autoa hyvillä tiloilla. Itselle tuollainen sähkö Octavia farkku olisi todella kova juttu. Jo nykyiseen bensa Ocuun sopii lapsi, rattaat ja kaikki ruokaostokset niin nätisti.
 
Jos lukee hieman otsikkoa pidemmälle niin huomannee, että vain 2/5 konsepteista on "kauppakasseja". Tai no, riippuu tietenkin ihan omista preferensseistä, mutta IMO, tämä ei ole enää pelkkkä grocery-getter:
1682671124039.png

Niinno, viittasin tuohon otsikkoon nimenomaan. Siinä, että tehdään 25 kiloeuron sähköauto ei ole mitään kiinnostavaa, koska noita tuon koko/hintaluokan sähkökopperoita on jo nähty jo vaikka kuinka monta. Samaa voi sanoa noista kaikista muistakin konsepteista, jotka näyttäisivät olevan vain muutama variaatio lisää same oldia tuonne 45-70 kiloeuron hintaluokkaan. Herättäkää sitten kun joku julistaa tekevänsä 25 kileuron sähköauton, joka *ei* ole kauppakassi.
 
Niinno, viittasin tuohon otsikkoon nimenomaan. Siinä, että tehdään 25 kiloeuron sähköauto ei ole mitään kiinnostavaa, koska noita tuon koko/hintaluokan sähkökopperoita on jo nähty jo vaikka kuinka monta. Samaa voi sanoa noista kaikista muistakin konsepteista, jotka näyttäisivät olevan vain muutama variaatio lisää same oldia tuonne 45-70 kiloeuron hintaluokkaan. Herättäkää sitten kun joku julistaa tekevänsä 25 kileuron sähköauton, joka *ei* ole kauppakassi.
Toivottavasti et joudu vaipumaan ikuiseen uneen, sillä hinnat alkaen kansansuosikit (1.0 Bensa, ei-hybridi, manuaalinen) Skoda Octavia Combikin maksaa yli 30k€, Corolla Touring Sport alk. ~33 k€ ja inflaatio laukkaa. Joku Kiinalainen verme tuohon(kin) rakoon varmaan ensimmäisenä iskee. Suola-akuilla (tai vast.) ja isoilla skaalaeduilla ehkä mahdollista joskus. Toivossa on hyvä elää.
 
Siinä, että tehdään 25 kiloeuron sähköauto ei ole mitään kiinnostavaa, koska noita tuon koko/hintaluokan sähkökopperoita on jo nähty jo vaikka kuinka monta.
Ei tule kovin montaa mieleen, en tosin tiedä mikä on "kopperon" määritelmä?
Jos tuohon hintaluokkaan saadaan esim. Ulkomitoiltaan nykyisen Polon/Fiestan kokoinen auto sähkiksen isommilla sisätiloilla niin myy varmasti kuin häkä...
 
Joo kyllähän tässä selvät merkit nyt on että aika vahva case on kuluttajilla, jos myyjä pääsisi näin helposti vastuustaan niin sopimuksilla voi pyyhkiä jatkossa persettään.

Kuluttaja on aika hyvin suojattu lainsäädännöllä ja ennakkotapauksia löytyy esim. viihde-elektroniikan puolelta runsaasti.

Kahden tonnin etuseteli on jo lähes vittuilua maahantuojan puolelta mutta tämä on ilmiselvä taktiikka jolla pyritään ensiksi karistamaan ns. paskat rattailta ja katsotaan sitten kuinka moni on oikeasti peräämässä oikeuksiaan jopa oikeudessa.

En usko että tätä tullaan ikinä oikeudessa mittaamaan koska sieltä paukkuu isot lakikustannukset muiden kustannusten päälle eli sovitteluratkaisu jossa tarjotaan joko fl-malli hyvään hintaan tai kylmää käteistä x euroa, oma arvaus 5k joka riittää todennäköisesti suurimmalle osalle.

Päivän Turkkariin päästy myös ala Gummerrus. Lisää syyttelyä maahantuojan suuntaan. Olisivat edes näillä lakimiehille toimittaneet autot niin eivät ihan näin tarmokkaasti mediaan kommentoisi :D.

Screenshot_2023-04-28-13-40-12-35_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg


Eiköhän tässä tosiaan ala paine lisääntyä pikkuhiljaa sen verran, että saliin asti näitä ainakaan ei päästetä. Katotaan riittääkö pokka pistää jotain uutta vittuilu kuponkia vai tarjotaanko sielä oikeasti joku realistinen vaihtoehto.
 
Kyllä on maailma edistynyt kun Nissan Leaf mitoitetaan kopperoksi. :smoke:
On nuo muut toki pieniä, mutta ihan päteviä kaupunkiautoja silti, tuskin kukaan ostaa Citigoa 100Kkm vuosi työmatka-ajoon Rovaniemi-Oulu välille.

Jos kopperon määritelmää haluatte niin Daihatsu Charade kasarilta. Siinä tuntee jumalansa kun talvikelissä puskee rekan edessä yhdeksääkymppiä alta pois silmäillen missä olis bussipysäkki, jotta vois väistää alta pois.
 
Leaf taisi eksyä sinne vahingossa.

No siis pointti oli kuitenkin että 25000 e sähköauto ei ole erityisen kiinnostava, jos se ei ole noita jo myynnissä olleita 25ke autoja kookkaampi.

Tosin eihän esim. Zoea tai triplettiä taida enää nykyään saada uutena alle 25 000:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti et joudu vaipumaan ikuiseen uneen, sillä hinnat alkaen kansansuosikit (1.0 Bensa, ei-hybridi, manuaalinen) Skoda Octavia Combikin maksaa yli 30k€, Corolla Touring Sport alk. ~33 k€ ja inflaatio laukkaa. Joku Kiinalainen verme tuohon(kin) rakoon varmaan ensimmäisenä iskee. Suola-akuilla (tai vast.) ja isoilla skaalaeduilla ehkä mahdollista joskus. Toivossa on hyvä elää.

Juu, kärjistin ehkä vähän, mutta noin yleisesti sähköautomarkkinat jakautuu tällä hetkellä erittäin vahvasti kahteen pääsegmenttiin: alikokoiset kopperot ja ylihintaiset teknolelut. Siihen väliin kun saisi edes tuollaisen Corolla-hinta- ja kokoluokan "perusauton" jossa nyt vaan sattuu olemaan sähkömoottori, niin alkaa itsellä kiinnostusmittari oikeasti vasta värähtelemään. Uskaltaisin väittää, että en ole ainoa.
 
Tuo bensa-autojenkin hinnannousu on kyllä ollut aivan järkyttävää viimeaikoina. Vähän järkytyin kun menin huvikseni katsomaan mitä Honda Civic nykyään maksaa. Hinnat alkaen 40 600€! Ja Model 3 sitten hinnat alkaen 43 000€. Toki Suomessa autovero rankaisee bensa-autoja rankalla kädellä, mutta ei tuollaista olisi vielä vuosi-pari sitten voinut edes kuvitella.
 
Siihen väliin kun saisi edes tuollaisen Corolla-hinta- ja kokoluokan "perusauton" jossa nyt vaan sattuu olemaan sähkömoottori, niin alkaa itsellä kiinnostusmittari oikeasti vasta värähtelemään. Uskaltaisin väittää, että en ole ainoa.
Corollat 31-43 k€. Pituus 4370mm.

Nissan Leaf 35-43k€. Pituus 4490mm.

Mut joo kuten joku mainitsikin niin liiffissä on chademo.
 
Corollat 31-43 k€. Pituus 4370mm.

Nissan Leaf 35-43k€. Pituus 4490mm.

Mut joo kuten joku mainitsikin niin liiffissä on chademo.

Luulin, että oli implisiittisesti aika selvää, että en todellakaan puhunut mistään hatchback-corollasta, mutta ei ilmeisesti pidä odottaa liikoja.

Mutta jotta nyt oltaisiin varmasti samalla sivulla, niin pointti on koko ajan ollut, että markkinoilla olisi varmasti aika paljon kysyntää kohtuuhintaiselle sähköiselle "perheautolle". Ja puhe nyt normaalista nonmari-perheestä, eli käytännössä farkuista tai vastaavasta.

Mutta joo, aivan järkyttävää on kyllä ollut bensa-autojenkin hinnannousu.
 
Joo kyllähän tässä selvät merkit nyt on että aika vahva case on kuluttajilla, jos myyjä pääsisi näin helposti vastuustaan niin sopimuksilla voi pyyhkiä jatkossa persettään.

Kuluttaja on aika hyvin suojattu lainsäädännöllä ja ennakkotapauksia löytyy esim. viihde-elektroniikan puolelta runsaasti.

Kahden tonnin etuseteli on jo lähes vittuilua maahantuojan puolelta mutta tämä on ilmiselvä taktiikka jolla pyritään ensiksi karistamaan ns. paskat rattailta ja katsotaan sitten kuinka moni on oikeasti peräämässä oikeuksiaan jopa oikeudessa.

En usko että tätä tullaan ikinä oikeudessa mittaamaan koska sieltä paukkuu isot lakikustannukset muiden kustannusten päälle eli sovitteluratkaisu jossa tarjotaan joko fl-malli hyvään hintaan tai kylmää käteistä x euroa, oma arvaus 5k joka riittää todennäköisesti suurimmalle osalle.

Saiskohan Traficomin kanssa sovittua, että jo myönnetty sähköauton hankintatuki säilyy, jos ostettu e-2008 toimitetaankin viivästysten takia vm. 2023 sijasta vm. 2024 eli faceliftina? Maksais vaikka sovinnon yhteydessä Auto-Bonille tonnin-pari ekstraa upgreidauksesta, muuten entiset kauppaehdot.
 
Saiskohan Traficomin kanssa sovittua, että jo myönnetty sähköauton hankintatuki säilyy, jos ostettu e-2008 toimitetaankin viivästysten takia vm. 2023 sijasta vm. 2024 eli faceliftina? Maksais vaikka sovinnon yhteydessä Auto-Bonille tonnin-pari ekstraa upgreidauksesta, muuten entiset kauppaehdot.
Kai tuon pitäisi onnistua kunhan se alkuperäinen hakemus on tehty v2022 puolella. Uutta tukihakemusta ei tietysti enää voi tehdä.
 
Luulin, että oli implisiittisesti aika selvää, että en todellakaan puhunut mistään hatchback-corollasta, mutta ei ilmeisesti pidä odottaa liikoja.

Mutta jotta nyt oltaisiin varmasti samalla sivulla, niin pointti on koko ajan ollut, että markkinoilla olisi varmasti aika paljon kysyntää kohtuuhintaiselle sähköiselle "perheautolle". Ja puhe nyt normaalista nonmari-perheestä, eli käytännössä farkuista tai vastaavasta.

Mutta joo, aivan järkyttävää on kyllä ollut bensa-autojenkin hinnannousu.
Farkut poistu (* jo ennen sähkisten tulemista markkinoilta.

Markkinat kaipaa halpoja sähkiksiä, niin mitä oli erissä ennen Ukrainaa.

Ketjussa oli joku aika keskutelua Volkkarin joskus tulevasta sähkö "polosta" jossa paperilla oli isot tavaratilat, ja siitä kun jättää penkinaluskaukolan laskuista, niin silti yllättävän iso.

Tuskin monikaan erityisesti haluaa pitkää autoa, tarkoitan sitä että jos sähkisvalmistaja pystyy nokasta niistään senttejä, niin se on vain hyvä. Tilaa osa kaipaa, jos perhe farkulla viittaat johonkin kiekkomutsiin joka kyytii kakaroita harkkoihin.


Qashqai 4,43 metriä pitkä, peilit levällään reilu 2m leveä.
Tavaratilan enemmisä leveys 1,1 metriä, istumet taitettuna enimäispituus 1,62 metriä, tavaartilan tilavuus 504 litraa hattuhyllynalla penkit pystyssä.
Volvo V60, pituus 4,76 metriä, leveeys peileineen 2,04m
Leveys lattia 1,06, istuimet taitteuna pituus 1,8m , pystyssä 1,03m, tavaratila tilavuus, jossain versiossa jollain speksilla 529l

Tesla Y pituus 4,75m leveys 2,13m
Tavaratila jollain speksilla 854l, leveys kaipeimillaan taitaa olla vajaa metriä, , mutta reilun metrin palaakin mahtuu.



(*
No väheni, ja vanhoista aidoista Lego Volvoistakin tuli viistoperiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 749
Viestejä
4 564 565
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom