- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 360
Lähestyy punaisia liikennevaloja vähän liian kovaa, jolloin se pysähtyminen ei tule takana ajavalle yllätyksenä.Ja polje siinä sitten jarrua kunnolla kun aina joku roikkuu kuitenkin kontissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähestyy punaisia liikennevaloja vähän liian kovaa, jolloin se pysähtyminen ei tule takana ajavalle yllätyksenä.Ja polje siinä sitten jarrua kunnolla kun aina joku roikkuu kuitenkin kontissa.
Siinä sitten pelottelee muita, ja pitää silti katsoa että se takanaoleva on hidastanut ajoissa. Mutta jo kannattaa käyttää tilaisuudet hyväksi.Lähestyy punaisia liikennevaloja vähän liian kovaa, jolloin se pysähtyminen ei tule takana ajavalle yllätyksenä.
Siis ei kannata polkeajarruja, kun ei ehkä auta ?Meidän sohjossa ja suolassa ajetuilla autoilla ei noi pelkät suositukset jarruherkistelyistä vaan toimi, aina joku (=suurin osa???) jättää tekemättä kun ei pakollista.
Omaa mutua, mutta näin veikkaan.
Kävin viime syksynä Q4 50:llä Alastarossa radalla, siinä on ne samat rummut takana. Reissun suurin yllätys oli se, että jarrut oli suorastaan yllättävän hyvät. Akku ehti ylikuumentua ennen jarruja. Jarrutustehossa ei ole todellakaan ole mitään ongelmaa.
Mulla oli aikanaan pari Avensista, ja niissä menivät takalevyt säännöllisesti vaihtoon samasta syystä. Kevyissä jarrutuksissa kevyellä kuormalla takajarruille ei ole juurikaan käyttöä ja jos tuota ei tietoisesti muistanut rääkätä voimaikkailla jarrutuksilla yms. niin levyt ruostuivat pilalle.
Itse huomannut että sitä pitää ikäänkuin tuplapolkea. Eli ensin herätellä ja toisella runttaisulla löytyy sitten pysähtymisvoimaa. Ainakin id.3 58kwh ja Enyaq 80x käyttäytyy näin.Ehkä ongelma ei ole kun on kuuma, vaan kun on kylmä. Talvella on ollut muutamaan otteeseen jopa vaarallisen huono jarrutusteho
Mulla oli aikanaan ensin 2001 sedan 1,6 ja sen jälkeen 2006 farkku 1,8. Molemmissa oli levyt takana.Eikös niissä ole rumpujarrut takana? Ainakin omassa 1.6 litrasessa karvalakkimallissa oli.
Käsijarru rummulla siellä takana kyllä. Sekoititko, vai onkohan noista ollut useampia variantteja olemassaEikös niissä ole rumpujarrut takana? Ainakin omassa 1.6 litrasessa karvalakkimallissa oli.
Ehkä ongelma ei ole kun on kuuma, vaan kun on kylmä. Talvella on ollut muutamaan otteeseen jopa vaarallisen huono jarrutusteho
Vuoden kerkesin Audilla ajamaan, en itse tällaista ongelmaa huomannut.
Vuoden kerkesin Audilla ajamaan, en itse tällaista ongelmaa huomannut.
Omituista jos näin on , olen ollut jo vuosikymmeniä sellaisessa ymmärryksessä että rumpujarrut ovat olleet mennen talven lumia jo pitkän ajan. En edes muista koska olisi ollut auto jossa olsi ollut rumpujarrut. Mutta näköjään niitäkin siis on.Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista![]()
Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista![]()
Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista![]()
Itse miettinyt että kuinka paljon täysi akku heikentää pysähtymiskykyä kun regen ei ole mukana avustamassa.
Tämä lähinnä koskee äärirajoilla tapahtuvaa jarrutusta ymmärtääkseni näissä. Perusjarrutukset ja muut hoituu, mutta kun mennään "eihelvettihirvihyppäseteen" -tason juttuihi, niin siitä se MEB ei enää suoriudukaan kauhean hyvin.
Ketäs tämä nyt koskee, jotain alppirinteillä asuvaa kotilatailijaa joka jarruttelee aamulla laaksoon töihin (täyssähköautoista jos puhe, hybrideissä palautetta enemmän)Kyllähän se arkiajossa vaikuttaa, koska siellä on puskurit täynnä eikä tilaa lykätä elektroneja takaisin. Hoituu kunhan pitää arkiajossa sen latauksen 50-80% täytöllä eikä aina 100%.
Mikä merkki/malli, täällä sanottu osaa VAG konsernin malleja "laimeksi", muuten yleisesti täys sähkisten talteenottoa pidetään reippaana.Autossani on harvinaisen kova tuo ”moottorijarrutus” kun virtapoljinta nostaa ja huomasin, että sehän on hyvä näissä ”eihelvettihirvieteenhyppäs” tilanteissa, kun auto aloittaa hidastuksen välittömästi, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Siinä voittaa muutaman kymmenyksen.
Onko muuten näkynyt testjä jo onko näiden uusien jarrujen vaikutus jarrutusmatkaan havaittavissa mittalaittein?
Onko moottorijarrutus voimakasta myös maantienopeuksissa?Autossani on harvinaisen kova tuo ”moottorijarrutus” kun virtapoljinta nostaa ja huomasin, että sehän on hyvä näissä ”eihelvettihirvieteenhyppäs” tilanteissa, kun auto aloittaa hidastuksen välittömästi, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Siinä voittaa muutaman kymmenyksen.
pl. jäällä jossa softa ilmeisen sekaisin.
Olisikohan tästä johtunut omat kokemukset talvella surkeista ID jarruista. On kuin pohja häviäisi yhtäkkiä jarrupolkimesta ja saa olla nilkka suorana että auto pysähtyy
Sanoisin, että riittää tuollaiseen normaalissa liikennevirrassa tuleviin vauhdin pumppaamisiin. Jos sitten nopeasti pitää saada vauhdit alas, niin kyllä sähkärissäkin polkimelle joutuu hyppäämään.Onko moottorijarrutus voimakasta myös maantienopeuksissa?
- Teslan "huoltovapaus" johtanee siihen, että asioita huolletaan ja korjataan vasta sitten kun jotain on rikki. Ensimmäiseen katsastukseen mennessä huoltoja ei välttämättä ole juuri tarvinnut tehdä, joten auto menee x määrän ajettuna ja suolakylvetettynä suoraan katsastukseen, missä käyvät puutteet ilmi
BMW i3.Ketäs tämä nyt koskee, jotain alppirinteillä asuvaa kotilatailijaa joka jarruttelee aamulla laaksoon töihin (täyssähköautoista jos puhe, hybrideissä palautetta enemmän)
Mikä merkki/malli, täällä sanottu osaa VAG konsernin malleja "laimeksi", muuten yleisesti täys sähkisten talteenottoa pidetään reippaana.
On. Ja jos on juuri ollut latauksessa ja akku täysi niin käyttää normaalijarrua, kun nostaa poljinta.Onko moottorijarrutus voimakasta myös maantienopeuksissa?
Johto poikki ja sokeripalan sisään päät ja vielä toisen johdon rinnalle toinen johto viemään "Nyt ei jarruteta" signaali jarrujen lisäksi myös moottorille...Sitten kysymys ABS jarruista. Nehän toimii nimenoman jarrujen kautta. Miten sähköautoissa tämä kun on regen se pääjarrutusmetodi. Voiko se "lukkiutua" / tai miten ABS ominaisuus on kytketty niihin vai miten homma toimii ?
Nopeasti ajat muuttuu. Vielä marraskuussa päivittelin tähän ketjuun, että vihdoin saa käytettyä Model 3:sta alle 40k euron.Piti se tämäkin päivä nähdä:
Uusi Toyta Prius, hinta alkaen 44 580 €
Tesla Model 3, hinta alkaen 42 990€
Agressiivinen hintakilpailu ja akkujen hinnan putoaminen syövät markkinat plugareilta. Eikä BYD seagullin kaltaiset oikeasti halvat sähköautot ole edes vielä täällä...
Nyt sitten alle 35k euron on jo ihan reilusti valikoimaa. Toki samalla vanhimmat Model 3:t on taas marraskuuta puoli vuotta vanhempia, että ihan luonnollistakin on että vanhimpien hinnat laskee.Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron. Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.
Nopeasti ajat muuttuu. Vielä marraskuussa päivittelin tähän ketjuun, että vihdoin saa käytettyä Model 3:sta alle 40k euron.
Nyt sitten alle 35k euron on jo ihan reilusti valikoimaa. Toki samalla vanhimmat Model 3:t on taas marraskuuta puoli vuotta vanhempia, että ihan luonnollistakin on että vanhimpien hinnat laskee.
Jenkkilässä kyllä osataan tehdä painavia autoja ja niihin kestäviä alustoja.Olikos tämä jo täällä :
![]()
Sähköautot katsastuksessa yhtä huonoja kuin polttomoottoriautot: Tesla surkea
Saksan katsastustilastoja listaava TÜV Report 2023 sisältää myös muutaman sähköauton.www.iltalehti.fi
Eli se massa saa tietyt osat koetukselle ?
Mobilesta lähtee 28k takuullisia Model 3:ia eli alaspäin tullaan väkisin kun alkaa tulemaan isot määrät Tesloja liisareista yms markkinoille
Jep. Kyllä täällä ainakin vesikielellä odotetaan "halpaa" kakkosautoa. Ykkösautoksi ei kelpaa kyllä kuin Tesla Y kokoluokasta lähtien (perheelliset tai perhettä suunnittelavat tietää).. Mutta kakkosautoksi kelpaa moni muukin. 2gen Nissan Leaf tai siis se parempi 2018 vm. 40kwh facelift on minusta yllättävän kallis vielä mobile.de:ssä - minusta.
Uudessa Cuprassa ID7 moottori ja nyt löytyy akun esilämmitys valikoista, liekö tulossa myös vanhempiin MEB-malleihin?
Uudessa Cuprassa ID7 moottori ja nyt löytyy akun esilämmitys valikoista, liekö tulossa myös vanhempiin MEB-malleihin?
Löytyykö tosta 3.5 versiosta nyt se V2G tuki ?Taitaa olla ID7 softakin Cupra-höysteillä, eli softaversio 4.0. ID Drivers Clubissa kyllä lupailevat sitä akunlämmitystä myös vanhoihin autoihin, mutta ei sitä ainakaan vielä versiosta 3.5 löydy ja suurin osa autoista odottaa yhä päivitystä edes 3.0 versioon.
Nyt kun vaihdoin id.3:sta -> Enyaqiin niin ei voi kyllä kehua tuota Skodan valintaa rattinäppäimistä. Vakkarille on oma viiksia piilossa ja silti ei tule käytettyä puoltakaan rattinäppäimistäOn kyllä lannistava nähdä nuo ratin kiiltomuovisetkosketusnäppäimet edelleen muuten mainiolta vaikuttavassa kamppeessa :/
Noh, ainahan on Skoda.
Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?Nyt kun vaihdoin id.3:sta -> Enyaqiin niin ei voi kyllä kehua tuota Skodan valintaa rattinäppäimistä. Vakkarille on oma viiksia piilossa ja silti ei tule käytettyä puoltakaan rattinäppäimistä
Jos kokee että Volkkarin kapasitiiviset näppäimet on suurimpia esteitä auton kohdalla, ei ole käyttänyt päivittäin sitä ohjelmistoa ja käyttöliittymääEn ymmärrä miten ne eivät saa sitä päivitettyä, heillä on ollut monta vuotta aikaa.
Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?
Taisi löytyä jo 3.2 versiosta, 4000h tai 10000kWh rajauksella.Löytyykö tosta 3.5 versiosta nyt se V2G tuki ?
Tuskin nyt sentään. Näillä näkymin vanhat saa ainakin versioon 3.5 asti, 4.0 versioon tuskin päästään koska se taitaa edellyttää uutta tekniikkaa.Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?
Tätä juurikin epäilin että ohjainlaitteet on ostettu mistä halvimmalla saadaan ja pienillä eroilla.Taitaa keskimääräinen Android puhelin toimittajakin välittää enempi päivityksistä kuin VW.
Jonkun internetfaktan mukaanhan esim. ID:ssä olisi n. 30-40 erillistä ohjainlaitetta, näillekin varmaan löytyy useampi toimittaja ja varmasti osa niistä ei ole suoraan keskenään vaihtokelpoisia.. Siellä sitten Hans Jürgen linjaston päässä on kääntäjät kuumana tekemässä sellaista buildia joka käy tämän viikon tuotannon autoihin. Kokeile tuollaista sillisalaattia sitten päivittää, varsinkin etänä.
On kyllä varsin huolestuttavaa itselle, joka ostaa auton 10v+ käyttöön, että päivitystuki lopetetaan muutaman vuoden jälkeen. Tiedä mitä ongelmia tulee, kun autoa käyttää vuosia ilman mitään softatukea.
On kyllä varsin huolestuttavaa itselle, joka ostaa auton 10v+ käyttöön, että päivitystuki lopetetaan muutaman vuoden jälkeen. Tiedä mitä ongelmia tulee, kun autoa käyttää vuosia ilman mitään softatukea.
Mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan ohjainlaitteella.Tätä juurikin epäilin että ohjainlaitteet on ostettu mistä halvimmalla saadaan ja pienillä eroilla.
Periaatteessa näin mutta nykyisessä 2011 Skoda Superbissa ainoa tekniikka on CD-soitin+radio, joita operoidaan fyysisillä napeilla. Näissä autoissa on kaiken maailman appejä, jotka ovat varmasti hyödyllisiä ja täysin varmasti lopettavat toiminnan vuosien varrella, kun esimerkiksi Google havaitsee, että käytössä on liian vanha versio.Se toimii niin kuin sen viimeisimmän päivityksen kohdalla oli. Aivan kuten autot ovat tähänkin asti toimineet aivan mainiosti ilman softapäivityksiä. Eihän päivitys aina tarkoita että hommat menee parempaan suuntaan (köh köh Tesla), tai että niitä päivityksiä oikeasti tarvitsisi. Älä osta autoa kuvitellen että se jotenkin muuttuisi softalla yhtäkkiä ihmeelliseksi myöhemmin.
Se toimii niin kuin sen viimeisimmän päivityksen kohdalla oli. Aivan kuten autot ovat tähänkin asti toimineet aivan mainiosti ilman softapäivityksiä.