Yleistä keskustelua sähköautoista

Meidän sohjossa ja suolassa ajetuilla autoilla ei noi pelkät suositukset jarruherkistelyistä vaan toimi, aina joku (=suurin osa???) jättää tekemättä kun ei pakollista.
Omaa mutua, mutta näin veikkaan.
 
Lähestyy punaisia liikennevaloja vähän liian kovaa, jolloin se pysähtyminen ei tule takana ajavalle yllätyksenä.
Siinä sitten pelottelee muita, ja pitää silti katsoa että se takanaoleva on hidastanut ajoissa. Mutta jo kannattaa käyttää tilaisuudet hyväksi.

Meidän sohjossa ja suolassa ajetuilla autoilla ei noi pelkät suositukset jarruherkistelyistä vaan toimi, aina joku (=suurin osa???) jättää tekemättä kun ei pakollista.
Omaa mutua, mutta näin veikkaan.
Siis ei kannata polkeajarruja, kun ei ehkä auta ?

En tiedä, mutta jo polttiksissa suositus oli tuo ja meidän talvi. Luistonesti "Polkee" etujarruja, ja takapää voi talvella liukkailla vieläkin niukemmalle jarrutuksissa kuin kesällä.

Sitten jos vetelee motari, isompia muita teitä pidemmät pätkät niin jarrut jää ihan koskematta jo polttisaikaan

Mutta, oli tai ei, niin jos kuitekin harrastaa herkistelyä, niin varoo ja varmistaa ettei muille siitä tule yllätyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin viime syksynä Q4 50:llä Alastarossa radalla, siinä on ne samat rummut takana. Reissun suurin yllätys oli se, että jarrut oli suorastaan yllättävän hyvät. Akku ehti ylikuumentua ennen jarruja. Jarrutustehossa ei ole todellakaan ole mitään ongelmaa.

Ehkä ongelma ei ole kun on kuuma, vaan kun on kylmä. Talvella on ollut muutamaan otteeseen jopa vaarallisen huono jarrutusteho
 
Mulla oli aikanaan pari Avensista, ja niissä menivät takalevyt säännöllisesti vaihtoon samasta syystä. Kevyissä jarrutuksissa kevyellä kuormalla takajarruille ei ole juurikaan käyttöä ja jos tuota ei tietoisesti muistanut rääkätä voimaikkailla jarrutuksilla yms. niin levyt ruostuivat pilalle.

Eikös niissä ole rumpujarrut takana? Ainakin omassa 1.6 litrasessa karvalakkimallissa oli.
 
Ehkä ongelma ei ole kun on kuuma, vaan kun on kylmä. Talvella on ollut muutamaan otteeseen jopa vaarallisen huono jarrutusteho
Itse huomannut että sitä pitää ikäänkuin tuplapolkea. Eli ensin herätellä ja toisella runttaisulla löytyy sitten pysähtymisvoimaa. Ainakin id.3 58kwh ja Enyaq 80x käyttäytyy näin.

Itse miettinyt että kuinka paljon täysi akku heikentää pysähtymiskykyä kun regen ei ole mukana avustamassa.
 
Vuoden kerkesin Audilla ajamaan, en itse tällaista ongelmaa huomannut.

Tämä lähinnä koskee äärirajoilla tapahtuvaa jarrutusta ymmärtääkseni näissä. Perusjarrutukset ja muut hoituu, mutta kun mennään "eihelvettihirvihyppäseteen" -tason juttuihi, niin siitä se MEB ei enää suoriudukaan kauhean hyvin.
 
Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista :rofl:
Omituista jos näin on , olen ollut jo vuosikymmeniä sellaisessa ymmärryksessä että rumpujarrut ovat olleet mennen talven lumia jo pitkän ajan. En edes muista koska olisi ollut auto jossa olsi ollut rumpujarrut. Mutta näköjään niitäkin siis on.

Sitten kysymys ABS jarruista. Nehän toimii nimenoman jarrujen kautta. Miten sähköautoissa tämä kun on regen se pääjarrutusmetodi. Voiko se "lukkiutua" / tai miten ABS ominaisuus on kytketty niihin vai miten homma toimii ?
 
Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista :rofl:

Se on käytännössä se ja sama mitä siellä takana on, kun joka tapauksessa jarrutustehot on niin paljon pienemmät kuin edessä. Rumpukin toimii ja riittää normiajoon todella hyvin. Jos ja kun aikoo autoa pitää pitempään kuin sen ensimmäisen katsastusvälin, niin rumpua harkitsisin vahvasti.
 
Mistä tulikin mieleeni jos saksalaisissa "premiumeissa" on rumpujarrut takana, niin en olisi kauhean huolissani niistä Model 3/Y perffin uusista pienempitehoisista takajarruista :rofl:

Eihän siitä ole kyse ja tiedät varsin hyvin tämän, Teslan kohdalla kuluttajia kusetettiin jarrujen osalta.

ID:t pärjää jarrutesteissä varsin hyvin pl. jäällä jossa softa ilmeisen sekaisin.
 
Itse miettinyt että kuinka paljon täysi akku heikentää pysähtymiskykyä kun regen ei ole mukana avustamassa.

Kyllähän se arkiajossa vaikuttaa, koska siellä on puskurit täynnä eikä tilaa lykätä elektroneja takaisin. Hoituu kunhan pitää arkiajossa sen latauksen 50-80% täytöllä eikä aina 100%.
 
Autossani on harvinaisen kova tuo ”moottorijarrutus” kun virtapoljinta nostaa ja huomasin, että sehän on hyvä näissä ”eihelvettihirvieteenhyppäs” tilanteissa, kun auto aloittaa hidastuksen välittömästi, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Siinä voittaa muutaman kymmenyksen.
 
Tämä lähinnä koskee äärirajoilla tapahtuvaa jarrutusta ymmärtääkseni näissä. Perusjarrutukset ja muut hoituu, mutta kun mennään "eihelvettihirvihyppäseteen" -tason juttuihi, niin siitä se MEB ei enää suoriudukaan kauhean hyvin.

Ei ole liikenteessä tuollaista tilannetta tullut vastaan, mutta viileällä Alastarolla toimi suorastaan hämmentävän hyvin.
 
Kyllähän se arkiajossa vaikuttaa, koska siellä on puskurit täynnä eikä tilaa lykätä elektroneja takaisin. Hoituu kunhan pitää arkiajossa sen latauksen 50-80% täytöllä eikä aina 100%.
Ketäs tämä nyt koskee, jotain alppirinteillä asuvaa kotilatailijaa joka jarruttelee aamulla laaksoon töihin (täyssähköautoista jos puhe, hybrideissä palautetta enemmän)

Autossani on harvinaisen kova tuo ”moottorijarrutus” kun virtapoljinta nostaa ja huomasin, että sehän on hyvä näissä ”eihelvettihirvieteenhyppäs” tilanteissa, kun auto aloittaa hidastuksen välittömästi, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Siinä voittaa muutaman kymmenyksen.
Mikä merkki/malli, täällä sanottu osaa VAG konsernin malleja "laimeksi", muuten yleisesti täys sähkisten talteenottoa pidetään reippaana.
 
Onko muuten näkynyt testjä jo onko näiden uusien jarrujen vaikutus jarrutusmatkaan havaittavissa mittalaittein?

Jos Perffin paremmista jarruista ei olisi mitään hyötyä niin miksi Tesla laittaisi niitä mihinkään autoon ylipäätänsä?

Mutta eiköhän ne erot tule vasta radalla tms, tosin sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
 
Autossani on harvinaisen kova tuo ”moottorijarrutus” kun virtapoljinta nostaa ja huomasin, että sehän on hyvä näissä ”eihelvettihirvieteenhyppäs” tilanteissa, kun auto aloittaa hidastuksen välittömästi, kun jalka on vasta siirtymässä jarrupolkimelle. Siinä voittaa muutaman kymmenyksen.
Onko moottorijarrutus voimakasta myös maantienopeuksissa?
 
Olisikohan tästä johtunut omat kokemukset talvella surkeista ID jarruista. On kuin pohja häviäisi yhtäkkiä jarrupolkimesta ja saa olla nilkka suorana että auto pysähtyy

TM Talvitestissä tästä oli juttua, oliko se nyt kitkaerojarrutus jää/asfaltti vai mikä testi jossa Buzzi meni aivan sekasin eikä hidastunut yhtään, vähän samaa ongelmaa ollut ID3n kanssa. Muuten toimii hyvin.
 
Onko moottorijarrutus voimakasta myös maantienopeuksissa?
Sanoisin, että riittää tuollaiseen normaalissa liikennevirrassa tuleviin vauhdin pumppaamisiin. Jos sitten nopeasti pitää saada vauhdit alas, niin kyllä sähkärissäkin polkimelle joutuu hyppäämään.
 
- Teslan "huoltovapaus" johtanee siihen, että asioita huolletaan ja korjataan vasta sitten kun jotain on rikki. Ensimmäiseen katsastukseen mennessä huoltoja ei välttämättä ole juuri tarvinnut tehdä, joten auto menee x määrän ajettuna ja suolakylvetettynä suoraan katsastukseen, missä käyvät puutteet ilmi

Teslan "huoltovapaus" oli myös se suuri mainostettu etu, että voi säästää kustannuksissa. Olisihan se nyt hassua, jos nyt sitten kuitenkin joutuu samat maksamaan lopulta. Mutta ehkä sen voi laskea kategoriaan "ei huollettu, mutta meni rikki" ja ei tarvitse miettiä Excelissä.

Jarrunesteet, suodattimet ja vastaavathan pitää joka tapauksessa vaihtaa.
 
Ketäs tämä nyt koskee, jotain alppirinteillä asuvaa kotilatailijaa joka jarruttelee aamulla laaksoon töihin (täyssähköautoista jos puhe, hybrideissä palautetta enemmän)

Mikä merkki/malli, täällä sanottu osaa VAG konsernin malleja "laimeksi", muuten yleisesti täys sähkisten talteenottoa pidetään reippaana.
BMW i3.
 
Sitten kysymys ABS jarruista. Nehän toimii nimenoman jarrujen kautta. Miten sähköautoissa tämä kun on regen se pääjarrutusmetodi. Voiko se "lukkiutua" / tai miten ABS ominaisuus on kytketty niihin vai miten homma toimii ?
Johto poikki ja sokeripalan sisään päät ja vielä toisen johdon rinnalle toinen johto viemään "Nyt ei jarruteta" signaali jarrujen lisäksi myös moottorille... ;)

Eli ei välttämättä näin helposti, mutta kuitenkin ihan helvetin helppo toteutus miten sen sitten päättääkään tehdä.
 
Piti se tämäkin päivä nähdä:

Uusi Toyta Prius, hinta alkaen 44 580 €
Tesla Model 3, hinta alkaen 42 990€

Agressiivinen hintakilpailu ja akkujen hinnan putoaminen syövät markkinat plugareilta. Eikä BYD seagullin kaltaiset oikeasti halvat sähköautot ole edes vielä täällä...
Nopeasti ajat muuttuu. Vielä marraskuussa päivittelin tähän ketjuun, että vihdoin saa käytettyä Model 3:sta alle 40k euron.
Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron. Käytettyjen sähköautojen hinnat on mukavassa laskussa, melkein merkistä riippumatta.
Nyt sitten alle 35k euron on jo ihan reilusti valikoimaa. Toki samalla vanhimmat Model 3:t on taas marraskuuta puoli vuotta vanhempia, että ihan luonnollistakin on että vanhimpien hinnat laskee.
 
Nopeasti ajat muuttuu. Vielä marraskuussa päivittelin tähän ketjuun, että vihdoin saa käytettyä Model 3:sta alle 40k euron.

Nyt sitten alle 35k euron on jo ihan reilusti valikoimaa. Toki samalla vanhimmat Model 3:t on taas marraskuuta puoli vuotta vanhempia, että ihan luonnollistakin on että vanhimpien hinnat laskee.

Mobilesta lähtee 28k takuullisia Model 3:ia eli alaspäin tullaan väkisin kun alkaa tulemaan isot määrät Tesloja liisareista yms markkinoille
 
Olikos tämä jo täällä :


Eli se massa saa tietyt osat koetukselle ?
Jenkkilässä kyllä osataan tehdä painavia autoja ja niihin kestäviä alustoja.
Kustannustekijä se vaan on. Samalla lailla joissain köykäisissä (euro)polttiksissakin on nykyään aivan liikaa alustamurheita. Osien mitoitus on vaan liian huono.
 
Mobilesta lähtee 28k takuullisia Model 3:ia eli alaspäin tullaan väkisin kun alkaa tulemaan isot määrät Tesloja liisareista yms markkinoille

Jep. Kyllä täällä ainakin vesikielellä odotetaan "halpaa" kakkosautoa. Ykkösautoksi ei kelpaa kyllä kuin Tesla Y kokoluokasta lähtien (perheelliset tai perhettä suunnittelavat tietää).. Mutta kakkosautoksi kelpaa moni muukin. 2gen Nissan Leaf tai siis se parempi 2018 vm. 40kwh facelift on minusta yllättävän kallis vielä mobile.de:ssä - minusta.
 
Jep. Kyllä täällä ainakin vesikielellä odotetaan "halpaa" kakkosautoa. Ykkösautoksi ei kelpaa kyllä kuin Tesla Y kokoluokasta lähtien (perheelliset tai perhettä suunnittelavat tietää).. Mutta kakkosautoksi kelpaa moni muukin. 2gen Nissan Leaf tai siis se parempi 2018 vm. 40kwh facelift on minusta yllättävän kallis vielä mobile.de:ssä - minusta.

Meillä perhekäytössä Y ja kakkosena Hullu-Pösö, erinomainen kombo.
 


Uudessa Cuprassa ID7 moottori ja nyt löytyy akun esilämmitys valikoista, liekö tulossa myös vanhempiin MEB-malleihin?

Taitaa olla ID7 softakin Cupra-höysteillä, eli softaversio 4.0. ID Drivers Clubissa kyllä lupailevat sitä akunlämmitystä myös vanhoihin autoihin, mutta ei sitä ainakaan vielä versiosta 3.5 löydy ja suurin osa autoista odottaa yhä päivitystä edes 3.0 versioon.
 
Taitaa olla ID7 softakin Cupra-höysteillä, eli softaversio 4.0. ID Drivers Clubissa kyllä lupailevat sitä akunlämmitystä myös vanhoihin autoihin, mutta ei sitä ainakaan vielä versiosta 3.5 löydy ja suurin osa autoista odottaa yhä päivitystä edes 3.0 versioon.
Löytyykö tosta 3.5 versiosta nyt se V2G tuki ?
 
Toi on kyllä hieno nähdä miten Cupra sai vapaudet touhuta omia polkujaan, verrattuna siihen miten Seat sen kahlitsi. Mukavan näköisiä kulkupelejä. Voin hyvin kuvitella että tuosta tulee varsin menestyksekäs merkki volkkariryhmälle.Ellei sitä ole jo ? Uppoaa varmasti tietyyyn asiakaskuntaan kuin lusikka mämmiin.
 
On kyllä lannistava nähdä nuo ratin kiiltomuovisetkosketusnäppäimet edelleen muuten mainiolta vaikuttavassa kamppeessa :/

Noh, ainahan on Skoda.
Nyt kun vaihdoin id.3:sta -> Enyaqiin niin ei voi kyllä kehua tuota Skodan valintaa rattinäppäimistä. Vakkarille on oma viiksia piilossa ja silti ei tule käytettyä puoltakaan rattinäppäimistä :oops:

Jos kokee että Volkkarin kapasitiiviset näppäimet on suurimpia esteitä auton kohdalla, ei ole käyttänyt päivittäin sitä ohjelmistoa ja käyttöliittymää :rofl: En ymmärrä miten ne eivät saa sitä päivitettyä, heillä on ollut monta vuotta aikaa.
 
Nyt kun vaihdoin id.3:sta -> Enyaqiin niin ei voi kyllä kehua tuota Skodan valintaa rattinäppäimistä. Vakkarille on oma viiksia piilossa ja silti ei tule käytettyä puoltakaan rattinäppäimistä :oops:

Jos kokee että Volkkarin kapasitiiviset näppäimet on suurimpia esteitä auton kohdalla, ei ole käyttänyt päivittäin sitä ohjelmistoa ja käyttöliittymää :rofl: En ymmärrä miten ne eivät saa sitä päivitettyä, heillä on ollut monta vuotta aikaa.
Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?
 
Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?

Taitaa keskimääräinen Android puhelin toimittajakin välittää enempi päivityksistä kuin VW.

Jonkun internetfaktan mukaanhan esim. ID:ssä olisi n. 30-40 erillistä ohjainlaitetta, näillekin varmaan löytyy useampi toimittaja ja varmasti osa niistä ei ole suoraan keskenään vaihtokelpoisia.. Siellä sitten Hans Jürgen linjaston päässä on kääntäjät kuumana tekemässä sellaista buildia joka käy tämän viikon tuotannon autoihin. Kokeile tuollaista sillisalaattia sitten päivittää, varsinkin etänä.
 
Löytyykö tosta 3.5 versiosta nyt se V2G tuki ?
Taisi löytyä jo 3.2 versiosta, 4000h tai 10000kWh rajauksella.
Ja nyt kun tulee uusiin autoihin (id7) uusi versio niin taitaa jäädä vanhat kokonaan päivittämättä?
Tuskin nyt sentään. Näillä näkymin vanhat saa ainakin versioon 3.5 asti, 4.0 versioon tuskin päästään koska se taitaa edellyttää uutta tekniikkaa.
 
Taitaa keskimääräinen Android puhelin toimittajakin välittää enempi päivityksistä kuin VW.

Jonkun internetfaktan mukaanhan esim. ID:ssä olisi n. 30-40 erillistä ohjainlaitetta, näillekin varmaan löytyy useampi toimittaja ja varmasti osa niistä ei ole suoraan keskenään vaihtokelpoisia.. Siellä sitten Hans Jürgen linjaston päässä on kääntäjät kuumana tekemässä sellaista buildia joka käy tämän viikon tuotannon autoihin. Kokeile tuollaista sillisalaattia sitten päivittää, varsinkin etänä.
Tätä juurikin epäilin että ohjainlaitteet on ostettu mistä halvimmalla saadaan ja pienillä eroilla.
 
On kyllä varsin huolestuttavaa itselle, joka ostaa auton 10v+ käyttöön, että päivitystuki lopetetaan muutaman vuoden jälkeen. Tiedä mitä ongelmia tulee, kun autoa käyttää vuosia ilman mitään softatukea.
 
On kyllä varsin huolestuttavaa itselle, joka ostaa auton 10v+ käyttöön, että päivitystuki lopetetaan muutaman vuoden jälkeen. Tiedä mitä ongelmia tulee, kun autoa käyttää vuosia ilman mitään softatukea.

Pitää muistaa että on kahdenlaisia päivityksiä ihan kuten vaikkapa Winkkarissa, on niitä uusia ominaisuuksia ja sitten aukkojen korjauksia. Jälkimmäisiä todennäköisesti tulee pidempään.
 
On kyllä varsin huolestuttavaa itselle, joka ostaa auton 10v+ käyttöön, että päivitystuki lopetetaan muutaman vuoden jälkeen. Tiedä mitä ongelmia tulee, kun autoa käyttää vuosia ilman mitään softatukea.

Se toimii niin kuin sen viimeisimmän päivityksen kohdalla oli. Aivan kuten autot ovat tähänkin asti toimineet aivan mainiosti ilman softapäivityksiä. Eihän päivitys aina tarkoita että hommat menee parempaan suuntaan (köh köh Tesla), tai että niitä päivityksiä oikeasti tarvitsisi. Älä osta autoa kuvitellen että se jotenkin muuttuisi softalla yhtäkkiä ihmeelliseksi myöhemmin.
 
Tätä juurikin epäilin että ohjainlaitteet on ostettu mistä halvimmalla saadaan ja pienillä eroilla.
Mitä tässä yhteydessä tarkoitetaan ohjainlaitteella.

Mutta jos nyt tarkoitetaan väylässä olevia komponentteja , niin 30-40 ei kuullosta tavattomalta, ja jos niille on eri toimittajia / alihankkijoita niin se kai tarkoituksen mukaista, ja jos tunnettua että komeponenttien toimitusvaikeudet on viivästyttäneet myös autojen toimituksia, niin leveys toimittajissa yleensä pidetään riskiä pienentävänä. Tosin en yllättyisi että osassa olisi käynyt päinvastoin, oltu jonkin komponentin kohdalla yhden varassa ja senkin toimitukset on tökkineet.

Joidenkin artikkellien mukaan tilausten viivästyksissä on voinut olla kuukausi kaupalla eroa sen mukaan mitä ruksittu varusteiksi.
 
Se toimii niin kuin sen viimeisimmän päivityksen kohdalla oli. Aivan kuten autot ovat tähänkin asti toimineet aivan mainiosti ilman softapäivityksiä. Eihän päivitys aina tarkoita että hommat menee parempaan suuntaan (köh köh Tesla), tai että niitä päivityksiä oikeasti tarvitsisi. Älä osta autoa kuvitellen että se jotenkin muuttuisi softalla yhtäkkiä ihmeelliseksi myöhemmin.
Periaatteessa näin mutta nykyisessä 2011 Skoda Superbissa ainoa tekniikka on CD-soitin+radio, joita operoidaan fyysisillä napeilla. Näissä autoissa on kaiken maailman appejä, jotka ovat varmasti hyödyllisiä ja täysin varmasti lopettavat toiminnan vuosien varrella, kun esimerkiksi Google havaitsee, että käytössä on liian vanha versio.
 
Se toimii niin kuin sen viimeisimmän päivityksen kohdalla oli. Aivan kuten autot ovat tähänkin asti toimineet aivan mainiosti ilman softapäivityksiä.

Niin tai sitten se ei toimi. Bemareissa ainakin esimerkiksi Spotify lakkasi toimimasta ja ratkaisu on käyttää Spotifyä ihan bluetooth audion kautta. Voin vain kuvitella kuinka moni näistä esilämmitys yms. ominaisuuksista lakkaa toimimasta monessa tapauksessa viimeistään kun autoilla on > 10v ikää. Yhteys autoon ei kuitenkaan muodostu suoraan kännykän ja auton välillä vaan valmistajan serverit on siinä välissä. Samaan aikaan pusketaan pää märkänä uusia versioita aina parin vuoden välein. Jossain kohtaa valmistaja toteaa että generaatiota X.X ei tarvitse enää tukea. Näin ei käy jokaisen valmistajan kohdalla, mutta osalle ihan varmasti.

Tottakai sitä autoa voi käyttää senkin jälkeen vielä liikkumiseen, mutta teknologiasta puhumiseen käytetään nykyisin tavattomasti energiaa joten jos ne älyominaisuudet poistuu niin onhan se melko lamaa...
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 921
Viestejä
4 435 564
Jäsenet
73 431
Uusin jäsen
Djo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom