Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.
Ei, FSD ei ole lähentynyt valmista missään vaiheessa. Vaikka sille opettaisi kuinka paljon dataa, se ei pysty oppimaan ajattelemaan. Tesla ei ole pystynyt näyttämään että se olisi mahdollista näin edes teorian tasolla, eikä kukaan muukaan. Eikä ole mitään kuvitelmaa kenelläkään enää, että se tulisi onnistumaankaan.
Todennäköisemmin jossain vaiheessa Tesla joutuu aloittamaan alusta, koska tämä lähestymistapa ei riitä.
Oma Teslani kaiken tuon valtavan tiedon jälkeenkin luulee lämpöpumppuani rekaksi. Omalla kotipihallani. Siihen on ihan järkevä syykin, tuollaisella neuro-opetuksella se oppii tunnistamaan asioita, jotka näyttävät samankaltaisilta - mutta se ei ymmärrä niiden kontekstia tai mitä se oikeasti on tunnistanut. Tätä ei AI-ympäristöissä ole nimittäin kyetty ratkomaan vieläkään, joten ennen kuin joku keksii siihen ratkaisun että saadaan se jotain ymmärtämään, tämä ratkaisu ei tule olemaan ratkaisu.
Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.
Tarkoitatko kuten Waymoa? He ovat jo vuosia ilman kuskia menneet iloisesti. Montako Teslaa kykenee siihen? 0. Eli samassa jamassa oltaisiin.
Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.
Eli kun muut valmistajat sen kykenevät tekemään, miksei Tesla? Miten ne muut, joilla ei sun mielestä pitänyt olla mitään kykenevät siihen? Tesla on jo ilmoittanut vuosia (ja myös ensi vuosiksi) ettei kykene yli L2 tasoon. Eli ollaan vain hienon ADAS-avustimen tasolla. Se on aika kaukana muista.
Ei vastuut ole lillukan varsia. Sertifiointi tarkoittaa vastuun ottamista. Sen takia Elon ei tykkää siitä, se tarkoittaa että pitäisi todentaa järjestelmän oikeasti toimivan.
Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.
Ja miksei? Lidar näyttää tällä hetkellä kaikin puolin teknologisesti paremmalta vaihtoehdolta. Teslahan yrittää jopa itse matkia Lidaria, ilman Lidaria (koska kukaan ei uskalla kertoa Elonille ettei se muuten tule onnistumaan). Teslan ratkaisu ei ole globaalisti skaalautuva, vai miten ajattelit sen nykytiedolla löytävän lumesta sen reitin? Se ei edes näe tietä nykyisin, jos on vähänkin lunta.
Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...
Eikö? No, se on silti yksi kaupunki enemmän kuin mihin Tesla kykenee. Eli tällä hetkellä, sen skaalautuminen on ollut huomattavasti suurempi kuin mihin Tesla kykenee. MobileEye:lla ajetaan muuallakin, XPengit ja vastaavat ajavat Kiinassa omiaan. Miksei Tesla pysty ajamaan
MISSÄÄN ?
On se aina kiva uskoa Elonia, mutta kun ei ole mitään näyttöä että Tesla pystyisi nyt - tai tulevaisuudessakaan mihinkään, mihin sen kilpailijat pystyvät, niin kauanko tätä hypeä pitää katsoa? Ihan oikeasti. Mitä jos hypetettäisiin sitten kun näemme sen valmiin tuotteen - vai meneekö siinä vaiheessa usko?
MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.
MobileEyen vision only on pystynyt ajamaan yksinään jo vuosia, voit kurkata heidän Youtubeltaan. Mutta MobileEye on itsekin todennut, ettei kamerat riitä, vaan pitää saada vertailtua tietoa Lidariin, jotta saadaan luotettavaksi.