Yleistä keskustelua sähköautoista

Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :)
Ihan validin oloinen reissukuvaus tuo on. 60 alueella keskinopeus ei todellakaan ole 60 jos on risteyksiä, liikennevaloja ynnä muuta matkalla. Paremminkin 40 km/h. Lisäksi 80 alueella helposti tulee eteen hetkeksi autoja ja keskinopeus hidastuu. Ja tuo "sakkoraja" termi ei välttämättä tarkoita absoluuttista sakkorajalla ajamista, vaan esim +4-5 yli nopeusrajoituksen silloin kun edessä ei ole ketään. Siihen pätkä hidasta mökkitietä, niin ihan hyvin keskinopeus voi olla tuon 90km/h jos ei täysin raivopäänä aja koko matkaa.

Tuo raivopäänä ajaminen ei kuitenkaan ollut artikkelin pointti, vaan se, että perille pääsi ajamalla ihan normaalia reipasta matkavauhtia.
 
Eipä se ole autonakaan erityisen huono. Ehkä se suurin väärinymmärrys asiassa on, ettei Tesla yritä mikään Mercedes-Benz olla, eikä sitä hinnoittelukaan puolla jos verrataan suoraan vastaaviin saksalaisiin kilpailijoihin.

No eihän niitä erityisen huonoja autoja enää edes olekaan (ainakaan länsimarkkinoilla).

Teslahan onnistui arkipäiväistämään sähköauton, ei mikään pieni saavutus, mutta se on johtanut siihen että enää ei riitä että tekee hyvän sähköauton, pitää tehdä hyvä auto.
 
Mikähän tämän ”pro-sähkis” artikkelin perimmäinen idea ylipäänsä oli, ei ainakaan vedota kansanosaan joka osaa edes auttavasti laskea ja joka itsekin joskus ajanut autoa?

No nähtävästi se ainakin sai aikaan voimakkaan reaktion, joten jossain artikkeli onnistui aika hyvin.

Ja kuten tuossa todettiinkin jo, ei se tarvi sinne 60km/h alueella kuin parit liikennevalot niin keskinopeus sakkaa välittömästi.
 
Ihan jees, että ne ajoi vuosia päin vittua olevilla autoilla, mutta Teslan omistajien mielestä se ei ole ongelma, koska nyt se on korjattu heti pari vuotta myöhemmin.

Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)

Ei ole tullut vastaan yhtäkään täydellistä autoa, ja tuskin ikinä tuleekaan
 
Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)

Ei ole tullut vastaan yhtäkään täydellistä autoa, ja tuskin ikinä tuleekaan
Ehkä suurempi vika on Teslan Octovalve mitkä hajoavat taas tänäkin talvena. Ei näy ulos mutta tuntuu sisälle.

En itsekään usko, että tulee sähköautoa, joka olisi täydellinen koska mentaliteetti on nykypäivänä, että kuluttaja testaa kun se on halvin tapa tehdä testaus.
 
Ehkä suurempi vika on Teslan Octovalve mitkä hajoavat taas tänäkin talvena. Ei näy ulos mutta tuntuu sisälle.

En itsekään usko, että tulee sähköautoa, joka olisi täydellinen koska mentaliteetti on nykypäivänä, että kuluttaja testaa kun se on halvin tapa tehdä testaus.

Tuo on kyllä paha vika, jos eivät ole vielä saaneet toimivaa venttiiliä. Porskutan itse tyytyväisenä sähkökiukaalla
 
Uusien autojen hinnat tuskin laskee, mutta suomessa sähkön hinnan raju nousu, yleinen kustannusten nousu, reipas korkojen nousu jne. aiheuttaa sen, että kalliiden autojen kysyntä/ostajien määrä laskee reilusti ja sitä kautta käytettyjen hintataso laskee väkisin. Monien ihmisten on pakko säästää rahaa muihin tarkoituksiin kuin autoiluun.

Jos autosta on pakko päästä eroon juuri nyt, niin sen joutuu myymään "halvalla". Jos ei juuri nyt ole pakko myydä autoaan, niin kannattaa mielestäni siirtää myymistä vuodella tai kahdella ja toivoa että maailmantilanne paranee sillä aikaa.
 
Uusien autojen hinnat tuskin laskee, mutta suomessa sähkön hinnan raju nousu, yleinen kustannusten nousu, reipas korkojen nousu jne. aiheuttaa sen, että kalliiden autojen kysyntä/ostajien määrä laskee reilusti ja sitä kautta käytettyjen hintataso laskee väkisin. Monien ihmisten on pakko säästää rahaa muihin tarkoituksiin kuin autoiluun.

Jos autosta on pakko päästä eroon juuri nyt, niin sen joutuu myymään "halvalla". Jos ei juuri nyt ole pakko myydä autoaan, niin kannattaa mielestäni siirtää myymistä vuodella tai kahdella ja toivoa että maailmantilanne paranee sillä aikaa.
Juuri näin. Tässä on syytä huomioida, että muualla maailmassa tilanne on eri, mutta voisin kuvitella että Suomessa kalliiden autojen myynti yleisesti tulee yskimään. Pelkästään korot alkaa olemaan jo aika iso potti vuodessa autosta.
 
Erityisesti ihan uusista saksan Model Y performanceista on nyt mennyt. Mikä lie viallinen erä tai muuta vastaavaa. Lisäksi muutamia yksittäisiä tapauksia on näkynyt.

Model Y ryhmässä taisi kyselyn perusteella vajaa 5% toistaiseksi ollu pumppuvikaa, niistä suurin osa noita uusia Saksan performanceja.
 
Ihan validin oloinen reissukuvaus tuo on. 60 alueella keskinopeus ei todellakaan ole 60 jos on risteyksiä, liikennevaloja ynnä muuta matkalla. Paremminkin 40 km/h. Lisäksi 80 alueella helposti tulee eteen hetkeksi autoja ja keskinopeus hidastuu. Ja tuo "sakkoraja" termi ei välttämättä tarkoita absoluuttista sakkorajalla ajamista, vaan esim +4-5 yli nopeusrajoituksen silloin kun edessä ei ole ketään. Siihen pätkä hidasta mökkitietä, niin ihan hyvin keskinopeus voi olla tuon 90km/h jos ei täysin raivopäänä aja koko matkaa.

Tuo raivopäänä ajaminen ei kuitenkaan ollut artikkelin pointti, vaan se, että perille pääsi ajamalla ihan normaalia reipasta matkavauhtia.
No nähtävästi se ainakin sai aikaan voimakkaan reaktion, joten jossain artikkeli onnistui aika hyvin.

Ja kuten tuossa todettiinkin jo, ei se tarvi sinne 60km/h alueella kuin parit liikennevalot niin keskinopeus sakkaa välittömästi.
Teillä ei kyllä ole mitään hajua mittasuhteista (ja maaseudusta..
1) jos muutetaan nopeudet 30/70/100 (sama 5%/10%/85% jako) niin ollaan 93,5 tasossa, siihen sakkoraja 9 päälle on vieläkin 100.
2) Tuo 80 pätkä on siellä maaseudulla kuvauksen mukaan, voin luvata että 250km päässä hesasta siellä ”ei liiku kukaan” 22:00-23:00 paikkeilla eli muut ei matkaa merkittävästi hidasta. Eikä siellä ole 60 alueella myöskään valoja :).
3) yleensä mökkitien matka 1-2km on kokonaisuuteen nähden merkityksetön 99% varmasti sen pääsee 30 kymppiä, tarvii kävellä että sillä on vaikutusta 300km ajossa.

Toisin sanoen tuohon ”karvan alle” 90 vauhtiin kuvauksen mukaisella tieprofiililla ei pääse kuin ajamalla ”helvetin hiljaa”, ollaan todella kaukana artikkelin sakkorajasta ja kirsikkana kakussa jos olisi ajettu edes vähän lujempaa eli ”normaalisti” niin akku olisi ollut kaput enne mökkiä :).
 
Eli rajoitukset painotettuna 5/10/85%==96km/h ja tohon sakkoraja (9-3) päälle tekee 105km/h teoreettiseksi nopeudeksi. Samat 96 tulee jos vedetään vaan 20/80% 80&100 nopeudet.
Tässä ei nyt otettu kantaa onko rajoitusten osuus ajallisesti vai pituudelta tuo 5/10/85%, mutta eiköhän yleensä viitata pituuksiin. Tuo laskemasi painotettu keskinopeus on ajallisen osuuden mukaan laskettu, ja sillä tulee keskinopeudeksi korkeampi, kuin jos se olisi rajoitusalueiden pituuden mukaan laskettu.

Kärjistettynä:

Matkasta ajallisesti 50% on 50km/h rajoitus ja 50% 100km/h rajoitus -> keskinopeus on 0,5*50km/h + 0,5*100km/h = 75km/h.

Matkan pituudesta 50% on 50km/h rajoitus ja 50% 100km/h rajoitus -> keskinopeus on 1/((0,5/50km/h)+(0,5/100km/h)) = 66km/h.

Auton tietokonehan laskee keskinopeuden käytetyn ajan ja ajetun matkan mukaan, eli jälkimmäistä laskukaavaa vastaavasti. Lisäksi, jos reissun pituus oli 270km ja aikaa meni 3h9min, niin jo 6min viivästystä koko matkalla laskee keskaria 3km/h. Se, että taajamaosuus on mitätön ei tarkoita, että se voidaan ajaa 60km/h pysähtymättä läpi. Mullakin on motarille vaan 1km matkaa, mutta matkalla sinne on 10 risteystä, missä 5 liikennevalot ja lopuissa väistämisvelvollisuus.

Pituuden ja rajoitusten mukaan laskettuna matkaan pitäisi mennä aikaa (teoreettinen minimi):

0,05*270/60+0,1*270/80+0,85*270/100=2,8575h. Tähän edes se 6min ylimääräistä pysähtelyä, eli 0,1h, niin ollaan melkein 3h lukemissa.

Oli myös puhe maantiematkasta, ei motarista. Eli vaikka tavoite on ajaa sakkorajalla, niin edessä voi olla hitaampi ohitettavia laskemassa keskaria.

Eli en nyt ihan vielä tän tiedon valossa sanoisi, etteivätkö tosiaan ajelleet sakkorajalla sen ollessa mahdollista. Ainakaan en sanoisi, että hidastelivat perille päästäkseen. Lisäksi rajoitusten suhteet oli arvioituja. Niiden perusteella lasketuista teoreettisista maksimikeskareista jäämistä ei oikein voi pitää minään vedenpitävänä todisteena mistään. Ne muutamat taajamassa hukatut minuutit laskee aika reippaasti keskaria.
 
Viimeksi muokattu:
En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
 
Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.

Ei, FSD ei ole lähentynyt valmista missään vaiheessa. Vaikka sille opettaisi kuinka paljon dataa, se ei pysty oppimaan ajattelemaan. Tesla ei ole pystynyt näyttämään että se olisi mahdollista näin edes teorian tasolla, eikä kukaan muukaan. Eikä ole mitään kuvitelmaa kenelläkään enää, että se tulisi onnistumaankaan.

Todennäköisemmin jossain vaiheessa Tesla joutuu aloittamaan alusta, koska tämä lähestymistapa ei riitä.

Oma Teslani kaiken tuon valtavan tiedon jälkeenkin luulee lämpöpumppuani rekaksi. Omalla kotipihallani. Siihen on ihan järkevä syykin, tuollaisella neuro-opetuksella se oppii tunnistamaan asioita, jotka näyttävät samankaltaisilta - mutta se ei ymmärrä niiden kontekstia tai mitä se oikeasti on tunnistanut. Tätä ei AI-ympäristöissä ole nimittäin kyetty ratkomaan vieläkään, joten ennen kuin joku keksii siihen ratkaisun että saadaan se jotain ymmärtämään, tämä ratkaisu ei tule olemaan ratkaisu.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.

Tarkoitatko kuten Waymoa? He ovat jo vuosia ilman kuskia menneet iloisesti. Montako Teslaa kykenee siihen? 0. Eli samassa jamassa oltaisiin.

Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.

Eli kun muut valmistajat sen kykenevät tekemään, miksei Tesla? Miten ne muut, joilla ei sun mielestä pitänyt olla mitään kykenevät siihen? Tesla on jo ilmoittanut vuosia (ja myös ensi vuosiksi) ettei kykene yli L2 tasoon. Eli ollaan vain hienon ADAS-avustimen tasolla. Se on aika kaukana muista.

Ei vastuut ole lillukan varsia. Sertifiointi tarkoittaa vastuun ottamista. Sen takia Elon ei tykkää siitä, se tarkoittaa että pitäisi todentaa järjestelmän oikeasti toimivan.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.

Ja miksei? Lidar näyttää tällä hetkellä kaikin puolin teknologisesti paremmalta vaihtoehdolta. Teslahan yrittää jopa itse matkia Lidaria, ilman Lidaria (koska kukaan ei uskalla kertoa Elonille ettei se muuten tule onnistumaan). Teslan ratkaisu ei ole globaalisti skaalautuva, vai miten ajattelit sen nykytiedolla löytävän lumesta sen reitin? Se ei edes näe tietä nykyisin, jos on vähänkin lunta.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...

Eikö? No, se on silti yksi kaupunki enemmän kuin mihin Tesla kykenee. Eli tällä hetkellä, sen skaalautuminen on ollut huomattavasti suurempi kuin mihin Tesla kykenee. MobileEye:lla ajetaan muuallakin, XPengit ja vastaavat ajavat Kiinassa omiaan. Miksei Tesla pysty ajamaan MISSÄÄN ?

On se aina kiva uskoa Elonia, mutta kun ei ole mitään näyttöä että Tesla pystyisi nyt - tai tulevaisuudessakaan mihinkään, mihin sen kilpailijat pystyvät, niin kauanko tätä hypeä pitää katsoa? Ihan oikeasti. Mitä jos hypetettäisiin sitten kun näemme sen valmiin tuotteen - vai meneekö siinä vaiheessa usko?

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.

MobileEyen vision only on pystynyt ajamaan yksinään jo vuosia, voit kurkata heidän Youtubeltaan. Mutta MobileEye on itsekin todennut, ettei kamerat riitä, vaan pitää saada vertailtua tietoa Lidariin, jotta saadaan luotettavaksi.
 
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D

Joo, meneehän se pois päältä nykyisin melkein oikein (en saanut äskeisellä reissulla kuin parit pitkien väläytykset vastaantulijoilta). Mutta ei se mene päälle edelleenkään oikein. Kun tulee valaistu tieosuus, niin pitkät menevät päälle, ilmeisesti kamerat vihdoin näkevät että nyt voi käyttää pitkiä (tai jotain muuta täysin idioottimaista) ja kun autot menevät ovat menneet ohi, niin siltä menee joku 5s että saa ne pitkät päälle.

Samoin jos valoni ovat ulkokaarteeseen ja sisäkaarteesta tulee auto (johon valokeila ei osuisi) kilometrin päässä, niin valot menevät pois. Eli heti kun se kuvittelee näkevänsä jossain auton, niin pitkät pois. Ei ilmeisesti tunnista etäisyyksiä tai sijainteja ollenkaan. Eli kyllä näissä vielä tekemistä on, mutta onhan se vihdoin vuosien jälkeen edes vähän parantunut.

Sääli että loskakelissä piti ottaa vakkari pois, kun pyyhki muuten monsuuni asetuksella ikkunaa pois puolet matkasta tehden siitä vain likaisemman. Mutta sainhan mä puolet matkasta käyttää vakkaria ja vain 10-20 kertaa tuli haamujarrut. Noh, elämä on. Ehkä ajan vain kauniilla säällä.
 
Toi on aika pieni vika, verrattaen tuolla Teslan vieressä olevaan vaggilaiseen sähkäriin jonka infotainmentti ei käynnisty joka toisella ajokerralla. Se ei korjaannu valoviiksen näpäytyksellä. Sanoisin että se on aika päin vittua. Mitä tässä on autoja testaillut niin pienempi paha on se että piti välillä sammuttaa itse pitkät vs se että ei pääse liikkeelle lainkaan (esim. ID4...)
Kanssa-autoilijat sokaiseva vika ei ole "aika pieni" vaan ihan vitunmoinen moka. Ei tuollaista paskaa olisi ikinä saanut päästää betatestattavaksi maantielle. Hyvä jos nyt on sentään fiksattu, aika näyttää.

e: Jahas, burmanmin kommentin perusteella näyttää siltä, että ei tarvitse olla kovin toiveikas.
 
Viimeksi muokattu:
Kanssa-autoilijat sokaiseva vika ei ole "aika pieni" vaan ihan vitunmoinen moka. Ei tuollaista paskaa olisi ikinä saanut päästää betatestattavaksi maantielle. Hyvä jos nyt on sentään fiksattu, aika näyttää.

e: Jahas, burmanmin kommentin perusteella näyttää siltä, että ei tarvitse olla kovin toiveikas.

Ei ne pitkät sokaise kun sammuttaa ajoissa. Aikaisemmin piti itse räplätä viikseä, nykyään hyvin harvoin. Vain rekat ovat ongelma kun tulevat mäen takaa ja äärivalot ovat himmeät/olemattomat. Silloin otan pitkät pois ettei sokaise rekkakuskia. Samaa tapahtui ID4 matriisien kanssa joten siitä ei olla pääsemässä eroon vielä hetkeen.

E: on se jännä että burmani kituuttaa vielä teslalla kun tuntuu olevan niin perkuleesti ongelmia, itse olisin vaihtanut pois jo aikaa sitten. Itsellä oli toisaalta ID4:n kanssa enemmän ongelmia viikon aikana kuin teslan kanssa 90tkm aikana, joten eipä se vaihtamalla välttämättä parane.
 
Ei ne pitkät sokaise kun sammuttaa ajoissa. Aikaisemmin piti itse räplätä viikseä, nykyään hyvin harvoin. Vain rekat ovat ongelma kun tulevat mäen takaa ja äärivalot ovat himmeät/olemattomat. Silloin otan pitkät pois ettei sokaise rekkakuskia. Samaa tapahtui ID4 matriisien kanssa joten siitä ei olla pääsemässä eroon vielä hetkeen.
Pistänkin tähän tuohon äsköiseen editoimani kommentin:
Ja viitaten valoviiksen näpäytykseen, niin perässä ajaessaan nuo rikkinäiset pukkaavat sivupeileihin stroboa siinä määrin, että se on ihan sietämätöntä. Tuota lienee vähääkään "torkkuvan" tesla-kuskin hankala havaita.

Model 3 on ihan omassa luokassaaan tässä ongelmassa, jos on sellainen yksilö, jossa se ongelma esiintyy.
 
E: on se jännä että burmani kituuttaa vielä teslalla kun tuntuu olevan niin perkuleesti ongelmia, itse olisin vaihtanut pois jo aikaa sitten. Itsellä oli toisaalta ID4:n kanssa enemmän ongelmia viikon aikana kuin teslan kanssa 90tkm aikana, joten eipä se vaihtamalla välttämättä parane.

Auton vaihtaminen onkin niin helppoa nykyisin. Kukaan ei halua vaihdossa käytettyä Teslaa ja uutta saisi odotella vuoden.
 
nuo rikkinäiset pukkaavat sivupeileihin stroboa siinä määrin, että se on ihan sietämätöntä.

Eli takana oleva vilkuttelee pitkiä jatkuvasti? Tämä saattaa olla ihan kuskin tekosia jos matelet edessä. Edes vanhalla softalla en muista että olisi pitänyt automaatilla pitkiä päällä jos edessä on edes kilsan päässä olevan auton punaiset takavalot, se otti siinä tapauksessa hyvinkin herkästi pitkät pois. Nyt kuulostaa että vikana on joku muu kuin teslan softa :D
 
Tässä ei nyt otettu kantaa onko rajoitusten osuus ajallisesti vai pituudelta tuo 5/10/85%. Tuo laskemasi painotettu keskinopeus on ajallisen osuuden mukaan laskettu, ja sillä tulee keskinopeudeksi korkeampi, kuin jos se olisi rajoitusalueiden pituuden mukaan laskettu.
0,05*270/60+0,1*270/80+0,85*270/100=2,8575h. Tähän edes se 6min ylimääräistä pysähtelyä, eli 0,1h, niin ollaan melkein 3h lukemissa.
Luurilla kun räveltää niin vähän oikaisin (olisi varmaan pitänyt mainita, ero on muuten 1,5km/h ja 3min). Laskin siis simppelisti ja nopeasti päässä 60/20+80/10+0,85*100 eli 3+8+85. Tosta tulee 2,81h

Tosta sun yhtälöstä 270 voidaan ottaa irti jolloin saadaan ”lähes sama loppuosa” 270*(0,05/60+0,1/80+0,85/100)

En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
Jos pk-seudulta lähtee (lue vinkit lähdöstä ja kehätien -15 asteesta) ja 100 rajoitusta on 85% matkasta niin vaihtoehtoja ei ole kuin motari tuolle satkun pätkälle. Toinen vaihtoehto on sitten joku oulun ”kehätie” mutta ei sieltä ymmärtääkseni pääse 27 kilsan ajolla 100 rajoituksille. 4 tielläkään heti oulusta alaspäin ei taida olla kuvaukseen sopivaa pätkää (ja oulussa ei liene kehätietä). Ja jos skutsissa tuo nyt on suoritettu niin ei siellä ko. kellonaikaan muut menoa hidasta vaikka olisi 1 kaistainen 100 alue.

Edelleenkään ei tonmosia ”random” hidasteita ainakaan itsellä tule vastaa kuin ihan murto-osasta matkoja ja hidasteen kesto eteen sattuessa olematon, 1 min (levi-espoo pätkällä se oli paljon enemmän (mutta oli se lumimyrskykin ”poikkeukselline” ja koska matka oli pitkä niin se haittasi ”vähemmän”).

Itse ajoin ”just maaliskuussa” levi-espoo 100km/h vauhdilla (alle päiväsakkorajan :)) ja roi-kemi välistä iso osa piti ajaa 60 koska vitullinen lumimyräkkä ja bussi edessä ja muuta liikennettä melko kohtuullisesti klo 1400 paikkeilla sunnuntaina ja näkyvyys melko nolla. Osan perseily jatkui vielä vähän liukkaalla kemi-oulu välilläkin mutta nämä ei enää vaikuttanut merkittävästi matka-aikaan :).

Kesällä nyt ajaa 100 keskaria ”kohtuullisella vaivalla” jopa 2-tiellä puhumattakaan jos matkasta on 85% motaria, talvella siinä 2-tiellä pääsee puolestaan 90 keskaria :). Olennaista on vaan yksinkertaisesti ohittaa kaikki ja mielellään per heti eli autoja saa olla kunhan niitä ei ole _molempiin suuntiin_ reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Luurilla kun räveltää niin vähän oikaisin (olisi varmaan pitänyt mainita, ero on muuten 1,5km/h ja 3min). Laskin siis simppelisti ja nopeasti päässä 60/20+80/10+0,85*100 eli 3+8+85. Tosta tulee 2,81h

Tosta sun yhtälöstä 270 voidaan ottaa irti jolloin saadaan ”lähes sama loppuosa” 270*(0,05/60+0,1/80+0,85/100)

Jos pk-seudulta lähtee (lue vinkit lähdöstä ja kehätien -15 asteesta) ja 100 rajoitusta on 85% matkasta niin vaihtoehtoja ei ole kuin motari tuolle satkun pätkälle. Toinen vaihtoehto on sitten joku oulun ”kehätie” mutta ei sieltä ymmärtääkseni pääse 27 kilsan ajolla 100 rajoituksille. 4 tielläkään heti oulusta alaspäin ei taida olla kuvaukseen sopivaa pätkää (ja oulussa ei liene kehätietä). Ja jos skutsissa tuo nyt on suoritettu niin ei siellä ko. kellonaikaan muut menoa hidasta vaikka olisi 1 kaistainen 100 alue.

Edelleenkään ei tonmosia ”random” hidasteita ainakaan itsellä tule vastaa kuin ihan murto-osasta matkoja ja hidasteen kesto eteen sattuessa olematon, 1 min.

Itse ajoin ”just maaliskuussa” levi-espoo 100km/h vauhdilla (alle päiväsakkorajan :)) ja roi-kemi välistä iso osa piti ajaa 60 koska vitullinen lumimyräkkä ja bussi edessä ja muuta liikennettä melko kohtuullisesti klo 1400 paikkeilla sunnuntaina ja näkyvyys melko nolla. Osan perseily jatkui vielä vähän liukkaalla kemi-oulu välilläkin mutta nämä ei enää vaikuttanut merkittävästi matka-aikaan :).

Kesällä nyt ajaa 100 keskaria ”kohtuullisella vaivalla” jopa 2-tiellä puhumattakaan jos matkasta on 85% motaria, talvella siinä 2-tiellä pääsee puolestaan 90 keskaria :). Olennaista on vaan yksinkertaisesti ohittaa kaikki ja mielellään per heti eli autoja saa olla kunhan niitä ei ole _molempiin suuntiin_ reilusti.

Itsekin käynyt tässä useamman kerran lapissa, ja kyllä nyt talvella puhtaasti ajoaikaan tuli yli tunti lisää verrattuna alkusyksyyn.
 
Eli takana oleva vilkuttelee pitkiä jatkuvasti? Tämä saattaa olla ihan kuskin tekosia jos matelet edessä. Edes vanhalla softalla en muista että olisi pitänyt automaatilla pitkiä päällä jos edessä on edes kilsan päässä olevan auton punaiset takavalot, se otti siinä tapauksessa hyvinkin herkästi pitkät pois. Nyt kuulostaa että vikana on joku muu kuin teslan softa :D
Tyhjällä 1-tiellä? Ja hän vasemmalla kaistalla 0,01 km/h nopeuserolla ohittaa jonkun 10 km, että pääsee edes rinnalle. Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.

e: Tämä siis yksi kerta joka oli pahin. Valitettavasti ei ole lähellekään ainut kerta, 1-tie on täynnä model 3:sia (joiden lampuissa on jotain mätää). Muiden mallien kanssa ei ole ollut ongelmia, korkeintaan bongaa teslaksi siinä kohtaa jos menee ohi.
 
En itsekään löytänyt artikkelista mainintaa moottoritiestä. Vaikka koko ajosuorite olisi tehty 100km/h rajoitusalueella, jää keskinopeus auttamatta alle sen 100km/h. Matkalla tulee epäilemättä vastaan hitaita kuorma-autoja, rekkoja, traktoreita. Sellainen kun jää eteen yksikaistaisella osuudella joka on varustettu keskikaiteella, keskinopeus laskee alle sen sadan aika nopeasti. Ja sinne se jää ellei riko tieliikennelakia.

Muita hidastavia tekijöitä on myös kuten tietyöalueet, onnettomuudet.

Kesälläkin vaatii työtä ja tuuria että saa keskinopeuden sinne satasen tuntumaan maantiellä, talvella se on mahdotonta.
Käsittääkseni suurin osa oli moottoritietä ja jossain Jämsää lähestyessä "pelkkää" ohituskaistallista maantietä. Eli ei noi sun jutut ihan valideja tähän juttuun sovi. Toi ajettiin iltamyöhään ilmwn muuta liikennettä. Mutta yleisesti juuri mainitsemasi asioiden takia korkealla keskinopeudella matkaa ajava joutuu ohittelemaan ja kulutus tahtoo kasvaa testiajoja huomattavasti korkeammaksi.

Klikkiotsikosta ja iltapaskatyylisestä jutusta johtuen, itse en juuri jaksanut provosoitua. Tarpeeksi panostamalla kyseisellä autolla onnistuu (aggregaatti peräkontissa varavirtana) 267 km mökkimatka rauhallisesti ajaen siitä huolimatta että sää käy 15 pakkasasteen tuntumassa. Ihan validia iltaroskatason tietoa ihmisille jotka mökkeilevät 150 - 200 km säteellä.
 
Tyhjällä 1-tiellä? Ja hän vasemmalla kaistalla 0,01 km/h nopeuserolla ohittaa jonkun 10 km, että pääsee edes rinnalle. Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.

10 kertaa sekunnissa kuulostaa kyllä kuskin tekosilta, tesla ei laita pitkiä heti takaisin päälle, vaan se odottaa pari sekuntia.


Käsittääkseni suurin osa oli moottoritietä ja jossain Jämsää lähestyessä "pelkkää" ohituskaistallista maantietä. Eli ei noi sun jutut ihan valideja tähän juttuun sovi. Toi ajettiin iltamyöhään ilmwn muuta liikennettä. Mutta yleisesti juuri mainitsemasi asioiden takia korkealla keskinopeudella matkaa ajava joutuu ohittelemaan ja kulutus tahtoo kasvaa testiajoja huomattavasti korkeammaksi.

Klikkiotsikosta ja iltapaskatyylisestä jutusta johtuen, itse en juuri jaksanut provosoitua. Tarpeeksi panostamalla kyseisellä autolla onnistuu (aggregaatti peräkontissa varavirtana) 267 km mökkimatka rauhallisesti ajaen siitä huolimatta että sää käy 15 pakkasasteen tuntumassa. Ihan validia iltaroskatason tietoa ihmisille jotka mökkeilevät 150 - 200 km säteellä.

Itse juuri ajelin jämsän seudulla, siellä on kyllä tietyö (siltatyö?) joka hidastaisi tuota keskinopeutta. Ties vaikka olisi tullut artikkelin kirjoittelija vastaan :D Ja jämsän seudulla on pikalatureita hyvinkin aseteltuna, jopa 150kW+ joten jo kusitauolla matkanteko jatkuu mukavasti jopa pieniakkuisella autolla.
 
Näitä samanlaisia tyyppejä on Facebook ryhmät pullollaan, jotka joko :
A. omistavat Teslan, mutta ainut ulosanti on kuinka perseellään kaikki on
B. Eivät ole koskaan omistaneet saati ajaneet, mutta osallistuvat keskusteluihin kuitenkin kertoen kuinka perseellään kaikki on

Unohdit ryhmän D:

D. Ihmiset, jotka törmäävät ongelmiin, mutta eivät kehtaa myöntää, koska maksoivat autosta paljon.

Näitä tyyppejä vasta Tesla kuskeista löytyykin.
 
Nyt vasta tajusin että mySkoda ohjelmalla pystyy tekemään reittisuunnittelua pidemmällekin matkalle. Osaa vielä fiksusti ottaa autosta sen hetkisen varaustason huomioon. Taustalla ilmeisesti toimii ABRP.

Koska mikään ei ole täydellistä niin tuo näyttäisi aina laskevan sen varaan että perillä on laturi eikä tuota voi muuttaa. Reittiä ei myöskään ainakaan iphonesta saanut siirrettyä mihinkään eli muistivihkoa vaatisi seuraksi.
 
10 kertaa sekunnissa kuulostaa kyllä kuskin tekosilta, tesla ei laita pitkiä heti takaisin päälle, vaan se odottaa pari sekuntia.
Älä nyt jaksa, ei kukaan vilkuttele kymmentä kilometria putkeen ja softa selkeästi arpoi matriisejaan siellä lampussa.
 
Itsekin käynyt tässä useamman kerran lapissa, ja kyllä nyt talvella puhtaasti ajoaikaan tuli yli tunti lisää verrattuna alkusyksyyn.
Varmasti (tai riippuu tietysti myös mistä lähtee), kannattaa myös huomioida että talvella on paljon helpompaa ajaa yli nopeusrajoitusten ”ideaalisen keskinopeuden” kuin kesällä, itse sanoisin että kesällä pääsee vain (jos yrittää sakkoja edes joltain osin vältellä) 10km/h keskimäärin nopeammin vaikka ”isolta osin” rajoitus nousee 80->100 (niitä 80 pätkiä on vaan kesälläkin nykyään paljon).

Mutta nyt puheissa oli artikkeli ja sen kuvaama nopeusprofiili sekö ilmoitettu erikseen että ajettiin myöhään illalla. Minun mielestäni tuo yhtälö ei vaan täsmää mitenkään perin ja laturi olisi kirjoittajaa kutsunut mikäli ”sakkorajalla” olisi ajettu eli lähes 30min nopeammin. Itse veikkaan että tuo 100 alue on ajettu hiljaa.
 
Älä nyt jaksa, ei kukaan vilkuttele kymmentä kilometria putkeen ja softa selkeästi arpoi matriisejaan siellä lampussa.

En ole kyllä itsekään tuota efektiä nähnyt. Mielestäni se on aika hidas vaihtelemaan pitkät päälle, joten omituista jos se jossain tilanteessa kykenisi sen tekemään nopeasti (tai vieläpä strobovauhdilla). Kyllähän se teoriassa, kuten niissä valoshow-featureissa olisi kykeneväinen, mutta tietääkseni sitä ei ajossa sentään saa päälle.
 
Vaikea hahmottaa vain tuota tilannetta, kun ei ole tullut vastaan. Olisiko dashcamista jotain havainnollistavaa videota?
Googlella näköjään löytyy ihan tekstiäkin (kohta 2 kuulostaa sopivalta):
 
En ole kyllä itsekään tuota efektiä nähnyt. Mielestäni se on aika hidas vaihtelemaan pitkät päälle, joten omituista jos se jossain tilanteessa kykenisi sen tekemään nopeasti (tai vieläpä strobovauhdilla). Kyllähän se teoriassa, kuten niissä valoshow-featureissa olisi kykeneväinen, mutta tietääkseni sitä ei ajossa sentään saa päälle.
Ei se ole on/off vaan pikemminkin suuntaus muuttuu. Kuvittele tuijottavasi kirkasta taskulamppua, jota joku idiootti heiluttelee sun naamalle ja pois. Hyvin samankaltaista kuin jotkut vastaantulevat matriisivalot, jotka ei syystä taikka toisesta havaitse ihan oikein missä vastaantulija menee.
 
Googlella näköjään löytyy ihan tekstiäkin (kohta 2 kuulostaa sopivalta):

Tuosta ei nyt sitä tahtia oikein selviä, olen edelleen hyvin epäileväinen tuohon 10Hz taajuuteen, kun itse en ole kokenut valojen menevän takaisin päälle ennen kuin pari sekuntia on kulunut.

Ei se ole on/off vaan pikemminkin suuntaus muuttuu. Kuvittele tuijottavasi kirkasta taskulamppua, jota joku idiootti heiluttelee sun naamalle ja pois. Hyvin samankaltaista kuin jotkut vastaantulevat matriisivalot, jotka ei syystä taikka toisesta havaitse ihan oikein missä vastaantulija menee.

Tämä kuulostaa hyvin omituiselta, onko siis että tämä on tapahtunut kerran vai jokaisen kolmosen kohdalla? Matriisiominaisuus tietääkseni ei ole edes käytössä muussa kuin siinä valoshow hommassa vielä. Joku korjaa jos olen väärässä, itsellä normi umpiot.

Varmasti (tai riippuu tietysti myös mistä lähtee), kannattaa myös huomioida että talvella on paljon helpompaa ajaa yli nopeusrajoitusten ”ideaalisen keskinopeuden” kuin kesällä, itse sanoisin että kesällä pääsee vain (jos yrittää sakkoja edes joltain osin vältellä) 10km/h keskimäärin nopeammin vaikka ”isolta osin” rajoitus nousee 80->100 (niitä 80 pätkiä on vaan kesälläkin nykyään paljon).

Mutta nyt puheissa oli artikkeli ja sen kuvaama nopeusprofiili sekö ilmoitettu erikseen että ajettiin myöhään illalla. Minun mielestäni tuo yhtälö ei vaan täsmää mitenkään perin ja laturi olisi kirjoittajaa kutsunut mikäli ”sakkorajalla” olisi ajettu eli lähes 30min nopeammin. Itse veikkaan että tuo 100 alue on ajettu hiljaa.

Itselle tuo ei kuulosta kovin epäuskottavalta, Huyndaissa mittarikin varmaan heittää sen 3-5 vähintään. Google mapsi sanoo 267km matkan ajaksi 2h55min - 3h2min kun lähtee pk seudulta ja menee jämsän suuntaan.
 
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.

Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.

Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.

Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).

Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.

Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.
 
Tämä kuulostaa hyvin omituiselta, onko siis että tämä on tapahtunut kerran vai jokaisen kolmosen kohdalla? Matriisiominaisuus tietääkseni ei ole edes käytössä muussa kuin siinä valoshow hommassa vielä. Joku korjaa jos olen väärässä, itsellä normi umpiot.

Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.
 
Teslan softa ei ymmärtänyt hevon vattua, että siihen etuoikealla olevaan autoon ei voi kokeilla 10 krt/s voiko pitkät laittaa päälle. Pitkät päälläkin olisi ollut parempi kuin se strobo.

Hystereesi puuttuu toteutuksesta? Toyotalla taas auto jää turhan kauan odottelemaan kun vastaantuleva ajaa ohi ja tie on tyhjä. Kymmeniä metrejä ajetaan lyhyillä.
 
Hystereesi puuttuu toteutuksesta? Toyotalla taas auto jää turhan kauan odottelemaan kun vastaantuleva ajaa ohi ja tie on tyhjä. Kymmeniä metrejä ajetaan lyhyillä.

Ei, saman odottelun tekee ainakin mun Model 3 (kuten aiemmin totesin, eli siinä mielestäni olisi vielä korjattavaa).
 
Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.
Ihan sama mikä siinä vikana oli, mutta täysi katastrofi se kuitenkin oli. Tämä yksi oli selkeästi pahempi kuin muut, toki idiootti kuskikaan ei varmaan auttanut (viitaten siihen kilometritolkulla rinnanajoon). Pitkät päällä, suuntaus päin persettä, paskainen lamppu? Kai silläkin strobon saa aikaiseksi? Softan tekemältä muuttelulla se minusta eniten näytti. Joka tapauksessa nämä uudet valot, mitkä äskettäin näin, vaikutti tyystin erilaiselta (ja miellyttävältä vaikka hidastetöyssyssä suuntaus nousikin).

e: Ja HengaHoxille tiedoksi, että ei varmaan kannata jumittua siihen 10 krt/s arvoon. Kunhan oli nopeaa strobomaista välkyntää.
 
Ei ole matriisiominaisuutta, joten samaa ihmettelin. Oiskohan umpio ollut vaan rikki, joku kontaktivirhe joka tiputtelee osan pois? Onhan noihin vettä joillakin kertynyt, miksei sitten oikosulkujakin.

Jos ei teslakuski ole osoittanut mieltään niin tämä on varmaan todennäköisin, joku valmistusvirhe/kontaktihäiriö/kosteushäiriö. Vielä ole moista todistanut joten paha sanoa. Tyyppiviasta en kuitenkaan puhuisi jollaiseksi kvarkki sen ilmeisesti mieltäisi.

E:
(ja miellyttävältä vaikka hidastetöyssyssä suuntaus nousikin).

Nyt kyllä menee epäilyn alle todistajan pätevyys. Eihän mikään auto pidä valoja samaan kulmaan suunnattuna jos auton kulma muuttuu. Tämähän olisi katastrofi kun ajaa missään muualla kuin tasaisella maalla
 
Jos ei teslakuski ole osoittanut mieltään niin tämä on varmaan todennäköisin, joku valmistusvirhe/kontaktihäiriö/kosteushäiriö. Vielä ole moista todistanut joten paha sanoa. Tyyppiviasta en kuitenkaan puhuisi jollaiseksi kvarkki sen ilmeisesti mieltäisi.
Model 3 valot toimii päin persettä on kyllä ymmärtääkseni ihan todistettu tyyppivika, johon itse sanoit teslan julkaiseen päivityksen. Sä nyt jumittauduit tähän yksittäiseen tilanteeseen, joka oli selkeästi pahin. Jos siinä autossa oli matriisit, niin helpostihan joku pikku-elon sinne on bugin koodannut vähän arpomaan niitä elementtejä? Sä voit nyt vapaasti valita, että onko vika tesloissa vai teslakuskeissa, jotka ei autonsa valoja osaa käyttää, mutta model 3:t kyllä olen kironnut useamman kerran. Y:t vaan lipuu ohi.
Nyt kyllä menee epäilyn alle todistajan pätevyys. Eihän mikään auto pidä valoja samaan kulmaan suunnattuna jos auton kulma muuttuu. Tämähän olisi katastrofi kun ajaa missään muualla kuin tasaisella maalla
Näytäpä kuule mulle auto, jossa valot ei jyrkässä töyssyssä välähdä. Vapaasti saat olla teslafani, mutta joku raja paskanpuhumiseen kiitos.
 
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.

Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.

Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.

Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).

Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.

Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.
Onkos tuohon joku järkevä selitys miksi Suomessa esim. Ionityt on minuuttihinnalla ja vaikka Ruotsissa taas kWh?

Olisi tuossa ionityn asema 10km kotoa mutta tuo minuuttihinta vähän epäilyttää. Ehkä pitäisi ennen kotiin menoa ladata siitä sen aikaa kun yli 100kW auto suostuu ottamaan. Eli ei montaa minuuttia jos ollenkaan.
 
Näytäpä kuule mulle auto, jossa valot ei jyrkässä töyssyssä välähdä. Vapaasti saat olla teslafani, mutta joku raja paskanpuhumiseen kiitos.

Nimenomaan, itse valitit että häikii kun menee töyssystä. Itse argumentoin että kaikki autot näin tekee. Nyt sulla on jotkut sysimustat lasit päässä ja kiehut vihasta ihan turhaan.
 
Itselle tuo ei kuulosta kovin epäuskottavalta, Huyndaissa mittarikin varmaan heittää sen 3-5 vähintään. Google mapsi sanoo 267km matkan ajaksi 2h55min - 3h2min kun lähtee pk seudulta ja menee jämsän suuntaan.
Google-maps laskee ajan ”just eikä melkein” tasan rajoituksen mukaan - mahdolliset hidasteet. Koska sakkorajalla ajetaan ~10% ”lujempaa” niin tosta arvioajasta saa höylätä about 20min pois. Nythän tuo artikkeli ei päässyt edes tuohon googlen max. aikaan eli voi puhua senkin puolesta ”kohtuullisesta suorituksesta”. Omat ajot ainakin menee ”aina” selkeesti alle noiden karttasoftien ’arvioiden’

Tietysti jos artikkelin logiikka on 5km/h mittarivirhe ja poliisin 6km/h toleranssi ja tällä logiikalla ajetaan hyndain mittariin 106 niin tuo voi olla mahdollista, ainoa vaan että viranomainen mittaa sun vauhdiksi 98 eli se siitä sakkorajasta (ja latauksen riittävyydestä). Lisäksi varmaan pitänyt nussia kiitettävä määrä muutaman hitaamman takana vailla ohitusaikeita.

Mutta tämä tästä, alkaa ajautuun sivuun sähkistopikista. Voi vaan kuvitella kuinka vittumainen tilanne on jos ”heti” lähtiessä rangea on +20km sillä eihän tuo marginaali riitä kuin parin ylimääräisen rekan ohittamiseen reippaalla vedolla.
 
Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.
Tässä pitää toki huomioida se myös, että akkua lämmitetään myös siellä ABC:n laturilla kun sinne tulee kylmällä akulla. Eli akun esilämmityksellä se lämmitykseen kuluva energia hukataan ajaessa, mutta kylmällä akulla laturille tullessa se energia hukataan sen latauksen yhteydessä kun akkua lämmitetään. Ero on siinä, että esilämmitetyllä akulla lataustapahtuma on paljon nopeampi.

Lisäksi minulla on sellainen käsitys, että Teslan LFP-akulla tuo laturilla lämmittäminen on vähän erilaista kuin muilla akkutyypeillä. Eli "perinteisellä akulla" kun kylmällä akulla menee laturille, niin lataus aluksi on hidasta, mutta sitä mukaa kun akku lämpenee niin latausnopeus paranee. Mutta LFP-akulla meneekin niin, että kun kylmällä akulla menee laturille, niin latausnopeus ei oikeastaan nouse vaikka akku lämpiää, vaan latausnopeus pysyy aikalailla viivasuorana.

Olen itse tämän viileän akun latauskäyrän havainnut omissa latauksissa ja pannut merkille Teslabjörnin muutamissa talvivideoissa, mutta voin toki olla väärässäkin kun en itse ole paljoa kerinnyt pikalatureilla asiaa testailemaan. LFP-akkuhan antaa erilaisen latauskäyrän myös riippuen siitä, että millä latausasteella laturille tulee. Nämä "erikoiset" latauskäyrät varmaan liittyvät jollain tavalla tuohon LFP-akun tasaiseen jännitekäyrään, joka hankaloittaa BMS:n akun todellisen varauksen päättelyä.

Mutta oli miten oli, niin jokatapauksessa olen sitä mieltä, että erityisesti LFP-akulla on järkevää aina lämmittää akku pikalaturille, halusi sitten säästää rahaa tai aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom