Yleistä keskustelua sähköautoista

No, kun tuota hesarin kuvaa kysynnästä ja tarjonnasta katsoo, gap, joka saa hinnat laulamaan, on noin 500 MW verran. Ei se ole paljon, kun tuulesta temmattu sähkö tuntuu vaihtelevan noin nollasta liki 4000kW:iin ja aika nopeastikin.

Mutta tämä taitaa nyt mennä Sveitsissä liioitteluksi. Toki sähkö on alppimaassa riitettävä kodeille ja junille yms joka tilanteessa talvellakin:
Staattisesta kysyntä- ja tarjontakäyrästä ei voi päätellä hintojen laulamista. Oikeassa elämässä kulutuksen vaihdellessa tuonti elää, vienti elää ja teollisuuden blokkitarjoukset (nämä eivät näy ollenkaan kysyntä- ja tarjontakäyrissä) vaikuttavat hintaan.


Jos et jaksa lukea kokonaan @Freeze :n sinulle linkkaamaa Hesarin juttua neljästä eurosta, niin lue edes lopussa oleva oikaisu:
"Oikaisu 30.11. klo 16.00: Arvio sähkön hinnan nousemisesta neljään euroon vain 500 euron kysynnän kasvun takia on liian yksioikoinen. Todennäköisesti hinta olisi huomattavasti matalampi, koska sähköä olisi voitu tuoda enemmän ja myös kulutus olisi saattanut joustaa todellisuudessa enemmän kuin mitä yksittäisen tunnin markkinakäyrästä voi päätellä. Artikkeliin on lisätty Vattenfallin asiantuntijan kommentti.".


Edit. Lisäsin kuvaajan. Siitä voit nähdä, miten sähkömarkkinoiden dynaaminen luonne vastaisi yllättävään 500 MW:n lisäkysyntään. Sähkön hinta toki kasvaisi hieman (kts. käyrien leikkauskohta), muttei todellakaan minnekään neljään euroon, mitä äkkipoika saattoi päätellä staattisen kuvaajan perusteella.
 

Liitteet

  • ylimääräistä kysyntää 500 MW.jpg
    ylimääräistä kysyntää 500 MW.jpg
    92,5 KB · Luettu: 38
Viimeksi muokattu:
Volvoon tulossa hyviä päivityksiä voimalinjan puolelle:
Kun Volvon C40- ja XC40-etuvedot muuttuu takavetoisiksi 2024-mallista alkaen niin voisi arvata että Polestar 2 seuraa perässä.

Kävin hypistelelmässä konfiguraattoria. Osaako joku sanoa, mitkä nämä volvon PI HASW renkaat ovat? :D

1670256031077.png


Mutta XC40 muuttui kyllä tuon kasvaneen toimintamatkan myötä paljon mielenkiintoisemmaksi tuotteeksi. Vaikka XC40 ei mikään pihein kulutukseltaan olekaan, isompi akku ja myös nopeutunut pikalataus(isolla akulla 200kW) helpottaa.

Pitäisi tosin käydä katsomassa livenä, että onko takatilat yhtä ahtaat kuin Polestar 2:ssa, jossa näytti siltä että taaperon turvajakkaran kanssa etupenkillä tulee olemaan ahdasta.
 

Eli VAG softan odotetaan toimivan kunnolla vasta noin MEB Vol.2 alustaisissa sähköautoissa. :savuke:

Onhan ”kunnianhimoiset” suunnitelmat, 10 vuoden päästä on ”ok” softat. :D
 
Joku käyttöjärjestelmähän tuolla kuitenkin pyörii taustalla, eli tuskin ovat sitä tekemässä vaan softat päälle. En oikeasti tajua miten tohon voi mennä 8v - tai ainakaan miten jonkun mielestä olisi ok, että on kilpailukykynen softa vasta 8 vuoden kuluttua. Tossa vaiheessa kannattaisi vaan taipua esim. siihen googleen.
 
Joku käyttöjärjestelmähän tuolla kuitenkin pyörii taustalla, eli tuskin ovat sitä tekemässä vaan softat päälle. En oikeasti tajua miten tohon voi mennä 8v - tai ainakaan miten jonkun mielestä olisi ok, että on kilpailukykynen softa vasta 8 vuoden kuluttua. Tossa vaiheessa kannattaisi vaan taipua esim. siihen googleen.
Liian kallista alkaa makselemaan googlelle jotain lisenssimaksuja jne. Tulee halvemmaksi kun koodaavat itse kaiken alusta lähtien uusiksi. Kyllä siinä alkaa Teslan osakekurssi syöksyä kun VAG saa ensimmäisen betaversion asiakkaille testaukseen ;)
 
Aivan, eihän toi oma maksanutkaan kuin miljardin, taskurahaa. Jos se tekee 100 miljoonaa vuodessa ja devaaja maksaa 100k vuodessa niin niillä on 1000 tyyppiä vääntämässä sitä yhtäjaksoisesti koko ajan?
 
Liian kallista alkaa makselemaan googlelle jotain lisenssimaksuja jne. Tulee halvemmaksi kun koodaavat itse kaiken alusta lähtien uusiksi. Kyllä siinä alkaa Teslan osakekurssi syöksyä kun VAG saa ensimmäisen betaversion asiakkaille testaukseen ;)
Tesla on oikonut sillä, että laittanut PC:n autoon kun olisi myös ARM ja muita olemassa mitkä antavat enemmän potkua ja ovat energia tehokkaampia.
 
No ei se PC nyt välttämättä niin tehoton kuitenkaan ole, ainakin parempi kuin alitehoinen ARM prossu.
 
No ei se PC nyt välttämättä niin tehoton kuitenkaan ole, ainakin parempi kuin alitehoinen ARM prossu.
Tesla aloitti Nvidian jollain paketilla ja sen jälkeen vaihtoivat Intel Atomiin mitä asennettiin vielä vuosi takaperin. Nyt one Ryzen siellä.
Ryzen kyllä jaksaa pyörittää kepeästi asioita mutta samalla se myös syö enemmän akkua. Kun eivät jaksa optimoida, niin paremmalla raudalla korjataan se puute.
 
All weather/All Season.

Joo, toki tämä on tulkittavissa mutta mikä järki tuossa, ihan suomen Volvon sivut ja jotain allseasonia tarjolla, jotka on huonot kesällä ja kelvottomat talvella. Luulisi että prioriteeteissä olisi myydä samalla kylkeen sekä kesä, että talvirengassetti valmistajan omalla vannesarjalla ja saada siitä katteet itselle myös.

Polestarin puolella tämäkin on paremmin. Suoraan saa valita haluamansa rengassetin ja näkee mikä merkki/malli renkaasta tulossa. (Eri kokoisilla taisi olla eri rengasvaihtoehto tarjolla)
 
AT renkaat kestää enemmän ajoa ja *saattavat olla pienemmällä vierintävastuksella, koska kovempi seos. Itse en pidä asiaa huonona, tilanne on keväin/syksyin parempi näiden töhöjen kanssa, jotka keväällä iskevät heti maaliskuun ensimmäinen kesärenkaat alle ennen takatalvea ja yhtälailla yllätetään lokakuulla ensilumella.

*mutu
 
Ennemmin itekkin ottaisin sen AMD 5950x pöhisemään auton muuhun kulutukseen nähden mitättömällä 140 W teholla kuin kiinatablettia vastaavaan lagdroid liittymän.
Tämä. Ei tulisi kyllä enää valittua autoa jossa ei käyttis toimisi asiallisesti. Antakaa kaikki teho ja vähän enemmän jotta saadaan hyvin toimivat näytöt yms. Maksan ilomielin pienen extran tästä jos pitää verrata johonkin näihin nykiviin paskoihin. Tämän vuoksi Android Auto on itselle välttämätön jos ei ole muuten toimiva systeemi. Saa edes kartat yms toimimaan nätisti vaikka auton muu systeemi kusisi.
 
On se ero oikeasti aika huomattava. Se, ettei Tesla tee joka nippeliä itse ei ole oikein todiste vertikaalisen integraation puuttumisesta tai siitä, että ero legacy-valmistajiin ei olisi merkittävä.
Lue vaikka tästä: Elon Musk explains Tesla's vertical integration vs. 'catalog engineering'

Ei kannata ihan kaikkeen luottaa mitä Elon sanoo, näin ihan off-topic. Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.

Sen jälkeenhän tuossa Musk selittää kuinka Teslan huoltoverkosto on heidän itse rakentamansa eikä tarvitse luottaa muihin. Ei pahalla, mutta oletko ikinä kuullut kauheammasta palvelusta kuin mitä tarjoaa Tesla? Lexuksen asiakkaat nauraisivat niin pahasti että kuolisivat sydäriin. Itseltäni on nyt mennyt latausportin se kiinnityssalpa rikki (pitää aina irroittaa takaluukusta lataus), tein tiketin niin meni yli kaksi viikkoa siihen että sain ilmoituksen että huoltotikettini on luettu. Tässä vaiheessa olisin oikeasti mennyt esim. edellisen Range Roverin kohdalla oikeasti sanomaan jotain vähemmän nättiä. Mutta ei siellä ikinä sellaista ongelmaa ollut, eikä Audissanikaan. Jos oli oikeasti jotain vialla, niin sieltä löytyi aika.

Toki kiva, että tulevat tekemään sen kotipihallani. Kai. Oikeasti olisin mielummin vienyt sen "pikahuoltoon" ja homma olisi jo ollut jo hoidettu. Mutta kai kuukausikin että homma saadaan (toivon) korjattua on ihan tarpeeksi.

Tätäkin voi lähestyä kahdesta näkökulmasta ja miettiä kumpi on parempi.
1 - Osta auto ilman matriisivaloja.
2 - Osta Tesla, jossa ei ole tietääkseni missään vaiheessa markkinoitu olevan matriisivaloja. Auto kuitenkin sisältää nykyisin matriisivaloumpiot, jotka hyvin todennäköisesti tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuudessa. Syyhän viivästelyyn on luultavasti ollut USA:n vanhentunut ajovalolainsäädäntö, joka vasta tänä vuonna salli matriisiajovalot.

Oisin ostanut Teslan, jossa on matriisivalot, jos olisin voinut. En voinut. Jos Tesla olisi ostanut Boschilta matriisivalotuotteen, olisin voinut. Nyt voin ehkä tuudittautua tilanteeseen, että ehkä saan matriisivalot vuonna 2026. Ehkä. Ja silloinkin se on Teslan omaa tuotantoa, joka kompastuu samoihin ongelmiin kuin Bosch vuonna 2011.

Ihan oikeasti. Tämä menee samalle tasolle kuin osa OKT asujista. Jos ei itse osaa, niin aina ei kannata tehdä itse. Se lopputulos ei välttämättä ole ammattilaista parempaa.

Hmm, en ole 25tkm aikana kertaakaan käyttänyt muuta kuin Teslan navia päästäkseni paikasta toiseen.

Minä olen joutunut ties kuinka monta kertaa. Ensinnäkin, Teslan navihan ei anna mahdollisuutta valita "ei hiekkatietä", jonka takia se navi välillä ohjaa ties mitä kummallisimpiin pieniin teihin, joiden ajettavuus on sanalla sanoen jotain muuta kuin mihin Model 3 on suunniteltu. Enkä voinut pitkään suunnitella sinne reititystäni niin, että välipisteet näkyisivät. Enkä edelleenkään voi nähdä järkevää latausverkostoa siellä, jonka takia edelleen käytän täysin toista navigaatiosovellusta suunnittelemaan reittini (esim. ABRP), josta sitten otan aina yhden välietapin ja annan siihen reitityksen kartalle.

Ja sen jälkeen tarkastan että se reitti on edes jotenkin järkevä. Koska olen kyllästynyt ajamaan tunnin hiekkatietä 30km/h vauhdilla, kun olisi mennyt toinenkin reitti joka olisi ollut asfalttia ja se olisi ollut 5 min pidempi "teoriassa" (jossa tuota tietä saa ajaa sen 80km/h). Nythän se antaa lopulta mahdollisuuden valita myös vaihtoehtoinen reitti, mutta montako vuotta tätäkin piti odottaa?

Wyzen kameramerkinnät nyt sitten odottakoot ikuisuuden, kuin myös että voisi laittaa sinne omia latureita jotta saisi lämmityksen pikalaturille. Taitaa olla turha toivo. Olisin niin iloinen Android Autosta kyllä.

Teslan huonoin osa on valitettavasti käytettävyys ja softa. Olisi ihanaa jos ulkoistaisivat ne ominaisuudet. Onneksi voin sentään kaiken ivallisuuden keskellä käyttää Volkswagenin latausverkostoa. Mihin maailma on mennyt?
 
Ei kannata ihan kaikkeen luottaa mitä Elon sanoo, näin ihan off-topic. Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.

Sen jälkeenhän tuossa Musk selittää kuinka Teslan huoltoverkosto on heidän itse rakentamansa eikä tarvitse luottaa muihin. Ei pahalla, mutta oletko ikinä kuullut kauheammasta palvelusta kuin mitä tarjoaa Tesla? Lexuksen asiakkaat nauraisivat niin pahasti että kuolisivat sydäriin. Itseltäni on nyt mennyt latausportin se kiinnityssalpa rikki (pitää aina irroittaa takaluukusta lataus), tein tiketin niin meni yli kaksi viikkoa siihen että sain ilmoituksen että huoltotikettini on luettu. Tässä vaiheessa olisin oikeasti mennyt esim. edellisen Range Roverin kohdalla oikeasti sanomaan jotain vähemmän nättiä. Mutta ei siellä ikinä sellaista ongelmaa ollut, eikä Audissanikaan. Jos oli oikeasti jotain vialla, niin sieltä löytyi aika.

Toki kiva, että tulevat tekemään sen kotipihallani. Kai. Oikeasti olisin mielummin vienyt sen "pikahuoltoon" ja homma olisi jo ollut jo hoidettu. Mutta kai kuukausikin että homma saadaan (toivon) korjattua on ihan tarpeeksi.



Oisin ostanut Teslan, jossa on matriisivalot, jos olisin voinut. En voinut. Jos Tesla olisi ostanut Boschilta matriisivalotuotteen, olisin voinut. Nyt voin ehkä tuudittautua tilanteeseen, että ehkä saan matriisivalot vuonna 2026. Ehkä. Ja silloinkin se on Teslan omaa tuotantoa, joka kompastuu samoihin ongelmiin kuin Bosch vuonna 2011.

Ihan oikeasti. Tämä menee samalle tasolle kuin osa OKT asujista. Jos ei itse osaa, niin aina ei kannata tehdä itse. Se lopputulos ei välttämättä ole ammattilaista parempaa.



Minä olen joutunut ties kuinka monta kertaa. Ensinnäkin, Teslan navihan ei anna mahdollisuutta valita "ei hiekkatietä", jonka takia se navi välillä ohjaa ties mitä kummallisimpiin pieniin teihin, joiden ajettavuus on sanalla sanoen jotain muuta kuin mihin Model 3 on suunniteltu. Enkä voinut pitkään suunnitella sinne reititystäni niin, että välipisteet näkyisivät. Enkä edelleenkään voi nähdä järkevää latausverkostoa siellä, jonka takia edelleen käytän täysin toista navigaatiosovellusta suunnittelemaan reittini (esim. ABRP), josta sitten otan aina yhden välietapin ja annan siihen reitityksen kartalle.

Ja sen jälkeen tarkastan että se reitti on edes jotenkin järkevä. Koska olen kyllästynyt ajamaan tunnin hiekkatietä 30km/h vauhdilla, kun olisi mennyt toinenkin reitti joka olisi ollut asfalttia ja se olisi ollut 5 min pidempi "teoriassa" (jossa tuota tietä saa ajaa sen 80km/h). Nythän se antaa lopulta mahdollisuuden valita myös vaihtoehtoinen reitti, mutta montako vuotta tätäkin piti odottaa?

Wyzen kameramerkinnät nyt sitten odottakoot ikuisuuden, kuin myös että voisi laittaa sinne omia latureita jotta saisi lämmityksen pikalaturille. Taitaa olla turha toivo. Olisin niin iloinen Android Autosta kyllä.

Teslan huonoin osa on valitettavasti käytettävyys ja softa. Olisi ihanaa jos ulkoistaisivat ne ominaisuudet. Onneksi voin sentään kaiken ivallisuuden keskellä käyttää Volkswagenin latausverkostoa. Mihin maailma on mennyt?
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.
 
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.
Juu hyvin menee. Isoin ongelma oli oikeastaan kiveniskut helmoissa jos ei ollut suojateippejä helmoissa/takalokarissa. Teho+vääntö=kiveä lensi niin perkeleesti jos hipaisitkaan kaasua. Muuten kyllä mentiin se 80kmh helposti, myös Performance mallilla joka oli hiukan matalampi (ainakin tehtaan mukaan).
 
Juu hyvin menee. Isoin ongelma oli oikeastaan kiveniskut helmoissa jos ei ollut suojateippejä helmoissa/takalokarissa. Teho+vääntö=kiveä lensi niin perkeleesti jos hipaisitkaan kaasua. Muuten kyllä mentiin se 80kmh helposti, myös Performance mallilla joka oli hiukan matalampi (ainakin tehtaan mukaan).
Kai niihin roiskeläpät on? Tokihan se polttiksissakin on helmat kovilla. Enemmän sorateillä ongelma on rospuutot ja pitkät sateet niin kuoppia on niin paljon ja syviä ettei niitä pysty enää väistelemään vaan pakko työntää vaan vauhdilla yli. Eipä noita omia autoja juuri muuten olekkaan tarvinnut korjata kuin iskareita ja katkenneita jousia. Ynnä niveliä.
 
Hiekkatiethän on yleensä 80 km/h yleisrajoituksella ja itse ajelen niitä aina kun kotoa lähden. Turvallinen ajonopeus mutkista, mäistä ja risteyksistä ym. riippuen siinä 50-80 km/h. Ei kai se kolmonen niin huono ole että kolmeakymppiä pitäisi ajaa? Ei ainakaan kukaan vakituiseen hiekkateitä ajeleva kyllä sellaiseen rupea.

Teslan helmat ei varsinaisesti tykkää kiveniskuista sitten alkuunkaan, eikä jo mainitut roiskeläpät siihen auta kuin hieman. Mutta, lähinnä ongelma tuossa 30km/h tiessä oli sen huonokuntoisuus, se oli niin täynnä kuoppia. Ja niistä Model 3 ei kyllä kovin hyvin kykene, mun mielestä alusta ei ole niin mairitteleva, vaan se tuntuu jo ikävältä ajaa ja pelkää että auto hajoaa palasiksi.

Ja useimmat hiekkatiet ovat Suomessa aika kehnokuntoisia. Model 3 ei vaan ole suunniteltu noille teille.
 
Kai niihin roiskeläpät on? Tokihan se polttiksissakin on helmat kovilla. Enemmän sorateillä ongelma on rospuutot ja pitkät sateet niin kuoppia on niin paljon ja syviä ettei niitä pysty enää väistelemään vaan pakko työntää vaan vauhdilla yli. Eipä noita omia autoja juuri muuten olekkaan tarvinnut korjata kuin iskareita ja katkenneita jousia. Ynnä niveliä.
Itsellä oli tehtaan kuraläpät mutta ei niistä paljoa hyötyä ollut helmojen takapäässä. 100km ajoa ja uusi vinyyliteippi oli täynnä reikää ja riekaletta. Kuopat pystyin pääosin väistelemään menemällä perus ajoväylältä pois mutta iso ongelma esim mökkitiellä oli tuo teho+irtosora. Aivan jäätävä ropina ja kolina kun annoit yhtään kaasua. Auto kyllä menisi vaikka miten mutta omatunto ei sallinut moista rääkkiä helmoille ja takalokareille vaikka kuinka olisi halunnut puskea menemään. Tuo olisi tarvinnut kunnon ralliläpät jos olisi halunnut oikeasti syöttää menemään ilman huolta. Ei tuota normaalisti edes niin huomaisi mutta valkoisella maalipinnalla kirkkaan oranssi teippi=näet reiät samantien.
 
Teslan helmat ei varsinaisesti tykkää kiveniskuista sitten alkuunkaan, eikä jo mainitut roiskeläpät siihen auta kuin hieman. Mutta, lähinnä ongelma tuossa 30km/h tiessä oli sen huonokuntoisuus, se oli niin täynnä kuoppia. Ja niistä Model 3 ei kyllä kovin hyvin kykene, mun mielestä alusta ei ole niin mairitteleva, vaan se tuntuu jo ikävältä ajaa ja pelkää että auto hajoaa palasiksi.

Ja useimmat hiekkatiet ovat Suomessa aika kehnokuntoisia. Model 3 ei vaan ole suunniteltu noille teille.
Mjoo. Toinen on se ettei talvella aurata esim. viikonloppuisin, rouvalla pukkaa työkeikkaa viikon jokaiselle päivälle randomisti pitkin maaseutua. Sille sähköauto olisi omiaan mutta eipä oikein vielä ole huonon tien malleja sähköisinä. Alusta pitäisi olla järeämpi ja maavara ehdoton minimi 20cm. Ajomatkaa per päivä varmaan sinänsä max. 100km. Kantavuuksia kun katselee tuntuu päinvastoin siltä että alustan palikat on samaa tasoa polttisten kanssa vaikka painoa on rutkasti enemmän.
 
AT renkaat kestää enemmän ajoa ja *saattavat olla pienemmällä vierintävastuksella, koska kovempi seos. Itse en pidä asiaa huonona, tilanne on keväin/syksyin parempi näiden töhöjen kanssa, jotka keväällä iskevät heti maaliskuun ensimmäinen kesärenkaat alle ennen takatalvea ja yhtälailla yllätetään lokakuulla ensilumella.

*mutu

All terrain renkaat eivät ole oikein millekään kelille. Huonot olosuhteissa kuin olosuhteissa, mutta kyllähän noi varmaan menevät ok kun varovasti ajaa kunhan lunta ei ole.
 
Rohkenen epäillä, että suurinta osaa porukasta ei vois vähempää kiinnostaa joku ulkoasun muutos, jos vanha järjestelmä toimii. Itseä jopa suorastaan ärsyttää, jos asioita muutellaan vain sen takia, että pitäis olla jotenkin uutta. Muistelen, että pösössä tais kerran tulla jotain kosmeettisia muutoksia tai sit vaan vetäs defaultit päälle päivityksen jälkeen.
Sovitaan sitten vaikka, että Teslan ostajien segmentissä luultavasti kiinnostaa. Tässä pientä makua millainen muutos vaikka 2014 vuosimallin Model S:ään on tullut vuosien aikana.
Alkuperäinen: r/teslamotors - Original UI 8 years ago on the software limited 40 kWh Model S. My first Tesla.
Vuoden 2021 päivityksen jälkeen:

Tesla varmasti tekee kaikenlaista, mutta se hieno gigapressikin on itseasiassa outsourced, sen on tehnyt italialainen yritys. Vaikka tuosta artikkelista Elonin puheista saa käsityksen että se on heidän ihan ikiomaa tavaraa.
Okei, en minä ainakaan hetkeäkään ole luullut, että itse kone olisi Teslan valmistama. Päätös korvata palapelit isoilla valuilla ja näiden valujen suunnittelu sen sijaan luultavasti ainakin osittain on.
 
Staattisesta kysyntä- ja tarjontakäyrästä ei voi päätellä hintojen laulamista. Oikeassa elämässä kulutuksen vaihdellessa tuonti elää, vienti elää ja teollisuuden blokkitarjoukset (nämä eivät näy ollenkaan kysyntä- ja tarjontakäyrissä) vaikuttavat hintaan.


Jos et jaksa lukea kokonaan @Freeze :n sinulle linkkaamaa Hesarin juttua neljästä eurosta, niin lue edes lopussa oleva oikaisu:
"Oikaisu 30.11. klo 16.00: Arvio sähkön hinnan nousemisesta neljään euroon vain 500 euron kysynnän kasvun takia on liian yksioikoinen. Todennäköisesti hinta olisi huomattavasti matalampi, koska sähköä olisi voitu tuoda enemmän ja myös kulutus olisi saattanut joustaa todellisuudessa enemmän kuin mitä yksittäisen tunnin markkinakäyrästä voi päätellä. Artikkeliin on lisätty Vattenfallin asiantuntijan kommentti.".


Edit. Lisäsin kuvaajan. Siitä voit nähdä, miten sähkömarkkinoiden dynaaminen luonne vastaisi yllättävään 500 MW:n lisäkysyntään. Sähkön hinta toki kasvaisi hieman (kts. käyrien leikkauskohta), muttei todellakaan minnekään neljään euroon, mitä äkkipoika saattoi päätellä staattisen kuvaajan perusteella.

Tuo korjaus painovirheen lisäksi tekee siitä hiukan naurettavan. Sähkö hinta voi yllättävän pienestä ylitarjonnasta laskea nollaksi tai jopa hiukan miinusmerkkiseksi, ihan vastaavasti yllättävän pieni tuotantovaje, jopa markkinahuhut voivat nostaa tai laskea pörssihintoja. Lukuisia kertoja sähköpörssin on sanottu olevan rikki. Ylimmäksi tietoauktoriteetiksi ei hs parhaita ole edes.
Sähköpörssi heiluu nyt 0 - 400 sentin väliä ja syyt siihen eivät ole rationaalia kaikilta osin. Nyt hyvinkin pienellä sentti- kilowattikustannuksilla taotaan huikeita voittoja. Windfallvero eli ansaitsemattomat korkeita sattumavoittojen verottaminen ainakin Suomessa huono juttu, epätodennäköistä, että palautuvat kuluttajille ja niissä on aina riski pysyväisyydestä.
 
Sovitaan sitten vaikka, että Teslan ostajien segmentissä luultavasti kiinnostaa. Tässä pientä makua millainen muutos vaikka 2014 vuosimallin Model S:ään on tullut vuosien aikana.
Alkuperäinen: r/teslamotors - Original UI 8 years ago on the software limited 40 kWh Model S. My first Tesla.
Vuoden 2021 päivityksen jälkeen:

Nämä softa/ui muutokset ovat olleet osittain hyviä ja osittain huonoja.
Tuntuu, että kaikkea turhaa ympätään mukaan mutta sitten mitään perusasiaa ei saada kuntoon koskaan. Kun tulee joku ominaisuus ulos, se on raakile ja yleensä sellaiseksi jää.
Tesla voisi helposti parantaa käyttöliittymäänsä ottamalla mallia AA/CP ja tuomalla lisäsovelluksia. Nyt ollaan junnattu pitkästi samoilla ja ainut mikä muuttuu on näiden nappien paikat.
 
Teslahan vie vertikaalisen integraation jopa suoritinten ja tietokoneiden suunnittelemiseen, heillä on rakenteilla uusi Dojo supertietokone ihan omin voimin, suorittimetkin ovat Teslan itse suunnittelemia D1 siruja.

Artikkeli on vuodelta 2021 jolloin Teslan uusin supertietokone pohjautui Nvidian A100 GPU:ihin, ja oli tuolloin maailman viidenneksi tehokkain supertietokone. Teslan omaa suunnittelua oleva Dojo tulee olemaan tuota huomattavasti suorituskykyisempi.


Myös nykyisen FSD tietokoneen (HW3) sirut ovat Teslan itse suunnittelemia. Ja varsinkin noiden pihvi, eli ne NPU:t (Neural Processing Unit) ovat kokonaan Teslan omaa käsialaa.

 
"C5NSeppo sanoi:
Tämä tilanne vastaa ihan hyvin uuden vähäruokaisen bensa-auton kulutuksia aina kylmästä pakkasesta startattuna ja muutaman kilsan lenkkejä ajettuna. Näin voi päästä helposti lukemiin 20 l/100 km ja ylikin, vaikka normaalikulutus talvinopeuksilla maantiellä alle 6 l/100 km."
Höpö höpö. Yli puolet liikaa noissa väitteissä.

Ajan talven 3l bensamoottorilla olevalla autolla. Kulutus on 14l/100km. Työmatka on 3km ja laitan auton käyntiin varttia ennen kun lähden. Töistä suoraan ajoon. Kikkailua ja revittelyä (takaveto) aika paljon talven aikana. Joskus koitan ajaa pitemmän lenkin että öljyt lämpeää yli 100 asteen. Kesällä menee reilu pari litraa vähemmän.

Talouden toinen auto kuluttaa samanlaisessa pätkäajossa naisen käytössä 8l sataselle talvella. Uusi bensaturbo, vähän sylintereitä ja pieni tilavuus. Ei turhaa tyhjäkäyntiä, tms revittelyä.
Ei nyt oikein ole ajatus mukana vastauksessasi. Kun puhutaan auton runsaasta kulutuksesta suoraan kylmästä pakkasesta startattuna, niin silloin ei tietysti lämmitellä varttia tyhjäkäynnillä!

Jos lähdet kunnon pakkasessa ulkona kylmentyneellä autolla (joka kuluttaa 3l bensakoneella 12 l/100 km kesäkelillä) muutaman kilsan lenkille, niin pääset helpostikin luokkaa 20 l/100 km lukemaan!
 
Teslahan vie vertikaalisen integraation jopa suoritinten ja tietokoneiden suunnittelemiseen, heillä on rakenteilla uusi Dojo supertietokone ihan omin voimin, suorittimetkin ovat Teslan itse suunnittelemia D1 siruja.

Suunnittelevat toki, mutta onko siitä hyötyä on sitten toinen tarina. Dojon D1 on erittäin rajoittunut piiri ja Teslan suunnitelma myydä sitä tehoa ulkopuolisille tulee kyllä olemaan vaikeaa. Jos lisää kiinnostaa niin HN:n teksteissä on paljon keskustelua: Tesla’s Dojo Microarchitecture | Hacker News

Toki, isolle yritykselle tuo voi kannattaakin yrittää suunnitella omia piirejään - saahan siinä pidettyä tietynlaisia kehittäjiä mukana ja hintaa voisi saada alas. Mutta, kustannustehokkaasti tuo ei luultavasti kannattanut, Dojo D1 on jo nyt vanhentunut piiri, on erittäin hankala ohjelmoida ja sisältää hyvin paljon rajoitteita mitä se edes pystyy laskemaan -> voi olla että Tesla ajaa nVidia klustereilla vielä pitkään laskuja.

Artikkeli on vuodelta 2021 jolloin Teslan uusin supertietokone pohjautui Nvidian A100 GPU:ihin, ja oli tuolloin maailman viidenneksi tehokkain supertietokone. Teslan omaa suunnittelua oleva Dojo tulee olemaan tuota huomattavasti suorituskykyisempi.

Ylempi artikkeli kuvaa tilannetta 2022 syyskuussa.

Myös nykyisen FSD tietokoneen (HW3) sirut ovat Teslan itse suunnittelemia. Ja varsinkin noiden pihvi, eli ne NPU:t (Neural Processing Unit) ovat kokonaan Teslan omaa käsialaa.

Ovat, mutta tässäkin tullaan samaan ongelmaan. Markkinoilta saisi tehokkaampiakin (ja joihin voisi käyttää hyvin suunniteltuja työkaluja), nyt joudutaan odottamaan että saavat ehkä HW4:n joskus valmiiksi ja kun se on valmis, se on nopeasti myös vanhentunut kilpailijoihin nähden. Kyllähän Googlellakin on omat TPU-piirinsä, kuten melkein jokaisella piensiruvalmistajalla, mutta kuinka hyviä nuo ovat on sitten toinen tarina.

Erikoispiiri vaatii aina omat softansa, omat kehittäjäympäristönsä. Niiden tekemisessä voi mennä enemmän aikaa ja resursseja kuin itse piirin, eikä näin ollen siitä piiristä ikinä välttämättä saada kaikkea irti ennen kuin se on niin vanhentunut että se pitää vaihtaa ja rumba alkaa uudestaan. nVidialla ei ihan turhaan ole markkinoilla suurta etua, jota muut eivät pysty saavuttamaan tällä hetkellä.
 
Öh, missä muussa tällä hetkellä tuotannossa olevassa autossa on nopeampi tai tehokkaampi autonomisen ajamisen tietokone kuin Tesla HW3 jota on asennettu autoihin alkuvuodesta 2019 alkaen? Ja HW4 on tulossa autoihin ensi vuoden aikana.

Ja markkinoilta ei noin vaan saa tehokkaampia siruja. Nvidia Orin saattaa olla tulossa ihan autoihin asti ensi vuonna, samaan aikaan kuin HW4. Ja näistä HW4 saattaa olla BTW tehokkaampi, ja todennäköisesti onkin.

Ja työkalut, sirut ja koko putki kehityksestä tuotantoon asti AI koulutuksineen on juuri sitä core-IP:tä joka tekee Teslasta Teslan. Ja joka tekee firmasta ja sen osakkeesta arvokkaamman kuin muista autofirmoista.

Muut firmat joutuvat ostamaan autonomisen ajamisen sirut, työkalut sekä ratkaisut koodeineen muilta, ainakin suurimmaksi osin. Ja näin kaikki IP ja osaaminen jää muiden haltuun, ei näiden autofirmojen. Voi olla että moni autofirma joutuu tulevaisuudessa ostamaan nämä itseasiassa Teslalta jos haluavat pysyä kilpailukykyisinä. Jos ja kun FSD tulee tuotantoon ja saa viranomaishyväksynnän vaikka 2024/2025 niin miten muut autofirmat aikovat kilpailla Teslan kanssa?
 
Teslan osake perustuu täysin Muskin puheisiin.
2016 piti tulla FSD. Odotan yhä.

Luulen että siihen kyllä vaikuttaa myös se että myyvät paljon sähköautoja hyvällä katteella. Ajelen itsekin Teslalla mutta mitään FSD:tä en odota, se on turhaa aivokapasiteetin käyttöä. Enkä pahemmin twitteriä lue, en elonin kuin muidenkaan autofirmojen toimareiden. Hyvin se auto kulkee siitä huolimatta
 
latauskartta.fi sivustolta voit katsella suoraan, miten ihmiset ovat raportoineet laturien toiminnasta
Tosin raportteja saattaa vääristää että ihmiset raportoivat herkemmin siitä että joku ei toimi, kuin että ei toimii... mutta kai se jotain kertoo jos jostain on suht tuoreita raportteja ettei toimi.

Katsoin esim. itse käyttämäni kauppakeskuksen 25 kpl AC-latausasemaa latauskartta.fi sivustolta, ja ihmeen paljon siellä oli "ei toimi"-raportteja, antoi aika karun kuvan että tuolla ei ainakaan kannata latailla. Minulla ei ole ollut niiden kanssa mitään erityisiä ongelmia... No yksi latausasemista niistä oli välillä rikki (punainen valo) mutta ilmeisesti nyt korjattu taas, ja yksi päivä taisi koko latausapplikaatio olla poissa pelistä, ei voinut loggautua siihen sisään ja siksi ei toiminut lataus, mutta seuraavana päivänä oli korjattu, varmaan palvelinongelma.
 
Tolla Teslalla ei sitten kovin pitkiä matkoja talvella mennä. 30-50km välein pikalaturille talvella. Toivotan tutullesi todella paljon tsemppiä tulevaan talveen.
Tai voihan olla että talvella loskakelillä sillä pääsee 300km, ja kesällä kuivalla 3000km yhdellä latauksella?

Siis jos optimisti haluaa olla.
 
Luulen että siihen kyllä vaikuttaa myös se että myyvät paljon sähköautoja hyvällä katteella. Ajelen itsekin Teslalla mutta mitään FSD:tä en odota, se on turhaa aivokapasiteetin käyttöä. Enkä pahemmin twitteriä lue, en elonin kuin muidenkaan autofirmojen toimareiden. Hyvin se auto kulkee siitä huolimatta
Osake on nyt tullut alaspäin koska Musk myynyt osakkeita ja sekoillut Twitterissä. En itsekään lue sen juttuja mutta ne vain heijastuu sieltä eri uutisiin.

Toki Kiinassa ovat laskeneet kk aikana 3 kertaa hintoja että kauppa kävisi.
 
Öh, missä muussa tällä hetkellä tuotannossa olevassa autossa on nopeampi tai tehokkaampi autonomisen ajamisen tietokone kuin Tesla HW3 jota on asennettu autoihin alkuvuodesta 2019 alkaen? Ja HW4 on tulossa autoihin ensi vuoden aikana.

Esim. XPengillä (G9:ssä on prosessointitehoa reippaasti enemmän). Mutta se ei ole se kiinnostava asia (eivätkä piirit valitettavasti ole vertailukelpoisia), kun puhuttiin äsken supertietokoneista. Teslan piireistä puuttuu sen verran tärkeitä ominaisuuksia, että vaikka niiden paperilla oleva laskentateho olisi yhdessä operaatiossa erittäin hyvä, se ei tarkoita että se olisi tehokas siinä mitä se tekee. Siinä on valtava ero. Tästä syystähän Tesla ei julkaise vertailukelpoisia benchmarkkeja yleensä.

Jo esimerkkinä Teslan itsekin huomaamasta asiasta, Dojo on eri tavalla suunniteltu kuin esim. HW3. Siinä on yritetty edes hieman päästä parempaan, mutta siitä puuttuu edelleen niin paljon yleiseen laskentaan tarvittavia ominaisuuksia, ettei piiri sovellu kuin vain tiettyyn yksinkertaiseen prosessointiin. Voit ajatella, mitä käy kun Tesla huomaa että jotain laskentaa FSD:tä varten pitäisi tehdä, johon piiri ei kykene. Tai sitten FSD ei etene, koska piirit eivät kykene siihen.

nVidia Orin on huomattavasti enemmän yleiskäyttöön kykenevä kuin HW3.

Ja markkinoilta ei noin vaan saa tehokkaampia siruja. Nvidia Orin saattaa olla tulossa ihan autoihin asti ensi vuonna, samaan aikaan kuin HW4. Ja näistä HW4 saattaa olla BTW tehokkaampi, ja todennäköisesti onkin.

HW4 kilpailee luultavasti lähempänä Orinin seuraavaa sukupolvea. Katsotaan nyt mitä sieltä tulee ennen kuin luulet liikoja. Pelkkä matriisikiihdytin kun ei ratkaise tarpeeksi, sitä dataa pitää myös pystyä käsittelemään. Siinä sekä Dojo että HW3 ovat todella kyvyttömiä, ne ovat hyvin yksinkertaisia piirejä jotka yrittävät ratkaista vain yhden ongelman (ja Tesla toivoo todella että se pystyy ratkaisemaan koko FSD ongelman sillä yhdellä tavalla - mutta mitään tällaista ei ole näköpiirissä).

Ja työkalut, sirut ja koko putki kehityksestä tuotantoon asti AI koulutuksineen on juuri sitä core-IP:tä joka tekee Teslasta Teslan. Ja joka tekee firmasta ja sen osakkeesta arvokkaamman kuin muista autofirmoista.

Ei, vaan oletus tulevaisuuden ratkaisusta on se miksi Teslan osake oli niin korkea. Teslan osake tosin tulee kovaa vauhtia alaspäin kokoajan, koska se oletettu asia ei ole toteutunut - eikä Tesla näytä pärjäävän FSD:n kehittelyssä muille kilpailijoille.

Muut firmat joutuvat ostamaan autonomisen ajamisen sirut, työkalut sekä ratkaisut koodeineen muilta, ainakin suurimmaksi osin. Ja näin kaikki IP ja osaaminen jää muiden haltuun, ei näiden autofirmojen. Voi olla että moni autofirma joutuu tulevaisuudessa ostamaan nämä itseasiassa Teslalta jos haluavat pysyä kilpailukykyisinä. Jos ja kun FSD tulee tuotantoon ja saa viranomaishyväksynnän vaikka 2024/2025 niin miten muut autofirmat aikovat kilpailla Teslan kanssa?

Mutta kun ei Teslalla ole näköpiirissä mitään sellaista, mitä kilpailijat eivät jo viranomaistenkin kanssa keskustelisi. Itseasiassa päin vastoin, FSD alkaa olemaan tällä hetkellä jäljessä muita, niin kiinalaisia ratkaisuja kuin eurooppalaisiakin. Ei ole näköpiirissä että FSD kykenisi edes L3 tasolle edes moottoritiellä niin että Tesla uskaltaisi ottaa siitä vastuun. Waymot ja vastaavat ovat kyenneet ratkaisemaan huomattavasti enemmän ongelmia, samoin voidaan nähdä MobileEyet, nVidia Drivet ja muut ADASit kykenevät huomattavasti parempaan autonomiseen ajamiseen ja niin pitkälle, että esim. MB ottaa vastuun jos jotain tapahtuu.

Olisi hieman aika nähdä sen hypen sijaan todellisuutta. Tesla on toki luvannut jo kohta kymmenisen vuotta että auto ajaa itsekseen läpi USA:n. Nikola yhtiö myös näytti heidän rekkansa toimivan hyvin - tosin vain alamäkeen. Elizabeth Holmes lupasi myös kaikkea, ja kaikille näistä on yhteistä, ettei yksikään asia ole toteutunut. Näen todennäköisempänä, että Tesla ostaa muilta yhtiöiltä teknologiaa ennen kuin muut Teslalta. Näin se nyt vaan on.
 
Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
Tuo oli tärkein tieto mitä etsin tapauksestasi.

Eli juu, sinuna kyllä vaihtaisin sähköautoon alta aikayksikön, ainakin jos auto olisi muutenkin menossa vähitellen vaihtoon, ja varsinkin jos voit ladata öisin kotona(kin). Minulla tuohon päätökseen riitti 120km per päivä ajot. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän sähköautossa alkaa olla taloudellisesti järkeä.
 
Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.
Taitavat tuollaiset heitot olla suureksi osaksi lume-ilmiötäkin. Olisit ollut tuota mieltä jo kokeilemattakin sähköautolla ajamista, olet vain päättänyt että sähköautot ovat "leluja". Olen suunnilleen saman kuullut yhdeltä työkaveriltani, hänellä on ID.4 nyt tilauksessa mutta oli jo alusta sitä mieltä ettei ainakaan Teslaa ostaisi koska se ei ole hyvä "autona". Hän tosin ei perustanut mielipidettään koeajoon, hän vain oli päätellyt ja päättänyt niin ettei se voi olla "autona" yhtä hyvä kuin vaikka Volkkari, koska VW on "oikea" autonvalmistaja ja Tesla ei.

Ymmärrän kyllä että ihmisiä toki on erilaisia, ja jossain autossa penkki tuntuu joistakin aivan kauhealta ettei voisi ajaa metriäkään, kun taas toisessa se sitten on ajajan mielestä ihan unelma ja ajaisi vaikka Inariin ja takaisin. Joku toinen sitten saattaa tuntea juuri päinvastoin (erimuotoinen perse?), ja kolmas eli minä pitää molempia edellämainittuja yliherkkinä prinsessoina jotka eivät pystyisi nukkumaan jos kymmenen patjan alla olisi yksi herne.
 
Nyt tais mennä muunnellun totuuden puolelle. Kyllähän niitä päivityksiä oli jo aiemmin tarjolla (volkkarista en tiedä), jos vaan älysi pyytää. Joskus asensivat pyytämättäkin. Oleellisin ero asennustavassa korjaamolla (vs. verkon yli) ja softan laajuudessa.
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.

Mitä Volkkariin tulee, ovat tainneet itsekin herätä puutteisiinsa softaosaamisessa, ja ehkä ovat sillä puolella Teslan tasolla "vuosikymmenen loppuun mennessä" (Renaultilla mennee ehkä ensi vuosituhannen puolelle):

 
Renault/Nissan kääntyivät Android Auton puoleen, joka onkin fiksua; ne autonvalmistajien omat käyttöliittymät sekä niiden tuki eivät ole olleet ihan "futureproof" settejä.
 
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.
Renault Zoe kattaakin kaikki muut autot Tesloja lukuun ottamatta :rofl2: Edelleen se Teslan ruutu siinä keskellä on erityisen tärkeä vain Teslalle, koska siihen on keskitetty isoin osa toiminnoista. Muussa autossa helposti sen ruudun tärkein tehtävä on radio+navi. Esim. Miissä ei ole koko ruutua, kun se on ulkoistettu kännykän appiksi. Pari kertaa kännykkän kautta käyttänyt, ei mitään lisäarvoa. Navina käy yhtä hyvin kännykän oma karttasofta. Mikä on se maaginen lisäarvo, joka tulisi ruudun lättäämisestä siihen keskelle? Tuskin sitä pelkkään pieruappiin käytätte?

e: Näin muuten ekaa kertaa kolmosen, jossa oli ehjät etulamput. Se ”kolme pystyraitaa” malli. Ei häikäissyt yhtään. Vai olisko valaistusta ollut tarpeeksi ettei se paskasofta yrittänyt käyttää pitkiä? Strobot ovat olleet aina 1-tiellä pimeässä, tämä oli kaupungissa.
 
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D
 
Jos meinaat model kolmosta niin joko 2022.36 tai 40 softassa tuli iso parannus automaattisten pitkien toimintaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä :D

Ihan jees, että ne ajoi vuosia päin vittua olevilla autoilla, mutta Teslan omistajien mielestä se ei ole ongelma, koska nyt se on korjattu heti pari vuotta myöhemmin.
 
Esim. XPengillä (G9:ssä on prosessointitehoa reippaasti enemmän). Mutta se ei ole se kiinnostava asia (eivätkä piirit valitettavasti ole vertailukelpoisia), kun puhuttiin äsken supertietokoneista. Teslan piireistä puuttuu sen verran tärkeitä ominaisuuksia, että vaikka niiden paperilla oleva laskentateho olisi yhdessä operaatiossa erittäin hyvä, se ei tarkoita että se olisi tehokas siinä mitä se tekee. Siinä on valtava ero. Tästä syystähän Tesla ei julkaise vertailukelpoisia benchmarkkeja yleensä.

Eli nyt on siis löydetty ensimmäinen auto jonka tietokoneessa (Nvidia Drive Orin) on yhtä paljon tai enemmän suorituskykyä kuin Teslan HW3 tietokoneessa. Ja ensimmäinen G9 on toimitettu asiakkaalle Kiinassa n. kuukausi sitten.

Tesla toimitti ekan HW3 autonsa asiakkalle liki neljä vuotta sitten.

Minusta tämä kovasti näyttää tukevan Teslan mallia jossa se on tehnyt itse tietokoneensa, eikä päinvastaista!

Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.

Kaikki tämä nimenomaan puoltaa Teslan vertikaalista integraatiota!

Mutta kun ei Teslalla ole näköpiirissä mitään sellaista, mitä kilpailijat eivät jo viranomaistenkin kanssa keskustelisi. Itseasiassa päin vastoin, FSD alkaa olemaan tällä hetkellä jäljessä muita, niin kiinalaisia ratkaisuja kuin eurooppalaisiakin. Ei ole näköpiirissä että FSD kykenisi edes L3 tasolle edes moottoritiellä niin että Tesla uskaltaisi ottaa siitä vastuun. Waymot ja vastaavat ovat kyenneet ratkaisemaan huomattavasti enemmän ongelmia, samoin voidaan nähdä MobileEyet, nVidia Drivet ja muut ADASit kykenevät huomattavasti parempaan autonomiseen ajamiseen ja niin pitkälle, että esim. MB ottaa vastuun jos jotain tapahtuu.

Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.

 
Jotenkin tuntuu että artikkelissa ei pysytty totuudessa - tai muuten mökille ei olisi päästy :): IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähköautolla 267 kilometrin yöllisen mökkimatkan – näin kävi, ja tämän verran se maksoi

Parit lainaukset:
”AJAMME koko ajan niin sanotusti lähellä sakkorajaa, voimassa olevia talvinopeuksia noudattaen.

Matkasta mitättömän pieni osa on 60 km/h taajamatietä, melkein kaikki satasta ja ehkä kymmenisen prosenttia kahdeksaakymppiä.”

Eli rajoitukset painotettuna 5/10/85%==96km/h ja tohon sakkoraja (9-3) päälle tekee 105km/h teoreettiseksi nopeudeksi. Samat 96 tulee jos vedetään vaan 20/80% 80&100 nopeudet.

”Tarkistan auton ajotietokoneesta matkan keskinopeuden. Se on ollut mukavat lähes 90 km/h, eli mistään hissuttelusta ei voi tällä matkalla puhua. Mukanahan oli myös 60 km/h ja 80 km/h alueita.”
Lähes 90km/h :):):) eli 15alle ”tavoitteen”.

”Lämpötilalukema kiristyy jo kehätiellä lukemaan -15”
Ja
”melko tarkalleen kolmen tunnin yöllinen reissu mökille. Aurinko on laskenut jo tuntikausia sitten.”

Eli lähdetty pk-seudulta ja koska 100 on iso matkasta niin vedetty myöhään illalla hyvin pitkälle tyhjää motaria lähes koko matka ”sakkorajalla” ja keskari alle 90:):):), ei vittu mitä touhua.

Toisin sanoen tuon pätkän olisi yrittämättä ajanut ~30min nopeammin artikkelissa annetuilla spekseillä/reunaehdoilla, mutta sitten olisi joutunut kirjoittamaan taas vaihteeksi artikkelin jossa tarvittiinkin välilataus.

Sen sijaan pääteltiin valehdella lukijoille että ”ei oltu tukkona motarilla” vaikka olettavasti ajonopeuden puolesta oltiin alimmassa desiilissä.

Mikähän tämän ”pro-sähkis” artikkelin perimmäinen idea ylipäänsä oli, ei ainakaan vedota kansanosaan joka osaa edes auttavasti laskea ja joka itsekin joskus ajanut autoa?
 
Eli nyt on siis löydetty ensimmäinen auto jonka tietokoneessa (Nvidia Drive Orin) on yhtä paljon tai enemmän suorituskykyä kuin Teslan HW3 tietokoneessa. Ja ensimmäinen G9 on toimitettu asiakkaalle Kiinassa n. kuukausi sitten.

Tesla toimitti ekan HW3 autonsa asiakkalle liki neljä vuotta sitten.

Minusta tämä kovasti näyttää tukevan Teslan mallia jossa se on tehnyt itse tietokoneensa, eikä päinvastaista!

Eikä siinä vielä kaikki, Teslalla on tällä hetkellä ulkona satojatuhansia autoja FSD beta softalla jotka jatkuvasti keräävät tietoa anomalioista ja corner caseista joilla AI koulutuksen datasettiä (ja siinä olevia reikiä) täydennetään. Ja näin ollen täysi FSD valmius lähenee kovaa vauhtia juuri datan määrän ansiosta.

Jos Tesla olisi jäänyt odottamaan Nvidian Orinia, sillä olisi tällä hetkellä 0 autoa FSD beta softan kanssa ulkona maailmalla ja autonominen ajaminen olisi vielä kaukainen haave.

Kaikki tämä nimenomaan puoltaa Teslan vertikaalista integraatiota!



Tartut outoihin lillukanvarsiin keskustellessasi "vastuista" yms. mitkä kuuluvat lainsäädäntöön. Täyteen autonomiseen ajamiseen mennään varmaan sertifioinnin kautta jonka saa kun esittää riittävästi dataa turvallisuudesta.

Ja tässä Tesla on valovuoden edellä kaikkia muita (ehkä MobileEye on lähellä), muilla ratkaisut ovat lähinnä Akuankka-tasoa HD mäpättyine karttoineen ja geo-fencattuine toiminta-alueineen joka nyt ei vaan ole globaalisti skaalattava ratkaisu. Muiden ratkaisut ovat lähinnä teknologinen dead-end, jos se vaatii maailman HD mäppäämistä Lidarilla, niin ratkaisu kannattaa unohtaa heti ja tuollaista tekevään firmaan ei kannata sijoittaa ainakaan omia pennosiaan.

Waymo ja Cruise ovat palveluina saatavilla vain yhdessä kaupungissa kumpikin. Waymo toimii osassa Phoenixia, ja Cruise osassa San Fransiscoa. Ei tarvitse suurta mielikuvitusta kuinka mahdotonta on tuollaista teknologiaa skaalata toimimaan laajemminkin...

MobileEye on muuten kopioimassa Teslan ratkaisua pelkästään kameroihin perustuvasta autonomisesta ajamisesta.

Jaajaa. No jokos se fsd osaa seurata tietä eikä valkoisia viivoja niinkuin nää ajoavustimet?
 
Taitavat tuollaiset heitot olla suureksi osaksi lume-ilmiötäkin. Olisit ollut tuota mieltä jo kokeilemattakin sähköautolla ajamista, olet vain päättänyt että sähköautot ovat "leluja". Olen suunnilleen saman kuullut yhdeltä työkaveriltani, hänellä on ID.4 nyt tilauksessa mutta oli jo alusta sitä mieltä ettei ainakaan Teslaa ostaisi koska se ei ole hyvä "autona". Hän tosin ei perustanut mielipidettään koeajoon, hän vain oli päätellyt ja päättänyt niin ettei se voi olla "autona" yhtä hyvä kuin vaikka Volkkari, koska VW on "oikea" autonvalmistaja ja Tesla ei.

Ymmärrän kyllä että ihmisiä toki on erilaisia, ja jossain autossa penkki tuntuu joistakin aivan kauhealta ettei voisi ajaa metriäkään, kun taas toisessa se sitten on ajajan mielestä ihan unelma ja ajaisi vaikka Inariin ja takaisin. Joku toinen sitten saattaa tuntea juuri päinvastoin (erimuotoinen perse?), ja kolmas eli minä pitää molempia edellämainittuja yliherkkinä prinsessoina jotka eivät pystyisi nukkumaan jos kymmenen patjan alla olisi yksi herne.
Onko Teslan ajettavuutta kehuttu jossakin? En tiedä, kun en autolehtiä tms. juuri lue. Näitä autojen ”ajettavuuksia” ainakin ennen arvosteltiin. Voisin kuvailla Tesla S ajettavuutta termeillä kevyt ja tunnoton. Muuten esim. sisustus oli halvan oloinen, kun silmiin pisti heti mersun-nappulat. Ulkopuolella sitten tiivisteet irvistelivät ilkeästi ja ovien sovitukset olivat epäsymmetriset.
 
Onko Teslan ajettavuutta kehuttu jossakin? En tiedä, kun en autolehtiä tms. juuri lue. Näitä autojen ”ajettavuuksia” ainakin ennen arvosteltiin. Voisin kuvailla Tesla S ajettavuutta termeillä kevyt ja tunnoton. Muuten esim. sisustus oli halvan oloinen, kun silmiin pisti heti mersun-nappulat. Ulkopuolella sitten tiivisteet irvistelivät ilkeästi ja ovien sovitukset olivat epäsymmetriset.

Tuo on kyllä jännä miten ne on saanut pellit istumaan noin kehnosti. En ole sen erityisemmin Teslaa katsellut, mutta aika ahkeraan tässä vuoden sisään aitoliikkeissä pyörinyt. Jotenkin tuo ominaisuus noissa tuntuu hyppäävän silmille aika usein. Sinällään varmaan ei suurta merkitystä.
 
Pyysin Renault määräaikaishuollossa merkkikorjaamoa tarkistamaan onko Zoeen tullut uudempia ohjelmistoja ja asentamaan uusimmat, jos ovat sellaisia jotka eivät päivity internetin yli.

Kieltäytyivät, ja sanoivat että valmistaja eli Renault on kieltänyt päivittämästä auton ohjelmistoa, paitsi jos asiakas nimenomaisesti valittaa jostain viasta jonka asiakas tietää olevan korjattu jossain ohjelmistopäivityksessä. Selittivät kuinka auto voi mennä lopullisesti rikki jos jotain menee vikaan ohjelmistopäivityksessä, voi herra jumala mitä selittelyä tai sitten Renault on oikeasti noin kädetön ja paska ohjelmistonsa kanssa, jos sen päivitys voi olla noin suuri riski. Pitäiskö mun mennä opettamaan Renaultille miten esim. firmispäivityksiä varten voidaan tehdä "primary & secondary bank", jotta käytännössä koskaan ei voi tapahtua että epäonnistunut ohjelmisto-/firmispäivitys rikkoisi auton?

Että joo, vanhat autonvalmistajat ovat vanhoja autonvalmistajia. Haluaisin kyllä mieluummin Teslan mallin missä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia ei pantata käyttäjiltä, eikä ole ilmennyt mitään epidemioita missä läjä Tesloja on jouduttu hinaamaan korjaamolle epäonnistuneen ohjelmistopäivityksen takia.

Mitä Volkkariin tulee, ovat tainneet itsekin herätä puutteisiinsa softaosaamisessa, ja ehkä ovat sillä puolella Teslan tasolla "vuosikymmenen loppuun mennessä" (Renaultilla mennee ehkä ensi vuosituhannen puolelle):

Ajalla ennen sähköautoja oli esim. Mersulla sama juttu. Mitään päivityksiä ei asenneta ellei joku ole rikki tai tule virallinen takaisinkutsu.

Volvolla sen sijaan jopa vanhoihin rotiskoihin tuli aina päivitykset kun käytti huollossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 010
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom