Yleistä keskustelua sähköautoista

Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
 
Suurin etuhan integroinnista on Teslalle valmistuskustannusten kautta, kuluttajalle tuosta ei nyt ihan hirveästi kyllä etua ole ollut.
Onhan se Tesla edullinen suhteessa kilpailijoihin ja saatavuuskin on aika hyvä. Nuo ovat molemmat etuja siitä valmistettavuuden ja kustannusten optimoinnista.
 
Ei tämä ole pelkästään teslan vika.

Kaikki sitä harrastaa, mutta tesla puskee sitä pidemmälle kuin kukaan muu. Ja kärsijänä on ne kuluttajat jotka ylläpitää autoa takuun loppumisen jälkeen.

Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.
Kyllä se näkyy jossain määrin autojen jälleenmyyntiarvoissa, jolloin kustannuksesta osa kyllä lankeaa ensimmäiselle / toiselle omistajalle. Autot jotka ovat pomminvarmoja pitävät hintansa paremmin kuin autot, joita saa olla jatkuvasti korjaamassa. Nyt toki automarkkina on niin sekaisin, että on vaikea tietää miten arvojen kehitykset oikeasti menevät juuri tällä hetkellä.

Ja niitä pomminvarmoja ei tahdo edes saada ostettua käytettynä, kun kukaan ei myy niitä eteenpäin vaan ajaa ne itse aivan loppuun.
 
Nythän näitä autoja ostaa vain massikeisarit joilla on asiat niin hyvin että se 40-80 tonnin patteriauton ostaminen on vain arkielämää ja se todnäk menee vaihtoon ennen takuun päättymistä.

Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
 
Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.

Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
 
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?

Kyllähän jos kilometrejä kertyy nii erotus on erittäin helppo perustella, toki kaikilla ei niitä riittävästi kerry. Sen takia meillä edelleen myydään monenlaisia autoja ja jokaiselle löytyy jotakin.

Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
 
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.
 
Taitaa vuositulot olla vähän enemmän kuin se duunarin 35k

Pari tunnen kellä on noin 40k vuositulot ja ovat sähkiksen hommanneet sen takia koska se tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi ja kun on kumminkin ollut auton vaihtaminen edessä(iän takia) niin ei ole haluttu ostaa "vanhaa" tekniikkaa jolla ajaminen kallistuu suhteessa enemmän mitä enemmän aikaa kuluu eteenpäin.
 
Mutta joo kyllähän perinteistä suomalaista kateutta huomaa sähköautoilijoita kohtaan, toki näin nyt käytännössä tapahtuu aina kun tulee joku uusi tuote mitä itse ei ymmärrä/mihin ei ole varaa/tms
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa


edit:

Ja suuri ero polttoaineen ja autolainan välillä on myös siinä että jos rahat on tiukilla niin sillon kun ei ole rahaa niin ei ajella, ei kulu polttoainetta ja ei tule kuluja.

Mutta lainanlyhennys raksuttaa armotta.
 
Minusta enemmän sähköautoilijoissa on semmosia kärkkäitä sähkön ylivertaisuuden mainostajia jotka ärsyttää.

Ei ymmärretä sitä että kaikilla ei ole laittaa sitä 500-1000€/kk auton osariin ja joutuu raapimaan velattoman auton tankkiin silti satasia kuussa.

Ja sitten vittuillaan että mikset osta sähköautoa

Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
 
Aika vähän mun mielestä esim tässä ketjussa sellasta esiintyy, Esson baarin keskusteluista en juurikaan tiedä(tai välitä).

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen(toki huonojakin puolia löytyy kuten esim jotkut asiat talvella) ja maksaa myös enemmän toistaiseksi. Mutta eiköhän kumminkin jokainen ymmärrä että jos ajoa vaikka tulee 5000 km vuodessa ja tulot on 25k euroa vuodessa niin siinä ei ole mitään järkeä alkaa Teslaa osarilla ostamaan.
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
 
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).


Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
 
Joo kyllähän se kotilataamisen(tai työpaikalla) vaatii että se kannattaa. Itsekin dieselillä ajelen just sen takia kun ei kotona pysty, mutta eiköhän tässä parin vuoden aikana siirtymä sähköön tule eteen kun autoa pitää kumminkin vaihtaa.
Joo, jatkuvasti on kyllä tuntosarvet ulkona että joko nyt :)

Markkinahäriöhän tässä sotkee pakkaa ja se on SER autoilijan etukin että mahdollisimman moni nyt ostaa sen patteriauton. Mutta IMO turhaa ja kärkästä vastakkainasettelua näkee paljon näissä keskusteluissa puolin ja toisin.
 
Tama tekee sinulle kuplan. Elat kuplassa jossa auton korjaus ja huolto on liki ilmaista. Taydellinen jarruremontti maksaa sinulle 500e siina missa se maksaa muille 1500e.
Ehei edes viittä sataa.

Jarruosat kun ostelee saksasta niin se on 200 :D Ja sit kun on vielä ns. teknisesti hereillä oleva ihminen niin voi välttää kalliit hajoamiset on reagoi pieniinkin ääniin tai vuotoihin tai hajuihin niiden vaatimalla vakavuudella.
 
Kyllä tavallinen ihminen osaa laskea, että jos omilla ajoilla säästää 100€/kk tankilla, niin on varaa maksaa 100€/kk enemmän autorahoituksesta ja jos vielä jälleenmyyntiarvokin on korkeampi, niin esim. 5v pitoajalla voi ostaa helposti 10-15 tonnia kalliimman auton ilman että auton pidon kustannukset nousevat yhtään.

Itse en jaksa noin pitkälle ajatella, että ollaan tasoissa viiden vuoden kuluttua. Mielummin viisi vuotta voitolla kuin vasta viiden vuoden jälkeen :). Ja autohan on jo vaihtunutkin tuossa välissä.

Ja siis onhan sähköauto monin tavoin ylivertainen polttikseen....
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
 
Tämä on sellainen väittämä, että en itse ole löytänyt sitä ylivertaisuuta vielä. Puhuisin mielummin tietyistä eduista, mielumminkuin ylivertaisuudesta. Mutta kenties nämä edut muuttuisivat ylivertaisuudeksi jos sähkiksen itse päätäisin hankkia. Näinhän sitä monesti käy asiassa jos toisessakin.....
On useita käyttöskenarioita missä sähkö on täysin ylivertainen.
 
Itse en tunne yhtään massikeisaria joka omistaisi Teslan. Kaikki ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.

Massikeisari voi ostaa sen Taycanin tai EQS:än, niin ei tarvitse tyytyä rahvaan Teslaan.

Yhden "massikeisariksi" luokiteltavan kiinteistösijoittajan tunnen, joka harrastaa Teslojen uittamista&diilaamista.

Jos on ajanut aiemmin uudella tai uudehkolla ylemmän keskiluokan autolla, niin ei 10-25 k€ kalliimman sähkiksen ostaminen ole mikään ihmeellinen kysymys, kun alentuneet käyttökulut ja mahdollisesti parempi jälleenmyyntiarvo kompensoivat erotuksen.

Sähköön siirtyminen on isompi taloudellinen harppaus niille, jotka eivät kuulu ylimpään tuloneljännekseen ja jotka ajavat suomalaisen keskimääräisellä 12,6 vuotta vanhalla ja noin 7000 € maksavalla autolla.
 
Sähköön siirtyminen on isompi taloudellinen harppaus niille, jotka eivät kuulu ylimpään tuloneljännekseen ja jotka ajavat suomalaisen keskimääräisellä 12,6 vuotta vanhalla ja noin 7000 € maksavalla autolla.
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.
 
Asut omakotitalossa ja tulee paljon toistuvaa pätkäajelua ja vain harva pidempi reissu.
Mitäs ylivoimaa tuossa nyt sähkiksellä ajaessa on ? En ymmärrä.
Taloudelliset asiat erikseen. ( tosin ei tuo pätkä-ajo = vähän kilometrejä , kovin järkevältä perustelulta kuullosta ).
 
Ehei edes viittä sataa.

Jarruosat kun ostelee saksasta niin se on 200 :D Ja sit kun on vielä ns. teknisesti hereillä oleva ihminen niin voi välttää kalliit hajoamiset on reagoi pieniinkin ääniin tai vuotoihin tai hajuihin niiden vaatimalla vakavuudella.
Täähän se. Täällä landella ajellut Mondeoilla 25 vuotta (yhtenä-kahtena autona) + muut esim. paku, oikeastaan ainoa mitä noiden jarrujen lisäksi on varsinaista remonttia vaatinut on syrjäteiden tappamat jouset, iskarit ja satunnaiset nivelet. Erittäin vähän muuta probleemaa on ollut. Huoltoa vaan. Sivuhuomiona peskää myös niitä alustoja, painepesureihinkin saa kulma ja alustasuuttimia. Auton vedenpoistoreijät tuulilasin nurkissa ja muut mallikohtaiset paskaa kerryttävät kolot on hyvä selvittää itselleen.

Autokeskustelut on kuitenkin mielenkiintoisia kun autot kiinnostaa ja ennen työelämässä tuli ajettuakin reilusti. Nykyään jos uuden ostaisi mun vähäisillä kilsoilla niin järkevin olis varmaan Corolla ja ruostesuojauttaa se. Ynnä ajella auringon laskuun. Ikää 56v.

Nyt kun on kuitenkin aikaa, fasiliteetit ja kunto ookoo niin venhemman auton ropaaminen ei ole ongelma.
Ehkä sitten joskus uudenkarheaa puolen vuosikymmenen jälkeen kun markkinat selkiytyy. Nyt ne on sekaisin joka suhteessa. Sähköauto on vaihtoehto muiden joukossa, turha siitä on kaivaa poteroita joista huudella. Keskustelu on sen sijaan ihan mukavaa.
 
Alkaa taas ehkä menemään vähä kumpi on parempi keskustelun suuntaan(johon ehkä itsekin viestissäni syyllistyin) mutta jos tarvitsee vängätä niin sillehän löytyy se polttis vs sähkis threadi.
 
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.

Koko autokannan keski-hinta on tuo 3600 €, mutta Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton ( autokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ) keskihinta on 6800 €.
 
Mitäs ylivoimaa tuossa nyt sähkiksellä ajaessa on ? En ymmärrä.
Taloudelliset asiat erikseen. ( tosin ei tuo pätkä-ajo = vähän kilometrejä , kovin järkevältä perustelulta kuullosta ).
Itellä toistuva pätkäajo tuottaa 15-20tkm /v. Halvalla sähköautolla huikea varustelutaso versus halpa fossiilirutku + taloudellinen ylivertaisuus, happy life.
 
Itellä toistuva pätkäajo tuottaa 15-20tkm /v. Halvalla sähköautolla huikea varustelutaso versus halpa fossiilirutku + taloudellinen ylivertaisuus, happy life.

En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
 
Eikös se ollut 3600 euroa tuo keskimääräinen auton arvo.
Oma luetunymmärtämiseni sanoo että keskimäärin suomalainen ei aja 3600€ autolla ainakaan tuon jutun perusteella. Tai ainakin tulkitsen ajamisen auton kyydissä istumiseksi ja ajamiseksi. Väitän jo ihan mutulla, että autojen käyttö ei jakaudu tasan koko autokannan kesken, vaan nimenomaan uudemmalla autokannalla ajetaan todella reilusti enemmän, kuin sillä vanhimmalla.

Siinä se on totta, että keskimääräinen suomalaisen omistama auto on 3600€ arvoinen. Mutun perusteella voitaneen jo arvioida, että ajaessaan autolla keskimäärin suomalainen on ainakin lähempänä luokkaa 7000€ kipon kyydissä. Muistelisin jopa lukeneeni, että näissä klikkiotsikoista poiketen valtion ympäristöohjelmassa oli jopa otettu jotenkin huomioon käytön jakautuminen koko autokannassa.
 
En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
 
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..
Jos pälli kestää ajaa saippuarasialla.

Tuohin hintaluokkaan menee vain aivan hirveät autot.
 
Koko autokannan keski-hinta on tuo 3600 €, mutta Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton ( autokannan keski-ikä on 12,6 vuotta ) keskihinta on 6800 €.

Koko autokannan keski-hinta on jotain ihan muuta kuin 3600€, varmaankin siis tuo 6800€. Autoliiton toteamus " Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa" ei millään laskutavalla pidä paikkansa, tuo 3600 voi olla joku tilaston mukaisen 12,6-vuotiaan auton keskihinta tms.

2,7 miljoonaa henkilöautoa * 3600€ on jotain vähän vajaa 10 miljardia, johan jo viimeisen 3 vuoden uusien sekä käytettynä maahan tuotujen arvo on enemmän kuin tuo, esim. tänä vuonna myydään 100k autoa 39k€ keskihinnalla = 3,9 miljardia noiden autojen arvo.
 
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
Se, että sinulle sähkis ei ole tällä hetkellä vaihtoehto ei taida liittyä tasan yhtään mitenkään siihen, että miten uusien autojen ostajat valintojaan tekevät.

He eivät lähtökohtaisesti koskaan huolla autojaan itse + ovat varmasti keskimäärin varakkaampia autoilijoita, joille rahankäytön minimointi on kaukana prioriteettilistan kärjestä.

-
Käytettyjen sähkisten valikoima on vielä niin rajallinen, että on ihan normaalia jos sieltä ei löydy itselle mielekästä kulkinetta ja etenkin jos autoilun kk-budjetti on pari hassua saturaista + romiksella varaosien penkomisaikaa, niin eihän se tarjonta ja tarve voi kohdata.
 
Viimeksi muokattu:
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste.

Vänkäät siis tilastoja, montako niitä on mennyt siis. Sitä statistiikkaa ei valitettavasti Tesla julkaise, eikä sitä muilla voi olla. Mutta, jos Teslalla oli viime talvena kuukausien jono Vetokujalla korjata lämpöpumpullisia autoja ja niitä oli niin paljon että ne täyttivät Teslan oman varikon lisäksi viereisiäkin alueita, niin voihan siitä aina itse päätellä (tai laittaa silmät kiinni). Ne random-ihmiset ovat sitten ne, jotka kertovat mitä siitä vaihdettiin - mutta jos niitä ei usko, niin ei voi mitään. Kuvia löytyy kyllä siitä kaaoksesta.

Onhan se siis mahdollista että se on vain normaalia että kuukauden menee kun lämmitys ei toimi ja se kuuluu auton ostoon. Ja kun muutama tuhat autoa on myyty, niin satoja parkkipaikkoja kuuluu olla täynnä syystä N-korjattavaksi tulevia autoja. Ehkä. Ehkä niissä kaikissa olikin vain syynä asiakkaan rikkomat osat. Mene ja tiedä.

Ei kai VAGillakaan koskaan öljyä yksikään auto syönyt, en mä ainakaan virallisia tilastoja nähnyt. Omani toki, mutta ehkä siinäkin oli kyse vain yksittäisestä tapauksesta ja tein monta aliasta.
 

Varmasti, jos et lukenut mitä kirjoitit, koska megahimmelihän muuttaa tuota taulukkoa täysin. Kun se yksi osa ei olekaan "less complicated", vaan jotain aivan muuta - niin muut muttujat eivät enää pädekään, yksikään niistä. Esim. ohjemistoissa tiedetään että nuo opit eivät päde alkuunkaan kun mukaan tulee yksikin monimutkainen himmeli.

Kun vaihtoehtona on "yksi himmeli, jossa pyörii pienen pieni moottori joka jakaa miljoonaan lisäosaan homman" vs. "kaksi yksinkertaista putkea", niin ensimmäinen harvemmin on se oikea vastaus. Varsinkin, kun jäähdytysjärjestelmiä on rakennettu vuosikymmeniä ja niiden toiminta tunnetaan erittäin hyvin. Ja se Fordin koko häkkyrä ei ole sama asia kuin yksi Teslan vekotin, koska Teslan vekottimestakin on pakko lähteä putkia paljon eteenpäin (koska kompuran järjestelmä taas tarvitsee monta erillistä komponenttia).
 
Onhan se Tesla edullinen suhteessa kilpailijoihin ja saatavuuskin on aika hyvä. Nuo ovat molemmat etuja siitä valmistettavuuden ja kustannusten optimoinnista.
Voisi sanoa että ehkä juuri ja juuri edullinen hankkia, muuten ei niinkään, tai niin kauan se on halpa omistaakin kun takuu on voimassa...
 
Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?

Ei se käyttö nyt niin halpaa ole että tuon erotuksen vois perustella. Keties jollekin, mutta suurimmalle osalle ei todellakaan.

Oma luonto vaan ei anna periksi maksaa sähkiksestä juurikaan ekstraa. Persaukisen ongelma varmaankin?
Tämä, jos meinaa että mä laitan autoon yli 20k€ niin saa olla aika hyvät perusteet ja tesla ei niistä täytä yhtään, eikä kyllä mikään patteriauto vielä...
 
Kätevä laskuri eilisessä lehdessä. Siinä näkyi olevan melkoinen säästö, jos paljon sähköautolla ajava lataa öisin:


Kuvassa hiukan kärjistäen joka yö lataava säästäisi 400€ luokkaa. Ja voihan tässä vielä päiväsähkön hinnat ponkaista ihan kokonaiseen euroonkin. Tuttu laskeskeli, että täyssähkö-Volvonsa vielä euronkin kWh-hinnalla olisi vasta bensa-Volvon kilometrikuluissa tasoissa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221208-140114578.jpg
    Screenshot_20221208-140114578.jpg
    125 KB · Luettu: 62
60kWh lataaminen päivittäin vaatii kyllä aika kovia ajomääriä.

Jos ajaa vähän vähemmän kuin 250-300km päivässä, niin latausta kannattaa keskittää niihin öihin kun ilmatieteenlaitoksen vaasa/rauma/pori akselin 10pv tuuliennuste lupaa tuulista. Ja tietty pe / la / su öihin.
 
Superbottle kuulostaa Muskin lahjalta jonka voi juoda vitutukseen kun auto ei toimi pakkasessa.

Googlasin mikä se on niin näyttää ihan pesukoneen poistopumpulta. Super! Taitaa olla joku paisarin ja vesipumpun yhdistelmä?
Nimi nyt on Teslan huumoria, mutta kyseessä on tosiaan yhteen kokoonpanoon integroitu paisari, kaksi kiertovesipumppua, kolmi-tai nelitieventtiili ja lämmönvaihdin. Yleensä nuo komponentit on ripoteltu ympäri konehuonetta ja yhdistetty letkuin tai putkin toisiinsa.

Toisaalta vian korjaamiseen riittää yhden letkun/liittimen vaihto, 15min homma. Kun Teslan himmeli hajoaa niin tulee vähän isompi jumppa.
Melkoinen olkinukke. Jos osaa ei ole, se ei voi hajota ja jättää autoa tielle. Tietysti monimutkaisemman kokoonpanon vaihto on kalliimpaa ja työläämpää, mutta vaakakupissa painaa nyt se todennäköisyys että koko remppaan ylipäätään joutuu. Teslalta ilmeisesti saa vain koko settiä kokonaisena, mutta hyvin näkyy löytyvän Ebaysta esimerkiksi yksinäisiä kiertovesipumppuja, jos sellainen sattuu korkkaamaan.

Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?
Laitoin vanhan 20k€ Dieselin vaihdossa (jossa ei lainaa) ja rahoitin loput lainalla. Nopea excel kertoi sähkiksen ostohetkellä tulevan hieman kalliimmaksi, mutta arvioin tilanteen pidemmällä aikavälillä kääntyvän sähköauton eduksi. Tämä näyttää toteutuneen jo aiempaa nopeammin, koska ajomääräni ylittävät arvioidun ja polttoaine on kallistunut. Sähkön hinta ei itseeni ole vaikuttanut.

Varmasti, jos et lukenut mitä kirjoitit, koska megahimmelihän muuttaa tuota taulukkoa täysin. Kun se yksi osa ei olekaan "less complicated", vaan jotain aivan muuta - niin muut muttujat eivät enää pädekään, yksikään niistä. Esim. ohjemistoissa tiedetään että nuo opit eivät päde alkuunkaan kun mukaan tulee yksikin monimutkainen himmeli.
Ok, meillä on tästä eriävä mielipide ja mennään sillä. Ohjelmistopuolesta myönnän, etten tiedä juuri mitään, mutta mekaniikkapuolen osaamiseni riittää kyllä toteamaan esimerkiksi superbottlen olevan hyvin elegantti ratkaisu.
 
Joo, tämä keskustelu on ihan jees. Moni muu ei.

Itse juuri kuulun tähän porukkaan että tulee täysin itse huolletulla ja korjatulla tonnin-parin dieselillä ajettua vuodesta riippuen 20-40 tonnia. En ole vielä saanut matematiikkaa pelaamaan sen suhteen että sähköllä ajaminen olisi edullisempaa kun en voi ladata kotona, tai oikeastaan en edes ole kotona valtaosaa vuodesta joten touhu olisi julkilatureiden varassa pelkästään. Justiinsa nythän pahimmillaan tuo DC pikalatailu maksaa saman kuin dieselillä ajaminen (about 11snt/km).
Kuulostaa siltä, että sinun kannattaa palata pohtimaan sähköautoa vasta siinä vaiheessa, jos ei enää huvita korjata autoa itse ja saat kotilatauksen järjestymään.


Kävin eilen muiden ajelujen välissä lyhyen kauppareissun ja otin Prisman ABC-letkusta samalla DC:tä (27 snt/kWh). Miin range kasvoi 55 km ja lataus maksoi 2,12 €, eli 3,85 snt/km. Prisma siksi, että se oli lähin asema, mutta ~3 km päässä olisi ollut halvempi Lidl (24 snt/kWh -> 3,43 snt/km) ja Motonet (18 snt/kWh -> 2,57 snt/km). Kesällä olisi vielä edullisempaa, koska auton kulutus on silloin pienempi kuin tässä lumipöppyrässä huurteenpoistoineen.

Tuo sinun kertoma 11 snt/km DC:llä kuulostaa tosi korkealta. Onko perävaunu aina perässä, vai onko joku kallis Ionity tms? Tokkopa löytyy yhtään sähköautoilijaa, jonka ympärivuotinen energiakulu olisi keskimäärin 11 snt/km. Keskimääräinen kulu on se mikä merkkaa, eikä joku yksittäinen pahin lataus.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221208-133751.png
    Screenshot_20221208-133751.png
    144 KB · Luettu: 20
En osaa itse arvioida netin kohinaa, mutta ottaen huomioon voittomarginaalin millä T tuottaa sähköautojaan tehokkaasti, yksinkertaistetuin rakentein vs muut, tästä vuosikymmenestä saattaa tulla karsinta "ketä jäljelle jää" kun perinteisellä tavalla rakennettuna esim Stellantis ei pääse pinnalle voiton tekemisestä puhumattakaan.

Yhdistettynä kuluttajatottumuksien muutokseen pois polttomoottorista...

Mutta kuten sanoin, kohinaa on niin paljon, että maallikon on vaikea ottaa kantaa; aika näyttää.

 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen olkinukke. Jos osaa ei ole, se ei voi hajota ja jättää autoa tielle.

No ei se todellakaan ole mikään olkiukko, on jotenkin älytöntä miten täällä niin moni tuntuu uskovan siihen että jos Tesla on tehnyt jotain muuta kuin perinteisesti niin se on automaattisesti joku jumalan lahja maailman autoilijoille eikä niissä voi olla mitään ajatusvirheitä.
 
3000e premiumbensa vs 15000e sähkökarvalakki. Korkokulut ja arvonaleneman huomioiden (2e/ltr & 15snt/kwh) sähköautolla alle 15snt/km ja vajaa 20snt/km bensapremiumilla @ 17,5tkm. Tämän taloudellisen eron lisäksi saa mobiiliapilla auton etälämmitykset, peruutuskamerat, spotifyn autoradioon yms. Jos on oikeasti premium tuo bensavehje niin pitäisi arvioida ehkä huoltokuluja korkeammiksi kuin 500e/v..

Mikä on tuo 15 k€ sähkis?

Äkkiä itselleni ei tule mieleen kuin 41 kWh akulla oleva Zoe tai alkupään Leaf.
Peruutuskamera ja polttoainelämppärin ohjaus nyt eivät ole ihmeellisiä juttuja, joku spotify radioon on myös mahdollinen, mutta turha.
 
Koko autokannan keski-hinta on jotain ihan muuta kuin 3600€, varmaankin siis tuo 6800€. Autoliiton toteamus " Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa" ei millään laskutavalla pidä paikkansa, tuo 3600 voi olla joku tilaston mukaisen 12,6-vuotiaan auton keskihinta tms.

6 800 € oli Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 12 vuotiaan auton keskihinta vuonna 2019, kun ovat selvitystä tehneet.
 
Uudessa Moottorissa Passat vs ID4 vertailu, vähän vettä kiukaalle sähköautokeskusteluun. On kyllä mukavan halpaa ID4 valohoidot verrattuna Passatiin ja kilometrit eivät vaikuta.

Pentele kun ID4:ssä olisi 5 vuoden takuu (saiks siihen jotain jatkoja edes?) ja ne hiton hipaisunapit pois niin voisi jopa harkita.

Ja kysyjille tiedoksi Passat voitti vertailun 9.5 - 8.5.
 
Mikä on tuo 15 k€ sähkis?

Äkkiä itselleni ei tule mieleen kuin 41 kWh akulla oleva Zoe tai alkupään Leaf.
Peruutuskamera ja polttoainelämppärin ohjaus nyt eivät ole ihmeellisiä juttuja, joku spotify radioon on myös mahdollinen, mutta turha.
Nuohan ne edullisen pään sähkikset käytännössä ovat.

Varustelutasojen arvottaminen toki huomattavan subjektiivista, mutta peilasin varustelutasoa joko keskimääräisempään 2010-taitteen bensavehkeen varusteluun tai so called premiumiin, joka sitten taas äkkiä on samassa hintaluokassa 2000-luvun alkupuolen vehje. Näihin verrattuna nämä halvimmatkin sähköautot tuovat yllättävän mukavia ominaisuuksia arkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 676
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom