Se ajotuntuma on noissa jotenkin surkea, sen jälkeen kun hyppää vaikka perinteisen Audin rattiin, niin tuntuu aivan toiselta ajaminen, kuin ajaisi autolla eikä lelulla.
Missä mielessä Teslan ajotuntuma on surkea? Kysyn siis ihan aidosti, kun edellinen autoni oli Audi A4 ja taloudessa oli myös joskus pakkauusi 3-sarjan Bemari, eikä näistä kumpikaan mielestäni merkittävästi eronnut Teslasta. Ajotuntumamielessä voisin valita minkä vain noista, alustan mukavuudessa Tesla ottaisi jumbosijan. Pitäisi varmaan radalla ajaa, että näkisi oikeasti mikä on parempi. Samanlaisia sähköisen ohjaustehostimen hiukan etäisiä tuntumia kaikissa. Teslassa olen kyllä huomannut sen, että talvirenkailla tuntuma katoaa täysin kun taas kesärenkailla auto muuttuu ihan toisenlaiseksi ajaa.
Onko siinä joku syy, että nuo kaikki säädöt on pakko toteuttaa jonkun softan kautta ja kosketusnäytöltä? Ihan samalla lailla kait sinne olisi mahdollista laittaa ne analogiset namiskuukkelit kojelautaan. Olisi varmaan myös liikenneturvallisempi vaihtoehto, kuin lääpiä sitä tablettia kesken ajamisen.
Kyllähän se nyt on ilmeistä, että syy on raha. Kun jätetään ne peiliensäätönapit pois, niin säästetään suunnittelutyötä, itse nappi, napin johdot, kokoonpanotyöt, laatuvirheet, takuukorjaukset. Komponenttimäärän minimointi on ollut Teslalla jatkuva fokus ja juuri tästä syystä - sillä säästää rahaa.
Autot alkavat muistuttaa enemmän älypuhelimia, kertakäyttöistyvät, kuka nyt ajaa enää 10v vanhalla sähköautolla, johon softapäivityksetkin ovat loppuneet 5 vuotta sitten.
Hauska toteamus maailmassa, jossa vanhoihin autoihin ei koskaan tullut softapäivityksiä ennen Teslaa. Edellinen Audini oli vuodelta 2015, mutta softa oli peräisin jostain vuodelta 2008. Nyt kun ostat vanhan (2014) Model S:n, niin siinä on silti sama käyttöliittymä kuin juuri tehtaalta ajetussa. Omaan 2 vuotta vanhaan Teslaankin tulee päivityksiä kuukausittain vastaamaan tuotannosta juuri rullaavia autoja.
Ja osa Teslan tarinasta olla täysin vertikaalisesti integroitu ei edes pidä paikkaansa. Hyvin paljon siitä on ihan muualla tehtyä, samaa tavaraa kuin kaikilla muillakin. Siksi sillä on samojen sensorien kanssa saatavuus ongelmia, akut tulevat CATL/BYD/etc, jousitukset on muiden valmistamia, polttimot, kankaat, suurin osa piireistä, etc. Loppujen lopuksi ero ei ole aivan valtava prosentuaalisesti mitä Tesla tekee itse vs. mitä muut valmistajat tekevät. Ja monessa tapauksessa, ulkopuolelta ostettuna olisi varmasti saanut parempaa tavaraa. Noihin Teslan "done-in-house" magical juttuihin kun lasketaan mm. nämä FSD:t, kaista-avustimet ja vastaavat jotka nostavat sitä "in-house" osuutta. En tiedä kuka muu niistä on hyötynyt kuin Teslan kurssi (ja sekin on tulossa vauhdilla alas).
On se ero oikeasti aika huomattava. Se, ettei Tesla tee joka nippeliä itse ei ole oikein todiste vertikaalisen integraation puuttumisesta tai siitä, että ero legacy-valmistajiin ei olisi merkittävä.
Lue vaikka tästä:
Elon Musk explains Tesla's vertical integration vs. 'catalog engineering'
Otetaan nyt esimerkkinä Teslan osalta nämä matrix-valojen puuttumiset
Tätäkin voi lähestyä kahdesta näkökulmasta ja miettiä kumpi on parempi.
1 - Osta auto ilman matriisivaloja.
2 - Osta Tesla, jossa ei ole tietääkseni missään vaiheessa markkinoitu olevan matriisivaloja. Auto kuitenkin sisältää nykyisin matriisivaloumpiot, jotka hyvin todennäköisesti tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuudessa. Syyhän viivästelyyn on luultavasti ollut USA:n vanhentunut ajovalolainsäädäntö, joka vasta tänä vuonna salli matriisiajovalot.
Eikä Teslan navigointi ole mahtava ja hieno, se on aika hanurista. Karttadata ja navigointidata tulevat eri paikoista (Tesla ostaa Googlelta osan, osaa ei) ja saa aikaan mitä hulvattomimpia asioita. Osa muista valmistajista ostaa sen samasta paikasta, jolloin ainakin ne pysyvät synkassa.
Hmm, en ole 25tkm aikana kertaakaan käyttänyt muuta kuin Teslan navia päästäkseni paikasta toiseen.