Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä on kuule tullut 1-tiellä nautittua näistä automatiikan ihmeistä niin paljoa, että alkaa olla helppo tunnistaa tietyt ratkaisut. En vaan tiedä automerkkejä missä mikin on. Perus sisäkurvissa pitkät vastaantulijaan naamaan idiootit on helppo tunnistaa siitä, että kun tajuavat (jos tajuavat), niin valoteho romahtaa jyrkästi pois kaikkialta. Matriiseissa se muutos on pahimmillaan stroboa, kun automatiikka näkee/ei-näe vastaantulijan keskikaiteen takaa. Yleisvalaistus kuitenkin säilyy paremmin kuin perusratkaisussa - Tässä mielessä siis hyvä patentti, kunhan vaan toimisi. Näkeehän sen tuossa videollakin miten se automatiikka arpoo niitä alueita, tuon "väreilyn" voi nähdä. Huonosti toimivana väreily aiheuttaa ongelman myös, jos mennään samaan suuntaan (kuten tästä tesla-ääliöstä mainitsin, minuuttien ohitusaika pahensi ongelman äärimmäisyyksiin).

itelläni oli audi a3 2018 jossa oli varmaan noita ensimmäisiä matriiseja ja ei kyllä toiminut hirveän hyvin, välillä tuntu olevan siitä kiinni että minkä väriset ajovalot vastaantulevalla on. Nyt on uuden kopan s3 matriiseilla ja toimii kyllä kuin junan vessa, 100% luotto joka tilanteessa.
 
Ei toimi, ei ne noita sähköautoja osta keneltäkään tuollaisilla ehdoilla. Kun omaani kauppasin niin auto piti toimittaa liikkeeseen viimeistään kuukauden kuluessa, useimmiten halusivat että auto toimitetaan viikon sisällä. Tämä viesti perustuu Rinta-Jouppi, Kamux ja Autovex kokemukseen.
Siis millä ehdoilla? Ei tossa ole mitään ehtoja. Sitten kun uusi auto on tullut pihaan niin laitat vanhasi autovexiin. Eihän tuossa mitään ehtoja ole kenellekään? Joudut ehkä viikosta pariin olla kahden auton ”loukussa”.
 
Ei toimi, ei ne noita sähköautoja osta keneltäkään tuollaisilla ehdoilla. Kun omaani kauppasin niin auto piti toimittaa liikkeeseen viimeistään kuukauden kuluessa, useimmiten halusivat että auto toimitetaan viikon sisällä. Tämä viesti perustuu Rinta-Jouppi, Kamux ja Autovex kokemukseen.
Niin eikös edellinen kirjoittelija juuri sanonnut, että myy vanhan auton sitten kun uusi auto on tullut pihaan.
Nettiautoon voi laittaa ilmon jo aiemminkin. Ja jos menee auto esim viikkoa aikaisemmin kaupaksi, niin voihan sitä ottaa vaikka jonkun halvan vuokra-auton viikoksi tai ajelee julkisilla tai taksilla.
 
Ehkä siellä on jossain valmistuserässä liikaa maanantaikappaleita, ts. ongelma ei ole "halvassa kiinanpaskeessa" vaan että on päässyt sekundalaatua toimituseriin.

Onhan niitä ns. laatuvalmistajien osissakin ollut ongelmia vuosien saatossa.
Erien merkittävät laatuvaihtelut ovat juuri tyypillinen esimerkki siitä, että halpaa kiinapaskaa on käytetty. Laadunvalvonta maksaa. Googlettelin sitä tripletin alkuperäispatterin valmistajaa ja siinä yhteydessä tuli eteen jotain puhetta id.3 12 V vaihtokamppiksesta. Sinällään sama mikä se ongelman perimmäinen syy on, mutta 12 V näyttää olevan jonkun sortin ongelma turhan monessa sähkärissä.
 
Jep ja tätä ollaan huomenna tulossa kauempaa katsomaan.
On tossa myös pari muutakin tarjousta, mutta voin kyllä odottaa niiden kanssa, jos ehdit viimeistään ylihuomenna katsomaan :D Yhdelle ärsyttävälle peräänsoittelijalle kyselin vittuuttani seuraalla viikolla, että ei sit tärpännyt muistakaan tarjouksista? Et pitäiskö hintaa tarkastaa :p Auto oli pommi muutenkin niin ei tullut kauppoja.
 
Erien merkittävät laatuvaihtelut ovat juuri tyypillinen esimerkki siitä, että halpaa kiinapaskaa on käytetty. Laadunvalvonta maksaa.

Samaa mieltä sinänsä mutta kuten sanoin niin tapahtuu niitä laatumerkeillekkin eli ihan suoraan tuosta ei voi halpaa kiinan pasketta syyttää. Ja voisin kuvitella että tässäkin tapauksessa sama tehdas tuottaa akkukamaa monen eri valmistajan brändille.
 
Samaa mieltä sinänsä mutta kuten sanoin niin tapahtuu niitä laatumerkeillekkin eli ihan suoraan tuosta ei voi halpaa kiinan pasketta syyttää. Ja voisin kuvitella että tässäkin tapauksessa sama tehdas tuottaa akkukamaa monen eri valmistajan brändille.
Niin no, kiinanpaskaa se silti voi olla vaikka "laatumerkin" leima on päällä. En minä ainakaan miellä "kiinapaskaa" pelkäksi noname tuotteiden ongelmaksi.
 
Niin no, kiinanpaskaa se silti voi olla vaikka "laatumerkin" leima on päällä. En minä ainakaan miellä "kiinapaskaa" pelkäksi noname tuotteiden ongelmaksi.

Tästä taaskin samaa mieltä. Samasta tehtaasta voi puskea noname akkua ja jotain Vartaa tai Exideä, eihän volkkarin kaltaiset toimijat maksa ekstraa siitä että saavat kirkkaat laatumerkin tarrat päälle mutta samaa kamaa helposti myydään kaupoissa kuluttajille "laatumerkkinä".

Paha sanoa.
 
Jos väität että pystyt näkemään sen vastaantulijan valokuivion, niin sanoisin aika tuuheaksi väitteeksi.

Sen häikäisyn muutokset voi olla seurausta myös siitä siellä käännetään kaukovalot päälle tai pois, tai sitten vaan saavutetaan se vasemmanpuolen hirvipiikki, joka joissain autoissa on.

Tosin onhan se mahdollista että siellä on matriisi systeemi käytössä. Kuvittelisi että se ohjelmointi on tehty noudattamaan lainsäädäntöä, eli motarilla se vaan ajaa pitkät päällä vastaan, kun näkee että vastaantulija on riittävästi eri linjalla, ja mahdollinen valojen varjostaminen on seurausta vaan ylikohteliaasta ohjelmoinnista.

Kyllä sen vastaantulija huomaa, jos matriisivalot toimivat oikein. Monta Audia on tullut pimeällä vastaan ja kun vänkärin penkiltä olen seurannut vastaantulijan valoja, niin sen kyllä huomaa kun se valokuviota muuttaa.

Ja sellaista tilannetta ei normaaleilla teillä ole, että vastaantulija on "riittävästi eri linjalla", kyllä se valaisee ihan sen vastaantulijoidenkin kaistan ja varjostaa valokuviosta ainoastaan ne kohdat jossa on vastaantulijoita.
 
Muoks: Joo uusista sähköautoista ei tule veroa, joka on isohko lovi. Mutta käyttöveron lisätys sähköautoihin ei tuo paljon rahaa kassaan, koska niitä on 1.2% autoista. Joten ennustan käyttöveron nousua tasaisesti kaikille.
Mikäs logiikka tässä taas on? Jos sähköautoja on 1,2%, niin eikö sillöin myös polttoaineverosta saatavat tulot ole pienentynyt about 1,2%? Tällöin sähköautoille jos lisätään n. 15tkm vuodessa ajavan polttomoottorin verotus suoraan käyttövoimaveroon, niin päästään suunnilleen takaisin lähtöpisteeseen. Se että kaikkia rangaistaan muutamien tämänhetkisestä sähköautoilusta olisi taas hyvin outoa, eikä ratkaisisi verotuksen muutosta sähköautojen suhteellisen osuuden kasvamisen myötä.
 
Euroopan on pyrittävä vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttö minimiin, sillä näiden energiamuotojen tuottajat on pääosin diktatuurien hallussa. Ei tarvitse olla kovinkaan suuri ennustaja, jos veikkaa polttoaineiden hintojen ja verotuksen kiristyvän entisestään lähitulevaisuudessa.

Aivan varmasti sitä mukaa kun sähköautot yleistyvät ja edullisia käytettyjä alkaa tulla.

Mutta samalla varmuudella sähkisten verot tulee kasvamaan.
 
Oliko mitään tietoa että missä vaiheessa MG4 EV ilmestyisi myyntiin Suomessa?

Varsinkin tuleva 77kWh versio kiinnostelee. Auto itse kuin ID.3, mutta napeilla ja kymppitonnin pienemmällä hintalapulla.
 
Ei sähköautotkaan yksin mitään ratkaise kun koko autoilua konseptina pyritään vähentämään.
Kuka sitä pyrkii vähentämään ja miksi? En minä ainakaan, sinusta en tiedä.

Jos tarkoitat että "päättäjät", onneksi ne voidaan vaihtaa aina vaaleissa. En keksi miksi tulevaisuuden ihminen muka haluaisi liikkua vähemmän, tai vaivalloisemmin, tai yli kolminkertaisella matka-ajalla. Jos siis meinataan sitä että liikutaan vain kävellen, polkupyörällä tai julkisilla.

Siinäpä "konsepti", 70-luvun Kiinan malliin rahvas liikkuu vain polkupyörillä.
 
Kuka sitä pyrkii vähentämään ja miksi? En minä ainakaan, sinusta en tiedä.

Jos tarkoitat että "päättäjät", onneksi ne voidaan vaihtaa aina vaaleissa. En keksi miksi tulevaisuuden ihminen muka haluaisi liikkua vähemmän, tai vaivalloisemmin, tai yli kolminkertaisella matka-ajalla. Jos siis meinataan sitä että liikutaan vain kävellen, polkupyörällä tai julkisilla.

Siinäpä "konsepti", 70-luvun Kiinan malliin rahvas liikkuu vain polkupyörillä.
Haja-asutusalueille tukea autoiluun, mutta kaupungissa on hyvä laskuttaa siitä, jos haluaa pilata terveytensä eikä harrastaa terveellistä työmatkapyöräilyä 1-1,5h päivässä.
 
Täälläkin varmasti monesti tullut esille, mutta kysytään uudestaan .Minkä hintaisia nuo sähkisten huollot on ja kuinka usein ne ovat ? Työkaveri puhui joskus aikoja sitten teslastaan , että on jotain vapaaehtoisia huoltoja joita ei oo pakko tehdä ja sit joku oikea huolto. Tiedä siitä sitten mitä puheli...

Miten tämä on ? Onko huoltovälit vakiintuneet eri merkkien välillä saman tyyliin kuin peristeisten autojenkin ? Ja mitä maksaa ?
En voi antaa kuin oman esimerkkini, mutta Renault Zoen ekan vuoden/30.000km (kumpi tulee ensin vastaan) huolto merkkihuoltamossa maksoi jotain 75€.
Siihen päälle vapaaehtoinen raitisilmasuodattimen vaihto, joka oli päälle toiset n. 75€ (aika kallista? Pystyisköhän sen kuinka helposti vaihtamaan itse, ellei se sitten ole piilotettu johonkin todella hankalaan paikkaan...).
Minun tapauksessani tuli vielä +50€ lisähintaa koska jokin vedenohjausaukko tms. oli kuulemma täyttynyt moskasta (lehdistä? neulasista? hiekasta?) ja se piti puhdistaa. Kuulemma sen saa puhdistettua itsekin jos irroittaa pyyhkimen varret ja niiden alla olevan ritilän, ehkä pitäisi opetella.

Eli halvimmillaan olisi päässyt n. 75€ ekasta huollosta.
 
Haja-asutusalueille tukea autoiluun, mutta kaupungissa on hyvä laskuttaa siitä, jos haluaa pilata terveytensä eikä harrastaa terveellistä työmatkapyöräilyä 1-1,5h päivässä.
Asun pääkaupunkiseudulla kaupungissa, mutta työpaikkani on n. 60 km päässä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ei oikein viitsisi pyöräillä 120km varsinkaan talvella, ja julkisilla työmatkoihini menisi päivässä yli 6 tuntia.

Tulee myös mieleen taloyhtiömme hallituksessa istuva raajarikko nainen, jolle jo pelkkä kävelykin on aika tuskan takana kävelykepin kanssa. Hän menee lyhyetkin matkat autolla, ei hänestä olisi pyörän selkään.

Kun taas aikoinaan olin töissä Helsingin ydinkeskustassa, en sen enempää minä kuin kukaan työkavereistanikaan tehnyt työmatkojaan autolla, joten en ole nyt ihan varma mitä kaupunkiautoilua tässä pitäisi yrittää rajoittaa. Meneekö joku oikeasti töihin esim. Helsingin keskustaan autolla? Jätetäänkö auto Elielin aukion superkalliisen parkkiin, vai minne?
 
Pääsin koeajamaan Model 3 Performancea ja... ei siitä kyllä wow-efektiä syntynyt. Ainoa selkeästi positiivista mielikuvaa tuonut vaikutelma oli polkimen vaste liikkumiseen, täysin ylimitoitettu teho normiliikenteessä plusmiinus 0. Auto tietysti lähtee mielettömällä tavalla kun tallan lyö pohjaan, mutta en siitä oikein saanut mitään muuta irti kuin kevyen ohoh-tunteen ensimmäisellä kerralla. Pidemmän päälle jatkuva repiminen on väsyttävää, ja sitä enemmänkin alkoi välttelemään.
Minuakaan ei Tesla (mahdollisena seuraavana autonani) kiinnosta kiihtyvyytensä/tehojensa takia, vaan lähinnä:

1. Tuntuu olevan kokoluokissaan markkinoiden taloudellisin sähköauto ainakin moottoritienopeuksissa, eli eniten kilometrejä per kWh. Voi olla että nykyinen pikku-Zoeni on edelleen taloudellisempi alhaisissa alle 80km/h nopeuksissa mutta kun sitä alhaisinta kulutusta ja maksimirangea ehkä kuitenkin kaipaisi eniten pitkillä matkoilla, joilla monesti ajetaan moottoriteitä(kin). Sillä niin väliä mitä efektiivinen toimintamatka on kaupungin sisällä ajettaessa 30-60km/h, ellei sitten aja taksia...

2. Kun Renault-huolto kieltäytyi määräaikaishuollossa tarkistamasta ja päivittämästä samalla autoni firmwarea/ohjelmistoa (koska tehdas on kuulemma kieltänyt, ellei ole jotain oikeaa vikaa joka pitää korjata firmware-päivityksellä), pakostakin on tullut mieleen että Teslan systeemi missä päivityksiä korjauksilla ja uusilla ominaisuuksilla kyllä tulee ja ne saa jopa itse asentaa, kyllä miellyttäisi vaihteeksi.

Jos läppärini valmistaja ei antaisi minun päivittää BIOSia tai Microsoft kieltäytyisi antamasta minulle Windowsiin päivityksiä, menisi sellaiset tuotteet nopeasti vaihtoon. (Linux on erinomainen vaihtoehto Windowsille jo muutenkin.)

3. Hinta vaikuttaa ihan kohtuulliselta vastaavanlaisiin muihin sähköautoihin verrattuna. Sellaista keskitasoa kai, ei ainakaan kalleimpia niinkuin Teslantappajiksi tituleeratut sähkö-Mersut ja Bemarit.
 
Voi ottaa tesla fanille koville kun omaa lemmittyä kehdataan arvostella, mutta onhan se totta että autona tesla ei mikään erikoinen ole, saatikka kovin luotettavassa maineessa.

Jos nissania ei tarvitse käyttää takuukorjauksessa ja teslaa pitää niin onhan se nyt selvää että nissan on luotettavampi.
Bensa-autoissa minun oli helppo rankata esim. Toyotani luotettavaksi, koska juu se ei tosiaan koskaan jättänyt tielle eikä joutunut kalliisiin tyyppivikakorjauksiin tms., kuten sitä edeltänyt pikku-Volkkarini.

Sähköautoissa mietintään joutuu kuitenkin ottamaan ihan uusiakin juttuja, esim. akuston elinikä (kun se kuitenkin on sähköauton kallein komponentti). Jotain arvoa moni varmasti laittaa esim. sille että Teslassa on ehkä markkinoiden edistynein akun lämmönhallinta joka voi pidentää aika roimastikin akun elinikää, kun taas esim. luotettavaksi rankatussa Leafissä ei ole:


Tosin suomalaisten ja miksei brittiläistenkin Leafin omistajien onneksi täällä akuston kuumentuminen ei ole aivan yhtä suuri ja laaja ongelma kuin Arizonassa tai Kaliforniassa, joten ehkä täällä Leafien akustot ovat pitkäikäisempiä kuin kuumemmissa maissa.

Mainittakoon lisäksi että havaitsin Rellussani ekan ruostevaurion, alle vuoden ikäisessä autossa. Odottelen tässä tietoa merkkikorjaamolta meneekö takuukorjauksena (odottavat hyväksyntää valmistajalta), ja jos sanovat että ei, voishan sitä vaikka riitauttaa tai jotain. Vähän kyllä ullattunut olo kun edellisessä Toyotassa en ruostetta nähnyt missään n. 13 vuoden aikana... En tiedä pitäisikö tällä esimerkillä Renaultikin sitten julistaa laatutiedottomaksi autonvalmistajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
"Mediaanikolmonen on lähtenyt Nettiauton tilastojen mukaan uudelle omistajalle vain 14 päivässä
Kyseiset autot ovat olleet käytännössä uusia eli vuosimallia 2021 ja 15 000 kilometriä mittarissa. Luvut ovat mediaaneja".

Poikkeuksellista on myös että miksi ihmeessä joku myy tuollaisia autoja? Ajettavaksihan autot on tarkoitettu. Vai liittyykö tuo johonkin kikkailuun kun toimitusajat ovat pitkät?
Käsittääkseni varsin monet ovat tuotu Saksasta, eli monet tahot ovat tehneet bisnestä ostamalla uusia Tesloja Saksassa, liisaamalla niitä siksi aikaa (puoli vuotta?) että niille saa Saksan runsaskätisen sähköautotuen, ja tuen saamisen jälkeen auto myydään Suomeen missä siitä saa paremman hinnan kuin Saksassa, Suomen huomattavasti pienemmän (ja vain alle 50.000€ sähköautoihin soveltuvan) sähköautotuen takia.

Saksan valtio on kyllä havahtunut tuohon "porsaanreikään" ja pyrkinyt vaikeuttamaan kyseistä toimintaa, esim. pidentämällä aikaa minkä jälkeen tuen saa.
 
Viimeksi muokattu:

Onko kokemuksia tuon tilatun auton peruuttamisesta? W44 oli luvattu toimitus, w51 on nyt alustava rakennusviikko vasta eli myöhästyy, tällä on itselle se merkitys että vaihtoauto saa viikossa 1000-1500km lisää mittariin ja bensaan menee se 150e samassa ajassa eli rahallista menetystä lähinnä. Onkohan tuossa tarpeeksi syytä k-auton kanssa että saan tuossa w45 kohdalla suoraa vain perua tilauksen..?
 
Jos sun auton vaihtoarvo ei elä niin millä järjellä sun kannattaa perua, jollain sun kuitenkin ne ajosi on hoidettava?
 

Onko kokemuksia tuon tilatun auton peruuttamisesta? W44 oli luvattu toimitus, w51 on nyt alustava rakennusviikko vasta eli myöhästyy, tällä on itselle se merkitys että vaihtoauto saa viikossa 1000-1500km lisää mittariin ja bensaan menee se 150e samassa ajassa eli rahallista menetystä lähinnä. Onkohan tuossa tarpeeksi syytä k-auton kanssa että saan tuossa w45 kohdalla suoraa vain perua tilauksen..?
Mitä tilaus/kauppasopimus sanoo asiasta? Nythän on melkoisen force majeuret päällä Ukrainan sodan ja koronan takia.
Jos auto on menossa samaan liikkeeseen, niin kait kättelit sitovan hinnan vaihtoautosta arvioiduilla kilometreillä?
 
Mitä tilaus/kauppasopimus sanoo asiasta? Nythän on melkoisen force majeuret päällä Ukrainan sodan ja koronan takia.
Jos auto on menossa samaan liikkeeseen, niin kait kättelit sitovan hinnan vaihtoautosta arvioiduilla kilometreillä?
Vaihdokin hinta autona on kyllä kätelty sopimuksessa, mutta saan siitä toisesta liikkeestä noin 2000-3500 enemmän. Tuo kätelty summa ei elä mutta tuo potentiaalinen kunnon hinta kyllä laskee.

Kaupan haluan perua siksi että otan mielummin esim. Paremmin varustellun Niron kuin huonosti varustellun id 4 fl ja säästän siinäkin 10ke nykyisessä talousympäristössä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se Niro on jo maassa niin mikä ettei, mutta ottaen huomioon, että liikkeet tuskin enää sitovat käsiään vaihtoauton hyvityksiin "tulee kun tulee" tilanteessa ja Kian jatkuviin toimitusongelmiin, mitä EV puolella on ollut viimeiset viis vuotta niin uhkarohkeaa on vaihtaa tilauskirjasta toiseen.
 
Niro olisi siis tuore käytetty jonka saisi heti. Pitää vaan päästä tuosta id4 hirrestä pois ensin.
 
Vaihdokin hinta autona on kyllä kätelty sopimuksessa, mutta saan siitä toisesta liikkeestä noin 2000-3500 enemmän. Tuo kätelty summa ei elä mutta tuo potentiaalinen kunnon hinta kyllä laskee.

Kaupan haluan perua siksi että otan mielummin esim. Paremmin varustellun Niron kuin huonosti varustellun id 4 fl ja säästän siinäkin 10ke nykyisessä talousympäristössä.
Kyllä kai peruuttaminen yleisillä sopimusehdoilla on ihan selvä asia, kun auto myöhästyy. Pääosin vain sähköautomarkkinassa se ongelma, että ei ole mitä ostaa tilalle, mutta jos Niroa varmasti löytyy niin ei kai muuta kuin yhteys myyjään.
 
Tai MG5 EV farmariversio :hungry:



Jos sähköfarmarit kiinnostaa, niin Peugeotin 308 SW tulee ensi vuonna. Sitä tosin saa vain 54 kWh akulla, mutta onpahan vihdoin farkku tänne Suomeenkin, jos Porschea ei lasketa.

 
Ei tosin köyhille soomalaisille. Ruotsissa lähimmät.


 
Kuka sitä pyrkii vähentämään ja miksi? En minä ainakaan, sinusta en tiedä.
Polkupyöräkommunistit ja osa vihreistä ovat kaikkea autoilua vastaan. Sähköautoissa on valtaosa samoista ongelmista mitä löytyy polttomoottoriautoissa. Valtavan tie- ja parkkipaikkainfran ylläpito, pienhiukkaspäästöt, turvallisuusongelmat, ruuhkat, luonnonvarojen käyttö valmistukseen jne. Sähköautoja pidetään vaan (turhana) välietappina kohti parempia ratkaisuja.

(ei siis oma mielipide, tullut vaan katsottua polkupyörävideoita)
 
Sähköautoissa tosiaan on valtaosa niistä samoista ongelmista kuin polttomoottoriversioissa. Mitä enemmän taajamaan mennään, sen enemmän ko. ongelmat korostuvat (kun taas haja-asutusalueella ne tukevat paremmin tavoitettavuutta, vaikkakin tosin viime talvinakin naapurilla käyminen onnistuu paikoitellen paremmin hiihtämällä kuin autolla ajamalla).

Erinomainen apuväline mielestäni tukemaan silloin kun liikkuminen ei muuten onnistu. Mutta toisaalta huono kokonaisratkaisun kannalta, jos siihen joudutaan turvautumaan, joten tottakai vaihtoehtoja pitää saada lisää.

Mutta mitä sähköautoihin tulee, niin ehdottomasti pitäisi saada markkinoille enemmän noita edullisen pään kulkineita. Suurin osa Euroopassa myytävästä autokannasta on kuitenkin pienen kokoluokan autoja niin sillä puolella on paljon potentiaalia. Ellei sitten ajattele että siirtymä pienistä autoista muihin liikkumistapoihin kiihtyy. Jota se vähitellen toki esim. Pariisissakin siihen suuntaan menee, että pyöräilyä mahdollistetaan yhä enemmän paremmilla reiteillä vähentämällä samalla autoiluun käytettäviä kaistoja, mutta hidasta ko. kehitys toki on. Toisaalta noissa tapauksissa valintaa helpotetaan sillä ettei tarvitse seisoa ruuhkassa, ei tule tiemaksuja ja ei tarvitse muista rajoituksista kärsiä (esim. nykyään Pariisin kanta-kaupungissa vaaditaan tietyt päästörajat täyttävä ajoneuvo ja lisäksi vuoroviikoin rajataan rekisterinumeron mukaan autokantaa jota sinne saa ajaa tosin logistiikka-ajoneuvoja se ei koske).

Sähköpyörät ovat varmaan niitä seuraavia investoinnin kohteita. Yksi onkin jo, mutta lapset ovat siihen malliin innostuneita omasta vapaudesta ja helppoudesta tulla ja mennä vapaasti että todennäköisesti suht pian tulee tarvetta ainakin toiselle.

Sinänsä toisaalta erittäin hyvä juttu myös se, että reissutyöläiset (ja he joilla työ vaatii liikkumista vaikka työpäivän aikanakin paikasta toiseen) pystyvät minimoimaan työmatkoihin meneviä kustannuksia kun ajavat paljon. Latausinfra tietty saisi noihin olla vielä parempaa, mutta koko ajan sekin onneksi kehittyy.
 
Polkupyöräkommunistit ja osa vihreistä ovat kaikkea autoilua vastaan. Sähköautoissa on valtaosa samoista ongelmista mitä löytyy polttomoottoriautoissa. Valtavan tie- ja parkkipaikkainfran ylläpito, pienhiukkaspäästöt, turvallisuusongelmat, ruuhkat, luonnonvarojen käyttö valmistukseen jne. Sähköautoja pidetään vaan (turhana) välietappina kohti parempia ratkaisuja.

(ei siis oma mielipide, tullut vaan katsottua polkupyörävideoita)
Väliaikaisratkaisu varmasti, mutta todennäköisesti silti vuosia (vuosikymmeniä?) mennään niillä. Onhan se kuitenkin niin, että suurin osa tarvitsee sitä autoa arjen pyörittämiseen tehokkaasti. On tämä ”väliaikaisratkaisu” silti parempi kuin polttikset tuolla liikenteessä.
 
Mainittakoon lisäksi että havaitsin Rellussani ekan ruostevaurion, alle vuoden ikäisessä autossa. Odottelen tässä tietoa merkkikorjaamolta meneekö takuukorjauksena (odottavat hyväksyntää valmistajalta), ja jos sanovat että ei, voishan sitä vaikka riitauttaa tai jotain. Vähän kyllä ullattunut olo kun edellisessä Toyotassa en ruostetta nähnyt missään n. 13 vuoden aikana... En tiedä pitäisikö tällä esimerkillä Renaultikin sitten julistaa laatutiedottomaksi autonvalmistajaksi.
No ruostevauriotahan siinä ei ole, jos olisi, niin ei valmistaja siinä mitään nikottelisi. Ruostevaurio tarkoittaa siis sitä että jokin rakenne on pettänyt ruosteen takia.

Sinänsä kyllä yllättävää että ranskalainen auto ruostuu noin uutena, ranskikset ovat muutaman vuosikymmenen olleet erittäin väräruosteisia autoja, koska ovat yrittäneet paikata mainehaittaansa jostain 80-luvulta. Minkä maineen tahansa auto saakin, niin se pysyy todella sitkeästi, vaikka sille ei olisi vuosikymmeniin mitään perustetta.

Mistä se alkoi ruostumaan
 
Väliaikaisratkaisu varmasti, mutta todennäköisesti silti vuosia (vuosikymmeniä?) mennään niillä. Onhan se kuitenkin niin, että suurin osa tarvitsee sitä autoa arjen pyörittämiseen tehokkaasti. On tämä ”väliaikaisratkaisu” silti parempi kuin polttikset tuolla liikenteessä.
Et nähnyt sitä Dubain quad kopteri esittelyä? Pojilla on valmis lentävä henkilöauto mutta odottavat seuraavaa akkumurrosta, että saadaan hyötykuormaa.Jotenkin tunne nyt että ennemminkin vuosia kuin vuosikymmeniä liikenteen muutokseen. Eli 2035 - 2045 lennellään lähiötä töihin.
 
Jenkeissä lentäviä autoja on myös prototyypin asteella esitelty. Varmaan taksikäytössä joissakin tapauksissa helikopterin tilalle tai lisäksi tulee käyttöön, mutta väittäisin jäävän loppujen lopuksi yhdeksi pieneksi lisäratkaisuksi rikkaille. Ei sitä mitenkään yllättäen ole Dubaissa esitelty.

Todennäköisesti lentorajoitukset ja lentokieltoalueet tulevat muutenkin lähinnä lisääntymään kuin vähenemään ja massojen siirtyminen ajo-korteista lentolupa-kirjoihin onkin sitten sitä scifiä jo itsenään.
 
Et nähnyt sitä Dubain quad kopteri esittelyä? Pojilla on valmis lentävä henkilöauto mutta odottavat seuraavaa akkumurrosta, että saadaan hyötykuormaa.Jotenkin tunne nyt että ennemminkin vuosia kuin vuosikymmeniä liikenteen muutokseen. Eli 2035 - 2045 lennellään lähiötä töihin.

Joo en mitenkään näe että tulis toteutumaan missään muualla kuin pienissä piireissä ja tietyillä alueilla. Ja tosiaan tolla aikataulullahan puhutaan (optimistisimmassa tapauksessa) juurikin vuosikymmenistä ennen kuin toi tapahtuu, eikä vuosista.
 
Lentäviä autoja tuskin koskaan yleistyy suuremmassa mittakaavassa, kun muistaa kuinka hukassa ihmiset ovat selkeillä ajokaistoilla ja opasteilla nykyhetkellä. Tähän jos lisätään vielä kolmas taso, niin kyllä on kopteria talon seinässä kuin kärpästä tuulilasissa. Asiaan. Tässä on tullut ihmeteltyä sähkisten pientä tarjontaa Suomessa verrattuna länsinaapureihimme. Eikö täällä muka kannata jälleenmyynti vai eikö koeta markkina-aluetta tarpeeksi mielenkiintoisena? Joku tylsä MG olisi mitä loistavin auto tässä Corollavaltiossa.
 
Lentäviä autoja tuskin koskaan yleistyy suuremmassa mittakaavassa, kun muistaa kuinka hukassa ihmiset ovat selkeillä ajokaistoilla ja opasteilla nykyhetkellä. Tähän jos lisätään vielä kolmas taso, niin kyllä on kopteria talon seinässä kuin kärpästä tuulilasissa. Asiaan. Tässä on tullut ihmeteltyä sähkisten pientä tarjontaa Suomessa verrattuna länsinaapureihimme. Eikö täällä muka kannata jälleenmyynti vai eikö koeta markkina-aluetta tarpeeksi mielenkiintoisena? Joku tylsä MG olisi mitä loistavin auto tässä Corollavaltiossa.
No jos jo nyt myynti ylittää tuotannon ei ole mitään järkeä levittää myynti/huolto-organisaatiota uuteen maahan. Se on kallista. Ehkä siinä vaiheessa kun pystyttäisiin valmistamaan kysyntää enemmän. Varsinkin jos on kyseessä uusi tuntematon merkki jolle ei ole ko. maassa olemassa olevaa käyttäjäkuntaa.
 
Jenkeissä lentäviä autoja on myös prototyypin asteella esitelty. Varmaan taksikäytössä joissakin tapauksissa helikopterin tilalle tai lisäksi tulee käyttöön, mutta väittäisin jäävän loppujen lopuksi yhdeksi pieneksi lisäratkaisuksi rikkaille. Ei sitä mitenkään yllättäen ole Dubaissa esitelty.
Minusta tuossa onkin se idea, että tuo ei ole erityisen kallis valmistaa joten hintojen voi olettaa jäävän alle 100t€ 2035. Lonkalta heittäisin että nyt tehot ja akkukapasiteetti vastaa ässä teslaa. Mutta joo saattaa olla että yleistyvät vain taksi käytössä aluksi koska noissa vasta sitten pysäköintiongelmaa onkin.
 
Niin siis en ollenkaan epäile etteikö noita joitakin tehdä ja myydäkin. Varsinkin jossain Dubaissa tai Arabiemiraateissa jos pitää öljypumppaamoja mennä katselemaan tms. aavikon yli.

Mutta noilla on samankaltaista vaikutusta mielestäni kuin esimerkiksi sähköveneillä, eli ihan hyvä lisä valikoimaan mutta eivät ne liikennettä "mullista".

Tai nämä lentävät jakeludronet. Ihan jees ja ehkä hyödyllisiäkin tietyissä skenaarioissa, mutta eivätpä ne yksin mullista mitään.

Noissa sähkölentohärveleissä kannattaa se muistaa, että vaikka itse laite olisi "edullinen" niin aika harva olisi valmis arjessaan siirtymään moisen käyttöön ihan jo käytännön syistä (keli tuulinen, tuiskuinen tai sataa kaatamalla niin autolla pääsee kyllä, lentohärvelillä ei niinkään) eivätkö logistiset ja lainsäädännön ongelmat ole myöskään ihan pieniä.
 
Mitä tilaus/kauppasopimus sanoo asiasta? Nythän on melkoisen force majeuret päällä Ukrainan sodan ja koronan takia.
Jos auto on menossa samaan liikkeeseen, niin kait kättelit sitovan hinnan vaihtoautosta arvioiduilla kilometreillä?
Tuotanto on sakannut jo kolmatta vuotta. Pitkään jatkuneet ongelmat eivät ole mitään yllättäviä pakkotiloja, joille nyt vaan ei tälleen parin vuoden yllättymisen jälkeen voi mitään. Pitää osata myydä sen mukaan mitä pystyy toimittamaan tai vastata myöhästymisestä.
 
Niin siis en ollenkaan epäile etteikö noita joitakin tehdä ja myydäkin. Varsinkin jossain Dubaissa tai Arabiemiraateissa jos pitää öljypumppaamoja mennä katselemaan tms. aavikon yli.
Haistelen silti että markkinat löytyvät Megakaupungeista joissa polkupyörä on nopeampi tapa liikkua kuin auto. Pekingissä on hyvinkin normaalia, että kulkiessani taksilla jää keskinopeus alle 15 km/h. Täällä ei myöskään metro ole järin nopea keino kulkea koska pysähdyksiä on paljon ja turvatarkastukset tekevät ikäviä viipeitä. Täälläkin muuten käytännössä taksi lakkaa pelaamasta sateella koska sen odottamiseen voi mennä 3 tuntia.
 
Sähköautoja pidetään vaan (turhana) välietappina kohti parempia ratkaisuja.
Juu ja minua just kiinnostaa mikä se vihreiden fillarikomunnistien "parempi ratkaisu" on? Kaikki suomalaiset asuvat ahtaasti pienissä kanakopeissa Jätkäsaaren ja Kalasataman tuulessa huojuvissa tornitaloissa asfaltin, betonin ja katujengien puristuksessa, ja ihmiset liikkuvat vain polkupyörillä kuin 70-luvun Kiinassa konsanaan?

Aina tulee noista "utopioista" kuva kuinka ihmiset ovat pelkkä haittatekijä joka pitää karsinoida mahdollisimman pienelle alueelle oikeaa maailmaa häiritsemästä, elämänlaadusta viis.

Kyllä minä edelleen uskon että ihmisten halu ja tarve liikkua vaivattomasti ja joustavasti, välillä pidempiäkin matkoja, ei häivy minnekään. Se on sellaista optimointia, kyllä minäkin haluan edelleen asua pääkaupunkiseudulla, mutta en kuitenkaan esim. Helsingin kantakaupungissa vaan (jos rahasta ei olisi kiinni) vaikka jollain Vantaan tai Espoon pientaloalueella. Palvelut, lasten mahdolliset opiskelupaikat, työpaikat yms. edelleen helposti tavoitettavissa, mutta silti väljyyttä ympärillä.

Ja juu, alkaa kuulua jonnekin muualle kuin sähköautokeskusteluun, joten tämä kai tästä minun osaltani...
 
Mistä se alkoi ruostumaan
Takaluukun sisäsivu, siis sivulla kohta joka osuu normaalisti takaluukun tiivisteeseen kun luukun laittaa kiinni.

Se on ollut varmaan jo kuukausia, minulta mennyt aiemmin ohi koska en katso ylöspäin avatessani takaluukkua, mutta vaimo huomasi joskus alkusyksystä tms. ja naureskeli että olen ostanut ruosteisen auton. Pieni muistikuva on olisinko joskus nähnyt siinä kohtaa maalipinnassa kuplan tai kuplia, mutta luullut että siinä on vain pikaisesti maalattu kohta johon on paakkuuntunut maalia, vaikka oikeasti alla kukki ruoste.

Onneksi on tuollaisessa "hankalassa" paikassa etteivät voi ainakaan väittää kovin uskottavasti että minä olisin huolimattomuuttani kolhinut maalipintaa ja siksi ruostunut.

Renault Zoessa taisi olla (jostain lukemalla) joku 12 vuoden tms. "puhkiruostumattomuustakuu", mutta kattaako se tuon koska eihän tuossa vielä mikään ole puhki ruostunut. Pitääkö siis ensin odottaa että ruostuu puhki, ja sitten suostuvat korjaamaan? No, katsotaan mitä vastaavat...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom