Täälläkin varmasti monesti tullut esille, mutta kysytään uudestaan .Minkä hintaisia nuo sähkisten huollot on ja kuinka usein ne ovat ? Työkaveri puhui joskus aikoja sitten teslastaan , että on jotain vapaaehtoisia huoltoja joita ei oo pakko tehdä ja sit joku oikea huolto. Tiedä siitä sitten mitä puheli...
Miten tämä on ? Onko huoltovälit vakiintuneet eri merkkien välillä saman tyyliin kuin peristeisten autojenkin ? Ja mitä maksaa ?
Muutamia esimerkkejä huoltoväleistä:
- VW ID3/ID4/ID5 24 kk/- tkm (ei km-rajaa)
- Hyundai Ioniq 5, 24 kk/30 tkm
- Polestar 2, en löytänyt tietoa, mutta joka autoon sisältyy 3v/50tkm huollot
- Volvo XC40 recharge, 3v/100tkm huollot sisältyy hankintahintaan
- Mercedes EQA, 12kk / 25 tkm
- Teslat - ei huoltoväliä (tästä alla tarkemmin)
Yleisesti ottaen huollot ovat polttista edullisempia, sillä sähkövoimalinja ei tyypillisesti sisällä uusia merkittäviä huoltokohteita. Kohteiksi jäävät lähinnä raitisilmansuodatin, jarrunesteet ja tarkastukset. Hinta pyörii alle 200 euron suuruusluokassa teetettynä.
Tesla on ottanut tässä(kin) oman lähestymistapansa. Varsinaista huoltoväliä ei ole, eikä autoa ole tarpeen halutessaan käyttää Tesla-huollossa takuun säilyttämiseksi. Määrätyille kohteille on suositushuoltovälit, jotka löytyvät
täältä. Nämä voi luonnollisesti teettää Teslalla tai jossain muualla, jolloin huollon hinta noudattelee samaa suuruusluokkaa kuin muillakin sähkiksillä. Tee-se-itse henkilölle Tesla on kuitenkin unelma-auto, sillä merkkihuoltoa ei tosiaan ole "pakko" käyttää, Tesla tarjoaa hyvät tee-se-itse ohjeet
nettisivuillaan ja myös korjaamon käsikirja on saatavilla ainakin tällä hetkellä
maksutta.
Jarrujen kuluminen on sähköautoissa vähäisempää. Alustan osat ja renkaat kuluvat siinä missä muissakin autoissa, joidenkin väitteiden mukaan jopa nopeammin. Summa summarum, sähköauton huoltokustannusten odotusarvo tällä hetkellä on jonkin verran tai merkittävästi vähemmän kuin polttiksessa.