Yleistä keskustelua sähköautoista

Ajoprofiilistahan se on kiinni. Plugarin hankintahinta on tollasessa perheautoluokassa ehkä sen 10 k€ alle sähkön, huollot hieman kalliimmat kuin sähkössä.

Omalla tarpeella (45 km työmatka edestakaisin, koirien häkki takapaksiin, ~1500 kg vetomassa) kallistuin plugariin (38 k€ vetokoukulla).

Ioniq 5 oli lähimpänä harkinnassa sähköautoista. Pienempi takapaksi kuin plugareissa ja autotraileriyhdistelmän latailu PK-seudun ja Suomen moottoriratojen välillä ei kuitenkaan houkuttele vaikka voisihan vuokrapaku olla vaihtoehto tuohon.
 
Miltäs Excel näyttää jos siihen laittaa PHEV Octavian? ~3 k€ näyttäisi olevan plugarin lisähinta tollasessa 35 k€ Octaviasss.
En tiedä Octaviasta, mutta Golfin kohdalla siirtyminen 1.4TSI mallista plugariin samalla moottorilla huoltovälit puolittuivat ja huoltojen hinnat kasvoivat. 1.4TSI huoltoväli 30tkm/2vuotta, GTE öljyt 15tkm/1 vuosi ja päälle vielä tarkastushuolto kerran vuodessa. Marmorilta jakohihna 1.4TSI:lle 650e, GTE 1350e. Hankintahinta ja korkeammat ylläpitokustannukset ehkä juuri kuolettuu bensasäästöillä, mutta onhan tuo GTE paljon kivempi ajaa ja tällä hetkellä sähköinen voimalinja myös nostaa haluttavuutta käytettyjen markkinoilla.
 
Ollaan muuttamassa omakotitaloon, jossa on voimavirtapistoke autotallissa. Varmaan fiksuin ratkaisu on siis ostaa voimavirtapistorasiaan liitettävä latauskaapeli, mutta ennen kaapelin tilaamista kiinnostaisi tietää onko jollain käytössä sellaista laturia joka mittaisi sähkönkulutuksen? Haluaisin pysyä perillä että kuinka paljon sähköstä on kulunut auton lataukseen ja kuinka paljon kaikkeen muuhun. Vaihtoehtoisesti tuollaiseen voimavirtapistorasiaan ilmeisesti saa jonkun mittarin väliin, mutta niiden hinnat näyttivät nopeasti katsottuna olevan parin sadan luokkaa.
Sovelluksesta näkee lataushistorian, sitä en tiedä kuinka tarkka tuo on missäkin autossa.
Mulla tulee 1000km/kk 99% paikallisajoa haja-alueelta kylille töihin ja muille asioille. Auto on pikkuakkuinen ja range parhaimmillaan 250km. Jokapäivä ei tarvii ladata, eikä ole ollut tarvetta isommalle akulle. Riittää aivan mainiosti omiin tarpeisiin ja pikalatureita on 10km säteellä 3kpl.
Shukolatauksella pääsääntöisesti ladattu, pikalatausta on käytetty, jos on käyty jossain kauempana, sielläkin lataus alle 20min.
Oma käyttö hyvä esimerkki kuinka pieniakkuinen auto palvelee loistavasti perheen kakkosautona. Hintakin alkoi kakkosella, olen ollut todella tyytyväinen. Seuraava huolto menee edelliseen huolenpitosoppariin ja sen jälkeen 6 vuoden huollot 235€.
 
Sovelluksesta näkee lataushistorian, sitä en tiedä kuinka tarkka tuo on missäkin autossa.

Peugeotin sovellus on täysi vitsi, ei siitä mitään näe.

Tai sitten en ole etsinyt oikeasta paikasta. Mutta joka tapauksessa ko. sovellus on vitsi, ja maksan mielelläni siitä ettei minun tarvitse sitä käyttää.
 
Ei taida sähköautosta olla korvaamaan perinteistä, jos saatavuudet ei monikymmenkertaistu melko nopeasti ja hinnat romahda alle 20k€ asti. Vetyä huutaisi rinnalle ja vetyhybridejä, jos meinaa päästötavoitteisiin päästä.

Näille vetyä kiljuville, jos se kaasu tuntuu niin mahtavalta, niin onhan meillä jo jonkinlainen kaasujärjestelmä olemassa. Tietysti sieltä tulee fossiilisesta lähteestä peräisin olevaa metaanikaasua, mutta sitähän se käytännössä on vetykaasukin.

Vetyä voidaan tietysti teoriassa tehdä "päästöttömästi", niin ei vaan käytännössä tehdä. Sama pätee kyllä metaaniinkin.

Hindenburg oli hyvä esimerkki vedyllä liikkumisesta.
Hindenburg liikkui diesel moottoreilla.
 
Vedyn tuotanto on tosiaan vihreästi ollut aika vähäistä (taitaa määrä olla n. 4% kaikesta vedystä). Johtuen lähinnä kovista kustannuksista.

Mutta tänä vuonna on useampiakin vetytutkimusläpimurtoja tehty, joten teollisessa mittakaavassa vedyn tekeminen muulla kuin maakaasulla on aika todennäköisesti jatkossa kustannustehokkaasti paljon todennäköisempää kuin tähän asti.



Mitä sähköautoiluun tulee, niin eiköhän nämä muut konstit ole vain lisänä liikennöinnin ja teollisuuden tarpeisiin. Ei sähköautotkaan yksin mitään ratkaise kun koko autoilua konseptina pyritään vähentämään.

Sähköautojen yleistymistä tosiaan hidastaa tällä hetkellä saatavuus ehkä eniten vaikka hinnat ovatkin kalliita. Ei se alhaisempi hinta hirveästi lämmitä jos autoja ei saada tuotettua.
 
Hyundaillahan on parhaillaan menossa jokin kiertue jossa esillä on myös heidän henkilöliikenteeseen tarkoitettu vetyauto. Hintalappu autolle 80.000€. Talvirangesta ei tietoakaan, kokoluokka Niro. Luulisi että siellä olisi sitten nämä vetyauton perään kuuluttelevat ostohousut jalassa valmiina iskemään nimiään tilauskirjaan. Ne kun eivät valitettavasti yleisty koskaan ellei niitä kukaan osta. Toyota ollut jo pitkään USAn markkinoilla omalla vetyautollaan mutta varsin on ollut laihaa ihmisten halukkuus ostaa ko. kulkinetta. Ei vaikka Toyota on tarjonnut ilmaiset vedyt.

edit: kiertue nyt tienpäällö siis suomessa. Jos jäi epäselvyyttä.
 
Polestar 2:n toimitusaikaan on tullut lisää 8 viikkoa, jos tilaa ilman Plus pakettia. Nyt konfiguraattori näyttää huhtikuun toimitusaikaa eli siihen tulisi vielä 8 vkoa lisää, joten toimitus olisi aikaisintaan kesäkuussa. 8 kk:n toimitusaika tällä hetkellä - eri asia sitten miten hyvin tuo aikataulu pitää. Polestar – Configure your Polestar online
 
Polestar 2:n toimitusaikaan on tullut lisää 8 viikkoa, jos tilaa ilman Plus pakettia. Nyt konfiguraattori näyttää huhtikuun toimitusaikaa eli siihen tulisi vielä 8 vkoa lisää, joten toimitus olisi aikaisintaan kesäkuussa. 8 kk:n toimitusaika tällä hetkellä - eri asia sitten miten hyvin tuo aikataulu pitää. Polestar – Configure your Polestar online
Aika perseestä kyllä. Luulin saavani auton talvella, mutta hyvä jos edes kesäksi saa. Saattaa jopa mieli muuttua matkalla. Aika näyttää.

Polestarista tuli mieleen, että kävin tänään taas liikkeessä istumassa ja joka kerta se näyttää ja tuntuu paremmalta. Edes se iso keskikonsoli ei enää haittaa kun hakee oikeasti mukavan asennon penkkiin tarpeeksi taakse. Tosin pitkästä matkasta ei vielä kokemusta ole.
 
Hyundaillahan on parhaillaan menossa jokin kiertue jossa esillä on myös heidän henkilöliikenteeseen tarkoitettu vetyauto. Hintalappu autolle 80.000€. Talvirangesta ei tietoakaan, kokoluokka Niro.

edit: kiertue nyt tienpäällö siis suomessa. Jos jäi epäselvyyttä.

Sähköautomiehet podcasteja kuuntelin tuossa niin siinä oli puhetta tuosta ja kustannuksista, siinä laskivat muistaakseni saksan hintojen mukaan polttoainekustannukseksi n.15€/100km eli aika kallista sähköön verratuna.
 
Sähköautomiehet podcasteja kuuntelin tuossa niin siinä oli puhetta tuosta ja kustannuksista, siinä laskivat muistaakseni saksan hintojen mukaan polttoainekustannukseksi n.15€/100km eli aika kallista sähköön verratuna.
Eipä nousta vetyautoista ole henkilöautoliikenteeseen ikinä tulossa vastausta. Toki jos lueskelee iltapäivälehtien tai facebookin kommenttiosioita, niin nämä ”patteriautot” ovat vain välivaihe kohti siirtymistä vetyyn.
 
Nonii elämän ekan sähköautokilometrit otettu ja kauppoja kierretty. Hankinnan tilanne nyt:
-Tesla Y, liian matala kontti, ei jatkoon
-ID4, leppoisa ajella mutta miten mahtaa 3 turvaistuinta mennä, jatkoon
-Enyaq, keskikonsolin ja rattiakselin muotoilu ottaa polven päälle mutta kontista plussat, muuten samat kommentit kuin ID4, jatkoon
-Zafira e, perus paku, ei tuolla mitään rekkaletkaa ohitetella ja tuleekohan liikaa lataustaukoja, tilat omassa luokassa, jatkoon
-EQC, liian matala kontti, ei jatkoon
-EQB, kattoikkunallisessa pää hipoo mutta ikkunaton ok, tiloissa parempi kuin VAG tuotteet mutta vähän kallis, jatkoon

Edit: Tesla ja EQC ehkä olis säväyttänyt sillä kuuluisalla sähköauton väännöllä mutta nämä muut aika meh.
 
Nonii elämän ekan sähköautokilometrit otettu ja kauppoja kierretty. Hankinnan tilanne nyt:
-Tesla Y, liian matala kontti, ei jatkoon
-ID4, leppoisa ajella mutta miten mahtaa 3 turvaistuinta mennä, jatkoon
-Enyaq, keskikonsolin ja rattiakselin muotoilu ottaa polven päälle mutta kontista plussat, muuten samat kommentit kuin ID4, jatkoon
-Zafira e, perus paku, ei tuolla mitään rekkaletkaa ohitetella ja tuleekohan liikaa lataustaukoja, tilat omassa luokassa, jatkoon
-EQC, liian matala kontti, ei jatkoon
-EQB, kattoikkunallisessa pää hipoo mutta ikkunaton ok, tiloissa parempi kuin VAG tuotteet mutta vähän kallis, jatkoon

Edit: Tesla ja EQC ehkä olis säväyttänyt sillä kuuluisalla sähköauton väännöllä mutta nämä muut aika meh.
Suositus, jätä tuosta syystä enyaq pois valikoimista ja katsele id4:sta ;) Jos jokin häiritsee koeajolla, niin myöhemmin se häiritsee varmasti enemmän ja johtaa ennenaikaiseen autonvaihtoon
 
Pääsin koeajamaan Model 3 Performancea ja... ei siitä kyllä wow-efektiä syntynyt. Ainoa selkeästi positiivista mielikuvaa tuonut vaikutelma oli polkimen vaste liikkumiseen, täysin ylimitoitettu teho normiliikenteessä plusmiinus 0. Auto tietysti lähtee mielettömällä tavalla kun tallan lyö pohjaan, mutta en siitä oikein saanut mitään muuta irti kuin kevyen ohoh-tunteen ensimmäisellä kerralla. Pidemmän päälle jatkuva repiminen on väsyttävää, ja sitä enemmänkin alkoi välttelemään.

Yksinkertainen sisustus ok, jäin kaipaamaan HUDia tai edes jonkinlaista etunäyttöä, sekä edes muutamia nappeja ja vipstaakeja viiksiin perusasioiden hoitoon. Tietysti tuollaiseenkin tottuisi, mutta se oli ihan selkeä puute omaan mielikuvaan. Kun jo nykyisessä autossa on kosketusnäyttö, tunnelmavalaistus, automaattivalot, lämmitetty ratti ja tuulilasi yms. niin tavallaan varustuksestakaan ei voi kaivaa paljoa uutta irti. Hiljaisuuskaan ei mitään erikoista muihin nykyautoihin, en edes kiinnittänyt huomiota polttomoottoriäänten puuttumiseen, vaikka oma auto on sentään dieseltraktori.

Selkeää ärsytystä aiheuttivat ovenkahvat ja muut hupailuominaisuudet kuten kehyksetön ovi ikkunan liikutuksineen. Ihan jeesuksen typeriä ominaisuuksia, joista jo yksinään voi huoletta hylätä ostohaaveet.

Lopulta, auto on auto on auto. Ei aiheuttanut minkäänlaista omistushalua. Vähemmän kikkailua ja enemmän keskittymistä autoilun ja liikkumisen perusominaisuuksiin niin voisi harkita tulevaisuudessa. Sama koskee toki muitakin uusia autoja, esim. VAG voisi unohtaa hipaisuliukukytkimet, ja palata toimiviin ratkaisuihin.
 
Täälläkin varmasti monesti tullut esille, mutta kysytään uudestaan .Minkä hintaisia nuo sähkisten huollot on ja kuinka usein ne ovat ? Työkaveri puhui joskus aikoja sitten teslastaan , että on jotain vapaaehtoisia huoltoja joita ei oo pakko tehdä ja sit joku oikea huolto. Tiedä siitä sitten mitä puheli...

Miten tämä on ? Onko huoltovälit vakiintuneet eri merkkien välillä saman tyyliin kuin peristeisten autojenkin ? Ja mitä maksaa ?
Muutamia esimerkkejä huoltoväleistä:
- VW ID3/ID4/ID5 24 kk/- tkm (ei km-rajaa)
- Hyundai Ioniq 5, 24 kk/30 tkm
- Polestar 2, en löytänyt tietoa, mutta joka autoon sisältyy 3v/50tkm huollot
- Volvo XC40 recharge, 3v/100tkm huollot sisältyy hankintahintaan
- Mercedes EQA, 12kk / 25 tkm
- Teslat - ei huoltoväliä (tästä alla tarkemmin)

Yleisesti ottaen huollot ovat polttista edullisempia, sillä sähkövoimalinja ei tyypillisesti sisällä uusia merkittäviä huoltokohteita. Kohteiksi jäävät lähinnä raitisilmansuodatin, jarrunesteet ja tarkastukset. Hinta pyörii alle 200 euron suuruusluokassa teetettynä.

Tesla on ottanut tässä(kin) oman lähestymistapansa. Varsinaista huoltoväliä ei ole, eikä autoa ole tarpeen halutessaan käyttää Tesla-huollossa takuun säilyttämiseksi. Määrätyille kohteille on suositushuoltovälit, jotka löytyvät täältä. Nämä voi luonnollisesti teettää Teslalla tai jossain muualla, jolloin huollon hinta noudattelee samaa suuruusluokkaa kuin muillakin sähkiksillä. Tee-se-itse henkilölle Tesla on kuitenkin unelma-auto, sillä merkkihuoltoa ei tosiaan ole "pakko" käyttää, Tesla tarjoaa hyvät tee-se-itse ohjeet nettisivuillaan ja myös korjaamon käsikirja on saatavilla ainakin tällä hetkellä maksutta.

Jarrujen kuluminen on sähköautoissa vähäisempää. Alustan osat ja renkaat kuluvat siinä missä muissakin autoissa, joidenkin väitteiden mukaan jopa nopeammin. Summa summarum, sähköauton huoltokustannusten odotusarvo tällä hetkellä on jonkin verran tai merkittävästi vähemmän kuin polttiksessa.
 
Sama koskee toki muitakin uusia autoja, esim. VAG voisi unohtaa hipaisuliukukytkimet, ja palata toimiviin ratkaisuihin.
Jostain lukaisin että näin on todella tapahtumassa. Palaute hiplailukytkimistä on ollut asiakkailta niin raakaa että tulevissa automalleissa ollaan ottamassa sen suhteen askel taaksepäin ja paluu joiltakin osin nappeihin on tapahtumassa. Muistaakseni lainaus volkkarin joltain päälliköltä oli että ”asiakkaamme eivät niinkän pidä niistä, he suorastaan vihaavat hipaisukytkimiämme”. Käsi pystyyn virheen merkiksi, korjaus, ja eteenpäin. :)
 
VAG ilmeisesti on unohtamassa ne hipaisu kytkimet ainakin uutisten mukaan. Siirtymäajasta yms. en tiedä eli koska noita uusitaan kun Google ei osaa kertoa tai en osaa hakea oikeilla sanoilla. Ainakaan 2023 jenkkiversiosta ei noissa listoissa lue että olisi nappuloita uusittu, mutta en tiedä tulevatko ne tuollaisille listoille ollenkaan.
 
Varsinaista huoltoväliä ei ole, eikä autoa ole tarpeen halutessaan käyttää Tesla-huollossa takuun säilyttämiseksi.

Eihän mitään autoa tarvitse huoltaa merkkihuollossa takuun säilyttääkseen? Se on käsittääkseni EUn tasolla laitonta vaatia tällaista, joten takuu kyllä säilyy kunhan takuu mukaiset huollot on tehty ajallaan (vaikka ne teettäisi muualla). Itse tehtynä todennäköisesti ei silti kelpaa (enkä tiedä onko mahdollista edes kaikilta osin yksityishenkilölle), eli ei se Teslan kanssa samoissa ole.
 
Suositus, jätä tuosta syystä enyaq pois valikoimista ja katsele id4:sta ;) Jos jokin häiritsee koeajolla, niin myöhemmin se häiritsee varmasti enemmän ja johtaa ennenaikaiseen autonvaihtoon
Se voi olla että pitää kuitenkin jättää tuo välistä. Nykyisessä A6 alkaa parin tunnin jälkeen oikea jalka oikein särkemään kun kunnon asentoa sille ei vakkaria käytettäessä saa. Joskus pidin jalkaa jarrupolkimen alla mutta meinasi kerran käydä hassusti niin lopetin sen.
Jostain lukaisin että näin on todella tapahtumassa. Palaute hiplailukytkimistä on ollut asiakkailta niin raakaa että tulevissa automalleissa ollaan ottamassa sen suhteen askel taaksepäin ja paluu joiltakin osin nappeihin on tapahtumassa. Muistaakseni lainaus volkkarin joltain päälliköltä oli että ”asiakkaamme eivät niinkän pidä niistä, he suorastaan vihaavat hipaisukytkimiämme”. Käsi pystyyn virheen merkiksi, korjaus, ja eteenpäin. :)
Oho kehitystä. Näin ekakeralaisella meni hetki että sai ilmastointia säädettyä, nappia ehti painaa kahdesti ennen kuin se säätöpaneeli tulee ruutuun ja sitten se jo sulkeutuukin itsestään kun toinenkin painallus meni perille. Sama lämpötilan säädön kanssa.
 
Eihän mitään autoa tarvitse huoltaa merkkihuollossa takuun säilyttääkseen? Se on käsittääkseni EUn tasolla laitonta vaatia tällaista, joten takuu kyllä säilyy kunhan takuu mukaiset huollot on tehty ajallaan (vaikka ne teettäisi muualla). Itse tehtynä todennäköisesti ei silti kelpaa (enkä tiedä onko mahdollista edes kaikilta osin yksityishenkilölle), eli ei se Teslan kanssa samoissa ole.

Tarkalleen ottaen se menee niin, että takuu säilyy kunhan huollot on tehty ajallaan valmistajan ohjeiden mukaisesti ja lisäksi todistustaakka siitä, että huollot on tehty oikein ja ajallaan siirtyy omistajalle.

Merkkihuollossa huollattamalla kuluttaja voi hyvällä syyllä olettaa, että huollot tehdään niinkuin pitää eikä sitä tarvitse erikseen todistella. Jos taas huollatat itse ja se moottori räjähtää, valmistaja voi lähtökohtaisesti kieltäytyä korvaamasta mitään ennen kuin todetaan riittävän luotettavalla tavalla, että huollot yms on ok.

Jokainen puntaroikoon sitten itse onko se vaivan/rahan arvoista.

Toki kaikella tavaralla on EU-alueella myös virhevastuu mutta siihenkin liittyy rajoitteita. Esim. auton ei voida olettaa kestävän ilman öljynvaihtoja 100tkm, mutta öljyt vaihdettuina moottorin pitää kestää tyyliin 300tkm+.
 
Juu, toki itse tekemällä on aika paljon ongelmallisempaa. Mutta se, että teetät työn jollain korjaamolla jolta saat työlistan mitä on tehty ja huoltokirjan täyttämisen niin eipä sen parempaa todistetta voi oikein olla.
 
Eihän mitään autoa tarvitse huoltaa merkkihuollossa takuun säilyttääkseen? Se on käsittääkseni EUn tasolla laitonta vaatia tällaista, joten takuu kyllä säilyy kunhan takuu mukaiset huollot on tehty ajallaan (vaikka ne teettäisi muualla). Itse tehtynä todennäköisesti ei silti kelpaa (enkä tiedä onko mahdollista edes kaikilta osin yksityishenkilölle), eli ei se Teslan kanssa samoissa ole.
Juu, ilmaisin vähän epäselvästi. Pointti oli, että Teslaa ei tarvitse käyttää missään huollossa takuun säilyttääkseen vaan huoltotyöt voi tehdä myös itse. Luonnollisestikaan takuu ei siitäkään huolimatta kata huollon laiminlyönnistä johtuvia vikoja.
 
Itse tein exceliin vielä laajemman laskelman ja lopputulema oli sama. Eli 30000€ bensa-autoa ei omilla kilsoilla (15-20tkm/vuosi) olisi enää järkeä ostaa. Toki en ole ikinä edes niin kallista bensakulkinetta ostanutkaan. Eli sähkö ei omassa tapauksessa halvemmaksi tule, mutta jos olisi normaalisti tapana ostaa vaikkapa 35t€ maksava Skoda Octavia uutena, niin järkevämpää olisi ostaa 50t€ maksava VW Id4. Näin esimerkkinä.
Mites tässä laskelmassa on arvonalentuminen määritetty?
 
Osaako joku sanoa, joko noita Nissan Ariya nelivetomalleja saa tai mikä niiden hinta on? Syksyllä noita piti tulla, mutta ei nyt osu hintoja sen kummemmin silmään.
Nelivetoisia sähkiksiä olen ihan mielenkiinnosta katsellut silloin tällöin (kun saisi haettua talvella/keväällä paremmin polttopuita kun ei olisi jumiin jäämis riski niin iso), mutta tehoja niissä yleensä muistetaan mainita ja kun siihen on panostettu niin hintakin on kaksivetoiseen yleensä jotain ihan muuta.
 
Ilmeisesti tiskin alta saa tilattua, mutta mennään jo kesää varauksissa.
 
Voi sanoa, että dieselin hinta ei ainakaan laske, mutta on hyvin vaikea sanoa, paljonko se nousee, Kalenoja sanoo.


Veikkaan että vaikuttaa myös bensan hintaan. Pitäisikö sitä pistää joku model3 kun alkaa olla tarjontaa...
 
Aika perseestä kyllä. Luulin saavani auton talvella, mutta hyvä jos edes kesäksi saa. Saattaa jopa mieli muuttua matkalla. Aika näyttää.

Polestarista tuli mieleen, että kävin tänään taas liikkeessä istumassa ja joka kerta se näyttää ja tuntuu paremmalta. Edes se iso keskikonsoli ei enää haittaa kun hakee oikeasti mukavan asennon penkkiin tarpeeksi taakse. Tosin pitkästä matkasta ei vielä kokemusta ole.

Polestarissa on mun mielestä yksiä parhaimpia autopenkkejä pitkälle matkalle. Hemmetin hyvä auto ajaa myös noin muutenkin.
 
Polestarissa on mun mielestä yksiä parhaimpia autopenkkejä pitkälle matkalle. Hemmetin hyvä auto ajaa myös noin muutenkin.

Mistä penkeistä kyse? Itse kun kävin kesällä koeajamassa autoa missä oli se plus-paketti eli WeaveTech-materiaalia olevat penkit ja olivat kyllä todella hiostavat. Penkit oli kyllä muuten ihan mukavat. Olisihan siihen saanut ilmastoidut nahkapenkit, mutta hintaan tulee sitten se 4500€ lisää. Harmi, että plus-paketin kanssa ei voinut edes downgradettaa kangaspenkkeihin. Samana päivänä kävin kokeilemassa tota Volvon C40 missä oli Microtechistä penkit ja oli jo huomattavasti paremmat. Toivottavasti WeaveTech ja Microtech ei oo oikeasti sama materiaali eri nimellä :joy:
 
Mistä penkeistä kyse? Itse kun kävin kesällä koeajamassa autoa missä oli se plus-paketti eli WeaveTech-materiaalia olevat penkit ja olivat kyllä todella hiostavat. Penkit oli kyllä muuten ihan mukavat. Olisihan siihen saanut ilmastoidut nahkapenkit, mutta hintaan tulee sitten se 4500€ lisää. Harmi, että plus-paketin kanssa ei voinut edes downgradettaa kangaspenkkeihin. Samana päivänä kävin kokeilemassa tota Volvon C40 missä oli Microtechistä penkit ja oli jo huomattavasti paremmat. Toivottavasti WeaveTech ja Microtech ei oo oikeasti sama materiaali eri nimellä :joy:

Ei ollut nahkapenkit kyseessä. Auto oli plus-paketilla ja itse noihin penkkeihin kyllä tykästyin. En muista, että penkit olisivat hiostaneet, mutta ehkä kesähelteillä eri asia? Pari viikkoa tuo oli itsellän käytössä ja mm. virossa sillä tuli suhailtua ja ympäri suomea.
 
Onkos tuo ilmalämpöpumppu syytä olla noissa VAG tuotteissa? Mitä siinä käytännössä menettää jos ei ole?
 
Emme suosittele. Päällisin puolin tuo näytti hyvältä ja ostin sellaisen, mutta palautin takaisin kauppaan. Laturin ja mobiilisoftan paritus ei jostain syystä meinannut onnistua ollenkaan. Kokeilin kymmeniä kertoja ennen kuin tapahtui muuta kuin että softa sanoi vain "Yhdistää" ja jäi siihen. Sitten kun lopulta sai yhdistettyä, ei näkynyt lupailtua teholukemaa vaan vain "Lataa". Tämä johtui siitä, että jostain syystä latausteho liikkui vain bluetoothin yli, ei wifin. Bluetooth ei autotallista kuulu ja toisaalta vain wifin kautta sai vaihdettua asetuksia. Aivan järjetöntä sontaa.

En suosittele. Järjettömän epävarmasti toimiva buginen paska johon on turha odotella päivityksiä tai tukea.

Jahas, eli etsintä jatkukoon. No, onneksi ei ole mikään kiire asian kanssa. Perus latausasemaakin olen kyllä miettinyt, sitten pitää vain sähkäri vielä palkata.
 
Jahas, eli etsintä jatkukoon. No, onneksi ei ole mikään kiire asian kanssa. Perus latausasemaakin olen kyllä miettinyt, sitten pitää vain sähkäri vielä palkata.
EV asemalla on parikin tuotetta jotka voisi kans ajaa asian, esim Accelev V2 3-vaiheinen 11kW / 22kW - evasema.fi . Arctic EV:llä löytyy kans voimavirtopistokkeeseen kytkettävä "tyhmä" laturi, eli ei osaa mittailla lataustietoja. Muistelen kyllä jollain latausasemia myyvällä sivulla nähneeni sellaisen voimavirtapistokkeeseen tökättävän kwh mittarin, mutta ei pikainen haku tuottanu tulosta sen suhteen..
 
Jaahas, Polestar meni sitten mokaamaan yhden asian turvallisuuden suhteen aika pahasti polestar 3ssa, tosin onneksi korjattavissa softapäivityksellä:

Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.
 
Jaahas, Polestar meni sitten mokaamaan yhden asian turvallisuuden suhteen aika pahasti polestar 3ssa, tosin onneksi korjattavissa softapäivityksellä:

Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.
Eikö tuo nyt ole "normaali" toimintatapa matriisiledeillä?
 
Siis noi matriisivalojahan on muillakin (tekniikka ollut jo pidempään käytössä). Ei siellä mitään stealth -moodia ole, vaan valokeila ei osoita vastaantulevaa ajoneuvoa. Ajoneuvon vieressä ko. valokeila kyllä paistaa ja näet kyllä ne valoumpiot ihan normaalisti.

Tuollaiset haluan itsekin seuraavaan autoon. Björn noita on aika ansiokkaasti omissa testeissään esitellyt ja onhan ne hienot. Valaisevat todella hyvin mutta eivät häikäise vastaantulevan(tai poispäin menevän) ajoneuvon kuljettajaa.

Tohon tyyliin:


Tulivat muuten aika käsittämättömästi lailliseksi jenkeissä vasta helmikuussa tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
EV asemalla on parikin tuotetta jotka voisi kans ajaa asian, esim Accelev V2 3-vaiheinen 11kW / 22kW - evasema.fi . Arctic EV:llä löytyy kans voimavirtopistokkeeseen kytkettävä "tyhmä" laturi, eli ei osaa mittailla lataustietoja. Muistelen kyllä jollain latausasemia myyvällä sivulla nähneeni sellaisen voimavirtapistokkeeseen tökättävän kwh mittarin, mutta ei pikainen haku tuottanu tulosta sen suhteen..

Esim. tuollainen + mikä tahansa asema kelpaa.
 
Jaahas, Polestar meni sitten mokaamaan yhden asian turvallisuuden suhteen aika pahasti polestar 3ssa, tosin onneksi korjattavissa softapäivityksellä:

Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.
Ei ne valot muille näkymättömiksi muutu, eivät vaan häikäise.
 
Asiaton käytös
Mistä penkeistä kyse? Itse kun kävin kesällä koeajamassa autoa missä oli se plus-paketti eli WeaveTech-materiaalia olevat penkit ja olivat kyllä todella hiostavat. Penkit oli kyllä muuten ihan mukavat. Olisihan siihen saanut ilmastoidut nahkapenkit, mutta hintaan tulee sitten se 4500€ lisää. Harmi, että plus-paketin kanssa ei voinut edes downgradettaa kangaspenkkeihin. Samana päivänä kävin kokeilemassa tota Volvon C40 missä oli Microtechistä penkit ja oli jo huomattavasti paremmat. Toivottavasti WeaveTech ja Microtech ei oo oikeasti sama materiaali eri nimellä :joy:
Tiijä sitten minkälainen läski olet. Rupeaahan se hikoiluttaa jo ihan autoon kapuaminen? Harvemmin ihmiset hikoilee penkissä oli se materiaali mikä tahansa. Ellet nyt käy kuumana kesäpäivänä alasti istumaan mustille nahoille.
 
Jaahas, Polestar meni sitten mokaamaan yhden asian turvallisuuden suhteen aika pahasti polestar 3ssa, tosin onneksi korjattavissa softapäivityksellä:

Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.
No eihän se noin mene :rofl:.
Vai etkö esim pimeässä näe jos jollain on taskulamppu jos se ei osoita sillä suoraan sua silmiin?
 
No eihän se noin mene :rofl:.
Vai etkö esim pimeässä näe jos jollain on taskulamppu jos se ei osoita sillä suoraan sua silmiin?

Vaikuttaa hyvin paljon siihen, kuinka läheltä sen näkee ja kuinka hyvin pystyy arvioimaan sen etäisyyden ja nopeuden.

Tuossa esim. kun kohtituleva valo alkaa tuon tekniikan takia himmenemään niin luulee, että se ei tulekaan kohti ja arvioi etäisyyden väärin. Ja sitten tajuaa vasta ihan lähellä, että se onkin siinä lähellä eikä satojen metrien päässä.

100km/h nopeudessa vastaantulevat autot lähestyvät toisiaan n. 55 metriä sekunnissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom