Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse arvioin etäisyyden väärin ihan silloinkin kun valot osoittavat silmiin. En ymmärrä mitä tekemistä häikäistymisellä tässä sinänsä on koska kyllä etäisyyden hahmottaminen tehdään ihan muilla keinoilla.

Eikä se valo "himmene" vaan matriisiled ei vaan valaise auton kohtaa. Sen ympäristöä valaisee ihan kuin ennenkin.
 
Ja nuo matriisithan tosiaan pimentää vain sen "pitkien" valojen osuuden, eli lyhyet ja huomiovalot palavat normaalisti.

Ovat kyllä ehdottoman hyvä varuste ja seuraavaankin autoon saatava kun nykyisen Superbin kanssa näihin tottunut.

Jos taas ketjun aiheeseen eli sähköautoihin niin tuli loppukesästä käytyä ajamassa XC40 ja Enyaq ja kyllä Enyaq on tällä hetkellä vahvimmilla seuraavaksi työsuhdeautoksi. Enyaqissa tuntui kyllä viikonlopun koeajon jälkeen tutulle ja kaikki tuntui muutenkin toimivan eikä mikään ärsyttänyt, tilaakin sopivasti.

XC40 oli liian pieni ja WV ID.4 hylkyyn kapasitiivisten nappien takia. Korealaisia kävin vilkaisemassa, mutta eivät herättäneet halua lähteä edes koeajolle.

Kyllä rehellistä Superb / Passat kokoluokan farkkua täyssähkönä odotellaan suurella mielenkiinnolla. Jokerina saattaa kyllä tulla vielä plugari ennen sähkistä jos saatavuudet/hinnat tms. eivät osu kohdilleen. V60 tai Superb todennäköisesti siinä tapauksessa.
 
Tiijä sitten minkälainen läski olet. Rupeaahan se hikoiluttaa jo ihan autoon kapuaminen? Harvemmin ihmiset hikoilee penkissä oli se materiaali mikä tahansa. Ellet nyt käy kuumana kesäpäivänä alasti istumaan mustille nahoille.

Näinhän sen asian on sitten oltava. Kummallisesti kun puhuin myyjän (vai onko se nyt edustaja) kanssa asiasta niin hänkin totesi, että en ole ainoa tänä kesänä koeajolla käynyt joka on maininnut asiasta ja kysellyt penkin materiaalivaihtoehdoista. En tiiä onko Polestar merkkinä sitten semmonen joka kerää läskejä. :think:
 
Vaikuttaa hyvin paljon siihen, kuinka läheltä sen näkee ja kuinka hyvin pystyy arvioimaan sen etäisyyden ja nopeuden.

Tuossa esim. kun kohtituleva valo alkaa tuon tekniikan takia himmenemään niin luulee, että se ei tulekaan kohti ja arvioi etäisyyden väärin. Ja sitten tajuaa vasta ihan lähellä, että se onkin siinä lähellä eikä satojen metrien päässä.

100km/h nopeudessa vastaantulevat autot lähestyvät toisiaan n. 55 metriä sekunnissa.
Ei, ei todellakaan noin.
Käytännössä kaikki uudet paremmilla valoilla olevat autot ajavat pimeässä kokoajan pitkät päällä ja vain sammuttavat tai kääntävät sen osan pitkistä joka osuisi vastaantulijaa silmiin. Normaalit lähivalot tietysti valaisevat normaalisti sen lisäksi.
Ei vaikuta yhtään millään tavoin etäisyyden tai minkään muunkaan arvioitiin kohtaamisessa.
 
Vaikuttaa hyvin paljon siihen, kuinka läheltä sen näkee ja kuinka hyvin pystyy arvioimaan sen etäisyyden ja nopeuden.

Tuossa esim. kun kohtituleva valo alkaa tuon tekniikan takia himmenemään niin luulee, että se ei tulekaan kohti ja arvioi etäisyyden väärin. Ja sitten tajuaa vasta ihan lähellä, että se onkin siinä lähellä eikä satojen metrien päässä.

100km/h nopeudessa vastaantulevat autot lähestyvät toisiaan n. 55 metriä sekunnissa.
Tuliko matrix valot ihan uutena juttuna?

Ei se toimi laisinkaan niinkuin kuvittelet. Ei vaikuta etäisyyden tai nopeuden arviointiin.

Ja noin toimivat valot on löytyneet hyvin monen auton keulilta jo pitkään, onko joku niistä päässyt teleporttaamaan yllättävästi?
 
Ja nuo matriisithan tosiaan pimentää vain sen "pitkien" valojen osuuden, eli lyhyet ja huomiovalot palavat normaalisti.

Ovat kyllä ehdottoman hyvä varuste ja seuraavaankin autoon saatava kun nykyisen Superbin kanssa näihin tottunut.
Motarilla vastaanottavassa päässä nuo ovat monesti aivan perseestä. Hankala sanoa missä ne toimii ja missä ei, mutta helvetin rasittavia. Voi olla kyseessä keskikaiteen aiheuttama ongelma, kun vastaantulevasta ei näy valoa tarpeeksi ja automatiikka paskoo alleen.
 
Motarilla vastaanottavassa päässä nuo ovat monesti aivan perseestä. Hankala sanoa missä ne toimii ja missä ei, mutta helvetin rasittavia. Voi olla kyseessä keskikaiteen aiheuttama ongelma, kun vastaantulevasta ei näy valoa tarpeeksi ja automatiikka paskoo alleen.

Juu vastaavia avustimiahan nuo ovat kuin muutkin ja vaativat kuljettajalta välillä manuaalista tilanteeseen puuttumista. Keskikaiteet ja mäkisessä maastossa vastaantuleva raskas liikenne(valot mäen takana piilossa) vaatii eniten puuttumista.
 
Tiijä sitten minkälainen läski olet. Rupeaahan se hikoiluttaa jo ihan autoon kapuaminen? Harvemmin ihmiset hikoilee penkissä oli se materiaali mikä tahansa. Ellet nyt käy kuumana kesäpäivänä alasti istumaan mustille nahoille.
En mä ole tavannut nahkapenkkiä missä ei jossain tilanteessa hikoilisi. Tai ainoa ehkä on tuo nykyauton jäähdytetty jossa saa myös paidan kuivaksi jos hiki on tullut ennen autoon istumista.
 

Luotettavimmat sähköautot listattiin

Tesla viimeinen, mm. pellin sovituksissa ja maalipinnassa puutteita. Mitähän tekemistä tällä on auton luottevuuden kanssa? Itse miellän vain tielle jättävät tai ajamisen estävät viat luotettavuuden mittariksi.

Voi ottaa tesla fanille koville kun omaa lemmittyä kehdataan arvostella, mutta onhan se totta että autona tesla ei mikään erikoinen ole, saatikka kovin luotettavassa maineessa.

Jos nissania ei tarvitse käyttää takuukorjauksessa ja teslaa pitää niin onhan se nyt selvää että nissan on luotettavampi.
 

Luotettavimmat sähköautot listattiin

Tesla viimeinen, mm. pellin sovituksissa ja maalipinnassa puutteita. Mitähän tekemistä tällä on auton luottevuuden kanssa? Itse miellän vain tielle jättävät tai ajamisen estävät viat luotettavuuden mittariksi.

Jep, tässä jollain jutusta tuntemattomaksi jäävällä hihakaavalla Brittilehti päättelee luotettavuuskertoimen. Jutussa kuitenkin esim Model 3:n kohdalla viitataan %-lukuun jolla ko. mallilla ajavat ovat törmänneet vähintään yhteen vikaan ja sitten juuri luetellaan pellin sovitukset ja maaliongelmat. Ei ne tosiaan luotettavuuteen liity vaan ennemmänkin laatuun.

Toisena voisin kuvitella, että keskimääräinen Leaf-kuski ei ihan samoihin tilanteisiin tai ongelmiin tartu kuin vaikka huonoimmaksi reitattu Model S:n kaveri.
 
Jaahas, Polestar meni sitten mokaamaan yhden asian turvallisuuden suhteen aika pahasti polestar 3ssa, tosin onneksi korjattavissa softapäivityksellä:

Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.

Heh itsellä on kolmas auto nyt matrix ledeillä menossa eikä se vielä näkymättömäksi ole muuttunut :srofl:
 
Aika erikoinen ajattelumalli tuossa. Kuten moni on todennut niin tuota teknologiaa on ollut jo toista kymmentä vuotta autoissa. Minun edellisessä XC60 Volvossa oli jopa Xenoneillakin toteutettuna samaa ominaisuutta. :D
 
Heh itsellä on kolmas auto nyt matrix ledeillä menossa eikä se vielä näkymättömäksi ole muuttunut :srofl:

Joillain ihmisillä saattaa olla hahmottamisessa ongelmia, eikä se ole valojen vika, niitä on vain helpompi syyttää...
 
Ne teki siitä stealth-auton, ajovaloissa on ohjausmekanismi jolla voi pimentää mitä tahansa kohtia auton valokeilasta, ja oletuksena pimennetään ne suunnat missä havaitaan joku muu tielläliikkuja. Eli muu tielläliikkujat eivät huomaa tuon valoja, jolloin eivät siis huomaa tuota kuin vasta hyvin läheltä.

Kivasti tulee onnettomuuksia kun muut tielläliikkujat eivät tuota huomaa, ja lähtevät esim. ohittamaan tuollaisen tullessa vastaan.

Oma Focus kääntelee kanssa LEDit pois vastaantulijoiden naamalta, ei tuossa ominaisuudessa ole mitään uutta. Yksikään vastaantulija ei ole vielä keulaan tullut.
 
Pisti tuossa jutussa silmään Jaggen kohdalla mainittu 12 V ongelma. Tätähän on ollut myös VAGin tripletissä ja ymmärtääkseni Ioniq 5:ssakin jokunen. Helvetin kalliit korkeajänniteakut ja sitten pistävät halvimman kiinapaskan 12 V lähteeksi? :D Joka tapauksessa ikävä ongelma, mutta tietysti tulee kertaheitolla kuntoon, kun vaihdattaa tilalle jonkun muun kuin "hinnat alkaen" akun.
 
Jep, tässä jollain jutusta tuntemattomaksi jäävällä hihakaavalla Brittilehti päättelee luotettavuuskertoimen. Jutussa kuitenkin esim Model 3:n kohdalla viitataan %-lukuun jolla ko. mallilla ajavat ovat törmänneet vähintään yhteen vikaan ja sitten juuri luetellaan pellin sovitukset ja maaliongelmat. Ei ne tosiaan luotettavuuteen liity vaan ennemmänkin laatuun.

Toisena voisin kuvitella, että keskimääräinen Leaf-kuski ei ihan samoihin tilanteisiin tai ongelmiin tartu kuin vaikka huonoimmaksi reitattu Model S:n kaveri.
Tuo nyt on melko selvä asia että jos hinta on kaksinkertainen on myös kohtuullista odottaa kaksinkertaista laatua ja laatuvaikutelmaa.
 
Kaikista eniten näistä Tesloista ja niiden luotettavuudesta tuntuu tietävän ne jotka eivät autoa edes omista :lol: . Nissan harmailla kangaspenkeillä ja hierovilla puuhelmillä tarjoaa monelle varmasti enemmän autoa ja luotettavuutta.

Kyllä, en omista teslaa, enkä koskaan tule sitä omistamaan jo ihan senkin takia mitä sivusta seurannut kavereiden ja sukulaisten kärsimyksiä. Sama asia kuin aikanaan meinasin ostaa elämäni ensimmäisen VAG-konsernin laitteen, onneksi en vetänyt ostohousuja liian nopeasti jalkaan sillä TSI+DSG+öljynsyönti pommihan siellä odotti. Sama asia teslalla, asiakas toimii testaajana ja korjataan sitten joskus kun tarpeeksi pitänyt valittaa ongelmista.
 
Huomautus - eiköhän nämä toistuvat fanipoikajutut jo riitä, mielipide tuli selväksi ja menee jo turhan provoamisen puolelle
Tuo nyt on melko selvä asia että jos hinta on kaksinkertainen on myös kohtuullista odottaa kaksinkertaista laatua ja laatuvaikutelmaa.

Ei teslan tapauksessa, faniboy on tyytyväinen kunhan valoshow on hieno :facepalm:



 
Osa liikkuu, osa ei. Polestarit ei näemmä ainakaan käy kaupaksi, reilussa kuukaudessa ilmoitusten määrä tuplaantunut ja hinnat käytännössä pysyneet samana. Halvimmat ilmoitukset nyt siellä kolmatta viikkoa esillä, vähän kalliimmista (tehokkaampia malleja) osa jo kolmatta kuukautta.
Nopeasti tilanne muuttunut. Viikko sitten halvin Polestarin karvalakkimalli oli nettiautossa vajaa 57000e, nyt 49900. Toiseksi halvinkin jo 52000.

Ei taida kauppa enää käydä ylihinnalla.
 
Ei teslan tapauksessa, faniboy on tyytyväinen kunhan valoshow on hieno :facepalm:




Ylemmän videon etuvalojen vilkunta muistutti tuskallisen paljon 1-tien kokemusta, kun M3 (?) ääliöhermanni ohitti minua 0,1 km/h nopeuserolla 10 kilsaa ja stobo välkkyi sivupeilissä.
 
Pisti tuossa jutussa silmään Jaggen kohdalla mainittu 12 V ongelma. Tätähän on ollut myös VAGin tripletissä ja ymmärtääkseni Ioniq 5:ssakin jokunen. Helvetin kalliit korkeajänniteakut ja sitten pistävät halvimman kiinapaskan 12 V lähteeksi? :D Joka tapauksessa ikävä ongelma, mutta tietysti tulee kertaheitolla kuntoon, kun vaihdattaa tilalle jonkun muun kuin "hinnat alkaen" akun.

Onko sinulla varmaa tietoa että kyseessä on varmasti joku ns. hinnat alkaen kiinanpaska joka aiheuttaa ongelmat?
 
autona tesla ei mikään erikoinen ole, saatikka kovin luotettavassa maineessa.
Laatu ja luotettavuus ovat suurimmaksi osin eri asioita. On totta, että Teslan valmistuksen laatu on vieläkin heikkoa verrattuna vakiintuneempiin autonvalmistajiin. Luotettavuuden saralla autot (3/Y ja uudemmat S/X) ovat toisaiseksi olleet hyviä, ajoa/käyttöä haittaavia vikoja on näppituntumalla varsin vähän. Huonot paneelien sovitukset tai nitinät eivät ole ajoa/käyttöä haittaavia vikoja, vaikka ikäviä ovatkin.
 
Nopeasti tilanne muuttunut. Viikko sitten halvin Polestarin karvalakkimalli oli nettiautossa vajaa 57000e, nyt 49900. Toiseksi halvinkin jo 52000.

Ei taida kauppa enää käydä ylihinnalla.
Saman huomion tehnyt. Viikossa hinnat laskenut karvalakeissa tuon 7000€. Ainut huono puoli, että suurin osa näistä karvalakeista on ihan True karvalakkeja eli adaptiivinen vakionopeudensäädin puuttuu. Tuo on anteeksiantamatonta nykypäivänä. Eli en ainakaan vielä peru omaa Polestar tilaustani. Seuraan tilannetta.
 
Laatu ja luotettavuus ovat suurimmaksi osin eri asioita. On totta, että Teslan valmistuksen laatu on vieläkin heikkoa verrattuna vakiintuneempiin autonvalmistajiin. Luotettavuuden saralla autot (3/Y ja uudemmat S/X) ovat toisaiseksi olleet hyviä, ajoa/käyttöä haittaavia vikoja on näppituntumalla varsin vähän. Huonot paneelien sovitukset tai nitinät eivät ole ajoa/käyttöä haittaavia vikoja, vaikka ikäviä ovatkin.
Kyllä laatu ja luotettavuus aika lailla käsi kädessä kulkee. Nyt kuitenkin kaikki ko. autot on (suur)massatuotantoautoja. Ei mersusta varsinkin 70-80-luvuilla ihan sattumalta tullut liki taksin synonyymiä. Jossain Nissanissa tai vaikka Daciassa jonkun sisäverhoukseen liittyvän osan irtoaminen ole erityisen metelin aihe mutta sen sijaan saksalaisessa premiumissa on. Se on myös luotettavuutta että kaikki toimii, lasit ei temppuile, verhoilu ei kulu puhki, jne.

Erikseen voisi mainita Teslasta että on niillä jo ollut toistakymmentä vuotta aikaa harjoitella autonvalmistusta, ja millä tahansa alalla ihmiset sen tekee ja niitä avainihmisiä ostetaan töihin.
Sitä en osaa sanoa kuinka paljon asiassa on sitten ihan kultturieroa USA/Eurooppa/Aasia vrt. Chrysler/Dodge viimeisen vuosikymmenen melko karmea luotettavuus ja laatu.
 
Tuo nyt on melko selvä asia että jos hinta on kaksinkertainen on myös kohtuullista odottaa kaksinkertaista laatua ja laatuvaikutelmaa.

Noh - fiilis että kyse ei ole edes kaksinkertaisesta kitisemiskynnyksestä vaan paljon isommasta erosta (eli siinä missä vaikka Leaffin omistajaa ei paljon kiinnostele, pitää normaalina tai edes tiedä/ymmärrä valitella niin Model S:lla tai vastaavalla ajeleva on jo viisi kertaa kitissyt ja huollattanut autoaan).

Toki jos saumat irvistelee tai maalit hilseilee niin Leaffin kanssakin olisin kuumottelemassa myyjää, että mitäs. Tosin mielestäni tuolla ei ole vaan juuri tekemistä sähköautojen _luotettavuuden_ kanssa miten tuon uutisen otsikointi menee. Tänne luotettavuus on sitä, että auto ei jätä tielle ja korjattavaa ei tule.
 
EQE SUV on tulossa keväällä Suomeen, hinnat julki joulukuussa. Nyt kun tätä on hetken kuvissa katsellut, voi olla että omaan silmään tässä on ensimmäinen näistä EQE/EQS/EQS SUV:stä, joka ei polttomoottorimaailman sisareensa nähden näytä paria pykälää arkisemmalta. Liikenteessä kun on toistaiseksi nähnyt EQE:n ja EQS:n, on poikkeuksetta tullut sellanen olo, että ne ei mitenkään saavuta E- ja S-sarjalaisten olemusta. Oli se sitten arvokkuus, luksus tai muu vastaava piirre. Tiedän ettei Mercedes-Benz näitä halua kai suoraan toisiinsa verrata, mutten voi välttyä siltä kontrastilta, mikä tulee, kun ensin näkee vaikkapa EQS:n ja vähän myöhemmin S-sarjalaisen lipuvan ohitse. Ei jää epäselväksi, kumpi on luokkaa tai paria ylempänä ulkoapäin ihastellen.


Saman tyylisen havainnon teki ainakin Carwow, kun parkkeerasi EQS SUV:n ja GLS:n vierekkäin – ensimmäinen ihastutti kyllä sisätiloiltaan, mutta ulkoapäin auton arvo ja asema välittyi paremmin jälkimmäisestä. Tässä mielessä on mielestäni ihan tervetullut ratkaisu, että BMW pitää uuden 7-sarjalaisen samanlaisena käyttövoimasta riippumatta.
 
Motarilla vastaanottavassa päässä nuo ovat monesti aivan perseestä. Hankala sanoa missä ne toimii ja missä ei, mutta helvetin rasittavia. Voi olla kyseessä keskikaiteen aiheuttama ongelma, kun vastaantulevasta ei näy valoa tarpeeksi ja automatiikka paskoo alleen.
Mistä sen siellä "vastaanottavassa" päässä tietää onko siellä matriisi tms, vai ihan perinteinen valaistus?
 
Noh - fiilis että kyse ei ole edes kaksinkertaisesta kitisemiskynnyksestä vaan paljon isommasta erosta (eli siinä missä vaikka Leaffin omistajaa ei paljon kiinnostele, pitää normaalina tai edes tiedä/ymmärrä valitella niin Model S:lla tai vastaavalla ajeleva on jo viisi kertaa kitissyt ja huollattanut autoaan).

Toki jos saumat irvistelee tai maalit hilseilee niin Leaffin kanssakin olisin kuumottelemassa myyjää, että mitäs. Tosin noilla ei ole vaan juuri tekemistä sähköautojen _luotettavuuden_ kanssa miten tuon uutisen otsikointi menee.
Luotettavuutta on myös se ettei autoa tarvitse korjailla maalauksen, verhoilun ennenaikaisen kulumisen jne. asioiden kanssa. Luotettavuus=voi luottaa huolettomiin kilometreihin. Sama kuin nykyään tarjolla oleva "yksityisleasing" eli pitkäaikaisrahoitus, tarjoaa luotettavuutta isolla paletilla, sisältää myös taloudellisen luotettavuuden. Se että luotettavuuden arvioisi jotenkin sen mukaan että matka katkeaa on aikaa ennen 90-lukua.

Tuohon toiseen asiaan mikä mainittiin on totta että niillä "premium" merkeillä on ollut valtava paine 90-luvun jälkeen saada kustannuksia kuriin mm. yhteisiä osia, osakokonaisuuksia jne. käyttämällä kun muut "tavalliset" merkit ovat parantaneet niin paljon ja varusteet mitkä olivat ennen vain kalliissa autoissa ovat täysin yleisiä. Esimerkiksi 90-luvulla kun ostin uuden Mondeon ja rastitin ilmastoinnin niin se oli harvinainen varuste.
 
Nyt kun tätä on hetken kuvissa katsellut, voi olla että omaan silmään tässä on ensimmäinen näistä EQE/EQS/EQS SUV:stä, joka ei polttomoottorimaailman sisareensa nähden näytä paria pykälää arkisemmalta.
Eikös tuo nimenoman näytä hyvinkin arkiselta. Tulee joku japanin suvi mieleen keulasta. Makuasioita nämä.
 
Eikös tuo nimenoman näytä hyvinkin arkiselta. Tulee joku japanin suvi mieleen keulasta. Makuasioita nämä.
Joo siis siinä mielessä näyttää edelleen samaan tapaan arkiselta, mutta ainakaan nyt alkuun ero GLE:en ei jostain syystä tunnu ihan yhtä isolta kuin noissa kahdessa muussa esimerkissä. Katsojan silmissä toki tämäkin.
 

Luotettavimmat sähköautot listattiin

Tesla viimeinen, mm. pellin sovituksissa ja maalipinnassa puutteita. Mitähän tekemistä tällä on auton luottevuuden kanssa? Itse miellän vain tielle jättävät tai ajamisen estävät viat luotettavuuden mittariksi.
Yleisen merkattu 10% eli 90% oli muita ongelmia.
 
Teslat "revitään" käsistä, joopa joo:

"Mediaanikolmonen on lähtenyt Nettiauton tilastojen mukaan uudelle omistajalle vain 14 päivässä
Kyseiset autot ovat olleet käytännössä uusia eli vuosimallia 2021 ja 15 000 kilometriä mittarissa. Luvut ovat mediaaneja".

Poikkeuksellista on myös että miksi ihmeessä joku myy tuollaisia autoja? Ajettavaksihan autot on tarkoitettu. Vai liittyykö tuo johonkin kikkailuun kun toimitusajat ovat pitkät?
 
Tuo EQE Suvin maski oli kyllä jotain ihan kaameaa minun silmääni. Tulee lelumainen fiilis.
 
Onko sinulla varmaa tietoa että kyseessä on varmasti joku ns. hinnat alkaen kiinanpaska joka aiheuttaa ongelmat?
Tällainen mielikuva ainakin tripletin osalta jäänyt. Ja mistä muustakaan se voi olla kiinni, jos akku leipoo alle vuoden?
Mistä sen siellä "vastaanottavassa" päässä tietää onko siellä matriisi tms, vai ihan perinteinen valaistus?
Valokuvio muuttuu siinä kohtaa, kun se paskasofta viimein älyää jonkun tulevan vastaan.
 
Tuo EQE Suvin maski oli kyllä jotain ihan kaameaa minun silmääni. Tulee lelumainen fiilis.

Pahempi on se halvan näköinen valkoinen lediviiva etuvalojen välissä näissä Mersuissa. Varsinkin kun se ei näytä jakavan valoa tasaisesti, vaan keskemmältä hieman himmeämpi, kuin sivuilta. Toivottavasti tuo on joku lisävaruste.
 
"Mediaanikolmonen on lähtenyt Nettiauton tilastojen mukaan uudelle omistajalle vain 14 päivässä
Kyseiset autot ovat olleet käytännössä uusia eli vuosimallia 2021 ja 15 000 kilometriä mittarissa. Luvut ovat mediaaneja".

Poikkeuksellista on myös että miksi ihmeessä joku myy tuollaisia autoja? Ajettavaksihan autot on tarkoitettu. Vai liittyykö tuo johonkin kikkailuun kun toimitusajat ovat pitkät?
Teslasta en osaa sanoa mutta VAG puolella varmaan on houkuttanut se että auton ostohinta on ollut esim. 50k€ ja liike hyvittänyt 10tkm jälkeen siitä enemmän mitä maksoit. Viikonlopun aikana jäi kyllä kuva että liikkeissä hieman jo alkaa jännittämään miten noiden kanssa käy, myyjä (myyntipuheessa tietty) väitti että niistä on maksettu liikaa kun otettu sisään ja kate olisi nyt muutaman tonnin hinnan alennusten jälkeen jäämässä satasiin.

En ehkä itsekkään tuollaista uskalla ostaa kun jos tämä "kupla" tosissaan lässähtää niin tuollaisesta 5k€ uutta enemmän maksaneesta 10tkm ajetusta sulaa 15k€ arvoa yhdessä yössä jos noin käy.
 
Valokuvio muuttuu siinä kohtaa, kun se paskasofta viimein älyää jonkun tulevan vastaan.
Jos väität että pystyt näkemään sen vastaantulijan valokuivion, niin sanoisin aika tuuheaksi väitteeksi.

Sen häikäisyn muutokset voi olla seurausta myös siitä siellä käännetään kaukovalot päälle tai pois, tai sitten vaan saavutetaan se vasemmanpuolen hirvipiikki, joka joissain autoissa on.

Tosin onhan se mahdollista että siellä on matriisi systeemi käytössä. Kuvittelisi että se ohjelmointi on tehty noudattamaan lainsäädäntöä, eli motarilla se vaan ajaa pitkät päällä vastaan, kun näkee että vastaantulija on riittävästi eri linjalla, ja mahdollinen valojen varjostaminen on seurausta vaan ylikohteliaasta ohjelmoinnista.
 
"Mediaanikolmonen on lähtenyt Nettiauton tilastojen mukaan uudelle omistajalle vain 14 päivässä
Kyseiset autot ovat olleet käytännössä uusia eli vuosimallia 2021 ja 15 000 kilometriä mittarissa. Luvut ovat mediaaneja".

Poikkeuksellista on myös että miksi ihmeessä joku myy tuollaisia autoja? Ajettavaksihan autot on tarkoitettu. Vai liittyykö tuo johonkin kikkailuun kun toimitusajat ovat pitkät?
Tyhmäähän se periaatteessa olisi jättää myymättä tuo 15tkm ajettu auto jos saat siitä omat takaisin ja voit tilata uuden auton sillä hinnalla. 15tkm ilmaiseksi (ilman arvonalenemaa). Ei huono diili mielestäni.
 
Tällainen mielikuva ainakin tripletin osalta jäänyt. Ja mistä muustakaan se voi olla kiinni, jos akku leipoo alle vuoden?

Mietin että onko tämä joku sähköautospesifinen ongelma, sähköautoissahan ei ole mitään latureita yms joita polttis pyörittelee ja sitä kautta lataa akkua vaan käsittääkseni 12v saa virtansa ajoakusta, olisiko niin että sähkikset vaativat erityyppistä 12V akkua kuin polttikset.

Tämä vain nyt arvailua, jotenkin vain vähän hassulta että oltaisiin menty jollain hinnat alkaen kiinan paskeella joka ei kestä.
 
Tyhmäähän se periaatteessa olisi jättää myymättä tuo 15tkm ajettu auto jos saat siitä omat takaisin ja voit tilata uuden auton sillä hinnalla. 15tkm ilmaiseksi (ilman arvonalenemaa). Ei huono diili mielestäni.
No jos tilaa uuden niin millä sitten sen odotusajan ajaa? Polttomoottoriautolla? Mitä järkeä siinä on?
En nyt oikein ymmärrä mitä tossa voittaa? Ihmettelee taas että mistäs mä pieraisen ne talvipyörät taas alle. Jne.
 
No jos tilaa uuden niin millä sitten sen odotusajan ajaa? Polttomoottoriautolla? Mitä järkeä siinä on?
Tilaat auton nyt ja myyt sitten sen teslasi liikkeeseen kun uusi auto on pihassa. Ei tästä nyt liian isoa ongelmaa tarvitse tehdä. Autokauppa toimii tällä hetkellä näin (tai toimi ainakin vielä kuukausi pari taaksepäin).
 
Saman huomion tehnyt. Viikossa hinnat laskenut karvalakeissa tuon 7000€. Ainut huono puoli, että suurin osa näistä karvalakeista on ihan True karvalakkeja eli adaptiivinen vakionopeudensäädin puuttuu. Tuo on anteeksiantamatonta nykypäivänä. Eli en ainakaan vielä peru omaa Polestar tilaustani. Seuraan tilannetta.
Eipä tolla niin merkitystä kaikille ole. Olisin itsekkin ottanut sen, mutta siihen pakettiin oli kaikkea muuta itselleni turhaa laitettu kylkeen. Tärkeintä oli saada sähköauto, jolla tullut sen 2500km kuukaudessa ja kokonaiskulut vs vanha dieselauto eivät ole nouseet juuri yhtään, ottaen huomioon sen, että saa ajella uudella autolla, ei tarvi maksaa käyttövoimaveroa, huollot 3v ajalta kuuluu soppariin, uudet kesä-talvi renkaat ja turvallisuudessakin mentiin taas 10v eteenpäin.
Lisäksi onhan tuo sähköauton voimansiirto ihan ylivertainen vs polttikset.

Edit: Ja itse koean tärkeämpänä polestarin toimivan one pedal driven, kuin adaptiivisen vakkarin. Sitä ei käsitä kuinka hieno keksintö se on sähköautossa, ennenkuin sitä pääsee testamaan.
 
Jos väität että pystyt näkemään sen vastaantulijan valokuivion, niin sanoisin aika tuuheaksi väitteeksi.

Sen häikäisyn muutokset voi olla seurausta myös siitä siellä käännetään kaukovalot päälle tai pois, tai sitten vaan saavutetaan se vasemmanpuolen hirvipiikki, joka joissain autoissa on.

Tosin onhan se mahdollista että siellä on matriisi systeemi käytössä. Kuvittelisi että se ohjelmointi on tehty noudattamaan lainsäädäntöä, eli motarilla se vaan ajaa pitkät päällä vastaan, kun näkee että vastaantulija on riittävästi eri linjalla, ja mahdollinen valojen varjostaminen on seurausta vaan ylikohteliaasta ohjelmoinnista.
Kyllä on kuule tullut 1-tiellä nautittua näistä automatiikan ihmeistä niin paljoa, että alkaa olla helppo tunnistaa tietyt ratkaisut. En vaan tiedä automerkkejä missä mikin on. Perus sisäkurvissa pitkät vastaantulijaan naamaan idiootit on helppo tunnistaa siitä, että kun tajuavat (jos tajuavat), niin valoteho romahtaa jyrkästi pois kaikkialta. Matriiseissa se muutos on pahimmillaan stroboa, kun automatiikka näkee/ei-näe vastaantulijan keskikaiteen takaa. Yleisvalaistus kuitenkin säilyy paremmin kuin perusratkaisussa - Tässä mielessä siis hyvä patentti, kunhan vaan toimisi. Näkeehän sen tuossa videollakin miten se automatiikka arpoo niitä alueita, tuon "väreilyn" voi nähdä. Huonosti toimivana väreily aiheuttaa ongelman myös, jos mennään samaan suuntaan (kuten tästä tesla-ääliöstä mainitsin, minuuttien ohitusaika pahensi ongelman äärimmäisyyksiin).
 
Teslat "revitään" käsistä, joopa joo:

Tässä on hyvä huomioida, että on koko vuoden tilastot. Kiinnostaisi tietää mikä on trendi kuukausittain. Mutulla sanoisin että vuoden alkupuoliskolla oli kova hype päällä joka suunnassa, mutta nyt on laantunut.
 
Mietin että onko tämä joku sähköautospesifinen ongelma, sähköautoissahan ei ole mitään latureita yms joita polttis pyörittelee ja sitä kautta lataa akkua vaan käsittääkseni 12v saa virtansa ajoakusta, olisiko niin että sähkikset vaativat erityyppistä 12V akkua kuin polttikset.
Tripletti olen seurannut eniten, niin ongelma ei koske läheskään kaikkia -> Tuskin on mikään sähköautospesifinen vika. Sähköautoissa ongelma voi korostua, kun tarvittu 12 V akku on pieni ja akussa ei ole varakapasiteettia, jos "sinnepäin" laadun vaihtelu osuu ei-toivottuun suuntaan.
Tämä vain nyt arvailua, jotenkin vain vähän hassulta että oltaisiin menty jollain hinnat alkaen kiinan paskeella joka ei kestä.
Mitä uusia tai hyvin uudehkoja vaihtoautoja olen viime vuosina ostanut, niin 12 V akkuviathan ovat ihan epidemian tasolla juuri uusien paskan laadun takia. Hondalla tais jossain kohtaa olla kamppis, jossa maahantuoja omalla kustannuksellaan vaihtoi akut auton saapuessa maahan. Vai olikohan niin, että ensin oli maidot maassa ja sit alkoivat vaihtamaan.
 
Kyllä on kuule tullut 1-tiellä nautittua näistä automatiikan ihmeistä niin paljoa, että alkaa olla helppo tunnistaa tietyt ratkaisut. En vaan tiedä automerkkejä missä mikin on. Perus sisäkurvissa pitkät vastaantulijaan naamaan idiootit on helppo tunnistaa siitä, että kun tajuavat (jos tajuavat), niin valoteho romahtaa jyrkästi pois kaikkialta. Matriiseissa se muutos on pahimmillaan stroboa, kun automatiikka näkee/ei-näe vastaantulijan keskikaiteen takaa. Yleisvalaistus kuitenkin säilyy paremmin kuin perusratkaisussa - Tässä mielessä siis hyvä patentti, kunhan vaan toimisi. Näkeehän sen tuossa videollakin miten se automatiikka arpoo niitä alueita, tuon "väreilyn" voi nähdä. Huonosti toimivana väreily aiheuttaa ongelman myös, jos mennään samaan suuntaan (kuten tästä tesla-ääliöstä mainitsin, minuuttien ohitusaika pahensi ongelman äärimmäisyyksiin).
Jep, kyllä sen matriisin erottaa. Joissakin merkeissä toimii huomaamattomammin kuin toisissa. Parissa Mercedeksessä on ainakin ärsyttävästi häikäissyt välähdellen ihan maantiellä, jossa ei keskikaidetta. Edellisessä omassa autossa oli ns. automaattiset valot ja siinä riitti joskus tähdet taivaalla, että se laittoi lyhkäiset päälle. :D Joku säätö noihin olis hyvä olla.
 
Tripletti olen seurannut eniten, niin ongelma ei koske läheskään kaikkia -> Tuskin on mikään sähköautospesifinen vika. Sähköautoissa ongelma voi korostua, kun tarvittu 12 V akku on pieni ja akussa ei ole varakapasiteettia, jos "sinnepäin" laadun vaihtelu osuu ei-toivottuun suuntaan.
Mitä uusia tai hyvin uudehkoja vaihtoautoja olen viime vuosina ostanut, niin 12 V akkuviathan ovat ihan epidemian tasolla juuri uusien paskan laadun takia. Hondalla tais jossain kohtaa olla kamppis, jossa maahantuoja omalla kustannuksellaan vaihtoi akut auton saapuessa maahan. Vai olikohan niin, että ensin oli maidot maassa ja sit alkoivat vaihtamaan.

Ehkä siellä on jossain valmistuserässä liikaa maanantaikappaleita, ts. ongelma ei ole "halvassa kiinanpaskeessa" vaan että on päässyt sekundalaatua toimituseriin.

Onhan niitä ns. laatuvalmistajien osissakin ollut ongelmia vuosien saatossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom