Yleistä keskustelua sähköautoista

Tästä on puhuttu tässä ketjussa aika monta kertaa. Valtaosa sähköautojen akuista on korjattavissa melko helposti vaihtamalla vioittunut akkumoduuli, joita yksi akku sisältää ehkä luokkaa 5-15 kpl. Myös muita vikoja voi olla, ja nekin ovat yleensä korjattavissa muutenkin kuin koko akun vaihdolla. Sitä mukaa kun akkutakuut alkavat loppua riittävässä määrässä autoja, niin markkinoille ilmestyy yrityksiä, jotka osaavat korjata akkuja huomattavasti akunvaihtoa edullisemmin. Näistä on jo merkkejä erityisesti Norjassa, jossa alkaa olla riittävän merkittävä akkutakuun ylittänyt sähköautokanta. Ei tule myöskään unohtaa kolari- ja muiden purkuautojen akkuja, joiden markkina tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä. Se valmistajan kymppitonnilla vaihtama uusi/tehdaskorjattu akku ei ole ainoa vaihtoehto, kuten ei ole polttomoottorissakaan tehdasuuden moottorin osto ihan vastaavilla summilla.

Lisäksi on jo vahvoja merkkejä siitä, että sähköautojen akku on lähtökohtaisesti luotettava komponentti, joka voi kestää auton koko eliniän. Aivan samaan tapaan kuin nykyaikaiset polttomoottoritkin (pl. apulaitteet). Romutuskuntoisessa sähköautossa erikoisuutena kuitenkin tulee olemaan se, että akulla on merkittävä arvo. Tästä syystä en usko 10 vuoden päästä näkeväni 2000 euron "vuoden leimalla" 400k ajettua puhkiruostunutta Model S sähköautoa. Akun arvo yksinkertaisesti on niin merkittävä.

Muistaakseni johonkin autoon akkuja olitiin laitettu tai laittamassa osaksi runkoa, jolloin vaihtotyö kuullostaa todella työläältä. Suurinosa suomalaisista tällä hetkellä ajaa yli 10 vuotiaalla autolla. Tuntuu hurjalta ajatukselta ostaa 10 vuotta vanha auto ~10 000 - 15 000 eurolla, jonka akku voi laueta ja lasku jäädä itselle (vertailuna toyta corolla tällä hetkellä tuossa haarukassa). Nykyisen inflaation ansiosta puhutaan varmaan lähemmäs 15 000 - 25 000 kymmenen vuoden päästä 10v vanhasta autosta. Kilpailun kiristyessä laatu tuskin nousee, kun raha ratkaisee. En usko, että käytännön laatu hirvesti paranee tästä. Toki toivon olevani väärässä. Ei tule mieleen yhtäkään omistamaani laitetta, joissa akku olisi kestänyt hyvällä kapasiteetillä yli 5-10 vuotta (en omista suuriakkuisia laitteita).

Ei kannata harmistua, että verot nousevat sähköautoissa, se on väistämätön paha. Suuri osa autoilun verotulosta valtiolle tulee polttoaineen myynnistä. Jos polttoaineen myynnin verotulot hävitetään, täytyy samat tulot saada jostain muualta. Polttoaineenhinnassa (95E 10) veroa on 0.73 €/litra. Sähköautoilun kannattajienhan kannattaisi nimenomaan yrittää halventaa bensan hintaa, jotta "ekologiselle sähköauton verohelpotukselle on perusteet kunnossa". Ei sähköautoja maailman pelastamiseksi tuoteta vaan rahan ja viherpesu on tässäkin tuotteessa näyttelemässä pelastajaa. Uuden auton ostamisestakin ollaan saatu nykyisin "ekoteko". Jos ilmastokriisiä ei olisi, olisiko sähköautoille perusteltua olla verohelpotus?

Sähköauto sinällään on hyvä tuote, jos lompakko kestää. Mukavampi ajaa, kun on hiljainen ja kiihtyy rivakasti.
 
Tuntuu muutenkin, että joidenkin (Lue: useimpien) ihmisten mielestä koko sähköautoihin siirtyminen olisi jotenkin huono asia ja siitä yritetään kaikella mahdollisella tavalla hakea kaikki negatiivinen. Ihan kuin se olisi vaan viherpiipertämistä tai maailman pelastamista. Onko tuo vaan sitä kuuluisaa muutosvastarintaa? Itsekin monesti syyllistyn siihen ja haluaisin elää menneisyydessä, mutta jotenkin sähköautojen kohdalla oma ajatukseni kääntyi ja se oli rakkautta ”ensituntumalta”.

edit. Tää on jännä jos kääntää asetelman nurinpäin. Miettikää jos aina oltaisiin ajettu sähköautoilla ja nyt alkaisi polttomoottoriautot yleistymään. Eihän kukaan uskaltaisi moisella ajaa kun miettii kuinka helvetin monimutkainen vekotin on kyseessä. Pitäisi olla aivan älyttömät takuut, että kukaan ostaisi polttisautoa uutena.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni johonkin autoon akkuja olitiin laitettu tai laittamassa osaksi runkoa, jolloin vaihtotyö kuullostaa todella työläältä. Suurinosa suomalaisista tällä hetkellä ajaa yli 10 vuotiaalla autolla. Tuntuu hurjalta ajatukselta ostaa 10 vuotta vanha auto ~10 000 - 15 000 eurolla, jonka akku voi laueta ja lasku jäädä itselle (vertailuna toyta corolla tällä hetkellä tuossa haarukassa). Nykyisen inflaation ansiosta puhutaan varmaan lähemmäs 15 000 - 25 000 kymmenen vuoden päästä 10v vanhasta autosta. Kilpailun kiristyessä laatu tuskin nousee, kun raha ratkaisee. En usko, että käytännön laatu hirvesti paranee tästä. Toki toivon olevani väärässä. Ei tule mieleen yhtäkään omistamaani laitetta, joissa akku olisi kestänyt hyvällä kapasiteetillä yli 5-10 vuotta (en omista suuriakkuisia laitteita).
Viitaat Model Y 4680 rakenneakkuun. Ajattelehan asiaa vaikka siitä näkökulmasta, että valmistaja antaa tuolle paketille 8 vuoden takuun. Suunnittelun ja valmistuksen laadunvalvonta on oltava huipussaan, sillä kuten sanoit, tuon akun vaihtaminen on kallista jo työmääränsä takia. Tesla ei voi ottaa sitä riskiä, että joutuvat vaihtamaan noita merkittäviä määriä takuuaikana. Laatukustannukset olisivat valtavat. 8 vuotta taas on niin pitkä aika, että luotettavuuteen on lisättävä iso puskuri, että akut todella kestävät tuon ajan >99,XX % todennäköisyydellä. Lopputulos on hyvin todennäköisesti se, että akut kestävät auton odotettavissa olevan elinkaaren pienellä vikaprosentilla.

Kustannusoptimointia kyllä harrastetaan, mutta se ei ole lainkaan sama asia kuin laadun heikkeneminen. Ja edelleen, sähköauton akku on teknologialtaan ihan eri kuin joku älypuhelimen tai muun kuluttajatuotteen akku. Akut, kuten kaikki muukin, suunnitellaan siihen käyttöön mihin ne on tarkoitettu. Sähköautojen akut on suunniteltu sähköautoihin, joka tarkoittaa pidempää elinkaarta kuin älypuhelimissa.
 
Tosin, olen käsittänyt että eri sähköautoissa regen-tila voi toimia eri tavalla. Esim. Teslalla onnistuu yhdellä polkimella ajaminen eli auto pysähtyy lopulta kokonaan jos päästää jarrupolkimesta irti, kun taas esim. Renault Zoe ei pysähdy vaan aina ryömii eteenpäin (tai taaksepäin), samalla tavalla kuin automaattivaihteiset polttisautot.
Tuohan on valmistajan valinta miten se auto käyttäytyy. Käytännössähän se 1 pedal ajo ei säästä sen enempää kuin vastaava ajo käyttäen erillistä regeneroivaa jarrupoljinta, ja se varsinainen lopullinen pysähdys tapahtuu käyttämällä energiaa akusta poispäin, jos sitä ei tehdä lihasvoimalla painamalla mekaanista jarrua.

Mä otan mielummin auton joka rullailee jos kaasua ei paina, ja erillisella polkimella hidastetaan, mutta nuo ovat makuasioita, mulla tuohon varmaan vaikuttaa aikanaan rikottu oikea nilkka, joka on vähän jäykkä.
 
edit. Tää on jännä jos kääntää asetelman nurinpäin. Miettikää jos aina oltaisiin ajettu sähköautoilla ja nyt alkaisi polttomoottoriautot yleistymään. Eihän kukaan uskaltaisi moisella ajaa kun miettii kuinka helvetin monimutkainen vekotin on kyseessä. Pitäisi olla aivan älyttömät takuut, että kukaan ostaisi polttisautoa uutena.
Se taas johtuu siitä että edelleen ihmisiä on peloteltu iltapäivälehdissä kun akuston on joutunut vaihtamaan 20 tonnilla euroja. Eikä niitä osaavia akuston korjaus firmoja ole tullut silmään kovin paljoa ainakaan vielä.

Kyllä niiden korjauskustannusten pitää tulla reilusti alas jotta käytetyt vanhat sähköautot joskus menestyisivät markkinoilla. On se vähän sama polttiksissakin, kyllä osa kansasta välttelee aiemmin mainittua vag + dsg tuotetta.
 
Se taas johtuu siitä että edelleen ihmisiä on peloteltu iltapäivälehdissä kun akuston on joutunut vaihtamaan 20 tonnilla euroja. Eikä niitä osaavia akuston korjaus firmoja ole tullut silmään kovin paljoa ainakaan vielä.

Kyllä niiden korjauskustannusten pitää tulla reilusti alas jotta käytetyt vanhat sähköautot joskus menestyisivät markkinoilla. On se vähän sama polttiksissakin, kyllä osa kansasta välttelee aiemmin mainittua vag + dsg tuotetta.
Joo mutta tarkoitin, että yleisellä tasolla koko polttomoottori+vaihdelaatikko on 100x monimutkaisempi tekele kuin sähkömoottori+tehoelektroniikka+akusto combo. Me ollaan vaan eletty tässä maailmassa, missä polttomoottori ajoneuvoon asennettuna on yleisempi joten tämä kuvio on myös oman pään sisällä vaikeampi kääntää ympäri. Jos asetelma olisi toisinpäin, niin ”osa kansasta” ei välttelisi vag+dsg tuotetta, vaan huomattavasti isompi osa kansasta välttelisi kaikkia tuotteita, mihin tuo tikittävä aikapommi yhdistelmä (polttomoottori+vaihteisto) olisi asennettu.
 
Joo mutta tarkoitin, että yleisellä tasolla koko polttomoottori+vaihdelaatikko on 100x monimutkaisempi tekele kuin sähkömoottori+tehoelektroniikka+akusto combo. Me ollaan vaan eletty tässä maailmassa, missä polttomoottori ajoneuvoon asennettuna on yleisempi joten tämä kuvio on myös oman pään sisällä vaikeampi kääntää ympäri. Jos asetelma olisi toisinpäin, niin ”osa kansasta” ei välttelisi vag+dsg tuotetta, vaan huomattavasti isompi osa kansasta välttelisi kaikkia tuotteita, mihin tuo tikittävä aikapommi yhdistelmä (polttomoottori+vaihteisto) olisi asennettu.
Olkoot vaikka miten yksinkertanen laitos mutta vaihdelaatikon tai moottorin vaihtaa parilla tonnilla mutta akuston varmaan 5x suuremmalla hinnalla.
 
Jos jotai ei aikaisemmin ollut, niin lienee oikein sanoa että se alkaa? Vai mitä sitten pitäisi sanoa? Laitetaan toimeen aikaisempien suunnitelmien mukaisesti.
Höpöhöpö. Tuo lausunto "alkaa", viittasi siihen, että nyt olisi alettu verottaa kovemmin sähköautoilijoita, mikä taas ei pidä paikkaansa. Mikään ei ole alkanut. Tuo muutos tehtiin jo vuosi sitten, eli vanha juttu. Mitään ei ole nyt alkanut.
 
Tuntuu muutenkin, että joidenkin (Lue: useimpien) ihmisten mielestä koko sähköautoihin siirtyminen olisi jotenkin huono asia ja siitä yritetään kaikella mahdollisella tavalla hakea kaikki negatiivinen.

Se on huono asia vain niiden mielestä, joilla ei ole varaa/mahdollisuutta siirtyä sähköautoon ja ovat vain kateellisia niille, joilla varaa/mahdollisuus on.
 
Olkoot vaikka miten yksinkertanen laitos mutta vaihdelaatikon tai moottorin vaihtaa parilla tonnilla mutta akuston varmaan 5x suuremmalla hinnalla.
Hieman jo offtopic, mutta onko tosiaan näin, että vaikkapa tuon mainitsemasi DSG vaihdelaatikon saa asennettuna parilla tonnilla? Mulla on lähipiirissäkin pariin autoon näitä vaihdeltu ja hieman eri numeroissa mentiin, mutta ehkä nämä tuttavat tulivat vaan huijatuiksi?
 
Hieman jo offtopic, mutta onko tosiaan näin, että vaikkapa tuon mainitsemasi DSG vaihdelaatikon saa asennettuna parilla tonnilla? Mulla on lähipiirissäkin pariin autoon näitä vaihdeltu ja hieman eri numeroissa mentiin, mutta ehkä nämä tuttavat tulivat vaan huijatuiksi?
Jos uudelleen rakennus on sen about 4k€ erikoispajalla (vauhtipyörä, kytkimet, mekatroniikka), niin tuskin saa uutta tai käytettyäkään kahdella tonnilla. Uusi maksaa marmorilta sellaisen 14k€ (mistäkö tiedän?) ilman töitä.

Edit:
Kun nyt vertaillaan "edullisia" kustannuksia, niin Opelin easytroniciin kytkimien vaihto oli 2k€ töineen. (On muuten harvinaisen paska laatikko näin muutenkin).

Sähköautojen voimalinjan korjauksien kustannukset on vielä muutenkin epätasapainossa kun verrataan polttomoottoriautoja. Sähköautojen varaosapuoli tuntuu olevan täysin lastenkengissään eikä markkinoilta löydy oikein käytettyjä vaihto-osiakaan. Useimmitenhan moottorikin autossa vaihdetaan johonkin purkuauton moottoriin, joita on yleensä tarjolla "riittävästi". Eikä ole oikein nyrkkipajoja tai erikoispajoja, jotka erikoistuisi sähköautojen voimalinjoihin. Tosiaan muutoin jos vertaillaan marmori vs marmori näiden voimalinjojen välillä, niin molemmissa on todella korkeat kustannukset.
 
Viimeksi muokattu:
Se on huono asia vain niiden mielestä, joilla ei ole varaa/mahdollisuutta siirtyä sähköautoon ja ovat vain kateellisia niille, joilla varaa/mahdollisuus on.
Hieman kärkevästi kirjoitettu. Kateellisuudesta en nyt tiedä, mutta muuten pitänee paikkaansa. Monilla polttisautoilijalla olisi varmasti varaa, siinä missä muillakin sähköautoilijoilla, mutta lisähinta kaikkien mielestä ei nyt ole vaan perusteltua.
 
Hieman kärkevästi kirjoitettu. Kateellisuudesta en nyt tiedä, mutta muuten pitänee paikkaansa. Monilla polttisautoilijalla olisi varmasti varaa, siinä missä muillakin sähköautoilijoilla, mutta lisähinta kaikkien mielestä ei nyt ole vaan perusteltua.
Eiköhän tämä kaikki korjaannu seuraavan viiden vuoden aikana, kun nähdään tuo Norjan tyylinen sähköautojen lisääntyminen. Alkaa sähköautot sitten jo olla sen verran yleinen kulkuneuvo, että ei ole enää mitään kateellisuutta eikä varmaan sen kummempia ennakkoluulojakaan. Silloin varmasti on jo luovuttu kaikista ”lappiin peräkärryn kanssa”, ”kuinkas minun mökkireissuni?” Tai ”ei tule toimimaan talvella” jutuista.
 
Eiköhän tämä kaikki korjaannu seuraavan viiden vuoden aikana, kun nähdään tuo Norjan tyylinen sähköautojen lisääntyminen. Alkaa sähköautot sitten jo olla sen verran yleinen kulkuneuvo, että ei ole enää mitään kateellisuutta eikä varmaan sen kummempia ennakkoluulojakaan. Silloin varmasti on jo luovuttu kaikista ”lappiin peräkärryn kanssa”, ”kuinkas minun mökkireissuni?” Tai ”ei tule toimimaan talvella” jutuista.
Näin varmasti. Mutta jäähän meille sitten vielä "kusematta lappiin" automatkailu riemuksemme , joka ei ole käyttövoimasta riippuvainen. Tosin magneettikentät aktivoi varmaan virtsarakon toimintaa , joten kyllä siitä jotain muisteluita saa aikaiseksi :)
 
En vastusta täyssähköautoja ja olen itsekin suuresti kiinnostunut sellaisesta, mutta silti mietityttää, kun meidän mökkimatka (350 km / 4 tuntia) mennään useimmiten täysin pysähtymättä. Nyt sitten käyttövoiman muutoksen takia pitäisi opetella hengaamaan hetki auton latautuessa (vaikka ei pikalatauksessa pitkä hetki olekaan). Pelkkä vessassa käynti ei vie niin paljon aikaa että virtaa tulisi riittävästi vaan pitäisi maksaa muutama euro ABC:n pahanmakuisesta kahvista tms. ja näppäillä jotain muuta hetken aikaa. Ja tuo neljän tunnin ajoaika sisältää kesärajoituksilla alkupätkän moottoritietä 120 km/h GPS-nopeutta joka sitten täyssähköllä tyhjentää akun erityisen nopeasti.

Järjellä ajateltuna tiedostan että kokonaiskuvassa menetetty aika ei ole kovin suuri, mutta tuntuu silti muutoksena typerältä, varsinkin kun pitkän matkan takia tavallisen viikonlopun pe-su -reissu tuntuu jo muutenkin lyhyeltä.

Arkiajoihini täyssähkö taas sopisi täydellisesti...
 
Hieman harhaanjohtava väite, sillä tämä koskee toistaiseksi ainoastaan Model Y:n yhtä akkuversiota: 4680 rakenneakkua. Kaikki muut Teslan akut ovat modulaarisia ja siten korjattavissa akkumoduuleja vaihtamalla (jos vika moduulissa).
Kaikki Model 3 ja Y akut ovat olleet jo vuosia näitä muoviin valettuja möykkyjä.

(Edit: lfp-akusto taitaa olla rakenteeltaan erilainen)

 
Viimeksi muokattu:
En vastusta täyssähköautoja ja olen itsekin suuresti kiinnostunut sellaisesta, mutta silti mietityttää, kun meidän mökkimatka (350 km / 4 tuntia) mennään useimmiten täysin pysähtymättä. Nyt sitten käyttövoiman muutoksen takia pitäisi opetella hengaamaan hetki auton latautuessa (vaikka ei pikalatauksessa pitkä hetki olekaan). Pelkkä vessassa käynti ei vie niin paljon aikaa että virtaa tulisi riittävästi vaan pitäisi maksaa muutama euro ABC:n pahanmakuisesta kahvista tms. ja näppäillä jotain muuta hetken aikaa. Ja tuo neljän tunnin ajoaika sisältää kesärajoituksilla alkupätkän moottoritietä 120 km/h GPS-nopeutta joka sitten täyssähköllä tyhjentää akun erityisen nopeasti.

Järjellä ajateltuna tiedostan että kokonaiskuvassa menetetty aika ei ole kovin suuri, mutta tuntuu silti muutoksena typerältä, varsinkin kun pitkän matkan takia tavallisen viikonlopun pe-su -reissu tuntuu jo muutenkin lyhyeltä.

Arkiajoihini täyssähkö taas sopisi täydellisesti...
Ensinäkin käsittämätöntä, että sinä ja muut matkustajat jaksatte istua neljä tuntia autossa ilman taukoa. Toiseksi. Kannattaisiko se auto vaan valita sen normaalin arjen perusteella ja sille mökkireissulle ottaa sitten edes se yksi pysähdys. Itse neljän tunnin matkalla pysähtyisin 2-3 kertaa voimalinjasta riippumatta.
 
Ensinäkin käsittämätöntä, että sinä ja muut matkustajat jaksatte istua neljä tuntia autossa ilman taukoa. Toiseksi. Kannattaisiko se auto vaan valita sen normaalin arjen perusteella ja sille mökkireissulle ottaa sitten edes se yksi pysähdys. Itse neljän tunnin matkalla pysähtyisin 2-3 kertaa voimalinjasta riippumatta.

Pakko kysyä, että miksi? Ittellä noi viikottaiset siirtymät ~450km/suunta ja ilman pysähdyksiä menee, tasan kaksi kertaa on tarvinnut pysähtyä ja sekin poliisin toimesta. Ja ei, edelleenkään ei ole autoa tarjolla helmikuun keleille tuolla todellisella rangella, keskinopeuden ollessa päälle 90km/h noilla siirtymillä.
 
Ensinäkin käsittämätöntä, että sinä ja muut matkustajat jaksatte istua neljä tuntia autossa ilman taukoa. Toiseksi. Kannattaisiko se auto vaan valita sen normaalin arjen perusteella ja sille mökkireissulle ottaa sitten edes se yksi pysähdys. Itse neljän tunnin matkalla pysähtyisin 2-3 kertaa voimalinjasta riippumatta.
Mielestäni ihan normaali kuvio. Kyllä neljä tuntia nyt istuskelee autossa ilman pausseja. Max 1 stoppi jos kupla otassa alkaa paisumaan liian isoksi. Mutta ei se yksi 30 min stoppi nyt maailmaa kaada, enemmän asennekysymys kuin oikea ongelma.
 
Kyllä niiden korjauskustannusten pitää tulla reilusti alas jotta käytetyt vanhat sähköautot joskus menestyisivät markkinoilla. On se vähän sama polttiksissakin, kyllä osa kansasta välttelee aiemmin mainittua vag + dsg tuotetta.
Väitän, että käytettyjen sähköautojen markkina tulee voimaan hyvin nyt ja jatkossakin. Syy tähän on, että akun kuntoraportti kertoo hyvin missä vaiheessa akun kanssa mennään ja miten sitä on tähän saakka käytetty. Toinen syy on, että akut eivät kuole yhtäkkiä, vaan 10 vuotta vanhan akun 70-80% kapasiteetti riittää vielä vuosiksi hyvään toimintamatkaan.
 
Pakko kysyä, että miksi? Ittellä noi viikottaiset siirtymät ~450km/suunta ja ilman pysähdyksiä menee, tasan kaksi kertaa on tarvinnut pysähtyä ja sekin poliisin toimesta. Ja ei, edelleenkään ei ole autoa tarjolla helmikuun keleille tuolla todellisella rangella, keskinopeuden ollessa päälle 90km/h noilla siirtymillä.
Tällaisella vaatimuksella pitää vaan jatkaa polttiksella ajelua.
 
Väitän, että käytettyjen sähköautojen markkina tulee voimaan hyvin nyt ja jatkossakin. Syy tähän on, että akun kuntoraportti kertoo hyvin missä vaiheessa akun kanssa mennään ja miten sitä on tähän saakka käytetty. Toinen syy on, että akut eivät kuole yhtäkkiä, vaan 10 vuotta vanhan akun 70-80% kapasiteetti riittää vielä vuosiksi hyvään toimintamatkaan.

Onko VANHOJEN sähköautojen akuissa samaa ongelmatiikka johon jokainen on varmaan törmännyt vanhoissa kännyköissä. Eli näyttää ihan hyvää varausta ( vaikka 30% ) , mutta sitten yhtäkkiä varaus tippuu nollaan. Luulis että autot ovat tämän osalta viisaampia/parempia kuin kännykät ? Varmaan joistain vahoista tesloista tälläistä dataa on jo olemassa.
 
Onko VANHOJEN sähköautojen akuissa samaa ongelmatiikka johon jokainen on varmaan törmännyt vanhoissa kännyköissä. Eli näyttää ihan hyvää varausta ( vaikka 30% ) , mutta sitten yhtäkkiä varaus tippuu nollaan. Luulis että autot ovat tämän osalta viisaampia/parempia kuin kännykät ? Varmaan joistain vahoista tesloista tälläistä dataa on jo olemassa.
Veikkaisin, että tämä aiheutuisi kennojen merkittävästä epäbalanssista ja/tai ajotietokoneen laskennan älyttömyydestä. Kennojen "tasavahvuuden" näkee raportilta ainakin.
 
Enemmän kuin tuo ~30min lataustauko, itseä mietityttää se että vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla kesäviikonloppuina voi tulevaisuudessa joutua ensin jonottamaan 2 tuntia että saa ylipäätään sen auton lataukseen. En usko että laturit lisääntyvät yhtä nopeasti kuin sähköautot.
 
Aa, nojoo. Voi olla että tehtaalta maksaakin maltaita, anteeksi en tiennyt missä hinnoissa liikutaan, kunhan heitin mutulla mitä olen kuullut jotain sinnepäin hinnoista moottorin tai laatikon vaihdolle osineen. Ei oo itellä kokemuksia moisesta
 
Olkoot vaikka miten yksinkertanen laitos mutta vaihdelaatikon tai moottorin vaihtaa parilla tonnilla mutta akuston varmaan 5x suuremmalla hinnalla.

Mistäs saat uuden moottorin tai vaihdelaatikon vaihdettuna johonkin 20 000 euroa maksavaan autoon? Esim vaikka joku 3 litrainen turbodiesel?
 
Ensinäkin käsittämätöntä, että sinä ja muut matkustajat jaksatte istua neljä tuntia autossa ilman taukoa. Toiseksi. Kannattaisiko se auto vaan valita sen normaalin arjen perusteella ja sille mökkireissulle ottaa sitten edes se yksi pysähdys. Itse neljän tunnin matkalla pysähtyisin 2-3 kertaa voimalinjasta riippumatta.

Vessassa käy lähtiessä niin useimmiten ei kummallakaan käy liian tuskaiseksi neljässä tunnissa. En tiedä miksi muusta syystä pitäisi pysähtyä, ainakin Volvoissa joita mulla on ollut penkit on niin mukavat ettei paikat kipeydy :cool: Välillä pysähdytään mutta max. kerran tuolla matkalla jos ei mitään asiointia muualle ole.


Enemmän kuin tuo ~30min lataustauko, itseä mietityttää se että vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla kesäviikonloppuina voi tulevaisuudessa joutua ensin jonottamaan 2 tuntia että saa ylipäätään sen auton lataukseen. En usko että laturit lisääntyvät yhtä nopeasti kuin sähköautot.

Tämä on mietityttänyt myös. Inhoan turhaa jonottamista/odottamista yli kaiken enkä tiedä miten käsittelisin pettymyksen kun lataamaan pysähtyessä ei ole tilaa :D Jos haluaa juhannuksena mökille eikä ole vapaapäiviä sen ympärillä niin onko mitään toivoa meno- ja paluuruuhkien yhteydessä?
 
Siksi isossa maailmassa sähköautojen latauspisteet ovat aika massiivia, palvellakseen autoilijoita yhtä hyvin kuin polttoainepumput. Taisi olla niin, että on laskettu että tarvitaan 10 latauspistettä korvaaman yksi polttoainapumppu jotta toiminta olisi sujuvaa.

 
Miksi pysähtyisitte lataamaan niitä autoja noin lyhyillä matkoilla täyteen..? Joku 350km menee suurimman osan ajasta ilman pysähdyksiä, tai jos alla on pienempiakkuinen vehje niin sitäkään ei tarvitse odotella täyteen asti.

Toki jos määränpäässä ei lattausmahdollisuutta, mutta silloin sähkövehje lieneekin väärä valinta.
 
Miksi pysähtyisitte lataamaan niitä autoja noin lyhyillä matkoilla täyteen..? Joku 350km menee suurimman osan ajasta ilman pysähdyksiä, tai jos alla on pienempiakkuinen vehje niin sitäkään ei tarvitse odotella täyteen asti.

Toki jos määränpäässä ei lattausmahdollisuutta, mutta silloin sähkövehje lieneekin väärä valinta.

Millä täyssähköillä uskaltaa ajaa 350 km niin että yli 100 km matkasta on 120 km/h vauhtia ja suurin osa vähintään 100 km/h + ohituksia? Ei ainakaan niillä joissa WLTP-range on 400 km.

Kun ei huvittaisi vaihtaa tuota matkaa rekkojen perässä hengailuun...
 
Mistäs saat uuden moottorin tai vaihdelaatikon vaihdettuna johonkin 20 000 euroa maksavaan autoon? Esim vaikka joku 3 litrainen turbodiesel?
Eihän sen aivan uusi tarvitse olla. Ovoko.fi. Euroopan alueelta osat. lunastetuista ym. autoista.
Huomattavasti edullisemmin parempia kuin vakuutusyhtiöiden autovaihinkokeskukselta millä oli nykyään joku hieno nimi. Tuolta jengi paljon osia tilaa. Ketkä osaa korjata autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kysyä, että miksi? Ittellä noi viikottaiset siirtymät ~450km/suunta ja ilman pysähdyksiä menee, tasan kaksi kertaa on tarvinnut pysähtyä ja sekin poliisin toimesta. Ja ei, edelleenkään ei ole autoa tarjolla helmikuun keleille tuolla todellisella rangella, keskinopeuden ollessa päälle 90km/h noilla siirtymillä.
Sen takia koska tien päällä parasta hommaa on pysähdellä ja hakea kahvia, käppäillä vähän jne. Mulle matkanteko edes arkena ei ole mikään suoritus mikä vaan tehdään vaan lähinnä harrastus, missä sielu lepää kun maisema vaihtuu ja odottaa jo seuraavaa pysähdystä ja sen jälkeistä takaisin auton rattiin hyppäämistä. Ja jos suoritan matkaa niin, että joku siitä maksaakin minulle (työajot), niin nämä tauot vain korostuu entisestään.
 
Vessassa käy lähtiessä niin useimmiten ei kummallakaan käy liian tuskaiseksi neljässä tunnissa. En tiedä miksi muusta syystä pitäisi pysähtyä, ainakin Volvoissa joita mulla on ollut penkit on niin mukavat ettei paikat kipeydy :cool: Välillä pysähdytään mutta max. kerran tuolla matkalla jos ei mitään asiointia muualle ole.
Se ajatus latauspysähdyksesta varmasti tuntuu etäiseltä aluksi, en itsekkään olisi kuvitellut tuollaista tekevän, kuitenkin nyt kun on sähköauto niin tuolla n. 200km mökkimatkalla tulee pysähdyttyä superille lataamaan, eikä ole kyllä pää räjähtänyt vielä.
Miksi pysähtyisitte lataamaan niitä autoja noin lyhyillä matkoilla täyteen..? Joku 350km menee suurimman osan ajasta ilman pysähdyksiä, tai jos alla on pienempiakkuinen vehje niin sitäkään ei tarvitse odotella täyteen asti.

Toki jos määränpäässä ei lattausmahdollisuutta, mutta silloin sähkövehje lieneekin väärä valinta.
Jos pääsee aina lähtemään täydellä akulla ja olosuhteet on kohdalla niin varmasti, itse esim. harvemmin pääsen lähtemään täydellä akulla ja 200km matkasta n. 170km on moottoritietä, niin haaveilla voi tuollaisesta matkasta. Toki en kyllä ikinä myöskään lataa täyteen vaan maksimissaan yleensä johonkin 60% mihin saakka vielä lataa suht nopeasti.
 
Onko VANHOJEN sähköautojen akuissa samaa ongelmatiikka johon jokainen on varmaan törmännyt vanhoissa kännyköissä. Eli näyttää ihan hyvää varausta ( vaikka 30% ) , mutta sitten yhtäkkiä varaus tippuu nollaan. Luulis että autot ovat tämän osalta viisaampia/parempia kuin kännykät ? Varmaan joistain vahoista tesloista tälläistä dataa on jo olemassa.
Voihan niistä akuista tehdä mahdollisimman kestäviä mutta hintapaine taitaa olla hirmuinen.
Niinkuin näistä LG:n ja Samsungin akuilla olevien autojen takaisinkutsuitakin ehkä voi päätellä.
Toinen on se että täällä Suomessa on aika kylmä. Esimerkiksi täällä keski-suomessa 2021 keskilämpö oli vain +4 astetta eli pakkastakin on ollut aika paljon. Ja käyttö. Itse en kyllä rupeaisi mitään appeja ihmettelemään, mittaristosta näkee paljonko on virtaa ja himaan kun tulee tökkää piuhan kiinni.
Siihen riittää mun kiinnostus.
 
Ensinäkin käsittämätöntä, että sinä ja muut matkustajat jaksatte istua neljä tuntia autossa ilman taukoa. Toiseksi. Kannattaisiko se auto vaan valita sen normaalin arjen perusteella ja sille mökkireissulle ottaa sitten edes se yksi pysähdys. Itse neljän tunnin matkalla pysähtyisin 2-3 kertaa voimalinjasta riippumatta.

Ensinnäkään ei kannata omia tapoja/tottumuksia yleistää koskemaan kaikkia. Jos sinulla on ongelmia ajaa pidempiä pätkiä pysähtymättä, niin se ei tarkoita että muilla olisi samanlaisia ongelmia.

Ja tuo jatko-ohjeesikin on väärin. Miksi valita sähköautoa arjen ajojen perusteella, jos sitten mökkireissuilla joutuu kärsimään, kun polttomoottoriautolla selviää ilman ongelmia sekä arjesta, että niistä mökkireissuista?
 
Ja tuo jatko-ohjeesikin on väärin. Miksi valita sähköautoa arjen ajojen perusteella, jos sitten mökkireissuilla joutuu kärsimään, kun polttomoottoriautolla selviää ilman ongelmia sekä arjesta, että niistä mökkireissuista?
On kyllä kovaa kärsimystä tiedossa. Ihan kuparisonniin voisi verrata tuota kun ”joutuu” olemaan 10-30min huoltoasemalla lataamassa autoa. Mitään omia tapojaan ei tietenkään pystytä muuttamaan vaan on pakko löytää polttomoottoriauton kanssa samaan rangeen säässä kuin säässä kykenevä sähköauto. Muuten ei ole järkeä ostaa. Eikö nämä tarinoinnit voisi jo jättää sinne esson baareihin.
 
On kyllä kovaa kärsimystä tiedossa. Ihan kuparisonniin voisi verrata tuota kun ”joutuu” olemaan 10-30min huoltoasemalla lataamassa autoa. Mitään omia tapojaan ei tietenkään pystytä muuttamaan vaan on pakko löytää polttomoottoriauton kanssa samaan rangeen säässä kuin säässä kykenevä sähköauto. Muuten ei ole järkeä ostaa. Eikö nämä tarinoinnit voisi jo jättää sinne esson baareihin.

Miksi niitä omia tapoja pitäisi muuttaa, jos ei sen lisääntyneen matka-ajan vastineeksi saa yhtään mitään? Miksi ihmisen pitäisi väkisin vaihtaa sähköautoon, jos se ei ole hänelle tarpeen?
 
Miksi niitä omia tapoja pitäisi muuttaa, jos ei sen lisääntyneen matka-ajan vastineeksi saa yhtään mitään? Miksi ihmisen pitäisi väkisin vaihtaa sähköautoon, jos se ei ole hänelle tarpeen?
Kai sinunkin se pitää jossain kohtaa ostaa ihan sen takia, että tällä hetkelläkään ei autonvalmistajat enää halua panostaa museoautoihin yhtään ja jossain kohtaa niitä ei ole edes käytettynä sitten markkinoilla.
 
Itellä vähän pidempi matka mutta kyllä toi lataustaukojen määrä pudottaa osan automalleista pois. Esimerkiksi mistä eniten innostuin oli nuo stellantiksen pikkubussit mutta jos moottoritiellä pitää ottaa isommallakin akulla alle tunnin välein 35 min lataustauko niin on se etenkin lasten kanssa reissatessa aika raskasta puuhaa. Ratkaisu meillä varmaan tulee olemaan se että pienempi auto tulee olemaan sähköinen ja isompi pitkänmatkan vehje sitten diesel ainakin toistaiseksi.
 
Kai sinunkin se pitää jossain kohtaa ostaa ihan sen takia, että tällä hetkelläkään ei autonvalmistajat enää halua panostaa museoautoihin yhtään ja jossain kohtaa niitä ei ole edes käytettynä sitten markkinoilla.
Tuskin tullaan näkemään sitä aikaa kun liikenteessä on 0 polttoainekäyttöistä autoa. Tulevien sukupolvien juttuja nuo
 
Kai sinunkin se pitää jossain kohtaa ostaa ihan sen takia, että tällä hetkelläkään ei autonvalmistajat enää halua panostaa museoautoihin yhtään ja jossain kohtaa niitä ei ole edes käytettynä sitten markkinoilla.
Edellisen uuden auton kun ostin oli se perheessä ajossa yhtenä autona 24 vuotta ja 330K kilsoja.
Että kai ne uudet nyt edes sen ajan kestää? :D

Tosta matka-ajasta tuli mieleen että bussimatkustajat ainakin saa istua yhteen soittoon aika pitkään.
Onnibussi ajaa Jyväskylä-Oulu välin 4t 15 min. En kyllä olekkaan matkustanut bussilla ainakaan 15 vuoteen minkäänlaista matkaa.
 
Kai sinunkin se pitää jossain kohtaa ostaa ihan sen takia, että tällä hetkelläkään ei autonvalmistajat enää halua panostaa museoautoihin yhtään ja jossain kohtaa niitä ei ole edes käytettynä sitten markkinoilla.
Minulla on jo sähköauto. Minä puhun nyt niistä, joilla ei tällä hetkellä ole järkevää ostaa sähköautoa. Polttomoottoriautoja saa vielä pitkään, joten kenelläkään ei ole nyt kiirettä sähköautoa ostaa jos ei sellaista tarvitse, eikä se omaan käyttöön sovellu.
 
Eihän sen aivan uusi tarvitse olla. Ovoko.fi. Euroopan alueelta osat. lunastetuista ym. autoista.
Huomattavasti edullisemmin parempia kuin vakuutusyhtiöiden autovaihinkokeskukselta millä oli nykyään joku hieno nimi. Tuolta jengi paljon osia tilaa. Ketkä osaa korjata autoja.

Eli akun pitää olla uusi mutta moottori voi olla vanha?
 
Kai sinunkin se pitää jossain kohtaa ostaa ihan sen takia, että tällä hetkelläkään ei autonvalmistajat enää halua panostaa museoautoihin yhtään ja jossain kohtaa niitä ei ole edes käytettynä sitten markkinoilla.

Vaikka semmonen pikkuvalmistaja kuin BMW ainakin panostaa uuden sukupolven polttomoottoreihin. Mutta puhu vaan skeidaa :)
 
Millä täyssähköillä uskaltaa ajaa 350 km niin että yli 100 km matkasta on 120 km/h vauhtia ja suurin osa vähintään 100 km/h + ohituksia? Ei ainakaan niillä joissa WLTP-range on 400 km.

Kun ei huvittaisi vaihtaa tuota matkaa rekkojen perässä hengailuun...

Sieltä vaan katsomaan millä autoilla on 120kmh GPS nopeudella saavutettu missäkin kelissä kaipaamiasi kantomatkoja.
 
Vaikka semmonen pikkuvalmistaja kuin BMW ainakin panostaa uuden sukupolven polttomoottoreihin. Mutta puhu vaan skeidaa :)
Hyvin mahdollista ja vielä joitakin vuosia, kunnes nykyisestä huomattavasti kiristyneet päästötavoitteet ajavat viimeisetkin valmistajat kehittämään pelkkiä sähköautoja. Kyllä sitä saa varmasti uskotella itselleen ja muille, että tulevaisuus olisi polttomoottoriautoissa, mutta Norjasta voi käydä katsomassa mallia, että tuleeko asia olemaan todellakin näin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom