Tästä on puhuttu tässä ketjussa aika monta kertaa. Valtaosa sähköautojen akuista on korjattavissa melko helposti vaihtamalla vioittunut akkumoduuli, joita yksi akku sisältää ehkä luokkaa 5-15 kpl. Myös muita vikoja voi olla, ja nekin ovat yleensä korjattavissa muutenkin kuin koko akun vaihdolla. Sitä mukaa kun akkutakuut alkavat loppua riittävässä määrässä autoja, niin markkinoille ilmestyy yrityksiä, jotka osaavat korjata akkuja huomattavasti akunvaihtoa edullisemmin. Näistä on jo merkkejä erityisesti Norjassa, jossa alkaa olla riittävän merkittävä akkutakuun ylittänyt sähköautokanta. Ei tule myöskään unohtaa kolari- ja muiden purkuautojen akkuja, joiden markkina tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä. Se valmistajan kymppitonnilla vaihtama uusi/tehdaskorjattu akku ei ole ainoa vaihtoehto, kuten ei ole polttomoottorissakaan tehdasuuden moottorin osto ihan vastaavilla summilla.
Lisäksi on jo vahvoja merkkejä siitä, että sähköautojen akku on lähtökohtaisesti luotettava komponentti, joka voi kestää auton koko eliniän. Aivan samaan tapaan kuin nykyaikaiset polttomoottoritkin (pl. apulaitteet). Romutuskuntoisessa sähköautossa erikoisuutena kuitenkin tulee olemaan se, että akulla on merkittävä arvo. Tästä syystä en usko 10 vuoden päästä näkeväni 2000 euron "vuoden leimalla" 400k ajettua puhkiruostunutta Model S sähköautoa. Akun arvo yksinkertaisesti on niin merkittävä.
Muistaakseni johonkin autoon akkuja olitiin laitettu tai laittamassa osaksi runkoa, jolloin vaihtotyö kuullostaa todella työläältä. Suurinosa suomalaisista tällä hetkellä ajaa yli 10 vuotiaalla autolla. Tuntuu hurjalta ajatukselta ostaa 10 vuotta vanha auto ~10 000 - 15 000 eurolla, jonka akku voi laueta ja lasku jäädä itselle (vertailuna toyta corolla tällä hetkellä tuossa haarukassa). Nykyisen inflaation ansiosta puhutaan varmaan lähemmäs 15 000 - 25 000 kymmenen vuoden päästä 10v vanhasta autosta. Kilpailun kiristyessä laatu tuskin nousee, kun raha ratkaisee. En usko, että käytännön laatu hirvesti paranee tästä. Toki toivon olevani väärässä. Ei tule mieleen yhtäkään omistamaani laitetta, joissa akku olisi kestänyt hyvällä kapasiteetillä yli 5-10 vuotta (en omista suuriakkuisia laitteita).
Ei kannata harmistua, että verot nousevat sähköautoissa, se on väistämätön paha. Suuri osa autoilun verotulosta valtiolle tulee polttoaineen myynnistä. Jos polttoaineen myynnin verotulot hävitetään, täytyy samat tulot saada jostain muualta. Polttoaineenhinnassa (95E 10) veroa on 0.73 €/litra. Sähköautoilun kannattajienhan kannattaisi nimenomaan yrittää halventaa bensan hintaa, jotta "ekologiselle sähköauton verohelpotukselle on perusteet kunnossa". Ei sähköautoja maailman pelastamiseksi tuoteta vaan rahan ja viherpesu on tässäkin tuotteessa näyttelemässä pelastajaa. Uuden auton ostamisestakin ollaan saatu nykyisin "ekoteko". Jos ilmastokriisiä ei olisi, olisiko sähköautoille perusteltua olla verohelpotus?
Sähköauto sinällään on hyvä tuote, jos lompakko kestää. Mukavampi ajaa, kun on hiljainen ja kiihtyy rivakasti.