Yleistä keskustelua sähköautoista

Et nähnyt sitä Dubain quad kopteri esittelyä? Pojilla on valmis lentävä henkilöauto mutta odottavat seuraavaa akkumurrosta, että saadaan hyötykuormaa.Jotenkin tunne nyt että ennemminkin vuosia kuin vuosikymmeniä liikenteen muutokseen. Eli 2035 - 2045 lennellään lähiötä töihin.
"Lentävien autojen" tuloon ja yleistymiseen en usko (vaikka teknisesti se joskus olisikin mahdollista ja järkevää) koska riskit ovat aivan eri luokkaa kuin maata pitkin menevillä autoilla. Ilmassa pienikin kolari voi olla todella tuhoisa kun molemmat autot tippuvat sokeiden kuuromykkien orpokotilasten päälle jne., ei voida kovin helposti rajoittaa missä ilmatilassa lentelijät lentelevät (etteivät tosiaan lentele just päiväkodin päällä) jne.
 
"Lentävien autojen" tuloon ja yleistymiseen en usko (vaikka teknisesti se joskus olisikin mahdollista ja järkevää) koska riskit ovat aivan eri luokkaa kuin maata pitkin menevillä autoilla. Ilmassa pienikin kolari voi olla todella tuhoisa kun molemmat autot tippuvat sokeiden kuuromykkien orpokotilasten päälle jne., ei voida kovin helposti rajoittaa missä ilmatilassa lentelijät lentelevät (etteivät tosiaan lentele just päiväkodin päällä) jne.
On se nyt kumma, ettei noiden lento alueita voi rajoittaa, kun Pariisissa mulla veti sähköpotkulaudasta jarrut päälle omatoimisesti kielletyllä alueella. Mää sanon, että meillä on lentävät autot taksikäytössä enempää kuin itseajavat autot, jotka osaavat ajaa omatoimisesti länsirannikolta itärannikolle.
 
Ei tuota tarvitse edes miettiä, vaan se on ihan itsestään selvä asia, että lentävitä autoja ei koskaan tule kansalaisten käyttöön. Jos lentäviä autoja tehdään, niin niillä kulkeminen tapahtuu ammattilaisten toimesta, ihan samalla tavalla kuin nykyään lentokoneet ja helikopteritkin kulkevat. Mutta mitään joka kansalaisen kulkuvälinettä noista ei tule koskaan.
 
Ei tuota tarvitse edes miettiä, vaan se on ihan itsestään selvä asia, että lentävitä autoja ei koskaan tule kansalaisten käyttöön. Jos lentäviä autoja tehdään, niin niillä kulkeminen tapahtuu ammattilaisten toimesta, ihan samalla tavalla kuin nykyään lentokoneet ja helikopteritkin kulkevat. Mutta mitään joka kansalaisen kulkuvälinettä noista ei tule koskaan.
Mun täytys tehdä tälle oma threadi. Mutta ei jaksa. Joten offtopik loppuu.
 
On se nyt kumma, ettei noiden lento alueita voi rajoittaa, kun Pariisissa mulla veti sähköpotkulaudasta jarrut päälle omatoimisesti kielletyllä alueella. Mää sanon, että meillä on lentävät autot taksikäytössä enempää kuin itseajavat autot, jotka osaavat ajaa omatoimisesti länsirannikolta itärannikolle.
Meillä voi olla lentäviä autoja siinä vaiheessa kun tekoäly on niin kehittynyt että se hoitaa ajamisen. Ei ennen tavalliselle työmatkalaiselle. Ei voi kuvitella tilannetta että ihmisten ohjaamana niitä pörräisi tuhansia pks taivaalla. Ei, vaikka olis minkälaiset törmäyksenesto-ohjelmistot.
Tekoäly kyllä hallitsisi kaikki tasot, maanpinta mihin saa laskeutua, kuka laskeutuu ja mihin,
Lentotasot kuka lentää milläkin korkeudella, kaikille ei voi olla latureita-tekoäly hoitaisi lataustarpeen parvelle ja kuka lataa missä ja milloinkin. Ja lopuksi, ei niillä lennettäisi yksin, parviäly noukkisi muita matkustajia kyytiin kuka mistäkin, yksipaikkaiset todennäköisesti kiellettäisiin tai tehtäisiin törkeän kalliiksi käyttää koska energia. Joo, tälle voisi tehdä oman threadin.
 
Ei tuota tarvitse edes miettiä, vaan se on ihan itsestään selvä asia, että lentävitä autoja ei koskaan tule kansalaisten käyttöön. Jos lentäviä autoja tehdään, niin niillä kulkeminen tapahtuu ammattilaisten toimesta, ihan samalla tavalla kuin nykyään lentokoneet ja helikopteritkin kulkevat. Mutta mitään joka kansalaisen kulkuvälinettä noista ei tule koskaan.
Onkohan samaan tyyliin joskus puhuttu jostain vaikkapa kosketusnäytöllisistä puhelimista tai kamerasta, mikä on integroitu kiinni matkaviestimeen? Tai vaikkapa taulutelevisiosta? Sitten vaan jossain kohtaa (vaikkapa 20-30 vuoden päästä) huomataan, että jahas, kaikki ajelevat lentävillä itsestään ajavilla autoilla.
 
Onkohan samaan tyyliin joskus puhuttu jostain vaikkapa kosketusnäytöllisistä puhelimista tai kamerasta, mikä on integroitu kiinni matkaviestimeen? Tai vaikkapa taulutelevisiosta? Sitten vaan jossain kohtaa (vaikkapa 20-30 vuoden päästä) huomataan, että jahas, kaikki ajelevat lentävillä itsestään ajavilla autoilla.
Mjoo, varmastikin voi olla, silloin taivas on täynnä jo lähetti-, posti- ym. droneja pilvin pimein. Se vaatii jo keskitetyn lennonjohdon tekoälyohjattuna joka paimentaa parvea. Voi siellä olla jo ihmisiä kujettaviakin mutta eipä niillä kukaan tavis enää "ajele" vaan istuu vain kyydissä. Voi olla että yksityisiä laitteita ei käytännössä olekkaan vaan ne on jatkumo alkeellisista sähköpotkulaudoista tai takseista.
Esimerkiksi niin että ilmoitan firmaan mihin aikaan pitäisi olla missäkin ja sieltä ilmoitetaan mistä minut noudetaan ja mihin aikaan. Härveli sitten matkan varrella voi noukkia jonkun muunkin kyytiin tai jättää jonkun kyydistä.

Mutta, ensinnäkin akkutekniikan ja tekoälyn pitää kehittyä huomattavasti. Tekoälyn kehitys on aivan varma mutta akkutekniikan graalin maljan löytyminen on kysymysmerkki.
 
Lentävät autot on kuin fuusiovoima, aina 20-30 vuoden päässä. Lentäviä autoja taitaa olla ennustettu "kohta" tuleviksi jostain 50-luvulta asti, mutta ei ole paljoa näkynyt. Prototyyppejä lukuunottamatta siis. Ongelmana juurikin energian tarve, hinta ja kansalaisten lentotaidot. Nyt sähkön avulla voi olla ekaa kertaa oikeasti lähellä, että ensimmäinen ongelma ratkeaa, toinen ei ole kaikille ongelma ja kolmanteen löytyy tekoälystä apuja. Silti en ihan vielä lähtisi teitä jättämättä rakentamatta uudelle asuinalueelle lentohärveleiden tuloon luottaen :D

Sinänsä joskus 15 vuotta sitten sähköautollekin naureskeltiin (no jotkut nauraa vieläkin), että eihän pattereilla kulkeva auto liiku mihinkään eikä varsinkaan talvella. Vesilätäköstäkin saa sähköiskun, kun sähkö ja vesi... Niin vaan nekin yleistyi, kun tekniikka saatiin kuntoon ja tässä jo itsekin harkitsen sähköön päivittämistä.
 
Onkohan samaan tyyliin joskus puhuttu jostain vaikkapa kosketusnäytöllisistä puhelimista tai kamerasta, mikä on integroitu kiinni matkaviestimeen? Tai vaikkapa taulutelevisiosta? Sitten vaan jossain kohtaa (vaikkapa 20-30 vuoden päästä) huomataan, että jahas, kaikki ajelevat lentävillä itsestään ajavilla autoilla.
Lentävä kulkuneuvo eroaa kamerapuhelimesta siinä että kamerapuhelin ei häiriötilanteessa tapa ihmistä/ihmisiä.

Sinänsä ei voi sanoa että lentävää autonomisesti liikkuvaa autoa ei ikinä tule, mutta se edellyttää kyllä vielä aikamoista kehitystä tekniikassa ja ihmisten asenteessa. Nykyinen autonomisen liikkumisen mallihan pohjautuu siihen että jos tulee ongelmatilanne niin automaatio vaan kytkeytyy pois päältä, jolloin ihminen tekee mitä osaa, mutta lentävässä laitteessa jota lähtökohtaisesti ihminen ei osaa eikä saa operoida tuo ei ole vaihtoehto.
 
Lentävät autot on kuin fuusiovoima, aina 20-30 vuoden päässä. Lentäviä autoja taitaa olla ennustettu "kohta" tuleviksi jostain 50-luvulta asti, mutta ei ole paljoa näkynyt. Prototyyppejä lukuunottamatta siis. Ongelmana juurikin energian tarve, hinta ja kansalaisten lentotaidot. Nyt sähkön avulla voi olla ekaa kertaa oikeasti lähellä, että ensimmäinen ongelma ratkeaa, toinen ei ole kaikille ongelma ja kolmanteen löytyy tekoälystä apuja. Silti en ihan vielä lähtisi teitä jättämättä rakentamatta uudelle asuinalueelle lentohärveleiden tuloon luottaen :D

Sinänsä joskus 15 vuotta sitten sähköautollekin naureskeltiin (no jotkut nauraa vieläkin), että eihän pattereilla kulkeva auto liiku mihinkään eikä varsinkaan talvella. Vesilätäköstäkin saa sähköiskun, kun sähkö ja vesi... Niin vaan nekin yleistyi, kun tekniikka saatiin kuntoon ja tässä jo itsekin harkitsen sähköön päivittämistä.
Siis eihän sähköautotekniikassa ole tapahtunut yhtään mitään mullistavaa verrattuna General Motors EV1 90-luvulta. Ulkoinen paine (oletettu ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos) ja tästä johtuva poliittinen ohjaus on vain pakottanut autoyhtiöt tekemään sähköautoja samoilla vaatimuksilla kuin polttomoottoriautojakin. Rajoitteet EV1:stä eivät ole hirveästi muuttuneet, lataus on varmaan nopeutunut mutta akkutekniikassa kWh/kg ole mitään kertaluokkien kehitystä tapahtunut.
 
Tietysti itsekin ymmärrän, että todella kaukana ollaan mistään läpimurroista tuon suhteen ja oman oletetun eliniän aikana tuskin tullaan näkemään lentäviä autoja, mutta siltikään en uskalla sanoa mitään ”ei ikinä tulla näkemään”. Niinkuin ylempänä joku sanoi, niin ei ole edes montaa vuotta kun sähköautoille naureskeltiin ja vieläkin monet luulee, että ei toimi talvella jne, mutta niin vaan tässä puhutaan enää vuosista kun nauretaan polttomoottoriautoille. Itse nauran nyt jo vaikka toistaiseksi sellaisella ajankin. Kyllähän se aika urpolta tuntuu, että tuollaisella (huonolla) keksinnöllä edelleen ajetaan, mutta se on mukava että on huumoria.
 
Sinänsä joskus 15 vuotta sitten sähköautollekin naureskeltiin (no jotkut nauraa vieläkin), että eihän pattereilla kulkeva auto liiku mihinkään eikä varsinkaan talvella. Vesilätäköstäkin saa sähköiskun, kun sähkö ja vesi... Niin vaan nekin yleistyi, kun tekniikka saatiin kuntoon ja tässä jo itsekin harkitsen sähköön päivittämistä.

Menee aika pahasti oftopikkiin, mutta sähköautot ovat niinkin uusi innovaatio kuin 1830 heti sähkömoottorin keksimisen jälkeen ja lentävät autotkin ovat Wrightin veljesten ajatuksista ja 1950 luvulta tuttuja.

Näitä on kuviteltu ja tehtykin pitkään ja joku ultrakevyt lentokone on käytännössä kolmipyöräinen auto.

Mutta protyyppiasteella olevat tuotteet tai muutaman kappaleen valmistuksella ei varsinaisesti vielä "valloiteta maailmaa". Siihen tarvitaan paljon muutakin, kuin vain teknisesti toimiva tuote.

Lentoreppu on varmaan se viimeisin näistä, mille on ihan oikeaa käyttöä (merijalkaväen tms. nouseminen alukseen viereiseltä sota-alukselta).

Mutta siis tavoitteena on siirtää mahdollisimman tehokkaasti ja fiksusti mahdollisimman paljon ihmisiä mahdollisimman vähällä energiankulutuksella. Tähän varmasti sähkö on erittäin tärkeä koska hyötysuhde on niin paljon parempi kuin millään muulla.

Mutta siis eihän siitä päästä mihinkään, että niiden muiden liikkumistapojen pitääkin yleistyä autoilua nopeammin, vaikka kaikki olisivat osa sähköistä tulevaisuutta (ja ehkä vähän biopolttoainetta ja vetyäkin).
 
Onkohan samaan tyyliin joskus puhuttu jostain vaikkapa kosketusnäytöllisistä puhelimista tai kamerasta, mikä on integroitu kiinni matkaviestimeen? Tai vaikkapa taulutelevisiosta? Sitten vaan jossain kohtaa (vaikkapa 20-30 vuoden päästä) huomataan, että jahas, kaikki ajelevat lentävillä itsestään ajavilla autoilla.

Hieman eri asia, kun nuo mainitsemasi esimerkit eivät vaadi minkäännäköisitä turvallisuustoimenpiteitä. On ihan itsestäänselvä asia, että missään vaiheessa tulevaisuudessa, koskaan, ei tule tapahtumaan sitä, että normikansalaisten annettaisiin ohjastella tuhansien kilogrammojen painoisia välineitä ilmassa. En viitsi tähän offtopiciin enempää edes vastailla, kun luulisi jokaiselle olevan ihan selvä asia muutenkin.

Vaikka tekniikka kehittyykin, niin ihmiset eivät.
 
Jatkoin autonominen ajaminen ketjuun
Jatkoin tänne sen takia että nivoutuu yhteen ja on vähän sitä kohta, juttua.



Lentävät autot on kuin fuusiovoima, aina 20-30 vuoden päässä. Lentäviä autoja taitaa olla ennustettu "kohta" tuleviksi jostain 50-luvulta asti, mutta ei ole paljoa näkynyt. Prototyyppejä lukuunottamatta siis. Ongelmana juurikin energian tarve, hinta ja kansalaisten lentotaidot. N...



Lentävä kulkuneuvo eroaa kamerapuhelimesta siinä että kamerapuhelin ei häiriötilanteessa tapa ihmistä/ihmisiä.



Sinänsä ei voi sanoa että lentävää autonomisesti liikkuvaa autoa ei ikinä tule, mutta se edellyttää kyllä vielä aikamoista kehitystä tekniikassa ja ihmisten asenteessa. Nykyinen autonomisen liikkumisen mallihan pohjautuu siihen että jos tulee ongelmatilanne niin automaatio vaan kytkeytyy pois päältä, jolloin ihminen tekee mitä osaa, mutta lentävässä laitteessa jota lähtökohtaisesti ihminen ei osaa eikä saa operoida tuo ei ole vaihtoehto.



Nyky käsityksen mukaan lentävien henkilöautojen suurin este on energiatehokkuus. sekin sopii tuohon fuusiovoima vertaukseen



Kamerapuhelin vertaus on siinämielessä hyvä että, kuvapuhelut kuuluu pitkään samaan sarjaan lentävien autojen kanssa, kunnes kuvapuheluista tuli arkipäivää, sillä erolla että laitteet ei olleet isoja ja kiinteitä, vaan pieniä, mukana kuljetettavia.



Lentämisen kehitystä jarruttaa toki nykyiset turvallisuus vaatimukset, aikoinaan autot lähti mistä lähti ja ukot heilutti lippuja varoitukseksi.



Voidaan myös määrittää mikä on lentävän auton määritelmä. Se että auto liikkuu ilmassa ei estä "teitä" jos näitä on ennakoivasti suunniteltu, niin ei niistä vapaita lintuja tule, vaan edelleen väylät missä ajetaan, potenttiaali tulee siitä että ei tarvi yhtä valtavaa kalliisti ylläpidettävää fyysistä infraa alle.
 
Sähköautot olisivat vieneet pelin ilman öljy-yhtiöiden lobbausta. Kehitystyökin on ollut hidasta juuri edellämainittujen rahavirtojen ja lahjonnan takia. Ei otto -ja dieselmottoreissakaan ole tapahtunut mitään merkittävää innovaatiota sitten kyseisten keksintöjen esittelyn.
? ainoa millä olisi ollut merkitystä on akkutekniikka ja sitä on kyllä kohtuusuuressa mittakaavassa kehitetty muita tarpeita varten kuitenkaan mitään kertaluokan harppausta saavuttamatta.
Toisaalta polttomoottorin päästöt on nykyään 0-5 vuotiaissa minimaalisia verrattuna 90-lukuun.
Käytännössä ainoa on hiilidioksidi mikä nyt ei ole saaste eikä edes myrkyllistä ihmiselle siinä missä vesikään.
 
...EU-tason tukia...
Junalauta jos tässä pitää vielä Suomestakin tulevilla "EU-rahoilla" alkaa tukea saksalaisia ja ranskalaisia autonvalmistajia...

Saksa ja Ranska voivat kyllä omilla rahoillaan puolestani tukea autotehtaitaan, jos katsovat sen tarpeelliseksi.
 
? ainoa millä olisi ollut merkitystä on akkutekniikka ja sitä on kyllä kohtuusuuressa mittakaavassa kehitetty muita tarpeita varten kuitenkaan mitään kertaluokan harppausta saavuttamatta.
Näin maallikkona näen akkujen kehityksessä lähinnä kaksi merkittävää asiaa:

1. Akun hinta per kWh.
2. Akun fyysiset mitat (koko ja paino) per kWh.

Ensimmäisessä on tapahtunut suurta kehitystä, akkujen hinnat ovat paljon alhaisemmat per kWh kuin esim. 10 tai 20 vuotta sitten. Ehkä 2022 on tullut takapakkia eli hinta on jonkin verran noussut. Sillä ei sinänsä ole merkitystä onko hinnanlaskun syynä jonkinlaiset tekniset läpimurrot, vai ihan vaan esim. tuotantokapasiteetin ja volyymin kasvu, hinta on joka tapauksessa laskenut suuresti.

Kakkosessa ei ehkä merkittävää kehitystä ole ainakaan toistaiseksi tapahtunut, en tiedä onko jotain käänteentekevää näköpiirissä (esim. jos natriumakuista tulee käyttökelpoisia, olisivatko ne sitten paljon kevyempiä kuin nykyiset NCA/NMC/LFP-akut?). Toki kaikenlaista optimointia yritetään eli LFP-akut osaksi auton korin tukirakennetta jolloin ei ole ihan niin painavaa jne.
 
3. Latausnopeus. Ei pienikaan akku haittaa jos saa paastaa 10 minuuttia 250kw niin paasee taas 200km.
 
Itse nauran nyt jo vaikka toistaiseksi sellaisella ajankin. Kyllähän se aika urpolta tuntuu, että tuollaisella (huonolla) keksinnöllä edelleen ajetaan, mutta se on mukava että on huumoria.
Milläköhän sä sitten olisit tähän asti liikkunut jos polttomoottoria ei olisi koskaan keksitty?
 
Milläköhän sä sitten olisit tähän asti liikkunut jos polttomoottoria ei olisi koskaan keksitty?
Todennäköisesti sähköautolla. Eiköhän koko oman eliniän ajan olisi ajeltu sähköautoilla jos ei polttomoottorit olisi yleistyneet.
 
Ei polttokennokaan ihan tuore keksinto ole. Jos ei olisi oljya olemassa niin varmaan jo vuodesta 1932 oltaisiin menty vedylla.
 
En tieda kumpi on helpompi. Tehda suuresta akusta pieni vai pienesta akusta hyva ottamaan virtaa vastaan.
Pienen akun latausnopeutta voi parantaa "helposti" akkukemiaa muuttamalla, mutta se pääsääntöisesti heikentää tiheyttä ja tekee akusta fyysisestä suuremman / painavamman.

Tiheys, latausnopeus ja syklikesto ovat jossain määrin toisensa poissulkevia ominaisuuksia joiden väliltä pitää valita. Sen sijaan mitä isompi akku on, sitä suurempaa lataustehoa se tukee (koska mitä suurempi kWh kapasiteetti, sitä suurempi teho kiinteällä C-kertoimella saavutetaan).
 
Milläköhän sä sitten olisit tähän asti liikkunut jos polttomoottoria ei olisi koskaan keksitty?
Oikeastaan mahdoton skenaario koska niitä on keksitty vaikka minkälaisia. Myös muita kuin mäntämoottereita. Mikään muu ei vain ole ollut paremmalla hyötysuhteella niin ei ole päässyt tuotantoon.
 
Pieneen akkuun on vaikea toteuttaa suuri latausnopeus, joten käytännössä suurempi akku auttaa myös tuohon.
Litium titanaatti akun latausnopeus on karkeasti 10 kertainen tavalliseen litium nikkeli tyyppisiin akkuihin verrattuna, mutta energiaa kiloa kohden menee vähemmän, joten noita ei käytetä.
 
Näinpä. Ja mitä sähköautoihin tulee niin mulla on semmonen fiilis, että kun on oot ajanut yhtä niin oot ajanu kaikkia. Toinen vaan kiihtyy toista nopeempaa.
Joo. Jos tulis tilanne että sähköauton ostaisin niin ihan hyvin voisi oll BYD tai Vinfast. Kumpi nyt farkkua, liftbackkiä tai sedania Suomessa myisi. Niillähän on jo sellaisia kun niistä Aasiassa tykätään, ei niinkään perunan muotoisista katumaastureista.
 
"Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen" Mites noiden käytettyjen sähköautojen kanssa? Jotenkin tuntuu liian jännittävältä ostaa käytettynä tuon ikäinen sähköauto, kun akkujen vaihto on tällä hetkellä sen 10-20k. Muissa vehkeissä akut tuntuu olevan max. 6-10 vuoden jälkeen ongelmajätettä.
 
"Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen" Mites noiden käytettyjen sähköautojen kanssa? Jotenkin tuntuu liian jännittävältä ostaa käytettynä tuon ikäinen sähköauto, kun akkujen vaihto on tällä hetkellä sen 10-20k. Muissa vehkeissä akut tuntuu olevan max. 6-10 vuoden jälkeen ongelmajätettä.
Eikai se mikään automaatio ole, että akuston saa 10 vuoden jälkeen vaihtaa. Itseäni ainakin kuumottaisi myös ostaa käytettynä vaikkapa VAG konsernin auto dsg vaihteistolla. Saman hintaluokan remppaa tiedossa siihenkin huonolla tuurilla. Jopa todennäköisempää kuin akustoremppa?
 
Milläköhän sä sitten olisit tähän asti liikkunut jos polttomoottoria ei olisi koskaan keksitty?
Olen monesti miettinyt että jos auton alkuaikoina nimenomaan sähköautot olisivat ottaneet tuulta alleen ja muuttuneet valtavirraksi, tuskin juuri kukaan enää nyt miettisi miten esim. öljyä jalostamalla ja polttamalla saisi auton liikkumaan, miten monimutkainen esim. bensiinimoottorin pitäisi olla synkronoituine sylintereineen ja mäntineen, mitä kaikkea pakokaasuille pitäisi tehdä ennenkuin päästetään ilmoille jne.

Se tuntuisi nyt suunnilleen yhtä järkevältä kehityskohteelta kuin häkäpönttöautot, selkeä askel taaksepäin uusine kummallisine ongelmineen (kuten pakokaasut, polttoaineiden jalostus ja jakeluketjut ympäri maailman kun öljyä pumpataan kuitenkin vain joissakin maailmankolkissa jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Joo voipi olla mutta en todellakaan sanoisi että polttomoottori on surkea keksintö.
Se on erinomaisen monimutkainen insinööristyön taidonnäyte, kuin sveitsiläinen kello joka pitää kovaa pörisevää ääntä ja päästelee pakokaasuja ilmoille. Siihen päälle vielä monimutkaiset automaattivaihteet jotta polttomoottori toimii edes suhteellisen järkevällä hyötysuhteella eri nopeuksissa jne.

Mutta joskus yksinkertaisuus on hyvä asia. Se on vähän sama kuinka tietokoneiden CPU:issa RISC-arkkitehtuurin yksinkertaisuutta verrattuna esim. x86-prosessorien monimutkaisuuteen (joka nykyisin taitaa olla jonkinlainen sekoitus RISC ja CISC arkkitehtuureita?) pidetään vain hyvänä asiana. Siksipä esim. Raspberry Pi mikrotietokoneet (ARM RISC CPU) pystyvät tekemään niin paljon niin vähällä virralla, tai puhelimista ei juurikaan löydy mitään x86-pohjaisia CPU:ita.
 
Viimeksi muokattu:
Löin tuosta aikanaan vetoa, että kuvio menee näin:
1. Poistetaan sähköautoilta autovero
2. Kasvatetaan ajoneuvoveroa kompensoimaan autoveron poistoa
3. Laitetaan sähköautoille autovero takaisin, mutta pidetään korotettu ajoneuvovero ennallaan
4. Korotetaan tasapuolisuuden nimissä ajoneuvovero niillekin sähköautoille, joita korotus ei alunperin koskenut (ennen 1.10.2021 käyttöönotetut)

Ei mene montaa vuotta steppiin 3, sanokaa mun sanoneen :)
 
Näinpä. Ja mitä sähköautoihin tulee niin mulla on semmonen fiilis, että kun on oot ajanut yhtä niin oot ajanu kaikkia. Toinen vaan kiihtyy toista nopeempaa.
Kai sama suunnilleen pätee kaikkiin polttomoottoriautoihinkin.

Itse asiassa olin yllättynyt miten vähän sähköautollani ajo tuntui eroavan automaattivaihteisella polttisautolla ajamisesta, noin niinkuin kuskin näkökulmasta. Toisaalta se tuntui hyvältä asialta koska ei joutunut opettelemaan paljoakaan uutta (paljon pienempi hyppäys kuin opetella automaattivaihteisella autolla ajoa totuttuaan manuaalivaihteisiin, tai varsinkaan toisinpäin), mutta toisaalta olin siitä hieman pettynyt koska olin toivonut sen tuntuvan kuin avaruusalukseen olisi astunut, jotain tosi uutta ja jännääääää.

Keskimäärin sähköautot tuntuvat kuitenkin kiihtyvän valoista ripeämmin ja tasaisemmin, kuin polttisautot, se on ehkä suurin ero. Toisena kai sitten moottorimelun vähyys isoillakin nopeuksilla, mutta omassa sähköautossani rengasmelu ja tuulen vinkuminen rakenteissa kyllä korvaavat sen melun moottoritienopeuksissa. Silti kuitenkin jäi tunne että kyllä edellinen bensa-Toyotani oli äänekkäämpi 120km/h nopeuksissa, siinä tuntui olevan aika iso hyppäys melussa 80 -> 100 -> 120 km/h varmaan just lisääntyneen moottorimelun takia, sähkö-Zoessa melutason nousu ei ole ihan yhtä merkittävää.

Tosin, olen käsittänyt että eri sähköautoissa regen-tila voi toimia eri tavalla. Esim. Teslalla onnistuu yhdellä polkimella ajaminen eli auto pysähtyy lopulta kokonaan jos päästää jarrupolkimesta irti, kun taas esim. Renault Zoe ei pysähdy vaan aina ryömii eteenpäin (tai taaksepäin), samalla tavalla kuin automaattivaihteiset polttisautot.
 
Viimeksi muokattu:
Kai sama suunnilleen pätee kaikkiin polttomoottoriautoihinkin.

Itse asiassa olin yllättynyt miten vähän sähköautollani ajo tuntui eroavan automaattivaihteisella polttisautolla ajamisesta, noin niinkuin kuskin näkökulmasta. Toisaalta se tuntui hyvältä asialta koska ei joutunut opettelemaan paljoakaan uutta (paljon pienempi hyppäys kuin opetella automaattivaihteisella autolla ajoa totuttuaan manuaalivaihteisiin, tai varsinkaan toisinpäin), mutta toisaalta olin siitä hieman pettynyt koska olin toivonut sen tuntuvan kuin avaruusalukseen olisi astunut, jotain tosi uutta ja jännääääää.

Keskimäärin sähköautot tuntuvat kuitenkin kiihtyvän valoista ripeämmin ja tasaisemmin, kuin polttisautot, se on ehkä suurin ero. Toisena kai sitten moottorimelun vähyys isoillakin nopeuksilla, mutta omassa sähköautossani rengasmelu ja tuulen vinkuminen rakenteissa kyllä korvaavat sen melun moottoritienopeuksissa. Silti kuitenkin jäi tunne että kyllä edellinen bensa-Toyotani oli äänekkäämpi 120km/h nopeuksissa, siinä tuntui olevan aika iso hyppäys melussa 80 -> 100 -> 120 km/h varmaan just lisääntyneen moottorimelun takia, sähkö-Zoessa melutason nousu ei ole ihan yhtä merkittävää.

Tosin, olen käsittänyt että eri sähköautoissa regen.tila voi toimia eri tavalla. Esim. Teslalla onnistuu yhdellä polkimella ajaminen eli auto pysähtyy lopulta kokonaan jos päästää jarrupolkimesta irti, kun taas esim. Renault Zoe ei pysähdy vaan aina ryömii eteenpäin (tai taaksepäin), samalla tavalla kuin automaattivaihteiset polttisautot.

Kyllä jokainen eri polttomoottori tuntuu ihan erillaiselta. Maksimitehot eri vääntöalueella jne.
 
Samat on kokemukset minullakin. Ainoat erot sähköautolla ajamisessa ovat 1) auton päästämät äänet ja 2) välitön teho / nopea kiihtyvyys. Tosin uskon, että jos kokeilisin polttomoottoriautoa, jossa tehoja on myös yli 400 hv, niin melko varmasti silläkin pääsisi lähelle tuota kohtaa 2.

Mutta siitä olen eri mieltä, että kun yhtä on ajanut, niin on ajanut kaikkia. Suosittelen ajamaan perätysten pikku pätkän esim. Nissa Leafilla tai Hyundai Konalla ja sen jälkeen BMW i4 M50:lla, Porsche Taycanilla tai Audi e-tron GT:llä, niin unohtuu moiset haihattelut.
 
"Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen" Mites noiden käytettyjen sähköautojen kanssa? Jotenkin tuntuu liian jännittävältä ostaa käytettynä tuon ikäinen sähköauto, kun akkujen vaihto on tällä hetkellä sen 10-20k. Muissa vehkeissä akut tuntuu olevan max. 6-10 vuoden jälkeen ongelmajätettä.
Polttisautojen akkujen kestosta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä sähköautojen litiumioniakkujen kestävyydestä, varsinkin kun niidenkin välillä on suuria eroja esim. sen suhteen miten hyvä lämmönhallinta sähköauton akustossa on (esim. Nissan Leafin passiivinen jäähdytys vs. Teslan äärimmilleen optimoitu lämmönhallinta sekä akuston jäähdytyksineen että lämmityksineen), eri akkukemioilla sähköautoissakin voi olla suuria eroja eliniässä (NMC vs NCA vs LFP), ladataanko akkua lähinnä 250kW superlatureilla vai kotona 1x8A virralla, jne. jne. jne.

Useimmissa sähköautoissa akun kunnon ("state of health") voi koittaa tarkastaa ennen ostopäätöstä, mutta sitä varten pitäää hankkia OBD2-lukija, asentaa puhelimeensa sopiva applikaatio, ja opetella ennalta mistä autosta löytyy OBD-portti (esim. minulla se on jalkatilassa polkimien vieressä/yläpuolella, vanhemmissa saman mallin sähköautoissa se on jossain piilossa keskikonsolissa jne.; Teslassa taitaa tarvita jopa jonkinlaisen adapterin väliin että OBD2-lukijan saa kiinni).

Toki auton lupaamasta toimintamatkastakin voi yrittää vähän sitä arvailla, mutta siihen valitettavasti vaikuttaa moni muukin asia kuten ajoprofiili (onko viimeiset 100km ajettu moottoritietä täysilla vai kaupungin katuja 30km/h), akun ja ulkoilman lämpötila jne.

Tietenkin kaikesta tuostakin huolimatta voi käydä huonosti ja akku räjähtääkin ostoa seuraavana päivänä, vaikka SoH näytti ostettaessa 99,6%. No, osittain sen takia yli 10v vanhemmat sähköautot kai sitten ovat myös paljon halvempia.
 
Kyllä jokainen eri polttomoottori tuntuu ihan erillaiselta. Maksimitehot eri vääntöalueella jne.
Tuolla lienee merkitystä vain manuaalivaihteistolla, eikä silläkään merkittävästi.

Olen ajanut ulkomaillakin useilla erilaisilla vuokra-autoilla, myös entistä bensa-autoani paljon tehokkaammilla turbodieselavolavoilla jne., yleensä automaattivaihteisilla, eikä niissä mitään merkittävää eroa ajokokemuksessa ollut, jo aiemmin mainitsemasi "no jotkut vaan kiihtyvät valoista nopeammin" lisäksi. Toki hallintalaitteet ovat eri paikoissa, auton painon erolla on merkitystä ajokokemukseen mutkaisella tiellä jne., mutta nuo pätevät myös sähköautoihin. Seat Mii:llä ja Renault Zoe:lla on ihan erilaista ajaa kuin Tesla Roadsterilla tai Model X:llä.
 
"Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen" Mites noiden käytettyjen sähköautojen kanssa? Jotenkin tuntuu liian jännittävältä ostaa käytettynä tuon ikäinen sähköauto, kun akkujen vaihto on tällä hetkellä sen 10-20k. Muissa vehkeissä akut tuntuu olevan max. 6-10 vuoden jälkeen ongelmajätettä.
Tästä on puhuttu tässä ketjussa aika monta kertaa. Valtaosa sähköautojen akuista on korjattavissa melko helposti vaihtamalla vioittunut akkumoduuli, joita yksi akku sisältää ehkä luokkaa 5-15 kpl. Myös muita vikoja voi olla, ja nekin ovat yleensä korjattavissa muutenkin kuin koko akun vaihdolla. Sitä mukaa kun akkutakuut alkavat loppua riittävässä määrässä autoja, niin markkinoille ilmestyy yrityksiä, jotka osaavat korjata akkuja huomattavasti akunvaihtoa edullisemmin. Näistä on jo merkkejä erityisesti Norjassa, jossa alkaa olla riittävän merkittävä akkutakuun ylittänyt sähköautokanta. Ei tule myöskään unohtaa kolari- ja muiden purkuautojen akkuja, joiden markkina tulee kasvamaan sähköautojen yleistyessä. Se valmistajan kymppitonnilla vaihtama uusi/tehdaskorjattu akku ei ole ainoa vaihtoehto, kuten ei ole polttomoottorissakaan tehdasuuden moottorin osto ihan vastaavilla summilla.

Lisäksi on jo vahvoja merkkejä siitä, että sähköautojen akku on lähtökohtaisesti luotettava komponentti, joka voi kestää auton koko eliniän. Aivan samaan tapaan kuin nykyaikaiset polttomoottoritkin (pl. apulaitteet). Romutuskuntoisessa sähköautossa erikoisuutena kuitenkin tulee olemaan se, että akulla on merkittävä arvo. Tästä syystä en usko 10 vuoden päästä näkeväni 2000 euron "vuoden leimalla" 400k ajettua puhkiruostunutta Model S sähköautoa. Akun arvo yksinkertaisesti on niin merkittävä.
 
Tesla on tehnyt akkujensa korjauksista valitettavasti mahdotonta valamalla akkukennojen välit täyteen jotain muovimassaa.

Muilla valmistajilla akut taitavat olla järjestään modulaarisia.
 
Tesla on tehnyt akkujensa korjauksista valitettavasti mahdotonta valamalla akkukennojen välit täyteen jotain muovimassaa.

Muilla valmistajilla akut taitavat olla järjestään modulaarisia.
Hieman harhaanjohtava väite, sillä tämä koskee toistaiseksi ainoastaan Model Y:n yhtä akkuversiota: 4680 rakenneakkua. Kaikki muut Teslan akut ovat modulaarisia ja siten korjattavissa akkumoduuleja vaihtamalla (jos vika moduulissa).
 
Tästä se alkaa

Eli uuden sähköauton vuotuinen ajoneuvovero on saman verran kuin vähäpäästöisen bensiiniauton(päästöt 95g).
Mun kaksilitraisessa diesel-mondeossa on ajoneuvovero 0,499 (päästöt 139g). Toki siihen tulee päälle käyttövoimavero.
 
Tästä se alkaa


Miten niin alkaa? Eihän tässä mikään ala. Tämä oli jo sovittu silloin, kun sähköautoilta poistettiin autovero, että ajoneuvoveroa korotetaan niille sähköautoille, joista ei enää hankintahetkellä tarvitse maksaa autoveroa.

Paskalehdet vaan tykkää kirjoitella huuhaaotsikoita ikäänkuin nyt olisi alettu verottamaan sähköautoilijoita lisää. Jutun lukemalla sitten totuus paljastuu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom