VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Uusi kone alla ja Rift ollut käytössä nyt pari viikkoa. Pelejä ei ole hirveämmin tullut vielä pelattua, mutta virtuaalista seinää olen maalannut joka päivä tatti pystyssä. Kingspray on hyvä, vaikkakin kaukana täydellisestä. Isoin puute tuossa mielestäni on se, ettei softa ymmärrä kannun asentoa, vaan ainoastaan etäisyyden seinästä, jolloin esim feidausten tekeminen ei onnistu kuten oikeassa elämässä. Tai vaihtoehtoisesti en vain osaa, tutoriaali ei nimittäin myöskään toimi. Tästä huolimatta esim flaretageja tuolla pystyy kyllä silti tekemään aikalailla samalla tekniikalla kuin oikeassa elämässäkin, vaikkei se aivan yksi yhteen olekaan. Suosittelen silti Kingsprayta kaikille vandalismiin taipuvaisille ja miksei muillekkin aiheesta kiinnostuneille.

Asia on kuitenkin niin, että silmälasien käyttö VR-vehkeiden kanssa syljettää, koska nenään sattuu ja kakkulat huurustuvat pidemmissä sessioissa. Aionkin hommata linssit noihin ja varasin ajan silmälääkäriin huomiselle, jotta saa linssit oikeilla tehoilla mikäli silmät ovat muuttuneet sitten viimekäynnin.

Kysymys kuuluukin: vr-lens-lab.com vai vroptician.com linssit? Edellämainituista löytyy yllättävän paljon vihaa netistä ja jälkimmäisestä huomattavasti vähemmän yhtään mitään. VR Opticianin linssit varmaan lähtevät tilaukseen, jollei joku onnistu puhumaan ympäri. Muutama noita on näköjään tilaillutkin ja Lens Labin linssejä haun perusteella vielä useampi. Kokemuksia, silkkaan mutuun perustuvaa vihaa tai ylipäätään mitään sanottavaa aiheesta?

Tuola oli tuollainen arvostelu: Review of the VR Lens Lab, vr-lens.eu, and WIDMOvr Prescription Lens Adaptors

Tilasin omat linssini WidmoVR:ltä: Rift Prescription Lenses Adapter | WIDMOvr

Muista paikoista ei ole kokemusta, mutta noiden laadussa ei ainakaan ole ollut valittamista. Suosittelen.

Tilasin linssien kanssa myös WidmoVR:n kangassuojat Riftin oman faceplaten päälle. Nykyiset mallit ovat näköjään hieman erilaiset, mutta näyttävät paremmilta kuin vanhat. Suojien käyttäminen vähensi mielestäni linssien huurtumista jonkin verran.

Myöhemmin ostin myös VRCoverin vastaavat suojat. Ovat ehkä vähän mukavammat kuin alkuperäiset WidmoVR:n suojat, mutta varmaan aika samanlaiset kuin heidän nykyiset. VRCovereita saa myös Suomesta ainakin Verkkokauppa.comista: Verkkokauppa.com
 
Saipa sitten eilen naamapalmutella itselleen oikein huolella. Pistin siis ensimmäistä kertaa Odyssey plussat naamalle ja ihmettelin kun ei ne lisäpikselit niin suurta eroa tehneetkään ja sen lisäksi löysin useita ekstrasumeita alueita linsseistä. Siinä pelatessani sitten mietin että pitäisikö myydä pois vai antaa veljelle joululahjaksi. Kakkuloita pois ottaessani huomasin että olinkin jättänyt suojamuovit paikoilleen... Saivat jäädä paikoilleen odottamaan vahvuudella olevia linssejä niin pysyy odysseyn linssit koskemattomina.

Asia on kuitenkin niin, että silmälasien käyttö VR-vehkeiden kanssa syljettää, koska nenään sattuu ja kakkulat huurustuvat pidemmissä sessioissa. Aionkin hommata linssit noihin ja varasin ajan silmälääkäriin huomiselle, jotta saa linssit oikeilla tehoilla mikäli silmät ovat muuttuneet sitten viimekäynnin.

Kysymys kuuluukin: vr-lens-lab.com vai vroptician.com linssit? Edellämainituista löytyy yllättävän paljon vihaa netistä ja jälkimmäisestä huomattavasti vähemmän yhtään mitään. VR Opticianin linssit varmaan lähtevät tilaukseen, jollei joku onnistu puhumaan ympäri. Muutama noita on näköjään tilaillutkin ja Lens Labin linssejä haun perusteella vielä useampi. Kokemuksia, silkkaan mutuun perustuvaa vihaa tai ylipäätään mitään sanottavaa aiheesta?

Tuola oli tuollainen arvostelu: Review of the VR Lens Lab, vr-lens.eu, and WIDMOvr Prescription Lens Adaptors

Ei ole vielä omakohtaisia käyttökokemuksia mutta oma valinta oli optician lähinnä tuon tynnyrivääristymän pelossa. Hinnan ollessa aikalailla sama, tai RABS linssien kohdalla jopa kalliimpi, niin en näe syytä ottaa riskiä. En tiedä kuinka kova kiire sinulla on mutta oma tilaukseni lähti tulemaan saksasta kahdessa päivässä kun lens lab lupaa postittaa linssit, käsittääkseni thaimaasta, noin kahdessa viikossa.
 
Ei ole vieläkään lähteneet Odyssey plussat B&H Photolta, jotka tilasin 19.11. Nyt alkaa tehdä aika tiukkaa, että ehtii enää jouluksi. Kauanko teillä meni toimitukseen aikaa?

Omat kokemukset on vrlens.eu/vropticianin linsseistä Oculus Riftillä ja ne oli ainakin toimivat linssit. Ei vääristymiä eikä isoja ongelmia. Ainut miinus minkä keksin oli se, että niiden asettelu on vähän hankalaa ja saattaa kuluttaa Oculus Riftin sitä kangasta, jos usein niitä kiinnittää paikoilleen. Postissa odottaa vropticianin linssit Odyssey plussaa varten. Vain itse laite puuttuu... :bored:
 
Ei ole vieläkään lähteneet Odyssey plussat B&H Photolta, jotka tilasin 19.11. Nyt alkaa tehdä aika tiukkaa, että ehtii enää jouluksi. Kauanko teillä meni toimitukseen aikaa?

Omat kokemukset on vrlens.eu/vropticianin linsseistä Oculus Riftillä ja ne oli ainakin toimivat linssit. Ei vääristymiä eikä isoja ongelmia. Ainut miinus minkä keksin oli se, että niiden asettelu on vähän hankalaa ja saattaa kuluttaa Oculus Riftin sitä kangasta, jos usein niitä kiinnittää paikoilleen. Postissa odottaa vropticianin linssit Odyssey plussaa varten. Vain itse laite puuttuu... :bored:

Toimittivat pe 7.12 ja oli kotiovella jo ma 10.12. Tilauspäivä taisi olla se 18.11.
 
Myöskään VR ei tule kasvamaan isoksi jutuksi elleivät saa jotenkin ratkaistua sen aiheuttamaa "matkapahoinvointia."
Ainakaan omalla kohdalla tuo ei ole ongelma, vaan ennemminkin riittämätön kuvanlaatu. Oculus rift:llä pelasin tai ainakin yritin pelata jotain rallipeliä (dirt?), niin eihän siitä oikein mitään tullut. Syy tähän oli se, että kuva menee sumeaksi kun yrittää katsoa vähänkin kauemmaksi, eli minne päin tie lähtee seuraavaksi yms. Puhumattakaan maisemien katselusta.

Liekö sitten laseissa vielä nykypäivänä liian vähän pikseleitä vai mistä tuollainen epätarkkuus johtuu?
 
Sattui silmään ohje Explorerin kohdalla että pannan pehmusteiden vaihtaminen edestä-taakse ja takaa-eteen parantaisi kuvanlaatua, koska takana olevat pehmusteet ovat ohuemmat kuin edessä (eli linssit tulevat lähemmäksi silmiä pehmusteiden paikkaa vaihtamalla).
Ainakin omalla kohdalla toimenpide tuntui auttavan etenkin alhaalla olevan linssin vääristymän kanssa, kun iso osa alhaalla olevaa kuvaa tuntui vakiona olevan sumeaa vaikka yritti kaikkensa että visiiri olisi naftisti päässä.
 
Ainakaan omalla kohdalla tuo ei ole ongelma, vaan ennemminkin riittämätön kuvanlaatu. Oculus rift:llä pelasin tai ainakin yritin pelata jotain rallipeliä (dirt?), niin eihän siitä oikein mitään tullut. Syy tähän oli se, että kuva menee sumeaksi kun yrittää katsoa vähänkin kauemmaksi, eli minne päin tie lähtee seuraavaksi yms. Puhumattakaan maisemien katselusta.

Liekö sitten laseissa vielä nykypäivänä liian vähän pikseleitä vai mistä tuollainen epätarkkuus johtuu?

Käsittääkseni liian vähän pikseleitä, mutta eipä niitten lisääminen auta jos X määrä potentiaalisista ostajista ei pysty tuotetta käyttämään. Itselleni tulee PSVR:stä muutamassa minuutissa pahoinvointia first person-peleistä joissa on sulava liikkuminen, tuo pahoinvointi kestää lopettamisen jälkeen tuntikausia ja sen lisäksi tulee muitakin oireita, esim. vatsa/suolisto alkaa murista, eli jotenkin tuo pistää itselläni elimistön sekaisin. Harmittavaa kyllä, kun muuten tykkään PSVR:stä huonoa resoa lukuunottamatta ja erityisesti VR-leffat kiinnostaisivat kovasti.
 
Käsittääkseni liian vähän pikseleitä, mutta eipä niitten lisääminen auta jos X määrä potentiaalisista ostajista ei pysty tuotetta käyttämään. Itselleni tulee PSVR:stä muutamassa minuutissa pahoinvointia first person-peleistä joissa on sulava liikkuminen, tuo pahoinvointi kestää lopettamisen jälkeen tuntikausia ja sen lisäksi tulee muitakin oireita, esim. vatsa/suolisto alkaa murista, eli jotenkin tuo pistää itselläni elimistön sekaisin. Harmittavaa kyllä, kun muuten tykkään PSVR:stä huonoa resoa lukuunottamatta ja erityisesti VR-leffat kiinnostaisivat kovasti.
Pahemmalta tuo PSVR tuntui minustakin ja pikseliverho oli aivan liian voimakas jotta edes harkitsisin omaan käyttöön. Ymmärrettävästi pään pyörimistä vaativat pelit ja muutenkin isot liikkeet altistaa huonovointisuudelle. Oletko kokeillut näitä "parempia" settejä, tuleeko niistä yhtä huono olo, eli voisiko olla vain huonoista laitteista johtuvaa?
 
Eilen kotiutui käyttäjältä @Kvaari ostetut Odyssey+:sat, kiitosta vaan sinne! Pari tuntia kerkesin pelatakin ja ihan samanlaiset omat fiilikset, mitä netissä on jo kirjoitettukin. Ergonomia on melko kehno, kuva VR laseiksi erittäin hyvä ja ohjainten träkkäys toimii enimmäkseen ihan ok. Nämä on kokeilemistani laseista (GearVR, Vive, Rift) ensimmäiset, jossa oikeasti tuntuu että nyt kuvasta saa jotain selvää, eikä silmillä ole sumuista hyttysverkkoa. Jousiammunnassa tuli kyllä träkkäyksen puutteet esille ja välillä jouskarin asento kädessä sekoilee, harmillista koska rikkoo heti immersiota. Kokemuksena VR on kuitenkin huikea, kaikkine puutteineenkin :geek: Jostain syystä ei myöskään tullut näillä laseilla pahoinvointia, kuten riftillä tuli. Saattoi myös johtua ihan siitä että testatut pelit oli erilaiset.

Ergonomian parantamiseksi ajattelin jossain vaiheessa koittaa seuraavaa kikkaa:


Lasit tuntuu huomattavasti mukavammalta päässä, jos takana olevan pannan laskee takaraivossa olevan "kuhmun" alapuolelle. Silloin paine otsalta häviää, mutta samalla itse silmikko nousee edestä liian ylös ja alaosastaan irti naamasta. Käsittämätöntä ettei eteen ole laitettu saranaa, jolla silmikkoa voisi kääntää alaspäin. Videolla olevalla niksillä se pitäisi kuitenkin onnistua, koska silmikko antaa sen verran periksi. Silmälasit on kyllä melkoinen riesa VR:ää käytettäessä.

Tarvittavista ohjelmistoista olen myös ummikkona täysin kujalla, pitää asennella Mixed reality portal, Oculus home, Revive, SteamVR ja mitä vielä... Pitää tänä iltana näihin perehtyä, mitä nämä kaikki oikein tekee. Tuntuu kuitenkin alkuun tosi sekavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni liian vähän pikseleitä, mutta eipä niitten lisääminen auta jos X määrä potentiaalisista ostajista ei pysty tuotetta käyttämään. Itselleni tulee PSVR:stä muutamassa minuutissa pahoinvointia first person-peleistä joissa on sulava liikkuminen, tuo pahoinvointi kestää lopettamisen jälkeen tuntikausia ja sen lisäksi tulee muitakin oireita, esim. vatsa/suolisto alkaa murista, eli jotenkin tuo pistää itselläni elimistön sekaisin. Harmittavaa kyllä, kun muuten tykkään PSVR:stä huonoa resoa lukuunottamatta ja erityisesti VR-leffat kiinnostaisivat kovasti.
Oletko malttanu totuttaa aistejasi tarpeeksi lyhyillä seteillä? Itse aloitin ihan muutaman minuutin totutteluilla ja tauoilla pieni jaloittelu asunnossa ja siitä pikkuhiljaa settiä pidemmiksi niin kyllä ne aistit rupeaa mukautumaan uusiin elimistön ristiriitaisuuksiin mutta ilman maltillista totuttelua se ei onnistu! Alkuvaiheen totuttelussa voi matkapahoinvointi pillereistä olla hyötyä jos on oikein herkkä esim. vesillä saamaan ns. merisairautta.
 
En ole vielä kun tuo VR on aika tuore hankinta, mutta on tarkoitus kokeilla jos tuolle yhtään siedättyisi :) Lapsena minulla oli usein matkapahoinvointia, mutta aikuisena sitä ei ole enää ollut, voisihan tietysti kokeilla jos nuo pilleritkin auttaisivat.
 
Itellä auttaa tää joskus jos tullut vr pahoinvointia.
fentimans.jpg
 
Toinen mikä itsellä auttoi tuon siedätyksen lisäksi oli pistää tuuletin viereen puhaltamaan. Jotenkin se ilmavirta auttaa pahoinvointiin. Itse aloittaisin juuri niillä elokuvilla. Mitä vähemmän interaktiivinen vr kokemus on, sen vähemmän se aiheuttaa pahoinvointia.
 
Tosi tärkeä myös saada sulavat freimit. Töksähtely itellä pahimpia, vaikkei mistään pahoinvoinnista voi puhua.
 
Kyl maar, kävin silmälääkärillä hakemassa tuoreet arvot ja laitoin VR Optikon linssit tilaukseen. Pitää käydä hakemassa Verkkiksestä vielä tuollaiset suojat joku päivä. Niistä on varmasti hyötyä, varsinkin kun on niin paska kunto että tulee äkkiä hiki kun nuo päässä huitoo. Sitäpaitsi hikoilin kesällä kun oli kuuma luureistakin pehmusteet piloille.

VR-peleistä on näköjään ketjukin. Valitettavasti sinne ei ole postannut kukaan mitään aikoihin. Ehkä tähän kuuluisi tehdä muutos ja postata niitä suosituksia jatkossa sinne, jottei niitä tarvitsisi erikseen seuloa tästä langasta?

Tätä odotellessa: ostin Crisis VRigaden, koska Time Crisis oli yksi suosikkipeleistä arcadeissa silloin kun ne vielä olivat asia. Tuntuu vain vahvasti siltä, etten osu enää edes lattiaan. Tuntuu että ohjain on liian kevyt ja heiluu holtittomasti aina kun painaa liipaisinta. Koitin tukea toisella kädellä kuten jenkkipoliisit leffoissa, muttei sekään tunnu juuri auttavan. Totuttelukysymys, vai onko tässä mietittävä jonkin sortin aseohjaimen hommaamista? Onko sellaisia ylipäätään PC:lle, jotka ovat hankkimisen väärtejä? Pikaisen googlettelun perusteella en ainakaan itse löytänyt mitään asiallisen näköistä.

Time Crisiksessa oli tuollainen suht raskas pyssy, jolla osui aina sinne minne tähtäsi, kunhan tottui. Point Blankissa oli samaiset pyssyt, toiselle pelaajalle vaalean punainen. Pyssyssä oli myös liikkuva luisti, jonka liikkumisen tosin useimmat estivät peukalolla. Useimmat myös pitelivät pyssyä kahdella kädellä niin, että toinen käsi oli piipun alla ja tämän lisäksi jotkut tukivat aseen perän leukaa vasten. Omakohtaisen kokemuksen perusteella sillä tapaa osui hyvin etenkin Point Blankissa, jossa ammuttiin lähempää kuin siinä isommassa Time Crisiksessa, jossa oli 50" töllö.

Point Blankista puheenollen: osaako joku suositella jotain tuon kaltaista hyvää peliä? Tuossa videossa pelataan emulaattorilla ja ohjaimena on hiiri, oikeasti siinä ei tietenkään olisi tähtäintä ruudulla. Olen tietoinen myös New Retro Arcaden olemassaolosta ja siitä että sen valopyssykabinetti tukee Point Blank 1 ja 2 sekä Time Crisista, mutta mutta, vaikuttaa kovin kömpelöltä systeemiltä kun niitä valopyssykoppeja on ainoastaan yksi, devit ovat luvanneet asiaan muutosta mutta ilmeisesti luovuttaneet, enkä edes tiedä saako noista edes puhua täälä mitään, koska joku saattaisi mahdollisesti rinnastaa aiheen piratismiin.
 
En ole vielä kun tuo VR on aika tuore hankinta, mutta on tarkoitus kokeilla jos tuolle yhtään siedättyisi :) Lapsena minulla oli usein matkapahoinvointia, mutta aikuisena sitä ei ole enää ollut, voisihan tietysti kokeilla jos nuo pilleritkin auttaisivat.

Tuo pahoinvointi on kovin yksilöllistä ja pelistä kiinni. Joku peli ei salli laisinkaan pelaamista ja toista voi samainen kaveri pelata ongelmitta. Näin kävi viimeksi Beat Saberin kohdalla, joka ei tuottanut oloja herkälle laisinkaan. Pelintekijät ovat myös kehittäneet tekniikoita joilla olojen syntymistä voidaan minimoida. Kuva-alaa kavennetaan liikkuessa, kääntyminen tehdään portaittain, liikkuminen teleportatiolla, liikkeiden hidastaminen jne. Näitä pystyy ruksimaan päälle ja pois. Siedätys toimii myös.

Itsellä pelitunteja arviolta 500 tunnin luokkaa ja vielä ensimmäistäkään heikotusta (PSVR). Suosittelen!

 
Viimeksi muokattu:
Tätä odotellessa: ostin Crisis VRigaden, koska Time Crisis oli yksi suosikkipeleistä arcadeissa silloin kun ne vielä olivat asia. Tuntuu vain vahvasti siltä, etten osu enää edes lattiaan. Tuntuu että ohjain on liian kevyt ja heiluu holtittomasti aina kun painaa liipaisinta. Koitin tukea toisella kädellä kuten jenkkipoliisit leffoissa, muttei sekään tunnu juuri auttavan. Totuttelukysymys, vai onko tässä mietittävä jonkin sortin aseohjaimen hommaamista? Onko sellaisia ylipäätään PC:lle, jotka ovat hankkimisen väärtejä? Pikaisen googlettelun perusteella en ainakaan itse löytänyt mitään asiallisen näköistä.

Olen harkinnut ProTubeVR:ää. Siitä on paljon positiivista kommenttia netissä. 3D tulostin olisi kiva ja säästyisi alkuinvestoinnin jälkeen rahaa.
 
Olen harkinnut ProTubeVR:ää. Siitä on paljon positiivista kommenttia netissä. 3D tulostin olisi kiva ja säästyisi alkuinvestoinnin jälkeen rahaa.
Noihin virityksiin olen törmännyt, mutta aika hataran oloisia. 3D tulostin olisi kyllä kiva siitä huolimatta.
 
Itsellä oli jännä tuon pahoinvoinnin kanssa että viikon verran kesti totutella. Alkuun oli aika sietämätön olo jos 15 minuuttia pitempään oli lasit päässä ja huili päiviä oli pakko pitää. Pelaamisen jälkeen vaikka kakkulat eivät olleet päässä oli alkuun jotenkin outo ja epärealistinen olo. Kaikki pahoinvoinnit hävisi kuitenkin pyörästi sen viikon jälkeen laakista, aivan kuin aivoilla olisi kestänyt hetken käsitellä että missä mennään.
 
Mikähän mahtaa olla pielessä kun tällä Odysseyllä pään seuranta "aaltoilee", jos kokeilee pelata Oculuksen pelejä? Steamin peleissä kuitenkin toimii ihan oikein :confused:
Hiukan vaikea selittää tuota, mutta tuntuu kuin olisi pieni viive kaikissa pään liikkeissä ja tulee sellainen keinuva tunne. Seuranta kuitenkin toimii muuten oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli jännä tuon pahoinvoinnin kanssa että viikon verran kesti totutella. Alkuun oli aika sietämätön olo jos 15 minuuttia pitempään oli lasit päässä ja huili päiviä oli pakko pitää. Pelaamisen jälkeen vaikka kakkulat eivät olleet päässä oli alkuun jotenkin outo ja epärealistinen olo. Kaikki pahoinvoinnit hävisi kuitenkin pyörästi sen viikon jälkeen laakista, aivan kuin aivoilla olisi kestänyt hetken käsitellä että missä mennään.
Aika nopeastihan sait aistit totutettua, mulla meni varmaan 2-3 viikkoa että pysty ilman oireita veteleen koko illan simuiluja.
Luulinkin jo että polla kestää mitä vaan VR touhua mutta Aerofly FS 2.n uudessa päivityksessä tuli kyseisen simun eka kopteri Robinson 22 ja sillä kun pörräsi Alpeilla vuoren huippujen ympärillä ja viimeisenä niittinä Friskon Golden Gate sillan pilareiden ympärillä ja pilari aukkojen läpi ja sitten ku yritin hallittua laskeutumista pilariaukon tasanteelle ni oli pakko ottaa tauon paikka kun meinas oikeesti rupee huimaan! Pirun hyvin toteutettu lentofysiikka saatu tuohon pikkukopteriin, suosittelen jos lentosimuista tykkää.
 
Ihan tuota Oculus first contactia kokeilin, pitäisi toimia

Ainakin minulla toimii kaikki ne ilmaispelit täysin sulavasti. Oculus First Contact on yleensä se esittelydemo, jolla vieraiden jalat olen VR-maailmaan kastanut. Joku softaongelma täytyy nyt olla. Onko asennukset tehty nettiohjeiden mukaisesti?
 
Onkohan millään Suomen kielisellä foorumilla ketjua VR kelpoisista lentosimuista?
Jos ei ole niin riittäisköhän semmoiselle kirjoittelijoita jos joku aloittais?
 
Onkohan millään Suomen kielisellä foorumilla ketjua VR kelpoisista lentosimuista?
Jos ei ole niin riittäisköhän semmoiselle kirjoittelijoita jos joku aloittais?
Ehkäpä. Per peli tuskin on.
Ite kaipaisi mahd tukea IL-2 aloittamiseen.
 
Ilmeisesti laajoja ongelmia Oculus Homen kanssa. Tänään, kun Riftiä halusin käyttää kuukauden tauon jälkeen, niin ensinnäkin Oculus Home oli "päivittynyt" vanhaan versioon. Sitten vähän ajan päästä tuli Firmware-päivitys. Nyt on siis vanha Oculus Home käytössä ja aina, kun Riftin laittaa naamalle, Oculus Home -softa aukeaa ja sulkeutuu Wintoosassa muutaman sekunnin välein vieden resursseja ja aiheuttaen pätkimistä.

Minä kun niin halusin pelata klassiko-Doomia juhlien taannoisia Doomin 25v-synttäreitä. Opencomposite ei myöskään enää toiminut kyseisessä pelissä, vaan SteamVR:n kautta piti pyörittää.

Redditissä usea ketju jo aiheesta. Ilmeisesti kestänyt jo ainakin pari tuntia.

EDIT: Imuroin muinaisen korjaavan päivityksen: Oculus Rift Runtime Service Error - sen asentamisen sekä firmware-päivityksen jälkeen Oculus Home toimii taas. Toimiva Oculus Home latasi uusimman version ja sen asennuksen jälkeen tuntuisi olevan entisellään. Myös Opencomposite toimii taas.
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia huomioita/kysymyksiä nyt kun eilisen illan Riftiä käyttänyt ja paha olo alkaa hälvenemään.

- SteamVR Home ja Oculus Home taitavat olla niin sanotusti samaan pyrkiviä sovelluksia. Eli kummassakin on muka oma huone josta launchataan pelejä. Oculus homessa näyttää näkyvän ihan kaikki steamiin installoidut pelit onko siis sama kumpaa käyttää?

- Resoluutio ei haittaa, kun peli on suunniteltu oikein VR:lle sopivaksi...

- ...Paitsi jos pelissä pitää nähdä kauas tai lukea niin kärsimys rupeaa kasvamaan kovaa kyytiä.

- Oculus softa sanoo että kolmas sensori pitää asentaan USB2.0 porttiin mutta ei kait minun Rampage V Extremessä edes ole USB2.0. Haittaako? Ei vielä kolmatta sensoria ole mutta tuntuu että takana saisi olla yksi kun kääntyilen skyrimissä ja ammun jouskarilla niin että touchit on sensorien ulottumattomissa.

- Hemmetin tarkkaa trackingiä. Tosin Touchit on hankala pitää kädessä niin että ns. grab button ei aktivoituisi satunnaisesti. Jotenkin herkkiä nuo napit isoissa känsäisissä kourissa.
 
Itsekin olen huomannut grabin vahinkopainallukset. Skyrimissa tulee tämän tästä käytettyä huutoa vahingossa, muutoin ohjaimet ovat erinomaiset.
 
Muutamia huomioita/kysymyksiä nyt kun eilisen illan Riftiä käyttänyt ja paha olo alkaa hälvenemään.

- SteamVR Home ja Oculus Home taitavat olla niin sanotusti samaan pyrkiviä sovelluksia. Eli kummassakin on muka oma huone josta launchataan pelejä. Oculus homessa näyttää näkyvän ihan kaikki steamiin installoidut pelit onko siis sama kumpaa käyttää?
Ihan sama kumpaa käyttää. Joskus satunnaisesti nuo menee vähän sekaisin, eli SteamVR peli ei käynnisty suoraan Oculuksesta. En ole Steam VR:ää käyttänyt ollenkaan alkututoriaalin jälkeen.
- Resoluutio ei haittaa, kun peli on suunniteltu oikein VR:lle sopivaksi...

- ...Paitsi jos pelissä pitää nähdä kauas tai lukea niin kärsimys rupeaa kasvamaan kovaa kyytiä.

- Oculus softa sanoo että kolmas sensori pitää asentaan USB2.0 porttiin mutta ei kait minun Rampage V Extremessä edes ole USB2.0. Haittaako? Ei vielä kolmatta sensoria ole mutta tuntuu että takana saisi olla yksi kun kääntyilen skyrimissä ja ammun jouskarilla niin että touchit on sensorien ulottumattomissa.
Ei haittaa, USB 2 vaatimus on lähinnä kaistan säästämiseksi.
- Hemmetin tarkkaa trackingiä. Tosin Touchit on hankala pitää kädessä niin että ns. grab button ei aktivoituisi satunnaisesti. Jotenkin herkkiä nuo napit isoissa känsäisissä kourissa.
Se on tarkka :)
 
Mitä mieltä olette seuraavasta Oculus-setupista?



Kuvassa sininen alue kuvaa pelialuetta ja punaiset pisteet ovat sensorit (3kpl). Kaksi sensoria olisi siis sijoitettuna takaseinällä, katon rajaan. Yksi työpöydällä oleva sensori olisi n. metrin korkeudella. Keskusyksikkö ja näyttö ovat työpöydällä.

Toimivatko sensorit hyvin, jos vain yksi on ns. pelisuuntaan, vai olisiko syytä asettaa pelisuunta vain suoraan takaseinää kohti, jossa katonrajassa olisivat kaksi sensoria? VR-kypärän johdollekin suunta olisi toki ideaali, sillä johto lähtisi suoraan selän taakse.

Kysyn tätä siksi, että tästä riippuen olen ostamassa n. 6m aktiivista USB-3 jatkokaapelia, jotta saisin myös toisen sensorin katon rajaan sijoitettua. Nykyinen asetelma on, että työpöydällä sijaitsee kaksi sensoreista, ja yksi on katonrajassa takaseinällä.
 
Mitä mieltä olette seuraavasta Oculus-setupista?



Kuvassa sininen alue kuvaa pelialuetta ja punaiset pisteet ovat sensorit (3kpl). Kaksi sensoria olisi siis sijoitettuna takaseinällä, katon rajaan. Yksi työpöydällä oleva sensori olisi n. metrin korkeudella. Keskusyksikkö ja näyttö ovat työpöydällä.

Toimivatko sensorit hyvin, jos vain yksi on ns. pelisuuntaan, vai olisiko syytä asettaa pelisuunta vain suoraan takaseinää kohti, jossa katonrajassa olisivat kaksi sensoria? VR-kypärän johdollekin suunta olisi toki ideaali, sillä johto lähtisi suoraan selän taakse.

Kysyn tätä siksi, että tästä riippuen olen ostamassa n. 6m aktiivista USB-3 jatkokaapelia, jotta saisin myös toisen sensorin katon rajaan sijoitettua. Nykyinen asetelma on, että työpöydällä sijaitsee kaksi sensoreista, ja yksi on katonrajassa takaseinällä.
Oculuksen 3-sensor roomscale suositus olisi pelisuuntaan kaksi sensoria huoneen kulmissa alaviistoon ja takana kulmassa alaviistoon. Eli vähän niin kuin sinun setup mutta pelisuunta käännettynä nuita kahta sensoria kohden.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Oculuksen suositus perustuu mukana tulevan jatkojohdon rajoittavaan pituuteen. Parhaimmillaan setup on tietenkin mitä tasaisemmin sensorit ovat ripoteltuna ympyrän muotoon.

Eli sensorit esim kellotaulussa kello 10, 2, ja 6. Monitorin hyvä olla kello 12.

Pystysuunnassa sensorit tulee asettaa korkealle ja osoittamaan tilan keskikohtaa. Ei siis lattian keskikohtaa, vaan tilan keskikohtaa — joka on noin rinnan korkeudella. Sensorit eivät näe suoraan ylös, tai alas, vaan ovat pikemminkin kuin kameroita laajakuvalinssillä. Kannattaa siis pistää hieman hajurakoa pelialueen ja sensorien välille, jotta sensorille näkyvä alue "avautuu" tarpeeksi. Vaihtoehtoisesti sensoria voi viedä jyrkemmällä viistolla pelialueen päälle (ajattele sensorein peitettyä kupua).

Ilmaisia aputyökaluja:
1) Sensor Bounds: Sensor Bounds
2) Guardian Editor: http://www.emuvr.net/download/GuardianBoundaryEditor.zip

Sensor Boundsilla on hyvä metsästää katvekohtia pelialueelta. Guardian Editorilla Guardian-verkon saa tasaiseksi neliöksi.

Muita vinkkejä:
  • Sensorit voivat olla myös väärinpäin.
  • Sensorien laittamista kyljelleen kannattaa välttää, koska niiden kuvasuhde ei ole 1:1, vaan ne näkevät enemmän horisontaalisesti kuin vertikaalisesti.
  • Sensorin jalan voi irroittaa. Tällöin sensorin voi kiinnittää esim. ihan tavalliseen kamerajalustaan.
  • Sensorit toimivat hyvin myös USB 2:n läpi.
  • Älä aseta sensoreita niin, että niihin paistaa suoraan aurinko tai jokin muu kirkas valo.
Jouluvalot saattavat sekoittaa sensoreita.

Jos täydellisyyteen ei syystä tai toisesta pysty, ei väliä. Tietyn pisteen jälkeen erot alkavat olemaan lähinnä rajatapauksien oikomista.
 
Viimeksi muokattu:
Oculuksen suositus perustuu mukana tulevan jatkojohdon rajoittavaan pituuteen. Parhaimmillaan setup on tietenkin mitä tasaisemmin sensorit ovat ripoteltuna ympyrän muotoon.
....

Kiitos vinkeistä.

Laskeskelin, että takanurkan sensorin tuleva paikka vaatinee n. 7.5 metrin USB-jatkojohdon (2.5m sensorin oma + 7.5m lisäjohto) jotta yltää keskusyksikköön. Jos tuon toteutan aktiivisella USB-kaapelilla, pitäisi siis toimia, myös USB 2.0 versiona?
Tällöin kaksi sensoreistani olisi USB 2.0 (takimmaiset) ja yksi USB 3.0 liitännällä. 3D-tulostimella teetän Oculus-foorumin mallien pohjalta sensoreille kiinnikkeet.
 
Kiitos vinkeistä.

Laskeskelin, että takanurkan sensorin tuleva paikka vaatinee n. 7.5 metrin USB-jatkojohdon (2.5m sensorin oma + 7.5m lisäjohto) jotta yltää keskusyksikköön. Jos tuon toteutan aktiivisella USB-kaapelilla, pitäisi siis toimia, myös USB 2.0 versiona?
Tällöin kaksi sensoreistani olisi USB 2.0 (takimmaiset) ja yksi USB 3.0 liitännällä. 3D-tulostimella teetän Oculus-foorumin mallien pohjalta sensoreille kiinnikkeet.
Suosittelen googlaamaan muilta suosituksia pitkille johdoille. Vastaan on tullut tilanteita joissa jotkut saa toimimaan hyvinkin pitkiä piuhoja ja toiset tuskailee muutamassa metrissä. En tiedä onko se johdon laadusta kiinni vai mistä, mutta variaatiota on.

Kolmannen sensorin mukana tulee piirun alta 5 metrin johto jota käytetään yleensä vielä passiivisena.
 
Eihän kukaan ole sattunut kokeilemaan Dota2 VR hubia? Käynnistettäessä se menee vain siihen Steam VR homeen ja siellä näkyy että Dota2 currently running. En ole millään keinolla päässyt kokeilemaan tuota onnistuneesti.

Elite Dangerous tuli testattua. Aivan jäätävä fiilis lennellä tuolla avaruudessa, mutta kuten moni on varoitellut, on peli käytännössä helvetin vaivalloinen pelata VR laseilla. Sokkona lentotikun ja näppiksen käyttöä. Ei kiitos. Jää hienoksi kokemukseksi mutta jotain tuohon on keksittävä että ohjaimia joutuu sokkona käyttämään. Käytännössä tuntuu siltä että mikä tahansa peli jota ei voi suoraan pelata 100% touch ohjaimilla on käytännössä pelikelvottomia.
 
Tuosta tuli mieleen kysyä, että onko kellään antaa suositusta hyvästä avaruuslentely pelistä? Mielellään oculuksen kaupasta.
 
Tuosta tuli mieleen kysyä, että onko kellään antaa suositusta hyvästä avaruuslentely pelistä? Mielellään oculuksen kaupasta.
Elite Dangerous lie selkeästi paras.

Eihän kukaan ole sattunut kokeilemaan Dota2 VR hubia? Käynnistettäessä se menee vain siihen Steam VR homeen ja siellä näkyy että Dota2 currently running. En ole millään keinolla päässyt kokeilemaan tuota onnistuneesti.
Se on rikki eikä Valve ole korjannut.

mutta kuten moni on varoitellut, on peli käytännössä helvetin vaivalloinen pelata VR laseilla. Sokkona lentotikun ja näppiksen käyttöä. Ei kiitos. Jää hienoksi kokemukseksi mutta jotain tuohon on keksittävä että ohjaimia joutuu sokkona käyttämään. Käytännössä tuntuu siltä että mikä tahansa peli jota ei voi suoraan pelata 100% touch ohjaimilla on käytännössä pelikelvottomia.
ED:tä voi erinomaisesti pelata ihan vain touch-ohjaimilla. Hieman vaatii paneutumista kontrolleihin, mutta lopputulos oli sen verta miellyttävä että siirsin oman joystickini sivuun.
 
Jos Elite Dangerous -kokemusta haluaa oikein hioa, niin tässäpä oma checklistini millä pelin saa näyttämään kivalta lasien alle:
  1. Alustavasti grafiikka-asetuksista Quality kohtaan VR Low.
  2. Avaa Quality-valikko isoksi ja kytke OFF asentoon seuraavat: Depth of Field, Blur, Antialiasing.
  3. Supersampling x1.0.
  4. HMD Quality kohtaan x1.5 ja tallenna asetukset.
  5. Sulje peli.
  6. Mene asennuskansioon: ...\Steam\steamapps\common\Elite Dangerous\Products\elite-dangerous-64.
  7. Avaa tekstieditorilla GraphicsConfiguration.xml.
  8. Etsi (tekstieditorin työkaluilla) kohta <GUIColour><standard> ja aseta se seuraavan mallin mukaan:
    <MatrixRed>0, 1, 0</MatrixRed>
    <MatrixGreen>0, 1, 0.5</MatrixGreen>
    <MatrixBlue>0, 0.5, 1</MatrixBlue>
  9. Tallenna ja valmis.
Vapaaehtoinen 10: nosta pelissä grafiikka-asetuksia sitä mukaan miten tuntuu koneesta riittävän ytyä. Jälkiprosessoidut efektit kuten blur ja depth of field kannattaa aina kytkeä VR-hommissa pois. Mielenkiintoisesti VR-lasien alla tuo VR-low vs VR-high ei omissa silmissäni juurikaan ratkaisevasti muuta pelin ulkoasua joten olen itse valinnut ylimääräisen suorituskyvyn.

Mitä teimme?
Käytännössä nostimme kuvan terävyyttä, tekstien luettavuutta ja mahdollisesti myös pelin suorituskykyä.

Oculus Riftin (ja Viven) pentile-matriisiin perustuvissa näytöissä vihreä aliväri on dominoivin, jonka takia vaihdoimme GraphicsConfiguration-tiedostossa pelin alusten UI:t vihertäviksi. Tekstien luettavuus paranee selkeästi punertavaan verrattaessa.

HMD Quality on käytännössä sama kuin monissa muissa VR-peleissä resoluutio / supersampling asetus.

Checklist on optimoitu GTX 1080:lle. Jos tuntuu että peli pätkii, laske HMD-qualityä pykälä kerrallaan.
 
Minkälaisia kokemuksia porukalla on tosta oculus go:sta? Ajattelin ostaa sen pikku siskoille/veljille joululahjaks, ja koska heillä ei oo mitään teho pc:tä yms, niin riittääkö tuossa kivoja pelejä yms mitä sillä pelaa?
 
Minkälaisia kokemuksia porukalla on tosta oculus go:sta? Ajattelin ostaa sen pikku siskoille/veljille joululahjaks, ja koska heillä ei oo mitään teho pc:tä yms, niin riittääkö tuossa kivoja pelejä yms mitä sillä pelaa?
Veljellä oli tuo pari kuukautta. Myi pois. Eipä se oikein tekemistä sille keksinyt. Mediatoistin tuo kai on ensisijaisesti. Ei oikein löytänyt pelejä vaikka mobiilipelejä jonkin verran pelaakin.
 
Minkälaisia kokemuksia porukalla on tosta oculus go:sta? Ajattelin ostaa sen pikku siskoille/veljille joululahjaks, ja koska heillä ei oo mitään teho pc:tä yms, niin riittääkö tuossa kivoja pelejä yms mitä sillä pelaa?
Medialaitteena ihan hyviä kokemuksia. Netflixiä on yllättävän mukava katsella jos ei television ääreen pääse/halua. Pelit ovat Riftin omistajalle iso meh, mutta jos kohdeyleisöllä ei ole PC:tä tai vastaavia niin voisin kuvitella että kyllä tuosta iloa irti saa.

Mitään pleikkari/PC -tasoisia pelejä noilla ei ole.
 
Käytännössä tuntuu siltä että mikä tahansa peli jota ei voi suoraan pelata 100% touch ohjaimilla on käytännössä pelikelvottomia.
Tuosta olen kyllä vahvasti erimieltä! Hyvillä lento-ohjaimilla lentäessä ei tarvitse näköyhteyttä ohjaimiin etkä polkimia kumminkaan näkis ja kunnon lentotouhuun tarvitaan kyllä "rudderille" polkimet. Jos käsiohjaimissa on tarpeeksi vipuja ja painikkeita niin yleensä saa kaikki tarpeelliset toiminnot bindattua niihin niin ettei näppistä edes tarvii silloin kun maski on naamalla.
Suurin osa autoilijoistakin vaihtelee vaihteetkin vaihdekeppiin katsomatta ajaessaan ja samalla tavalla ne lento-ohjaimien oikeat napit ja vivut rupeaa löytymään ilman katsekontaktia kun vähän aikaa totuttelee.
Oikeassakin koneessa pimeälennolla osaa vipstaakeista käytetään ns. käsikopelolla eikä ohjaamossa pidetä valaistusta joka häiritsisi ulos näkemistä. Potkurikoneissa on esim. kaasu- propelli- ja seosvivut monesti vierekkäin ja niissä on selkeästi erimalliset nupit erottamassa ne toisistaan käsituntumalla.
Mielestäni tuntuma ja lentolaitteen hallinta on paljon parempi kunnollisella lento-ohjaimella kun Touchilla.
Sama koskee tietysti myös ajosimuja ja -pelejä.
 
Medialaitteena ihan hyviä kokemuksia. Netflixiä on yllättävän mukava katsella jos ei television ääreen pääse/halua. Pelit ovat Riftin omistajalle iso meh, mutta jos kohdeyleisöllä ei ole PC:tä tai vastaavia niin voisin kuvitella että kyllä tuosta iloa irti saa.
Mukana ei tainnut tulla minkäänlaisia kuulokkeita?
 
Mukana ei tainnut tulla minkäänlaisia kuulokkeita?
Ei tule ei, mutta laseissa on sisäänrakennetut kaiuttimet. Ääni tietty vuotaa ympäristöön, mutta ei aivan niin paljoa kuin ajattelisi. Kaiuttimet ovat paljon paremmat kuin mitä GearVR:llä saa aikaiseksi.
 
Eihän kukaan ole sattunut kokeilemaan Dota2 VR hubia? Käynnistettäessä se menee vain siihen Steam VR homeen ja siellä näkyy että Dota2 currently running. En ole millään keinolla päässyt kokeilemaan tuota onnistuneesti.

Elite Dangerous tuli testattua. Aivan jäätävä fiilis lennellä tuolla avaruudessa, mutta kuten moni on varoitellut, on peli käytännössä helvetin vaivalloinen pelata VR laseilla. Sokkona lentotikun ja näppiksen käyttöä. Ei kiitos. Jää hienoksi kokemukseksi mutta jotain tuohon on keksittävä että ohjaimia joutuu sokkona käyttämään. Käytännössä tuntuu siltä että mikä tahansa peli jota ei voi suoraan pelata 100% touch ohjaimilla on käytännössä pelikelvottomia.
Ajosimulaattorit (PC2) ja lentosimulaattorit (X-Plane 11) ovat omiaan VR-laseilla ratilla/sauvalla. Itse pelaan sauvalla touch apuna (sylissä) ettei näppistä tarvitsisi käyttää. Joku käytti toucheja erillisen mappausohjelman kautta ja tykkäsi. Ehkä Elite Dangerouksessa onnistuisi vastaava? En ikävä kyllä tiedä tuon ohjelman nimeä.

Näppiksen käyttö kieltämättä rikkoo immersiota kun joutuu ottamaan lasit hetkeksi silmiltä pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom