Eipä ne nykyisillä taikka tulevilla tuotteilla, se mitä niistä tiedetään kyllä mitään voi voittaa hintakilpailulla. Se mitä AMD:n tarttis nyt tehdä on selvästi parempi tuote, eli ns. rysenit.
Se voisi olla jopa mahdollista jos lähtisivät agressiivisesti panostamaan RT:n josta sanonut jo vuosia sitten että rasteroinnin kehitys pitäisi laittaa naftaliiniin ja kaikki paukut RT:n kehitykseen.
Niiden piirien pinta-alasta äärimmäisen pieni osa on rasterointispesifistä rautaa (ROPit, kolmionalustus).
Suurin osa siitä piiristä on joko
* Shader-prossuja (käytetään sekä rasteroinnissa, säteenjäljityksessä että geneerisessä rinnakkaislaskennassa)
* Teksturointiyksiköitä (käytetään sekä rasteroinnissa että säteenjäljityksessä, mutta melko hyödyttömiä geneerisessä rinnakkaislaskennassa)
* Muistiohjaimia, väyliä ja välimuisteja (tarvii että piiri ylipäätään toimii mihinkään)
* Muita kiihdyttimiä (videonpakkaus-/purkurauta, 2D-VGA-ydin jne - kaikkeen muuhun)
Ja jos foliopipoa vedetään syvempään päähän niin ehkä tämä on se mitä AMD on tekemässä ja syy sille miksi piirejä peruttiin seuraavan genin kohdalla ja RDNA4 jälkeen tulevat sirut sitten räjäyttää pankin.
Todennäköisesti tuo on vain toiveajattelua mutta on täysin selvää että rasterointia ja RT:tä rinnakkain kehittämisessä ei ole pitkässä juoksussa järkeä.
Ei, ei todellakaan ole täysin selvää, vaan mutuilua, joka perustuu melko virheelliseen käsitykseen siitä, miten näyttikset toimivat ja millaisia osia niissä on.
Vaikka säteenjäljitys on tulossa, maailmassa tulee kymmenien vuosien ajan olevan vielä rasteroinnilla toimivia pelejä, joiden pitää myös pyöriä järkevällä suorituskyvyllä, ja se, että sinne näyttispiirille laitetaan pieni määrä ROPeja ja pieni määrä fixed function-kolmionalustusrautaa niitä varten, ei maksa juuri mitään.
Ja kun ne sinne tulee, niitä edelleen pitää käytännössä vielä vähän kehittää, jotta saa ne toimimaan esim. uusien piirien sisäisten väylärajapintojen yms. kanssa että ne voi tunkea sinne uudelle piirille, vaikka siihen kehitykseen käytettävät resurssit voikin pudottaa paljon pienemmiksi.
Ja halutaan myös, että niitä vanhoja rasterointia käyttäviä pelejä voidaan paremmin pelata vielä halvemmilla, pienemmillä ja vähävirtaisemmilla näyttiksillä, suuremmilla resoluutiolla.
Siinä olet oikeassa, että säteenjäljitys pitää priorisoida rasteroinnin edelle, mutta sitä rasterointipuolen kehitystä ei voi täysin lopettaa - ja se ei ole muutenkaan mikään puoli vaan pikemminkin kymmenesosa kuin puolikas.
Kun kehitetään parempia shader-prossuja, siitä hyötyy sekä säteenjäljitys että rasterointi.
Kun kehitetään parempia TMU:ita, siitä hyötyy sekä säteenjäljitys että rasterointi.
- mutta joskus siihen ROPiin tai kolmionalustusrautaan pitää tehdä pientä viilausta, vaikka tuotekehityksen pääpaino olisi muualla.
Kyllä noi strix halot alkaa olla suht järeitä APU siruja mutta muistikaista niissä todennäköisesti kinnaa.
Verrattuna aiempiin APUihin, tuossa on tuplasti leveämpi muistikaista ja ilmeisesti myös paljon enemmän näyttiksen käytössä olevaa välimuistia, joten efektiivisesti kaistaa on yli tuplasti aiempia APUja enemmän.
Ja säteenjäljitys ei myöskään ole samalla tavalla kaistariippuvaista kuin rasterointi (tosin sille muistin viive on sitten merkittävämmässä asemassa)