• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nvidian kvartaaliraportit ja sijoittajapuhelut joissa jensen on asiasta maininnut pitkän aikaa että läppäribisneksen merkitys kasvaa


Pörssilistattu yritys pyrkii maksimoimaan voiton. Miten tuo tapahtuu, aika näyttää. Ei mulla ole tässä lehmää ojassa muuten kuin sen osalta, että uskon läppäribisneksen olevan paikka missä amd:lla olisi uniikki etu jos olisi tarjolla hyvä APU(4060 tasoinen?). Peliläppärit missä erillinen gpu ovat virtasyöppöjä versus apu ja nvidialla ei ole x86 lisenssiä.
Jotain sijoittajille tarkoitettua huuhaata.
Nvidia on tehnyt kannettaviin niin kauan kuin muistan näytönohjaimia.
Siistyminen tarkoittaa että vähennetään toisesta toiseen joko osittain tai täysin.
 
Jotain sijoittajille tarkoitettua huuhaata.
Nvidia on tehnyt kannettaviin niin kauan kuin muistan näytönohjaimia.
Siistyminen tarkoittaa että vähennetään toisesta toiseen joko osittain tai täysin.
Ihan samoja piirejähän nvidia myy läppäreihin ja pelikortteihin. Sijoittajadatasta näkee, että osassa markkinoista läppärimyynti ohittanut erilliset gpu:t. Nvidian kannalta kun on seurannut tilannetta niin läppärimyynti on ollut isommassa nousussa kuin erillisten näyttökorttien myynti. Jos huhuttu mediatek+nvidia arm win11 piiri pitää paikkansa niin nvidia saa jalansijaa entistä enemmän ensi vuonna läppäripuolella.
 
Öh, en mä ole mistään katteista tinkimisestä halunnut keskustella. Se on jo keskustelu niin moneen kertaan ettei siitä keskustelusta saa mitään uutta irti.

Esitin oman mielipiteen, en faktan siitä, että jos olisin amd:n housuissa niin mihin laittaisin prioriteetit. Mielipiteistä saa olla ihan vapaasti eri mieltä, mutta yritin silti omani perustella.

No joo, olet varmaan ihan oikeassa. Ymmärsin vähän väärin mitä tarkoitit... varmaan tosiaan kannattaa panostaa enemmän läppäripuolelle kuin erillisnäyttiksiin, vaikka niissä todennäköisesti onkin suht. paljon yhteistä.
 
Arvatkaapas mikä on tänä vuonna Taiwanissa erikoisin asu
S98GzMyJm7P5xwioZvaQG7-970-80.jpg.webp
 
APU jutuista jatkoa hieman. Apple julkaisi eilen m4 max soc:in läppäreihin missä 546GB/s muistikaistaa. Tuohon päälle asiallisenkokoiset cachet ja pitäisi teoriassa olla mahdollista ottaa melko hyvää suorituskykyä irti. Mitä lie saisi amd apu:sta irti vastaavalla muistikaistalla+isolla cachella? Bonuksena tuollaisessa apu:ssa ei tarvi pallotella dataa päämuisti-gpu muisti välillä pcie:n yli dataa ladatessa tai jos algoritmi haluaa koskea dataan sekä cpu:lla että gpu:lla(video ja kuva editointi). Huomionarvoista tuossa m4 max:ssa suorituskyyvn lisäksi maksimi ja idle virrankulutus jotka ovat maltilliset.

 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa kyllä siltä, ettei AMD:llä ole juuri mitään menetettävää vaikka lähtisivät erillisnäyttispuolella hintasotaan nVidian kanssa.

Eipä ne nykyisillä taikka tulevilla tuotteilla, se mitä niistä tiedetään kyllä mitään voi voittaa hintakilpailulla. Se mitä AMD:n tarttis nyt tehdä on selvästi parempi tuote, eli ns. rysenit.

Se voisi olla jopa mahdollista jos lähtisivät agressiivisesti panostamaan RT:n josta sanonut jo vuosia sitten että rasteroinnin kehitys pitäisi laittaa naftaliiniin ja kaikki paukut RT:n kehitykseen.
Ja jos foliopipoa vedetään syvempään päähän niin ehkä tämä on se mitä AMD on tekemässä ja syy sille miksi piirejä peruttiin seuraavan genin kohdalla ja RDNA4 jälkeen tulevat sirut sitten räjäyttää pankin.
Todennäköisesti tuo on vain toiveajattelua mutta on täysin selvää että rasterointia ja RT:tä rinnakkain kehittämisessä ei ole pitkässä juoksussa järkeä.

Onko jotain oikeaa tietoa väitteitä tukemaan?

Kyllä noi strix halot alkaa olla suht järeitä APU siruja mutta muistikaista niissä todennäköisesti kinnaa.

 
Eipä ne nykyisillä taikka tulevilla tuotteilla, se mitä niistä tiedetään kyllä mitään voi voittaa hintakilpailulla. Se mitä AMD:n tarttis nyt tehdä on selvästi parempi tuote, eli ns. rysenit.

Se voisi olla jopa mahdollista jos lähtisivät agressiivisesti panostamaan RT:n josta sanonut jo vuosia sitten että rasteroinnin kehitys pitäisi laittaa naftaliiniin ja kaikki paukut RT:n kehitykseen.
Ja jos foliopipoa vedetään syvempään päähän niin ehkä tämä on se mitä AMD on tekemässä ja syy sille miksi piirejä peruttiin seuraavan genin kohdalla ja RDNA4 jälkeen tulevat sirut sitten räjäyttää pankin.
Todennäköisesti tuo on vain toiveajattelua mutta on täysin selvää että rasterointia ja RT:tä rinnakkain kehittämisessä ei ole pitkässä juoksussa järkeä.

En jaksa uskoa että AMD pystyy enää tekemään absoluuttisesti parempaa tuotetta kuin nVidia, kun kyseisellä puljulla on nykyisin käytännössä loputtomasti massia.

Korkeintaan AMD pystyisi parantamaan säteenseurannan surkeaa nykytilaa kohtalaiseksi ja sitten kilpailemaan hinta/tehosuhteella keskitason korteissa. Jos se ei riitä, ja kuluttajat menisi silti nVidian brändin vetäminä vihreän leirin tuotteisiin, maksoi mitä maksoi, niin sitten AMD:n kuluttajabisnes on menetetty tapaus. :hmm:
 
Joskus kyllä kuullut että nvidiaa ei kiinnosta pelaajat, nvidia ei tee hyviä tuotteita, nvidia lopettaa pelikorttien tekemisen jne. Riippuen mitä uskoo niin ehkä siellä on amd:lle vielä rako tai ehkä osa jutuista ei vain pidäkkään paikkaansa.

tsmc jatkaa hintojen nostamista. Ihanaa...
 
Joskus kyllä kuullut että nvidiaa ei kiinnosta pelaajat, nvidia ei tee hyviä tuotteita, nvidia lopettaa pelikorttien tekemisen jne. Riippuen mitä uskoo niin ehkä siellä on amd:lle vielä rako tai ehkä osa jutuista ei vain pidäkkään paikkaansa.

tsmc jatkaa hintojen nostamista. Ihanaa...

Niin, varmaankin AMD:n paras toivo kuluttajamarkkinoiden suhteen on että nVidiaa ei kiinnosta lähteä mukaan hintasotaan vaan mieluummin myyvät hieman vähemmän huonon katteen midrangekortteja... kuitenkin iso osa kuluttajista ostaa joka tapauksessa nVidian kortin hinta/laatusuhteesta välittämättä, niin se ei välttämättä edes olisi huono juttu nVidian voittojenkaan suhteen. :hmm:
 
Niin, varmaankin AMD:n paras toivo kuluttajamarkkinoiden suhteen on että nVidiaa ei kiinnosta lähteä mukaan hintasotaan vaan mieluummin myyvät hieman vähemmän huonon katteen midrangekortteja... kuitenkin iso osa kuluttajista ostaa joka tapauksessa nVidian kortin hinta/laatusuhteesta välittämättä, niin se ei välttämättä edes olisi huono juttu nVidian voittojenkaan suhteen. :hmm:
Ei osta. Se suurin osa ostaa tasan sen kortin joka siinä alennuksessa olleessa markettimikrossa sattuu sisällä olemaan ostohetkellä. Unohdat sen, että täällä pyörivä porukka joka tietää tietotekniikan edustaa pientä vähemmistöä. Suurin osa kuluttajista katsoo vain hintaa ja jos myyjä vastaa pelikelpoisuuteen kyllä, niin sillä mennään oli koneen sisällä mitä tahansa
 
En jaksa uskoa että AMD pystyy enää tekemään absoluuttisesti parempaa tuotetta kuin nVidia, kun kyseisellä puljulla on nykyisin käytännössä loputtomasti massia.

Korkeintaan AMD pystyisi parantamaan säteenseurannan surkeaa nykytilaa kohtalaiseksi ja sitten kilpailemaan hinta/tehosuhteella keskitason korteissa. Jos se ei riitä, ja kuluttajat menisi silti nVidian brändin vetäminä vihreän leirin tuotteisiin, maksoi mitä maksoi, niin sitten AMD:n kuluttajabisnes on menetetty tapaus. :hmm:

No siis nyt aletaan elämään sellaisessa tietynlaisessa murrosvaiheessa tuon RT:n kanssa että siinä olisi mahiksia iskulle. Uskon että monelle riittäisi nykyistä huonompikin rasterointi teho jos RT suorituskyky olisi massiivisesti parempi ja tarkoitan siis massiivisesti. Nythän tilanne on se että ainoastaan 4090 tarjoaa edes välttävää RT suorituskykyä ja tässä saadaan vielä pari sukupolvea ainakin ootella että se välttävä suorituskyky valuisi tällä menolla myös sinne keskiluokkaan. Pari geniä tarkoittaa siis jotain 5v.

Mielestäni tää RT kehitys on ollut hitaampaa mitä ajattelin sen olevan silloin kun tää alkoi 6v sitten.

Ehkä se hitaus on tulosta siitä että joudutaan kehittämään 2 eri tekniikkaa vaikka osin voidaankin samoja palikoita käyttää kumpaankin niin perinteiseen rasterointiin sekä RT:n, mutta kyllä tuolla RT puolella on raudan suhteen varmasti vielä paljon kehitettävää ja tilaa jopa uusille innovaatioille. Aina joskus tulee keksintöjä jotka tulee mullistamaan kyseistä alaa ja sellaisia ei viime vuosina taikka vuosikymmeninä ole oikein tainnut AMD:n suunnalta tulla GPU puolelle, joten olisikohan kohta sen aika että arpaonni suosisi AMD:tä?

Ja silloin kun keksitään jotain mullistavaa niin siinä ei oikein auta vaikka kilpailijalla on massia äärettömästi koska on patenttisuojat ja toisekseen vastaavanlaisen innovaation kehittäminen ottaa väkisin aikaa vaikka olisi miten paljon massia ellei se kilpailia suostu lisenssoimaan tuotetta.

Otetaan nyt vaikka tää RT niin kyllä se vaikuttaa siltä että tuli AMD:lle aika puskista ja ovat vähintään yhden genin jäljessä ellei peräti kaksi. Itsellä sellainen fiilis että AMD:n RT toteutus on ollut vähän sellainen "Nyt on pojat pakko saada jotakii ulos" eli hätäratkaisu eikä mikään pidemmän kehitystyön tulos.
 
Jospa sieltä olisi tulossa arkkitehtuuri jolla AMD pääsisi lähemmäs Nvidian RT suorituskykyä.
Merkittävästi parempaa säteenseurantasuorituskykyä lupaavat virallisesti.
In addition to a strong increase in gaming performance, RDNA 4 delivers significantly higher ray tracing performance and adds new AI capabilities
 
Eipä ne nykyisillä taikka tulevilla tuotteilla, se mitä niistä tiedetään kyllä mitään voi voittaa hintakilpailulla. Se mitä AMD:n tarttis nyt tehdä on selvästi parempi tuote, eli ns. rysenit.

Se voisi olla jopa mahdollista jos lähtisivät agressiivisesti panostamaan RT:n josta sanonut jo vuosia sitten että rasteroinnin kehitys pitäisi laittaa naftaliiniin ja kaikki paukut RT:n kehitykseen.

Niiden piirien pinta-alasta äärimmäisen pieni osa on rasterointispesifistä rautaa (ROPit, kolmionalustus).

Suurin osa siitä piiristä on joko
* Shader-prossuja (käytetään sekä rasteroinnissa, säteenjäljityksessä että geneerisessä rinnakkaislaskennassa)
* Teksturointiyksiköitä (käytetään sekä rasteroinnissa että säteenjäljityksessä, mutta melko hyödyttömiä geneerisessä rinnakkaislaskennassa)
* Muistiohjaimia, väyliä ja välimuisteja (tarvii että piiri ylipäätään toimii mihinkään)
* Muita kiihdyttimiä (videonpakkaus-/purkurauta, 2D-VGA-ydin jne - kaikkeen muuhun)

Ja jos foliopipoa vedetään syvempään päähän niin ehkä tämä on se mitä AMD on tekemässä ja syy sille miksi piirejä peruttiin seuraavan genin kohdalla ja RDNA4 jälkeen tulevat sirut sitten räjäyttää pankin.
Todennäköisesti tuo on vain toiveajattelua mutta on täysin selvää että rasterointia ja RT:tä rinnakkain kehittämisessä ei ole pitkässä juoksussa järkeä.

Ei, ei todellakaan ole täysin selvää, vaan mutuilua, joka perustuu melko virheelliseen käsitykseen siitä, miten näyttikset toimivat ja millaisia osia niissä on.

Vaikka säteenjäljitys on tulossa, maailmassa tulee kymmenien vuosien ajan olevan vielä rasteroinnilla toimivia pelejä, joiden pitää myös pyöriä järkevällä suorituskyvyllä, ja se, että sinne näyttispiirille laitetaan pieni määrä ROPeja ja pieni määrä fixed function-kolmionalustusrautaa niitä varten, ei maksa juuri mitään.

Ja kun ne sinne tulee, niitä edelleen pitää käytännössä vielä vähän kehittää, jotta saa ne toimimaan esim. uusien piirien sisäisten väylärajapintojen yms. kanssa että ne voi tunkea sinne uudelle piirille, vaikka siihen kehitykseen käytettävät resurssit voikin pudottaa paljon pienemmiksi.

Ja halutaan myös, että niitä vanhoja rasterointia käyttäviä pelejä voidaan paremmin pelata vielä halvemmilla, pienemmillä ja vähävirtaisemmilla näyttiksillä, suuremmilla resoluutiolla.

Siinä olet oikeassa, että säteenjäljitys pitää priorisoida rasteroinnin edelle, mutta sitä rasterointipuolen kehitystä ei voi täysin lopettaa - ja se ei ole muutenkaan mikään puoli vaan pikemminkin kymmenesosa kuin puolikas.

Kun kehitetään parempia shader-prossuja, siitä hyötyy sekä säteenjäljitys että rasterointi.
Kun kehitetään parempia TMU:ita, siitä hyötyy sekä säteenjäljitys että rasterointi.

- mutta joskus siihen ROPiin tai kolmionalustusrautaan pitää tehdä pientä viilausta, vaikka tuotekehityksen pääpaino olisi muualla.

Kyllä noi strix halot alkaa olla suht järeitä APU siruja mutta muistikaista niissä todennäköisesti kinnaa.


Verrattuna aiempiin APUihin, tuossa on tuplasti leveämpi muistikaista ja ilmeisesti myös paljon enemmän näyttiksen käytössä olevaa välimuistia, joten efektiivisesti kaistaa on yli tuplasti aiempia APUja enemmän.

Ja säteenjäljitys ei myöskään ole samalla tavalla kaistariippuvaista kuin rasterointi (tosin sille muistin viive on sitten merkittävämmässä asemassa)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 220
Viestejä
4 469 304
Jäsenet
73 907
Uusin jäsen
kaitsun6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom