Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aika karu tilanne AMD:llä kyllä Steamin tilastoissa. 4090 myy paremmin kun mikään AMD:n malli. Itselle tuli kyllä yllätyksenä, vaikka itselläkin tuo 4090 löytyy.

If we look at the recent Steam hardware survey from March 2024, AMD is not even close to competing with Nvidia’s RTX 40-series GPUs. Interestingly, the expensive and oversized RTX 4090, which is one of Nvidia’s most niche consumer-grade graphics cards on the market, is more popular than any other GPU from AMD.


Kuten sanottu niin massat ei vaan yksinkertaisesti tiedä mitään muuta kuin RTX. Lisäksi valmiskoneet taitaa olla aika pitkälti pelkkää RTX samoiten kuin läppärit.

AMD joutuisi ajamaan näyttispuolen vitusti tappiolliseksi eli myymään näytönohjaimia pari geniä tappiolla jotta suunta muuttuisi. Sitä ei tule tapahtumaasn joten suuntakaan ei tule muuttumaan.
Toinen vaihtoehto on että nvidia vetäsee intelit jota en usko että myöskään tapahtuu.
Kolmas vaihtoehto on että nvidia kyllästyy koko kuluttajapuolen nappikauppaan jos tuo AI kiima vaan jatkuu ja nvidia lopettaa koko RTX touhun ja keskittyy pelkästään lyksämään AI kiimaisia tahoja.
 
Aika karu tilanne AMD:llä kyllä Steamin tilastoissa. 4090 myy paremmin kun mikään AMD:n malli. Itselle tuli kyllä yllätyksenä, vaikka itselläkin tuo 4090 löytyy.

If we look at the recent Steam hardware survey from March 2024, AMD is not even close to competing with Nvidia’s RTX 40-series GPUs. Interestingly, the expensive and oversized RTX 4090, which is one of Nvidia’s most niche consumer-grade graphics cards on the market, is more popular than any other GPU from AMD.


Aika jännä että miksi Höyryn tilastot eroaa niin paljon esim. Mindfactoryn myyntitilastoista. :hmm:
 
Aika jännä että miksi Höyryn tilastot eroaa niin paljon esim. Mindfactoryn myyntitilastoista. :hmm:
Vastaus on yksinkertainen: se satunnainen tilaston keruu ei ole satunnainen. Esim. minulle se rautakysely on tullut viimeisen vuosikymmenen aikana vissiin kerran ja osalle käyttäjistä koko ajan
 
Aika jännä että miksi Höyryn tilastot eroaa niin paljon esim. Mindfactoryn myyntitilastoista. :hmm:

Eipä tuo nyt kovin outoa ole, Mindfactoryn erillisnäytönohjainmyynneissä ei tietysti ole mukana valmiit tietokoneet tai läppärit, eikä Mindfactoryn tilastot ota mitään kantaa siihen mihin käyttöön kortit menevät.

Se on mielenkiintoista, että vaikka AMD:llä datacenter nousi vuodessa 80% niin silti eivät käytännössä tee voittoa vaikka luulisi, että siinä olisi katteet kunnossa.
 
Eipä tuo nyt kovin outoa ole, Mindfactoryn erillisnäytönohjainmyynneissä ei tietysti ole mukana valmiit tietokoneet tai läppärit, eikä Mindfactoryn tilastot ota mitään kantaa siihen mihin käyttöön kortit menevät.

Se on mielenkiintoista, että vaikka AMD:llä datacenter nousi vuodessa 80% niin silti eivät käytännössä tee voittoa vaikka luulisi, että siinä olisi katteet kunnossa.
Voipi olla, että rahaa laitetaan nyt enemmän tuotekehitykseen ja voitot jätetään tarkoituksella vähemmälle
 
Aika jännä että miksi Höyryn tilastot eroaa niin paljon esim. Mindfactoryn myyntitilastoista. :hmm:
Veikaan, että aasia ja kiina selittää steamin outouksista osan. Kiina iso erilainen markkina kuin esim. eurooppa tai usa. Mulle on vuosittain tullut steam kysely sekä läppäriin että pöytäkoneeseen.

Mielenkiintoista nähdä laskeeko nvidian pelipuolen tulos vai ei. Nvidiaa tosin voi kannatella se, että AI-boomin myötä työkoneisiin ostetaan rtx:aa, että voi devata/testailla lokaalisti. Läppäripuoli voi myös kannatella nvidiaa versus amd. AMD aika heikosti saanut dgpu:ta läppäreihin tarjolle.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaus on yksinkertainen: se satunnainen tilaston keruu ei ole satunnainen. Esim. minulle se rautakysely on tullut viimeisen vuosikymmenen aikana vissiin kerran ja osalle käyttäjistä koko ajan
Mindfactory ei edusta lähimainkaan satunnaistettua otosta näytönohjainten myynnistä. Kyseessä on spesifi kauppa Saksassa, ja arvioitavana kohteena on vain myydyt dGPU:t. Sama kuin lähtisi kartoittamaan globaaleja mielipiteitä toteuttamalla kyselyn helsinkiläisille.
 
Aika karu tilanne AMD:llä kyllä Steamin tilastoissa. 4090 myy paremmin kun mikään AMD:n malli. Itselle tuli kyllä yllätyksenä, vaikka itselläkin tuo 4090 löytyy.

If we look at the recent Steam hardware survey from March 2024, AMD is not even close to competing with Nvidia’s RTX 40-series GPUs. Interestingly, the expensive and oversized RTX 4090, which is one of Nvidia’s most niche consumer-grade graphics cards on the market, is more popular than any other GPU from AMD.

Ei tuo ollut niin iso ylläri.

Olematon saatavuus, huonompi softastäkki, huonommat featuret, olematon läsnäolo pakettikoneissa ja läppäreissä ja tuloksena on tuo. Radeon-puolen kannattaisi miettiä jotain muuta markkinastrategiaa kuin "Nvidia -50€", koska se ei selkeästi tuota tulosta.

Intelin dGPU puoli on tässä kohtaa realistisempi haastaja Nvidian ylivoimalle kuin AMD, koska ainakin siellä suunta on ylöspäin.
 
Pelottaa koko pelibisneksen puolesta. AMD ennustaa vuoden loppupuolen olevan huonompi kuin alkupuolen. Luulisi, että huhuttu rdna4 ja ps5 pro piristäisivät myyntiä mutta amd ennustaa toisin. Jos nvidia ja intelkin myyvät huonommin niin melkoinen pelipuolen lama luojan vuona 2024. Ei mene enää oikein edes covid19 krapulan piikkiin.
Jean Hu -- Executive Vice President, Chief Financial Officer and Treasurer

So maybe -- yeah, maybe let me give you some color about the gaming business, right. It's -- if you look at the gaming, the demand has been quite weak. That's quite very well known, and also their inventory level. So based on the visibility we have, the first half, both Q1 and Q2, we guided down sequentially more than 30%.
We actually think the second half will be lower than first half. That's basically how we're looking at this year for the gaming business. And at the same time, gaming's gross margin is lower than our company average. So overall, it will help the mix on the gross margin side

 
Heikon myynnin dGPU-puolella selittää myös RDNA3:sen huono suorituskykyhyppy ja olemattomat softaparannukset verrattuna RDNA2. Sekoita soppaan vielä Korona-ajan hinnoittelut ja mitä jengi maksoi silloin korteistaan niin kyllä ymmärrettäen suuri osa pitää 6000-sarjalaisistaan vielä kiinni. Nvidian leirissä sentään 4090 on olemassa ja DLSS3 tuli mukaan 40-sarjaan niin sentään nämä ovat 40-sarjan hyödyksi kun vertaa 30-sarjaan.

AMD kun julkaisi AFMF:n niin vaikka tämän tuonti 6000-sarjan korteille on hyvä asia, mutta se myös puri heitä nilkkaan 7000-sarjan myynnin osalta. Yritäppä siinä sitten keksiä syytä ostaa esim 7900XTX jos sulta löytyy jo valmiiksi 6950XT. DLSS3 kun on vain 40-sarjaisissa niin siinä on heti valttikortti Nvidialla myydä 40-sarjaa. Tätä olenkin pyöritellyt jonkin aikaa päässä, mutta AMD:n mielestäni pitäisi tuoda RDNA4:seen jotain täysin uutta rautapuolella tai softapuolella mitä ei tule ollenkaan saataville vanhemmille korteille, niin saisivat näin oman vetonaulansa myyntiä ajatellen.
 
Heikon myynnin dGPU-puolella selittää myös RDNA3:sen huono suorituskykyhyppy ja olemattomat softaparannukset verrattuna RDNA2. Sekoita soppaan vielä Korona-ajan hinnoittelut ja mitä jengi maksoi silloin korteistaan niin kyllä ymmärrettäen suuri osa pitää 6000-sarjalaisistaan vielä kiinni. Nvidian leirissä sentään 4090 on olemassa ja DLSS3 tuli mukaan 40-sarjaan niin sentään nämä ovat 40-sarjan hyödyksi kun vertaa 30-sarjaan.

AMD kun julkaisi AFMF:n niin vaikka tämän tuonti 6000-sarjan korteille on hyvä asia, mutta se myös puri heitä nilkkaan 7000-sarjan myynnin osalta. Yritäppä siinä sitten keksiä syytä ostaa esim 7900XTX jos sulta löytyy jo valmiiksi 6950XT. DLSS3 kun on vain 40-sarjaisissa niin siinä on heti valttikortti Nvidialla myydä 40-sarjaa. Tätä olenkin pyöritellyt jonkin aikaa päässä, mutta AMD:n mielestäni pitäisi tuoda RDNA4:seen jotain täysin uutta rautapuolella tai softapuolella mitä ei tule ollenkaan saataville vanhemmille korteille, niin saisivat näin oman vetonaulansa myyntiä ajatellen.

Aika harva varmaan osti nVidian 4000-sarjaa pelkän DLSS3:n takia... ja monestihan ei saanut samaan rahaan ollenkaan parannusta 3000-sarjaan verrattuna, vaan piti iskeä lisää pätäkkää tiskiin. :smoke:
 
Aika harva varmaan osti nVidian 4000-sarjaa pelkän DLSS3:n takia... ja monestihan ei saanut samaan rahaan ollenkaan parannusta 3000-sarjaan verrattuna, vaan piti iskeä lisää pätäkkää tiskiin. :smoke:
Ei tietenkään pelkästään, mutta se oli tottakai auttamassa vakuuttamaan ihmisiä ostamaan 40-sarjan kortti. Kun asiakkaat katsovat Nvidian omia slidereita joissa demotaan pelejä DLSS3 päällä ja näkyy iso numero niin ei se paljoa enempää vaadi vakuuttamaan suurinta ostajakuntaa hankkimaan 40-sarjalainen. Samanlaista "motivaattoria" ei ollut AMD:lla tarjota 7000-sarjaan. No AFMF olisi ehkä ollut se jos se olisi tullut vain 7000-sarjaan mutta näin ei käynyt.
 
Ei tietenkään pelkästään, mutta se oli tottakai auttamassa vakuuttamaan ihmisiä ostamaan 40-sarjan kortti. Kun asiakkaat katsovat Nvidian omia slidereita joissa demotaan pelejä DLSS3 päällä ja näkyy iso numero niin ei se paljoa enempää vaadi vakuuttamaan suurinta ostajakuntaa hankkimaan 40-sarjalainen. Samanlaista "motivaattoria" ei ollut AMD:lla tarjota 7000-sarjaan. No AFMF olisi ehkä ollut se jos se olisi tullut vain 7000-sarjaan mutta näin ei käynyt.

Nyt on kyllä aivan sairas ajattelumalli. Toivottavasti ihmiset eivät oikeasti ole näin typeriä. Että koetaan jotenkin hyväksi kun valmistaja tuo ominaisuuksia jotka keinotekoisesti rajataan toimimaan ainoastaan sillä uusimmalla raudalla. Tätähän nvidia on jo tovin harrastanut.
Ja että se on huono asia kun AMD tuo uuden ominaisuuden joka toimii muillakin korteilla kuin sillä uusimmalla.
 
Nyt on kyllä aivan sairas ajattelumalli. Toivottavasti ihmiset eivät oikeasti ole näin typeriä. Että koetaan jotenkin hyväksi kun valmistaja tuo ominaisuuksia jotka keinotekoisesti rajataan toimimaan ainoastaan sillä uusimmalla raudalla. Tätähän nvidia on jo tovin harrastanut.
Taisi kuitenkin pointtina olla, että iso osa ostajista nielee ne Nvidian DLSS3 hypet, markkinointipalkit, sekä väittämän, että ominaisuuden rajaaminen vain uudelle raudalle johtuu rautatason edistyksistä. Eikä että ilmiselvä keinotekoinen rajaaminen koettaisiin ostajien perspektiivistä hyvänä asiana.

Ja ilmiselväähän tuo frame genin uudelle raudalle rajaamisen keinotekoisuus ei ainakaan alkuun ollut vähän hieman perehtyneemmällekään ostajalle. FSR3:n myötä käynyt paljon kyseenalaisemmaksi että tarvitaanko ominaisuuden toteuttamiseen oikeasti mitään tehokkaita rautatason optical flow hössötyksiä.
 
Jotta saisi aikaiseksi yhden kaupallisesti toteutettavissa olevan uuden ominaisuuden tai toiminnon, joutuu tutkimaan 10-20 muutakin ominaisuutta tai toimintoa, jotka osoittautuvat toteuttamiskelvottomiksi. Siksi tuotekehitys on kamalan kallista. Yli 90 prosentille tuotekehityksen henkilökunnasta pitäisi antaa potkut, mutta se vaan kun ei ennalta tiedä kenelle.

Siksi on monesti kannattavaa olla kisassa kakkosena tai vielä mieluummin kolmosena. Kun ykkönen on maksanut niille turhillekin työntekijöille siitä, että hanke ei ollutkaan toteuttamiskelpoinen, kakkosen ja kolmosen ei tarvitse enää miettiä sellaisia. Riittää, että kehitetään juuri se onnistunut ominaisuus ja tehdään siitä oman näköinen toteutus. Oletettavasti kaikki ne kilpailijan tuotetta analysoivat reverse engineeringin keinot, jotka laki sallii, ovat käytössä, kun tätä työtä tehdään.

Yllä oleva on samalla argumentti lääkepatenttien puolesta, jotta uusien lääkkeiden kehittäminen olisi taloudellisesti kannattavaa.
 
Jotain amd(gpu?) bisneksen hinnasta näkee siinä, että nykytasolla amd teki nippanappa +-0 tuloksen. Tulosta kannatteli konesali. Ei hirveästi enää ole varaa esimerkiksi alentaa hintaa myynnin lisäämiseksi tai tulos painuu tappiolle ja samalla kyky investoida tulevaisuuteen vähenisi. Tuotekehitys varsinkin kun mennään vuosi vuodelta monimutkaisempiin softiin, piireihin ja valmistusprosesseihin maksaa enemmän ja enemmän.

47% bruttokatteella nippa nappa tulos positiivisella puolella. Vuosi sitten 44% bruttokatteella nippa nappa tappiollinen tulos. Tekstin pohjalta pelipuolen bruttokate oli pienempi kuin konesalipuolen. Koko amd:n bruttokate tuon 47% kun otetaan kaikki bisnekset huomioon.

1714907744441.png


 
Viimeksi muokattu:
Jotta saisi aikaiseksi yhden kaupallisesti toteutettavissa olevan uuden ominaisuuden tai toiminnon, joutuu tutkimaan 10-20 muutakin ominaisuutta tai toimintoa, jotka osoittautuvat toteuttamiskelvottomiksi. Siksi tuotekehitys on kamalan kallista. Yli 90 prosentille tuotekehityksen henkilökunnasta pitäisi antaa potkut, mutta se vaan kun ei ennalta tiedä kenelle.

Siksi on monesti kannattavaa olla kisassa kakkosena tai vielä mieluummin kolmosena. Kun ykkönen on maksanut niille turhillekin työntekijöille siitä, että hanke ei ollutkaan toteuttamiskelpoinen, kakkosen ja kolmosen ei tarvitse enää miettiä sellaisia. Riittää, että kehitetään juuri se onnistunut ominaisuus ja tehdään siitä oman näköinen toteutus. Oletettavasti kaikki ne kilpailijan tuotetta analysoivat reverse engineeringin keinot, jotka laki sallii, ovat käytössä, kun tätä työtä tehdään.

Yllä oleva on samalla argumentti lääkepatenttien puolesta, jotta uusien lääkkeiden kehittäminen olisi taloudellisesti kannattavaa.

Sulla on kyllä kovin ihmeellinen ajatus tuotekehityksestä. On tärkeää kokeilla erilaisia asioita ja löytää myös niitä juttuja mitkä eivät toimi.
 
Sanoit, väitit, että 90% pitäisi antaa potkut.

Siis niille antaisi potkut jos pystyisi. Koska suuri osa kehityshankkeista ei johda kaupallisesti kelvolliseen tuotteeseen. Mutta hankkeista ei ennalta tiedä, mitkä onnistuvat, niin ei pysty.

En enää muista minkä IT firman johtaja näin sanoi. Mutta se oli kirjaimellisesti oppikirjaesimerkki, luultavasti kauppiksen pääsykoekirja. Ja se on havainnollistava retorinen kärjistys joka sopii juuri siksi vänkäämisketjuun.

Lääkekehityksessä aihioista paljon harvempi onnistuu ja pääsee lääkkeeksi asti. Sanotaan, että niissä voi olla koko työuran ajan kehitystehtävissä ilman että yksikään omalla työpöydällä olevista tuotteista pääsisi markkinoille asti.

Jos ei ole teknologiajohtaja alallaan, niin voi yrittää peesata ja kehittää lähinnä vain niitä ominaisuuksia, jotka kilpailijat ovat jo osoittaneet teknisesti ja kaupallisesti mahdollisiksi. Teknologiajohtajalla ja peesaajilla on taktisesti täysin eri tilanteet ja mahdollisten valintojen joukko.

... ja tämä siis liittyen firmoihin Nvidia, Amd ja Intel, ja RT ja skaalaimet ja interpolointi. Ja resursseihin jotka on käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Videolla mun mielestä hyvää esimerkkiä tutkimuspuolen jutuista mihin rahaa palaa. Keksit idean, toteutat piille, testaat. Ei ehkä mene koskaan tuotantoon tai kestää 5v, 10v tutkimusprojektin päättämisestä, että jotain on tuotannossa. Tuotantopiireissä inkrementaalista kehitystä(riskienhallinta, kyky massavalmistaa järkevällä hinnalla), tutkimuspuolella voi yrittää isojakin loikkia, kun ei tarvi miettiä käytännöllisyyttä. Videolla 3d pinottua muistia gpu:n päälle, chiplettien yhteenkytkemistä yms.
1714933856041.png

1714933945198.png

 
Taisi kuitenkin pointtina olla, että iso osa ostajista nielee ne Nvidian DLSS3 hypet, markkinointipalkit, sekä väittämän, että ominaisuuden rajaaminen vain uudelle raudalle johtuu rautatason edistyksistä. Eikä että ilmiselvä keinotekoinen rajaaminen koettaisiin ostajien perspektiivistä hyvänä asiana.

Ja ilmiselväähän tuo frame genin uudelle raudalle rajaamisen keinotekoisuus ei ainakaan alkuun ollut vähän hieman perehtyneemmällekään ostajalle. FSR3:n myötä käynyt paljon kyseenalaisemmaksi että tarvitaanko ominaisuuden toteuttamiseen oikeasti mitään tehokkaita rautatason optical flow hössötyksiä.
Juurikin näin. Ei tietenkään ole hyvä asia että uudet teknologiat rajataan keinotekoisesti uudelle raudalle ja siitä pisteet AMD:lle kun tarjoavat FSR3:sen ja AFMF:n vanhemmille näyttiksille. Mutta DLSS3 nyt vaan sattui valitettavasti tulemaan vain 40-sarjalaisiin ja suuri osa ostajakunnasta imaisivat syötin ja ostivat. En itsekkään ollut ihan täysin perillä tuosta DLSS3:sen keinotekoisesta rajoituksesta 40-sarjaan korttien ja teknologian julkistuksessa.

Ja niinkuin sanoin aikaisemmin, AMD ei valitettavasti tuonut 7000-sarjaan mitään merkityksellistä mikä olisi kasvattanut myyntiä. Nvidialla sentään oli tuo DLSS3 40-sarjan takana luodakseen lisämyyntiä.
 
Uskotteko kotona? Nvidia on nyt maailman arvokkain yritys.


Näyttökuva 2024-06-18 224239.png
Onhan toi ällistyttävää vaikka nvidia takoo kovaa tulosta. Vaikuttaa siltä että nvidia pysyy ai kukkulan kuninkaana ainakin pari vuotta. Kilpailijat perässä raudan, softan ja nopeasti avaimet käteen konesaliratkaisujen kanssa. Ei hetkessä kurota kiinni nvidian etumatkaa.

AI konesalien 3dmarkit, joskin oikeilla kuormilla
Nvidia remains king of the broad AI accelerator mountain and the lone submitter to tackle all workloads.
 
Vaikuttaa siltä että nvidia pysyy ai kukkulan kuninkaana ainakin pari vuotta.

Olisi jo suuri voitto, jos AMD saisi edes 20% market sharen tuosta markkinasta, jonka Lisa Su on ennustanut kasvavan 400 biljoonaan seuraavaan 4 vuoden sisällä. Sekin riittäisi arvonnousun näkökulmasta aika pitkälle.

Nvidiassa isoin positio, sitten TSMC ja kolmantena vasta AMD. Tietysti Taiwanin geopoliittisen riskin toteutuminen pistäisi kuviot uusiksi.
 
Onhan toi ällistyttävää vaikka nvidia takoo kovaa tulosta. Vaikuttaa siltä että nvidia pysyy ai kukkulan kuninkaana ainakin pari vuotta. Kilpailijat perässä raudan, softan ja nopeasti avaimet käteen konesaliratkaisujen kanssa. Ei hetkessä kurota kiinni nvidian etumatkaa.

En sanoisi että kilpailijat on perässä raudassa. Kyllä kilpailijoilla on jopa edistyksellisempää rautaa tarjolla mutta nvidialla on niin suuri etumatka softassa että ei yksikään kilpailija tule tuota kuromaan kiinni. Eli nvidian asema ei ole mitenkään uhattuna. AInoastaan kilpailuviranomainen voi sitä uhata ja mielestäni tuo paskafirma on jo sellaisessa asemassa että se olisi syytä pilkkoa.
 
En sanoisi että kilpailijat on perässä raudassa. Kyllä kilpailijoilla on jopa edistyksellisempää rautaa tarjolla mutta nvidialla on niin suuri etumatka softassa että ei yksikään kilpailija tule tuota kuromaan kiinni. Eli nvidian asema ei ole mitenkään uhattuna. AInoastaan kilpailuviranomainen voi sitä uhata ja mielestäni tuo paskafirma on jo sellaisessa asemassa että se olisi syytä pilkkoa.
Millä kilpailijalla on NVL72 blackwelliä vastaava järjestelmä tarjolla? ts. 72 gpu:ta yhdessä muistiavaruudessa ja nopea linkki välissä? Blackwell on ollut massatuotannossa q2:en alkupuolelta lähtien. NVIDIA GB200 NVL72 Jos kilpailija X ei saa esimerkiksi mlperfiä raudallansa ajettua niin voi kysyä miksi. MLPerf kuitenkin kultastandardi sen mittaamiseen miten ratkaisut toimivat koneoppimisen kanssa yksittäisestä piiristä konesaliluokkaan asti.

Pilkkomiseen liittyen niin millaisiin konkreettisiin palasiin nvidia pitäisi pilkkoa?
 
Viimeksi muokattu:
Millä kilpailijalla on NVL72 blackwelliä vastaava järjestelmä tarjolla? ts. 72 gpu:ta yhdessä muistiavaruudessa ja nopea linkki välissä? Blackwell on ollut massatuotannossa q2:en alkupuolelta lähtien. NVIDIA GB200 NVL72
Ei ole ollut massatuotannossa Q2 alkupuolelta lähtien ja NVL72 vielä vähemmän.
Computexissa kertoivat että nyt on saatu piirituotanto käyntiin ja siinä puhuttiin ylipäätään Blackwellistä, mistä voi mennä vielä pitkäänkin ennen kuin noita Grace+Blackwell superchippejä päästään rakentamaan.
 
Ei ole ollut massatuotannossa Q2 alkupuolelta lähtien ja NVL72 vielä vähemmän.
Computexissa kertoivat että nyt on saatu piirituotanto käyntiin ja siinä puhuttiin ylipäätään Blackwellistä, mistä voi mennä vielä pitkäänkin ennen kuin noita Grace+Blackwell superchippejä päästään rakentamaan.
Viime sijoittajapuhelussa toukokuulta ennen Q&A osuutta "Blackwell is in full production"
At the same time, Blackwell is in full production. We are working to bring up our system and cloud partners for global availability later this year.

Jos haluaa lillukanvarsista niin alla suora lainaus jenseniltä blackwellin tilanteesta. "we've been in production for a little bit of time". Samassa jensen sanoo asiakkaiden blackwell konesalien olevan pystyssä q4:lla.

Hi, guys. Thanks for taking my questions. My first one, I wanted to drill a little bit into the Blackwell comment that it's in full production now. What does that suggest with regard to shipments and delivery timing if that product is -- it doesn't sound like it's sampling anymore.
We will be shipping -- well, we've been in production for a little bit of time. But our production shipments will start in Q2 and ramp
in Q3, and customers should have data centers stood up in Q4.

Nvidia sanoo merkittävää tuloa tulevan blackwellistä tämän vuoden aikana. "We will see a lot of Blackwell revenue this year"
Stacy Rasgon -- AllianceBernstein -- Analyst

Got it. So, this year, we will see Blackwell revenue, it sounds like.
Jensen Huang -- President and Chief Operating Officer

We will see a lot of Blackwell revenue this year.

lähde edellisen viime kvartaaliraportin(toukokuu) yhteydessä ollut sijoittajapuhelu Nvidia (NVDA) Q1 2025 Earnings Call Transcript | The Motley Fool
 
Viimeksi muokattu:
Modaajat ovat luoneet niin sanotun "RTX 4090 Superin". AD102 siru on istutettu Galax RTX 3090 Ti HOF piirilevylle ja kylkeen on asennettu 26 Gbps:n GDDR6X muistit. Lopputuloksena on 13% nopeampi kortti vakioon verrattuna.

 
Modaajat ovat luoneet niin sanotun "RTX 4090 Superin". AD102 siru on istutettu Galax RTX 3090 Ti HOF piirilevylle ja kylkeen on asennettu 26 Gbps:n GDDR6X muistit. Lopputuloksena on 13% nopeampi kortti vakioon verrattuna.


Minkähän takia modi tehtiin vaivalloisesti 3000-sarjan HOF piirikortille eikä 4000? Olikohan ko. piirikortin vrm vaan paras mitä on saatavilla? Tai sitten oli vaan muistit jo valmiiksi siinä paikallaan ja osaksi haluttiin demota että 4000- sarjalainen toimii 3000 piirikortilla.
Luin vissiin jutun vähän kursorisesti.
 
EU:n kilpailuviranomaisen näkemys nvidiasta. Tällä hetkellä ei ole rajoituksia tulossa nvidialle. Johtuen nvidian dominoivasta markkinaosuudesta voi tulla rajoituksia tulevaisuudessa sen suhteen miten nvidia saa toimia.

“We’ve been asking them questions, but that is really preliminary,” she told Bloomberg during a trip to Singapore. That “would not” so far “tick the box of being regulatory action.”
“If you have that kind of dominant position in the marketplace, there are things that you cannot do that a small company can do,” she said. “But other than that, as long as you do your business and are respecting that, you’re good.”
 
AMD haluaa olla enemmän softayritys. Sanoisin, että tervetullut muutos. Rauta yksinään ei tee nykypäivänä kovin autuaaksi. Ehkä tämä osaltaan kertoo siitä, että nvidia oli oikeassa kun on satsannut CUDAan, GTC messuihin ja ai sekä pelipuolen softaratkaisuihin enemmän kuin amd. Hyvä artikkeli linkin päässä
The major difference between AMD and NVIDIA is that AMD is a hardware company that makes software on the side to support its hardware; while NVIDIA is a software company that designs hardware on the side to accelerate its software. This is about to change, as AMD is making a pivot toward software

AMD has "tripled our software engineering, and are going all-in on the software." This not only means bring in more people, but also allow people to change roles: "we moved some of our best people in the organization to support" these teams. When this transformation is completed, the company will more closely resemble contemporaries in the industry such as Intel and NVIDIA. AMD commented that in the past they were "silicon first, then we thought about SDKs, toolchains and then the ISVs
 
Viimeksi muokattu:
AMD haluaa olla enemmän softayritys. Sanoisin, että tervetullut muutos. Rauta yksinään ei tee nykypäivänä kovin autuaaksi. Ehkä tämä osaltaan kertoo siitä, että nvidia oli oikeassa kun on satsannut CUDAan, GTC messuihin ja ai sekä pelipuolen softaratkaisuihin enemmän kuin amd. Hyvä artikkeli linkin päässä


Allekirjoittaneen mielestä tämä "softafirma joka valmistaa rautaa" on itseasiassa kehityksen kannalta helvetin negatiivista. Ollaan applen tiellä. Käytännössä Applen vahvuus oli ja on ollut aina mac os eli käytännössä hyvin kaupallistettu unix. Raudan kehittäminen toki tullu applella siihen sivulle. Mutta kuten olemme voineet todistaa tämä johtaa kierotuneisiin ja sulkeutuneisiin järjestelmiin valmistajien osalta joita rampautetaan tahallisesti/tavoitteellisesti sitten eri tavoin kovempien voittojen toivossa.

Softan kehityksen osalta paras ratkaisu olisi avoimet standardit joihin rautavalmistajat voisivat optimoida omaa rautaansa. Mutta kuten edellä mainitussa valitettavasti ainakin nykykehityksessä ja historiassakin puhtaat/jäykät rautafirmat ovat auttamattomasti jääneet jalkoihin jos eivät ole suostuneet taipumaan (Viittaan siis Nokiaan matkapuhelimissa).

On totta että softakehityksellä toki saadaan paljon aikaa ja pystytään ottamaan enemmän irti siitä raudasta mutta kehityksellä on aina kaksi puolta ja liian dominantti softafirma (Viittaan siis appleen) kääntää kehityksen itseään ja kaikkien etua vastaan. Nvidiahan on hyvää vauhtia tulossa seuraavaksi appleksi ja tämä ei ole lainkaan hyvä asia kuluttajien kannalta.
 
Allekirjoittaneen mielestä tämä "softafirma joka valmistaa rautaa" on itseasiassa kehityksen kannalta helvetin negatiivista. Ollaan applen tiellä. Käytännössä Applen vahvuus oli ja on ollut aina mac os eli käytännössä hyvin kaupallistettu unix. Raudan kehittäminen toki tullu applella siihen sivulle. Mutta kuten olemme voineet todistaa tämä johtaa kierotuneisiin ja sulkeutuneisiin järjestelmiin valmistajien osalta joita rampautetaan tahallisesti/tavoitteellisesti sitten eri tavoin kovempien voittojen toivossa.

Softan kehityksen osalta paras ratkaisu olisi avoimet standardit joihin rautavalmistajat voisivat optimoida omaa rautaansa. Mutta kuten edellä mainitussa valitettavasti ainakin nykykehityksessä ja historiassakin puhtaat/jäykät rautafirmat ovat auttamattomasti jääneet jalkoihin jos eivät ole suostuneet taipumaan (Viittaan siis Nokiaan matkapuhelimissa).

On totta että softakehityksellä toki saadaan paljon aikaa ja pystytään ottamaan enemmän irti siitä raudasta mutta kehityksellä on aina kaksi puolta ja liian dominantti softafirma (Viittaan siis appleen) kääntää kehityksen itseään ja kaikkien etua vastaan. Nvidiahan on hyvää vauhtia tulossa seuraavaksi appleksi ja tämä ei ole lainkaan hyvä asia kuluttajien kannalta.
Softapuolella voi innovoida paljon. Osa asioista sellaisia kuten uudet raudan ominaisuudet ettei niitä pelitekijät halua käyttää kun optimoivat käytettyä aikaa(raha, budjetti, resurssit)sen suhteen missä on isoin asiakaskunta. Helposti syntyy muna/kana ongelmia missä ei ole softaa kun ei ole rautaa ja ei ole rautaa kun ei ole softaa.

Koneopittu pakkausalgoritmi amd:lta. Tiedä sit meneekö tuo tuotantoon, mutta olisihan toi melko kova juttu jos saisi peliasennuksia pienemmäksi.
AMD NTBC (Neural Texture Block Compression) Shrinks Storage Footprint by 70%

Tosin taitaa amd:n into alkaa softataloksi liittyä joiltain osin AI-boomiin ja konesaleihin. Paljon tarvii optimoida ja tehdä softaa, että saa konesalitasolla ai opetus ja inferenssikuormat ajoon optimaalisesti raudassa. Suorituskyky paranee vielä vuosiakin raudan myyntiintulon jälkeen softaoptimointien ansiosta.

pytorch github pull request statistiikkaa yhteen erittäin suosittuun AI-frameworkkiin liittyen. AMD halunnee tunkata tuotakin enemmän koska AI. Tunkkaamiseen tarvitaan softakehittäjiä.

nvidia PR:t pytorch
1720577417594.png

amd pr:t pytorch
1720577433830.png

 
Viimeksi muokattu:
AMD haluaa olla enemmän softayritys.

Ihan varmasti on halunnut jo pitkään, resursseja ei vaan ole ollut eli rahaa. Firma oli kuitenkin 10v sitten hyvin lähellä konkurssia.

Tuo softapuoli kun on sellaista että pitää olla valmis maksamaan tyhjästä. Kaikki ideat kun ei koskaan realisoidu joksikin tuottavaksi mutta sitä taas ei voi tietää enakkoon vaan on kokeiltava ja se kokeileminen maksaa.

Ja pitkälti samaa mieltä kuin @Dehir että tämä ei välttämättä ole kuluttajan näkökulmasta se hyvä suunta, tosin AMD ei voi lähteä porsastelemaan samoin kuin nvidia koska ei ole määräävässä markkinaasemassa. Jos olisi niin aivan varmasti olisi ihan samanlaiset temput kaivettu takataskusta esiin kuin nvidialla.
 
Toinen puoli softasta erilaiset viritykset millä saadaan esimerkiksi pandas/python toimimaan gpu kiihdytetysti. Kai amd joutuu vastaavia tekemään jos haluaa maksimoida ai/kone/data-käyttöön menevän gpu-myynnin. Ei noita frameworkkeja open source yhteisö tunnu haluavan laittaa toimimaan gpu:lla. Jää gpu valmistajan harteille kyhätä tuki tai jättää koko markkina huomioimatta.



koodit: RAPIDS
 
Viimeksi muokattu:
Ihan varmasti on halunnut jo pitkään, resursseja ei vaan ole ollut eli rahaa. Firma oli kuitenkin 10v sitten hyvin lähellä konkurssia.

Tuo softapuoli kun on sellaista että pitää olla valmis maksamaan tyhjästä. Kaikki ideat kun ei koskaan realisoidu joksikin tuottavaksi mutta sitä taas ei voi tietää enakkoon vaan on kokeiltava ja se kokeileminen maksaa.

Ja pitkälti samaa mieltä kuin @Dehir että tämä ei välttämättä ole kuluttajan näkökulmasta se hyvä suunta, tosin AMD ei voi lähteä porsastelemaan samoin kuin nvidia koska ei ole määräävässä markkinaasemassa. Jos olisi niin aivan varmasti olisi ihan samanlaiset temput kaivettu takataskusta esiin kuin nvidialla.
Aika mielenkiintoinen näkemys, että parhaan ja kilpailukykyisimmän ratkaisun tarjoaminen asiakkaalle on porsastelua ja jollain tapaa epäreilua bisnestä.
 
AMD haluaa olla enemmän softayritys. Sanoisin, että tervetullut muutos. Rauta yksinään ei tee nykypäivänä kovin autuaaksi. Ehkä tämä osaltaan kertoo siitä, että nvidia oli oikeassa kun on satsannut CUDAan, GTC messuihin ja ai sekä pelipuolen softaratkaisuihin enemmän kuin amd. Hyvä artikkeli linkin päässä

Hyvin harva enää muistaa/tietää, että AMD:llä oli aikoja sitten AMD Stream joka oli suora kilpailija Cudan kanssa. Se ei tosin pärjännyt ja kuopattiin aika nopeasti, näin 20 vuotta myöhemmin voidaan sanoa, että sitä olisi ehkä pitänyt jatkaa :p Tai katsotaan nyt miten nopeasti saavat(jos saavat) Nvidiaa kiinni.
 
Hyvin harva enää muistaa/tietää, että AMD:llä oli aikoja sitten AMD Stream joka oli suora kilpailija Cudan kanssa. Se ei tosin pärjännyt ja kuopattiin aika nopeasti, näin 20 vuotta myöhemmin voidaan sanoa, että sitä olisi ehkä pitänyt jatkaa :p Tai katsotaan nyt miten nopeasti saavat(jos saavat) Nvidiaa kiinni.

En kyllä muista minäkään... Muistatko oliko kyseessä Ati vai sittenkin vähemmän kuin 20v sitten? :hmm:
 
En kyllä muista minäkään... Muistatko oliko kyseessä Ati vai sittenkin vähemmän kuin 20v sitten? :hmm:

Itse asiassa nyt kun etsin uudestaan tietoa siitä, niin sen nimi oli alunperin Ati Stream jonka nimeä sitten muutettiin vasta vuosia sen jälkeen kun AMD oli ostanut ATIn.
 
Liittyisköhän tuohon AMD:n softapuolen panostukseen tämäkin:

Ihan hiljattain ovat Lumi supertietokoneella, eli AMD raudalla (MI250X) tuottaneet kielimalleja pohjaismaisilla kielillä.

Kovat oli puheet tuolla kaverilla vielä hiljattain mutta rahanahneus se sitten voitti.

 
Liittyisköhän tuohon AMD:n softapuolen panostukseen tämäkin:
Vaikuttaisi softa olleen iso tekijä kaupassa. Toki muitakin tekijöitä kaupassa mukana. Lainauksessa softaan liittyvä osa. Hyvä artikkeli kaupasta linkin päässä.
An identified gap at AMD has been a shortage of individuals with AI experience and skills — something Nvidia has had nearly a monopoly on thanks to its early positioning and the fact that hiring staff away from Nvidia has been nearly impossible as its stock has climbed to a $3 trillion-plus valuation. This “aqui-hire” move means AMD now gets access to 300 new employees who are experts at AI and AI software implementations, 125 of whom are Ph.D.s.

 
AMD:n pelipuolen liikevaihto laski 30% edelliseen kvartaaliin verrattuna. Pääsyy liikevaihdon laskuun semi custom puolen menekki eli konsolit? Konesalipuoli/AI kuitenkin nosti amd:n tuloksen paremmaksi kuin edellisvuonna ja edellisessä kvartaalissa. Herää kysymys, kuinka paljon nykyisessätuloksessa on vielä konsolipuolta mukana? Minkäkokoinen amd:n myynti pc puolen pelaajille oikeasti on?

  • Gaming segment revenue was $648 million, down 59% year-over-year and 30% sequentially primarily due to a decrease in semi-custom revenue

 
Viimeksi muokattu:
1080 ajurituki on kuollut. nVidian historiahan on ollut huonontaa vanhaa kalustoa uusissa ajureissa. 1080 on myös virtasyöppö verrattuna RX6600
Onko olemassa ohjesivua mistä löytyisi optimiajurit kullekin näytönohjaimelle? Koneilla sekä NVIDIAn 1060 6 GB ja AMD Vega 64.

1060 toimii ihan kivasti, mutta n. kesäkuusta lähtien Vega 64-koneen kuva freezaantuu n. Maks. 30 min käytön jälkeen (ei merkitystä mitä ohjelmaa / peliä käyttää), ääni kuuluu vajaan minuutin ja hiiren osoitin liikkuu myös, mutta sitten jumiutuu kaikki. Kuulostaako AMDn ajuriongelmalta? Luoko AMDn softa automaattisesti Login, josta voisi ehkä löytää syyn?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 507 441
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom