Virallinen: NVIDIA vs AMD (vs Intel) keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Nvidialta tuli aikamoinen jytky: Amd Fsr kilpailija joka toimii "kaikissa peleissä" ilman että kehittäjien tarvitsee mitään tehdä.

Hardware unboxed videota odotellessa.
No nyt on oiottu kyllä mutkia tuossa selvityksessä, uutisessa tullaan käymään läpi.
 
Nvidian youtube-videossa oli imho. hyvin selitetty noiden algoritmien erot ja haittapuolet+hyödyt. Ton tyypin hiukset,... ahdistava.

 
Kokeilin niin ainakaan 7 days to die ei toiminut mutta kaikissa muissa joita kokeillut on toiminut.

Edit siis se nvidian uusi spatial yliskaalaustekniikka joka toimii "kaikkien pelien kanssa" :D
 
NIS:n "universaali" on todellisuudessa DirectX 11 & 12

Hyvä tietää tosin tuo 7 days to die oli mulla directX 11 että ei se taida siltikään kaikkien kanssa toimia :D

Edit kokeilin Red dead redemption 2 pelissä Vulkanilla ja Nis toimi.
 
Viimeksi muokattu:
AMD tulee nostamaan AIB-valimistajille toimitettavien RX6000 -sarjan GPUiden hintoja 10%.
Kuin korotukset ovat dollarimääräisesti 20-40 USD, niin GPUiden hinta pyörii sitten 200-400 USD tietämissä.
Syynä on kuulemma TSMC:n 7n, prosessilla valmistettavien piikiekkojen hinnankorotukset.

Jos RX 6800XT maksaa (Jimmsillä, Proshopissa) 1250-1600 euroa, niin kyllä siinä joku/jotkut välikädet vetävät mukavat katteet.
(Tokihan tämä oli tiedossakin, mutta ei taida loppuasiakkaalle jäädä noin pieniksi nuo hinnankorotukset.)

GPU:n lisäksi tulee kokoonpanon sekä jäähyn/virransyötön/piirilevyn/liittimien/ym. oheissälän kustannukset, mutta jos AMD itse myy 6800XT:tä 709€:lla, niin ei se muu sälä mahdottomia maksa (tai sitten AMD myy nollakatteella tai tappiolla).

Tosin, ei kukaan järkevästi rahaa käyttävä ihminen nykyhinnoilla näytönohjaimia ostakkaan.


1637753929371.png

 
AMD tulee nostamaan AIB-valimistajille toimitettavien RX6000 -sarjan GPUiden hintoja 10%.
Kuin korotukset ovat dollarimääräisesti 20-40 USD, niin GPUiden hinta pyörii sitten 200-400 USD tietämissä.
Syynä on kuulemma TSMC:n 7n, prosessilla valmistettavien piikiekkojen hinnankorotukset.

Jos RX 6800XT maksaa (Jimmsillä, Proshopissa) 1250-1600 euroa, niin kyllä siinä joku/jotkut välikädet vetävät mukavat katteet.
(Tokihan tämä oli tiedossakin, mutta ei taida loppuasiakkaalle jäädä noin pieniksi nuo hinnankorotukset.)

GPU:n lisäksi tulee kokoonpanon sekä jäähyn/virransyötön/piirilevyn/liittimien/ym. oheissälän kustannukset, mutta jos AMD itse myy 6800XT:tä 709€:lla, niin ei se muu sälä mahdottomia maksa (tai sitten AMD myy nollakatteella tai tappiolla).

Tosin, ei kukaan järkevästi rahaa käyttävä ihminen nykyhinnoilla näytönohjaimia ostakkaan.


1637753929371.png


Markkina määrää tuleeko peruskomponenttien hinnankorotukset loppuhintaan vai ei.

Ei ole automaatio, varsinkaan näillä hinnoilla.
 
NIS:n "universaali" on todellisuudessa DirectX 11 & 12

Oliko tämä jonkun Phoronix-hermannin analyysiin perustuva "tieto", valehteleeko nVidia vai puhutaanko jossain ihan muussa kontekstissa :confused:
En jaksa asentaa nVidiaa omaavaan koneeseen mitään Vulkan-peliä ja testata itse.
 
Oliko tämä jonkun Phoronix-hermannin analyysiin perustuva "tieto", valehteleeko nVidia vai puhutaanko jossain ihan muussa kontekstissa :confused:
En jaksa asentaa nVidiaa omaavaan koneeseen mitään Vulkan-peliä ja testata itse.

Itse kokeilin Red dead redemption 2 vulkanilla ja toimi Nis.

Edit kokeilin myös Quake 2 rtx ja toimi vulkanilla
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tämä jonkun Phoronix-hermannin analyysiin perustuva "tieto", valehteleeko nVidia vai puhutaanko jossain ihan muussa kontekstissa :confused:
En jaksa asentaa nVidiaa omaavaan koneeseen mitään Vulkan-peliä ja testata itse.
Se perustuu oletukseen että pelinkehittäjille annettu NIS SDK ja ajureiden NIS on samaa tekniikkaa. Githubista voi lukea tarkemmin.
 
Itelläni on kautta aikojen ollu kumpiakin. Alunperin koneet olivat Intel -suorittimella varustettuja aina sinne Pentium 166 MHz saakka, mutta homma kääntyi opiskeluaikoina kun koulussa oli mahdollisuus tilata osat, ja valmistaa opinnäytetyönä PC. AMD ei ollut huono, vaikka se oli huomattavasti halvempi, joten ensimmäinen kasaamani kone n. 1999-2001 välisenä aikana oli AMD K6/2 333Mhz -suorittimella varustettu kone, johon tein myös vesijäähdytyksen. Sittemmin minulla on enimmäkseen ollut AMD -koneita, juurikin tuosta hintasyystä. Kaapissa oliis myös Pentium 2 -kone, mutta sillä on arvoa lähinnä vain toimistosovelluksia ajatellen. Tämänhetkinen kone AMD Ryzen 7 Zen 2 3800X on toiminut enimmäkseen hyvin, ja onnistuin tätä kellottelemaan niin, että CPU Z tulos meni Intelin i9 9900K suorittimesta ohitse. Väitän että nykyään molemmat on hyviä. Jos rahalla ei ole väliä, valitsen tehokkaimman. Muussa tapauksessa etsin rahalleni sopivan tehokkaimman mahdollisen, valmistajasta riippumatta. Ihan pikkasen näissä kummankin valmistajan palikoissa harmittaa alatikehittyvät BIOSin säätömahdollisuudet, joita on jatkuvasti enemmän. Kaikenlaisia säätöjä, jotka toimii kovin vaihtelevalla menestyksellä, ja usein erilaisten asetusten vaikutuksia ohjelmistoon on niin kovin vaikea ennustaa. Jonkinlainen BIOS asetusten pääkirjasto olis hyvä olla internetissä, että löytyis kaikki nopeasti. Näyttiksenä tällähetkellä GeForce GTX1080, joka tämäkin on toiminut mallikkaasti, ainoastaan tuota mainauksen yhteydessäkäynnistettävää ethlargement ohjelmaa lukuunottamatta, joka aiheuttaa ongelmia ilmeisesti ajuritasolla ja räpsäyttelee ruutuun moskaa, sekä tilttauttaa konetta virheilmoituksen saattelemana. AMD Radeonilla tuollaisia ongelmia ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Se perustuu oletukseen että pelinkehittäjille annettu NIS SDK ja ajureiden NIS on samaa tekniikkaa. Githubista voi lukea tarkemmin.

NV sanoi:
NVIDIA Image Scaling is a driver-based spatial upscaler and sharpener for GeForce GPUs for all games. This feature is accessible both from the NVIDIA Control Panel and GeForce Experience, and includes a per-game sharpening setting tunable from NVIDIA’s In-game overlay. It is available for all Directx 9, 10, 11, 12, Vulkan and OpenGL games. There are two ways to activate NVIDIA Image Scaling - through the NVIDIA Control Panel and another using GeForce Experience.

How to Enable NVIDIA Image Scaling | NVIDIA

NVIDIAImageScaling Git - GLSL/SPIRV sanoi:
Q: When?
A: Vulkan support is already there. It just seems like it's not documented very well.
Define NIS_DXC 1 and add -e main to the compile flags. Then you can compile the HLSL to Vulkan SPIRV with glslangvalidator.

GLSL/SPIRV, Vulkan and Linux support · Issue #2 · NVIDIAGameWorks/NVIDIAImageScaling

Eli kannattaa ehkä siivota väärät väittämät pois, kun skaalain ei taidakaan olla DX11/DX12 eksklusiivinen? :tdown:
 
How to Enable NVIDIA Image Scaling | NVIDIA



GLSL/SPIRV, Vulkan and Linux support · Issue #2 · NVIDIAGameWorks/NVIDIAImageScaling

Eli kannattaa ehkä siivota väärät väittämät pois, kun skaalain ei taidakaan olla DX11/DX12 eksklusiivinen? :tdown:
Paskaa dokumentaatiota oli sitten tai tilanne muuttunut julkaisun jälkeen, ainakin silloin kun sen kirjoitin SDK:n Githubissa oli ihan selkeästi kerrottu että käytössä on HLSL5+ computea mikä toimi vain D3D11/12 -rajapinnoilla.
 
Vuosi lähenee loppuaan ja olisi varmaan kiva spekuloida mitä ensi vuonna tapahtuu gpu markkinoilla.

Koska Intel tulee markkinoille vuoden alkupuolella jopa rtx 3060 ti/3070 tasoisella mallilla sekä malleilla siitä alaspäin, Nvidian sekä Amd julkaisee jossain vaiheessa alemman tason näytönohjaimia sekä epäilen että vaikka Nvidia ja Amd julkaisee uusia näytönohjaimia jättävät vanhempia malleja myyntiin jotka eivät vie tuotantokapasiteettia seuraavan sukupolven malleilta ennustan että ainakin nykyisen tasoisilla keskiluokan mallien tehoisilla ja siitä alemmilla on näytönohjain pula selätetty ja hinnat alkavat kohtuullistua. Kahden tai jopa kolmanneksi tehokkaimpien seuraavan sukupolven malleissa saattaa olla vielä toimitus ja hinta ongelmia ensi vuoden loppuun saakka jolloin jos sellaisen haluaa täytyy olla kärppänä paikalla kun ennakkotilaukset alkavat.

Mitä mieltä olette?
 
Jos Intel tai AMD saa mitään low spec GPU:ta ulos alle 200€ saatan yrittää ostaa sellaisen kakkospöytäkoneeseen. Jos ei, niin jatketaan nykyisella GTX 960:lla.
 
Jos Intel tai AMD saa mitään low spec GPU:ta ulos alle 200€ saatan yrittää ostaa sellaisen kakkospöytäkoneeseen. Jos ei, niin jatketaan nykyisella GTX 960:lla.
Kirjoitin aamulla toiseen ketjuun omat arvioni tulevista julkaisuista:

Näytönohjaintärppejä alkuvuodelle 2022:

5.1.-15.1. (CES 2022) RX 6500 XT 4 Gt (~90-110 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 269 €

27.1. RTX 3050 8/4 Gt (~75-100 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 229 €

maaliskuussa RX 6400 4 Gt (~60-90 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 219 €

huhti-kesäkuussa Intel Xe-HPG 128 EU SKU 6 Gt (~10-80 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 199 €

huhti-kesäkuussa RTX 3050 Ti 12/8 Gt (~110-125 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 279 €


Pitää olla nopea ja valmistautunut, jos haluaa saada omansa noilla hinnoilla. Alkuryysiksen jälkeen hinnat ovat 350-550 €. Heikoimmat mallit eivät varmaankaan kiinnosta louhijoita, joten pelaajille voi riittää kortteja totuttua paremmin. Myös Intelin tulo markkinoille helpottanee kysyntäpainetta.
 
Itse en tähän mennessä missään pelissä jossa ray tracing on joko itse pelaamalla tai videoissa nähnyt että olisi sen fps hitin arvoinen. Tosiaan joissakin peleissä kyllä lisää immersiota ja on paremman näköinen mutta ei kyllä ole sen 30+ prosentin fps hitin arvoinen.

Hyvä että kehittävät jos joskus toimisivat tehokkaammin rt efektit mutta toistaiseksi ilmankin pärjää ja jos ei niin Dlss/Fsr/XeSS päälle tai näytönohjainkaupoille jollei itseltä löydy niin tehokasta näytönohjainta että on vähän varaakin 30+ prosenttiä fps hittiä ottaa ilman hampaiden kiristelyä.

Jos hyvin käy niin tämän vuosikymmenen puolivälissä alkaa rt efektien päälle laitto jo olla ihan normikauraa kun saavat toimimaan tehokkaamin(ja niiden tuoma kuvanlaatu on oikeasti parempi) ja myös niitä tukevat näytönohjaimet alempiin hintaluokkiin.

Säteenjäljitys on (realistisempi) tapa piirtää grafiikkaa, ei joku bullet-point-feature-efekti.

Se nimenomaan tarkoittaa sitä, että tarvitaan vähennän keinotekoisia "efektejä" että grafiikka saadaan näyttämään hyvältä.

Jos kaikki piirrettäisiiin säteenjäljityksellä, ja peli alusta asti suunniteltaisiin sitä silmälläpitäen, voitaisiin sekä pelin koodia yksinkertaistaa että toisaalta saada tehtyä esim kenttäsuunnitelua jossa esim valoja, peilejä ja vaikka osittain läpinäkyviä pintoja käytetään hienommalla tavalla kuin nykypeleissä. Rasteroinnillakin peilejä voidaan kyllä tehdä, mutta ne tulevat laskennallisesti niin kalliiksi, että käytännössä yhtä aikaa ei voi kovin montaa peiliä olla näkyvissä. Säteenjäljityksessä taas peilit ovat melko halpoja vaikka niitä olisi kuinka paljon

Mutta tällä hetkellä tosiaan ongelmana on, että
1) nopeinkin markkinoilla oleva säteenjäljitysrauta on moniin tilanteisiin liian hidasta ja
2) suurella osalla pelaajista ei ole ollenkaan säteenjäljitysrautaa

joten käytännössä peleistä ei vielä voida pudottaa rasterointikoodipolkua pois ja piirtää kaikkea säteenjäljityksellä, vaan tehdään jonkinlaisia hybridiratkaisuita jossa säteenjäljitystä vähän purkataan muuten rasteroinnilla toimivan pelimoottorin päälle.

Tai no, minecraftistä ja jostain muinaisesta quakesta (olikohan kakkonen?) on puhtaasti säteenjäljityksellä toimivat versiot.
 
Imaistaanpa vähän suolaa. :woot:
Miksi myydä uliseville pelaajille näyttiksiä, kun voi myydä ne päivän hintaan mainaajille, yrityksen tarkoituksena kun on tuottaa voittoa. :srofl:
 
Tämän huhun mukaan louhintafirmoilla olisi jo käytössä RTX 4090 Ti & AMD Radeon RX 7000 -näytönohjaimia.
Toki tämän väitteen saa nauttia suolasäkin kanssa.
En vain usko, että tämä on totta.

1639380437933.png
Noiden korttien pitäisi tulla ensi vuoden lopulla eli tuo uutinen ei pidä paikkaansa
 
Imaistaanpa vähän suolaa. :woot:
Miksi myydä uliseville pelaajille näyttiksiä, kun voi myydä ne päivän hintaan mainaajille, yrityksen tarkoituksena kun on tuottaa voittoa. :srofl:

Minun ongelma mainaamisen kanssa on juurikin se, kun bittirahan taustalla ei ole firmaa jonka tarkoituksena olisi tuottaa voittoa.
Olisikin, niin rahanpesut, veroasiat ja muut vastuut tulisi kerralla selviksi.
 
Tämän huhun mukaan louhintafirmoilla olisi jo käytössä RTX 4090 Ti & AMD Radeon RX 7000 -näytönohjaimia.
Toki tämän väitteen saa nauttia suolasäkin kanssa.
En vain usko, että tämä on totta.
Eikä kannata uskoa. Nvidian piirin tapeout uutisointiin elokuussa ja RDNA3-piiri reilu kuukausi sitten. Mahtaakohan olla edes ekaa samplea nvidialla vielä. Myytäväksi piirit ehtii noin vuoden päästä tapeoutista.
 
Eikä kannata uskoa. Nvidian piirin tapeout uutisointiin elokuussa ja RDNA3-piiri reilu kuukausi sitten. Mahtaakohan olla edes ekaa samplea nvidialla vielä. Myytäväksi piirit ehtii noin vuoden päästä tapeoutista.

Ainoa edes teoreettinen mahdollisuus millä tuo voisi pitää paikkansa (en katsonut louhintanopeusnumeroja) olisi se, että huhutut refreshit (esim nyt huhuttu 3090Ti jne) ja vähän vastaavalla tavalla kiillotetut RNDA2 kortit olisikin 4000 ja 7000 sarja.

Enkä nyt siihenkään usko, vuoden kuluttua on oikea uusi sukupolvi ulkona, niin mahdollinen refresh olisi just jotain TI/Super tai joku X -> XT tjsp muutos nykyisen nimessä. Klassista huhusaitti uutisointia siis.
 
Tulipas tässä vähän katseltua, mitä kaikkea löytyy oman läppärin nvidia control panelista.

Sieltä löytyi välilehti configure surroind, sound, physX".

PhysX settingseistä löytyi kolme (kaksi) vaihtoehtoa:
"Auto-select (recommende)"
"CPU
"nVidia geforce 3070 RTX"

Sieltä puuttui se järkevin vaihtoehto (AMD Vega 8) kokonaan. CPUlle integroitu iGPU jossa hyvin riittäisi puhti tuon physX-kaman laskemiseen (ja joka laskisi sitä erinomaisella energiatehokkuudella) idlaa samalla kun fysiikkaa lasketaan joko epäenergiatehokkaasti CPUlla, tai siten näyttiksellä jolla on paljon muutakin tekemistä peliä pelatessa, hidastaen sen grafiikan piirtämistä.

Mutta nVidia ei suostu enabloimaan tuota AMDn näyttikselle, saadakseen (pöytäkoneissa) kilpailuetua omille näyttiksilleen. TOki se voisi vaatia esim. CUDA-koodin porttausta OpenCL:lle, mutta tämän ei pitäiis olla vaikea homma.
 
Tulipas tässä vähän katseltua, mitä kaikkea löytyy oman läppärin nvidia control panelista.

Sieltä löytyi välilehti configure surroind, sound, physX".

PhysX settingseistä löytyi kolme (kaksi) vaihtoehtoa:
"Auto-select (recommende)"
"CPU
"nVidia geforce 3070 RTX"

Sieltä puuttui se järkevin vaihtoehto (AMD Vega 8) kokonaan. CPUlle integroitu iGPU jossa hyvin riittäisi puhti tuon physX-kaman laskemiseen (ja joka laskisi sitä erinomaisella energiatehokkuudella) idlaa samalla kun fysiikkaa lasketaan joko epäenergiatehokkaasti CPUlla, tai siten näyttiksellä jolla on paljon muutakin tekemistä peliä pelatessa, hidastaen sen grafiikan piirtämistä.

Mutta nVidia ei suostu enabloimaan tuota AMDn näyttikselle, saadakseen (pöytäkoneissa) kilpailuetua omille näyttiksilleen. TOki se voisi vaatia esim. CUDA-koodin porttausta OpenCL:lle, mutta tämän ei pitäiis olla vaikea homma.

Kannattaakohan läppärissä aktivoida lepotilassa olevaa Vegaa jos se on prosun virtabudjetista pois?

Toisekseen, PhysX taitaa olla open source-koodia sitten 2015, ja AMD olisi ehkä halutessaan itsekin voinut toteuttaa jonkun yhteensopivuuden (ei liittyen sinun läppärin laiteyhdistelmään), mutta ei kai ole nähnyt sille tarvetta?

Kolmanneksi, missä pelissä saisit tuosta konkreettista hyötyä? Alkaneella vuosikymmenellä ei kai ole julkaistu yhtään uutta peliä, jossa PhysX tai sen puute vaikuttaisi siihen minkälaisen pelikokemuksen saa?

Veikkaan että takavuosien pelien Physx-kuorma on niin pieni, että sinun 3070 ei ole siitä moksiskaan. Mutta en todella tiedä.
 
Kannattaakohan läppärissä aktivoida lepotilassa olevaa Vegaa jos se on prosun virtabudjetista pois?

Kannattaa.

Saman rinnakkaisen asian laskeminen sillä iGPUlla on paljon energiatehokkaampaa kuin CPU-ytimillä.

Samoin sen laskeminen TSMCn N7P-tekniikalla tehdyllä AMDn hyvin GPGPU-laskentaan soveltuvalla arkkitehtuurilla on energiatehokkampaa kuin datan siirtelemisen edestakaisin pcie-väylän yli CPUn ja GPUn välillä ja sen laskeminen huonommalla Samsungin 8N-prosessilla tehdyllä, enemmän grafiikkaworkloadeihin optimoidulla arkkitehtuuilla.

Toisekseen, PhysX taitaa olla open source-koodia sitten 2015, ja AMD olisi ehkä halutessaan itsekin voinut toteuttaa jonkun yhteensopivuuden (ei liittyen sinun läppärin laiteyhdistelmään), mutta ei kai ole nähnyt sille tarvetta?

Kun kyse on rajapinnasta ja kirjastoista, joille on monta toteutusta, pitää myös olla joku mekanismi sen toteutuksen valitsemiseen. Nyt se valitsija on selvästi nVidian tekemä, tulee nVidian ajurien mukana, ja vaikka koneella olisi myös AMDn tekemä physX-toteutus, tuo nVidian valitsin ei todennäköisesti antaisi käyttää sitä.

Esim. OpenGLssä ja OpenCL:ssä on icd-mekanismi joka mahdollistaa järkevän dynaamisen valitsemisen eri laitevalmistajien toimittamien ajurien välillä.

Veikkaan että takavuosien pelien Physx-kuorma on niin pieni, että sinun 3070 ei ole siitä moksiskaan. Mutta en todella tiedä.


Tilanne on todennäköisesti tämä. Todennäköisesti yksikään missään määrin merkittävästi pelaamistani peleistä ei käytä PhysXää mihinkään. edit: Itseasiassa selvitin, että ylivoimaisesti eniten pelaamani peli (War Thunder) nimenomaan käyttää physXää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se valitsija on selvästi nVidian tekemä, ja vaikka koneella olisi myös AMDn tekemä physX-toteutus, tuo nVidian valitsin ei todennäköisesti antaisi käyttää sitä.

Ehkä se kumminkin antaisi, jos AMD:llä olisi aihetta kohtaan nollasta poikkeava kiinnostuksen taso. Veikkaan, että nVidian kiinnostus aihetta kohtaan viime vuosina nimenomaan peleissä on myös vähäistä.

Monikohan peli tukee GPU-kiihdytettyä PhysX:ää? Olen ymmärtänyt että suuressa osassa PhysX-tuettuja pelejä PhysX toimii vain prosessorilla ja osajoukossa vaihtoehtoisesti GPU:lla. En löytänyt äkkiseltään luetteloa, jossa nämä olisi jaoteltu. Yleensä luetellaan vaan ne joissa on jompikumpi, CPU PhysX tai CPU/GPU PhysX.


Hauskan näköinen peli vuodelta 2016. Pitää joskus kokeilla.
Kun peliä arvatenkin päivitetään jatkuvasti, onhan mahdollista, mutta ei mitenkään varmaa, että sen PhysX-laskentakuorma on kasvanut vuoden 2021 laitekannan tasolle.
 
Onko muilla Nvidian käyttäjillä ollut ongelmaa, että etenkin nettiä selatessa noin 1/3 näytöstä vilkkuu satunnaisesti mustana? Vilkkuminen on aina yläreunassa ja tapahtuu vain DP-kaapelilla kytketyllä päänäytöllä. Tuota tapahtuu sekä Edgellä että Chromella ja etenkin sivuja rullatessa. Pelatessa tuota ei onneksi koskaan tapahdu ja selaimessa ja työpöydälläkin mustat välkynnät ovat harvinaisia, mutta silti ärsyttäviä. Näyttiksenä RTX 3060 Ti ja päänäyttö on Lenovon 1440p 165Hz vehje.

Kokeilin itse jo laittaa uusimmat ajurit DDU:lla, vaihtaa näytöstä DP 1.4 -> 1.2 ja koteloa vaihtaessa näyttiskin tuli istutettua uudelleen. Ei auttanut. Oli jo huoli, että joko näyttis tai näyttö hajoamassa, mutta Nvidian foorumilta löytyi paljon ketjuja tuosta ihan samasta jutusta ja ongelma alkoi ilmeisesti 496.49-ajureista. Vielä ei ole korjattu, kun ihan tuliterät ajurit tekevät samaa :hammer:
 
Vielä ei ole korjattu, kun ihan tuliterät ajurit tekevät samaa
Jännä.. eilen julkaistun 497.29 ajurin nooteissa mainittiin että tuon tyyppinen ongelma olis korjattu:

In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]
 
Jännä.. eilen julkaistun 497.29 ajurin nooteissa mainittiin että tuon tyyppinen ongelma olis korjattu:

In multi-monitor configurations, the screen may display random black screen flicker. [3405228]
No mitäs pirua. Piti vielä GPU-Z:ltä varmistaa, että laitoin oikeat ajurit sisään. Ei kyllä korjannut omalla osalla ongelmaa. Ainakin neljästi tullut jo musta välähdys, vaikka puoli tuntia sitten vedin uusimmat ajurit DDU:lla :btooth:

EDIT: Tuo olikin open issues kohdassa. Eli vielä saa odotella korjausta. Sentään ongelma on tiedossa, eikä johdu omasta raudasta.
 
Tuleekohan AMD:lle nyt vuoden lopussa/vuoden vaihteessa uudet super ajurit? Onko ollut mitään huhuja? Super ajureilla meinaan sisältö rikasta tarjontaa. Ylensä jotain uutta ja hienoa ollut kehitteillä. Ainakin parina edellisenä vuonna. Anti Lag, Chill, Boost, Image sharpening ja mitä näitä nyt oli. :D
 
Olen alkanut miettimään että pitäiskö kokeilla/antaa mahdollisuus tuota PowerColor 6900XT Liquid Devil vs nykyisen Asus Rog Strix 3080ti LC OC (EK Blokilla custom loopissa) tilalle. Täysin ollut kyllä tyytyväinen tuohon omaan Nvidia korttiin.
Mitä on porukka mieltä? Lähinnä mielipiteitä ja mitenkäs todellisuudessa noissa on tehoeroja?

Fakta on se että tulee tosi harvoin katsottua tuota RayTracing efektiä peleissä tai käytettyä DLSS.
 
Olen alkanut miettimään että pitäiskö kokeilla/antaa mahdollisuus tuota PowerColor 6900XT Liquid Devil vs nykyisen Asus Rog Strix 3080ti LC OC (EK Blokilla custom loopissa) tilalle. Täysin ollut kyllä tyytyväinen tuohon omaan Nvidia korttiin.
Mitä on porukka mieltä? Lähinnä mielipiteitä ja mitenkäs todellisuudessa noissa on tehoeroja?

Fakta on se että tulee tosi harvoin katsottua tuota RayTracing efektiä peleissä tai käytettyä DLSS.
Ei kannata vaihtaa(ellet ole rahan puutteessa ja sen takia vaihdat). Ovat samaa luokkaa tehoiltaan tai 3080ti on vähän tehokkaampi.

Esim tpu:n relative perfotmance taulukon mukaan 3080ti on 6% tehokkaampi(oikeasti tämä jonkin verran vaihtelee peli ja sovelluskohtaisesti)

AMD Radeon RX 6900 XT Specs
 
Olen alkanut miettimään että pitäiskö kokeilla/antaa mahdollisuus tuota PowerColor 6900XT Liquid Devil vs nykyisen Asus Rog Strix 3080ti LC OC (EK Blokilla custom loopissa) tilalle. Täysin ollut kyllä tyytyväinen tuohon omaan Nvidia korttiin.
Mitä on porukka mieltä? Lähinnä mielipiteitä ja mitenkäs todellisuudessa noissa on tehoeroja?

Fakta on se että tulee tosi harvoin katsottua tuota RayTracing efektiä peleissä tai käytettyä DLSS.

Keskimäärin taitaa olla 6900XT hieman nopeampi 1080p ja 1440p resoilla ja 3080ti hieman nopeampi 4k resolla.

Time Spy:ssä 6900XT on huomattavasti nopeampi :D
 
Ei kannata vaihtaa(ellet ole rahan puutteessa ja sen takia vaihdat). Ovat samaa luokkaa tehoiltaan tai 3080ti on vähän tehokkaampi.

Esim tpu:n relative perfotmance taulukon mukaan 3080ti on 6% tehokkaampi(oikeasti tämä jonkin verran vaihtelee peli ja sovelluskohtaisesti)

AMD Radeon RX 6900 XT Specs
Tätä vähän Itsekki katselin että ilmeisesti tehokkaampi on tämä ja kun varsinkin itselläni lippulaiva malli. Ainut missä 6900XT on parempi niin Time Spy, johtuen korkeammista kellotaajuuksista todennäköisesti.

Joo ei rahasta ole kiinni. Juuri tämän vuoden aikana kaikki ostanut ja mennyt ihan puhdasta rahaa 6-7t välillä tähän koneeseen, nyt viikko sitten Custom Loop letkut vaihtui kovilla putkilla pakettiin uuden Extreme Glacial emolevyn vaihdon yhteydessä. :)

Kiitos vielä varmistuksesta!
 
EI taida gpu:t halventua vaikka piiripula luovuttaisi. Kalliiksi käy piirien valmistaminen - ainakin nvidialle. TSMC taitaa olla jonniinverran katkera viime kierroksesta missä nvidia siirtyi käyttämään samsungia. Tällä kertaa maksut ja sitoumukset ennakkoon.

MyDrivers reports that NVIDIA has prepaid TSMC around $1.64 Billion US in Q3 2021and will pay $1.79 Billion US in Q1 2022. The total long-term 'Multi-Billion' dollar deal is set to cost NVIDIA an insane $6.9 Billion US which is much higher than what they paid last year. NVIDIA will not just use this money to procure wafer supply from TSMC but also from Samsung but it looks like that the majority of the amount will be spent on TSMC's 5nm technology.

According to industry sources, TSMC’s requirements for Apple, MediaTek, AMD and other three major customers are relatively low. They do not need to pay too much deposit in advance to stabilize production capacity. Customers like NVIDIA need to pay huge advance payments in advance if they want to obtain 5nm production orders.

 
Nvidia on tukalassa asemassa muutenkin 2022 ja eteenpäin: AMD höökii ehkä jo ensi vuoden lopulla(?) RDNA3:lla niskaan mid/high tier korteissa. Nvidia saattaa joutua turvautumaan aggressiiviseen kellotteluun ja rajuun tehonnostoon että Lovelace pärjää tai jopa päihittää RDNA3:n. Ja sitä kautta piirien lämpötila nousee. Suomessa varsinkin talviolosuhteissa ylimääräinen sähköpatteri on toki tervetullut lisä...

Intel taas hyökkää jo alkuvuodesta aggressiivisesti low/mid korttimarkkinoille ARCilla. Torhihuhujen mukaan Intel on rohmunnut isot läjät GDDR6-muisteja, joten sieltä on tulossa joko massiivinen erä low tier kortteja tai kohtuullisen iso mid tier -satsi (todennäköisimmin maltillisen kokoinen erä molempia). Ajurituki on kysymysmerkki, joka voi ratkaista koko yhtälön. Joko Intel hoitaa homman kotiin ja saa tukevasti jalan oven väliin tai se kompuroi ja sössii lupaavan aloituksen.

Mutta totuus selvinnee aikanaan. Ensin kupataan nykyinen sukupolvi kuiviin sekalaisella seurakunnalla Ti- ja Super-malleja, joissa enimmäkseen näön vuoksi on kasvatettu VRAMia. ;)
 
Nvidia on tukalassa asemassa muutenkin 2022 ja eteenpäin: AMD höökii ehkä jo ensi vuoden lopulla(?) RDNA3:lla niskaan mid/high tier korteissa. Nvidia saattaa joutua turvautumaan aggressiiviseen kellotteluun ja rajuun tehonnostoon että Lovelace pärjää tai jopa päihittää RDNA3:n. Ja sitä kautta piirien lämpötila nousee. Suomessa varsinkin talviolosuhteissa ylimääräinen sähköpatteri on toki tervetullut lisä...

Intel taas hyökkää jo alkuvuodesta aggressiivisesti low/mid korttimarkkinoille ARCilla. Torhihuhujen mukaan Intel on rohmunnut isot läjät GDDR6-muisteja, joten sieltä on tulossa joko massiivinen erä low tier kortteja tai kohtuullisen iso mid tier -satsi (todennäköisimmin maltillisen kokoinen erä molempia). Ajurituki on kysymysmerkki, joka voi ratkaista koko yhtälön. Joko Intel hoitaa homman kotiin ja saa tukevasti jalan oven väliin tai se kompuroi ja sössii lupaavan aloituksen.

Mutta totuus selvinnee aikanaan. Ensin kupataan nykyinen sukupolvi kuiviin sekalaisella seurakunnalla Ti- ja Super-malleja, joissa enimmäkseen näön vuoksi on kasvatettu VRAMia. ;)
Disclaimerina mainittakoon että omistan sekä AMD:n että Nvidian osakkeita.

Aijaa, mä näen asian päinvastaisesti. Nvidialla on pullat paremmin uunissa kuin AMD:lla.

Intelin tulo markkinoille tarkoittaa oikeastaan sitä että Intel saa rohmuttua osan OEM:ien grafiikkapiireistä, Intelillä kun on sinne tunnetusti hyvät suhteet. Näistä OEM:ien käyttämistä erilliskorteista suurin osa on tietty tällä hetkellä Nvidiaa, mutta se on samalla low-margin segmentti joka ei hirveästi Jenseniä liikuta.

AMD:han höökii tälläkin hetkellä niskaan, mutta se ei ole muuttanut markkinoita lainkaan. Nvidia myy edelleen 80% erilliskorteista ja ihmiset ovat valmiita maksamaan niistä huomattavasti enemmän kuin AMD:n korteista. Tämä on ollut tilanne viimeiset 10 vuotta, eli sitä ei voi laittaa pelkästään krypton piikkiin.

Selväähän se on että pelaajat tietoisesti välttelevät AMD:n kortteja, koska vaikka AMD:n kilpailullinen tilanne on parempi mitä se on ollut vuosiin:

- koko paletti on hallussa mid-endistä high-endiin
- tuotteet ovat käytännössä ottaen tasoissa Nvidian kanssa (lukuunottamatta softapuolta ja säteenseurantaa),

niin markkinaosuudet junnaavat edelleen paikallaan. Ja jos katotaan seuraavaa sukupolvea, niin Nvidian prosessihyppy Samsung 8nm -> TSMC 5nm on roimasti isompi kuin AMD:n hyppy TSMC 7nm -> 5nm. Nvidia saa siis selkeän lisähyödyn sillä että prosessiteknologiat menee tasan. AMD:ltä voi ihan hyvinkin tulla kilpailukykyinen sukupolvi ulos, mutta jos softapuoli on edelleen vuosia jäljessä ja oma upscaling implementaatio on luokkaa vuoden 2007 Topfield-digiboksi, niin tuskin AMD:n ja Nvidian välinen tilanne muuttuu sen kummemmin paitsi että Intel nappaa molemmilta osan pois.

Ja sitten jos katsotaan datacenterpuolta, niin siellä Nvidia on edelleen valovuosia edellä AMD:tä. AMD:n kortit kelpaavat pelkästään exascale/petascale projekteihin jossa softaekosysteemillä (=CUDA) ei ole suurempaa väliä kunhan laskentatehoa saadaan maksimaalinen määrä per dollari. Lisäksi AMD:n panokset AI/ML puolella ovat heikot verrattuna Nvidiaan, joka on koko alan uranuurtaja. AI/ML kasvaa vuosi vuodelta uskomatonta vauhtia, ja Nvidia on maailman ykkösrautafirma tällä alalla. AMD saa toivoa sitä että Xilinx-EPYC-Instinct trio saadaan järkevästi tuotteistettua datacenterpuolelle jos se meinaa kilpailla nimenomaan Nvidiaa vastaan, mutta mitään puskista hyppääviä jytkyjä sieltä on turha heti odottaa.

Inteliä vastaan AMD on loistavassa tilanteessa datacenterpuolella koska Intel rämpii jatkuvasti Sapphire Rapidsin kanssa eikä ole vielä saanut Foverosia hyödyntäviä tuotteita ulos millään merkittävällä volyymilla, Lakefield kun on lähinnä proof-of-concept tasoa. AMD:n momentum datacenterpuolella jatkunee kunnes Intel saa omat TSMC:llä tuotetut datacenterkivet markkinoille joskus 2023-2024 (muistaakseni), ja sitten saadaan katsoa tilanne uudestaan. AMD kasvu on lähivuosina täysin kiinni tästä, Enterprise, Embedded and Semi-Custom segmentti ja sen liikevaihto ohittanee Computing and Graphics segmentin seuraavan vuoden aikana. Se sopii vallan mainiosti AMD:lle, koska siellä on kaikista mehevimmät marginaalit. Niin kauan kun piiristä on pulaa eikä AMD:n pelaajaasiakkaat ole valmiita maksamaan enempää korteistaan, AMD:n piirit menevät ensisijaisesti datacenterpuolelle.

Läppäripuolella AMD ottaa taas turpaan nyt kun Alder Lake mobile julkaistaan, ja desktoppuolella menee kuten aina aikaisemmin, eli suuret markkinat (=OEM:t) välttelevät ja pienet markkinat (=DIY-nörtit) ostaa Ryzeniä koska hinta-tehosuhde alustan kokonaiskustannukset huomioonottaen on edelleen vahva.

Jokerikorttina tässä on kryptokupla, milloin se puhkeaa ja miten se vaikuttaa jokaiseen firmaan. Nvidia ottaa tietty tässä eniten dunkkuun jos ja kun näin tapahtuu. Miten Nvidia on tähän valmistautunut niin jää nähtäväksi.
 
Selväähän se on että pelaajat tietoisesti välttelevät AMD:n kortteja, koska vaikka AMD:n kilpailullinen tilanne on parempi mitä se on ollut vuosiin:

- koko paletti on hallussa mid-endistä high-endiin
- tuotteet ovat käytännössä ottaen tasoissa Nvidian kanssa (lukuunottamatta softapuolta ja säteenseurantaa),

niin markkinaosuudet junnaavat edelleen paikallaan.

Noin muuten hyvää pohdintaa ja olen pääpiirteittäin samaa mieltä, mutta tähän pakko todeta, että nykytilanteessa pelaajat ei välttele AMD:n kortteja, vaan se pullonkaula on valmistuksessa (piiripula). Siinä on myös syy, miksi markkinatilanne junnaa paikoillaan. Hyvin ne AMD:n valmistamat kortit ovat kelvanneet pelaajille, ja eiköhän moni korttia pitkään odottanut Nvidia-fanikin ole ilomielin ostanut AMD:n kortin, jos on sellainen ollut saatavilla.

Mutta isossa kuvassa Nvidia on myynyt paremmin, eli ennen piiripulaakin. Nvidialla on parempi brändi, ja oli pitkään tehokkaammat kortit. Toistaiseksi se taistelu markkinaosuudessa käydään kuitenkin valmistusmäärä edellä (niin varmaan tehty osin aiemminkin), eikä niinkään sillä että kummalla on absoluuttisesti paremmat kortit.

Kryptokuplan puhjetessa molemmat ottaisi kyllä dunkkuun, kun käytettyjen markkinat olisi tulvillaan halvempia kortteja, ja uusien kysyntä laskisi molempien leirien korteissa. Toisaalta voi olla että silti kaikki ennen seuraavaa arkkitehtuuria valmistettavat menisi kaupaksi. Mahdoton arvioida edes suuntaa-antavasti, että kuinka suuri kysyntä pelaajien keskuudessa edelleen on.

Mutta joo, Intelin mukaantulo lisää kilpailua, joka ei koskaan ole pahasta. Varsinkin budjettiluokassa olisi kysyntää varmasti, mun empiirisen tutkimuksen mukaan GTX 1060 / RX 570 omistajat ei halua vieläkään maksaa mitään 500 euroa RTX 3060 / 6600xt -korteista.
 
Viimeksi muokattu:
Noin muuten hyvää pohdintaa ja olen pääpiirteittäin samaa mieltä, mutta tähän pakko todeta, että nykytilanteessa pelaajat ei välttele AMD:n kortteja, vaan se pullonkaula on valmistuksessa (piiripula). Siinä on myös syy, miksi markkinatilanne junnaa paikoillaan. Hyvin ne AMD:n valmistamat kortit ovat kelvanneet pelaajille, ja eiköhän moni korttia pitkään odottanut Nvidia-fanikin ole ilomielin ostanut AMD:n kortin, jos on sellainen ollut saatavilla.

Tuosta olen aika pitkälti samaa mieltä. Vaikka Samsungin prosessi ei ole niin hyvä, niin Nvidian loikka sinne on kannattanut _todella_ hyvin. Kapasiteettia on ollut hyvin tarjolla. AMD joutuu jakamaan oman vielä ps5/xbox vs cpu vs gpu akselilla. Jos miettii esim Navi21 sirua 520mm2 vs Navi22 335m2 vs Ryzenin 80mm2, niin mihin tuotteeseen on priorisoitava pakollisen sopimustuotannon (konsolit) jälkeen, niin, että tavara on jatkuvasti hyllyssä? 1x chiplet + 12nm halpa io-die myydään (listahinnalla) 299-449$ vs 4x isompi gpu 479$ (listahinta), jossa on mukana AIB valmistajan kate, muistit, pcb, vrm jne.

Sanoisin, että Samsungin piirituotanto on jäädäkseen GPU markkinoilla. Ehkä next genissä ne halotuotteet tehdään TSMC:llä ja kansan piirit tulee Samsungilta.
 
Kryptokuplan puhjetessa

Dotcom-kuplan puhjetessa IT-ala ei siihen päättynyt.
Kryptokuplan puhkeaminen ei tarkoita louhimisen päättymistä.

Yksittäiset kryptot voi mennä pois muodista ja ponzin alimmat jää silloin nuolemaan näppejään.
Väittelyketjuun ei tosin taida oikein sopia pohdinnat kryptojen ponzi-piirteistä.
Ehkä olen kokonaan väärässä, kun viime vuosina ei ole ponzi-juttua paljon kuulunut.

Ei vaan käsitä miksi kryptoihin kannattaa käyttää noin paljon resursseja, ja miksi kryptot
ei omasta tahdostaan tekisi yhteistyötä rahanpesu- ja veroviranomaisten kanssa. Jos joku
kryptoista alkaisi toimia yhteiskuntavastuullisesti, osa louhimisesta/louhijoista haluaisi siirtyä
sinne.
 
5nm piirit, jos ovat tarpeeksi kalliita ja kapasiteetti pientä niin ei olisi mitenkään mahdotonta, jos sinne ihan haitarin ylä ylä yläpäähän tulisi gpu:ta. AMD:n huhutut chiplet-ratkaisut tuskin ovat halvempia valmistaa kuin nykyiset monoliitit. Ehkä chipletit ovat kuitenkin halvempia kuin vastaavaa suorituskykyä tarjoava 5nm monoliitti?

Elämme mielenkiintoisia aikoja gpu-teknologian(chipletit) ja hinta(5nm prosessi) suhteen.
 
Noin muuten hyvää pohdintaa ja olen pääpiirteittäin samaa mieltä, mutta tähän pakko todeta, että nykytilanteessa pelaajat ei välttele AMD:n kortteja, vaan se pullonkaula on valmistuksessa (piiripula). Siinä on myös syy, miksi markkinatilanne junnaa paikoillaan. Hyvin ne AMD:n valmistamat kortit ovat kelvanneet pelaajille, ja eiköhän moni korttia pitkään odottanut Nvidia-fanikin ole ilomielin ostanut AMD:n kortin, jos on sellainen ollut saatavilla.
Ei.

Jos niille olisi oikeasti kysyntää, niitä ostettaisiin myös nykyisiin sikahintoihin, joka taas ohjaisi AMD:n tuottamaan niitä enemmän. Kysyntää kun ole tarpeeksi, AMD tuottaa mieluummin muita tuotteita. Kauppojen hyllyt
(newegg, amazon, jimms, verkkis, oikeastaan ihan sama mistä katsoo) ovat täynnä AMD-kortteja jotka eivät mene kaupaksi.
 
Ei.

Jos niille olisi oikeasti kysyntää, niitä ostettaisiin myös nykyisiin sikahintoihin, joka taas ohjaisi AMD:n tuottamaan niitä enemmän. Kysyntää kun ole tarpeeksi, AMD tuottaa mieluummin muita tuotteita. Kauppojen hyllyt
(newegg, amazon, jimms, verkkis, oikeastaan ihan sama mistä katsoo) ovat täynnä AMD-kortteja jotka eivät mene kaupaksi.
ei ostella noilla hinnoilla. 6700xt 1100€ ja 6800xt ja 6900xt on saman hintasia 1600€+
 
Ei.

Jos niille olisi oikeasti kysyntää, niitä ostettaisiin myös nykyisiin sikahintoihin, joka taas ohjaisi AMD:n tuottamaan niitä enemmän. Kysyntää kun ole tarpeeksi, AMD tuottaa mieluummin muita tuotteita. Kauppojen hyllyt
(newegg, amazon, jimms, verkkis, oikeastaan ihan sama mistä katsoo) ovat täynnä AMD-kortteja jotka eivät mene kaupaksi.

Jykevää tulkintaa. Juuri tsekkasin newegg top seller listausta ja top 12 näyttää tältä:
1640883743642.png


Että jos ei radeonit kerta mene kaupaksi, niin sitten voidaan tulkita ettei mene myöskään rtx:t kaupaksi.
 
Jykevää tulkintaa. Juuri tsekkasin newegg top seller listausta ja top 12 näyttää tältä:
1640883743642.png


Että jos ei radeonit kerta mene kaupaksi, niin sitten voidaan tulkita ettei mene myöskään rtx:t kaupaksi.
Meneehän ne RTX:t kaupaksi kun kerta näkyvät ihan Steam Surveyssa :confused: Steam Hardware & Software Survey

Siellä ei sattumoisin ole RDNA2 korteista kuin 6700XT esillä. Loput on luultavasti "AMD Radeon Graphicsin" alla, eli kumulatiivinen markkinaosuus on (parhaassa tapauksessa olettaen että ne kaikki ovat juuri RDNA2:sta) huikeat 0,20+1,25=1,45%. RTX 3070-kortteja on yksinään 1,70%, eli se asettanee nämä asiat mittasuhteeseen.

Verrattuna siihen mitä Nvidia tekee, AMD RTG:n touhu on pelkkää nappikauppaa.


mad.png
 
Viimeksi muokattu:
Meneehän ne RTX:t kaupaksi kun kerta näkyvät ihan Steam Surveyssa :confused: Steam Hardware & Software Survey

Siellä ei sattumoisin ole RDNA2 korteista kuin 6700XT esillä. Loput on luultavasti "AMD Radeon Graphicsin" alla, eli kumulatiivinen markkinaosuus on (parhaassa tapauksessa olettaen että ne kaikki ovat juuri RDNA2:sta) huikeat 0,20+1,25=1,45%. RTX 3070-kortteja on yksinään 1,70%, eli se asettanee nämä asiat mittasuhteeseen.

Verrattuna siihen mitä Nvidia tekee, AMD RTG:n touhu on pelkkää nappikauppaa.


mad.png

Nvidiaa on ihan aivan eri tavalla tarjolla OEM ja kannettavien osastossa (joka on nykyään aika hiton iso osuus pc koneista). Mindfactoryssa suhdeluku on 61.42% Nvidia, 38.58% AMD. Tosiaalta kummaltakin merkiltä on joko hylly tyhjä, tai muutama riistohintainen kappale jaossa.
 
Ei.

Jos niille olisi oikeasti kysyntää, niitä ostettaisiin myös nykyisiin sikahintoihin, joka taas ohjaisi AMD:n tuottamaan niitä enemmän. Kysyntää kun ole tarpeeksi, AMD tuottaa mieluummin muita tuotteita. Kauppojen hyllyt
(newegg, amazon, jimms, verkkis, oikeastaan ihan sama mistä katsoo) ovat täynnä AMD-kortteja jotka eivät mene kaupaksi.

Ei nämä nykyiset sikahinnat suoraan kerro AMD:n korttien kysynnästä isossa kuvassa, kun samalla logiikalla Nvidiankaan kortit ei ole kysyttyjä, kun ei sikahinnoilla enää kelpaa. Tuotehaku - Jimms.fi siellä on Nvidian kortteja vaikka kuinka tarjolla, ei mene kaupaksi = Nvidian kortit ei ole kysyttyjä? No ei tietenkään ole noilla hinnoilla, eli hinta tekee niistä epähaluttavia, eikä se että päällä on Nvidian logo, ja sama pätee AMD:n kortteihin. Logiikkasi on pielessä.

Kummankaan kortit ei ole ryöstöhintaisina enää kovin kysyttyjä, moni on jo kortin saanut eikä mainaajatkaan maksa aivan mitä tahansa. Isossa kuvassa nämä nykyiset hintapiikit on aika huono mittari kun puhutaan Nvidian tai AMD:n korttien kysynnästä brändi mielessä, kun hinta on se joka vähentää niiden kysyntää. Jos AMD:n kortit olisi lähelläkään MSRP, niin kaikki menisi kaupaksi. Piste. Ja kyllä, Nvidian kortit saattaa olla keskimäärin halutumpia, niistä varmasti ollaan valmiita maksamaan enemmän, mutta se ei tarkoita etteikö AMD:n kortit olisi myös kysyttyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta olen aika pitkälti samaa mieltä. Vaikka Samsungin prosessi ei ole niin hyvä, niin Nvidian loikka sinne on kannattanut _todella_ hyvin. Kapasiteettia on ollut hyvin tarjolla. AMD joutuu jakamaan oman vielä ps5/xbox vs cpu vs gpu akselilla.

Totta, silloin ennen Amperetta ihmeteltiin Nvidian prosessin valintaa, mutta eipä ihmetellä enää. Hyvä liike Nvidialta. Vaikea sanoa olisiko AMD voinut tehdä jotain paremmin, luulisi että ovat varanneet hyvissä ajoin kaiken mahdollisen kapasiteetin TSMC:ltä. Jos tuota uutista on uskominen: AMD overtakes Apple as TSMC's main 7nm customer niin AMD:sta tuli tänä vuonna TSMC:n 7nm isoin asiakas, eli valtavat määrät AMD:n piirejäkin valmistetaan ja on valmistettu. PS5, Series X ja S myyty yhteensä n. 20 miljoonaa kappaletta, ja eikö nuo mene TSMC 7nm? Kuten myös Ryzenit.
 
Meneehän ne RTX:t kaupaksi kun kerta näkyvät ihan Steam Surveyssa :confused: Steam Hardware & Software Survey

En ole koskaan ymmärtänyt tuota steam surveyn logiikkaa. Tolla listalla ei ole mitään mutta dx listalla sitten on 6900, 6800, 6700. Ilmeisesti maailmassa on ihan helvetisti vielä käytössä ei dx12 kykenevää rautaa joka vaikuttaa rajusti lukuihin. Esim. johtaja GTX1060 dx12 prosentin ollessa 15,16% tippuu toisella listalla 7,83%.

Että mielestäni dx listaus sopii paremmin kun tarkastellaan edes jotenkin sinnepäin nykyaikaisia kortteja ja nykytilannetta. Kortteja jotka ei tue DX12 ei ole kuitenkaan myyty enää pieneen ikuisuuteen. Mutta toki kokonaistilanteen lista on silloin hyvä jos tarkoituksena on ainoastaan dissata amd:n kortteja. ;)

PS5, Series X ja S myyty yhteensä n. 20 miljoonaa kappaletta, ja eikö nuo mene TSMC 7nm? Kuten myös Ryzenit.

Sillä samalla 7nm prosessilla ne tehdään. Mietin joskus että onko AMD vastannut vain piirien suunnittelusta ja sony sekä microsoft vastaa itse allokoinnista mutta kyllä ne AMD:n allokoinnista menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 502 864
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom