- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 873
Vaan eksaktius on aika turhaa, kun riittää jos virheet toistossa on alle 2 deltan.
Alle kahden millä ΔE-kaavalla?
Oletko itse kalibroinut laitteita minkä verran? Siis ihan käsipelillä eikä automaattisella softalla. Saan nimittäin helposti kaksi näyttölaitetta näyttämään merkittävästi erilaiselta vaikka ΔE CIE76 olisi molemmissa alle kahden. Etenkin tummaa päätä lähestyen harmaasävyissä, jossa ΔE CIE76 on aivan liian anteeksiantavainen.
Esimerkiksi taannoisessa Acer XB271HU:ssani punainen veti ihan silminnähden oranssia kohti, joka häiritsi niin paljon että vaihdoin sen pois, mutta ΔE oli CIE76-kaavalla ilman absoluuttisten kirkkaustasojen laskentaa alle 2. Eli siis kalibrointisoftan ja -laitteen mukaan sävyvirhe referenssistä ei olisi pitänyt olla ihmissilmän havaittavissa. Oli ja pahasti. Silloinen Sony W705-telkkarini toisti sävyn huomattavasti erilailla, ja oikellisemmin. Eron näki selvästi, vaikka molemmat ΔE <2.
Ymmärrän hyvin, mitä graafisen alan standardeilla haetaan, mutta emme tiedä, noudatetaanko noita standardeja pelialalla kuinka tarkasti, mitä standardia tarkalleen on käytetty, mitä parametreja on käytetty silloin kun standardista niiden määritys puuttuu, ja onko käytetty näyttölaite edes kyennyt toistamaan standardeja riittävällä tarkkuudella. Ainoastaan OLED kykenee aitoon absoluuttiseen Power Law gammaan, muilla toisto heittää väkisinkin kun mustan lähtötaso on kohotettu ja gamma sovitetaan niin, että se mukautuu kohonneeseen mustan tasoon. Jos tyypillisen IPS-näytön tai telkkarin kalibroi 2.2 gammalle mustan tason kompensoinnilla, niin absoluuttisessa mittauksessa sen DE:t huitelee stratosfääreissä. Se ei yksinkertaisesti pysty näyttämään riittävän tummia ja saturoituneita värejä. Eli pelkästään kahden eri paneelityypin välillä absoluuttiset ΔE:t on väkisinkin roimasti yli kahden toisiinsa nähden. Siihen päälle vielä metameriavirheet, joiden ansiosta sama mittaustulos näyttää kahdella eri paneelityypin näytöllä merkittävästi erilaiselta paljaaseen silmään, niin alkuperäisen näkemyksen tavoittelun voi käytännössä unohtaa. REC709 ja 2.2 gammalla pääsenee "sinnepäin", ja kalibrointi voi silti hyödyttää esimerkiksi väriliukumien siivoamisena ja värintoiston yhtenäistämisenä. Näyttöjen kalibrointikaan ei ole valitettavasti niin eksakti tiede, että voitaisiin taata sama kuva kaikille.