Another Crab's Treasure (PC, PS5, Xbox1, Xbox Series X/S, Nintendo Switch)
Muistan kun meinasin ostaa tämän julkaisun aikaan 2024, koska sitä mainostettiin hyvänä souls-likenä mutta unohdin. Nyt sitten Steamin family sharen kautta pääsin pelaamaan kun pikkuveli oli tämän hommanut. Steamin arvostelut olivat lupaavat:
Recent Reviews: Very Positive (165)
English Reviews: Overwhelmingly Positive (8,758)
"Ohhoh mitkä luvut, tuohan on ihan 9/10 pelin merkki!"
Ihan ensimmäisenä petyin kun en päässyt loikkimaan salaisuuksia etsimään näkymättömän seinän takia, vaikka kivillä kasvoi nurmikko/hiekkaa joka on sen merkki että sinne voi mennä. Aika käsittämätön virhe, sillä pelissä on paljon salaisuuksia jotka ovat jossain ylhäällä. Sama amatöörimeininki jatkui kun sain aseen ja kuoren(kilven) ja huomasin ettei napin painaminen ole hauskaa, päinvastoin taistelu jopa vituttaa. Taistelu on liian sekavaa useasta syystä:
-Lyönnit ovat tunnottomia
-Joidenkin liikkeiden/väistöjen cooldownit ovat liian pitkiä eikä rapu dodgea turvaan, vaikka kaiken järjen mukaan ois voinu jo puoli sekuntia
-Dodge ei aina toimi
-Lyönneissä on pari framea liian pitkä startup
-Nuo kaikki aiheuttavat mikroraivostumisia jotka kestävät sen 150ms, mutta jäävät mieleen kun niitä tuli vähän väliä
Nyt kirjoittaessa uninstallin jälkeen järkeilen että ehkä dodgen toimimattomuuteen vaikuttaa jos koskee viholliseen? Pelitekijät ovat ehkä miettineet että pomon tai vihun läpi ei voi väistää, mutta eivät ole tajunneet että vastustajasta silti pitäisi pystyä liukumaan ohi, eikä vain pysähtyä siihen jos on kosketusetäisyydellä? En pääse enää testaamaan oliko tuo se oikea syy, mutta dodgen toimimattomuus oli se suurin harmitus. Vihollisilla ei ollut kunnon liioteltuja animaatioita joista olisi voinut nähdä mitä tulee tapahtumaan. Kaikissa hyvissä peleissä on jotain josta huomaa että lyönti on tulossa, ja jos se on todella iso lyönti se tulisi 99% tilanteista voida välistää. Tässä ei tuollasia luksuksia ole(siis se animaatio on mutta sitä ei korosteta), itseasiassa kuolin yhteen pomoon koska väistöoikealle väistikin pomon alle joka laskeutui juuri sinne sillä tappavalla lyönnillä eikä sitä voinut ennakoida.
Huumori oli ihan hauskaa, ei tullut huutonauruja mutta hymyilin kyllä pari kertaa niiden reilun parin tunnin aikana mitä pelasin. Myös maisemat ja tavarat meren pohjassa olivat sympaattisia. "Ravunkuoret" eli kilvet kestävät vain tietyn määrän torjuntoja, mikä toi mieleen uuden Zelda:BotW joissa aseet hajosivat lyönneistä. Se ei haitannut minua kummemmin Zeldassa eikä tässäkään, koska niitä sai aika hyvin kummassakin, mutta silti pieni vitutus oli käyttää jotain parempaa kuorta kun se kumminkin on kohta rikki! No okei ehkä se haittasi. Taistelu tökki niin pahasti ettei vain kyennyt jatkamaan, joka ei ole lähelläkään
Dark Souls,
Nioh,
Lies of P,
The Surge hienoutta. Siellä on paljon pikkujuttuja joita ei peruspelaaja tai pelinkehittäjä ei huomaa. Tämä on taitaa olla ison souls-like pettymys mitä olen pelannut.
Kyllä tästä on jotku tykänny, mutta mulle uninstall
1/5.
EDIT: Niin ja tuo Steamin Overhelmingly Positive on menettynyt arvonsa tässä parin vuoden sisään. Ihan semmosia 3/5 pelejä voivat olla, eivätkä 9/10 mitä sanoista voisi päätellä.