Pelasin tuon viime vuonna läpi + Sith lisäosa, se oli GOG.com versio ja siinä kyllä sain 3D-kiihdyttelyt käyttöön, mutta taisin käyttää apuna dgVoodo2:sta. Saattoi olla että 3D-kiihdytys toimi GOG-versiossa ilmankin dgVoodoo2:sta (tai sitten ei), mutta kyllä dgVoodoo2 jotain lisäarvoa sen toimivuuteen taisi tuoda, saiko pelin alkuperäiseen 4:3 formaattiin ilman venytyksiä, ja/tai ohjaus ei nykinyt enää kummallisesti hiirellä, tai tai tai... No oli se ainakin ihan pelattava.Star Wars Jedi Knight Dark Forces 2 (PC, Steam)
Sattui Steamissa silmiin tovi sitten bundle ale, jossa DF, JKDF2, Jedi Outcast ja Jedi Academy, ostoon lähti siltä istumalta.
Ensin pelasin JKDF2, koska en ollut pelannut sitä sitten 90-luvun lopun.
Sain aikanaan sen joululahjaksi vuonna 97 ja 90-luvun loppu oli myös 3D kiihdytyksen tuloaikaa PC:lle eli pelillä on tavallaan tuplanostalgia-arvo.
Tämä taisi olla myös eka peli, jossa sai pelata jedinä valomiekan ja voimakykyjen kanssa, aseiden lisäksi.
Nostalgiat kuitenkin sikseen, miltä peli tuntuu nyt 2025?
Toimii jopa Win 11 suoraan, mutta ajettava software rendering tilassa, 3d acceleration aktivointi kaataa pelin (tähän palataan*).
Grafiikat on siis oikein rouheat, koska JK ei ollut mikään visuaalinen mestariteos edes vuonna 97.
Stormtrooperit näyttääkin pyramidipäiltä, valomiekka suurelta väriliidulta ja kenttien geometria on kovin simppeliä, mutta Star Wars viba on silti vahva.
Pelattavuus on edelleen erinomainen, hahmo liikkuu rivakasti ja sulavasti, meno on ehtaa 90s shooteria.
Perusviholliset lakoaa parista osumasta yleensä ja niitä on lähes aina useampi vastassa kerralla, mikä myös antaa pelille tempoa.
Luonnollisesti jediviholliset on sitten täysin eri asia, niitä voi vahingoittaa vain valomiekalla ja eivät ihan hipaisusta kuole. Taistelut vaatiikin usein fiksua valomiekan ja voimakykyjen käyttöä, vaikka ne mekaanisesti suht simppeleitä onkin.
Pääpahis on tosin lähes raivostuttava ja vaatii lisäksi yhden gimmikin hoksaamista, eli ehtaa 90-luvun halpaa vaikeuttakin löytyy!
Liikkuvuus sekä voimakyvyt mahdollistaa laajat ja paljon vertikaalisuutta käyttävät kentät, jotka on täynnä salapaikkoja löydettäväksi. Peli osaakin kääntää simppelin geometrian tavallaan eduksi. Teemat on ehtaa Star Warsia vaikka yleisilme onkin jokseenkin harmaa.
Fiilistä täydentää John Williamsin aidot musiikit.
Peli on siitä uniikki, että sitä voi pelata 1st ja 3rd person moodissa vapaasti. 3rd person on periaatteessa ajateltu valomiekkailuun ja asetuksista voi laittaa kameran vaihtumaan automatik riippuen siitä onko käsissä tussari vai sapeli, mutta niin ammuskelu 3rd person kuin valomiekkailu 1st person moodissa toimii.
Sanomattakin selvää, että immersio valomiekan kanssa 1st person moodissa on huomattava!
Pelissä on myös "karmasysteemi", joka aktivoituu valomiekan saannin jälkeen ja tietyssä kohden kampanjaa pelaaja aikanaan valikoituu joko valon tai pimeän puolen jediksi teoistaan riippuen.
Pelissä on neutraaleja sekä valon ja pimeän puolen ominaisia voimia. En kerro kuitenkaan enempää, loppu jääköön kullekin koettavaksi itse
*Palataas nyt siihen grafiikka asiaan:
Pelin lähdekoodia ei ole koskaan julkaistu, mutta OpenJKDF2 on käytännössä source port, jonka tekijä on ilmeisesti reverse engineerannut pelin ja luonut sen funktio funktiolta uudelleen.
Itse pelaankin nyt tätä käyttäen:
![]()
Jedi Knight Remastered mod
Hello Welcome to the page! This mod seeks to create an installer for Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II JKGFXMOD or OpenJKDF2, the Jedi Knight Neural Upscale Texture Pack and the Enhancement Mod for JkGfxMod. The mods are meant to be used all to together...www.moddb.com
Perustuu OpenJKDF2 moottoriin ja sisältää high-poly mallit sekä AI upskaalatut tekstuurit, widescreen resoluutiot ynnä muut modernit optiot.
Helppo asentaakin installerin avulla.
Modi on oikeasti mielestäni melkein virallisen remasterin tasoinen eikä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta koske pelattavuuteen mitenkään.
Tuo yksi poikkeuskin on lähes objektiivinen parannus.
OpenJKDF2 myös korjaa jotain originaalin fysiikkabugeja, mutta nämäkin saa halutessaan pois päältä jos autentisuutta kaipaa (minä en kyllä huomannut mitään eroa).
Summana ehdoton suositus pelille ja modille! Oli sitten Star Wars fani ja pelannut tätä ennen, tai ei.
Tämäkin on LucasArtsin klassikko ja omalla tavallaan kovin uniikki.
Ei maksakaan juuri mitään.
PCGamingWiki toki tarjoaa paljon tietoa pelin optimoinnista nykykoneille:
Valomiekkailuja välibosseja ja muita jedejä vastaan en koskaan täysin tajunnut, miten sitä oli tarkoitus pelata kuolematta jatkuvasti (pelasin vaikeimmalla vaikeustasolla). Yleensä toimivimmaksi ratkaisuksi keksin että juokset täyttä vauhtia ympäriinsä, juokset välibossia kohti täyttä laukkaa ohittaen hänet hiuksenhienosti sivulta, ja samalla heilautat miekkaa, joko normaaliheilautus tai joskus vaihteen vuoksi se isompi heilautus. Joskus se sitten osuu bossia kylkeen, joskus ei, tärkeintä ettei hän yleensä ehdi silloin osumaan sinuun.
Ehkä joillakin helpommilla bosseilla riitti että juoksit pientä ympyrää sivuttain (strafe) heidän ympärillään, ja sait silloin välillä osuttua heidän kylkeensä ilman että sait itseesi osumia.
Ainakaan mikään suora miekkataistelu head-to-head ei minulla koskaan onnistunut, en tiedä eikö sen ollutkaan edes tarkoitus onnistua. Bossit pystyivät yleensä blokkaamaan edestä tekemäni iskut, ja parista heidän osumastaan minä puolestaan kuolin oitis. Olisin ehkä toivonut vähän jotenkin selkeämpää miekkataistelua, esim. että sinun pitää vain pystyä ajoittamaan jonkinlaiset blokit ja iskut sopivasti. Nyt se oli sellaista kummallista kikkailua ohijuoksemisineen miekka viuhuen, aika koomisen ja typerän oloista.
Tai sitten en vain osannut. No, pääsin sentään pelin ja lisäosan loppuun asti, vaikeimmalla tasolla. Jäi ehkä vähän meh-olo suuhun koko pelistä mutta ei se varsinaisesti surkea ollut.
Viimeksi muokattu: